vissza a cimoldalra
2020-01-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (7241)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3646)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (837)
Jonas Kaufmann (2475)
Élő közvetítések (8354)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (605)
Zenetörténet (262)
Kimernya? (3421)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4662)
Franz Schmidt (3511)
Pantheon (2511)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1850)
Operett, mint színpadi műfaj (4207)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62059)
Kedvenc magyar operaelőadók (1155)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2708)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Hogy lehet ide bekerülni Mátyás királynak? – Erkel Ferenc: Hunyadi László
- zéta -, 2013-06-11 [ Operabemutatók ]
nyomtatóbarát változat

Hunyadi László 2013. június 7. délután
Erkel Színház

V. László – Megyesi Zoltán
Cillei Ulrik – Cser Krisztián
Szilágyi Erzsébet – Kolonits Klára
Hunyadi László – Pataki Adorján
Hunyadi Mátyás – Várhelyi Éva
Gara nádor – Gurbán János
Gara Mária – Szakács Ildikó
Szilágyi Mihály – Sárkány Kázmér
Rozgonyi – Káldi Kiss András

a Magyar Állami Operaház Ének- és Zenekara
vez. Hámori Máté

A címben szereplő mondat a mellettem ülő 9 éves Kiskorú szájából hangzott el az előadás végén. Lelkes, kipirult arcát nézve (ekkor már) biztos lehettem az ítéletben: jó ötlet volt elhozni a Hunyadi Lászlóra.

Erkel Ferenc dalművét a Magyar Állami Operaház ősszel mutatta be és a tavasz végétől kezdődően 25 alkalommal ifjúsági előadáson adta elő a zeneszerzőről elnevezett (és újból megnyíló) színházban. A sorozat vége felé vettem egy nagy levegőt és beneveztem gyermekemmel a péntek délutáni előadásra. A levegőre a félelmeim miatt volt szükség. Túlontúl sok szétgányolt ifjúsági operaelőadást láttam már, és Szűcs Gábor rendezésével kapcsolatosan is voltak fenntartásaim. (Korábbi beszámolót lásd itt: http://www.momus.hu/article.php?artid=6427)
A fenntartások maradtak, így ezekre most nem is térnék ki.

De a Kiskorú jól vette az akadályokat mintegy ezer – 5-6 évvel idősebb – pályatársával együtt. Az egészségesen zsúfolt Erkel Színház további részét érdeklődő nyugdíjasok, középkorú hölgyek és urak töltötték meg. Az olykor-olykor felhangzó duruzsolás sem haladta meg a mezei operaelőadások szintjét, de néhány alkalommal még lélegzet-visszafojtott pillanatokat is megélhettünk. Az előadás végén premiereket meghaladó, ünnepi ováció fogadta a késő délután énekes hőseit és karmesterét.

A legnagyobb magyarázkodásra (még az első és második szünetben) Mátyás hangjának és testének szétválasztása miatt kényszerültem, fejcsóválva konstatálta, hogy a rendezők tényleg milyen furcsa szerzetek. Végül a fenti mondat árulkodott róla, hogy megtalálta a helyzet – általam hiába keresgélt – kulcsát: legalább nem kell szegény gyereknek ilyen nehéz dalokat elénekelni, anélkül is jót fakardozhat a színpadon. A repülőtér nem fogta különösebben meg, de a leszálló gép átalakulását (hollóvá) határozottan csodálta.

Szóval, mindent egybevetve csak gratulálni tudok Ókovács Szilveszter stábjának az Operakaland program létrehozásáért. Remélhetően jövőre hasonló minőségben folytatódik az iskolai korosztályok bevezetése a műfajba és sikerül majd néhány új arccal/hanggal is megismertetni az ifjúságot. Mindenesetre azt konstatáltam, hogy a megjelenés és a személyiség milyen hatást kelthet a kellően érintetlen nézőkben. Soha Cillei Ulrik alakítója még akkora standing ovationban nem részesült, mint most Cser Krisztián, ami pontosan mutatja a kamasz(lány)ok lelkéhez vezető legegyenesebb utat.

Az októberi előadások olykor felemás eredményt hoztak, de az ifjúsági sorozatra még legalább három friss csapat szállt be a ringbe. Az általam látott előadás szinte kivétel nélkül új szereplőket hozott.

A címszerepet a fiatal kolozsvári tenor, Pataki Adorján keltette életre. Pataki úgy tíz év múlva jó Hunyadi is lehetett volna, de félő, hogy az idő előtti terhelés miatt már mostanra túljutott élete csúcsformáján. Hangképzése óvatos és puha, ami pontosan ellentétes lenne a megszemélyesítendő hősével. A hangszíne alapvetően szép, de a középregiszterben már bántóan kásás és a magasságok egyszerűen nem nyílnak igazán ki. A tapintatos dirigens segítségével azért sikeresen eljutottunk a kivégzésig.

Gurbán János Gara nádora oly veszettül gonosz volt, mintha Jago megtöbbszöröződött volna alakjában. Itáliai vásári komédiásokat megszégyenítő módon ripacskodott. Kár, hogy nem bízott a szólamban és a saját hangjában, amik önmagában elegek lettek volna a negatív figura sokkal összetettebb ábrázolásához.

Valami alapvető gond van bizonyos szerepkörök kiosztásaiban. Most egy újabb V. László elvérzésének lehettünk tanúi. Megyesi Zoltán kulturált énekhangja, kicsit egyenes hangképzése ugyanúgy nem volt meggyőző, mint őszi kollégájának erőltetett préselése. Az emlékeimben élő ideális V. Lászlók (ilyen volt az elmúlt fél évszázadban Külkey László, Palcsó Sándor és Kunsági Kálmán) sem nem rendelkeztek hősi hangszínnel, sem nem törekedtek annak természetellenes elérésére, de a természet adta vékonyabb magasságaikkal pontosabban ki tudták fejezni a bizonytalan uralkodó labilis személyiségét.

Ezen az estén a „csatát” a hölgyek nyerték meg. Az ősszel mindkét Szilágyi Erzsébet erős magyarázkodásra szorult, most viszont egy minden szempontból kifogástalan alakításnak lehettünk szem-és fültanúi. Kolonits Klára az ideális drámai koloratúra, aki nemcsakhogy üzembiztosan adta elő a rettenetesen nehéz szólamot, de a komplex személyiséget tudta hisztériától mentesen, mégis megrázón ábrázolni. Ezen a késő délutánon a lelkes ifjak további erőpróbára tették, nem tudván, hogy az ária nehezebbik fele hátra van, a közepénél hatalmas vastapssal akasztották meg a La Grange-áriát.

Szakács Ildikó úgy abszolválta Gara Mária virtuóz szólamát, mintha az olimpiai döntőben a magasugró a világcsúcsra teteti fel a lécet, majd utána tíz centivel fölötte suhan át könnyedén. Külön erénye az alakításnak a biztos középfekvés és a jó szövegmondás. Talán a figura személyiségjegyeihez találhatna még egy-két biztos kapaszkodót a színpadi alakításában.

Várhelyi Éva Mátyás nevelőnőjeként és hangjaként hibátlanul hozta az elvárt hangot és alakot. A kisebb szereplők alakítói pontosan megfeleltek a feladatuknak.

Az előadás igazi meglepetését számomra Hámori Máté karmester szolgáltatta, aki nemcsak féltőn óvta és kiszolgálta énekeseit, hanem új színekkel gazdagította Erkel dalművét. Még sosem tűnt ennyire szembe a Cabaletta és az első felvonásbeli László-ária pókháló-finomságú líraisága, már-már impresszionista hatást keltő hangszerelése. Ugyanakkor a drámai jelenetekben a váratlan váltásokkal igazán nagy hatást tudott elérni, s remekül építette fel a katartikus finálét is.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Liszt-kukacok Akadémiája - Zenélő természet

11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Budafoki Dohnányi Zenekar
Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Előad és vezényel: Hollerung Gábor
"Megérthető zene"
TALLIS: Spem in alium
TORMIS: A vas elátkozása
SCHÖNBERG: Béke a földön, op. 13
WERLE: 126. Petrarca-szonett
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Beati pauperes spiritu

11:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

"Matinékoncertek"
RÁNKI: Pomádé király új ruhája

11:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

15:30 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

A Budapesti Fesztiválzenekar művészei
Gálfi Csaba (brácsa), Juhász Barna (brácsa), Pivon Gabriella (fuvola), Polónyi Ágnes (hárfa)
Koncertmester: Pilz János
VIVALDI: g-moll concerto két hegedűre, csellóra és vonósokra, RV 578
HÄNDEL: D-dúr concerto grosso, HWV 323
BACH: 6. (B-dúr) Brandenburgi verseny, BWV 1051
MOZART: 4. (D-dúr) szimfónia, K. 19;
C-dúr versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, K. 299

16:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Schöck Atala (ének)
Háry Ágnes (brácsa)
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Kovács János
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia; II. tétel: Bál, IV. tétel: Menet a vesztőhelyre; V. tétel: Boszorkányszombat
Faust elkárhozása – drámai legenda
Szilfek tánca a II. részből
Rákóczi-induló az I. részből
Nyári éjszakák – dalciklus
I. dal: Villanella
II. dal: A rózsa lelke
A trójaiak – opera
A núbiai rabszolgák tánca
Harold Itáliában – szimfónia brácsaszólóval
IV. tétel: Rablók orgiája – Emlékezés letűnt jelenetekre
Rómeó és Júlia – drámai szimfónia
Mab királynő – Scherzo

18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Csalog Gábor (zongora)
Fazekas Gergely (zenetörténész)
"Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével II."
Tánczenék Bachtól Stravinskyig
Bach, Schubert, Schumann, Ravel és Stravinsky művei

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Operavizsga Fesztivál"
CIMAROSA: A titkos házasság
A Freiburgi Zeneművészeti Főiskola előadása

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:00 : Budapest
Marczibányi Téri Művelődési Központ

Wijnands Emma (hegedű), Wijnands Margit (gordonka), Wijnands Paula (gitár, zongora)
Fekete Zsófia (zongora)
"Gradus ad Publicum"
Schubert, Mendelssohn, Muszorgszkij, Fauré, Gliére, Teddy Bor,
Piazzolla művei és további meglepetések.
A mai nap
történt:
1790 • A Cosi fan tutte bemutatója (Bécs)
1911 • A rózsalovag bemutatója (Drezda)
született:
1908 • Stéphane Grappelli, jazz-muzsikus († 1997)
1936 • Oberfrank Géza, karmester († 2015)
1945 • Jacqueline du Pré, csellista († 1987)
elhunyt:
1795 • Johann Christoph Friedrich Bach, zeneszerző (sz. 1732)