vissza a cimoldalra
2021-04-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11618)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (6992)
Opernglas, avagy operai távcső... (20855)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4580)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4962)
A nap képe (2269)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7458)
Társművészetek (2380)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2185)
film és zene (207)
W.A.Mozart (1550)
Franz Schmidt (3813)
Operett, mint színpadi műfaj (4720)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5123)
Pantheon (2882)
Kedvenc magyar operaelőadók (1217)
Lisztről emelkedetten (1116)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Opernglas, avagy operai távcső... (Sesto, 2003-09-04 14:20:49)

   
20854   ladislav kozlok • előzmény20853 2021-04-19 09:57:21

Így van !

20853   Klára • előzmény20850 2021-04-19 09:31:26

Welser-Möst nem volt "dögunalmas " viszont megbízható, és voltak elképzelései a szereplőválogatás tekintetében is!

Ami Dudamelt illeti, amilyen rendezői terror manapság megnyilvánul - lásd éppen a párizsi Aida előadást - ezen nincs mit csodálkozni!

20852   Klára • előzmény20846 2021-04-19 07:22:25

Nagyon köszönöm!

20851   lujza • előzmény20846 2021-04-18 20:31:16

Ezer köszönet!

20850   lujza • előzmény20842 2021-04-18 20:27:04

Hát, nem biztos, hogy Welser-Möst dögunalmas, viszont megbízható. Bécs nagyot vesztett vele, csak most sikerült végre pótolniuk.

De a pletyka szerint Párizsba Dudamel volt az egyetlen jelentkező.

20849   lujza • előzmény20847 2021-04-18 20:24:01

Így igaz, az a modern rendezés a madridi Otelló volt. Azt hiszem, ott is Alvarezzel, Desdemonára nem is emlékszem, mert főleg Kunde ragadott meg.

20848   Heiner Lajos • előzmény20845 2021-04-18 12:14:11

Mindkét operára kértem jegyet. Salzburg a Covid miatt kivár. A Pünkösdi Fesztivált még nem mondták le.

20847   otello • előzmény20840 2021-04-18 12:11:36

Szerintem Kunde Barcelónában csak Rossini Otellóját énekelte eddig. Verdi Otello Valenciában és Madridban volt Spanyolországban.

20846   otello • előzmény20835 2021-04-18 12:08:58

Innen letölthetőek (kalóz minőségben) a fő jelenetek Kundéval + Buratto főbb jelenetei - annak, aki ismerkedni szeretne az új generációval.

20845   ladislav kozlok 2021-04-18 11:26:13

A salzburgi Tosca Cavaradossi-ja Eyvazov lesz. Minden jegy elkelt.

Én inkáb az Elektrát választanám. A címszerepben  Aušriné Stundyté,  kiválo  litván szoprán./ A muvésznot Tosca szerepében lathattuk az Operavision jovoltábol  Helsinkibol/.

20844   Edmond Dantes • előzmény20834 2021-04-18 09:59:12

Nézet-Séguin köszöni szépen, szerényen beéri a MET-tel és Phila-val és (egyelőre?) nem tör párizsi babérokra. Mi is a baj vele?

20843   Klára • előzmény20839 2021-04-18 08:40:02

Egyetértek! Mideneképpen megér egy meghallgatást!

Tegnap este 22:00-órától az ORF 2 " Der Fall Parsifal" címen kb 2 órás műsort sugárzott . Nem találkozott vele véletlenül valaki? Érdekelne.Elméletileg  7 napig visszanézhető, de csak a szokásos szöveg (aus rechtlichen Gründen etc.) jelenik meg, csak Ausztriában sugározható.

20842   Heiner Lajos • előzmény20832 2021-04-18 06:54:35

Nagy örömmel olvastam otello beszámolóját az Otello barcelonai előadásáról.

Dudamelt generációja kiemelkedő dirigensének tartom - de operakarmesterként még nem hallottam. Ebben a minőségében kapott hideget-meleget. Biztos, hogy nem a dögunalmas Welser-Möst vagy a taktusverő Marco Armiliato fajtájából való.

Kundet egyetlenegyszer látta-hallottam élőben, az Opera Comique-ban, a La Dame Blanche-ban. Emlékszem, tetszett. 

És ott van a Tubuson egy 2014-es Luisa Miller Liege-ből. Javaslom megnézni, mégha a sok "töltelék" unalmas is lehet. Kunde legalább annyira tetszik, mint vagy két éve Beczala Salzburgban. Luisa pedig Patricia Ciofi, a Neten látott-hallott produkciói alapján kicsit egyenetlen énekesnőnek tűnik, időnként túl sok vibratoval (Verdi Requiem). De itt nagyszerű - és ahogy ez az aprócska, fragilis nő játszik, testével, ujjaival, szemeivel! A dirigens a nálunk méltatlanul kevéssé ismert Massimo Zanetti, huszonéve egy belgiumi, sistergően vezényelt Ernani kapcsán figyeltem fel rá, aztán jóval később a Liceu Boccanegrajában találkoztam vele ismét - mellesleg azon az előadáson, ahol Domingo a Házban adott első fellépésének ötvenedik évfordulóját ünnepelte.

20841   gézamalac • előzmény20839 2021-04-18 00:39:25

Való igaz, Bécs elmúlt évek-beli Parsifal rendezéseit tekintve, nem itt fog az irány merész fordulatot venni, várhatóan  :)

20840   lujza • előzmény20838 2021-04-18 00:00:51

Kunde tartja a színvonalát. Mielőtt a németek eladták a Classica tv csatornát, rendszeresen voltak ott minőségi operaközvetítések. Akkoriban két Otellót is láttam Kundéval, az egyik szintén Barcelonából volt, egy egészen modern rendezésben, a másik talán a velencei dozse palotában játszódott. Mindkettőben egészen kiváló volt a címszerepben.

20839   lujza • előzmény20837 2021-04-17 23:54:05

Nézni csak óvatosan, azoknak, akik nem vetik meg a formabontó rendezéseket! :)) Másoknak inkább a hallgatást ajánlanám, azt hiszem, az oe1-en egy hétig még visszahallgatható. És érdemes!

20838   -zéta- • előzmény20832 2021-04-17 22:09:43

Nagyon köszönjük ismét.

Tetszenek azok a pályák, amelyeken így meg tud újulni az előadó, mint Kunde...

20837   gézamalac • előzmény20836 2021-04-17 21:48:40

Holnap pedig meg is lehet nézni, itt:  ARTE Concert . 

20836   lujza • előzmény20834 2021-04-17 19:37:51

Jordan épp most hagyja ott Párizst, és szerencsénkre Bécsbe jön, ahol nagyon jól járnak vele. Pont most kezdődik a www.oe1.orf.at rádióadón az új Parsifal közvetítése, meg lehet hallgatni, micsoda karmester!

20835   Klára • előzmény20832 2021-04-17 19:09:11

Remek beszámoló, a megszokott "otello szinvonal"! Bocs! Tényleg, mintha ott ülnék és nézném, hallgatnám! Kár, hogy nincs róla hangos dokumentum! Kunde is a kortalan tenorok közé tartozik, nagyon jó előadásokat láttunk-hallottunk tőle, nemrég igen jó Aidát Bécsból.

Ami Dudamelt illeti - nem minden jó zenekari karmester jó egyúttal opera-karmesternek, és fordítva! Erről profi énekesek tudnak köteteket mesélni!

20834   Heiner Lajos • előzmény20833 2021-04-17 10:07:09

Legyen Párizsban Yannick Nézet-Séguin! Vagy Philippe Jordan! Netalán Franz Welser-Möst? Sőt, Marco Armiliato! Nyilván mindegyikük tehetségesebb és izgalmasabb, mint Dudamel.

20833   ladislav kozlok • előzmény20832 2021-04-17 08:54:22

Nagyon jo írsz, az ember úgy érzi mintha maga is ott lett volna az eloadáson.

Gustavo Dudamel lesz a párizsi opera új zeneigazgatoja. Beszámolásodat olvasva nem tudom, hogy ez jo hír a párizsiaknak.

20832   otello 2021-04-16 18:21:33

Verdi Otellója a Liceuban – 2021. március-április

 

Lejjebb beszéltetek róla, hogy vajon hol vannak még/már nyitva operák. Nos, a Liceu a rövid novemberi bezárás óta töretlenül nyitva tart, szigorú biztonsági protokollal mutatva be a Traviata, Hoffmann meséi, Lessons in love and violence után az Otellót két szereposztásban. Sajnos most nincsen rádió felvétel (sokba került volna a karmester jogdíja?), se videók – de talán így is érdekes lehet, amiről írok.

Mindenekelőtt a két címszereplőről: Gregory Kunde és Jorge de Leon. Kunde egész egyszerűen elképesztő. Igen, sose voltak acélosak a mély hangjai és már középen se a régi. Igen, ő egy lírai tenor és nem del Monaco. Igen, öreg korára is néha egy vidéki színjátszó társulatot idézve mozog a színpadon. De nem igazán cserélném el egy másik mai Otellóra se. Már a belépő Esultate! is impozáns. Az amerikai tenor hangja a passaggiótól felfelé lényegében intakt és őrzi színét még 67 évesen is (széljegyzet: nem operafan barátaim 50-55 évesre becsülték őt!). Korlátait jól ismerve, mindenféle erőltetés nélkül, csak a kifejezetten hosszú frázisokban „lebegve” jut el a Niun mi tema-hoz. Számomra emlékezetes pillanatai a szerelmi kettős muzikális, gyengéd megoldásai a belcanto múltját idézve, a harmadik felvonás eleji Otello-Desdemona kettős izzása, de leginkább a szívet tépő Dio mi potevi… utóbbi örök élmény, igazi nagybetűs művészet. Minden hiányossága és a hang kétségkívüli hanyatlása ellenére formátumos alakítás – noha néhány évtizede ezzel a „megizmosodott” lírai hanggal sose énekelhette volna a szerepet. Ez jutott mára. Jorge de Leonnal már legalább harmadszor (Manon Lescaut, Turandot és Otello) tol ki a Liceu és kettőzi le Kundéval. A tenerifei tenor matériája közel tökéletes Otellót ígérne – azonban minden másban másodrangú Kundéhoz képest (szerintem). Mégis talán de Leon eddigi legjobb itteni alakításáról beszélünk. A szerelmi kettőstől kezdve sikerül kordában tartani a rá gyakran jellemző lebegést, bombasztikus erővel énekel például a második felvonás végén (meg más helyeken is, ahol a forte nem lenne indokolt) és áriáiban meg-megcsillan egy emlékezetes alakítás hamar tovatűnő reménye. Sajnos de Leon (még) nem tanult meg a színpadon mozogni-élni és teljesen civil túljátszásai sokszor elveszik a helyzetek élét – vagy éppen semmilyen reakciót nem mutat zeneileg indokolt helyzetekben. Kár érte, a ma Otellóval próbálkozók közül tán az ő hangja áll a legközelebb a kívánt színhez.

A mórok oldalán a múlt és jövő, Krassimira Stoyanova és Eleonora Buratto énekeltek. Előbbi talán már túljutva karrierje csúcsán is emlékezetes Desdemona. Fő erényei a remek legato, finom piani/pianissimi és mélyen kidolgozott alakítás (különösen a harmadik felvonás vége és későbbi nagyjelenete). A szerep legmélyebb hangjai azonban halkak és szárazon szólnak, valamint a csúcshangok már nem a régiek. Fiatal kolléganője, Buratto ezzel a sorozattal debütált a szerepben. Jó volt hallani egy ilyen gyönyörű, friss hangot remek pianotechnikával – és, ami nekem külön öröm volt, kidolgozott mellhangokkal (erősebben szóltak, mint sok mai „drámai” szopránnál). Utóbbinak hála még mélyebb fekvésben is tökéletesen lehetett érteni-hallani, amit énekel. Ha a szerep leülepszik és megold még pár kissé problémás csúcshangot, meggyőződésem, hogy generációja egyik vezető Desdemonája lehet. Remélem nem hallgat a MET-ből jövő szirénhangokra túl gyakran (jövőre elvileg Butterfly lesz ott – ahhoz ez a hang kevés) és rajta marad az úton, ami az igazán nagy Liuk/Desdemonák közé emelheti.

Jágóként a szerep régi birtokosai, Carlos Alvarez és Zeljko Lucic léptek fel. Előbbi nagy kedvencem, most azonban nem a legjobb alakítását láttam. Jago szerepe több vívóerőt, drámai kraftot kíván Alvarez jelenlegi hangi állapotánál - a nagyjelent végén vagy a Jago-Otello kettős zárásánál a zenekarban eltűnt a hang. Ettől eltekintve azonban magas színvonalon énekelt, értő frazírozását külön kiemelném. Továbbá színészileg tán az esték legjobb alakítása az övé: kis gesztusokból építkezik, sosem játssza túl a „gonoszul nézek, tehát én vagyok a gonosz” kártyát (példa: az Ecco il leone! utáni diadalmas megfordulása és kézzsebretétele beégett a memóriámba). Lucic hangilag nem győzött meg (igencsak megkopott ez a matéria – bár volumenproblémái még nincsenek) és színészileg is jóval hagyományosabb volt.     

A kisebb szerepek közül kiemelném Airam Hernandezt (Kolonits Klára toulouse-i Pollionéja), aki minden értelemben meggyőző Cassiót énekelt.

Februártól kezdve Gustavo Dudamel fejével gyakran lehetett találkozni plakátokon Barcelona utcáin – a helyi közönség nagy kedvence a már spanyol állampolgársággal is bíró mester. Operát vezényelni először tavaly szeptemberben hallottam, ugyanitt Verdi Trubadúrját dirigálta. Azon kívül, hogy egy pompás hangzást sikerült kihoznia a Liceu nem mindig elsőrangú zenekarából (ez az Otello előadásokra is igaz!), sokszor rosszul választott tempót és csalódással távoztam (sose gondoltam volna, hogy egyszer Leonora kabalettája közben kis túlzással az alvás fog kerülgetni). Mostani működésével sikerült ebből a rossz élményből sokat helyrehoznia. Bár most sem volt ez tökéletes vezénylés (néha túl hosszú szünetek, a zenekar ráengedése az énekesekre…), de általában nagyon magas színvonalon dirigált, a Viharkép, a harmadik felvonás zárlata vagy a szerelmi kettős és Desdemona nagyjelenet kísérete remek volt.

A rendezés egy félig tele pohár (akit bővebben érdekel: az az új müncheni rendezés, ami a Kaufmann-Harteros kettőssel debütált). Kifejezetten jó ötletek mellett produkál a rendezői koncepció groteszk, néhol nevetségesbe hajló megoldásokat is.

Összességében feltöltődve távoztam, lassan még a maszkot is megszokom…

 

20831   Edmond Dantes • előzmény20827 2021-04-15 19:30:06

Maradjunk annyiban, hogy réges-régóta követem -és csodálom!- Lukács Gyöngyi életét, pályafutását ... régebb óta, mint gondolnád és valószínűleg régebb óta, mint más fórumos hívei, köztük -egyes hírek szerint- itteni baráti asztaltársasága...

20830   Klára • előzmény20828 2021-04-15 19:26:24

Elsőrangú produkció, igazi MET színvonal! Rendezés, jelmezek, énekesek!  Mindenképpen meg kell nézni! És ez még nem bolondokházában játszódik!

 

20829   Edmond Dantes • előzmény20822 2021-04-15 19:24:41

Megnéztem, ha nem is az egészet. A művészek egészségét remélhetőleg sikerült megőrizni, az előadás művészi szintje és a hangulata nem vethető össze egy normális előadáséval, ahogy arról itt lejjebb Klára is írt. Az énekesek nekem is tetszettek és a "Vasarely-s" padló-díszlet is.

20828   ladislav kozlok • előzmény20823 2021-04-15 18:21:07

Ezt a Turandotot már régen vártam. 

20827   ladislav kozlok • előzmény20819 2021-04-15 18:18:00

Ha  csak a  nemzetkozi karriert vesszuk - Berlini Toscátol a Bécsi Abigélig- ez 22 év, aztán jottek a pesti Toscák és Santuzzák amelyeket  világszinvonalon  énekelt.

 

20826   ladislav kozlok • előzmény20825 2021-04-15 18:09:52

De a zenekar és a  korus állando volt, szerintem.  

Perszehogy csodálatos felvételeket láthatunk már  tobb mint egy éve.  

20825   takatsa • előzmény20824 2021-04-15 18:04:10

Ott úgy sincsen állandó társulat, ha újra indulnak, akkor majd összeszedik őket. És azért ezek olyan felvételek, amelyeket bármikor, bármennyiszer szívesen újra nézek.

20824   ladislav kozlok • előzmény20823 2021-04-15 17:59:05

Igen, folytatodnak, de ezek felvételek. Újjak nincsenek, mert szélnek eresztették a társulatot.

20823   takatsa • előzmény20817 2021-04-15 17:46:08

Azért a MET streamek is szépen folytatódnak. Pl szombaton lesz a Turandot, Marton Évával, Domingoval, Plishkával és számomra talán a legmegejtőbb Liuval; Leona Mitchellel. Ez a Zefirelli rendezte előadás elejétől a végéig bámulatos.. Ha valaki esetleg még nem látta, akkor mindenképpen nézze végig, érdemes. Például az a jelenet, ahogyan Marton Éva röptében kapja el a behajított virágcsokrot, cirkuszi produkciónak sem az utolsó. :)

20822   ladislav kozlok • előzmény20818 2021-04-15 17:33:47

Drága Edmond, nézd meg a Zurichi eloadást, de  az egészet, és rájosz, hogy lehetnek olyan intézedések, amelyek megorzik a muvészek egészségét  és az eloadás muvészi szintjét.   

20821   Edmond Dantes • előzmény20820 2021-04-15 17:02:33

Az őrületet nem muszáj kiterjeszteni az előadóművészetre. Futballmeccsek üres vagy ritkított nézőtérrel máshol is, most is vannak.

20820   Heiner Lajos • előzmény20818 2021-04-15 16:59:16

Nálunk csak teltházas EB-focimeccseket lehet játszani. A díszpáholyban a szotyirágás - köpködés kötelező!

20819   Edmond Dantes • előzmény20816 2021-04-15 16:50:52

Lukács művésznő már kisérletet tett drámai mezzo irányban ld. előzőmet. Sajnos nem volt 30 évig az "első rangban". -ppp- véleménye pedig nem (volt mindig) teljesen elfogulatlan, sem X "pro" művész(nő) sem Y "kontra" művész(nő) irányában ... ahogy kb. senkié. Igen, Netrebko marketing produktum is (is!), mint legkésőbb Callas óta mindenki, de pl. már Farinelli is -ha úgy vesszük-  marketing produktum volt és minden megasztár azóta, csak a média fejlődött valamelyest az elmúlt 300 évben.

20818   Edmond Dantes • előzmény20817 2021-04-15 16:42:45

Isten ments, hogy példát vegyenek Zürichről! Majd ha nálunk is olyanok lesznek a covid-mutatók, mint ott, akkor lehet óvatos ("zürichi") kezdésen gondolkodni. Egyelőre rémisztőek a számaink, csak nem teszik ki őket a kirakatba. Köszönik szépen zenekaraink és főleg kórusaink, de biztosan nem kérnének újabb covid-cunamit. 

20817   ladislav kozlok • előzmény20792 2021-04-15 16:00:33

A Met kikapcsolt......és a tobbi amerikai opera is. Hálistennek  Europa  vígan-szomorúan streamel - Párizs, Milano, Roma, Emilia-Romagna operái, Barcelona, Munchen stb.  Budapest - Pozsony  hallgat. Példát vehetnének Zurichbol.

20816   ladislav kozlok • előzmény20814 2021-04-15 15:54:23

Lukács muvészno nyugodtan fachot is válthat, k  ituno drámai mezzo lehet. Lukács Gyongyi nagyszeru karriert futot be, 30 évig az elso rangban lenni  nem semmi.

20815   ladislav kozlok • előzmény20814 2021-04-15 15:50:44

Marton és Lukács  igazi, vérbeli drámai szopránok. Netrebko pedig nem drámai szoprán, sot még spinto se. O egy szép lírai hang volt, belépett a drámai fachba, úgyhogy  már nincs vissza út. Engem csak  kétszer kellemesen lepett meg. Salzburg - 2004,Traviata   2013 - Leonora/Trubadúr/. Egyszer már montam, hogy Annácska egy marketing produktum. Nem jo Aida, Tosca, nagyon rossz Lady Macbeth..... A  mellezését ki nem állhatom. És evvel a nézettel nem vagyok egyedul a momuson. /lásd parampampoli megjegyzéseit/

20814   Edmond Dantes • előzmény20811 2021-04-15 15:34:11

Nem szabad beskatulyázni az énekeseket, sem a közönségnek sem a művésznek önmagát. Életkorukkal a külsejük, személyiségük és a hangjuk is változik. Netrebko nagyjából  kinőtte a ruháit életkorát régi szerepkörét, mint szinte mindenki. Átáll vagy már át is állt. Pár hónap múlva szép kerek évfordulót fog(unk) ünnepelni, már nem csitri...sem a naptárban, sem a mérlegen :-)

PS Marton Éva is hosszú utat tett meg olasz drámai szoprán szerepektől a nagy Wagnereken, Straussokon át a Kostelničkáig, Gertrudisig stb. sőt operán belül is átállt (Elektra, Lohengrin..) Lukács Gyöngyi is sok mindent énekelt a Lady-től és Normától kezdve a neki (szerintem) leginkább passzoló olasz drámai szopránokon át szintén a mezzo Gertrudisig és Heródiásig. Kissé "takarékosabb" beosztással a pálya még nyitva állna számára.

20813   Klára • előzmény20812 2021-04-15 13:46:12

Mit ne mondjak, szomorú lenne, ha ide jutnánk! Képzeljük el pl az Aida, a Don Carlos, vagy bármely más kedvelt opera előadását úgy, hogy pár főszereplő lézeng a színen, és valahonnan hallatszik a kórus! Még viccnek is rossz!

Egyébként szép dolog és nekünk, közönségnek kifejezetten hasznos amit most a vezető operaházak csinálnak,  hogy előadják a darabokat közönség nélkül, felveszik és lejátsszák - a semminél több, de jobb lenne az élő! Nem beszélve arról, hogy az énekeseknek is hiányzik a közönség jelenléte és reakciója - és nem csak a végén elmaradó taps miatt!

20812   ladislav kozlok • előzmény20804 2021-04-15 11:52:53

Zurichben egy érdekes  covid-technikai megoldás van. A  zenekar és a  korus  a probateremben énekel és játszik. Az osszhangot a svájciak jol megoldották, így komplett zenei élményben volt részem. Lehet, hogy ez lenne az opera jovoje, remélem nem !? 

A szunetekben érdekes beszélgetések vanna az eloadás protagonistáival Kellemes meglepetést szerzett nem Ekaterina Bakanova. Nagyon intelligens orosz énekesno akcentus nélkul  és okosan beszél. / ezt nem lehet elmondani  Netrebko kolléganojerol /

20811   ladislav kozlok • előzmény20810 2021-04-15 11:36:25

Toscát énekelje drámai szoprán !   Olyan hang mint például Marton  vagy Lukács volt.

20810   Edmond Dantes • előzmény20809 2021-04-15 08:34:10

Harterost kedvelem, élőben is láttam (Forza), de "anya" és Anna csak egy van ;-)

20809   lujza • előzmény20807 2021-04-14 23:29:15

Én inkább Harterossal kérem Netrebko helyett! (Remélem, valaki fel is veszi. :)))

20808   Klára • előzmény20807 2021-04-14 17:46:19

Nekem jó a Tézier is, ha a fináléra nem támad fel és nem lövik le egymást a Toscával! (bár, ez a rendező profilja!

20807   Edmond Dantes • előzmény20805 2021-04-14 12:58:11

Azt is, bár a két karmester és a két tenor nincs egy súlycsoportban. "Főúr, egy Tosca rendel Mehtával, Netrebkóval és Kaufmannal. A borválasztást baritont önre bízom!"

20806   takatsa • előzmény20804 2021-04-14 12:26:47

Köszi szépen, tényleg nagyszerű. Ráadásul mindeféle mesterkedés mélkül is letölthető, akár HD minőségben is, angol vagy német ráégetett felirattal.

20805   Heiner Lajos • előzmény20801 2021-04-14 12:23:17

Es a nyari fesztivalos Toscat?

20804   ladislav kozlok • előzmény20799 2021-04-14 10:33:32

Rég nem láttam és hallottam  olyan jo Hoffmann meséit mint amit a Zurichi opera ingyen streamel április végéig. Itt minden jo, igazi  Gesamunstwerk. A rendezo  magyar származású  Andreas Homoki/ az opera intendánsa/. Hoffmannt  Saimir Pirgu/albán származású, Olaszországban elo spinto tenor/ - nagyot énekelt és kitunoen játszott,  Olympiát  virtuozan adta elo Katrin Galka, Antoniát gyonyoru lírai hanggal énekelte Ekaterina Bakanova. A 4 gazembert egy fiatal angol baszbariton Andrew Foste-William  testesítette meg.

Érdemes megnézni hamár a pesti eloadás elmaradt,

opernhaus.ch/spielplan/les-contes-d-hoffmann/

 

20803   ladislav kozlok • előzmény20799 2021-04-14 10:30:57

Rég nem láttam és hallottam  olyan jo Hoffmann meséit mint amit a Zurichi opera ingyen streamel április végéig. Itt minden jo, igazi  Gesamunstwerk. A rendezo  magyar származású  Andreas Homoki/ az opera intendánsa/. Hoffmannt  Saimir Pirgu/albán származású, Olaszországban elo spinto tenor/ - nagyot énekelt és kitunoen játszott,  Olympiát  virtuozan adta elo Katrin Galka, Antoniát gyonyoru lírai hanggal énekelte Ekaterina Bakanova. A 4 gazembert egy fiatal angol baszbariton Andrew Foste-William  testesítette meg.

Érdemes megnézni hamár a pesti eloadás elmaradt,

 

 

20802   macskás 2021-04-12 13:44:15

20802

20801   Edmond Dantes • előzmény20798 2021-04-12 11:20:00

Ezt a pünkösdi fesztiválos Toscát, Mehtával és ezzel a szereposztással szívesen megnézném. A Pásztorfiút Bartoli énekli ... mellesleg Harteros, Kaufmann, Terfel... és koncertáns. Óvatosak.

20800   ladislav kozlok • előzmény20796 2021-04-12 10:34:03

parameter.sk.            Magyar web

 

20799   ladislav kozlok 2021-04-12 10:05:03

Hoffmann mesei    Zurich,  Video on Demand  

 

20798   Heiner Lajos • előzmény20793 2021-04-12 09:21:00

A majus 21-en kezdödö Salzburgi Punkösdi Fesztivalt meg nem töröltek. A tavalyi törölve lett, a nyari csökkentetten, de megrendezesre kerult.

20797   Edmond Dantes • előzmény20793 2021-04-12 09:00:35

Nem tudom, de nem hiszem, max. online/stream üzemmódban, de ilyenek se nagyon. Közönségtoborzást, színházi nyitást még Magyarországon sem engedélyeznek. A sportban más a helyzet. Mivel sportrendezvényeket bizonyára sportos, erős fizikumú emberek látogatnak, akik az illetékesek szerint vélhetően nem kapják el a koronavírus semelyik változatát, semmi akadálya nincs pl. foci EB-mérkőzések teltházas (!!) rendezésének, éspedig úgy, hogy várhatóan külföldről is jöhet közönség. Mint mindenhol olvashatjuk: "újraépítjük a gazdaságot!" Ehhez és máshoz pl. az átoltottsági eredmények demonstrálásához kiváló lehetőség a mo.-i foci EB-meccsek megtartása, esetleg szaporítása. Teltházas koncertek, szinházi előadások kevésbé látványosak .... szerencsére, mert ezért nem szükséges és nem szabad ilyenekkel "feszíteni".

20796   ladislav kozlok • előzmény20795 2021-04-12 08:07:37

Csehorszsagban es Szlovakiaban  javult a  Corona helyzet.

 

 

 

 

20795   ladislav kozlok • előzmény20792 2021-04-11 09:35:45

Egy hettel meg volt  egy Anyegin TV kozvetites.     A Nabuccot is streamelheytek volna, kozonseg nelkul. A brnoi tarsulat be van oltva.

 

 

 

 

 

20794   zenebaratmonika • előzmény20792 2021-04-10 20:11:56

Ez nem opera téma, csak mondom, senki se tudja a covid halálok pontos számát, hisz sokakat nem teszteltek, illetve vannak akik bár covidosok, mégse ebbe halnak bele. 

Végül is ha az utcán hirtelen rosszul lesz valaki és nem lett tesztelve, az nem covid  halott, pedig lehet fertőzött.

Másrészt az is elég gáz, hogy már 2.7 millió ember be van oltva és mégis álllandó a betegek és a halottak száma, mintha nem is hatna semmit a vakcina. Persze, hisz a kínai a második oltástól számíva 2 hét, de 4-5 hét is lehet, sőt sokaknál semmit se ér.

20793   zenebaratmonika • előzmény20792 2021-04-10 20:08:39

Mi a helyzet Németországban és Ausztriában, ott van már színház? Vagy lesz még a tavaszi szezonban?

20792   Edmond Dantes • előzmény20791 2021-04-10 10:14:23

Sajnos azt kell mondanom, hogy nem "sajnos", hanem szerencsére nem lesz Brnóban Nabucco és remélhetőleg más sem. Magyarország éppen Csehországgal "küzd" a szomorú elsőségért a covid-elhalálozások tekintetében, még ha ezt nálunk nem is teszik olyan intenzíven a kirakatba, mint az oltottsági számot. Tudomásul kell venni, hogy ennek az évadnak "annyi" = zéró, sőt, a nyári előadások is ma még minimum kérdőjelesek.. A MüPa éppen a napokban írt, hogy minden májusi-júniusi előadásra visszaváltja a jegyeket, bérleteket. A MET és sok más intézmény már régesrég kapcsolt ... és kikapcsolt, azaz törölte jóelőre a teljes évadot. Igazuk lett ... sajnos.

20791   ladislav kozlok 2021-04-10 09:24:18

Sajnos nem lesz Nabucco Brnoban, covid.

20790   ladislav kozlok 2021-03-30 08:48:04

operavision.eu

La Voix humaine.      Opera Zuid  Maastricht

 

20789   lujza 2021-03-30 01:28:44

Ha esetleg valaki még nem látta volna:

https://vimeo.com/channels/1180275/486947342?fbclid=IwAR0UU4mhA3f0_JWI0DQrjgOraEL1TbzX_CyH906D-uG84zP88LkCyhwY7JQ

Halott város, München 2019.

20788   Klára • előzmény20787 2021-03-25 12:59:36

Köszönöm!

20787   ladislav kozlok 2021-03-25 12:32:03

operavision.eu.     Verdi,  Attila. Opera Sofia

 

20786   lujza 2021-03-24 00:29:23

Reménykedjünk!

https://www.roh.org.uk/news/the-royal-opera-house-reveals-highlights-of-its-first-full-season-since-2019?fbclid=IwAR0o58Xn4QuzusT2nBThsuSkOI57v82u8pUkUJ_RkzB1e-Km0Hf7UdAn-hE

 

20785   Klára • előzmény20784 2021-03-22 16:08:47

Sok szerepben láttam Polgár Lászlót itthon, és vadászom a zürichi felvételeit. Ezt a felvételt eddig nem ismertem, ezer köszönet érte!

20784   Búbánat 2021-03-22 14:27:57

Polgár Lászlót a nagyszerű operaszerepeiben  itthon szinte mindegyikben láttam. A külföldi - zürich-i korszakából pedig igen szerettem sok más (pl. Fidelio, A bűvös vadász....)  mellett Donizetti Linda di Chamounix c. operájának  "A prefektus" nagy basszus szerepében. Edita Gruberova és más neves művészek partnereként lépett fel  a produkcióban. (1996) -  (DVD-ről)

A teljes opera a youTube-ről itt megtekinthető:

https://www.youtube.com/watch?v=WtG9g6yEl8Q&ab_channel=GaetanoDonizetti

20783   takatsa 2021-03-22 14:08:22

És micsoda Gremin volt. Nem csodáltam, hogy Tatjána utána már rá sem tudott nézni Anyeginre.

"Íly tiszta angyalok, csak fönn, a mennyországban vannak."

20782   Edmond Dantes • előzmény20771 2021-03-22 11:55:35

Nem tisztem védeni MÁO mindenkori vezetését, de azt hogy tetszik érteni, hogy "nem volt Polgár László jó nekünk annak idején"? Fiatal korától főszerepeket énekelt, köztük több tucatszor Leporellót. Talán a címszerep is belefért volna, de a Ljubimov-premier idején (is) valami balhé volt a Házban, szerepek cseréltek gazdát a felújítás előtt, végül és sajnos a szerephez öreg és (nekem?) már nem hiteles Melis György lett-maradt Don Giovanni. Polgár László 36 (!) évesen már-még Ferencsikkel énekel(het)te Gurnemanzot, szintén több tucatszor és nagyszerűen és sok (minden?) nagy basszus szerepet ezeken kívül. Az ő emberi-művészi nagyságát mutatta, hogy kis(ebb) szerepeket is vállalt itthon, amikor már külföldön sztár volt.

20781   Edmond Dantes • előzmény20764 2021-03-22 11:41:34

Az itt és most (agyon)dicsért zürichi Don Giovanniban is látni véltem egy autót..halad a korral.

20780   Edmond Dantes • előzmény20774 2021-03-22 11:40:07

Donna Elvira mindig is "dühödten vehemens" szokott lenni, különösen az első felvonásban ... pont azért, mert erotikusan (túl)fűtött ÉS a történtek ellenére vagy épp amiatt :-) még mindig ...khm... jólnevelt leszek: fülig szerelmes Don Giovanniba. Hja, az a bizonyos libidó kémia...

20779   ladislav kozlok • előzmény20776 2021-03-22 09:26:29

Nagyon ho hozzaszolas

20778   Klára • előzmény20775 2021-03-22 08:25:47

Kb. a második felvonás végéig láttam, aztán elszállt az internet, onnantól az okostelefon lépett előtérbe, de annak a képenyője bolhacirkusz méretű. Most kerestem meg a neten,  szerencsére még fent van! Nem az megszokott rendezés, a Marschalln neglizséje, az ezüsthintó a szinpadon (a szobában), az öreg félpucér hol kocsis, hol angyal. Volt pár meglepi! Nekem az Ochs sem nagyon tetszett - fele ennyi handabandázás elég lett volna! A szereplők közül csak Marlis Petersen nevét ismertem, őt már láttam-hallottam, és ha jól emlékszem, Osch megszemélyesítőjét a müncheni Lohenginben. Remélem ma sikerül végignézni nem csak hallgatni!

20777   Klára • előzmény20774 2021-03-22 07:19:50

A Zürichi Operának, illetve a több évig ott intendáns Pereirának valahogy sikerült fix társulatot kialakítania, sok fiatal, igéretes énekest szerződtetnie, akiket szépen fokozatosan kineveltek és kellő időben szárnyra bocsátottak. Persze, volt mellettük egy stabil gárda idősebbekből, jó zenekar, karmester.

Cecilia Bartoli, Emily Magee, Jonas Kaufmann, Thomas Hampson, Michael Volle, és még jó pár "nagy név" kezdett valamikor ott. Harnoncourt, Franz Welser-Möst, hogy a karmesterek se maradjanak ki.

20776   Cherubino 2021-03-22 06:36:53

Nagyon jó volt a zürichi Don Giovanni. Polgár remek, nem tudtam, hogy színésznek is ilyen jó volt. Bartoli nekem mindig a határokat feszegeti, erős a vibrátója, inkább egyes hangokat énekel, nem dallamokat. Azért ez is Elvira, megértjük, hogy a Don miért hagyta ott...Zerlina sem igazán tetszett.  Inkább Elvira hatott rá, mint Don Giovanni. Masetto visszacsábítása is inkább erőszakos volt, mint erotikus. Jó a zárókórushoz a kis piros partitúra mindenki kezében, csak akkor már pont együtt kellett volna lapozniuk...Na de ne keressünk a kákán is csomót, remek előadás.

20775   lujza 2021-03-22 03:52:29

A BSO Rózsalovag bemutatóját látta valaki? Ha igen, hogy tetszett? Nem olyan volt, mint amit megszoktunk.

20774   lujza • előzmény20770 2021-03-22 03:46:30

Milyen jó, hogy más is ennyire szereti a Don Giovannit! :)) És tán pont azért jó a zürichi opera, mert bebizonyítja, hogy nemcsak világsztárokkal lehet jó előadásokat csinálni, ráadásul nem is a díszleten múlik az előadás élvezhetősége, az viszont nem árt, ha meg is rendezi valaki.

Egyetlen dologban érzek másképp, nekem Bartoli valahogy nem tetszett, számomra nem ilyen dühödt vehemenciával kellene énekelni Elvirát, túl sok volt belőle, főleg az elején, nekem ez így nem Mozart volt.

20773   soson • előzmény20772 2021-03-22 03:39:42
20772   soson • előzmény20771 2021-03-21 23:09:44
20771   Klára • előzmény20770 2021-03-21 19:55:58

Mondtam már, hogy imádlak? Én tegnap néztem, mert Lujza megírta privátban, nagyon jó előadás volt. Nem lehet mindenki világklasszis, és vannak rosszabbak is! Máig nem értem, miért nem volt Polgár László jó nekünk annak idején, miközben nem egy helyen énekelt, és a Pereira kapva kapott rajta - ez valahol arra rímel, amit a Kocsis Zoltán topicban feszegettünk, hogy középszer és posvány!

20770   takatsa • előzmény20769 2021-03-21 17:37:21

De jó, hogy szóltál, az egyik kedvenc operám és az egyik kedvenc énekesem. Nem vagyok egy Harnoncourt fan, de ebben az operában nagyon jól vezényel, az operaház zenekara kiváló, és Polgár László  mellett ott van Cecilia Bartoli. Persze van néhány szereplő, aki jóval gyengébb (különösen fájó a Donna Annát éneklő Isabel Rey teljesítménye), de hát ilyen az élet, örüljünk annak, ami jó és szép, és itt van éppen elég örülni való. Megyek is, rohanok, és nézem, és nézem, és nézem. :)

20769   lujza 2021-03-21 05:06:37

Ha érdekel valakit, most a zürichi opera is megnyitotta az archívumát. Hétvégeken teszi fel egy-egy régi előadását, ami ingyen nézhető. Kezdetnek, e hét végén a Don Giovannit, Harnoncourt vezényletével és Polgár Lászlóval, mint Leporello. Vasárnap éjfélig nézhető.

https://www.opernhaus.ch/digital/corona-spielplan/don-giovanni/

20768   joska141 • előzmény20767 2021-03-11 16:44:25

A legjobb vokális közreműködője volt a 2003-as pekingi Turadot produkciónak!!!

20767   -zéta- • előzmény20766 2021-03-11 15:57:46

Minden soroddal egyetértek...

20766   ladislav kozlok • előzmény20765 2021-03-11 03:25:24

Szerintem Larin világsztár volt. Nem olyan értelemben mint Kaufmann vagy Netrebko, akiket én marketing produktumoknak tartok. Sajnos  a világkarrier nagyon rovid volt 1990-2006.  A maestro eloszor idegen nyelveket tanult - francia, olasz, spanyol. Ez a nyelvtudás nagyban segítette, hogy huen tudta tolmácsolni olasz, francia, orosz,cseh  romantikus operákat és otthon volt az olasz veriznusban is.

Fellépet  Bécsben, New-Yorkban,  Salzburgban, Milanoban, Berlinben, Munchenben, Párizsban, Londonban. Olyan karmesterekkel dolgozott mint Muti, Abado,  Levine, Mehta.   A Tubuson lehet bongészni, sok szép felvétel van.

20765   takatsa • előzmény20761 2021-03-10 19:37:33

Én is hallottam a Végzet hatalmát Larinnal. Ez számomra egy óriási meglepetés volt, majdnem lefordultam a székről ámulatomban. Régen volt már ez, talán a 80-as évek végén, vagy maximum a 90-es évek elején, de nyugodt szívvel állítom, hogy ilyen kvalitású tenort azóta sem hallottam Magyarországon. Meg voltam győződve arról, hogy ez a fiatal énekes a következő években a MET egyik legnagyobb csillaga lesz. Azt, hogy Larin felajánlotta, hogy Magyarországon marad, még nem hallottam, de ha ez igaz, akkor az akkori vezetés vaksága kimondhatatlan vesztesége a magyar operának. Hogy miért nem lett Larinból abszolút világsztár, azt én nem tudom, biztosan nem a tehetségén vagy hangi adottságán múlt. Korai halála megkönnyezett.

20764   Klára • előzmény20759 2021-03-10 16:20:39

Még nem szántam rá magam, hogy megnézzem, elég sok dolog jött közbe. Viszont olvastam az interneten egy osztrák kritikát - nem jegyeztem meg a forrást.  A lényeg az volt, hogy amennyiben így halad tovább a rendezői kibontakozás, akkor a STOP gépjármű-garázst nyithat, melyben a gépkocsik (Carmen) mellett a Traviata traktorja is helyet kaphat.

20763   ladislav kozlok • előzmény20761 2021-03-10 07:01:54

Kedves Zéta, ez  így lehetett. Sergej  nagyon szerette feleségét lillja  Assonyt. O is operaénekes volt, most tanít egy  pozsonyi konzervaroriumban. Lehet, hogy Pestnek nem nagyon kellett holgy. 

Pozsony pedig  megadott minnden feltélt, csak itt legyenek. Élhettek volna  Ausztriában is.  De Pozsonyban telepedtek le, és jo érezték  magukat itt.

20762   ladislav kozlok • előzmény20761 2021-03-09 22:41:16

és  Pozsony kozel van Bécshez,  és  itt kezdott el a világkarier.  A  pozsonyi operában   mindig otthon volt,  jol érezte o magát nálunk.  Nem is kért tobb gázsit mint a  tobbi kolléga,  nem tudom menyit, csak azt hogy soha nem voltak felemelt árak  mikor o énekelt.

 

20761   -zéta- • előzmény20758 2021-03-09 21:47:05

A rendszerváltás után Gardellivel énekelt nálunk egy sorozat Végzet hatalmát. Felajánlotta, hogy tartósan ide szerződne, de az akkori direktor köszönte, de nem kérte... Később egy Toscát énekelt Pesten összvissz...

20760   ladislav kozlok • előzmény20758 2021-03-09 21:29:23

operaslovakia.sk/larin-bol-svetovy-ale-aj-nas-dnes-by-oslavoval-65-narodeniny/

20759   ladislav kozlok 2021-03-09 20:53:36

Március. 7. - BÉCS  - és megint egy  hulyeség -  TRAVIATA

Violetta az 1.felv. - kacér  celeb, mindennel ami ehez tartozik,  2. felv.- elso szín - Violetta  traktorista-leányzo, vidéken vagyunk,  második szín -  Violetta  egy erotikus klubban, 3, felv. -- ..............

20758   ladislav kozlok • előzmény20757 2021-03-09 20:00:52

Klárika, Larin  a 3 nagy tenor után volt az elso. Budapesten is nagyon szerették. Kér, hogy már nem ír ide Parampampoli vagy Telramund forumtársunk.

O nem csak csodálatosan énekelt, den nagyon jo EMBER volt, csupa szív és lélek.

 

20757   Klára • előzmény20756 2021-03-09 19:43:08

Kedves Laci, köszönet az ötletért. Nagyon jó előadás, remek Carmen, és remek Micaela,  közepes Escamillo. Én ebben a felállásban Josét választottam volna! Belenéztem a wikipédiába -szegény Larin nagyon korán meghalt.

20756   ladislav kozlok 2021-03-09 09:35:34

Sergej Larin ma lenne 65  éves. E Világhíru orosz tenorista Szlovákiát választotta második hazájául, 20 évig volt a pozsonyi opera magánénekese. Egy nagyon szép Carmen felvételt ajánlok ma nektek a párizsi Bastille operábol. Don José - Sergej Larin.

youtube.com/watch?=zTDMvyj4TFg

20755   Klára 2021-03-07 10:04:21

Ha valaki figyeli a STOP stream műsorát!

Tegnapi közvetítés: Verdi Aida, még nézhető. Nem az előzetesben megadott szereposztással adják! Radames Jorge de Leon, Aida Sondra Ranvanovsky, stb!

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1892 • Germaine Tailleferre, zeneszerző, a "Hatok" tagja († 1983)
1965 • Natalie Dessay, énekes