Rusalka vízitündér (vodní víla) beleszeret a Hercegbe. Megkéri a soktudó boszorkát, Ježibabát, hogy változtassa őt "lényből" emberré. Az embereknek ráadásul lelkük is van! A lélek fölszáll a mennybe, a lényeknek ilyesmije nincs. És az a lélek – teli szerelemmel, - véli Rusalka. Meg bűnnel ! - intik hiába.
Rusalka már gyönyörű lány, azonban nemcsak néma, hanem híján van a "szenvedélynek (vášeň)" is. Nem úgy a vetélytárs, az Idegen hercegnő, mert az ő "...szeméből titkos erő süt: átkos emberi szenvedély! " (Jí hoří v očích vášně síla, té lidské vášně prokleté.) Lám, a vetkőzős-szexuális tánc percekig tart.
A hideg víz hűvös leánya és a forróvérű vadász valóban nem nagyon illik össze. A Herceg hűtlenségét megérti és megbocsájtja az örök kárhozatra ítélt, szerencsétlen kis vízitündér.
Az ingatlant 1848-ban saját jövedelméből vette és fejlesztette, bővítettette. 1888-ban kórházat is építtetett a közeli kistelepülésen (Villanova sull’Arda) amelyet a nagy sajtóvisszhang mellett, de valójában igen szerényen, Verdi, Giuseppina Strepponi és néhány közeli barát jelenlétében nyitottak meg. „Az általam kívánt megnyitó az első tizenkét beteg felvételéből, beengedéséből áll. Ennyi. Nem illik haszontalan ceremónia a fájdalom helyéhez.”
Fleming a 60-on túl is igen jó bige. Avagy mire képes a kozmetikai ipar! (Akit érdekel, január 12-én a bécsi Musikvereinben hallhatja/láthatja, Kiszin kíséretével Rahmanyinov-dalokat előadva.)
Zseniális mű. Dvořák ráadásul elkerüli, hogy a sellő/erdei nimfák zenéje Mendelssohn A szép Melusina c. nyitányára emlékeztessen, Wagnerről nem is szólva. A kukta/erdőkerülő banális zenéjét én a népieskedés remekbe sikerült paródiájának tekintem.
Jómagam egy októberi péntek délutánon jártam ott, t. k. egy francia turistacsoport volt kíváncsi a nagyon hangulatos házra. A minap láttam, mennyire lepusztult/beázott a ház. Gondolom, a jogutód utódai is szívesebben költöznének valamilyen településre, elvégre ez a ház mezők közepén áll. Összehasonlítva a Wahnfrieddel tűnik csak ki, mennyivel különb ember volt Verdi a szász vetélytársnál.
Főleg nem, ha a rendezés szerint Jazibaba betolja bevásárlókocsiját, majd megfordítja, és az rögtön rokkantkocsivá változik, bele is huppan. A sellő altestű Rusalkát egy hatalmas fekete kandúr ke... környékezi hátulról. Stb.
A MET Ruszalka Renée Fleming és Piotr Beczala fellépésével remek előadás volt. Fleming sokkal jobb, mint Opolais, aki a másik szereposztárban énekelte. De valóban nem gyerekeknek való.
A covid-zárlat idején a Metropolitan stream-ben leadott egy kitűnő felvételt, a már nem nagyon kislányos Renée Fleming énekelte Ruszalkát és azt hiszem, Piotr Beczala a Herceget. Szerintem nem gyerekeknek való, a meséje szomorú, a cselekmény néha hátborzongató és a zenéje, bár igen szép, de nem könnyű. Nekem nem is kicsit wagneri súlyú és hangzásvilágú. Wagner is gyönyörű "vizi zenéket" írt a Ringben.
De szeretném megint látni, egyik legkedvesebb operám.
Sosem felejtem el azt az előadást a STOP-ban,bő harminc éve, ahol Benackova- Capova énekelte a címszerepet, Randova volt az Idegen hercegnő és Jezibaba, Nesterenko mint Vodnik, s az akkor nagyon jó Leo Marian Vodicka a Herceg.
Ahogy az előadás végén megjelentek a függöny előtt, óriási tapsvihar fogadta őket,
S a tapsvihar őrjöngésbe csapott át, amikor előjött a dirigens, akkora volt, mint a palotapincsi guggolva.
Az emeleten mindeddig Filomena, Verdi jogutódának leszármazottai laktak. Jómagam 2018 őszén jártam ott, minden nap jöttek turisták, gondolom, olasz iskolai osztályok is, hiszen a közelben jókora parkoló található.
„Kalapács alá kerül az pazar olaszországi villa, ahol a zseniális olasz zeneszerző csaknem ötven éven át élt, és ahol múzeumot rendeztek be az emlékére.
A villát valószínűleg elárverezik, az olasz államnak elővásárlási joga lesz. Az épületért 2010 óta a testvérek egyike, Angiolo Carrara Verdi a felelős, részben múzeumot alakítottak ki bennne. A látogatók végigjárhatják a szobákat, köztük azt is, amelyikben annak a milánói hotelszobának a bútorait helyezték el, ahol Verdi meghalt.”
"Jekaterina Semenchuck, Alekszej Markov, Ildar Abdrazakov, Hibla Gerzmava és Albina Shagimuratova felsorakoznak a Putyin által finanszírozott szentpétervári 'Fehér éjszakák csillagai'-fesztiválhoz ... Anna Netrebko jelenleg nem szerepel a listán." Részletek és teljes cikk operawire.com-on, ide kattintva.
Nyersfordítás az OnlineMerker 2022.május 19-i bécsi Istenek alkonya előadás kritikájából:
„Waltraute szerepében Vörös Szilvia lenyűgözően debütált. A „Höre mit Sinn”, figyelmeztetése Brünnhildének, intenzíven kidolgozott, a mezzoszoprán ismét megmutatja, hogy a ház egyik legjobb és legsokoldalúbb ereje.”
Vörös Szilviát, mint a Marton Éva Énekverseny 2014.évi győztesét, a Magyar Állami Operaházban - többek között - 2023 júniusában láthatjuk-hallhatjuk Eboli hercegnőként.
Érdekessége az előadásnak, hogy abban Lerma gróf szerepét a nagyon tiszteletre méltó múlttal rendelkező, akkor már 61 éves Mukk József alakítja.
Úgy gondolom, egy énekversenyen - de bármely más alkalommal is - a megjelentek adott pillanatban, adott alkalmakkor nyújtott teljesítménye kerül elbírálásra, a zsűri ezt díjazza! Hogy kinek van lehetősége, affinitása, stb továbbfejlődni, és hova, az elsődlegesen szubjektív dolog, másodlagosan lehetőségek és menedzser kérdése. Egy esetleges utólagos sikertelenség nem róható fel a zsűrinek, vagy a közönségnek! Azonkívül az említett Énekverseny óta 4 év telt el, tehát a művész előtt még évek és lehetőségek állnak!
Nem ismerjük a BSO szereposztó illetékeseinek szempontjait, sem az énekes jelenlegi teljesítményét, tehát nem célszerű kritikával illetni őket sem! Egyébként a Rózsalovag c. opera "Egy olasz énekes" szerepe nem csekély kvalitásbeli követelményeket támaszt az énekessel szemben! Arról sem szabad megfeledkezni, hogy egy opera nem csak a főszereplőkből áll, a comprimarok nélkül nincs előadás!
Egy másik fórum oldalon – Kedvenc felvételek – Klára nicknevű fórumtársunk előző napi, 581.sorszámú hozzászólásából idézek egy mondatrészt:
„Ami a bónusz ebben a Scala előadásban, az Anja Harteros Amelia alakítása! 1999-ben nyerte meg a Cardiff-i énekversenyt, tehát cca tíz éve van a nemzetközi térképen.”
Magyarországon a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt 2018-ban nyerte meg (közönségdíjat is) Galeano Salas tenorista.
Elcsüggedve látom, hogy fő foglalkoztatási helyén, München Staatsoper, a 2022/2023-as évadban a következő comprimario szerepekben kap csak lehetőségeket:
Ein Sanger
Un lampionaio
Ein Bote
Der Graf von Lerma
Ein königlicher Herold
A hivatkozott Énekverseny megnyerése óta eltelt 4 év!!!
Vajon ez nem volt elegendő bizonyos fokú továbblépésre, fejlődésre? Vajon Galeano Salas jól használta ki az Énekverseny megnyerése által adott lehetőségeket? És vajon mi akkor tényleg az arra legérdemesebbet díjaztuk?
Soprano Liudmyla Monastyrska Makes Political Statement Following ‘Turandot’ at Metropolitan Opera
Az ukrán szoprán, aki Anna Netrebko helyett énekel most Turandotokat a MET-ben, az előadás után, a tapsrend végén jelmeze köré ukrán zászlót csavarva ment ki megköszönni a közönség tapsait. Forrás: slipped disc és classicfm, utóbbi bejátszással.
Ez így igaz. Amiért ezt szóvátettem, az pl.Fabio Sartori , aki már 2010-ben Adornóként is nehézsúlyú volt, de azóta kb. 50 kg-ot felszedett. Még most is meggyőzően énekel, de a túlsúly egy bizonyos ponton túl már gátjává válik a minőségi éneklésnek, az óriási gyomor felnyomja a rekeszt, és egy extrém kövér ember nem csinál mást, csak liheg.
De tényleg, nem akarom cikizni ezt az előadást, mert érdemes megnézni, elsőrangú énekesek, pl. van egy mongol bariton, Amartuvshin Enkhbat, ő is tonnányi, de manapság ritkán hallható, igazi Scarpia-hang.
Ha már túlsúllyal tanult meg énekelni és tart egy ideje a pálya, nincs megoldás. Volt, hogy a nagyon ismert elhízott tenor leadott 40 kilót, a hangja is lefogyott, a tartott magas hangok is elcsuklottak...
Az utóbbi pár évben kissé kényesek lettünk! A tenorok Carusotól xy-ig többnyire körméretesebbek voltak, mint amilyen magasak, mégis szerettük őket. Általában a szopránok se manöken-alkatúak voltak, de azért elég jól elboldogultak pár évig, volt, aki évtizedig! Persze, jobb egy karcsú Tosca, és lehetőleg ifjabb évjáratú Cso-cso-szán, vagy 5+x alatti Romeo, de nem mindig akad. Én is inkább a megfelelő színvonalú éneklésre szavazok!
Érdekes ez a felvétel. Szép, hagyományos rendezés és díszletek, jó zenekar, nagyon jó hangú énekesek, de a főszereplők fizikai megjelenése eléggé kiábrándító, átlagsúlyuk kb 150 kg. Behunyt szemmel nézve viszont nagyon élvezetes.
Netrebko után újabb, "Putyin-rajongónak" minősített orosz énekest vett ki a MET a jövő évadból: Hibla Gerzmavát (is) Liudmyla Monastyrska ukrán szoprán helyettesíti majd a Toscában. Forrás: operawire és slippedisc.
És ez is...a cikkben nem annyira a "moszkvai apparatcsik" lecserélése lehet érdekes, hanem az, hogy az Orosz Nemzeti Zenekar vezető dirigense, Mihail Pletnyev, akit állítólag le akarnak-akartak cserélni, valószínűleg (már?) nincs Oroszországban. A hírek szerint a Moszkvai Állami Akadémiai Szimfonikus Zenekar vezető karmestere, Pavel Kogan is lemondta koncertjeit és ugyancsak elhagyta Oroszországot. Forrás: slippedisc.com Nemminden karmesterGergiev..
We understand that the director Kirill Serebrennikov, placed under house arrest and a travel ban three years ago, has left Russia and arrived in Paris. He intends to settle in Germany, where he works for several state opera houses.
Serebrennikov, 52, was falsely accused of embezzling from a Moscow theatre after he unwisely uttered criticisms of the Putin regime.
He has continued his criticisms since the invastion of Ukraine. This anti-propaganda t-shirt reads: ‘I turned off the TV’. (Slippedisc)
Allerdings ist „Opernglas“ eine der bekanntesten Zeitschriften, die sich ausschließlich mit der Oper beschäftigen. Nicht umsonst kommt mir kein Gukker in den Sinn, wenn ich „Momus“ lese.
As far as I now, "Opernglas" means "színházi látcső" in Hungarian. Consequently, not only operatic news can -and regularly do!- appear in this topic. Such news like this one about Schiff, may be interesting to our forum's readers.
“Sir András Schiff regrets that he is unable to perform in Chicago at Symphony Center on March 29. He recently suffered a fall and is not allowed to travel to the U.S. at this time.”
UPDATE: On March 31 at Carnegie Hall he will be replaced by Marc-André Hamelin.
Csajkovszkij helyett térjünk ki a drága jó alkesz Mogyeszt Petrovicsra: Borisz Godunov maradhat a műsoron, elvégre a gyilkos bitorló zsarnok megbűnhődik benne, ráadásul anarchia tör ki Szent Oroszországban - igaz, a lengyelek (=a "Nyugat" a jezsuitákkal együtt) sem azok a kimondottan jófiúk/~lányok. Mindez a lengyel felvonás kihúzásával megoldható. A Hovanscsina viszont maga a tiszta putyinista propaganda, elvégre az erőskezű zsarnok vasököllel sújt le ellenségeire, akik között korrupt oligarchák ugyanúgy megtalálhatók, mint vallási fanatikus őrültek - utóbbiak a demokráciában ugyebár simán létezhetnének. A főg... Saklovityij meg röhög a markába - igaz, róla nem derül ki, mi lesz a sorsa, beáll-e Péter cár udvaroncának, vagy ...? Ugyanakkor a darab paradoxona, hogy ez a velejéig romlott, intrikus gazember kapja az operairodalom egyik legszebb áriáját, amely ráadásul még a hazaszeretetről is szól.
Ilyesféle opera bemutatásával nem akarnak „táptalajt nyújtani a pútyinista propagandának“ (...nechce „poskytovat proputinovské propagandě...“),
jelentette ki Prágában a norvég Per Boye Hansen (ő a művészeti vezetője a prágai Nemzeti Színház Operatagozatának és az Állami Operaháznak is).
Levették a tervezett műsorról a Střevíčky című operát.
Gogol és Csajkovszkij, mint pútyinista felforgatók...? Nagy Katalin is benne van a társaságban.
Jövő vasárnap életemben először a Musikvereinben helyet foglalva hallom egyik legkedvesebb zeneművemet, Bruckner VIII. szimfóniáját a Müncheni Filharmonikusok előadásában. Miután Gergijevet munkáltatója, a müncheni főpolgármester kirúgta azonnali hatállyal elbocsátotta a zenekar éléről, lóhalálában kellett másik karmestert találni, akinek személye kedden még nem volt ismeretes. Szerdára megvolt a jelölt, Manfred Honeck személyében, akit 2× hallottam a pittsburghiek, ill. a BFZ élén.
Tegnap értette valaki Julian Rachlint, amikor elmagyarázta, miért adták elő ráadásként az Ave verum corpust vonószenekari átiratban az NFZ - magyar állam által fenntartott együttes - estjén, a Linzi szimfónia után? Talán az ukránok melletti kiállásként/gyászzeneként?
Különleges előadásra kerül sor március 22-én az ostravai Morva-Sziléziai Színházban, az Antonin Dvorak színházépületben.
Anna Sokovic Svadba (Az esküvő) című műve kerül színre. A cappella, hat női hang - egyikük a menyasszony - meséli el mindazt, ami az esküvővel kapcsolatos.
A libretto alapját szerb népköltészet adja, napjaink folklórjával, hagyományos és modern rituálékkal, versekkel és humorral vegyítve.
A világpremierre 2011-ben Kanadában került sor, azóta bejárta Európa színpadait, egy alkalommal, 2020-ban az ostravai Új Opera Napok keretében már előadásra került, akkor "standing ovation"-nal.
A kijevi nagyzenekar adott rögtönzött koncertet az ukrán főváros ikonikus terén. Sikerült egy rövid időre elfeledtetniük a közönségükkel a város ellen csaknem két hete tartó ostromot hangjait.
A békéért játszott a kijevi nagyzenekar a Majdan téren szerda reggel. A rögtönzött koncerten az Európai Unió himnusza, Beethoven Örömódája is felcsendült. A metsző hideg és az ostomállapot ellenére egészen sokan gyűltek össze a kijevi főtéren.
A zenekar karmestere, Herman Makarenko a BBC tudósítójának elmondta: a koncertet azért szervezték, hogy felhívják a nemzetközi közösség figyelmét az ukrán kormány kérésére, hogy a NATO vezessen be repüléstilalmi övezetet Ukrajna felett. Forrás: vg.hu
Gálakoncert a MET-ben Ukrajnáért március 14-én. " Azt akarjuk, hogy Putyin tudja: ő a művészek ellensége és hogy mi egységesek vagyunk borzalmas tettei ellen" - nyilatkozta a társulat vezérigazgatója. (Peter Gelb)
Metropolitan Opera Will Host Concert in Support of Ukraine
“We want Putin to know he is the enemy of artists and that we are united against his horrific actions,” the company’s general manager said.
The concert will open with the Ukrainian national anthem and feature “Prayer for the Ukraine,” by the Ukrainian composer Valentin Silvestrov, the Met said.Credit...Kathy Willens/Associated Press
The Metropolitan Opera said Monday that it would stage a concert in support of Ukraine next week in an effort to show solidarity with Ukrainians under attack, raise relief funds and express opposition to the invasion ordered by President Vladimir V. Putin of Russia.
The concert — which will take place March 14 and be broadcast on radio stations around the world — will open with the Ukrainian national anthem and feature “Prayer for the Ukraine,” by the Ukrainian composer Valentin Silvestrov, the Met said.
“We want the people in Ukraine to know that the Metropolitan Opera and the artistic community are rallying together to support them,” Peter Gelb, the Met’s general manager, said in an interview. “We want Putin to know he is the enemy of artists and that we are united against his horrific actions.”
Other organizations are also planning events in the coming days in support of Ukraine. City Winery plans to host a benefit concert on Thursday. The American composer John Zorn and the New School’s College of Performing Arts will hold a concert on Friday, featuring the artist Laurie Anderson and the composer and pianist Philip Glass.
The Met has repeatedly voiced opposition to Russia’s invasion of Ukraine since it began last month. The company announced it would no longer engage with performers or institutions that supported Putin. It parted ways last week with its reigning prima donna, the superstar soprano Anna Netrebko, who has ties to Mr. Putin, and said it would end its collaboration on an upcoming production with the Bolshoi Theater in Moscow.
The 70-minute program, “A Concert for Ukraine,” will include a performance of “Four Last Songs” by Richard Strauss, sung by the soprano Lise Davidsen; “Adagio for Strings” by Samuel Barber; and the “Va, pensiero” chorus from Verdi’s “Nabucco,” which is about a love of homeland. The concert will conclude with the rousing final movement of Beethoven’s Ninth Symphony, featuring the soprano Elza van den Heever, the mezzo-soprano Jamie Barton, the tenor Piotr Beczała and the bass-baritone Ryan Speedo Green.
The Met’s music director, Yannick Nézet-Séguin, will lead the concert. He said in a statement that he hoped it would “demonstrate our unwavering support for the people of Ukraine.”
“In times of crisis,” he said, “it is so important that artists unite and provide consolation and inspiration through our work.”
The Ukrainian bass-baritone Vladyslav Buialskyi, who stood center stage with his hand on his heart last month when the company sang the Ukrainian anthem before a performance of Verdi’s “Don Carlos,” will once again be featured during the anthem, this time singing a solo part.
Megjegyzés: a márciusi 14-ei (március 15-e előestéjén itthon is különösen időszerű) "világszerte sugárzott" és bizonyára itthon is nagy érdeklődésre számítható koncertet remélhetőleg átveszi és leadja MTVA illetve a közrádió, amely az EBU-n keresztül hosszú ideje szoros kapcsolatokat ápol a MET-tel. (ED)
Audiatur et ... New York Times is, bár tudom, hogy egyesek számára szitokszó a liberális lapnak már a neve is. Ebben a cikkben pl. a toulouse-i vezetés határozottan cáfolja, hogy bármilyen nyomást gyakorolt/ak volna a karmesterre. Lehet, hogy egyesek számára a NYT nem hiteles hírforrás, de talán másoknak meg az origo.hu és tsai nem a szinte egyetlen hiteles és állandó (hír)forrás... Köztünk szólva, ugyan ki érti, miért mondott le a moszkvai állásáról? Talán arra a lemondásra is a gaz nyugat, Brüsszel vagy a "háttérhatalom" kényszerítette? Vagy talán a MTI KESMA hamisíthírt téved?
Írhattam volna szimplán MTI-forrást is... mindenesetre a bejelentett rövid tényálláson kívül érdekelhet pár embert a hír "körítése" is. A pár soros "életrajz" a cikk utolsó bekezdésében olvasható; nincs mindenkinek késztetése a Wikipédiára kattintani...
Művészet és politika összekapcsolódását tömören, lényegretörően foglalja össze a Wiener Musikverein közleménye ld. 21306 ... igaz, nem a Pravdából vették át és máshonnan sem.
Bocs, én nem az Origóból tájékozódom, amit tudtam, azt tettem közzé! Számomra nem Sokhiev eddigi pályafutása volt a lényeg, hanem az, hogy mindkét vezető karmesteri pozíciójáról lemondott! Evvel tudatta, hogy nem tud és nem is akar választani a két oldal között! Mert a művészet nem politikai kérdés!
Bejelentette azonnali hatályú lemondását a moszkvai Nagyszínház (Bolsoj) vezető karmesteri és a toulouse-i operaház zeneigazgatói posztjáról Tugan Szohijev orosz karmester arra hivatkozva, hogy "elviselhetetlen nyomás" nehezedik rá annak érdekében, hogy foglaljon állást egyik vagy másik fél mellett az ukrajnai háború ügyében.
Vasárnapi közleményében hangsúlyozta, hogy nemcsak a háborús konfliktusban álló felek, hanem kulturális hagyományok, "két zenei család" között is választania kellene. Nemsokára arra fognak kérni, hogy válasszak Csajkovszkij, Sztravinszkij, Sosztakovics és Beethoven, Brahms, Debussy között. Ez már így történik Lengyelországban, ahol az orosz zene be van tiltva
Az oszét származású 44 éves karmester, akit a fiatal nemzedék egyik legnagyobb tehetségének tartanak, az ukrajnai háború megnevezése nélkül hangoztatta, hogy MINDIG IS ELLENEZTE A FEGYVERES KONFLIKTUSOKAT és zenei pályafutásának 20 éve alatt mindig is az áldozatokkal érzett együtt. Szerinte ennél többet nem várhatnak el tőle.
Mint írta, NEM BÍRJA LÁTNI, HOGY KOLLÉGÁIT ÉS MÁS MŰVÉSZEKET FENYEGETÉSEK ÉRNEK, TISZTELETLENÜL BÁNNAK VELÜK ÉS AZ ELTÖRLÉS KULTÚRÁJÁNAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLNAK.
Szohijev 2014 óta a Bolsoj vezető karmestere. Franciaországban a toulouse-i Orchestre National du Capitole-nál - az ottani operaház zenekaránál - 2005 óta dolgozik, eleinte vendégkarmesterként lépett fel, 2008 óta a zenekar művészeti vezetője. 2012 és 2016 között a berlini Német Szimfonikus Zenekarnak (DSO) is vezető karmestere volt.
"Der von Russland begonnene Aggressionskrieg gegen die Ukraine betrifft auch zahlreiche Künstlerinnen und Künstler im Umfeld unserer Bühnen. Umso mehr möchten wir in Hinblick auf die aktuellen Ereignisse unser uneingeschränktes Bekenntnis gegen Gewalt und für den Frieden bekunden.
Wir sind glücklich, als internationales Unternehmen, Kunstschaffende unterschiedlichster Nationen auf unseren Bühnen zu vereinen – so auch aus der Ukraine und Russland –, die jeden Abend über politische, sprachliche oder religiöse Unterschiede hinweg Menschen bewegen können. Die derzeitigen Entwicklungen dürfen nicht dazu führen, Einzelpersonen nur aufgrund ihrer Nationalität davon auszugrenzen.
Gleichzeitig ist dieser Krieg aber ein Angriff auf Grundwerte wie Freiheit und Demokratie, eine Gefährdung der freien Entfaltung von Kunst und Kultur über Staatsgrenzen hinweg und eine Vereitelung des Wunsches nach Frieden und Stabilität. Wir sehen daher keine Grundlage für eine künstlerische Zusammenarbeit mit Institutionen oder Einzelpersonen, die sich mit diesem Krieg oder seinen Betreibern und deren Zielen identifizieren.
Wir appellieren an alle Menschen, kritische Distanz zu politischen Demagogen zu wahren, im Sinne der Humanität zu handeln und sich nicht vereinnahmen zu lassen.
Kunst und Kultur stehen für ein friedvolles Miteinander und gelebte Vielfalt. Den Menschen in der Ukraine, deren Existenz gerade bedroht ist, gelten unsere Anteilnahme und Solidarität."
Jag är en gubbe, nem hiszem, hogy öregebb lennel...
Az Altalad emlitett felvetel nekem DVD-n van meg, tenyleg szep. De akkor is - senki nem tudja ugy kezdeni a Pace, pacet mint a nehai Milanov. Es amikor elöször hallottam Varady Juliat az eletemben, az a Forza Leonoraja volt, csak elfeherult kezekkel markoltam ulesem karfajat.
Kedves Heiner Lajos, köszönöm a javaslatokat, majd rájuk keresek. De tudod, nekem - bár feltehetően idősebb vagyok nálad - a mai kor gyermekeként nemcsak a hang, hanem a kép és a technikai minőség is fontos, hiszen az opera egy színházi előadás, így a komplex élmény audiovizuális. És emiatt aztán nagyon beszűkül a kör, különöen egy ritkábban előadott opera viszonylatában.
Igaz, látom. Az a népdal ( nem himnusz!) is valami, bár egy alapítványi magánzenekar magánkezdeményezése. Három visegrádi "barátunk" államinak számító zenekarai (filharmonikusok, közrádió) ukrán himnuszt játszása talán erősebb üzenet. Fenntartó államuk üzenete .. ami nálunk nyomokban sincs. Az ellenkezője annál inkább. Természetesen a stratégiai nyugalom jegyében.
Tugan Sokhiev hivatalosan bejelentette, hogy lemond mind az
Orchestre National du Capitole de Toulouse mind a Bolsoj Színház vezető karmesteri pozíciójáról, mert nem tud és nem is akar a kettő között választani.
Daniel Barenboim egy jótékonysági hangversenyt vezényelt ha jól elékszem - Berlinben.
Az elején felolvasott egy közleményt.
Nagyszülei Belorusziából, illetve Ukrajnában éltek. Onnan menekültek a XX: század elején Argentinába.
A maga részéről elítéli ezt a boszorkányüldözést, és korábbi korok borzalmas eseményeit idézi fel benne. A közönség vastapssal köszönte meg ezt a nyilatkozatot. Ezt követően a zenekar eljátszotta az ukrán himnuszt.
Hallgasd meg az "élő" 1953-as felvételt Mitropoulos vezényletével. Vagy, sajnos csak keresztmetszet, a Cellini-dirigálta részleteket. Esetleg, több, mint raritás, az 1962-es hágai előadás lemezét, és találsz egy fantasztikus, nálunk alig ismert szopránt, és egy remek magyar basszust.
Igen, de ez most - hangminőség tekintetében - javított kiadás. A Végzet hatalma a kedvenc Verdi operám (a Simon Boccanegra mellett), és az igazság az, hogy még sohasem találtam olyan változatot, amellyel tökéletesen meg lennék elégedve. Ez viszont szinte tökéletes, Gorchakova elképesztően jól énekel, és Gegam Grigorian is fantasztikus. Szegénynek nincsen sok felvétele, a Szovjet időkben nem tudott kibontakozni, aztán elég fiatalon meghalt, nem érhette meg kislánya nagy sikereit. Egyedül a bariton Putilin lóg ki lefelé a sorból, de különben megindítóan szép ez a felvétel. Ha már itt tartunk. Gergievvel nagyon szeretem az Anyegint is, az is egyike a féltve őrzött felvételeimnek.
De volt. A BFZ a bécsi Konzerthausban turnézott éppen, és koncert előtt a zenekar tagjai felálltak, és kottából elénekelték az ukrán himnuszt. (Fischer Iván gyakran megénekelteti a zenészeit.) A felvétel megnézhető a zenekar FB oldalán.
Európa tucatnyi vezető zenekara egyazon este a saját koncertje keretében és szolidaritása jegyében eljátszotta az ukrán himnuszt. A zenekarok közt volt a Lengyel Rádió Szimfonikus Zenekara, a Szlovák és a Cseh Filharmonikusok. Magyar zenekar nincs a felsoroltak között. Talán azon az estén egyetlen magyar zenakarnak sem volt koncertje. Teljes cikk és lista itt.
Innen lehet letölteni az egyik legszebb, féltve őrzött opera-videómat, a Végzet Hatalma Pétevári változatának 1998-as felvételét (Galina Gorchakova, Gegam Grigorian, Nikolai Putilin, Mikhail Kit, Olga Borodina. Kirov Opera Of The Mariinsky Theatre & Kirov Orchestra Of The Mariinsky Theatre, Valery Gergiev) - a szokott módon, magyar felirattal, javasolt a lejátszás VLC lejátszóval.
Én ezzel az egészen kivételes felvétellel tiltakozom a háború ellen, és mindaz ellen, ami a háborúhoz vezetett, és a gyűlölködés, megbélyegzés és kirekesztés ellen, amely a mostani helyzetben az egész világot jellemzi.
Ez most duplán bölcs dolog volt. Én legalábbis nehezen képzelem el Netrebkót Turandotként, bár tudom, hogy énekelte már. És pláne utána meg a Don Carlos Erzsébetjét énekelte volna. Monastyrska talán jobb Turandot lesz.
"Anna Netrebko is out at the Metropolitan Opera". Az énekesnő visszavonta összes MET-fellépését. Tavaszra kiírt Turandotjait Liudmyla Monastyrska ukrán szoprán veszi át. További részletek, Gelb igazgató reagálása és számos rangos orosz és külföldi művész t.k. Karita Mattila, Piotr Beczała, Elīna Garanča, Anita Rachvelishvili nyilatkozata és Netrebko (később zártkörűvé tett) Instagram-bejegyzése itt olvasható.
Ne félj, látom, "kivel van dolgom". Olyasvalakivel, aki(k)re 21266-ban utaltam már. Persze te nem a "vezető" vagy, de a verem attól még ott van. Szíveskedj ne a saját szempontjaid, a fordításaid iránti lelkesedés alapján eldönteni, ki szereti itt a zenét. Te sem jönnél ki túl jól a lajstromozásból. Továbbá lehet, hogy te szeretnéd Anyácskát valami módon döngölni, az a te dolgod, próbálkozz, hátha bejössz nála. Nekem nincs ilyen ambícióm. A földbe sem akarom döngölni őt és ugyanúgy szeretem a színpadon, mint tavaly nyáron a Toscában. Csupán felidéztem egy 2014-es akciójáról szóló cikket, amiben fotó is készült vele, amint a "szakadár" vezetővel együtt lobogtatja a "szakadár" azaz orosz pénzből fizetett zsoldosok által elszakított ukrán országrész zászlaját. Gergijevről itt már mások is kifejezték kétségeiket karmesteri nagyságát illetően, amit én nem kommentálok, csupán megjegyeztem Búbánat által belinkelt közleményre reagálva, hogy jó ideje ő -és pár másik karmester- koncertje és százszori ismétlésük szinte kifolyik mezzoból, amivel részben a csatorna minőségére utaltam.
Teljesen egyetértek, nincs csak jó és csak gonosz a világban, pedig gyakran ezzel butítják az embereket. De azt nem tudom, hogy tényleg felvették-e volna Ukrajnát a NATO-ba, még ha kérte is. Azt pedig végképp nem gondolom - lehet, hogy naiv vagyok - hogy Oroszországot a NATO csak úgy, megtámadta volna, ahogy Putyin tette Ukrajnával.
Mint minden hasonlat, ez is kicsit sántít, egyébként nem hasonlat lenne, hanem teljes egyezés. A Geopolitikai szituáció hasonló volt. USA megpróbálta Castrotól visszafoglalni Kubát, csak nem sikerült neki (ld. Disznó öböl). A tárgyalások gyorsan eredményre vezettek, ellenkező esetben most nem válthatnánk gondolatot egymással. Tudtommal az oroszok elég régóta akartak tárgyalni arról, hogy Ukrajna semleges és atommentes terület maradjon, és ne léphessen be a NATO-ba, és voltak erre nézve logikusnak tűnő, és geopolitikailag-katonapolitikailag-történelmileg alátámasztható érveik is. Természetesen egy pillanatig sem állítom, hogy háborút, öldöklést bármi indokolhat, de sajnos az én- és mások véleménye ellenére az öldöklés az emberiség történelmének egyik leghétköznapibb tevékenyége. Saját tapasztalatom viszont az, hogy a túlzott egyszerűsítés, és a világ fekete-fehérre, jóra és gonoszra való felosztása az egyik fő oka minden bajnak. Én az ukrán népet nagyon sajnálom, mert egy mocskos nagyhatalmi játéknak a szenvedő áldozatai.
Ezzel csak két baj van, egyrészt Ukrajnába tudtommal senki se telepített rakétákat, másrészt Kubát senki se rombolta földig, mielőtt megállapodtak volna.
11:00 : Budapest Magyar Állami Operaház John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin
11:00 : Budapest Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem Operavizsga
Római láz / Idomeneo / Kréta királya
17:00 : Budapest Pesti Vigadó Várai Domonkos (zongora), Drahos Botond (harsona), Rinkó Krisztián (cselló)
Szent István Filharmonikusok
vez.: Horváth Gábor
"Versenygyőztes fiatalok hangversenye"
19:00 : Budapest Magyar Állami Operaház John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin
19:30 : Budapest BMC, Koncertterem Professzorok: Magnus Lindberg, Eötvös Péter, Vajda Gergely
Karmesterek: Rajna Martin (mentorált karmester) és a mesterkurzus kiválasztott fiatal karmesterei
Ensemble Ars Nova (FR) "Fókuszban Magnus Lindberg - Az Eötvös Péter Alapítvány mesterkurzusának zárókoncertje"
Kecskés D. Balázs: Extroadesia – ősbemutató
Jongsung OH: új darab – ősbemutató
Paul Hindemith: Kammermusik no. 1., op.24/1
Francisco Dominguez: Sol de invierno – ősbemutató
Magnus Lindberg: Jubilees – magyarországi bemutató