A vége a kedvencem. Ki mit lát meg benne, ez szerintem felületes értelmezés. Ott mondja el Wagner az alkotásról való ars poeticáját, valóban némi patriotizmussal átszőve, de nem az a része a lényeg. Kb. az amerikai himnuszban több patriotizmus van, ezt mondvacsinálva felhasználták később a nácik, és mondvacsinálva hasonlítgatja és veszi elő az ügyeletes baloldal a mai napig.
A filmmuveszetben mar sok evtizede feltalaltak a nem jut eszembe jobb kifejezes: "mi lenne, ha"-effektust. A szereplo elkepzel, netan almodik egy cselekedetet ... aztan snitt ... es a valosagban nem tortenik meg. Kepzelet es valosag keveredik: az is muveszet. Nem lattam a pisztolyparbajos Toscat, ezert csak kerdezem: veletlenul (vagy szandekosan) nem valami ilyesmit kepzelt el es valositott meg a rendezo az Angyalvar tetejen is?
PS Telefon: veeegre! Ha mar a 2. felv-ban mukodne, nem futna be elsore az a csunya fake news, miszerint Napoleon vesztett Marengonal, nem kellene Sciarronenak helyesbitest kozolnie es Cavaradossiek ma is boldogan elnenek ... igaz: szegenyebbek lennenk egy "Vittoria, vittoooooria"-val..
És az hogy tetszett, ahogyan Scarpia a végén megjelenik az Angyalvár teraszán, és piszolypárbajt vív Toscával? Mert ha annyira eleven, amennyire, akkor akár le is fogathatta volna Toscát a menlevéllel úton az Angyalvár felé (telefon, stb). Az sem lett volna nagyobb hamisítás, mint ez a változat!
Tegnap este a Mezzo csatorna sugározta a 2018.évi, salzburgi Tosca produkciót (végén a Scarpia-Tosca pisztolypárbajjal).
Nem tudtam a műsort, sajnos csak a II.felvonás közepén kapcsoltam az adóra. Kicsit csodálkoztam, hogy a jó technikai felszereltség (telefonközpont, stb.) ellenére Scarpia az útlevelet kézzel, töltőtollal írja, de oda se neki.
Ami jobban megfogott az a Tosca által használt kés. Jól látható volt a döfés előtt és a döfés után is. Míg Scarpiából ömlött a vér, elárasztotta az ingét, a kés a döfés után is ugyanolyan csillogó, nem szennyezett volt, mint előtte. Hm…
"Csak az a vég! – Csak azt tudnám feledni! " (Ádám) = Óda a szent Harmadik Német-Római Birodalomhoz és a felsőbbrendű szent német művészethez. Zárszó: Heil! ... Sachs! Nürnbergs teurem Sachs! (Szerencsére nem 1933 vagy 1946)...de azért így is szeretjük! ;-)
A Mesterdalnokok csak azért "vígopera" mert nem hal meg benne senki. Egyébként egy nagyon komoly művészetfilozófiai mondanivalóval bíró zenedráma komikus elemekkel.
Számomra sajnos nem kedvelt zeneszerző.Énekelni nagyon jó ,de órákon át hallgatni sajnos nem ..Viszon kihagytam, hogy nagyon kedvelem a keleti és a nyugati szláv népek operáit.Egyébként a bel canto művek között többségben vannak a tragikus operák csak nem ismerik és a színházak inkább a vígoperákat favorizálják, A Sevillai borbéllyal és a Cenerentolával ki lehet kergetrni a világból.Persze a bennük levő áriák rendben vannak.Na de az egész!És az indító Puccini jöhet.
Nekem se nagyon jönnek be a vígoperák, két kivétellel: Figaró és Mesterdalnokok, már ha utóbbi vígopera, de a kánon, persze wagneri "viszonylatban", annak tartja. Na de vígoperák nélkül a bel canto repertoár csak "félkarú óriás"! Bel cantót szeretni, vígoperák nélkül? És a fő hiányom az ön listájában: hol van Mozart?
Nálam változó. A német (Mozart, Beethoven, Wagner, Strauss, Berg stb) illetve a 20. századi műveket magukért a művekért szeretem. Az olasz és a romantikus zene önmagában nem az én világom annyira, így ott az énekesek dominálnak. Kevés olyan Verdi vagy Puccini és pláne bel canto mű van, amelyeket kedvenc énekesek nélkül meg tudok hallgatni. A Turandot, a Fanciulla, az Otello vagy az Aida pl. ilyenek, s még esetleg a Norma.
Ahány ember ,annyi ízlés. Nálam például a vígoperák nem jönnek be. Viszont imádom a verismot ,a kevésbé ismert bel canto művek szerzőit ( pl:Paccini,Mercadante)természetesen Wagnert és sajna , a nagy favorit Verdi művekből csak a koraI illetve középső koszakában keletkezett művek fognak meg.A többit legfeljebb énekesek miatt hallgattam vagy hallgatom,Ezzel sokan nem értenek egyet de arra ,hogy finoman fejezzem ki magam teszek!Ez persze abból is fakad,hogy igazán az énekhangot szeretem,nem magát a műveket
Nem mondtam, hogy mindenki hülye, akinek tetszik. Azt írtam, hogy nem értem, hogy bírják évente többször végigülni. Más meg azt nem érti, én hogy tudom egyhuzamban végighallgatni az egész Ringet, mert hogy az borzalmas, vontatott... én meg a Bohémet nem értem.
Örülhet, mert divatos szóval, újból és újból tematizálja a topikot éspedig ugyanazon rugózva ohne Ende. Gondolom, ez feltett szándéka, netán fogadásból. Nekem 28nyolc, csak mondom.
Kedves david28, semmi baj azzal, ha leírja a véleményét, de ön a 231. pontban így fogalmazott: "Számomra elképzelhetetlen, hogyan bírja ezt a hazug, nyálas, hiteltelen, olcsó förmedvényt bárki is végigülni évente legalább egyszer." valamint " A Bohémet senkivel se, bűncselekmény. " Ez számomra azt jelenti, hogy az ön számára mindenki hülye, akinek ez tetszik, azaz pl. én is, mivel én a második legjobb Puccini-operának tartom (a Gianni Schicchi után). Ha a többi fórumtárs is így gondolta, akkor szerintem semmi meglepetés nincs abban, hogy ez a hozzászólás kicsapta a biztosítékot. (még két megjegyzés: fiatalabb koromban én is pont ennyire szenvedélyesen tudtam szeretni vagy utálni zenéket, és nem ön az egyetlen, aki a momus.hu-n így fogalmaz)
Hallottam mindkettőből részleteket, egyik sem volt neki való, ahogy pl. Turandot sem. Nem imádok senkit feltétlenül, ettől még ikonikus érdemeiből nem vonnak le az esetleges mellényúlások, sok énekesnő csak szeretne olyan egyedi és összetéveszthetetlen atmoszférát teremteni éneklésével, előadásmódjával mint ő. S mint nagy egyéniség, igencsak megosztó. Van, aki Callasimitálást lát benne mindig vakon és világtalanul.
Nem tudom ,hogy mennyire intelligencián múlik,hogy valaki beleéli magát egy szerepbe,vagy oda nem illő játékot csinál mint rajongott énekesnője,aki soha nem tudta mit szabadna énekelni ,hogy ne pár éves csillogása legyen.Mindenesetre sértő a Mimiket kiválóan abszolváló énekesnők felé,amit ír.Soha olyan jól nem szórakoztam opera előadáson,mit nevezett művésznő Saloméján és Carmen produkcióján .Mindkettő felvétele a birtokomban van,de annyira nem érdekes számomra,hogy digitalizáljam!
A topic címe: operák, amiket utálunk. Én leírtam egyet, amit utálok. Az, hogy sokak kedvence, arról nem tehetek. Nem értem, miért nem lehet elfogadni más véleményét. Leírtam, miért nem szeretem. Egyetérteni nem kell, attól még én így érzem és el is mondom róla a véleményem, ahogy bárki más is megteheti itt vagy más fórumon.
off Milyen minőségben vennél részt a párbajon? a) küzdő fél: az az igazi, de van rizikó ... mint szinte mindenben b) segéd: nem éri meg felkelni, kimenni c) néző: belépőjegy nálam váltható, vételár utaláshoz számlaszámot küldök..
Kedves Búbánat !. Köszönöm a védelmed,ami mellékesen teljesen igaz. De ne akarj védeni a Momus bizonyos tagjai ellen,mert reménytelen eset.Megalapozták az ellenem való utálatot,de ez nem igazán ráz meg!A régi fórumozókat sikerült innen kiírtani,mert ellenvéleményük voltTöbb tejbegrízt kell enniük,hogy célt érjenek nálam.Egy Heiner Lajos néven futó nicknek nem fog sikerülni soha,de el fog durvulni,mert adok kapok lesz ha nem fejezi be a szemétkedéseket!
Kedves Dávid 28!Számomra Sass Sylviánál Mimi szerepére rosszabb pédát nem tud senki hozni. Volt szerencsém hallani,de Mimije egy igazi Sassklisé volt.Nekem elviselhetetlen, őszintétlen alakítás.Ez közeL 2o éves véleményem,Lombardok, Tosca oké,de ahol valós érzelmeket kellett kifejeznie callasimitációjával semmire sem ment!.Pláne, hogy Callas bármekkora énekesnő is volt,mert az volt., Mimitől drámai lénye olyan messze állt,mint Makó Jeruzsálemtől!
Nem lehet, hogy "telramund" fórumtárs hozzászólásában az "A" határozott névelő elől lemaradt a "H" betű, és akkor már a "Ha" kötőszóval kezdődő mondat máris más értelmet nyer...?
Nekem dudál kisautó?Ha nem tetszik nem kell olvasnia.Annyi iskolám biztosan van ,mint ÖnnekMiről árulkodik a kis "t"?Látom tudja kire gondoltam és meg kellett védenie. De ideje ,hogy hanyagoljon ,mivel a beírás egyébként sem Önnek szólt!Odáig már nem süllyedek!
Helyesírási hibáktól hemzsegő leveleit látván-olvasván időnként elgondolkodom, ült-e Ön valaha iskolapadban. Most csak egy apró okítás: személynevek elé írásban nem szokás határozott névelőt tenni.
Tehát Ön telramund - a nick választása és a hozzá kötődő operai figura, továbbá a kis "t" használata árulkodó. De Ön nem a telramund.
Lassan túlnővi stílusban mesterét!.A Mr Heiner lennék meg is nevezném ,de nem teszem.Gondolom sokan tudják!
Ha ,hallotta volna a Bohéméletet egy Aragal- Házy vagy egy Ilosfalvy. Házy, de akár egy Kincses Gulyás Dénes vagy Tokody Kelen előadáson nem nyilatkozna ílyen lebecsmérlően.Lehet érnie kell még lelkileg,hogy ilyneket ne írjon!
Az meg cseppet sem érdekel, mekkora stressz neki kiállni oda. Nekem meg stressz és kellemetlen élmény volt végighallgatni. 1-1 :) Ez egyébként egy örök vita, a viráglelkű művészek kontra kritikus tömeg között. Szegény könnyűzenei énekesek, zeneszerzők.... ott bezzeg nem lehet reklamálni, bármilyen sárga föld alá le lehet hordani legálisan bárkit. Van, ki simán megteszem a klasszikusban is, like it or not.
Tökéletesen arra reagáltam, az más kérdés, hogy neked nem tetszik. Én a közönség vagyok. Jogom van kritizálni, főleg ha fizetek egy-egy előadásért, de ingyen is. Aki kiáll a színpadra, vagy közzéteszi a művét, az vállalja a kritikát. Ha nem bírja, ne tegye közzé vagy csak olyan közönségnek, akitől tudja, hogy csak pozitívat kap. Kivételesen tudom, milyen színpadon állni és tudom, milyen rossz kapni érte a kritikát. Többek között ezért nem űztem sokáig. :)
Csak a Bohemelet es a bel canto letezik tan? :D Rengeteg operat szeretek.Mozarttol kezdve, nyilvan a nagy es legnagyobb kedvenc Wagner, de Strauss, Berg, Glass es meg szamtalan 20. szazadi szerzo muvei kedvencek, legalabb 40-et fel tudnek sorolni. Az olasz zene nem feltetlen az en vilagom, de Verdinek is van operaja, amit kedvelek, sot Puccininek is, nem is egy. De nem a Bohemelet. Fuj.
Aha, szoval barmi mas modernebb mure lehet azt mondani, hogy szemet, de a kozonsegkedvenc operai vurstlizenere nem. Nekem a Bohemelet minden izeben az, amit a muveszetben utalok, tokeletesen megtestesiti a legellenszenvesebb dolgokat, amit ezekben az alkotasokban csak megtalalhatok, ez van. A kritikahoz pedig joga van mindenkinek, aki hall es lat. Pont.
Amugy meg ugyanugy dicserek is, ha eppen ugy gondolom, hogy az kell. Mivel meg csak Fay Miklos sem vagyok, ugy erzem buntetlenul megtehetem. Itthon mindenre is tapsolni er csak, en nem allok be ebbe a birkasorba (sem).
Ebben egyetértünk, Netrebko nem Elza, nem is lesz az, de véleményem az egész előadás összképe alapján alakult ki. Egy baki, amit elkövettem, a transzformátoros Lohengrin Bayreuthban volt. Bocs!
Azért volt még egy jelentős különbség a két előadás között, de az épp a salzburgi előadás javára: Netrebko és Harteros ebben a szerepben nem egy kategória. Bárhogy is hallgattam, nekem Netrebko sosem lesz Elza.
Most mar csak az a nagy kerdes, az orok, nagy es eldonthetetlen kerdes, kinek melyik rendezes, szinpadkep, szereposztas a "megfelelo" .. Nem mondom, nekem pl. megfelelne (maradva Puccininal) pl. egy Tosca Callas-szal, Gobbival, di Stefanoval ... ugy 1957 korul. Foleg a Scalaban (csucs)ulve. Vagy Turandot Nilssonnal, Corellivel a 60-as evekben a regi vagy uj MET-ben. Megoldhato? Csupan egy idogepet keresek kedvezo berleti dijjal.
Itt jön "képbe" az amiről már sokszor írtunk, hogy egy megfelelő rendezés, szinpadkép, színvonalas szereposztás mennyit dob a darabon, és a hm... ezeknek a feltételeknek nem egészen megfelelő előadás hogyan teszi tönkre a legjobb műveket. Ma estig itt megtekinthető a Drezdai Semperoper Lohengrin2016. évi előadása https://www.semperoper.de/unser-haus/semperoper-zuhause/wochenend-streams.html Netrebko, Beczala, Zeppenfeld, Konieczny, Herlitzius előadásában. Remek díszletek, jelmezek, emlékezetes előadás.
Párhuzam a 2018-as salzburgi, Lohengrin, ahol Harteros, Beczala és a többi szereplő transzformátorházban adták elő ugyanazt a művet. Ég és Föld. Aki egy ehhez hasonlót csíp ki, annak egy időre elmegy a kedve az operába járástól!
Ez a felvétel maga a fiatalság /Kincses Verát idéztem/, és nagyon igaza van. És aki a Bohémelet utálja, akor nekem nagyon ....... nem írok már semmit, mert megint durva leszek.
A magyar vonaktozású felvételek közül még ezt is szívesen hallgatom:
Giacomo Puccini - La Boheme
Rudolph - Peter Dvorsky
Schaunard - Baláz Póka
Benoit - Stanislav Benacka
Mimi - Veronika Kincses
Marcello - Ivan Konsulov
Colline - Dariusz Niemirowics
Bratislava Childrens Choir
Choir of the Slovak National Theatre in Bratislava
Bratislava Radio Symphony Orchestra
Ondrej Lenárd
Tosca se a kedvencem, de pár éve a Fekete-Agache-Lukács hármas olyan döbbenetes erejű Tosca előadást produkált, hogy ne győztem tapsolni és bravózni.
A nyugat lánya meg nagy kedvencem, de tavaly decemberben olyan gyatrának éreztem az Erkel Színház előadását zeneileg, hogy az első felvonás után haza mentem.
En ezt ugy ertelmezem, hogy gegeakrobatak elvezetesse teszik, tehetik a bel canto operakat, nelkuluk meg nem azok. Es ezzel nagyjabol egyet is ertek. Velemenyem szerint tobbseguket maguk a szerzok is sajat koruknak, sajat koruk sztarjainak es az o hangjukra, kedvukert irtak... napi hasznalatra, futoszalagon, nem pedig az orokkevalosagnak (par kivetellel) ... aztan bo 100 ev mulva (Callas ota) valasztekbovites celjabol az operak egyre tobbet elovettek es egyre tobbet jatsszak a mai gegeakrobatak es kozonseguk kedveert.
Fol kell noni a Bohemelethez, ugy bizony. Sajat tapasztalatom. En sem szerettem szuletesemtol fogva. Harmincas eveimben kezdtem folfigyelni ra jobban. Negyven korul "technikai okokbol" alkalmam volt bo egy hetig majdnem naponta megnezni, elmerulni apro finomsagaiban. Gyongyszem "ekszergyujtemenyemben" azaz specialis -ha nem is abszolut- kedvenc operam ... bar nem vagyok Puccini-fan.
PS Ha vitainditonak szanta kisse (?) polgarpukkaszto bejegyzeset, am tegye. En megirtam, amit akartam, pont.
Boldogok a lelki szegények . - Rosszat írnak azok, akik sohasem fogják elérni nagyreményű vágyaikat. Pl. az egyszeri - (- ű ) kritikus, hogy ráfigyeljenek. A “12000 egy tucat “ emberek... De nem figyelnek rájuk..., megkeseredett emberek lesznek... - Ha hallgattál volna bölcs maradtál volna ! Talán...
Némi tiszteletet adhatnál a zeneszerzőknek, művészeknek. Hidd el, nekik nehezebb dolguk van, mint például neked a nyikhaj beírásaiddal.
Tudod egyáltalán, milyen érzés arra várni, hogy szólistaként belépj a színpadra, vagy hogy bemutassák egy művedet? Temérdek ember vár arra, hogy végre kritizálhasson. Erre is gondolj!
És még egy dolog: akiket nevesítve kritizálsz, azok már kivívták az őket megillető helyet.
Megvallom kedves Dávid, hogy én is - amíg volt Operaház - minden évben, karácsony táján eltipegtem az operába, felkúsztam a harmadik emeletre, és megnéztem a Bohéméletet. És bizony, amikor a harmadik felvonásban elkezdett nagy pelyhekben hullani a hó, tapsra fakadtam, pedig nem érhetett ez meglepetésként, mert hányszor és hányszor láttam már, és pontosan tudtam, hogy mikor, mi fog következni. És, ha már itt tartunk, megvásároltam DVD-n is, egy olyat vettem, amin a Netrebko és a Villazon énekel. És még magyar feliratot is írtam hozzá, hogy pontosan tudjam, hogy hol tartok, és mikor, mi történik. És amikor az a Villazon gyerek énekelte az áriáját, és közben a tetőablakon át megjelent a felhők között a hold (Zeffirelli után szabadon), hát akkor -bármennyiszer is láttam - mindig kipottyant egy könnycsepp a szemem sarkából. Nyálazni ugyan nem nyálaztam, de egyebekben a találó leírásod pontosan rám illik.
Pl. ez a bécsi Alvajáró fantasztikus volt, remélem mások is élvezték. Azt, hogy mennyire varázslatos az emberi hang, a bel canto szerzőknél senki sem tudja jobban megmutatni.
Bel canto operákhoz jó énekesek kellene nagyon. Akár közepes énekesekkel is dögunalmasak, vagy olyanokkal, akik csak korrektül helytállnak, de igazán jó énekesekkel csodálatosak. Nem a külső történések a lényeg, inkább a szereplőkben, elsősorban a főszereplőkben, végbe menő lelki folyamatok. Láthattam és hallhattam egy-két igazán nagy énekesnőt bel canto operákban - engem ők győztek meg arról, hogy ezekben a darabok is több figyelmet érdemelnek.
Bohémélet, Bohémélet és Bohémélet. Számomra elképzelhetetlen, hogyan bírja ezt a hazug, nyálas, hiteltelen, olcsó förmedvényt bárki is végigülni évente legalább egyszer.... :D
Ezen kívül csak olyan van, amit unalmasnak tartok (bel canto operák nagy része) vagy aminek több részét nem szeretem (pl. A végzet hatalma, Pillangó), de megfelelő előadásban és pl. a bel cantot általam nagyon kedvelt énekesekkel bármikor élvezni tudom. A Bohémet senkivel se, bűncselekmény.
Bing mögé bújok, aki -1/1 a topik címében lévő szót használja- utálta az Adriana Lecouvreurt és csak Tebaldi kedvéért vette elő, előtte összesen háromszor (!) játszották a MET-ben még 1907/08-ban. Élőben csak egyszer láttam, Kincses Veronika remek volt, de nem ígérem, hogy ismét megnézem. 2-3 ária jó, ennyi.
Nem ez az egyetlen reménytelen sztori. De amikor a magyarok fenyegették a brabantokat, talán akkoriban még nem voltak szigorúan vett házassági okmányok. Egyébként amikor Parsifal visszaszerezte a lándzsát, Kundry megátkozta őt, hogy ne találjon vissza Monsalvat várába. Ezután sok évig bolyongott, mindenféle kalandjai voltak, többek között gyereket is nemzett.
Bár nem utálom, de a Lohengrin nem tud lekötni, pedig úgy általában szeretem Wagnert. De a sztori reménytelen. Hogyan lehet úgy házasságot kötni, hogy a pasas semmilyen nevet nem ad meg? Valamit csak be kell írni a papnak a nyilvántartásba? "Névtelen Lovag mai napon elvevé Brabanti Elzát?"
Mondjuk ha már következetlenség, az is érdekelne, hogy Lohengrinnek ki volt az anyja, és Parsifalnak miért szabad gyereket csinálni, bezzeg szegény Amfortas egyszer szexelt életében és évekig szenvedett miatta. (Mellesleg ő is csak megszületett valahogy, persze lehet, hogy Titurel már apa volt, mikor rábízták a Grált.) Ez az egész Grál-lovag cölibátus kissé olyan, mint a Jedik... Lucas megint csak lopott egy kissé :D
Az úrhatnám polgár szvitet koncertszerűen valóban előadta; személyesen ott voltam. A Helénát még a szerző életében bemutatták, vagyis kiesett a Mo.-on sohasem előadott Strauss-operák közül. Megvalósítására már nem került sor. Ugyanakkor az 1944-ben Bp.-en játszott, csodálatos Daphnét Kocsis 2010-ben Miskolcon és 2015-ben a MüPában is elvezényelte (utóbbi alkalommal a Friedenstaggal együtt). A Danae esetében feltehetően arra a következtetésre jutott, hogy ez a darab előadóművészetének talán még olyan rettenthetetlen hívei körében sem aratna sikert, mint Macskás vagy szerénységem.
Most ezt a topicot láttam meg a sok között elsőre és a hozzászólások között furcsa volt ez amire reagáltam.
Abszolút szubjektív kinek milyen zene tetszik, csak az volt a furcsa, hogy negatívumként "vásárinak meg harsánynak" ítéli azt, ami akkor vásári és harsány, amikor pont olyannak kell lennie, amúgy meg sok egyéb is (ami nem tűnt fel a hozzászólónak)... Ez érdekes volt nekem.
Igen, pont ilyennek kell lennie! Ha valaki látott vidéken búcsukor megérkező körhintást, cirkuszost, stb, az mindig így vonult be. Lehet, hogy manapság már nincs ilyen, vagy nem annyira ismert, de akkor is. Simándy József nagy énekes volt rengeteg szerepben láttam, láttuk, de Canio soha nem volt "az ő szerepe"!
Téves az értesülésed, az alábbi művek mindegyike szerepelt a tervei közt:
Guntram, Feuersnot, Le bourgeois gentilhomme (incidental) – halála előtt közvetlenül –, Intermezzo, Die ägyptische Helena, Die Liebe der Danae
Bánatot, mert nyilvánvalóan fontolgatta, hogy a Pelléashoz hasonlóan előadja (és mert elege volt Richard Straussból, azaz belátta, hogy a Danae szerelme nem különösebben vonzó).
Mind a bécsi, mind a MET előadást láttam, sőt pár éve a Mezzo tv jóvoltából a londoni benutatót is. A bécsi közvetítés után az alábbiakat írtam az Élő közvetitések topicba (8496)
"Nem semmi ez az opera! Sem terjedelmében - ha együtt adják az egészet - sem, zenéjében és az énekszólamokban sem! Igazán lenyűgözött. Pár éve a MEZZO TV jóvoltából láttam a londoni előadást, de azt ugye csak egyszer adták le! Ezt viszont kétszer néztem végig, a jobb megértés - bocs! - a jobbélvezet kedvvért. Akár énektechnikailag, akár a szintén kiemelkedő színészi alakítás alapján kiemelkedő. A szereplők közül nem egy (Cassandra, Dido, stb) prózai színpadon is remekelne! Persze, annyival szegényebb lenne az operaszínpad, tehát csak énekeljenek tovább! "
A MET beli előadás közvetítése csak megerősítette ezt a véleményemet. Persze, nem könnyű és nem is rövid - de hát Istenem, nem ez az egyetlen hosszú opera.
Sokért nem adtam volna, ha a MET közvetítését le tudtam volna tölteni.