vissza a cimoldalra
2021-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (2226)
Régizene (5878)
És te mit láttál a youtube-on? (431)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2139)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5047)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4345)
Verdi-felvételek (596)
A MET felvételei (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62488)
Eiffel Műhelyház (519)
A nap képe (2262)
Franz Schmidt (3764)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (632)
Lisztről emelkedetten (1032)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1470)
Balett-, és Táncművészet (6051)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Eiffel Műhelyház (IVA, 2019-04-14 12:36:48)

   
519   Búbánat 2021-01-17 15:37:58

Krasznai János 90

A fél életét az Operánál töltötte ügyelőként, a legnagyobb énekesekkel, rendezőkkel, koreográfusokkal dolgozott együtt, a kollegái számára ma is példa és attól függetlenül, hogy már nyugdíjas és a 90. életévét is betöltötte még mindig része az Opera életének. Ő Krasznai János, aki néhány héttel ezelőtt ünnepelte születésnapját, e jeles alkalomból pedig az Opera is felköszöntötte, sőt egy megható meglepetéssel is készült neki.

Opera Café 192. 2020. 10. 18. - M5

518   Edmond Dantes • előzmény517 2020-12-05 15:26:10

Az objektivitas csucsa minden bizonnyal az origo.hu, bar az alabbi cikk nem egeszen ezt tamasztja ala:

https://media1.hu/2020/02/07/a-kormanykozeli-media-bukott-pereinek-szama-tavaly/

...de objektivitas ide, szubjektivitas oda, az esszeruseg -es az etika- azt kivanja, hogy ha bemasolunk egy objektiv vagy objektiv levelnek maszkirozott latszo cikket, esetunkben Okovacs Szilveszter Tatjana-levelet, akkor latszodjek az a cikk is, ami a nagyon objektiv origo.hu-"levelet" megelozte,  kivaltotta. Ez pedig  eppen a Magyar Narancs cikke. Aze a Magyar Narancse, aminek a foigazgato nem nyilatkozott, nem nyilatkozik.

517   telramund • előzmény516 2020-12-05 11:59:23

Magyar narancs az objectivitás csúcsa!

516   Edmond Dantes 2020-12-03 08:49:20

Kedves joska141 és Búbánat, korábban talán még nem volt hozzáférhető a Magyar Narancs cikke. (Sajtó)etikai szempontból szükségesnek gondolom, hogy olvasható-hozzáférhető legyen, a hallgattassék meg az egyik fél -legalább kivonatos-  nyilatkozata, álláspontja is. Hangsúlyozom, az  e g y i k  félé, hiszen a nyájas olvasó eddig csak az origo.hu lejjebb belinkelt munkáslevelező nagynénivel levelező válaszával találkozott e hasábokon, mellesleg nem éppen udvarias stílusban. Nem tudom, ki (idézem) "szakszervezeteink két nyugdíjas kibice (egyikük vasutas, sosem dolgozott az Operában, másikuk aktív pályafutása röpke negyedszázada ért véget)", idézet vége ... de ha egyszer tisztségviselők, meg különben is, megilleti őket és a cikket lehozó sajtóterméket is, hogy "első kézből" olvashassuk, mit mondtak, mit írtak ők és a válaszlevél előtt. A cikk ide kattintva olvasható el. A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezet​​​​​ének 2019 őszi névsora itt található

PS Fenti cikk keresése közben bukkantam rá egy másik -augusztusi- Mancs-cikkre, ugyanattól a szerzőtől, amiben -ha ez meglep valakit- a cikk címe szerint "Az Operaház a szakszervezetekre hárítja a felelősséget a szexuális zaklatási botrány miatt".  Érdekes, hogy újabban minden operaházi eseményért, ami nem valamilyen világraszóló diadalról tudósít, MÁO a szakszervezeteket és naná hogy, a nem feltétlenül kormányMÁO-barát sajtót hibáztatja. Az is érdekes, hogy ez utóbbi -időben korábbi- botrány milyen csendben ült el vagy múlt ki, "természetesen" bármilyen követlkezmény nélkül.. Úgy látszik, szexuális (zaklatási) botrányok már csak ilyenek: jönnek-mennek, újabbak jönnek ... mennek. Ez a (fel)zaklató(s) cikk ide kattintva olvasható el.

515   Búbánat • előzmény514 2020-11-28 13:53:28

Kedves joska141!

Ez jó kérdés: "mi az indoka a néhai Gáspár Sándor SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) elnök neve említésének?" Ez nekem is szeget ütött a homlokomba:  ki tudja Ókovács Szilveszter gondolatmenetét követni? Talán segít nekünk valaki itt  e kérdés megválaszolásában, esetleg maga a főigazgató egy következő," Kedves néném"-nek szóló levelével, amiből szakavatottan megtudhatjuk ezt.

"Lehetne Főigazgató úr ilyen jellegű érvelését minősíteni, de azt hiszem az erre használható szavak nem ütnék meg ennek a Fórumnak a tiszteletre méltó szellemi színvonalát." - igen,  etikusan, ez helyes hozzáállás, mikor látjuk/olvassuk  más közösségi oldalakon, hol senki nem fogja vissza magát....tisztelet a kivételnek.

514   joska141 • előzmény513 2020-11-27 21:58:05

Tisztelt Búbánat!

Köszönöm az idézett főigazgatói „levélrészletet”! Most ne foglalkozzunk azzal, hogy Főigazgató úr szemérmesen nem említi, hogy a Magyar Narancs a cikk megírása előtt kereste őket, de ők – valamilyen korábbi elvi okból – a Magyar Narancs kérdéseire nem válaszolnak. Ez nem olyan lényeges.

De már nagyon figyelemre méltó, hogy a mai koronavírus járvány alatt, a megfelelő védekezési módok kialakítása közben, a jelenlegi, ebből a szempontból több, mint tragikus világhelyzetben mi az indoka a néhai Gáspár Sándor SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) elnök neve említésének?

Amikor a járvány elején, még márciusban „Soros György – migráns – koronavírus” összefüggést említették, érteni véltem, hiszen élő személyekről és aktuális helyzetről volt szó.

De most Kádár János és Gáspár Sándor?

Lehetne Főigazgató úr ilyen jellegű érvelését minősíteni, de azt hiszem az erre használható szavak nem ütnék meg ennek a Fórumnak a tiszteletre méltó szellemi színvonalát.

513   Búbánat • előzmény512 2020-11-27 21:34:45

Maximálisan a minimumra, avagy a Magyar Narancs és a velük élő Gáspár Sándor

Origo. hu - 2020.11.27. 09:42

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 158. LEVÉL

Édes Néném, 

miért Önnek küldöm, amit a Magyar Narancsnak szánok? Egyrészt, mert így is eljut, másfelől, mert talán ott át se vennék. És hol volna a szabad média, a sokoldalú tájékoztatás, a hallgattassék meg a másik fél elve? Október 30-án már megtette a hetilap, hogy elhallgatta az Opera válaszát, amelyet pedig ő maga kért számos témában, hát most legalább az olvassa, akinek számára a köznévi értelmű narancs talán gömbölyű, de az Opera tűz alatt tartása, a destruktív szakszervezetekkel való elvtelen és igaztalan cinkosság nem az. Minden balos magyar szakszerv ősatyja, Gáspár Sándor volt állítólag olyan rinocéroszbőrű, hogy Kádár mellől negyven éven át eltávolítani nem lehetett, még megsérteni se. Ezt a céltudatosságot nem tudom tisztelni. Hozzá méltóak a maiak, akiket gyűlölet és nonstop kombattáns hajlam vezet - érdekképviseletek, akiknek arcán ez a poetica: „Maximálisan a minimumra!"

[...] 

512   joska141 2020-11-26 12:06:56

Mai cikk címe, a Magyar Narancs internetes honlapjáról:

„A próbák azonnal leállítását követelik a Napkirályt játszó főigazgatótól az Operaházban”

Semmilyen kompetenciám nincs egy-egy operai próbafolyamat megítéléséhez, az azért mégis figyelemre méltó, hogy egy jövő év február 21-i balett próbáit ezekben a hetekben bonyolítják le…De hát azért vannak a megfelelő intézményi vezetők, hogy ezt felelősséggel meg tudják szervezni.

 

511   Edmond Dantes • előzmény510 2020-11-25 10:19:40

Attol tartok, esetunkben inkabb on az, aki szamonker(t) valamit enrajtam -s  n e m  en onon-  nemde? (507) Raadasul olyasmit, ami szimplan nem igaz. Ui.  (noch einmal)  n e m  kritizaltam nevezett muveszt, sot (508). Nem tudom kinek az eletvitelere celoz nyolc ev tavollet utan, de nem is tartozik ram. Azt viszont sajat erdememnek tulajdonithatom, hogy sikerult ont felebresztenem nyolceves Csipkelid...khm...Csipkerozsika-almabol ;-) Remelhetoleg eztan is ilyen eber es aktiv marad  k o z o s  forumunkon mint eme szomoru novemberi reggelen...barmilyen nick alatt..

510   nagylidi • előzmény509 2020-11-25 09:32:46

Azért ugye Ön is érzi, hogy meglehetősen nevetséges, amikor számonkéri, mit, mikor kommentelek, és főként, milyen néven? Én, Önnel ellentétben, a saját nevemen szerepelek itt, az meg, hogy csak akkor írok valamit, ha szükségét érzem, hadd legyen már az én dolgom. Mondom ezt minden tisztelettel és elfogadással azon fórum társaim iránt, akik a Momuson élik az életüket és mindenhez  van hozzáfűznivalójuk. Ezt is el lehet fogadni, én nem tartozom közéjük. Semmilyen más néven sem. 

509   Edmond Dantes • előzmény507 2020-11-25 09:00:00

Kedves nagylidi, ha  megosztja velunk, hogy ezen a neven hol jart harom (3) db. 2012-es beirasa es 2020 osze kozott, netan  milyen mas neve(ke)n tisztelte meg a forumot, akkor -bar nem szivesen, de- visszahallgatom, pontosan mit is konferalt fel a csinos, ambator kevesse ratermett konferanszie holgy a  muvesz glyndebourne-i felkereserol. Igy korrekt a deal, nemde? Udv. ED

PS Se nyugodtan,se nyugtalanul  n e m  kritizaltam Kalman Petert, ellenkezoleg: jeles muvesznek titulaltam (ld.508). Ha kevesli, irja meg rola a sajat velemenyet ... esetleg ismertebb  nickje alatt, de ez az on szive joga.

508   Edmond Dantes 2020-11-25 08:47:33

Azt irtam Kalman Peterrol: "j e l e s  enekes". Lehet ezt kevesellni, en ezt a minositest elegsegesnek tartom. Jeles =5, elegseges=2. Kalman Peter: 5, ED: 2. Igy talan atmegy(ek). Nem art takarekosan banni a magasztalo vagy barmilyen jelzokkel. Magam is ezen vagyok. Neha talan nem sikerul, remelem, tobbnyire igen. Nem tul hosszu ittletem (2015) ota annyi "vilagszinvonalu" enekesrol, alakitasrol olvashattam mar Momuson (hadd ne soroljam, kikrol), hogy kezdem elhinni Foig. Urnak, hogy -mikent mondani szokta- a "vilag egyik legnagyobb zenes szinhaza" hemzseg a vilagszinvonalu vilagsztaroktol. Ugy legyen! Hajra MAO!

507   nagylidi • előzmény500 2020-11-25 07:40:40

Ön már látta a 2022-es Glyndebourne-i programot? De jó Önnek! Ezzel viszont úgy vélem, egyedül van. Ugyanis a műsorvezető NEM a jövő évről beszélt... egyébként pedig nem tetszhet minden énekes mindenkinek. Nyugodtan kritizálja Kálmán Pétert, ez az ő érdemein mit sem válltoztat.

506   takatsa • előzmény505 2020-11-24 23:26:42

Gabika világszínvonal de Petike nem? És a kis Domi és Annuska, a huncut Jóniról nem is beszélve? Mindjárt elsírom magam. De, hát én is csak egy eb vagyok Ön szerint, így sírásra se tehetségem, se okom. Vau-vau.

505   O/A • előzmény500 2020-11-24 20:06:03

Pontosan Edmond! Semmi "mocskolódás" nem volt az írásomban, de tegyük helyre a dolgokat! Számomra a két szoprán közepes, mint hangban, mint kifejezésben, színpadi jelenlétben pedig főleg! Kálmán Pétert kedvelem, jó "szakember" , de nem világszinvonal (muzsikus füllel) !!

Balga Gabriellának is volt áriaestje Kolonits Klárával együtt.Tessék meghallgatni, amit ott nyújt a Gabika az a világszinvonal! Akinek van füle az hallja, akinek nincs ....az nem ! 

504   Klára • előzmény502 2020-11-24 12:51:10

Mert te már énekeltél ott! Ha nem tűnt volna fel, a Don Pasqualét megszemélyesítő énekes nélkül  az az opera  történetesen nem adható elő! 

Javasolnám estéli olvasmányként  pár komoly karriert befutó világhírű énekes önéletirását, vagy a velük készült interjúkat - meglepő, sőt megdöbbentő módon igen pozitívan nyilatkoznak a kisebb szerepeket megformáló "comprimario"-król, mert pontosan tudják, hogy az opera általában nem kétszereplős kamaradarab, és nélkülük nincs előadás!

503   takatsa • előzmény502 2020-11-24 11:44:24

Van, aki addig világszínvonalú, amíg nem énekel. Kálmán Péter viszont akkor is világszínvonalú, ha énekel. Ezt már sokszor bizonyította, és előbb-utóbb Salzburgban is lesz rá lehetősége. :)

502   miketyson • előzmény500 2020-11-24 11:02:58

Annál nem lehet világszínvonalúbb valaki, mint hogy Don Pasqualét énekeljen Salzburgban. Még ha el is maradt...

501   takatsa • előzmény500 2020-11-24 10:27:15

"Belehallgattam". Aha.

500   Edmond Dantes 2020-11-24 10:21:03

Belehallgattam a Kálmán Péter és vendégei-koncertbe. A szoprán mint kétked fórumtárs írta, hamis volt a Norina-áriában, képzetlen füllel is hallhatóan. A Bosszúária előadása pedig szvsz amateur színvonalon zajlott le...csak úgy mint az egyébként igen csinos konferanszié hölgy közreműködése, fájó outsider-sége, sűrű bakizása, már amennyit hallottam. Annak sem találtam pl. nyomát, hogy a jeles énekes Glyndebourne-ba készülne bármilyen szerepben, bármelyik Bartolóként, ahogy az ifjú hölgy belengette. Látok pár lezajlott Sevillai-Bartolót és látok egy sajnálatosan, nyilván a járvány miatt törölt Figaro-Bartolót Chicagóban. Glyndebourne viszont jövőre egyiket sem játssza, se vele, se nélküle, már ha egyáltalán lesz fesztivál, ki tudja ma még. 

 A "világszínvonal(ú)" jelzőt pedig nem koptatnám túl fényesre. Kálmán Péter esetében sem.

499   Klára • előzmény497 2020-11-24 10:00:42

Jó lenne leszokni erről a "semmi sem jó, ami hazai" mentalitásról!  Aki egy adott eseményen - hangverseny, operaelőadás, stb nem lép fel - azt annak a méltatásakor vagy akár bírálásakor nem lehet megemlíteni! A két énekesnő és a zongorista nagyon jó volt, méltó partnerek tudtak lenni, ebben ez a lényeg!  Nekem speciel az egész műsor nagyon tetszett! Egyébként pedig a kinek ki tetszik jabban vagy kevésbé, az meglehetősen szubjektiv.

498   takatsa • előzmény497 2020-11-24 09:29:30

Nem, ők nem világszínvonal. Sőt, zárójelben megjegyzem, Balga Gabriella - bár szeretem - sem világszínvonal. Világszínvonal Kálmán Péter. De szerencsére találtak hozzá két énekest és egy kiváló zongoristát, akik méltó segítői voltak és nem rontották le Kálmán Péter szenzációs előadását. Az ő szerepük ebben tehát ennyi, de ez nem kevés. A fantasztikus élményhez ők is hozzájárultak, köszönet érte.

Amúgy, ha vette volna magának a fáradságot, és nemcsak mocskolódik - szokása szerint - akkor észrevehette volna, hogy ebben az előadásban Balga Gabriella nem szerepelt. Így nem is volt szó róla, mint még sok más énekesről sem, akik - bár az Operaházban rendszeresen énekelnek - erről az előadásról hiányoztak.

497   O/A • előzmény493 2020-11-23 21:53:28

Bocsánat, Szemere Zita és Fürjes Anna =világszinvonal?????

Ha Balga Gabriellát mondjuk akkor igen, Ő valóban világszínvonalú énekes!!!! Miért nem őt dicsérik? Miért mindig a közepes énekeseket?  Ne dobálózzunk ilyen jelzőkkel, mert messze vannak attól mint Makó Jeruzsálemhez! 

496   Klára • előzmény493 2020-11-22 14:58:28

Köszönöm! Valóban nagy élmény volt. Kálmán Péter ragyogóan énekelt és - a színpad adta keretek között - remekül játszotta meg az alakított figurákat. Tudom, sokan nem értenek velem egyet, de dalestek,  és különösen áriakoncertek alkalmával számomra  kevés, hogy valaki odaáll a zongora karéjába, és mint aki nyársat nyelt, gyakran rezzenéstelen  arccal elénekel valamit. Nekem hiányzik annak a  megjelenítése, hogy átérzi, átéli amit előad. Persze, vannak kivételek, és mostanában egyre több énekes engedi meg magának, hogy kis alakítást is becsempésszen az előadásba, de az általános a karótnyelt megjelenés. Nekem a hölgyek is tetszettek!

 

 

495   kétked • előzmény493 2020-11-22 12:30:59

Kálmán Péter tényleg nagyszerű volt. Szemere Zita viszont ham8s, mint mindig. Furjes Anna még tanuljon. 

494   Nagy Katalin • előzmény493 2020-11-22 12:00:35

Egyetértek. Köszönöm, hogy felhívta rá a figyelmemet. A zenei megvalósításon túl számomra külön öröm, hogy Kálmán Péter szövegejtése hibátlan, a legutolsó mássalhangzóig tökéletesen érthető.

493   takatsa 2020-11-22 10:32:00

Kálmán Péter áriaestjét mindenkinek ajánlom. Végre egy tökéletes, világszínvonalú produkció az Operaháztól. Kálmán Péter zseniális, és a közreműködők (Szemere Zita, Fürjes Anna és a zongoránál Katona Anikó) méltó társai. Nagy élmény, gratulálok és köszönöm.

 

492   Búbánat 2020-11-04 13:09:45

Igazi kuriózumot láthatnak az OperaSzerda következő élő adásában

ORIGO - 2020.11.04. 09:38

Az OperaSzerda 2020. november 4-ei részében egy igazi kuriózum, Offenbach A rajnai sellők című operájának keresztmetszetét láthatják a Facebookon és az Origón. Az élő közvetítés a Hevesi Sándor háziszínpadról lesz 20 órától. 

Offenbachot legtöbbször csak úgy tartják számon, mint operettek és egyéb, könnyed muzsikák zeneszerzőjét, aki csak egyetlen igazán komoly művet alkotott: a Hoffmann meséi-t. A francia zeneszerző azonban összesen TÖBB MINT 650 MŰVET KOMPONÁLT, első operája, A rajnai sellők pedig (melyben már felcsendül a későbbi Hoffmann-ból ismert, híres Barcarolle-téma) méltatlanul merült feledésbe. A darab egy belső háborúzások miatt széthullott országról mesél egy különös szerelmi történeten keresztül. A bámulatosan gazdagon komponált, sziporkázó és csillogó műben költészet és politika, álom és valóság, a természetfeletti és a reális világ keveredik. Az opera Magyarországon először 2018-ban mutatkozott be az Erkel Színházban.

Az OperaSzerda-sorozatban látható keresztmetszetet Kováts Andrea állította színpadra Zöldy Z Gergely jelmezeinek felhasználásával. A közvetítés szereplői: Boncsér Gergely (Franz), Gábor Géza (Gottfried), Keszei Bori (Armgard), Szegedi Csaba (Conrad) és Ulbrich Andrea (Hedwig). Az előadás narrátora Mona Dániel, zongorán közreműködik Bartal László. A november 4-ei adás 20 órától kezdődik, a keresztmetszetet a Hevesi Sándor háziszínpadról közvetítik. 

491   tiramisu • előzmény486 2020-10-24 00:11:18

Elnézést kérek. Jablonkay Éva  3x énekelte. Delilát 1972-ben.  

490   david28 • előzmény475 2020-10-23 22:53:54

Garanca aztán minden, csak nem vadítóan szexi. Egy jó hanganyag, de Delilától oly messze van mint ide a MET, viszont sokkal inkább agyas, technikás énekes, semmint tüzesen szenvedélyes. Atala a Háziasszony szerepében viszont rendkívül expresszív IS volt és bőven látom benne azt a királynői jelenséget, amivel meg tudná formálni Delilát... Charlotte, ugyan már... Az Mester Vikinek való, Atalára csak ráragadt ez a lírai mezzo-jelző, ami fiatalon volt, már rég nem az. Klütaimnésztra, Wagner-szerepek, modern zene, francia démonok, ez lenne már az ő világa...Nem kimondottan olaszos alkat, de én pl. Azucenának vagy Ulricának is szívesen meghallgatnám.

489   david28 • előzmény474 2020-10-23 22:51:06

A 21. század jól éneklő embereket sem kér, csak csupa ágensek által megcsinált féltehetség sztárt, aki pont az olyan felületes közönséget szolgálja ki, amit a hozzászólásodban levászolsz.

488   Kati • előzmény487 2020-10-23 22:50:41

Köszönöm, akkor mégis én emlékeztem jól.

Íme néhány kép!

487   telramund • előzmény486 2020-10-23 18:42:09

A premiert Komlóssy Erzsébet és Joviczky József a másik szereposztás  Szabó anita és Pálos Imre ,JablonkayÉva a 7o -es években énekelte néhány alkalommal.

Nagy szerepe a Hovanscsinában Márfa volt

486   oberon • előzmény484 2020-10-23 17:26:28

Kicsit utánanéztem, mert nem tudtam eddig róla: sajnos mindenhol azt írják (megemlékezések, wiki...), hogy az egyik legnagyobb seikere volt. Bocs. Ennyit a tévedésekről. Ez is bizonyítja a hozzáértéseteket.

485   oberon • előzmény484 2020-10-23 17:21:50

Akkor olvasd el a 479-et. Nem én tévedtem.

484   tiramisu • előzmény483 2020-10-23 17:12:28

Ha már oly okosan írsz, ne legyen benne tévedés!  

483   oberon • előzmény482 2020-10-23 17:00:11

Teljesen mindegy. Azt hiszem kiderült, hogy nem ez a lényege a mondandómnak. Egyébként nem én állítottam, hogy hallottam vele.

482   tiramisu • előzmény479 2020-10-23 16:37:03

Jablonkay Éva sosem énekelt Delilát!

481   Edmond Dantes • előzmény479 2020-10-23 15:36:56

Mindenki szemelyes izleset tiszteletben tartom es ugyszolvan minden muveszt megbecsulok, mar csak azert is, mert mindegyikuk tobbet tud mint en, mivel nem vagyok muvesz ... de azert megis probalok differencialni. Az Operahaz egykori derekhadanak szorgos robotosat meg legjobb pillanataiban sem hasonlitanam a vilag ma (egyik?) legunnepeltebb mezzojahoz. Mar csak az elobbire valo tekintettel sem.

480   oberon • előzmény479 2020-10-23 14:57:08

Itt a lényeg: mi az, hogy "a szerephez illő hangon". Händel eredetileg kasztráltaknak írt főszerepeit évtizedeken keresztül letranszponálták és baritonok énekelték. Majd jöttek a mezzok és ők énekelték. Majd jöttek a kotratenorok és ők. Akkor kinek a hangja illik hozzá? Delila szerepét lehet tudni, hogy kinek írta Saint-Säens. Hát nem volt az a kimondott dögös alt. Akkor most kinek is kellene ezt énekelnie? Azért mert nektek Obraztsova tetszik, mint Carmen, vagy Jablonkay Éva, mint Delila, nem jelenti, hogy ne lehetne még százféleképp elénekelni, és egyikre sem mondhatja senki, hogy az úgy nem helyes, hogy mit képzel az énekes, hogy merészeli ezt a szent szerepet meggyalázni... Max nektek nem tetszik. És?

479   Kati • előzmény475 2020-10-23 14:29:57

Delilának el kell tudnia énekelni a szerepet a szerephez illő hangon. Minden más csak ezután következik, nem előtte. Én ifjúkoromban Szabó Anitával, Jablonkay Évával láttam, egyikük se volt "szexi" a szó valódi értelmében, annál inkább hangban. Nemrég láttam egy részt a Sámson és Delilából Garancával, kikapcsoltam. Nagyon szexi volt, a szó valódi értelmében, hangban semmi.

478   Edmond Dantes • előzmény477 2020-10-23 12:15:00

Elovigyazatosan fogalmaztam  avagy menekulo utvonal magamnak: "mar nem mindig"  egyebkent pedig gratula ;-)

477   Heiner Lajos • előzmény475 2020-10-23 11:51:58

Ne beszelj kerlek mas neveben!

476   Klára • előzmény469 2020-10-23 09:54:56

Egyetértek.

475   Edmond Dantes • előzmény473 2020-10-23 09:44:59

Delilanak elsosorban nem intelligensnek kell lennie hanem vaditoan szexinek, ezt ne felejtsuk el. Akkor se, ha a mi korunkban ez a szempont mar nem mindig elsodleges ;-)

474   Edmond Dantes • előzmény470 2020-10-23 09:40:07

Eleg gyakran irom itt, hogy bizonyos szerepeket eleve nem szerencses, hogy ne mondjam: mulatsagos bizonyos eletkor es bizonyos testtomeg/suly folott enekelni es foleg jatszani...de mindig hoznak ellenpeldakat. Neha en is, de a foszabaly szerintem a fenti. A 21.szd.nem ker 60 eves Mimiket, 80 kilos haldoklo  Violettakat, huvosre temperalt kozepkoru Delilakat es lehetoleg hegyomlas meretu "hodito" tenorokat sem.

473   ladislav kozlok • előzmény461 2020-10-23 09:40:04

Tokéletesen egyet értek, Pozsonyban hallottam eloszor a muvésznot /V-4 koncert/, gyonyoru hang és eloadásmod.  A koncert utáni fogadáson gratuláltam neki, negyon kedves volt velem szemben. Nagyon intelligens holgy. 

472   Edmond Dantes 2020-10-23 09:31:20

Basilides Mariat tartjak a legnagyobb magyar alt enekesnonek, akinek pedig eleg korlatozott volt az alkatahoz, szemelyisegehez passzolo repertoarja tudtommal. Elsosorban oratorium- es dalenekeskent volt nagy, operakban a statikusabb szerepekben. E tekintetben Schock Atala talan ra emlekeztet es ot kovethetne. Semenchukot pl. eleg nehez elkepzelni mondjuk a Mate-passio altszolistajakent, Orpheus szerepeben vagy nem-orosz klasszikus dalok eloadojakent. All-round enekes nincs, meg altban sem, legfeljebb voltak, vannak, akik annak kepzelik magukat.

471   Kati • előzmény469 2020-10-23 09:26:29

Igen.

470   Fabricius 2020-10-23 09:24:57

Schöck Atala soha nem volt elkényeztetve szerepekkel és előadásokkal, pedig értékes, jó hangú énekesnő. Sokszor olvasták a fejére, hogy hideg, nem tud eléggé kitárulkozni a színpadon visszafogott személyisége miatt. Viszont ha összehasonlítjuk a hirtelen megjelent és valamilyen okból azonnal favorizált, már szintén nem egészen hamvas korú Szántó Andreával, Schöck Atala hangja ahogy mondani szokás, mindent visz! Azt sem lehet nem észrevenni, hogy azonnali megújulásra lenne szükség, ami az operaénekesek társulatát illeti, főleg a szoprán és a mezzó szólamokban! Képtelenség, hogy mindent ugyanaz a két énekesnő abszolvál ezekben a fachokban már hosszú idő óta! Az 55 és 60 körüli énekesnőknek ideje lenne átadni a stafétabotot! A színház vezetése pedig keressen friss hangokat, fiatal tehetségeket, új arcokat! A férfi énekeseknél valamivel jobb a helyzet, de ott is sok a szereposztási fiaskó! 

469   telramund • előzmény462 2020-10-23 09:09:15

Igen Kodályt hallgatva  Komlóssy Erzsébet jut eszeme,akit iggyekszik a  éppen ,most halálra dícsért művésznő utánozni.Na de ahhoz még sok tejbegrízt meg kell ennieA másik Komlossiról ne is beszéljünk.Mindig nagyobb volt a füstje ,mint a lángja.Ezzel le is léptem a témáról.Véleményem subjectív természetesen Nekem olyan mezzók jönnek be,mint anno Kolóssy Erzsébet Tiszay Magda,Budaí Lívia jelenben meg E SemenchukAztán altnak Németh Anna  a régmúltból.

468   Klára • előzmény466 2020-10-23 08:28:04

Na igen! Legyünk jóhiszeműek!

467   Edmond Dantes • előzmény464 2020-10-23 08:03:54

Nekem a mamuskas Charlotte-ja maradt meg, na az nem volt unnep...azt hiszem leginkabb oratoriumokban es bizonyos nemet operakban, lehetoleg statikus szerepekben (Erda) a helye. Szep, pasztozus hang, higgadt temperamentumu szemelyiseg..

466   Heiner Lajos • előzmény465 2020-10-23 07:04:17

Hogy lehet itt mindenki ily gonosz? 

Termeszetesen lapsus volt, es a La Favorite Leonorajara gondolt. 

465   david28 • előzmény463 2020-10-22 23:05:24

Abban a videóban nekem is az a kedvenc részem, mikor a mezzo szerepekről kérdezik és hosszas gondolkodás után A végzet hatalma Leonórája jutott eszébe. :)))

"Csak egy maradhat"? Ezt vajon ki gondolhatja, igazi altunk annyi van mint égen a csillag, főleg ilyen... :D Gál Erika, Komlósi, Wiedemann nagyon jó mezzok, de mezzok, ilyen zengő mélységű, sötét tónusa egyiküknek sincs (Komlósi ráadásul azért már karrierje alkonyán) és ez bizony hiánycikk, nincs már Takáts Tamara, Jablonkay Éva... Kovács Annamária volt még pár éve, de ő is eltűnt. Atalának csodálatos szerepek lehetnének az alt/mély mezzo repertoárban s hallhatóan az utóbbi pár évben ért meg a matéria ezekre a szerepekre, azon kívül pedig remek színpadi jelenlét, kiváló színészi játék és egy szép, dívás alkat is társul hozzá... hogy miért nem a szakmai szempontok a mérvadóak, s miért éppen a múltkor Tannhäusert mészárló Szántó Andrea lesz ezeknek a fachoknak az új üdvöskéje, szerintem fedje lírai homály... Ezért megint gyűlölni fognak meg jönnek a férjek, szeretők, ágensek, mittudoménkik kommentjei, nem érdekel - én a művészetet és a valódi művészeket szeretem hallgatni, élvezni, ha pedig keveset kapok belőlük, mérges vagyok. S művészek vannak, mert vannak, még ha nehezebb is megtalálni ma a korpa közt őket.

464   takatsa • előzmény461 2020-10-22 22:28:04

Azon ritka alkalom, amikor maximálisan egyetértünk. :) Shöck Atala az egyik legnagyobb kedvencem, és ünnep számomra minden fellépése.Tavaly decemberben pl. abban a szörnyű Messiásban egyedül az ő produkciója volt a vigaszom, Istenem, micsoda szépen énekelt. Aztán emlékszem a 2018-as Trisztán és Izoldára, ahol Brangane-ként ő volt a főszereplő. Neki a világ legnagyobb szinpadain lenne a helye...

463   zdenko 2020-10-22 22:13:53

Én azért még vesztegetnék pár szót Alexandra Rousseau-ra. Végigzongoráztam a YT-on a felvételeit: jóformán 2 Giuditta, 2 Santuzza a repertoár a 2010-es évek óta, de vagyok olyan mazochista, hogy a hatoscsatorna ’Szerdán estidőben’ című műsorát is megnéztem, melynek vendége volt anno. Kérdezi a műsorvezető: „Milyen szerepekre vágyik, mire áll készen?” / Válasz: „A Carmen természetesen, aztán Eboli és A végzet hatalma Leonórája (!!!)” – Nem inkább Preziosilla? Na, erről ennyit! Aztán, ha már david28 volt olyan kedves, s említést tett Schöck Atala nagyszerűségéről, kivételes hangmatériájáról: hát, ja! Ki érti azt, hogy egy ilyen fantasztikus énekesnő –ereje teljében- miért lett parkolópályára téve? Első osztályú Carmeneket produkált pár éve, amihez csak nyúl, arannyá válik. Nem bocsátkoznék találgatásokba, de valami olyasmiről lehet szó, hogy: „Csak egy maradhat!” (Drámai szopránjaink esetében is hasonló a helyzet ugyebár, orrvérzésig ugyanaz a 2 énekesnő.) Világjáró Komlósink hazatalált, s –túl a zeniten- itthon kívánja elénekelni mindazt, amire korábban nem volt lehetősége –kísérteties az egyezés Rost Andrea receptjével-. Az új kedvencről, Szántó Andreáról már nem is kezdek hosszas fejtegetésbe. Száz szó, mint egy: jó lenne ismét az Erkel Színház környékén látni Schöck Atalát, s nemcsak azért, mert éppen eltévedt a ’nyolckerben’…

462   david28 • előzmény461 2020-10-22 21:25:02

Természetesen a tegnapi Kodály nyomán jutott ő eszembe, a Háziasszony szerepével így Komlóssyt hallottam utoljára eggyé válni.

461   david28 2020-10-22 21:23:28

Tul sok szot vesztegettunk olyanra, akire nem erdemes, helyette inkabb szeretnem kiemelni Schöck Atalat, akinek vegre oriasi profizmusahoz es kiveteles tehetsegehez melto szerepeket kene kapnia itthon is.Orommel lattam, hogy A karmelitakban o lesz de Croissy, ill.Az ezred lanyaban Berkenfield markine. Azonban ez a tipusu althang nagyon ritka, en pedig fel karomat odaadnam egy ilyen hangu Delilaert. Hogy csak egy peldat mondjak...

460   zdenko 2020-10-22 16:40:52

Még anno 2014-ben volt szerencsé(tlensége)m dolgozni az I. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, ahol a jelentkezők  közt, a hazai eresztésben Ruszó Alexandra is megmérettette magát olyan fiatal indulók közt, mint mondjuk Vörös Szilvia, Kálnay Zsófia vagy éppen Vásáry André. Lényeg: akkor bizony megjegyeztem Ruszó nevét, mert egy tehetséges, színpadra termett és rendkívül dekoratív nőt ismerhettünk meg személyében, nem mellesleg nagyon szépen énekelt. Aztán amilyen lendülettel jött, úgy el is tűnt! Látom, nagy port kavart itt a kedves fórumtársak kritikája –egyik-másik abszolút jogos, reális-, de tény, hogy telnek-múlnak az évek, s ha valaki eddig nem ’alapozta meg’ sikerrel a pályát ill. nem koncertezik folyamatosan, annak a nevét kevés szerencsével, művészetét pedig nem feltétlen fogjuk (el)ismerni. Egyébként én is néztem azt az adást, ahol Santuzzát énekelte; szomorú, de meg kell jegyezni, hogy tényleg borzasztó volt! Ég és föld a 6 esztendővel ezelőtti és a mostani Ruszó Alexandra. Csak csendben, szerényen javasolnám neki, hogy vagdalkozás helyett inkább keressen egy olyan énektanárt, aki visszatereli őt a ’jó útra’. Sok szerencsét hozzá! P.S.: Amúgy itt se trollok, se fizetett, véresszájú tollnokok nincsenek, s nem gondolnám, hogy bárki is azért írta le a véleményét, meglátását, mert azzal szánt szándékkal rosszat akart volna a szóban forgó énekesnek.

459   Edmond Dantes 2020-10-22 15:49:17

Ki az a Ruszó Alexandra? Deutsch Tamás kicsit nyersebben kérdezné..(csak 18 fölöttieknek!)

458   Heiner Lajos • előzmény455 2020-10-22 15:07:01

Olyan szinfolt tunne el az eletunkböl, amivel meg a Vanish se bir!

457   Klára • előzmény453 2020-10-22 14:55:29

Pedig érdeklődve hallgattuk - bocs ez képzavar - olvastuk volna a továbbiakban is az "új idők új dalait"!

456   macskás 2020-10-22 14:22:27

456

455   takatsa 2020-10-22 13:45:39

S/S az O/A-ban, kérlek ne tartsd magadat vissza. Ez a két beszólásod igazán ütős volt, új színt hoztál szürke kis világunkba. Mindig jól jön egy kis vidámság, várjuk a folytatást! :)

454   Kati • előzmény453 2020-10-22 13:29:39

És ez az egy éppen elég is volt, de inkább sok. (Azt egyébként honnan veszi, hogy az itt írók bármelyike is nem muzsikus? Nem kell válaszolnia.)

453   O/A 2020-10-22 13:13:19

Nekem az első és utolsó írásom volt ide. Isten ments, hogy ilyen emberekkel vitázzak, reagáljak,hiszen nem muzsikusokkal állok szemben. Pontosan leírtam amit gondolok:)) Inkább Önök valakinek bérencei (ebek) ezen az oldalon. Ez így is van rendjén , szolgálják a sz.rt ,írkáljanak hűségesen össze mindenfélét mert erre vannak tartva. :) 

Minden jót!

452   Károly 2020-10-22 12:28:51

A Ruszó Alexandrát teljes mellszélességgel védő kommentelők rokonok, akikkel nem érdemes vitatkozni! Ettől eltekintve nem kell pengevájtfünek lenni ahhoz, hogy felismerhető, értsd: hallható legyen az orbitális hamis éneklés, és a hang csúnya vibrátói! No meg a hang világos, szoprán színezetű, semmi köze a mezzóhoz. Nem kéne Márton Éva meg a többi nagyság mögé bújni, mert az egyáltalán nem segít a makacs tényeken!

451   Klára • előzmény446 2020-10-22 12:13:44

Tisztelt O/A!

Nem vagyok az Ön által megszólítottak között,  tehát nem mondhatja, hogy találva érzem magam.  Ennek ellenére, vagy éppen ezért,  van néhány szavam az Ön által ideírt sorokhoz.

Ön védelmébe veszi Ruszó Alexndra művésznőt - ehhez joga van, ez az Ön véleménye.  Mint ahogy mindekit, aki ezekbe a fórumokba beir, megillet ez a jog. "Tetszés/nem tetszés szubjektív dolog ,főleg a művészetben" írja Ön. Nos, itt ez a helyzet!

Vannak, akiknek tetszett a produkció, vannak, akiknek nem! Mivel a Művésznő Santuzza áriáját adta elő, a kommentelők  csak erről az egyetlen estéről, erről az áriáról fogalmazhattak meg véleményt. A vélemények, megjegyzések erre az egyetlen áriára vonatkoztak, nem minősítették szakmai előéletét, korábbi sikereit.

Az, hogy valaki egy alkalommal egy versenyt megnyert és a Carnegie Hall-ban jól énekelt, nem garancia mindenkorra és mindenre. Egyetlen énekest, énekesnőt - legyen bármekkora világsztár - sem ment meg a füttykoncerttől, ha egy adott estén nem jól teljesít. Erre vonatkozó tapasztalatot pl. egy Enrico Caruso nevű énekes is szerzett!  Aki kiáll a pódiumra, tisztában van ennek kockázatával.

Ahogyan a  nézőnek, aki jegyet vesz egy előadásra, joga van véleményt formálni! Mert  a művészek azon előadások, koncertek után kapják gázsijukat, amelyekért a nézők fizetnek.

Nem olvastam végig az Ön által megszólítottak bejegyzéseit, jelen írásom tekintetében  nincs jelentőségük. Önnek nem kell azonosulnia mások véleményével, de tiszteletben kell tartania azokat! Nincs joga hozzá nem értő, szánalomra méltó embernek nevezni őket!

Jelen esetben nem az Ön által megszólítottaknak kell magukat "mélységesen szégyellniük".

 

450   david28 • előzmény445 2020-10-22 10:27:57

Magának meg zenei hallást, összehasonlítási képességet, kritikai érzéket kívánok, ezek sokkal többet érnek, mint a szocializmusból magával hozott semmit nem érő és ostoba tekintélytisztelete. 

449   david28 • előzmény446 2020-10-22 10:26:03

Ha valami sz.r, az sz.r. Lehet kozmetikázni, rokonoknak, barátoknak mindig, mindent lehet. A művész szótól messze van a kisasszony, s ezt akkor is le fogjuk írni, ha magának, neked ez nem tetszik. Jó lenne elfogadni végre, hogy aki kiáll a színpadra, nem csak a tömjénezést kapja, mint élőben a sok álszent, hazug embertől. Ott vagy taps és siker van, vagy paradicsomdobálás. Ez lenne a normális, nem az hogy hanyatt esünk mindenkitől, aki egy áriában eltalálta a hangok 60-70%-át. 

448   Kati • előzmény447 2020-10-22 10:15:39

Kedves joska, ne vegye komolyan O/A és Edgardo hozzászólásait! Mindannyiunknak érdemes átsiklani felettük, kedves családtagok vagy rokonok állhatnak mögöttük. A művészek megítélése természetesen lehet szubjektív. De az, hogy valaki hamisan énekel-e egy hangot, egy frázist, egy áriát vagy sem, az bizony objektív, abszolút objektív. Aki hallja, annak a füle jó, aki nem, az süket, vagy elfogult, és nem szereti olvasni a tárgyilagos véleményeket.

447   joska141 • előzmény446 2020-10-22 07:57:07

Tisztelt „O/A”

Köszönöm, hogy Ruszó Alexandra énekművészete kapcsán volt olyan kedves és hivatkozott rám.

Visszakerestem nevezett művészről írt soraimat, melyek a következők voltak (2020.október 4, 357.számú hozzászólás)

A Youtube oldalán már fent van Ruszó Alexandra Santuzza produkciója. Néha sértette a fülemet a hang, de ez ízlés kérdése.

Csak azt nem értem: ha van egy terem, amit kifejezetten a zene számára alakítottak ki, egyetlen szál zongora kíséri a fellépőt, akkor miért kell az arcára ragasztani ízléstelen leukoplaszttal még külön mikrofont is??? Nem elég egy énekes hangja, hogy ilyen körülmények között betöltsön egy adott helységet?

Hozzászólásom, ismételt átolvasás után is, a következőket tartalmazta:

  1. Ténymegállapítás, minden minősítés nélkül a Youtube-ról.
  2. Saját ízlésem ismertetése, mely a művésznőt semmilyen módon nem minősíti.
  3. Ténymegállapítás, mely legfeljebb a maszkmestert minősíti, az ízléstelen leukoplaszt miatt.
  4. Kérdés, mely a rendezőkhöz szól, a mikroport használati lehetőségről.
  5. Kérdés, általánosságban a terem tervezőihez, a hangvetés módszereiről.

Igen-igen nagy tisztelettel kérdem: van ezekben a részekben valami olyan, mely az Ön által említett művésznőt bármilyen értelemben is negatívan minősítette volna?

Tekintettel a leírtakra, kérem Önt, hogy a rám vonatkozó gyalázkodó jelzőit visszavonni szíveskedjen. Gondolom, a többi, Ön által megszólított a maga módján szintén reagálni fog. Arra természetesen nem kérem, nem kérhetem, hogy egy-egy hozzászólást annak tartalma szerint értékeljen, vitatkozzon vele.

446   O/A 2020-10-21 23:41:18

Kérem, Engedjenek meg pár gondolatot! 

 

Dávid28,Károly,Kata, jóska141 és a többi hozzá nem értő rosszmájú okoskodóhoz szólna írásom! 

 

Elszomorít és egyben felháborít , hogy milyen stílusban mernek írni egy fiatal TEHETSÉGES énekesről! Igen, Ruszó Alexandrára gondolok. Tetszés/nem tetszés szubjektív dolog ,főleg a művészetben (amihez Önöknek nincsen közük a kommenteket látva) ! Viszont az, hogy erre a bizonyos Maszkabálon előadott Santuzza áriára CSAK negatívumot írnak, az a szubjektívitást kizárja és pontosan azt mutatja ,hogy halvány lila gőzük nincs ehhez a szakmához!! 

Íme néhány kedves komment az írásaikból: 

" Disztonál, fülsértő,vibrál a hangja(??), ne énekeljen Santuzzat, se Carment,nem mezzo, lírikus szoprán(kedvencem) , tanuljon meg intonálni".

 Aki erre az éneklésre ezt írja annak nincs rálátása, se füle és az irigység elhatalmasodását bizonyítja be a hozzáértő emberek felé.  Valószínűleg soha nem álltak ki közönség elé, de ha igen, várjuk a felvételt róla ,mert akkor megmutathatják hogy is kell énekelni/muzsikálni...:) Csak bátran, nem kell félni. Egyébként 2017-ben a Manhattan international Musik Competititon (New York-Carnegie hall) opera ének kategóriájának győzteséről beszélünk. Nyugodjanak meg, sokat fogunk még róla hallani itt-ott!! 

De kik is az okoskodó kommentelők?

Véleményem szerint a kritikus pálya széléről bekiabáló ,hozzá nem értő ,esetleg saját maguk bukását feldolgozni nem tudó szánalomra méltó emberek, akik nem bírják elviselni egy FIATAL művész sikerét, kibontakozását.

Attól hogy vettek egy jegyet vagy bérletet az Erkelbe , az nem jogosít fel senkit ilyen zagyvaságok leírására. 

 

 Egy MARTON ÉVA , egy KOVÁCS JÁNOS egy GULYÁS DÉNES stb stb.... na az ő véleményük számít! Ők tettek le az asztalra ezt azt!!!! Ezek a neves művészek mind elismerik Alexandra tudását,szorgalmát, TEHETSÉGÊT és a zenéhez való alázatát! Ezzel is tisztában lehetnének ,ha nem lennének teljesen kívülállók. 

Csak mondom, hogy amikor ilyen hülyeségeket le mernek írni, akkor az imént említett világszinten elismert -ünnepelt énekesek,karmesterek álláspontját bírálják felül. Ezek szerint náluk is jobban értenek az énekléshez és a hangfajokhoz? Ezt mégis hogy képzelik? Ez pontosan az ülj le egyes effektus.  Szégyelljék el magukat mélységesen!

445   Edgardo • előzmény391 2020-10-19 19:08:54

Kedves Károly és david 28!

Sajnos nem tudom, hogy hol végezték a művészképzőt, hogy váltak "kritikussá"..., mert amit , és ahogy... az számomra kritikán alul helyezkedik el.

Melyik egyetemen tanulták meg a hangképzés csínját-bínját? (azt sejtem, hogy sehol...)
Ahogy olvasom  hozzászólásaikat szomorodok el, hogy milyen csacskaságok, szakmaiatlan megállapítások születnek Önök által újra meg újra.
Szoktam mondani, hogy ma már mindenki végzettség nélkül azt ír amit akar...
Amikor azt olvasom, hogy Ruszó Alexandra szoprán, akkor Önök olyan művészek munkáját is felülbírálják, mint Marton Éva, Hamari Júlia, Gulyás Dénes, Medveczki Ádám, Kovács János...
Ez aztán a pofátlanság teteje....
david28 írása:
"Pontosan tudom - ezt kivételesen :P -, hogy mennyire nehéz egy hangfajt megállapítani - egyeseknél. Van, akinél viszont kitűnően meg lehet, azt  pedig sok esetben sokkal nagyobb biztonsággal, hogy mi az, ami nem."

Nem tudom, hogy david 28 hány éves, de okoskodásai és kinyilatkoztatásai alapján egy botladozó, heves, sokszor előbb kijelent, aztán gondolkozik (ha egyáltalán visszatekint), önelégült ifjonc képe, személyisége jelenik meg előttem...
Kroó György egyszer azt nyilatkozta, hogy nem elég csak hallgatni a zenét, ahhoz hogy kritizáljunk. Kívánom önöknek, hogy jussanak el olyan szintre, mint Kroó Tanár Úr! Olvassák írásait, sajátítsák el a szakmát olyan szinten, ahogy ő tette, mert akkor nem rombolni fognak, hanem építeni....!

444   macskás 2020-10-19 00:07:47

444

443   Edmond Dantes • előzmény442 2020-10-18 14:28:10

Nemhogy mezei olvasó, de pénzügyi-közigazgatási szakember legyen a talpán, aki ezt a szám- és adathalmazt követni tudja. Ugyan ki olvassa ezt el és főleg: ki érti meg? Nem is ez lehetett a szerző célja a cikkel. Hogy mi, arról ki-ki találgathat. A néző- és bevételi számokkal való bűvészkedés gyönyörűségét már megtapasztaltuk a New York-i "turné" adatainál. Mindenesetre nagy szívességet tett az "ellenzéki" napilap azzal, hogy magas (magas??) labdát adott ezzel a dologgal, ha már másról úgysincs mit írni Tante Tatjánának. Az operai szakszervezetek "követelését" pedig kb. annyira érdemes komolyan venni mint mondjuk a Pedagógusok Szakszervezetének háromszázadik sztrájkfenyegetését ... vagy  a Los Angeles-i Bánk bánt, Domingóval a címszerepben és a karmesteri pultnál, természetesen egyidejűleg.

442   Búbánat 2020-10-17 23:28:46

„Nem oszt, nem szoroz, avagy a sajtó és a szakszervezet egymás lábára lép, meg a fake-re”

2020.10.17. 09:03 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 153. LEVÉL

„Édes Néném,

amit ma küldött, az a kedves levélrészlet, amelynek valódi feladóját legfeljebb sejtjük, nem tudjuk, meg amit utána postázott, ugyanennek a témának a helyreigazítása – ha összevetem tartalmát a sajtóban megjelentekkel – jól mutatja, hol és mi a baj. Mert persze, baj mindenütt van és probléma is, naná, de minősített esetnek tartom, ha ott a baj, ahonnan felkent személyek mindig a mások bajait kürtölnék világgá. Szóval már megint a sajtónál tartunk, amely se számolni, se olvasni nem tud – és így félrevezeti a szakszervezeteket. (De ebben sincs köszönet.)”

441   Momo • előzmény424 2020-10-14 20:18:20

(csak az tájékoztatás végett) idézek a főigazgató szakszervezetekhez írott leveléből:

"... az 1.9 mrd Ft [...] az Eiffel Műhelyház eszközbeszerzésének forrása. Ebből lesz az asztalosok, lakatosok gépparkja, a lemezstúdió technikája, az épület látogatóközpontjának informatikai kiépítése, szemléltető eszközeinek beszerzése stb."

440   joska141 2020-10-11 18:49:41

Vissza az egész! Vissza az egész! A legutóbbi 415, 420, 427 számú hozzászólásomban meglehetősen hevesen bíráltam azt a gyakorlatot, hogy az Eiffel Műhelyház további közpénzt kap 1.931 e Ft összegben. Sajnos egy internetes cikkre hivatkoztam, mely cikket azóta helyesbítettek is.

A tény, hogy nem kap további pénzt, hanem ennyit más területre csoportosítanak át. Az eredeti Népszava cikk helyesbítése így történt:

"Cikkünk korábbi verziójában azt írtuk, azonnali kiadásként 1 931 710 000 forintot kap a Magyar Állami Operaház az Eiffel Műhelyház és Próbacentrum működéséhez. A tévedésért elnézést kérünk."

Sajnos magam is észrevehettem volna a tényt, ha figyelmesebben olvasom el "Búbánat" fórumtársunk 417 számú hozzászólásában, teljes terjedelemben belinkelt MK határozatot. Ez tartalmazza:

Operaház terhére 1 931 710 000 forint egyszeri átcsoportosítását rendeli el, a  Kvtv. 1.  melléklet XX. Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezet, 12. Művészeti intézmények cím javára,

Restellem a dolgot, a felsorolt hozzászólásokat ilyen értelemben legyenek szívesek olvasni. A tervezési hiányosságokra vonatkozó véleményemet természetesen maradéktalanul fenntartom.

439   takatsa • előzmény437 2020-10-11 15:31:15

Igen, az ő esetében a "ragyogás" az egyedüli helyes és találó kifejezés. :)

438   Edmond Dantes • előzmény433 2020-10-11 15:03:34

A nezo "dolga" valoban az, hogy az eloadast nezze, bar sokan azert szeretnek azon is spekulalni, hogy vajon mi zajlik a háttérben ... ezt nevezik kivancsisagnak ;-) Ellenben az illetekesek sulyos felelossege, hogy egy zenekarban es/de talan meg inkabb egy korusban, ahol -koncerten plane- tobbnyire egy tombben allnak a korusmuveszek es szo sem lehet tavolsagtartasrol, szoval hogy ilyen egyuttesek fellepesekor teljesen biztos legyen, hogy nincsen fertozott szemely a fellepok kozott. Ezt pedig csak es kizarolag tesztelessel lehet garantalni vagy meg azzal sem 100% biztonsaggal. Tudtommal egyik vezeto zenekarunknal es korusunknal a tesztet teljes korben es szerencsere szinte (de csak szinte) mindenkinel negativ eredmennyel elvegeztek. Hirek szerint MAO-nal is, remelem szinten negativ eredmennyel.

437   Diva Plavalaguna • előzmény431 2020-10-11 14:49:10

Ritkán megyek haza előadásról azzal az összegzéssel, hogy ma mindenki nagyon jó volt. Tegnap ez esett meg...és még a jókból is ki tudott ragyogni Zemlényi Eszter.

436   Edmond Dantes • előzmény431 2020-10-11 13:49:39

Koszonom+privat. Orulok, hogy tetszett az eloadas es megerte a faradsagot :-)

435   Corvette • előzmény428 2020-10-11 13:43:12

Bocs, de nem hagyhattam ki ezt a szendvicses kérdést. Egyre többen  vannak, akik nem a komolyzene miatt írnak a fórumba. Rájuk akartam felhívni a figyelmet. A szendvicszabálókra. Úgy tesznek, mintha érdekelné őket a zene, de csak a büféig jutnak. Nekik aztán mesélheted, hogy milyen katartikus hatással volt rád egy előadás. 

434   macskás 2020-10-11 11:27:11

434

433   Klára • előzmény429 2020-10-11 10:52:52

A Bécsi Staatsoper-ben napjainkban ment a Don Carlos eredeti 5 felvonásos változata, francia nyelven. A próbák alatt hetente teszteltek minden résztvevőt, és pl Abdrazakov helyett Michele Pertusi énekelte Fülöp királyt. Hogy a zenekarban és/vagy az énekkarban  volt-e csere, azt nyilván nem kellett kihirdetni. Engem ez speciel nem zavart, én az előadásra koncentráltam, nem azon spekuláltam, hogy vajon mi zajlik a háttérben! 

432   macskás 2020-10-11 09:56:23

432

431   takatsa • előzmény429 2020-10-11 09:29:44

A főszereplők a helyükön voltak, és nem is akárhogyan. Én eléggé az előadás hatása alatt álltam, így biztosan sok részlet elkerülte a figyelmemet. Az biztos, hogy pl. Zemlényi Eszter nemcsak a saját szerepét énekelte, hiszen voltak olyan részek, ahol kottából énekelt, és ez néhány kisebb férfi szereplővel is előfordult.

És - a feliratból ítélve - 1-2 rövid dialógus kimaradt, ilyenkor a csembalista nemcsak a kiséretet játszotta, hanem a dallamot is. De az összhatás lenyűgöző volt. Újra csak azt tudom írni, nem a fórumot kell olvasni, hanem az előadásra elmenni, ott lenni. :)

430   Edmond Dantes • előzmény427 2020-10-11 09:20:08

Tessek megnevezni egy (1), egyetlenegy projektet a zelmulttizevben, aminel akar csak megkozelitoleg tartani tudtak ... vagy akartak a tervezett koltsegeket. Remelem, hogy senki nem probalja fenti kerdesemet a 2002-2010 kozotti "elmultnyooocev"ezessel elterelni, ahogy azt megszoktuk mar a politikusoktol... a zelmulttizevben.

429   Edmond Dantes • előzmény422 2020-10-11 09:10:50

Ennyi? Ez erdekes ld. Hozzaszolasok ...-topik 7384 es 419 itt. Ugy hallottam meg eloadas elott, hogy teszteles volt a tarsulatban es a teszt sajnalatos eredmenyekent csokkentett letszammal es kihagyott szamokkal megy/ment le az eloadas. Legalabb egy, de lehet, hogy tobb szolista fennakadt a teszten es ezert szolamuk szamai kiestek. Szemelyisegi jogok miatt -es mert semmi nem biztos- nem akarok nevet emliteni. Ha megnezed a szereposztast es visszaemlekezel az eloadasra: biztos, hogy mindenki, aki a szinlapon volt, enekelt is? Es minden szam lement teljes kozremukodo letszammal?

428   takatsa • előzmény426 2020-10-11 08:38:52

Kedves Corvette!

Nem szívesen magyarázkodok, de most kénytelen vagyok. 

Hát igen, az ember márcsak ilyen: emberből van. A prioritások a szaladó évek-évtizedek során változnak,és az illemhely egyre előkelőbb helyre kerül. 

Amúgy mondandóm lényege nem ez volt, hanem azt a folyamatot próbáltam bemutatni, amely végbement bennem az elmúlt este. Nem te vagy az oka, ha ezt a próbálkozásomat félreértetted, hanem szerény képességeim. Szóval adott egy ember, aki előítéletekkel terhelve elmegy egy előadásra. Ez az előítélet talán részben megalapozott, tekintettel ujtolsó tapasztalatára, a botrányos Saloméra, és mindarra az információra, amely többségében negatív színben tüntette fel az Eiffel házat. De... De azért mégis valami pislákoló reménnyel, reménységgel, amely az embert mindig arra sarkalja, hogy elmenjen, hogy el kell menni, mert talán, talán most történnni fog valami, valami, amin ott kell lenni, valami, ami szebbé teszi az életet. Én - mint talán sokan mások is - kételkedő voltam, kerestem, és meg is találtam a bosszankodnivalót, sőt dühös is voltam, amikor a szünet után egy papírdoboz-ülőkét nyomtak a kezembe, és betereltek az üres terembe. És mindezek ellenére, vagy talán mindezek hatására, ott, és akkor, megtörtént a csoda...

Konkrét kérdésedre sajnos nem tudok válaszolni, a büfé engem mindig hidegen hagyott, sohasem fogyasztottam. De azért ez így nem teljesen igaz, mert emlékeimben kutatva, még évtizedekkel ezelőtt, az átkosban, az Erkelben, minden előadás szünetében perecet vettünk a gyerekeinknek, perecet, amit a lépcsőn árult a perecesnéni. Istenem, hogy várták a szünetet. És örömük volt a mi örömünk. 

427   joska141 • előzmény424 2020-10-11 07:27:49

Tisztelt „Momo”! A hivatkozott MK „Eiffel Műhelyház és Próbacentrum” elnevezést használja.

Önnek teljesen igaza van, ez nem csak a közönségforgalmi területeket jelenti. Mentségemre legyen, én és velem együtt sok más odalátogató döntően a közönségforgalmi területekkel találkozik. Ezért vettem az eszközhasonlatot is innen. Természetesen írhattam volna, hogy időközben „rájöttek”, hogy a szabászatra kell még 2 db varrógép és hasonlók.

Nem a különböző létesítmények száma teszi indokolttá az ilyen „átcsoportosításokat”, hanem a megfelelő, előzetes tervek hiánya. Ha ezek lettek volna, akkor nem lennének külön MK határozatok.

Az egész felújítás kísértetiesen hasonlít a városligeti Biodom esetére, ahol a napokban derült ki, hogy erre sem volt előzetesen terv, arra sem.

Belevágtak, félkész állapotra hozták, aztán majd csak lesz egy „Róbert bácsi”, akik végső soron mi vagyunk, az adófizetők, akik majd kipótolják a hiányt. Eszemben sincs arra gondolni, hogy bárki is lopott volna bármit. Csak, amikor elkezdték – Eiffel Műhelyház és Biodom – az arra illetékeseknek halvány fogalmuk se volt, hogy mit akarnak és mennyiért. Csak építsünk valami nagyot és látványosat.

Felháborító mind a két eset!!!

426   Corvette • előzmény425 2020-10-11 00:20:33

Kinek mi a prioritás. Van akinek a wc mérete, a légszárító és a flakonos szappan, nekem a szendvics. :)

425   tiramisu • előzmény423 2020-10-11 00:07:21

Szívesen küldök Önnek házhoz garantáltan friss és garantáltan  Pick-szalámis szendvicset, muzeális korú ( és értékű)  óvódáskori uzsonnás táskámban!

Üdvözlettel!  :)

424   Momo • előzmény421 2020-10-11 00:06:41

Az Eiffel Műhelyháznak minden tekintetben csak egy kisebb része a közönségforgalmi tér: a Mozdonycsarnok és a Bánffy-terem.
Van (lesz) itt ezen kívül hangstúdiótól a szabászműhelyen keresztül a díszletraktárig számtalan más funkció, melyeknek egy jó része még nem készült el. Ezeket finanszírozza részletekben a költségvetés. 

(Aki meg minden mögött automatikusan tolvajlást sejt, azt emlékeztetném az ősi mondásra: „A tolvaj Buddhából is csak a zsebét látja…” :-)

423   Corvette • előzmény422 2020-10-10 23:43:59

Köszönöm a nagyszerű beszámolót. Nekem csak annyi kérdésem lenne, hogy volt-e büfé, és ha igen, lehetett-e Pick téliszalámis szendvicset kapni? 

422   takatsa • előzmény421 2020-10-10 23:15:30

Most jöttem a Poppeáról.

Mielőtt  elolvasnátok, rohanjatok jegyet venni a  12-i előadásra, még van 16 jegy, most néztem.

 

Szóval. Először is, most voltam először az Eiffelben. Első jó pont, bőven van parkoló. Most jön néhány rossz pont. A WC (legalábbis  a férfi) elég kicsi, és a mostanában megszokottaknál sokkal szegényesebb. A mosdóknál 1 db flakonos szappan, a légszárítók nem működnek, a papírtörölköző pedig nem itatja fel a nedvességet. A Bánffy terembe csak 5 perccel hét előtt lehet belépni, addig mindenki az előtérben ácsorog. Az ülésrend az előírás szerint foghíjas, az utolsó sorban a székek felettéb kényelmetlenek, mivel a háttámlájuk abszolút merőleges. Az első felvonás elég langyoska, engem a dzessz betétek kissé zavarnak, jobb lenne csak az eredeti zenét hallani. Fried Péter, mint Seneca nagyon tetszik, jó játék, és az alsó D is szépen tartva megvan. Aki még nagyon-nagyon tetszik, az Zemlényi Eszter, de tulajdonképpen az összes énekes megfelelő, örülök, hogy Szappanos Tibor végre jelentős szerepet kapott, és jó is a szerepében, Cser Krisztián is kiváló, zenekar, karmester is rendben van, ennél nagyobb elvárása az embernek manapság nincsen és nem is lehet. Lemegy az első óra, az első felvonás és jön a szünet, ami túl hosszú. Végül csaknem 40 perc után csöngetnek. Felbattyogunk az emeletre, be akarunk menni, de az ajtók zárva, és az ajtónálló fiú lefelé irányít minket, hogy mindenkinek a földszinti ajtón kell bemenni. Az előtérbe kezünkbe nyomnak egy dobozból készült ülőkét, erre kell majd ülnünk. Döbbenet. A földszinten összezsúfolódunk, bár a széksorokat a szünetben eltávolították, a színpad és a zenekar között így is szűkös a terület, ott ülünk egymás hegyén-hátán összezsúfolódva. Mit szólna ehhez a járványügyi felügyelet? Én eléggé dühös vagyok, bár - köztünk szólva - eléggé liberálisan kezelem a járványt, azért az egy dolog, hogy saját szabadságomban sokminent megengedek magamnak, vállalva a veszélyt is, de egy egészen más dolog az, ha a színház kényszerít rá ilyesmire. De most egy sor szünet.

Mert egy új bekezdést igényel, ami ezután következik.

Elkezdődik a második felvonás, és az maga a csoda. Az énekesek köztünk járnak-kelnek, úgy énekelnek. Hátulról a zenekar, elölről és két oldalról az énekesek, körülvesz minket ez a csodálatos zene. Úristen! És mindenki hogyan énekel, mennyire csodálatos az egész, földöntúli élmény. 300 év után visszatértünk a forráshoz. Ez az OPERA, ennek vagyunk, és ezért vagyunk rabjai mind. Hallgatom ezt a földöntúli zenét, mellettem áll és úgy énekel Ottone és Drusilla, és a maszkon át is érzem, ahogyan csorognak könnyeim.

Itt most fel kellene sorolnom az összes előadót, de nem teszem, csak annyit tennék még hozzá, hogy mindegyiküknek köszönöm ezt a csodálatos élményt, amire életem végéig emlékezni fogok.

421   Búbánat • előzmény420 2020-10-10 22:11:01

Kedves Joska141! Ezek valóban észérvek. Kíváncsian várom a főigazgató úr  ezirányú episztoláját, kedves nénémnek címezve.

420   joska141 • előzmény417 2020-10-10 18:19:33

Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy volt olyan kedves és idézte az egész Magyar Közlöny határozatot, az összegek átcsoportosításáról. Természetesen az Ön által kiemelt rész érthető úgy, hogy itt nincs semmi költségnövekedés, csak egyik jogcímről a másikra teszünk/csoportosítunk át összeget.

Azonban a hivatkozott MK határozat – az átcsoportosítás indokaként – tartalmazza a következőket:

„Eiffel Műhelyház és Próbacentrum működéséhez szükséges eszközbeszerzések finanszírozása érdekében”

Ebből kiderül, nem arról van szó, hogy 1 zongorát, amit az Andrássy útra terveztek venni, azt most a Kőbányai útra vesznek, vagy hirtelen megnőtt a használandó triangulumok egységára.

Nem! A tervezett és sokszorosan átadott Eiffel Műhelyház működéséhez még újabb és újabb eszközök kellenek, nem tudom, például piknikkosarak, plédek a következő évi JK szabadtéri koncerthez, és hasonló meglepetésszerű eszközök.

Szerintem zenés előadásokra szolgáló épületet vagy meglevő épület erre történő átalakítását már terveztek a világban. Jó lett volna legalább 1 azaz Egy olyan embert bevonni a tervezés folyamatába, aki már végzett ilyen munkát és le tudja írni előre az utolsó ajtószögig, hogy mi mindenre van szükség.

Ezt beárazzuk, megszorozzuk 2-vel (Miniszterelnök Úr mondja mostanában), az összeget félrerakjuk és kész.

Ez a felháborító, hogy évek óta csak toldozgatjuk/foltozgatjuk és még ma sem tudjuk, hogy itt van-e a vége. Most kizárólag csak az Eiffel Műhelyházat említem.

A 418.számú hozzászólásban említett Állami Számvevőszék úgysem nézi. El vannak foglalva jelenleg az SZFE évtizede folyó, eddigi ellenőrzések elől elrejtett, tévesen jónak minősített, de alapvetően szabálytalan gazdálkodásának feltárásával.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész