vissza a cimoldalra
2021-10-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Kedvenc felvételek (271)
Opernglas, avagy operai távcső... (21105)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62728)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7596)
Társművészetek (2469)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8649)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5134)
Milyen zenét hallgatsz most? (25096)
Kedvenc előadók (2872)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Momus társalgó (6360)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11816)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Operett, mint színpadi műfaj (4965)
Edita Gruberova (3143)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4911)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2910)
Momus-játék (6101)
Fiatal művészeink hazai és nemzetközi sikerei (339)
Bruckner (657)
Chopinről - mélyebben (424)
Wagner (2687)
A nap képe (2295)
Franz Schmidt (4027)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2293)
Eiffel Műhelyház (596)
Pantheon (2983)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1498)
Cziffra György (118)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Eiffel Műhelyház (IVA, 2019-04-14 12:36:48)

   
596   Edmond Dantes 2021-10-24 14:55:03

Ókovács Szilveszter -saját szavát átvéve- bicentenáriumi levele az Eiffel Műhelyház átadásáról origo.hu-n itt. Félreértések elkerülésére: nem a Műhelyház kétszázadik átadásáról szól, annál most még kicsit kevesebbnél tartunk, hanem ez a Főigazgató Úr 200. Tatjána- alakítása levele.

595   Edmond Dantes 2021-10-16 08:42:52

A beatzenében az erősítés évtizedek óta megszokott jelenség, amióta a műfaj kilépett a pinceklubok, családias rendezvényhelyszínek világából. "Unplugged" koncertek kuriózumnak számítanak. Százezres stadionokban, parkokban nem sok vagy semmi nem hallatszana hangosítás nélkül. Szabadtéri opera- stb.előadások nagy része is csak erősítéssel hallható úgy, ahogy. Nem is szeretem a szabadtéri előadásokat: szél elfújja a hangot, szúnyog csípi a közönséget és a fellépőket, eső-vihar elmossa az egészet. Zenekar nélküli = magnózenés "modern" balettelőadásokat is megszoktuk (megszoktuk??) az Operaházban. Zenekar és kórus nélküli magnós operaelőadás? Tovább kell fejleszteni: magnóról éneklő énekeseket, vetített felvételről táncoló táncosokat kérnénk, de akkor inkább otthon(ra). Fotelből nézni kényelmesebb, mint kivillamosozni a kies Kőbányára.

594   Klára • előzmény585 2021-10-15 21:09:50

Ez tényleg az OPERA mint műfaj, mint komplex művészet halálát jelenti! Anno jókat derültünk a playback mellett fellépő -bocsánat - szerencsétlenkedő énekeseknek tűnő képződményeken.  Ez a beatzenében is elfogadhatatlan eljárás volt, a néző azért megy el egy programra - ahelyett, hogy otthon feltenne egy lemezt, vagy CD-t -  mert élő zenét, énekeseket akar látniés hallani!

593   Kati • előzmény585 2021-10-15 20:54:31

Ez borzasztóan hangzik. Az opera halálát jelentené.

592   Kati • előzmény591 2021-10-15 20:53:54

Én 250 kilométerre lakom tőle, tehát nem igazán érint, de nem arról volt szó, hogy ha megnyílik az Opera, bezárják az Erkelt? Valószínű, hogy nem egy évre.

591   Klára • előzmény586 2021-10-15 12:30:39

Ha viccelni akarnék, azt írnám, most pottyantam le a hetedik mennyországból!  De ez nem vicc! Ha az Operaház egyelőre zárva van, és a kitudjamikoresedékes megnyitás után túristákra, külföldi nézőkre várnak (copy Főzeneig.Úr),  az Erkelről se nagyon tudni, mire tartják, és az Eiffelnek sem elsődleges funkciója az előadások rendezése, akkor miről is beszélünk? Hol lesznek operaelőadások? Kukutyinban? Mert vannak elmaradott emberek, akik még vágyakoznak ilyesmi után, és nem mindenki járhat a külföldi operaházak remek előadásaira!

Nem mellesleg, az Eiffel kialakításának kezdete óta én most találkoztam először avval a kijelentéssel, hogy "az előadások rendezése csak sokadik funkciója"! Egyébként tök minegy (bocs!) kinek a kezében van az Operaház építése, és az egész dícstelen hercehurca, az egész buli a mi pénzünkből, az adófizetők pénzéből megy!  Populizmus? Lehet, de tény

590   Fabricius 2021-10-15 09:32:36

Takatsához csatlakozva engem is elbűvölt a Mester és Margarita előadása, az ötletes és soha nem unalmas rendezés, és elsősorban a zene. Nagyon jó énekes szereposztás is adva volt a sikerhez. A fiatalok között például egészen kiemelkedő tehetségeket is lehetett hallani, mikroport ide vagy oda, azért az már látszik, hogy van utánpótlás!

Sáfár olyan amilyen, valószínű, hogy őt nem a hangjáért szeretjük, szeretik!

 

589   Edmond Dantes • előzmény584 2021-10-15 06:48:33

Kedves joska141, kérdésére részben választ ad a nagy örömünkre ismét megszólaló és művészként jól informált, bennfentesnek tekinthető fórumtársunk bejegyzésének két eleme, miszerint 1) Eiffelnek csak sokadik funkciója az előadások rendezése. Ki tudja, az Erkelnek újabban milyen preferenciák szerint van vagy nincs műsorrendje,  egyáltalán: műsora? 2) az Operaházat Erkelestül nem a jegybevételekből tartják fenn. Akkor ugyan minek törjék magukat pl. közönségszervezők, piárosok, műsortervezők?

588   Amalgám • előzmény585 2021-10-14 23:54:52

Valószínű, hogy takatsa fórumtárs az 587-es bejegyzésben megírta az okokat, nem áll küszöbön a zenekar nélküli operajátszás. Balettből, balettestből az utóbbi években volt már egy-két hasonló. Úgy néz ki, hogy mostanában születnek olyan összetett zenei alkotások, illetve összeállítások, amelyeket már egy operaház sem tud kiszolgálni élőben rendszeresen, legalábbis rentábilis keretek között nem. Ilyenkor marad a magnó, még ha valahol örök betlinek számít is.

587   takatsa • előzmény585 2021-10-14 23:05:58

Most jöttem a Mester és Margaritáról. Én is meglepődtem, hogy nincsen zenekar, hanem felvételről szól, a zenekar és azt hiszem, a kórus is. Még ez lett voln a legkevesebb baj, de iszonyúan ki volt hangosítva, nemcsak a zenekar, hanem az énekesek is, és elég torzan szólt. Amúgy ez egy mestermű, le a kalappal Gyöngyösi Levente előtt, egy nagyon jó, eklektikus zene, szinte minden zenei stílus képviselteti magát, minőségben felér bármelyik Webber musical-lel, ezzel a produkcióval kellene körutaznia az Operaháznak, nem a Sába királynőjével, biztosan nagyobb siker lenne, vagy ki is tehetnék az Operavisionra, hadd lássák sokan a nagyvilágban. Feltétlenül szólnom kell a librettóról, ami egészen zseniális. Amúgy teltház volt, sok-sok fiatallal, jobb lenne ezt nagyobb helyszínen előadni, Erkelben, vagy stadionban, és élőzenével (ami persze nehezebb, mert ez bizony minőségi zene, helyenként szövevényes, igen nehéz elemekkel, talpán legyen az a zenekar, kórus, karmester, aki hibátlanul abszolválja, és meg kell említeni, hogy nagyszimfonikus zenekar mellett rockzenekar is szükséges, meg zongora, meg sok elektromos kütyü, szóval biztosan nehéz ezt koncertről-koncertre összehozni és a megfelelő minőséget biztosítani). Az énekes-gárda is meglepően jó volt (Sáfár Orsolya kivételével), nagy kedvvel játszottak és hát csodás balettkar, légtornászok, nagyszerű rendezés, színpadi varázs, minden volt, ami egy kiváló produkcióhoz szükséges. Ez a mű és előadás méltó Bulgakov művéhez, nem elvesz belőle, hanem hozzáad, jó volt ez az est, jó volt az Eiffel, köszönet érte mindenkinek.

586   Cilike • előzmény577 2021-10-14 22:31:15

Eddig azt hitte, a jegybevételből tartják fenn az Operaházat, Erkelestül?  :-)  Nagyon vices tetszik lenni. Nem, nem az Operaház épytéséből csíptek le. Azt tetszik.e tudni, hogy az Opera felújítása is és az Eiffel is ki lett véve az Operaház vezetésének a kezéből? Az Eiffel elsősorban is összegyűjti az Operaház műhelyeit és próbacentrum, csak sokadik funkciója az előadások rendezése.

585   -zéta- • előzmény584 2021-10-14 21:13:38

Sajnos, nem tudom az okokat, csak találgatok, s az nem jó megoldás. 

Az ember kapkodja a fejét. Oké, bemutattuk a Mester és Margarita-t, jó, kicsit musicales, de legalább a miénk. Erre hogyan adjuk? 

A zenekar és a kórus hangfelvételről szól, szegény karmester csak a szólistáknak integet. Ugye tudjuk, hova vezethet ez? Egyenes út a félplayback Otello, a félplayback Bánk bán, a félplayback Mesterdalnokok irányába. És még a végén kiderül, hogy az opera egészen olcsó műfaj... 

584   joska141 • előzmény579 2021-10-11 00:18:39

Tisztelt „-zéta-”! Idézem nagyon figyelemre méltó hozzászólásának egyik félmondatát:

„…jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera..”

Ön vagy bárki más meg tudná írni itt a Momus valamelyik Fórum oldalán, hogy ezekben a hónapokban az Erkel Színház miért nem játszik operákat?

Sajnos az erre irányuló, eddigi kérdéseim visszhang és válasz nélkül maradtak. Hátha – ha már operaelőadás nincs – legalább az okait megtudhatnám, ha csak ez nem titkos információ.

583   takatsa • előzmény579 2021-10-10 10:36:20

Ez is ritka, hogy bármiben egyetértesz velem. Ókovács-hozsannákat nem szoktam olvasni, tudok én magamtól is gondolkozni-fogalmazni-hülyeségeket írni. Én már sokszor voltam ott előadáson, mindegyik nagyon tetszett és az akusztikával is meg voltam elégedve. Nekem jó a közlekedés is, olyan pedig úgysem lesz, ami mindenkinek tetszik. Én azért drukkolok, hogy valami jó, és szebb legyen, és örülök minden pozitív eredménynek.

582   lujza • előzmény581 2021-10-10 01:39:48

Az ilyesmi különösen tetszik: " A Bánffy termet az emeleti kijáraton keresztül hagyjuk el, a Fülöp Zoltán üveghídon átkelve vethetünk egy újabb pillantást, ezúttal felülről a Mozdonycsarnokra." Minden bükkfának nevet adtak, nem tudom, hogy ez-e a valódi tisztelete a múlt művészeinek.

581   lujza • előzmény578 2021-10-10 01:34:55

Ha olvastad a beszámolót az épületről, szerintem abban túl sok a rongyrázás. Honnan ez a rengeteg pénz épületekre, még továbbiakra is, mindenféle iskolákra, miközben nincsenek rendes előadások az Erkelben? Aki sokat markol, keveset fog. Én nem tudtam egy 6 előadásos bérletet összeállítani magamnak csak úgy, hogy az  előadások felére az Eiffelbe megyek. Hogy milyen lesz onnan hazafelé a közlekedés, majd akkor látom meg. És hogy az Opera mióta van zárva, és ha megnyílik se lesz sok köszönetünk benne, arról ne is beszéljek!

580   Klára • előzmény579 2021-10-09 16:44:48

Érdekes, mikor az Eiffel Parkfoglaló Gála előtt többen panaszkodtak/panaszkodtunk a nem túl kedvező (?) elhelyezkedésre, és a megközeltés várható nehézségeire.csőstül jöttek a pozitív vélemények és a remek megközeítési javaslatok!

Lehet, hogy mégsem olyan szép a menyasszony?

579   -zéta- • előzmény578 2021-10-09 15:23:08

Az utolsó mondatoddal egyetértek. 

Az első kettőt biztosan valamelyik Ókovács-hozsannában olvastad. Sajnos a közreműködők, akik naponta benne élnek a már harmadszor átadott épületben, rossz akusztikára, a termek közti zavaró áthallásra panaszkodnak. A tömegközlekedő nézők a megközelítés anomáliáira.

Legyen tényleg a budapesti operajátszás hátországa, jelenleg ugyanis az Eiffel maga a budapesti operajátszás, mert az Erkel Színházban nincs vagy csak alig van opera... 

578   takatsa • előzmény577 2021-10-09 08:46:18

Ez a komplexum egy nagyon alaposan átgondolt és megtervezett, kiválóan megvalósított létesítmény, amely a budapesti operajátszás bázisát  és hátországát biztosítja, előadó-termei pedig kiválóan fogják szolgálni a kisebb előadói apparátust igénylő barokk- és modern operákat. Ez a technikai háttér valóban biztosítja a magyar operajátszás megújulását és fejlődését. Én nagyon örülök az Eiffelnek, mert ez azt bizonyítja, hogy pozitív fejlemények is vannak a hazai zenei életben.

577   lujza 2021-10-09 01:27:30

https://fidelio.hu/klasszikus/bejartuk-az-eiffel-muhelyhazat-166300.html

Ezt olvasva ámulok-bámulok. Mintha egy nagyon gazdag országban élnék. Nem lehetett két fillér ezt így létrehozni! Tán az Opera felújításából csíptek le pénzeket? Ezért készül az ilyen lassan? És tán ezért nem baj, hogy az Erkel csak félházakkal játszik, mivel nem a jegybevételből élnek.

576   joska141 2021-10-04 15:48:30

Mai hírek az interneten:

https://librarius.hu/2021/10/04/szente-vajk-a-most-atdolgozott-a-mester-es-margarita-vilagpremier/

https://lisztunnep.hu/opera/20211009/gyngysi-levente-a-mester-es-margarita-132260-hu

Mindig öröm egy új magyar zenei alkotás, különösen opera, bemutatója. Szívből kívánom, hogy megérdemelt sikere legyen és több alkalommal tűzhesse műsorára az Operaház.

Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy nem a Budapesti Őszi Fesztivál, hanem az azzal azonos időben szervezett Liszt Ünnep keretei között került bemutatásra. Ha már van egyidőben Budapesti Tavaszi Fesztivál és Bartók Ünnep, akkor ugyanúgy kell, hogy legyen Budapesti Őszi Fesztivál és Liszt Ünnep is. Gondolom ezt majd követi a többi fesztivál megkettőzése is, a távlatok beláthatatlanok.

Az új opera születésének örömét még az sem ronthatja el, hogy ezzel egyidőben volt a Mester és Margarita prózai változatának bemutatója a Nemzeti Színházban. A két mű alkotógárdája még véletlenül sem hivatkozik egymásra, nem ajánlja a másik előadást és erre természetesen a szervezők sem fordítanak gondot.

A mai napon egy másik fórumon (Alexandru Agache, a bariton 185. számú hozzászólás) volt szerencsém a Művész Úr nagyon értékes és megszívlelendő gondolatait olvasni. Agache az interjú egy részén határozott, negatív véleményt fogalmaz meg a zárt térben szereplő énekesek mikroport használatáról.

Valószínűleg az új Gyöngyösi-opera szereplőgárdája még nem olvashatta ezt az interjút. Az idézett cikket illusztráló trailer szerint ugyanis a Bánffy Teremben az énekesek használnak mikroportokat.

575   Búbánat • előzmény574 2021-10-03 20:52:28

Kerestem a műsorfüzetben a Honvéd Férfikar megnevezését és nem találtam, ugyanakkor az Erkel Színházban anno a "honvédosok" énekelték a Vadászkórust; az Eiffelben közelről láthattam az arcokat- egybevetettem a neten fellelhetó Honvéd-kórus fotóin szereplő arcokkal: megdöbbentő módon közülük többre is ráismertem...

574   pagliacci • előzmény566 2021-10-03 18:34:12

Kedves Búbánat! Apróság, de amennyire én tudom, bár kétségtelenül a Honvéd Férfikarnak (is) igazán testhez álló a feladat, ezúttal a Vadászkórus megszólaltatását az Opera Énekkarának (férfikarának) köszönhettük.

573   Hangyász • előzmény572 2021-10-01 11:48:31

Mea culpa. Jó, akkor a kis naivot játszod meg, hiszen (látszólag?) nem értettél meg egy nyilvánvalóan ironikus megjegyzést.

572   Edmond Dantes • előzmény571 2021-10-01 11:21:59

off Visszakérdezhetnék, amit te tőlem az előbb másik topikban: "megjátszod a hülyét?" ..de nem teszem, mert sosem gorombáskodom. Továbbá nem vagyok "a spanyol állam" = nem tudom, talán mindkettő + minden ki van fehérítve. De nekem is mutatták -sajnos csak messziről és kívülről!- azt a gondosan őrzött-elkerített erdős-dombos lakóparkot Marbella-"külsőn", ahol a gazdagok leggazdagabbjai, a befolyásosak legbefolyásosabbjai laknak. Sőt, nem csak laknak, de saját óvodájuk, iskolájuk, plázájuk stb. van.

on Opera- és Műhelyház viszont tudtommal nincs abban az Édenben. Nekünk viszont van :-)

571   Hangyász • előzmény569 2021-10-01 11:11:32

KI

Ha ez így van, akkor a spanyol állam miért tűri meg őket? Fél a bűnözők bosszújától, netán jól jönnek az érintettek luxusköltései?

BE

570   Hangyász 2021-10-01 10:46:32

Miért nem szerepel a fórum címében megadott helyen, ma este 8-kor felzengő Mahler/8???

569   Edmond Dantes • előzmény568 2021-09-30 12:04:23

Kedves joska141, van egy jó hírem. Spanyolországban is igen fejlett bankhálózat működik. Közelebbről: például Marbella ismeretesen a high-society, jet set, felső tízezer, valamint a spanyol hírszerzés megbízhatónak tartott adatai szerint a nemzetközi bűnöző csoportok egyik kedvenc pihenő- és lakóhelye illetve lerakata. Semmi akadályát nem látom, hogy teszem azt, onnan egy nagylelkű adomány érkezzen mecenatúra gyanánt, a magyar alkotó- és előadóművészet, netán MÁO vagy a Műhelyház (újjá)épülésére. Sosem késő, a pénz mindig jól jön ... már ha jön.

568   joska141 2021-09-30 00:12:49

A bécsi újságokban hosszabb cikkek jelentek meg a napokban a pandémia utáni nyitás paradoxonráról. Az Albertina újra nyitása alkalmával megrendezik a már egyszer elhalasztott nagyszabású Modigliani kiállítást. Azonban a kiállítás időtartamára félbe kellett szakítani az Albertina mögötti részre tervezett „bécsi Bánffy terem” építését. A mélyépítési munkálatok okozta rezgések árthattak volna a kiállított műtárgyaknak. Majd később folytatják és várhatóan 2023-ban átadják a magyar Bánffy terem befogadóképességével megegyező osztrák termet, ami teljes egészében ifjúsági operabemutatók céljára épül, a Staatsoper művészeti irányításával.

Az újságok most sem mulasztják megemlíteni, hogy az építkezést döntően a Strabag család magánalapítványa finanszírozza, az osztrák állam csak egy jelképes – 10% körüli - összeggel vállal részt benne. A család természetesen büszke arra, hogy egy ilyen új épülettel járulhat hozzá az ifjúság zenei neveléséhez a következő években.

Ha valaki netán párhuzamot keres a magyarországi Eiffel Műhelyház finanszírozása és egyes magyar, építkezéssel foglalkozó családok pénzköltési szokásai között. Annak idézem Örkény István Paprikakoszú című egypercesének utolsó mondatát: Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.

567   macskás 2021-09-29 12:14:06

567

566   Búbánat 2021-09-29 10:14:49

Tegnap este az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében Carl Maria von Weber A bűvös vadász című operájának keresztmetszete került bemutatásra a Magyar Állami Operaház Zenekarának és Énekkarának (karigazgató: Csiki Gábor) valamint a Honvéd Férfikar közreműködésével, Kocsár Balázs főzeneigazgató zenei irányításával.

Az opera nyitánya mellett kilenc énekszám volt műsoron, ezekben három operaházi magánénekes lépett fel: Miksch Adrienn (Agáta), Sáfár Orsolya (Annuska) és Kovácsházi István (Max).

Nem koncertszerű előadás volt, mert Toronykőy Attila rendező félig szcenírozott formai keretek közé helyezte a három szereplőt (és az énekkart meg a „vadászkórust”) a színpadon. 

A többi szerep (meg a próza is) kimaradt az operából, az elhangzott énekelt részleteket Keszei Bori operaénekes szöveges ismertetői kötötték össze, a cselekmény szerinti történések elmesélésével.

A színpadkép minimalista, inkább jelzésszerű díszletelemek, közöttük a színpad bal és jobb oldalán elhelyezett kis dobogók fölé magasról lelógó két hatalmas aranyozott képkeret, melybe olykor „belépve”, énekelt a három szólista-szereplő. A háttérben pedig sok-sok stilizált agancstrófea meg vadászeseményeket láttató, kis bekeretezett kép dominált a színes megvilágítású színtéren – mindez utalás lehet a Hungexpón zajló vadászati és természeti világkiállításra, nemkülönben a produkciónak fantáziacímet adó „Vadászopera” elnevezésre.

Kovácsházi István hangja mit sem vesztett fényéből, színéből, talán erejéből sem – ha felidézem emlékeimet a 2014 decemberi Erkel Színház-beli Bűvös vadász-előadásokban nyújtott Max-alakításáról, az akkor róla szerzett benyomásaim változatlanul pozitívak.  

Igen kellemes meglepetés volt Miksch Adrienn beállása Agáta szerepébe (a műsorlapon Szabóki Tünde neve szerepelt), persze korábban egy ifjúsági előadáson már fellépett ezzel a Müpában, de koncerteken is énekelte szólamát, most megkapóan tolmácsolta az érzelmes, széles ívű dallamokat: így a kavatínát is.

Sáfár Orsolya sem először állt be szerepébe: Annuskaként 2013-ban egy operamatinén, a Müpában már bemutatkozott, de most az interpretált részletekben (kettős; arietta; románc) újra megmutathatta kiváló képességeit és remek adottságait; hogy csengő szopránjával mily’ csilingelő hangzatokat tud produkálni s közben cserfességével is, ellenpólusa lenni a mély érzelmeket átélő, de visszafogott, szerelmes mátkának, Agátának. Régen láttam/hallottam Sáfár Orsolyát ilyen jó formában és hangi diszpozícióban színpadon szerepelni.

Természetesen A bűvös vadász legjobban várt részlete az opera „slágerszáma”, a Vadászkórus.  A német koraromantika talán leghíresebb és legismertebb kórustétele – most utolsó műsorszámként - ezúttal is learatta a maga közönségsikerét: pláne, ha ismét olyan parádés előadásban hallhattuk ezt a kardalt, amit és ahogyan a Honvéd Férfikartól már megszokhattuk. Köszönet nekik és a nagyszerű formában játszó Operaházi zenekarnak is, élükön Kocsár Balázs karmesterrel, a kapott pompázatos ének-zenei hangzásért!  Nem feledkezem meg az Opera Énekkarának a Nyitányt követően előadott első énekszámáról szólni: diadalittas győzelmi énekük, a „Viktória! Viktória!” után sajnos, több énekelni valójuk már nem volt az est folyamán.

Az egész produkció szép volt, csak rövid. Szívesen meghallgattam volna további részleteket is ebből az igen ritkán játszott, nagyszerű romantikus operából. És jó lenne újra a teljes operát bemutatni, felújítani a Magyar Állami Operaházban, a most hallott művészekkel – de ne a Zsótér Sándor-féle anno formabontó és a közönséget eléggé megosztó rendezésben...

A következő részleteknek - és előadóiknak -  tapsoltunk:

1. felvonás:

  • Nyitány

  • Kórus („Viktoria! Viktoria”)

  • Max áriája („Nein länger trag ich nicht die Qualen, die Angst...”)

2. felvonás

  • Agáta és Annuska duettje („Schelm! Holt fest!”)

  • Annuska ariettája („Kommt ein schlanker Bursch geganken”)

  • Agáta áriája („Wie nahte mir der Schlummer – Leise, leise, fromme Weise”)

  • Agáta, Annuska és Max tercettje („Wie? Was? Entsetzen”)

3. felvonás

  • Agáta kavatinája („Und ob die Wolke sich verhülle”)

  • Annuska románca („Einst träumte meiner sel’gen Base”)

  • Vadászkórus („Was gleicht wohl auf Erden dem Jägervergnügen”)

565   Edmond Dantes 2021-09-26 22:20:50

Dante700, avagy irodalmi alapanyagokról

Ókovács Szilveszter 196. Tatjana-levele origo.hu-n ide kattintva olvasható. Benne: "... nem szándékosan nem játsszuk a színpadi változatot, sőt a rész egészét, a teljes Triptichont, hanem azért, mert nem fér az Erkel Színház deszkáira.." Idézet vége.

Azon tűnődöm, az Erkel deszkái mentek-e össze 2015 óta vagy a Triptichon, benne a Gianni Schicchi hízott-e meg, mert amikor én láttam Erkelben, (ld. Erkel-topik/6049) még be- és felfért.

564   Búbánat 2021-09-26 16:31:26

Óriási elismerésem a Magyar Állami Operaház Énekkarának! - hatalmas feladatot abszolvált külön-külön a nőikara, a férfikara és teljes vegyeskar a tegnap este az Opera Eiffel Műhelyháza Bánffy Miklós termében bemutatott két, Beethoven komponálta színpadi kísérőzene kórustételeinek előadásával! (Karigazgató: Csiki Gábor)

Az „István király, Magyarhon első jótevője” - Beethoven darabjában zenekari nyitány mellett kilenc, kórusokkal kombinált tételt írt. További közreműködőként Oberfrank Pál színművészt István király (próza), Varga Fekete Kingát mint Gizella (próza), Kőrösi Andrást Vazul szerepében (próza) tapsolta meg a lelkes közönség. August von Kotzebue korának divatos drámaírója volt, akinek darabjához 1811-ben írt zenét Beethoven és amit – az „Athén romjai”-val együtt - 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti új német színházban adtak elő először.  

"Athén romjai” – Beethoven a nyitány mellett – a művének többszöri átdolgozása során – nyolc tételt komponált, közöttük négy szám csak kórus, egy szám ária és kórus, egy szám induló és kórus (mindegyik tételt zenekarra is komponálta a szerző).  Kotzebue írta ezt a darabot is, egy ünnepi játékot, melyhez Beethoven a kórus mellett basszus szólóhangra áriát szerzett („Az idegen, egy német művész”) – itt Rácz István énekelt; további közreműködőkként bariton hangra egy idős görögöt Nagy Zoltán alakította, míg a feleségét Avedikian Viktória (próza) szólaltatta meg; az idősebb lányukat Váradi Zita szopránénekesnő formálta meg, a fiatalabbik lányuk megszemélyesítője pedig Papp Zsófia (próza) volt. Tánccal is kiegészült a darab: ebben hangzik fel a híres „Török induló” zenekarra hangszerelt változata! A koreográfia Venekei Mariann nagyszerű munkája, mely a Magyar Nemzeti Balett táncművészei előadásában ugyancsak hatalmas sikert aratott.

Az oratorikus jellegű, de szcenírozott, valamint Berkes Bálint animált vetítéseivel kísért, és az Opera gazdag jelmezállományát felhasználó előadások közül az István király Babits Mihály, Kosztolányi Dezső és Sík Sándor vendégszövegei­vel egészül ki.

Mindkét darab rendezője Oberfrank Pál színművész, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója, a Magyar Állami Operaház Zenekara élén Oberfrank Péter karmester, betanítói-zenei irányítói összetett feladatát imponálóan látta el.

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából (a COVID-vírus miatt erre az évadra eltolódott bemutatók) a Magyar Állami Operaház az István király, Magyarhon első jótevője és az Athén romjai című darabokat még négy alkalommal viszi színre az Eiffel Műhelyházban: ma este, szeptember 26-án; október 3. (este 7 órakor); október 2. (de. 11 órakor), október 10. (de. 11 órakor)

Az Opera honlapjáról: ismertető

563   Edmond Dantes • előzmény562 2021-09-22 19:08:54

Na de kedves joska141, kétszázszor (kétezerszer?) is megírták már, hogy ez egy "komolyzeneifórum"! Ezért bejegyzése nem helyénvaló. Ugyanis a Gianni Schicchi nem komolyzene, hanem vidámzene.

562   joska141 • előzmény560 2021-09-22 15:38:49

Igyekszem a Momus hasábjain távol tartani magam a direkt politizálástól.

De azért az figyelemre méltó, hogy a Dante700 keretén belül egy szélhámosról szóló előadás – Gianni Schicchi – fővédnöke Dr.Semjén Zsolt Miniszterelnök-helyettes Úr!

561   Edmond Dantes 2021-09-22 14:37:54

Apró javítások okt. 1. Mahler/8-at 2019-ben, azaz kettő (és nem 13) éve játszották a MüPában, előtte kétszer Kocsis Zoltán vezényelte (2008), 2009-ben Pécsett Hamar Zsolt ... 1983 után tehát legalább még négy és nem két előadása volt. Így is szép lesz.

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/viii-szimfonia-2021/eloadas-202110012000/

560   Búbánat 2021-09-10 09:56:59

DANTE700

koncert

Az előadás helyszíne:

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
1101 Budapest, Kőbányai út 30.
 
Időpont:
2021. szeptember 12. vasárnap 19:00
K
 Az est fővédnöke Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes
 
MŰSOR

  1. rész

Liszt: Dante-szonáta

Zongorán közreműködik: Balog József


ifj. Ábrányi: Paolo és Francesca – részletek

- Francesca áriája a 2. felvonásból » Rálik Szilvia
- Paolo áriája a 3. felvonásból » Kovácsházi István
- Paolo és Francesca duettje a 3. felvonásból » Rálik Szilvia, Kovácsházi István

Zongorán közreműködik: Szennai Kálmán
 

2.  rész

Puccini: Gianni Schicchi
Szereposztás:

Gianni Schicchi: Kelemen Zoltán
Lauretta: Sáfár  Orsolya

Zita: Wiedemann Bernadett

Rinuccio: Balczó Péter

Gherardo: Szerekován János 

Nella: Keszei Bori
Gherardino: Abebe-Ayele Rafael
Betto: Kiss András 

Simone: Szüle Tamás 

Marco: Erdős Attila 

Ciesca: Farkasréti Mária
Spinelloccio: Kőrösi András
Jegyző: Bátki Fazekas Zoltán

Pinellino: Borbély Lehel Tihamér 

Guccio: Kósa Lőrinc
 
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara

559   lujza • előzmény558 2021-09-03 22:51:12

Én ezt nem látom ilyen sötéten, a gyenge magyarokat homály fedi, de volt egy-két jó is, viszont Brownlee és Petibon kedvéért én szívesen meghallgattam volna ezt a koncertet, ha itthon vagyok. Az kevéssé valószínű, hogy Brownlee majd az Operában is fellépjen, és hallhassam őt élőben, hacsak a jobb kondiciókkal rendelkező Müpa meg nem hívja őt.

558   Edmond Dantes • előzmény557 2021-09-02 07:05:00

Köszönet a cikkért. Nekem az jön le belőle, hogy volt egy gyengécske első rész a hazaiakkal, pár jó produkcióval és volt egy sztárgála számos elkoptatott számmal, egy csillogó magasságokkal rendelkező kellemes tenorral és egy megosztó, szoprán hisztérikával. Talán nem vesztett(ünk) túl sokat, aki/hogy otthon maradt(unk). Más kérdés, hogy jótékonysági koncert volt ---> több bevétel jobban jött (volna).

557   lujza 2021-09-02 00:57:29

Találtam valamit magyarul is az augusztusi koncertről:

https://operavilag.net/kiemelt/a-csillagos-eg-alatt/#more-29691

De azért fura, hogy itt senki semmit se írt róla.

556   Búbánat • előzmény554 2021-08-29 19:41:02

Kapcs. 554. sorszám

Az előző cikkhez kiegészítésül fűzöm hozzá:

Az Operaházon belül,Misura Zsuzsa művésznő kezdeményezésére , a Covid miatt árvaságra jutott gyermekek számára gyűjtést indítottak az operaházi Örökös Tagok . Az összegyűlt milliós összeget az Operaházon keresztül jutatták el a Regőczi István Alapítványhoz.

555   Edmond Dantes • előzmény553 2021-08-29 14:07:05

Egyetértek! Pl. az origo.hu is "megfeledkezett" az operagáláról kritikát írni, miközben rendíthetetlen rendszerességgel tesz ki laudációkat pl. Vidnyánszky Attila "óriási" és  "állva tapsoló közönség"-sikerű színházi és operett-produkcióiról és közli le az Eiffelt is (fő)igazgató Ókovács Szilveszter Tatjána-levélfolyamát. (Most a 192.-nél tart.) Talán az említett gála is megérdemelt volna egy -lehetőleg avatott tollú- recenziót ugyanott..

554   Búbánat • előzmény552 2021-08-29 13:03:24

"Az Áder János köztársasági elnök és felesége, Herczegh Anita által a koronavírus árváiért létrehozott Regőczi István Alapítványnak ajánlották fel az összeget. Az Operaház társulata augusztus 21-én egész napos adománygyűjtéssel és látványos operagálával támogatta az Alapítványt.

„Családunk nevében szeretettel ajánlunk fel félmillió forintot az Áder János köztársasági elnök úr és felesége, Herczegh Anita által létrehozott, a koronavírus miatt árván vagy félárván maradt gyermekeket támogató Regőczi István Alapítvány javára. Három gyermek szülei vagyunk, meggyőződésünk, hogy egy ilyen nehéz helyzetben közös társadalmi felelősségvállalásra van szükség” – írja a Facebookon az igazságügy-miniszter.

Varga Judit posztjában kiemeli, hogy az Alapítvány olyan támogatást kíván biztosítani, amely megoldást jelenthet mindaddig, amíg a gyermekek nagykorúak lesznek, vagy befejezik a tanulmányaikat, munkába állnak és képesek saját magukról gondoskodni. A Regőczi István Alapítvány kuratóriumának munkájában Herczeg Anita mellett részt vesz Bagdy Emőke szakpszichológus és Ürge-Vorsatz Diana klímakutató is.

A felajánlás azután született, hogy a miniszter is részt vett az Operaház "Adódjatok össze" jótékonysági napját záró operagálán az Eiffel-műhelyház parkjában, amelynek sztárvendége az ünnepelt francia szoprán, Patricia Petibon és az amerikai tenor, Lawrence Brownlee volt. A két operasztár fellépését magyar énekesek gálája kísérte az Opera Zenekar és Énekkar közreműködésével. A jegyvásárlók és az általuk befizetett összegek egészítették ki az Opera munkatársai által befizetett alapítványi támogatásokat."

https://infostart.hu/belfold/2021/08/22/felmillio-forintot-ajanlott-fel-varga-judit-ferjevel-a-koronavirus-arvak-javara

553   Klára • előzmény552 2021-08-29 12:42:49

Mindegy, szerencsés volt-e az időpont választás,vagy sem,  és az is, mekkora ismertségük van nevezett művészeknek nálunk. De az, hogy egy Eiffel Műhelyház beli koncertről külföldi kritikát kell ide beilleszteni, sokakat minősít! (mielőtt valaki belekötne, nem azt, aki ide becsatolta, és nem is azokat, akik olvassuk!)

552   Búbánat 2021-08-29 10:32:32

Egy szlovák opera-portál részletes beszámolója az augusztus 21-ei  budapesti opera-gáláról, az Eiffel Műhelyház szabadtéri rendezvényéről.

Lawrence Brownlee v Budapešti k sade vysokých C pridal aj „déčko“

„Nebol to len gala večer hviezdnych hostí. V sobotu 21. augusta 2021 sa v Kodályovom parku areálu Eiffelovho umeleckého štúdia v Budapešti odohral koncert pod voľnou oblohou. Po domácich sólistoch sa po prestávke predstavili svetobežníci Patricia Petibon a Lawrence Brownlee. Bolo to zároveň charitatívne podujatie s otvoreným kontom pre siroty po obetiach pandémie.”

(Az oldalon a gépi fordító-program felkínálja a magyar nyelvű fordítás lehetőségét.)

551   fbcs • előzmény550 2021-08-07 13:35:04

Valóban, két tényező lehet mögötte, a 20-i hosszú hétvége (mindenki nyaral) + azért Brownlee és Petibon az átlagos operalátogatók közt kevésbé ismert, mint Kaufmann.  Mondjuk arányaiban még mindig jobban állnak, mint a Puskás musical, amit 18-19-20-án is leadnak az Erkelben, és jelen állás szerint a helyek töredékét (ránézésre kb. hatodát-hetedét) sikerült eladniuk...

550   lujza • előzmény549 2021-08-06 00:39:13

Én az opera topicba azt írtam, hogy szerintem rossz az időpont. Ki az ördög ül Pesten ezen a hosszú, nyárvégi hétvégén?

549   Cherubino 2021-08-05 18:38:37

Tudja valaki, miért viszonylag olcsók a jegyek augusztus 21-re, a Petitbon koncertre? És miért nem fogynak a helyek? Csak a szokásos COVID-félelem?

548   takatsa 2021-06-12 22:55:44

Az úrhatnám polgár
Hát ez nagyon-nagyon jó volt. Azt hiszem, így kell ezt csinálni, így lehet közel hozni a közönséghez a barokk zenét, Lullyt, a fiatalokhoz pedig álalában az operát.  A műfaj meghatározhatatlan, talán zenés játék Lully műveből, Moliere aktualizált vígjátékára. Az aktualizálás kicsit talán bugyuta, de nagyon bájos, egyes részeiben pedig kifejezetten szellemes, önfeledt nyáresti játék és szórkozás. 
Egy nagy zuhé után telt ház az Eiffel Bánffy termében. Itt nincsenek kihagyott ülések, mint a Müpában, hanem ember ember hátán, és ilyenkor érezhető, hogy picit zsufolt a terem, nincs olyan kényelmes tágasság, mint a Müpában, Erkelben. Ennek persze van előnye is, testközelibb, személyesebb, családiasabb az egész. A szinpadon egy komplett kis barokk zenekar, és az operaház zenészei teljesen stílusosan és vidáman játszanak, egy nagyszerű fiatal karmester, Thomas Kornél pálcája alatt. Hogy kicsoda ő, nem tudom, megvallom, még nem is hallottam róla. Prózai színészek, szólisták, énekkar, táncosok, kedves kesze-kuszaságban, de valahogy a rendetlenség renddé szerveződik, minden a helyén van. És megy Lully zenéje, szinte folyamatosan, megdöbbentően szép és változatos a francia barokk. És ezek a fiatal szólisták egészen nagyszerűek, azt hiszem, hogy nem kell aggódnunk a jövő miatt, lehet rájuk bátran építkezni. Nem is tudom, hogy kit emeljek ki, talán Molnár Annát, de nagyon tetszett a kontratenor Daragó Zoltán, vagy a második tenor Varga Donát is. A kínai tenornak nagyon igéretes, szép hangja van, csak valahogyan a felső hangjai most nem voltak teljesen rendben, de összességében ő is nagyon szépen énekelt.  A kórusnak pedig, úgy tűnik, mindegy, hogy Verdi, Wagner vagy Lully, nagyszerűen énekelnek, és minden stílusban otthon vannak. 
Az előadás végén pedig óriási vastaps, megérdemelten. Nagyszerű kis este volt, köszönjük. És aki lemaradt az előadásról, ősszel még pótolhatja. 

547   Búbánat • előzmény546 2021-05-06 16:44:49

 Ehhez a jó hírhez kiegészítésül

A jegyértékesítés az előadásokra 2021. május 10-én 10.00-kor indul meg az Opera honlapján, az Erkel Színház pénztárában és az Opera Értékesítési Centrumban (1061 Budapest, Hajós utca 13-15. / földszint I.).

546   joska141 • előzmény545 2021-05-06 16:24:11

Csak írnunk kellett róla: mai hír, no nem a Főigazgató Úrtól, hanem a Blikk oldalairól:

https://www.blikk.hu/sztarvilag/kultura/magyar-allami-operahaz-eloadas-latogathato/1vyjdvk?utm_source=hirkereso&utm_medium=hirkereso&utm_campaign=hirkereso

Május 29-től...Nahát...

545   Edmond Dantes • előzmény544 2021-05-06 15:17:56

Nem én ijesztgetek a coviddal, hanem a covid ijesz(get) meg bennünket. A jelek szerint sajnos egyre kevesebbeket, de nem folytatom itt, mert valaki még rámszól, hogy ez itt az Eiffel Műhelyház (topik) és nem pl. a Honvéd Kórház. (Ház - ház.) Azt írtam 2030-cal kapcsolatban, hogy "Arra végképp gondolni sem merek..." stb. Megjegyzem, éppen az előbb lett publikus, hogy a pl. Sziget Fesztivál idén is elmarad, nézetem szerint igen helyesen. Oda is főleg külföldiek jönnek-járnak, idén meg nemigen jöhetnének.. Az Erkel kinyitását sem támogatnám, ha kérdeznének. Elhiszem, hogy a művészek már szeretnének fellépni és a személyzet is dolgozna, de most ilyen a helyzet. Egyébként úgy hallottam, hogy május végén-júniusban lesznek "élő" = nézők előtt megtartott előadások. A fiatalabb korosztály nem is mehet(ne), mert túlnyomó többségüket még nem oltották be, így védettségi igazolványuk sincs. Azt pedig nagyon remélem, hogy a jegytulajdonosoktól -bármelyik színházban, moziban- el fogják kérni a védettségi igazolványukat, ami nélkül nem mehetnek be.

Az Erkel bezárását, amit említettél, "békeidőben" semmiképpen nem pártfogolom. Ez az az ügy, amiben a fórumon talán a legteljesebb az egyetértés: az Erkelnek élnie, működnie kell. Legfeljebb más módon, vegyesebb profillal, nem-stagione rendszerben--->úgy, mint azelőtt.

544   zenebaratmonika • előzmény543 2021-05-06 14:38:39

Ne ijesztgess már ezzel a coviddal, tényleg nem lehet a végtelenségig húzni. Honnan veszed ezt a 2030-at, még 2023 is messze van, szóval talán idén szeptemberben már lesz valami, sőt úgy néz ki nyáron is, június 1-től.

Az opera meg így is úgy is üres lesz, hisz már a járvány előtt is az volt, szóval igazából be is lehetne nyugodtan zárni az egyik operaházat, jelenesetben, ha az opera megnyílik az Erkelt. De, ha ott olcsóbb lenne a jegyár, akkor talán még lehetnének opera, operett és musical előadások. Különben is a nyugdíjasok egyenlőre nem mernek még oda menni, szóval szerintem csak akkor jönnének, ha szét lennének ültetve az emberek. Ez jegyveszteséget se okozna az Erkelben lévő sok szék és kevés érdeklődő miatt. A fiatalabb korosztálynak pedig csekély az érdeklődése az opera iránt.

543   Edmond Dantes • előzmény540 2021-05-06 13:52:48

Kedves joska141, legyünk, mint mindig, jóhiszeműek, jóindulatúak ;-) és tételezzük fel azt, hogy Főigazgató Úr a járványveszélyre való tekintettel -mondjuk így- nem sietteti az Operaház felújításának befejezését. Így óhajtja megóvni a fertőzés(veszély)től társulatát és a közönséget. A külföldi turisták gyakorlatilag teljes hiánya pedig úgyis aggályossá tenné -fogja tenni?- a Ház megtöltését, mivel a közönség nagy részét már az épület bezárása előtt is főleg ők tették ki és a várhatóan tovább emelkedő jegyárak mellett ez a nyitás után sem lesz másként. Arra végképp gondolni sem merek, hogy a távlatos-távlati tervek ismertetése azt sugallja, hogy a járvány és az abból adódó korlátozások akár 2030-ig is eltarthatnak. 2030-ra már Ausztriát is utólérjük.

542   zenebaratmonika • előzmény541 2021-05-06 10:46:05

És az Erkel Színház?

Különben meglehetősen érdekes, hogy az oroszok, akiknek 3 vakcinájuk van egyszerűen nem oltatnak, az első oltás megrekedt 8%-on. A románoknál meg 1.5 millió Astra maradt, abból 100 000-100 000-et elküldtek Moldovának és Ukarjnának, nos előbbi helyen szintén nem volt népszerű. Szerbiában már fizetnek ha beloltatod magad. Bulgáriában is 8% körül maradt a beloltottak száma. Albániában pedig ferbruár 22-én megrekedt az oltás.

541   Búbánat • előzmény540 2021-05-06 10:30:47

Egy  Operában bennfentestől hallottam, hogy álllítólag 2022 februárjában nyit az Andrássy úti Dalszínház.

540   joska141 • előzmény538 2021-05-06 10:23:03

Tisztelt Edmond Dantes! Talán félreérthető voltam a nyitással kapcsolatban, elnézést kérek érte.

Én Ókovács Szilveszter Operaház Főigazgató Úr „leveleiből” és más nyilatkozataiból azt hiányolom, hogy

  • még a lehetőségét sem veti fel az Andrássy úti épület valamikor megnyitásának, várható idejének és
  • bármely, állítólag általa irányított, játszóhely vonatkozásában semmiféle megnyilatkozása nincs bármikori, bármilyen formájú nyitáshoz, élő, közönség részvételével zajló előadásról, annak valamikori idejéről.
  • (Zárójel: a napokban szinte minden kisebbnagyobb színház vezetője nyilatkozott, hogy ekkor és ekkor, ezt és ezt képzeli.
  • Az Operaház vezetője pedig ugyanebben az időben a zöldmezős, rozsdaövezeti, 2030-2040-es terveket ismerteti nagy lelkesen, miközben már (vagy még) van egy épülete az Andrássy úton és egy másik a II.János Pál pápa téren)
539   Edmond Dantes 2021-05-06 08:24:20

"...Kőbányai úton, Budapest mértani közepénél, ...". Hát igen, "az asztalfő ott van, ahol én ülök", mondta állítólag Napóleon (más forrás szerint de Gaulle). Miért is ne nyilváníthatná Főigazgató Úr Közép-Kőbányát centrális erőtérnek helynek?..

 "...de ma még olyan reménytelennek tűnő helyen, mint amilyen 2002-ben a Nemzeti Színház Soroksári úti telke volt. Aztán abból is mi lett, ugye: ma már az a negyed a kiterjesztett belváros festői része." Hm. Ki-ki döntse el, hogy a Soroksári út "festői"-e. (Persze pl. a Mátyás tér vagy a -kőbányai!- Pongrác út is "festői": lehet ott is festeni..).. na de 2002-ben a Nemzeti Színház telke már nem reménytelen volt, hanem beépített: 2002. március 15-én Siklós Mária fertelmes habostorta-épülete fényes külsőségek közt és egy csapnivaló Tragédia-paródiával-előadással megnyitotta kapuit. 

538   Edmond Dantes • előzmény537 2021-05-06 07:30:13

Miért is "kellene" kinyitni az Erkelt? Hetekkel ezelőtt (Opernglas/20792) megírtam, hogy "Tudomásul kell venni, hogy ennek az évadnak "annyi" = zéró, sőt, a nyári előadások is ma még minimum kérdőjelesek." Teljesen bizonytalan a járványhelyzet alakulása, az emberek fegyelmezetlenek kint és bent, az oltási rend átláthatatlan, az oltottsági kártyák kiadása zavaros stb. Pl. MÜPA is minden májusi-júniusi előadására visszaváltja a jegyeket, bár keringenek kósza hírek arról, hogy lesznek nyáron ott rendezvények, sőt, Wagner-napok is, csak más módon a megszokotthoz képest. (A futballstadionok és a kocsmák kinyitottak ugyan, de az Operaháznak talán mégsem ezt a kocsma- és fociöltözőszagú modellt kéne követnie.)

537   lujza • előzmény533 2021-05-06 00:08:03

Pénz, pénz, pénz. Várom, hogy az Opera a Zeneakadémia 2-t is beindítsa.

De egyelőre legalább az Erkel Színházat kinyithatná.

536   Klára • előzmény535 2021-05-05 18:18:32

Nem lehet elég korán elkezdeni!

535   -zéta- • előzmény534 2021-05-05 15:59:20

Sőt, ha egészen pontosak akarunk lenni, a 2019 májusi (felújított) operaházi Manon - premierre már bőszen árulták a jegyeket... Azóta két év eltelt... 

534   joska141 • előzmény533 2021-05-05 11:57:56

Gyönyörű tervek. Én már nem tudom követni, hogy mi és mikorra épül, elnézést kérek érte. Azért szeretném tudni, hogy a kezdet kezdetén elindított Magyar Állami Operaház rekonstrukciója hol tart, a színház mikor nyílik meg?

Arra alapozom kérdésemet, hogy a többi színház, most a pandémia utáni nyitásról már nyilatkozott, a Vígszínház már bérletárusításba is kezdett és így tovább. Az Operaházról ilyen értelemben is csend…

Pedig, régi újságcikkek alapján, 2021.őszi megnyitást ígértek, ami most – a járványtól függetlenül – megvalósítható lenne…

Örülök, hogy Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr ilyen lelkesedéssel ír a Kőbányai úti projektről. Ugyanilyen volt a lelkesedése az Andrássy úti rekonstrukció kezdeténi is, azt azonban most már a Városliget Zrt irányítja. Szóval, hogy ne az intézmény első embere legyen egy elkezdett felújítás első számú vezetője, az talán a további munkálatok, bővítések jövőbeni vezetésére is kihat.

533   Búbánat 2021-05-05 10:29:15

 

https://www.origo.hu/kultura/20210504-177-level-felelossegeinkrol-avagy-az-opera-campus-terve-sok-keppel.html

A felelősség jelentőségéről és az Opera Campus látványos tervei - képek

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2021.05.04. 16:34

 AZ OPERA – 177. LEVÉL

"Kedves Néném..."

Az Opera új, tervezett fejlesztése, beruházása a MÁV volt Északi Járműjavítója területén

 

OPERA CAMPUS  (EIFFEL 2) projekt

  • Állomás épület (V4 Nemzetközi OperaStúdió, kamaraterem, rendelkező terem, gyakorlók, vendégszobák)
  • Forgóváz csarnok (Opera Depó: díszletraktár, tetején egyhektáros naperőművel)
  • Forgóváz fejépület (Opera Bázisiskola: Gyermekkar és Balettintézet 8 osztályos művészeti iskolája + zeneiskolai termek, zenekari gyakorlók, kollégium)
  • Raktárépület (Magyar Nemzeti Balettintézet: szakmai termek)
  • Mintaraktár – műemlék épület (Koncertház: Opera Zenekar próbaterme, koncertterem, Opera Gyermekkar próbaterme, aula, büfé)
  • Irodaépület (Zenekari Akadémia: zenekari központ, kottatár és hangszerraktár, öltözők, hangolók)
  • Park: 2 sportpálya, játszótér, szabadtéri színpad

532   Búbánat 2021-04-28 19:05:40

OPERA 2021. TAVASZ

A Magyar Állami Operaház magazinja

„Sába a mikrofon előtt”

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a SÁBA KIRÁLYNŐjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay Stúdiójában. A miunkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.”

https://www.opera.hu/hu/rolunk/kiadvanyaink/?t=magazin

A cikkben szó esik a CD-hanganyagára épülő készülő operafilm munkálatairól is.

(lásd 27-29, oldalakon)

531   oberon 2021-02-26 15:33:38

Volt két igazi bemutató is az elmúlt hónapban, de erről senki nem írt eddig. Először a két egyfelvonásos: Dohnányi Simona néni című darabja, és Hubay A cremonai hegedűse. Azt kell mondanom, hogy mindkét mű előadása, illetve annak színvonala messze meghaladta a manapság szokásost, pl. minden kiválasztott énekes megfelelt a neki osztott szerephez, a zenei megvalósítás is rendben volt, és a rendezés, díszlet, jelmez is. Egy-két énekes, aki az utóbbi időben itt a fórumon rendszeresen csak elmarasztaló véleményt kap, kiválóan teljesített. Elsők között említeném Sáfár Orsolyát, aki mindkét egyfelvonásosban énekelt, sőt a másik bemutatónak, a Gyöngyösi darabnak is főszereplője volt. A szerepek kívánalmainak teljesen megfelelő, kiváló alakításokat nyújtott, miválképp a Mester és Margaritában, ahol akrobatákat megszégyenítő helyzetben kellett helytállnia. A másik, akit ki szeretnék emelni, az Megyesi Schwartz Lúcia, aki mind hangilag, mind karakterben, és legfőképp muzikalitásban igen magasra tette a mércét, és az operaénekesek számára nem teljesen szokványos, igen közeli totálokat alkalmazó képfelvétel ellenére kimagasló színészi alakítást is nyújtott. Kiemelném még a számomra teljesen új tenoristát, Ódor Botondot, aki minössze három nap alatt ugrott be, bravúrosan a darabba. Remélem még sokszor hallhatjuk. De a többiekről, akiket most nem soroltam fel név szerint, sem lehet rosszat mondani.

A Gyöngyösi bemutatót, miután már kétszer elmaradt, igen nagy várakozás előzte meg, ezért sem értem, hogy miért nincs róla "hivatalos" kritika itt a Momuson. Gratulálhatunk a szerzőnek, mert élvezetes, ötletes, nagyon inspiratív művet sikerült komponálnia. Sajnos a technikai körülmények színvonaltalansága miatt, több részletről csak sejthettük, hogy valójában hogyan szólhat igazán, de azért így is egy komplett, arányos, jó előadást láttunk. Az itt éneklők között már volt, aki nem igazán felelt meg a szerepe követelményeinek, de lehet, hogy ezt a megjegyzésemet megváltoztatom, ha élőben hallom majd őket, mert volt, akinek nem szólt a mikroportja. Amint már fentebb írtam, Sáfár Orsolya kiváló volt, és nagyon tetszett még Kovács István is, főképp, mint Pilátus.

530   Búbánat 2021-02-03 17:37:38

Ma este nyolc órakor élőben az Opera Facebook oldalán - az előadást követően pedig elérhető lesz a produkció visszahallgatása is:

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/operaszerda-2020/eloadas-202102032000/

GOLDMARK KÁROLY: SÁBA KIRÁLYNŐJE

SZEREPOSZTÁS/ALKOTÓK

Sába királynője: Gál Erika
Szulamit: Sümegi Eszter
Asszád: László Boldizsár
Salamon király: Kelemen Zoltán

Karmester: Kocsár Balázs

Zongorán közreműködik: Szennai Kálmán


Az előadás művészeti vezetője: Gábor Sylvie és Mányik Albert

HELYSZÍN: Eiffel Műhelyház – Hevesi Sándor háziszínpad

DÁTUM: 2021. február 3.

KEZDÉS IDEJE: 20:00

BEFEJEZÉS IDEJE: 21:00

529   Búbánat • előzmény528 2021-01-22 23:18:02

Igen emlékezetes és jól sikerült operaesten remekül összeállított/választott áriák és duettek előadásának csodálatos  élményével gazdagított bennünket, nézőket-hallgatókat a MaszkaBál mai műsorában  a Magyar Állami Operaház két ragyogó, kvalitásos művésze, a mezzoszoprán Wiedemann Bernadett és a bariton Kelemen Zoltán! 

Köszönetem fejezem ki Részükre mindezekért, a csodás énekművészetükért!

Ahogyan köszönet illeti Dallos Erikát is, aki a nagyszerű zongorakíséretével szinte zenekari hangzást kölcsönzött  az énekművészek mellé, és a Chopin-darab szépségeire is rácsodálkozhattunk bravúros interpretálása által. 

Visszahallgatható az Opera Facebook oldalán, online.

528   Búbánat 2021-01-22 16:37:41

„Hősbariton és drámai mezzó nem sokszor énekel duettet az operairodalomban”

2021.01.22 MimiBlog.hu

interjú Wiedemann Bernadettel és Kelemen Zoltánnal

 

Ma este nyolc órakor élőben az Opera Facebook oldalán - az  előadást követően pedig elérhető lesz a produkció visszahallgatása is:

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/maszkabal-2020/eloadas-202101222000/

MaszkaBál

Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán operaestje

KÖZVETÍTÉS

Január 22., péntek 20:00

Eiffel Műhelyház – Hevesi Sándor háziszínpad

Az Opera stream-sorozata

Áriaestek

Közreműködik: Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Zongorán közreműködik: Dallos Erika

Műsorvezető: Gyüdi Melitta

MŰSOR
Wagner: A Rajna kincse – Erda áriája („Weiche Wotan, Weiche!') » Wiedemann Bernadett
Wagner: Tannhäuser – Dal az Esthajnalcsillaghoz („O du, mein holder Abendstern”) » Kelemen Zoltán
Verdi: Falstaff – Mrs. Quickly és Falstaff duettje a III. felvonásból („Reverenza!”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán
Chopin: b-moll nocturne, op. 9 No. 1 » Dallos Erika
Verdi: Ernani – Don Carlo áriája a III. felvonásból („Oh, de’ verd’anni miei”) » Kelemen Zoltán
Cilea: Adriana Lecouvreur – Bouillon hercegné áriája („Acerba voluttà”) » Wiedemann Bernadett
Giordano: Andrea Chénier – Gérard monológja („Nemico della patria”) » Kelemen Zoltán
Kodály: Háry János – Háry és Örzse duettje („Tiszán innen, Dunán túl”) » Wiedemann Bernadett és Kelemen Zoltán

 

527   Búbánat • előzmény526 2021-01-21 00:23:50

Akkor a  kedves joska141 közlésében rejlő "kérdés -feleletet" le is zárhatjuk. És nem kell elnézést kérnie semmiért.

526   joska141 • előzmény522 2021-01-21 00:20:44

Tisztelt Búbánat! Még egyszer elnézést, hogy ismételten visszatérek az Ön reagálására.

Önnek tökéletesen igaza van, amikor azt tetszik írni, hogy „Nem értem a kérdést.”.

Azért is igaza van Önnek, mert én semmiféle kérdést nem tettem fel.

525   Búbánat • előzmény524 2021-01-21 00:14:09

A cikk címe: "Hírnök nem jött"  A bemásolt idézetben erről esik szó: Krasznai mint hírnök a Macbethben.  Stimmel. 

524   joska141 • előzmény522 2021-01-21 00:10:31

Tisztelt Búbánat! Elnézését kérem, valószínűleg az én felfogásom a lassú és téves. Valószínűleg tévesen azt képzeltem, ha egy adott cikk címét idézzük – Himnuszrangsorolás, stb. – és utána hosszú idézetet olvashatunk az adott cikkből is, akkor van valami kapcsolat a cím és az idézetek között. Elnézést a téves felfogásért. Önnek tökéletesen igaza van: nem kell kapcsolat egy cikkcím és az adott cikk idézetei között.

523   Búbánat 2021-01-21 00:08:50

A Molnár család dalos üzenete – video

522   Búbánat • előzmény521 2021-01-20 23:46:52

Lassú a felfogásom. Nem értem a kérdést. Akit ami érdekel a cikkből, a linkre kattintva azonnal olvashatja, ahogy az egészet. Számomra a legérdekesebb két bekezdést másoltam ki. A teljes cikket már csak azért sem, mert az túl hosszú lenne. Ugyanakkor a lap alcíme eligazíthatja az olvasót, hogy azon kívül, amit onnan kiemeltem, még miről, milyen témákról esik benne szó. 

Örüljünk, hogy az előző beírásom linkje után (519. sorszámnál - riport) itt Krasznai János egyéb gondolatait is megtaláljuk, ezúttal: leírva.

Isten éltesse a Művészt kerek születésnapján!

521   joska141 • előzmény520 2021-01-20 23:06:27

Isten éltesse Krasznai Jánost még sokáig, az eredeti, hivatkozott cikkben látnható fényképe alapján, jó egészségben, jó kedvvel.

Tisztelt Búbánat! Jó lett volna azért, ha az eredeti cikkből, az idézett cimnek megfelelő - " A HIMNUSZRANGSORRÓL, A MŰHELYHÁZI KORRIDORRÓL " részeket is beemeli, vagy a cikk címét az idézett részekhez rövidíti.

520   Búbánat • előzmény519 2021-01-20 22:09:00

„A hírnök nem jött”

2021. JANUÁR 17. VASÁRNAP 17:00 MNO.hu

/Ozsda Erika/

KRASZNAI JÁNOS A HIMNUSZRANGSORRÓL, A MŰHELYHÁZI KORRIDORRÓL ÉS A „SZÖRNYŰ HANG”-RÓL

Nemrégiben ünnepelte a kilencvenedik születésnapját. Több mint ötven évig dolgozott főügyelőként az Operaházban, ahol a legnagyobb művészekkel ­találkozott. Az opera mellett a másik nagy szenvedélye a szobrászat. ­Krasznai Jánossal beszélgettünk.

"Én vagyok az utolsó, aki az Operaház legendás művészeivel, még az első főügyelővel, Butz Károllyal is együtt dolgozhatott. Az ünnepségen is megkérdezték, hogy mi szépet találok az ügyelői munkában. Mindent. Remek volt fizikailag, néha hangilag is az előadás részese lenni. Harangoztam, csöngettem, zongoráztam a színfalak mögött. Többször dirigáltam, például A csodálatos mandarin külső karát, még a milánói Scala énekkarát is! Presser Gábor és Fodor Antal A próba című balettjében magamat játszottam. Bementem a színpadra, üdvözöltem a kollégákat, és mikrofonon kijelöltem a szereposztást.

 Egyszer a Macbethben beugrottam a hírnök szerepébe. Elnézték a kettős szereposztást, és egyik énekes se jött el az előadásra. Az olasz karmester, Lamberto Gardelli dirigálta a darabot. Hívom a hírnököt, nem jön. Rohan az öltöztető, hogy nincs itt. Elindul a bevezető zene. Hat statisztának kellett bekísérnie a hírnököt, az egyikről lekaptam a csákót, a köpenyét magam elé tartottam, bementem velük a színpadra, és hibátlanul elénekeltem a két sort. Majd kihátráltam a színpadról, hogy ne lássák a farmert rajtam. Szünetben Gardelli megkérdezte, hogy mi történt. Mondtam, hogy én voltam a hírnök. Összecsapta a kezét: „Pontosz, muzikálisz, voce terribile – szörnyű hangja van!” De mégiscsak megmentettem az előadást. Gardelli, amikor ismét az Operában dirigált, örömmel újságolta: „Maga nem is tudja, hogy világhírű lett. Mindenhol elmesélem a beugrását!"

519   Búbánat 2021-01-17 15:37:58

Krasznai János 90

A fél életét az Operánál töltötte ügyelőként, a legnagyobb énekesekkel, rendezőkkel, koreográfusokkal dolgozott együtt, a kollegái számára ma is példa és attól függetlenül, hogy már nyugdíjas és a 90. életévét is betöltötte még mindig része az Opera életének. Ő Krasznai János, aki néhány héttel ezelőtt ünnepelte születésnapját, e jeles alkalomból pedig az Opera is felköszöntötte, sőt egy megható meglepetéssel is készült neki.

Opera Café 192. 2020. 10. 18. - M5

518   Edmond Dantes • előzmény517 2020-12-05 15:26:10

Az objektivitas csucsa minden bizonnyal az origo.hu, bar az alabbi cikk nem egeszen ezt tamasztja ala:

https://media1.hu/2020/02/07/a-kormanykozeli-media-bukott-pereinek-szama-tavaly/

...de objektivitas ide, szubjektivitas oda, az esszeruseg -es az etika- azt kivanja, hogy ha bemasolunk egy objektiv vagy objektiv levelnek maszkirozott latszo cikket, esetunkben Okovacs Szilveszter Tatjana-levelet, akkor latszodjek az a cikk is, ami a nagyon objektiv origo.hu-"levelet" megelozte,  kivaltotta. Ez pedig  eppen a Magyar Narancs cikke. Aze a Magyar Narancse, aminek a foigazgato nem nyilatkozott, nem nyilatkozik.

517   telramund • előzmény516 2020-12-05 11:59:23

Magyar narancs az objectivitás csúcsa!

516   Edmond Dantes 2020-12-03 08:49:20

Kedves joska141 és Búbánat, korábban talán még nem volt hozzáférhető a Magyar Narancs cikke. (Sajtó)etikai szempontból szükségesnek gondolom, hogy olvasható-hozzáférhető legyen, a hallgattassék meg az egyik fél -legalább kivonatos-  nyilatkozata, álláspontja is. Hangsúlyozom, az  e g y i k  félé, hiszen a nyájas olvasó eddig csak az origo.hu lejjebb belinkelt munkáslevelező nagynénivel levelező válaszával találkozott e hasábokon, mellesleg nem éppen udvarias stílusban. Nem tudom, ki (idézem) "szakszervezeteink két nyugdíjas kibice (egyikük vasutas, sosem dolgozott az Operában, másikuk aktív pályafutása röpke negyedszázada ért véget)", idézet vége ... de ha egyszer tisztségviselők, meg különben is, megilleti őket és a cikket lehozó sajtóterméket is, hogy "első kézből" olvashassuk, mit mondtak, mit írtak ők és a válaszlevél előtt. A cikk ide kattintva olvasható el. A Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezet​​​​​ének 2019 őszi névsora itt található

PS Fenti cikk keresése közben bukkantam rá egy másik -augusztusi- Mancs-cikkre, ugyanattól a szerzőtől, amiben -ha ez meglep valakit- a cikk címe szerint "Az Operaház a szakszervezetekre hárítja a felelősséget a szexuális zaklatási botrány miatt".  Érdekes, hogy újabban minden operaházi eseményért, ami nem valamilyen világraszóló diadalról tudósít, MÁO a szakszervezeteket és naná hogy, a nem feltétlenül kormányMÁO-barát sajtót hibáztatja. Az is érdekes, hogy ez utóbbi -időben korábbi- botrány milyen csendben ült el vagy múlt ki, "természetesen" bármilyen követlkezmény nélkül.. Úgy látszik, szexuális (zaklatási) botrányok már csak ilyenek: jönnek-mennek, újabbak jönnek ... mennek. Ez a (fel)zaklató(s) cikk ide kattintva olvasható el.

515   Búbánat • előzmény514 2020-11-28 13:53:28

Kedves joska141!

Ez jó kérdés: "mi az indoka a néhai Gáspár Sándor SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) elnök neve említésének?" Ez nekem is szeget ütött a homlokomba:  ki tudja Ókovács Szilveszter gondolatmenetét követni? Talán segít nekünk valaki itt  e kérdés megválaszolásában, esetleg maga a főigazgató egy következő," Kedves néném"-nek szóló levelével, amiből szakavatottan megtudhatjuk ezt.

"Lehetne Főigazgató úr ilyen jellegű érvelését minősíteni, de azt hiszem az erre használható szavak nem ütnék meg ennek a Fórumnak a tiszteletre méltó szellemi színvonalát." - igen,  etikusan, ez helyes hozzáállás, mikor látjuk/olvassuk  más közösségi oldalakon, hol senki nem fogja vissza magát....tisztelet a kivételnek.

514   joska141 • előzmény513 2020-11-27 21:58:05

Tisztelt Búbánat!

Köszönöm az idézett főigazgatói „levélrészletet”! Most ne foglalkozzunk azzal, hogy Főigazgató úr szemérmesen nem említi, hogy a Magyar Narancs a cikk megírása előtt kereste őket, de ők – valamilyen korábbi elvi okból – a Magyar Narancs kérdéseire nem válaszolnak. Ez nem olyan lényeges.

De már nagyon figyelemre méltó, hogy a mai koronavírus járvány alatt, a megfelelő védekezési módok kialakítása közben, a jelenlegi, ebből a szempontból több, mint tragikus világhelyzetben mi az indoka a néhai Gáspár Sándor SZOT (Szakszervezetek Országos Tanácsa) elnök neve említésének?

Amikor a járvány elején, még márciusban „Soros György – migráns – koronavírus” összefüggést említették, érteni véltem, hiszen élő személyekről és aktuális helyzetről volt szó.

De most Kádár János és Gáspár Sándor?

Lehetne Főigazgató úr ilyen jellegű érvelését minősíteni, de azt hiszem az erre használható szavak nem ütnék meg ennek a Fórumnak a tiszteletre méltó szellemi színvonalát.

513   Búbánat • előzmény512 2020-11-27 21:34:45

Maximálisan a minimumra, avagy a Magyar Narancs és a velük élő Gáspár Sándor

Origo. hu - 2020.11.27. 09:42

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 158. LEVÉL

Édes Néném, 

miért Önnek küldöm, amit a Magyar Narancsnak szánok? Egyrészt, mert így is eljut, másfelől, mert talán ott át se vennék. És hol volna a szabad média, a sokoldalú tájékoztatás, a hallgattassék meg a másik fél elve? Október 30-án már megtette a hetilap, hogy elhallgatta az Opera válaszát, amelyet pedig ő maga kért számos témában, hát most legalább az olvassa, akinek számára a köznévi értelmű narancs talán gömbölyű, de az Opera tűz alatt tartása, a destruktív szakszervezetekkel való elvtelen és igaztalan cinkosság nem az. Minden balos magyar szakszerv ősatyja, Gáspár Sándor volt állítólag olyan rinocéroszbőrű, hogy Kádár mellől negyven éven át eltávolítani nem lehetett, még megsérteni se. Ezt a céltudatosságot nem tudom tisztelni. Hozzá méltóak a maiak, akiket gyűlölet és nonstop kombattáns hajlam vezet - érdekképviseletek, akiknek arcán ez a poetica: „Maximálisan a minimumra!"

[...] 

512   joska141 2020-11-26 12:06:56

Mai cikk címe, a Magyar Narancs internetes honlapjáról:

„A próbák azonnal leállítását követelik a Napkirályt játszó főigazgatótól az Operaházban”

Semmilyen kompetenciám nincs egy-egy operai próbafolyamat megítéléséhez, az azért mégis figyelemre méltó, hogy egy jövő év február 21-i balett próbáit ezekben a hetekben bonyolítják le…De hát azért vannak a megfelelő intézményi vezetők, hogy ezt felelősséggel meg tudják szervezni.

 

511   Edmond Dantes • előzmény510 2020-11-25 10:19:40

Attol tartok, esetunkben inkabb on az, aki szamonker(t) valamit enrajtam -s  n e m  en onon-  nemde? (507) Raadasul olyasmit, ami szimplan nem igaz. Ui.  (noch einmal)  n e m  kritizaltam nevezett muveszt, sot (508). Nem tudom kinek az eletvitelere celoz nyolc ev tavollet utan, de nem is tartozik ram. Azt viszont sajat erdememnek tulajdonithatom, hogy sikerult ont felebresztenem nyolceves Csipkelid...khm...Csipkerozsika-almabol ;-) Remelhetoleg eztan is ilyen eber es aktiv marad  k o z o s  forumunkon mint eme szomoru novemberi reggelen...barmilyen nick alatt..

510   nagylidi • előzmény509 2020-11-25 09:32:46

Azért ugye Ön is érzi, hogy meglehetősen nevetséges, amikor számonkéri, mit, mikor kommentelek, és főként, milyen néven? Én, Önnel ellentétben, a saját nevemen szerepelek itt, az meg, hogy csak akkor írok valamit, ha szükségét érzem, hadd legyen már az én dolgom. Mondom ezt minden tisztelettel és elfogadással azon fórum társaim iránt, akik a Momuson élik az életüket és mindenhez  van hozzáfűznivalójuk. Ezt is el lehet fogadni, én nem tartozom közéjük. Semmilyen más néven sem. 

509   Edmond Dantes • előzmény507 2020-11-25 09:00:00

Kedves nagylidi, ha  megosztja velunk, hogy ezen a neven hol jart harom (3) db. 2012-es beirasa es 2020 osze kozott, netan  milyen mas neve(ke)n tisztelte meg a forumot, akkor -bar nem szivesen, de- visszahallgatom, pontosan mit is konferalt fel a csinos, ambator kevesse ratermett konferanszie holgy a  muvesz glyndebourne-i felkereserol. Igy korrekt a deal, nemde? Udv. ED

PS Se nyugodtan,se nyugtalanul  n e m  kritizaltam Kalman Petert, ellenkezoleg: jeles muvesznek titulaltam (ld.508). Ha kevesli, irja meg rola a sajat velemenyet ... esetleg ismertebb  nickje alatt, de ez az on szive joga.

508   Edmond Dantes 2020-11-25 08:47:33

Azt irtam Kalman Peterrol: "j e l e s  enekes". Lehet ezt kevesellni, en ezt a minositest elegsegesnek tartom. Jeles =5, elegseges=2. Kalman Peter: 5, ED: 2. Igy talan atmegy(ek). Nem art takarekosan banni a magasztalo vagy barmilyen jelzokkel. Magam is ezen vagyok. Neha talan nem sikerul, remelem, tobbnyire igen. Nem tul hosszu ittletem (2015) ota annyi "vilagszinvonalu" enekesrol, alakitasrol olvashattam mar Momuson (hadd ne soroljam, kikrol), hogy kezdem elhinni Foig. Urnak, hogy -mikent mondani szokta- a "vilag egyik legnagyobb zenes szinhaza" hemzseg a vilagszinvonalu vilagsztaroktol. Ugy legyen! Hajra MAO!

507   nagylidi • előzmény500 2020-11-25 07:40:40

Ön már látta a 2022-es Glyndebourne-i programot? De jó Önnek! Ezzel viszont úgy vélem, egyedül van. Ugyanis a műsorvezető NEM a jövő évről beszélt... egyébként pedig nem tetszhet minden énekes mindenkinek. Nyugodtan kritizálja Kálmán Pétert, ez az ő érdemein mit sem válltoztat.

506   takatsa • előzmény505 2020-11-24 23:26:42

Gabika világszínvonal de Petike nem? És a kis Domi és Annuska, a huncut Jóniról nem is beszélve? Mindjárt elsírom magam. De, hát én is csak egy eb vagyok Ön szerint, így sírásra se tehetségem, se okom. Vau-vau.

505   O/A • előzmény500 2020-11-24 20:06:03

Pontosan Edmond! Semmi "mocskolódás" nem volt az írásomban, de tegyük helyre a dolgokat! Számomra a két szoprán közepes, mint hangban, mint kifejezésben, színpadi jelenlétben pedig főleg! Kálmán Pétert kedvelem, jó "szakember" , de nem világszinvonal (muzsikus füllel) !!

Balga Gabriellának is volt áriaestje Kolonits Klárával együtt.Tessék meghallgatni, amit ott nyújt a Gabika az a világszinvonal! Akinek van füle az hallja, akinek nincs ....az nem ! 

504   Klára • előzmény502 2020-11-24 12:51:10

Mert te már énekeltél ott! Ha nem tűnt volna fel, a Don Pasqualét megszemélyesítő énekes nélkül  az az opera  történetesen nem adható elő! 

Javasolnám estéli olvasmányként  pár komoly karriert befutó világhírű énekes önéletirását, vagy a velük készült interjúkat - meglepő, sőt megdöbbentő módon igen pozitívan nyilatkoznak a kisebb szerepeket megformáló "comprimario"-król, mert pontosan tudják, hogy az opera általában nem kétszereplős kamaradarab, és nélkülük nincs előadás!

503   takatsa • előzmény502 2020-11-24 11:44:24

Van, aki addig világszínvonalú, amíg nem énekel. Kálmán Péter viszont akkor is világszínvonalú, ha énekel. Ezt már sokszor bizonyította, és előbb-utóbb Salzburgban is lesz rá lehetősége. :)

502   miketyson • előzmény500 2020-11-24 11:02:58

Annál nem lehet világszínvonalúbb valaki, mint hogy Don Pasqualét énekeljen Salzburgban. Még ha el is maradt...

501   takatsa • előzmény500 2020-11-24 10:27:15

"Belehallgattam". Aha.

500   Edmond Dantes 2020-11-24 10:21:03

Belehallgattam a Kálmán Péter és vendégei-koncertbe. A szoprán mint kétked fórumtárs írta, hamis volt a Norina-áriában, képzetlen füllel is hallhatóan. A Bosszúária előadása pedig szvsz amateur színvonalon zajlott le...csak úgy mint az egyébként igen csinos konferanszié hölgy közreműködése, fájó outsider-sége, sűrű bakizása, már amennyit hallottam. Annak sem találtam pl. nyomát, hogy a jeles énekes Glyndebourne-ba készülne bármilyen szerepben, bármelyik Bartolóként, ahogy az ifjú hölgy belengette. Látok pár lezajlott Sevillai-Bartolót és látok egy sajnálatosan, nyilván a járvány miatt törölt Figaro-Bartolót Chicagóban. Glyndebourne viszont jövőre egyiket sem játssza, se vele, se nélküle, már ha egyáltalán lesz fesztivál, ki tudja ma még. 

 A "világszínvonal(ú)" jelzőt pedig nem koptatnám túl fényesre. Kálmán Péter esetében sem.

499   Klára • előzmény497 2020-11-24 10:00:42

Jó lenne leszokni erről a "semmi sem jó, ami hazai" mentalitásról!  Aki egy adott eseményen - hangverseny, operaelőadás, stb nem lép fel - azt annak a méltatásakor vagy akár bírálásakor nem lehet megemlíteni! A két énekesnő és a zongorista nagyon jó volt, méltó partnerek tudtak lenni, ebben ez a lényeg!  Nekem speciel az egész műsor nagyon tetszett! Egyébként pedig a kinek ki tetszik jabban vagy kevésbé, az meglehetősen szubjektiv.

498   takatsa • előzmény497 2020-11-24 09:29:30

Nem, ők nem világszínvonal. Sőt, zárójelben megjegyzem, Balga Gabriella - bár szeretem - sem világszínvonal. Világszínvonal Kálmán Péter. De szerencsére találtak hozzá két énekest és egy kiváló zongoristát, akik méltó segítői voltak és nem rontották le Kálmán Péter szenzációs előadását. Az ő szerepük ebben tehát ennyi, de ez nem kevés. A fantasztikus élményhez ők is hozzájárultak, köszönet érte.

Amúgy, ha vette volna magának a fáradságot, és nemcsak mocskolódik - szokása szerint - akkor észrevehette volna, hogy ebben az előadásban Balga Gabriella nem szerepelt. Így nem is volt szó róla, mint még sok más énekesről sem, akik - bár az Operaházban rendszeresen énekelnek - erről az előadásról hiányoztak.

497   O/A • előzmény493 2020-11-23 21:53:28

Bocsánat, Szemere Zita és Fürjes Anna =világszinvonal?????

Ha Balga Gabriellát mondjuk akkor igen, Ő valóban világszínvonalú énekes!!!! Miért nem őt dicsérik? Miért mindig a közepes énekeseket?  Ne dobálózzunk ilyen jelzőkkel, mert messze vannak attól mint Makó Jeruzsálemhez! 

  
Hírek
• A Budapesti Filharmonikus Hangversenybarátok Alapítványa pályázatot hirdet „Trianontól a II. világháborúig a zene vetületében” címmel
Műsorajánló
Mai ajánlat:
15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Bartók Világverseny és Fesztivál - vonósnégyes 2021 / elődöntő 3.

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Kéringer Dávid (klarinét)
Kanizsár Noémi (zongora)
Sándor Norbert, Salamon György, Katrin Mátyás (klarinét)
"Hangulatkoncert"
Weber: I. (f-moll) klarinétverseny, op. 73
Schumann: Fantasiestücke, op. 73
J. S. Bach-Kéringer Dávid: a-moll prelúdium és fúga, BWV 543 (átirat klarinétkvartettre)
Wayne Siegel: Jackdaw

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Bartók Világverseny és Fesztivál - vonósnégyes 2021 / elődöntő 4.

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Fejérvári Zoltán (zongora)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Riccardo Frizza
Bartók: Táncszvit, BB 86a
Bartók: Scherzo zongorára és zenekarra, BB 35
R. Strauss: Burleszk zongorára és zenekarra
R. Strauss: Don Juan – szimfonikus költemény, op. 20
A mai nap
született:
1782 • Niccolò Paganini, hegedűs, zeneszerző († 1840)
elhunyt:
2000 • Walter Berry, énekes (sz. 1929)
2006 • Gregor József, énekes (sz. 1940)
2019 • Jeney Zoltán, zeneszerző (sz. 1943)