vissza a cimoldalra
2021-01-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (2226)
Régizene (5878)
És te mit láttál a youtube-on? (431)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2139)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5047)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4345)
Verdi-felvételek (596)
A MET felvételei (1352)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62488)
Eiffel Műhelyház (519)
A nap képe (2262)
Franz Schmidt (3764)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (632)
Lisztről emelkedetten (1032)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1470)
Balett-, és Táncművészet (6051)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Franz Schmidt (smaragd, 2015-05-10 14:52:59)

   
3764   ladislav kozlok • előzmény3763 2021-01-17 14:02:58

Nagyszeru.

3763   smaragd • előzmény3762 2021-01-17 13:24:07

Kedves Laci, igen. Nagyszerű, hogy manapság is megjelennek kiváló karmesterrekkel Franz Schmidt CD-k! Érdekes a borító...?.

3762   ladislav kozlok • előzmény3760 2021-01-17 13:03:59

Kedves Smaragd,  ez az a lemez, amit Lemprecht úgy lehúzott. Idiota. 

3761   smaragd 2021-01-17 10:14:50

Franz Schmidt életműve a bécsi Zeneakadémia igazgatójaként, majd rektoraként, a zongora- és zeneszerzéstanszék vezetőjeként, virtuóz zongoristaként (fellépéseket nem vállalt, csak igen ritkán), kiváló csellistaként és zeneszerzőként is számtalan ponton kapcsolódik Beethoven zenéjéhez.

A Beethoven emlékév eseményeit itt követhetjük nyomon, sajnos, már 2020-ban lezajlott... színhelye a Bécsi Zenei- és előadóművészeti egyetem, a bécsi Akadémia utódintézménye:

https://beethoven2020.wien.gv.at/site/programm/action~agenda/request_format~json/

https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2020/02/24/das-beethovenjahr-2020-an-der-mdw/

https://www.mdw.ac.at/Beethoven2020/

© 2021 mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien Anton-von-Webern-Platz 1

3760   smaragd • előzmény3683 2021-01-16 06:23:53

3759   smaragd • előzmény3758 2021-01-12 19:21:58

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

18.

Ich glaube, wenn irgendein Werk von Schmidt bei der Nachwelt überleben wird, dann ist es die vierte Symphonie, das "Buch mit sieben Siegeln" und vielleicht ein paar Orgelwerke. Der Knappertsbusch hat auch die Zweite sehr gemocht und im Konzert großartig dirigiert, der Leinsdorf glaube ich auch. Als der Pflitzner zum ersten Mal die vierte Symphonie von Schmidt gehört hat, da hat er zu Schütz, der neben ihm saß, gesagt: "Das ist viel ehrlicher als Richard Strauss..." und es waren noch ein paar Bemerkungen mehr. Er war also sehr angetan von dieser Musik!

3758   smaragd • előzmény3729 2021-01-11 06:09:54

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

17.

Später als ich an der Akademie die Professur bekam, hatte ich das Glück, im gleichen Klassenzimmer wie Schmidt damals zu unterrichen; vor meinem ersten Dienstauftritt habe ich mir das Zimmer aufsperren lassen, und war alles in der Erinnerung wieder da: hier bist du gesessen, hier stand der Schmidt....

3757   smaragd • előzmény3739 2021-01-09 17:08:33

Újabb Schmidt-műrészlet, most már az ORF idei programjában: a Notre Dame katedrális megmentési munkálataival kapcsolatosan az Intermezzo hangzott el Karajan vezényletével Franz Schmidt Notre Dame című, első operájából.

Pasticcio https://oe1.orf.at/programm/20210106/622421

* Remélem, hogy Operaházunk tervezett Notre Dame felvétele és adománya ez áprilisában megvalósul, létrejön!

3756   smaragd • előzmény3741 2021-01-08 17:35:16

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

Sinfónico 20
Auditorio Nacional de Música: Sala Sinfónica
Calle del Príncipe de Vergara 146, Madrid, 28002, Spain
DATES/TIMES IN MADRID TIME ZONE
Friday 23 April 2021        19:30
Saturday 24 April 2021    19:30
Sunday 25 April 2021      11:30
PROGRAMME
Schmidt, Franz (1874-1939)   The Book of Seven Seals, oratorio for soloists, choir and orchestra    
PERFORMERS
Herbert Lippert    Tenor
Tobias Kehrer    Bass
Daniel Oyarzabal    Organ
Coro Nacional de España    
Orquesta Nacional de España    
Fabio Luisi    Conductor

3755   ladislav kozlok • előzmény3753 2021-01-07 13:02:40

Tisztelt Ardealo, az az érzésem - soha.

3754   ladislav kozlok • előzmény3753 2021-01-07 13:02:39

Tisztelt Ardealo, az az érzésem - soha.

3753   Ardelao • előzmény3752 2021-01-07 11:15:45

Asszociáció:

"Alig hallottam, sorsomba merülten,
hogy fecseg a felszin, hallgat a mély."

Mikor éljük már meg végre, hogy a "mély" fecseg, és a "felszín" hallgat? 

3752   smaragd • előzmény3751 2021-01-07 10:49:06

Kedves Ardelao, köszönöm hozzászólásodat és véleményedet.

Reggel nem is néztem a fotót a cikkben, Florent Schmitt képét közölték, Franz Schmidt születési-halálozási évével az íráshoz. Örülök, hogy észrevetted. Tényleg megáll az ész, mi mindent tesznek meg és tehetnek meg egyesek.

Mintha csak mégis éreztem volna és bejegyzésemhez Franz Schmidt fotóját is csatoltam.

3751   Ardelao • előzmény3749 2021-01-07 10:25:55

A véleményezést indító, angol nyelvű íráshoz ( https://thecritic.co.uk/franz-schmidt-4th-symphony/ ) és az azt követő hozzászólásokhoz kapcsolódóan még néhány gondolat: 

A szóban forgó cikkek szerzője Norman Lebrecht. Utánanéztem, ki ő: https://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Lebrecht  . Végzettségét tekintve – a tévedés jogát fenntartva - úgy vélem, nem kifejezetten zenei képzésben részesült író. De elfogadom, hogy neki nem tetszik, untatja Schmidt zenéje, nem érzi pl. a IV. szimfóniában rejlő mélységeket, szívfájdalmat sem. (Nem csodálom, hiszen mindhárom leánya él!) Sokan vannak így. Megváltozott a világ, megváltoztak az érzelmek, és így megváltozott a zenei ízlés is. Hiszen a zene elsősorban érzelmeket közvetít.

De szeretném végre tudni, melyek a náci zene vagy a fasiszta zenekar jellemzői? Ha a náci zene fő ismérve netán a monumentalitás lenne, úgy Beethoven, Sosztakovics, sőt, Brahms és Mahler! is igazi náci zenét komponált, az ő műveiket játszó zenekarok pedig valamennyien fasiszták …

Egyébként feltűnt nekem – hogy a Kozlok úr által betekintésre ajánlott, eredeti angol cikkben a fotó Franz Schmidt helyett - az osztrák-magyar zeneszerző születési adatainak feltüntetésével (1874-1939) - Florent Schmitt francia zeneszerzőt ábrázolja, aki viszont 1870-től 1958-ig élt. Innentől kezdve erős kétségeim merültek fel a cikk tartalmának értékelhetőségével kapcsolatban …

3750   smaragd • előzmény3749 2021-01-07 08:57:09

Gyakorlat teszi a mestert.

Nem ő volt az első.

Remélhetőleg egyre nagyobb hangsúlyt kap Franz Schmidt zenéje, elismertségét mindmáig mutatják művei világhírű karmesterei is.

3749   Héterő • előzmény3748 2021-01-07 08:17:18

Ez a derék ember máskor is ír Schmidtről.

Tömören-velősen, 12 sorban: ez biz'a náci zene. A fasiszta zenekar is megkapja a magáét.

Schmidt (1874-1939)  was a cellist in Mahler’s orchestra at the Vienna Opera and one of his chief opponents. He later became a vociferous Nazi. The Vienna Philharmonic are proud of him as one of their own.
Have I left anything out?

"Harsány náci lett belőle. A Bécsi Filharmonikusok büszkén vallják őt magukénak.
Kihagytam valamit?"

3748   smaragd • előzmény3747 2021-01-07 07:08:39

Minden relativ :-)... vagy egyesek relativálják, de a jó dolgok alapvetően ronthatatlanok.

3747   Héterő • előzmény3745 2021-01-07 06:59:57

Végülis karcos tollú kritikusunk révén nem került Schmidt annyira lesújtó társaságba. Szerinte Wagner kitörölhető a zene világából - és semmi sem változik.

Remove Wagner, however, and the rest of music continues regardless. Wagner is a one-off, an ego, a restless provocateur. To Wagnerites, he’s the fusion of all arts. To Wagner-sceptics like me, he’s a genetic anomaly, a genius without anxiety.

No meg Wagner tanította - szerinte - fasizmusra a világot. Megragadó zenei gondolat!

3746   smaragd • előzmény3742 2021-01-07 06:32:03

Kedves Laci,

köszönöm szépen bejegyzésedet, öröltem neki. 

(3744 számmal már beírtam egyszer, de eltűnt...? és most újra megjelent, na nem baj.)

3745   smaragd • előzmény3743 2021-01-07 06:28:15

Kedves Héterő, szegény smaragd nem lehet az, akinek kiváló fórumtársak fordítanak :-).

Köszönöm szépen szellemes szavaidat és már-már maró, de igaz megvilágításodat

  

Hofrat Prof. Dr. Franz Schmidt minderről már nem tudott... életében köztisztelet és közszeretet övezte, a Franz Schmidt-Gesellschaft évtizedeken át tartó kutatómunkája dokumenetumokkal támasztja alá a valós tényeket - halála után próbálták meg zenei sikereit politikai okokkal kikezdeni. 

3744   smaragd • előzmény3742 2021-01-07 06:21:47

Kedves Laci,

köszönöm szépen kedvességedet, örülök bejegyzésednek.

3743   Héterő • előzmény3742 2021-01-07 05:20:36

Félek, nem lesz szegény smaragdnak túl sok öröme az elfogulatlanul (?) politika-mentes Schmidt-kritikában:

1 Schmidt was an embittered Austrian whose constant resentments isolated him from the mainstream. In his last year of life, he became an enthusiastic Nazi.
Azaz: egy vénségére már náci-imádó fasisztának a zenéje hallik (nyilván kiderül a zenei futamokból).

2 It is perfectly understandable that Austro-Germans should hear things in Schmidt symphonies that leave me stone-cold.
Azaz: az ausztro(+magyar)+német (= mind náci valószínűleg) szeretheti ezt az izét, de kritikusunkat hidegen hagyja.

3 ...as if Mahler and Strauss never existed. There is a brief swipe of Mahler six minutes into the first movement, but Schmidt gets over it, settling into wish-washy swathes of Tristanesque Wagnerisms.
Azaz: mintha Mahler nem is létezett volna, Schmidt feledi - és a wagnerizmus tristani nyavalygásának nyomába szegődik.

4 It’s like asking a Michelin-starred chef to make you a burger. Hold the pickle.
Azaz: mintha egy Michelin-díjas séfet hamburgersütésre késztetnénk. Fenébe ezzel a szósszal.

Bravo.

Mellesleg a szerző ismertette nemrég szorgos kutatások eredményét:
Frédéric Chopin had erotic relationships with several men. He sends kisses to his lovers, among other tokens of physical intimacy.
Zongorázni igazán egy gay tud... (a szó jelentése itt nem "vidám")
Nesze neked, prűd Lengyelhon!

3742   ladislav kozlok • előzmény3740 2021-01-06 23:35:16

Kedves Smaragd, szíves figyelmedbe ajánlom az eredeti írást angol nyelven =

thecritic.co.uk/franz-schmidt-4th-symphony/

     

   

3741   smaragd • előzmény3632 2021-01-06 05:26:49

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

Meyerson Symphony Center
Dallas, Texas, 75201, United States

Thursday 01 April 2021    19:30
Friday 02 April 2021         19:30
Saturday 03 April 2021     19:30
PROGRAMME
Brahms, Johannes (1833-1897)    Piano Concerto no. 2 in B flat major, Op.83    
Schmidt, Franz (1874-1939) Symphony no. 4 in C major  
PERFORMERS
Rudolf Buchbinder    Piano
Fabio Luisi Conductor
Dallas Symphony Orchestra

3740   smaragd • előzmény3739 2021-01-04 11:40:32

Album týdne Normana Lebrechta: Franz Schmidt – Symfonie č. 4
NORMAN LEBRECHT, 03.10.2020 
https://operaplus.cz/album-tydne-normana-lebrechta-franz-schmidt-symfonie-c-4/

Hátha lesz majd olyan kedves olvasónk vagy fórumtársunk, aki lefordítja nekünk a cikket!  :-)

3739   smaragd • előzmény3732 2021-01-02 17:02:21

Franz Schmidt műveit a Beethoven-évvel kapcsolatban - elsősorban Kirill Petrenko karmester CD-i kapcsán - az alábbi műsor is említi, 

Beethoven évforduló napján, 2020. december 16-án:

https://oe1.orf.at/programm/20201216/621409/Kirill-Petrenkos-Einsatz-fuer-ein-Jahrhunderttalent

Koncertek most nincsenek, szerencsére kiváló felvételeken meghallgathatjuk a műveket!

3738   smaragd 2021-01-01 09:54:40

                                       

3737   smaragd 2020-12-31 16:50:47

Franz Schmidt életét fiatal éveitől haláláig betöltötte Perchtoldsdorf iránti szeretete. Híres portréját és egykori perchtoldsdorfi villáját látjuk a képen:

                                           

A 2020-as évet fórumán választott hazája új TV csatornájának felvételeivel zárom:

Perchtoldsdorf TV

Hangulatos és szórakoztató képek idézik fel az esztendőt, amely során nagy hagyománnyal rendelkező eseményeket kellett lemondani… másokat megtartottak, úgy, ahogy a helyzet lehetővé tette.

3736   smaragd • előzmény3731 2020-12-28 16:57:45

Rövid írás az albumról...
27 novembre 2020 

                                             

https://www.ledevoir.com/culture/musique/590503/classique-franz-schmidt

ahogy most gyorsan átfutottam, javaslom, hogy inkább hallgassuk Schmidt szimfóniáit a CD-ről...

Paavo Järvi, Frankfurt Radio Symphony – Schmidt: Symphony No.4: I. Allegro molto moderato Passionato

3735   smaragd 2020-12-25 16:04:09

Áldott, békés Karácsonyt kívánok kedves olvasóinknak és fórumtársaimnak!

3734   smaragd 2020-12-22 17:14:15

                                                   

146 évvel ezelőtt született 
Franz Schmidt (Pozsony, Osztrák–Magyar Monarchia, 1874. december 22. – Perchtoldsdorf, Ausztria, 1939. február 11.) zeneszerző, cselló- és zongoraművész, kamarazenész, pedagógus, a Bécsi Zeneakadémia (Akademie für Musik und darstellende Kunst in Wien) igazgatója (1925-1927) majd rektora (1927-1931).

              Az alábbi rádióműsorral emlékezem meg Franz Schmidt születésnapjának mai évfordulójáról. Dr. Carmen Ottner, az évtizedeken át működő Franz Schmidt-Gesellschaft főtitkárának avatott szavaival a zeneszerző életének néhány fontos elemét világítja meg.

Szívből örülök, hogy fórumunkon folyamatosan lehetőségünk nyílik Franz Schmidt (Schmidt Ferenc) életművének ismertetésére.

                                         

Franz Schmidt als Cellist nach einer Radierung von Anton Karlinsky  (Wien Museum)

Forrás :https://oe1.orf.at/artikel/211699/Was-waere-gewesen

Was wäre gewesen
Franz Schmidt - wieder steht die Biographie eines großen Umstrittenen im Zentrum des musikwissenschaftlichen Interesses. Die Franz-Schmidt-Gesellschaft widmet sich mit einem Symposium wieder einem Aspekt in Franz Schmidts Werk.

Merkwürdigkeit: Musikwissenschaftliche Forschung in Österreich ist vielfach ehrenamtlich. So ist es bei Korngold oder Ignaz Pleyel, auch im Falle Franz Schmidts ist es so.

Ehrenamtlichkeit schließt Professionalität nicht aus, im Gegenteil: Der Vorstand der Franz Schmidt Gesellschaft besteht aus Musikwissenschaftern und Musikwissenschafterinnen, die Franz-Schmidt-Gesellschaft hat ihren Sitz im Musikvereinsgebäude - also in dem Haus, wo Schmidt als Cellist und Mitglied der Wiener Philharmoniker seine Konzert spielt.

Unehelicher Sohn
Die Generalsekretärin der Franz-Schmidt-Gesellschaft, Carmen Ottner, über die familiären Verhältnisse des Komponisten: eine Geschichte, in der vierhändige Klaviermusik eine große Rolle spielt: "Man muss dazusagen: Man sollte nie fragen, was wäre gewesen, wenn, wir haben ja auch zahlreiche exilierte Schüler und Schülerinnen befragt, die uns die private Geschichte bestätigt haben, Franz Schmidt hat sich schon mit 20 in Ella Zwieback verliebt, die wollten heiraten. Er, der Student aus verarmtem Haus, der nur dank Stipendien studieren durfte. Sie, die Kaufhauserbin mit Unternehmen in der Kärntner Straße, ihre Eltern waren schwerreich und eine Ehe mit dem jungen Musiker kam nicht in Frage. Sie haben ja nicht ahnen können, was aus ihm wird. Sie wurde also verheiratet mit dem viel älteren Zirner, dem Vater ihrer ersten zwei Kinder. Der Enkel August Zirner hat mir das bestätigt. Sie wurde verkuppelt, aber sie hat weiterhin vierhändig mit Franz Schmidt gespielt. Und so kam es: ihr drittes Kind - und das hat ganz Wien gewusst - dass dieser Sohn von Franz Schmidt ist. Aber er selbst, der Ludwig, genannt Ludi, hat das nicht gewusst."

Gesellschaftliche Zwänge
Der Sohn erfuhr es erst im Exil, er hatte vorher in Franz Schmidt nur einen verehrten Lehrer und Freund des Hauses gesehen. Es wäre undenkbar gewesen, dass sich die reiche Kaufhauserbin aus bestem jüdischen Wiener Haus zum Vater ihres Kindes bekennt, er hätte sie - so ist Carmen Ottner überzeugt - mit dem Bekenntnis zu dem Sohn gesellschaftlich kompromittiert.

So war der nicht-jüdische Vater keine Erleichterung in der Verfolgung durch die Nazis. Ella Zirner-Zwieback floh und die Geschichte der Familie ging in den USA weiter. "Die Nazis haben ganz genau gewusst, dass Ellas Kind sein Sohn ist", sagt Carmen Ottner, die sich in den vergangenen Jahren mit dem Schicksal dieser Familie aber auch mit jenem der ins Exil geflohnen Schüler und Schülerinnen beschäftigt hat.
Kooperation mit Nazi-Regime
Franz Schmidt - eine Biografie, die in die Nazi Zeit hineinreicht, die Druck und Kooperation mit dem Nazi-Regime nicht wegweisen kann. In den vergangenen Symposien wurde dieser Punkt auch recherchiert, nach dem Symposium im Jahr 2004 entstand ein Band "Musik in Wien 1938 bis 1945", in dem das Musikleben der Institutionen von 38 bis 45 auf dem Prüfstand stand - also die Musikzeitschriften, die Musikwissenschaft an der Universität Wien, die Wiener Symphoniker in der NS-Zeit und die Reichshochschule für Musik. Die historisch recherchierenden Wissenschaften treten in eine Phase ein, die nicht mehr nur schwarz-weiß erkennt, sondern auch die Grautöne der Verstrickungen, Sympathien und Abhängigkeiten mit dem NS-Regime.

Carmen Ottner: "Bei der Publikation des Symposium-Bandes zur NS-Zeit habe ich nicht einmal zwei Drittel der zugesagten Publikationsförderungen bekommen. Zuerst waren alle vom Thema begeistert, aber dann wollte es keiner und keine fördern."
Klavierkonzert im Mittelpunkt
Seit Donnerstag und noch bis Samstag, den 1. Dezember, sprechen Musikwissenschafter und einige wenige Musikwissenschafterinnen über das Klavierkonzert: über seine Komponisten, Interpreten und Interpretinnen, über das Repertoire und auch über einen Produzenten, der ein Oeuvre hervorbachte: Paul Wittgenstein, der trotz seiner Behinderung, 20 Klavierkonzerte und Dutzende Perlen an Kammermusik in Auftrag gab.

Was bringt ein Symposium, drei Tage wissenschaftliches Gespräch, in Zeiten des permanenten Austausches im Internet? Carmen Ottner: "Wer sich die Zeit nimmt, wird von der direkten Konfrontation mit den Wissenschaftern und Wissenschafterinnen viel Gewinn ziehen; wir haben immer sehr lange und sehr lebhafte Diskussionen, die wir auch ins Buch aufnehmen."
Vorträge zu Hindemith und Korngold

Nehmen Sie sich Zeit: Freitagnachmittag gibt es beim 8. Internationalen Franz Schmidt Symposium Vorträge zu Schönbergs Klavierkonzert, zu jenem von Joseph Marx und zum Verhältnis Franz Schmidts zu Paul Wittgenstein. Samstagvormittag zu Paul Hindemith und Erich Wolfgang Korngold, der für Paul Wittgenstein auch eine wunderbare Suite komponierte.

Buch-Tipps
XV. Bd. der "Studien zu Franz Schmidt", hg. von Carmen Ottner, "Musik in Wien: 1938 -1945", Verlag Doblinger

Irene Suchy, Allan Janik, Georg Predota (Hg.): "Empty Sleeve - der Musiker und Mäzen Paul Wittgenstein", Edition Brenner-Forum, Band 3

Veranstaltungs-Tipp
8. Internationales Franz Schmidt-Symposion, "Das Klavierkonzert in Österreich und Deutschland von 1900-1945", Donnerstag, 29. November bis Samstag, 1. Dezember 2007 in den Räumen der "Österreichischen Gesellschaft für Musik" A-1010 Wien, Hanuschgasse 3 / 3. Stock

* Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédia-oldala

3733   smaragd • előzmény3732 2020-12-19 19:53:07

Ismét OE1 - kedves fórumtársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy az osztrák rádió gyakorta játsza Franz Schmidt műveit:

Das Ö1 Konzert 01 12 2020

In seiner zweiten Symphonie vereint Franz Schmidt die Summe der formalen Charakteristika der Klassiker und greift auf traditionelle Formen der Musikgeschichte zurück. In ihr begegnen wir den Kompositionsprinzipien der Variations-, der Sonaten- und der Fugenform.

Forrás: 

https://oe1.orf.at/programm/20201201/618963/Fin-de-Siecle

Franz Schmidt: Symphonie in Es-Dur (1911-1913)

3732   smaragd • előzmény3731 2020-12-16 18:30:25

És ismét a IV. Szimfónia - az OE1 programján:

KIRILL PETRENKO

Forrás: https://oe1.orf.at/programm/20201204/620814/Franz-Schmidts instrumentales-Requiem
Des Cis
Zur Sendereihe
04 12 2020

2015 haben die Berliner Philharmoniker Kirill Petrenko zu ihrem Chefdirigenten gewählt. Petrenko wurde 1972 in Sibirien geborenen und in Vorarlberg sowie Wien ausgebildet. Vor einem Jahr hat er das Amt in Berlin angetreten. Eine CD-Box versammelt erste Aufnahmen, die aus dieser künstlerischen Partnerschaft hervorgegangen sind. Unter den Einspielungen ist auch die vierte Symphonie des Wiener Spätromantikers Franz Schmidt.

3731   smaragd • előzmény3683 2020-12-14 16:03:47

Paavo Järvi - Franz Schmidt: Complete Symphonies (Trailer)

Franz Schmidt mind a négy szimfóniája tételenként is meghallgatható (még a negyedik is, amelyet köztudottan tétel szünet nélküli előadásra komponált a szerző.)

YouTube Paavo Järvi, Frankfurt Radio Symphony – Schmidt: Symphony No.4: II. Adagio Piu lento Adagio

* ez a tétel (és nem az egész szimfónia) viseli Franz Schmidt személyes tragédiáját címében: "Requiem für meine Tochter")

3730   smaragd 2020-12-12 14:14:53

YouTube /Franz Schmidt:Notre Dame-Zenekari részletek

*Érdemes elolvasni a bejegyzéseket, az egyik:

Ez egy határozottan szokatlan módszer az operák írására, és olyan hangszereket eredményezett, amelyek szimfonikus formákra épülnek, és amelyek könnyen azonosíthatók a partitúrában. Ez befolyásolta Alban Berg-et, akinek két operája, Wozzeck és Lulu, hasonló felépítésű

3729   smaragd • előzmény3727 2020-12-10 18:22:54

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

16.

In den Zeiten, als wir Studenten waren, sind wir so arm gewesen, daß wir uns sogar den Parterre-Stehplatz der Oper nicht leisten könnten und uns oft hineingemogelt haben; es waren wirklich schlimme Zeiten.

Den Reichtum, den inneren, aber hat er (*Franz Schmidt) uns gegeben mit dem, was er uns gesagt hat.

* kiemeltem a mondatot és beírtam  Franz Schmidt nevét ebbe a részletbe.

3728   smaragd 2020-12-08 20:03:11

           mtva.archívum

Ezen az oldalon két Franz Schmidt tanítvány szerepel: Kemény Egon és Rajter Lajos

1936. július 26. Budapest I.

  • 15.50: Kondor Leó – Polgár Tibor kétzongorás jazzszámai

           2. Kemény Egon: Olasz ég alatt

  • 18.30: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos.
3727   smaragd • előzmény3726 2020-12-06 17:00:43

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

15/b

Einmal habe ich zusammen mit dem Bruno Seidhofer bei den Liebeslieder-Walzern von Brahms mitgespielt. Gesungen hat der Wiener Staatsopernchor, dirigiert hat Clemens Krauss. Das habe ich dem Schmidt vorher erzhählt, worauf er sagte: „Das ist so herrliche Musik”, sich ans Klavier setzte, und die Walzer spielte! Ich wollte es im Konzert dann so spielen, wie ich es vom Schmidt im Ohr hatte, aber es ging nicht, weil der Krauss – so sehr ich ihn schätze – immer so geschlagen hat[1]


[1]  1 Hier deutet Panhofer einen akademisch-trockenen Dreierschlag an.

 YouTube /  Johannes Brahms - Complete Liebeslieder Walzer Op. 52 and Op. 65

3726   smaragd • előzmény3724 2020-12-03 13:20:14

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

15/a

Wir alle sind eigentlich verloren gewesen für so vieles. Und es ist doch bei Schmidt nur am Klavier erklungen und nur so aus einem Moment. Aber das war, glaube ich, das Geheimnis seines Spiels, es kam so erruptiv aus ihm heraus. Er hatte außerdem eine herrliche Klavierhand und so viele Nuancen im Anschlag.

3725   smaragd 2020-12-01 06:23:24

Intermezzo...

Vajon véletlen-e, hogy Franz Schmidt életművéből legismertebb darabjaként a magyar zenei motívumokat is tartalmazó operarészlet ("Notre Dame") maradt fent? 

A nemrég megjelent CD megvásárolható, ezzel a YouTube videófelvétellel köszöntöm és indítom útjára magamban a decembert.

3724   smaragd • előzmény3722 2020-11-28 17:33:40

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

14.

Glauben Sie, daß Schmidt einen "Lieblingskomponisten" gehabt hat?

Da müßten Sie eigentlich Alfred Uhl fragen, der kennt Schmidt aufgrund des Kompositionsunterrichts noch besser. Schmidt war ja kurz  Bruckner-Schüler (1), und ich glaube schon, daß er eine Beziehung zu Bruckner hatte. Er hat uns im Unterricht oft den langsamen Satz aus Bruckners Siebenter gespielt. Das war so einmalig, daß es selbst bei den Philharmonikern im Konzert nicht so klang. Schauen Sie, da ging es mir so wie heute mit Wagnerischer Musik. Wenn man Furtwängler oder Knappertsbusch erlebt hat, wie die Wagner dirigiert haben, so muß ich sagen, das gibt es heute nicht mehr! Die haben das eben anders gemacht.

(1) Dieser Annahme muß wiedersprochen werden. Schmidt sollte Schüler Bruckners werden; es kam aber nicht dazu, weil Bruckner krankheitsbedingt vorzeitig, aus dem Lehrbetrieb der Akademie ausschied. (vgl. A. Jirasek: "Erinnerungen an Franz Schmidt")

3723   smaragd • előzmény3721 2020-11-25 17:22:40

3722   smaragd • előzmény3718 2020-11-22 19:06:54

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

13.

An eine andere Begebenheit kann ich mich erinnern: Immer wenn ein großer Künstler in Wien aufgetreten ist, kam am Tag zuvor um die Mittagszeit ein Ausschnitt aus seinen Schallpatten im Radio. Und einmal kam Horowitz nach Wien. Wir haben dem Schmidt erzählt, daß Horowitz so gut Klavier spielen könne, und daß so eine Sendung über ihn im Radio käme. Wir haben dann zusammen diese Sendung angehört, und Schmidt sagte: „Ihr seid doch meine Schüler, hört ihr denn nicht die musikalische Fehler, die dieser Mensch macht?” Und es stimmte bei diesem Stück, obwohl ich seine Virtuosität immer beneidet habe…

3721   smaragd • előzmény3715 2020-11-20 18:15:34

3720   smaragd • előzmény3719 2020-11-18 14:30:00

Köszönöm! Abszolút új részletek a régi alaphoz :-).

3719   Búbánat • előzmény17 2020-11-18 13:23:08

Premiere – 19 Mai 1949 – Wien Staatsoper  produkciója a Volksoper épületében

NOTRE DAME

Musik: Franz Schmidt

Dirigent: János Ferencsik

Regie: Josef Witt

in deutscher Sprache

Premier-szereposztás:

Archidiakonus von Notre Dame - Frederick Destal

Quasimodo - Herbert Alsen

Phoebus - Karl Friedrich

Gringoire - László Szemere

Officer - Josef Knapp

Esmeralda - Eszther Rèthy

Falourdel - Lorna Sidney

Zigeuner - Hans Wrana

  1. Bürger - Karl Bollhammer
  2. Bürger - Hanns Koch

Ez a produkció ebben a rendezésben összesen 21 előadást ért meg Bécsben 

Kis előadás - statisztika:

1949: május 19., 21., 25.,  június 3., 24., szeptember 2., 9., 19., október 3., 18. (mind a 10 előadást Ferencsik János vezényelte!), november 7.,  

1950: február 28., május 16. (ezt a két előadást is még Ferencsik dirigálta), szeptember 21., 26., november 20.,

1952: március 19., június 25.,

1953: június 3.,

1954: március 5., április 14.

Az utolsó, huszonegyedik előadásnak (április 14.) már a „visszakapott” Wiener Staatsoper volt a helyszíne.

3718   smaragd • előzmény3717 2020-11-16 14:43:10

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

12/3

Für mich ist Schmidt immer noch lebendig; ich pilgere auch heute noch zu seinem Grab. Denn sehen Sie, ich kam mit vierzehn Jahren zu Schmidt, und das ist ein Alter, in dem man geformt wird. Ich muß ehrlich sagen, mit vierzehn Jahren war er mir viel zu groß, zu stark, bis ich das alles kapiert habe. Und doch hat er uns alle geformt.

3717   smaragd • előzmény3716 2020-11-13 16:14:10

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

12/2

Als ich damals Schmidt besucht hatte, und als er mir dann auch vorspielte, hatte ich nicht gewußt, daß er an diesem Oratorium arbeitete, und so ist diese Musik wie ein Block auf mich zugefallen. Eine Oper, so sagte er, wolle er keine mehr schreiben. Wunderer hat ihn einmal gefragt, wann er denn „Notre Dame” eigentlich geschrieben habe, wo er doch so viel unterrichte und Orchesterdienst habe. Schmidt antwortete: „Abends während der Vorstellung.” Während er also abends in der Oper Cello gespielt hat, hat er zu gleicher Zeit im Kopf komponiert, er hat sich also innerlich zwiegespalten. Unglaublich!

3716   smaragd • előzmény3713 2020-11-09 17:32:02

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

12/1

Wenn ich noch einmal auf das „Buch mit sieben Siegeln” zurückkommen darf: Sind Ihnen Gründe bekannt, die zur Entstehung dieses Werkes geführt haben?

Da bewege ich mich mit meinem Wissen auf einem nicht ganz sicheren Boden; ich glaube aber trotzdem, daß ich nicht das Falsche sage.

Schmidt wollte ein Oratorium schreiben; und Schmidt hatte einen Schüler, der war Geistlicher, der Weißensteiner, der hat ihn angeblich auf die Apokalypse aufmerksam gemacht. Ob dies aber stimmt, weiß ich nicht genau. Außerdem war Schmidt ein gläubiger Mensch. Er hat sich den Text selbst zusammengestellt.

3715   smaragd • előzmény3714 2020-11-07 17:52:22

3714   smaragd • előzmény3709 2020-11-05 19:41:26

60 évvel ezelőtt hunyt el Dimitri Mitropoulos karmester, Franz Schmidt tisztelője és műveinek avatott ismerője.

Dimitri Mitropoulos (Athén, 1896. március 1. – Milánó, Olaszország 1960. november 2.)

3713   smaragd • előzmény3710 2020-11-04 00:26:43

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

11.

Kompliziert ist natürlich auch Schmidts Notationsweise zu lesen, die vielen enharmonischen Korrektheiten. Auch bei den Orchesterstimmen ist dies so. Deshalb ist jetzt eine leichter lesbare Fassung herausgekommen[1], die Töne klingen genauso, es ist aber wesentlich einfacher zu spielen.

Bei Reger verhält es sich genauso, eine Unmenge Versetzungszeichen in einem einzigen Takt. Und er (Schmidt) als korrekter Theorielehrer konnte natürlich seinen Schülern nicht dies (ungenaue Notieren) durchgehen lassen, es dann aber selber praktizieren. Außerdem lag ihm alles so sehr im Fleisch und Blut, daß er gar nicht gefunden hat, daß dies schwer sei.

1    für das „Buch mit sieben Siegeln"

3712   smaragd 2020-11-02 09:04:18

HALOTTAK NAPJÁN

3711   smaragd • előzmény3696 2020-10-28 18:13:02

Franz Schmidt: Toccata C-dur (1924)

YouTube:

Armley Schulze set: Franz Schmidt, Toccata in C

Another week of lockdown, more from the music office Hauptwerk. The Schulze at Armley is one take on a German romantic organ, perhaps with slightly more English chorus reeds than usual, and quite a classical chorus. Here is the Toccata in C by Franz Schmidt, which I think suits it well. Schmidt certainly preferred the sound of more classical organs to the later instruments being built in his lifetime - he might well have enjoyed this one. The Toccata is an absolutely crystal clear sonata form - deceptively conventional tonality in the exposition begins to disintegrate in the development, and the coda is simply wild

3710   smaragd • előzmény3708 2020-10-25 19:17:19

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

10.

... Seine Musik ist zu gut. Ich galube aber auch, daß sich seine Musik durchsetzen wird, daß man seine Sprache verstehen wird. Es gibt auch große Dirigenten, die sich inzwischen für ihn einsetzen, z.B. Zubin Mehta oder auch Erich Leinsdorf. Interessanterweise war der Karajan ja auch Schmidt-Schüler; und der Schmidt hat damals gefunden, der Karajan sei unmusikalisch! Das verzeiht ihm der Karajan nie! (Karajan war bei Schmidt schon in Theorie.) Vielleicht ist das auch ein Grund, warum er nie Schmidt aufführt; außerdem ist er viel zu viel „Geschäftsmann” als daß er sich nach dem Schmidt richten würde.

3709   smaragd • előzmény3669 2020-10-23 12:19:55

3708   smaragd • előzmény3707 2020-10-21 19:12:27

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

9/2.

Und als ich ihn gefragt habe, was denn für einen Pianisten das schwerste auf dem Podium sei, entgegnete er mir: „Die Generalpausen”. Ich habe damals geglaubt, er macht einen Scherz, aber inzwischen habe ich gemerkt, daß da eigentlich etwas dahintersteckt. Mir fällt da z. B. immer die neunte Symphonie von Beethoven ein, wo im letzten Satz vor diesem Marcato-Akkord eine Pause ist; ich habe es von vielen guten Dirigenten gehört, aber so wie Furtwängler diese Pause dirigierte, so spannungsgeladen, habe ich es auch nie mehr gehört. Das war selbst körperlich so ergreifend, daß man nicht atmen konnte. Es ist etwas Wahres dran an dem, was Schmidt sagte.

3707   smaragd • előzmény3705 2020-10-19 15:41:38

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

9/1.

Sie haben nun Schmidt als Pianisten beschrieben. Welche Qulitäten räumen Sie ihm denn als Cellisten ein:

Ich habe ihn ein einziges Mal gehört, und zwar bei der Aufführung des Quintetts von Schubert mit dem Rosé - Quartett. Solistisch habe ich ihn nie Cello spielen gehört, aber ich weiß von älteren Kollegen, die mit ihm privat Kammermusik gespielt haben, daß er auch hier faszinierend gewesen ist. Er hat ja deshalb Cello spielen gelernt, weil dies an der Akademie damals das einzige Freiplatz war. Und das Cello hat er nach dem Unterricht immer beim Porier eingestellt – und nie geübt.

3706   smaragd 2020-10-17 16:57:48

Franz Schmidt.

Fotografiert von Hermann Clemens Kosel.

Forrás: Franz Schmidt Komponist

3705   smaragd • előzmény3702 2020-10-15 09:39:19

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

8.

Und so bin ich auch nach Schmidts Aussschneiden als Lehrer zu keinem anderen gegangen, denn – im Konzert ging es mir auch so – ich hatte alles grandios im Ohr, wieso sollte ich mir das wegnehmen lassen. Schmidt hat auch eine Verehrung in Wien genossen, die sagenhaft war.

*az általam kiemelt mondat tartalmát számos Franz Schmidtre emlékező írásban megtaláljuk.

3704   smaragd 2020-10-13 15:28:39

115 évvel ezelőtt született Franz Schmidt egyik magyar tanítványa:

                                      

                                                          Kemény Egon

                           kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerző portréja

                         (Forrás: Kemény Egon zeneszerző Archívuma)

KEMÉNY EGON kétszeres Erkel Ferenc-díjas zeneszerző születésének 115. évfordulóján

Sokáig tartott, amíg édesapámról Kemény Egon zeneszerzőként tudtam beszélni. Gyengéden szigorú apai szeretete, emberi nagysága, zenei elismertsége és tekintélye egész életemben bennem él – jogutódként meg kellett tanulnom kívülről tekinteni életművére és zenei hagyatékára. 

A mai évfordulón néhány gondolattal idézem fel emlékét.

Bécsben látta meg a napvilágot. A császárvárosban családi környezete magas erkölcsi elvárásokkal, magyar hittel vette körül. Innen indult a német és az osztrák zene iránti fogékonysága, amelynek hagyományait műveiben a magyar zenei örökséggel együtt ápolta.

Atyja elismert sebész főorvos volt Bécsben, szabadidejében szívesen zongorázott. Hamar felfedezte fia abszolút hallását és támogatta sokoldalú zenei tanulmányait.

Kemény Egon precíz ember volt, ahogy régebben mondták. Kottaképe csodaszép, mintha nyomtatva lenne. Gondosan elrakta zenei pályaíve dokumentumait. Kilencéves volt, amikor első darabját atyjának ajánlva lekottázta. Fekete bőrkötésben korai műveivel együtt archívuma őrzi. Ekkor már Kassán élt szüleivel és bátyjával, Fő utcai házukból pár perces sétával ért a híres Kassai Zeneiskolába majd a Főgimnáziumba. Valahányszor a házból kitekintek és az egykori Kassai Nemzeti Színház épületét látom, mély érzések vesznek erőt rajtam. Ismerve a történelem kegyetlen eseményeit érzem a drámai hangulatot, a szörnyűségeket ablaknál állva láthatta a kisfiú. Az Óváros szépsége is karnyújtásnyira volt, az elegáns park és mellette a Szent Erzsébet fő-székesegyház, a kassai dóm. Hosszú évtizedek után most már gyakran visszajárok ide, helyette is… Nagyszüleim és nagybátyám sírját csendes szeretettel gondozom a kassai temetőben és mindig viszek virágot távoli rokonaink sírjára csakúgy, mint a régi Kassa nagyjaiéra, akik a Kemény-családot áldozatos életvitelük miatt tisztelték.

Kemény Egon emlékét biográfiákban, monográfiákban, a Magyar Rádióban kortársai, rádiós kollégái és művészek elevenítették fel: Ruitner Sándor, Tamássy Zdenkó, Petress Zsuzsa és mások. Műsoraikat az MTVA Zenei Archívuma őrzi.

2013-ban a Dankó Rádióban, „Túl az Óperencián”, Nagy Ibolya „Kemény Egon zeneszerzőre emlékezünk” című műsorhetén kezdődött el az a folyamat, amelyben a háromszáznál több, sikerrel bemutatott művet tartalmazó életműből alaposan felkészülve személyesen is részt vehettem.

2019-ben édesapám halálának 50. évfordulója jött el. Szívet melengető érzés volt és életre szóló emlék, hogy partnerre találtam az MTVA vezetői és munkatársai személyében: CD-n jelentethettem meg daljátékai közül a „Hatvani diákjai” és a „Komáromi farsang” című rádiófelvételeket, majd gyermekeknek komponált műveiből a „Gyermekjátékok” című válogatást. Felejthetetlen élmény számomra a vásárlók öröme, amikor rábukkantak a CD albumokra: elmondták, hogy milyen régóta keresik Kemény Egon műveit.

Életének három éves berlini időszakát a „Hogy volt!” Ábrahám Pálra emlékezünk című műsorban hoztam közel a nézőkhöz.

2019-ben Dombóvári János Lavotta-kutató meghívására a XVII. Lavotta-Napok keretében bemutathattam a Csokonai Vitéz Mihály és Lilla drámai szerelméről szóló daljátékot, így Lavotta János szerepén keresztül a „Komáromi farsang” bekerült a Lavotta-emlékek értékes gyűjteményébe.

2020. október 2-án előadást tartottam Lavotta János halálának bicentenáriuma emlékére rendezett „Magyar zenetörténeti kérdések Lavottán innen és túl…” című zenetudományi konferencián. Lavotta János daljátékbeli alakját áttekintve, a magyar Biedermeier stílusjegyei mentén elemeztem a művet. Sátoraljaújhelyen és Tállyán elbűvölően szép, történelmi környezetben előadótársaimmal kiválóan megszervezett, kétnapos programban vettünk részt, amelynek ünnepélyes záró műsora végén Lavotta János síremléke előtt a Himnusz és a Szózat eléneklésével is tisztelegtünk.

                                               

                                              Kemény Anna Mária

               Lavotta János sírjának koszorúzási ünnepsége után, Tállya, 2020. október 3.

                      Fotó: Jánszky Lengyel Jenő. (Kemény Egon zeneszerző Archívuma)

Ebben az esztendőben reményeim szerint még két új projektem valóra válása indul el, amelyek Kemény Egon zeneszerzőt és műveit a mai közönséghez is közel hozzák.

Rádiófelvételeit a Dankó Rádió közvetíti Erdélyi Claudia „Az a szép” című műsorában és január óta ismétlésben Nagy Ibolya „Túl az Óperencián” című programjaiban.

Forrás: kemenyegon.hu

3703   smaragd 2020-10-12 14:36:51

Itt az ősz és közeleg az idei hálaadó szüreti ünnepség. Ausztriában éppen Perchtoldsdorfban, Franz Schmidt szívének oly kedves helyen, él legelevenebben tovább. A 2019-es videófelvétel/Youtube még nem szerepelt fórumunkon, a hangulatos, hagyományőrző rendezvény a világörökség része lett. Számos apró részletét tudhatunk meg a riportokból. A videó végén a Pfarrkirche St. Augustin is látható, orgonáját Franz Schmidtről nevezték el. (Ezekről a témákról már korábban bővebben írtunk.)

*Radegundis fórumtársunk helyszíni ismertetője bejegyzésében.

3702   smaragd • előzmény3697 2020-10-10 21:25:01

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

7.

Und Friedrich Wührer hat mir erzählt, als er dieses Konzert bei Schmidt studiert hätte, habe Schmidt an einer Stelle aufgemerkt und gesagt, dies könne nicht stimmen, das habe er anders im Ohr. Und dann sind sie darufgekommen, daß der Liszt damals irgendeine Mittelstimme mehr oder anders, als es in den Noten stand, bei diesem Konzert herausgehoben hatte. Das Gedächnis war einfach phänomenal.

* kiemeltem Franz Schmidt tanítványai és kortársai által sokszor emlegetett fenomenális emlékező-tehetségét.

**  közvetlen előzmény: 3700

3701   smaragd 2020-10-09 18:13:33

3700   smaragd • előzmény3699 2020-10-07 01:46:33

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

6.

Ich hatte Schmidt doch einmal gefragt ob er Liszt einmal persönlich gehört habe. Und er sagte, er habe als Kind in Preßburg einmal Liszt persönlich gehört. Er sei schon lange vor diesem Konzert aufgeregt gewesen, einmal den berühmten Liszt hören zu dürfen. Und da habe ich ihn dann gefragt, wie es war. „Naja, da kam ein Geistlicher auf die Bühne (Liszt war ja Abbé) und hinter ihm ein junger Mann mit Noten.” Und das war für Schmidt am enttäuschendsten gewesen, daß Liszt sein eigenes Klavierkonzert nicht auswendig spielte, gerade wo Schmidt doch jemand war, der etwas, was er einmal gehört hatte, für Jahre speicherte. Und so viele Leute lernen das Konzert auswendig, und der der es komponiert hat, kommt mit Noten auf die Bühne, er, der berühmte Virtuose. Das sei seine erste Enttäuschung gewesen.

Előzmény

3699   smaragd • előzmény3698 2020-10-07 01:46:15
Kedves Ardelao!
Köszönöm szépen fordításodat.
3698   Ardelao • előzmény3680 2020-10-07 00:19:12

A 3665., 3668., 3671., 3674., 3675., 3678. és a 3680. sz. bejegyzésben idézett szövegrészek magyarul:

 

Reiner Schuhenn:

TANULMÁNYOK FRANZ SCHMIDTRŐL VIII, 1990   

FRANZ SCHMIDT ORATÓRIUMI MŰVEI

BESZÉLGETÉS  ERICH LEINSDORFFAL

 

Hogyan ítéli meg Schmidt zeneműveit a karmester szempontjából?

Schmidt hihetetlenül művelt mester, aki mindenre képes, aki minden zenei tudásnak ura volt, és akinek tulajdonképpen negyven évvel korábban kellett volna élnie.

Milyen helyet töltött be Schmidt a korabeli bécsi zenei életben?

Nem tudom pontosan megmondani, erről nincs világos emlékem. Csak azt tudom, hogy mint roppant sokoldalú zenészt nagyra becsülték, és csodálták. Hiszen csellón is nagyon jól játszott.

Nagyon érdekes elgondolkodni Schmidtnek a zenetörténetben betöltött helyéről. Véleményem szerint a szimfóniának, mint kompozíciós formának a kora a monarchiákkal együtt véget ért. Olyan ez, mintha egy autónak már nem lenne több üzemanyaga.  A szimfóniából kifogyott az üzemanyag.

Schönberg ellenpólusa nemcsak Sztravinszkij, őt Schönberg hívei tették ellenpólussá. De Bartók is ellenpólus. Bartók mindig azt mondta, sőt, még Adornónak is azt mondta, hogy nem akar, és nem tud szakítani a tonalitással. Bartók nem írt szimfóniát, Schoenberg sem, kivéve a kamaraszimfóniákat, amelyek formája nagyon szimfonikus, de ez már valami egészen más. Berg csak egyszer kezdett szimfóniát írni, Weber szimfóniái olyanok, mint a többi műve, intellektuális elképzeléseinek sűrítményei. Azok az emberek, akik a 20. században a forradalmat ténylegesen végrehajtották, tudták, hogy a szimfónia már nem használható. Tehát, ez nem az én ötletem ...

Hallotta Ön valamikor Schmidtet játszani, vagy látta vezénylés közben?

Nem, személyesen sohasem. De ő az én időmben valójában már egy többé-kevésbé legendás figura volt. Sohasem ismertem meg őt személyesen. Műveit azonban sokat tanulmányoztam. (...)

Ön már bemutatta a "Hétpecsétes könyv"-et"?

Nem, eddig még nem. Kórusművekhez nagyon ritkán jut el az ember, ha úgy, mint én, vendégkarmesterként ide-oda utazgat. Azt hiszem, Krips ezt egyszer megpróbálta az Egyesült Államokban, de nem tudom, milyen sikerrel. Nem igazán tudom elképzelni, hogy a mű exportálható lenne ...

Van „kedvenc műve” Schmidtnél?

Igen, a második szimfónia.

Még a negyedik előtt?

Valójában igen. A negyedik talán fontosabb mű; a második szimfónia kompozíció tekintetében oly tökéletességgel bír, hogy az tökéletes mesterről tanúskodik. A partitúrát végignézni tiszta élményt jelent.

3697   smaragd • előzmény3694 2020-10-06 18:49:47

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

5.

Aber als ich bei ihm war, so mit 16 Jahren da hatte ich natürlich eine Freude, so etwas zu spielen, und man hat ja pianistisch viel dabei gelernt. Da habe ich also gefunden, so, jetzt möchte ich zum Abschied meiner „Liszt-Periode” einmal die h-moll-Sonate studieren, es sei jetzt an der Zeit. Und er hat dies so großartig vorgespielt oder auch die Ungarischen Variationen op.21, Nr. 2 von Brahms. Obwohl wir alle seinen Stilgewohnt und von ihm erzogen waren, war es nicht nachzuspielen. Dieses gewisse Ungarische muß man im Blut haben. Wir haben versucht, es nachzuahmen, und haben uns eingebildet, es zu erreichen, aber es war weit gefehlt.

3696   smaragd • előzmény3695 2020-10-04 18:17:44

Újonnan feltöltött videók Franz Schmidt műveiből a YouTube-on: 3695, 3684, 3673, 3671 számú bejegyzések.

3695   smaragd 2020-10-04 17:33:58

Franz Schmidt: Chaconne (1931)

3694   smaragd • előzmény3693 2020-10-01 11:33:24

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

4.

Nochmals zu seinem Unterricht: Er war immer gut aufgelegt, er hat nie geschrieen, er war nie böse oder so etwas. Er konnte einen aber mit einem leisen Wort vernichten, eher etwas zynisch… In seinem Späteren Jahren war Schmidt nicht mehr so sehr von Liszt begeistert.

3693   smaragd • előzmény3692 2020-09-29 19:37:37

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

3.

Gab es zur Reinschrift  des „Buches mit sieben Siegeln” auch Skizzen, von denen er vielleicht abschrieb?

Soviel ich mich erinnern kann, hat er das alles im Kopf gehabt, das kam übrigens auch auf diesem Symposium im vergangenen Jahr zur Sprache. Er hat den Klang, die Musik so in sich getragen, daß er sich nicht erst noch mit Zetteln aufhalten mußte.

3692   smaragd • előzmény3689 2020-09-26 18:42:28

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

2.

*Franz Schmidt zongorajátékáról:

„Ich erinnere mich vor allem besonders daran, daß dieser Mann so Klavier spielen konnte, wie ich es weder vorher noch nachher je gehört habe, und – er hat vor allem überhaupt nicht geübt…Und wenn ich ihn einmal fragte. „Ich habe in dieser oder jener Stelle des Stückes Probleme; wie spielt man das?”, so hat er geantwortet: „So! Schauen Sie her!” und spielte die betreffende Stelle vor. Er kannte gar keine technischen Schwierigkeiten…”

3691   smaragd • előzmény3690 2020-09-24 19:58:17

8. Franz-Schmidt-Orgelwettbewerb 2020

Képek, részletek a versenyről: https://de-de.facebook.com/orgelwettbewerb

3690   smaragd • előzmény3686 2020-09-22 19:22:27

https://www.orgelwettbewerb.at/2020/09/19/preistraeger-des-8-fso-2020/

Die Preisträger des 8. Franz-Schmidt-Orgelwettbewerbes stehen fest:

1. Preis: Magdalena Moser (Österreich)

2. Preis: Daniele Mecchia (Italien)

3. Preis: Karolina Juodelyte (Litauen)

Wir gratulieren!

*Szűkszavú tényközlést találtam csak a verseny helyezettjeiről… Óriási eredmény maga a tény, hogy nagyszámú fiatal orgonista indult, annak ellenére, hogy most bizonytalan egészségügyi helyzetben mérettettek meg – nem szakadt meg tehát emiatt a kétévente megrendezésre kerülő, Franz Schmidt emlékét őrző zenei rendezvénysorozat folyamata!

3689   smaragd • előzmény3688 2020-09-21 09:11:57

Walter Panhofer (* 3. Jänner 1910; † 23. April 2003 in Wien) war ein österreichischer Pianist und Klavierpädagoge.

Leben und Wirken

Panhofer studierte bei Franz Schmidt, Friedrich Wührer sowie Walter Gieseking. Anschließend trat er als Kammermusiker u. a. mit Willi Boskovsky wiederholt an die Öffentlichkeit, weiters u. a. als Solist der Wiener Philharmoniker und Wiener Sinfoniker sowie bedeutender Orchester Londons...WIKIPEDIA

3688   smaragd • előzmény3680 2020-09-19 19:21:08

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

1.

„… Es ist heute noch so, daß immer, wenn sich zwei Schmidt-Schüler treffen, es nur fünf Sätze lang dauert, bis man über Schmidt spricht, weil er ein Mann war, der uns in einer Weise imponiert hat, und der eine so unglaubliche Musikalität und so etwas Geniales gehabt hat, daß man immer wieder nur sprachlos sein konnte.“

*ezt a bejegyzést kiemeléssel írtam, mert legnagyobb örömömre pontosan az áll benne, amilyen emlékképpel Franz Schmidt fórumát megnyitottam.

3687   smaragd • előzmény3686 2020-09-18 17:04:37

3686   smaragd • előzmény3685 2020-09-15 23:17:18

OrganistInnen aus 12 Ländern

Wir freuen uns, dass sich 25 junge Organistinnen und Organisten aus 12 Ländern für den 8. Internationalen Franz-Schmidt-Orgelwettbewerb qualifizieren konnten!

*

Deutschland, Italien, Japan, Litauen, Niederlande, Österreich, Polen, Russland, Südkorea, Slowakei, Tschechien, USA (wobei leider inzwischen ein paar wg. Covid19-Problemen absagen mussten).

https://www.orgelwettbewerb.at/2020/07/09/teilnehmerinnen-aus-12-laendern/

3685   smaragd • előzmény3679 2020-09-14 19:10:35

Eröffnung des 8. Franz Schmidt-Orgelwettbewerbes, 2020

Am 11. September 2020 fand die Eröffnung des 8. Franz Schmidt Orgelwettbewerbes in der Kirche St. Ursula statt.

Den Festvortrag hielt Univ.-Prof. Mag. Dr. Peter Hrncirik.

https://www.orgelwettbewerb.at/2020/09/12/eroeffnung-des-8-fso-2020/

3684   smaragd • előzmény3673 2020-09-13 16:58:34

Wayne Marshall plays Franz Schmidt, Prelude / YouTube

3683   smaragd • előzmény3669 2020-09-11 18:15:43

                                               

At a time when many of his contemporaries were exploring more fluid structures, Franz Schmidt while perhaps stretching tonal harmony to its limits, continued to embrace 19th-century form and achieved a highly personal synthesis of the diverse traditions of the Austro-German symphony. His language, rather than being wedded to a narrative of dissolution and tragedy is radiant and belligerently optimistic and reveals this scion of largely Hungarian forebears as the last great exponent of the style hongrois after Schubert, Liszt and Brahms.

His work having fallen from prominence, Paavo Järvi and the Frankfurt Radio Symphony's dazzling live performances of all four of his symphonies, and the famous Notre Dame Intermezzo, shine a new light on this fascinating oeuvre and also on an affable and genial soul, and reminds us of the constant need to reappraise and enrich our account of music during the first half of the 20th century.

* Köszönöm szépen 3681, 3682 számú bejegyzéseteket!

Prima felfedezés (3681), nagyon örülök, hogy megtaláltad és "tudtunkra hoztad". A videón Franz Schmidt IV. Szimfóniájának részletét halljuk. A koncertet "élőben közvetítettem" :-), a linken keresztül részesei voltunk a tomboló sikernek is. Ráadásként az Intermezzo hangzott fel, ováció követte! Biztos vagyok benne, hogy az összkiadás iránt nagy érdeklődés van német nyelvterületen, Franz Schmidt életműve felelevenítésében a Franz Schmidt-Gesellschaftnak múlhatatlan érdeme van, az utóbbi évtizedekben nagyrészt Dr. Carmen Ottner zenetörténész kiemelkedő munkásságának köszönhetően.

** Franz Schmidt: Intermezzo aus der Oper »Notre Dame« ∙ hr-Sinfonieorchester ∙ Paavo Järvi /YouTube

3682   Ardelao • előzmény3681 2020-09-11 07:37:37

:-))

3681   joska141 2020-09-10 21:00:07

Kedvcsinálónak a DG mai napon megjelent Franz Schmidt: Complete Symphonies című CD-jéről:

https://www.isrbx.net/3137821707-frankfurt-radio-symphony-amp-paavo-jarvi-franz-schmidt-complete-symphonies-2020.html

Az ismertető szöveg alatt egy 14 perces Youtube video játszható le.

 

 

3680   smaragd • előzmény3678 2020-09-10 19:08:33

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit ERICH LEINSDORF

6.

Haben Sie ein „Lieblingswerk” bei Schmidt?

Ja, die Zweite Symphonie.

Noch vor der vierten?

Eigentlich ja. Die vierte ist vielleicht ein bedeutenderes Werk; die zweite Symphonie hat eine Perfektion in der Komposition, daß sie einen vollkommenen Meister ausweist. Die Partitur anzusehen, ist ein reines Vergnügen.

3679   smaragd • előzmény3677 2020-09-09 12:18:08

8. FRANZ-SCHMIDT-ORGELWETTBEWERB 2020

11. - 19. SEPTEMBER 2020 Wien

Forrás: https://www.orgelwettbewerb.at/en/archive/

Szeretettel és nagyrabecsüléssel várom Carillon fórumtársunk jelentkezését!

Addig is ezen az oldalon tájékozódhatunk:

https://m.facebook.com/orgelwettbewerb/posts/2965071193532884?locale2=zh_CN

3678   smaragd • előzmény3675 2020-09-07 20:32:34

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit ERICH LEINSDORF

5.

Haben Sie schon einmal „Buch mit sieben Siegeln” aufgeführt?

Nein, bis jetzt noch nicht. Zu Chorwerken kommt man ja sehr selten, wenn man so wie ich als Gastdirigent herumreist. Ich glaube, der Krips hat es in den Vereinigten Staaten einmal versucht, aber ich weiß nicht, mit welchem Erfolg. Ich kann mir eigentlich nicht vorstellen, daß das Werk exportierbar ist...

3677   smaragd • előzmény3676 2020-09-05 18:30:02

8. FRANZ-SCHMIDT-ORGELWETTBEWERB 2020

11. - 19. SEPTEMBER 2020 Wien

Termine

Eröffnung:
Freitag, 11. September 2020, 17.00 Uhr
Kirche St. Ursula, Johannesgasse 8, 1010 Wien

1. Runde (NICHT ÖFFENTLICH):
Samstag, 12. – Sonntag, 13. September 2020
Kirche St. Ursula, Johannesgasse 8, 1010 Wien

2. Runde:
Dienstag, 15. September 2020, Beginn 12.50 Uhr
Mittwoch, 16. September 2020, Beginn 14.40 Uhr
Jesuitenkirche, Doktor-Ignaz-Seipel-Platz 1, 1010 Wien

Finale:
Freitag, 18. September 2020, Beginn 10.20 Uhr
Schottenkirche, Freyung 6, 1010 Wien

Preisverleihung und PreisträgerInnenkonzert:
Samstag, 19. September 2020, 16.00 Uhr
Schottenkirche, Schottensaal, Freyung 6, 1010 Wien

https://www.orgelwettbewerb.at/termine/

3676   smaragd 2020-09-03 23:37:14

https://www.orgelwettbewerb.at/

OrganistInnen aus 12 Ländern

9. Juli 2020 Clemens Kneringer  Leave a comment

Wir freuen uns, dass sich 25 junge Organistinnen und Organisten aus 12 Ländern für den 8. Internationalen Franz-Schmidt-Orgelwettbewerb qualifizieren konnten!

https://www.orgelwettbewerb.at/2020/07/09/teilnehmerinnen-aus-12-laendern/

3675   smaragd • előzmény3674 2020-09-02 14:39:01

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit ERICH LEINSDORF

4.

Haben Sie Schmidt jemals spielen gehört oder beim Dirigieren gesehen?

Nein, persönlich nie. Aber er war eigentlich zu meiner Zeit schon eine mehr oder minder legendäre Figur. Ich habe ihn persönlich nie kennen gelernt. Aber ich habe sehr seine Werke studiert. (…)

3674   smaragd • előzmény3672 2020-08-31 16:32:07

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit ERICH LEINSDORF

3.

Der Antipode von Schönberg ist nicht nur Strawinskij, er wurde zu einem Antipode gemacht von Schönberg-Anhängern. Aber auch der Bartók ist Antipode. Bartók sagte immer, er sagte es sogar zu Adorno, daß er nicht von der Tonalität weg wolle und weg könne. Bartók hat keine Symphonie geschrieben, Schönberg auch nicht, außer den Kammersymphonien, die zwar eine sehr symphonische Form haben, aber es ist schon etwas ganz anderes. Berg hat nur mal angefangen, eine Symphonie zu schreiben, Webern-Symphonien sind wie seine anderen Dinge, Kondensierungen seiner geistigen Ideen. Diejenige Leute, die eigentlich die Revolution im 20 Jahrhundert gemacht haben, wußten, daß die Symphonie nicht mehr brauchbar ist. So ist es keine eigene Idee von mir…

3673   smaragd • előzmény3671 2020-08-29 19:14:12

Franz Schmidt: Toccata C-dur (1924)

YouTube: wayneorganist

The Toccata in C by Franz Schmidt is one of my favorite organ works! I am playing it here on the organ in the Minoriten Church in Cologne, Germany. (Also my favorite church in Cologne!!)

WAYNE MARSHALL PLAYS TOCCATA IN C BY FRANZ SCHMIDT   *  https://youtu.be/qBeCr8aUz24

3672   smaragd • előzmény3670 2020-08-27 20:28:22

Franz Schmidt: 2. Symphonie in Es-dur (1911-1913)

Wiener Philharmoniker

Erich Leinsdorf

Live recording, Vienna, 29.X.1983

YouTube:     https://youtu.be/RFS32nKj6_A

3671   smaragd 2020-08-25 20:30:48

Újabb felvételeket találtam a YouTube-on, ezek egyike:

Franz Schmidt: Quintett in G-dur für Klavier, zwei Violinen, Bratsche und Cello (1926)

                               https://youtu.be/6kwBAuU6kCg

Vermeer Quartet

Shmuel Ashkenasi, 1st violin

Pierre Menard, 2nd violin

Richard Young, viola

Marc Johnson, cello

Leon Fleisher, piano

Civic Theatre of the Chicago Lyric Opera February 24, 1986

3670   smaragd • előzmény3668 2020-08-24 10:12:53

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990    

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit ERICH LEINSDORF

2. A.

Über Schmidts Stellung in der Musikgeschichte nachzudenken, ist sehr interessant. Meiner Meinung nach ist die Symphonie zusammen mit den Monarchien untergegangen, als kompositorische Form. Es ist so, wie wenn ein Automobil keinen Brennstoff mehr hat. Der Brennstoff ist aus der Symphonie ausgegangen.

3669   smaragd • előzmény3664 2020-08-22 20:05:14

Tracks - CD 1

Wolfgang Amadeus Mozart

(aus:) Sinfonie Nr. 40 g-Moll (KV 550)

1. Molto allegro - Claudio Abbado

Ludwig van Beethoven

(aus:) Konzert für Klavier und Orchester Nr. 1 C-Dur (Op.15)

2. Largo - Kurt Sanderling

Johannes Brahms

(aus:) 21 Ungarische Tänze, für Klavier zu 4 Händen (McCorkle WoO 1)

Bearbeitung für Orchester

3. Ungarischer Tanz Nr. 1: Allegro molto - Iván Fischer

Wolfgang Amadeus Mozart

12 Variationen über \"Ah, vous dirai-je, Maman\", für Klavier, C-dur (KV 265 = KV 300e)

4. Ah, vous dirai-ja, Maman - Clara Haskil

Felix Mendelssohn-Bartholdy

Die Hebriden. Ouvertüre h-Moll. Fingalshöhle (MWV P 7 / Op.26)

5. Die Hebriden, Konzert-Ouvertüre - Claudio Abbado

Christoph Willibald Gluck

(aus:) Paride ed Elena. Oper in 5 Akten

6. O del mio dolce ardor bramato oggetto! - Michel Swierczewski

Johann Sebastian Bach

(aus:) Konzert für Violine und Orchester E-Dur (BWV 1042)

7. Allegro - Chamber Orchestra of Europe

Pjotr Iljitsch Tchaikovsky

(aus:) Sinfonie Nr. 6 h-Moll. Pathétique (Op.74)

8. Allegro con grazia - Valery Gergiev

Frédéric Chopin

Nocturne für Klavier b-Moll (Op.9/1)

9. Nocturne - See Siang Wong

Frédéric Chopin

Nocturne für Klavier Es-Dur (Op.9/2)

10. Nocturne - See Siang Wong

Gioachino Rossini

(aus:) Demetrio e Polibio. Opera seria in 2 Akten

11. Ouvertüre - Riccardo Chailly

Tracks - CD 2

Ludwig van Beethoven

(aus:) Sinfonie Nr. 8 F-Dur (Op.93)

1. Tempo di minuetto - Sir Georg Solti   

Ralph Vaughan Williams

Fantasie über "Greensleeves" für Flöte (oder 2 Flöten), Harfe und Streichorchester

2. Fantasia On Greensleeves - Sir Neville Marriner

Antonio Salieri

(aus:) La fiera di Venezia. Opera buffa

3. Sinfonia - Richard Bonynge

Wolfgang Amadeus Mozart

Männer suchen stets zu naschen. Arie für Bass und Orchester (Fragment) (KV 433 = KV 416c)

4. Männer suchen stets zu naschen - Sir Charles Mackerras   

Tomaso Albinoni

(aus:) Concerto a cinque, für Oboe, Streicher und Basso continuo, d-moll (Op.9/2)

5. Allegro e non presto - I Musici di Roma

Felix Mendelssohn-Bartholdy

(aus:) 6 Gesänge für Singstimme und Klavier (Op.34)

Bearbeitung für Violoncello und Klavier

6. Auf Flügeln des Gesanges - Mischa Maisky

Robert Schumann

(aus:) Sinfonie Nr. 1 B-Dur. Frühling (Op.38)

7. Allegro animato e grazioso - Christoph von Dohnányi

Franz Liszt

(aus:) Années de pèlerinage. Première année: Suisse für Klavier (R 10 a / S 160)

8. Au lac de Wallenstadt - Lazar Naumovich Berman

9. Pastorale - Lazar Naumovich Berman

Georg Philipp Telemann

(aus:) Tafelmusik. Teil III. Ouvertüre - Suite, B-dur

10. Bergerie - Reinhard Goebel

11. Postillons - Reinhard Goebel

Gioachino Rossini

(aus:) Mose = Moses. Oper

12. Preghiera - Claudio Scimone

Franz Schmidt

(aus:) Notre Dame. Oper in 2 Akten

13. Intermezzo - Silvio Varviso   

Felix Mendelssohn-Bartholdy

(aus:) Sinfonie Nr. 1 c-Moll (Op.11)

14. Menuetto, Allegro molto - Vladimir Ashkenazy

Antonín Dvorák

Prager Walzer, für Orchester (B 99)

15. Prager Walzer - Iván Fischer

Franz Schubert

Trio für Klavier, Violine und Violoncello, Es-dur. Notturno (D 897 / Op.posth.148)

16. Adagio - Beaux Arts Trio

http://www.radioswissclassic.ch/de/musikdatenbank/titel/4305e9c07a969c818e35021fc0cdf77683d9

3668   smaragd • előzmény3665 2020-08-20 22:19:53

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990    

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit ERICH LEINSDORF

2.

Wie war Schmidts Stellung im Wiener Musikleben seiner Zeit?

Das kann ich nicht genau sagen, dazu habe ich keine klare Erinnerung. Ich weiß nur, daß er als ein ungeheurer Allround-Musiker sehr bewundert und bestaunt wurde. Er spielte ja auch sehr gut Cello.

3667   smaragd • előzmény3666 2020-08-19 18:22:18

3666   smaragd • előzmény3640 2020-08-18 19:37:27

Még néhány hónap és ismét előadja az Operaház Franz Schmidt első operáját!

Részleteket az Operaház honlapján találunk:

21 OPERÁK 155

Anton Bruckner tanítványának, az Osztrák–Magyar Monarchia Pozsony városában született Franz Schmidtnek operakomponálás közben is kétségkívül inkább szimfonikus volt a gondolkodása, mint operaszínpadi. S ebben rejlik a Notre Dame című operájának ereje, amelyet Victor Hugo A párizsi Notre Dame című regénye alapján írt. Schmidt mindent tudott arról, hogyan érdemes megírni egy zenei témát, ami aztán különböző színben, formában felbukkanhat később, fejlődhet tovább. Így minden főszereplőjéhez tartozik egy motívum: Esmeralda díszes, kelet-európai zenét kapott; a későbbi elcsábítójához, Phoebus katonához büszke, szökellő motívum kapcsolódik, a főesperes (az Hugo-regényben Frollo) jeleneteiben valódi bruckneri komolyságú korál szól. Az önzetlenül szerelmes Quasimodo az egyetlen, akinek nem változik a témája. Mesteri, ahogyan Schmidt folyamatosan változtatja zenéjét az alá-fölérendeltséget, a boldog szabadságvágyat és az emberi rombolást bemutatva.

Az Opera francia évadában a francia irodalom egyik legemblematikusabb regényéből írott operaritkaság az intézmény felajánlása a napra pontosan két esztendővel korábban leégett párizsi székesegyház plébániája számára.

  • Hangversenyszerű előadás nyilvános lemezfelvétellel
  • német nyelven, magyar és angol felirattal

2021. április 15.   20:00

EIFFEL MŰHELYHÁZ – BÁNFFY TEREM

A Notre Dame főesperese Kelemen Zoltán

Quasimodo Kálmán Péter

Phoebus Kovácsházi István

Gringoire Balczó Péter

Egy katona Rezsnyák Róbert

Esmeralda Rálik Szilvia

Az öreg Falourdel Farkasréti Mária

Karmester Dénes István

Szövegíró Victor Hugo, A párizsi Notre-Dame című regénye nyomán: Franz Schmidt és Leopold Wilk.

* 2021-ben a fórumon vezetett Franz Schmidt koncertek sorozatba is beilllesztem majd ezt a nagyszerű zenei eseményt.

3665   smaragd • előzmény3648 2020-08-17 17:44:25

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990    

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit ERICH LEINSDORF

1.

Wie beurteilen Sie aus der Sicht des Dirigenten Schmidts Kompositionen?

Schmidt ist ein unwahrscheinlich kultivierter Meister, der alles kann, der alles Musikalische beherrschte, und der eigentlich vierzig Jahre früher hätte leben müssen.
 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1835 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző († 1918)
1841 • Emmanuel Chabrier, zeneszerző († 1894)
1907 • Ferencsik János, karmester († 1984)
1943 • Lencsés Lajos oboaművész