vissza a cimoldalra
2021-04-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11619)
A csapos közbeszól (95)

A MET felvételei (1395)
Opernglas, avagy operai távcső... (20856)
Régizene (6992)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4580)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4962)
A nap képe (2269)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7458)
Társművészetek (2380)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2185)
film és zene (207)
W.A.Mozart (1550)
Franz Schmidt (3813)
Operett, mint színpadi műfaj (4720)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5123)
Pantheon (2882)
Kedvenc magyar operaelőadók (1217)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Franz Schmidt (smaragd, 2015-05-10 14:52:59)

   
3813   smaragd • előzmény3812 2021-04-17 06:45:46

Kemény Anna Mária Facebook-oldaláról:

                                               

Nagyon vártam a mai napot, szerettem volna az Operaházban, azután az Eiffel Műhelyházban, majd streamelve... meghallgatni Franz Schmidt "Notre Dame" című első operáját, de sajnos a helyzet miatt elmaradt még a közvetítés is: https://www.opera.hu/.../notre-dame.../eloadas-202104152000/

Remélem, hogy ami késik, nem múlik. Ezzel a 2016-os felvétellel várom az opera előadását... A Franz Schmidt-Gesellschaft parkot létesített a maga korában leghíresebb osztrák zeneszerző, nagy tekintélyű és közszeretetnek örvendő zeneművész és zenepedagógus Franz Schmidt emlékére. Kertem virágait, a kis csokrot utaztattam Bécsbe, tiszteletem jeléül - édesapám bécsi zeneakadémiai éveire is gondolva.

Képek: https://kemenyegon.hu/kemeny-egonrol

Foto: R.P.

3812   smaragd • előzmény3811 2021-04-12 11:06:17

Elmarad.

3811   smaragd • előzmény3795 2021-04-08 17:51:54

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

https://www.opera.hu/en/programme/megtekint/notre-dame-online-kozvetites-2020/eloadas-202104152000/

Franz Schmidt: Notre Dame

Events  Premiere: April 15, 2021 ONLINE stream OPERA STREAM

This performance is available free of charge on the Facebook channel of the Hungarian State Opera.

General cast
Authors
Conductor István Dénes
The Archdeacon of Notre Dame Zoltán Kelemen
Quasimodo Krisztián Cser
Phoebus István Kovácsházi
Gringoire Péter Balczó
Officer Róbert Rezsnyák
Esmeralda Szilvia Rálik
The old Falourdel Mária Farkasréti
A Gypsy Man Antal Bakó
A voice form the crowd Zsombor Haraszti
Featuring
the Hungarian State Opera Chorus

******* Előzmény -  Még néhány hónap és ismét előadja az Operaház Franz Schmidt első operáját!

3810   smaragd • előzmény3795 2021-04-08 17:42:48

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

https://www.opera.hu/en/programme/megtekint/notre-dame-online-kozvetites-2020/eloadas-202104152000/

Franz Schmidt: Notre Dame

Events  Premiere: April 15, 2021 ONLINE stream OPERA STREAM

This performance is available free of charge on the Facebook channel of the Hungarian State Opera.

General cast
Authors
Conductor István Dénes
The Archdeacon of Notre Dame Zoltán Kelemen
Quasimodo Krisztián Cser
Phoebus István Kovácsházi
Gringoire Péter Balczó
Officer Róbert Rezsnyák
Esmeralda Szilvia Rálik
The old Falourdel Mária Farkasréti
A Gypsy Man Antal Bakó
A voice form the crowd Zsombor Haraszti
Featuring
the Hungarian State Opera Chorus

3809   smaragd 2021-04-06 20:57:11

http://www.loganartsmanagement.com/jonathan-berman---the-franz-schmidt-project.html


The Franz Schmidt Project is a far reaching project to perform and promote the music of Franz Schmidt.

The Franz Schmidt Project has been set up by conductor Jonathan Berman to record all four of Schmidt’s symphonies with the BBC National Orchestra of Wales and which will form the backbone of The Franz Schmidt Project  leading to the composer's 150th Birthday in 2024.

3808   smaragd 2021-04-04 08:34:39

                                              

Áldott Húsvétot kívánok kedves olvasóinknak és kedves fórumtársaimnak!

3807   smaragd 2021-04-02 13:44:06

                                         

3806   smaragd • előzmény3804 2021-03-30 18:32:01

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit MARCEL RUBIN   

5.

Stücke, die ich bei Schmidt sehr schätze, sind die vierte Symphonie und auch die zweite. Ich habe die dritte erst vor ein paar Jahren wieder gehört in einem öffentlichen Rundfunkkonzert und ich muß sagen, es hat mich enttäuscht, es war alles so weich, es hat wenig Kontraste gegeben, natürlich meisterlich gemacht, wie alles, was er getan hat. Auch in der Orgelmusik von ihm gibt es großartige Stücke.

3805   smaragd • előzmény3803 2021-03-28 09:20:40

                                        

3804   smaragd • előzmény3802 2021-03-26 19:27:11

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit MARCEL RUBIN     
 

4.                  

Obwohl man Kontrapunktunterricht nicht mit Kompositionsunterricht vergleichen kann, interessiert mich doch, wie Sie die Unterrichtsmethoden bei Schmidt und Milhaud im Vergleich sehen.


 [...]
Nach dem ersten Jahr Paris bin ich im Sommer nach Wien zurück und ging eine Kontrapunktstunde zu Schmidt, um ihm einiges zu zeigen, was ich inzwischen gemacht hatte. Ich habe ihm vor allem meine kleine Suite für Klavier gezeigt, jeder Satz eine knappe Minute lang, es waren drei Presto-Sätze, bei denen Milhaud sogar gesagt hatte: "Sie haben aber eine große Vorliebe für Dissonanzen." Ich habe das dem Schmidt vorgespielt, und jetzt war die Reaktion interessant. Er hat mir folgendes gesagt: "Wissen Sie, ich habe immer alles geschätzt, was Sie gemacht haben, auch wenn es nicht meine Art war, aber da komme ich nicht mit." Er hat nicht gesagt, da es schlecht sei, sondern nur, daß er nicht mitkomme. Er hat ja völlig Recht gehabt, denn ich habe diese Suite später selbst verworfen. Dies sage ich ihnen als Beispiel dafür, damit Sie sehen, wie undogmatisch und tolerant Franz Schmidt war.

3803   smaragd 2021-03-21 21:23:35

                                              

3802   smaragd • előzmény3800 2021-03-19 17:47:05

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit MARCEL RUBIN

3.

Nun ging das zweite Jahr zu Ende und ich war mir bewußt, wie wichtig der Unterricht im Kontrapunkt war. Ich wollte nicht Musik machen wie Franz Schmidt - was nicht bedeutet, daß ich seine Musik nicht sehr geschäzt habe - aber es war nicht meine Musik. So bin ich nach Paris gekommen zu Milhaud... Er hat Schmidt selbst nicht gekannt, aber Wien ist in dieser Beziehung doch ein Begriff gewesen, daß man dort, was man fälschlicherweise Musiktheorie nennt, am besten lernen könne.

3801   smaragd 2021-03-18 19:03:25

https://www.naxos.com/person/Franz_Schmidt/21165.htm

3800   smaragd • előzmény3797 2021-03-17 18:48:11

F R A N Z  S C H M I D T - S T U D I E N (Verlag "Doblinger" Wien)


I: Ausgewählte Aufsätze (Hg. Otto Brusatti)
II: Ausgewählte Briefe (Hg. Walter Obermaier)
III: Gottfried Scholz: Franz Schmidt, 2. Symphonie
IV: Carmen Ottner: Quellen I. Werkverzeichnis: Autographen, Briefe, Drucke, Handschriften in Wiener öffentlichen Sammlungen
V: Carmen Ottner: Quellen II. Briefe, Autographen, Aufzeichnungen im Privatbesitz, Erinnerungen.
VI: Franz Schmidt und seine Zeit. Symposion 1985. (Hg. Walter Obermaier)
VII: Gerold W. Gruber: Franz Schmidt als Rektor der Fachhochschule für Musik und darstellende Kunst in Wien. (1927-1931).
VIII: Reiner Schuhenn: Franz Schmidts oratorische Werke
IX: Oper in Wien. 1900 -1925. Symposion 1989. (Hg. Carmen Ottner)
X: Franz Schmidt und die Orgelmusik seiner Zeit. Symposion 1991. (Hg. Carmen Ottner)
XI: Kammermusik zwischen den Weltkriegen. Symposion 1994. (Hg. Carmen Ottner)
XII: Franz Schmidt und Preßburg. (Hg. Carmen Ottner), 1999.
XIII: Apokalypse. Symposion 1999. (Hg. Carmen Ottner)
XIV: Frauengestalten in der Oper des 19. und 20. Jahrhunderts. Symposion 2001. Wien 2003. (Hg. Carmen Ottner)
XV: Musik in Wien: 1938 - 1945. Symposion 2004. (Hg. Carmen Ottner)
XVI: Das Klavierkonzert in Österreich und Deutschland 1900-1994 (Schwerpunkt: Werke für Paul Wittgenstein). Symposion 2007. (Hg. Carmen Ottner)
XVII: Das Ende der Symphonie in Österreich und Deutschland von 1900-1945. Symposion 2012. (Hg. Carmen Ottner)

3799   smaragd 2021-03-17 18:47:57

https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferencsik_J%C3%A1nos

Ferencsik János Wikipédia-oldaláról idézek, ahonnan már egy ideje Franz Schmidt oldala is elérhető…kiegészítésre még szükség van :-)

Művészi alkatához a bécsi klasszikusok álltak a legközelebb, és mindenek fölött a két legnagyobb modern magyar zeneszerző: Bartók és Kodály Zoltán. Az új muzsika befogadója és tolmácsolója volt. Bartók Béla, Kodály Zoltán, Weiner Leó, Lajtha László és Dohnányi Ernő mellett 28 kortárs magyar zeneszerző műveit mutatta be. Ő adta elő Ránki György Pomádé királyát, Leoš Janáček Katja Kabanováját, Alban Berg Wozzeckjét, Benjamin Britten Peter Grimesát, Humperdinck, Poldini, Franz Schmidt, Rimszkij-Korszakov, Ermanno Wolf-Ferrari, Siklós Albert, Polgár Tibor műveit is.

3798   smaragd 2021-03-17 18:47:47

https://www.mdw.ac.at/ike/erfolge-unserer-studierenden-/-lehrenden/

22. Ausgust 2018

Zum Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH) von 5. bis 7. Oktober 2018 an der Hochschule für Künste Bremen wurden folgende Studierende des Studienzweigs Musiktheorie für Vorträge eingeladen:

Daniel Serrano: Pablo Nassares Escuela Música ségun la practica moderna. Zur spanischen Kontrapunktlehre der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts

Hristina Šušak: Kontrapunkt in Sofia Gubaidulinas Offertorium. Eine Analyse aus ausgetauschtem Blickwinkel

Als Vorträge innerhalb des Panels „Kontrapunktlehre in Wien um 1920. Studien zu Franz Schmidt und Heinrich Schenker“:

Clara Maria Bauer: »Die Kontrapunktlehre von all den Trübungen befreien«. Bedingungen und Intentionen von Heinrich Schenkers Kontrapunktlehre

Sonja Koković: »ein eminenter Praktiker«. Bemerkenswerte Details in der Kontrapunktlehrmethode nach Franz Schmidt

3797   smaragd • előzmény3796 2021-03-15 17:14:19

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit MARCEL RUBIN

2.

Der Unterricht bei Schmidt war, wie schon gesagt, eine richtige Handwerkslehre und deshalb überhaupt nicht trocken. Vor allem im zweiten Jahr, wo wir dann Fugen geschrieben haben, da hat er Beispiele gegeben. Ich erinnere mich, daß er uns Bach-Fugen vorgespielt hat, natürlich auswendig... Was mir sehr wichtig war: Er war kein Dogmatiker. Obwohl ich mit meinem Kompositionen oft etwas unbotmäßiger war, hat er mich, glaube ich, doch ganz gern gehabt.

3796   smaragd • előzmény3788 2021-03-14 09:32:38

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit MARCEL RUBIN

1.

Rubin berichtet zu Beginn über Schmidts Unterricht, es sei keine "Theorie", sondern "Handwerk" gewesen.

Hat er bei dieser "praktischen Handwerkslehre" auch Beispiele aus seinen eigenen Werken herangezogen?

Nein, dazu war bei dem Fach Kontrapunkt ja auch kaum Gelegenheit; wir hatten zuerst den strengen Satz gelernt, dann den freien Satz, dazu kann man schwer Beispiele in eigenen Werken finden. Ich habe ungeheuer viel gelernt bei ihm, es tut mir wahnsinnig Leid, daß ich diese Anweisungen nicht mehr habe, diese Hefte, wo ich mir seinen Unterricht aufgeschrieben habe, es ist in den Kriegsjahren und in den Emirgrationsjahren eben verlorengegangen.

3795   smaragd • előzmény3780 2021-03-10 19:09:03

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

Tonkünstler-Orchester
Wayne Marshall
Montag, 11. November 2019, 19.30 Uhr
Festspielhaus St. Pölten, Großer Saal

PROGRAMM
Orgel & Dirigent
WAYNE MARSHALL
MARCEL DUPRÉ (1886 – 1971)
Cortège et Litanie
für Orgel und Orchester op. 19/2 (1921-22/1924)
Moderato
7 ’
FRANCIS POULENC (1899 – 1963)
Konzert für Orgel, Streicher und Pauke g-Moll (1938)
Andante
Allegro giocoso
Andante moderato
Allegro, molto agitato
Très calme. Lent
Tempo de l'Allegro initial
Tempo Introduction. Largo
2 5 ’
PAUSE
FRANZ SCHMIDT (1874 – 1939)
Symphonie Nr. 2 Es-Dur (1911-13)
Lebhaft
Allegretto con variazioni. Einfach und zart – Var. I. In demselben
Zeitmaß – Var. II. Etwas fließender – Var. III. Schnell und leicht –
Var. IV. Schnell (Dasselbe Zeitmaß) – Var. V. Sehr schnell –
Var. VI. Langsam und ruhig – Var. VII. Sehr schnell –
Var. VIII. Sehr leidenschaftlich, nicht zu schnell – Var. IX. Scherzo.
Sehr lebhaft – Var. X. Trio. Sehr ruhig – Tempo I. Scherzo
Finale. Langsam – Ruhig und fließend – Etwas lebhafter
4 7 ’

https://www.festspielhaus.at/de/veranstaltungsarchiv/391-dupre-poulenc-schmidt/programmheft

3794   smaragd • előzmény3786 2021-03-07 21:01:31

https://www.harrisonparrott.com/news/2021-02-19/franz-schmidt-complete-symphonies-nominated-for-bbc-music-magazine

Paavo Järvi and the Frankfurt Radio Symphony’s revelatory live performances of Franz Schmidt’s Complete Symphonies and his famous Notre Dame ​‘Intermezzo’ were described by Gramophone, in their Recording of the Month feature, as “…compelling, supremely persuasive performances that constantly underline the music’s great qualities …Essential for the composer’s fans, highly recommended for newcomers.” BBC Music Magazine noted, ​“Schmidt’s symphonies are in good hands here, with Paavo Järvi and his Frankfurt musicians giving them the recordings they truly deserve. Captured live between 2013 and 2018, these luminous performances easily win over uninitiated listeners and fly the flag for Schmidt – arguably Austria’s last great late-Romantic symphonist.”

3793   smaragd 2021-03-05 20:05:01

                                   

3792   Ardelao 2021-03-03 10:27:14

Részlet a Tel Avivban szerkesztett, Uj Kelet c., párton kívüli napilapban 1976. 03. 12-én megjelent cikkből:

ZENEÉLET

A filharmonikusok 7-ik bérleti sorozata
Quasimodo cigánnyal huzatja magának. Franz Schmidt segítségével. —
Csajkovszki hegedű- versenye és Prokofjev 6-ik szimfóniájának első izráeli előadása — Szólista: Mayumi Fujikawa (hegedű) — Vezényel: Walter Weller

A Pozsonyban 1874-ben született és Bécsben 1939-ben elhunyt Franz Schmidt leghíresebb, Victor Hugo regénye alapján írt operája, „Notre Dame“ 1914-ben került Bécsben bemutatásra. Meglepetéssel hallgattuk a 3. felvonás közzenéjének mostani előadásában, milyen Kálmán Imre-szerű cigányzenével vigad ez a Quasimodo, a Notre Dame toronyőre ... Ezzel az előadással rokonszenves bécsi vendégünk, Walter Weller eleget is tett hazafias kötelezettségeinek. Bár műsora további részében is folytatta volna ezt a hazafias tevékenységét! Mert a rákövetkező két számban orosz területre kirándulva, korántsem érezte magát ily otthonosan. …”

A fenti híradás több szempontból is érdekes.

1)

A „Notre Dame” közzenéjét 1976-ban Izraelben! adták elő, annak  a Schmidtnek a szerzeményét, akit oly sokszor ítéltek el kellő információval nem rendelkező kritikusok nácikkal szorosan együttműködő, többek között ezért is feketelistára teendő zeneszerzőként. Franz Schmidt ezek szerint időközben Izraelben (is) kegyelmet kapott.

2)

Meglehetősen sajátos vélemény az, hogy e közzene „Kálmán Imre-szerű cigányzene” lenne, Quasimodo „vigadásáról” nem is beszélve

3)

Mi köze volt Walter Weller osztrák hazafiságának a „Notre Dame” közzenéjéhez?

Tanulság: Csínján kell bánnunk a kritikákkal, amikor azokat hivatkozási alapnak tekintjük.

https://www.bach-cantatas.com/Pic-Bio-W/Weller-Walter-09%5bRoss-Cohen%5d.jpg

Walter Weller (1939.11.30.-2015.06.04.), osztrák karmester és hegedűművész

3791   smaragd 2021-03-01 20:41:24

                                   

https://www.worthpoint.com/worthopedia/franz-schmidt-patzak-toepper-edelmann-475315150  

3790   smaragd • előzmény3760 2021-02-28 18:46:04

3789   smaragd 2021-02-27 19:35:34

Franz Schmidt magyar tanítványai

Megjelent a magyar nyelvű Franz Schmidt Wikipédia oldalon szócikkben:

3788   smaragd • előzmény3784 2021-02-26 21:06:54

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit WALTER  PANHOFER

20.

Folgende Geschichte war z. B. sehr gefährlich: Es kam ein Mann in SS Uniform zu Schütz mit einem persönlichen Brief von Himmler, in dem die Ausweisung stand, daß er, der Überbringer des Briefes, an der Akademie als Professor unverzüglich einzustellen sei. Der Schütz liest das und sagt, das sei ja alles ganz schön und gut, aber er solle sich doch einmal dort ans Klavier setzen uns spielen. Und da stellte sich heraus, daß dieser Mann nicht spielen konnte. Da hat ihn der Schütz hinausgeworfen. Das war natürlich sehr gefährlich damals! Nach dem Krieg aber hat das kein Mensch für Schütz ind Feld geführt; keiner macht sich heute die Mühe und will den Schütz in seiner damaligen Lage verstehen. Daß man unter diesen Umständen damals leben mußte, will heute keiner beachten, und man tut so, als hätte damals jeder die Möglichkeit gehabt, in die Schweiz auszuwandern.

3787   smaragd 2021-02-25 19:19:14

Franz Schmidt művei rádióműsorokban 2020-2021

3786   smaragd 2021-02-23 18:45:02

Paavo Järvi’s ‘Franz Schmidt Complete Symphonies’ Nominated For BBC Music Magazine Award
Paavo Järvi’s ‘Franz Schmidt Complete Symphonies’ has been nominated in the Orchestral category of the BBC Music Magazine Awards 2021.

                                        

https://www.udiscovermusic.com/classical-news/paavo-jarvi-bbc-music-magazine-award/

3785   smaragd 2021-02-22 11:27:36

                                               

                                           FRANZ SCHMIDT

a plakettet a róla elnevezett nemzetközi orgonaverseny díjazottjai vehették át.

3784   smaragd • előzmény3771 2021-02-20 18:40:32

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit WALTER  PANHOFER

19. d.

Zu einem Freund von mir - er war Jude - hat der Schütz 1938 gesagt, als er gefragt wurde, was wohl den Juden geschehen werde, daß es sicherlich bald eine Vereinigung für jüdische Künstler geben werde, so gutgläubig war der Schütz damals. Und Schütz hat viele Juden gehalten und sich gegen das Regime gestellt, und zwar so, daß wir geglaubt haben, der Schütz kommt noch selber in das KZ. Und es ist eine Ungerechtigkeit, daß ihm dieses Verhalten noch niemend gedankt hat.

3783   smaragd 2021-02-19 10:58:29

Franz Schmidt : "Notre Dame"

az Opereház műsorán: https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/notre-dame-2020/eloadas-202104152000/

3782   smaragd 2021-02-17 17:33:13

                                         

100. Geburtstag Franz Schmidts
Sonderpostmarke

Der Komponist Franz Schmidt wurde 1874, im selben Jahr wie Arnold Schönberg, geboren. Während sich Schönberg völlig neuen musikalischen Richtungen, der Atonalität und dem Zwölftonstil zuwandte, vermochte Schmidt mit ererbten Ausdrucksmitteln nochmals ganz persönlich gefärbte Musik zu schreiben. Die eigenpersönliche Farbe seiner Tonsprache ist so stark, daß ein Schmidtsches Werk schon nach wenigen Takten als eines dieses Meisters erkennbar ist. Und das kann zweifellos als ein entscheidender Beweis für die schöpferische Bedeutung Schmidts gelten: Seine romantische Position in einer Zeit radikalen musikalischen Umbruchs hat dazu geführt, daß Schmidt als allzu Konservativer abgestempelt und daher in seiner eigentlichen Bedeutung verkannt wurde. Sein berühmtestes Werk und auch heute noch oft gespielt ist das Oratorium "Das Buch mit den sieben Siegeln", das die grandiose Szenerie der apokalyptischen Visionen, der geheimen Offenbarung des Johannes musikalisch gestaltet. Die Visionen von den letzten Tagen der Menschheit, vom großen Gericht fanden durch Schmidt eine adäquate, ungeheuer bildhafte musikalische Gestaltung. Der Meister starb am 11. Februar 1939. Das Markenbild zeigt ein Porträt des Komponisten.

Forrás: https://austria-forum.org/af/Wissenssammlungen/Briefmarken/1974/Franz_Schmidt

* úgy emlékszem, hogy fórumunkon Ardelao már a kezdeteknél linken közreadta a bélyeget. Azóta már képet is láthatunk. A rövid, de méltó megemlékezés a néhány nappal ezelőtti évforduló alkalmából is ideillik.

3781   smaragd 2021-02-14 19:06:12

Most találtam rá erre a YouTube csatornára:

Franz Schmidt - téma

Névjegy / Leírás
Franz Schmidt zeneszerző, cselló- és zongoraművész, kamarazenész, pedagógus, a Bécsi Zeneakadémia igazgatója majd rektora.

3780   smaragd • előzmény3778 2021-02-11 17:42:52

                                               

                                 FRANZ SCHMIDT emlékére

Ezen a napon, február 11-én, 1939-ben hunyt el Franz Schmidt. Korának legnagyobb osztrák zeneszerzőjeként ismerték, ünnepelték, köztisztelet és közszeretet vette körül, azután halálát követően más szelek is fújtak.
Zenei karrierjéről, műveiről, magánéletéről fórumunkon hiteles dokumentumokból magyarul és németül olyan adatgyűjtemény található, amelynek talán nincs is párja. Legnagyobb örömeim egyike lenne, ha létrejönne valamely zenetörténeti dokumentáció, ami fölülmúlja majd tiszteletteli, itteni szorgoskodásunkat.

Most nem érdemei méltatásával emlékezem, hanem azzal az örömmel, hogy mint a Nap sugarai, fénysávok - koncertek, lemezek - elevenítik fel zenéjét, újra és újra. Úgy tűnik, hogy múlik a sötétség. Az elmúlt évben az ismert okok miatt nem tarthattak meg minden hangversenyt, de új, magas színvonalú, német nyelvű rádióműsorokról nemrég hírt adhattam.
Első operája a "Notre Dame" iránt is megélénkült az érdeklődés. 
https://gfo-hannover.de/opernraritaeten-7-franz-schmidt-notre-dame-farbenreiche-gluehende-musik-der-spaetromantik/

Sok szeretettel és kíváncsisággal várom Operaházunk CD-felvételét, ahol előadás keretében hangzik majd fel ez a különleges opera. 2014 után most ismét Schmidt-művel kényezteti Operházunk a közönséget.

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021
Freitag 20:30-23:00 25. Juni 2021 Premiere 
Klosterhof Theater St.Gallen
Notre Dame
Oper von Franz Schmidt

https://www.theatersg.ch/de/programm/notre-dame/2005

3779   smaragd • előzmény3778 2021-02-10 15:45:44

Talán azért maradt el, hogy majd el tudjak menni a koncertre? Sajnos, csak utólag vettem észre a programot. Eddig nem találtam meg az új időpontot, nagyon örülnék ha valaki meglelné és beírná fórumunkba.

3778   smaragd • előzmény3756 2021-02-08 20:29:11

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

Elmaradt koncert

SAMSTAG, 9. JÄNNER 2021
Abgesagt: 4. Kammermusikkonzert in der Wiener Staatsoper
11:00 Wiener Staatsoper, Mahlersaal, Wien, Österreich
KLAVIER
Srebra Gelleva
KLARINETTE
Matthias Schorn
VIOLINE
Harald Krumpöck
VIOLINE
Clemens Flieder
VIOLA
Robert Bauerstatter
VIOLONCELLO
Edison Pashko
PROGRAMM
Herbert Willi
Trio für Violine, Viola und Cello
Wolfgang Amadeus Mozart
Quintett A-Dur für Klarinette, 2 Violinen, Viola und Cello KV 581
Franz Schmidt
Quintett A-Dur Klavier, Klarinette, Violine, Viola und Cello

3777   smaragd • előzmény3776 2021-02-07 14:58:22

Engem a műsorban legjobban Rajter Lajos felvétele fogott meg. (cca 76.30-nál) Nem könnyen lehet hozzájutni, rövid részlet hangzott el és összehasonlítás más karmesterek felfogásával. Ez persze vitatható.

Mindenképpen fontos adás, igényes. Schmidt életének kényessé tett témái is előkerültek, diplomatikus, de felületes feldolgozásban - ismét csak a műsoridő hosszára tudok gondolni, nem volt rá elég idő... vagy a tudást kellene még bővíteni... fórumunkon kiegészítésképpen olvasható!

Pozsony említése is nagy dolog, az eddigekhez képest (kivétel eddig is volt azért) és majd egyszer talán a kiejtés is eljut a felismerhetőségig. :-)

Mindazonáltal jó műsor, gratulálok!

3776   smaragd • előzmény3775 2021-02-03 19:37:29

Most hallgatom a műsort - csodálatos.

Franz Schmidt halálának közelgő évfordulója előtt különösen annak örülök, hogy ismét méltó módon értékelik munkásságát!

3775   smaragd • előzmény3774 2021-02-02 18:52:29

                                         

                                       

                                 FRANZ SCHMIDT

A műsorban elhangzó felvételek

3774   smaragd • előzmény3773 2021-01-31 18:49:50

Legnagyobb meglepetésemre és örömre kiváló programot hallottunk, és még jó ideig újra meghallgatható!

Megelégedettséggel tölt el, hogy egyetlen olyan adat sem hangzott el a két órás műsor során, amely fórumunkon ne szerepelt volna már!

Ez óriási dolog! Ezúton ismételten köszönöm fórumtársaimnak, elsősorban Ardelaonak, hogy éveken át, fáradhatatlanul és lelkesen gyűjtötte az interneten elérhető dokumentumokat és fordításaival segítette a magyar nyelvű megjelenést. Hasonlóképpen hálás vagyok Radegundis fórumtársunknak perchtoldsdorfi és bécsi Schmidt-témájú bejegyzéseiért.

Itt jegyzem meg, hogy hiányoltam a műsorban Hofrat Prof. Dr. Franz Schmidt zeneakadémiai rangjának megemlítését a Hochschule für Musik und darstellende Kunst Wien igazgatója volt 1925-1927 között majd rektora 1931-ig. (A mai bécsi zeneművészeti egyetem előd-intézménye. Mindenre természetesen nincs idő, de egy félmondatos megjegyzés fontos lett volna.) Rektorként több alkalommal kívánt romló egészsége miatt visszavonulni, nagyrabecsülték zenepedagógia munkáját és nem engedték el. 

Ettől eltekintve méltó módon érdekes beszélgetést hallhatunk. Végre! (A Franz Schmidt-Gesellschaft feloszlása óta nem tudok arról, hogy a zeneszerző életművével komolyan foglalkozott volna rádióműsor. Bár tévednék! Az egyetlen nívós műsor a többször belinkelt új-zélandi összeállítás volt.) A kiváló zenei részek listája külön linken is megtalálható.

Éppen ezt kerestem most, amikor újabb, mai adást fedeztem fel. Ismételten közel két óra időtartamban

                      

                                           FRANZ SCHMIDT

INTERPRETATIONEN | Beitrag vom 31.01.2021
Franz Schmidt und seine 4. Sinfonie
Musik für das Jenseits
Moderation: Olaf Wilhelmer

https://www.deutschlandfunkkultur.de/franz-schmidt-und-seine-4-sinfonie-musik-fuer-das-jenseits.1275.de.html?dram:article_id=491694 

Franz Schmidt IV. szimfóniáját elemzik a műsorban. Csak belehallgattam, nagyon ígéretes összeállításnak tűnik.

3773   smaragd 2021-01-29 14:07:20

                                   

Deutschlandfunk Kultur

INTERPRETATIONEN | Beitrag vom 24.01.2021

„Das Buch mit sieben Siegeln“ von Franz Schmidt Apokalypse im Konzertsaal

Gast: Jens Malte Fischer, Publizist; Moderation: Olaf Wilhelmer

* most találtam meg ezt az új műsort, még meghallgatható. Kíváncsian várom, mi hangzik el benne, remélem, hogy értékes gondolatok és nagyszerű felvételek.

3772   smaragd 2021-01-29 07:01:08

                     

                          FRANZ SCHMIDT 

egyik ismert fényképének részlete nagy oratóriuma bemutatója idején, perchtoldsdorfi villájában készült.

3771   smaragd • előzmény3770 2021-01-26 11:59:59

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit WALTER  PANHOFER


19. c

Alexander Wunderer schreibt in seiner Biographie (über Schmidt), daß zwei Personen an der Entstehung der "Deutschen Auferstehung" direkt oder indirekt beteiligt waren: Kabasta und Schütz.

Daß natürlich Schütz und Kabasta nach dem Riesenerfolg des "Buch mit sieben Siegeln" Schmidt animiert haben, eine Kantate oder ein Oratorium dieser Besetzung zu schreiben ist verständlich. Aber wegen des Textes bin ich vollkommen überfragt. Natürlich war der Schütz den politischen Dingen dieser Zeit nicht abgeneigt. Aber was man nie erwähnt, daß Schütz so viele Juden oder Leute, die mit Jüdinnen verheiratet waren, gedeckt hat!

3770   smaragd • előzmény3768 2021-01-24 07:18:18

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   
Reiner Schuhenn
Franz Schmidts oratorische Werke
Gespräch mit WALTER  PANHOFER

 

19. b

Man hat dies auch auf dem letzten Symposion über Schmidt zur Sprache gebracht (1985) und gesagt, man verstehe das überhaupt nicht, Schmidt war nie in einer Partei, und er wird da behandelt wie der ärgste Kriegsverbrecher, obwohl man weiß, daß man ihm, dem Todkranken, diese umstrittene Kantate abgerungen hat. Und viele andere, die tatsächlich in der Partei waren, sind heute hoch geehrt; nur beim Schmidt, da schreien sie alle auf!

3769   smaragd 2021-01-22 12:27:06

                          

3768   smaragd • előzmény3759 2021-01-21 00:05:28

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

19. a

Was mich heute immer ärgert, ist das, wenn heute das "Buch mit sieben Siegeln" aufgeführt wird, dann ist es zwar in zwei Tagen ausverkauft - aber die Kritiken sind immer schlecht. Es gab sogar einmal den Fall, da hat einer eine gute Kritik geschrieben - der mußte am nächsten Tag widerrufen. Und zwei Tage später stand dann eine sehr abschwächende Kritik in der Zeitung. Das sind rein politische Gründe, die einfach lächerlich sind, er darf nicht gelobt werden, er steht bei manchen halt auf der "schwarzen Liste".

3767   smaragd • előzmény3766 2021-01-19 09:46:36

Köszönöm, különös.

3766   ladislav kozlok • előzmény3765 2021-01-19 09:38:04

Nem hiszem, hogy valamit jelentene - szerintem egy érdekes absztrakt forma.

3765   smaragd • előzmény3764 2021-01-18 13:33:25

Nem tudom mihez kötni a CD-borítón látható képet.

3764   ladislav kozlok • előzmény3763 2021-01-17 14:02:58

Nagyszeru.

3763   smaragd • előzmény3762 2021-01-17 13:24:07

Kedves Laci, igen. Nagyszerű, hogy manapság is megjelennek kiváló karmesterrekkel Franz Schmidt CD-k! Érdekes a borító...?.

3762   ladislav kozlok • előzmény3760 2021-01-17 13:03:59

Kedves Smaragd,  ez az a lemez, amit Lemprecht úgy lehúzott. Idiota. 

3761   smaragd 2021-01-17 10:14:50

Franz Schmidt életműve a bécsi Zeneakadémia igazgatójaként, majd rektoraként, a zongora- és zeneszerzéstanszék vezetőjeként, virtuóz zongoristaként (fellépéseket nem vállalt, csak igen ritkán), kiváló csellistaként és zeneszerzőként is számtalan ponton kapcsolódik Beethoven zenéjéhez.

A Beethoven emlékév eseményeit itt követhetjük nyomon, sajnos, már 2020-ban lezajlott... színhelye a Bécsi Zenei- és előadóművészeti egyetem, a bécsi Akadémia utódintézménye:

https://beethoven2020.wien.gv.at/site/programm/action~agenda/request_format~json/

https://www.mdw.ac.at/magazin/index.php/2020/02/24/das-beethovenjahr-2020-an-der-mdw/

https://www.mdw.ac.at/Beethoven2020/

© 2021 mdw – Universität für Musik und darstellende Kunst Wien Anton-von-Webern-Platz 1

3760   smaragd • előzmény3683 2021-01-16 06:23:53

3759   smaragd • előzmény3758 2021-01-12 19:21:58

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

18.

Ich glaube, wenn irgendein Werk von Schmidt bei der Nachwelt überleben wird, dann ist es die vierte Symphonie, das "Buch mit sieben Siegeln" und vielleicht ein paar Orgelwerke. Der Knappertsbusch hat auch die Zweite sehr gemocht und im Konzert großartig dirigiert, der Leinsdorf glaube ich auch. Als der Pflitzner zum ersten Mal die vierte Symphonie von Schmidt gehört hat, da hat er zu Schütz, der neben ihm saß, gesagt: "Das ist viel ehrlicher als Richard Strauss..." und es waren noch ein paar Bemerkungen mehr. Er war also sehr angetan von dieser Musik!

3758   smaragd • előzmény3729 2021-01-11 06:09:54

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

17.

Später als ich an der Akademie die Professur bekam, hatte ich das Glück, im gleichen Klassenzimmer wie Schmidt damals zu unterrichen; vor meinem ersten Dienstauftritt habe ich mir das Zimmer aufsperren lassen, und war alles in der Erinnerung wieder da: hier bist du gesessen, hier stand der Schmidt....

3757   smaragd • előzmény3739 2021-01-09 17:08:33

Újabb Schmidt-műrészlet, most már az ORF idei programjában: a Notre Dame katedrális megmentési munkálataival kapcsolatosan az Intermezzo hangzott el Karajan vezényletével Franz Schmidt Notre Dame című, első operájából.

Pasticcio https://oe1.orf.at/programm/20210106/622421

* Remélem, hogy Operaházunk tervezett Notre Dame felvétele és adománya ez áprilisában megvalósul, létrejön!

3756   smaragd • előzmény3741 2021-01-08 17:35:16

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

Sinfónico 20
Auditorio Nacional de Música: Sala Sinfónica
Calle del Príncipe de Vergara 146, Madrid, 28002, Spain
DATES/TIMES IN MADRID TIME ZONE
Friday 23 April 2021        19:30
Saturday 24 April 2021    19:30
Sunday 25 April 2021      11:30
PROGRAMME
Schmidt, Franz (1874-1939)   The Book of Seven Seals, oratorio for soloists, choir and orchestra    
PERFORMERS
Herbert Lippert    Tenor
Tobias Kehrer    Bass
Daniel Oyarzabal    Organ
Coro Nacional de España    
Orquesta Nacional de España    
Fabio Luisi    Conductor

3755   ladislav kozlok • előzmény3753 2021-01-07 13:02:40

Tisztelt Ardealo, az az érzésem - soha.

3754   ladislav kozlok • előzmény3753 2021-01-07 13:02:39

Tisztelt Ardealo, az az érzésem - soha.

3753   Ardelao • előzmény3752 2021-01-07 11:15:45

Asszociáció:

"Alig hallottam, sorsomba merülten,
hogy fecseg a felszin, hallgat a mély."

Mikor éljük már meg végre, hogy a "mély" fecseg, és a "felszín" hallgat? 

3752   smaragd • előzmény3751 2021-01-07 10:49:06

Kedves Ardelao, köszönöm hozzászólásodat és véleményedet.

Reggel nem is néztem a fotót a cikkben, Florent Schmitt képét közölték, Franz Schmidt születési-halálozási évével az íráshoz. Örülök, hogy észrevetted. Tényleg megáll az ész, mi mindent tesznek meg és tehetnek meg egyesek.

Mintha csak mégis éreztem volna és bejegyzésemhez Franz Schmidt fotóját is csatoltam.

3751   Ardelao • előzmény3749 2021-01-07 10:25:55

A véleményezést indító, angol nyelvű íráshoz ( https://thecritic.co.uk/franz-schmidt-4th-symphony/ ) és az azt követő hozzászólásokhoz kapcsolódóan még néhány gondolat: 

A szóban forgó cikkek szerzője Norman Lebrecht. Utánanéztem, ki ő: https://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Lebrecht  . Végzettségét tekintve – a tévedés jogát fenntartva - úgy vélem, nem kifejezetten zenei képzésben részesült író. De elfogadom, hogy neki nem tetszik, untatja Schmidt zenéje, nem érzi pl. a IV. szimfóniában rejlő mélységeket, szívfájdalmat sem. (Nem csodálom, hiszen mindhárom leánya él!) Sokan vannak így. Megváltozott a világ, megváltoztak az érzelmek, és így megváltozott a zenei ízlés is. Hiszen a zene elsősorban érzelmeket közvetít.

De szeretném végre tudni, melyek a náci zene vagy a fasiszta zenekar jellemzői? Ha a náci zene fő ismérve netán a monumentalitás lenne, úgy Beethoven, Sosztakovics, sőt, Brahms és Mahler! is igazi náci zenét komponált, az ő műveiket játszó zenekarok pedig valamennyien fasiszták …

Egyébként feltűnt nekem – hogy a Kozlok úr által betekintésre ajánlott, eredeti angol cikkben a fotó Franz Schmidt helyett - az osztrák-magyar zeneszerző születési adatainak feltüntetésével (1874-1939) - Florent Schmitt francia zeneszerzőt ábrázolja, aki viszont 1870-től 1958-ig élt. Innentől kezdve erős kétségeim merültek fel a cikk tartalmának értékelhetőségével kapcsolatban …

3750   smaragd • előzmény3749 2021-01-07 08:57:09

Gyakorlat teszi a mestert.

Nem ő volt az első.

Remélhetőleg egyre nagyobb hangsúlyt kap Franz Schmidt zenéje, elismertségét mindmáig mutatják művei világhírű karmesterei is.

3749   Héterő • előzmény3748 2021-01-07 08:17:18

Ez a derék ember máskor is ír Schmidtről.

Tömören-velősen, 12 sorban: ez biz'a náci zene. A fasiszta zenekar is megkapja a magáét.

Schmidt (1874-1939)  was a cellist in Mahler’s orchestra at the Vienna Opera and one of his chief opponents. He later became a vociferous Nazi. The Vienna Philharmonic are proud of him as one of their own.
Have I left anything out?

"Harsány náci lett belőle. A Bécsi Filharmonikusok büszkén vallják őt magukénak.
Kihagytam valamit?"

3748   smaragd • előzmény3747 2021-01-07 07:08:39

Minden relativ :-)... vagy egyesek relativálják, de a jó dolgok alapvetően ronthatatlanok.

3747   Héterő • előzmény3745 2021-01-07 06:59:57

Végülis karcos tollú kritikusunk révén nem került Schmidt annyira lesújtó társaságba. Szerinte Wagner kitörölhető a zene világából - és semmi sem változik.

Remove Wagner, however, and the rest of music continues regardless. Wagner is a one-off, an ego, a restless provocateur. To Wagnerites, he’s the fusion of all arts. To Wagner-sceptics like me, he’s a genetic anomaly, a genius without anxiety.

No meg Wagner tanította - szerinte - fasizmusra a világot. Megragadó zenei gondolat!

3746   smaragd • előzmény3742 2021-01-07 06:32:03

Kedves Laci,

köszönöm szépen bejegyzésedet, öröltem neki. 

(3744 számmal már beírtam egyszer, de eltűnt...? és most újra megjelent, na nem baj.)

3745   smaragd • előzmény3743 2021-01-07 06:28:15

Kedves Héterő, szegény smaragd nem lehet az, akinek kiváló fórumtársak fordítanak :-).

Köszönöm szépen szellemes szavaidat és már-már maró, de igaz megvilágításodat

  

Hofrat Prof. Dr. Franz Schmidt minderről már nem tudott... életében köztisztelet és közszeretet övezte, a Franz Schmidt-Gesellschaft évtizedeken át tartó kutatómunkája dokumenetumokkal támasztja alá a valós tényeket - halála után próbálták meg zenei sikereit politikai okokkal kikezdeni. 

3744   smaragd • előzmény3742 2021-01-07 06:21:47

Kedves Laci,

köszönöm szépen kedvességedet, örülök bejegyzésednek.

3743   Héterő • előzmény3742 2021-01-07 05:20:36

Félek, nem lesz szegény smaragdnak túl sok öröme az elfogulatlanul (?) politika-mentes Schmidt-kritikában:

1 Schmidt was an embittered Austrian whose constant resentments isolated him from the mainstream. In his last year of life, he became an enthusiastic Nazi.
Azaz: egy vénségére már náci-imádó fasisztának a zenéje hallik (nyilván kiderül a zenei futamokból).

2 It is perfectly understandable that Austro-Germans should hear things in Schmidt symphonies that leave me stone-cold.
Azaz: az ausztro(+magyar)+német (= mind náci valószínűleg) szeretheti ezt az izét, de kritikusunkat hidegen hagyja.

3 ...as if Mahler and Strauss never existed. There is a brief swipe of Mahler six minutes into the first movement, but Schmidt gets over it, settling into wish-washy swathes of Tristanesque Wagnerisms.
Azaz: mintha Mahler nem is létezett volna, Schmidt feledi - és a wagnerizmus tristani nyavalygásának nyomába szegődik.

4 It’s like asking a Michelin-starred chef to make you a burger. Hold the pickle.
Azaz: mintha egy Michelin-díjas séfet hamburgersütésre késztetnénk. Fenébe ezzel a szósszal.

Bravo.

Mellesleg a szerző ismertette nemrég szorgos kutatások eredményét:
Frédéric Chopin had erotic relationships with several men. He sends kisses to his lovers, among other tokens of physical intimacy.
Zongorázni igazán egy gay tud... (a szó jelentése itt nem "vidám")
Nesze neked, prűd Lengyelhon!

3742   ladislav kozlok • előzmény3740 2021-01-06 23:35:16

Kedves Smaragd, szíves figyelmedbe ajánlom az eredeti írást angol nyelven =

thecritic.co.uk/franz-schmidt-4th-symphony/

     

   

3741   smaragd • előzmény3632 2021-01-06 05:26:49

FRANZ SCHMIDT MŰVEI – KONCERTEK 2017/2018/2019/2020/2021

Meyerson Symphony Center
Dallas, Texas, 75201, United States

Thursday 01 April 2021    19:30
Friday 02 April 2021         19:30
Saturday 03 April 2021     19:30
PROGRAMME
Brahms, Johannes (1833-1897)    Piano Concerto no. 2 in B flat major, Op.83    
Schmidt, Franz (1874-1939) Symphony no. 4 in C major  
PERFORMERS
Rudolf Buchbinder    Piano
Fabio Luisi Conductor
Dallas Symphony Orchestra

3740   smaragd • előzmény3739 2021-01-04 11:40:32

Album týdne Normana Lebrechta: Franz Schmidt – Symfonie č. 4
NORMAN LEBRECHT, 03.10.2020 
https://operaplus.cz/album-tydne-normana-lebrechta-franz-schmidt-symfonie-c-4/

Hátha lesz majd olyan kedves olvasónk vagy fórumtársunk, aki lefordítja nekünk a cikket!  :-)

3739   smaragd • előzmény3732 2021-01-02 17:02:21

Franz Schmidt műveit a Beethoven-évvel kapcsolatban - elsősorban Kirill Petrenko karmester CD-i kapcsán - az alábbi műsor is említi, 

Beethoven évforduló napján, 2020. december 16-án:

https://oe1.orf.at/programm/20201216/621409/Kirill-Petrenkos-Einsatz-fuer-ein-Jahrhunderttalent

Koncertek most nincsenek, szerencsére kiváló felvételeken meghallgathatjuk a műveket!

3738   smaragd 2021-01-01 09:54:40

                                       

3737   smaragd 2020-12-31 16:50:47

Franz Schmidt életét fiatal éveitől haláláig betöltötte Perchtoldsdorf iránti szeretete. Híres portréját és egykori perchtoldsdorfi villáját látjuk a képen:

                                           

A 2020-as évet fórumán választott hazája új TV csatornájának felvételeivel zárom:

Perchtoldsdorf TV

Hangulatos és szórakoztató képek idézik fel az esztendőt, amely során nagy hagyománnyal rendelkező eseményeket kellett lemondani… másokat megtartottak, úgy, ahogy a helyzet lehetővé tette.

3736   smaragd • előzmény3731 2020-12-28 16:57:45

Rövid írás az albumról...
27 novembre 2020 

                                             

https://www.ledevoir.com/culture/musique/590503/classique-franz-schmidt

ahogy most gyorsan átfutottam, javaslom, hogy inkább hallgassuk Schmidt szimfóniáit a CD-ről...

Paavo Järvi, Frankfurt Radio Symphony – Schmidt: Symphony No.4: I. Allegro molto moderato Passionato

3735   smaragd 2020-12-25 16:04:09

Áldott, békés Karácsonyt kívánok kedves olvasóinknak és fórumtársaimnak!

3734   smaragd 2020-12-22 17:14:15

                                                   

146 évvel ezelőtt született 
Franz Schmidt (Pozsony, Osztrák–Magyar Monarchia, 1874. december 22. – Perchtoldsdorf, Ausztria, 1939. február 11.) zeneszerző, cselló- és zongoraművész, kamarazenész, pedagógus, a Bécsi Zeneakadémia (Akademie für Musik und darstellende Kunst in Wien) igazgatója (1925-1927) majd rektora (1927-1931).

              Az alábbi rádióműsorral emlékezem meg Franz Schmidt születésnapjának mai évfordulójáról. Dr. Carmen Ottner, az évtizedeken át működő Franz Schmidt-Gesellschaft főtitkárának avatott szavaival a zeneszerző életének néhány fontos elemét világítja meg.

Szívből örülök, hogy fórumunkon folyamatosan lehetőségünk nyílik Franz Schmidt (Schmidt Ferenc) életművének ismertetésére.

                                         

Franz Schmidt als Cellist nach einer Radierung von Anton Karlinsky  (Wien Museum)

Forrás :https://oe1.orf.at/artikel/211699/Was-waere-gewesen

Was wäre gewesen
Franz Schmidt - wieder steht die Biographie eines großen Umstrittenen im Zentrum des musikwissenschaftlichen Interesses. Die Franz-Schmidt-Gesellschaft widmet sich mit einem Symposium wieder einem Aspekt in Franz Schmidts Werk.

Merkwürdigkeit: Musikwissenschaftliche Forschung in Österreich ist vielfach ehrenamtlich. So ist es bei Korngold oder Ignaz Pleyel, auch im Falle Franz Schmidts ist es so.

Ehrenamtlichkeit schließt Professionalität nicht aus, im Gegenteil: Der Vorstand der Franz Schmidt Gesellschaft besteht aus Musikwissenschaftern und Musikwissenschafterinnen, die Franz-Schmidt-Gesellschaft hat ihren Sitz im Musikvereinsgebäude - also in dem Haus, wo Schmidt als Cellist und Mitglied der Wiener Philharmoniker seine Konzert spielt.

Unehelicher Sohn
Die Generalsekretärin der Franz-Schmidt-Gesellschaft, Carmen Ottner, über die familiären Verhältnisse des Komponisten: eine Geschichte, in der vierhändige Klaviermusik eine große Rolle spielt: "Man muss dazusagen: Man sollte nie fragen, was wäre gewesen, wenn, wir haben ja auch zahlreiche exilierte Schüler und Schülerinnen befragt, die uns die private Geschichte bestätigt haben, Franz Schmidt hat sich schon mit 20 in Ella Zwieback verliebt, die wollten heiraten. Er, der Student aus verarmtem Haus, der nur dank Stipendien studieren durfte. Sie, die Kaufhauserbin mit Unternehmen in der Kärntner Straße, ihre Eltern waren schwerreich und eine Ehe mit dem jungen Musiker kam nicht in Frage. Sie haben ja nicht ahnen können, was aus ihm wird. Sie wurde also verheiratet mit dem viel älteren Zirner, dem Vater ihrer ersten zwei Kinder. Der Enkel August Zirner hat mir das bestätigt. Sie wurde verkuppelt, aber sie hat weiterhin vierhändig mit Franz Schmidt gespielt. Und so kam es: ihr drittes Kind - und das hat ganz Wien gewusst - dass dieser Sohn von Franz Schmidt ist. Aber er selbst, der Ludwig, genannt Ludi, hat das nicht gewusst."

Gesellschaftliche Zwänge
Der Sohn erfuhr es erst im Exil, er hatte vorher in Franz Schmidt nur einen verehrten Lehrer und Freund des Hauses gesehen. Es wäre undenkbar gewesen, dass sich die reiche Kaufhauserbin aus bestem jüdischen Wiener Haus zum Vater ihres Kindes bekennt, er hätte sie - so ist Carmen Ottner überzeugt - mit dem Bekenntnis zu dem Sohn gesellschaftlich kompromittiert.

So war der nicht-jüdische Vater keine Erleichterung in der Verfolgung durch die Nazis. Ella Zirner-Zwieback floh und die Geschichte der Familie ging in den USA weiter. "Die Nazis haben ganz genau gewusst, dass Ellas Kind sein Sohn ist", sagt Carmen Ottner, die sich in den vergangenen Jahren mit dem Schicksal dieser Familie aber auch mit jenem der ins Exil geflohnen Schüler und Schülerinnen beschäftigt hat.
Kooperation mit Nazi-Regime
Franz Schmidt - eine Biografie, die in die Nazi Zeit hineinreicht, die Druck und Kooperation mit dem Nazi-Regime nicht wegweisen kann. In den vergangenen Symposien wurde dieser Punkt auch recherchiert, nach dem Symposium im Jahr 2004 entstand ein Band "Musik in Wien 1938 bis 1945", in dem das Musikleben der Institutionen von 38 bis 45 auf dem Prüfstand stand - also die Musikzeitschriften, die Musikwissenschaft an der Universität Wien, die Wiener Symphoniker in der NS-Zeit und die Reichshochschule für Musik. Die historisch recherchierenden Wissenschaften treten in eine Phase ein, die nicht mehr nur schwarz-weiß erkennt, sondern auch die Grautöne der Verstrickungen, Sympathien und Abhängigkeiten mit dem NS-Regime.

Carmen Ottner: "Bei der Publikation des Symposium-Bandes zur NS-Zeit habe ich nicht einmal zwei Drittel der zugesagten Publikationsförderungen bekommen. Zuerst waren alle vom Thema begeistert, aber dann wollte es keiner und keine fördern."
Klavierkonzert im Mittelpunkt
Seit Donnerstag und noch bis Samstag, den 1. Dezember, sprechen Musikwissenschafter und einige wenige Musikwissenschafterinnen über das Klavierkonzert: über seine Komponisten, Interpreten und Interpretinnen, über das Repertoire und auch über einen Produzenten, der ein Oeuvre hervorbachte: Paul Wittgenstein, der trotz seiner Behinderung, 20 Klavierkonzerte und Dutzende Perlen an Kammermusik in Auftrag gab.

Was bringt ein Symposium, drei Tage wissenschaftliches Gespräch, in Zeiten des permanenten Austausches im Internet? Carmen Ottner: "Wer sich die Zeit nimmt, wird von der direkten Konfrontation mit den Wissenschaftern und Wissenschafterinnen viel Gewinn ziehen; wir haben immer sehr lange und sehr lebhafte Diskussionen, die wir auch ins Buch aufnehmen."
Vorträge zu Hindemith und Korngold

Nehmen Sie sich Zeit: Freitagnachmittag gibt es beim 8. Internationalen Franz Schmidt Symposium Vorträge zu Schönbergs Klavierkonzert, zu jenem von Joseph Marx und zum Verhältnis Franz Schmidts zu Paul Wittgenstein. Samstagvormittag zu Paul Hindemith und Erich Wolfgang Korngold, der für Paul Wittgenstein auch eine wunderbare Suite komponierte.

Buch-Tipps
XV. Bd. der "Studien zu Franz Schmidt", hg. von Carmen Ottner, "Musik in Wien: 1938 -1945", Verlag Doblinger

Irene Suchy, Allan Janik, Georg Predota (Hg.): "Empty Sleeve - der Musiker und Mäzen Paul Wittgenstein", Edition Brenner-Forum, Band 3

Veranstaltungs-Tipp
8. Internationales Franz Schmidt-Symposion, "Das Klavierkonzert in Österreich und Deutschland von 1900-1945", Donnerstag, 29. November bis Samstag, 1. Dezember 2007 in den Räumen der "Österreichischen Gesellschaft für Musik" A-1010 Wien, Hanuschgasse 3 / 3. Stock

* Franz Schmidt magyar nyelvű Wikipédia-oldala

3733   smaragd • előzmény3732 2020-12-19 19:53:07

Ismét OE1 - kedves fórumtársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy az osztrák rádió gyakorta játsza Franz Schmidt műveit:

Das Ö1 Konzert 01 12 2020

In seiner zweiten Symphonie vereint Franz Schmidt die Summe der formalen Charakteristika der Klassiker und greift auf traditionelle Formen der Musikgeschichte zurück. In ihr begegnen wir den Kompositionsprinzipien der Variations-, der Sonaten- und der Fugenform.

Forrás: 

https://oe1.orf.at/programm/20201201/618963/Fin-de-Siecle

Franz Schmidt: Symphonie in Es-Dur (1911-1913)

3732   smaragd • előzmény3731 2020-12-16 18:30:25

És ismét a IV. Szimfónia - az OE1 programján:

KIRILL PETRENKO

Forrás: https://oe1.orf.at/programm/20201204/620814/Franz-Schmidts instrumentales-Requiem
Des Cis
Zur Sendereihe
04 12 2020

2015 haben die Berliner Philharmoniker Kirill Petrenko zu ihrem Chefdirigenten gewählt. Petrenko wurde 1972 in Sibirien geborenen und in Vorarlberg sowie Wien ausgebildet. Vor einem Jahr hat er das Amt in Berlin angetreten. Eine CD-Box versammelt erste Aufnahmen, die aus dieser künstlerischen Partnerschaft hervorgegangen sind. Unter den Einspielungen ist auch die vierte Symphonie des Wiener Spätromantikers Franz Schmidt.

3731   smaragd • előzmény3683 2020-12-14 16:03:47

Paavo Järvi - Franz Schmidt: Complete Symphonies (Trailer)

Franz Schmidt mind a négy szimfóniája tételenként is meghallgatható (még a negyedik is, amelyet köztudottan tétel szünet nélküli előadásra komponált a szerző.)

YouTube Paavo Järvi, Frankfurt Radio Symphony – Schmidt: Symphony No.4: II. Adagio Piu lento Adagio

* ez a tétel (és nem az egész szimfónia) viseli Franz Schmidt személyes tragédiáját címében: "Requiem für meine Tochter")

3730   smaragd 2020-12-12 14:14:53

YouTube /Franz Schmidt:Notre Dame-Zenekari részletek

*Érdemes elolvasni a bejegyzéseket, az egyik:

Ez egy határozottan szokatlan módszer az operák írására, és olyan hangszereket eredményezett, amelyek szimfonikus formákra épülnek, és amelyek könnyen azonosíthatók a partitúrában. Ez befolyásolta Alban Berg-et, akinek két operája, Wozzeck és Lulu, hasonló felépítésű

3729   smaragd • előzmény3727 2020-12-10 18:22:54

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

16.

In den Zeiten, als wir Studenten waren, sind wir so arm gewesen, daß wir uns sogar den Parterre-Stehplatz der Oper nicht leisten könnten und uns oft hineingemogelt haben; es waren wirklich schlimme Zeiten.

Den Reichtum, den inneren, aber hat er (*Franz Schmidt) uns gegeben mit dem, was er uns gesagt hat.

* kiemeltem a mondatot és beírtam  Franz Schmidt nevét ebbe a részletbe.

3728   smaragd 2020-12-08 20:03:11

           mtva.archívum

Ezen az oldalon két Franz Schmidt tanítvány szerepel: Kemény Egon és Rajter Lajos

1936. július 26. Budapest I.

  • 15.50: Kondor Leó – Polgár Tibor kétzongorás jazzszámai

           2. Kemény Egon: Olasz ég alatt

  • 18.30: Budapesti Hangverseny Zenekar. Vezényel Rajter Lajos.
3727   smaragd • előzmény3726 2020-12-06 17:00:43

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

15/b

Einmal habe ich zusammen mit dem Bruno Seidhofer bei den Liebeslieder-Walzern von Brahms mitgespielt. Gesungen hat der Wiener Staatsopernchor, dirigiert hat Clemens Krauss. Das habe ich dem Schmidt vorher erzhählt, worauf er sagte: „Das ist so herrliche Musik”, sich ans Klavier setzte, und die Walzer spielte! Ich wollte es im Konzert dann so spielen, wie ich es vom Schmidt im Ohr hatte, aber es ging nicht, weil der Krauss – so sehr ich ihn schätze – immer so geschlagen hat[1]


[1]  1 Hier deutet Panhofer einen akademisch-trockenen Dreierschlag an.

 YouTube /  Johannes Brahms - Complete Liebeslieder Walzer Op. 52 and Op. 65

3726   smaragd • előzmény3724 2020-12-03 13:20:14

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

15/a

Wir alle sind eigentlich verloren gewesen für so vieles. Und es ist doch bei Schmidt nur am Klavier erklungen und nur so aus einem Moment. Aber das war, glaube ich, das Geheimnis seines Spiels, es kam so erruptiv aus ihm heraus. Er hatte außerdem eine herrliche Klavierhand und so viele Nuancen im Anschlag.

3725   smaragd 2020-12-01 06:23:24

Intermezzo...

Vajon véletlen-e, hogy Franz Schmidt életművéből legismertebb darabjaként a magyar zenei motívumokat is tartalmazó operarészlet ("Notre Dame") maradt fent? 

A nemrég megjelent CD megvásárolható, ezzel a YouTube videófelvétellel köszöntöm és indítom útjára magamban a decembert.

3724   smaragd • előzmény3722 2020-11-28 17:33:40

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

14.

Glauben Sie, daß Schmidt einen "Lieblingskomponisten" gehabt hat?

Da müßten Sie eigentlich Alfred Uhl fragen, der kennt Schmidt aufgrund des Kompositionsunterrichts noch besser. Schmidt war ja kurz  Bruckner-Schüler (1), und ich glaube schon, daß er eine Beziehung zu Bruckner hatte. Er hat uns im Unterricht oft den langsamen Satz aus Bruckners Siebenter gespielt. Das war so einmalig, daß es selbst bei den Philharmonikern im Konzert nicht so klang. Schauen Sie, da ging es mir so wie heute mit Wagnerischer Musik. Wenn man Furtwängler oder Knappertsbusch erlebt hat, wie die Wagner dirigiert haben, so muß ich sagen, das gibt es heute nicht mehr! Die haben das eben anders gemacht.

(1) Dieser Annahme muß wiedersprochen werden. Schmidt sollte Schüler Bruckners werden; es kam aber nicht dazu, weil Bruckner krankheitsbedingt vorzeitig, aus dem Lehrbetrieb der Akademie ausschied. (vgl. A. Jirasek: "Erinnerungen an Franz Schmidt")

3723   smaragd • előzmény3721 2020-11-25 17:22:40

3722   smaragd • előzmény3718 2020-11-22 19:06:54

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

13.

An eine andere Begebenheit kann ich mich erinnern: Immer wenn ein großer Künstler in Wien aufgetreten ist, kam am Tag zuvor um die Mittagszeit ein Ausschnitt aus seinen Schallpatten im Radio. Und einmal kam Horowitz nach Wien. Wir haben dem Schmidt erzählt, daß Horowitz so gut Klavier spielen könne, und daß so eine Sendung über ihn im Radio käme. Wir haben dann zusammen diese Sendung angehört, und Schmidt sagte: „Ihr seid doch meine Schüler, hört ihr denn nicht die musikalische Fehler, die dieser Mensch macht?” Und es stimmte bei diesem Stück, obwohl ich seine Virtuosität immer beneidet habe…

3721   smaragd • előzmény3715 2020-11-20 18:15:34

3720   smaragd • előzmény3719 2020-11-18 14:30:00

Köszönöm! Abszolút új részletek a régi alaphoz :-).

3719   Búbánat • előzmény17 2020-11-18 13:23:08

Premiere – 19 Mai 1949 – Wien Staatsoper  produkciója a Volksoper épületében

NOTRE DAME

Musik: Franz Schmidt

Dirigent: János Ferencsik

Regie: Josef Witt

in deutscher Sprache

Premier-szereposztás:

Archidiakonus von Notre Dame - Frederick Destal

Quasimodo - Herbert Alsen

Phoebus - Karl Friedrich

Gringoire - László Szemere

Officer - Josef Knapp

Esmeralda - Eszther Rèthy

Falourdel - Lorna Sidney

Zigeuner - Hans Wrana

  1. Bürger - Karl Bollhammer
  2. Bürger - Hanns Koch

Ez a produkció ebben a rendezésben összesen 21 előadást ért meg Bécsben 

Kis előadás - statisztika:

1949: május 19., 21., 25.,  június 3., 24., szeptember 2., 9., 19., október 3., 18. (mind a 10 előadást Ferencsik János vezényelte!), november 7.,  

1950: február 28., május 16. (ezt a két előadást is még Ferencsik dirigálta), szeptember 21., 26., november 20.,

1952: március 19., június 25.,

1953: június 3.,

1954: március 5., április 14.

Az utolsó, huszonegyedik előadásnak (április 14.) már a „visszakapott” Wiener Staatsoper volt a helyszíne.

3718   smaragd • előzmény3717 2020-11-16 14:43:10

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

12/3

Für mich ist Schmidt immer noch lebendig; ich pilgere auch heute noch zu seinem Grab. Denn sehen Sie, ich kam mit vierzehn Jahren zu Schmidt, und das ist ein Alter, in dem man geformt wird. Ich muß ehrlich sagen, mit vierzehn Jahren war er mir viel zu groß, zu stark, bis ich das alles kapiert habe. Und doch hat er uns alle geformt.

3717   smaragd • előzmény3716 2020-11-13 16:14:10

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

12/2

Als ich damals Schmidt besucht hatte, und als er mir dann auch vorspielte, hatte ich nicht gewußt, daß er an diesem Oratorium arbeitete, und so ist diese Musik wie ein Block auf mich zugefallen. Eine Oper, so sagte er, wolle er keine mehr schreiben. Wunderer hat ihn einmal gefragt, wann er denn „Notre Dame” eigentlich geschrieben habe, wo er doch so viel unterrichte und Orchesterdienst habe. Schmidt antwortete: „Abends während der Vorstellung.” Während er also abends in der Oper Cello gespielt hat, hat er zu gleicher Zeit im Kopf komponiert, er hat sich also innerlich zwiegespalten. Unglaublich!

3716   smaragd • előzmény3713 2020-11-09 17:32:02

Studien zu Franz Schmidt VIII, 1990   

Reiner Schuhenn

Franz Schmidts oratorische Werke

Gespräch mit WALTER  PANHOFER

12/1

Wenn ich noch einmal auf das „Buch mit sieben Siegeln” zurückkommen darf: Sind Ihnen Gründe bekannt, die zur Entstehung dieses Werkes geführt haben?

Da bewege ich mich mit meinem Wissen auf einem nicht ganz sicheren Boden; ich glaube aber trotzdem, daß ich nicht das Falsche sage.

Schmidt wollte ein Oratorium schreiben; und Schmidt hatte einen Schüler, der war Geistlicher, der Weißensteiner, der hat ihn angeblich auf die Apokalypse aufmerksam gemacht. Ob dies aber stimmt, weiß ich nicht genau. Außerdem war Schmidt ein gläubiger Mensch. Er hat sich den Text selbst zusammengestellt.

3715   smaragd • előzmény3714 2020-11-07 17:52:22

3714   smaragd • előzmény3709 2020-11-05 19:41:26

60 évvel ezelőtt hunyt el Dimitri Mitropoulos karmester, Franz Schmidt tisztelője és műveinek avatott ismerője.

Dimitri Mitropoulos (Athén, 1896. március 1. – Milánó, Olaszország 1960. november 2.)

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1892 • Germaine Tailleferre, zeneszerző, a "Hatok" tagja († 1983)
1965 • Natalie Dessay, énekes