vissza a cimoldalra
2021-05-08
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11631)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (7179)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4618)
Operett, mint színpadi műfaj (4726)
Pantheon (2895)
Lisztről emelkedetten (1128)
Momus-játék (6040)
Társművészetek (2388)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2195)
Franz Schmidt (3819)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (881)
Eiffel Műhelyház (547)
Palcsó Sándor (346)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5134)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2871)
Kimernya? (4016)
bakelitmentés (16)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Régizene (johanna, 2011-02-18 16:34:37)

   
7179   diosjeno • előzmény7178 2021-05-08 19:17:44

Igen. 

Bosszantsalak ? 

Az iparművészet is művészet :) És ez az, amit említesz. Tisztán. Vélem én. 

7178   chord • előzmény7177 2021-05-08 18:54:38

Nagyon jó zene.
Nekem kissé harsány az előadásmód. Vagy inkább elfedődik valami belső finomság, amit én még belesejtenék.
Ami, persze, nem biztos, hogy ott van vagy volt... :)

Meg ilyenkor, bármennyire is nem való, de bejön a felvétel minősége, keverése, az akusztikai tér, meg ez az egész procedúra, ami átülteti a felhangzó zenét a korongra.
Ami, szerintem, az ilyen zenéknél, simán művészi tevékenység.

7177   diosjeno • előzmény7175 2021-05-08 17:30:27

Ha már régi cd-ről van szó...Ez a lemez 1993 óta nagyon jó :)

 A darabok zöme igazi unique. Előadás nem kérdez. Tiszta, szép, muzikális. 

 És végre egy kis modern zene :) Már régen volt

Sancta Maria, regina celorum

 Accent. Ez a kiadó sem szokott mellényúlni.

7176   chord 2021-05-08 10:30:21

A kép:

7175   chord 2021-05-08 10:22:46

Ez volt az első Alpha.
Ez volt az, amikor egy belvárosi lakásban, Párizsban, leültek, hogy legyen egy új kiadó, amit úgy hívjanak, hogy Alpha, és jött egy srác, Vincent, és azt mondta, hogy figyeljetek, van itt egy költő zenész, az 1600-as évek elejéről, meg egy 80 oldalas szétporló füzetke a verseivel, és van három velencei kiadás, ahol szerepelnek a művei, megcsináltuk a zenét, és jó, és legyen ez az első.
De ez egy teljesen és totálisan ismeretlen alak...
És jött Hughues Deschaux, aki azt mondta, hogy én ezt felveszem nektek két darab mikrofonnal.
De ezt nem lehet megcsinálni...
És hogy legyen egy oda illő festmény az artwork alapja, de úgy, hogy akár  pici részlete csak az előlap....
És ez lett.

És megcsinálták.
És fogom most 23 évután ezt a lemezt a kezemben. Lapozgatom, szagolgatom. És megy a zene. És olyan hang- és előadói minőségben, amit aztán folyamatosan tartottak.
És a kalapomat megemelem.

Dolci miei martiri

7174   chord • előzmény7169 2021-05-08 09:22:10

Az avx-en csak.
Ez egy zseniális lemez.

Bocchreini után egy másik metafizikai sík.

7173   takatsa • előzmény7172 2021-05-08 08:35:57

Mentségemre legyen mondva, hogy a feltöltésnél beállítottam a kép méretét, és nem is akkor tolta szét az oldalt, hanem sok-sok nappal később. Tehát van valami alapvető rendellenesség az oldal működésében. Az is előfordult a napokban, hogy az egyik bejegyzésemnek a fele eltünt, de az is csak a bejegyzés írása után órákkal, amikor már nem tudtam szerkeszteni, és így javítani. 

7172   Héterő • előzmény7101 2021-05-07 23:54:58

Kedves Nagy Katalin tudomására is: lám-lám, itt a széltoló, aki széttolta az oldalt! :-)

7171   macskás 2021-05-07 21:54:33

7171

7170   diosjeno • előzmény7168 2021-05-07 21:41:01

Ez a felvétel jól kifejezi Boccherinit. 

 A glissandók, a debil dudolászás, és a mégis feszes és értékes tartalom ellenpontja Ő. 

Boccherini "Fandango" from the Guitar Quintet D-major, G.448

Amellett egy igazi impresszionista. 

 

7169   Corvette • előzmény7168 2021-05-07 21:37:12

Boccherinit? Te? Néha tényleg azt hiszem, hogy valaki feltörte a fiókodat és a nevedben írkál ide.

Én ma egy nagy adósságot törlesztettem. Meghallgattam a Le Musiche di Bellerofonte Castaldi egyes sorszámú Alpha lemezt.

Volt erről itt valaha szó?

7168   chord • előzmény7158 2021-05-07 20:16:21

Nem a legerősebb zene, ami létezik.
Korban is később van jóval.
A trió-, ill. a vonósnégyes sem olyan, hogy nem tudok élni nélküle.
De ez osztályon felüli előadás. Valamit mutatnak, ami érdekel.
És olyan szép hangszerhangok, hogy totálisan bele lehet feledkezni.

Six String Trios

7167   Corvette 2021-05-07 13:21:33

Ha hihetek a kiírásnak, akkor ezen a napon mutatták be Beethoven 9. szimfóniáját. Számomra ez a referencia előadás. 08:10-tól feltétlen érdemes belehallgatni. Ezt csak ők tudták.

Ludwig van Beethoven - Symphony No. 9 in D minor, op. 125 Herbert von Karajan Berliner Philharmoniker Soprano - Anna Tomowa-Sintow Alto - Agnes Baltsa Tenor - Peter Schreier Bass-Bariton - Jose van Dam Wiener Singverein 1977 studio recording

7166   Corvette 2021-05-07 13:03:55

Melyikőtök hallotta már a Csókos zsellérek, az Ugat a varjú, és a Szederjes a kasza című zenés színműveket?

7165   takatsa 2021-05-07 11:29:05

Ne szerénykedj. Van az 17% is. :)

7164   Corvette • előzmény7163 2021-05-07 11:15:42

Miért? A koncepciója az volt, hogy a dallamot, a lassan mozgó részeket tempo giusto játssza, a gyors futamokat pedig lezseren, lazán odavetve, kvázi díszítésként, így hozva létre egy látványos ellenpontot. Nem állítom, hogy ez túl fantáziadús megoldás lenne ( egy feszesebb és kicsit lassabbra vett tempó esetén gyönyörűen és kottázhatóan kinyílt volna a darab ), viszont így nagyon elnagyolt lett, amitől  a hangok nem tudják rendesen kizengeni magukat,  csúnyán egymásra rakódnak, és ennek a zenei szövet látja kárát. De nem akarok okoskodni, én sem értek az orgonához és az előadóművészethez. Sőt! Mondjuk ki báran, hogy semmihez sem értek. Örülök, ha 16%-ot úgy-ahogy befogadok. Akárcsak ti. :)

7163   takatsa 2021-05-07 10:18:42

MIért lenne rossz az előadás? Mondjuk ez a Jean-Pierre kicsit őrült, de hát ki nem az? Mindenesetre én Homiliusnak jobbára még a nevét sem hallottam ezt megelőzően, most viszont Jean-Pierre feljátszotta ezen a félig-meddig roncs orgonán az összes koráelőjátékát Homiliusnak. Amelyben szerepelnek olyan darabok, mint az Erbarm dich mein o Herre, amely vetekszik Bach legszebb korálfeldolgozásaival, vagy a Wo soll ich fliehen hin, amely akár egy kortárs szerző műve is lehetne.

7162   Corvette • előzmény7160 2021-05-07 09:31:16

Érdekes hangszín, jó zene, rossz előadás. Azért kössz! :)

7161   perempe • előzmény7160 2021-05-06 23:12:37

tetszett.

7160   takatsa 2021-05-06 22:51:20

Itt egy kis Homilius szösszenet, Chorale 32 - Wie soll ich dich empfangen. A Miskolci vasgyár orgonáján.

7159   perempe 2021-05-06 22:01:03

Régizene az Ancient Airs and Dances Respighitől? meghallgattam a BSO/Ozawa felvételt: nem nyűgözött le, valószínűleg nem hallgatom meg újra.

7158   diosjeno • előzmény7157 2021-05-06 21:28:33

Így van szerintem is. Teljesen eredeti, amit csinál. És mindig megszólal benne  valami, igen.  A debilitást azért írtam, mert meg vagyok gyözödve arról, hogy ez a dallamvezetés, ez a lökötten dudolászó hang valamiféle tudatos reakcioja a sztereotip szonátásdira. 

 

7157   chord 2021-05-06 20:49:37

Köszönöm.
Mindkettőtöknek...:)

Ezek a csellószonáták.... leszonátásodott a zene... nem gondolom rossznak őket, de az én ízlésemből ezek már kifelé vezetnek.
De a végén. A kettő. Ez a Boccherini, ez mekkora arc. Ez b@szik az egész szonátásdira. Kineveti.
De jóval több, mint szimpla bohóckodás. Kicsit szokatlan a többiek után, de valami ott van belül.
 

7156   Corvette • előzmény7155 2021-05-06 19:16:33

Csak a 84%-nál.

7155   chord • előzmény7154 2021-05-06 19:02:29

Egy huszad- ötvenedrangú zenésznek miért is higgyek? Miben több? Az ötvenedrangú játékában? Vagy hogy ismeri a kottát? 
Hogy az ízlése azért hátha jobb, mint ahogyan játszik?
Amúgy, az idézett zenék 85%-nál te is ugyanolyan közönség vagy, mint én. Ugyanúgy a világ legjobb lemezeit hallgatod. Ugyanannyira lövésed sincs, a hangszerek többségéhez, az együttesek belső munkájához, mint nekem. 
Nem azért tudod megítélni a színvonalat, mert zenész vagy, hanem azért, mert tájékozott vagy, és rengeteg jó dolgot hallgattál/hallgatsz. A zenész léted ezt inkább csak lefelé viszi olykor, nem felfelé, hidd el.

Vagy mást hallasz esetleg? Többet? Jobban? Vagy a közönség nem hallja, ha sz@rul játszotok? Megsúgom, általában jobban meghallja...

7154   Corvette • előzmény7151 2021-05-06 18:22:52

Mindenki ért a zenéhez, mert mindenki zenésznek születik! Csak van, aki egy kicsit tovább gyakorol. De ez ne akadályozzon meg téged abban, hogy megmond a zenészeknek a tutit! Igaz, hogy párszor úgy érezzük magunkat, mint az Örkény egypercesben a műfordító, akinek a művelt olvasó elmagyarázza, hogy a négerek nem úgy beszélnek, ahogyan a könyvben olvasható. Igaz, hogy ő maga nem műfordító, az íráshoz sem ért, el is ismeri készségesen, de azért pontosan tudja, hogy a négerek hogyan beszélnek. Hát, jelenleg itt tartunk. De úgy is írhatnám, hogy még mindig itt tartunk. Aztán jön menetrendszerűen a reakció, hogy nézzük már meg, milyen zenei oktatás van Magyarországon és ne döngessük itt a mellünket. Ja. Mert a te diplomád ér valamit. A te iskolád ott van a világ 100 legjobb egyeteme között. Ja.

7153   diosjeno • előzmény7152 2021-05-06 16:13:16

Itt egy pár dolog elég jól szól...Cervetto jó...kicsit késői, az igaz...meg a többiek is..

Cello Sonatas | Cervetto, Martini, Cirri & Berteau

 Dehát a cselló szerzők mind későiek..Vivaldi úttörőnek számít.

 A fénykora a csellóirodalomnak Boccherini kora.

Bár a nagyok korábban is mind ráéreztek a lehetőségre. Pl  A. Scarlatti :

Alessandro Scarlatti: 00:00:00​ Sonata No. 1 in D Minor:

 Platti is jó.

G.B. Platti, Sonata prima in G minor - Konstanze Waidosch (baroque cello) Bernhard Reichel (theorbo)

Csakhogy a koraiaknál az egy Vivaldit kivéve mindig ott van, hogy mennyivel jobb lenne ez gambán. 

 Boccherini már elég őrült-debil , habókos, hogy egymásra találjanak 

L. Boccherini: Sonata A-Major, G. 4 , Christoph Croisé Cello, Martina Biondi, Peter Gorobets

Enyhén debil a barokkzenéhez képest, holott még barokk...Boccherini Cello Sonata n. 6 in A Majo Csak egy egészen kicsit és szórakoztatóan...de tény.

 

7152   chord 2021-05-06 15:49:41

A Jupiter Vivaldi lemeze generált egy sorozatot, a 'Jupiter-dialógus'-okat.
A lemezen lévő cselló concertók kapcsán, kérdezgetve zenészeket, gondolkodtam, hogy cselló, ami nem barokk versenyműben van, meg nem Vivaldi, és nem Bach, de régizene, hogy mik is vannak a horizonton.

Nálam állandóan Frescobaldi ugrik be. A canzonák.

Canzona prima

Ez zseniális.
Majd lesz minálunk is, 2056-ban.

De milyen csellóművek léteznek még, amik azért valamennyire ismertek?

7151   chord • előzmény7150 2021-05-06 12:19:43

A szakács ért a gasztronómiához?
A konyhalány ért a gasztronómiához?
De leginkább: a pincér ért a gasztronómiához?

A sebész ért a genetikához?

Tudok ám még 100 ilyet... :)

Ne kezdjük megint, a versmondólány meg a költészet relációját.

7150   Corvette • előzmény7147 2021-05-06 11:53:06

Az a sok gasztroblogger szerinted ért bármit is a gasztronómiához? A webbeteg olvasgatásából lett már orvosi diploma? 

7149   Corvette • előzmény7145 2021-05-06 11:39:27

Ismertem egy katonazenész harsonást, aki konkrétan nem tudott kottát olvasni, de ha a tolócsövet kihúztad neki 30 centire és azt mondtad, hogy na innen játsszd el az az Aranyesőt. ő hibátlanul eljátszotta.

7148   takatsa 2021-05-06 09:14:05

A péket megenni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem.

7147   chord • előzmény7146 2021-05-06 09:00:18

Milyen igaz.
Ha nem vagy pék, ne dagassz kenyeret.

De megenni, azt szabad...?

7146   diosjeno • előzmény7145 2021-05-06 07:26:11

Ja, és a könyvek is. Az irodalom halála. 

------------------

Minden az agyban dől el. Ha nem vagy zenész, ne zenélj.  Ennyi a sztori.

7145   chord • előzmény7144 2021-05-06 07:20:22

A többi zenének nem halála? Esetleg egy picit?:)

7144   takatsa • előzmény7142 2021-05-05 23:35:26

Szerintem a kotta a népdal halála. Ha lekottázzák, menten műdallá válik.

7143   diosjeno • előzmény7142 2021-05-05 17:03:04

Ezek csak szavak. Nem kell túlértékelni őket és akkor nincs baj. Csak beszélgetünk. Vélekedek.  Egy elénekelt hang többet ér. 

 (  A ZEN, ha kimondják, már nem ZEN.  éééted :)

------------------------

 Egy kevesett említett, de annál jobb szerző: Noé Faignient

Noé Faignient : These that be certain signs of my tormenting · Fieri Consort

7142   Corvette • előzmény7141 2021-05-05 15:23:39

Évekig jártam kötelező népzenére, de ilyen nagyröptű szavak egy tanár száját sem hagyták el. Talán ha egyszer volt hangszeres zenei példa, de énekből is tán kétszer. Kallós Zoli bácsitól hallgattunk meg pár felvételt, meg egy nénitől, aki állítólag Bartók kedvence volt. Nevét már nem tudom, de a lelket kiénekelte magából az öregasszony. Érdekes volt. 

Szóval nekem a népdal = kotta. 

7141   diosjeno 2021-05-04 21:19:01

Hát ez bonyolult. Mindenesetre annyit merek mondani, hogy mind a régi réteges népdalok, mind a gregorián ( sőt, talán fordított az időrend ) az énekelt és  szinguláris előadásból eredtek. A hangszeres kíséret vagy a poliphon kibontás már egy harmonizált váltzozat. 

Az eredetiben éppen az a gyönyörű, hogy az előadó szabad a sémáktól.

 Ez az. Egy népdalnál minden eléneklésnél az elóadó saját harmóniai vázlatát halljuk egy dallamról.

7140   Corvette • előzmény7138 2021-05-04 20:58:33

Teach me! :)

7139   chord • előzmény7138 2021-05-04 20:45:56

Ej'sze, igaz.
 

Hogy mi terel és hová, az eléggé szövevényes.
pl. itt.

7138   diosjeno • előzmény7135 2021-05-04 18:53:22

Hájsze' arra való a díszítés, a hajlítás. Ebben a dalban hallod, ha akarod.

Amit "magában hall" ,  azt díszít, előkéz, hajlít. Pont. 

Pont a díszítések miatt " hallod " a kíséret akkordjait ! A díszítés "terel rá " a harmóniára a háttérben.

7137   diosjeno • előzmény7136 2021-05-04 18:41:06

Nem tennék olyat, hogy kellő tapasztalat nélkül beszélnék ezekről a számomra fontos dolgokról.

 Van egy Szent Ágnes kolostor Prágában. Abban van egy komplett koragót templombelső,  ami üres volt teljesen mindig, mikor ott jártam ( kétszer voltam ott  , közte legalább két-harom év ) Ott páran kipróbáltuk pl. De máshol is.  Elég sokat csavarogtam Európában egy időben és csak ez érdekelt. Román és koragót templomok és akusztikai terek. Jó időben kell menni. Ehhez csend és főleg nyugalom kell. El kell érni, hogy a tér " csak rád figyeljen " .  Más zaj nuku. 

 Azért nem hallasz ilyet, mert NEM CSINÁLJÁK !

 Nem azért, mert nem igaz, vagy mert  "ilyen nincs, csak felvételen ".

Mondtam az előbb, hogy ez tudás, tudatosan is kell csinálni. 

 

7136   chord • előzmény7133 2021-05-04 18:15:35

Normál, megszokott akusztikánál nem hallasz ilyet.
Sem hangversenyteremben, sem templomban.
Ld. katedrálisépítészet.
Rendkívül bonyolult és homályos téma.
De a lemezen meg ott van.

Sorolhatok sok kedvencet, igen jó felvételeket, ahol ez nincs meg, hiába cihelődtek akármelyik katedrálisba is.
És élőben, ilyet?
Én pl. soha nem hallottam. Tudom, rossz helyen ültem.
 

7135   Corvette • előzmény7132 2021-05-04 17:26:51

Kicsikét bocsánat! Ha a nótának van hangszerkíséretes változata és ismerem is azt, akkor van létjogosultsága a harmóniában való gondolkodásnak és éneklésnek, mert a kíséret ott van bennünk. Magunkban halljuk és ahhoz viszonyítunk. Ez a belső hallás vagy mi. De ha nincs banda a nóta mellé, akkor mi legyen?

7134   Corvette • előzmény7121 2021-05-04 17:12:11

Segítek egy kicsit. Simon Dentről csak pár hete hallottam, és nagyon megörültem, amikor a szél befújta hozzám ezt a lemezét. Na, de ki ez a pali? Sokat nem tudtam meg róla. 1950-es születésű, angol nemzetiségű, és 1974-ben ő volt Karajan első oboása. Hoppá! Egy külföldi a nagy német zenekarban! Lothar Koch jóval késöbb ment nyugdíjba, de amennyire tudom, Koch nem volt százas, így kellett egy másik szólamvezető is, akire mindig számítani lehetett. Hogy Dent meddig volt a zenekarban? Passz. De nem is ez a fontos, hanem a próbajátékon vele szemben megfogalmazott elvárás. Mert nem olyan oboistát keresett Karajan, aki tökéletes technikával bírt, hanem akinek volt zenei kisugárzása. Ez Dentet nagyon meglepte. A többi már történelem.

De nézzük, hogy mit kapunk a felvételtől! Dent olyan hangon fúj, amiért az oboisták konkrétan ölni tudnának. Éneklően, könnyedén, erőlködéstől mentesen, nagy hangon, kiegyenlítetten. Persze sötétség is van benne rendesen, mert olyan nincs, hogy egy német zenekarba (pláne akkoriban) bárki beülhessen egy világos, éleskés, franciás hanggal. Hogy milyen gyártmány a hangszere? Francia. Lorée. :) Csak hát Dent angol, ezt ne felejtsük, és az angol oboaiskola inkább hasonlít a némethez, mint a franciához. 

És az a vibrátó...Ritkán mondok ilyet, de az övé egyszerűen lenyűgöző. Fenomenális. Ez a pasas annyira igényes, annyira tele van jó ízléssel, hogy csak kapkodom a fejem. Hangindítás és lezárás? Példaértékű! Zeneiség? Bokán fosom magam tőle. A Cimarosat feltétlen hallgassátok meg! Ne készüljön senki histórikus előadásra, mert nem lesz ilyen. De az, AHOGYAN eljátssza Dent ezeket a többnyire unalomig ismert darabokat, egészen szenzációs. Komolyan mondom, hogy felvillanyozott! 

Viszont van két dolog, amelyre jó lesz felkészülnötök. Az egyik az intonációs anomália. Amikor lassú tétel van, mindent kínosan a helyére fúj, viszont gyors futamoknál, főleg, ha oktáv vagy annál nagyobb ugrások vannak, hajlamos föléintonálni. Nem vészesen, de azért bassza a csőrömet a dolog. A hármas F hangot is hanyagolhatná. Az mindig csálé az oboákon.

Másik idegesítő jelenség a díszítés. Dent egyszerűen nem tud barokkot díszíteni. Annyira életidegen minden egyes hozzáköltése, hogy azt kívánom, inkább ne csinált volna semmit. Gondolta, hogy ez így is jó lesz. Hát nem! De nem csak a barokkot gányázza el, sajnos a többibe is belerúg párat az ízléstelen futamaival. Ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy miért van karmester. Miért nem mondja legalább ő a szólistának, hogy barátom, ezt most erősen túltoltad, itt, ennél a résznél. Látod? Ez így randa, gusztustalan, ne csináld, ennél te sokkal, de sokkal jobb vagy, csak megfeledkezél magadról. Hát nem mondta. Inkább asszisztált csendben ehhez a rémülethez.

Akkor most mi legyen? Kuka lesz ebből vagy megdicsőülés? Megdicsőülés. Mert Dent fantasztikusan jó. Technikailag hibátlan, igaz, hogy egy kicsit hamis és hajlamos stílustalanul díszíteni, összességében mégis egy hatalmas művészt ismerhetünk meg személyében. Tökéletesen uralja a színpadot és döglesztően muzikális. Megértem, hogy Karajan lecsapott rá.   

7133   diosjeno • előzmény7128 2021-05-04 16:47:52

Te magad mondod, hogy ez studióban , művi úton nem hozható létre.  De MINDEN élőzene ilyen.  Egy nortmál akusztikai térben ez működik. A tudatiosságot nem az akusztika produkálja, Péres-nél sem AZ a ciszterci templom gyújtotta a világost.  Péres bárhol meghallja az akusztikai lehetőségeket, mert ez a fejében tudatos. Felméri és ahhoz igazítja a művet is meg az előadást is. Mindig így kéne hogy történjen, de mint írtad ez valóban kiveszőben van... és számomra legalábbis egyértelműen az olcsó tömeg-technika és a tudás hiánya együtt okozzák. 

 Nézd csak meg, Corvette rögtön rátapint a lényegre:

" Élőzenét hallgatni? Akkor minek költünk annyit hifire? Nooooormális? "  :)))

7132   diosjeno • előzmény7129 2021-05-04 16:38:37

Szerintem ezt csak és kizárólag te tudthattad így érteni :))

 A hajlítások és díszítések egy harmóniai környezetet adnak hozzá...neked semmi dolgod, csak ebben a harmóniai környezetben értelmezve énekelni a népdalt vagy a gregoriánt. . És ez az, amit kevesen csinálnak. Csak énekelnek, meg díszítenek, de nem hallanak és nem értelmeznek.  Favágás. Favágás gregoriánnal. 

7131   Corvette • előzmény7130 2021-05-04 14:19:20

Neki legalább valami az eszébe jutott róla. Nekem max. Gregor József.

Ezt ismered? Cisztercita haj, hová lett a vaj...? 

7130   takatsa 2021-05-04 13:17:11

Mi van? Kifogytál a felkiáltójelből? Tudhatod, hogy Diósjenőnek a gregoriánról mindig a népdal jut az eszébe. Ebben persze van igazság, mert sok magyar népdal gregorián eredetű. Ahogyan a ciszter szerzetesek tanítgatták a tudatlan magyarságot földet művelni, a munka közben énekelgették a gregoriánjukat. Persze visszhangot a szántóföldön csak a mennybolt adhatott, már csak azért is, mert Tihanyra már a bencések rátették a kezüket. A szájtáti magyarok szántani-vetni ugyan nem tanultak meg, de a maguk együgyű módján dünnyögték a gregorián dallamokat, latin helyett magyar mondókákat kitalálva. Így születtek a legcsodálatosabb magyar népdalok, pl. a Szivárvány havasán.

7129   Corvette • előzmény7127 2021-05-04 12:49:04

Élőzenét hallgatni? Akkor minek költünk annyit hifire? Nooooormális? 

Amit a második felétől írsz, az egy kicsit homályos. Tehát akkor éneklek jól egy népdalt, ha a díszítések ügyes játékával meg tudom teremteni egy templom visszhangját? De hát ilyen a világon nincs !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

7128   chord • előzmény7127 2021-05-04 12:47:18

Hát ez jó okfejtés...Tudom, Ányos-an elmondja, amit én csak úgy egyszerűen elmondok: " halgassatokmá élőzenét "...vagy legalábbis nagyban alátámasztja.

Hát most pont nem.
Mert ez konkrétan egy lemezről hallható.

Hallgatom, hogy hova menjünk ilyesmi dolgot élőben hallgatni, ma, Magyarországon.
Vagy akárhol.

Ez a dolog még az Ensemble Organum esetén is erősen ritkaság.

Jártam már ciszterci templomban, nem messze, pont, ahol ez felvették.
Két egész nap utazás. Csak oda.
Ja, és pont nem volt koncert.

7127   diosjeno • előzmény7126 2021-05-04 09:22:07

Hát ez jó okfejtés...Tudom, Ányos-an elmondja, amit én csak úgy egyszerűen elmondok: " halgassatokmá élőzenét "...vagy legalábbis nagyban alátámasztja.

Valamit még hozzátennék...

 " Egy 'intelligens aura' képződik. Amely meglétét a régiek ismerték, és tudatosan alkalmazták."

Ez jó, de miben is áll ez ?

A gregoriánban a hangok graduális egymásutánja , ha kellő ideig tudunk egy motivumot hallgatni ( visszaverődések ! )  egyben poliphonikus ( vagy inkább úgy kéred, hogy harmonikus ? )  értelmezést is nyer egy dallam , ez a lényeg. 

 ( Mint a mi népdalaink a régi rétegben. Ugyanezt csinálják a hajlítások és díszítések ! ) 

 Az, hogy ez feledésbe megy egyre inkább, az nem is kérdés. Ma ,  ha 10 000 ember énekel gregoriánt, vagy régi magyar népdalt, abból jó, ha egy tudja, hogy mit is csinál. 

 

7126   chord 2021-05-04 08:26:45

Van egy lemez, amelyikről már volt szó, írtam is róla, itt is, a blogon is. 

 

De most megint kell.
Mert mindig valami új dolog kiderül. Valami, amit csak most észlelek igazán, ami pedig fontos.
A zene, az mint a tiszta víz, a gregorián, különösen mélyrehatoló.
Miért is?, legalább ezer okból, de van néhány, amelyik feltűnhet.
Pl. 
Egy szólam. A szingularitás. Nincs a polifónia mesterkéltsége, nincsenek szólamtáblázatok, mátrixok, ellenpontok és egyéb ravaszdi okosságok.
A kórus egyben, a Reneszánsz egység-elve szerint még. A hang és az előadás az egyenesen egyedülálló.

De miért is?

Mert itt jön az, ami miatt írom ezt.
Mert Peres itt teljesen visszaállította azt az eszmét, ne feledjük, a régizene tisztán eszmei zene, hogy a zene és a hang és a tér, amibe belehangzik, az nincs különszedve, szétcibálva, mint később majd annyiszor. Vagyis, az emberi hang, mint hangszer, úgy áll össze, hogy hozzá tartozik a 'héjazat', a tér, a szakrális tér is és az akusztikai tér is. Ja, én már most, 2021-ben külön szedem, látjátok?, pedig nem. 
Mert egy dolog.
Hogy néz ez ki a gyakorlatban?, hát egyszerű, bevonult az egész kompánia egy XII. sz.i ciszterci templomba, és ott vették fel.
És mi lett?, hát, visszhang és utózengés ezerrel. Olykor a 3 másodpercet simán meghaladja.
Az utózengés beállítható a felvételeken, ezt mindenki tudja. De az az utózengés, az a meglévő zene saját dolgait veszi mintának, sokszor nem is rosszul.
De.
Itt egészen más a sztori. Ez az utózengés ez természetes akusztikai zengés. Hogy ez amúgy lemodellezhető?, hát nem, mert a bezárt terek bizonyos bonyolultság felett (mondjuk bonyolultabb esetben, mint egy kocka:)), kezdenek úgy viselkedni, mint az önszerveződő meteorológiai rendszerek. Nagyteljesítményű szg-ekkel, rengeteg mintavétellel, közelítő függvényekkel lehet tapogatózni, amelyek két reménytelen tulajdonsággal bírnak: végtelenek és teli vannak irracionális számokkal...

Hallgatva, akkor mi jön át?,
hát az, hogy a zengés, ez a visszhangsorozat-féle, ez ráül a felvételre, és olykor, ha jól figyelünk, az a meghökkentő dolog lesz, hogy elkezd 'énekelni', saját maga, a háttér hátterében, rendkívül finoman, mint egy hajszálvékony hártya. Egy 'intelligens aura' képződik. Amely meglétét a régiek ismerték, és tudatosan alkalmazták.
És igen, itt van a lemezen.

Na, hirtelen ennyi.
Jó hifi nélkül szerintem reménytelen észlelni ezt.
De hátha tévedek.

Chant Cistercien XIIe siècle - Ensemble Organum

7125   diosjeno • előzmény7124 2021-05-03 18:49:05

A Bauyn kéziratban van jópár anonim pavane. Olyan szépek, hogy csoda, sztem a legszebb darabok. Van egy kedvencem, mindegyiknél jobban tetszik már régóta, a nagy nevek darabjainál. Nem játsza senki, már régóta meg akarom mutatni pedig. 

7124   chord 2021-05-03 14:39:44

Megy az idő.
Ami nemrég még 'új iskola' volt, az most már nem az. Nem is 'régi', valami köztes állapot.

17 éve jelent meg az Alpha-nál ez a lemez.
Mestermű.
A darab, az előadás, a hang, az artwork - mindegyik magas szintű művészi tevékenység külön-külön is; így, összetalálkozva pedig nem csoda, hogy sokaknál referencia lett.

A középhangolt csembalók minden fals gyönyörűségével.:)

Couperin: Pavane - Skip Sempe

7123   Corvette 2021-05-03 13:43:14

Én nem értem, hogy mit zabálnak a népek ennyire ezen a kiadványon. Szegénykém olyan semmilyen. Nem az a baj vele, hogy old school, hanem,  hogy rém fantáziátlan. Nem ledagrádálásként mondom, de ilyet a magyar vidéki zenekarok is simán ki tudnak csiholni magukból egy kicsit is jobb pillanatukban. Komolyan! Ha valaki csak ezt a verziót ismeri, mert elolvasta a külföldi szaksajtó hozsannázó kritikáit és megette az írást, mint tehén a lucernát, akkor olyan nagyon rosszat nem tett vele magával, mert kiindulási alapnak nem rossz Kleiber verziója. De ha belegondolok, hogy Karajan mire volt képes ezzel a két nagylélegzetű művel és micsoda energiákat tudott felszabadítani a berliniekben, akkor ez itt sajnos csak egy gyenge kreálmány. Ritkán unatkozom Beethoven szimfónián, de ez itt erősen visszaélt a türelmemmel. Nagyok az ecsetvonások, a részletek elvesznek, minden olyan matt, sötét, szinte már szaladnék a CD állványhoz, hogy leemeljem onnan Gardiner előadását, amely ehhez képest egy ezer színbenl pompázó akvarell. Az 5. szimfónia szódával elmegy, a 7. biztatóan indul, de sajnos a 2. tétel csúnyán leül - majdnem azt írtam, hogy elveszíti drámaiságát, de olyan neki Kleibernél soha nem volt -,  a 4. meg hót punnyadt, épp csak belemelegszik egy kicsit a végére, hogy egy kókadt timpani ütéssel befejeződjön. Ebben az utolsó taktusban benne is van minden. Ha nem tudnám, hogy vége a műnek, várnám a következő tételt. Így befejezni egy szimfóniát...

Kleibert a Traviátáért szeretem. Azt kegyetlenül tudta. Beethovent...Hát...Inkább ne tőle. És legfőképp ne cédén. Még hifis szempontból is gyenge. Egyszerűen nem fért bele a zenekar a 16 bitbe. Jelenlétérzet nyista.

7122   Apika • előzmény7119 2021-05-03 01:13:00

Az én gyerekeim meg ezt: https://www.youtube.com/watch?v=jzjIlni8_qg

 

7121   Corvette 2021-05-02 23:51:06


Bernhard Henrik Crusell (1775-1838) Divertimento in C Major for Oboe and Orchestra Simon Dent (Oboe)


 

7120   Corvette • előzmény7119 2021-05-02 23:49:28

Az enyéim nem hallgatnak komolyzenét.

7119   takatsa • előzmény7118 2021-05-02 20:24:48

A gyerekeim mindig ezt nézték. Hogy úgy mondjam, ez volt a mindennapi betevő falatjuk.

7118   Corvette 2021-05-02 19:17:22

Nézzed már! A mai napra esik a Péter és a farkas bemutatója.

Akkor tessék, itt egy érdekes előadás belőle.

 

7117   Corvette • előzmény7116 2021-05-02 18:55:44

Szerinted nem? Pedig de!

Westermann bármikor eljátssza abban a felfogásban azt a gyors tételt, ahogyan Alessandrini dirigálja, és fogadni mernék, hogy Alessandrini is szívesen megcsinálná azokat a poénokat, melyeket Westermann játékában hallhatunk. Csak hát nem teheti. Az ő kottájában más van és ez korlátozza a lehetőségeit. Itt nem arról van szó, hogy Westermann elcseszi a dolgokat, hanem arról, hogy Alessandrini irígykedve hallgatja őt.

Westermannt mindenki irígykedve hallgatja. Ő áruvédjegy a histórikus lemezpiacon. Amire rá van biggyesztve a neve, azt te leveszed a polcról, kifizeted és otthon megnézed, hogy pontosan mit is vásároltál. Vele nem nyúlsz félre. És ez az oboa szonáta, ez a g-moll, ez valami fantasztikusan oda lett rakva. Xenia Löffler háromszor meggondolná, hogy eljátssza-e utána ugyanazon a koncerten.

Kár, hogy csak a basszista dolgában értünk egyet.  

7116   chord • előzmény7115 2021-05-02 18:00:16

Szerintem meg nem.
A két előadói módozat minden porcikájában különbözik.
Az oboa szonáta végigrohan, szétcseszi azt a finom kunkorodó ritmikát, amit Alessandrini zseniálisan megérzett, azt a többszörös hullámzást, ami egészen lenyűgöző ebben a darabban.
A kölniek padlógázzal robognak, össze-vissza bicsaklások, ide-oda csapódások, csapkodnak, fújnak, fújtatnak. Finomság: zéró. Mélység: hiányzik.
Mű-virtuozitás, izzadás, Handel dörömböl lent, hogy de-ne-így-légyszi.....
ZAK-on persze nagy taps, szólistával riport, ez igen, micsoda tudás, micsoda technika kérem....
Egarrék: egy fokkal jobb. De nagyon messze vannak az Alessandrini-féle szinttől.

Egy dologban egyetértünk.
A basszusosista, az tényleg nagyon jó.

7115   Corvette • előzmény7113 2021-05-02 13:52:35

Még valamit hozzá szeretnék fűzni a megjegyzésedhez, mert szerintem itt van a qtya elásva. Mint írtam, a két gyors tétel közötti eltérés kb 5%. Ez látszóag nem sok, viszont esetünkben teljesen megváltoztatja az előadói lehetőségeket.

Alessandriéknál ez áll a kottában abc hangokkal:

D B A G FISZ G A G F ESZ D C B A B C B A G FISZ E D D'.

Westermann kottájában viszont egy hanggal kevesbb van a végén:

D G A B A G FISZ G F ESZ D C B A B C B A G FISZ E D (!).

És itt van a hiányzó oktáv ugrás. Westermann nem játssza be ezt a kétvonlas D hangot. Miért? Mert az oboa szonátában ez a hang már nincs benne, ahogyan a tétel egyéb részeiben sem.  Ez a pici hiány az, amely lehetővé teszi számára, hogy jobban tagoljon, jobban megrágja a dallamot és kiemelje az összetartozó részeket. A zenekar viszont nem lassulhat le, nem tagolhat, mert az ő kottájukban pár hangjeggyel több van a kritikus helyeken. 

Szóval Alessandrini előadása soha nem lehetett volna olyan, mint Egarré. Nagyon tetszetős és virtuóz, ahogyan zenélnek, de a punch hiányzik. Ez az, amiben az oboa szonáta többet ad.

7114   Corvette • előzmény7113 2021-05-01 22:18:15

Pedig ezt így játsszák a világ másik felén is.

Oboe Sonata in G Minor, HWV 364a, Op. 1, No. 6: IV. Allegro · Academy of Ancient Music · Richard Egarr

Mert így az igazi. Alessandrini nem artikulál különösebben. Tempóban eltolja a cuccot, oszt csá. De ha neked az ő előadása tetszik, hát legyen.

7113   chord • előzmény7109 2021-05-01 21:33:48

Akkoriban, ebben az égvilágon semmi meglepő nem volt.
Most annyi talán, bár ez nem meglepő, hogy Alessandriniék után, a Camerata Köln, az konkrétan hallgathatatlan.

7112   diosjeno • előzmény7111 2021-05-01 21:23:25

Igen, magától :))

 

7111   Corvette • előzmény7110 2021-05-01 21:17:10

Tőlem? :)

7110   diosjeno • előzmény7109 2021-05-01 20:55:22

Magától gátlástalanul lophat bárki :))

7109   Corvette • előzmény7108 2021-05-01 20:16:43

A tudást lopni kell! Persze nem úgy, hogy gátlástalanul beemeljük a törzsanyagot.

Van itt egy másik érdekes dolog is. Ez a nyitány. Három részből áll. Most az utolsó tételre koncentrálj 03:05-től!

Siroe Ouverture · Rinaldo Alessandrini

És akkor hallgasd meg ezt 04:02-től!

Sonata for oboe and continuo in G minor Op. 1 No. 6 HWV 364a (ca 1712)

Az egyezőség kb 95%. Nekem elhiheted.Tudom.


És, hogy ez a basszista milyen jó...! Le a kalappal!

"Pensa a chi geme"

7108   chord 2021-05-01 17:10:01

Valóban hasonló a szerkesztési elv. (vajon?:))
De az összes többi 'elv', az eltérőbb nem is lehetne.

7107   diosjeno • előzmény7106 2021-05-01 14:40:25

És tényleg.

7106   Corvette • előzmény7105 2021-05-01 12:42:01

21:20-tól belehallgatva nyomokban ugyanezt a szerkesztési elvet vélem felfedezni. Itt  az oboa játssza a bújtatott szólamot. Egy protestáns népéneket.

Ezek a monoton tartott hangok gyilkosak. Kizártnak tartom, hogy eredetileg ennyire lassan játszották volna ezt a lassú tételt. 

7105   diosjeno • előzmény7104 2021-04-30 22:23:04

Egyszerű harmóniák, kellemes hangon. dallam, amit eldúdolnál, nincs. Figyeled, hogy mint a fa, nő-e valahova, mert valami olyasmiről lehet szó csak..... és akkor a harmadánál észreveszed, hogy szép. előbb nem.  Akkor megüt, meglelenik... ... aztán, ahogy jött , el....

7104   chord 2021-04-30 08:20:52

Kicsi régi szél.

In Nomine III

Príma.
Semmi, de semmi elévülési érzet.
Ez fontos. Mert a fiatalok most úgy előznek, hogy nem 'lehagyják' a nagyfatert, hanem csak egy másik sávban mennek.

 

Amúgy, ez az In Nomine, ez a Taverner mise részlete, hogy ez mekkora inkarnálódó-művész, konkrétan több száz (!) verziót generált már százévekkel ezelőtt, ez per pillanat megmagyarázhatatlan.

7103   takatsa • előzmény7102 2021-04-29 22:41:41

Engem most azért bántanak a szelek, mert megnéztem a Müpa közvetítését. Nemigen értek én a régi zenéhez (sem), de valahogyan másképp képzelem el, mint ahogyan a kedves szomszédok előadták.

7102   Corvette • előzmény7101 2021-04-29 20:51:34

Vagy változtass a táplálkozási szokásaidon!

7101   takatsa 2021-04-29 17:45:44

Ha bántanak a szelek, használj Infacolt, vagy Espumisánt. 

7100   diosjeno • előzmény7099 2021-04-29 15:47:46

"  Ez az új szél szerintem nem új szél, csupán egy kósza kísérlet, de a kísérletező kedvet nem szabad tönkretenni. Akinek tetszik, játssza így! Ha tudja. De nem fogja tudni, mert nincs rá egyelőre metodika. "

--------------------

Príma. . Ez a 'musica ficta'  pontosan.

7099   Corvette • előzmény7097 2021-04-29 12:24:53

Kettős látás esetén feltétlen két hangszer a gamba. Ilyenkor nincs könnyű helyzetben a játékos, mert döntenie kell, hogy melyiken akar játszani.

Ez az új szél szerintem nem új szél, csupán egy kósza kísérlet, de a kísérletező kedvet nem szabad tönkretenni. Akinek tetszik, játssza így! Ha tudja. De nem fogja tudni, mert nincs rá egyelőre metodika. 

7098   chord • előzmény7097 2021-04-29 10:16:06

Volt, amikor febukkant új szél. a Fahmi-ra gondolok, a szír zenészre.
Nálam nem lett mégsem akkora kedvenc, pedig szabadságból ott is volt sok.
Túl sok?
Mondjuk, ez itt nagyon jó. Csak van benne valami keménység? Túl fekete?
De nagyon tetszik, hogy komolyak. Hogy nagyon benne vannak ebben a zenében.

Passa Galli - Fahmi Alqhai

Itt, a franciáknál, nem tudom, mi lesz. Ezeknél a fiataloknál valami finomabb, mélyebb ráközelítést érzek, nem akarnak minket belefullasztani valami túl-ornamentikába, vagy valami virtuozitás-kényszerbe.

7097   diosjeno • előzmény7096 2021-04-29 09:47:47

Itt volt az ideje. 

A gamba egy hangszer. ( Vagy kettő ?  ...minimum kettő...)

 És nem csak minden áldott reggel..hanem minden délben, meg este is :)

7096   chord 2021-04-29 09:30:14

Új gambás szelek fújnak...

7095   chord 2021-04-29 09:26:10

A szabadság.
Mindig ez a lényeg.

7094   diosjeno • előzmény7092 2021-04-28 22:07:41

Én olyan seprűs dobverőt is hallok :) amivel a pergődobon seprűznek...

 de asszem nem ez a lényeg :)

7093   diosjeno • előzmény7092 2021-04-28 22:07:40
7092   Corvette • előzmény7091 2021-04-28 21:25:08

Az a csembaló...mintha lengő cinek szólnának.

7091   diosjeno • előzmény7090 2021-04-28 21:05:18

Hehe  egészen 1: 20-ig komolyan erőlködtem, hogy ne kapcsoljam ki..:) ..sematikus nagy semmi, gondoltam, hülye francia  manír...:) 

 Na, ami utána jött, az aztán helyre tette a dolgokat :)))

 Nagyon jólesett :)

7090   chord 2021-04-28 18:52:51

Szép zenék ezek az orgonaconcertók...

De engem most valami egészen más foglalkoztat.
Valami egészen friss.

Jupiter - Forqueray

Hirtelen az lenti Handel után.... más szisztéma.:)

7089   takatsa • előzmény7088 2021-04-27 23:55:18

Igazad van, megkövetlek. Mentségemre legyen mondva, hogy nagyon elragadott a hév, ezért csúszott ez a bosszantó hiba az okfejtésembe. 

7088   Corvette • előzmény7087 2021-04-27 23:37:56

230V. Magyarországon már régóta nincs 220V. 

1:1  :)

7087   takatsa • előzmény7085 2021-04-27 23:30:30

Ez egy hibrid. Megy 220 voltról, aksiról, és benzinnel is. De akkor kap igazán erőre, ha "maga a Lélek esedezik értünk kimondhatatlan fohászkodásokkal."

7086   diosjeno • előzmény7085 2021-04-27 23:26:30

Hehhh :))

7085   Corvette • előzmény7083 2021-04-27 23:18:37

Akkor ez nem hálózatról megy? Érdekes...

7084   diosjeno • előzmény7082 2021-04-27 23:15:54

Ezt ismerem. A profizmus és az intuició együtt. 

 Valamilyen szinten nálam is működik....de engem messze annyira nem érdekelnek az albumok, mint téged. De a zene az igen, pont annyira legalább. 

7083   takatsa • előzmény7080 2021-04-27 22:25:54

Mitől lenne ez elektromos? (Az orgonálás és a főzés nem egymást kizáró adottságok) .Ez azon kevés templomok egyike, ahol télen van fűtés. A többi stimmel.

7082   Corvette • előzmény7081 2021-04-27 22:17:44

Tegyük fel, hogy van egy kép otthon a faladon és minden nap ránézel tízszer. Húsz éve nem cserélted le. Persze, hogy többet látsz bele és fogsz fel belőle, mint én, aki éppen csak rápislantott. De valaminek akkor is működnie kell! Az első benyomás nálam nagyon számít, és én ebben vagyok jó. 10 másodperc elég, hogy megmondjam egy albumról, hogy jó-e vagy sem. Nem több. Ezért tudok kitenni ide annyi lemezt, mert nem fecsérelem el az időt az aljával. Biztosan elbukom így egy-két fontos lemezt, de összességében még mindig én jövök ki jól.  

7081   diosjeno • előzmény7079 2021-04-27 22:06:32

Az már igaz, nálam ezek a 80-as években éjjel-nappal szóltak. 

De, mint mondtam már párszor itt, azt a fajta intenzív  zenei élményt, amit te említesz ( azonnal mégegyszer, meghallani és megszeretni stb ) én képtelen vagyok egy felvételtől megkapni. Az a fajta intenzitása a zenének nálam csak élőben van...

7080   Corvette • előzmény7078 2021-04-27 22:04:43

De hiszen ez egy elektromos orgona! A szakma egyik jeles képviselője az ilyet úgy szokta hívni, hogy "antikrisztus". Ebben a templomban olasz nyelven is tartanak misét. Nyáron eléggé felmelegszik. Gondolom télen meg hideg. Egyszer bevittem ide a lányomat fagyizás előtt, csak úgy, körülnézni. Utána folyton templomokba akart járni... Kedvence a gyertyagyújtás. Szeret tüzeskedni.

Az én feleségem nem orgonál. Viszont jól főz. :)

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1829 • Louis Moreau Gottschalk, zeneszerző († 1869)
1901 • Székely Mihály, énekes († 1963)
elhunyt:
1990 • Luigi Nono, zeneszerző (sz. 1924)
1991 • Rudolf Serkin, zongorista (sz. 1903)