vissza a cimoldalra
2021-07-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4192)
Régizene (7440)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5189)
Jacques Offenbach (490)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4780)
Franz Schmidt (3886)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2252)
Bartók Rádió (794)
Wagner-felvételek (308)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62685)
A MET felvételei (1524)
Palcsó Sándor (348)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1484)
Opernglas, avagy operai távcső... (21041)
Ilosfalvy Róbert (970)
Help me! (1158)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Régizene (johanna, 2011-02-18 16:34:37)

   
7440   Corvette • előzmény7434 2021-07-26 21:23:22

Én azt gondoltam, hogy ez a zenefelismerő játék arról szól, hogy kb félpercnyi bejátszás alatt fel kell ismerni az adott zeneművet. Ez vagy sikerül, vagy nem. Akinek sikerül, beírja a megfejtést és elküldi. Most értettem meg, hogy erről szó sincs. Ennek az ismeretnek a fényében a havi ranglista sajna semmi megbízhatót nem árul el a játékosok valódi zenei felkészültségéről.

Emlékszem, egyszer egy foglalkozását tekintve kárpitos idős bácsi úgy adta meg három operarészlet megoldását a rádióban, hogy megmondta a szerző nevét, a mű címét, a keletkezés évét, a felvonás és a jelenet számát, a zenekar és az énekesek neveit, és tán még a lemez megjelenésének dátumát is. 

Szóval valahogy így volna becsületes. Elnézve a gyatra eredményeket, a többség tutira betartja a játékszabályt. Talán mert így korrekt.

7439   Corvette 2021-07-26 20:27:12

Most olvasom, hogy az Európai Kézilabda Szövetség csupa kéjéhes disznóból áll. Ezt a kis jelenetet nekik küldöm.

7438   Klára • előzmény7437 2021-07-26 20:19:11

Nem tudom, hol kellett volna lesnem, én megnéztem a MET stream-ben ezt az operát. Nem könnyű műfaj és elég jellegzetes figurák, ahhoz hogy az ember fejében megmaradjon

7437   takatsa • előzmény7436 2021-07-26 19:32:04

Neked nem ér, csaltál, lestél. :)

7436   Klára • előzmény7435 2021-07-26 19:28:37

Nixon in China

7435   takatsa • előzmény7434 2021-07-26 18:53:00

Mit képzelsz? Ez a régizene topik. Ide nem lehet csak úgy beírni, itt külön felvételi van. 

Ezt fejtsd meg, ha kedves az életed. :)

7434   Edmond Dantes 2021-07-26 17:26:02

Nem gondoltam, hogy ilyen kevesen fejtik meg a hétvégi Bartók-zongorás kvintettet. Az eleje annyira magyarosch, hogy a fal adja a másikat és a műfaj is elég  könnyen behatárolható: zongorás kamarazene X db.vonóshangszerrel. Esetünkben X=4.

7433   takatsa • előzmény7432 2021-07-18 21:56:23

Jut eszembe, azt már írtad, hogy nem olvasol könyvet, de ha filmet nézel időnként, akkor ajánlom neked a Pig c. filmet, megindítóan szép történet.

7432   Corvette • előzmény7430 2021-07-18 20:28:49

Azt írtam, de nem abban a kontextusban, ahogyan te értelmezed. Szóval no para! Él még tanár úr, él még a méla Béla, élnek még a magyarok! 

7431   Klára • előzmény7430 2021-07-18 20:22:00

Te is, fiam Brutus?

7430   takatsa • előzmény7429 2021-07-18 20:06:57

Azt írtad, hogy "akkor egy év múlva". Abban igazad van, hogy másfél hónap. De viszont a mász, az ikes ige (Help me 1151), ha ezt észreveszik a nyelvvédők, akkor dzsihádot indítanak ellened. Mindenesetre én figyelmeztettelek. :)

7429   Corvette • előzmény7427 2021-07-18 19:57:42

Mondtam valaha olyat, hogy egy évig nem fogok ide írni? Nem. Viszont lesz olyan, akivel valszeg csak egy év múlva fogunk találkozni. Remélem meggondolja magát és nem csak a női fenekekkel lesz elfoglalva. És már csak másfél hónap van szeptemberig.   

7428   Klára • előzmény7426 2021-07-18 18:45:01

Szintén! Kellemes nyarat!

7427   takatsa • előzmény7426 2021-07-18 18:33:00

Hála istennek, gyorsan telik nálad az év. Pedig attól tartottam, hogy tényleg elhúztál a Prof. Dr. Franzba. Akkor már csak két és fél hónap? Addig hallgatom a Dankó rádiót, ismerkedem Kemény Egon művészetével, Smaragd fórumtársunk jóvoltából.

7426   Corvette 2021-07-18 18:18:03

Remélem mindenkinek jól telik a nyara. Szeptember 1-én kezdünk! Addig is jó zenehallgatást!

Zene.

7425   takatsa 2021-06-15 14:52:04

Le a Régizenével! :)

Hallgassatok egy kis romantikát. A legjobbat, legvéresebbet!

7424   takatsa • előzmény7422 2021-06-15 12:41:49

Erről egy Pilinszky vers jut az eszembe:
Magam talán középre állok
Talán este van. Talán alkonyat.
Egy bizonyos: későre jár.

Az ilyen rövid verseket szeretem. Nemcsak azért, mert könnyű megjegyezni, hanem azért is, mert sokszor többet mondanak, mint egy regény. 

7423   chord • előzmény7421 2021-06-15 12:06:03

OK.
Akkor holnap ilyenkor.

7422   Corvette • előzmény7421 2021-06-15 10:48:09

Akkor egy év múlva! Csak el ne felejtsem! :)

7421   diosjeno • előzmény7420 2021-06-14 20:51:23

Ez nem evolúció, hanem tudatos törekvés. 

 Most kiszállok kissé.

7420   chord • előzmény7418 2021-06-14 20:20:08

Hát nem... hosszú és hányatott életem arra tanított, hogy a logika nemcsak a legbiztosabb, hanem általában a legvalószínűbb is. Ja, számtalan leírás található, sok nagyon szar is, biztos.  Csakhogy  Ez így jó, ez a darab, tehát így van.  Mert csak a jó marad fenn, mint mű.  ( Rosszat nem őrizgetünk, mert az unalmas, képtelenek vagyunk rá.. )

Tetszetős érvelés, valóban. Egy szép racionális hit a minőség evolúciójára.
Csak nem veszi figyelembe magát az életet, a történelmet, a háborúkat, az elégett irattárakat, a rémisztő selejtezéseket, a szintén rémisztő összegyűjtünk-mindent-eket, a buzgó és ízlésdeficites zeneműtárosokat, a vakoskodó-hazudozó másolókat, meg az ezernyi-tengernyi fatális véletlent, amely megfosztott attól, hogy egy másik, egy sokkal-sokkal jobb verziót élvezhessünk e helyett, ami, lehetséges, hogy egy sírnivalóan gyenge erőlködés ahhoz a lejegyzéshez képest, amely 1716-ban, a ...-i templom leégésekor por és hamu lett.:)

7419   takatsa • előzmény7415 2021-06-14 17:23:22

Nyomokban?

Hát, aki ilyen Stabat Matert vagy Pur ti miro-t tud előadni, azt én feltétel nélkül elfogadom, bármit és bárhogyan ad elő.

7418   diosjeno • előzmény7417 2021-06-14 16:52:04

Ja igen, a második link lemaradt... 

S'on me regarde / Prenés i garde / Hé mi enfant - voice trio

 Szóval, hogy az, ami. Egy Mű.

 " De mire is példa ez?, hogy ez az anonim lejegyzés számtalan verzióban futott szerte a Nyugati Féltekén, valószínűsíthetően úgy is, hogy alig ismernénk rá, vagy nem? " 

Hát nem... hosszú és hányatott életem arra tanított, hogy a logika nemcsak a legbiztosabb, hanem általában a legvalószínűbb is. Ja, számtalan leírás található, sok nagyon szar is, biztos.  Csakhogy  Ez így jó, ez a darab, tehát így van.  Mert csak a jó marad fenn, mint mű.  ( Rosszat nem őrizgetünk, mert az unalmas, képtelenek vagyunk rá.. )

7417   chord • előzmény7416 2021-06-14 16:36:58

De mire is példa ez?, hogy ez az anonim lejegyzés számtalan verzióban futott szerte a Nyugati Féltekén, valószínűsíthetően úgy is, hogy alig ismernénk rá, vagy nem?

7416   diosjeno 2021-06-14 16:22:59

Tudom, hogy már volt, de... ez egy példa. 

S'on me regarde - Prenés i garde - Hé mi enfant - La Reverdie

 

 A  megőrzésre érdemes  ( és szükséges ! ) zene az Machaut óta: MŰ.  A mű nem  " történik "... hanem van. Kezdődik, és vége van. Közben elhangzik a  MEGHATÁROZOTT ( szerző által !  )   tartalma. Mű. Az, ami.  ( Persze Machaut előtt is így volt...csak ő jelentette ki először.  )

 Jó a többi zene is, nincs ezzel semmi baj. Nade fenntartani,  megőrizni...erre törekedni.. az más tészta.  Csak a művek . Nem én találtam ki. Ez a világunk így működik a zene kérdésében. 

7415   chord • előzmény7414 2021-06-12 23:25:51

Ez nekem is csak nyomokban tetszik...

7414   macskás • előzmény7412 2021-06-12 19:04:09

https://www.youtube.com/watch?v=o0FvbEkkUzE

Ez az, ami csak nyomokban tetszik, és nem a színpadi történésekre gondolok. van ott is sokak ízlését bántó jelenet.

7413   diosjeno • előzmény7412 2021-06-11 10:12:19

ÁÁ, nem. Az összes többi nem light, amit leírtál, csak Pluhar. Elég pontosan leírtam pár bejegyzéssel elébb, hogy szerintem miért. Nem vagy pontos, az a baj. Azzal vitatkozol, ami az akadémista felfogásról van  a fejedben, és nem azzal, amit leírtam. 

Mikor írtam, hogy ami egyszerű az lájtos ??  Több tiszteletet kérek ! :))) Nem vok hülye.

 A hangszerelés is lehet eredeti...az adaptáció is...de hisz oda is írtam...Csak Pluhar-é nem annyira eredeti, mint a Buena Vista.

Lehet, hogy az eredetiért  meg is kell szenvedni ??

Mindegy, magaddal vitatkozol megint, de meg tudlak érteni továbbra is. Nem folytatok ellenkampányt Pluhar ellen.  Kellemes, igényesen jó könnyűzene, időnként komolyzenei beütésekkel. Miért bántanám ? Sokkal jobb, mint az Ákos... ( Tényleg, ki a fene az az Ákos ?) 

 Pluhart sokan szeretik, jó fejek is...időnként ezért felülvizsgálatot tartok ..már ami a viszonyultságomat  illeti.. és mindig arra jutok, hogy idegen nekem, amit csinál. Nem az én zeném. Ennyi. 

7412   chord • előzmény7411 2021-06-11 09:29:51

Tipikus akadémista gondolkodás... :)
Amely szerint az a komoly, ami bonyolult. Ami nem 'light'.
Közben, a helyzet jóval komplikáltabb. Mert a 'light'-nek beállított, egyszerű dolgok olykor óriási mélységbe vezethetnek; a 'komoly' dolgok meg olykor csak a strukturális mivoltuk miatt komolyak, ha leveszed a műfaji/szerkezeti jelenségeiket, akkor marad a nagy semmi. A fordított helyzetekre is sok a példa, persze, tudom.

A Buena Vista meg mitől is eredeti?, hajszálra azt csinálták, mint Pluhar-ék, vagyis, a kubai folk/utcai zenekincset beemelték a repertoárjukba, saját hangszereléssel, igényes és egyéni megformálással.

 

Nincs kímélet: itt a beszame múcsó... aki azt mondja, hogy ez nagyon 'ligt', az szerintem téved. Vagy pedig az összes népzene 'light'. Meg az összes Négy Évszak. Meg az összes Passacaglia, az összes átdolgozónál. Meg az összes nagyopera összes nagyáriája. Meg az összes reneszánsz és barokk zene, amely tánctételt merészel tartalmazni... 

Bésame mucho

(én nem akartam, de macskás egyfolytában gyötör, hogy mutassam ezt, mert ő nem meri...:))

7411   diosjeno • előzmény7410 2021-06-10 23:21:37

Nem Pluhar taszít, hanem a light. Meg a csápoltatás. Az mindig taszít. Ha az Omega együttes csinálja, ha Pluhar. Az mindegy.  A zene nem CSAK arra való, és nem is CSAK arról szól, hogy " érezzük jól magunkat." Nekem ez így lightos.  Az az orgazmusközeli állapot előadás közben...van benne valami hamis. , amit sugall, az hamis, nem erről van szó.valójában a létben. . Könnyűműfaj. Nincs ezzel semmi baj. Miért lenne?  De a Buena Vista jobb.

 Pluhar divat. Mint a Minden Reggel. Nem iskolát teremt, ahhoz light, hanem divatot. Azért az nem baj, ne érts félre, kellemes, igényes télleg,  meg minden. De súlytalan. Legalábbis nekem. Nekem ez a véredényem. Nem is hallgatom, ez van. Másnak attól még lehet más váleménye. Meg nem is beszélek le róla senkit. 

7410   Corvette • előzmény7409 2021-06-10 21:55:23

Azért ne essünk már át a ló túlsó oldalára! Pluhar taszít? Ez a Rappresentatione di Anima, et di Corpo konkrétan zseniális. Hallgatnád meg ugyanezt a művet René Jacobs dirigálásával. Rögtön átértékelődnének benned a Pluharral kapcsolatos gondolatok. Nekem alapvetően nincs bajom Pluharral. Ellenkezőleg. Sok kiadványát szeretem, a nejemnek is tetszik, ő is mindig rácsodálkozik, hogy ezeknek a nótáknak soha nincs molylepke szaguk.

7409   diosjeno • előzmény7408 2021-06-10 21:10:22

Hát ez az.... tisztulnak a dolgok :)  Az a paradox helyzet ugyanis, hogy bár szinte kizárólag komolyzenét hallgatok, a Buena Vistát állítom, hogy többet hallgattam,  mint Pluhart.... és pont azért, amit írtam. A Buena Vista ugyanis nem Solert játszik, " kicsit másképp "  hanem VALAMI EREDETIT.  Tudsz  mutattni Pluhartól, tőlük valami eredetit ? Az ő "eredetijük ", ( azaz amit magukból bányásznak ki - ez lehet akár spéci feldolgozás is - )  az kisebb fajsúlyú, mint a Buena Vista. Ezért mondom, hogy lájtos, nem a zene lájtos valójában.

Macskásra mondom, Pluhar produkciót kétszer még nem hallgattam meg ugyanazt. Valami taszít, a light taszít.  

 (  Persze pl áldott kezű Veronikámat más  produkciókban azért szerencsére hallom )

7408   chord • előzmény7406 2021-06-10 20:32:19

Nekem teljesen más jön le.
Hogy mi?, valami olyasmi, amit pl. a Buena Vista tudott előállítani. Valami folyondárszerű variációlabirintus, valami olyan feeling, hogy ha figyelsz rendesen, és beszív a zene, egyszer csak mintha átfordulnál egy másik valóságba... 

A Fandango, padre Antonio átérzése, két gambára, amit szeretek, de ezt másért szeretem, ebben nincs az az érzés.

Fandango

 

7407   Corvette • előzmény7406 2021-06-10 19:10:25

Akár a régi magyar gasztronómiában. A 60-as 70-es években minden hidegtálat aszpikkal fényeztek le. Úgy gondolták, hogy így szép, így korszerű. Pluhar is mindenbe beleteszi ezt a cimbalomszerű izét, alá egy kis arpeggiot lanttal, és már kész is a finom muzsika. Jó étvágyat! :) 

7406   diosjeno • előzmény7403 2021-06-10 18:52:03

Kellemes zene... de valahol PONT az , amiről eddig beszéltünk. A népi-tradicionális határmezsgye...Ezzel nem is lenne semmi baj...

 de itt például SOLER-t játszanak, és MÉGIS ugyanaz a feeling.

 ( Pedig az áldott kezű Veronikám játsza a hegedűt ... )

 Mintha egy presszóban háttérzenélnének....a light feeling......dehát ez Soler  !!!!

7405   chord 2021-06-10 18:51:15

Akkor, macskás kedvéért:

Scena Quarta

Egészen tökéletes.
Valami finom tisztaság van ebben az ős-operában.

7404   Corvette • előzmény7403 2021-06-10 17:38:20

Nekem a zenélő ékszerdobozok ugrottak be róla. Szerintem Pluhart is ez ihlette meg. Hogy tetszik-e? Hát nem is tudom...Érdekes.

7403   chord 2021-06-10 09:59:56

Pluhar-ék ott rendkívül erősek, ahol népzene-régizene keverék van, mármint eredetileg, ahol a dallam meg az előadásmódok eleve mozognak, alakulnak. Ezek jóval régebbi dolgok, mint Handel, Biber meg Purcell.
Aztán, ez utóbbiak "bemozgatása", van, hogy sikerül, van hogy nem.

Nálunk eleve a régizene-népzene kapcsolódás eltér, így az értetlenkedésre ez még pár lapáttal bizonyosan rátesz.

Na, itt egy La Rosina.
Hogy egyszerűcske?, hát, tessék csak próbálkozni, mi kerekedne ki, aztán meglátjuk, tetszik-e.... nekem volt alkalmam egyszer meghallgatni egy próbálkozást erre....
A 'hogyan', az ilyen dolgok előadásánál rendkívül kritikus.

7402   Corvette • előzmény7399 2021-06-09 20:53:02

Biber Rosary-szonátáival nem tegnap kezdtem el foglalkozni. Jó párszor már lepörgött nálam a lemeze, és mivel mindig elejétől a végéig hallgattam, van róla egy határozott véleményem és benyomásom. Ebbe nem fér bele Pluhar tingli-tangli játékmódja. Önmagában jól hangzik, hívogató, guszta, meg minden, de ha a teljes szonáta-ciklushoz mérem, egyszerűen nevetséges ez az álnaív magatartása. Rendben, ők így gondolják, szépelegve, szerintük ez így jó, szerinted is, a két zenész szerint meg nem. És már kértelek egyszer, hogy ezt az ócska lemezhangszedős hasonlatot ne alkalmazd ránk! Meg tudod mutatni, hogy hol van a kottán a barázda? Hogy hová kell helyezni a tűt? Nem. Mi legalább nem fejjel lefelé rakjuk fel az ötvonalas papírt a kottatartóra, ha érted, hogy mire célzok. Beszólni én is tudok. :)

Nekem alapvetően nincs bajom Pluharral. Szinte minden kiadványa megvan, asszem mindet meg is hallgattam, és a többsége tetszik. Csak hát úgy vagyok vele, mint a Depeche Mode zenekarral. Ami a 101koncerten rajta van, az még tetszik, amit utána írtak, annyira már nem. Pluhárnál is van egy időszak, amit szeretek, és van egy másik szakasz, amelyet inkább kihagyok. Szerintem átment közönségigény kiszolgálóba, régizene mulatósba, és ide őt már nem tudom követni. Ez a Rosary szonáta második tétel is ilyen. Dáridózzanak velem és sztárvendégeimmel! 

A honi régizenészek Pluharon nevelődtek? Szerinted egy vagy két felvétel bárkit ki tud téríteni a zenei nyugvópontjából? Ha nála tanultak volna és évekig együtt zenéltek volna, akkor már lenne értelme a mondatodnak, de így? A tapasztalatom azt mondatja, hogy lemezről semmit nem lehet érdemben megtanulni és átültetni, pláne nem gyökeresen átalakítani egy már jól beidegzett előadói gyakorlatot.  

7401   macskás • előzmény7400 2021-06-09 19:36:03

Pluharnál azt érzem, hogy közelebb szeretnék vinni a veretes zenét az emberekhez. Azokhoz, akik egyáltalán nem hallgatnak művészi zenét. Akik hallgatnak, azok többnyire valóban nem értenek egyet a Pluhar-féle megoldásokkal, mégha nyitottak is az újra. Én biztosan nem hallgatok tőlük semmit, elég volt egy lemez.

7400   diosjeno • előzmény7399 2021-06-09 19:14:38

Számomra egyértelmű, h Pluhar ( nemcsak ő ) mindig ott rontják el, amikor a tartalom számára alternatívákat engednek meg, ( vagy tesznek lehetővé )

 Nincs alternativa. Minden dolog CSAK önmagával azonos. Pontosan ezért lett Machaut-val a " mű " fogalma .

Hagyd az írást, kottát,  nem erről van szó. Az csak a mű védelmének az eszköze , nem maga a mű. A mű azonos önmagával, nem a leírt mű, ez világos. 

Pluhar-nál a jazz Purcell, a Hilliardéknél a   gregorián egy szaxofonos rezonanciával fűszerezve...ez a helyes gondolkodás hiánya, az alázat hiánya... 

 Az ingoványban teljesen igazad van. Itt egzakt találatot nem lehet elérni. 

 De hát az idő múlik, és ha tetszik, ha nem, mi egyre távolodunk , minden percben, egy meglévő műtől. A kottát ezért ( mit kottát, az egész írásbeliséget ) ezért találtuk ki, semmi másért. Megpróbáljuk megragadni, ami jó a létünkben. 

Ha Pluhar vagy a Hilliard újat akar, hozzon létre új tartalmat, ne egy réginek adjon " alternatívát " . Szerintem.

7399   chord • előzmény7398 2021-06-09 18:20:17

Sok dologban igazad van.
A tartalom, az nem sérülhet. Ez tuti így van.
Csak ez így egy rendkívül ingoványos terület. Itt ez a Biber. Nagyon jó zene. De a tartalma az nem feltétlen csak az, ami a lejegyzésen szerepel - bár ez kényelmes álláspont, a legkényelmesebb, és nehezen támadható. Van, aki egyfajta kiteljesedést érez Pluhar-éknál, vagyis, hogy pont a tartalmat fogták meg, ami az egészben a fontos, és nem eresztik. Van, aki szerint egy kalap sz@r, vagy enyhébben, egy erős átdolgozás.

Nem tudom. Itt a saját ízlés sokat segít, ha az rendben van. Itt ezerrel jó sínen van Biber, szerintem, de a L'Arpeggiata művelt olyanokat is, amelyek a határokat, akár az én határimat is feszegetik. Az ügyes vitatkozó ide a sarkát rögtön benyomná, és kérdezné, hogy de hol van a határ?, mi szerint?, ha ez jó, akkor amaz miért nem?, meg ilyenek...
Olykor az az elképzelésem, hogyha akkoriban, ha ez így felhangozhatott volna, akkor OK. 
Machaut. pl. a motettái. - hol is van a kottában pl. a dob...? Én, Machaut írtam, aztán ti meg doboltok, mint a hülyegyerekek...

7398   diosjeno • előzmény7397 2021-06-09 10:42:11

 " Kicsit az látszik bennetek, honi zenészeken, hogy 'partitura-gondolkodásotok' van; arra vagytok megtanítva, hogy ami előttetek a papíron van, az a Mű, csak az, csak úgy, ahogyan ott éppen le van írva, és a legfőbb feladat az atompontos lejátszás, semmi egyéni gondolkodás, semmi gondolat, csak, mint egy hangszedő, lejátszani a viaszhengert. Ebben a koordináta-rendszerben tökéletesen igazatok van. "

-------------------

Á nem, ez nagyon szimpla így. Sokkal mélyeb a téma.  Metafizika.:) A műnek van egy TARTALMA, az nem sérülhet, ez alapszabály. És ez nem a kotta. 

 A kékhez elkezdesz sárgát önteni...Egy darabig még kék, mert van a kéknek sok árnyalata....de egyszer csak már zöld. Nem kék. Többé már nem kék.  Errről beszélünk, sztem Corvette is. Szó sincs leírásról, kottáról még. 

 Ha egészen a ZEN-ig akarod vinni a témát   ( ." ... ami le van írva, az már a betű igazsága, nem a gondolaté..." ) , az azért sántít itt, mert ez Biber. Márpedig Machaut óta a leírás egyben azt is jelenti : " ..Én írtam, Machaut, ezt írtam,  így írtam, így játszátok .."

 A korban előbbi, vagy tradicionális dolgokban valóban üdvös az általad preferált szemlélet.

 Úgy állítod be, mintha azt állítanám, hogy ez a te utad nem jó. De ott az IS. nagybetűvel írtam. 

 

 

7397   chord • előzmény7396 2021-06-09 10:05:52

És ami nagyon jó zene, és egyszerűen sláger lett?, az mind lájtos?, Biber szonátája is ide tartozik most, - és amiket széltében-hosszában játszottak, mindenféle verzióban, Európa-szerte?
Ortiz lejegyzésében, ütős hangszer, az végképp nem volt, aztán meg mégis úgy játszották sok helyen. És nem sérült semmi, sőt. Vagy  hogy Cabezón hárfán, lanton vagy billentyűsön ment, az majdhogynem szerzőileg, nemhogy engedélyezett, hanem kifejezetten kívánatos 'összevissaság' volt.
Ja, igen, ez a Reneszánsz idején dívott, mondtam.

Kicsit az látszik bennetek, honi zenészeken, hogy 'partitura-gondolkodásotok' van; arra vagytok megtanítva, hogy ami előttetek a papíron van, az a Mű, csak az, csak úgy, ahogyan ott éppen le van írva, és a legfőbb feladat az atompontos lejátszás, semmi egyéni gondolkodás, semmi gondolat, csak, mint egy hangszedő, lejátszani a viaszhengert. Ebben a koordináta-rendszerben tökéletesen igazatok van.
Látszik, hogy nem nagyon vettetek részt olyan régizene koncerten zenészként, ahol a próbák alatt alakulnak a dolgok, a 'felrakás', a szólamok elosztása, hogy mikor ki lépjen be, melyik hangszer hogyan vegyen részt az egészben, mikor kísérjen, mikor improvizálhat, ki és mikor díszíthet, és soha nem írtatok kézzel a kotta fölé, mondjuk egy másik szólamot, ami alul megy majd, vagy felül, vagy akárhol, de ami nem is volt ott eddig, sem a szólam, sem a hangszer...

Pluhar (is) elkövette azt az újítást, hogy ezt a fajta gondolkodást, ezt a fajta szabadságot, a reneszánsz táncok birodalmából kihozta a jóval későbbi zenékre, ahol már valóban, jóval szigorúbb lejegyzések vannak, és a partitúra-gondolkodásúak ettől rögtön ugrottak egy hátast.:) Mint a mellékelt ábra is mutatja.

A közönség?, az istenadta közönség, azt meg eszi a szigorú-lejegyzésest is, meg a szabad-hangszerelésűt is, ráadásul, valahogy mindig el tudja dönteni, hogy jó-e, vagy nem annyira jó.
Aki régizenét játszik Magyarországon, az szinte mindenki L'Arpeggiata rajongó lett, legalábbis jó pár, akiket ismerek valamennyire. Akik nem, vagy megállnak Bach-nál, őket meggyőzni képtelenség. És itt nem a Bach-ellenességem jött ki megint, hanem bizonyos szerzők és bizonyos zenék ezt a fajta szabadságot nem viselik el, mert az a dolog esne szét bennük, pont, ami miatt jó zenének tartják a rajongóik.

7396   diosjeno • előzmény7394 2021-06-09 08:21:50

Ugyan chord..csak a sztárok kínlódnak. :)

 És a mű fogalma több tiszteletet érdemel, mint amennyit Pluhár gondol. Tarantellánál, tánczenéknél , sematikus daraboknál ( G,D aztán A, aztén É moll, és minél többhangszer, aztán fokozatosan gyorsul, mi meg akik játszuk, mind boldogan nevetünk ,  ennyi ) ott jó, de ez a zeneirodalom lájtos fele. Jó, de light. A zene többre IS hivatott. 

És itt most pont az a több nincs tisztelve. Ez nem dráma, érezzék jól magukat, te is,... de a mű itt nem valósul meg . AZ a mű nem. Ahogy Corvette mondta, a TARTALOM más : 

7395   Corvette • előzmény7394 2021-06-08 17:50:07

Miből gondolod, hogy Magyarországon bárki el akarná így játszani? Elárulom neked, hogy bár sok tolvajlás van a zenei tanulmányok során, a végén mindenki a saját hangját és ízlését akarja kialakítani, és nem a másét lélektelenül leutánozni. A régizenészek mindannyian akadémiai tudáson nevelődtek, majd specializálódtak erre a területre. Hidd el nekem, ezek a zenészek modern hangszeren is otthon vannak, és nem rinyálnak, ha Beethovent vagy Bartókot kell játszani. Ráadásul  nem minden zenész régizene buzi, ezt is hadd tegyem hozzá. 

7394   chord • előzmény7393 2021-06-08 15:46:21

Sajna tetszik....

A giccsparádétól igen messze van. Meg a zenészek egy másik csoportja erősn üdvözli. Nyilván nem a ZAK-on végzetteknek való ez, belátom. Magyarországon amúgy nem találsz zenészeket, akik ezt így el tudnák játszani; ez valamennyi igényességet, vagy némi szakmai kihívást azért feltételez.
Számomra valamit mutatnak ennek a zenének a belsejéből. Ami a szóló hegedűvel, szonátával-kínlódással, egyszerűen nem megy. Illetve megy, csak az a 'komolyzene', a rossz értelemben.
Bibernél ez valóban merész, elismerem, mert ez a hangszerelési szabadság a Reneszánsz idején teljesen természetes volt, de a későbbiek során egyszerűen kiment a szokásból. Nem, nem a lejegyzések precizitása ölte ki ezt a dolgot, hanem maga a kor.

7393   Corvette • előzmény7392 2021-06-08 15:06:20

Húzzák a szájukat? Helyes! Húzzák csak! A Pluhár féle rettenetnek semmi köze a mű tartalmához. Tetszetős kis operettbetétet csináltak belőle. De ha neked ez a giccsparádé tetszik... 

7392   chord • előzmény7391 2021-06-08 12:57:17

Ja, a zenészek egy része mindig is húzta a száját ezekre a renitens megoldásokra.
Akkor is, ha itt pl. a hegedülés az valami egészen varázslatos.
Az, hogy 'hangszerelés', meg hogy ez mit tesz az eredeti művel, meg adott korokban ezzel a szabadsággal hogyan is álltak, az mindig vitatéma lesz.

De a szonáta vs. nemszonáta, arra eléggé jó példa.

7391   Corvette • előzmény7390 2021-06-07 21:15:03

Ezzel az alternatív kísérettel kiírtottak mindent ebből a nótából, amiért érdemes volt meghallgatni.

7390   chord • előzmény7382 2021-06-07 20:11:31

Én is egyfolyában gondolok rá, miközben inkább így hallgatom...:)

Biber: Sonatas del Rosario

7389   chord 2021-06-07 18:17:30

Frescobaldi.
Nagy kedvencem.
Az 'Arie Musicali' kötetekben finom 'Nuvoe Musiche', de amolyan sajátosan... :)
Mert igen, a szöveg a 'prima', de azt beszélték, hogy F., a komponista-fenomén, a verseket, olykor, egyszerűen nem értette, és a feleségének kellett elmagyarázni, miközben kavarta a rántást, hogy miről van szó.
Meg amúgy sem a Caccini-Monteverdi-Cavalli-stb.. tengelyen forgott egészen, ment a saját feje után.

Ez a felvétel majdnem 30 éves.
Engem teljesen megtalál, ahogyan Alessandriniék gondolkodtak erről a zenéről.

Dove,dove sparir

7388   diosjeno 2021-06-07 10:26:28

Una FIESTA á la Juan Francés Iribarren. 

Ezta Noche Lo Neglillo- Villancio A 6 De Negros, Al Nacimiento

Miért spanyol előadás a jó ? Hát mert minél jobban tudod, mi a fiesta, az előadás annál jobb. 

 ( Pörsze a zsenik kivételek. ...és mindenki, aki VALÓBAN muzikális :)) , azaz a mai zenészek kb öt százaléka :)... nekik nem kell spanyolnak lenni )

 

7387   diosjeno • előzmény7385 2021-06-07 08:18:34

 :) Vidéken van a gyerekeknél :)

7386   Corvette • előzmény7383 2021-06-06 20:11:11

Nekem meg a korrekt válaszod.

7385   Corvette • előzmény7384 2021-06-06 20:09:31

És miközben ezt leírtad, a feleséged belekevert a kávédba 5 gramm sertéseknek való féregírtót. :)

7384   diosjeno • előzmény7382 2021-06-06 20:02:30

Nagyon jó a borító !

(  Mindketten feneket nézünk. A nő a hegedű fenekét, én a nő fenekét. )

Príma !

7383   diosjeno • előzmény7375 2021-06-06 19:52:27

Elmondom, mi törtent : 1. Játszottam egy Iribarren darabot. 2. Rákeestem a tubuson.  3. Ebből a cd-ből az első motettát elkezdtem hallgatni. 4. meghallgattam mindet, mert tetszett. Közben nem éreztem semmit.  Pontosabban, de ja, amit mondasz, mindet. Csakhogy ezek nem voltak akkor és ott  fontosak. 

 A zene tetszett, mert egyedi, eredeti. Ilyenkor örülök, mert EZ a fontos. nekem.

7382   Corvette • előzmény7380 2021-06-06 17:59:24

Mindig erre fogom magam emlékeztetni, amikor majd  Biber Rosary szonátáit hallgatom. 

7381   Corvette • előzmény7379 2021-06-06 17:54:23

Nem a plafon, az egész tető omlott be! Amit hallhattál az kb olyan, mintha olyan szabályt hoztak volna a fociban, hogy most már bármikor hozzá lehet érni kézzel a labdához. Remélem így jobban megérted a helyzet súlyosságát.

7380   chord • előzmény7376 2021-06-06 17:52:16

A 'szonáta', az ab ovo alkalmzatlan mindenféle felrázásra...
Még a zene alapfunkciói is akadoznak egy szonáta esetében... :)

7379   chord • előzmény7375 2021-06-06 17:47:10

De most leszakadt a plafon, vagy mi...???
Valamit másképp csinálnak, és rögtön sz@r? Nekem sem tűnik annak.

A 'historizmus' egy teória, vagyis, megállapodások kérdése.

7378   Corvette 2021-06-06 17:40:34

Szerencsére a jó tartású Alexei Ogrintchouk is ott volt a Csajkovszkij verseny zsűrijében. 

Ha valakinek esetleg mégis kétségei támadnának a képességeit illetően, hallgassa meg ezen a felvételen ugyanezt a bevezetőt, igaz egy másik oboista tolmácsolásában. Egyúttal Klaus Tennstedtnek is köszönet az gyönyörű előadásért.

7377   Corvette 2021-06-06 15:56:30

Aki keres, az talál. Ezen a felvételen szintén Vallentin játszik, Vivaldit. Az előadást a Csajkovszkij versenyen rögzítették. Csak ismételni tudnám magamat a hibáit illetően. A darab eleje csak azért szól tűrhetően, mert akkor még bírja harapni a nádat. A tétel végére teljesen elkészül az erejével. Kétségbeesetten kapkodja a levegőt, a hangokat csak úgy otthagyja az út szélén, és úgy általában végig az az érzésem, hogy ennek a palinak nem okoz örömet a hangszeres játék. Láthatóan kínlódik. A mozgása leleplezi. De a hangszerének billentyűzete azért aranyozott!  

Barokk oboán így szól a tétel.

7376   Corvette • előzmény7358 2021-06-06 13:14:33

Felrázni? Bizonyára olyan is akad. Ma belefutottam egy Vivaldi szonátába és hát nagyon vegyesek az érzéseim. Erről a felvételről van szó:

Sonata g-moll RV28 by Antonio Vivaldi

Juri Vallentin | Oboe
Elina Albach | Harpsichord
Patrick Sepec | Violoncello

Hallottunk már ennél jobbat is. A szólistával kapcsolatban itt kapsz infót. Jó iskolák, jó tanárok, elismerésre méltó nemzetközi versenyeredmények, és tessék, ennyi telik tőle. A hangja merev, nincs természetes lecsengése, a játéka kemény és bántóan nyers, ahogyan telik az idő egyre fáradtabb és indiszponáltabb (alig pár perc a 4 tétel!), a harmadik tételt konkrétan újra kellett volna vennie mert hangok akadnak ki vagy késik le róluk, a felütésekkel is hallhatóan hadilábon áll...És mindez miért? Mert olyan erős nádat faragott magának, amellyel nem lehet normálisan eljátszani ezt a darabot.  Sajnos a nyugati világ ezen területén akkora a hangfetisizmus, hogy az elnyom minden racionalitást. És sajna a zenésztársak sem szólnak neki, hogy valamit nagyon nem jól csinál. Hogy rossz érzés hallgatni őt. Hogy az embernek összeszorul a gyomra, amikor látja a hangszerrel való küzdelmét, ahogyan egyre magasabbra és magasabbra emeli  kínjában. Mert fárad a szája, harapja a nádat, amelyből már csak a cérnás terület látszik ki. Hát hogyan lehet így kontrollálni a két rezgő nádnyelvet? Sehogy. Ezek már önálló életet élnek a szájüregében. Neki sem megy. Neki, a nemzetközi versenyek díjazottjának. Elképzelem, hogy milyen versenyek lehettek azok. Nem, inkább nem akarom elképzelni.

7375   Corvette • előzmény7374 2021-06-06 12:08:20

Egy kicsit sem érzed úgy, hogy valami nem stimmel ezzel az előadással? Hogy ez egy hibrid dolog? Hogy kihúztak egy súlyos téglát a histórizmus tartófalából? Mert, hogy a többségnek nem tűnik fel, hát puff neki. Én azért megkérdezném a zenekartól, hogy akkor most mi van. 

7374   diosjeno • előzmény7373 2021-06-06 11:48:55

Minden hiába. Ez a cd nákám tátszik...váltóhang fel vagy le...jó a zene.

7373   Corvette • előzmény7372 2021-06-06 08:44:44

Az énekes felső váltóhangról díszít, a vonósok alsóról. Mi ez a baromság? Téged nem zavar, hogy kb 40-50 év gyakorlatát hirtelenjében így megváltoztatják? Mire alapozzák ezt? Megjelent valami tanulmány ezzel kapcsolatban? 

Lassan eljutunk arra a primitív szintre, hogy midenki azt csinál, amit akar, mert a közönség úgyis mindent kritikátlanul elfogyaszt. Ha nem tudják, hogy mit kellene hallaniuk, akkor minek nyüglődni velük? Hát nincs igazam? Így több idő jut otthon a gyerekre és az asszonyra. Manapság már sem rendes hűtőt, sem rendes mosógépet nem lehet kapni. Majd pont a zene maradjon érintetlen a gányálástól? 

Anton Batagovról hallottál már? Az az ember is...Na ő a tökéletes példa arra, hogyan kell visszaélni a közönség tájékozatlanságával és zenészekbe vetett bizalmával.

7372   diosjeno • előzmény7371 2021-06-05 19:59:41

Beadja a youtube egymás után a cd darabjait.. mind az Iribarren motettákat. Egészen elképesztő mindegyik. 

Ave Maria, gratia plena (Motete)

Csak hallgasd tovább... a harmadiknál már emeled a kalapot ....

 A Pergolesi is nagyon zsír...

 Az egész cd olyan, amilyet már régen hallottam.

7371   chord • előzmény7366 2021-06-05 18:17:00

Minket nem tudsz átverni....
Nagyon is figyeled, hogy jó előadás legyen.
Nagyon.
És ez jó.

Amúgy, ez a Latin-Amerika, ez soha nem lesz olyan, mint egy európai város európai hangversenyterme, európai előadással.
Nekem pl. tetszett.
Szabadabb dolog, mint pl. az az von Weber cucc utána. Más zenei indíttatás teljesen.

7370   Corvette • előzmény7343 2021-06-05 17:59:25

Megfejtés híján elárulom a megfejtést: mindkét mű dúr hangnemben kezdődik és mollban végződik. Ez ritka és különleges jelenség.

7369   Corvette • előzmény7368 2021-06-05 17:51:50

Egyszerű, ugyanakkor szívbekarmoló. Nem bíztad a sikert a véletlenre. És ahogy hallom, ők is alsó váltóhangról indították a díszítéseket.  

7368   diosjeno • előzmény7367 2021-06-05 17:30:04

Najó... még egy próba...:)

 Ez az Iribarren fiú nagyon jeles szerző volt sztem...

7367   Corvette • előzmény7366 2021-06-05 17:16:59

De én úgy szerettem volna megdícsérni őket! :)

7366   diosjeno • előzmény7365 2021-06-05 16:42:55

Örülök..csak a testvérem szólamvezető a kórusban..:))) 

Én ritkán ajánlok előadást és előadót, tudod már sztem... én zenét ajánlok. 

Olyan előadóval, amit találok. Ha szerény, odaírom. A youtube linkkel általában illusztrálok.

A többit meghagyom nektek ( hifit, szuper előadást, quadro felvételt sacd, rescacib, meg ezek :)  

 Balance, éééted :)

7365   Corvette • előzmény7364 2021-06-05 16:27:10

Lehet, hogy a gödöllői koncert óta kicserélődött csapat. 

Inkább örülnél, hogy meghallgatom az ajánlóidat és reagálok rájuk. :)

7364   diosjeno • előzmény7363 2021-06-05 16:07:18

Ja, az neked nem elég király... látod, látod... életem egyik legjobb Mozart -  Requiemjét hallottam tőlük vagy 8 éve Gödöllőn... Nem baj :) legyen  tied az összes tökéletes cd. :)

7363   Corvette • előzmény7362 2021-06-05 10:32:10

A debreceni Kodály Kórust hallhattuk. Szép volt. Nagyon szép. 

7362   diosjeno 2021-06-05 09:59:07

A la xácara xacarilla

 Nem mondom, hogy tökéletes előadás..meg hifi.... meg profi... de NEM HANGOSKODJÁK EL.  Ennek a zenének  ( is ) ez kell.

7361   Corvette 2021-06-05 09:51:03

Carl Maria von Weber - Concertino - Sharon Kam

 

7360   Corvette • előzmény7359 2021-06-05 09:02:12

Meglepő, hogy a bal kézre milyen sok feladat hárul. Izgalmasak a kromatikus betétek,és azt is nagyon szépen megoldotta a szerző, hogy a végén a-mollból váratlanul megérkezzen A-dúrba. 

7359   chord 2021-06-04 19:18:26

Megérkezett az új Rondeau lemez.

A zene nagyszerű, az előadás is jó, vagy picit vegyes, vagy legalábbis új-szerű, vagy pl. Frescobaldit megszoktam a kedvenceimmel, aztán ennyi a nagy dráma.

A hangminőség a standard Erato színvonal, eléggé jó, de meg sem közelíti a a Barricades lemezét, ahol Deschaux volt a hangmérnök...

Az egyik hangszer egy nagyon különleges, eredeti, 1575-ös 'polygonal virginal'.


Pavana

7358   chord • előzmény7357 2021-06-04 19:11:06

Olykor az az érzésem, hogy Vivaldi képes a zenészeket is felrázni... :)
Van egy enyhe, nagyon-nagyon enyhe hamisság-feelingem itt valahol, de akkor is nagyon jó.

7357   Corvette 2021-06-04 17:31:47

Wow! 

7356   Corvette 2021-06-04 17:13:05

Hát ezt is megértük. Következetesen alsó váltóhangról díszítenek Bernardiniék.  

Vivaldi: Oboe Concerto in F major, RV 457

Alfredo Bernardini & Ensemble Zefiro

Mi jöhet még?

7355   Klára • előzmény7354 2021-06-04 13:00:07

Nekem nagyon tetszik!

7354   takatsa 2021-06-04 10:11:02

Szegény kis Mogyesztnek nincsen külön topikja így kénytelen vagyok ide feltölteni ezt az orgonás átiratot. Egy kiállítás képei.

7353   Corvette • előzmény7352 2021-06-03 19:56:12

Meg kéne már hallgatnod azt a lemezt egyszer. Mindegy. Teszek rá.

Ez egy dal.

Ez egy ária. Felhívnám szíves figyelmedet a 01:45-től induló részre.

 

7352   chord • előzmény7350 2021-06-03 18:25:07

Nagy rendszeren hallgattam. Még akkoriban megküldték, amikor megjelent.
De van úgy, hogy a nagyon szép nőbe sem szerelmesedünk bele, nem?
Ez a rezonancia-cucc, ez tényleg fontos. A régiek ezzel pontosan tisztában voltak, ez volt a 'Resonance'. Analógiás labirintusok építhetők fel abból, hogy mi mire hasonlít, és mire nem, milyen tulajdonságok vonzódnak és taszítódnak, vagy elegyednek, és hogy milyen együtt-rezgések alakulnak és landolnak adott tudati felszíneken, ezek mintázatába hogyan passzolnak bele és hogyan nem.

Meg azért, mégis csak 'dalok', nem?, és nem valami rafkós koloratúra-áriák? Egy szál ének, egy szólam, a szöveg 'Prima' státuszban, a kíséret az csak kísér, a 'Nuvoe Musiche' szép kiteljesedése.
És ez a prima státusz, ez nagyon-nagyon előtérbe helyezi az énekest; nem lehet elbújni... :)

7351   macskás • előzmény7350 2021-06-03 15:50:48

"szólamok elhelyezkedése sem deffiniált. "

Ezt hogy érted?

7350   Corvette • előzmény7349 2021-06-02 17:40:00

Én az egyszerű dalocskák megjegyzésedre mozdultam rá. Mert ezek nem egyszerű dalocskák.

Aztán miért nincs rezonancia? Sajna a lehallgatási mód most nagyon befolyásoló tényező. Ami a Youtube-on fent van, az nagyon torzított, és a szólamok elhelyezkedése sem deffiniált. Ergo, ha csak így hallottad az albumot, akkor nem azt hallottad, amit én, itthon, a nagy rendszeren. Az más. Egy teljesen más felvétel és előadás.

Ez a sírógörcsös hozzászólás szerintem gáz. Én a helyedben sürgősen törölném. Persze ha a jövőben nem akarsz velem gondolatokat váltani, akkor hagyd! Ismersz már...

7349   chord • előzmény7348 2021-06-02 17:19:06

Mondom, jó a zene, az előadást sem rossz-aztam le, de nincs rezonancia, mit tegyek....

Amúgy, csak mielőtt sírógörcsöt kapnánk a szegény-nők-a-Barokk-idején -től, egy 80 évet azért lehúzott a néni, férfitársai addigra már porladtak csak...
Csak úgy eszembe jutott... :)

7348   Corvette • előzmény7346 2021-06-01 23:34:38

Egyszerű dalocskák? Álljunk meg egy szóra!

Antonia Padoani Bembo (c. 1640 – c. 1720) olasz zeneszerző és énekes volt. Egy Cavalli tanítvány, de tanult ő Barbara Strozzitól is. A rosszul sikerült házasságából három gyermeke született, és miután megelégelte férje ütlegeit, Franciaországba ment szerencsét próbálni. Azt remélte, hogy XIV. Lajos majd felfigyel művészetére, és ez a számítása be is jött. Fellépéseit követően lakhelyet és életjáradékot kapott a Napkirálytól. Ez azért elgondolkodtató. Tudjuk, hogy XIV. Lajos szerette a rongyot rázni, de a zenéhez volt némi affinitása, és ha Bembo nem gyakorolt volna rá zenéjével ekkora hatást, akkor ő sem lett volna ennyire bőkezű vele.

Bembo életműve töredékes. A legtöbb szerzeménye a Produzioni armoniche nevet viselő gyűjteményben maradt fenn, mely a Francia Nemzeti könyvtárban található. Ebben a gyűjteményben 41 darab olasz, francia és latin nyelvű ária és kantáta található. Ária és nem dal! Ez nagy különbség! Valójában nem is értem, hogy honnan jött nálad ez a leegyszerűzés.

2019-ben a Tactus gondozásában 3 lemezen kiadták a teljes sorozatot, és bizony ezekben a szerzeményekben van anyag rendesen.

Hogy honnan tudom? Meghallgattam őket. Kétszer is. Harmadjára már nem ment, mert az előadások összességében nem tetszenek. Különösen a szoprán modoros. Elsőre nem gáz, amit csinál, viszont semmi újat nem hoz 3 óra alatt, és ettől nagyon lapossá válik az előadás, aminek a zene is kárát szenvedi.

Maria Jonas egy másik univerzum. Az alphás lemezről én nem ragadnék ki ide egy áriát sem, mert az albumot egyben, megállás nélkül szerencsés meghallgatni. Nagyon rokonszenves az, hogy Jonas nem sajátítja ki magának a teljes korongot, és a többi zenésztársnak is enged megszólalási lehetőséget. A legjobban a theorba járt, de a csellista is hatalmasat játszik a nyúlfarknyi Jacchini szonátában.

Jonast nem tudom senkihez sem hasonlítani. Jonas, az Jonas. Vagy tetszik neked a nő az első pillanattól fogva, vagy marad az örök életre tartó elutasítás.

Engem gyorsan megvett. Nem most, már korábban. De azzal, hogy az éneklését össze tudtam hasonlítani egy másik, piacon jegyzett produkcióval, különösen megugrott az értéke. Jelen pillanatban ő testesíti meg számomra az ideális énekest. Ő az etalon. Hozzá mérek. Ezt azért tartom fontosnak megemlíteni, mert Bembo nagy valószínűséggel ugyanezen a nívón énekelhetett.  

És igen, tökéletesen igazad van abban, hogy Bembo szerzeményeit nagyon nehéz előadni. Az énekes kvalitásai abszolút döntőek. Próbálom elképzelni, hogy Jonason kívűl lenne-e bárki, aki érdemben megbírkózna ezekkel az áriákkal... Nem, nem tudom elképzelni. Mert Jonas nem csupán elénekli ezeket az áriáka, hanem egyenesen átváltozik Bembová. Reinkarnálódik. Visszafelé. :)

Szerintem fuss még neki párszor ennek a fantasztikasan magas minőségű lemeznek. Hátha rákapsz az ízére. Soha ne mondd, hogy soha!

7347   Corvette • előzmény7346 2021-06-01 20:42:23

Ezt már láttad? Szerintem jó lett.

7346   chord • előzmény7345 2021-06-01 20:30:54

Ő is lehet.
De Caccini a 'lány a gitárral' ősképe.

7345   Corvette • előzmény7344 2021-06-01 20:27:25

Cavallit akartál írni szerintem.

7344   chord • előzmény7342 2021-06-01 20:22:55

Igen, egyetértek.
A lemez többi része, ahol Maria Jonas énekel, az már nehezebb feladvány.

Mármint, ezek a Caccini nyomdokain lévő egyszerű dalocskák. Az előadók számára szerintem mérhetetlen komplikációt okoznak. Mármint az a furcsa helyzet adódik, hogy minél könnyebbnek tűnik, pl. zeneileg, annál nehezebb jól előadni.
Itt, pl. számomra, nem rezonáns ez az éneklés. Pedig igen jó zene.

Habbis pieta di me

7343   Corvette 2021-06-01 20:19:13

Kiváncsi vagyok, hogy ki találja meg a kapcsolatot de Visée theorba darabja és Schubert műve között.

Impromptus, D. 899: No. 2 in E-Flat Major:Allegro

7342   Corvette • előzmény7339 2021-06-01 19:51:03

Szerintem ez a nóta is alkalmas arra, hogy térítsen és lelkeket mentsen.

Robert de Visée - Prélude & Silvains

Az előadó: Stephan Rath


 

7341   Corvette 2021-06-01 19:16:06

Frederica von Stade énekli az Asszonyok, hányok c. áriát. Érdemes megnézni az óvodásan átszellemült arcát. 

Az ária.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1877 • Dohnányi Ernő, zeneszerző, karmester († 1960)
1907 • Sárdy János, énekes († 1969)
1915 • Mario Del Monaco, énekes († 1982)
1950 • Kelen Péter, operaénekes
elhunyt:
1924 • Ferruccio Busoni, zongorista (sz. 1866)