Domingot én is láttam a Luisa Millerben .. 1979-ben ROH-ban, igaz, akkor Rodolfo volt. (Ricciarelli-Domingo-Bruson-Connell-Van Allan-Maazel.) Lemez is készült ugyanezekkel, az élő előadás fent van a neten ...azóta sem láttam a darabot. off Na de hogy bírtál ki ennyi Boccanegrát? :-)
Erröll egy emlekem, abbol a korszakbol, amikor Becsben eltem, huszoneve lehetett: a Sporthalleba hirdettek meg felleptet, "Domingo einmal anders" vagy valami hasonlo cimmel, mexikoi dalokat stb. harangoztak be.
Nem fogytak a jegyek. Egy becsi napilap felvasarolta a maradekot, es darabjat 200 Schillingert adta (ez akkor kb. 3 kave aranak felelt meg).
Merthogy elötte Salzburgban Domingo nagyot bukott az Otello cimszerepeben.
Domingo Becsben fenomenalisan enekelt. Amit egesz ritkan tapasztaltam az osztrak fövarosban: a publikum allva, labaval dobolva unnepelte.
Domingot többször lattam a Boccanegra cimszerepeben (söt, meg Adornokent is tenor korszakaban).
Elöször 2009 öszen Berlinben, az volt elete masodik fellepese a szerepben. Meg "tapogatta" a szolamot (elnezest a kepzavarert).
Azutan 2010 telen a Metben, delutani elöadas volt, ezeket nem hiszem, hogy sok enekes kedveli.
Ra tavasszal a Scalaban. Az hittem, egy harmincas eveiben jaro enekes hangjat hallom.
Es a CG-ben, ott is nagyszeru volt.
Ketszer a STOP-ban, a masodik elöadas III. felvonasaban a nagy Boccanegra-Fiesco duettben kicsordultak a könnyeim.
Es meg Barcelonaban is, ahol ottani debutalasanak ötvenedik evfordulojat unnepelte.
De ez is hat eve volt - remelem, most aprilis 24-en nem fogok csalodni. Azok alapjan, amit ket eve nyujtott Salzburgban a Luisa Millerben, remenykedek.
Napjaink legnépszerűbb operaművészének koncert repertoárjában elhangzanak örökzöld slágerek, népszerű áriák, musical-és operett részletek, köztük a Virtuózok főcímzenéje a Győri Filharmonikusok tolmácsolásában, melyet a Maestro fia, Plácido Domingo Jr. komponált.
Ma éjjel az M5 csatorna sugározza (22.05 – 23.30):
Plácido Domingo Classics Fesztivál Pécs - A Metropolitan Sztárjai
(2017)
Nyitó parkkoncert, 2017. június 22.
„Pécs Város nemzetközi fesztivált hozott létre tiszteletét kifejezvén a spanyol származású, világhírű művész több évtizedes, kimagasló, határokon átívelő művészi munkája, és humanitárius tevékenységei előtt. Az új eseményt PÉCS – PLÁCIDO DOMINGO CLASSICS névvel hirdették meg. A korszakalkotó operasztár tiszteletére létrehozott rendezvénysorozat eseményein számos nemzetközi hírű előadó érkezett a városba, akik a nyitókoncerten az opera-operett- musical műfajában méltán legközkedveltebb gyöngyszemeivel tették emlékezetessé e gyönyörű nyári est hangulatát.
ANGEL BLUE (szoprán) rendszeresen a milánói Teatro alla Scala, a Los Angeles Opera, a bécsi Staatsoper dalszínházakban, és Plácido Domingo valamint Andrea Bocelli koncertjeinek gyakori vendége. A kínai származású sztárbariton, YÜNPENG WANG első alkalommal 2012 -ben, közvetlenül a Plácido Domingo Operalia döntője után lépett fel Magyarországon. A fiatal énekest az Opera News a világ öt új fiatal sztárja között említi. A Metropolitan Opera közönsége estéről, estére hatalmas ovációval ünnepli az Aida Király szerepét megformáló SOLOMAN HOWARD basszust, aki kivételes és lenyűgöző hangjával már az elmúlt években felhívta magára a figyelmet. Az énekesekben nem csak az a közös, hogy a New York-i METROPOLITA OPERA új operasztárjai, hanem karrierjükben jelentős szerepe van PLÁCIDO DOMINGONAK és az OPERALIA Világversenynek. Azt est vendége, szintén a Mester által felfedezett JOSHUA GUERRERO, a Los Angeles Opera tenoristája és a Pécsi Balett szólistái. A Pannon Filharmonikusokat Eugene Kohn dirigálja.”
Öt évtizedet átívelő, fantasztikus karrier, több mint 150 színpadi szerep, 11 Grammy-díj és ikonikussá vált koncertek a Három Tenor tagjaként, Luciano Pavarotti és José Carreras mellett. A legendás énekes, Plácido Domingo hangja a mai napig ámulatba ejti a közönséget hihetetlen erejével.2019 augusztusában egyetlen különleges este erejéig Plácido Domingo visszatért karrierje indulásának helyszínére, a lenyűgöző Veronai Arénába. A debütálásának ötvenedik évfordulóját ünneplő gálaesten a mester pályafutásának legkiválóbb szerepeit idézte meg: Giuseppe Verdi Nabucco, Macbeth és Simon Boccanegra című operáinak legnépszerűbb dallamai csendültek fel a festői szépségű helyszínen.
"2017 nyarától Pécsett évente megrendezésre kerülő Plácido Domingo Classics Fesztivál kulturális sokszínűséggel, az opera műfaját fókuszba helyezve, széles tömegeknek kíván szórakozást biztosítani. Plácido Domingo harminc év után lépett ismét magyar színpadra operai szerepben a fesztivál keretében. Verdi egyik legkedveltebb művében, a Traviata-ban Giorgio Germontként kápráztatta el a közönséget. "
"A címszerepet napjaink egyik legjelentősebb operacsillaga, MARINA REBEKA alakítja, aki első alkalommal lép fel hazánkban. Alfredo Germont szerepét a Los Angeles Opera ünnepelt tenoristája, JOSHUA GUERRERO énekli, az előadásnak CSÍK GYÖRGY a látványtervezője, Vincze Balázs a koreográfusa és Nagy Viktor a rendezője. A Pannon Filharmonikusokat Eugene Kohn dirigálja, közreműködik Győr és Pécs városok kórusa, valamint a Pécsi Balett."
Köszönöm, azt az előadást ismerem. Monastyrska valóban nagyon jó énekesnő. Igazság szerint Domingora mellett a Vörös Eszterre is kíváncsi lettem volna - a Les Troyens-ben nagyon tetszett. De kibírom nélkülük.
Ha véletlenul nem tudod megnézni, meghallgatni Domingo Nabucco-ját , semmit sem fogsz veszíteni. Mert Abigaille nélkul nem lehet jo Nabucco, Anna Pirozzi nem jo Abigaiile. L.Monastyrska lenne a jo partner - lasd Y.T.
Hátha van olyan fórumtárs, akinek van VPN-es tapasztalata, mert ha azzal fogható, akkor talán megérné egy VPN előfizetés is. Akkor most megkérdezem: van-e valakinek ezzel tapasztalata???
Domingo 80. születésnapja alkalmából az ma ORF III közvetíti a STOP Nabucco előadását, Domingoval a címszerepben. Belenéztem a mai programba, a szokások sajnos nem változtak! Ez az adás is csak Auszria területén lesz fogható.
1. Gaetano Donizetti: Lammermoori Lucia - Edgar áriája III. felv. (km.: New York-i Metropolitan Opera Zenekara, vez.: James Levine - Tokió, Bunka Kaikan, 1988),
3. Charles Gounod: Faust - Faust és Mephistopheles kettőse I. felv. (km.: Samuel Ramey - basszus, New York-i Metropolitan Opera Zenekara, vez.: James Levine - New York-i Metropolitan Operaház, 1996. április 27.),
4. Agustin Lara: Granada (km.: Los Angeles-i Filharmonikus Zenekar, vez.: Zubin Mehta - Los Angeles, Dodger Stadium, 1994. július 16.),
5. Jules Massenet: Manon - Des Grieux lovag áriája (km.: New York City Opera Zenekara, vez.: Julius Rudel - New York City Opera, 1969. február 20.),
6. Georges Bizet: Carmen - Don José és Micaela kettőse (km.: Sylvia Cooper - szoprán, Cincinnati Szimfonikus Zenekar, vez.: Anton Guadagno - Cincinatti, 1968. július 19.),
7. Franz Schubert: Ave Maria (km.: Michael Bolton - ének, Bécsi Szimfonikus Zenekar, vez.: Steven Mercurio - Bécs, Austria Center, 1996. december 16.),
8. Giuseppe Verdi: A végzet hatalma - Don Alvaro áriája (km.: Roger Hiller - klarinét, New York-i Metropolitan Opera Zenekara, vez.: James Levine - New York-i Metropolitan, 1983. január 30.),
9. Johannes Brahms: Bölcsődal (km.: Gumpoldskirchner Gyermekkórus, Bécsi Filharmonikus Zenekar, vez.: Vjekoslav Sutej - Bécs, Városháza, 1992. december 23.),
10. Paolo Tosti: Utolsó dal (km.: Bécsi Filharmonikus Zenekar, vez.: Vjekoslav Sutej - Bécs, Hofburg, 1993. december 21.),
11. Reveriano Soutullo Otero: El último romántico - Noche de amor (km.: Covent Garden Operaház Zenekara, vez.: John Barker - Londoni Covent Garden Operaház, 1988. június 28.),
13. Vincenzo Bellini: A puritánok - Riccardo áriája, valamint Sir Bruno és Riccardo jelenete I. felv. (Dmitrij Hvorosztovszkij, Ruben Broitman, Bécsi Állami Operaház Zenekara, vez.: Plácido Domingo – Bécsi Staatsoper, 1994. május 2.),
14. Lehár Ferenc: A víg özvegy – Szerelmi kettős (km.: Rost Andrea - szoprán, Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Vjekoslav Sutej – Budapest, Népstadion, 1996. július 30.),
15. Giacomo Puccini: Turandot – Kalaf áriája (km.: Luciano Pavarotti, José Carreras - tenor, Firenzei Maggio Musicale Zenekara, vez.: Zubin Mehta - Róma, Caracalla Termái 1990. július 7.)
Különleges videót posztolt az Operaház, melyben Plácido Domingo ad egy rövid rögtönzött koncertet budapesti látogatásának utolsó napján.
Ahogy a posztban írják, „Plácido Domingo számos alkalommal járt már Budapesten, az Erkel Színházban énekelte Cavaradossi (1973) és Radames (1987) szerepét, és bár az Operaházban 2009-ben az Operália énekversenyének döntőjén a zenekari árokban dirigálta már az Opera együttesét, 2016-ban pedig a Shakespeare-estély sztárvendégeként lépett a világot jelentő deszkáira, mindezidáig szerepes előadásban nem volt alkalma bemutatkozi az Ybl-palotában.
A művésszel látogatás alkalmával exkluzív interjút tudtunk készíteni:
Az elmúlt hetekben Domingo a Virtuózok tehetségkutató vendégeként járt Budapesten, most is dolgozott az Opera Zenekarral, viszont régi vágya, hogy az Opera színpadán játszhasson, egyelőre beteljesületlen maradt.
Mielőtt azonban tegnap búcsút intett a magyar fővárosnak, hogy utoljára énekelje el a Bécsi Staatsoperben Simon Boccanegra címszerepét, adott némi ízelítőt Verdi hőséből a Békeszózat egy részletével.”
"– Nagyon szeretek Magyarországra jönni, és tudom, hogy az Operaházat jelenleg épp felújítják, talán a jövő év végére elkészül. Ez az épület egyike világ legcsodásabb operáinak, és elképesztő munkát végeznek rajta. Remélem, amikor átadják, én még mindig énekelek, akkor pedig meghívnak énekelni vagy vezényelni. A Magyar közönség fantasztikus. Néhány hete jártam Budapesten, hogy a Magyar Állami Operaház Zenekarával és a Virtuózok-győztes zongoristával, Balázs-Piri Somával egy lemezt vegyek fel. A hónap végén a Virtuózok miatt ismét Budapestre utazom, és reményeim szerint a következő időszakban, még többször jövök különböző projektek kapcsán vezényelni. A magyar zenészek csodálatosak, profik, és még a koronavírus-járvány miatti korlátozások közepette is teljes harmóniában tudtunk dolgozni. Nagyon várom a magyarországi látogatásaimat, különösen a Virtuózok döntőjét, amelyben zsíritagként és karmesterként is közreműködöm. Ha mentorává válhatok a tehetségkutatóban résztvevő bármelyik fiatal muzsikusnak, nagy boldogságot jelent számomra. Régi kapcsolat fűz Magyarországhoz: először 1973-ban léptem föl az Erkel Színházban, és ebben az évszázadban szinte minden évben visszatérhettem önökhöz."
Nyílt levélben tiltakoztak az énekes hétvégi koncertjei ellen. A szexuális zaklatással vádolt operaénekes a Veronai Arénában lépne fel. Teljes cikk hvg.hu-n itt.
Megnyugodhatunk: nem mindenhol van ez így. Mint arról nemrég mno.hu is beszámolt -teljes cikk itt- a "világhírű tenor" nemrég Budapesten, az Eiffel Műhelyházban járt, ahol "a Virtuózok főcímzenéjét rögzítik, amit a fia írt, s a maestro dirigál az Opera Zenekar élén – árulta el Ókovács Szilveszter."
Remélhetőleg a televízió tényleg a Traviata felvételét sugározza és nem a Domingó-gálát - mint 2017. szeptember 18-i TV-adás esetében történt. (aztán egy héttel később pótolva lett a felvétel leadása).
A görög hírekben olvastam, hogy sajnos a Placido Domingo művész úrnál koronavírust diagnosztizáltak, szerencsére a körülményekhez képest jól van. Mielőbbi felépülést neki.
Az énekes ellen tíz nő nyújtott be panaszt, akik szerint Domingo 1986 és 2019 között bánt velük meg nem engedhető módon. Az opera által nyilvánosságra hozott jelentés szerint a vizsgálat hitelt érdemlőnek találta állításaikat.
Közös megegyezéssel visszalépett a londoni Királyi Operaházba meghirdetett nyári fellépéseitől a szexuális zaklatással vádolt Plácido Domingo - adta hírül a BBC hírportálja.
A világhírű spanyol operaénekes a dalszínház Don Carlos előadásában lépett volna színpadra júliusban.
2020. január 19. vasárnap 21.35 - 22.20; 22.20 - 23.25
Placido Domingo koncert I. és II. rész
(45’ + 45’)
2008. augusztus 2-án Placido Domingo nagysikerű koncertet adott a pécsi Expo Center szabadtéri színpadán. A Pannon Filharmonikusokat Eugen Kohn dirigálta, az estnek a világszerte ünnepelt Grammy-díjas Anna María Martínez, és Rossana Potenza voltak a vendégei. Közismert operaáriák mellett zarzuelák, olasz dalok és operett slágerek szerepeltek a műsorban.
A cookie-któl ne rémüldözzetek, túlélitek, pedig kaptok a café momustól is.
Így fest:
Kiszolgáló www.momus.hu
Név PHPSESSID
Érték f42b995efce9d66819ac30d54d65a29e
Lejárat -
"Utolsó" látogatás (értsd: legutóbbi) 2019-10-04 18:36:00
Biztonságos Nem
Csak a készítőnek küldeni Igen
Verzió 0
OFF: Nem tudom, árthat-e a hozzájárulás cookie-k telepítéséhez, vagy sem, én a kezdetektől sohasem kattintok rá a felhívásokra, amelyek sunyi módon a képernyőre kúsznak. Nem lehetek annyira kíváncsi egy olvasmányra vagy videóra, hogy rákattintsak, amikor az a fél vagy akár egész oldalt kitakarja. Amit legjobban utálok benne, az a vegzálás! Eszembe jutott erre néhány trágár szinonima is, de inkább az erősebbekből választok: terrorizálás, zsarolás. Mindenkit arra biztatok, hagyja figyelmen kívül ezt a kérdést, hátha egyszer ráunnak és abbahagyják.
Az elmúlt kb. 15 évben, mióta szoktam kóvályogni a neten , mindig is voltak sütik az oldalakon. Ezek segítségével könnyebb is visszatalálni oda, ahol már jártam. Soha ebből bajom nem volt, de időnként azért én is tisztítom a gépem.
Sajnos egyre gyakrabban fordul elő, a legkükönbözőbb oldalakon, hogy csak a cookie- k elfogadása után lehetne tovább menni, amitől egyébként óva intenek a szakértők! úgy, hogy kellő óvatossággal, kedves Fórumtársak!
"Távozik a Los Angeles-i Operaház főigazgatói posztjáról Plácido Domingo, miután több mint tízen vádolták meg több évtizedre visszamenően szexuális zaklatással, írja a Guardian.
Domingo egyúttal lemondta az összes fellépését is a Los Angeles-i Operaházban, és ezzel valószínűleg le is zárult fél évszázados amerikai karrierje, mert az Egyesült Államokban nincs több tervezett szereplése."
Az ÉS-cikket azért nem tudtam elérni a neten, mert engedélyezni kellett volna az összes cookie-t (sütit) a reklámvideó lejátszásához. Azért írom ezt le, hátha másnak is hasonló problémája van vagy lesz.
A beírás többi részére nem kívánok reagálni, meguntam a trolletetést.
Köszönöm, hogy - feltehetően számos elfoglaltsága dacára - hosszú válaszra méltatott.
Az Ön kortikális szubsztanciájával természetesen nem tudom felvenni a versenyt. Így csak annyit: mindent, amit Ön a "Domingo-üggyel" kapcsolatban írt, ír, vagy írni fog, el kell fogadnom (vagy sem).
Az Ön a világ operaéletére való kitekintése nyilvánvalóan sokkal tágabb, mint az enyém (én pl. sosem ettem szushit Japánban).
Valóban, válaszom hiatusokkal teli volt - kihagytam a papokat, valamint a takarítónőket és hengergépészeket is.
Egy dologban biztos megegyezünk: a kiskorúak megrontása nem erkölcsi megítélés alá kellene, hogy essen, ez büntetőjogi kategória.
Elnézését kérem fogalmazásom időnkénti pontatlanságáért is. Domingo állítólagos zaklatási ügyeit nem "boncolgatják" - ez már viviszekció.
Sajnos, hosszabb válasz írására nincs időm, módom - holnap a szegedi operajátszással, Szeged zenei életével kapcsolatos, nívósnak ígérkező rendezvény lesz, szeretnék ellenőrizni bizonyos adatokat, tényeket.
Utána pedig én is külföldre utazok - Rossini Otelloja és Mahler IX. szimfóniája vár, utóbbi a Philharmonia Zenekar előadásában.
Tisztelettel:
Heiner Lajos
P. S.: elnézését kérem, hogy ódivatú öregemberként levelemben nem csak megszólítottam Önt, de el is köszöntem.
Übrigens: az ÉS-t külföldön is el tudja olvasni bárhol, ahol van Internet-kapcsolat.
Azt hiszem, ez a vita már túlnőtt a konkrté Domingo-ügyön, én is általánosságban válaszoltam az általánosságban irz bejegyzésekre.
Nem kellene túlzásba esni, ez igaz! Régen rossz lenne, ha egy férfi nem mondhatna bókot egy hölgynek, nem mondhatá, hogy "de csinos ma Gizike"! Ettől még senkinek sem lett gyereke - hogy a népnyelvet idézzem. Mi nők is meg-megnézünk magunknak egy jőkápű, jómegjelenésű férfit, minden hátsó szándék nélkül. És szegényebb lesz a világ, ha ezt a jövőben nem tehetjük meg!
Domingo nem serdülő-fia.alkorú nőkkel búj. ágyba. Akár mi,akár a .ermésze.ben élő élőlények elsődleges célja a szaporodás. Ennek megkönnyí.éséről gondoskodo.. a .ermésze.,lásd a madaraknál a díszes .ollaka. Hódí.ani akarnak,min. a férfiak.A nők pedig .e.szeni.Ezér. öl.öznek csinosan,viselkednek nőkén. Melyik nő nem szere.i,ha a férfiaknak .e.szik?Hansúlyosan nem a hiénákról beszélek.Megérjük,hogy nem lesz ismerkedés,hódí.ás,flör. mer. egyik fél sem .udja,hogy a másik szexuális zakla.ásér. feljelen.i?Emberek,hol .ar. a dolog az amcsiknál??? Mi. múvelnek a főbíróval?Nem a gyerekek-fia.alok ellen elköve.e.. gyaláza.o. mosda.om.az. a legszigorúbban szankcionálni! Ám egy nö,amikor odaér,hogy énekeljen a színpadon,már legalább 25-28 éves.Kész ember,kész nő,aki felméri,hogy mennyi az annyi,ha van benne kurázsi,menni fog a pálya,ha nincs .olha.ja bárki,hosszabb .ávon nem fog menni.Jelen erüle.en alighanem nagyobb gond a hangnak nem megfelelő szerepek eről.e.ése,min. a Domingóval való hancúr.
Erre és a 890-re is: soha senkinek nem lenne szabad elnézni az ilyen jellegű "cselekményeket", erről volt szó annak idején már a James Levine ügy kapcsán, akiről sokan sokat tudtak, mégsem történt semmi, sőt évizedekig sztárolt vezetője volt a MET-nek. (Elég témát adtak a sajtónak és a közvéleménynek anno a hazai esetek is). Aki gyermekekkel, fiatalokkal fogalkozik, azt ilyen esetben sokkal szogorúbban kellene elbírálni, pszichológusok és pszichoanalitikusok köteteket írhatnának olyan emberekről, akiknek egész életét - nem csak szexuális értelemben - megnyomorította egy serdülőkori "élmény".
A munkahelyi vezetők, párt- és szb titkárok sem voltak jobbak a Deákné vásznánál, de akkortájt nem sok sikert aratott (volna) az, aki előállt egy ilyen váddal. Érdekes módon a különféle egyházak, felekezetek papjai által elkövetett esetek ma is sokkal nagyobb nyilvánosságot kapnak, mint az egyéb esetek. Pedig ebben a tekintetben nem lehetne pardon! De először bizonyítani kellene, aztán elítélni, és nem lenne szabad bizonyos tevékenységet folytató, vagy hivatást ellátó embereket általánosítva elítélni.
Mivel a fórumon szólított meg — talán ironikusnak szánt — ellenvetéseivel, én is nyilvánosan válaszolok.
Ladislav / Laci Kozlok Ön szerint Zéta írásának Domingóról szóló "cikkrészletéhez" szólt hozzá. A fórumtárs a 867.sz. hozzászólását azzal kezdte, hogy nem tetszett neki a Domingóról szóló írás (nem részletezte, mely része nem tetszett). Kétségtelen, az említett írás Domingo ügyének apropóján általánosabb morális kérdéseket is feszeget, de mégis Domingóról esik a legtöbb szó, a cikk nagyrésze őróla szól. Az Ön által említett "cikkrészlet" a cikk jóval több mint 50%-a. Kozlok fórumtársunk ráadásul azt is írta, hogy a Domingo-ügyben szerinte az európaiak viselkedése a normális, tehát a fórumtárs morális síkon is értékelte az ügyet, nemcsak a zenei aspektust említette.
Kozlok fórumtársat egyébként nagyra becsülöm, jelenleg is. Privát üzeneteket is váltottunk. Ettől még nem kell mindenben egyetértenünk. (Ha pl. egy nagyon jó barátommal valamiben nem értek egyet, és ezt meg is mondom neki, akkor szükségszerűen véget kell érnie a barátságnak?)
Ön azt írja, én az említett Zéta-írás morális vetületét "boncolgatom" (megjegyzem, a "boncolgatás" egyetlen mondatban történt), és kritizál, hogy nem voltam konzekvens. Vajon mi van abban a mondatban, ami nem konzekvens? Én ugyan nem írtam olyat, hogy azt tartanám kívánatosnak, ha kizárólag Domingo — vagy akár kizárólag a zeneiparban tevékenykedők — számára lennének következményei a hatalmi helyzettel történő visszaélésnek.
Ez egy zenei fórum, ezért eredetileg nem gondoltam — és most sem igazán gondolom —, hogy az orvosok, tanárok viselkedését itt kellene megtárgyalni. Mivel azonban, számomra érthetetlen módon, Ön pont ezt hiányolja hozzászólásomból, hadd folytassam hát az Ön által már továbbvitt gondolatmenetet. Én általánosságban írtam, hogy legyen következmény, nem említve egyetlen foglalkozást-hivatást sem, vagyis mindegyikre gondolva. Ebből következik, hogy például a papokat is bele kell érteni. Túl nagyszámú, papi visszaélésről szóló beszámoló került elő az utóbbi időben ahhoz, hogy mindegyiket alaptalan vádaskodásnak lehetne tartani. Véleményem szerint, ha már a múltban történteket nem lehet megmásítani, legalább a jövőbeni eseteket meg kellene előzni, ennek pedig eszköze az, ha a múltban történtek napvilágra kerülnek, mert ennek elrettentő ereje lehet. Nem feltétlenül büntetőjogi szankcionálásra gondolok, sok esetben elég a nyilvánosságra kerülés. Azt sem tudom, Ön miért képzeli, hogy azt tartanám kívánatosnak minden esetben, ha a foglalkozástól eltiltás lenne a szankció. Ezt kiskorú sértettek esetén (amennyiben az elkövető hivatásszerűen kiskorúakkal foglalkozik, és sérelmükre sorozatosan követett el cselekményeket), indokoltnak tartom, egyébként nem.
Változnak az idők, amit a múltban az áldozatoknak szó nélkül el kellett tűrniük, ma már nem kell. Szerintem ez így helyes. Akár a zenei világban, akár másutt.
Az Ön által említett ÉS-cikkhez egyelőre nem tudok hozzáférni (külföldön vagyok), de majd elolvasom.
Rendben. Akkor szűkítsük le a kört azokra, akik pl. (munka)helyi párttitkárok, szakszervezeti funkcionáriusok, képviselők, bizottsági tagok, stb. voltak.
És lám, igazad van, az egészségügyi ellátás, oktatás nem állna le.
Én viszont ezzel vitatkoznék. A közszereplő fogalmát elég pontosan körülírja a jog. Közszereplő, közéletben szereplő személy, médianyilvánosságot élvező -vagy elszenvedő- személy az egy másik "műfaj" mint a te példáid, mert -még egyszer- fokozottan ki van téve a köz és a sajtó figyelmének. A te elméleted alapján úgyszólván mindenki közszereplő (lenne): óvónő, akire kisgyerekek élete, biztonsága, nevelése hárul, bába, aki újszülöttek ezreit segíti világra, mozdonyvezető, akire minden nap emberek ezreinek életét bízzuk, biztonsági szolgálat, ami egy futballmeccsen -nem nálunk- alkalmasint százezer ember biztonságára (fel)ügyel és így tovább. Mégsem közszereplők. Az operaénekes, így Domingo is, közszereplő, mint írod : ameddig reflektorfényben van ... és azután is, ha interjút ad, kiadja emlékiratait vagyis ameddig, egyszerűen fogalmazva: a nevéből él, a "neve" vagyis a neve által fémjelzett teljesítménye, rangja, címe közszereplővé lépteti elő. Magyarul: noblesse oblige. Domingót pl. kötelezi, kötelezte már inkriminált ügyei idején és/de (szerintem) nem kötelezte 19 éves korában, amikor először színpadra lépett. Nem is az akkori szerelmei támadják és nem olyan bonyolult dolog ez.
Csak annyiban vitatkoznék kedves Heiner Lajos, hogy nem a Miller alakítás jelentette a világ nyolcadik csodáját, hanem maga Domingo a világ nyolcadik csodája. Ő - bár sokáig a viág első számú tenorja volt - elsősorban nem énekes, hanem zseniális zenész, egyedülálló formaérzékkel, szerepformálási készséggel. Egy ilyen embert csak csodálni lehet, vagy sárba tiporni. Most az utóbbinak vagyunk tanúi, újabb lecke arról, hogy miképpen működik az ember. És most már nem lesz megállás, az USA után jön Európa, az egész világ. Halál Domingóra...
Operaénekes: lehet, hogy reflektorfényben van - öt, vagy ötven évig. Utána marad az emléke, esetleg lemezei. Ha hamisan énekel, legfeljebb bosszankodik a közönség.
Orvos: nem magánember. Működése nyilvános, ellenőrizhető. Ha hibát vét, emberéletben tehet kárt.
Tanár: nem magánember. Gyerekek ezrei, tízezrei előtt áll, nemzedékeket szerettethet meg erre-arra, vagy utáltathat meg dolgokkal.
T. Doktor Úr, kedves Lajos! Domingo ügyében eddig sem foglaltam állást, most sem. Általánosságban: orvos, tanár = magánember. Dr. Gipsz Jakab radiológus vagy dr. Nagy Éva fizikatanár magánszemélyek, következésképpen érdektelenek. Ha Dr. Gipsz Jakab a SE rektora vagy eü. államtitkár lesz, akkor már közszereplő, ha dr. Nagy Éva az ELTE rektora vagy oktatási államtitkár lesz, akkor már közszereplő etc. Politikus, celeb, rangos művész etc. = közszereplő. Közszereplő(k)nek fokozottan kell ügyelnie ... a látszatra :-) viccet félretéve: fokozottan kell ügyelnie a "dolgaira", mert fokozottan ki van téve a köz és a sajtó figyelmének. off Most terjed pl itthon egy állítólagos szexvideó egy polgármesterről ... pedig hol van az ő ismertsége Domingóétól? off vége Domingo az inkriminált ügyek idején bőven világsztár, közszereplő volt ... naná, hiszen azért volt igazán vonzó. Iskolai énektanárként -elnézést az iskolai énektanároktól- a kutyát se érdekelnék a "dolgai" ... ám a nőket sem érdekelte volna oly nagyon ő maga.
Amennyiben Lucic már a háttérben készenlétben állt, az nagy disznóság volt Domingóval szemben, Akár erőszakoskodott, akár nem, ez igen megalázó volt a művész számára, hogy a főpróba után léptették vissza...
Figyelmébe ajánlom Toscanini válogatott leveleinek kritikai kiadását. A 3. oldalnál ki lehetne tenni azt a kis karikát, benne a 18-as számmal. És az első száz oldal anyagából egész estés szaftos pornófilmet lehetne forgatni.
Tudjuk, hogy Puccini és Toscanini kapcsolatában voltak hullámvölgyek. De azt tetszik-e tudni, hogy két komoly elhidegülésnek mi volt az oka?
Pesti Aidája óta nagyon sok helyen és számos szerepben láttam Domingot. Persze, neki is voltak gyengébb napjai (de ha egy délután alatt 15 Celsius fokot zuhan a hőmérséklet, mint történt egy bécsi évadnyitó Carmen esetében, nyilván minden énekes torka megérezné).
Aug. 31-én Domingo egy olyan Millert énekelt Salzburgban, ami a világ nyolcadik csodáját jelentette.
Te vagy visszataszító és írigy! Hagyd már a szájtépést. Domingo mostani szereplései különbek sok imádott “sztárénál”! Ilyen stílusban csak egy elvetélt énekes, vagy egy szánalomraméltó outsider nyilatkozik. Te melyik vagy?
Mindig érdeklődéssel és tisztelettel olvastam kommentjeit, beszámolóit, de úgy érzem, ez a hozzászólása félresiklott.
Pro primo: Kozlok Laci - zéta - a bariton Domingoról szóló cikkrészletéhez szólt hozzá, Ön -zéta - írásának morális vetületét boncolgatja.
Nem konzekvensen.
Miért nem viszi konzekvensen végig gondolatmenetét? Miért csak Domingo?
Vegyük elő, húsz évre visszamenőleg, az összes doktort, aki ilyen-olyan ígérettel elcsábított, esetleg presszionált egy nővérkét, és szankcionáljuk őket, tiltsuk el foglalkozásuktól.
Az egész világon leállna a gyógyítás.
Tegyük meg ugyanezt a tanárokkal/tanárnőkkel - és megszűnne az oktatás.
- zéta - írásának zenei részére - talán - válaszolok, részletesen, később.
Pro secundo: üljön le egyszer beszélgetni Kozlok Lacival. Nem ismerek operabarátot, aki annyira lelkesedne Gruberováért, mint ő. Biztosan lennének közös témáik.
És végül: figyelmébe ajánlom az ÉS szept. 20-i számának 16. oldalán Neumann Ottó Selejtezés c. írását.
Emberként egyébként rendkívül visszataszító, hogy buzgó katolikusként azért össze-vissza feküdt másokkal is a feleségén kívül. Ennyit a nagy vallásosságról - mondjuk ilyeneket garmadával tapasztalok mindennapjaimban is. A nagy konzervatív keresztények sokszor a legnagyobb paráznák.
Domingo már csak egy baritonként szerencsétlenkedő tenor - egy tenor, aki bariton szerepeket énekel, mert már nincsenek egyáltalán meg a tenor fachoz kellő magasságai. Akinek ez művészi élmény az hallgassa. Én az igazi baritonokat szeretem a bariton szerepekben, nem a kiörgedett tenorokat.
Mennyire releváns info az,hogy Domingo mondjuk 1980-ban lefeküd. egy ifjú reménységgel? Aki kilibben. a színpadra,és vagy elénekel.e az elénekelnivaló.,vagy belesül. . Aki mos. pálcá. .ör,jelen vol.? Igen? akkor miér. vár. 20-30-40 éve.? Ese.leg azér. mérges,mer. ő kimarad. a ke.ymepüpüből? Bosszú? Mi van akkor,ha épp abban az időszakban hál.ák el a nász.,amikor a .ermésze. ősi szabályai szerin. az. el kelle.. hálni??Ezerfelől is megközelí.ha.ő,nagyon nehéz .erep ez.Mi a re.ekér. ju.o.. ez egyszerre eszébe minden nőnek? Nem lehe. kölcsönös vonzódás egy nő és egy férfi közö.. beosz.ás.ól fögge.lenül? Mer. a szerepe. el kell énekelni a mézes órák u.án is. Apropó...ME:OO (és i.. bocs,nem bán.ás köv) akik a legjobban harsogják,puszi a kevés kivé.elnek,úgymond nem annyira szép hölgyek.Mondha.ni. a vasorrú bába Csipkerózsikának képzelhe.i magá. melléjük állva. Őke. mi mo.iválja? Öngyülöle.? Boldog.alanság?A szexhiénákkal bör.önbe,a józan észnek meg vissza.érni volna az ideje.
Nekem viszont nagyon is tetszett Zéta írása. Arról persze lehet vitatkozni, hogy a mai Domingo által nyújtott művészi élmény — ebben vagy abban a szerepben — megéri-e a ráfordított anyagiakat, de az írás tartalmával nagyon is egyetértek. Szerintem is szükséges, hogy a hatalmi helyzettel való visszaélésnek igenis legyen következménye, akár hosszú idő után is, mert csak az bír visszatartó erővel.
Nem tetszett Zéta írása Domingotol. Kár, hogy nem látta a salzburgi Miller alakítását. Amerika kidobta Domingot, szerencsére Europa normális, lásd Domingo fellépéseit 2020 ban. Minden nagy europai operában énekel.
Mai hírek az ATV internetes felületéről, csak idézetek egy hosszabb cikkből.
„A szexuális zaklatás gyanújába keveredett Domingo távozott a New York-i Metropolitan operaházból.”
„Domingo visszalépése egyben azt is jelenti, hogy már a szeptember 25-én, szerdán tartandó Macbeth-bemutatón sem énekel. Verdi operájának címszerepét Zeljko Lucic szerbiai születésű bariton veszi át.”
„Peter Gelb kedden bejelentette azt is: a londoni operaház vizsgálatának lezárultáig felfüggesztik Vittorio Grigolo operaénekest. Az olasz tenort kedden a londoni operaház szintén felfüggesztette, mert állítólag a társulat múlt heti japán turnéja alkalmával szexuálisan zaklatott egy kórustagot.”
Egy régi Film színház muzsikában azt olvastam, az ifjú, bariton-Domingo egy vizsgán Leoncavallo Bajazzókjånak Prológját énekelte. Amikor befejezte, tanára mosolyogva így fordult hozzá : "Nos, Placido, a ló (cavallo) nyerítését hallom a hangodban, de az oroszlán (leon) bömbölését nem, úgyhogy legyél inkább tenor!" Nem tudom, igaz-e, de se non e vero, e ben trovato.
Szintén a szegedi előadáshoz, szintén nem a zenei megvalósításhoz, annál inkább operakritikus mai A tenor nem bariton, de Domingo az Domingo írásához, annak is végső kicsengéséhez, miszerint "És hogy egy 13 milliárdos aréna megér-e egy bronzkori Domingót."
Önmagában "egy bronzkori Domingót" bizonyára nem.
De van ott még más is, igaz, nem kifejezetten zene. Bár később feltehetően zenei programoknak is lesz helye a rendezvénycsarnokban.
A Szeged-Csanádi Egyházmegye kulturális, szabadidős és sport központja, a Szent Gellért Fórum 10 hektáros területen létesült.
Részei:
- 8.000 férőhelyes labdarugó stadion,
- multifunkciós rendezvénycsarnok,
- három fűtött labdarúgópálya,
- három teniszpálya,
- gyermekjátszótér és felnőttedzőpark,
- egy mini amfiteátrum,
- valamint egy műanyag borítású grundfocipálya
- és egy háromsávos, 100 méteres futópálya.
A fedett rendezvénycsarnokban helyezkednek el az öltözők, az edzőtermek, az orvosi- és edzői szobák, a kondicionáló terem, a technikai helyiség, a szertárak és a büfé. Az épület az edzések mellett kosárlabda -, kézilabda, tollaslabda és futsalversenyek lebonyolítására is alkalmas.
A Szeged-Csanádi Egyházmegye 84 saját fenntartású köznevelési intézményében tízezer diák tanul, s további négyezer állami gondozásban élő gyermek és fiatal ellátásáról gondoskodnak.
A Szent Gellért Fórum a multifunkciósális, fedett csarnokban – a sportesemények mellett – az egyházmegye intézményeinek tanulói, valamint az állami gondozásban élő fiatalok regionális eseményeinek is teret biztosít. (Idézetek az internetes weblapokról)
Nem tudom, hogy jó helyre írok-e, de a ma központi helyen megjelent recenzióra akarok reflektálni, viszont nem tudom, hogy ott vagy másutt közvetlenül van-e erre lehetőség, viszont fölfedeztem ezt a Domingo-rovatot.
Sietek hozzátenni, hogy nem a recenzió zenei részére akarok kitérni (magam ott sem voltam a megnyitóünnepségen), hanem annak egyéb - szerintem ezen a helyen szükségtelen, ráadásul ismételten hangoztatott és tárgyi tévedéseket is tartalmazó rélszeivel nem értek egyet.
Az építkezést nem a szegedi püspök "vezényelte", bár kétségtelen, hogy az egész ötlete és föltehetően a legtöbb munka is hozzá kapcsolható.
Az sem lehet vitás, hogy ilyen létesítmények létrehozása nem tartozik a püspökség "profiljába". Azt viszont régen lehet(=ne) tudni, hogy nem is a püspökség ill. az egyház, főleg nem a hívek egyházi anyagi
hozzájárulásából (pl. "perselypénz"vagy "egyházi adó") létesült - ezt Kiss-Rigó László már sokszor és sok helyen elmondta ill. megírta, többek között a szegedi Toronyirány c. ingyenes egyházi magazin ovasói levelekre válaszoló rovatában is.
Hogy kell-e Szegednek nyolcezres stadion, akármennyiért is? Ismereteim szerint Felcsútnak még kétezer lakosa sincs, s ott is csökken a lakosságszám, de utalhatnék a létesülése óta "dögrovásra" került akasztói stadionra is. Elég sajnálatos, hogy az állami és önkormányzati szervek tétlensége mellett a korábbi stadion már olyan állapotban van, hogy alig használható valamire, pedig ott évtizedekig elsőosztályú, sőt nemzetközi és esti mérkőzések is voltak. Ami most Szegeden elkészült (határidőre és egy évnél gyorsabban - gondolom, ez Magyarországon még most is elég tűrhető tempó...), az nemcsak stadion, aminthogy a neve sem az -jónéhány kiegészítő létesítménye van, s a tervekben kezdettől szerepelnek családi sportolási és egyéb lehetőségek, de a fiatalság mind hatékonyabb bevonása is. Mindez se az egyházi, sem a társadalmi érdekekkel nem ütközik tudtommal.
A recenzens szóhasználatával élve "olcsó" poénnak tartom, hogy nem a szegedi püspök vezényelte a zenekart.
Az nem lehet kérdés, hogy megérte-e ezt létrehozni egy "bronzkori" Domingóért - nyilvánvalóan nem, de szerintem a minimálisan tájékozódó előtt legalább annyira nyilvánvaló az is, hogy nem ezért létesült.
17:00 : Budapest Müpa, Üvegterem Szigeti Bence (gitár),
Kiss Kata Sára (fuvola) "Hangulatkoncert"
Händel: a-moll szonáta, op. 1, No. 8, HWV 366
Bartók: Román népi táncok, Sz. 56, BB 68
Ibert: Entr'acte
J. S. Bach: e-moll szvit, BWV 996 - IV. Sarabande
Coste: Gitárfantázia („Le Depart”), op. 31
Rózsa: Szonáta gitárra, op. 42 - III. Molto moderato, quasi canzone
Paganini: F-dúr gitárszonáta, MS 84, No. 14
Castelnuovo-Tedesco: Capriccio diabolico, op. 85
19:00 : Budapest Régi Zeneakadémia, Kamaraterem Wenjie Zhang (hegedű) Wenjie Zhang (hegedű) MA diplomakoncertje
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004 – 5. Chaconne
Beethoven: 8. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 30/3
Közreműködik: Yubo Wang (zongora)
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Közreműködik: Soós Orsolya (zongora)
19:00 : Budapest Zeneakadémia, Solti Kamaraterem Fülei Balázs (zongora) "Hallgasson Füleire"
4. rész / Színek és illatok
19:00 : Budapest Zeneakadémia, Nagyterem "Áriavizsga"
Rossini: „Cruda sorte! Amor tiranno!” – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban első felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Monteverdi - Bella: „Vanne, vattene omai… Amici è giunta l’ora” – Seneca recitativója és áriája a Poppea megkoronázása második felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Beethoven: „O, wär ich schon” – Marzelline áriája a Fidelio első felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Gluck: „Che fiero momento” – Euridiké áriája az Orfeusz és Euridiké harmadik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lammermoori Lucia első felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Nicolai: „Nun eilt herbei” – Frau Fluth áriája A windsori víg nők első felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Puccini: „Sola, perduta, abbandonata” – Manon áriája a Manon Lescaut negyedik felvonásából
Tuznik Natália (ének)
SZÜNET
Händel: „Dopo notte, atra e funesta” – Ariodante áriája az Ariodante harmadik felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Mozart: „Giunse alfin il momento... Deh, vieni, non tardar” – Susanna recitativója és rózsaáriája a Figaro házassága negyedik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Mozart: „Bene, io tutto farò… La vendetta, oh, la vendetta!” – Bartolo recitativója és áriája a Figaro házassága elso felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Verdi: „Sul fil d’un soffio etesio” – Nannetta áriája a Falstaff harmadik felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Verdi: „De’ miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Verdi: „Tacea la notte placida... Di tale amor” – Leonora cavatinája A trubadúr első felvonásából
Tuznik Natália (ének)
Erkel: „Élt régen egyszer két kismadár” – Melinda áriája a Bánk bán harmadik felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Donizetti: „C’en est donc fait… Salut à la France” – Marie áriája Az ezred lánya második felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Tanárok: Prof. em. KS Marton Éva, Fried Péter, Iván Ildikó, Kertesi Ingrid
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényel: Szennai Kálmán
20:00 : Budapest Magyar Zene Háza, Előadóterem Czene Rudolf, Kocsis Krisztián (zongora) "Kocsis70"
Bartók-Kocsis: Két kép, op. 10, Sz. 46
Kocsis Esz-Dúr Keringő
Tchaikovsky-Kocsis: Virágkeringő, op. 71
Kocsis: f-moll Scherzo
Liszt: Mephisto Walzer, No.1 (Der Tanz in der Dorfschenke), S. 514
Brahms: Variationen über ein Thema von Joseph Haydn, op. 56b
A mai nap
született: 1830 • Goldmark Károly, zeneszerző († 1915) 1911 • Jámbor László, énekes († 1995) 1914 • Boris Christoff (Borisz Hrisztov), énekes († 1993) 1940 • Kovács Eszter, operaénekesnő elhunyt: 1909 • Isaac Albéniz, zeneszerző (sz. 1860) 1911 • Gustav Mahler, zeneszerző, karmester (sz. 1860) 2012 • Dietrich Fischer-Dieskau, énekes (szül. 1925)