Visszatérve még az Aida bábukra, én azt gyanítom, hogy az énekesek arcfestését akarták ilymódon elkerülni. Aidát vagy Otellót ma már nem divat feketére mázolni, nem PC a bőrszín hangsúlyozása. Viszont a bábok arcformája kifejezetten etióp jelleget mutatott.
Hát, Radames egy szabad ember. Szabad akarata van, nem muszáj szerelmesnek lennie Aidába, nem muszáj kifecsegnie a haditervet. Az életét saját maga alakítja tág keretek között. Elvehetné pl. Amnerist is (én már láttam az operában olyan Amnerist, aki igencsak csínos volt). Aida ellenben rabszolga. Az apukája pedig fogoly. Persze vannak, akik nem hisznek a szabad akaratban, és szerintük minden előre meg van írva, és életünk minden cselekedete determinált. Ilyen szemüvegen át nézve a dolgokat, igazat adok neked.
Ha a bábuk jogosultságát nézzük, az Aida szerintem arról szól, hogy Radames a legkiszolgáltatottabb, aki csak rosszul dönthet a kényszerek között. Ilyen alapon neki kellene bábalakban megjelenni. Elég az hozzá, hogy ezt az elképzelést a darab ledobja magáról, szerintem
A gyarmati elnyomás "jóvátétele" indoknak is marhaság! Bocs! Én speciel arra gondoltam, hogy a bábuk azt fejezik ki, hogy mind Aida, mind Amonasro áldozat, nem urai önmaguknak, tevékenységüket, életüket mások irányítják, mozgatják, mint a marionett figurákat! Ez sokkal érthetőbb és logikusabb magyarázat lenne.
Az, hogy az évszázadokkal ezelőtt élt elődők által elkövetett bűnöket, borzalmakat a jelenben élők iparkodnak "jóvá tenni" netto marhaság. Akkor más idők, más szokások voltak, az volt a mindennapi élet. Ez nem mentesíti az akkoriban elkövetett borzalmakat, de olyan ellentéteket gerjeszt a ma élők között, melyek beláthatatlan következményeket vonhatnak maguk után! Egyébként az Amerikai Egyesült Államok létrehozói, a Függetlenségi Nyilatozat megszövegezői, az ALAPÍTÓ ATYÁK valamennyien rabszolgatartók voltak, egyikük sem szabadította fel életében a rabszolgáit, max a végrendeletükben.
Még mindig a párizsi Aidáról: érdekes, amit Takatsa ír a bábok szuggesztív jelenségéről, de egy ötlet árán az egész előadást föláldozni? Ráadásul olvasható az alkotók nyilatkozata: azért csak az etiópok bábok, mert a gyarmati elnyomást akarják "jóvátenni" Mit hoz még magával az indoktrináció.
Nekem is félúton akadt meg a számban. Nem mondanám, hogy tetszett, de az biztos, hogy eredeti ötleteket tartalmazott. Én az Aidát különösebben nem kedvelem, mert olyan művi, nagyszabású, külsőséges, csinnadrattás, megrendelésre született, stb. De ez a rendezés valami új színt vitt az egészbe, lehántotta róla azt a giccses, ünnepélyes mázt, ami alatt azért van egy olyan réteg, amit szeretni lehet és érdemes. Minden tiszteletem a marionetteket mozgatóknak, emberfeletti munkát végeztek ezekkel a gólemekkel. Én elnéztem a bábúk mozgását, és voltak egészen szuggesztív részek, amelyek félelmetesebbek és - talán nem túlzás - drámaibbak voltak, mintha csak két énekes állt volna szemben egymással. Pl. Aida és Amonasro jelenete. Ahogyan Amonasro bábú képében fenyegetőzik, vagy az Aida bábú hátrál, kérlel, sirdogál: annyira emberi, és annyira felkavaró, majd Aida bábú szemén felcsillan a fény, akár egy könnycsepp. Közben még az is megfordult a fejemben, hogy mi lenne, ha az énekesek csak a színfalak mögött énekelnének? Aztán a dolognak van praktikus oldala is, szegény Jónás igazán nem volt nagy formában, a karantén alatt eléggé meghízott, mozgása meglassult, erejét, ifjonti báját elveszítette, neki biztosan könnyebb volt a bábút karjaiba venni, mint a megtermett Radvanovskyt.
Jut eszembe: Radvanovsky egy csoda. Lélegzetelállító. És most őszintén: nem teljesen mindegy, hogy a színpadon mi történik, amikor minden idők egyik legnagyobb drámai szopránja énekel?
A párizsi Aida: ezt a rendezést se kiköpni, se lenyelni nem tudom. Voltak érdekes megoldásai, főleg a történelmi tablósorozatként előadott tánckép a bevonuláskor: ezt a részt alig bírom már egyébként, annyira elcsépelt a zene. Most oda lehetett rá figyelni. Jól működött a múzeumi fogadás az esküjelenet helyett. bár a zene itt annyira mást mond !A bábötlet egy nagy fiaskó: Még tetézték is a szereplők azzal, hogy egymással nem, csak a bábokkal léptek kapcsolatba. Az ellenpélda: milyen erős tudott lenni Amneris és Radames kettőse, mert nem kellett szerencsétlenkedniük a bábokkal.
Nem tudom, nekem a Jancsi és Juliska oprta ugrott be, amit ingyen meg lehetett nézni az operavison-on az Erkelből, de nézhetetlen volt,, Hajléktalan gyerekek mai sztorijaként akarták előadni, de nagyon balul sült el.
Manapság már mindenhez hozzá lehet nyúlni! Sajnos! Turandot - őrültek háza. Lohengrin - transzformátor állomás, Nyugat lánya - beton csatornagyűrűben tanyázó homeless-ek, stb. Miért az Aida lenne kivétel?
Mon cher Edmond, had idézzem Telramund forumtársunkakt =egy frázison belul, technikailag lehetetlen falsetto-t énekelni= Amit hallottunk, az Kaufmann sajátos pianoja, annak idején én is az állítottam mint Te, de a pozsonyi szakértok is Telramund nézetét valják.
Talán írtam már régebben: az Aidát gondoltam mindig olyan darabnak, amihez nem lehet "hozzányúlni" ... nem is volt sosem nagy kedvencem, túl sokszor láttam a primitív, régen (is) elavult kék-arany hungarocell oszlopos/szfinxes Erkeles produkciót. Aztán nemrég mezzon adtak egy "áthelyezett"-"értelmezett" Aidát. Mindenhez hozzá lehet nyúlni. Erről nem tudok véleményt mondani, nem láttam(még?), eddig csak a románcot hallgattam meg ld. ez alatt.
Egyetértek. Orulok, hogy Jonas a régi formáját hozta, a románc végén tetszett a diminuendoja, Verdi partitúráját kovetve szép piano-pianissimot énekelt.És ami a mezzot illeti, az oroszok ebben a fachban verhetetlenek. RADVANOVSKY - ideális Aida.
Mondhatnám, hogy a Don Carlos Párizsban bemutatott francia verziójának szinpadképei (ló, ketrec, stb) után már rosszabbra nem számítottam, de képesek voltak felül - helyesebben szólva - alulmúlni az előzőt. Radvanovsky remekül énekelt, szerintem egyre jobb és jobb ! Kaufmann felülmúlhatatlan, Tézier is nagyon jó, számomra a nagy meglepetés Ksenia Dudnikova - eddig nem hallottam őt énekelni. (vagy csak nem figyeltem fel rá?) Alapjában véve sajnálom a remek énekeseket ezért az egész förmedvényért.
Így van, inkáb adták volna koncertszeruen. Radvanovskyt /nagyon szépen énekelt/ igen megsajnáltam, hogy egy fekete-marionette bábut kellett szinkronizálnia.
Orommel kozlom veletek, hogy a párizsi Nemzeti Opera febr.18.-kán G.Verdi Aidá-ját fogja bemutatni. Dir.- Michele Mariotti, Aida - S.Radvanovsky, Radames- Jonas Kaufmann, Amneris- Ksenia Dudnikova, Amonasro - L.Tezier.
Az operát éloben kozvetíti ARTE-Concert TV, 19ora30-kor.
Köszönöm! Jelenleg éppen a tegnap esti Toscát nézem, kiváncsi vagyok, mit hoz ki Joseph Calleja Cavaradossiból? És Byrn Terfel mint Scarpia? Láttam pár éve egy londoni Toscában, arra inkább nem emlékszem, hátha ez valamivel jobb lesz. .... na, ez is megvolt - akii nem látta, nem vesztett túl sokat!
Auf play.wiener-staatsoper.at wird anstelle von Le nozze di Figaro heute Strauss' Der Rosenkavalier, aufgezeichnet im Dezember 2020, gestreamt (Beginn: 15.30 Uhr). Unter der musikalischen Leitung von Philippe Jordan sind u.a. Martina Serafin, Erin Morley, Günther Groissböck, Daniela Sindram, Jochen Schmeckenbecher und Piotr Beczala zu erleben.
Egyetértek.Nagyon jó előadás! Mikor a MET sorozatban ment, akkor volt pár magvas vélemény, a rendezésre és a szereplőkre is. Igazság szerint bennem abból csak Stefán Kocán maradt meg, miatta néztem meg a MET sorozatban másodszor.
Ez a Semperoper Rigoletto-rendezés modernsége ellenére nekem tetszik, sokkal jobban, mint a MET. Pár évvel korábban vették fel, Zujic még jobban a hangjánál volt, és Damrau sem annyira "akarta" Gildát játszani, hanem tényleg Gilda volt. Florez nekem sokkal jobban tetszett, mint Beczala. Három nagyon jó hang! Ezer köszönet Lacinak!
Már hogyne lenne. Még keményebb mint nálunk, vagy Budapesten. Az operát kozonség nélkul adták elo. A pozsonyiak példát vehetnének Prágábol, megkapják a fizetésuk 80 százalékát és semmi output.
Az évad elso premierje lesz ma a prágai operában - G,Verdi, Rigoletto. Az eloadást éloben kozvetíti a cseh televízio muvészeti csatornája. Remélem elérheto lesz Magyarország teruletén. / 20 orakkor /
Ezen a linken még szabadon megnézhető München-ből a Gartnerplatztheater-ből Ábrahám Pál: Viktória c. operettje, a felvételt 2021. január 23-án rögzítették, tehát aznap élő előadás volt. Kicsit talán jobb ez így, mint ha az operettszínházba vennénk online jegyet, ahol mindössze 4 órás időkeretben nézhetők az előadások. Van aki esetleg megnézei a felvételt? Áát lett írva a librettó, főként a vége, ami teljesen szokatlan lett.
Elhiszem. És milyén jo a francia kiejtése, úgy prozában mint énekben. Kevés énekesnek sikerul, hogy az érthetoség ne menjen a legato kárára. Vinogradov ezt mesterien megoldotta.
A tegnapi Hoffmann meséi teljes rádiófelvétel a Liceu-ból: link
Élőben hallottam, eléggé erős előadás - mindenek előtt a lehengerlő Alexander Vinogradov (Lindorf / Coppélius / Miracle / Dappertutto) és Riccardo Frizza kiváló dirigálása miatt.
További főbb szereplők: John Osborn (Hoffmann), Ermonela Jaho (Antonia), Marina Viotti (Nicklausse), Olga Pudova (Olympia), Nino Surguladze (Giulietta).
A soroksári Fedák Sári Színházból online színház keretében megtekinthető Ábrahám Pál: Bál a Savoyban és Viktória c. operettjei, valamint egy operettgála 1790Ft-ért.
Why did our dear friend Haandel disappear?
Pourquoi notre cher ami Haandel a-t-il disparu?
Warum ist unser lieber Freund Haandel verschwunden?
Prečo náš drahý priateľ Haandel zmizol?
Miksi rakas ystävä Haandel katosi?
Почему исчез наш дорогой друг Хаандель?
Látta valaki a zürichiek onlin-covid közvetítését? Boris Godunov, Stuart Mária. Csárdás királynő. Nálam, "mindent visz" Egyszerűen remek volt. Hatalmas technikai bravúr........uw
Adja az Ég! Ha jövőre lesz Ünnepi Játékok, az azt jelenti, hogy vége van ennek a szörnyű pandémiának!
Remélem, a hazai tv valóban átveszi és emberbarát időben sugározza - nem tudom, miért hiszik azt, hogy komolyzenét csak 21:00 óra utáni kezdettel lehet sugározni (vagy 23:00 óra után).
2020. október 28., 18 h – Bedřich Smetana: Hazám – Ünnepi koncert | Élő közvetítés a prágai Reprezentációs Házból – FOK Prágai Szimfonikus Zenekar és a Cseh Centrumok élő közvetítése a Cseh Köztársaság állami ünnepe alkalmából a Prágai Szimfonikus Zenekar YouTube-csatornáján és Facebook oldalán. Vezényel: Tomáš Brauner.
A FOK Prágai Szimfonikus Zenekar YouTube-csatornája: https://www.youtube.com/user/sohmpfok
A FOK Prágai Szimfonikus Zenekar Facebook oldala: https://www.facebook.com/orchestrFOK
Eredetileg a 27-i eklőadás lett volna streamelve.De rmár tegap láttam az dátumot.Sajnos Abdrazakov nélkül.a 4-i lesz a közvetítés ,de utána mélg 3 napig meg lehet nézni mint úgy általában .A 12-t nem olvastam
A link ott volt Haandel vastag betűje alatt, automatikusan.
De igazán örülök, hogy nincs félreértés; sajnáltam volna, mert nagyon kedvelem a véleményedet, mert rendszerint mindegyik a SAJÁTOD, nem máséhoz csatlakozó holmi bevakkantás vagy szolgai visszhang...
Pontosan erről írtam, hogy a próbálozásaim nem jártak sikerrel,de láttam ott egy yt lehetőséget és rákattintva hipp-hopp le tudtam tölteni.Gondoltam ne kelljen másnak is keresgélnie és próbálkoznia.,csak a linket beírni és mehet a letöltés.
A nehézséget a letöltés módjára vonatkoztanám.Bár sokan a YT-ról sem tudnak már letölteni,mert azt is megvariálták.De semmi baj ha ez szemet szúr nem teszek ki ide semmit .Ennyi és nem több,
Sajnos én is barbár vagyok,de ezzel jobban boldogultam,pedig nem vagyok teljesen amatőr a témában.Egyébként Haaendel tevékenységét nem kell bemutatni és bántás célja messsze volt tőlem.Érdemei a Momuson kikezdhetetlenek!
Ha valakit érdekel, éledezik a Wiener Staatsoper - továbbra is adják az előre meghirdetett programterv szerint az opera közvettéseket, de június 8.-a óta minden este élő program van. Minden második sorban, minden harmadik széken, maszkos emberek ülnek és élvetik a műsort. A tegnap esti Kammermusic der Wiener Philharmoniker - éppen egy Beethoven hármaasverseny itt elérhető:
Nem semmi ez az opera! Sem terjedelmében - ha együtt adják az egészet - sem, zenéjében és az énekszólamokban sem! Igazán lenyűgözött. Pár éve a MEZZO TV jóvoltából láttam a londoni előadást, de azt ugye csak egyszer adták le! Ezt viszont kétszer néztem végig, a jobb megértés - bocs! - a jobbélvezet kedvvért. Akár énektechnikailag, akár a szintén kiemelkedő színészi alakítás alapján kiemelkedő. A szereplők közül nem egy (Cassandra, Dido, stb) prózai színpadon is remekelne! Persze, annyival szegényebb lenne az operaszínpad, tehát csak énekeljenek tovább!
Azt hittem, az én kis masinám mondta be az unalmast a Maggio Musicale gála alatt, de ezek szerint nem. Szinte egyik közreműködő sem hallatszik tisztán! Pereiráról tudtuk,hogy több nyelven beszél és szereti a saját hangját hallani, de ennyire talán nem kellett volna. Még Peter Gelb sem beszélt ennyit, pedig ő is kitett magáért. Damrau talán valamelyik csemetéjét állított volna oda, hogy kapcsolja be neki Skype-ot, az unokám perfektül kezeli.
Nekem igazán csak a bécsi gála tetszett gyors, pörgős, jó hangminőség és nem tartott órákig!
Igazán tiszteletre méltó a közönség írányába, de önmaguk felé (énekes)talán nem annyira
íMindhárom home gálát láttam,hallottam, de egy kezemen megtudom számolni ,ami hangzásban elfogadható voltNem tudom milyen technikai megoldást használtak,de a tegnapi frenzei közvetítés nagyon halvány volt.A legtöbb énekes,mintha viz alatt
lett volna és onann szólna.Különösen a magas nagy hangokkal volt nehezen hallgatható.Így is számomr 4 produkció rendben volt Lisette Oropesa,JoseSiri Adriámája,Kitajenkoés Salsinál elég jó volt a hang,viszont az ária középső részében leírt magashangokat kihagyta.Ami nehezítette az egészet Pereira műsorvezetése a sok szöveg,közben a fáradtságtól majdnem leesett fotelből.Talán a bécsi koncert volt a legjobb,mert ott legalább radio studióban megfelelő akusztikai környezetben énekeltek többen.
The concert will be hosted by sovrintendente Alexander Pereira and will star Cecilia Bartoli, Vittorio Grigolo, Roberto Alagna, Diana Damrau, Ludovic Tézier, Francesco Meli, Lisette Oropesa, Luca Salsi, Thomas Hampson, Krassimira Stoyanova, Michele Pertusi, Eva Mei, María José Sirí, Anna Pirozzi, Nicolas Testé, Francesco Pio Galasso, Leo Nucci, Sonya Yoncheva, Fabio Sartori, and Saioa Hernández, among others who have yet to be announced.