vissza a cimoldalra
2022-11-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21621)
Társművészetek (2583)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4687)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A díjakról általában (1179)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3307)
Balett-, és Táncművészet (6150)
A nap képe (2349)
Pantheon (3193)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)
Momus-játék (6352)
Sass Sylvia (490)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (Momo, 2007-10-05 23:03:48)

   
3306   lujza • előzmény3305 2022-11-29 03:47:22

Azt hiszem, erről már korábban is volt vitánk. Karmesterekkel kapcsolatban kétféle nézet létezik. Én nem osztom a Tiédet. Akkor szerinted Abbado vagy Petrenko nem kiváló karmesterek? Mert egyikük se az az akarat rákényszerítős fajta. De vannak még ilyenek, modjuk Pappano, és valószínűleg a Fischer testvérek se nagyon, és még sokan mások. Léteznek más eszközök is ahhoz, hogy egy zenekar úgy szóljon, ahogy ők elképzelik.

3305   Edmond Dantes 2022-11-28 08:16:06

Két megjegyzés az interjúhoz:

1. Egy karmester mindig irányít és rákényszeríti akaratát másokra, az együttes(ek)re. Ez a dolga. Ha nem ezt teszi, nem jól végzi a munkáját, nem jó karmester.

2. Az egész hosszú interjú olyan mint ha gombhoz varrtak volna kabátot. Az ostor a végén csattan = a lényeg a végén van: távozik a társulattól. A többi nettó közhelygyűjtemény.

3304   lujza • előzmény3302 2022-11-27 23:01:37

Ezt a cikket linkelte be Zéta. Én persze nem értem Dinyés döntését, épp úgy tűnt, hogy sikeres munkát végez Szegeden, ez most nem cserbenhagyás? Persze nem tudom, ki lesz az új igazgató.

3303   bölcsész • előzmény3302 2022-11-27 12:20:33

Akkor most Zéta biztos nagyon szomorú...

3302   pio 2022-11-27 12:17:55

Dinyés Dániel díjat kapott, s ez alkalomból nyilatkozott a Fidelionak. Többek kozott ezeket mondta:

A Vaszy-szoba felújítást egyfajta búcsúajándéknak is szántam, mert az évad végétől, az új igazgató megválasztása után, biztosan nem maradok Szegeden. Ennek számos oka van, de röviden: csak nagyon keveset sikerült megvalósítanom abból, amit elterveztem, amiben közrejátszik a vidéki operajátszás nehéz helyzete és a rendelkezésre álló szűkös költségvetés egyaránt. 

3301   -zéta- 2022-11-27 11:49:58

Csak egy közös ügy létezik... - egy nagyon jó interjú... (kicsit bosszant, hogy nem én készítettem)...

3300   Edmond Dantes • előzmény3299 2022-11-23 09:53:20

És három musical, ha jól számolom. Nem sok egy "kicsit"? 

3299   Tejberizs 2022-11-22 20:17:08

Meghirdette jövő évi műsorát a Szegedi Szabadtéri Játékok

Operaelőadás nem lesz sem a Dóm téren, sem Újszegeden. Csak egy operett- és operagála lesz a Dóm téren.

3298   márta 2022-11-16 18:02:47

Úgy 60 évente játsszák Szegden A bűvös vadászt, így aztán megnéztem a második gárdát is. Hátha a következőről már lemaradok. Különösen, hogy az opera mellett másik bolondériám a vadászat.

Ferenczy Orsolya erősen csengő szopránja, energikus egyénisége telibe találja Annuskát. Varga Anna is tehetséges, ifjú drámai szopránnak tűnik. Pianót is tud énekelni, de a döngetős részekben mutatkozik meg igazán a hang kvalitása. Sajnos a jelmeztervező teleaggatta masnikkal és díszítésekkel, ami a magas, erős alkatú lánynak előnytelen. Igazi tervezői baklövés! (Székely Mihály mindenhova az operaházi jelmezeiben járt vendégszerepelni. A zseniális Márk Tivadar ugyanis tökéletesen ismerte a testarányait, és mindig olyan kosztümöt tervezett neki, amiben nagyszerűen mutatott.)

Réti Attila bozontos baritonja és üstöke kifejezetten illik Kaspar alakjához, aki a Sátánnal cimborál. Bár nem dörren már akkorát, mint 15-20 éve.

A bűvös vadász nem olyan, hogy kifacsar és átjárja mindenedet, de ha az ember töri egy kicsit a fejét, nyugtalanító dolgokat lehet végiggondolni a segítségével.

3297   Búbánat 2022-11-14 10:25:39

Bezár a szegedi színház, máshol próbálnak az előadásokra

"Szeged Város Önkormányzata arról döntött, hogy január 1-jétől március 3-ig a Szegedi Nemzeti Színház Nagyszínházának épületét, míg január 1-től február 15-ig a Kisszínházát zárva tartják – mondta Barnák László. A Szegedi Nemzeti Színház igazgatója elmondta, a Reök-palota, a Regionális Összművészeti Központ is bezár, hiszen ez is a színház intézményeihez tartozik."

(Index.hu)

3296   Búbánat • előzmény3289 2022-11-06 20:52:30

Kiegészítésként:

A bűvös vadász mostani bemutatójáról közreadott beszámolóban említett korábbi, 1958-as, Vaszy Viktorral színre vitt produkció magyar nyelvű volt, a dalmű szövegfordítása az egykori kiváló tenoristánk, Szabó Miklós munkája.

Ide másolom egy régebbi bejegyzésemet: 

CD 0411 WEBER, Carl Maria von:  A bűvös vadász (részletek magyar nyelven)

Ea.: Sebestyén Sándor, Horváth József, Moldován Stefánia, Berdál Valéria, Szalma Ferenc, Megyesi Pál, Sinkó György, a Szegedi Nemzeti Színház Ének- és Zenekara, vez. Vaszy Viktor

Magyar nyelvű élő felvétel, készült 1959-ben a Szegedi Nemzeti Színházban 78' 05"

Kiadó: [Budapest] : OTP Bank + Hungexim, 1992

Melléklet: mell.
Zenei tárgyszó: opera, keresztmetszet
Eredeti cím: Der Freischütz
Egys.cím: A bűvös vadász. Részletek
Szakjel: CD 0411
Lejátszási idő: 78 min 5 s
Gyári szám: HUN 001

A rádióban 1959-től kezdve többször is lejátszották ezt a teljes felvételt és persze önállóan, részleteket is sugározva ebből. 

Ennek a szegedi produkciónak a "színlapja": 

Carl Maria von Weber: A bűvös vadász
Bemutató: Szegedi Nemzeti Színház - 1958

Fordította: Szabó Miklós

Vezényel: Vaszy Viktor

Km.: a Szegedi Nemzeti Színház zenekara és énekkara (karigazgató: Komarniczky Tamás)

Rendező: Abonyi Tivadar

Szereposztás:

Ottokár, cseh herceg - Sebestyén Sándor
Kuno, hercegi fõvadász - Horváth József
Agáta, a leánya - Moldován Stefánia
Annuska, fiatal rokon - Berdál Valéria 
Gáspár, elsõ vadász - Szalma Ferenc
Max, második vadász - Megyesi Pál
Remete - Sinkó György
Kilián – Szabadi István
Nyoszolyólány – Mére Ottilia
Samiel – Halmágyi Mihály

 

Ruitner Sándor  írja ismertetőjében A bűvös vadász 1959. évi szegedi előadásának hangfelvételéről készült  CD-kiadvány borítójának belső oldalán:

„A most megjelenő lemez, amelyről Weber operájának legszebb énekes részleteit hallhatjuk – túl az esztétikai élvezeten - , historikus értéket képvisel: bepillantást (pontosabban: ’behallgatást’) enged a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának egy olyan előadásába, amelynek kedvéért – 1959-ben – nagyon sok operabarát és kritikus zarándokolt le a tiszaparti városba. A Vaszy Viktor irányítása alatt működő, és azokban az években második fénykorát élő együttes nyújtotta zenei és drámai élmény nemcsak akkor és ott, a nézőtéren ülőket nyűgözte le, de ma is szinte ’átsüt’ a mikrofonok képezte akusztikus térbe… És ez a sugárzás képezi a lemez másik historikus értékét: 1959-ben ugyanis a Magyar Rádió meglehetősen kezdetleges (saját mérnökei és technikusai által ’szerkesztett’) technikai felszereltsége miatt, aligha vállalkozhatott egy ’kihelyezett stúdióban’ történő, a budapesti Bródy Sándor utcában rögzített produkcióhoz hasonlítható, azaz művészileg és technikailag összevethető felvételre…

A Bűvös vadász szegedi előadásának nagyszerűsége mégis egy ilyesfajta ’kaland’ vállalására késztette e sorok íróját, az anyag akkori rádiós rendezőjét. A körülményekről mindenképpen el kell mondanom, hogy a lelkesedés az egyébként egykedvű rádiósokat is magával sodorta: szinte ámulva néztük, ügyes kezek miként varázsolnak – különböző díszletelemek segítségével – a színpadból igazi stúdiót, az igazgatói irodából pedig technikai helyiséget… Nem beszélve arról, hogy a művészbejáró előtt álló rögzítő kocsiból kiszűrődő hangokra állandóan nyüzsgő tömeg figyelt… Az egy héten át tartó felvételeknek ezt a hangulatát talán azok is érzékelik, akiknek otthonába csak most jut el a Vaszy Viktor irányította ’zenés műhely’ egyik különleges szépségű ékszere. Az a pompás ötvösmunka, amelyben az idősebb, tapasztalt művészek rutinos produktumának mély tüzű-, és tehetséges, feltörekvő fiatalok lázas álmainak szinte fehéren izzó ékkövei, pompásan illeszkednek a fegyelmezett zenekari és énekkari hangzás önmagában is szépséges aranyfoglalatába.

Szegedi és a tiszaparti városból elszármazott művészek egyéni produkcióit már számtalan lemezfelvétel őrzi. Ami most megszólal, abban különbözik tőlük, hogy ez a csaknem 80 perc Szeged város kulturális történelméből egy emlékezetes zenei korszak teljes értékű, és ugyanakkor különleges csillogású tükre.”

(Ruitner Sándor)

 

VIGILIA 1993/8 – augusztus száma:

„A bűvös vadász régi-új felvételen Carl Maria von Weber leghíresebb műve, A bűvös vadász (Der Freischütz) nem tartozik a Magyarországon gyakran játszott operák közé. E mellőzöttség azért is érthetetlen, mert a német népzene Ländler- hangvételét francia és itáliai dallamossággal ötvöző, fordulatos cselekményű romantikus opera hálás és látványos színpadi mű, és az énekeseket sem állítja technikailag megoldhatatlan feladat elé. Ennek ellenére A bűvös vadászt Budapesten alig-alig játszották, nagy sikerrel mutatták be viszont a kompozíciót az utóbbi évtizedek során Pécsett és Szegeden. A Hungexim új lemezkiadó első publikációja A bűvös vadász 1959-es szegedi előadásának reprodukciója. Az eredeti felvételt a Magyar Rádió készítette, Ruitner Sándor zenei rendező irányításával, meglehetősen kezdetleges technikai körülmények között, monóban (a Rádió csak a hetvenes évek elejétől alkalmaz sztereotechnikát). A technikai hiányosságok mellett további zavaró tényező, hogy az új CD a teljes operának csak egyes részleteit tartalmazza, és a válogatás nem az "opera-keresztmetszet" műfaji szabályai szerint történt: érthetetlen, hogy a nyitány, és számos, a cselekmény szempontjából kulcsfontosságú ária nem szerepel a lemezen. Ennek ellenére értékes és tiszteletreméltó a Hungexim vállalkozása; egyrészt azért, mert bepillantást enged az ötvenes évek végének valóban virágzó szegedi operaéletébe, másrészt az elsőrangú énekesi teljesítmények miatt. Az Agáta szerepét alakító Moldován Stefánia hangjának nagy vivőereje, gazdag árnyalatai; Berdál Valéria (Annuska) sokoldalúsága és humora; a negatív figurát (Gáspár) igazi operai karakterré formáló Szalma Ferenc basszbaritonja egyaránt maximálisan érvényesül. A felvétel igazi meglepetése azonban Max, a vadászlegény megtestesítője, a szakmai körökben is kevéssé ismert Megyesi Pál kitűnő teljesítménye. A zenekar játéka lendületes, érezhetően lelkes és expresszív, így a technikai bizonytalanságok, pontatlanságok ellenére is élvezhető. A hangszeresek, a kórus és a szólisták produkciójában egyaránt világosan nyomon követhető Vaszy Viktor, a XX. század egyik legjelentősebb magyar karmestere, az egyik utolsó valódi színházi karmester munkájának hatása. A bűvös vadász régi-új felvételével a kiadó a kilencven éve született Vaszy Viktornak is méltó emléket állított. „

(Retkes Attila)

3295   Tejberizs 2022-11-06 15:31:44

Interjú Dinyés Dániellel a szeged.hu oldalon

3294   takatsa • előzmény3291 2022-11-06 10:27:40

Van egy Schütz nevű kisbolygó is, a 4134-es számú. Ennek a kisbolygónak annyi a zenei vonatkozása, hogy 2 számmal kullog a 4132-es, Bartók Béláról elnevezett kisbolygó után. 

3293   Csákovics • előzmény3289 2022-11-06 01:51:34

Egy másik tévedés: a Nemzeti Színházban, majd a Magyar Királyi/Állami Operaházban 1838-tól 1944. márciusáig szinte folyamatosan repertoáron volt a darab, 192 előadást ért meg! A későbbiekben egy német vendégjáték(1977), majd a Zsótér-féle döbbenet az Erkelben. Összesen 206 alkalom.

3292   Csákovics • előzmény3289 2022-11-06 01:51:31

Egy másik tévedés: a Nemzeti Színházban, majd a Magyar Királyi/Állami Operaházban 1838-tól 1944. márciusáig szinte folyamatosan repertoáron volt a darab, 192 előadást ért meg! A későbbiekben egy német vendégjáték(1977), majd a Zsótér-féle döbbenet az Erkelben. Összesen 206 alkalom.

3291   Héterő • előzmény3289 2022-11-05 20:31:39

"Persze már a címen érdemes fönnakadni. Eredetiben Freischütz, ami nagyjából ’szabad lövés’-t jelent. Nehéz értelmezni a történet szempontjából."

Érdemesen fennakadtam: az a Schütz bizony nagyjából sem lövés, hanem lövész.

                               Schütz → Schütze
1. lövő, lövész;
2. kat lövész, gyalogos (katona), baka; alacsony rangfokozatú katona
3. vadász
4. csill Nyilas
5. → Schützenfisch: jávai lövőhal

3290   Heiner Lajos • előzmény3289 2022-11-05 19:15:09

Kulturáltan megírt fanyalgás.

A Freischütz az operatörténet egyik legnagyobb darabja.

A nyitány lassú részében született meg a zenei romantika.

A Farkasszakadék-jelenet zenéje pedig évtizedekkel mutat előre korán.

Egyszer megmutattam egy zenekedvelő/értő hölgynek, nem profi muzsikus, csak annyit kérdeztem, szerinted mikor írták?

1880? jött a válasz.

Nyilván nem értett a zenéhez az a rengeteg dirigens, aki elvezényelte, netán komplett lemezfelvételt is készített belőle - bizonyos, Márok Úr által kedvelt Carlos Kleiber.

De édesapja is értékelte a művet, fennmaradt vele egy "élő" felvétel.

Akárcsak a XX. század egyik legnagyobb dirigensóriásával, élete utolsó operavezénylése volt.

S a studióban még Jochum, von Matacic, Kubelik, Colin Davis.

Megyőződésem, ha Webert nem ragadja el a halál negyven éves korában, s él-alkot még 15-20 évig, ma őt emlegetnénk a másik W helyett.

3289   Tejberizs 2022-11-05 18:20:14

Márok Tamás írása A bűvös vadász-produkcióról a tiszatajonline.hu oldalon.

3288   Gabor11 • előzmény3287 2022-10-17 10:03:10

Ez a fiatal énekesnek nagyon komoly fizikai, lelki, mentális és gondolom, nem utolsósorban anyagi kihasználása. Hisz ugye ő tagként dolgozik, fix gàzsiért. Szegénnyel elhitetik, hogy úgy sem találunk jobbat nálad, aztán pár hónap múlva meg kényszer hallgatásra ítéltetik. Csak pont Dinyés ne tudná ezt, vagy nem is érdekli? Még ha beteg valaki, akkor is kell egy váltó....

Ráadásul Tötös hangja mèg nagyon törékeny, kiforratlan bizonyos regiszterekben, sajnálom őt.....mert jó hanganyag lenne

3287   chenier • előzmény3286 2022-10-17 08:51:48

Nagy divatba jött manapság az egymás utáni napokon való előadások éneklése, ami főszerepeknél rettenetesen veszélyes az énekes hangszálaira. Ne örüljünk annyira annak, hogy Tötös Roland négy egymást követő napon énekelte Max szerepét! Ugyanis az ilyen manőverekkel a fiatal tehetséges tenorista nagyon könnyen ott hagyhatja a hangját, aztán más foglalkozás után nézhet! 

3286   Tejberizs 2022-10-16 18:25:47

Szerintem összességében egész jó a Színház A bűvös vadász-produkciója, érdemes megnézni-meghallgatni. Eddigi szegedi működése során most először tetszett Dinyés Dániel vezénylése. De még jobban tetszett Hermann Szabolcsé! A Zenekart elég pontosnak hallottam. Lehet, hogy az erősen felforgatott ülésrend miatt voltak „lötyögések”, de az akusztika „összefésülte”. Mindkét estén szépek voltak a zenekari vonós és fúvós szólók! A Kórus is pontos volt, talán a hangerő volt időnként „forszírozott”. Minden elismerésem Tötös Rolandé, aki a főpróba és a két bemutató előadás után a kiírás szerint a mai előadáson is énekli Max-ot! Négy egymást követő estén… Megítélésem szerint ez a szólam igazán Neki való, biztosan, karakteresen énekelt; az általam eddig Tőle hallott legjobb produkció. Mindkét Kaspar megfelelő. Szilágyi Jánost eddig még nem hallottam, szép hangja van, de „harapósabb” hangadás jobb lett volna. Réti Attilát régen hallottam főszerepben; számomra meglepően jó formában énekelt. A kisebb férfiszerepek majdnem mind megfelelők voltak, egyedül a Remetét éneklő Kelemen Dániel hangadása hagyott bennem (jókora) hiányérzetet… Tudom, udvariatlanság hogy nem a hölgyekkel kezdtem; bocsánat! A négy koszorúslány közül számomra egyedül Szabó Dóra hangja volt élményszerű. Megítélésem szerint mindkét Annuska jó volt hangban és karakterben egyaránt. Kónya Krisztinát is régen hallottam főszerepben, és Ő is szépen megoldotta feladatát. Ferenczy Orsolyának ez a szólamkarakter „fekszik” igazán, nem kellene Donna Annákat énekeltetni Vele. Ők ketten fogják Adélt énekelni A denevér-produkcióban, bíztatók az előjelek. Végül Agátha… Már az évad műsortervének meghirdetésekor arra lettem volna leginkább kíváncsi, vajon ki fogja énekelni Agátha szólamát. Látszott, hogy Máthé Beáta és Varga Anna is nagyon igyekezett megoldani a feladatot, de megítélésem szerint egyiküknek sem sikerült igazán. Én úgy éreztem, mintha mindketten bizonytalanok lettek volna, mintha féltek volna a szólamtól, a szereptől. Máthé Beáta hangjáról továbbra sem érzem, hogy „igazi” szoprán lenne, egyszerűen nem „sugárzik” igazán magas fekvésben. Az áriák lassú részei alapján úgy gondolom, legato-ja továbbra is fejlesztésre szorul. Varga Annát először hallottam énekelni. Szép lírai szopránja van, de még több technikai hiányossága, és el is fárad. A rendezésről nem írok. Számomra megfelelő volt, különösebb ellenérzésem nem volt vele kapcsolatban. Segítette a zenét, nem rombolta.

3285   Gabor11 • előzmény3283 2022-10-15 00:54:32

Köszönöm szépen! Ezt biztosan meg is nézem.

3284   Klára • előzmény3283 2022-10-14 18:51:38

Igen, ez egy nagyon frappáns, szórakoztató megoldás!

3283   takatsa • előzmény3282 2022-10-14 16:55:40

Azért van ennek a műnek kevésbé unalmas, nézhető-hallgatható verziója is. :)

3282   Gabor11 2022-10-14 16:06:01

Engem sajnos egyáltalán nem vonz ez a mű, pláne a "rendező" nevét meglátva...

Maga a darab meg zenetörtèneti tanulmányaim egyik legunalmasabb fejezete, elismerve persze, hogy a német romantikus opera "avizója" volt....Sajnálom, ha ezzel megsértek bárkit is!

3281   márta 2022-10-14 08:31:54

Tegnap Barnák László igazgató azt nyilatkozta, keresnek alternatív lehetőségeket januárra és februárra. 

Addig is menjetek bátran A bűvös vadászra! Értelmes, látványos rendezés, és vannak jó énekesk is. 

3280   Edmond Dantes • előzmény3279 2022-10-13 21:16:11

Az 1930-as évek nem visszajönnek, hanem már jó sok éve itt vannak.

3279   zenebaratmonika • előzmény3278 2022-10-13 16:06:09

Na jön vissza az 1930-as évek, amikor is a színházak tönkrementek, bezártak, és próbáltak a kamaraelőadásokra átállni, néhány szereplővel. A korabeli zeneszerzők, librettisták, írók un. kamaraoperetteket írtak, amelyeknek viszonylag kevés volt a színpadra állítási költsége, kevés szereplővel mentek.

Pl. Ábrahám Pál: Mese a Grand Hotelben c. operettje 2 zongorára épült a korábban megszokott nagyzenekar helyett. Néhány szereplő játszott csak az operettben, valamint egy vokálkvartett. . 

 

3278   Edmond Dantes 2022-10-13 12:50:30

"Szegeden márciusig bezár a Nemzeti Színház és a Móra Ferenc Múzeum, lekapcsolják a szökőkutakat is

...A szegedi önkormányzat stadiont nem zár be, mert az a Csongrád-Csanád Egyházmegye tulajdona, és a nemrég átadott Pick Aréna működtetéséhez sincs köze az önkormányzatnak, de más sport- és kulturális intézményeket előre láthatóan két hónapra, március elejéig bezárnak..." Teljes cikk hvg.hu-n itt

3277   Tejberizs 2022-10-12 15:53:58

Beszámoló, képek és video A bűvös vadász-produkció közönségtalálkozójáról a szeged.hu oldalon

3276   Héterő • előzmény3275 2022-10-08 19:45:45

––                             Képe
                                 MÁSIK Marton Éva képe

                              MÁSIK Marton Éva hangja

"...vérbeli rádiós, történelemtanár egy gimnáziumban"
    Rádió Bézs - Fekete fehér
    Klubrádió - műsorvezető, Belső közlés
A Klubrádiónál általánosan kötelezőnek tűnő ö-zés és dadogás terén a magát írónak mondó riportalany – nem kiemelkedően nagy előnnyel – nyerésre áll.
A macskanyávogáááás-szerű hanglejtééééésben mindketten figyelemre méltó teljesítményt nyújtanak.

3275   Heiner Lajos • előzmény3272 2022-10-08 16:58:45

Ennyi ökörséget kunszt összesűríteni egy interjúba. Gondolom, ez a bizonyos Marton Éva nem az a Marton Éva - nem kellene úgy írni a nevét, hogy Alsókukutyini Marton Éva?

3274   Tejberizs 2022-10-07 15:25:15

Közönségtalálkozó lesz A bűvös vadász-produkcióról

3273   Tejberizs 2022-10-06 13:42:50

A Színház honlapján olvashatók A bűvös vadász-produkció tervezett napi szereposztásai.

3272   Tejberizs 2022-10-03 16:00:20

Interjú a papageno.hu oldalon Szőcs Artur rendezővel A bűvös vadász-produkció jövő heti premierje kapcsán.

3271   Csákovics • előzmény3270 2022-09-29 10:22:18

Én úgy tudom,  a Kalóz olaszul megy, itt csak a nyelv megjelölése a téves.

Szemben a Bűvös vadásszal! Azon a színlapon továbbra sem láthatni sem az eredeti, sem a magyar szöveg írójának a nevét...

3270   Héterő • előzmény3262 2022-09-29 09:52:30

A kalóz szegedi ismertetője alapján – feltehetőleg – Francesco Maria Piave is magyar nyelven írta a szövegkönyvet, hiszen valószínűtlen, hogy legalább a segédügyelő-póthelyettes neve után ne állna ott a fordítóé is, ha ez a "futottak-még" -személy egyáltalán létezett.

3269   Gabor11 • előzmény3268 2022-09-29 05:19:04

Továbbra sem értem ezeket a szerepkiosztásokat.....

3268   Tejberizs 2022-09-27 17:49:54

A Színház honlapján olvashatók A denevér és A kalóz produkciók tervezett szereposztásai.

3267   Tejberizs 2022-09-07 18:11:11

A Színház honlapja szerint Cseh Antal már nem tagja az operatársulatnak. A neve és a képe sincs ott a társulati tagok felsorolásánál.

3266   Heiner Lajos • előzmény3265 2022-09-07 16:41:56

Hosszas hozzászólásomat-kiegészítésemet sajnos, nem fogadta a rendszer.

3265   Tejberizs 2022-09-07 15:10:54

"Operabemutatóra készül a Szegedi Nemzeti". Rövid előzetes A bűvös vadász-produkcióról.

3264   Tejberizs 2022-09-06 18:28:06

Ma volt a Színház évadnyitó társulati ülése. Ezen szó volt az energiahelyzet miatti változásokról is:

"[...] Az már biztos, hogy az elszálló energiaárakkal járó költségnövekedés nem teszi lehetővé az összes eredetileg tervezett bemutató színpadra állítását. Ennek értelmében lekerül a műsorról a Don Giovanni, a Pomádé király új ruhája, a Zdenec Adamec, valamint megszűnnek a gyerekbérletek. [...]"

3263   Tejberizs • előzmény3262 2022-09-05 11:37:11

Köszönöm az infót!

3262   Csákovics • előzmény3261 2022-09-04 11:04:20

Szilágyi János bizonyára Kolozsvárról érkezik.

És vajjon ki írta az eredeti szövekönyvet, és ki a magyart? A legtöbb színlap szerint ezek csak úgy, maguktól szoktak létrejönni. :D

3261   Tejberizs 2022-09-04 09:15:26

A Színház honlapján olvasható A bűvös vadász-produkcióban részt vevő Szereplők, Alkotók és Közreműködök felsorolása. Két kérdés: 1. Ki fog vezényelni? 2. A Kaspar szerepére kiírt Szilágyi Jánosról mit lehet tudni, honnan érkezik?

3260   Búbánat • előzmény3259 2022-08-09 20:42:47

A Szegedi Nemzeti Színház 1946-tól napjainkig az alábbi Verdi-operákat mutatta be és vette  repertoárra  - a szegedi bemutatók időrendi sorrendjében: Rigoletto, Otello, A traviata, A trubadúr, Aida, Az álarcosbál, Don Carlos, Nabucco,  A szicíliai vecsernye, A végzet hatalma, Simon Boccanegra, Macbeth, Falstaff, Giovanna d’Arco („Johanna” címen),  Luisa Miller, Ernani. (Némelyiket többször,  felújítva és új rendezésben is.) 

Ha a színház mostani vezetése azért cserélte le a tervezett Falstaffot, hogy a Verdi-sorozatát újabb alkotással  (bemutatóval) gyarapítsa, úgy A kalóz mellett még szóba jöhetett volna: Oberto, A pünkösdi királyság, A lombardok, A két Foscari, Alzira, Attila, A haramiák, Jeruzsálem, A legnanói csata, Stiffelio,  Aroldo

Én sem értem, miért éppen A kalóz jött be a képbe?... (Megjegyzem, ez opera magyarországi bemutatója a Müpában volt, 2013-ban, és hatalmas sikerű koncertszerű előadásban hallhattuk – erről én is írtam egy beszámolót a Momusra.)   A szereposztásról nem szól a közlemény.  (A Falstaff-produkció talán túl drága lenne a mostani költségtakarékos időkben; A kalóz színpadra vitele viszont kisebb együttessel megoldható lehet és "kigazdálkodható"?...)

Ami Donizetti Tudor-trilógiáját illeti.  A Maria Stuarda után valóban jöhetne – szívesen venném én is - akár a Roberto Devereux. Azonban az előbbi opera nem repertoár-darabként került színre és csak koncertszerű előadásként mutatta be két alkalommal a Színház.  A később keletkezett tudor-opera is inkább hangversenyszerű formában kerülhetne Szegeden bemutatásra – ha ilyen szándék lett volna (lenne).  Volt már ez Pesten is, hasonló módon előadatva. Viszont a trilógia első darabját,  a Boleyn Annát ("Anna Bolena") játszotta már a Szegedi Nemzeti Színház, ott repertoáron volt, 1979-ben állították színpadra és 13 előadást ért meg. - ami nem zárja ki, hogy újra színre kerüljön itt egyszer. (Pesten is nagy sikerrel ment az Operában - 1997-ben mutatták be.) 

3259   ladislav kozlok • előzmény3258 2022-08-09 15:42:24

Nagy kár. Már bocsássanak meg nekem a korai Verdi kedveloi, de ez olyan mintha egy mercedest trabantra cserélnék.  Folytatni kellett volna  aTudor trilogiát. 

3258   Tejberizs 2022-08-09 08:41:04

A Színház honlapja szerint változott a jövő évad operai műsorterve:

"A 2022/23-es évad előzetesen meghirdetett műsora változik: Giuseppe Verdi Falstaff című operája helyett A kalózt láthatja a szegedi közönség 2023 tavaszától. A korábban megváltott bérletek automatikusan módosulnak, érvényesek az új előadásra."

A produkció honlapja.

3257   Edmond Dantes • előzmény3252 2022-08-08 17:33:40

Egyetlen szót sem írtam az énekesekről. Nem is tehetném, nem voltam ott. Tiszteletban tartom, hogy kiállsz Juronics rendezése és az arról írt kritikád mellett, de más kritikákat is elolvastam, amik kevésbé lelkesednek a produkció színpadi (nem énekesi!!)  részéért. A gyakran elátkozott ún. "rendezői színház" szerencsétlen, inkoherens megnyilvánulásairól lehet olvasni, amiket egy 3-400 fős Eiffel is nehezen viselne el. Úgy látszik, a tízszer akkora szegedi színpadon elment: talán észre sem vették. Pár éve a lesántult (?), hordszéken becipelt korcsolyabajnoknőt is lelkesen megtapsolták az Álarcosbálban ... tanúsíthatom: azon az előadáson ui.ott voltam.

3256   ladislav kozlok • előzmény3253 2022-08-08 08:26:02

Nagyon csodálom Alexandru-t. A hangja úgy szol mint egy 40 évesnek. Csodás technika / legatoi éneklés nincs kárára a szovegértésnek/  és hatalmas kifejezoero szol a hangjábol. Hála a Jo Istennek és a szerelemnek  Budapesten él, és hallhatjátok a világ legjobb baritonját. 

 

 

3255   Fabricius • előzmény3252 2022-08-07 21:44:01

Huh, ez gyönyörű volt!! Két csodaszép hang, kultúrált, érzelemgazdag éneklés. 
Bravi! 

3254   takatsa • előzmény3252 2022-08-07 20:12:22

Köszi a feltöltést. Felelőtlenség lenne egy eleve kihangosított, ráadásul nem igazán jó minőségű felvételről bármilyen véleményt mondani, de még így is hallható Kolonits páratlan alakítása. Ezek a csodás pianók, és dallamívek: tökéletes hangi állapotban, igazán nagy átéléssel megformált szerep. Gondolom az áriái is tökéletesek voltak, jó lenne ezekből is legalább egy kis részlet, hogy csak az ő hangját hallhassuk, minden zavaró tényező nélkül.

3253   ladislav kozlok • előzmény3252 2022-08-07 17:09:00

Világszép duet. Ez lehetett az est fénypontja.

3252   -zéta- • előzmény3251 2022-08-07 15:34:00

Inkább hallgass bele...

Annyira vicces, hogy olyanokkal vitatkozol ilyen kitartóan, akik - Veled ellentétben - odamentek és élőben tapasztalták meg az előadást...

3251   Edmond Dantes • előzmény3250 2022-08-07 15:15:56

Nekem elég és elég meggyőző volt pl. Beatrice 3199 alatt belinkelt cikke, köszönet érte :-)

3250   Beatrice • előzmény3248 2022-08-07 13:00:11

Tény, hogy egyes mellékszereplők a szokásosnál hangsúlyosabbak lettek, de ez messze nem tette főszereplővé őket. Ezt nyilván Ön is látta volna, ha kegyeskedett volna elmenni az előadásokra.

3249   Beatrice • előzmény3247 2022-08-07 12:47:23

"Szerintem  Agache  úgy jatszott, ahogy instruálva volt." Szerintem is. Ez egy eléggé statikus szerep. Látott már valaki hiperaktív Germont papát a színpadon?

3248   Edmond Dantes • előzmény3243 2022-08-07 10:46:39

A sorok közé vagy nem is közéjük bújtatott megállapítások és a leközölt fotók árulkodóak. Ahol pl.Annina "erős" és quasi főszereplővé gyúrják, ott valami nagyon nem stimmel és egyéb borzasztóságokról olvasva is lehet "találgatni". A Momuson ennél kevesebbért is rendszerint "kifütyülik" a rendezőt. Én hiszek annak a fórumtársnak, aki gyér tapsról és csak nehezen kierőszakolt 2.meghajlásról számolt be. Nem örülök neki, csak rögzítem, amit más írt, aki ott volt.

3247   ladislav kozlok • előzmény3235 2022-08-07 10:05:42

A nagytudású Boka úrnak uzenem, hogy a Traviatában nincsen Stretta. De van 2 ária + cabaletta. / Alfredo, Giorgio II.felv/  Szerintem  Agache  úgy jatszott, ahogy instruálva volt. Láttam ot mint Scarpia, Alfio, Amonasro ....... nagyon meggyozo színészi alakítást nyujtott. / vagy tán nem olelte meg  Kolonitsot, mert a felesége a nézotéren volt, nem hiszem/.

3246   tollnok • előzmény3245 2022-08-07 09:44:18

Sőt, menjük vissza a 20. század elejére. Tallián Tibor 1998-as cikke a Muzsika folyóiratból:

 

"A város mostani operaigényét a kortársak s az utókor is legitimnek tarthatja: a trianoni országterületen kétségkívül mindig is Szeged éhezte és élvezte legerősebben a műfajt. Már 1916-ban szubvencionálták itt a színigazgatót, kimondottan azzal a céllal, hogy operaelőadásokat tartson - Almássy Endre tartott is, évadonként harmincat, sőt
1919/1920-ban ötvenötöt, olyan jó énekesekkel, mint Ocskay Kornél, Hilbert Janka, Miksa Ilona. Pár év múlva Andor Zsigmond bérelte ki a szegedi színházat, ugyan tönkrement bele három év alatt, de addig akkora operát vitt, aminőt még nem látott magyar vidék (Kolozsvárt kivéve). Andorral a város valóságos operai mézesheteket élt meg, hatvan tagú zenekarral, amelyben az ő idején lett rendszeresen használt hangszer például a hárfa, s amelynek befogadására korabeli sajtóhíradás szerint kibővítették a zenekari árkot. Egyik legnagyobb feltűnést keltett extravaganciájaként az igazgató új Mascagni-mű magyarországi bemutatóját rendezte meg. „Párizst megelőzve!' - írta hitetlenkedő büszkeséggel a város színházi krónikája. A Piccolo Marat bemutatójára az 1923/1924-es évad végén került sor, Szende Ferenc és Somló József vendégszereplésével.
Andor Zsigmond évadonként 14-15 operát adott 35-44 előadásban, közöttük olyan kevésbé elcsépelteket, mint A bűvös vadász. A bibliás ember, Kienzl másik operája, a Forradalmi szerelem, továbbá Giordano Szibériája. Sietett előadni az ígéretes új magyar operasikert: a Farsangi lakodalom az 1925/1926-os évadban 8 alkalommal került színre Szegeden. Bemutatta a Lohengrint Hubert Lauer, Clair Born, Josef Manowarda, Ernst Fischer 

együttesével (az első Wagner-előadás Szegeden), majd A walkürt, a budapesti Operaház énekeseivel, Fleischer Antal irányítása alatt. Egy ízben a Faustot állította ki bécsi énekesekkel, máskor Sigismondo Salescit, Antonio Armentanót, Vera Schwarzot, Lotte Schönét, Friedrich Feinhalst, Slezákot fogadta."

A cikk szerint minden nagyon jól ment a nagy gazdasági világválságig, ami véget vetett a virágzó operaálomnak Szegeden: 1932-1943 között havonta csak egy opera előadást tartottak, majd a háború közepén elhatározta a város, hogy saját operatársulatot szervez! A világháború megint sok nehézséget okoz persze, de:

"1946. március 3-án az operarészleg megtartotta első bemutatóját, a Carment. A következő évadban 13 zenés művet vittek színre,"

(...)

 

A következő két évadban a szegedi opera- és balettegyüttes a magyar zenés színház addigi történetében valósággal szenzációszámba menő bemutatósorozatot rendezett. A repertoár olyan darabokkal bővül, amelyek a magyar vidékre azelőtt egyáltalán nem, vagy csak véletlenül tévedtek: Otello, Gianni Schicchi, Lohengrin, A windsori víg nők, Hovanscsina, Figaro lakodalma. Bemutatnak egy Jemnitz-balettet, és Kenessey Jenő negyvenes évek elejéről való, nagy sikerű egyfelvonásosát, Az arany meg az asszonyt. Mindennek megkoronázásaként Vaszy magyar vidéki színpadon először előadatja A csodálatos mandarint - azt a pantomimot, amelyet a budapesti Opera is csak 1945-ben mutatott be."

3245   tollnok • előzmény3244 2022-08-07 09:31:09

 

Egy későbbi, a Szegedi Nemzeti Színházzal foglalkozó, 1969-es írás a Muzsikából:

"Pedig az alatt a négy év alatt, amíg Vaszy Viktor irányította Szeged zenei életét, nagyszerű együttese volt a városnak. Minden zenerajongó kedves emlékei között tartja nyilván azt a Szorocsinci vásárt, amelyet magyarországi ősbemutatóként vittek színre Szegeden. És játszották az 1945 utáni esztendőkben a Hovanscsinát, Az eladott menyasszonyt, előadtak sok Wagner-, Verdmnűvet, kisebbfajta Mozart-ciklust is. Nem kevésbé jelentős zenetörténeti tény, hogy nagy balettművek is színpadot kaptak; a Mandarinból például az eredeti szüzsé felhasználásával Szegeden tartottak bemutatót, és előadták A fából faragott királyfit is. Az már nemcsak zene-, hanem irodalomtörténeti emlék is, hogy ezen a Bartók-premieren Balázs Béla kijött a függöny elé, és ismertette A fából faragott királyfi keletkezését, Bartókhoz fűződő kapcsolatait.

(...)

(Vaszy Viktort is interjúvolták a bevezető után a cikkben és ő válaszol)

 

Két vonás jellemezte az elmúlt 10— 12 év munkáját — mondja Vaszy Viktor, bár ezek a vonások már a felszabadulás után is megmutatkoztak, ha nem is ennyire pregnánsan. Az egyik a méltatlanul elfeledett régi művek előadása, a másik a modern repertoár gazdagítása. Néhány cím a nálunk régen és ritkán játszott művek listájáról: A bűvös vadász, Nabucco, Idomeneo, Szicíliai vecsernye, Puccini Manonja, A Nyugat lánya. A modernek sorában: Orff-tól A hold, Ravel Pásztorórája, és köztük a legjelentősebb — Hindemith-től a Mathis. De szívesen említeném meg a két Prokofjev-művet, az Eljegyzés a kolostorban-t, és A három narancs szerelmesét, Cikker Beg bajazsdját és a magyar bemutatót, Vántus Istvántól A három vándort. És közben kidolgoztunk egy fontos alapelvet, ami műhelymunkánkat jellemzi: ensemble-kultúrára kell nevelni az együttest, részben azért is, mert mi nem tudunk sztárokat szerződtetni. De különben is: az együttes kultúrát sohasem a sztárok teremtik meg.

(...)

 

"Vegyünk példának egy modern művet. Természetesen többet is áttanulmányozunk, amíg döntésre kerül a sor. Megvitatjuk, melyik mű felel meg legjobban céljainknak. Ha a rendelkezésünkre álló apparátusra, szereplőgárdára „ráhúzható" az opera, akkor ehhez komponáljuk meg a műsor egészét. De elképzelhető fordítva is: van egy álmunk, szeretnénk azt megvalósítani, és ehhez illesztjük az évad bemutatóját. Jövőre például szeretném elővenni az Álarcosbált, és megkeressük, hogy mit igazíthatunk hozzá. Prokofjev operájára. A tűz angyalára, és Richard Strauss Saloméjára gondoltunk."

Majd keresek a Pécsi Nemzetiről is, meg a Csokonai Színházról hasonlót. Na, az ilyen írásokat böngészve döbben csak le az ember, hogy sajnos hová jutottunk a 21. századra opera kultúra ügyileg. Pesten persze vannak lehetőségek és bemutató dömping - de sajnos ott sem úgy, ahogy kellene. 

3244   tollnok • előzmény3238 2022-08-07 09:22:11

Valamiért csak így tudok hozzászólni, hogy előzményre kapcsolok. Na szóval, ismét egy kis múltidézés. Vaszy Viktor érdemei - volt itt, aki szerint az ő érdemeit is próbálják kisebbíteni, szerintem nem így van. Szóval, ez a kis idézet a Muzsika 1958-as számából is jelzi: sajnos a vidéki operajátszás aranykora már régen elmúlt.

 

"Szegednek fontos évadja volt az elmúlt 1957—58-as színházi év. Hosszú esztendők után ismét megfelelő lehetőséget kapott a szegedi Nemzeti Színház, hogy kifejlessze, megerősítse operai tagozatát. A színház élére viszszakerült Vaszy Viktor serény munkájának eredményeképpen az évad végén már tizennyolcra nőtt a repertoárba illesztett művek száma, s az előadások kitűnő színvonalat értek el. Igen nagy jelentőségű, hogy Szeged operája magyar szerző új alkotásából rendezett ősbemutatót, elsőnek hozva színre Sugár Rezső Akisz és Galateia című balettjét. A Hunyadi László, Puccini Manon Lescaut-ja, a Bűvös Vadász: az évad jelentős eredményei. A jövő szezonra megint terveznek magyar bemutatót: Iborusitzky Zoltán Báthory Zsigmond c. történelmi operáját, továbbá Farkas Ferenc Kristóf Károly librettójára írt balettjét, a Három csavargó-t.

3243   Károly • előzmény3242 2022-08-07 09:00:16

Így van, egyáltalán nem akarta a rendezés elnyomni az énekeseket!
Aki ott volt és látta a produkciót, tudja, hogy milyen volt! Aki meg nem ment el, csak a kritikákból találgat, annak nem sokat ér a véleménye.  

3242   Beatrice • előzmény3241 2022-08-07 00:03:12

Én nem éreztem úgy, hogy a rendező az énekesek fölé akart volna kerekedni. Szerintem a rendezés a helyszínnek megfelelő volt. Én a jobb rendezések közé sorolom. (Bár, bevallom, nálam mindig a zene az elsődleges, sose a rendezés kedvéért megyek el egy előadásra.)

3241   Edmond Dantes • előzmény3238 2022-08-06 20:49:47

A felsorolt rendezők és néhány további gyakori céltáblái az ún. (vagy annak vélt) "rendezői színház" utálóinak. Amit erről a szegedi Traviata-izéről itt-ott olvastam, abból nekem egy kevéssé sikerült, mondhatni erőszakolt és koncepciótlan rendezői színház produktuma jön le ... olyasmi, amivel a felsoroltak egy énekesekre fókuszált  produkcióban, már tehetségüknél fogva sem,  aligha rukkoltak volna elő. A táncos-koreográfus rendező talán az énekesek fölé akart kerekedni, ami eleve reménytelen és szereptévesztő vállalkozás volt.

3240   Edmond Dantes • előzmény3239 2022-08-06 20:34:54

Ama "bizonyos tulajdonság" nyilván a tehetség, más eszembe sem jut. Lám, lám, tudunk mi egyetérteni! Nyilván az is biztos, hogy a magyar színházi élet egyetemes  csodabölényeszarvasa és kis gidái soha semmilyen fordítási hibát nem követnek el. Vagy ha mégis, neki, szegény elnyomott kárpátaljai vérünknek és leendő új SZFE-fiókáinak majd nagylelkűen elnézed. De ahogy a szigorúbb és a fotókat-kritikákat látom, ilyen Traviata, hogy témánál is maradjak, még tőlük is elő tud állni.

3239   Héterő • előzmény3232 2022-08-06 17:48:14

Hivatkozol (főleg egy bizonyos tulajdonság köré csoportosítható) rendezőkre.
Vegyük - csak úgy próbaképpen - a tollnoki elsőt:

Zsótér Sándor Miskolcon rendez
                                               Mindent a kertbe!
színdarab, fordította Ambrus Mária & Ungár Júlia (Zsótér Sándor állandó munkatársa)

          Eredeti:
Mrs. Toothe, an elegantly dressed, handsome lady, 50 or so
          Magyar:
                  Mrs. Toothe, jólöltözött, kézre való lady, 50 vagy ilyesmi

A "kézre való lady"-t meg is rendezte valaki és el is játszotta valaki. BRAVI !
Az ex-SzFE kiválóságai...

3238   tollnok • előzmény3236 2022-08-06 13:47:13

Éppenséggel az Operavilág sok írása ilyen - ez van, mondjuk Zsótért, Alföldit és Kovalikot vagy Székely Krisztát a szerző nem feltétlenül kritizálja negatívan az írásaiban. Nem tudok nyilatkozni, én nem láttam ezt a Traviátát. A 2016-os debreceni előadásban viszont Kolonits Violettája  nagyon is volt valamilyen.

3237   Tejberizs 2022-08-06 11:37:02

Volt-e valaki augusztus 4-én a Városháza udvarán, a Nánási Helga - László Boldizsár házaspár Opera-szerelem  c. estjén?

3236   Edmond Dantes • előzmény3235 2022-08-06 09:08:47

Fukarkodni éppenséggel kritikus megjegyzésekkel sem fukarkodik a cikk, ahogyan a 3199-ben belinkelt kritika sem. Úgy érzem, a szegedi produkcióval kapcsolatban a többség "csak a szépre emlékezik" , az énekesekről (még az egymondatos epizodistákról is) csak úgy záporoznak a szuperlativuszok -vannak azért elfogulatlanabb, kritikusabb hangok is-, a rendezésről pedig.... nos, ha ugyanez pl.Kovalik, Zsótér, Alföldi vagy Székely Kriszta munkája lenne, vélhetően már annyi keresztvizet leszedtek volna az éber szemű kritikusok és kommentelők a produkcióról, amennyivel felduzzasztható lenne a Genezáret-tó.

3235   tollnok 2022-08-06 07:27:38

Az Operavilág írása - nem fukarkodik a dicsérettel Traviata ügyben.

3234   Károly 2022-08-06 07:11:04

Aki nem volt rest és leutazott Szegedre, egy minden szempontból igen kiemelkedő Traviátát látott. Nem véletlenül van az, hogy a kritikák szuperlativuszokban írnak az előadásról. Én ott voltam, és állítom, hogy úgy vokális szempontból, mint az énekesek teljes művészi eszköztárának ilyen mértékű bemutatása jó ideje nem tudott megvalósulni! Ehhez ilyen énekesekre volt szükség és pont. A rendezésbe itt- ott aki akar bele tud kötni, az énekesek teljesítménye viszont ezen az estén egyedülállóan kiemelkedő és igen magas színvonalú volt. 

3233   lujza 2022-08-06 01:18:06

Még egy szép kritika: https://operavilag.net/kiemelt/harom-az-igazsag/?fbclid=IwAR0wZIhDWSF9AcKXcZfKtIeuKvu4ne0HrU4pK9m5o0igS7EnwolnyP0qVXA

De sajnálom, hogy nem voltam ott!

3232   Edmond Dantes • előzmény3225 2022-08-05 15:39:06

Aggodalomra immár semmi ok(od) ld. Társművészetek/2549. Minden vonatkozásban, még a vonat(k)ozás vonatkozásában is az SZFE sínen van. Hogy ez a sín hová vezet, az más kérdés. Talán nem is számít, lényeg, hogy nem oda Buda, ahová a zelmúlt X évtizedben.

3231   Búbánat • előzmény3230 2022-08-05 12:38:09

Meg Pécsen is voltak anno színvonalas operaelőadások, jó énekesekkel, zenekarral és a kiváló karmesterükkel, Breitner Tamással.

3230   tollnok • előzmény3217 2022-08-05 12:32:51

Pál Tamás érdemeit senki se kisebbíti szerintem. A 2017-es Bánk bán is a ő érdeme, amikor egy színpadra állította László Boldizsárt és Kolonits Klárát, amit sajnos Pesten senki sem tett meg nemzeti operánk előadásain, nem beszélve róla, hogy minimális korrekciót hajtva végre a szövegen és a zenén, a szegedi, 2016-osnál autentikusabb Bánk bán előadás, ami szcenírozott formában vitte színpadra a darabot, nem volt a második világháborút követeőn - a debreceni se volt az, mert ott több helyen megtartották Nádasdy szövegét. Egy sor fontos bemutató köthető hozzá Szegeden, hacsak a kőszínházi előadásokat nézem, a 2010-es évekből is: Trubadúr, Boccanegre, Hoffmann meséi, Faust, Anyegin stb, azért ez változatos repertoár és persze, az Ernani, de biztos van még más is, amit fel lehetne itt sorolni. Debrecen mellett Szeged volt képes még jobban tartania  frontot opera téren a 21. század első évtizedeiben vidéki színházainkban és alkalmanként létrehozni olyan előadásokat, amikkel Pesten se vallottak szégyent, ha feljöttek a Primaverára. 

3229   Nagy Katalin • előzmény3228 2022-08-05 10:33:13

Ami az özönvíz előtti időket illeti... a Covid előtti években jártam Plzenben, Csehország negyedik városában. Egy átlagos téli hétköznapon egy tisztességes Tosca előadást láttam. Akkor még csak cseh honlap és feliratok voltak, de most már a honlap is több nyelven olvasható. Úgy tűnik nekem, hogy a mai napig a színháznak van zenekara, énekkara, szólistái, balettkara és hetente rendszeresen játszanak operát, balettet, musicalt.

3228   Pál Tamás • előzmény3224 2022-08-05 07:29:35

Kedves Kati, ami önnek kínos emlék, az nekem az egyik legszebb Tosca-élmlnyem volt. Az élmény - különösen a zenében - nagyon személyes. Ezért nem csodálomkozom a Traviataval kapcsolatos egyidejű kritikusi szuperlativuszokon és  merev elutasításon.

Ami az özönvíz előtti időket illeti, 1960-ban, amikor bekerültem az Operaházba, mindennap volt előadás mindkét színházban, vasárnaponként délelőtt is, este is. Az Operának és az Erkelnek külön-külön komplett énekkara és zenekara volt. Mikor Szegedre jöttem 1975-ben, minden kedden és pénteken operát játszott a színház, szombaton és vasárnap operettet, ezenkívül az operatársulat szezononkét 40 tájelőadást bonyolított le,

Ha ezt összevetjük a mai állapotokkal talán nem tűnik olyan megszépítőnek az a bizonyos messzeség

3227   Pál Tamás • előzmény3224 2022-08-05 07:29:24

Kedves Kati, ami önnek kínos emlék, az nekem az egyik legszebb Tosca-élmlnyem volt. Az élmény - különösen a zenében - nagyon személyes. Ezért nem csodálomkozom a Traviataval kapcsolatos egyidejű kritikusi szuperlativuszokon és  merev elutasításon.

Ami az özönvíz előtti időket illeti, 1960-ban, amikor bekerültem az Operaházba, mindennap volt előadás mindkét színházban, vasárnaponként délelőtt is, este is. Az Operának és az Erkelnek külön-külön komplett énekkara és zenekara volt. Mikor Szegedre jöttem 1975-ben, minden kedden és pénteken operát játszott a színház, szombaton és vasárnap operettet, ezenkívül az operatársulat szezononkét 40 tájelőadást bonyolított le,

Ha ezt összevetjük a mai állapotokkal talán nem tűnik olyan megszépítőnek az a bizonyos messzeség

3226   Gabor11 • előzmény3199 2022-08-04 13:46:53

A szereposztásba nem tudok belekötni, sőt! Ketten világszínvonalú alakítást nyújtottak, László Boldizsár most nem tetszett annyira, bár egy fokkal jobb volt, mint Hoffmannként legutóbb.

A rendezés viszont...hát,.elnézést, de nekem helyenként rendkívül giccses volt, szájbarágós, didaktikus. Az olcsó, fantáziátlan jelző is eszembe jutott, elsősorban a Flóra képben.

És a jelmezektől sem dobtam hátast. Egyvalaki ruhája kifejezetten ízléstelen volt, szerintem ok nélkül. Nem illett oda. 

.

3225   Héterő • előzmény3216 2022-08-03 22:17:26

Netán egy ex-SzFE-n képzett "dramaturg"-szaki "magyarítása"? Onnan számos, hasonlóan értelmes alkotás származik.

3224   Kati • előzmény3209 2022-08-03 21:12:20

Egykor minden évben voltam Szegeden, mert közel laktam, fiatal voltam. Az említett előadások szép  emlékek, kivéve a kakukktojásként belekerült Tosca Rost Andreával. Az Szeged egyik mélypontja volt, csak azért nem a legmélyebb, mert volt Parasztbecsület is Frankó Tündével és Dolhai Attilával. Ne beszéljünk szamárságokat, ha példákat említünk!

3223   Héterő 2022-08-03 19:22:22

            Kis kerekítgetéssel:

A me fanciulla, un candido
E trepido desire -
Questi effigiò dolcissimo
Signor dell'avvenire, -
Quando ne' cieli il raggio
di sua beltà vedea,
E tutta me pascea di quel divino error.
Sentìa che amore è palpito
Dell'universo - intero,
Misterioso, - altero,
Croce - e delizia --- al cor! --

          Kislány voltam még: ártatlan,
          és aggódó vágyakozással
          képzeltem el a legdrágábbat,
                             jövendő uramat;
          amikor az ég fénysugarában
          szépsége ragyogását láttam,
          gyönyörrel töltött el az égi ámítás!
          Már tudtam: a szerelem ott lüktet mindenben,
          tőle él és remél a világegyetem;
          titokzatos és fenséges,
          sajog tőle,... és gyönyörben ég a szív!

( trepido - aggódó; félelmében remegő, rettegő )

A megelőző versszak Ah, fors'è lui che l'anima... sóhajtükrében nem is olyan nehéz a megfejtés, hiszen Violetta a nagy "Ő"-ről álmodozik!
Ó, talán ő, akit a szívem gyakran festett le boldogan titkos álomfestékével !

3222   Nagy Katalin • előzmény3216 2022-08-03 16:13:05

Jó 120 éve írta Francesco Maria Piave, aki kétségtelenül művelt irodalmár volt. A beszélt nyelvtől ez a fajta romantikus költői nyelvezet már a korban is jelentősen különbözött, ma már sokszor csak értelmező szótárban lehet fellelni egyes kifejezéseket. Bizony, komoly teljesítmény volt értelmezni ezt a kis részletet. (Egy ici-pici korrekciót javasolnék: a naív (tiszta, gyermeki értelemben) mellett a vágy legyen inkább reszkető vagy remegő.)

3221   Edmond Dantes • előzmény3219 2022-08-03 16:05:20

Érdemes elolvasni Beatrice által 3199 alatt belinkelt kritikát. Nem túl hízelgő az sem és a fotók sem ... Pesti előadásokról ennél kevesebbért is lehúzzák itt sokan a keresztvizet.

3220   Klára • előzmény3217 2022-08-03 14:16:18

E fórumon pár alkalommal már egyetértettünk abban, hogy ami volt, az elmúlt! A jelenben azok lépnek fel, akik most élnek, és énekelnek. Egyébként az idő minden emléket megszépít és az emlékezet kicsit csalós.

3219   Klára • előzmény3209 2022-08-03 14:13:16

Csepp jóindulat se? Csak csupa vitriol?

3218   kétked • előzmény3217 2022-08-03 14:12:20

A szubrett-Toscát kivéve ezek mind az özönvíz idején voltak.

3217   bölcsész • előzmény3215 2022-08-03 13:48:36

Lehet, de azért olykor-olykor PT-nak is sikerült ügyes szereposztásokat összehoznia, teszem azt Pál-Rost-Kálmándy-László B, Tosca, Pál-Pjavko- Archipova Trubadúr, Pál- Tokody-Ilosfalvi-Lejferkusz-Gregor Végzet, mi több Pál-Simándi-Moldován-Komlóssy Erzsébet Bánk stb...

3216   márta 2022-08-03 13:32:37

Közben ketten is küldték privátban a Violetta-ária 2. versszakának olasz szövegét. Régies nyelven íródhatott, a jó fordítóprogramok se bírnak vele. Egyik barátom magyarította, az érdekesség kedvéért idemásolom:

"Elém, gyereklány elé  -naiv és szorongó vágyként - ezt rajzolta gyöngéden a jövő ura, mikor az égen az ő szépségének ragyogó sugarát véltem látni, s boldoggá tett ez az isteni tévhit."

3215   kétked • előzmény3211 2022-08-03 11:47:49

Ha PT nem a páholyban üldögél, akkor Kendi Ludovik Germont és Keszei Bori Violetta. 2700 km-ről könnyű osztani az észt.

3214   ladislav kozlok • előzmény3210 2022-08-03 11:07:10

Kedves Márok  úr, szép írás. 

3213   ladislav kozlok • előzmény3209 2022-08-03 11:05:08

Mennyi keseruség, egy szavát sem hiszem el  );

3212   chenier • előzmény3209 2022-08-03 09:57:11

Ó édes Istenem!

3211   Heiner Lajos • előzmény3209 2022-08-03 08:52:37

2700 kilometerre voltam az elöadasok ideje alatt Szegedtöl, de a szegedi dolgokat nyomon szoktam követni.

Csak egy mondatnyi adalek:

A premieren Pal Tamas egy paholyban uldögelt. 

El..tt "szereposztas".

3210   Tejberizs 2022-08-03 08:52:09

Márok Tamás írása a Traviata-produkcióról a tiszatajonline-on.

3209   bölcsész 2022-08-03 07:19:32

Gondolatok a szegedi Traviataról és Zéta kritikájáról.

A mű.

A bukás oka. Marie Duplessis 1847-ben halt meg, s a Traviatat 1853-ban mutatták be. A szép párizsi kurtizán szomorú történetéről egész Európában hallottak, s megkockáztatom, lehettek páran a velencei nézőtéren, akik személyesen ismerték, mi több, az sem kizárható, hogy volt olyan is, aki kegyeit élvezhette. Verdi darabja túl közel járt a hétköznapokhoz, s az aktualitás akkoriban a buffa sajátja volt, a komolyabb művektől megkövetelték a távolságtartást.

A címszereplő.

Ezt írja Zéta: (Kolonits)" ...az elmúlt évtizedekben egyre mélyebbre merült Violetta személyiségjellemzésében. Rendkívül összetett ábrázolást láthattunk Szegeden, nemcsak szabadtéren párját ritkító alaposságú, mélylélektani tükröt." Keresem a konkrétumokat, milyen személyiség Kolonits Violettája, milyen játékelemek alkotják a rendkívül összetett ábrázolást, de nem találom. Nem csak a kritikában, a színpadon sem. Kolonits valóban nagyszerűen énekel,  pontosan érti szerepének minden szavát, azonban a színpadon nyoma sincs Violettának. Egy tevékeny szépasszony sürög-forog, teli végtelen energiával, tüdőbaj, szerelem, halál egyforma józan értelmességgel jelenik meg előadásában. Csodálni lehet Kolonitsot, szeretni nem lehet Violettáját.
Még valami. Zéta mindössze két konkrétumot említ, az egyik, hogy szerinte csodálatra méltó  " a Germont-duettben megszólaló Dite alle giovine végtelen tisztasága." Ha ez így van, az a szerep kapitális félreértése, Violetta szánalomra- és szeretetreméltó, ám akárhogy forgatom, a tiszta jelző nehezen használható egy, az életét  tudatosan alakító kutizán esetében. 

A karmester

Zéta két szünetet emel ki Dinyés Dániel dirigálását elemezve. Találó, mert magából a dirigálásból semmit nem lehet kemelni, az maga a felvállalt semmi. Dinyés az "objektív zenélés" divatja után hetven évvel újból feltalálta a melegvizet: minek vesződni formálással, frazeálással, hangsúlyokkal, érzelmekkel, pontosan el kell játszani ami a kottában áll, a zene "megvalósítja önmagát". Ennek megfelelően, dirigálása pontos, követhető, de mérhetetlenül egysíkú, két karja fárasztóan szimmetrikus, arca rezzenéstelen. Tekintve, hogy a szabadtéren a karmeter alakja jól látható, unott perfekciója nem csak a zenészekre hat, hanem a közönséget is lehangolja, mintegy a közöny porfelhőjét teríti az előadásra, jócskán levéve  annak hatásából.

Tomboló siker.

Úgy tűnik, Zéta ritkán látogatja a Szabadtéri előadásait. Tomboló siker? Hm... Az Rost Toscája volt öt éve, vagy Juronics Carmina Buranája hrom éve, vagy Pál Tamás ajándékkoncertje három hete. Na de ez? Hiszen Kolonits művésznő szemfüles bátorsága nélkül egy második meghajlásra sem lett volna elegendő taps a premieren.
 
 

3208   Edmond Dantes • előzmény3199 2022-08-02 13:34:46

Hah, ha csak a fele igaz annak, amit ez az írás tartalmaz + a fotók, már az elég rémisztő ... És egy táncos-koreográfus rendező kispórolja a balettet a Flóra-képből? Kicsi hozzá a színpad?

3207   ladislav kozlok • előzmény3206 2022-08-02 12:12:43

2 vagy 3 vonalas kozott nagy a kulonbség. A primadonnák szeretik csillogtatni technikai  tudásukat. 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Richard Wagner: Az istenek alkonya

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Szabó Marcell (zongora), Onczay Zoltán (gordonka), Kanyó Dávid (fuvola), Kővári Eszter Sára (ének)
Az est házigazdája: Madarász Iván zeneszerző


Liszt: 104. Petrarca-szonett, S.161/5
Bartók: Három Csík megyei népdal, BB 45b
Dohnányi: Ruralia Hungarica, Op. 32/a, 32/d
Horváth Márton Levente: Sonata da chiesa
Madarász Iván: Három történet oboára
Bella Máté: A pillangó álma
Balogh Máté: Hét hangya
Madarász Iván: Fú a szél a nádasban

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Lajkó István (zongora)
"A fekete-fehér színei 2022"
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 47. Petrarca-szonett, 104. Petrarca-szonett, 123. Petrarca-szonett
Schubert: Három zongoradarab, D. 946
Medtner: Szonáta-ballada, op. 27

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Nagy Réka (gordonka, viola da gamba)
Savaria Barokk Zenekar, vezényel: Németh Pál
C. Ph. E. Bach: A-dúr gordonkaverseny
J. Pfeiffer: A-dúr versenymű viola da gambára
A mai nap
született:
1797 • Gaetano Donizetti, zeneszerző († 1848)
elhunyt:
1643 • Claudio Monteverdi, zeneszerző (sz. 1567)
1924 • Giacomo Puccini, zeneszerző (sz. 1858)
1957 • Erich Wolfgang Korngold, zeneszerző (sz. 1897)