A Concerto Budapest szombat esti koncertje adta a tippet, de ugyanebben a felállásban már koncerten is volt szerencsém hallani a darabot, 2013-ban, a Müpában már ment, és én írtam is róla:
Elég hamar meglett a darab és beküldtem egy linket is, ezt. Kedves Daunerni, nem egy másik Christoph = Eschenbach vezényel a bejátszásban? Nálad von Dohnányi áll, mint karmester... Kremer kontra Kremer :-) itt is, ott is ő hegedül.
Nekem is eszembe jutott Schnittke ( még a brácsaversenyébe is belehallgattam), de én sem tudtam beazonosítani a föladvánnyal, igaz, én csak a szóbajöhető tételek elejét hallgattam meg (a III.tételt is!) és G.Kremer egy másik fölvételét kínálta a youtube.
Schnittkére tippeltem, meg is hallgattam ezt a szép hegedűversenyt, de nem ismertem rá benne a feladvány nagyon csúnyán, egész másként hangzó zenéjére.
Gondoltam a tegnapi kérdésről, hogy esetleg Kodály mű is lehet. Sajnos nem találtam a web-en egyetlen olyan korrekt katalógust sem Kodály műveiről, ahol megtaláltam volna, hogy vannak-e egyáltalán "vocalise" kórusművei, és ha vannak, mik azok. Ezért kénytelen voltam passzolni. Szerintem a kérdésre valószínűleg csak az tudott helyesen válaszolni, aki már hallotta valahol és emlékezett is rá.
Talán nem vagyok egyedül a véleményemmel, ha azt írom: mi, játékosok pontosan ugyanígy vagyunk ezzel (én biztosan): újrarajzoljuk zenei ismereteinket, érdekes dolgokat fedezünk fel és gazdagabbak leszünk. Azt aztán már ki-ki maga dönti el, végig is hallgatja-e a bejátszott és fel- és megismert művet teljes egészében. (A Játékban szerzett ismeretek: dettó.)
Örülök, hogy nektek is tetszett ez a részlet. Az a helyzet, hogy pontosan emiatt érdemes csinálni ezt az egész játékot. Gyakran kerülnek elő olyan darabok és előadások, amik szinte újrarajzolják zenei ismereteimet. Máskor is volt már ilyen: nem jut eszembe semmi, tudok-e valami újat és érdekeset feladni, megnézem a névnapokat, különleges alkalmakat - és persze az évfordulókat. És aztán az egyiknél rátalálok valamire, amit korábban még soha nem hallottam.
Sokkal gazdagabb vagyok, mióta bevállaltam ezt a munkát...
A konkurencia dicséretével elég takarékos Rudolf Bing ezt írja, minden bizonnyal erről a produkcióról: "A Scalában egyszer meghallgattam Meyerbeer Hugenották operájának előadását, olyan szereposztásban, amit legfeljebb lekopírozni lehetett, de felülmúlni nem." Idézet vége. A bejátszás alatt olvasható lélegzetelállító névsor láttán igaza lehetett.
Én is a dicoseunpo-s librettót követtem ... és meg kellett állapítanom, hogy a leírt szöveg nem teljesen azonos az énekelttel. Ezzel együtt is össze lehetett rakni és a bejátszás YT-helye is meglett.
Ezt a kettőt találtam, de tegnap valami más is kijött, amit most nem látok. Egyszerűen annyit írtam be a keresőbe, hogy meyerbeer, gli ugonotti, libretto. Lehet, hogy célszerű átállítani a keresés nyelvét vagy országát Olaszországra? Ehhez nem értek, csak eszembe jutott.
Nem tudni , elmennek-e a válaszok, mert beküldés után (mint pár perce a Játékban) egy hibajegyzék-féleség ("error") ugrik fel. Aztán már a szokásos szöveg olvasható a Momus-felületen: "Mai kérdésünkre Öntől már kaptunk választ!..." stb.
A lap tetején megjelenő "ákombákomokat" megpróbálom hamar eltüntetni. A megoldások szerencsére rendben megérkeznek. Az áprilisi összesítést egy lementett adatbázison tudtam elvégezni, íme:
Edmond Dantes - 20
Pósa - 19
Gabor - 18
gezakadocsa - 18
MarcoRosenthal - 17
maris - 17
tibka1 - 12
vatatava - 11
-nos - 10
Majorné - 9
Nagy Katalin - 5
Apika - 4
LEEDA - 4
adamo - 3
Heiner Lajos - 3
CallasForever - 1
József Miklós - 1
Ez nekem eddig soha nem jutott eszembe, most már tudom a te hozzászólásodból és Daunerni nekem írt válaszából is, hogy különböző hangolású hangszereken játszhatják a zenészek ugyanazokat a darabokat. Ez volt tehát nemrég a Handel triószonátánál is, legutóbb pedig a Vivaldi Concertónál. Engem azért is zavar ez a jelenség, mert sokszor a hangnem megállapítása segít a megfejtés gyorsabb megtalálásában. Olyankor azonban csődöt mond ez a módszer, ha pl. az én hangszeremen Asz (avagy Gisz) hangnak hallom, ami a művet előadó zenekar hangszerein A hang.
Kedves Daunerni! Bocsánatot kérek, különösen annak tudatában, hogy társadalmi munkában, fizetség nélkül vezeted ezt a megújult "kimernya" játékot. Ám én ilyen vagyok, ami a szívemen az a számon. Nem tehetek róla, de általában nagyon zavar, ha valamilyen zenét a megszokottól eltérően hallok. Ez nem jelenti azt, hogy ne ismerném el, és ne lennék hálás a tevékenységedért.
Őszintén szólva, kissé félve is írtam a hozzászólásomat, gondolván már közben, hogy talán helytelen ennyire kritikusnak lenni. Nagyon kérem, senki ne vegye rossz néven, ha ilyesmit írok, mert soha senkit nem akarok vele bántani. Csak nagyon kíváncsi vagyok, másoknak mi erről a véleménye, azért írok be olykor a fórumba.
Kedves -dni-, a megfejtésen kívül küldtem neked egy linket, ahol egy másik együttes játssza a darabot, azzal a megjegyzéssel, hogy ez utóbbi "máshogyan szól". Elsőre arról a felvételről fel sem ismertem a feladványt, csak amikor később ismét meghallgattam, már a bejátszott együttessel. A hangolás más a kettőnél? Off: nem 442 a ma leginkább alkalmazott hangolás?
A dolog nem ilyen egyszerű! Vivaldi idejében még nem létezett a "normál zenei A", ráadásul az 1955-ben szabványosított 440 Hz-et is szeretik a muzsikusok rendszeresen megszegni, hiszen egy kevéssel magasabb hangolás fényesebbé, csengőbbé teszi a hangszerük hangját.
A régebbi zenetörténeti korokban ilyen szabvány még nem létezett, de a korabeli hangszerek alapján egyértelmű, hogy a barokk korban a hangolás mélyebb volt a mainál. Az, hogy egy zenekar "korhű" hangszereken játszik, azt is jelenti, hogy a korabeli A-ra, azaz 415 Hz-re hangolnak
Sajnos a mai feladvány zenéjénél megint nagyon nem tetszik, hogy elejétől végéig egy fél hanggal mélyebben szól a zene annál, ahogy a szerző megkomponálta. Emlékszem, volt már ilyen mostanában, azért fogalmaztam úgy, hogy megint. Akkor a fórumban nem, csak a daunerninek küldött válaszomban céloztam rá, hogy más hangnemben szólt, azt hiszem az ápr. 7-i Händel szonáta.
Én erre 1 választ kaptam, ami 4x helyes volt: Bach, Händel, Donizetti, Fauré.
Akkor most egy kicsit nehezebbet kérdezek. Kik ők: Ντβορζακ, Σενμπεργκ? (Levettem a hangsúlyt, mivel nem tudom, hogy az kötelező kelléke-e az újgörög nyelvnek.)
Akinek már megvan a válasz a mai kérdés zenére és most unatkozik, meg tudja-e mondani, vajon kik a következő személyek: Μπαχ, Χαιντελ, Ντονιτσεττι, Φωρέ? Úgy nem ér a válasz, hogy beírjuk a megadott neveket a google (vagy más hasonló) keresőbe.
Érdekesség: néhány hete az olimpiai és világbajnoki címet nyerő francia Papadakis-Cizeron jégtáncospár éppen a tegnapi Fauré-darab zongorakíséretes változatára adta elő programját, ami ide kattintva megtekinthető.
Szerintem ez egy másik opera, a Bolygó Hollandi! Annak a nyitánya a Hindemith-féle feldolgozásban. Illetve mégsem az lehet, mert annyira nem fals ez a vidám zene. Akkor inkább passz.
Nekem mindig nagyon báncsa a fülemet egy-egy ilyen zajos felvétel, mint amilyen a mai is. Szükségesek az ilyen feladványok? Még ha olyan kíváló is az előadó, mint SR?
Én viszont már megtippeltem és előkészítettem a választ, mielőtt megjelent a kérdés. Alapul véve, hogy melyik zeneszerzőnek van évfordulója, és tekintettel arra, hogy az illető zeneszerző zongoraműve már volt kérdés mostanában (Valses poéticos), ezért zenekari műre tippeltem, mégpedig a következőre: Goyescas (Intermezzo) de Enrique Granados. Persze végül nem ezt adtam meg válasznak, hanem egész mást, ami pontot érő válasz. Ám szép ez az intermezzo és a táncosnők is, nemde?
Nagyon gyerekes dolog ez a vita, fejezzük be, kérlek. A zene, amit énekelnek, latinul vagy ukránul vagy esetleg más nyelven, nagyon szép, nemde, akár hálaadás, akár nem hálaadás.
Йоганн Себастьян Бах:
Величає душа моя Господа
Ezt nyilván mindenki felismerte.
Hallgassátok, ukrán nyelven is milyen szépen éneklik, persze nem Bach vagy Vivaldi zenéjére. Ukrán Magnificat
Nem hallgathatom el: nem tudtam, ki énekli a tegnapi felvételen a Csengettyű-áriát, helyenként fülsértően rossznak éreztem. Ajánlok egy másikat, valahogy jobban bejön, pedig élő és bele is tapsolnak: ezt küldtem a megfejtéshez is.
350
Ez a tegnapi zene indításához tartozó első ütem sorszáma a Brahms szimfóniában. Megírtam a válaszomban is, de azt hiszem 1-gyel elszámoltam, és ráadásul helytelen német elöljárószót alkalmaztam. Az alábbi kottás videón 9:28 perctől nézzük a K betűjeltől. Brahms: második
Nem kell, nincs is kivel "ellentámadásba menni". Én nem támadtam, nem támadok senkit, csak jeleztem, minek hol a helye. Mivel a most olvasható bejegyzésed, ha jól emlékszem, eredetileg kissé hosszabb volt, annak élét igyekeztem egy szép fotóval tompítani. Ha mégis zavaró a (nem ez a neve?) Boccherini-palota fotója, kérem a szerk.-et az eltávolítására.
Változnak az idők. Manapság cipőt a Decathlonban szoktam venni. S hogy ellentámadásba menjek, Putyin dácsájának a teljes képernyős képére sem volt semmi szükség, azt követően, hogy én Gluck és Boccherini zenéjét vetettem össze egy humoros megjegyzés kíséretében.
Nem én vagyok a szerk., de a Kimernya? és a Játék két jól körülhatárolható topik, előbb-utóbb rád szól valaki - és igaza lesz.Cipőt a cipőboltból, Kimernya- és Játék-bejegyzést, Játék-, Kimernya-topikba... de csak azt!:) és nem kibannolandót.
Bocsi, de nincs időm más topikokat böngészni. Friss hír, hogy a Sosztakovics 13. szimfóniáját előszeretettel (és jól) vezénylő Gergijev ... Másképp kell fogalmaznom. A szimfónia témáját meghatározó Kijevhez közeli térséget (oroszul Babij Jar, ukránul Babin Jar), a nácik által elkövetett tömeggyilkosság helyszínét, is megrongálták a napokban az orosz rakéták.
(Ráérek, mivel a mai nagyon könnyű kérdésre pillanatok alatt megvolt a válasz, s aztán nem sajnáltam az időt, hogy ukrán nyelven keressem meg a választ, és írjam meg Daunerninek. - Lehet, hogy oroszul is majdnem pontosan ugyanez, azonkívül, hogy a -val,-vel oroszul egy cirill "sz", ukránul pedig egy cirill "z" betű.)
Sem segíteni, sem megtéveszteni nem akarok, csak megjegyzés: milyen érdekes, hogy a ma látott Pelléas és Mélisande (ld. Eiffel-topik) és a hétvégi rejtvényzene stílusa, hangzása mennyire más és más, pedig sem időben, sem térben nem választja el őket egy világ egymástól ...
Hartmann mint zeneszerző ismeretlen név volt számomra. Mégsem volt túl nehéz megtalálni a választ. Miután másképp sehogy sem jött össze, végül úgy sikerült, hogy beírtam a youtube kereső mezőbe: "violin concerto" "string orchestra". Türelemmel végzett elég sok lapozás után horogra akadt a keresett mű, annak ellenére, hogy "violin" szó nincs a mű címében.
Kb. két hete Kelemen Barnabás játszotta a Hartmann Concertót a Zeneakadémián (Anima Musicae Kamarazenekarral). A koncert után én többször is meghallgattam a darabot. Tudtam, hogy nehéz lesz, de nekem tetszett annyira a darab, hogy bevállaltam. Úgy gondolom, hogy mindenképpen érdemes meghallgatni...
Tűnődöm, hogyan jön össze a Munkás gyászinduló és Sosztakovics XI. szimfóniája Hartmann hegedűversenyével ... de valamit most találtam. Hartmann ismerte a gyászindulót, ami a hgv. utolsó tételét ihlette, miként az orosz kolléga művét is.
Valamit elszúrtam, pedig átmentem a fórumba, mégse oda ment, amit írtam, hanem kérdés válasznak.
Ezt írtam, most kicsit rövidítek:
Sosztakovics 11. sz. III. tétel || Hartmann, C. F. IV. tétel:
Вы жертвою пали в борьбе роковой
Любви беззаветной к народу.
Вы отдали все, что могли за него,
За жизнь его, честь, и свободу.
(A zsarnokság dőzsölt és ülte torát,
És százezrek vérével festette bíborát,
De mind közelebbről, már harsant a jel:
Hogy rabságnak vége és a szabadság közel!)
17:00 : Budapest Müpa, Üvegterem Szigeti Bence (gitár),
Kiss Kata Sára (fuvola) "Hangulatkoncert"
Händel: a-moll szonáta, op. 1, No. 8, HWV 366
Bartók: Román népi táncok, Sz. 56, BB 68
Ibert: Entr'acte
J. S. Bach: e-moll szvit, BWV 996 - IV. Sarabande
Coste: Gitárfantázia („Le Depart”), op. 31
Rózsa: Szonáta gitárra, op. 42 - III. Molto moderato, quasi canzone
Paganini: F-dúr gitárszonáta, MS 84, No. 14
Castelnuovo-Tedesco: Capriccio diabolico, op. 85
19:00 : Budapest Régi Zeneakadémia, Kamaraterem Wenjie Zhang (hegedű) Wenjie Zhang (hegedű) MA diplomakoncertje
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004 – 5. Chaconne
Beethoven: 8. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 30/3
Közreműködik: Yubo Wang (zongora)
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Közreműködik: Soós Orsolya (zongora)
19:00 : Budapest Zeneakadémia, Solti Kamaraterem Fülei Balázs (zongora) "Hallgasson Füleire"
4. rész / Színek és illatok
19:00 : Budapest Zeneakadémia, Nagyterem "Áriavizsga"
Rossini: „Cruda sorte! Amor tiranno!” – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban első felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Monteverdi - Bella: „Vanne, vattene omai… Amici è giunta l’ora” – Seneca recitativója és áriája a Poppea megkoronázása második felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Beethoven: „O, wär ich schon” – Marzelline áriája a Fidelio első felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Gluck: „Che fiero momento” – Euridiké áriája az Orfeusz és Euridiké harmadik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lammermoori Lucia első felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Nicolai: „Nun eilt herbei” – Frau Fluth áriája A windsori víg nők első felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Puccini: „Sola, perduta, abbandonata” – Manon áriája a Manon Lescaut negyedik felvonásából
Tuznik Natália (ének)
SZÜNET
Händel: „Dopo notte, atra e funesta” – Ariodante áriája az Ariodante harmadik felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Mozart: „Giunse alfin il momento... Deh, vieni, non tardar” – Susanna recitativója és rózsaáriája a Figaro házassága negyedik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Mozart: „Bene, io tutto farò… La vendetta, oh, la vendetta!” – Bartolo recitativója és áriája a Figaro házassága elso felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Verdi: „Sul fil d’un soffio etesio” – Nannetta áriája a Falstaff harmadik felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Verdi: „De’ miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Verdi: „Tacea la notte placida... Di tale amor” – Leonora cavatinája A trubadúr első felvonásából
Tuznik Natália (ének)
Erkel: „Élt régen egyszer két kismadár” – Melinda áriája a Bánk bán harmadik felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Donizetti: „C’en est donc fait… Salut à la France” – Marie áriája Az ezred lánya második felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Tanárok: Prof. em. KS Marton Éva, Fried Péter, Iván Ildikó, Kertesi Ingrid
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényel: Szennai Kálmán
20:00 : Budapest Magyar Zene Háza, Előadóterem Czene Rudolf, Kocsis Krisztián (zongora) "Kocsis70"
Bartók-Kocsis: Két kép, op. 10, Sz. 46
Kocsis Esz-Dúr Keringő
Tchaikovsky-Kocsis: Virágkeringő, op. 71
Kocsis: f-moll Scherzo
Liszt: Mephisto Walzer, No.1 (Der Tanz in der Dorfschenke), S. 514
Brahms: Variationen über ein Thema von Joseph Haydn, op. 56b
A mai nap
született: 1830 • Goldmark Károly, zeneszerző († 1915) 1911 • Jámbor László, énekes († 1995) 1914 • Boris Christoff (Borisz Hrisztov), énekes († 1993) 1940 • Kovács Eszter, operaénekesnő elhunyt: 1909 • Isaac Albéniz, zeneszerző (sz. 1860) 1911 • Gustav Mahler, zeneszerző, karmester (sz. 1860) 2012 • Dietrich Fischer-Dieskau, énekes (szül. 1925)