A Boccanegra Ameliája nem nehéz szerep. Énektanárnőm azon néhány Verdi szopránszerep között sorolta fel, amit szerinte minden szopránnak el kell tudnia énekelni. Más kérdés egy új szereppel előjönni a művésznőnek pályájának mostani szakaszában.
Úgy emlékszem, amikor három éve a "tini" korú Cso-cso-szán szerepében láttam az akkor sem ifjú művésznőt, mégis illúziót keltő alakításával el tudta hitetni a karaktert, és az ilyen "szirupos" szerep még "jól is állt" neki. Egy Verdi- opera hősnője azonban már "kifoghat" és kifogott is rajta, hiszen Puccini világától merőben másféle megközelítést igényel az adott szerep - Amelia - interpretálása, ami Rost Andrea jelen hangi kvalitásait tekintve is, már a teljesítőképessége határán mozog.
Május elsején 21.00 órától az M5 csatorna leadja a Erkel Színházban 2019. május 25-én műsoron levő Puccini-opera felvételét:
A főbb szerepekben: Rost Andrea (Cso-Cso-szan), László Boldizsár (Pinkerton), Ulbrich Andrea (Szuzuki), Zavaros Eszter (Kate), Fokanov Anatolij (Sharpless)
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara (karigazgató: Csiki Gábor).
Nem énekelt a premieren, úgy olvastam, csak tegnap. Mert azt vette fel a tv, gondolom. Mirella Frenivel megvan lemezen, és a youtubeon a tv felvétel is látható, de én semmilyen küzdelmet nem hallottam vagy láttam. Igaz, egy kicsit fiatalabb volt, mint Rost Andrea. Hatvanhoz közel nem szoktak ilyen szerepet énekelni először.
Azt hiszem Rost Andrea művésznő valamiféle szereptévesztésben van, ha a Figyelő.hu megfelelően idézte alanti szavait:
„nagyon örülök neki, hogy parádés szereposztással – Placido Domingóval a premieren – játszhatom”
Szerintem nem Rost Andrea művésznőhöz hívták Placido Domingót, hanem talán fordítva.
Figyeljük meg, mennyire más lett volna a mondat értelme, ha a „szereposztás” szó után a „ban” ragot illeszti a művésznő!? Az ilyen „elszólásról”, ahogy mondani szokták, Freud már egy dolgozatot írt volna.
"Április 24-én mutatja be a Magyar Állami Operaház Verdi Simon Boccanegra című darabját, amelyben Ameliát alakítja. Amikor Önre gondol egy rendező egy konkrét szerep kapcsán, az visszajelzés arról is, hogy éppen milyennek látja a külvilág?
- Valószínű. Ez a szerep kifejezetten jókor jött, plusz nagyon örülök neki, hogy parádés szereposztással –Placido Domingóval a premieren – játszhatom a frissen felújított Operaházban. A hangom most érett meg arra az állapotra, amire ehhez a figurához szükség lesz. Ez egy drámai szerep, komoly mélységekkel, meg kell érte dolgozni. Sok korábbi felvételt meghallgattam, amelyekből kiderül, hogy például Mirella Freni, az olasz világklasszis szoprán, aki nagy példaképem, szintén megküzdött vele."
Rengeteget kertészkedtem, főztem, átálltam egy egészségesebb életmódra, vettem egy kis földet a Balatonon. Aranykalászos gazdaként mandulatermesztésbe kezdek. Szerencsére teljes harmóniában van az életem.”
Ez a vegyesfelvágott csak arra jó, hogy minden műfaj rajongóját egyöntetűen elriassza. Operarajongóként nem fogok tánczenét és népdalok hallgatni egy órán keresztül, hogy utána 3-4 áriával kiszúrják a szemem.
"Meghirdette újszegedi programját a Szegedi Szabadtéri Játékok[...]
Augusztus 17-én az örökifjú Rost Andrea születésnapi koncertje varázsolja el az újszegedi közönséget. A világhírű szoprán és vendégei “három tételben - három műfajban” töltik meg dallamokkal a ligetet, egy egyedi látványvilágú, nagyszabású koncert show-ban megcsillogtatva az elsősorban operadívaként ismert előadó sokszínűségét is.[...]"
Kedves Macskás, ebben a dokumentumban mindent megtudhatsz a Kossuth díjas bányászokról - csilléstől vájáron, frontmesteren át vezérigazgatóig -, akik nem is voltak kevesen.
Gondoltam, hogy valamiért csak kinevezi a Szegedi Egyetem ezt a nagyon-nagyon kedves művésznőt, aki énekelni is tudott egykor, még a Netrebko előtti időkben. Persze én us olvastam Búbánat belinkelt cikkét, hogy már csaknem két hónapja tanít, persze a Covid miatt biztosan nem viszi túlzásba, de tudjátok, hogy van ez, nem akartam hinni a szememnek, egészen addig, amíg a ti szátokból nem hallom az igazságot. De hát Zéta annyira nehezen nyögi ki, azt hittem, hogy már sohasem. A DLA pedig csak a csali volt, ahogyan a vadakat terelő juhász is. Na jóéjt, beveszem a lázcsillapítómat.:)
" Abban viszont igazad van, hogy PhD-ja bárkinek lehet, pl. Vadakat terelő juhásznak, vagy tiszteletbeli csőgörénynek, csak éppen a munkájához nem tudná használni, de a falán akkor is jól mutatna, ha van fal, van szög és van kalapács."
Ezért kérdeztem.
Nem kötözködni akartam, csak árnyalni a képet. Sajnállak, ha így értelmezted a beírásomat.
Az előzőkhöz kapcsolva: Habilitált Mester Okleveléről sem tudni, hogy lenne Rost Andreának, pláne nem DLA-ról. És ha öt évig lehet még tanszékvezető úgy, hogy nincsenek meg neki ezek a szóbanforgó tudományos okiratok, valóban kissé sántít a Temesi Máriával való párhuzamba hozásom - a kinevezésének meghozatala és annak mostani dátuma kapcsán úgyszintén.
2003-ban még kicsit más volt a helyzet, mint most. De manapság már egy tanszékvezetői kinevezéshez ez a minimum, és aki egyetemen akar maradni oktatóként, az sokkal hamarabb, tulajdonképpen már a diplomaszerzést követően nekikezd DLA tanulmányainak. A DLA-képzés tudtommal 4 év. Én nem tudtam, hogy Rost művésznőnek nincsen DLA-ja, álmomban sem fordult ez meg, ha ez tényleg igaz, akkor nem is értem a kinevezését, még akkor sem, ha nyilvánvalóan több évtizedes oktatói gyakorlat van a háta mögött. Régebben egyetemi tanár 70 éves koráig lehetett valaki, de lehetséges, hogy ez azóta megváltozott.
Megjegyzem, hogy „Prof. Dr. Temesi Mária”1997 óta a magánének tanszék vezetője a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karán. Kinevezésekor még nem volt sem „Prof.”, sem „Dr.” – csak 2003 -tól az, amikor megszerezte a DLA Mesterdoktori Oklevelet. Sőt, a Habilitált Mester Oklevelet is csak 2001-benszerezte meg a BLFZE-n – a tanszékvezetői kinevezése utánnégy évvel.
Úgyhogy Rost Andrea annyiban késett meg ezekkel a tudományos fokozatokkal, hogy tanszékvezető csak 65 éves korig lehet valaki. Sietnie kell ezekkel, hiszen pár év és ő is eléri ezt a korhatárt...
Nekem van-e PhD-m? Hogy jön ez ide? Én leszek talán tanszékvezető a Szegedi Egyetem magánének szakán? Ha lehetséges, akkor ne személyeskedj, és ne kötözködj. Nézz utána, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki egyetemen taníthasson, vagy tanszékvezető legyen. Volt egy kérdés, hogy hogyan lehet tanszékvezető Rost Andrea. Nem én tettem fel ezt a kérdést, hanem más, talán hozzá fordulj, ha ez a kérdés neked problémát jelent, Én erre a kérdésre válaszoltam azt, hogy úgy, hogy van DLA-ja. Ez egy korrekt válasz volt, bár engem ez a téma nemigen érdekel, miért is érdekelne, és nem is hoz lázba. Az egyetemen való tanításhoz doktori minősítés kell, függetlenül attól, hogy én szeretem-e Rost Andreát, vagy attól, hogyan énekelt fénykorában külföldön, vagy attól, hogyan énekelt és mit csinált egyébként itthon az elmúlt 10 évben. Csak kötözködsz a DLA-n, már isten tudja hányadik körben. Ez azért elég furcsa ahhoz képest, hogy általában csak számokat irkálsz. Természetesen nem vitatom az ehhez való jogodat, mert itt voltaképpen mindenki azt csinál, amit akar. További jó szórakozást.
Nagyszerű. Örülök, hogy vannak témák, amelyek annyira lázba hoznak, hogy írásra ragadtatod magadat. Még akkor is, ha ez - Rost Andrea viszonylatában - abszolút indifferens, mivel PhD-vel nem taníthatna, mert nem szakirányú lenne a doktori minősítése. Ha pedig valami más országban - pl. Kirgiziában, vagy Lappföldön - PhD-t szerzett volna, mint énekes, a szakmájában, akkor azt honosítania kellene, és máris DLA lenne belőle. Abban viszont igazad van, hogy PhD-ja bárkinek lehet, pl. Vadakat terelő juhásznak, vagy tiszteletbeli csőgörénynek, csak éppen a munkájához nem tudná használni, de a falán akkor is jól mutatna, ha van fal, van szög és van kalapács.
Vannak a múvészeti ágakkal is kapcsolható diszciplínák, és így lehet PhD-t szerezni. Igaz, hogy ez nem mindennapos, és jóval nehezebb dolga van annak a művésznek, aki inkább a bölcsészettudomány köréből választ.
Privátban szívesen válaszolok, ha van még kérdésed, vagy kétségeid.
Tudtommal ha valaki Magyarországon művészeti területen (zene, képzőművészet, iparművészet) szerez tudományos fokozatot, azt DLA-nak nevezik (Doctor Liberalium Artium), amely ugyanolyan minősítés, mint a PhD, amely minden más szakágban (pl. jogi, orvosi, közgazdász, stb) szerezhető. Tehát, ha Rost Andrea egyetemen tanít zenei tárgyat, akkor DLA-val kell rendelkeznie.
Ezen én is már egy ideje töprengek, mi van, mi lehet (ki lehet?) a háttérben... (nyilván megfelelő szükséges képzettség, képesség, tudás, tapasztalat, gyakorlat, szorgalom, önértékelés, ambíció, elismertség és ki tudja még mi minden...)
Megjegyzem,
a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának Magánének Tanszék vezetője: Bátori Éva opera-énekesnő - mesteroktató
A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Énektanszék vezető tanára 2013 óta Meláth Andrea opera-énekesnő - mint egyetemi docens
Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Intézet kar Magánének és zenekari Tanszékét Kocsár Balázs vezeti –adjunktus , míg Wiedemann Bernadett énektanár és Kovácsházi István óraadó tanár
Érdekes, lejjebb olvashatjuk /2062. sorszám/ Rost Andrea "Mandiner" portálnak szeptember elején adott (akkor megjelent) interjúját, melyben nem említette tanszékvezetői megbizatását, csak annyit mondott, hogy tanítani fog Szegeden.
Idézek ebből az interjúból:
"- A tanítással nem kacérkodik?
- De, éppen most kezdek majd tanítani Szegeden. Úgy gondolom, fontos átadni azt a tudást, amit összeszedett az ember. Mint régen a céhlegények, akik külföldre költöztek pár évre, hogy kitanulják a mesterséget, majd felvértezve magukat tudással, hazatértek."
Ezek szerint Temesi Mária már tudta, Rost viszont vagy szerénykedett és azért nem tért ki erre, vagy nem tartotta ildomosnak előre vetíteni jövőbeni "magasabb" titulusát...
Vagy szeptember és október közepe között történt Rost felkérése/megbízása erre a tanszékvezetői pozícióra.
Igen, ezt már Ókovács Szilveszter Opera Főigazgató Úr – mint ennek közlésére a legilletékesebb – már elmondta a szokásos heti interjújában. Lásd: Index, mint első közlés és annak különböző Momus fórumokon történő kommentálása.
Rost Andrea és Kovács Zoltán kapta idén a Bartók-Pásztory-díjat
2021.03.25 MTI /Kultúra.hu
Opera.hu
Rost Andrea operaénekesnek és Kovács Zoltán zeneszerzőnek, a Magyar Állami Operaház I. fagottművésznek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat idén a kuratórium.
Az átadóünnepséget a hagyományoknak megfelelően Bartók Béla születésnapján, ám a járványhelyzetre való tekintettel online tartották meg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.
Az elismerést a zongoraművész-zeneszerző özvegye, Pásztory Ditta alapította végrendeletében, és 1984 óta minden évben egy-egy kimagasló tevékenységet végző magyar anyanyelvű előadó és zeneszerző kaphatja meg. Olyanoknak ítélik oda, akik munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet fejlődéséhez, a bartóki szellemiség megőrzéséhez – közölte a Zeneakadémia.
Rost Andreáról szóló méltatásában Medveczky Ádám így idézi fel az operaénekes zeneakadémiai felvételijét: „megjelent egy kedves fiatal hölgy, megállt a színpadon, és kinyitott egy könyvet. Természetesen rögtön sejtettük, hogy Norina áriáját fogja énekelni, hiszen az kezdődik egy romantikus regény felolvasásával. Ahogy dalra nyitotta ajkait, elfelejtkeztünk könyvről, mindenről. Elmerültem hangjának színében, kifejezésének gazdagságában.” Mint hozzáteszi,
Rost Andrea pályafutása viharos gyorsasággal ívelt fölfelé, hiszen még növendékként debütált Gounod Júliájaként, ám sűrű foglalkoztatottsága ellenére lelkiismeretesen, felkészülten látogatta a szerepgyakorlat órákat, és nem felmondta a leckét, hanem előadta.
„Szakmai tökéletesség és költészet, ezek sikerének alappillérei. A bel canto nála anyanyelvként szerepel, de koncertjein bebizonyította, hogy minden zenei stílusban képes nagyszerűt produkálni. Gyönyörűen énekel dalokat, és megigéző kedvességgel olykor operettet” – hangsúlyozza Medveczky Ádám.
"MINDIG VELED" - ÜNNEPI KONCERT - SZÖRÉNYI LEVENTE, ROST ANDREA
A 2020/ DECEMBER/ 17, 20:00 IDŐPONTRA MEGHIRDETETT KONCERT ELMARAD.
A kialakult járványhelyzet és rendkívüli intézkedések miatt, a Mindig veled - Szörényi Levente, Rost Andrea ünnepi koncert új időpontban kerül megrendezésre, 2021. szeptember 28-án.
Rost Andrea hétfői bejegyzése a Facebook oldaláról (interneten több portál megosztotta):
"Tegnap volt az opera világnapja, amit idén egészen máshogy ünnepeltem, mint korábban.
Néhány napja a Szent László Kórházba kerültem koronavírus fertőzéssel.
Hálás vagyok az orvosoknak és a nővéreknek, akik mindent megtesznek ebben a nehéz helyzetben.
Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!
Még Amerikából is imádkoztak a gyógyulásomért. Már sokkal jobban vagyok!
Mindenkinek köszönöm, aki gondol rám ezekben a napokban!"
Margitszigeti Szabadtéri Színpad / Piotr Beczała és Rost Andrea gálakoncert
„Korunk egyik legkeresettebb lírai tenorja, állandó vendége a világ vezető operaházainak.”
Ennek megfelelően kellene a művészt is bemutatni. Idézetek a Budapesti Nyári Fesztivál nyitó gálájának ajánlójából. (szabadter.hu)
„A művész idei szezonja Hamburgban kezdődött, Angela Gheorghiuval énekelt az Elbai Filharmoniában,…” - a Filharmonia az: Filharmónia.
”Ezután a drezdai Frauenkirche-ben lép fel, ahonnan a német ZDF TV-csatorna minden évben élőben közvetíti híres karácsonyi koncertjét a Musikvereinbe a bécsi Konzerthausba, Wroclaw Országos Zenefórumába és az Esseni Filharmóniába.” – ez hogy is van, ki mit hová közvetít?
„Ezt követően a 64. bécsi operabálon énekel, majd három operettjátékban lép fel a Zürichi Operaházban.” – operajáték is lenne ezek szerint?
„Stanislaw Moniuszko új produkciójában Jontek szerepében láthatja majd a közönség a Bécsi Színházban és Varsóban, a Teatr Wielki-ben.” – Moniuszko produkciója, ő lenne a rendező e mondat értelme szerint? - ő már egy halott lengyel zeneszerző, nincs produkciója.
„A Bécsi Állami Operaházba Lohengrin és Rusalka két produkciójával tér vissza, és címszerepet játszik Jules Massenet Werther-sorozatában a New York-i Metropolitan Operában.” – a vírus átírta a műsorterveket, jó lett volna aktualizálni: Bécsben nem énekel a következő szezonban Lohengrint, csak a Ruszalkában és A rózsalovagban fog fellépni.
„2012-ben a drezdai Semperben adott szilveszteri koncertet Christian Thielemann rendezésében…” – a Semper az Semperoper, Thielemann nem rendez, hanem vezényel.
Lehár Ferenc: A víg özvegy – Hanna és Danilo szerelmi kettőse, III. felv. (Rost Andrea, Sándor Csaba)
Kálmán Imre: A csárdáskirálynő – Szilvia belépője (Rost Andrea)
Ráadás:
John Francis Wade: Adeste Fideles - „Ó, jöjjetek, hívek, ujjongva, vidáman, ó jöjjetek, jöjjetek, vár Betlehem! Megszületett az angyalok királya”…/ Ó, jöjjetek, imádjuk az Urat!...”(Rost Andrea, Sándor Csaba)
„A sugárzó tehetség nem húz falakat, hanem kinyitja és odaadja magát a közönségnek”… Rost Andrea, az utóbbi évtizedek egyik legjelentősebb szopránénekese, akinek különleges színű, minden regiszterben kiegyenlítetten szóló hangját a világ legrangosabb operaházaiban és koncerttermeiben élvezhette a közönség. A művésznő 2019-ben ünnepelte pályafutásának 30., a milánói Scala-beli debütálásának 25. éves jubileumát. A jeles évfordulók alkalmából 2019. decemberben, a Budapest Kongresszusi Központban adott koncertet, ahol az elmúlt három évtized szerepeiből - Gildától Toscáig- lenyűgöző személyiségével és éteri hangjával bűvölte el a közönség sorait. ”A hangom, a zongora, a zene, a zeneszerző mindig biztos kapaszkodó, soha nem csalódom bennük."
Közreműködik: Sándor Csaba operaénekes, Miskolci Nemzeti Színház Zenekara. Vezényel: Káli Gábor
"Nekem az éneklés a lételemem. Most a határidők, konkrét megtanulnivalók nélküli gyakorlás időszakát éljük mindannyian. A megszokott, a felkészülésre és előadásra tagolt időből az időtlenségbe pottyantunk, amivel nehéz mit kezdeni. Kínosan ügyelek arra, hogy az előírásokhoz tartsam magam, és vigyázzak a páromra, a gyerekeimre és magamra. Eközben azt érzem, mintha évtizedeket pihennék most ki, hiszen egyszerre egy-két hétnél több szabadságom sosem volt. De ezt az időt arra is felhasználom, hogy a harminc év alatt felgyülemlett emlékeket, prospektusokat, fotókat rendszerezzem. Ez iszonyatos munka, ugyanakkor remek időutazás."
„Szülőhazám Magyarország, otthonom Budapest, világom az opera, az összművészet világa. Bármihez is kezdek, mindig az operából indulok ki és oda is térek vissza: ahhoz a tudáshoz, amit a Zeneakadémián elsajátíthattam. Hitem arra ösztönöz, hogy az értékekkel, amelyeket pályafutásom során összegyűjtöttem, gyarapítsam az országot, ahol élek, amelynek neveltetésemet és értékrendemet köszönhetem." - így fogalmazott Rost Andrea, világhírű operaénekesnő. Lehetetlen felsorolni az összes operaházat, ahol énekelt - mert szinte nincs is egyetlen olyan neves színpad a világon, ahol ne lépett volna fel. Csak a legjelentősebbek: New York-i Metropolitan, a milánói Scala, párizsi Opéra Bastille, a londoni Királyi Opera, a chicagói Lyric Opera, a madridi Teatro Real, a Sao Pauló-i, a San Franciscó-i és Los Angeles-i Opera és a washingtoni Nemzeti Opera. Tizenhárom éves volt, amikor egy tenyérjós megjósolta, hogy világhírű művész lesz, tengerentúli színpadok ünnepelt sztárja. Így lett.
Rost Andrea az idén ünnepli pályafutásának harmincadik évfordulóját, és éppen 25 éve lépett először a milánói Scala színpadára. Azóta világsztár. Interjú Rost Andreával.
Sok-sok eve mar, hogy - ismert szegedi orvosprofesszornak es zenebaratnak köszönhetöen - bemutatkozhattam a Muvesznönek egy zartköru becsi fogadason. Emlekszem, kacagasa betöltötte a patinas kavehaz összes termet.
Azon a nyaron a Salzburger Festspielenen Violetta szerepere volt kituzve. Gondoltam egy mereszet, es levelben kertem töle interjut, nem is remelve, hogy valaszol.
Szegedi lakasomon hivott fel - es meg ö kerdezte, hogy nekem! mikor lenne jo egy idöpont az interjura. A sors fintora, hogy vis maior miatt a szörnyuseges V. L. enekelte el vegul a szolamot.
Az ez alkalomból rendezett koncertre december 22-én kerül sor.
Koncerttel ünnepli pályafutásának 30., a milánói Scala-beli debütálásának 25. évfordulóját Rost Andrea szoprán december 22-én a Budapest Kongresszusi Központban.
A hangversenyen az elmúlt három évtized nagy szerepeiből szólal meg válogatás Gildától Toscáig a Miskolci Nemzeti Színház Zenekara kíséretében, Káli Gábor vezényletével és Sándor Csaba operaénekes közreműködésével – közölték a szervezők az MTI-vel.
Rost Andrea a Zeneakadémián Bende Zsolt növendéke volt, karrierje 1989-ben indult, amikor főiskolásként elénekelte Júlia szerepét Gounod Rómeó és Júlia című operájában a Magyar Állami Operaházban. Ugyanebben az évben első helyezést ért el az Európában legrangosabbként jegyzett Mirjam Helin Nemzetközi Énekversenyen, 1991-ben a Wiener Staatsoper magánénekese lett, 1994-ben hívta meg Riccardo Muti a milánói Scalába a Rigoletto bemutatójára. Gilda szerepében olyan nemzetközi sikert aratott, hogy a Scala visszatérő vendége lett.
Három évtizedes pályafutása alatt fellépett a világ szinte valamennyi jelentős operaszínpadán, beleértve a New York-i Metropolitant, a párizsi Opéra Bastille-t, a londoni Királyi Operát, a chicagói Lyric Operát, a madridi Teatro Realt, a Sao Pauló-i, a San Franciscó-i és Los Angeles-i Operát, a washingtoni Nemzeti Operát. Ünnepelték a Salzburgi Ünnepi Játékokon és a leghíresebb koncerttermekben – a londoni Wigmore Hallban, a tokiói Suntory Hallban, a zürichi Tonhalléban, a New York-i Carnegie Hallban – is. Dolgozott mások mellett Sir George Soltival, Nikolaus Harnoncourt-ral, Claudio Abbadóval, Riccardo Mutival, partnere volt Plácido Domingónak, Roberto Alagnának, Renato Brusonnak és Leo Nuccinak.
Repertoárja felöleli a legjelentősebb Mozart-, Donizetti-, Verdi-, Puccini- és Gounod-szopránszerepeket, de kiválóan énekel Richard Strausst és Bartókot is.
Vasárnap este a Festetics-palotában zártkörű hangversenyen egyszerre két jeles évfordulót ünnepelt napjaink egyik legkiválóbb operaénekesnője, Rost Andrea. 30 éve, még a Zeneakadémia hallgatójaként énekelt először főszerepet operaszínpadon, illetve 25 éve lépett fel először a milánói Scalában. A Rost30 Gildától Toscáig című ünnepi hangversenyen részt vett Orbán Viktor is, a miniszterelnök hétfőn Facebook-bejegyzésben méltatta az énekesnőt.
Tisztelt Búbántt! Vannak erre megfelelő mondások, inkább nem idézem. Elég az hozzá, hogy a koncert napján én lettem az, aki alaposan megfázott. Szétköhögtem volna - minden reklámozott ellenszer használata mellett - az egész koncertet. Most lábadozok...
Tisztelt "Búbánat"! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmemet erre a szépnek ígérkező estre. Bízom benne, hogy a művésznő egészséges és ezt a fellépését nem mondja le...
A Magyar Kultúra Napja alkalmából RostAndrea Kossuth-, Príma Primissima- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, érdemes művész ária estjét hallgathatják meg a Marczibányi Téri Művelődési Központban (1022 Budapest, Marczibányi tér 5/a)
Zongorán kísér: Harazdy Miklós zongoraművész
"Az operairodalom remekművei, többek között Bizet, Gounod, Puccini és Verdi szerzeményei csendülnek fel a világhírű szoprán egyedülálló előadásában."
Nem kínlódom.Általában megírom előre és másolom az írásokat ,de ez hosszabbra sikerült. Lényegében arról szólt,hogy én inkább a hangok szerelmese vagyok,mint a műveké.Rost művésznő engem sajnos semmiben nem fogott meg.Bár most a beszélgetés során meglepően szimpatikus volt.
Az,hogy kinek melyik hang jön be fül kérdése!Teljesen subjectiv dolog.Van aki kitart nálam pályája végéig.Na ilyen kevés van.Aztán nagyobb csoport,akiket nagyon kedveltem,de romhalmaz állapotban már nem tudtam,tudok lelkesedni értük.Utóbbit megtarthatják(mármint a lelkesedést )a bértolnokok.Na ebből keletkeztek ,amíg élt a fórum a nagy viták.Bár tartok tőle,hogy az igazi évad beindulásánál majd feltűnnek az eltűntek.Én pedig romokban heverő hangoknál nem tudok pozitív lenni és a jelen produkcióban a múltat hallani.Ez van!
Szóval kb erről volt szó, csak hosszabban kifejtve az előző írásomban.
Megesik nálam is, főleg ha hosszabb írás. Érdemes minden (be)írást küldés előtt "kijelölni" kékkel (control c) és ha nem ment el, akkor az első pár szót újból beírni, elküldeni, utána "szerkesztés"sel kipótolni a hiányzó szöveget és ismét küldeni.
Rost Andrea Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas operaénekes, érdemes művész az MMA levelező tagja és a Pető András Kar jószolgálati nagykövete jótékonysági gálakoncertet ad 2018. december 19-én a Pető András Konduktív Gyakorló Általános Iskola tehetséggondozási programja javára
Rost Andrea - szoprán Katarzyna Kuncio - mezzoszoprán Richard Samek - tenor Clemens Unterreiner – bariton
Nemzeti Filharmonikus Zenekar Vezényel: Peter Valentovič
Egy szünettel
Dvořák: g-moll szláv tánc, op. 46, No. 8
Lehár: Giuditta - Szép itt az élet és oly vidám
Kálmán: Csárdáskirálynő - Sylvia belépője
Kálmán: Marica grófnő - Hej, cigány!
J. Strauss: A denevér
- Quadrille
- Orlovszky áriája
Lehár: A víg özvegy - Ajk az ajkon
Lehár: A mosoly országa - Vágyom egy nő után
Moyzes: Garammenti táncok, op. 43 - IV. tétel
Kálmán: Marica grófnő - Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket
Lehár: A víg özvegy
- Vilja-dal
- Danilo belépője
Moniuszko: Halka - Mazurka
J. Strauss: A cigánybáró - Czipra jóslata
Lehár: Giuditta - Giuditta belépője
"Az operett soknemzetiségű műfaj: ismerünk francia és angol operetteket, de olasz, spanyol vagy orosz műveket is e műfajhoz sorolhatunk. Mégsem tévedünk, ha megállapítjuk, hogy Közép-Európa népei számára különösen kedves közös kulturális kincset jelentenek az e régióban keletkezett operettek."
Rost Andrea mai születésnapján, köszöntve a Művésznőt, idelinkelem a Borsonline.huinternetes portálnak adott interjúját.
Részlet:
"- Árulja el, hogyan lehet, hogy nem fog magán az idő? Harmincasnak néz ki, és ragyogóan szép."
- Talán a zene teszi, hogy ennyire szeretem, amit csinálok. És az, hogy nem keményedtem meg. Nagyon érdekes, a második válásom után azt éreztem, hogy nagyon kezdek kemény nő lenni. Ismerjük, ugye: „túlélek, erős vagyok, you can do it”.
Erős nő, karrierista nő, de egy idő után azt éreztem, ez nem én vagyok. A férfiakat azért még szeretni kell, mert kettőben csalódtam. Hát mennyi férfi van a világon! (Nevet) A férfiember ugyanúgy hozzátartozik a mi életünkhöz, mint ahogy a férfihoz hozzátartozik egy nő. Ez így tökéletes.
Amikor erre ráéreztem, akkor harmóniába kerültem ezzel az életnek nevezett társasjátékkal. Igyekszem nem szenvedni. Persze vannak nehéz pillanatok, órák, napok, de aztán mindig kihúz belőle a pozitív látásmód, a zene, a gyerekeim szeretete, a párom kedvessége. Észre kell venni a szépet!"
Rost Andrea énekel,Harazdy Miklós és Farkas Gábor zongorázik, Baráti Kristóf, Giovanni Guzzo, Josef Špaček és Pusker Júlia hegedül, Diemut Poppen és Tomoko Akasaka mélyhegedűn játszik, Camille Thomas és Julia Hagen gordonkázik
1. Wolfgang Amadeus Mozart: Figaro házassága - Rózsaária IV. felv.,
2. Gaetano Donizetti: Don Pasquale - Norina áriája,
3. Giacomo Puccini: Tosca áriája II. felv.,
4. Giuseppe Verdi: Otello - Ave Maria,
5. Charles Gounod: Faust - Margit áriája III. felv.,
6. Giacomo Puccini: Gianni Schicchi - Lauretta áriája,
7. Ruggero Leoncavallo: Bajazzók - Nedda áriája,
8. Richard Strauss: Szextett a Capriccio c. operából,
9. Johannes Brahms: f-moll zongoraötös
(Kaposvár, Szivárvány Kultúrpalota, 2017. augusztus 14.)
A Kékszakállú herceg vára Juditjaként nyújtott teljesítménye a Zeneakadémián nyugodtan elviheti a botrányos színvonal kategória fődíját! Az alsó, és a középső lágéban egyáltalán nem hallattszott a hangja, fent éneklés helyett kiabált, többször rekedt és túlerötetett hangok hagyták el a torkát, a szöveget pedig egyáltalán nem lehetett érteni!
Kizárólag a Házy Erzsébet iránti lovagiasság vesz rá a hozzászólásra. A pontatlanul idézett bölcsességet – Nem az a fontos, hogy igaz legyen, csak az hogy beszéljenek rólam – több sztárnak tulajdonították már tévesen, de a legnagyobb valószínűséggel Gábor Zsazsától százmazik.
Házy szellemes volt, de soha nem spékelte meg népszerűségét szellemességekkel: neki elég volt kiváló művésznek és szépségesnek lennie a hírnévhez.
Ha majd egyszer könyv készül a művésznőről a szerző számba veheti az először elvállalt, majd végül soha el nem énekelt szerepeket is. Szép kis lajstrom lesz az is. Én azon is csodálkoztam, hogy Luciát elvállalta Japánban, de mondjuk annak megvolt a maga vonzereje: ismét külföldön énekelhetett, ismét sztárnak hirdették egy messzi országban. Gondolom Gruberova mellett a MÁO a Japán turné másik két címszereplőjét is igyejezett a távol-keleti országban is világsztárnak vagy valami hasonlónak beállítani.
Az attól függ, milyen torok van a torok holgy...pardon: a török hölgy birtokában. Én viszont már ismét a laptopom birtokában vagyok = vannak ékezetes magánhangzóim ;-)
Talán nem nagy túlzás, ha azt mondjuk: eléggé kilóg a török művésznő repertoárjából Salome. Inkább lírai ill. bel canto koloratúr szubrett és operettszerepek sorakoznak a menüben.
Nem váratlan Rost lemondása, különösen annak fényében nem, hogy se szeri, se száma azoknak a produkcióknak, előadásoknak, amiket menetrendszerűen, már jó hosszú idő óta lemond! Minek vállal el egy énekes olyan szerepeket, amiket nem bír elénekelni? Mindig ez van! Csinálják neki a nagy felhajtást, aztán kilép belőle, aminek az okát a külvilág felé egyáltalán nem kommunikálják!
Az is elég furcsa, hogy egy idő óta csak olyan szerepekre ácsingózik, amik meglehetően messze esnek a hangtípusától, az alkatától, amiknek már a felvetése is képtelenségnek tűnik, mégis kiszolgálják, lehetőséget adnak neki.
Egy nagy művészi név kötelez, még akkor is, ha vastag arcbőr tartozik hozzá! De a közönséggel senkinek sem szabadna szélhámoskodni!
Én egyáltalán nem lepődtem meg. Azon se, hogy egy totál ismeretlen török szopránt Bán Teodóra és csapata egyből világklasszisként szeretne lenyomni a közönség torkán. Nekik mindenki világklasszis.... (a kép alapján nagyon csinos, ez kétségtelen.)
16:00 : Budapest Zeneakadémia, Solti Kamaraterem Enyedi Gergely klarinét MA diplomakoncertje
Copland: Klarinétverseny
Közreműködik: A hallgató barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Marsovszky Paul
Sebastián Tozzola: Paisaje Folklórico Nro. 1
Schumann: Fantáziadarabok, op. 73
Közreműködik: Mali Emese (zongora)
Mozart: A-dúr klarinétötös, K. 581
Közreműködnek: Szabó Gergely, Könczei Zsombor (hegedű), Nagy Salamon (brácsa), Balázs Emma (cselló)
Enyedi Gergely (klarinét)
18:00 : Budapest BMC, Könyvtár Bach, a vígopera, a kávé és a kamaszlány
Fazekas Gergely előadása 3/3
19:00 : Budapest Óbudai Társaskör Gál Károly, Fahidi Patrícia, Bugony Beatrix, Tury Enikő, Ludvig István, Müller Mónika (hegedű), Sörös Jenő, Babácsi Csaba (brácsa), Balog Endre (cselló), Nyári László (bőgő), Polonkai Judit, Fábry Bálint (fagott); Kubik Anna (vers), Beischer-Matyó Tamás (házigazda) "Új utakon - kamarakoncert"
Beischer-Matyó Tamás:
Lirico e scintillante – versenymű két fagottra és vonósokra (ősbemutató)
Little Concerto – hegedűre, gordonkára és kamarazenekarra
Casals Dreams about Birds – vonószenekarra
Honeypot and Forest Dance - két jellemrajz medvékről (ősbemutató)
Quainties – szvit vonószenekarra (ősbemutató)
Zoo – 3 jellemrajz két fagottra és vonószenekarra: 1. Krokodilok, 2. Fekete párducok, 3. Cerkófmajmok
19:30 : Budapest Zeneakadémia, Nagyterem Roman Rabinovich, Fejérvári Zoltán (zongora) "A zongora kétszer 2022"
Stravinsky: Concerto két zongorára
Poulenc: d-moll versenymű két zongorára és zenekarra (zenekar nélküli változat)
Schumann: Bilder aus Osten (Keleti képek), op. 66
Brahms: Változatok egy Haydn-témára, op. 56b
19:30 : Budapest Nádor Terem Bán Annamária, Gombár Anikó, Bán Máté, Simon Dávid (fuvola) Paul Hindemith: Plöner Musiktag Nr.5. Abendkonzert (1932)
Florent-Schmitt: Quatuor de flutes op.106. (1949)
Ingolf Dahl: Serenade (1960)
Doráti Antal: Sonate per Assisi (1980) részletek
Tóth Armand: Heszperidák kertje (2019-20)
Sofia Gubaidulina: Quartet (1977)
Eugéne Bozza: Jou d'été á la montagne (1955)
19:45 : Budapest Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem Diana Tischenko (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván Haydn: I. (C-dúr) hegedűverseny
Mahler: I. (D-dúr, „Titán”) szimfónia
A mai nap
született: 1891 • Richard Tauber, énekes († 1948) 1930 • Friedrich Gulda, zongorista († 2000) elhunyt: 1953 • Django Reinhardt, jazz-muzsikus (sz. 1910) 1954 • Clemens Krauss, karmester (sz. 1893) 2014 • Andor Éva, énekművész (sz. 1939)