vissza a cimoldalra
2021-07-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4192)
Régizene (7440)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5189)
Jacques Offenbach (490)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4780)
Franz Schmidt (3886)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2252)
Bartók Rádió (794)
Wagner-felvételek (308)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62685)
A MET felvételei (1524)
Palcsó Sándor (348)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1484)
Opernglas, avagy operai távcső... (21041)
Ilosfalvy Róbert (970)
Help me! (1158)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
62685   joska141 2021-07-26 16:08:50

Mai hír az interneten a Magyar Közlönyből. Különböző „kultúrstratégiai intézmények”, köztük a MÁO is kap az idei és a következő évekre többletforrást, mindegy hogy a jövő évi választás után milyen kormány lesz. Ez az összeg a következő:

2021.évben további 690 millió forint, 2022.évben további 2 milliárd 490 millió forint, majd a 2023-2025.években szintén további évi 2 milliárd 490 millió forint.

Ugyanakkor:

A Magyar Rádió Művészeti Együttesei megkapják a Budapest VI. kerület, Jókai utca 4. szám alatti ingatlant. Ez a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) ingyenes tulajdonába kerül és megszűnik azon a Magyar Állami Operaház vagyonkezelői joga. Egyúttal felhívta a kormány az emberi erőforrások miniszterét, hogy gondoskodjon a Magyar Állami Operaház Zenekari Centrumának és díszletraktárának az elhelyezéséről, illetve a Magyar Állami Operaház Zenekari Centrumának az említett ingatlanból történő kiköltözéséről.

62684   Búbánat • előzmény62680 2021-07-24 20:09:31

Hivatalosan is leszerződött az Operaházzal Plácido Domingo

2021. július 23. Papageno.hu

Az alábbi videóban a Simon Boccanegra Békeszózatának részletét énekli Domingó a felújítás alatt álló Magyar Állami Operaház színpadán.

Video

Ókovács Szilveszter és Plácido Domingo

(forrás: Opera.hu)

62683   joska141 • előzmény62681 2021-07-24 16:47:22

Miniszterelnök Úr jól választott, amikor Ókovács Szilvesztert nevezték ki az Operaház Főigazgatójának.

Mindenki emlékszik Miniszterelnök Úr szavaira, mely szerint: ha támadják a felcsúti kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig.

Az Operaház közleménye szerint, ha támadják a Rubin Réka kizárólag csak operai dolgozók részére vezetni tervezett edzést, akkor meg kell nyitni minden hölgy számára.

62682   Edmond Dantes • előzmény62680 2021-07-24 16:04:54

Lenne ötletem a nosztalgia-előadás Gildájára és Hercegére is ... inkább nem osztom meg.

62681   Búbánat 2021-07-24 15:00:26

Az Index írja:

Magyar Állami Operaház  sajtóközleményben reagált, amelyben megjegyzik, hogy

RUBINT RÉKA AZ OPERA FELKÉRÉSÉRE, EGYETLEN ALKALOMMAL TART FITNESZTRÉNINGET AZ ERRE ÖNKÉNT VÁLLALKOZÓ KOLLÉGÁKNAK.

Azt is hozzáteszik, hogy Rubint Réka nem tart balettórát, az edzésen pedig az Opera minden munkatársa részt vehet, de az esemény maga nem kötelező. A programon a korábbi hírekkel ellentétben nem működik közre az Opera Zenekar sem,

MINDÖSSZE AZ EDZÉSHEZ SZOLGÁLÓ ZENE ALAPJÁT KÉPEZIK MAJD AZ ERRE AZ ALKALOMRA KIVÁLOGATOTT ÉS REMIXELT OPERAMUZSIKÁK AZ INTÉZMÉNYEK FELVÉTELEIBŐL. 

Az Opera tervei szerint rögzíti a megvalósuló eseményt, majd azt elérhetővé teszik az intézmény közösségi oldalán. Azt is megjegyzik: Rubint Réka különleges edzése nagy érdeklődésre tarthat számot, és egyben bemutatja az Opera hivatalos megnyitás előtt álló Eiffel Műhelyházának tornatermét. 

A tervek szerint az esemény után az intézmény 1500 dolgozója, munkatársa és művésze hódolhat majd a hét minden napján a test művelésének. Az Opera megjegyzi azt is, hogy Rubint Réka neve

A MŰVÉSZVILÁGBAN SEM ISMERETLEN, A MEGHÍVÁST EDDIGI FITNESZEDZŐI EREDMÉNYEI INDUKÁLTÁK. 

A mostani adok-kapok az Opera vezetését arra ösztönzi, hogy amennyiben marad szabad hely, minden hölgy számára megnyissa az eredetileg munkatársak számára tervezett rendezvényt – zárta közleményét az intézmény. 

62680   joska141 2021-07-24 14:59:25

Külön közleményben tudatta a MÁO, hogy a márciusi ünnepi megnyitó előadást Placido Domingo fogja vezényelni, aki majd áprilisban fellép a Simon Boccanegra néhány előadásán is. Már nem Gabriele Adorno és még nem Jacopo Fiesco szerepében. Hm…

Az Operabase oldalain is szerepel ez az esemény. Itt található az idei augusztusi Taorminai Görög Színház szabadtéri Rigoletto előadásának ismertetése is, ahol a karmester Placido Domingo, a rendező Leo Nucci lesz. Nosztalgia előadás, visszaemlékezés arra, hogy mind a ketten énekelték Rigoletto szerepét…A többi énekes szereplő és technikai közreműködő nevét még nem írták ki, de lehet, hogy azok között is találunk majd hasonlókat.

62679   Myway • előzmény62678 2021-07-24 14:18:01
Jelentkezhetne az aki RR meghívását kitalálta és vajon milyen haszna lehet belőle!?
Nem lesz kötelező a program, de valószínüleg a Magyar Nemzetközi Balett 80 %-ban külföldi művészei "önként, dalova" részt fognak venni az OKJ-s kurzuson, hogy mentsék ami menthető...

 

 

 

62678   Amalgám • előzmény62673 2021-07-23 17:22:57

A magam részéről a társadalmi realitás bölcs felismerésének tartom, ha az Operaház Rubint Réka segítségével próbálja meg eladni a portékáját, bármi legyen is az: opera, balett, Műhelyház...

 

Különösen hasznos az intézkedés abból a szempontból, hogy fórumunk számos tagját plasztikus módon segítheti hozzá annak megértéséhez, milyen jelentős mértékben is változott meg a „komoly” művészeti ágak társadalmi státusza az utóbbi időkben. Az idei Kossuth-díjak körüli vita kapcsán bennem az az érzés alakult ki, hogy ezzel sokan közülünk a mai napig nincsenek tisztában, vagy talán nem is rendelkeznek azzal a képességgel, hogy ezt belássák.

 

Ezen túlmenően azonban eléggé elhibázott a dolog: a Rubint Réka megjelenésével zajló esemény valószínűleg egyetlen új nézővel sem fogja gazdagítani a Ház közönségét, ellenben a jelenlegi, eleve csökkenő létszámúnak és lelkesedésűnek tűnő publikum létszámát és lelkesedését azért jó eséllyel tovább erodálja majd. Ez a közeg egyszerűen nem szereti a publicitást ilyen módon megcélzó műsorokat, akárkit állítsanak is a középpontjukba. Az eseményt szerintem nyugodtan tekinthetjük az Operaház folyamatos PR-katasztrófája részének.   

 

A Rubint Réka nőnapi edzésén majdan önként megjelenő balettművészeket már most szeretném támogatásomról biztosítani a Nagy Megpróbáltatás idejére, egyúttal vígasztaló jelleggel felhívom a figyelmüket arra, hogy a világon gyakran és sokan kerülnek hasonló, de az övékénél azért sokkal rosszabb helyzetbe.  Én néhány évvel ezelőtt olyan filmjelentést is láttam, amelynek tanúsága szerint egy, a hírekben viszonylag gyakran szereplő Távol-keleti ország vezetője – mozgalmi nevén a Briliáns Elvtárs – meglátogatta országa haditengerészetét, és ott helyben kitanította a tengeralattjáró feszült figyelemmel jegyzetelő kapitányát arról, hogy is kell helyesen tengeralattjárót vezetni.  Saját Házunk szűkebb tájékáról ismert egy olyan eset, amikor énekművészek viszonylag népesebb csoportja látta hirtelen szükségét annak, hogy írásban nyilatkozzon az identitásának elválaszthatatlan részét képező afroamerikai eredetről és tudatról, úgy, hogy esetükben a szóban forgó eredet és tudat megléte valójában nem tűnt teljes mértékben igazolhatónak. És hát gyakran hallani innen-onnan olyan, valóban teljes önkéntességet feltételező esetekről is, amikor egy, a baletthez közeli társművészet egyes, magasan kvalifikált képviselői – foglalkozásukra nézve zeneművészek – vidéki lagzikon svarcolva igyekeznek kiegészíteni szerény hivatalos járandóságukat. A Magyar Nemzeti Balett ráadásul két évvel ezelőtt már Alexander Ekman Episode 31. c. opuszát is bemutatta... Mindezek tükrében Rubint Réka inkriminált fitness órája enyhe-közepes mértékben tűnik csak durvának, illetve élet-és művészetidegennek. És hát az ördög sem tudja: ahogy most a dolgok állnak, lehet, hogy annak idején például jó lóra tettek az identitásukban szerepet játszó afroamerikai eredetet megvalló énekesek is. Vagy legalábbis felismerték a korszellemet... Ugyanakkor jelzem: együttérzésem és támogatásom őszinte és teljes, és nagy megértéssel fogadom majd azt is, ha valakinek időközben elpárolog az önkéntes megjelenésre irányuló szándéka, és esetleg nem lesz ott egyetlen balettművész sem. Még nagyobbal azt, ha esetleg a Ház szándéka párolog el a rendezvény megtartására. Valószínűleg én sem leszek ott, semmi esetre sem...

 

Kiegészítésként annyit talán érdemes még hozzáfűzni az ügyhöz, hogy a polémiát elindító Juratsek Juliannára mint az Operaház balettművészére és szólótáncosára hivatkoznak a híradások, ugyanakkor a művésznő operaházi pályafutása már évekkel ezelőtt lezárult, és jelenleg nem tagja a Magyar Nemzeti Balett együttesének. Egyébként 1991-ben lépett pályára, és 25 év után, címzetes magántáncosként távozott a társulattól. A félreértés oka az lehet, hogy az FB-profilján a munkahely rovatban a mai napig szerepel a „Magyar Állami Operaház”, illetve a „Ballet Soloist” megnevezés, mint ahogy a mai napig a „Magyar Állami Operaház címzetes magántáncosa”-ként jelenik meg a MOM Sport Uszoda és Sportközpont honlapján is, ahol ún. Body Ballet órákat tart. Egy Body Ballet foglalkozás mibenlétének a megértéséhez talán a segítségünkre lehet, ha megtekintjük a művésznőtől ezt a YouTube-videót, nem rejtve véka alá azt a mély hálát sem, amelyet afelett érzünk, hogy még ilyen irányú elfoglaltsága mellett is maradt ideje és energiája arra, hogy a balettművészet méltóságát Rubint Rékával szemben megvédje.  

62677   macskás • előzmény62674 2021-07-23 17:19:53

Megnézném, amint Rubint Rékának tartanának a balett-táncosok például egy kis spiccórát, vagy más nyalánkságot.

62676   fbcs • előzmény62673 2021-07-23 17:09:42

Szerintem emelhetnék tovább a nap fényét, ha utána Fekete Pákó tartana népdalszakkört.

62675   Edmond Dantes • előzmény62673 2021-07-23 14:11:21

Most látom, ide került a téma, áthozom iménti beírásomat Társművészetekből:

Frappáns reakció MÁO részéről: nem volt...khm...nem lesz taggyű...khm... "Nem kötelező részt venni Rubint Réka edzésén". Teljes cikk hvg.hu-n itt.

PS Időben szólok: a fitnesztréningért járó gázsit viszont kötelező felvenni! Vagy mégsem?

62674   Klára • előzmény62673 2021-07-23 13:58:46

Mert az Operaház balettművészei éppen arra vannak rászorulva, hogy Rubint Réka fitnesztréninget tartson nekik. Már várjuk a következé szenzációs bejelentést, ki és mikor fog az énekművészek részére korrepetálást tartani!  Persze, semmi sincs ingyen, tehát ezért valakinek perkálni kell!

A kiválogatott és remixelt operamuzsikák kérdéskörét már meg sem merem említeni!

62673   joska141 2021-07-23 10:17:47

„A nemzetközi helyzet fokozódik”:

 

https://24.hu/szorakozas/2021/07/23/opera-rubint-reka-edzes-juratsek-julianna/

Az Opera közleményben tisztázta a dolgokat:

„Rubint Réka az Opera felkérésére önként vállalkozó kollégák részére tart fitnesztréninget egyetlen alkalommal. Tehát Rubint Réka nem tart balettórát, az edzésen az Opera minden munkatársa rész vehet, az esemény pedig nem lesz kötelező. Ezen felül a programon az Opera Zenekar nem működik közre, mindössze az edzéshez szolgáló zene alapját képezik majd erre az alkalomra kiválogatott és remixelt operamuzsikák intézményünk felvételeiből.”

62672   Hangyász • előzmény62671 2021-07-16 09:59:57

Az erkölcscsőszként fellépő hölgy azóta sem szólalt meg, akárcsak jóval korábban Egei Antal vagy Horváth Zsolt.

62671   Edmond Dantes • előzmény62670 2021-07-15 08:55:52

Ha tényleg hazugság volt, ahogy azt bennfentes fórumtársunk állítja, az azt is jelentheti, hogy a sok előadás lemondásának valódi oka nem a darab vélt vagy valós (valószínűleg valótlan) szexuális tartalma volt. Hanem az, amit akkor többször is bátorkodtam beírni: a rossz PR-munka és a darab iránti valós, fizető közönséges igény téves felmérése. A szexista terelés a súlyos anyagi veszteség és az azzal járó (egy)személyi felelősség elleplezésére szolgálhatott. Meg is lett az eredménye: mindenki a színpadi történésekről vitázott pro és kontra és senki nem vizsgálta az ügy pénzügyi részét, az erkölcsi kárt is felülmúló anyagi kár mértékét és felelősé(i)t.

62670   joska141 • előzmény62669 2021-07-15 08:42:04

Tisztelt „Cilike”! Elnézést a kérdésért, de minek alapján tetszik állítani a 62669.számú hozzászólásban, hogy (idézem): „Ez nem így volt. Hazugság.”?

Tudomásom szerint

  • az Erkel Színház bemutatta a Billy Elliot című musicalt,
  • egyes kritikusok megjegyzéseket tettek a mű egyes témájára,
  • ennek hatására az Operaház 15 előadást lemondott,
  • a lemondásról, annak okoairól Ókovács Szilveszter körlevélben informálta az előadókat.

Mindezen események a 2018.évi sajtóból, amit az internet a mai napig megőrzött, pontosan nyomon követhetők, olvashatók.

Akkor mi az, ami „nem így volt. Hazugság”???

Megtisztelne, ha ezzel kapcsolatos álláspontját részletesebben kifejtené, amit előre is köszönök.

62669   Cilike • előzmény62668 2021-07-14 21:33:34

Ez nem így volt. Hazugság.

 

62668   pinocchio • előzmény62666 2021-07-13 13:31:30

Abból a bizonyos a Billy Eliotból nehéz volt kiszállnia. Mèg időben "visszatáncolt"!

62667   Corvette • előzmény62666 2021-07-12 12:08:46

"Akkor még bámultam a felnőtteket, azt hittem jó lesz majd, ha egyszer én is nagy leszek".

62666   joska141 2021-07-12 08:32:54

A szokásos heti Ókovács Szilveszter interjú most a „Bayer Show” műsorában történt.

https://hirtv.hu/bayer_show/okovacs-szilveszter-a-gyermekeink-lelkeert-es-igy-a-jovoert-megy-a-csata-2524717

Főigazgató úr – konkrétan meg nem nevezve a nagy vitát kiváltott törvényt – természetesen reagált az elmúlt hetek eseményeire, a következők szerint:

a gyermekeink lelkéért megy a csata, így aztán a jövőért is és ha ezek a gyerekek nem tanulják meg egyrészt az ingerküszöbüket jó helyen tartani….akkor a nagyság felismerése, a befogadói közeg nem fog létrejönni és nem fog felnőni az a nemzedék, amely egész egyszerűen átveszi a stafétát.”

Főigazgató úr vasárnap este itt elmondott szavai rímelnek Kövér László Házelnök úr aznap reggeli, közrádióban elmondott szavaira, mely szerint:

 „napról napra nő a tét, ugyanis, ha visszajönnek azok, akik …ma …európaistáknak vallják magukat, akkor itt kő kövön nem marad.”

62665   CAPEHU 2021-07-07 18:31:41

Okovács az egyik legjobb tanitvány , nem  csoda az öntömjénezés , volt kitől tanulnia, csúsztatás , félrebeszélés , a parlamentben is ezt a feladatot kapta, 

szomorú  a helyzet , sajnos

62664   joska141 2021-07-05 11:19:29

A szokásos, heti Ókovács Szilveszter interjú most a Figyelő 2021.július 1-jei számában olvasható.

Saját szokásomtól eltérően azonban nem idézek belőle semmit, mert ennyire öntömjénező, saját magát dícsérő interjút rég nem olvastam. Minden szép, minden jó, mindennel megbírkóztunk... miénk lesz a világ legnagyobb...magyarok vagyunk...mindenki más....és így tovább. Brrr...

Aki az ilyet szereti, annak ajánlom a teljes interjú olvasását.

62663   Edmond Dantes • előzmény62662 2021-06-29 12:57:28

Az bizony gond lehet, kedves joska141, mert pálgiumvád állhat elő és Thornton Wilder esetében még bőven nem jártak le a szerzői jogok...és nincs forrásmegjelölés sem az idézet mellé.

62662   joska141 • előzmény62661 2021-06-29 10:15:02

Tisztelt Edmond Dantes! Még egy pillanatra visszatérve az interjúból Ön által idézett, nagyon szemléletes hasonlatra:

„Tetszik az a megállapítás – egy bölcs orvosdoktor mondta –, miszerint az élet olyan, mint a trágya. Mert a lényege, a tudás, a szeretet és a pénz is szétszórva jó.”

Ezt a hasonlatot Thornton Wilder A házasságszerző című darabjában (ismertebb nevén: Hello Dolly/Barbra Streisand) mondja a végén Horace Vandergelder/Walter Matthau, szinte szó szerint a Főigazgató Úr szavaival.

62661   Edmond Dantes • előzmény62660 2021-06-29 09:54:24

Az újság profiljához, közönségéhez szabhatták egyik-másik kérdést: ha Szabad Föld, akkor szabad, sőt kötelező kommunistázni elvett vetőmagkínáló tábla meg "az élet olyan, mint a trágya". Ha a Műértő készítette volna az interjút, inkább kommunisták által elvett műtárgyakra emlékezne, ami azért közelebb állhat egy operaigazgatóhoz. A cikket bízvást átvehetné pl. az Új Ember, hiszen szó esik benne a nagyszülők házasságkötési feszületéről is, ami szerencsére megmaradt, bár az ezüstöt nem a kommunisták kaparták le róla, hanem a múló idő. A piarista gimnáziumnak és a katolikus egyháznak szánt adó-1% is értő fülekre talál(na) ott. Jó hír, hogy Főigazgató Urat "menedzserszövegekkel, papírízű tohuvabohukkal" ki lehet kergetni a világból. Gránitszilárdságú kijelentése remélhetőleg őrá is érvényes.Ha ő "menedzserszövegel", akkor is.

62660   joska141 2021-06-29 08:01:42

Ókovács Szilveszterrel készített hangsúlyozottan magánjellegű interjút a Szabad Föld.

https://szabadfold.hu/lakohelyem/utesallo-vagyok-287996/

Az interjú 13+1 kérdése azért alkalmat adott egy kis kommunistázásra is a következők szerint:

„7. Mi a legértékesebb értéktelen tárgya?

– Nagyapám falusi szatócsboltjából nemrég kaptam egy megmaradt vetőmagkínáló táblát. Mióta a kommunisták elvették tőle, eltelt vagy 60 év.”

Nem igazán tudom a megfogalmazásból, hogy a kommunisták 1961-ben a szatócsboltot vagy a vetőmagkínáló táblát vették el, de szép, hogy megmaradt, amit elvettek.

62659   CAPEHU • előzmény62655 2021-06-22 10:26:52

Az ilyen flegma, érzéketlen, cinikus  megjegyzés  helyett , lenne EGY ember , aki érdemben válaszolna, pl. Zobóky,VAGY FŐIGAZGATÓ ? müszaki  SZAKEMBER?

VAGY ŐK NEM OLVASNAK? 

62658   Búbánat 2021-06-19 16:22:44

Újranyíló élet, avagy az Opera következő szezonjáról 1.

2021.06.15. 13:51 - Origo.hu

Ókovács szerint az opera - 182. levél

62657   Edmond Dantes • előzmény62656 2021-06-19 07:13:57

"...lift kizárva..." jobb, mint "liftbe bezárva". Utóbbit is túl lehet élni, de nem kellemes.

62656   bermuda • előzmény62655 2021-06-18 16:44:29

ÉN az vagyok..lift kizárva.. lakásom is a földszinten van.Operába nem megyek..csak az Erkelbe.. minden szempontból előnyösebb.--nekem.

 

62655   Myway • előzmény62651 2021-06-17 15:18:52

Klausztrofobiás ne menjen a 3. emeletre! Otthon a 10 emeletes panelben is van mozgólépcső?

62654   takatsa 2021-06-17 11:46:39

Én csak üdvözölni tudom az Operaház új  jegyvásárlási konstrukcióját. Az őszi idény 7 előadására vásároltam jegyet, 50%-os kevezménnyel. Remélem, hogy a jövőben is biztosítják ezt a lehetőséget.  

62653   Edmond Dantes • előzmény62651 2021-06-08 09:46:56

Meg nem erősített hírek szerint igen: a nézőtéren és minden új rendezés is használni fogja.

62652   smaragd • előzmény62651 2021-06-08 08:25:45

:-)

62651   Heiner Lajos • előzmény62650 2021-06-08 08:02:29

Klausztrofobiasoknak lesz mozgolepcsö?

62650   lujza • előzmény62649 2021-06-08 00:29:59

Hányszor írjam még le, hogy lesz lift? Gondolom, már legalább a helye meg is van. Nem ez lesz a gond, hanem a jegyárak.

62649   Edmond Dantes • előzmény62648 2021-06-07 16:09:46

Megnyugtatására, ha elmarad az akadálymentesítés, jogi lépések következnek:

http://www.meosz.hu/blog/a-meosz-jogi-lepeseket-tesz-ha-elmarad-az-m3-as-metro-aluljaroinak-akadalymentesitese/ 

Az aluljáró és a felszín közötti akadálymentesítés tudtommal nem tartozik a metró felújítási projektbe, ahogyan a MÁO-lift(ek) sem. Viszont ha már szóba került, lenne egy építő javaslatom. Ha bármely -műszaki, műemlékvédelmi- okból nem építenek be a sok (tíz)csilliárdos költségből ill. annak ellenére közönségliftet MÁO-ba, akkor legalább tegyék lehetővé a személyzeti lift(ek) használatát az arra feltétlenül rászorulóknak. Nem várhatjuk el, nem remélhetjük, hogy bárki-mindenki a művészek, személyzet számára fenntartott lift(ek)en utazzon, arra nincs kapacitás, de kerekesszékesek, súlyosan mozgáskorlátozottak vehessék igénybe a személyzeti liftet, ha ez eddig számukra nem volt engedélyezett. Nincsenek ott sokan.

62648   Klára • előzmény62638 2021-06-06 14:28:20

Ez a mese - mese - meskete kategória! Persze, örülni fogunk, ha mégis - de jelen körülmények között nincs sok esély. Egyébként éppen a Lehel tér és a Nagyvárad tér az a két állomás, ahol még a metróperon és az aluljáró között sincs sem mozgólépcső, sem lift!  Az aluljáró és a felszín között "természetesen" itt sincs.

62647   Klára • előzmény62646 2021-06-06 14:22:08

Egy rendkívül prózai kérdés: kinek akarnak játszani? Kire számítanak? És ne mondja senki, hogy ez demagógia. Ha jól tudom, állami fenntartású, tehát a plebs adóforintjából is!

62646   Amalgám • előzmény62640 2021-06-06 07:16:10

A harmadik emeleti alap helyárak 1500 és 8500 forint közé esnek, az V. kategóriában mondjuk 4500 forintba kerülnek. Matiné olcsóbb (általában félár), premier drágább, általában többszörös. Ha valaki jól lesben áll a neten, matinéidőben 2250 forintért kaphat V. kat. helyet, ami még az elviselhető elhelyezés alsó határa. Hogy a nem látó helyek pl. balett esetében miért nem jönnek számításba, hadd ne mondjam...  

62645   lujza • előzmény62640 2021-06-05 23:09:42

A kakasülővel csak az lesz a baj, hogy sokkal kevesebb ülés lesz ott, mint eddig, és még az állóhelyekhez se lesz olyan könnyű hozzájutni. Most üt vissza, hogy ez az épület sokkal kisebb mint a bécsi.

62644   lujza • előzmény62634 2021-06-05 23:04:09

Az interjúban, amit egy hete belinkeltem, van szó a liftről is, amit egészen természetesen beépítenek, de némi körültekintés kell hozzá, mert a nézőtérre nem juthat be a rezgés, amit okozni fog.

62643   Klára • előzmény62642 2021-06-05 17:55:28

Azt hiszem, a következő menűpont a paprikás krumpli volt! (persze, kolbász nélkül)

62642   takatsa • előzmény62641 2021-06-05 17:48:25

Oké, de már két hónapja csak parizert eszek, és nem bírom tovább.

62641   Corvette • előzmény62640 2021-06-05 17:19:02

"Zabáljanak parizert egy hónapig"! Ki is mondta ezt nem is olyan rég?

62640   takatsa • előzmény62637 2021-06-05 16:50:45

Az árfekvés tekintetében én kissé szkeptikus vagyok. Félek, hogy a kispénzű nézők még a kakasülőről is leszorulnak. Számukra - negyedik emelet híján - végső mentsvárként csak a zsinórpadlás marad, vagy esetleg kies otthonukban, hokedlijükön ülve, sztrímelhetik és stírölhetik az onlájn előadást, mobiljukon nézve.

62639   Edmond Dantes • előzmény62632 2021-06-05 16:10:13

Ne feledkezz meg a páholykanapé(k)ról! Még megdrágult jegyekkel is olcsóbbak, mint egy jobb szállodai ágy. Sajnos a leghosszabb (Wagner-) operák gyakran hangosak, úgyhogy a zavartalan alvás nem garantált.

62638   Edmond Dantes • előzmény62636 2021-06-05 16:01:59

off Van egy rossz és egy jó hírem az ön mindenki számára. A rossz hír az, hogy az akadálymentesítés a (M3) metró vonatkozásában megvalósul, részletek itt:

http://m3felujitas.hu/akadalymentesites

A jó hír az, hogy a fent belinkelt határozatot, mint ott olvasható, még az előző = 2019 előtti közgyűlés hozta, tehát felszabadultan lehet örülni a hírnek ;-)

62637   Amalgám • előzmény62636 2021-06-05 15:35:57

Biztos vagyok benne, hogy lesz lift... Hogy a kakasülőhöz való jog benne lenne a törvényben, arról így, ebben a szigorú formában nem vagyok meggyőződve, de mindenképp remélem, hogy a mozgáskorlátozott nézők sem lesznek elzárva a harmadik emelettől, sem az építészeti tér, sem az előadási élmény, sem pedig az árfekvés tekintetében.

62636   Klára • előzmény62635 2021-06-05 11:24:59

Mert törvény van az akadálymentesítésre, és a bottal, kerekes székkel, stb közlekedő nézőnek is joga van feljutni a kakasülőre! Nem úgy, mint boldogult fjúkorunkban! Aznkívül  az Operaház építésének korában "kasztrendszer" volt, és szó sem lehetett róla, hogy a csóró harmadik emeleti néző bejusson a büfébe, most olyan átlakítások voltak szükségesek, amik ezt is megoldják. (Zoboky Gábor interjú egy részlete.

https://open.spotify.com/show/5CyhS3EzJClRCH0FRAqdMm )

Sajnos, ez a metró felújítás vonatkozásában még nem valósul meg teljeskörűen, de ezentúl majd metró helyett is operába megyünk!

62635   takatsa • előzmény62634 2021-06-05 10:43:58

Lift? Minek az? Az élményért küzdj meg! :)

62634   CAPEHU 2021-06-05 09:51:24

Lehet , hogy elkerülte a figyelmemet, de a 3 szorosára emelkedett büdzsébe belefért a 3. emeletre tervezett különálló lift is, vagy az sem lesz ??

62633   Amalgám • előzmény62632 2021-06-05 02:55:17

Ezek mindig helyárak. Egy ülés.

62632   lujza 2021-06-05 02:15:44

Ti mit gondoltok, én kíváncsi voltam az Opera jövő évi helyáraira, de valamit nem értek. Egy első kategóriás páholy alapára 67.000Ft. Ezért vajon az egész páholyt megkapjuk, mert akkor igen jutányos, vagy csak egy jegyet?

62631   Corvette • előzmény62629 2021-06-04 09:35:19

Akkor meg is kaptuk a választ, hogy miért bömböl a zenekar, ha Kocsár Balázs vezényel. 

62630   lujza • előzmény62629 2021-06-04 00:05:37

Cilikém, én mint civil pontosan ezt írtam. De helyesebb lett volna az eredeti válaszodat nem Klárának, haném Corvette-nek címezni, aki ugyan nem civil, de érdekes dolgokat tud állítani.

62629   Cilike 2021-06-03 22:27:02

Tehát megismétlem: zenekari próbán a vezénylő karmester mindig az asszisztensét, vagy a vezető betanítót kéri meg, hogy a hangzást ellenőrizze.  Ennyi.

62628   Klára • előzmény62626 2021-06-03 15:33:04

Remek!

62627   Klára • előzmény62624 2021-06-03 15:32:30

Kedves Cilike, lehet, hogy a civilek  - mármint én és a sok többi - nem értünk hozzá, de egyelőre még mi járunk operába, és  nem a sok magasan kvalifikált nem civil nézi egymást. Egyébként éppen a covid helyzet miatt nem civilek, hanem igen neves és rangos művészek hiányolták a közönséget! 

Nem mellesleg, azért van a karmester, hogy féken tartsa rézfúvós szekciót!

62626   joska141 • előzmény62624 2021-06-03 14:39:29

Tisztelt Cilike! Idézek hozzászólásából:

Ez a baj a civilekkel, okoskodnak és nem értenek hozzá

Ha el tetszik gondolni, mindig ez volt a baj a civilekkel. Bármihez okoskodtak, nem értettek hozzá, ezért lettek háborúk, felkelések, forradalmak, mind a való életben, mind pedig a művészetekben.

Talán rendeletilag kellene a civileket az okoskodástól eltiltani. Lenne olyan szíves, tisztelt Cilike ezen rendeletet előkészíteni, az Országgyűlés biztos készséggel megszavazza az Ön javaslatát.

62625   Corvette • előzmény62624 2021-06-03 14:06:22

Ha én civil volnék, egy ilyen beszólás után biztosan nem járnék többet az operába. Inkább otthon maradnék és nézném a Dallast a tévében.

62624   Cilike • előzmény62623 2021-06-03 13:31:13

Ez a baj a civilekkel, okoskodnak és nem értenek hozzá. Minden karmester az asszisztensét kéri segítségnek ilyen szituációban. Ugyanis megbízik benne. A veristáknál általában óvatosan kéne bánni a zenekarral, sokkal több fúvós van ezekben a művekben. Beláthatjuk, hogy egy énekesnek sincs esélye egy rézfúvós szekcióval szemben.

62623   Klára • előzmény62621 2021-06-03 13:17:11

"Annyit kiegészítésként még hozzátennék, hogy egy "valamire való karmester" nem a segédeit küldi hátra majd az erkélyre, hanem ő maga megy el oda és hegyezi a fülét."

Erre  azért befizetnék! Mert vagy vezényel, és akkor nem megy fel az erkélyre, vagy felmegy, jegyezi e fülét - de akkor ki a fene dirigál?

Profi énekesek finom kritikával énekesbarát és nem énekesbarát kategóriába sorolják a karmestereket, nyilvá nem véletlenül!

62622   Edmond Dantes 2021-06-03 10:35:14

Semleges vélemény. Érdemes elgondolkodni azon, hogy X opera Y szerepe  az énekes(ek)nek "sok". Emlékezetes eszmecsere volt itt a fórumon t.k. Boncsér Gergely Enzójáról, ti. hogy az a szerep nem neki való, mert "sok". Boncsér sok szerepben jó és a hangja is elég, a Giocondában meg nem volt jó, nem volt elég, pontosabban: elveszett a hangja vagy erőlködéssel próbálta túlénekelni a zenekart, ami egyébként valószínűleg nem volt túl hangos ... csak az ő hangjának volt sok.. De nem azért veszett el a hangja, mert a zenekar "bömbölt", hanem mert az ő hangja kilóra kevés abban az elég vastagon hangszerelt darabban. További példák sorolhatók.

62621   Corvette • előzmény62620 2021-06-03 10:04:15

Én nem mentségeket keresek, hanem lehetséges magyarázatokat. Az akusztikai anomáliákkal jó, ha tisztában vagytok,ti. nagyon nem mindegy, hogy az előadás során milyen hangzásélményt kaptok. 

Én 1998-óta nem járok operába. Egyszerűen nem érdekel a téma. Ebben az évben volt szerencsém Kocsárral két hetet intenzíven próbálni a Figaro házasságát, és akkor nekem nem volt kifogásom vele kapcsolatban. Hogy most milyen? Nem tudom. Meg kellene hallgatni, de nincs hozzá kedvem.

Annyit kiegészítésként még hozzátennék, hogy egy "valamire való karmester" nem a segédeit küldi hátra majd az erkélyre, hanem ő maga megy el oda és hegyezi a fülét.

Én drukkolok nektek, hogy egyszer majd a momus hangját is meghallja az oepraház vezetése. Persze elöbb szólni kellene nekik, hogy van egy ilyen  influenszer internetes zenei napilap. 

62620   lujza • előzmény62618 2021-06-03 00:12:25

"Az előadás a közönségről szól" - írta bölcsen Momo. Talán nem kéne sokat filozofálni, mentséget keresni. Valamirevaló karmesternek van asszisztense, akit hátraküld az utolsó sorba, majd fel az erkély tetejére, hogy ellenőrizze a hangzást. A hangerő igenis beállítható, feltéve, hogy profik, akik zenélnek.

62619   takatsa • előzmény62618 2021-06-02 23:05:33

Én úgy gondolom, hogy ez elsősorban a karmesteren múlik. Pláne, ha ő egyben a főzeneigazgató is. Hallottam én az emeleti karzatról, különböző stílusú, szép és kiegyensúlyozott operaelőadásokat nem is egyet az Erkelben, bizonyos karmesterektől, és ugyanazokat a műveket borzalmasan, más karmesterektől. Ilyen egyszerű az egész, nem kell ezt túlbonyolítani. :)

Az opera zenekara amúgy igencsak karmester-érzékeny. Tudnak zseniálisan is játszani, ha értő ember kezében van a pálca.

62618   Corvette • előzmény62614 2021-06-02 21:34:19

Az Erkel színházterme szimfónikus zenéhez ideális, operához viszont nem. Operát nem is volna szabad ott játszani. A MüPa nagyterme a multifunkcionális igényekhez lett kialakítva, ergo sok mindenre jó, de úgy igazán semmire nem kiváló. Szimfónikus zenét inkább a Zeneakadémia nagytermében érdemes hallgatni, ott is az emeleti részen, mert a földszinti ülések akusztikai szempontból egy-két kivételtől eltekintve nem jók. Viszont szép a terem. Az is valami. A MüPa nagyterme kamarazenére nagyon jó, ilyenkor a részletek nagyon szépen hallhatók, viszont szimfónikus zenénél 100Hz alatt van egy vágás, és ha a zenekar ezt kompenzálni akarja, akkor növelnie kell a basszus szólam erejét, minek következtében elnyomódnak a magas frekvenciák. A MüPa akkor jó, ha üres. Teltháznál tompa, folytott a hangzása.

Nem érdekes, hogy mi volt régen? Dehogynem! A histórikus mozgalomnak köszönhető ma pontosan tudjuk, hogy 100-200 évvel ezelőtt mekkora létszámmal és hangerőn szólalhattak meg a szimfónikus művek és operák. Lényegesen kevesebben voltak akkoriban a pódiumon vagy az árkokban, mint manapság. Napjaink hatalmas koncerttermei nagy méretű zenekarokat és nagy hangra képes hangszeres szólistákat kívánnak. Az énekesek ennek a felhangosodásnak fizikailag egyre kevésbé képesek megfelelni, de ez igaz a fafúvós szólam szólistáira is. 

Egy zeneakar (véleményem szerint) soha nem lehet hangos. Egy jól megépített erősítőn ha emelem a jelszintet, akkor csak a hangnyomást növelem meg, de a torzítást nem. Torzíthat-e egy zenekar? Igen. Ha ordenáré módon, forszírozottan szólalnak meg benne a hangszerek. Minden hangszernek van egy optimális hangereje, de ezt bármikor át lehet lépni. A visszatartó erő ilyenkor a kulturált hangszerkezelés, amelyet hosszú évek kitartó munkájával lehet csak elérni, és tapasztalatom szerint azok, akikbe alaposan beleverték, hogy meddig kínálhatják meg a hangszereiket, nem is lépik át ezt a határt. Egy jó zenekar esetén nem kell tartani attól, hogy a rézfúvós sor, hirtelen ötlettől vezérelve, váratlanul lemossa a többieket a színpadról. Még akkor sem, ha ezt kifejezetten kéri a karmester. A jó ízlés egy időn túl akaratlanul leszabályoz.

Akkor most kinek a sara, ha mégis soknak tűnik olykor a zenekari hangerő az énekesek hangerejéhez képest? A zenekaré, amelynek folyton változtatnia kell a fellépés helyszíneit és emiatt állandóan borul az amúgy is kényes és borzasztó nehezen kialakítható balance? Az énekeseké, akiknél biológiailag kódolt a hangerő nagysága? A zeneszerzőé, aki netán elrontotta a hangszerelést? Az akusztikáé, mert nem alkalmas a helyszín az adott zenei műfaj előadására? A közönségé, mert teleüli a termet és ezzel agyoncsillapítja a hangzást? A karmesteré, mert túl sok embert alkalmaz a feladatra? A zeneigazgatóé, mert rosszul állítja össze a zenekart és gyenge hangi adottságú énekeseket szerződtet le adott produkcióra? Az igazgatóé, mert rossz ízlésű karmestert alkalmaz, aki nem tud a közönség fülével és a terem akusztikai anomáliáit figyelembe véve gondolkodni? Horribile dictu a közönségé, amelynek esetleg nem sok köze van a darabhoz és úgy gondolja, hogy minden, ami a beszédhangerőnél kicsit is hangosabb, már csakis indokolatlanul hangos lehet?

62617   Speranza 2021-06-02 19:51:23

A reneszánszban, barokkban és a klasszikus korban nem kellett az énekeseknek kínlódniuk, hiszen a szerzők kis létszámú zenekart használtak, amelyekben a korabeli hangszerek eleve nem szóltak akkora erővel, mint ma. A romantika, majd a verismo korszak megnövelte a zenekar létszámát, ami elképesztő hangerőnövekedéshez vezetett, Richard Strauss az Elektrában 120 fő körüli létszámot ír elő a zenekarban, ennyien sok operaház zenekari árkába be sem férnek, de ha igen, ez kb. triplája annak, amennyien mondjuk egy Mozart operában vannak. Lehet, hogy ezt a létszámot Astrid Varnay vagy Birgit Nilsson konnyűszerrel túl tudta harsogni, de ha most kisebb hangokkal kell beérni, akkor ez van, nem a legnagyobb hangú énekeshez kell beállítani a hangzást, hanem a kisebbekéhez, hiszen őket is hallani kell. Persze, erre lehet azt mondani, hogy akinek nincs elég nagy hangja, az ne menjen énekesnek vagy ne énekeljen romantikus vagy azutáni operákat. Oké. De  mindenki azt énekli, énekelheti, amit kiosztanak rá, ez nem kívánságműsor. Azt sem hiszem, hogy pár évtizeddel ezelőtt háromszor-négyszer akkora hangok voltak az általánosak, mint manapság. Lehet, sőt valószínű, hogy akkor több volt a nagy drámai hang, de minden embernek csak két hangszalagja van, a végtelenségig nem növelhető az emberi hangerő. És nem minden színház akusztikája egyformán jó. Az Erkel Színházé alighanem a jobbak közé tartozik, és ha ott nem hallatszik valaki, az komoly gond. De az sem kicsi nézőtér, ezt ne felejtsük el és pl a Chénier vagy a Tosca hangszerelése igen vastag helyenként, nem beszélve a Wagner- vagy Strauss-operákról...

62616   márta 2021-06-02 15:46:31

Egyszer egy délelőtti Rigolettóra véletlenül az Operházba mentünk. Átrohantunk az Erkelbe, az I. felvonás közepén értünk oda. Az első Gilda-Rigoletto duettben Agachét a ruhatárból is remekül lehett hallani. :) Mondjuk igaz, hogy Pál Tamás vezényelt.

62615   márta 2021-06-02 15:44:33

Sümegi Eszter és László Boldizsár nem arról híresek, hogy kicsi vagy fénytelen lenne a hangjuk. Wiedemann Bernadett és Kálmándy Mihály pedig kifejezetten nagybirtokosok. Ha ők nem hallatszanak, akkor nem velük van a baj. Én a 7. sorban jól hallottam őket.

62614   Momo 2021-06-02 14:11:55

Persze, hogy lehet hangos a zenekar.

Csak a harsona szólam önmagában képes lefújni bárkit a színpadról énekkarostól, szólistástól. Nemhogy egy egész zenekar.  

Ami az Erkel akusztikáját illeti. Nem Bayreuth és nem a MüPa:

1. Az Erkel színházterme – az elcseszett tervezésnek köszönhetően – nagyon rossz akusztikájú volt eredetileg (Kevés volt a hangerő, viszont zavaróan visszhangos volt, még tele nézőtérrel is.) Ezt javították fel utólag „trükkök százait” alkalmazva. (Hangvető a színpadnyílás körül, visszhang elnyelő bordázat a nézőtér falain, bársonyszékek a nézőtéren, az erkély mennyezetének beszűkítése.) Jó munkát végeztek. Megnőtt a hangerő, jelentősen csökkent a visszhang, de mindent nem tudtak megoldani:

2. Nem egységes a hangerő eloszlása az Erkelben. Az énekesek hanga a színpadtól távolodva (teljesen természetesen) egyre halkabb. Ugyanakkor a zenekari árok fölötti hangvető a zenekar hangját a nézőtér hátsó harmadába veri vissza. Vagyis a zenekar hátrébb erősebben szól, mint az énekesek.
A karmester beállít egy arányt ahhoz képest, amit a zenekari árok szélén hall, és ez a földszint hátsó részén már nem igaz.

Tudom, hogy ez mindent nem magyaráz meg , mert valóban hajlamosak bömböltetni a karmesterek a zenekart.

Ami a hangerőt illeti általában: Az előadás a közönségről szól. Nem érdekes, hogy mit tudtak a hangszerek Mozart korában, és nem érdekes mekkora hangja volt az énekeseknek 60-80-100 évvel ezelőtt. Most kell olyan arányokat beállítani, amelyben minden megfelelően hallatszik.

62613   Corvette • előzmény62612 2021-06-02 12:58:36

Ördögi kör! A vége az lesz, hogy az Erkelben, Magyarország egyik legjobb akusztikájú koncerttermében, majd bélhúros vonósnégyessel, lopakodó üzemmódban kell kísérni a romantikus operák énekeseit, mert a modern hangszerpark kihívásait egyszerűen nem bírják megugrani. 

62612   Speranza • előzmény62611 2021-06-02 12:16:36

Már hogyne lehetne hangos a zenekar! 

A mai rézfúvós hangszereknek a korpusza nagyobb, mint a régieké, ez nyilván a hangerőt is befolyásolja. A vonósok pedig már többnyre fémhúrokat használnak bélhúr helyett, ez is nyilván kicsit másképp szól ma, mint a régebbi korokban. A hangolás pedig az idők során egyre feljebb ment, amitől a mostani énekeseknek sokszor bizony már valamivel magasabban van ugyanaz a szólam, mint amikor megírták eredetileg, és egy fényesebben, magasabban szárnyaló zenekari hangzást kell áténekelniük, mint hajdanvolt kollégáiknak...

Aztán egy kicsit más példa: Wagner ugyebár a Ringet a Bayreuthi Festspielhaus hangzásához koncipiálta és nem spórolt a rezekkel az énekes részekben sem. Namármost a bayreuthi zenekari árok egyrészt fedett, másrészt lépcsőzetesen mélyül, és a rezek és az ütők mélyen bent a színpad alatt foglalnak helyet, ettől egész más hangzás jön létre, mint egy normál operaházban, ahol teljesen nyitva van az árok és egy szintben ülnek a zenészek. Azt hiszem, ez teljesen világos. Az énekesek szokták is mondani, hogy Bayreuthban nem kell erőlködni, simán hallatszanak akár mezzoforte dinamikával is, hála a  fedett hangzásnak (még a felvételeken is hallatszik a különbség a hangzásarányban).

Végül de nem utolsó sorban: teljesen mindegy, hány hangszert ír elő a szerző a kottában, ha egyszer nem hallatszanak rendesen az énekesek, akkor a zenekar hangos. Lehet hogy pont jól szól, csak az énekesek hangereje kevés, de relatíve akkor is a zenekar hangos. Az operában az énekeseket minden körülmények között hallani kell, különben nem opera, hanem zenekari koncert pantomimmel kísérve. Na persze, ha a rezeknek a kottában fortissimo áll, az valószínűleg nem fog halkan szólni soha...

62611   Corvette • előzmény62610 2021-06-02 11:16:08

Hangos volt a zenekar? Nem lehet, hogy az énekesek nem bírták hangerővel?

Lehet, hogy azért volt hangos a zenekar, hogy legalább az hallatsszon?

Vagy lehet, hogy mégis hangos volt a zenekar, és annak ellenére volt hangos, hogy az énekesek bírták volna hangerővel, csak egyszerűen nem tudtak átkelni azon a mindent elárasztó hangfolyamon?

Egyáltalán, lehet egy zenekar hangos, ha pont annyian ülnek benne, mint amennyit a kottában előírnak?

Lehet hangosnak titulálni egy zenekart, ha mindenki jó technikával és egészséges hangerővel játszik?

Egy zenekar hangerejének a megduplázásához tízszerezni kell a létszámot. Hányan voltak? 200-400 fő?

Az nem lehet, hogy a mű hangszerelése okozza az énekesek időnkénti háttérbe szorulását?

Lehet-e indokoltan egy operában elnyomni az énekhangot?

Megannyi megválaszolatlan kérdés.

62610   belsen • előzmény62608 2021-06-02 01:46:42

Kedves Zéta!

A Chénier-ről szóló beszámoló elég teljes és korrekt. Köszönjük!

Végre leírja valaki,-(már más is szóvá tette),- hogy Kocsár Balázs zenei irányítása alatti előadásokon hangfüggöny teszi "hallhatatlanná" az énekeseket, kvázi bömböl a zenekar. 

Ha oly sok tapasztalata van a főzeneigazgatónak, mint amennyit állít, nem hallott-e arról  a megkérdőjelezhetetlen tudású karmesterektől való  SZAKMAI idézetről,  amelyet Ferencsik János, Kóródi András, Erdélyi Mikós, (remélhetőleg  Kocsár B. tanára: Lukács Ervin is(!) és  utódaik Kovács János, -és Medveczky  Ádám mindvégig hangoztattak:" Ha a KARMESTER  a pulpituson nem hallja jól az énekest normál hangadás mellett, akkor baj van a zenekar hangerejével!" Viszont ha a közönség sem hallja az énekeseket, akkor ÓRIÁSI baj van!! Mi operai nézők, nem szeretjük, hogy az akusztikus szimfonikus  zenekart a  rockzenekarokat meghazudtoló hangerővel  indok nélkül bömböltetik. Szeretjük a dinamikai kontrasztokat hallgatni.

A közzenékben, pl. Parsifalban persze hadd szóljon, borzongjunk bele! De az énekeseket jobb lenne ha nem késztetnék a zenekarral való hangerőversenyre.

62609   Amalgám • előzmény62608 2021-06-01 23:09:31

Viszont látom, hogy Annemaria Kremer személyében találtak új Salomét, valószínűleg felhívhatta rá valaki a figyelmüket, hogy a magyar közönség még nem képes maradéktalanul felismerni egy olyan tartós operaházi munkakapcsolat értékeit, amelyik esetleg Sera Gösch művésznővel jön létre.

Talán Ókovács Szilveszter főigazgató úr rendezői vállalkozása is értelmezhető ebből a szemszögből, amennyiben személyes áldozatvállalásával szeretne változást elérni a Ház által elfogadhatónak tartott rendezői munka Rátóti Zoltán ilyen irányú képességeinek bemutatása után kialakult megítélésében.

Sem a vezénylés, sem pedig A csodálatos mandarin eltáncolásának az ötletét nem tartom egyébként ördögtől valónak: Domingo mester például foglalkozik az előbbivel bizonyos pályamódosítás után, a balettegyütteshez az utóbbi időben érkezett balettmesterek pedig csodákra képesek, tehát ha a főigazgató úrban esetleg megérik az erre vonatkozó elhatározás, van hová fordulnia. 

62608   -zéta- • előzmény62607 2021-06-01 21:47:42

Miért, ennyi erővel vezényelhetne is, vagy eltáncolhatná a csodálatos Mandarint... 

62607   Amalgám • előzmény62605 2021-06-01 19:07:23

Nem is tudom mit mondhatnék. Ókovács Szilveszter rendez... A Hunyadi Lászlót.

 

Kíváncsian várom a Wagner-darabok bemutatóját. Egy komoly operaház szakmai felépítménye akkor van rendben, ha rendben van a Wagner-bemutatási képessége is, az pedig egyebek mellett akkor van rendben – szerintem –, ha magvan két jó szereposztásban a teljes Ring. Lássuk hát, tudja-e majd a közeljövőben abszolválni a feladatot a MÁO?

 

Egyéb észrevételek a balettfórumban.

62606   Búbánat • előzmény62605 2021-06-01 15:51:39

Műsorkalendárium – 2021/22

62605   Búbánat 2021-06-01 15:41:18

Plácido Domingóval nyit az Operaház

/Origo.hu/

Az évad leginkább várt eseményének az Operaház megnyitása ígérkezik, amelyet 2022. március 12. és 14. között háromnapos eseménysorozat kísér. Első este ünnepi gálakoncerttel és Plácido Domingo karmesteri közreműködésével nyitja meg kapuit az Andrássy úti dalszínház, másnap A HUNYADI LÁSZLÓT ÓKOVÁCS SZILVESZTER FŐIGAZGATÓ RENDEZŐI DEBÜTÁLÁSÁBAN LÁTHATJA A KÖZÖNSÉG, harmadnap Kenneth MacMillan Mayerling című neoklasszikus balettje tér vissza az Opera repertoárjára a Magyar Nemzeti Balett előadásában.

Áprilisban Almási-Tóth András rendezésében a Parsifal látható, majd az M. Tóth Géza rendezte Az istenek alkonya.

Forrás:

https://www.opera.hu/hu/regi-uj-premierek-ujranyito-operahaz-es-ujdonsagokat-kinalo-eiffel-muhelyhaz-az-opera-202122-es-evadaban/

Plácido Domingo Simon Boccanegra, Erwin Schrott Mefistofele, Peter Seiffert Parsifal, Matthew Polenzani Don Carlos, John Lundgren Barak, Carlo Ventre Andrea Chénier, Annemarie Kremer Salome szerepében lép a közönség elé, míg egy különleges együttműködés keretében Sir Willard White a Porgy és Bess és A kékszakállú herceg vára férfi címszerepét is elénekli, utóbbit magyar nyelven. A 2022 augusztusában pedig a tervek szerint az Eiffel Műhelyház szabadtéri koncertjén Anna Netrebko és Yusif Eiyvazov várja az érdeklődőket. Az Opera Zenekar élén a magyar kiválóságok mellett olyan világklasszisok is a pulpitusra lépnek, mint a Giselle-t vezénylő David Coleman vagy az Anyegint dirigáló Paul Connelly. Verdi Rekviemjét Pier Giorgo MorandiAz árnyék nélküli asszonyt és az „Ezrek” szimfoniájáStefan SoltészAz ezred lányáFabrizio Maria Carminati, a Máté-passióSebastian Lang-Lessing, a Pelléas és Mélisande-ot pedig Frédéric Chaslin tolmácsolásában hallgathatja meg a közönség, míg az Ybl208 hangversenyt Nánási Henrik dirigálja. Az Opera saját művészeinek és együtteseinek jubileumai előtt is tiszteleg, így Szinetár Miklós rendezőt és címzetes főigazgatót 90., Dózsa Imre balettművész-balettmestert 80. születésnapján köszönti különleges programmal az intézmény, az Opera Gyermekkar pedig 50. jubileuma alkalmából készül gálaestre.

62604   Diva Plavalaguna • előzmény62601 2021-06-01 14:51:07

Nagyon jó előadás volt, ajánlom mindenkinek. Szép hangokat hallhattunk, jó rendezést láthattunk.

62603   -zéta- • előzmény62602 2021-05-31 18:26:12

Volt, cikk készül...:-)

62602   Amalgám 2021-05-31 17:47:57

Válságtünet?

Május 29-én az Andrea Chénier előadásával újra megnyitotta kapuit az Erkel Színház. Ha jól látom, az intézmény törzsközönsége - vagyis mi - ezt már nem is igen méltattuk figyelemre. Véletlen lenne?

Volt ott valaki a fórumtársak közül...?

62601   lujza • előzmény62595 2021-05-30 21:12:49

Én azért nem vetemednék arra, hogy anélkül mondjak véleményt valamiről, hogy meghallgattam volna. Ez most tipikus tévedés volt, netán prekoncepció. Már a beszélgető partner se akárki, Zubreczki Dávid a kérdező. És itt egészen másról beszél Zoboki, mint abban a bizonyos "Operaláz" tv műsorban. Elsősorban Ybl nagyságáról, hogy a tehetségével mennyivel meghaladta a korát, milyen zseniális megoldásokat alkalmazott, és csak ez után térnek át arra, hogy a mai kor milyen problémákat vet fel, és hogy próbálják most megoldani azokat.

62600   detto • előzmény62594 2021-05-30 16:29:04

Szerintem megint kiderül majd, hogy a megnyitás előrehozatalával maradnak

felújítatlan részek, vagy elmaradt felújítások.(lsd.1985!)

62599   Klára • előzmény62598 2021-05-30 11:57:50

Tisztelt Jóska 141!

Az Ön által megfogalmazott sorokban sajnos, sok igazság van, ennek szemlélői vagyunk. Valóban annyi "felelős" van, hogy már számbavételük is nehézségeket okoz. Én csak a fórumtárs altal  javasolt beszélgetést hallgattam meg, és ahhoz írtam meg szerény véleményemet.

 

62598   joska141 • előzmény62597 2021-05-30 11:42:44

Tisztelt Klára és Tisztelt Edmond Dantes! Kedvenc példám a berlini Staatsoper felújítása, amely az eredetileg tervezett határidővel szemben, mintegy 5 évvel utána nyílt meg, és a költségek az egekbe szöktek. De!!! Közben folyamatos, korrekt tájékoztatás Barenboim részéről, újságokban, híradókban főműsoridőben, az építők most ezt találtak, most azt és így tovább.

Nálunk meg: van egy operaházi vezető (Ókovács Szilveszter), van egy felújítási vezető (Zoboki Gábor), van egy általános összefogó (Baán László), akik közül a megszólalás abszolút ötletszerű, ki, mikor hol, úri kedve szerint.

Idős vagyok, még az átkosban szocializálódtam. Évtizedekig félig romos állapotban volt a mostani Magyar Nemzeti Galéria. Aztán hozattak 50 azaz Ötven várrestaurálással foglalkozó olasz építőmestert és közreműködésükkel viszonylag gyorsan elkészült.

Mi meg mostanában? Mindent mi akarunk megoldani, újra és újra felfedezni a melegvizet, aztán nézhetjük. Baán László felújíttatta a Szépművészeti Múzeumot, az első nagyobb zivatarnál rögtön beázott. És így tovább, és így tovább. Évek óta költöztetjük a Magyar Nemzeti Galériát, a Magyar Néprajzi Múzeumot, egy kapavágás nem történt. Most vasúti megállót tervezünk a nemlétező Közlekedési Múzeumhoz.

Az egész kulturális szféra nagyívű beruházásai abszolút ötletszerűek, nincs egységes koncepciójuk, irányítójuk. Most a múzeumok témájába beleszól még L. Simon László és Demeter Szilárd is.

Ezt az egészet sínyli meg az Operaház felújítása, ami abszolút csak szakmai téma lenne, de hát a 2022-es választás időpontját a Köztársasági Elnök február 15-e környékén hirdeti ki. Huncut az, aki rosszra gondol.

62597   Klára • előzmény62594 2021-05-30 09:46:44

Köszönöm az érdekes interjút. Van egy sorozat az M5 tv műsorán, mely az Operaház felújításával foglalkozik, és Zoboki Gábort szólaltatja meg, de az általában az épület egy konkrét részének bemutatására és az ahhoz szervesen kacsolódó munkálatokra korlátozódik. (És sajnos általában a késő esti órákban, mintha csak pár éjjeli bagolyt érdekelne!) Ez a beszélgetés több érdekes problémát vetett fel, melyek valóban a  mai kor követelményei, és megvalósításuk nem kis feladat. Ami   költségeket illeti, nem az étvágy nő meg menet közben, hanem az egyes épületrészek, elemek olyan problémái okoznak idő és költség ráfordítást, melyek csak a munkavégzés során kerülnek felszínre. Profán hasonlat: a budapesti metróhálózat nem túl régi, és nem élvez műemléki védettséget,  de az egyes metróállomások utólagos  akadálymentesítése (magyarul: a lépcső kiváltása) komoly probléma, és nem is mnden állomáson valósítható  meg!

 

62596   Klára • előzmény62595 2021-05-30 09:27:41

Pedig talán érdemes lenne, főleg véleményformálás előtt!

62595   Edmond Dantes • előzmény62594 2021-05-30 08:50:10

Jól látom, hogy 37 perces a beszélgetés? Nem ígérem, hogy végighallgatom. Lényege az a régi mondás lehet, miszerint "lassú munkához (sok) idő kell"...és persze még több pénz. És persze sok locsogás. Csúszó határidő(k) és emelkedő költségek: nemzeti sport+választás is közel (lesz) már és az Operaház mindig politikai terep volt-marad.

62594   lujza 2021-05-30 01:28:00

Itt van egy érdekes beszélgetés Zoboki Gáborral az Operaház felújításáról. Ez picit magyarázza, hogy miért húzódik el ennyire:

https://open.spotify.com/show/5CyhS3EzJClRCH0FRAqdMm

 

62593   tamando • előzmény62592 2021-05-24 18:28:10

Ki nyer ma? Melyik részlet melyik külföldi rendezésből való???

62592   ricora 2021-05-23 22:37:23

Kár, hogy kerántották a leplet a keszülő Parsifalról a Facebookon. Az már biztos, hogy behunyt szemmel hallgatom majd végig

62591   ricora 2021-05-23 22:37:21

Kár, hogy kerántották a leplet a keszülő Parsifalról a Facebookon. Az már biztos, hogy behunyt szemmel hallgatom majd végig

62590   ricora 2021-05-23 22:37:19

Kár, hogy kerántották a leplet a keszülő Parsifalról a Facebookon. Az már biztos, hogy behunyt szemmel hallgatom majd végig

62589   ricora 2021-05-23 22:37:17

Kár, hogy kerántották a leplet a keszülő Parsifalról a Facebookon. Az már biztos, hogy behunyt szemmel hallgatom majd végig

62588   joska141 • előzmény62586 2021-05-22 09:31:39

Tisztelt Edmond Dantes! Elnézést, elnézést, hogy én is belinkeltem az Ön által már feltalált információt. Mentségem csak annyi, hogy teljesen elmerültem a Főigazgató Úr aktuális "levelének" olvasásában. Utána úgy éreztem, hogy ki kell egészíteni Főigazgató Úr ismereteit a mai állapottal. Igaz, elsietett is volt, mert már nem az Operaház vezetője felel az Operaház felújításáért.

Még egyszer elnézést.

62587   Edmond Dantes • előzmény62585 2021-05-22 08:49:49

És szotyizni!? Ne rontsd a szotyiárusok üzletét! Esélyegyenlőség is van a világon.

62586   Edmond Dantes • előzmény62584 2021-05-22 08:47:36

Ismétlés a információ tudás anyja ;-) ld. 62582 .. de inkább többször, mint egyszer se. Különben is lehet, hogy tegnap óta még-már tovább drágult.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1877 • Dohnányi Ernő, zeneszerző, karmester († 1960)
1907 • Sárdy János, énekes († 1969)
1915 • Mario Del Monaco, énekes († 1982)
1950 • Kelen Péter, operaénekes
elhunyt:
1924 • Ferruccio Busoni, zongorista (sz. 1866)