vissza a cimoldalra
2022-06-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63441)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5519)
Társművészetek (2543)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7674)
Kedvenc felvételek (635)
Opernglas, avagy operai távcső... (21388)
Momus társalgó (6381)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8710)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11857)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kolonits Klára (1204)
Ilosfalvy Róbert (1002)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1546)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5159)
W.A.Mozart (1554)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5381)
A nap képe (2312)
Gaetano Donizetti (1008)
Operett, mint színpadi műfaj (5174)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2387)
Pantheon (3100)
Momus-játék (6298)
Franz Schmidt (4123)
Kimernya? (4549)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (901)
Eiffel Műhelyház (725)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
63441   Heiner Lajos • előzmény63440 2022-06-26 16:05:36

Kedves almapüré.

 

Remélem, nem vetted bántásnak.

Velem akkor szokott előfordulni, ha a beírásom nem jelenik meg azonnal, és a biztonság kedvéért ismét elküldöm.

És nagyon örülök - mind Boross Csilla, mind László Boldizsár első szegedi előadásain, anno, ott lehettem.

63440   almapüré • előzmény63438 2022-06-26 14:33:08

Elnézésedet kérem, beakadt valami. 

63439   -zéta- 2022-06-26 14:15:40

Cser Krisztián, Szántó Andrea, Rácz Rita és Balázsi Gergő Ármin is az OPERA következő évadának kamaraművésze... 

63438   Heiner Lajos • előzmény63437 2022-06-26 10:42:54

Latom, tenyleg nagyon tetszett, ha haromszor dicserted a harom elöadast ugyanazokkal a szavakkal...

63437   almapüré 2022-06-26 09:18:31

Egyszerűen fantasztikus volt a Nyugat lánya, megnéztem mind a hármat, olyan nagy hatással volt rám, hogy most hirtelen nem is tudom mit kezdjek magammal ezután az élmény után.

 

63436   almapüré 2022-06-26 09:18:25

Egyszerűen fantasztikus volt a Nyugat lánya, megnéztem mind a hármat, olyan nagy hatással volt rám, hogy most hirtelen nem is tudom mit kezdjek magammal ezután az élmény után.

 

63435   almapüré 2022-06-26 09:18:18

Egyszerűen fantasztikus volt a Nyugat lánya, megnéztem mind a hármat, olyan nagy hatással volt rám, hogy most hirtelen nem is tudom mit kezdjek magammal ezután az élmény után.

 

63434   Búbánat • előzmény63391 2022-06-26 00:02:26

Az előadás motorja a láthatatlan színpadi műszak

AZ ADMINISZTRÁCIÓTÓL A PARÓKAKÉSZÍTÉSIG – AZ ÉRTÉKTEREMTÉS FONTOSSÁGA, 2. RÉSZ

MNO.HU - 2022.06.25.

„A főszerep ezúttal a színpadi műszaké.”

63433   eszbe • előzmény63432 2022-06-25 23:53:16

A lényeg, hogy akadt valaki, aki szólt nekik, hogy ez így finoman szólva kellemetlen.

63432   -zéta- • előzmény63430 2022-06-25 20:09:07

Annyira nem olvassák a Momust... ;-), origo-olvasó ilyen szinten nincs képben... 

63431   zenebaratmonika • előzmény63427 2022-06-25 17:26:14

Kósa György Ábrahám Pál osztálytársa volt a zeneakadémián és Krasznai-Krausz Mihályé.

63430   eszbe • előzmény63427 2022-06-25 16:03:34

Kijavították Kósát Ránkira eredeti cikkben. ;)

63428   bermuda • előzmény63424 2022-06-25 12:17:37

Egyetértek kedves -zéta-.

63429   bermuda • előzmény63424 2022-06-25 12:17:37

Egyetértek kedves -zéta-.

63427   Edmond Dantes • előzmény63426 2022-06-25 11:54:39

Eddig úgy tudtam, hogy a "megunhatatlan Pomádét" Ránki György írta, ezek szerint tévedtem, ha a Írás szerint Kósa György szerzeménye. Egyelőre ennyi. Még idézném az utolsó mondatot: "...146 féle alkotás 169 féle előadása volt/van/lesz műsoron, színpadon 2011 szeptembere és 2024 júniusa között..." Idézet vége. Ez olyan impozáns szám, hogy t.k. a MET igazgatóját és Sztahanov elvtársat egyaránt a sárga irigység emésztené, ha olvasnák.

63426   Búbánat • előzmény63390 2022-06-25 10:25:08

Mindent is, avagy variációk operaigazgatásra No.4

Origo. hu - 2022.06.24. 11:46

Ókovács szerint az Opera - 226. levél 

Új alapkérdések és alapvető válaszok:

1. Miért nem adnak több barokk alkotást, szemben a világ más operaházaival?

2. Kiket-miket muszáj játszani a Magyar Állami Operaháznak a romantika korából?

3. És mi a helyzet a XX. századdal, ha abból „kiértjük" Strausst és Puccinit? Onnan mit fontos játszani?

4. Mi kerül feltétlen a magyar örökségbe?

63425   Cilike • előzmény63422 2022-06-24 16:35:41

Nem kommentálnám, van amivel egyetértek, és van, amivel nem. De egy kottaszerűen biztos: az énekkar tuti nem fújhatja le Boldit, ugyanis egyetlen hangjegy sincs, amit egy időben éneklünk a darab folyamán. 

63424   -zéta- • előzmény63423 2022-06-24 14:40:02

A Chenier rendben van, de az ópiumbarlangos Álarcos szerintem agybaj...

63423   tollnok • előzmény63422 2022-06-24 13:48:25

Nem rossz ez a rendezés. Nekem tetszett - voltak benne szimbolikus megoldások, az álom és a valóság, a szürreális és a reális között egyensúlyozott. A kecske is jól lakott a káposzta is megmaradt az öreg nénik és élemedett korú urak nem menekültek a szünetben felháborodva, hogy micsoda dolgokat művelnek a színpadon, de azért nem volt teljesen hagyományos sem. Átgondolt volt. A falak tologatása, a színszimbolika, a játék a francia trikolór színeivel. Nekem Az álarcosbál rendezése se volt negatív élmény a rendezőnek. 

63422   Edmond Dantes 2022-06-24 09:40:40

Tegnap este ünnepélyes keretek közt -mármint a saját ünnepélyes kereteim közt- felavattam Ybl-Zoboki renovált Operaházát. Nem vittem magammal nagyítót és nem jártam be töviről-hegyire a Házat, nem készítettem hibalista-leltárt. Én is a III. emeletre váltottam jegyet, éspedig "egyet fizet, kettőt kap"-alapon, amit most "nyárindító akciónak" nevez az erről szóló hírlevél. Az oda vezető úton érdeklődve kopogtattam meg a liftet körülvevő gipszkartont, amit imitt-amott benyomtak, talán a liftakna szellőzését megkönnyítendő. Szó szerint épületes látvány, csakúgy, mint odafönt a társalgót átszelő, szigetelőszalaggal a parketthez ragasztott zsinór, ami egy nem működő kivetítőhöz vezetett. A fenti székek kényelmetlenségéről már mások is írtak, jelentem: azóta sem lettek szélesebbek és nem tudom, miért van zárva az első sor jelentős része.A nézőtér a mások által már megírt képet nyújtotta: többé-kevésbé megtelt III. emelet-közép, oldalt alig, az I.-II. emeleti páholyokban nagyjából csak King Kong ült, -értsd: kongtak az ürességtől- de ő legalább ezúttal nyugton maradt. A zsöllyét nemigen láttam, de ott sem lehetett túl nagy tömeg. Ami meglepett, az az, hogy a harmadikon is sok külföldi ült. Talán nem tudták, hogy kettesével féláron vehetnek jegyet a neten és az eredeti teljes ár is elég magas volt nekik ahhoz, hogy ne váltsanak jobb helyre belépőt, jóval drágábban. Ennyit arról, hogy a külföldiek majd megtöltik a páholyokat és a zsöllyét: a külföldiek, akik ráadásul nem is vásárolnak "nagyban", ami úgy olcsóbb lenne, csak 1-1 előadásra, amikor épp Bp.-en vannak.

A műről. Az Andrea Chéniert nem sokszor láttam, de nem őriztem róla túl jó emlékeket. A műről tegnap este, sőt, ma reggel sem változott a véleményem: egy közepes verista opera, van benne pár Puccini-Manon dramaturgiai reminiszcencia, főleg az itt is, ott is (számomra) unalmas első felvonás, -leszámítva a tenoráriát- és a közös halálba való kéredzkedés, aztán érdekes módon számos dramaturgiai Tosca-fordulat, évekkel a Puccinié előtt és persze sok-sok csinn-bumm, mint a két verista egyfelvonásos zászlóshajóban. Négy ária és a zajos, de kétségtelenül hatásos finálé, kábé ennyi nekem Giordano opusza.

A kivitelezésről: ámulva olvastam a földszinti kivetítőn az eredetileg kiírt és a neten még tegnap délelőtt (!!) is feltüntetett uruguayi énekes helyett László Boldizsár nevét. Aki előző este Ramerrezt énekelt és holnap este ismét Ramerrezt fog énekelni. Ma este zártkörű Anyegin-balettet adnak: sosem fogjuk megtudni, vajon felléptették-táncoltatták-e abban (is) vagy mára netán mondjuk csak próbát írták ki számára, esetleg egy (tizen)harmadik operában. Utólag visszagondolva: lehetséges, hogy a keddi Chénier a külföldi énekes betegsége miatt maradt el? Ennyire nem lehetett időközben máshonnan felkérni valakit az előadásra? Mindenki Boldija derekasan helytállt, nem takarékoskodott a hangjával, nem is nagyon tehette, mert a különben dicséretesen éneklő-játszó kórus és zenekar agyonnyomta volna. Örömmel állapítottuk meg, hogy régi kedves és szeretett ismerőseink, Sümegi Eszter és Kálmándy Mihály is remek formában, hangilag-művészileg egyaránt kiválóan adták elő hálás szerepeiket, élükön nagyáriájukkal. Az itt megtekinthető többi szólista is jól teljesített kettős-hármas szerepben, elnézésüket kérem, hogy itt nem sorolom fel őket. Tetszett Kocsár Balázs vezénylése, nem tudom, visszafoghatott volna-e valamennyit a dinamikából, csupán annyit jelenthetek, hogy a karzaton valóságos hangorkán kerekedett a gyakori fortéknál. A színpadra állítást (Fabio Ceresa) jóindulattal eklektikusnak, kevesebb jóindulattal csapnivalónak gondolom: rokokó cafrangokat, falak ide-oda tologatását, néhány kósza rendezői ötlettel fűszerezve keveselltem is, sokalltam is. Részletfinomságok -voltak?- odafönt Opernglas-szal sem észlelhetők.

Giordano: Andrea Chénier - MÁO, 2022. június 23.

63421   tollnok • előzmény63419 2022-06-24 09:39:52

Igazán sajnálatos, hogy László Boldizsárt így túl terhelik, de a tegnapi Chenier nagyon jó előadás volt! Mind a három főszereplőnek nagy gratuláció! De a kisebb szerepeket éneklők is kitettek magukért, és a zenekar is nagyon jó volt! Ezt is szívesen megnézném még egyszer, kár, hogy csak az utolsó előadásra jutottam el. 

63420   lujza • előzmény63419 2022-06-24 02:03:55

Gratulálok! Ha van egy jó tenoristánk, tegyük gyorsan tönkre? És mi lett Fekete Attilával? Ő miért tűnt el ennyire?

63419   Edmond Dantes 2022-06-23 22:22:34

A mai Chénier-be a tegnap is -Ramerrezt- éneklő László Boldizsár ugrott be vagy ugratták be a külföldi vendég (idézem) "megbetegedése" miatt. Nem először gyötrik túl vagy gyötri túl magát ... Bővebben majd legközelebb.

63418   Edmond Dantes • előzmény63417 2022-06-23 22:19:24

Ő is, igen. Ha rosszul emlékszem a kolleginára, elnézést kérek.

63417   -zéta- • előzmény63416 2022-06-23 21:22:01

Az Rost Andrea szerintem... 

63416   Edmond Dantes • előzmény63415 2022-06-23 16:47:31

Többször olvastam itt a Momuson, hogy a művésznő rakat alkalommal mondott le előadásokat.

63415   Búbánat • előzmény63413 2022-06-23 13:06:16

Megjegyzem, Boross Csilla a közelmúltbeli,  Szegeden  koncertszerűen bemutatott  Maria Stuarda  című Donizetti-operában Erzsébet királynőként is nagyszerűen énekelt.  Jó lenne "A Nyugat lánya" mellett  többször üdvözölni őt más szerepekben is az OPERÁ-ban!

63414   Károly • előzmény63413 2022-06-23 09:10:02

Természetesen: A nyugat lánya!

63413   Károly 2022-06-23 09:09:09

Óriási előadás volt az esti Myugat lánya!!!

ronda színpadkép, értelmezhetetlen rendezés, de micsoda énekesek!

Boross Csilla és Alexandru Agache szólt mint a nagyágyú, lehengerlően és felülmúlhatatlanul! Jobban már nem is lehetne énekelni, annyira jók voltak!  László Boldizsár is maximálisan odatette magát, nagyszerűen énekelt, de megjegyzendő, hogy a hangja líraibb a partnereinél, és líraibb annál, amit ez a szerep megkövetel. 
De a két másik főszereplő csoda, világszínvonal, egyben tisztelettel megkérdezném , hogy ők miért énekelnek ennyire keveset az Operában? 
Agache ebben az évadban csak Boccanegra volt, abban is fantasztikus, a Boross Csillát pedig csak az énekesi léte végén járó Rost Andrea helyett ugrasztották 2 alkalommal Amelia Grimaldinak! Nem luxus két ilyen nagy formátumú énekest ennyire ritkán szerepeltetni? Példának okáért itt van az Álarcosbál! Ők miért hiányoznak a szereposztásból? 

63412   takatsa 2022-06-23 00:18:24

Amikor 2018-ban - 47 év után - újra műsorra tűzte az Operaház a Nyugat lányát, akkor a szereposztást böngészve (Bátori, Boncsér, Szegedi, Kocsár Balázs), vérző szívvel, de megfogadtam, hogy messze elkerülöm nemcsak az Erkelt, de egész Budapestet is azokon a napokon, amikor ezt a művet játsszák és letettem róla, hogy életemben, élőben, látni fogom ezt a csodálatos operát. Aztán amikor belenéztem az MTV felvételébe (5 percig bírtam) igazolva láttam döntésemet, így inkább a MET régi és új felvételeivel vigasztalódtam. 

Mondanom sem kell, mennyire meglepődtem, amikor a napokban előkerült ez az opera a süllyesztőből, ráadásul vadonatúj, és nem is akármilyen szereposztásban (Boross Csilla, Agache, László Boldizsár, vezényel: Pietro Rizzo), vettem is rá azonnal méregdrága jegyeket a III. emeletre (8500 ft/db) és nagy várakozással ültem be ma este, különösen azért, mert sok jót hallottam itt a fórumon is az előadásról. Körülnézve láttam, hogy a III. emelet teljesen megtelt, viszont a földszint és a páholyok foghíjasok voltak, ami nem is csoda, 25 ezer Ft-os jegyárak mellett.

Megvallom, az első felvonás kicsit csalódás volt. Én a rendezéssel nem szokam foglalkozni, nemigen érdekel, valahogyan szükséges rossznak tartom, de ez a rendezés mégiscsak megérdemel néhány mondatot. Mostanában divat szidni az oroszokat, én eddig tartózkodtam ettől, de most én is beállok, teljes mellszélességgel a sorba, le is írom ennek a szörnyetegnek a nevét: Vaszilij Barkatovnak hívják, ha még egyáltalán él, és nem sodorta el azóta a népharag. Itt nem arról van szó, hogy rossz a rendezés, hanem ez a rendezés egyszerűen és szó szerint trágya. Aranyásók és kocsma helyett csatornacsövekben élő hajléktalanokat látunk. Ez a szerencsétlen rendező legalább a wikipédiát elolvashatta volna (azt Oroszországban is el lehet érni), akkor tudta volna, hogy nagyjából miről szól ez a történet. Mi köze van a hajléktalanoknak az aranyásókhoz, amikor a hajléktalanok minden remény nélküli, lecsúszott, egyik napról a másikra vegetáló emberek, szemben az aranyásókkal, akik megszállottként dolgoznak, mert hajtja őket a vak- és eszelős remény, hogy holnap, igen, holnap megtalálják az ökölnyi nagyságú aranyrögöt, amely egycsapásra megváltja, a paradicsomba juttatja őket. És ezért a reményért mindent feláldoznak, apát-anyát-feleséget-gyereket-életet. De egy hajléktalannak milyen célja van, miben reménykedik? Hogy holnap aranyrögöt talál a csatornában? Ugyan már. A hajléktalannak és az aranyásónak semmi köze nincs egymáshoz, egy ilyen rendezés nem újszerű, nem polgárpukkasztó, nem mutatja be egy új, eddig ismeretlen rétegét az operának, hanem egészen egyszerűen mélységesen buta és hitvány, egy célja lehet, hogy megcsúfoljon és sárbatiporjon egy zseniális alkotást, a disznó igyekezete, hogy a göngyöt ganéjjá rondítsa, röff, röff. Egy ilyen rendezés mellett zenélni, énekelni, operát előadni nagy tortúra, embert próbáló feladat, és az első felvonásban ez csak felemásan sikerült. Még Boross Csilla sem tündökölt, bár a pianói már ekkor is lélegzetelállítóak voltak, de a csúcshangjai, fortéi igencsak bántóan élesre sikeredtek. 

De aztán jött a második felvonás és ebben már a rendező sem tudott ártani, mert ez a három énekes mindent félresöpört, és a zenekar is hogy szólt, és nem maradt más, csak Puccini, Puccini, és betöltötte a teret ez a zseniális és semmire sem hasonlító zene, ez a világ csodája, és ez nem bluray vagy dvd, hanem élő zene, ott születik előttünk, itt és most az Andrássy út 22-ben (É 47.50228 K 19.05891), és nem csak 8500 Ft-ot, vagy 25 ezer ft-ot, hanem bármit megér, megfizethetetlen. Agache tökéletes. László Boldizsárt sohasem hallottam így énekelni, egy óriási tenor, bámulatos alakítás. És Boross Csilla, ilyen Minnie soha, senki, se előtte, se utána.  Aztán a harmadik felvonás, ne foglalkozz a szörnyű rendezéssel, hunyd be a szemedet, úgy hallgasd, mert ilyet hallani soha többé nem fogsz. Aztán tapsolj, menj haza, feküdj le és aludj: ma szebb lett a világ.

63411   tollnok • előzmény63410 2022-06-21 19:21:12

Igaza van, hagyjuk is. Ünnepeljük, hogy született egy jó előadás: Az árnyék nélküli asszony és a Hunyadi után nekem ez volt a legnagyobb élményem az újranyílt Operaában. Bravo! Egyébként Az istenek alkonya se volt rossz - de úgy éreztem, hogy ennek az előadásnak még kicsit érnie kellene. 

63410   Cilike • előzmény63409 2022-06-21 18:06:10

Hogy jön ide a politika?

63409   tollnok • előzmény63408 2022-06-21 12:37:29

A nagy szereposztási hozzáértések. Annyira professzionálisan osztjáki ki a szerepeket, mint amennyire fantasztikus a műsorpolitika. Most lehet a narancsos operaházi tagoknak mutogatni, hogy máskor se volt jobb a helyzet, mert az önkritikát nem ismerik. 

63408   Gabor11 • előzmény63400 2022-06-21 00:25:29

Kedves Oberabarátok!

Én meghallgattam volna inkább vele, mint P.Adorjánnal a szombat délelőtti előadást....Szegedről utaztunk a Don Carlosra. A tenorista gyakorlatilag meghalt a végére, sőt, már az elején a lírai részekben hangosan krákogott, rányomva bélyegét a játékára is ezzel.....a végén már betette hátra a magas hangokat, illetve falzettel oldott meg mindent, a gixerek elkerülése érdekèben. Zavarba ejtő volt. Pedig egy nagyon-nagyon szép hang! Kár......

Köpeczi pedig igen kellemes meglepetés volt. Gyönyörű hang és használni is tudja, màr amit ebből ki lehetett hozni.....

63407   Fabricius 2022-06-20 17:50:29

Csatlakozom az előttem szólókhoz! Tegnap kétség kívül világszínvonalú Fanciulla előadás született! Boross Csilla, Alexandru Agache, László Boldizsár hatalmas elismerést érdemel! Én is szeretném még egyszer megnézni, mert ezt az előadást valóban érdemes!

63406   tollnok 2022-06-20 15:47:47

Őjöngve tombolt a közönség tegnap a Nyugati lányán és nem véletlenül! Zajos és megérdemelt ünneplésben részesítette az énekeseket. Szilveszternek üzenem, hogy ilyen szereposztás kellett volna a premieren, csókoltatom a nagy hozzáértésüket. Én még egyszer megnézem ezt az előadást!

63405   Beatrice • előzmény63389 2022-06-20 00:30:04

Hát igen, tényleg van néhány hangnagybirtokos most ebben a produkcióban! Sose gondoltam volna, hogy egyszer megnézem ezt az operát (Puccini nem a szívem csücske), de most a szereposztás miatt megnéztem, és azon gondolkozom, hogy még egyszer megnézem!

63404   lujza • előzmény63392 2022-06-20 00:20:50

Azt hiszem, kissé már lerágott csont a Magyar Állami Operaház műsorpolitikája, de végignézve a következő évadot, egyáltalán nem mondható közönségbarátnak. Írod, hogy nem játszhatnak állandóan Verdit. Persze, de azért nem ártana játszani a legnépszerűbb Verdi operákat, mondjuk a Trubadúrt, Traviátát, Rigolettót. De ezek nálunk évek óta nem mennek. És mit láthatunk Mozarttól? Most ment néhány Figaró, azt hiszem, telt házzal, jó és nézhető előadás, ezért jövőre már nem fog menni. De a Puccini operák se tengenek túl a kínálatban. Vagyis a nagy része hiányzik azoknak a műveknek, amiknek az alap repertoárt kellene alkotniuk. Megy majd százféle különlegesség néhányszor, sikerrel vagy anélkül, aztán újra eltűnik. Francia vagy orosz operából sincs sok, Wagnertől pont a Ringet adják, ami valószínűleg gyengébb lesz a Müpa változatánál. A Mefistofelét, ami nem olcsó és jó bonyolult produkció, pár előadás kedvéért elővették, majd megy újra a süllyesztőbe. De belcanto opera se nagyon van műsoron. Hol van az átgondolt építkezés? Se az énekesek, se a közönség kinevelésében nem tapasztalok ilyet.

63403   Klára • előzmény63394 2022-06-19 15:45:01

Én ültem a 3. emeleten, nekem 162 centivel még megfelelt. Mellettem egy angol pár ült, tőlük beljebb két hely üresen maradt, boldogan ültek beljebb. Én is beljebb csúsztam, de csak egy helyet - szegény pasas nem győzött elnézést kérni, mert nem tudta hova tenni a hosszú lábait. Volt vagy 2 m magas. Az előadás nagyon tatszett neki, de az üléssel nem volt megelégedve! Megjegyzem, az is röhej, hogy a megnyitás után derült ki, hogy a 3. emelet oldaülés első - papíron második - soraiból el kellett irányítani a nézőket, mert a mellvéd és az üléssor között lehetetlenül szűk volt a hely!

63402   Edmond Dantes • előzmény63399 2022-06-19 15:33:29

Ó nem, én a 3. em. oldalsó sorokra céloztam, amik a jegytérkép szerint gyakran el vannak adva, aztán ki tudja,ki hol köt ki az oda szóló jegyekkel..

63401   Búbánat • előzmény63400 2022-06-19 15:22:59

Igaz, uruguayi, elírtam.  Igen, a verista-operákban szinte "kötelező" kiengedni a hangot. Engem mondjuk nem annyira zavar, mert a hőstenorokkal (is) "jóban" vagyok, de emlékszem, az Andrea Chénier ezt megelőző rendezésében éneklő tenorokra, akik korántsem ilyen vehemenciával énekelték a címszerepet: B. Nagy, Kiss-B., Fekete A. Talán Kamen Chanev erőteljes tenorja ugrik ki közülük....Carlo Ventre mindezt leszámítva, nekem "bejött"... Én csak  a június 15-i előadást láttam most.

63400   Cilike • előzmény63395 2022-06-19 15:11:25

A "drabális" tenor uruguayi, nem argentin. Amúgy a Chénier- ben sikere volt és százszor jobban is éneket, aminek az az oka, hogy erre a szerepre szerződött. A Carlosba csak beugrott és sok év után vette elő a szerepet. Kényszerszülte megoldás volt ez. Szerdán voltam ott a tapsnál, de az első előadáson nem igaz,  hogy nem tapsolták meg. A Chénier amúgy pont az a darab, amiben elmegy a hasonló, nagy hangú, kevésbé árnyaltan éneklő tenor. Általában az ilyeneket szokták hiányolni, ha valakinek kisebb hangja van, érdekes, most ez se jó. 

63399   Búbánat • előzmény63398 2022-06-19 15:10:48

"Szellősek" voltak a sorok a földszinten középen és a két oldalsó páholysor sem volt tele - ha jól emlékszem vissza. 

63398   Edmond Dantes • előzmény63397 2022-06-19 15:05:12

Köszönöm a gyors választ, akkor nem előzőmhöz írom, hanem viszonválaszként ide: vajon oldalt pl. tele volt-e, ahogy a jegytérkép mutatta?

63397   Búbánat • előzmény63396 2022-06-19 14:59:20

Igen...

63396   Edmond Dantes • előzmény63395 2022-06-19 14:58:46

Az emeletre -nyilván a harmadikat érted ezalatt- bizonyára bölcs diplomáciai érzékkel nem néztél fel :-) 

63395   Búbánat • előzmény63393 2022-06-19 14:33:56

A szerdai Chénier-előadáson voltam ott, a fszt. kb. 3/4 ház, a páholysorok mindkét emeleti színten kongtak az ürességtől, talán az egyik páholyban láttam egy emberfőt, egy másikban egy párt... Az emeletre nem néztem fel... 

Akik jelen voltunk, többé-kevésbbé megtapsoltuk, akiket érdemesnek találtunk arra: Sümegit, Kálmándyt, az énekkart... Sajnos, a drabális argentin tenor, hangjával - akárcsak a Don Carlos címszerepében - itt is "hőstenort" énekel, de minek?...

63394   CAPEHU • előzmény63329 2022-06-19 12:48:29

Teljesen egyetértek .Sajnos mindez,,... sőt semmi nem jut el a főigazgatóhoz, mert müsor struktúrája  botrányos, az üres nézőteret nem látja., csak a meghirdetett előadásokat törölteti.

Könnyü a dolga, az állami támogatást megkapja, .nem éri veszteség.

Évekig vártuk . hogy elkészüljön az épület. (bár nem készült el a mai napig sem teljesen), a 3. emeleten az előtérben nem  lehet leülni, nincs mire, Különösen akkor érdekes amikor 45 perccel később kezdődik az előadás , többször..!!

Az árak megfizethetetlenek. aki menne, csak a 3. emeleten szoronghat  a szük üléseken. Vajon a főigazgató, főépitész ült már a 3. emeleten?

A korábbi opera barátok nem mennek,vagy nem  mehetnek, akik kifizethetnék a borsos  árakat , nem érdeklődök a müfajra, kiöltözve az első szünetben elmennek? !.

 

63393   Edmond Dantes • előzmény63392 2022-06-19 09:56:41

Csak ismételni tudom magam, ld. 63329. Főig. Úr a saját kérdéseit válaszolja meg friss minisorozatában .. és láss csodát: mindig, mindenben igaza van. Részletesebben ld. 63329. Az első MÁO-bejárási láz elmúltával a drága helyárak elriasztó hatása egyre intenzívebb lesz. Nem lehet mindenkit a "megfizethető"(bb) 3. emeletre száműzni és az élmény sem ugyanaz onnan, állitsa azt bárki is. Azt pedig újólag erkölcstelennek és anyagi szempontból is elítélendőnek tartom, hogy 3.em. jegyekkel a nézőtéri "optika" (értsd: vattázás) céljából letereljék az ottani közönséget a földszintre ... ahol teljes áron vett jeggyel lézengenek ülnek egynéhányan.

Nem jegyeztem fel, hány ilyen-olyan előadás  maradt el az elmúlt 1-2 héten, de figyeltem a jegytérképeket, amik több produkció esetében fájóan zöldek voltak. A keddi Chénier mindenesetre elmarad, mindenki találgathatja, hogy miért, de találgatás helyett elég, ha rápillant a csütörtöki jegytérképre.

63392   joska141 2022-06-19 06:50:06

Néhány fórumtárs – teljes joggal – bírálni fog, mert a Magyar Állami Operaház műsorpolitikáját fogom említeni. Szerintem valahol az jelzés értékű, hogy a jelen hétvége – 18-19-e – 6 azaz Hat (!!!) jegyvásárlásos produkciójából 5 azaz Öt (!!!)  szerepelt/szerepel a féláru jegyeket kínáló portálon! Egyedül a Don Carlos teltházas, mint ahogy az volt a Simon Boccanegra és az lesz az Álarcosbál is, gyakorlatilag a napi szereposztásoktól függetlenül. (Ez utóbbi tényt csak azért említem, mert bármennyire is igaza van chenier fórumtársuknak (63389.szám) a Nyugat lánya szereplőit illetően, ez az előadás sem lett/lesz telt házas.)

Természetesen egyetlen operaház sem játszhat folyamatosan Verdit, Bohéméletet, Diótörőt.

De, ami nálunk van, egy kicsit elgondolkodtató. Nézzék meg a műsornaptárt, az áthúzott, folyamatosan elmaradó előadásokat. Érdekes módon azok az előadások maradnak el, amelyek iránt az érdeklődés – fogalmazzuk így – visszafogottabb.

Talán ez a sok játszási hely? Talán ez a sok műfaj, hogy egyszerre próbálunk minden, de minden réteget megszólítani? Nem tudom. De biztos, hogy nem Főigazgató Úr folyamatos Tatjána levelei fogják megoldani ezt a problémát. Már ha egyáltalán valakit ez érdekel és egyáltalán problémának fogja fel.

63391   Búbánat 2022-06-18 19:09:04

Mindig presztízs volt az Operában dolgozni

AZ ADMINISZTRÁCIÓTÓL A PARÓKAKÉSZÍTÉSIG (1. RÉSZ)

MNO.HU - LENGYEL EMESE – 2022. 06.18.

Márciustól újra a régi pompájában ragyog és várja a látogatókat a Magyar Állami Operaház. 2020-ban pedig az új művészeti központ, az Eiffel Műhelyház is megnyitotta kapuit. Ez a harmadik játszóhely az Erkel Színház mellett. Ahhoz, hogy estéről estére a művészek el tudják kápráztatni a közönséget, több száz olyan ember munkája szükséges, akik a reflektorfény hatósugarán kívül dolgoznak, mégis meghatározó részei az intézmény mindennapjainak. Nélkülük nem tudna létrejönni a produkció. Hatrészes sorozatunk ezt a hátteret mutatja be a színpadműszaktól a jelmez- és díszletgyártáson át egészen a művészeti tárakig.

"Cipész, parókakészítő, kalapkészítő, díszletasztalos, díszletfestő, szobrász – csupán néhány munkakör, amelyeket a következő cikkekben részletesen megismerhetnek. Ám e felsorolás is alkalmas arra, hogy rávilágítson, mennyire sok és változatos feladatkör alkotja a színházi szakmák palettáját. Az általános munkakörök esetében azonos munkaerőpiaci kihívásokkal kell szembenézniük, mint más cégeknek. "

/”Kovács Zsófi – Jogi- és humánpolitikai vezető tájékoztatója nyomán”/

63390   Búbánat 2022-06-18 19:04:32

Mindent is, avagy variációk operaigazgatásra No.3

Origo.hu - 2022.06.18. 09:17

Ókovács szerint az Opera - 225. levél 

1. Kortárs rendezések mellett hogy férnek el a klasszikusok?

2. Mitől függ, mennyi opera- vagy balettelőadást tűz ki az OPERA?

3. Miért nincs több kortárs operacím?

4. Miért lesz valaki operaházi muzsikus?​​​​​​​

63389   chenier 2022-06-18 08:37:43

Az énekesek miatt azoknak is feltétlenül érdemes megnézni a mostani Nyugat lánya előadások valamelyikét, akik nem nagyon rajonganak ezért a rendezésért! 
Boross Csilla elképesztően jól énekel, Agache mint mindig, énekben és játékban is  erős színvonalat képvisel, és László Boldizsár is nagyon jó formában van! 
Végre egy igazán ütős szereposztás!
 

63388   Cilike • előzmény63386 2022-06-14 07:47:35

https://youtu.be/iA2c8Wo31bU. Cotrubas, élő előadás.

https://youtu.be/xF4MC5WB6gw Scotto, élő előadás.

https://youtu.be/3nyi81U5-Qs. Gencer, élő előadás.  

63387   Edmond Dantes • előzmény63382 2022-06-12 09:02:06

Igazad van, de szerencsére -és sajnos!!- mindannyian tudjuk, mikor ír valaki MÁO- és mikor MÜPA-Ringről.

63386   Edmond Dantes 2022-06-12 09:00:26

Ágai Karola Gildáján "nőttem fel". Nekem pont megfelelt, sőt. Biztosan volt kellő mélysége, a magas regisztere pedig ... nem folytatom. Lemez-Gildák és lemez-bárkik nem hasonlíthatók élő előadáshoz, élő előadásban (ahol ott vagyunk) éneklő előadóhoz.

63385   lujza 2022-06-12 00:44:33

Itt Fáy a Don Carlosról ír, a reklámot (könyvreklám) megnézve olvasható el:
https://www.es.hu/cikk/2022-06-10/fay-miklos/anyagi-vonzatok.html

Most nem csoda, hogy nem lelkesedik.

63384   Cilike • előzmény63383 2022-06-12 00:31:32

Azt nem hallottam, de Gencert igen, vagy Cotrubast, vagy akár Scottot. Ez a hangzás számomra az ideális Gildának, jó magasság, világos hangszín  plusz drámai erő. Nem kérek sokat a sorstól. 

63383   Heiner Lajos • előzmény63377 2022-06-11 21:57:00

No, igen kíváncsi lennék, mi a véleménye Milanovról a Toscaninis Rigoletto II. felvonásában. 

63382   -zéta- 2022-06-11 20:29:39

Nem akartok a Müpás Wagnerekkel átmenni a Nemzeti Hangversenyterem... topikba? 

63381   Hangyász • előzmény63379 2022-06-11 11:57:49

Feltehetően a legelején voltak kürtgikszerek. (De hát ha a drezdaiaknál is hamisan/nem egyszerre szólaltak meg azok a fránya fúvósok...)

63380   Hangyász • előzmény63378 2022-06-11 11:52:00

Nagyon köszönöm, jövő pénteken megyek a Walkűrre. A tudtommal kottát olvasni nem tudó Fáy fanyalgása forog fenn - hogy gyönyörű wagneri alliterációval éljek.

63379   Klára • előzmény63378 2022-06-11 08:49:27

Igen, csodálatos Rajna kincse előadás volt. Az én fülem nem annyira tökéletes, nekem nem tűnt fel, hogy probléma lenne a zenekarral. Inkább azon lepődtem meg, milyen sokan elfértek a zenekari árokban, csodáltam, hogy egyáltalán működni tudtak! Igaz, én inkább a pozítivumokat jegyzem meg. Számomra külön öröm, hogy hazai énekeseink megfelelő partnerként működtek közre. Jó lenne azt is megbecsülni, ami a mienk!

63378   lujza • előzmény63375 2022-06-11 02:08:21

Bár nem ebbe a topicba tartozik ez, de Fáy imád rosszat mondani, ha teheti. Az kétségtelen, hogy a Rajna legelején voltak apró fésületlenségek, gondoltam is, látszik, hogy kimaradt két év. De maga az előadás végül fantasztikus lett, hallhattunk egy új, kiváló Alberichet (ne kívánjátok, hogy leírjam a nevét), Konieczny meg egyre jobb, ha lehet még ilyen, és Franz se romlott semmit. Ráadásul a magyarok, élükön Shöck Atalával szintén kiválóak voltak.

És azóta megvolt a Walkür is, amibe Theorin helyett Allison Oakes ugrott be, és egészen csodálatos volt.

63377   Cilike • előzmény63367 2022-06-10 21:36:42

Spinto, igen.  Freni is énekelte, Caballé is, Cotrubas is. Lukács Gyöngyi csodás Erzsébet volt, de hát ő énekelt sok nem drámai szerepet is.  A  legtöbb Verdi szoprán szerep amúgy nem konkrétan egy szűk fachba sorolható, hiszen Violetta is kíván koloratúr- készséget, de van húzósabb része is, amin a koloratúrszopránok meghalnak.  Gildának is el kell énekelni a koloratúrás első felvonást, de a bosszúkettőst is, amiben egy sötétebb szoprán is jól érzi magát.  De a drámainak elkönyvelt Abiagille  belcanto vonásokat is hordoz, akárcsak a Lady Macbeth. Sok múlik a karmester szándékán.

63376   almapüré 2022-06-10 19:48:19

Van a holnap délelőtti Don Carlosra egy jegyem, ha valaki kéri.

63375   Hangyász • előzmény63373 2022-06-10 15:51:44

https://faymiklos.hu/2022/06/10/folytassa_richard Tényleg gyengén muzsikált a Rádiózenekar, vagy csak Fáy szokásos kekeckedésével állunk szemben?

63374   Károly • előzmény63367 2022-06-10 11:34:33

Lukács tökéletes Erzsébeteket énekelt. Szólt ott minden nagy hangon is, de olyan pianissimókat is tartott a magas hangokon, hogy majdnem leestünk a székről! 
 

63373   Klára • előzmény63365 2022-06-10 08:49:04

Kedves Héterő!

Tegnap este olvastam épületes bejegyzésedet, de egy csodálatos Rajna kincse zenéjével a fülemben és élményével a lelkemben nem óhajtottam foglalkozni vele. 

De most válaszolok. Nem tudom, milyen alapon azonosítottad be a "kitiltottat", és ha igen, mi bajod van vele! Nem kérdezem, ez a Te magánügyed! A "jó édes nénikéje" akkor is sértő, ha egyébként egyik-másik fórumtárssal általam ismeretlen okból hadilábon állsz. 

Egyetlen megjegyzés: mi pár éve egy bizonyos DVD kapcsán személyesen találkoztunk a Ludwig Múzeum bejárata előtt! Tehát Te ismersz engem, tudod, hogy létező személy vagyok, ki vagyok, történetesen nő vagyok! Tehát a "Klára" nem nickname, amin ki tudja kicsoda  irogat, hanem én magam vagyok!  Ha ütni akarsz egy fórumtárson, mert nem mindig vagytok azonos véleményen, kérlek engem és az én nevemet ne keverd bele!

Annak idején megköszöntem a Tőled kapott segítséget, és hálával gondoltam Rád, melyben mások is osztoztak. Én a továbbiakban is az akkori Héterőre akarok emlékezni, nem a mostani beírás szerzőjére!

63372   Heiner Lajos • előzmény63371 2022-06-10 07:00:53

Vele sajnos nem. De Te pl. Karikoval nem... legalabbis gondolom.

63371   Edmond Dantes • előzmény63370 2022-06-10 06:01:42

Sass Sylvia..

63370   Heiner Lajos • előzmény63367 2022-06-10 04:39:19

Igen, énekelte, 1998-ban láttam vele a Salzburgi Ünnepi Játékokon, és azt éreztem, ezt a szerepet tökéletesebben nem lehet megcsinálni.

63368   Tejberizs • előzmény63367 2022-06-09 22:46:09

Esetleg "jugendlich-dramatisch" :-)

63367   bermuda 2022-06-09 21:59:55

Jómagam  kevés Carlost láttam élőben,de úgy emlékszem Lukács GYöngyi is énekelte-----ezért én is drámai szopránnak gondoltam.. viszont Tokodyval láttam is..Akkor meg spintónak hallottam.. Persze Cilike okfejtése nyomán .már én sem tudom mit gondoljak... lirainak sosem hittem..

63366   Cilike • előzmény63364 2022-06-09 19:36:33

 Valóban nem túl szerencsés időzítés, ez tény. Elkészülhetett volna, de hiba csúszott a történetbe.  

  Nem, Valois Erzsébet szerepe nem drámai szoprán szerep. Semmi nem mutat erre, se a fekvése, se a jellege. Kifejezetten a lírai attitűd van többségben, amennyire Verdinél ez kategorizálható. Az első ária - "Non pianger, mia compagna", a két Carlos- duett fő motívumai -" Clemente Iddio", " Ma lassù ci vedremo in un mondo migliore". Vagy a quartett - " Che avvenne? Oh ciel, in pianto, in duolo" -, mind lírai részek. 

63365   Héterő 2022-06-09 18:36:33

Nevetségessé válik a szerkesztői tiltás, ha a kitiltott unokaöcsi – az őt mindig égig magasztaló – jó édes nénikéje nevén viszont simán ír. A tiltásnak így semmi értelme. Sőt, a nagynéni is lehet csupán egyike a bőven burjánzó nick-halmaznak.

Vissza kell engedni a kitiltottat, ha a bünti nem működik;
érvényesüljön inkább a tiltásnál emlegetett érdem.

63364   Klára • előzmény63363 2022-06-09 15:02:40

Én se megyek részletekbe, Kedves Cilike, két okból sem.Egyrészt nem láttam azt a "bazi nagy" lépcsőt, tehát nincs véleményem. Másrészt Önnel vitatkozni kb harakirivel egyenértékű, amit nem kockáztatnék meg.

De egy - bocsánat - két halvány kérdést azért felteszek:

1. Mit keresnek a Don Carlos előadásának délutánján a színpadon a Chénier diszletei? Milyen szervezés az ilyen?

2. A MÁO programján, és nyilván a belépőjegyen is a kezdés időpontjaként 18:00 óra van feltüntetve. Nem az, hogy 18:00 óra és .......között valamikor, ha egy másik díszlet elbontása és az aktuális díszlet felépítése éppen elkészül! Milyen hozzáállás az ilyen? Hadd várakozzék a kedves néző a pénzéért! És előre bocsátom, nem a díszleteket mozgató munkatársak tevékenységável van problémám, hanem valami egészen mással.

Kb. 50 éve vagyok rendszeres, mondhatni megrögzött operalátogató. Felsorolni nem tudom azon kiváló énekesnők neveit, akiket ebben a szerepben hallottam, láttam a MÁO színpadán, illetve a különböző operaházakból közvetített előadások alkalmával. Mindig drámai szerepnek gondoltam. Bocsásson meg tudatlanságomért! Világosítson fel kérem, Ön szerint milyen szerep?

 

63363   Cilike • előzmény63362 2022-06-09 14:33:58

Nem mennék részletekbe, kedves Klára, de tudja egy ilyen bazinnagy lépcsőnek ALJA is van... Szintén bazi nagy, és még az sem árt ha stabil, mikor rohangál rajta 100 ember.  Sajnos a Chénier lebontása és a Don Carlos építése nem fért bele a kettő közötti időbe, ez sejthető is volt, hogy így lefz, de higgye el... Azt a lépcsőt a hátul hozzá különböző szinteken csatlakozó feljárókkal  tényleg időbe telik megcsinálni. 

  És még valami : Ádám Zsuzsanna NEM drámai szoprán. Nem, nem, nem. A szerep se drámai amúgy.

 

63362   Klára 2022-06-09 13:47:00

Kedves Fórumtársak, Operakedvelők, Írók és Olvasók!

Távol áll tólem, hogy "Tatjana néném"-hez hasonlítsam magam, nem vetemednék ekkora tiszteletlenségre. Másrészt nem tudható, lézetik-e, élő személy-e egyáltalán, vagy csak jelkép, ahogyan Mikes Kelemen kedves nénje is csak az író fantzáziájában lézetett.

Én valóban létezem, és amiért a képzeletbeli párhuzamot említettem, unokaőcsém nekem is van, aki szintén valós személy, bár kétségtelenül említhető egy napon T. néném rokonával. Nos, kedves rokonom tudja, hogy a Don Carlos megtekintésére jelenleg nincs lehetőségem, de neki volt, ezért levélben írta meg nekem benyomásait. Utólagos engedelmetekkel megosztom Veletek, talán valakit érdekel és örömmel olvassa!  Idézet szó szerint.

" Kedves Klára néném!
Hosszú vándorlásomból hazatérve, le se ráztam bocskoromról az út porát, hanem azonnal az Operaházba futottam, mennydörgésen, villámláson, zivataron át. Oda is érkeztem időben a Don Carlosra, mielőtt 18-at kongatott volna az óra, de hiába vártam bebocsátásra sokadmagammal, erre csak fél hét után került sor, és csaknem 50 perc késéssel kezdődött az előadás. Szereposztást sem kaptam, azt mondták a pirosruhás lányok, hogy nézzem meg az interneten. Megvagyok én a nyomtatott kutyanyelv nélkül is, de visszaállíthatnák a kis táblát a napi szereposztással, biztosan sokan örülnénk neki. Vártam, hogy előadás előtt, az 50 perces késésért egy bocsánatkérést a hangosbemondón elhadarnak, de ez elmaradt. Állítólag a díszletet kellett még építeni, ez volt a késés oka. Felmegy a függöny, a díszlet összesen egy sor fehér lépcső, mit kellett ezen annyit építeni?
Ez egy érdekes opera, azonnal egy tenor áriával kezdődik, a kezdőhangok zenekari kiséret nélkül. A vendégtenor Carlo Ventre belekezd. Úristen! Embert énekelni ennyire hamisan még sohasem hallottam. Ez a tenor amolyan elbődülős fajta, hangja betölti az egész teret, ami ebben az esetben még fájdalmasabb. Súlyos intonációs problémái ha menet közben valamelyest javultak is, végigkísérik az egész produkcióját, tönkretéve nem is annyira saját áriáit, mint inkább az összes duettet, tercettet kvartettet. Magunkon kívül a partnereit is nagyon sajnálom, el sem tudom képzelni, hogy egy ilyen hang mellett hogyan lehet tisztán énekelni. Nagy kár, nagyon nagy kár. Aztán itt van ez a Fülöp király (Palerdi András). Emlékeimben ezt a szerepet mindig fajsúlyos basszusok élnekelték, hát Palerdi távolról sem az, alsó- és felső regisztere hiányzik, és a középső sem zengzetes. Ezt leszámítva hiba nélkül abszolválja a szerepét, hozza a tőle elvárhatót. Gábor Géza nem volt rossz, de nem tudta megismételni az Istenek alkonyában nyújtott eljesítményét. No, de. No, de van még egy basszus szereplő ebben az operában, ha nem is nagy szerep, de nem is kicsi, és még a végszó is nagyjából az övé, a neve: Köpeczi Sándor. Éééés igeeen!! Ez egy igazi basszus, itt van a jövő basszusa, őt foglalkoztassátok! Az opera.hu csak annyit ír róla, hogy magánénekes. Azért aki keres, az talál róla kicsit több infót is az interneten. Mindenesetre számomra nagyon kellemes meglepetés volt az ő szereplése. És nem ez volt az egyetlen kellemes meglepetésem, mert ettől kezdve csak jóról, és még jobbról tudok beszámolni. A férfiak közül kiemelkedett Szegedi Csaba nagyszerű Posa márki alakítása.Itt van ez a két nő, Gál Erika és Ádám Zsuzsanna: frenetikusak voltak. Ez a kettős igazi világszínvonalú produkciót nyújtott, nem is tudok mit mondani, talán csak annyit, hogy Erzsébet utolsó felvonásbeli áriája beleégett a szívembe. Van újra egy fantasztikus drámai szopránunk, akiért érdemes lesz az Operába járni. Ezért az egy áriáért is érdemes volt elmenni a mai előadásra. De persze nemcsak ezért. Mert ott volt ez a kis olasz emberke, Leonardo Sini, aki, csodát művelt a zenekarral, jóvoltából ma este a mennyet és a poklot is bejárhattuk, tündöklően szólalt meg Verdi egyik legnagyobb operája. És persze köszönet az énekkarnak, annak a csodás csellósnak, és mindenkinek, csodálatos este volt. Teltház, szünni nem akaró vastaps.
Én optimista és örökösen reménykedő ember vagyok, de most érzem, és tudom is, hogy van alapja a reménykedésemnek: "lesz még egyszer ünnep a világon".
Szóval fussatok, menjetek, nézzétek meg ezt a produkciót. Lesz még három előadás ebben az évadban, és a három előadásra még összesen 6 szabad jegy kapható. Ne fussatok: rohanjatok.
Be is fejezném Klára néném a kis élménybeszámolómat, remélem te is kedvet kaptál a Don Carloshoz. Ha most nem kapsz jegyet, akkor se búsulj, lesz még jövő évad, lesz még búza, lesz még lágy kenyér.
Szeretettel ölel, öcséd:
András"

Ennyi!

 

 

63361   Cilike • előzmény63353 2022-06-09 12:49:17

 Annyira bírom az ilyen gondolatolvasókat.  Aki magából indul ki, és nem bírja elképzelni, hogy másnak esetleg más a véleménye, ez is egy pszichés állapot.  Amúgy most komolyan: mikor érdekelte a művészeket, hogy tetszik-e a közönségnek a művük? Az a tömegkultúra, amire gondolni tetszik. Jó néhány ma ismert népszerű opera megbukott, mert éppenséggel nem a közönség igényeit szolgálta ki. 

63360   Héterő • előzmény63359 2022-06-08 21:10:18

                    (qui)             qui

63359   Edmond Dantes • előzmény63358 2022-06-08 19:24:31

Vigyázat, aggályos a kérdés! Lehet, hogy a válasz elé 18-as karikát kell majd tenni. Honi soit quy mal y pense.

63358   joska141 • előzmény63357 2022-06-08 19:04:55

A Momus „Nemzeti Hangversenyterem…” fórum oldalon 5484.számú hozzászólásban Fischer Ádám Wagner-napok bevezető interjúja került belinkelésre. Az interjú címe a következő:

„Fischer Ádám: A vállammal érzem, ha unatkozik a közönség”. Fischer Ádám az interjúban ezt a kijelentést részletezi, árnyalja.

Tisztelettel kérdezem: Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr melyik testrészével érzi, ha az általa vezetett Operaház/Eiffel Műhelyház/Erkel Színház valamely eseményét nem az elvárható érdeklődéssel fogadja a közönség?                                       

63357   Búbánat • előzmény63327 2022-06-08 09:12:29

Mindent is, avagy variációk operaigazgatásra No.2

ORIGO - 2022.06.07. 08:20

Ókovács szerint az Opera - 224. LEVÉL

Tehát újra 5 alapkérdés és 5 alapvető válasz:

1. Miért veszik olyan hamar le a darabokat?

2. Miért kell ennyiféle címet játszani?

3. Miért csak hétvége felé játszanak?

4. Mitől függ, melyik mű melyik színházban megy?

5. Miért magyar énekesek lépnek fel a legtöbb szerepben?

63356   fbcs 2022-06-07 09:00:09

Köszönöm a választ.
Valóban, előfordulhat kivételes esetekben hogy egy kifejezetten nagynevű énekes lemondja a rendezésre hivatkozva, elfogadom. Jelen esetben viszont az opera és Polenzani is adott tájékoztatást arról, hogy betegség miatt változik a szereposztás. Ezért részemről továbbra is rosszmájúnak és megalapozatlannak tartom azokat a megjegyzéseket, miszerint a rendezés miatt ne jönne.

63355   joska141 • előzmény63354 2022-06-07 05:24:11

Tisztelt fbcs! Polenzaniról semmi ismeretem, nálunk az Opera jó szokása szerint most sem indokolta a szereplőváltozást. De a hozzászólásában felvetett kérdésre – idézem: „de bárki komolyan veszi, hogy egy profi énekes lemondana egy produkciót, csak azért, mert nem tetszik neki a rendezés?” válaszolok.

A napokban nagy port vert fel, különböző nyilatkozatok voltak ide-oda Roberto Alagna és felesége Aleksandra Kurzak januári, barcelonai Tosca produkció együttes lemondásáról. Minden nyilatkozat egyöntetűen tartalmazza, hogy Alagnáék a szereplést azért mondták le, mert nem tudnak azonosulni a rendező elképzeléseivel. Alagna szerint ő Puccini Toscájában szerepelne, nem pedig a rendező Rafael R. Villalobos Toscájában.

63354   fbcs • előzmény63353 2022-06-06 20:50:54

Ne haragudjon senki, de bárki komolyan veszi, hogy egy profi énekes lemondana egy produkciót, csak azért, mert nem tetszik neki a rendezés? Kiírná, hogy beteg, és rendkívül sajnálja, hogy nem tud eljönni Magyarországra (saját facebook oldalán)? Már maga a feltételezés is sértő Polenzanira nézve szerintem, erőteljesen kétségbevonná a profizmusát... (Zárójelesen: különben azért ez még csak nem is valami extrém rendezés, se magyar, se világviszonylatban..)

63353   peter 2022-06-06 19:49:33

Polentzanit meg tudom érteni. Én is ezért nem vettem jegyet az egyébként egyik kedvenc operámra a Don Carlosra. A korábbi rendezés, diszletek, kosztümök telitalálat volt! A mai rendezőket nem az érdekli, hogy a néző mit szeretne!

63352   CAPEHU • előzmény63349 2022-06-06 19:28:57

..pl, ? mindenhol ott van?,,irigyeljük

63351   Búbánat 2022-06-06 13:34:22

A Don Carlos tegnap esti előadására a tavalyi Covid-időkben online bemutatott és morbid rendezés ellenére néhány foghíjjal de megtelt az Operaház nézőtere.  A nagy olasz komponista zseniális dalművének ezt a féle (meg)rendezését elsősorban a fellépő énekművészek, az énekkar, a zenekar és az olasz karmester nagyszerű tolmácsolása viszik, vihetik sikerre; ahogy ezen az estén is tapasztalhattuk ezt: a kiváltott lelkes fogadtatás tapsviharban és brávókban fejeződött ki.  Az ünneplés szólt különösen az Ebolit alakító Gál Erikának (Szvétek László, aki délután még a Budapesti Operabarátok Egyesületének Klubdélutánján volt jelen az Erkel Színházban és énekelt is ott, ezúttal itt a közönség körében foglalt helyett és tölthette el nem először öröm feleségének elismerése a művészi énekteljesítményéért), Ádám Zsuzsannának (Valois Erzsébet), Szegedi Csabának (Posa márki), de nekem tetszett a vendégszereplő, uruguayi származású Carlo Ventre (tenor) bemutatkozása is az opera címszerepében. Palerdi András (II. Fülöp), Gábor Géza (Főinkvizitor), Köpeczi Sándor (Egy szerzetes) alakítása, valamint az Opera Énekkara, Zenekara és az ötfelvonásos, grandiózus opera zenei oldalát összefogó- irányító, kiváló fiatal de már nemzetközi hírű dirigens, Leonardo Sini mind, ugyancsak tisztes teljesítménnyel járultak hozzá ezen az estén a produkció végül is kirobbanó sikeréhez.

63350   miketyson • előzmény63345 2022-06-06 07:31:01

Ő úgy tudja magáról, hogy beteg. de te biztos jobban vagy informálva

63349   Cilike • előzmény63345 2022-06-06 07:20:43

Projekció. Polenzani játszott már ennél extrémebb rendezésben is. 

63348   Búbánat 2022-06-05 23:02:42

Felavatták Magyarország címerét a Magyar Állami Operaházban + képgaléria

mno.hu

A nemzeti összetartozás napja alkalmából 2022. június 4-én, szombaton, az esti Figaro lakodalma előadás előtt avatta fel a felújított Andrássy úti Ybl-palota színpad felett elhelyezett országcímerét a Magyar Állami Operaház. Közreműködött Hoppál Péter, a Kulturális és Innovációs Minisztérium kulturális államtitkára és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.

A körülbelül 1,5 m × 1,5 m-es alkotást az Opera szcenikai műhelyének művészei, Raffay Dávid és Illyés András szobrász, valamint Báró Péter festő készítették.

63347   Búbánat • előzmény63346 2022-06-05 22:59:10

Ma hallottam az Operabarátok Klubdélutánján az Erkel Színházban:  Aczél András rendező "pletykálta" el nekünk, hogy az elmúlt két nap során kedvező fordulat történt  a színház jövőbeni sorsát illetően; az eddigi kósza hírek cáfolatául biztos forrásként számolhat be arról, hogy nem lesz fenntartó váltás és továbbra is az OPERA kötelékében marad az ERKEL. A szükséges épületrészek felújítására (egy-két év)  bezár a színház, utána újra lesznek opera- és balettelőadások, talán kevesebb számban, mint eddig volt, ugyanakkor mint befogadó színház egyéb zenés-műsoros produkciók színhelyeként is funkcionálni fog az épület. 

63346   tollnok 2022-06-05 22:08:22

Jut eszembe Tatjána nénjének Szilveszter érdekes mód a Primavera lemondás kapcsán szemérmesen hallgat. Pedig kíváncsi lennék miket zagyválna össze, de ház a narancsosok esetében a köpenyegforgatás egyébként nem meglepő: anno szívügye volt Szilveszternek az Erkel Színház, most már inkább bezárná, anno szívügye volt a vidéki opera előadások Budapestre hívása, most már inkább lemondta. Bravo! Mi lesz a következő kedves Szilveszer? 

63345   CAPEHU • előzmény63341 2022-06-05 13:50:51

Polenzani nem beteg, nem covidos, egyszerüen  nem hajlandó a rendezést elfogadni, 

 

63344   tollnok • előzmény63343 2022-06-05 11:44:52

Megjegyzem azt is, hogy nekem azzal a Fausttal rendezés ügyileg sok bajom nem volt. A kórus remekelt és voltak jó szereposztási megoldások - még egy jó vendég Mefisztónk is, bár az első széria nem indult zeneileg fényesen a főszerepre kiválasztott énekes totál tévedés volt. 

63343   tollnok • előzmény63335 2022-06-05 11:43:24

Ez igaz, hogy most is van, de gondoljunk csak a Faustra: a népszerű opera első szériája a bemutató évében teltházzal ment, aztán utána nem igazán voltak teltházak. Ebben biztosan szerepet játszott a rendezés. El tudom képzelni - lehet nem lesz igazam - hogy ezzel a Don Carlosszal is ez lesz. Mondjuk nekem a szereposztással tavaly több bajom volt végül, mint a rendezéssel, mikor még online közvetítték az előadást. Eme nem túl pozitív élmények hatására én idén a Don Carlost kihagytam. 

63342   Edmond Dantes • előzmény63341 2022-06-04 17:31:23

Na, tetszik látni, vannak ilyen dolgok és ilyen emberek. Fogalmam sincs róla, kiről s miről van szó, de reméljük, vannak olyan emberek is, akik betegesen "Orbán-rajongók" és képesek jót írni 1-1 rendszerkritikus produkcióról. Már ha elmennek olyanra. Én ugyan ilyen honfitárssal meg nem találkoztam, de ami késik, talán nem múlik. Bár a "rendszerkritikus" produkciók mintha fogyatkoznának. Miért is?

PS Jut eszembe: ön mikor is látott legutóbb Alföldi- vagy mondjuk Pintér Béla-rendezést?

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin

11:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház, Bánffy Miklós terem

Operavizsga
Római láz / Idomeneo / Kréta királya

17:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Várai Domonkos (zongora), Drahos Botond (harsona), Rinkó Krisztián (cselló)
Szent István Filharmonikusok
vez.: Horváth Gábor

"Versenygyőztes fiatalok hangversenye"

19:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

John Cranko / Pjotr Iljics Csajkovszkij / Kurt-Heinz Stolze: Anyegin

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Professzorok: Magnus Lindberg, Eötvös Péter, Vajda Gergely
Karmesterek: Rajna Martin (mentorált karmester) és a mesterkurzus kiválasztott fiatal karmesterei
Ensemble Ars Nova (FR)
"Fókuszban Magnus Lindberg - Az Eötvös Péter Alapítvány mesterkurzusának zárókoncertje"
Kecskés D. Balázs: Extroadesia – ősbemutató
Jongsung OH: új darab – ősbemutató
Paul Hindemith: Kammermusik no. 1., op.24/1
Francisco Dominguez: Sol de invierno – ősbemutató
Magnus Lindberg: Jubilees – magyarországi bemutató
A mai nap
történt:
1870 • A walkür bemutatója (Bayreuth)
született:
1914 • Wolfgang Windgassen († 1974)
1933 • Claudio Abbado, karmester († 2014)