vissza a cimoldalra
2021-01-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11567)
A csapos közbeszól (95)

Társművészetek (2214)
Régizene (5865)
A nap képe (2261)
Balett-, és Táncművészet (6044)
Gioacchino Rossini (1042)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4341)
És te mit láttál a youtube-on? (429)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5046)
Marilyn Horne (488)
Lisztről emelkedetten (1031)
Kortárs zene (108)
Pantheon (2808)
TOP 10 - Kedvenc énekesek (294)
Franz Schmidt (3760)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2137)
musical (199)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (ALASZKA, 2002-07-25 08:02:53)

   
62487   Búbánat 2021-01-08 20:48:06

Tájékoztató a 2020-ban elmaradt előadásokra szóló jegyek és bérletek visszaváltásáról

Opera.hu - 2021. január 7. 13:56

A Magyar Állami Operaház a 2020-as évben a járványhelyzet miatt elmaradt előadásokra szóló jegyek és bérlethányadok visszatérítését vagy utalványra való váltását 2021. január 31-ig meghosszabbítja. Az intézmény egyben felhívja tisztelt Vásárlói figyelmét, hogy a határidőn túl érkezett kérések teljesítésére már nem lesz lehetőség.

62486   Búbánat 2021-01-04 12:18:04

Múltidéző

  • Pesti Hírlap, 1925. április 1925-04-26 / 94. szám

SZÍNHÁZ ÉS  ZENE

A Denevér  - mint divatrevükeret

A cél szentesíti az eszközt. A jótékonycél — a divatrevüt. Csakis ezzel indokolható ez a mai operaházi előadás. A Denevér-t adták, ezt a klasszikus operettet; elsőrangú szereposztásban, még a legkisebb szerepekben is operaházi művészekkel; de ez a dísz-előadás csak kerete volt egy — tavaszi divatrevünek! Wagner színpada ezúttal átalakult konfekciósok kirakatává;  Brünnhilde és a valkűrök helyét mannequin-ek, magyarul probirmamzellek foglalták el; és a grállovag ezüstös vértezete és hattyúsisakja helyett a legújabb modellek, ruhában és kalapban, exponáltattak. Enyhítő körülmény: az operaházi B-listások érdekében, az u. n. társadalmi gyűjtési akció javára történt.

Ezt a művészi 92-dik szakaszt alkalmazva, elismerjük, hogy az előadás nagy művészi sikerét megfelelő anyagi eredménnyel is támogatta ez a díva revü. Operaházi érdemes, de elbocsátásra ítélt tagok fizetését talán össze is hozza ez a stilizált tányérozás. De nem érhették volna el ezt az anyagi eredményt tisztán művészi eszközökkel is? Hát csak úgy lehet gyűjteni, hogy az adakozót egyúttal másfajta költekezésre, például új toilettek megrendelésére is csábítják? És Alpár Gitta, Relle Gabi, Gábor József, Palló Imre, Rózsahegyi Kálmán művészi teljesítménye nem volna elegendő attrakció, hanem támogatni kell még azt ilyenféle divat-árumintavásárral is?

De nem kifogásoljuk tovább a befejezett tényt. Hanem örömmel megállapítjuk, hogy a Denevér szombati és vasárnapi előadására minden jegy elkelt; és ehhez a szép eredményhez az említett művészeken kívül a csipke és ruche, a selyem és batiszt is hozzájárult. És a konfekciósok talán viszonozzák az operaház vendégszeretetét azzal, hogy ők viszont szalonjaikban időnként előadják majd a Götterdämmerungot. Vagy pedig felruházzák az operaház liliomjait — árengedménnyel.

Tehát a Denevért adtak, elsőrangú szereposztásban. Sajnos, az előadás részletes méltatására sem időnk, sem helyünk; csak általános vonásokra szorítkozhatunk. Az előadás egyik művészi szenzációja Alpár Gitta alakítása, Adél szerepében. A kiváló koloratúra-díva, amióta operettben is vendégszerepelt, elsőrangú szubrettnek is bizonyult, ötletes játéka, pajkos humora és jelentős színésztehetsége ezúttal is hatásosan érvényesült; a nagy kuplé-egyveleg, a kacagó-dal és az arietta előadásában pedig ritka szép hangja és virtuóz énektechnikája aratott viharos elismerést. — Operánk másik fiatal, de máris méltán népszerű primadonnája, Relle Gabi, Rozalindát személyesítette, énekben és játékban egyaránt kitűnően; betétül Szabadosnak ripigis-ropogós refrénű csárdását énekelte, cigányzene kísérettel és olyan zajos sikerrel, hogy meg is kellett újráznia.Gábor Józsefnek Eisensteinje, ismert és gyakran méltatott jeles alakítás; Alfrédnak, az énekmesternek, szerepét a gyöngélkedő Környey helyett Ocskay adta, ugyancsak zajos sikerrel; Dömötör Ilona pompás Orlofszky hercegének kupléját nyílt színen is megtapsolták; Palló Imre kitűnő Falke, Dalnoki Viktor kacagtató fogházfelügyelő és Kruyswick Annie szemrevaló Ida volt;  Frosch fogházőrt pedig fejedelmi humorral játszotta Rózsahegyi Kálmán. A második felvonásban a vendégkoszorút gyarapították, a Mesterdalnokok mester-felvonulásának zenéjére, jellemző operai szerepeik jelmezében párosával bevonuló operaházi magánszereplők, kik azután a kórussal együtt énekelve, eszményi szépségre emelték az együttesek fonetikai hatását. Majd a Gioconda-opera közzenéjére felvonultak a divatrevü szépséges néma szereplői, nagy irigységet keltve szebbnél-szebb toalettjeikkel; majd nagy balett-betét következett: a Kék Duna-keringőt eltáncolták Ptasinszky Jozefin és Kőszegi Ferenc; a Pázmán lovag c. vígopera zenéjére pedig Keresztes Mariska, Almási Sári, Andor Tibor és Brada Rezső, valamint a tánckar adtak elő nagy ballabilet.
Ha még fölemlítjük, hogy a hatásos rendezéssel Márkus László és Mihályi Ferenc végeztek dicséretes munkát; hogy a nyitányt és az első felvonást Máder Rezső, a másodikat Tittel Bernát és a harmadikat Pető Imre vezényelte, úgy beszámoltunk a szép, tarka est változatos eseményeivel.

A közönség zajos tetszéssel fogadta a művészi és anyagi tekintetben egyaránt nagysikerű előadás minden részletét. És ez a kényes ízlésű, nagyigényű közönség, — ott volt a kormányzó úr ő főméltósága nejével, József főhercegék, Izabella főhercegnő leányával, gr. Apponyi Albert családjával, ott volt a születési és a szellemi arisztokrácia számos illusztris képviselője — éjfélig lankadatlan érdeklődéssel nézte és tapsolta a hosszúra nyúlt előadás minden részletét.

De igen érdekes volt a színfalak közti világ is; a túlzsúfolt öltözőkben (hiszen az operaház valamennyi magánénekese egyszerre öltözködött ott ma este) életveszélyes tolongás, a folyosókon valóságos virágkiállítás, a színfalak közt külön kamarák a divatrevü szereplői számára, magán a színpadon pedig a felvonásközökben egyre fotografáltak — olyan volt a színpad és a kulissza, mint a megzavart hangyaboly. De azért sehol sem volt a legcsekélyebb izgalom — csak öröm és vidámság, főleg a B-listások körében ...

Dr. Béldi  Izor

62485   joska141 2020-12-08 06:00:23

Mai cikk az internetről:

https://metropol.hu/aktualis/a-szinpad-helyett-a-mentoknel-onkenteskedik-a-magyar-enekes-127402/?utm_source=hirkereso&utm_medium=cikklista&utm_campaign=hirkereso

A cikkben – többek között – a következők olvashatóak:

„Diszpécsernek állt Bernáth Éva, a Magyar Állami Operaház fiatal magánénekese. Az Országos Mentőszolgálatnál telefonon keresi azokat az embereket, akik Covid-19 tesztre várnak. Bernáth Éva kollégája, Rezsnyák Róbert is jelentkezett önkéntes diszpécsernek, ám ő még nem került sorra.

Évát őszinte büszkeséggel tölti el, hogy a tánckar, a zenekar, az énekkar, a színpadi háttértárak, a játékmesterek, a műszakosok, és a titkárság munkatársai közül is annyi a jelentkező, hogy egymás elől kapkodják el az időpontokat.”

A legteljesebb tisztelet és elismerés illeti meg a cikkben felsorolt embereket, mind egy szálig. Ez az igazi jótékonyság, amivel példát mutatnak mások számára is.

Persze lehet a járvány kapcsán (lásd: Eiffel Műhelyház 513.számú hozzászólásban idézett Tatjána levél) a „velük élő” néhai Gáspár Sándorra hivatkozni.

Ez is egy cselekvési forma, ki-ki eldöntheti, hogy melyik a szimpatikusabb.

62484   Búbánat • előzmény62483 2020-11-19 12:52:02

Bartók mint szarvas, Kodály mint lombos fa, avagy a továbbélő tanításról

2020.11.19. 07:07. Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 157. LEVÉL

"Édes Néném,..."

 

62483   Búbánat • előzmény62480 2020-11-19 12:14:39

https://kanadaihirlap.com/2020/11/10/fak-es-szarvasok/

Kanadai Magyar Hírlap - Ottawa

"Fák és szarvasok"

2020 NOVEMBER 10 5:20 DE.

/Révay András/

A Magyar Állami Operaházban hagyományosan, minden évben november 7-én, Erkel Ferenc születésnapján, az Intézmény saját díjainak kiosztásával, új Örökös tagjainak bemutatásával ünneplik a Magyar Opera Napját. Korábban a programhoz tartozott még Erkel szobrának megkoszorúzása, de ez az idén elmaradt. Az ünnepséget a járványhelyzet miatt nem az Operában vagy az Erkel Színházban tartották, a helyszín ezúttal a jobb egészségvédelmi lehetőséget kínáló Eiffel Műhelyházban volt.

Érdekes és szemléletes hasonlattal érzékeltette négy kiemelkedő zeneszerzőnk szerepét a magyar zeneirodalom történetében Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója. Évekkel ezelőtt, Nádasdy Kálmán és Szinetár Miklós egy régebbi beszélgetésében bukkant fel – Bartókról és Kodályról szólva – a hasonlat, melyet ő most Erkel és Liszt párosára is vonatkoztat. Bartók egy szarvas, aki helyszínekről helyszínekre ugrál, szökell, mindig máshol van, Kodály pedig egy nagy lombos fa, mélyen egy helyben gyökerezve, ott éli le az életét, árnyékot ad, díszíti a tájat. Ám a szarvas olykor felkeresi, hozzádörzsöli az agancsát és mindkettőjüknek fontos, hasznos, szükséges ez a találkozás. Ugyanez a kép igaz a magyar zenekultúrát megalapozó két személyre; Erkel Ferencre és Liszt Ferencre. Mindketten a reformkor gyermekei, amikor a magyar nemzet önmagára ébred, igyekszik önmagára találni. Liszt franciául mondja el, hogy ő magyar – annyira nem itt él, csak itt született, a másik viszont soha nem hagyja el az országot. Van szarvas és van lombot adó fa. Mindkettő kell ahhoz, hogy a magyar kultúra kitekintést is kapjon a világ dolgaira és legyen állandósága is, amelyre mindig lehet számítani. Ez a kettősség ad a mi kicsi nemzetünknek akkora kultúrát, ami bőven túlterjeszkedik saját határain, de amibe kapaszkodhatunk is. A főigazgató beszédében felvillantotta, milyen magyar műveket játszottak az elmúlt tíz évben, tettünk-e eleget azért, hogy értékes hazai alkotásokat mutassunk be? Volt tizenkét ősbemutató, melyek ebben az időben kerültek először közönség elé. Szerepelt köztük Vajda János és Gyöngyösi Levente egy-egy darabja, Varga Judit, Szerelem című egyfelvonásosa, Tallér Zsófi gyermekoperája a Leander és Lenszirom vagy Selmeczi György operája, a Spiritiszták. Voltak persze olyanok, melyek már jó ideje részei a magyar kultúrának, mint például Erkel három operája, a Dózsa György, a Báthori Mária és az Erzsébet.Ebbe a sorba illik a „nulladik” magyar opera, aminek csak a szövege maradt fenn, ez az Orbán György féle Pikkó Hertzeg vagy Eötvös Péter műve, a Vértelenül (Senza sangue), mely a gyilkosság, a bosszú, a megbocsátás és vágyakozás témáját dolgozza fel. Színre került öt balett ősbemutató is, közöttük Lehár Ferenc örökzöldje, a Víg özvegy, Ronald Hynd átdolgozásában, látványos balett formában mutatkozott be az operaszínpadon.  Az elmúlt évtized bővelkedett sikerekben. Ide kívánkozik Szokolay Sándor operája, a Hamlet, Ligeti György, eredetileg Stockholmban, 1978-ban bemutatott kétfelvonásosa, a Le grand macabre, Madarász Ivántól az Utolsó keringő, ő most éppen az emlékezetes Sántha Ferenc novellából, Fábry Zoltán filmjéből ír operát, ez lesz Az ötödik pecsét. Ám a visszaemlékezés nem szorítkozott pusztán csak felsorolásra.

A Magyar Opera Napját ünneplő közönség részleteket láthatott néhány nagy sikerű előadásból. A műsorblokkot Szent István foglalta keretbe, az első elhangzott részlet Erkel utolsó operájából, az István királyból Imre herceg és Crescimira duettje volt. Kodály, Háry Jánosából a Szegény vagyok áriát Balga Gabriella énekelte. Részlet hangzott el Vajda János darabjából, a Mario és a varázslóból és több, más magyar zeneműből.

A műsorblokk összesen mintegy negyven percig tartott, zárásaként az István, a király musical „Felkelt a napunk…” kezdetű nagy slágerét a közönség az előadó művészekkel együtt énekelte.

Az ünnepség az Intézmény saját díjainak kiosztásával, új Örökös tagjainak bemutatásával folytatódott. A balettművész nők közül Az évad kartáncosa elismerést Asai Yuka, a férfiak közül Morimoti Ryosuke kapta. Átadták a 25 éves munkaviszonyt jutalmazó jubileumi gyűrűket, a Sudlik Mária-díjat Zempléni Mária, a Seregi László-díjat Venekei Marianna koreográfus vehette át. Idén a legkiválóbb teljesítményt nyújtó művésznek járó Solymosi Művészeti díj tulajdonosa Dimcevski Alexandre koncertmester lett, Berczelly István operaénekes pedig a Mesterművész címet kapta.

 A Magyar Állami Operaház címzetes főigazgatója, Szinetár Miklós elmondta: az Eiffel Műhelyház óriási ajándék a magyar operajátszásnak és ettől a mostani Örökös tagság okleveleinek kiosztása különösen ünnepélyessé válik. Láthattunk, hallhattunk ma az új magyar operák bemutatásakor olyan művészeket, akikről bátran elmondhatjuk, közülük kerülnek ki a jövő örökös tagjai, nélkülözhetetlen, szerves részei, oszlopai lesznek az Operaháznak, mint azok, akik most kapják ezt az elismerést. Beszélt arról is, hogy hatvan évvel ezelőtt, az Erkel színházban volt műsoron a Fra Diavolo című darab. Van benne egy jelenet, melyben Házy Erzsébet éjszaka hosszan vetkőzik és nem tudja, hogy rablók meglesik. Az egyik rabló Domahidy László volt, akinek minden mozdulatától harsányan nevetett a közönség. Majd Házy Erzsébet az ária közben elkezdett imádkozni, Domahidy megrendül, térdre esik, ő is imádkozik – és a nézőkben bennfullad a nevetés. Egyik pillanatról a másikra, varázslatot valósított meg, ekkor és még sok más műben a színpadon. Ezért is emlékezünk most meg róla az Örökös tagság oklevelével. A díjat fia, az ugyancsak énekes Domahidy László – jelenleg is több neves külföldi operaház művésze – vette át.

Szintén posztumusz díjat kapott Fülöp Attila, egykori magánénekes és Gregor József, a nagyszerű basszus operaénekes. Az ő oklevelét lánya, Gregor Bernadett színésznő vehette át.

Az élő művészek közül az Örökös tagok sorába léphetett Pitti Katalin. Az ő művészetéről szólva Szinetár Miklós egy olyan történetet mesélt el, ami kiválóan érzékeltette: a legjobb helyre került az elismerés. A „tanár úr” egy vidéki rokona nem szerette az operát, nem is járt ilyen előadásokra. Nagy unszolásra, végül egyszer mégis elment a Traviata-ra. Pitti Katalin énekelt és az akkor már ötvenéves férfi az előadás végén sírt. Annyira megrendítő volt az élmény. De ugyanez számtalanszor megismétlődött Japánban, mert ahányszor elénekelte Violetta szerepét, az előadások végén síró közönség, fiatalok, idősek várták és kérték tőle az autogramot. Nagyon nagy dolog, amikor a színpadról valaki a nézőket el tudja varázsolni. Gyönyörűen énekelt, de nem csak énekelt. Valamit átadott a személyiségéből, az egyéniségéből, ami meghat, érzelmekre késztet. Végül is ez a művész életének értelme!

62482   Edmond Dantes • előzmény62481 2020-11-12 09:04:13

Szerintem nem a hír jó vagy rossz, hanem az, ami a hírt kiváltotta: a kormánydöntés. A kormánydöntés szükséges volt, de súlyosan elkésett és még mindig nem elégséges...másfelől egyéb huncutságok intézkedések meghozatalára is sor kerül(t), amiknek kétségkívül semmi köze a járványhoz. MÁO a továbbiakban nem kényszerül az erőltetett látszatévad folytatására. Ezek után már csak az az apró kérdésem lenne: ha "Az 2020. november-december hónapra megvásárolt jegyeket az Opera igény szerint utalvány vagy készpénz formájában váltja vissza.", akkor remélhetik-e a 2019/2020-as évadban, a járvány első szakaszában elmaradt előadások bérlet- és jegytulajdonosai, hogy bérletük-jegyük ellenértékét végre-valahára készpénzben (is) visszakaphassák?  Egy sok milliárd (köz)forintból fenntartott intézmény esetében ez talán nem jelent megoldhatatlan feladatot és pénzügyileg sem dönti romba a "világ egyik legnagyobb" zenés színházát. 

62481   joska141 2020-11-12 01:24:10

A cikk címében már benne van a tartalma:

https://www.blikk.hu/sztarvilag/kultura/magyar-allami-operahaz-bezar-iden-mar-nem-nyit-ki/nsee3tc?utm_source=hirkereso&utm_medium=hirkereso&utm_campaign=hirkereso

Figyelembe véve a tavalyi-idei zenei-operai állapotokat, tapasztalatokat, hogy ez a hír jó vagy rossz, mindenki a saját ízlése szerint döntse el.

62480   Búbánat 2020-11-09 11:27:27

Az Opera honlapjáról:

Új Örökös Tagja és Mesterművésze köszöntésével, belső díjak átadásával ünnepelte Erkel Ferenc születésnapját az Opera szombaton az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós termében.

A Magyar Állami Operaház 2013 óta ünnepli a nemzeti romantikus opera megteremtőjének születésnapján a Magyar Opera Napját, 2015 óta pedig ezen a napon jelenti be új Örökös Tagjait, valamint adja át azon elismeréseit és díjait, amelyeket korábban az évadnyitó társulati ülésen, szűk körben vehettek át az intézmény művészei és munkatársai.

Magyar Állami Operaház Örökös Tagjai idén Pitti Katalin operaénekest választották soraikba, Domahidy László és Gregor József operaénekesek, valamint Fülöp Attila, az Opera egykori magánénekese, főtitkára és ügyvezető igazgatója pedig posztumusz részesült az elismerésben. A Magyar Állami Operaház Mesterművésze lett Berczelly István operaénekes, aki a tavasz folyamán odaítélt Kossuth-díjával érdemelte ki a kitüntető címet.

A magánénekesek közül az ösztönös tehetséget és színpadi személyiséget elismerő Sudlik Mária-díjat Zempléni Mária kapta. A magyar balett-történet meghatározó, külföldön is elismert alakja, Seregi László emlékét őrző Seregi-díjat Venekei Marianna koreográfusnak, a Magyar Nemzeti Balett első balettmesterének ítélték oda. A diótörő c. balettprodukció előző évados sorozatában a legkiválóbb teljesítményt nyújtó művésznek odaítélhető Solymosi Művészeti Díjat idén a zenekari tagok közül vehette át Alexandre Dimcevski koncertmester. Az együttesek belső szavazásai alapján a 2019/20-as évad énekkari művésze Haris Nadin és Zsigmond Géza, zenekari művésze Szélpál Krisztina oboaművész, kartáncosa pedig Asai Yuka és Morimoto Ryosuke. Az Opera ezen kívül idén is jubileumi arany emlékgyűrűvel köszöntötte azokat a művészeket és munkatársakat, akik 25 éve dolgoznak közalkalmazottként az intézménynél.

A díjátadót megelőzően az Opera 13 vezető énekese 13 operaáriát adott elő zongorakísérettel, a magyar operajátszás nagyjaira emlékezve.

62479   Edmond Dantes 2020-10-31 09:32:44

Ne csüggedjen az Orvoskamara, se a szakszervezet, avagy az Operában is vezényelnek ám!

Ókovács Szilveszter legújabb -szokatlan módon- számozatlan Tatjána-tirádája szösszenete origo.hu-n itt. (Szvsz lényeg a 2) pontban.) Önkényes összefoglaló(m):

"1) Tilos énekelni! ...Hatéves kislányunk...iskolás lett,... amikor az elsős énekoktatás kapcsán érdeklődöm.. nem várt válasz érkezik: 'Az ének tanítónéni nagyon aranyos. De énekelnünk nem szabad, mert akkor megfertőzzük egymást.'... A 'nem szabad énekelni' típusú tiltásban maga a megnyomorodott élet, annak az alászállt minősége tenyészik, olyan vírus, amely...lecsavarja az életünk lobogó lángját...keserű világ az, ahol egy kisgyermeknek nem szabad énekelnie."

"2) Mentőötlet...Egy korábbi énekesünk édesanyja mentőorvos... a Magyar Vöröskereszt és sok kisebb kulturális intézmény visz segítőket még az Országos Mentőszolgálathoz mostanában. És van, akinek ezzel is baja van! A korábbi énekes – hát igen, nyilván más természetű csalódásból is írja a magáét, felénk címezve – a betegeket félti, és mindenkit mindenféle hozzá nem értéssel megvádol...mi lesz itt, ha énekesek diagnosztizálnak betegségeket, akik ehhez egyáltalán nem értenek?...Tehát akkor most újra álljon itt:...CSAK KÉT DOLGOT TESZÜNK: MEGGYŐZŐDÜNK ARRÓL, HOGY A VONAL VÉGÉN HALLÓZÓ POLGÁRTÁRSUNK TÉNYLEG PCR-TESZTRE VÁR, S HOGY A FELÍRT LAKCÍME HELYES-E, MERT AKKOR MEGY KI A MENTŐ TESZTELNI ...Én...igenis büszke vagyok a kollégáimra, az igazgatótársaimra is, akiket még az elmúlt háromnapos hétvégén is megkérhettem arra, hogy segítsenek a Mentőknek...Nincs a hazai tömegközlekedésnek oly eleme, amely nagyobb pontossággal és biztonsággal érkezne meg, mint a mi szakszervezeteinknek a tiltakozása ... Márpedig a kotta itt a munkajog: akár közalkalmazás (még az, míg ezt körmölöm), akár majd Munka Törvénykönyve alapján értelmezett jogviszony (ez lesz három hét múlva, november elsejétől (sic! a "Tatjána-levél" október 30-ai keltezésű!! - ED), naptári évenként 44 napig minden kolléga átvezényelhető más területre!...Szakszervezeti vezetők… Sajnos, rájuk mindig számíthatunk, a belekötés és az ürömvegyítés mestereire,...akiknek legnagyobb ellensége az önkéntesség... nekik csak sztrájkból van nagydoktorijuk..."

PS (tőlem - ED) Hogy a levélben említett "történelmi méretű béremelésről" -mint a szerző írja- vajon az Orvosi Kamara kommunikációja-e "fura" netán a másik oldalé = a kormányzaté, arról érdemes lenne vitázni azt az idő mutatja majd meg. Egy friss felmérés szerint  "Ha így marad a törvény, az orvosok 77 százaléka a jelenlegi formájában nem írja alá az új egészségügyi jogviszonyról szóló szerződést, 40 százalék pedig emiatt akár otthagyná a közellátást is. Teljes cikk itt.

62478   Gioconda 2020-10-14 00:18:38

Nagyszerű előadás, nagyszerű kritika!

62477   Búbánat 2020-10-11 18:27:47

Kocsár Balázs: Ha ezt csinálhatom, boldog vagyok

BOJTA ZITA - Origo.HU - 2020.10.11. 12:09

Kocsár Balázs, a Magyar Állami Operaház főzeneigazgatója:

[…]

„Most, majd' hatvanévesen azt gondolom, hogy nagyon jó, hogy most vagyok itt, és nem 10-20 évvel ezelőtt kértek fel. Most már van egy jó harmincéves szakmai tapasztalatom. Próbálok megfelelni, alázattal szolgálni ezt a pozíciót. A debreceni előzményekből látható, hogy nem kértem lehetetlent. Ismerem a magam, a társulatom és a közönség határait, be tudom lőni, hogy mit kell megugrani, mit lehet megugrani, és mit kell úgy hagyni. Itt, az Operában azt gondolom, sok mindent lehet máshogy csinálni, de mivel egy csapat tagja vagyok, természetesen el kell fogadnom, hogy a hozzám tartozó nem kis területből próbáljam kihozni azt, amit lehet. A zenekarban nagyon komoly szakmai színvonal-emelkedés történt. Ez nagy dolog, a kórus továbbfejlesztésén is dolgozunk. Miközben a magyar muzsikusképzés az összes problematikájával együtt nagyon jó, nagy gond, hogy hiányzik a rendszerből a zenekari művészképzés és a profi kórusénekes-képzés. Ennek a hiányát nagyon érezzük. Egy hangszerest egyfolytában arra treníroznak, hogy szóló darabokat vagy kamaraműveket játsszon, miközben döntő többségük az életbe kikerülve szembesül csak a hatalmas zenekari repertoárral... Az Operazenekar pedig külön téma. Míg egy szimfonikus együttesben kb. egy hét alatt, 3-5 próba során mindenki azonos feltételek mellett készül fel az adott koncertre, addig az Operában a repertoárjátszás dominál. Van évente 6-8 bemutató, azokra tudok jó esetben annyi próbát tenni, ahol mindenki A-ból indul és Z-be érkezik, de a repertoárdarabokat az esetek legnagyobb részében 1-2 próbával kell tudni eljátszani. Ráadásul, míg egy szimfonikus mű 20-30 perc, jó, vegyünk egy Mahlert, az 70, addig egy opera 3-4 óra, és azokra is csak ugyanannyi próbát tudok adni. Ha a zenészben nincs meg a tudás, ha nincs tisztában a stílussal, azzal, hogy miről is szól a darab, akkor nagyon nehéz az elvárt minőséget hozni. Az itteni munkához elhivatottság is kell. Máshol sokkal kevesebb munkával közel azonos pénzeket lehet keresni. Itt három-négyszeres energiabefektetés kell ahhoz, hogy egyébként csodálatos dolgokat létrehozzunk. A kórusnál ez tovább hatványozódik. Mások fogják a kottát, leéneklik és hazamennek. Itt kívülről, eredeti nyelven, jelmezben, mozgással kell tudni a művet, miközben figyelni kell még a karmester instrukcióit is. Van, aki jó zenész, a másiknak szép a hangja, a harmadik remekül blattol, de képtelen megmozdulni a színpadon. Ez egy szerelemmunka, amihez fogható komplexitást, összművészeti élményt egy másik kórus sem tud nyújtani. Én meg olyan vagyok, mint a hajóskapitány. Mindenki számít rám, én mondom meg, ki mit csináljon. Nagyon szeretem a koncertezést, de egy szimfonikus zenekari tag sohasem lesz olyan flexibilis, a pillanat törtrésze alatt változtatni képes zenész, mint amit az operisták tudnak. A színpadon bármi történhet, az énekes nyel egyet, hosszabb a szünet, nem lehet mindenre felkészülni, de a kollégák tudják, hogy rám számíthatnak és ez a fontos. Ott vagyok, követem az énekeseket, figyelem őket, beintek nekik, levegőt veszek velük, mindent megteszek, hogy komfortérzetük legyen. Ez egy olyanfajta plusz, amire sok, általam nagyra tartott karmester nem igazán alkalmas, mert nehezen viseli ezt a fajta improvizálást, hogy nem csak egyféleképpen lehet eljutni a darab végére. Együtt csináljuk a zenét, és lehet, hogy a végén az én akaratom nyer, de erről nekik nem kell tudni, sem a zenésznek, sem az énekesnek, ez legyen az én kis titkom. De azáltal, hogy biztonságban érzik magukat a kezemben, engedik magukat vezetni. Ehhez kellett nekem harminc év, és ezért gondolom, hogy nagyon szeretek itt lenni, ezt a teljességet csak az opera tudja megadni.”

[...]

62476   Edmond Dantes • előzmény62475 2020-10-09 12:52:00

Mondám: nem ínyenceknek unalmas és hosszú. Más is van a fórumról, aki szereti (megírta), de a Hovanscsina nemigen férne el a Katonában (Poppea), ahol 1-2 szezonban játszanák, pár ezer nézőnek. Oké, ha nem Kovalik, rendezze azt is Székely Kriszta..

62475   Hangyász • előzmény62472 2020-10-09 11:51:35

Verziója válogatja, de az utolsó 3 felvonás remek. Nekem a Csakarov vezényelte felvételen a fanatikus szektás Szuszanna és Márfa jelenete a dögunalom/rétestészta.

62474   Edmond Dantes • előzmény62473 2020-10-09 08:14:30

Szerintem is jó előadás volt, bővebben ld. Nemzeti Hangversenyterem/4271. De azt, hogy valamit kezdeni kell vele, továbbra is fenntartom. Van élet az EU-n kívül is Van rendezés elmegyógyintézeten kívül is, -talán Kovalik se oda helyezné a Hovanscsinát- bár a világ lassan (lassan?) egy nagy elmegyógyintézethez hasonlít és ha ez így van, akkor igenis is van létjogosultsága egyes produkciók elmegyógyintézetbe helyezésének, a fórumunkon nagy kedvvel kritizált kerekesszékkel és mobiltelefonnal együtt :-)

62473   lujza • előzmény62472 2020-10-09 01:19:35

Az nagyon jó előadás volt a Müpában, noha koncertszerű, ohne rendezés, ráadásul nem az a verzió amit általában játszani szoktak.

De boldogult ifjúkoromban is láttam az Operában, és egyáltalán nem unatkoztam alatta.

62472   Edmond Dantes • előzmény62470 2020-10-08 21:51:32

Szerintem a Hovanscsina is olyan darab, amivel muszaj valami utoset csinalni. Igaz, hogy csak egyszer lattam, de nemreg (MuPa) es azt hiszem, jo eloadas volt. Nehany szep reszlet van benne: Marfa joslata, bariton aria, elojatek, balett, de alapjaban veve unalmas es farasztoan hosszu. Nem az inyenceknek unalmas es hosszu, hanem a kozonseg tobbsegenek.

62471   Edmond Dantes • előzmény62469 2020-10-08 21:44:57

Honnan tudod, hogy nem s.k.  o vitte be?

62470   Hangyász • előzmény62467 2020-10-08 08:59:35

Előre tudható, mit "önmegvalósítana" Kovalik a Hovanscsinával. Többet kár is vele (mármint  Kovalikkal) foglalkozni.

62469   lujza • előzmény62468 2020-10-08 01:44:31

Ha-ha-ha!
Azért a helyében én nem cipeltettem volna be egy ekkora fotelt a műhelyház közepére. (Igaz, nem is vagyok operaigazgató. :)))

62468   Edmond Dantes 2020-10-07 19:23:46

In der Oper gibt es keine Politik - interjú Ókovács Szilveszterrel a Budapester Zeitungban. Az interjú ide kattintva olvasható.

62467   telramund • előzmény62466 2020-10-01 18:51:25

Nagyon jó levél!!Kedvenc operáim egyike a Honvanscsina .Kár lenne Kovalik kezére adni!

62466   Legnapsretép 2020-09-30 19:02:50

Origo.hu, ma jelent meg.

Rossz lehet Neked, avagy kéretlen válaszok Kovalik Balázsnak az SZFE ürügyén

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2020.09.29. 10:14

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 152. LEVÉL

Édes Néném, 

Ön írt ma nekem, ne mentse magát (így áll az Anyeginben), és elküldte a HVG mai interjúját. De most a választ Önre bízom, mármint a szöveget, kérem, juttassa el Kovalik Balázsnak, az Opera korábbi művészeti igazgatójának. Nem, nem kért ő ilyet, engem meg se szólított, csak az intézményt. Küldje el, hogy ne legyen neki olyan rossz. A véleménye.

  1.   „… a húszas években megfogalmazott gondolatokat megfojtotta a nemzetiszocializmus, majd a kommunizmus, és a hatalomnak láthatóan ma is igénye van társadalmakat megosztani ők-re és mi-re.”

Ugye, utólag majd nem az lesz, hogy ez a mondat nem nácizta és nem is komcsizta le a mostani kormányt? Hogy csak egymás mellé „sorolódtak”, egy gondolatba képek, és azok az expresszionizmus boldog felelőtlenségével cikázhatnak egymás körül – ha úgy akarom – az összefüggés legteljesebb hiányával? Ha meg haveri körben olvasom fel, akkor meg vaskos hangsúlyokkal jelzem a történelmi evolúciót… (Figyelj, Balázs, ha Hitler valamennyiünk javára inkább a rajzaival bíbelődve éli le a maga középszerű életét – más kérdés, vajon nem Sztálin fennhatósága alatt-e, hisz tudjuk, ő is készen állt mindenre –, vajon mivel rémisztgetnétek a népeket, aláznátok és bélyegeznétek a politikai ellenfelet? Néróig kéne visszamenni? Ugyanezt a gondolatkísérletet nem játszom el a kommunistákkal, mert 1990 óta szerintem csak kötelezőből takartok rá vörös zászlóval a kilógó náci lólábra.) De tényleg, Te mégis mi mást csinálsz ezzel az interjúval a HVG-ben? Nem osztasz meg, nem ásol árkot, nem inszinuálsz, nem minősítesz végletesen? Teszel Te bármit a szekértáborok léte ellen? Bemutatsz bármit árnyaltan, csípőből tüzelés helyett? Nem veszed észre, hogy rendezéseid közül jó néhány (Mefistofele, Anyegin, Turandot, Elektra, A sevillai borbély, Vérnász, Jancsi és Juliska) időről időre történő felújításával pl. az Opera éppen nem osztja két táborra a magyar művészetet? Hát nem volt überciki tavaly nyáron, amikor nyílt levélben azon háborogtál és „aljas sunyisággal” vádoltál minket, hogy újra játszani merészeljük rendezésedet – teszem hozzá, Budapest legnagyobb szabadtéri színpadán? 33. alkalommal a Turandotot, mióta az Operába visszamehettem? Milyen érzés volt aztán lehívni a számládról az innen utalt jogdíjat? Éket vertünk ezzel? És aki ráüvölt az árokbetemetőre, az mit érdemel? Tizedik éve Münchenben élve is fel tudod idézni a szálkáról és gerendáról szóló magyar közmondást?

 2. „… A minisztérium lesöpörte, hogy bárkit beválasszanak ebből a névsorból (ti.: az SZFE által előterjesztett kuratóriumi jelöltek közül – ÓSz). Az elvtársak döntésének értelmében tehát alkalmatlannak lettünk minősítve.”

 

Látod, ezzel pont én se értek egyet, Udvaros Dorottya pl. szerintem remek kurátor lett volna, kár, de tegyük azt is hozzá, egy alapítványi egyetem kuratóriumát nem úgy kell összerakni, hogy nekem tessék, nem is népszavazás kérdése. Majd elválik, milyen lesz a működés, az esélyt miért ne kaphatnák meg a maguk területén jeles személyiségek? Ugyanakkor ahogy Vidnyánszkyék senkit ki sem rúgtak, úgy alkalmatlannak sem minősítettek. Kínos, hogy már tényszerűen mondjátok magatokról – kicsit olyan, mintha egy ostromra sóvárgó egyetemi épület vár magát támadná meg, hogy végre szenvedhessen, mert senki se akarja bántani (pedig ha előmászna most egy Gergényi-szerű belügyminiszter, lenne haddelhadd) –, így viszont ez az áldozati póz felesleges, nevetséges, még méltatlan is. És tudod, ki volt tényleg elvtárs? A miniszterelnök, aki a Ti vezetéseteket kinevezte. Meg az, aki őt sportminiszterré anno kinevezte. (Ismertem egy volt veszprémi munkásőrt: pár évvel később úgy tudott „komenistázni” meg elvtársazni, mint senki más. Egy csoda volt a pasas, kár, hogy emlékszem rá: ahogy a 3-as busz elfordult Pap János pártháza előtt, oda lehetett látni a bejárathoz, gyakran ott feszített a kalasnyikovval, mosolyát a munkaidő-kedvezmény húzta őszintére.)

 3.      „… Történelmi ismereteink alapján tudjuk, hogyan szokott végződni az, amikor betelik a pohár. Ha az ellenállás nagyobb támogatottságot vált ki az elégedetlen lakosságból, akkor hamarabb fog bekövetkezni a változás, ha nem, akkor később.”

Egy pillanatra azt hittem, 2006-ról beszélsz, de rá kellett döbbennem: dehogy. Nem is találok semmit akkoriból, amely arról tanúskodna, hogy a világot bejáró eseménysor (mármint az őszödi hullám) felpattintotta volna Benned a közügyek iránt oly fogékony gondolkodót. Pedig igazán sok írás jelent meg azokban az években Rólad, Veled. Mi? És ők? Ja.

Ókovács SzilveszterFORRÁS: FORRÁS: MTI/ILLYÉS TIBOR

 

 4.      „… Folyamatosan követem az eseményeket. Támogattam, hogy a Bayerische Theaterakademie, ahol tanítok, a németországi színházi egyetemekkel összefogva kiállást, szimpátia-megnyilvánulást szervezzen. Örömmel látom, hogy mennyire ügyüknek tekintik a színházi képzés szabadságát, mennyire elhivatottan és komolyan érdekli őket, ami Budapesten történik. Naponta kérnek információt, mi zajlik az egyetemen. Nevezhet az állampropaganda árulónak – de miért is árulás arról beszélni, amit látok és gondolok?” 

Senki nem nevezett árulónak, Balázs, de már nagyon szeretnéd hallani. A színházi képzés szabadsága jegyében zárták le az épületet? Mi ez, paradoxon? Vagy egy nagyon punk pillanat? Meg az – mint zeneakadémiai exelnökhelyettes írom, aki a Horn-kormány alatt voltam „pozícióban”, Magyar Bálint minisztersége idején, tehát nyilván a szabadság meghaladhatatlan magas fokán –, ha az egyetemi diákönkormányzat azt hiszi, az ő dolga túlmutat a diákönkormányzat mint olyan önkormányzásán. És egyetem-kormányozni szeretne… Mint múltkor a szerkesztőség, amely „csak” annyit kért: abba ne szóljanak bele, kivel dolgoznak, és mit írnak. A tulaj joga pedig, de inkább kötelessége virítani a működési forrást, de üstöllést! Milyen sajátos munkamegosztás! Eközben egy monopolegyetem irányítása mégse lehetne három-négy színház és színházi szakember monopóliuma! Egyetemről beszélünk vagy színházak stúdiójáról? Vidnyánszkyt most azért kell utálni, mert senkit nem rúgott ki, és így nagy a zavar. Hogy végig lehetne vinni az eddigi professzorokkal még a most felvetettek osztályait is? Bénítóan fair eljárás, arcpirítóan hosszúra hagyott, akár ötéves átmeneti idővel, ezt nem szabad elvinni szárazon! Mutassa meg a diákság a Forradalmi Ifjúsági Napok e pazar különkiadásán (ha már az augusztusi érzékenyítésen oly jól megtanulta), hogy csak 20-30-40 éve ott tanító mesterektől óhajt tanulni. Megáll az idő: és ugyancsak boldogok lehetnek ugyanezen – valóban nagy tudású! – színházi személyiségek, hogy nem most fiatalok, mert pl. gyenge 35 évesen az árpádsávos kordonszalagon se jutnának át, nemhogy a katedráig! Azért, ha ez nem gáz… akkor mi? Én még csak annyit kérdezek Tőled, Balázs, aki a magyar hallgatók érdekét véded: német diákjaidnak meséltél-e az ukrán nyelvtörvényről? A szlovák állampolgársági törvényről? Az erdélyi kulturális autonómia – egyébként idehaza összparlamenti támogatottságú – ügyéről? Ezekért is kiálltok egy jóféle demonstrációval? Vagy tényleg csak egyféle nézetet értékesítesz nekik a magyarság védelme kapcsán? Aki valamit árul, az bizony, folyamatos melléknévi igenevet használva, öööö, micsoda is?

5.      „… Szakmailag valóban átgondolt változásokhoz elsősorban időre, pénzre, szakszerű gondolkodásra volna szükség. Ehelyett azt a tendenciát látni, mint a pártállami időkben, amikor a péklegényből lett hirtelen a trolibuszgyár elnöke.”

Nem tudom, kire utalsz. Mindenesetre a Te operaházi főnököd, akivel együtt pályáztatok, KISZ- és MSZMP-titkárként fungált, sok mindenhez volt köze, de klasszikus zenéhez, operához és baletthoz pont semmi, természetesen így lett a főigazgatód, épp 2006 őszén, amikor Hillernek elege volt már belőle, és ex-államtitkár/miniszteri biztosként is sikerült elbuknia a szolnoki polgármesterséget. (Sokat elmond a kiváló szocialista újkorászról is, hogy épp annyira becsülte az Operát, hogy elfekvőnek jó lesz.).  Ez a pártállamizás és péklegényezés full MSZMP-s háttérrel azért mégiscsak kemény. Vagy kinek akartál beszólni?

 

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

6.      „Nincs aktuális felkérésem.” (kérdésre, van-e meghívása az Operától? – ÓSz)

Régebben legalább azt nyilatkoztad, mindig későn kérünk fel, csak egy évvel a premier előtt. Ma már egyszerűbb a visszautasított meghívásokat elhallgatnod. Nézd csak, 2015. február 6-án interjú jelent meg a Népszavában, a Rólad szóló Bóta Gábor-kérdéstől mutatom, mit válaszoltam:

„- Turandoton voltam az Erkelben, és látszott, hogy tényleg sok olyan ember jött örömmel, aki az operaházi jegyárakat nem engedheti meg magának. Ugyanakkor, aki a produkciót színpadra állította - feltehetően a legjobb magyar operarendező, Kovalik Balázs -, furcsa módon nem rendez az Operaházban, ahol korábban vezetői pozícióban is volt. Sőt, a produkció felújító próbáira sem hívták meg, telefont kapott egy hölgytől, hogy az illető végzi el ezt a munkát.

- Az, hogy játékmester újítja fel a darabokat, az egész operai világban gyakorlat, a rendezők sehová sem járnak vissza évekkel később.

 

- Akkor kérdezhetem azt is, hogy miért nem rendez Kovalik Balázs?

- Nyilván azért, mert nem akar itt rendezni. Most is van nála megbízás a Hovanscsinára, Kovács János vezényelné. De felkínáltuk neki A bolygó hollandit, Az árnyék nélküli asszonyt. Én Balázst nagyon szeretem, de rimánkodni nem fogok.

- Személyesen felhívta?

- Igen nehéz vele kontaktusba lépni, felhívni például effektíve lehetetlen. Már azért is kicsit rosszízű a kérdés, bocsásson meg, mert öt-hat rendezését játsszuk, ezzel ő az abszolút „bajnok” a mostani repertoárban, és természetesen utaljuk a jogdíjakat is. Nyilván oka van annak, hogy nem akar jönni, de ez az ok én biztosan nem lehetek.

- Mondjuk, olyan helyzet teremtődött, hogy neki és Fischer Ádám nemzetközi hírű karmesternek távoznia kellett a házból.

- Mindkét eset a baloldali kormány által kinevezett Vass Lajos főigazgatásának idején történt, nem tudom kommentálni. Viszont a Hovanscsina rendezésére most is várjuk a választ: ki van nyújtva a kéz.”

 

 7.      „… A 80-as, 90-es években még több olyan világsztárja volt a budapesti Operaháznak, akik rendszeresen jártak külföldre. Ilyesmiről manapság, egy-két kivételtől eltekintve, nemigen beszélhetünk, mint ahogy társulatról, műhelymunkáról, innovatív, szenzációszámba menő produkciókról sem.”

Csak jelzem: akinek ma a világot kellene járni, az az operaénekes mind Kovalik Balázs zeneakadémiai tanári évei alatt szerzett diplomát – az ő osztályában. Erről ki tehet? Szerintem egyébként nem Te, Balázs, sőt, szerintem még a helyzetértékelésed sem igaz, mert bizony, vannak ma is remek énekeseink, legfeljebb nem rohangálnak keresztül-kasul a világban, nekem pl. fontos, hogy idehaza énekeljenek. Marton Éva pedig Marton Éva előtt sem volt, esélyes, hogy darabideig utána se lesz – már amennyiben tényleg világsztárt keresünk. Ami pedig a többi állítást illeti: mennyire őszintén kéred rajtunk számon a szó szoros értelmű társulati létet? Te nem kínlódtál ugyanúgy a magánénekesi közalkalmazással? Léptettél státusba újakat? Nem építettél le sokakat? És vajon vettetek-e fel 500 kollégát, mint 2013-tól a „leépítők”?

Vajon miféle műhelymunkát hiányolsz? Láttad talán, hogy Műhelyházat építettünk, hogy legyen hol alkotni, próbálni, rétegdarabokat előadni is? Ha Neked is hiányzott, míg nem volt, felszólaltál miatta? Vagy jó volt próbateremnek a lelakatolt és életveszélyesnek hazudott Erkel Színház is? Baj, hogy egy másik kormányzat fontosnak érezte és forrást adott rá? És az nem tűnt fel, hogy az Operaház épületének már a Te idődben véres volt a torka? Felszólaltál miatta? Vállaltátok a vele járó plusz munkát és felfordulást? Baj, hogy egy másik kormányzat fontosnak érezte és forrást adott rá? És ha innovatív előadásokat hiányolsz, azt mégis, hogy teheted a repertoárunk ismerete nélkül? Mennyire zavar egy komoly német egyetemi tanárembert, hogy amiről kinyilatkoztat, azt nem is látta?

Kovalik BalázsFORRÁS: OPERA.HU

 8.      „… Az, hogy az Operaház több mint egymilliárd forintért két hétre bevásárolta magát egy New York-i színházba, ahol vattázott fél házak előtt tartott előadásokat, nem azt jelenti, hogy a világnak tudomása van rólunk, hanem hogy a saját pénzünkön próbálunk reklámot csinálni magunknak itthon.”

Balázs, tényleg mindent, amit rosszindulatú pletykákból hallasz, tényként lenyilatkozol? Művésznek luxus a forráskritika, egyetemi professzor ilyet megtehet? A New York-i vendégjátékunkat gyepálod: mondd, tudnak-e vattázott fél házak (gondolom, az akkor nulla forintos házat jelent pénzügyileg) 8 este alatt 100 milliós bevételt hozni? Neked ez mikor sikerült? Mennyire volt fontos Bartókot végre magyar színpadi előadásban játszani a tengerentúlon? Meg Vajda Marióját, azt is Galambos Péter rendezésében? Vagy a Bánk bánt megmutatni a világnak, Vidnyánszky Attila Bánkját? Fontosak a nevek, Te pontosan érted. Vagy a 2010-es Erkel-emlékévet megszervezni, mert az még a Ti dolgotok lett volna…

9.      „… Ahogy a japán vagy arab országokban tett turnék sem azt jelentik, hogy a nemzetközi opera vérkeringésének fontos részét képezné a budapesti Operaház.” 

Ha a japán turnék, arab országokba vitt vendégjátékok nem számítanak, talán a külhoni turnéink sem, a belföldi misszióink pedig az „ugyan már” kategória. De Te hova is vitted el az Operát? ………………………………………………………………………………………………………………………(Itt kihagyok egy sort, biztos megtelik.) És mondd, Te vajon belekerültél-e a nemzetközi operavilágba, jelentsen bármit is ez a jelző? És ha véletlenül mégsem – bár egy korábbi cikkben „világhírűnek” nevez a HVG –, attól még tehetséges rendezőnek tartod-e magad? Ugyanis én akkor is.

10.  „De igazából a hazai kultúrpolitikának sem fontos az operajátszás már évtizedek óta. Már akkor se volt.”

Te voltál akkor az Opera művészeti vezetője: megszólaltál-e 2007-ben az Erkel Színház bezárásakor kultúrpolitikailag? Hogy lehet, hogy Gyimesi Endre zalaegerszegi polgármesterre emlékszem, aki interpellált miatta az országgyűlésben, Rád pedig, a pesti művészeti igazgatóra nem? Sajnáltad-e a kiszorult nézőket, a kispénzűeket, a vidékieket, a magyarokat? Hol, mikor, és miért nem? Pedig a Te működésed fél lábát is levágták ezzel, vagy tán tehernek élted meg, és felszabadultál az amputációval? Eszedbe jut-e néha, mihez asszisztáltál, amikor félévente ilyeneket jelentesz ki az itthon hagyott sajtóban, a generálszószt, az Opera presztízsének alattad, de nem feltétlen miattad megélt mélypontját ránk is kiterjesztve? Nem mondhatom, hogy mi, az Opera, sőt, a kicsivel írott opera, a műfaj  a világ legfontosabbja volna. Nem vagyunk azok, de Balázs, mi itthon élünk, és ha például éppen mi, operás operátorok a Mentőszolgálatnál segítünk, pont nem gondolom azt, hogy MINDEN elé soroljanak minket. A józanság nincs tiltva művészek számára sem, de tények és fejlesztések sora szól amellett, hogy 2010 után a kultúrpolitika igenis az Opera pártjára állt. És még úgy se könnyű, de mi az? Talán a partvonalról megmondani a frankót, az nem lehet nagyon nehéz. Viszont ettől még épp elég rossz lehet Neked, Balázs.

De tudod mit? Aki politizál, az politikus. Mi az Operában nem játszunk parlamentesdit, anno direktben Ti sem csináltátok, Medveczky Ádám és Kiss-B. Atilla szintű elkötelezett művészek is lehetőséghez jutottak. Viszont Téged most politikusként érzékellek. Mégis, hadd lássam inkább Benned a rendezőt. Ugyan már, Balázs! Mutassunk példát, a kereszténységben mindig ott egy újabb esély: holnaptól megint kinyújtom a kezem, és az e-mail címedre kapsz egy 2023 januárjára szóló felkérést. Muszorgszkij-remekmű, Hovanscsina, az a verzió, ahogy Kovács Jancsival oly rég megbeszéltétek. Vajon találkozunk-e a senkiföldjén, művészetet művelni?

Néném elnézését kérem, juttassa el e levelet a célszemélynek!

„Zsdú átvétá, kák szálávej létá!”

Szilveszter

62465   david28 • előzmény62463 2020-09-30 18:01:36

Nekem ez a normális. Hajlamos vagyok túlreagálni dolgokat, ez is egy ilyen volt.

62464   david28 • előzmény62461 2020-09-30 18:00:52

Azt nem mondtam, hogy nem fogok többet egyébként kommentelni. :P

62463   Nagy Katalin • előzmény62460 2020-09-30 17:17:19

Őszinte tiszteletem. Meghajolni mások ellenkező véleménye előtt nem könnyű. Egyértelműen megfogalmazott bocsánatkérése ritka, mint a fehér holló.

62462   joska141 2020-09-30 16:39:09

Mai hír az interneten:

A Magyar Állami Operaház két olyan, korábban elhalasztott októberi premier megtartásáról döntött, amik nem igényelnek nagy előadói apparátust, így próbáik a megfelelő óvintézkedések mellett, szűk körben, a csoportos művészeti tárak elhalasztott összpróbáitól függetlenül is megtarthatók.

Két, korábban elhalasztott októberi premier megtartásáról döntött a Magyar Állami Operaház. Ezek egyike sem igényel nagy előadói apparátust, a próbáik a megfelelő óvintézkedések mellett, szűk körben is megtarthatók. Az egyik ilyen előadás a Keszei Bori címszereplésével, Bella Máté új hangszerelésével Monteverdi Poppea megkoronázása című operája, amelyet október 10-é mutatnak be. A másik pedig egy nappal később Kovács András Péter „karanténslágerére”, illetve az Animal Cannibals zenéjére készült két táncmű, amelyeket a Magyar Nemzeti Balett ad elő. Vetési Adrienn Itthon maradok és a Sarkissova Karina Joyful! című koreográfiái október 11-től láthatók. A műsorban fellép Kovács András Péter, Kozma Orsi, Jónás Gabriella és Tibes is. Mindegyik bemutató helyszíne az Eiffel Műhelyház Bánffy Miklós terme lesz.

Bízunk benne, hogy ezeket meg tudják tartani - talán javul a járványhelyzet...Szívből kívánok minden közreműködőnek jó egészséget.

62461   tiramisu • előzmény62460 2020-09-30 16:05:24

Nagyon helyesen teszi.  

62460   david28 • előzmény62459 2020-09-30 15:15:44

Rendben, akkor elnézést mindenkitől, visszavonulót fújok. Nekem az a véleményem, hogy egy fórum elsősorban (nem kizárólag) vitára, beszélgetésre, eszmecserére való, persze ahhoz kell, hogy valaki földobjon témákat, melynek vonalára felülnek a többiek. Én sajnálom, hogy ez csak a politikai témáknál van tartósan így. 

62459   Franca • előzmény62456 2020-09-29 17:13:23

Nagy Katalinhoz csatlakozva engem sem zavar a két említett "attitűdje". Sok érdekes interjút, cikket tesznek fel, amiket egyébként nem olvasnék és a beszámolóikat is szeretem. Kérdezni is akartam: nevesíthetők-e a "sokak", vagy a láthatatlan sokakra hivatkozás a vélemény megalapozottságát hivatott elősegíteni?  

A viták elmaradásának szerintem semmi köze a két említett posztolóhoz. Inkább van köze az elfogadhatatlan vitastílushoz, ahhoz az igyekezethez, hogy a más véleményt leírókat személyükben sértsék meg vagy jobb esetben lesajnálják.  Ez  általában nagyon nem hiányzik az embernek ugyanis.  

62458   Edmond Dantes • előzmény62455 2020-09-29 15:38:24

Nem leszek túl hosszú ... ellentétben a maratoni friss Tatjána-levéllel. Tán még a ténta is kifogyott Főigazgató Úr pennájából, mire befejezte.

a) Udvaros Dorottya egyike volt azoknak a művészeknek, akiket SZFE javasolt a kuratóriumba. Ő sem lett tag .. ahogy a többiek sem. Tag lett viszont olyan személy, aki jelentős szakmai sikerei mellett a legmagasabb szinten bekötött családi nexust is fel tud mutatni. Nem csekély előny. "Gergényi-szerű belügyminiszter"-kiszólását tekintsük bakinak: "Gergényi" ui. soha nem volt belügyminiszter. Erről és történelmi személyek emlegetéséről -Pap Jánostól Hitlerig- ennyit.

b) Kovalik MÁO-ra vonatkozó állítását, "..az Operaház több mint egymilliárd forintért két hétre bevásárolta magát egy New York-i színházba, ahol vattázott félházak előtt tartott előadásokat ... a saját pénzünkön próbálunk reklámot csinálni magunknak itthon..." - fentieket nem cáfolja Főig. Úr, csupán egy nagyvonalúan odavetett "8 este alatt 100 milliós bevétel"-csatakiáltással eltereli. Arról valóban lehet vitázni, hogy a nemzetközi opera vérkeringésének fontos részét képezi-e egy japán turné, de az nem vitás, hogy az arab országok nem keringenek a nemzetközi opera vérében. Remélem, a kiutazók illő (!) gázsija, napidíja és a világlátás öröme legalább megvolt.

c) Főig. Úr ezidáig elég visszafogott volt SZFE vs V.A. ügyben. Most ébredt fel vagy most ébresztették fel valahol: riadó! Elvégre MÁO és a Nemzeti Színház két "szomszédvár", két nemzeti testvérintézmény vagy mi a búbánat...a Kovalik-interjú ebből a szempontból nem is jöhetett számára jobbkor: végre egy Prügelknabe. Ha őt püföljük, ért a szóból más is, odafönt is. Mármint az(ok), aki(k)nél jó pontokat lehet azaz kell szerezni. Ne feledje: MÁO felújítását már kivették a kezéből. Még a bársonyszék is meginoghat, ha nem zárkózik fel kellően-időben a háttérhatalom-libernyák brancs elleni harcban. "Rossz lehet Neked Szilveszter Balázs."

62457   Nagy Katalin • előzmény62456 2020-09-29 15:06:41

Tegnap még azt gondoltam, hogy nem szólok hozzá. Legyen ilyen vélemény is, ezt is elbírja a fórum. Most viszont már nem szeretnék hallgatni, nehogy olybá tűnjék, hogy nem akarok/merek szólni. David28-cal ellentétben én nem vindikálok magamnak semmilyen képviselet, sem sokakét, sem kevesekét, csak a magam nevében nyilatkozom. Engem nem zavar sem ED, sem Búbánat attitűdje. Ha valamilyen idézet, műsorközlés stb. nem érdekel, nem olvasom végig.

62456   david28 • előzmény62454 2020-09-29 13:23:14

Nem mindenkit, csak azt a ket embert, akiknek az attitudje zavar. Es nem csak engem, hanem sokakat, csak eddig nem akartak\mertek szolni nekik. Ketlem, hogy ettol barmi is valtozni fog, de nekem jol esett leirni, ha masok nem tettek meg.

62455   joska141 • előzmény62452 2020-09-29 12:29:36

Ókovács Szilveszter Főigazgató Úr szokásos, következő 152. „Tatjána levelében” reagált a K.B. interjúban foglaltakra.

Isaac Asimov Alapítvány trilógiájában ír egy számítógépes programról, amely egy adott szövegből kigyomlálja a töltelékszavakat, a téma szempontjából lényegtelen információkat, a szokásos szólamokat, hogy az emberek továbbiakban csak a tényleges mondanivalóval foglalkozhassanak.

Meggyőződésem, ha ezt az elképzelt programot alkalmazzuk a hivatkozott „levélre”, akkor nem maradna szinte semmi sem.

Tényleg nem értem: az Operaház vezetője nagyműveltségű ember, énekesként még a szakmához is ért, ezt senki nem vonhatja kétségbe.

Akkor miért kell egy régebbi sportminiszterről, Hitlerről, Sztálinról, Udvaros Dorottyáról írnia?

Miért nem lehet a tényleg szűken vett szakmáról, az Operaházról írni? Miért nem lehet szakmailag, nem pártideológia alapján, elmagyarázni, indokolni a jelenlegi operai működést?

Tényleg nem értem.

62454   lujza • előzmény62453 2020-09-29 02:30:11

Kedves Dávid, talán kicsit lassabban az agyarakkal! Idejössz, kiosztasz mindenkit, ezek után mit gondolsz, kinek lesz kedve beszélgetni, vitázni veled?

62453   david28 2020-09-28 20:58:24

Azért az fantasztikus, hogy ED és Búbánat oldalas cikkei meg közvetítései miatt egy normális beszélgetést nem lehet lefolytatni. Nem lehetne olyan topikot csinálni, hogy Búbánat koncertjei meg ED cikkei? Borzalmasan irritáló már, főleg emlékszem, hogy amikor még csak olvastam a fórumot jó pár éve, milyen jó kis viták, beszélgetések zajlottak itt. Most meg minden topik szét van barmolva ezzel a sok hülyeséggel.

62452   Edmond Dantes 2020-09-28 15:45:55

Idevágó részlet hvg.hu Kovalik Balázzsal készített friss interjújából:

"hvg.hu: Itthoni rendezése van kilátásban?

K. B.: Nincs aktuális felkérésem.

hvg.hu: A budapesti Operaház művészeti vezetőjeként annak idején látott esélyt arra, hogy a dalszínház bekerüljön a nemzetközi opera vérkeringésbe. A mostani működését hogyan ítéli meg?

K. B.: A 80-as, 90-es években még több olyan világsztárja volt a budapesti Operaháznak, akik rendszeresen jártak külföldre. Ilyesmiről manapság, egy-két kivételtől eltekintve, nemigen beszélhetünk, mint ahogy társulatról, műhelymunkáról, innovatív, szenzáció számba menő produkciókról sem. Az, hogy az Operaház több mint egymilliárd forintért két hétre bevásárolta magát egy New York-i színházba, ahol vattázott félházak előtt tartott előadásokat, nem azt jelenti, hogy a világnak tudomása van rólunk, hanem hogy a saját pénzünkön próbálunk reklámot csinálni magunknak itthon. Ahogy a japán vagy arab országokban tett turnék sem azt jelentik, hogy a nemzetközi opera vérkeringésének fontos részét képezné a budapesti Operaház. De igazából a hazai kultúrpolitikának sem fontos az operajátszás már évtizedek óta. Már akkor se volt."  A teljes interjú itt olvasható.

62451   Edmond Dantes • előzmény62450 2020-09-26 10:06:49

Bizonyos esetekben akár még jól is járhat ezzel a közönség...

62450   Hangyász • előzmény62449 2020-09-26 09:54:25

Viszonzásképpen pedig az operátorok állnak be énekelni a MÁO produkcióiba, ha vége a járványnak.

62449   Búbánat 2020-09-25 21:03:03

Ehhez kezdenek az Operaház művészei az újbóli leállás után

InfoRádió, 2020. szeptember 24. 19:21

"Az Operaház művészei pedig operátorként segítik a koronavírus-járvány idején az Országos Mentőszolgálat munkáját. Az önkéntesmunkát hétfőn az igazgatóság kezdte meg - számolt be az InfoRádiónak Ókovács Szilveszter főigazgató."

62448   Búbánat 2020-09-22 09:35:26

Bach (és vírus) mindenkinek, avagy ezzel szép zárni

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2020.09.22. 08:50 Origo.hu

Ókovács szerint az Opera - levélária

"Édes Néném,"

62447   Búbánat 2020-09-21 09:44:53

Rögtönzött koncertet adott Plácido Domingo a felújítás alatt álló Operaházban – Videó

Papageno.hu - 2020. szeptember 18.

Különleges videót posztolt az Operaház, melyben Plácido Domingo ad egy rövid rögtönzött koncertet budapesti látogatásának utolsó napján.

Ahogy a posztban írják, „Plácido Domingo számos alkalommal járt már Budapesten, az Erkel Színházban énekelte Cavaradossi (1973) és Radames (1987) szerepét, és bár az Operaházban 2009-ben az Operália énekversenyének döntőjén a zenekari árokban dirigálta már az Opera együttesét, 2016-ban pedig a Shakespeare-estély sztárvendégeként lépett a világot jelentő deszkáira, mindezidáig szerepes előadásban nem volt alkalma bemutatkozi az Ybl-palotában.

A művésszel látogatás alkalmával exkluzív interjút tudtunk készíteni:

https://papageno.hu/featured/2020/09/placido-domingo-nem-bantam-meg-egyetlen-muveszeti-dontesemet-sem/

Az elmúlt hetekben Domingo a Virtuózok tehetségkutató vendégeként járt Budapesten, most is dolgozott az Opera Zenekarral, viszont régi vágya, hogy az Opera színpadán játszhasson, egyelőre beteljesületlen maradt.

Mielőtt azonban tegnap búcsút intett a magyar fővárosnak, hogy utoljára énekelje el a Bécsi Staatsoperben Simon Boccanegra címszerepét, adott némi ízelítőt Verdi hőséből a Békeszózat egy részletével.”

62446   Edmond Dantes • előzmény62438 2020-09-19 09:02:27

Csatlakozom a jo- es jobbulast kivanashoz es a remeny(kedes)hez, ami mint tudjuk, utoljara hal meg, mivel meg a covidra is immunis. Tovabba fenntartom sajat remenyemet, hogy MAO vegre elszanja magat a  t a v a l y i   elmaradt eloadasok jegyeinek visszavaltasara, ahogy azt kedves :-) MuPank keszsegesen es mar regen megtette a tavalyi jegyekkel, berletekkel es ahogy maris visszautalja  es  n e m  utalvanyra csereli a romai zenekar elmarado koncertjenek jegyarat.

PS A magasztalo jelzoket MAO es Operettszinhaz oriasi es nagysikeru bemutatoirol olvashattad.

62445   Viola • előzmény62444 2020-09-19 00:54:36

Nekem  nincs, mert vasárnap elmarad a Müpa Ruszalkája is ....

Szerencsére  a Youtube még tartogat meglepetéseket, meg a saját gyűjteményemben is van, amit még nem láttam. : )) De azért az élő zene pótolhatatlan.

62444   takatsa • előzmény62443 2020-09-18 15:44:04

Hála Istennek van mivel vigasztalódnom. :)

62443   Viola • előzmény62431 2020-09-18 15:30:41

Kedves takatsa !  Egy rokonlélek vagy . Én is ugyanezt csináltam, és azóta  sírok, mióta megtudtam , hogy elmarad.  :  ((((((((

62442   takatsa • előzmény62441 2020-09-18 15:14:50

Hogy szalad az idő, igazad van. :) Köszönöm a helyesbítést.

Igen, persze, hogy bezártak, aztán most van ami kinyitott, van ami nem, és most már olyan is van, ami kinyitott-becsukott. Nem baj, pihennek egy évet, és ezalatt zeneileg sokat fejlődnek. :)

62441   Speranza • előzmény62439 2020-09-18 15:01:51

Bocsánat a helyesbítésért, de egy ekkora tévedés ne maradjon korrigálatlanul. Az amerikai turné nem tavaly, hanem tavalyelőtt, 2018 őszén volt. A tavalyi évad nagyonis elindult, még az "Operakaland" ifjúsági Hunyadi László-sorozata is zavartalanul végigment. Tavasszal persze aztán bezártak a színházak, így az Erkel is, ez tény, de addigra Európa összes többi operaháza is bezárt, a Scalával kezdve.

62440   Kati • előzmény62439 2020-09-18 14:29:06

Nem tudom, mert nem voltam ott és nem láttam, de egy ismerősöm azt mondta, hogy ő látta a Fesztiválzenekar live streamingjét a Müpából, és állítólag telt ház volt, mindenki maszkban. Fischer Iván a koncert elején azt mondta, hogy ha bárki leveszi a maszkot, azonnal abbahagyják a koncertet. Ezek szerint másutt van közönség, ha olyan a program és az előadók minősége.

62439   takatsa 2020-09-18 13:55:05

Azért mindenki gondolja végig az Operaház elmúlt 1 évét. Tavaly ősszel, el sem indul a szezon az "amerikai turné" miatt, aztán tavasztól a fél éves szünet, néhány napja újraindulás a botrányos színvonalú Salome egy, azaz egy db. előadásával, most pedig az önkényes bezárás, Isten tudja meddig. Ez az operaház közönségbarát poitikája. A szomszédban pedig ott a MÜPA, szinte minden nap jobbnál-jobb, izgalmas programmal. Mintha a két intézet nem egy városban, nem egy országban, nem egy földrészen, nem egy planétán lenne. Erre mondják azt, hogy ég és föld. Nálam most telt be a pohár, de gondolom, ezzel az érzéssel nem vagyok egyedül.

62438   lujza • előzmény62429 2020-09-18 02:32:25

Hiába, az újságírok csodálatosan tudják szinezni a valóságot: "Az elmúlt napok nagysikerű bemutatói"; "a közönség távolmaradásával jelzi a helyzet romlását"; " 16 nagyszabású előadás 15 ezer nézővel".

Ha nem lenne valóban nehéz és szomorú a helyzet, amiben vagyunk, még nevetni is tudnék az ilyen költői kifejezéseken.

Egyébként jobbulást kívánok az érintett dolgozóknak, és szeretnék reménykedni a mielőbbi újranyitásban, amennyiben majd kevesebb hasonlóan "nagysikerű" produkciót láthatunk majd!

62437   Hangyász • előzmény62436 2020-09-17 16:05:06

KI

Milyen jó, hogy sohasem váltottam operabérletet!

BE

62436   Edmond Dantes 2020-09-17 15:21:47

Vajon az esetleges jegyvisszaváltás csak az idei szezon elmaradó előadásaira szól majd vagy a tavalyira is? Furcsa lenne, ha a 2019/20-as beragadt jegyek továbbra is a levegőben maradnának utalvány képében, miközben a később vásároltakat visszaváltanák.

62435   Hangyász • előzmény62434 2020-09-17 15:18:57

Várd ki a végét! :O((( Ókovács részéről ez (SZERINTEM!) hisztéria.

62434   takatsa • előzmény62433 2020-09-17 11:57:54

Köszönöm az infót. Az biztos, hogy most a visszaváltás mellett döntök. Az előző szezonból jó sok jegyem maradt, és az opera álal alkalmazott "becserélés" iszonyatosan nehézkes, és szinte követhetetlenül bonyolult szisztéma szerint valósul meg. És a másik kérdés, hogy ugyan mire cserélném be? Olyan előadásokra, mint a Salome? Vagy olyanokra, amelyek úgyis elmaradnak? Irány a MÜPA!

62433   Búbánat • előzmény62432 2020-09-17 11:51:00

Az Opera Kommunikációs részlege:

"Az elmaradó előadások jegyeinek becserélésével vagy visszaváltásával kapcsolatban hamarosan honlapunkon újabb közleményt teszünk közzé."

62432   takatsa 2020-09-17 11:46:42

Már csak egy kérdésem maradt: 

Van két jegyem az október 6-i Poppeára. Most látom, hogy az is elmarad. Mivel ez nem kormányzati döntés, nincsen semmi központi korlátozás elrendelve, tehát az opera vezetőjének egyéni döntése, ezért szeretnék érdeklődni, hogy hogyan kérhetem vissza sürgősen a jegyek árát.

62431   takatsa 2020-09-17 11:10:32

A Szentpéteri Opera elmaradó két előadását nagyon-nagyon sajnálom. Naponta lestem a honlapot, hgy mikor lehet jegyet venni rá. :(

62430   Búbánat • előzmény62429 2020-09-17 11:04:14

Az Opera honlapján található Közleményből:

"Az Opera törölt előadásai alól kivételt képez a 2020. szeptember 19-re meghirdetett Bach-születésnap és a 2020. szeptember 22-re tervezett Benyovszky Móric, avagy a kamcsatkai száműzöttek című operaest, amelyek csekély előadói apparátusa – zenekar helyett zongora, énekkari közreműködés nélkül – lehetővé teszi a produkciók megtartását és streamelését is.

A beutazási korlátozások miatt ugyancsak meghiúsul a Szentpétervári Opera október elejére tervezett két vendégelőadása, a Faust és a Gyöngyhalászok is.

Az esetleges újraindulásról a szeptember végi pandémiás helyzet értékelésének függvényében külön tájékoztatást adunk legkésőbb október elsején, a Zene Világnapján."

62429   joska141 2020-09-17 10:40:54

Opera vagy Erkel Színház, de a mai bejelentés:

https://infostart.hu/kultura/2020/09/17/operahaz-rendkivuli-bejelentes-a-majdnem-teljes-leallasrol-oktoberig

Egész pontosan október 17-ig. Sajnos és mielőbbi gyógyulást mindent érintettnek.

62428   Hangyász 2020-09-16 11:08:15

Ebbe persze nem férnek bele A trójaiak:

https://www.opera.hu/hu/egyuttmukodesi-szandeknyilatkozatot-irt-ala-a-francia-nagykovetseg-es-az-opera/

62427   Hangyász • előzmény62415 2020-09-16 11:07:51

Frici! Erkel Színház fórum!!!

62426   Speranza • előzmény62424 2020-09-13 16:19:23

Nadia Michael-lel két Salome DVD-t is őrzök (Scala és Covent Garden) és volt is jegyem, amikor úgy volt, hogy pár éve a Strauss-fesztiválon fellép a Salome címszerepében. Sajnos azonban a fellépést lemondta, és helyette a számomra teljesen ismeretlen Manuela Uhl énekelte a szerepet. Nem volt rossz persze, de sajnáltam, hogy így élőben nem láthattam Nadia Michaelt a szerepben.

62425   david28 • előzmény62424 2020-09-13 14:37:59

Ahhoz kőkeményen el kellett volna kezdenie dohányoznia és piálnia, hogy minimum egy fél Salomét kitegyen azzal a mérges Hófehérke-hanggal. Vicc. Ne lolitás legyen, hanem tudja elénekelni megfelelő súllyal a szólamot.

62424   Amalgám • előzmény62423 2020-09-13 14:34:00

Érdekes kérdés, hogy a művésznő a két évvel ezelőtti margitszigeti debütálása óta mennyit fejlődhetett a szerepben. Aki akkor látta (hallotta) őt, annak már csak ezért is érdemes lehet megnéznie az előadást. Azzal a budapesti fellépéssel bizonyos értelemben sikerült is pályára állnia, a honlapja szerint azóta bő tucatnyi alklommal énekelte a Salome címszerepét olyan helyeken, mint Luzern vagy Wiesbaden... Ezen a szerepen kívül teljes operafelkérése továbbra se nagyon van, ha jól látom, maradtak az opera-és operettgálák. Aki pedig ott volt valamelyik margitszigeti előadáson, az valószínűleg tudja, hogy annál most csak jobb lehet... Nem gondolom, hogy énekesként magyar viszonyok között valaha is előrelépést fog majd jelenteni Rálik Szilviához vagy Nadja Michaelhez képest a szerepben; az a szubjektív véleményem, hogy ő alapvetően olyan rendezők választása lehet, akik az alkata és a színpadi személyisége révén a „lolitás” motívumot próbálják erősíteni a darabban, talán most is ezért örvendhetünk neki újra Budapesten.  

62423   Hangyász • előzmény62415 2020-09-13 10:21:37

Akárki akármit is mond, 2 éve a Margitszigeten lenyűgözött a török énekesnő, Sera Gösch. Az Opera képgalériája alapján Heródes udvartartása nem valamilyen kis latin-amerikai diktátoréban - Batista/Trujillo/a Somoza-klán - kel életre, és Jochanaan sem a Che Guevara hasonmásverseny résztvevője lesz. Kíváncsi leszek a végére; ha ostoba a rendezés, kíméletlenül megmondom a véleményemet.

62422   Hangyász • előzmény62416 2020-09-13 10:11:45

A garázskoncertek tudtommal a popszemétnek szólnak.

62421   Hangyász • előzmény62415 2020-09-13 10:09:58

Remélem, nem a rendező - Rátóti Zoltán - személye tartja vissza a "libernyák" közönséget a pénztárak megrohamozásától/az internetes jegyvásárlás lefagyasztásától.

62420   Hangyász • előzmény62414 2020-09-13 10:07:29

Anyagi helyzetem nem teszi lehetővé az online vásárrlást. Ha a számlámra pénz jön, irány a legközelebbi bankautomata. 

62419   Edmond Dantes • előzmény62418 2020-09-12 18:34:43

Nem, nem: ertem, amit szmajlival is jeleztem. A baj az, hogy -ha jol gondolom/olvasom- online sincs tul nagy sorba(n)allas.

62418   takatsa • előzmény62417 2020-09-12 17:28:29

Ha féélreérthető voltam másoknak is, nemcsak neked, akkor szeretném tisztázni, hála Istennek nem kell sorbaállni órákig a pénztárnál, mert most már online, kényelmesen, otthon, a fotelben ülve lehet jegyet rendelni.

62417   Edmond Dantes • előzmény62414 2020-09-12 17:19:29

Hala Istennek? Sokat nem adna Okovacs Szilveszter azert, ha most is tobbszaz meteres sorok allnanak sorba operaberletert vagy -jegyert, online vagy az utcan :-)

62416   Klára • előzmény62414 2020-09-12 15:16:27

Számomra is furcsa az üres terem előtt fellépni, de a Müncheni Operából több héten át közvetítettek minden hétfőn műsort, ami szintén közönség nélkül zajlott. Nem beszélve a MET At-Home gálájáról, vagy a nagy énekesek, énekesnők által minden második szombaton tartott koncertekről, melyeket a MET tv-n közvetít. Jelenleg Magyarországon is lesznek bizonyos zenekarok, együttesek által tartott ún. garázskoncertek, vagy raktárkoncertek, ahol nincs közönség, de profi szinten rögzítik és a tv-ben fogják bemutatni. Támogatás az elmaradt koncertek, elmaradt bevételek helyett.

62415   telramund • előzmény62414 2020-09-12 14:29:38

Valakitől hallottam ,hogy nem nagy szám ez a Salome és különösen a vége nagyon furcsa rendezésileg

62414   takatsa • előzmény62411 2020-09-12 11:32:46

Én valahol olyasmit olvastam, hogy akkor felvételt készítenek, hogy később le tudják adni a nagyérdemű közönségnek, akik nem mertek elmenni az élő előadásra. Mindenesetre furcsa, hogy miért kell üres teremben felvételt készíteni. Amúgy olvasva téged, csodálkozom. Nem hittem volna, hogy vannak emberek, akik pénztárban vesznek jegyet, nem online módon. :) Emlékszem a 80-as évekre, amikor feleségem vidékről ment fel, és többszáz méteres sorban várakozott, hogy az évadra bérleteket vehessen. Hát, hála Istennek ennek az időnek egyszer és mindenkorra vége.

62413   Hangyász • előzmény62412 2020-09-12 11:04:59

Még ha valami orvos- vagy fizikuskongresszus résztvevőinek tartanák, de ilyet tudtommal nem rendeznek. :O(

62412   Kati • előzmény62411 2020-09-12 11:03:15

Zártkörű előadás, csak vendégeknek? Kettő egymás után?

62411   Hangyász • előzmény62410 2020-09-12 10:21:06

Mivel pont előttem vágott be egy nyanya, aki percekig tartotta fel a pénztárost - és a végén természetesen semmit sem vett - elfelejtettem megkérdezni, kiknek tartják a 2 zártkörű előadást.

62410   takatsa • előzmény62408 2020-09-11 22:27:27

Nekem van jó helyem, de amint hallom, lehet, hogy aztán szétültetnek. Az mindenesetre megnyugtató, hogy mellettem ülhet a télikabátom.

62409   Kati • előzmény62408 2020-09-11 20:51:35

Mennék, de innen vidékről most nehéz lenne.

62408   Hangyász 2020-09-11 16:33:34

A Salome keddi premierjére/egyetlen nyilvános előadására még bőven van jegy az Erkelbe.

62407   Kati • előzmény62406 2020-09-10 10:58:44

Szerintem pedig nagyon is van ok neheztelésre, de dühre még inkább.

62406   Edmond Dantes • előzmény62405 2020-09-10 10:09:39

Kedves joska141, ahogy az a 62403-404-ben belinkelt Mandiner-interjúban is olvasható. "Az Eiffel költsége bruttó 30 milliárdnál, az Operáé 50 körül állhat meg. Ha egy építkezés nyolc évig húzódik, mint az Eiffelé, akkor az árak bőven duplázódnak, egyébként otthon is, nemcsak itt..." és "Egyébként a kelet-berlini operaház felújítása – amely a mienknél kisebb – nyolc évig zajlott, és 120 milliárd forintnyi eurót emésztett fel, a hamburgi Elbphilharmonie koncertterem-együttese pedig 200 milliárdba került. Nem állunk tehát rosszul." Úgyhogy aggodalomra, neheztelésre semmi ok. Mondjuk jó lenne tudni, hogy a most átcsoportosított 7,6 Mrd Ft  része-e a fenti összeg(ek)nek vagy pár nappal az interjú után máris megfejelték az ott közölt fenti összeget.

62405   joska141 2020-09-10 08:45:34

Mai hír az interneten:

https://privatbankar.hu/cikkek/makro/repkednek-a-tizmilliardok-a-kormany-felrugta-a-penzesvodrot.html?utm_source=rss&utm_medium=referral

A mai pénzosztásból/pénzátcsoportosításból jutott:

„7,6 milliárd az Eiffel Műhelyház és Próbacentrum beruházására, valamint a Magyar Állami Operaház Andrássy úti épületének beruházására”

Azt hiszem, ez most már követhetetlen és ma már senki nem tudja, hogy

  • az egész komplex felújítás/beruházás milyen tartalommal és mikor fejeződik be, valamint
  • összességében mennyibe fog kerülni

Azért egy ilyen jellegű felújítást/beruházást egy kicsit körültekintőbben kellett volna előkészíteni….

62404   Edmond Dantes • előzmény62403 2020-09-05 11:20:01

"...a kelet-berlini operaház felújítása 120 milliárd forintnyi eurót emésztett fel, a hamburgi Elbphilharmonie koncertterem-együttese pedig 200 milliárdba került."

Paks II-beruházás pedig mai (!) áron és €-árfolyamon kb. 4.500 milliárdba fog kerülni. Ehhez képest MÁO+Eiffel felújítása csak egy benyalóka vagy egy visszanyaló fagyi ára.

62403   Edmond Dantes 2020-09-05 11:12:08

Az Operában nincs politika - a Mandiner hetilap interjúja Ókovács Szilveszterrel

2020. szeptember 3.

Magyarországon már azzal is kultúrpolitizál az ember, ha polgári és keresztény értékeknek ad helyet a repertoárban – mondja Ókovács Szilveszter. A Magyar Állami Operaház főigazgatóját az elhúzódó Andrássy úti rekonstrukcióról, ideológiai háborúskodásról, zászlóügyekről és a Gyurcsány-féle fenyegetésről kérdeztük.

Milyen mostanság a viszonya a miniszterelnökkel?
Épp várakozó állásponton vagyok. Várjuk, hogy felavassa az Eiffel Műhelyházat.

Igaz, hogy nem veszi fel önnek a telefont?
Ahhoz tudnom kéne a telefonszámát, és hívogatnom kellene. Abban se vagyok biztos, hogy van száma.

Pedig úgy hírlik, az Operaház átadásának csúszása miatt megromlott a viszonyuk…
Ezt se értem, honnan veszik. A projekt legnagyobb sürgetője vagyok. Ha a viszonyunk megkopna emiatt, csak azért lenne, mert már idegesítő, ahogy tolom az ügyet.

Mégis miért csúszik ennyit az átadás?
Részleges korszerűsítésnek indult, aztán a kormányzat úgy látta jónak, hogy ha már leállítottuk a házat, szinte teljes körű renoválás legyen. Ez lényegesen több időt igényel. És mivel az állami beruházásokat 2019-től már nem az adott intézmény viszi, két éve elkerült tőlünk a konkrét irányítás joga. Ettől még jelen vagyunk, de bővebb infót a Városliget Zrt. tud adni. A befejezés mostani céldátuma 2021 decembere, ha mindenki rendesen teszi a dolgát, van realitása.

Nagy a bizonytalanság a beruházás végszámlája körül is, csak egy a biztos: folyamatosan nőnek a költségek. 
Az Eiffel költsége bruttó 30 milliárdnál, az Operáé 50 körül állhat meg. Ha egy építkezés nyolc évig húzódik, mint az Eiffelé, akkor az árak bőven duplázódnak, egyébként otthon is, nemcsak itt. Az Operaház pedig speciális technikát igényel, hisz kiemelt műemlék épület és a leglátogatottabb színház is.

A projekt dúsulása okozta a költségek növekedését. Felemás érzés, hisz intézményi érdek, hogy egy évet és ne ötöt szüneteljünk, ugyanakkor egy pincétől tetőig rendbe rakott ház tíz-húsz év múlva spórol meg további leállásokat. Egyébként a kelet-berlini operaház felújítása – amely a mienknél kisebb – nyolc évig zajlott, és 120 milliárd forintnyi eurót emésztett fel, a hamburgi Elbphilharmonie koncertterem-együttese pedig 200 milliárdba került. Nem állunk tehát rosszul.

Ön is aláírta a Rákay Philip-féle tiltakozást Gyurcsány Ferenc kijelentése ellen, amelyben a volt kormányfő azzal fenyegette meg Vidnyánszky Attilát, hogy társaival együtt földönfutó lesz, ha már nem Orbán lesz hatalmon. Miért tartotta ezt fontosnak?
Egy politikai program több szegmensből áll, kultúrpolitikából is. Ha egy erő hatalomra kerül, előszeretettel nevez ki olyan vezetőket, akik az értékrendjét vallják, hisz kulcspozíciókon keresztül próbálhat meg világot jobbítani. Mindaddig nincs baj, amíg ezek nem ejtőernyősök, értik a munkájukat, és  méltányosan végzik."

(Ez a cikk teljes terjedelmében csak előfizetéssel rendelkező olvasók számára elérhető.)

62402   Edmond Dantes • előzmény62401 2020-08-27 21:30:49

Szomoru es sajnalatos, de nem meglepo, hogy nem fogynak elegge a jegyek. Es ez  n e m  MAO sara. Megjosoltam ld. 62375 utolso 6 sort, csak ismetelni tudom: nem kivanom -senki nem kivanja-  es bar ne lenne igazam.

62401   Búbánat 2020-08-27 20:44:49

Az Opera honlapjáról:

A 2020/21-es évadra az alábbi kedvezményeket vezeti be az Opera.

Bár az Opera a 2020-as naptári évben a járványveszélyre való tekintettel biztonsági okokból nem hirdet bérletet, az előző, 2019/20-as évadra bérlettel rendelkező vásárlóink 25%-os, míg a bérlettel nem rendelkező vásárlóink 15%-os újranyitási kedvezménnyel válthatnak jegyet az Erkel Színházban tartott, saját szervezésű előadásainkra.

Az Eiffel Műhelyházban tartott, saját szervezésű előadásainkra minden vásárlónk 50%-os kedvezménnyel válthat jegyet.

A kedvezmények online és pénztári vásárlás esetén is érvényesíthetők.

A 2020. szeptemberi előadásainkra vonatkozó kedvezménnyel egy vásárláskor maximum 2 db kedvezményes jegy váltható.

Évados kedvezmények:

Az Opera az alábbi kedvezményeket biztosítja az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban a saját szervezésű nagyszínpadi produkcióira pénztári vásárlás esetén:

Nyugdíjas kedvezmény: 25%

Gyerek / diákkedvezmény: 50%

Családos kedvezmény

1-3 gyerek-/diákjegy vásárlása esetén 2 felnőtt 50%-os kedvezményt kaphat. 

4 vagy annál több gyerek-/diákjegy vásárlása esetén 4 felnőtt 50%-os kedvezményt kaphat.

Ez a kedvezmény egy tranzakción belüli vásárlás esetén érvényesíthető.

A kedvezményre való jogosultságot a belépéskor ellenőrizzük. 

PÉNZTÁR NYITVATARTÁS

Az évadkezdéssel az alábbiak szerint módosul az Opera értékesítési pontjainak nyitvatartása:

2020. augusztus 24-től újra látogatható az Erkel Színház jegypénztára hétfőtől péntekig 10:00 és 18:00 között.

2020. szeptember 1-jétől az Opera Értékesítési Centrumban (1061 Budapest, Hajós utca 13-15.) is visszaáll a szokásos nyitvatartás, és hétfőtől péntekig 10:00-17:00 várja tisztelt nézőinket.

2020. szeptember 1-jétől az Erkel Színház jegypénztára minden nap 10:00 és 18:00 közt látogatható, előadások napján pedig a nyitvatartási időt szokás szerint meghosszabbítjuk az első szünet végéig.

Az Eiffel Műhelyházban a pénztár csak az előadások napján nyit ki a kezdés előtt egy órával, majd az első szünetet követően zár be.

Az Operaház jegypénztárként is működő OperaShopjának nyitvatartása változatlan: minden nap 12:00 és 17:00 között látogatható.

62400   Legnapsretép 2020-08-25 22:26:02
62399   zenebaratmonika • előzmény62398 2020-08-25 21:45:13

Igen, én említettem a Czibor musical-t, de az a hozzászólás törölve lett. Nem tudom, de a Puskás darab állítólag nagyon negatív színben tünteti fel Czibort. Mondjuk még itt közülünk senki se látta, így pontos infó nincs erről.

62398   Edmond Dantes 2020-08-25 19:16:56

Egy 11 részes szappanoperamusical első két darabja lehet a Czibor és a Puskás. Várjuk a többi kilencet a többi kilenc aranylábúról.

62397   Vronszkij • előzmény62384 2020-08-25 17:00:59

Ezt a musicalt már tavaly nyáron bemutatták Czibor Zoltán születésének 90-ik évfordulóján.  

62389   zenebaratmonika • előzmény62388 2020-08-24 20:58:26

Igen ugyanaz a darab persze, de a szereplők ismeretlenek voltak.

62388   Edmond Dantes • előzmény62387 2020-08-24 18:21:58

Kosz. Pannon Varszinhaz, ha jol latom, de ez is a Des-Geszti-Grecso darab. Megsugom, anno nem voltam oda a Viges produkciotol, igaz, az premier elotti "nulladik", de mar fizetos eloadas volt. A kigyurt Vecsey "Hasi" pl.nekem nem volt igazan hiteles mint gyenge fizikumu, tudogyulladasban elhalalozo Nemecsek. Latom, mar mas jatssza.Jozan L.viszont nagyon jo volt mint Ats Feri, hatasos a szerep, a te Ats Feridnek is halas szerep.Wunderlich es a ket Pasztor megfelelt. 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1734 • François-Joseph Gossec, zeneszerző († 1829)
1828 • Reményi (Hoffmann) Ede, hegedűs († 1898)
elhunyt:
1751 • Tomaso Albinoni, zeneszerző (sz. 1671)
1994 • Cziffra György, zongoraművész (sz. 1921)