vissza a cimoldalra
2022-01-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Digitális kerekasztal (57)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5271)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62850)
Opernglas, avagy operai távcső... (21198)
Kedvenc felvételek (459)
Kedvenc előadók (2898)
Társművészetek (2517)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7625)
Haladjunk tovább... (231)
Milyen zenét hallgatsz most? (25104)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8682)
Momus társalgó (6361)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11830)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Momus-játék (6179)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3020)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5311)
Richard Strauss (781)
Pantheon (3035)
Erkel Színház (11240)
Rost Andrea (2064)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2329)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5025)
musical (220)
Franz Schmidt (4074)
Lisztről emelkedetten (1162)
Juan Diego Flórez (749)
Lehár Ferenc (792)
Média, zene, ízlés (130)
Operett, mint színpadi műfaj (5016)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Erkel Színház (Potork, 2004-12-17 15:15:06)

   
11239   zenebaratmonika • előzmény11238 2022-01-27 18:20:48

Hát nem ezeket nevezném "nagy musicalnak", az nálam nem ez a színvonal. 

Cabaret, Chicago, West Side Story, Dream Girls, Webber darabok, Greese, Csókolj meg Katám,.... az már más kategória.

Ha az operettszínház több operettet játszana annak sokan örülnék, én különösképp Ábrahám darabokat (Hawaii rózsája, 3:1 a szerelem javára és persze a Bál a Savoyban és Viktória, sőt a Mese a Grand Hotelben is érdekes lenne). Jacobi Leányvásárját vagy Zeller Madarászát várnám vagy akár Huszka Güll Babáját, Leo Fall Sztambull rózsáját, vagy Benatzky-Stolz Fehér lóját... meg Gyöngy Pál Kadetszerelem is jöhet. A Cigánybáró pedig hamarosan még utoljára megnézhető az Erkel Színházban.

11238   Búbánat • előzmény11236 2022-01-27 16:49:35

Az Erkel Színház már kezdi "odaszoktatni" a musicalekre vágyó "tömegeket" - ha később, egyszer akár Városi Színház néven, ismét "befogadó színházzá" válna.

Ókovács Szilveszter: "Akár így, akár úgy, egy átépített Erkelben/Városiban sok musical fog menni, ez ma a papírforma. Ott vannak Rosta Mária produkciói, Szente Vajk darabjai, Szikora Robi is beszállt a musicalírásba, emellett vidéki színházakban, de budapesti teátrumokban is születnek olyan produkciók, amelyek hatalmasat robbannának ekkora helyen: itt játszani egyszer, nagyot, miközben háromszoros a nézőtér, meg fogja érni." (Lásd Index-interjú  a főigazgatóval)

Sőt, arról is hallottam "pletykákat", hogy idővel a Budapesti Operettszínház tisztán operetteket játszó színházzá alakulna át.

11237   zenebaratmonika • előzmény11235 2022-01-27 12:23:55

Majd lehet tartani a covid távolságot, minden negyedik székre ül 1 ember....

11236   zenebaratmonika • előzmény11233 2022-01-27 12:23:16

Hát erre nem sokan lesznek kiváncsiak, max a nagyon vallásos emberek.

11235   Edmond Dantes • előzmény11234 2022-01-27 08:22:21

Az Erkel Színház státuszát át kellene tekinteni vagy -strukturálni, újraépíteni. Ehelyett a házat akarják ismét quasi újraépíteni. Aztán újranyitják és addigra elfogyhat a maradék közönség. Und so weiter...És azt már nem lehet a járványra fogni. Addig is állami százmilliókkal és vattázott közönséggel kitömött  musicalekkel töltik ki a sokasodó opera- és balettmentes napokat.

11234   Kati • előzmény11232 2022-01-26 22:49:30

Erre és ilyenekre kell az Erkel Színház. Tragédia.

11233   Edmond Dantes 2022-01-26 12:35:34

A Szent Erzsébet musical (Lezsák Sándor-Szikora Róbert: Ég tartja a Földet– Erzsébet, a szerelem szentje) teljes, kettős szereposztása egy bevezető cikk után megtekinthető a Magyar Fórum netes oldalán.

11232   Búbánat • előzmény10992 2022-01-26 11:07:48

Az Ég tartja a Földet – Igazi sztárparádénak ígérkezik a készülő Szent Erzsébet-musical

Magyar Kurír - KULTÚRA – 2022. január 11., kedd | 17:02  - Pallós Tamás

Jóformán a teljes alkotógárda, a közreműködő színészek többsége megjelent január 10-én a fővárosi Damjanich utcában, a D50 Rendezvényközpontban, ahová sajtónyilvános olvasópróbát hirdettek. A sokszereplős, összművészeti igényű program célja az volt, hogy a szervezők bemutassák, hol tartanak Szikora Róbert, Zsuffa Tünde és Lezsák Sándor Az Ég tartja a Földet című musicaljének előkészületei.

A darab leendő kulisszái mögé tekintő hangolódás bevezetéseként a rendező, Cseke Péter osztotta meg gondolatait a sajtó munkatársaival és a széles körben népszerű műfaj iránt érdeklődőkkel. Amikor tavaly márciusban felhívta Lezsák Sándor, hogy elvállalná-e egy Árpád-házi Szent Erzsébet életét feldolgozó musical színpadra állítását, jóllehet mindent alaposan átgondoló típus, igazgatóként felelős döntéseket hozó, régi színházi ember, ezúttal azonnal igent mondott a felkérésre. Annak ellenére, hogy nem volt még szövegkönyv, dalok sem, csak zenei ötletek, alapok, dalkezdemények, amelyeket évekkel korában Szikora Róbert vázlatolt.

Elolvasta Zsuffa Tünde történelmi regényét, majd az alkotók csapatához csatlakozva egy hat hónapon át tartó „kölcsönös tiszteleten, szereteten alapuló, egymást építő kritikával serkentő, harmóniában és jókedvvel megélt” közös munka vette kezdetét. Ennek eredménye a tizennyolc színészt, nyolc gyerekszereplőt, nyolc énekesből álló ensemble-t, harminc táncost, kaszkadőröket, artistákat, összesen mintegy hetven főt felvonultató darab, amelynek – kettős szereposztású – ősbemutatójára április 8-án és 9-én, az Erkel Színházban kerül sor.

A musical negyvenhét jelenetét kiszolgáló látványos, korhű díszletet Szendrényi Éva, a pazar kivitelű jelmezeket Berzsenyi Kriszta tervezte. A zenei alap hangszerelője Kiss Gábor, a világítástervező Madarász Zsolt, a koreográfiát Benkő Dávid és Morvai Veronika készíti.

A címszerepre két nagyszerű orgánumú, beszédtechnikai modorosságok nélkül, szépen artikuláló, rendkívül muzikális, „éterien” éneklő fiatal művészt választottak: Györfi Annát és Békefi Viktóriát. Minden szempontból ideális Erzsébetek.

A sajtóeseményen részletek hangzottak el a műből: rövid jelenetek és persze néhány dal ízelítőként. A musical cselekménye „kerettel”, Erzsébet szenttéavatási szertartásával indul; az őt méltató prózai monológot – IX. Gergely pápa szerepében – Varga Miklós tolmácsolta. A szülők, II. András és Gertrúd királyné vitáját – amely a gyermek Erzsébet elengedéséről, Türingiába küldéséről szól – Szekeres Adrien és Horányi László „hangjátéka” idézte.

Ez a párbeszéd készíti elő az aggódó anya, Gertrúd érzelmes búcsúját, Szekeres énekszólóját, amelyhez végül a király is csatlakozik. Zsófia őrgrófné, Erzsébet anyósa szigorú, zord karakter. Kemény, feszes, zúzós dalát (Gyűlölöm Erzsébetet) Vasvári Mónika hitelesítette

Erzsébet és Lajos kölcsönös vallomását, a musical „szerelmi kettősét” (Szívemből énekelek) Györfi Anna és Vastag Tamás szólaltatta meg. A következő prózai részletben Walter lovag (Buch Tibor) és II. András (Dóczi Péter) az Aranybulláról, a pénzszóró magyar urakról, a keresztes hadjáratról és az Európát is fenyegető iszlám veszélyről dialogizált. Erzsébet és fivére, Béla – gyermekkorukra emlékező – duettjét, a musical címadó számát (Az Ég tartja a Földet) Békefi Viktória és Dánielfy Gergő énekelte először a média képviselői, ha tetszik, közönség előtt.

A darab végén az ifjan özvegyen maradt, elűzött Erzsébet az ispotályban megálmodja közelgő halálát. Gyermekei sorsát, jövőjét addigi örök védelmezőjére, Walterre bízza. Az alkotók által Dolhai Attila lelkére szabott ima, a lovag Erzsébettől való búcsúja (Menj, csak pár lépés a Menny!) olyan „zenei jutalomjáték”, amely minden bizonnyal a musical egyik nagy slágere lesz. Merthogy a sajtó munkatársainak szánt előzetes legfőbb hozadéka talán éppen az volt, hogy a kétkedőket meggyőzze: egy olyan nemzetközi mércével is mérhető, egyszerre felemelő és izgalmas alkotás születik, amely – ha továbbra is minden jól megy – valóban sikeres lehet.

A producer, Pataki András is ezt a reményt erősítette. Az áprilisi premiereket követően a musicalnek május elején is lesz még két előadása az Erkel Színházban, majd vidéki turnéra viszik a darabot. Nyáron többek között Szent Erzsébet szülőhelyén, Sárospatakon és a Fertőrákosi Kőfejtő és Barlangszínházban is bemutatják.

Már készül a német fordítása is, 2023-ban nemcsak a határon túlra, Felvidékre, Erdélybe és Délvidékre szeretnék elvinni a leghíresebb magyar szentről szóló musicalt, hanem Ausztriába és Németországba is.

A musical kiemelt médiatámogatója a Magyar Kurír, a Magyar Katolikus Rádió és a Szent István Rádió és Televízió.

11231   Kati • előzmény11230 2022-01-24 10:24:44

Pont olyan, mint ő és az origo.

11230   Edmond Dantes • előzmény11229 2022-01-24 10:13:37

Nagyinterjú Gulyás Dénessel az origo.hu optikájával itt.

11229   Kati • előzmény11228 2022-01-24 09:36:49

Számított rá? Én nem. Ő már kasszától távozott, a Kossuth-díjjal kifizetve.

11228   Búbánat • előzmény11227 2022-01-24 09:08:47

Az aláírók között megint nincs ott Gulyás Dénes (Pécsi Nemzeti Színház)-

11227   -zéta- 2022-01-23 17:17:30

NYILATKOZAT (a Facebookról átemelve)

Kedves Magyar Állami Operaházzal szerződésben lévő énekes szólisták,

a tudomásunkra hoztátok többen, hogy 2 napja kaptatok egy levelet az Operaház vezetőségétől, amelyben állítólag szerepel egy olyan mondat, amely azt a kijelentést teszi, hogy többek közt a mi "panaszaink" hatására készült számotokra egy újabb felkérő.

Ettől a kijelentéstől a leghatározottabban elhatárolódunk!

Aki kicsit is követte nyilatkozatainkat, az tudhatja, hogy sohasem az előadásszám ellen emeltünk szót, hanem az irreálisan magas premier szám ellen, amelyeknek a próba időszakai teszik lehetetlenné a veletek való együtt dolgozást, nem az előadásaik.

Arra utalni ezzel a mondattal, hogy meghallották "panaszainkat" és egyeztetve velünk hozták a jövő évadról ezeket a döntéseket, ami miatt több énekesnek kevesebb pénze és előadása lesz, az minden valóságalapot nélkülöző hangulatkeltés és minket célzó hitelrontás. Nevetséges már csak azért is, mert december óta nem tudtuk elérni semmilyen fórumon, hogy a főigazgató úr leüljön velünk érdemben tárgyalni, mint az a sajtóban is jól követhető volt.

Állítólag január 27-én találkozni fogunk a vezetőséggel és tárgyalni a kikérők rendszeréről, a lehetőségekről és a vidéki operajátszás jövőjéről. Legalább is mi így megyünk oda. Ezt nevezte el az igazgató úr OperaFórum4-nek. Számunkra értelmezhetetlen, hogy egy január 27-i megbeszélés állítólagos hatásai már egy január 21-i levélben tényként megjelennek.

A másik két indoka a levélnek, a covid helyzet és az Erkel színház körül található érthetetlen anomáliák épp elég indokot kell, hogy szolgáltassanak.

Hogy Ókovács Szilveszter igazgató úr kultura.hu interjújában található mondatát idézzük: "Rajtunk más ne keresse a saját felelősségét!"

Maradunk örök híveitek,

Cser Ádám

Dinyés Dániel

Silló István

Somogyi Tóth Dániel

11226   bermuda 2022-01-22 20:32:52

Hol van IVA ,aki a fórumon olyan sokat harcolt az Erkel bezárásakor,, ?

11224   Edmond Dantes • előzmény11218 2022-01-22 15:36:45

Edmond Dantes elképzelni sem meri, mi történne, ha ő írna ilyesmit. Minimum megköveznék. Talán még ő is saját magát. Pedig az Erkel mai konstellációjában valóban kolonc. A kicsinyítése után is -az igényekhez mérten- túlméretes. Teszem hozzá: sajnos, de ez a helyzet. Elképzelni is rémes, mit kezdene a ma világa a szintén irtózatos méretű Népszínházzal. Városképileg és színháztörténetileg fájdalmas a hiánya, de megtölthetetlen és alig hasznosítható lenne, csak ez már sosem derül ki. Történelem.

11223   Beatrice • előzmény11212 2022-01-22 15:25:10

Igen, bent van a DigiTárban, hiányos szereposztással. Ezt belinkeltem 11208 sz. hozzászólásomban, és felvetettem, hogy ki lehetne egészíteni.

11222   Edmond Dantes • előzmény11219 2022-01-22 13:46:12

Ld. 11215 ... :-) sakk-matt??

11221   Klára • előzmény11218 2022-01-22 13:39:03

Köszönöm!

11220   Edmond Dantes • előzmény11217 2022-01-22 13:35:11

Privátban..

11218   Búbánat • előzmény11216 2022-01-22 11:18:28

Az egyik fórumtársunk (aki amúgy "bennfentes" az Operában)  írta le tavaly ezeket a mondatokat itt a fórumon - az ő mondatait idézte most Edmond Dantes.

11217   Klára • előzmény11215 2022-01-22 10:39:35

Ezt a förmedvényt én is olvastam valahol,  akkor is elszörnyedtem rajta, de nem ugrik be, hogy hol.

Egyetlen apró megjegyzés: évekig, sőt étvizedekig volt bérletünk az Operába, Erkelbe, és a bérletes előadások mellett is gyakran jártunk mindkét helyre. Nem minden este volt zsúfolásig tele a nézőtér, de nem voltk  üresen tátongó  széksorok!  Mai napig visszasírom, visszasírjuk a színházi buszokat, amik minden este ott álltak az Erkel előtt, és türelmesen megvárták, míg az előadásnak vége lett, és a nézők kijöttek  az épületből.

11216   Kati • előzmény11215 2022-01-22 10:25:25

Honnan van ez az idézet?

11215   Edmond Dantes 2022-01-22 09:01:32

Bennfentes idézet: "1.Az Erkel egy kezelhetetlen, hodály méretű csődtömeg. Hatalmas nézőtérrel, lehetetlen kiszolgáló terekkel. Eredetileg több mint 3000, jelenleg is több mint 2000 fős nézőtérrel, (amibe most csak 1800 szék van berakva. Azaz nem a tér lett kisebb, csak kevesebb benne a szék.) Önálló színházként mindig életképtelen volt. Le kellene bontani, és építeni helyette egy praktikus színházépületet. (Ha kell egyáltalán még egy színház.) 2. Az elmúlt 70 évben úgy oldották meg az Erkel fenntartását, hogy integrálták az Opera szervezetébe. Ez stabilan működött. De az, hogy az Erkelt integrálták az Opera szervezetébe, nem azt jelenti, hogy minden gondja megoldódott, és automatikusan tele lett a nézőtere. Csak a fenntartása van így megoldva. Valóban nem muszáj ennek így lennie. Lehet befogadó színház. Az Operának nem minden produkciója tölt meg 1800 széket."

11214   Kati • előzmény11207 2022-01-22 08:36:45

Kiskegyed örüljön továbbra is a csodálatosan vezetett színház csodálatos vezetésének, földi operarajongók problémáival ne törődjön! Örüljön fizetésének és egyéb juttatásainak! Hogy az előre meghirdetett, interneten és nyomtatásban közzétett programoknak a fele se igaz, nem számít. Állítólag a jelenlegi vezetés adta vissza az Erkelt az operának, amit a csúf kommenisták elvettek tőlük. Most ő árusítja ki. Az Úr adta, az Úr elveszi, áldott legyen az Ő neve! Maga szerint biztos. Kérdezzük meg róla az énekeseket is!

11213   Edmond Dantes • előzmény11207 2022-01-22 08:08:36

Drágák a jegyek, ezt tudta?

11212   Edmond Dantes • előzmény11208 2022-01-22 08:07:57

A pozsonyi vendégjáték bent van a Digitárban.

11211   Edmond Dantes • előzmény11205 2022-01-22 08:04:39

Valamit benéztem, helyesbítenem kell: ma nem Az ezred lányára kapható még ezernél több jegy az Erkelbe, hanem a Manon Lescaut-ra. Ezrednél Ezernél több jegy Az ezred lányára jövő szombatra kapható. Holnapra valamivel kevesebb.

11210   Klára • előzmény11209 2022-01-22 07:42:09

Sőt, az Operaházban vasárnap délelőttönként is voltak előadások!

11209   lujza • előzmény11207 2022-01-22 02:00:37

Kedves Cilike, az eléggé köztudott, hogy nemsokára végre sikerül újra megnyitni a hőn szeretett Operaházunkat is. De én, mint őskövület még pontosan emlékszem, hogy régebben heti hat napon át mindkét színház folyamatosan tudott játszani.

11208   Beatrice 2022-01-22 00:16:04

Mindenütt azt írják "110 év után újra az Opera műsorán Az ezred lánya". Ez nem egészen korrekt, 2005 október 8-án szerepelt a mű az Operaházban, a pozsonyi produkció vendégeskedett itt. Részletek (ezekkel ki lehetne egészíteni az OperaDigiTár hiányos adatait). Ugyanez a produkció Miskolcon is szerepelt akkortájt.

11207   Cilike • előzmény11206 2022-01-21 23:59:31

Kinyit az Operaház, ezt tudta? 

11206   Kati 2022-01-21 21:56:04

Azt hallom, hogy az Erkel Színház már a közeljövőben megszűnik, illetve operát többet nem fognak játszani egyáltalán, a tervezett műsorból semmi sem igaz. De akkor minek volt a vita a vidéki operaigazgatókkal?

11205   joska141 • előzmény11204 2022-01-21 17:09:01

Csak azt nem értem: ha egy bizonyos idő után látható, hogy ennyi jegy maradt, miért nem adja az Operaház ezeket féláron, a saját jegyárusító rendszerében? Az Operaház honlapján még mindig teljes áron tudnám megvenni a mai előadás jegyeit. Miért kell ezzel további szervezetek bevételét növelni a különböző, félárra számított jutalékokkal? Számítógépes programmal ez nem egy bonyolult feladat lenne.

A ”Ma este színház” mindig előző este 21,00 órától indul, ugyanezt az Operaház is megtehetné, részére ez semmi bevételi többletet vagy hiányt nem jelentene, „csak” az emberek vehetnék olcsóbban a jegyeket.

11204   Edmond Dantes 2022-01-21 15:10:02

Az Operaház friss hírlevele szerint "óriási siker Az ezred lánya". (Ezt az epitheton ornanst már jól ismerjük a Főigazgató Úr kedvenc levelező-oldaláról.) Az "óriási siker" sajnos inkább erkölcsi természetű. Mára (!) és holnapra még kb. 1.250, vasárnapra több mint 800 jegy eladó. Kedves takatsa, el ne küldj oda, mert én is elküldelek :-)

11203   Búbánat 2022-01-21 10:08:42

A Klasszik Rádió 92.1  Opera Extra- Podcast műsorában a vendég: Palerdi András, basszista, a Magyar Állami Operaház magánénekese - Donizetti Az ezred lánya című vígoperájának Erkel Színházi bemutatójáról kérdezte a műsorvezető, Szerémi Nóra.

11202   ladislav kozlok • előzmény11201 2022-01-21 10:01:52

Brangäne vagy Fricka. 

11201   Edmond Dantes • előzmény11193 2022-01-21 06:55:12

Ha Bayreuth, akkor a két Erda.

11200   Edmond Dantes • előzmény11197 2022-01-21 06:53:19

2. Knappe

11199   tollnok • előzmény11183 2022-01-20 21:45:36

Istenem! Szövegértés! Nem, Az ezred lánya esetében megvolt a félház biztosan, arra reflektáltam, hogy relatíve kis létszámú, sokkal kisebb létszámú közönség esetében is megvolt már a szép siker. Ha kevesen vannak egy előadáson, és 2016-ban a Szokolay Hamleten nagyon kevesen voltak, akkor se fújolt senki. Tehát a megjelentek között az előadás siker volt. Részemről aki nem látta, azt sajnálom, mert jó előadás volt, nem nem az Ezred lányáról van most itt szó, hanem a Szokolay Hamletjéről, amit 2016-ban adtak legutoljára. Ott volt ilyen kis létszámú a közönség, nem volt bombasiker, de nem volt fújolás se. Akik jelen voltak, azoknak tetszett az előadás lassan hat éve, tehát nem volt kudarc. Nem voltak sokan 2016 novemberében a Bátori Mária koncerten se, de szép tapsot kaptak az énekesek a kisebb létszámú közönségtől is, sőt, akkor kifejezetten kitartó taps volt ides-tova lassan hat éve novemberben, tehát a megejelentek között szép siker volt az előadás. Nem voltunk sokan, de nekünk tetszett attól még. Ekkor még nem volt kamaraszínpad, most már van.

Az ezred lányán ennél többen voltak és nem volt teltház, de akik jelen voltak, azok kitartóan tapsoltak és nekik tetszett az előadás. 

11198   takatsa 2022-01-19 23:18:56

Shöck Atala a legszebb hangú magyar énekes. Számomra mindig ünnep, ha őt hallom énekelni. Olyan Einsam wachend in der Nacht-t, amilyet ő énekelt a Müpában, még életemben nem hallottam.

11197   macskás • előzmény11196 2022-01-19 20:53:50

2004-7 között, valamelyik viráglány, meg volt még egy szerepe

11196   Kati • előzmény11194 2022-01-19 20:07:02

Mit énekelt Bayreuthban és mikor?

11195   Búbánat • előzmény11192 2022-01-19 13:08:43

Szerintem is, Schöck Atala kiváló választás volt a Márkiné szerepéhez. Remekül játszott. 

És nem csak a tekintetben, ahogy a főigazgató úr megfogalmazta: "Biztos vagyok benne, hogy Schöck Atala is pompás prózista lesz, különleges feladat ez a kiváló mezzoszoprán számára."  

Schöck Atala pompásan énekelte is az amúgy kevéske énekelnivalóit a vígoperában. 

11194   macskás • előzmény11193 2022-01-19 12:44:49

Szerepelt Bayreuthban.

11193   ladislav kozlok • előzmény11192 2022-01-19 09:50:58

Schock Atalát Pozsonyban ismertem meg. A  muvésznot nagyra becsulom, gyonyoru nagy  hang, intelligens eloadás mod. Schock Atalának bizony Bayreuthban  a helye. Sajnos a MÁO nem szerepelteti opera darabban./ kivéve az Ezred lányát - de itt  beugro/.

11192   Beatrice • előzmény11189 2022-01-19 00:56:00

"Az új beálló, Schöck Atala „fiatalosabb” márkinéra karikírozta magát, humorral sem volt híján, viszont alakításából hiányzik az a mindent elsöprő lendület, ami szereptársát, Farkasréti Máriát oly' jellemezte a premieren."

Nekem nem volt hiányérzetem. Úgy vélem, Schöck Atalának egyszerűen más volt a szerepfelfogása, Inkább az előkelő, arisztokrata nőt jelenítette meg. Tudjuk, ez az arisztokrata nő annak idején félrelépett egy katonatiszttel (eme félrelépés gyümölcse Marie), Meg azóta is imádja a katonákat. Meg most a komornyikjával van talán túlságosan is bizalmas kapcsolatban. De mégiscsak egy arisztokrata, van tartása.

Farkasréti Mária (akit szintén kedvelek), harsányabb, vulgárisabb figurát hozott. Ő sokszor alakít ilyen karaktereket, mindig élvezetesen. Schöck, azt hiszem, inkább kivételként alakít most ilyen humoros figurát. Nekem nagyon tetszik. És az a gyönyörű hang... Őt mostanában MINDENBEN hajlandó vagyok megnézni-meghallgatni, mert, úgy vélem, érdemes. Nagy élményem volt a közelmúltban a Verdi Requiem az Erkel Színházban meg a Prokofjev-kantáta a Müpában.

11191   Búbánat • előzmény11190 2022-01-17 22:57:03

Bocsánat: basszus! persze, elírtam, javítom máris. Köszönöm az észrevételt.

11190   Kati • előzmény11189 2022-01-17 22:36:16

Palerdi eddig basszus volt.Szerepkört váltott?

11189   Búbánat • előzmény11184 2022-01-17 22:21:22

A tegnap esti Ezred lánya-előadáson Boncsér Gergely már erőteljesebb és biztosabb hangon énekelte a nevezetes, kilenc magas cés áriát, mint a premieren, ami bizakodásra adott okot, de a második felvonás kavatinája még továbbra is „várat magára” – hogy színben, árnyaltan, szépen kivitelezve és biztos magasságokkal, méltó legyen a tetszésünkre.  Reménykedjünk, Boncsér félig egészségesből napról napra javulva eljut a teljesen egészséges állapotig, s amint ennek hangot adott Ókovács Szílveszter főigazgató az ominózus „kritikájában”, fokozatosan visszanyeri korábbi megbízható „vocé”-jét, amely Tonio szerepmegformálásának rendkívüli hangi követelményeihez nélkülözhetetlen.  Úgyhogy én is remélem, legalább az utolsó (január 29.) előadáson betegségéből felépülve Boncsér Gergely már tudása-énekhangja legjavát fogja tudni nyújtani, mégpedig azon a színvonalon és olyan könnyedén, lazán, ahogyan a 9 magas C-vel megkoronázott áriát abszolválta a Kaufmann fémjelezte Parkfoglaló-gálakoncert első részében, az Eiffel Műhelyház szabadtéri Kodály parkjában 2020 augusztusában.

Az új beálló, Schöck Atala „fiatalosabb” márkinéra karikírozta magát, humorral sem volt híján, viszont alakításából hiányzik az a mindent elsöprő lendület, ami szereptársát, Farkasréti Máriát oly' jellemezte a premieren.  Mindkettőjük "szertartásos" „Szörnyellás” kinézetű, hosszú uszályos ruhakölteményben jelenik meg a színen, s ebből fakadóan is, mulatságos jelenetekben láthatjuk Berkenfield márkiné megszemélyesítőit a színpadon, és hozzá teszem: énekelni valójukat is élvezetesen oldják meg.  Palerdi Andrásnak – a többi énekművészhez hasonlóan – az ének mellett bőséges prózát is kell mondania, s ebben is jeleskedik: mondhatni, basszistánkban egy színművész veszett el...

11188   macskás 2022-01-17 19:40:27

11188

11187   Edmond Dantes • előzmény11186 2022-01-17 16:50:53

"Azt álmodtam, hogy két macska voltam és játszottam egymással." (Karinthy)

11186   Kati • előzmény11185 2022-01-17 16:45:39

Vicces, tényleg. Saját színháza előadásáról ír beszámolót vagy kritikát, lényegében mindegy. Közben más oldalon olvastam, hogy a dolgozók kivezényelt családtagjaival volt tele a földszint, akik megrendelt lelkesedéssel őrjöngtek. Papa, mama, gyerekek, csupa szív, szeretet. Miközben a tenort az ötödik sorban se lehetett hallani. Remek, remek, tényleg remek.

11185   Edmond Dantes • előzmény11184 2022-01-17 15:02:51

"Persze nem operakritikát írok", jelzi Főigazgató Úr e cikk 'lead'-jében ... aztán operakritikát (is) ír legújabb levelében. Örvendetes, hogy neki ennyire tetszett. Ez a lényeg (pont hu).

Igen-nagyon ragaszkodunk hozzá, hogy majd a saját Hunyadi-rendezéséről is nem-kritikát írjon, csak előtte, mint rendező beszélje meg a dolgot ...a Főigazgatóval.

11184   Búbánat • előzmény11175 2022-01-17 11:44:44

A harmadik évezred lánya, avagy a nevetést ne vessük el

ÓKOVÁCS SZILVESZTER

2022.01.17. 09:31

Ókovács szerint az Opera - 210. levél

Édes Néném,

mivel tudatja, hogy nem mert eljönni a 110 éve nem játszott Donizetti-pamflet, Az ezred lánya bemutatójára, arra gondoltam, informálom én. Persze, nem operakritikát írok, hogy nézne az ki, csak egy-két szösszenetet arról, ami közben eszembe jutott a nevetésről. (Is.)

[...] "Mivel ez is az operettstruktúrával rokon opera comique műfajában született, a számok közti prózákat Kovács András Péterrel, a másik elfajzott jogásszal dolgoztattuk át. A rendező, a Dömötör Andráshoz hasonlóan szintén „operaszűz" Polgár Csaba sincs humorérzéknek híján, így péntek este hiába volt csak félházunk az Erkel Színházban, mégis bensőséges-hangulatos nevetéstől hullámzott a nézőtér." 

[...] „A pénteki este igazi jutalomjátékot hozott egyrészt a mi Farkasréti Marinknak, aki búgó, vérbő, de közben kétoktávos nemesasszonyt hozott remek prózával. (Biztos vagyok benne, hogy Schöck Atala is pompás prózista lesz, különleges feladat ez a kiváló mezzoszoprán számára. Hiába, amikor 2019 őszén kitűztük a darabot, még kivételesen két szereposztással indultunk neki, aztán sok minden történt, ugye, többen ezért vagy azért kipontozódtak, az előadássorozat felrakása is változott, de Atala maradt és ennek nagyon örülök!)
Palerdi András őrmestere ugyancsak valóságos színművészi képességeket csillogtatott a premieren, büszkék voltunk rá, miközben nevettünk rajta. A betegség utóhatásaival küzdő, de Tonio szerepére termett Boncsér Gergelynek csak annyit tudtam mondani, hogy ha nekem ilyen magas C-im lennének lábadozva... [...] Boncsér Gergő most félig egészségesen is hozza a szerepet a 9 rettegett C-vel együtt, és biztos vagyok benne, hogy a többi előadáson pirospozsgássá érik az alakítás, ahogy teljesen felgyógyul. És itt van a címszereplő, a végére „hagyott" Szemere Zita, aki pedig maga Marie, az ezred lánya! Rég éreztem valakit ennyire önazonosnak: nem egyszerűen kiváló éneklés, szerepalakítás az övé, hanem ez a földre pottyant komika mintha önmagát alakítaná, vagy mintha Marie-t egy másik évezredből megsejtette volna bizonyos Gaetano Donizetti... Lírában, virtuozitásban, muzikalitásban, színjátszásban, prózában és szerethetőségben is jeles!” [...]

11183   Klára • előzmény11181 2022-01-16 10:25:17

Bocs, ha jól értem, a jelenlevők létszáma 50 és 100 fő között volt? Az egész Erkelben? Még szép, hogy tapsoltak, de ezt én nem nevezném sikernek! Hiszen gyakorlatilag félház sem volt. A színházakban az ilyen darabokat a Kamaraszinházban vagy a kisszinpadon mutatják be! 

11182   Kati • előzmény11180 2022-01-15 19:32:58

Hogy maga micsoda, azt nem adnám írásba. Ismerjük ezt az öntudatos polgártársnőt, a nyilas korszak házmesternőjét, a kommenisták lakótömb felelősét. Fő hogy legyen, akinek a hátsóján dolgozik.

11181   tollnok • előzmény11180 2022-01-15 17:35:54

Két példa a Bátori Mária és a Szokolay Hamlet opera koncertje. Egyiken kevesebb közönség volt, mint a másikon. A Hamletten kongott az ürességtől a nézőtér, szószerint, a földszinten tán 50 ember ha lehetett, de 100 szerintem nem volt - mégis szép siker volt azok számára, akik ott voltak az előadás. A Bátori Mária esetében szintén hosszan és kitartóan tapsolt a kislétszámú közönség.

Az ezred lánya is siker volt - de nekem nem tetszett különösebben. Szemere Zitának nincs meg a megfelelő jártassága a bel canto darabokban, ezért szólamát nem tudta könnyedén szárnyalóan és csillingelően előadni. Boncsér Gergely egy katasztrófa. Egyre rosszabb hangi állapotban van - 5-6 éve még hittem benne, hogy megfelelő szerepkörben megtalálja majd az útját és a saját fachjában szép fejlődésen megy át - mással is megesett már, hogy így történt, vele nem. Tompaság és erőtlenség - kb. ezzel a két szóval tudom jellemezni tegnapi produkcióját. A prózai dialógusok jók voltak, a zenekar szintén, az énekkar is, Palerdi se volt rossz, Farkasréti se, de összeségében így számomra elég közepes előadás volt, de a közönségnek tetszett. A rendezés se lenne, de a díszletek és a jelmezek nekem szintén nem nagyon jöttek be - ennél lehetett volna azért szellemesebb és látványosabb is, ami megjelenik a színpadon. De a közönségnek tetszett. Tapsolt. Hosszan, lelkesen a végén. 

11180   Cilike • előzmény11176 2022-01-15 12:17:51

Micsoda jóindulatot sugároznak a kedves sorai. Igen, képzelje, volt már nem egyszer, hogy relative kisebb közönség is nagyon hálás volt és bizony nagy volt a siker. Mucsoda megkeseredett vénasszony lehet maga, te jó ég.

11179   Edmond Dantes 2022-01-15 12:17:40

Bel canto darabokat, sokszor megírtam már, 2-3 kivétellel, nálunk nem lehet sorozatban adni nagy házban. Illetve adni lehet, "csak" eladni nem. Járványtalan időben sem.

11178   Búbánat • előzmény11176 2022-01-15 11:16:31

A beszámolómban egy szóval sem jeleztem, hogy mennyire volt tele vagy nem tele a nézőtér. Amúgy a jegyeladások kimutatása általában nem tükrözi a  valóságot: teltház volt a premieren; az emeleti rész volt foghíjas. (Az Opera művészei, munkatársai a premierek alkalmával tiszteletjegyekkel vannak jelen? Tegnap is  elég sokukat láttam ott a közönség körében.)

11177   Diva Plavalaguna • előzmény11175 2022-01-15 11:05:57

Nagyon jó előadás, Szemere Zita  valóban fantasztikus benne. A prózai jelenetek nagyon  viccesek.  Javaslom mindenkinek.

11176   Kati • előzmény11175 2022-01-15 10:43:07

Ahogy a jegyeladásokat láttam, maroknyi közönség előtt aratott vastapsos nagy sikert. Búbánat úr (vagy hölgy) bejegyzései egyre inkább emlékeztetnek a szovjet televízió termelési híradásaira. Bő búzatermés, millió tonna acél, közben meg éhezett mindenki.

11175   Búbánat • előzmény11174 2022-01-14 23:46:59

Az ezred lánya Erkel Színházi bemutatója az este hatalmas sikert aratott!  

Most egyelőre annyit, hogy a pompás vígopera vastapsos előadásában Szemere Zitáról  - mint címszereplőről (Marie), de mint az Opera fiatal tehetséges énekművészének újabb szerepben való megmérettetéséről egyaránt  - elmondható:  tündökölt!  Elvarázsolt! Fantasztikusat énekelt, játszott, alakított, egyszóval: brillírozott!  Én még soha nem láttam őt ennyire ragyogni a színpadokon... Már csak  Őérte megérte ezt a ritkán játszott Donizetti-operát elővenni és bemutatni! Még sokszor ajándékozzon meg bennünket ilyen csodálatos ének-zenei élménnyel, mint amit ma Tőle kaptunk, és persze az egész produkció roppant szórakoztató! Érdemes nem is egyszer megnézni! Donizetti muzsikája pedig ugyancsak sziporkázó! Eredeti, francia nyelven hangzanak el a dalbetétek, magyarul a dialógusokban a próza. (Némely zenetörténész, zenei író, rendező mint  "első operettként" aposztrofálja e sok humorral, zenei ötlettel is átszőtt művet:  a francia operett /Hervé, Offenbach... / előfutáraként is tekinthetünk e nagyszerű zenés-színházi darabra.)

Még egy gondolat: Tonio szerepében Boncsér Gergely a kilenc magas C-t ugyan kiénekelte - a kilencediket inkább "fejhangon", mintha a magasságaival azért hallhatóan küszködne  és még hozzátenném, a tenorjának továbbra sincs átütő ereje (gyengén hallatszik a többi szólamot éneklő művészhez viszonyítva is) ,   viszont a szerepét ő is jól játssza, Marie-val kettősei élvezetesek, a hármasban is remek (Palerdi András a komédiázásban is jeleskedik mint Sulpice őrmester) és a prózamondással könnyedén megbirkózott, a karaktert hozza. 

11174   Búbánat 2022-01-14 17:11:23

Gaetano Donizetti: Az ezred lánya | La fille du régiment (trailer)

Ma este premier.

11173   Klára • előzmény11172 2022-01-11 14:55:05

Ez tökéletesen így volt. Egy pontosítás, hogy a helyzet mindenki számára egyértelmű legyen: mikor 1966-ban dolgozni kezdtem, 1180,.  (ezeregyszáznyolcvan) Ft volt a havi fizetésem, a 32.- illetve 40.- Ft helyárakat ehhez kell viszonyítani!  De kiválóan lehetett látni - hallani az Operaház harmadik emeletéről is, ahol 5.- Ft volt egy jegy. Első bérleteinket a nyugdíjas Nagyi fizette, évekig vele jártunk, a harmadik emelet volt a törzshelyünk.

11172   bermuda • előzmény11167 2022-01-11 11:50:28

Igen, régen minden jobb volt... ez nálam az Erkel előadásaira vonatkozik.. Nem egy időben "nőttünk" ott fel . az enyémben .még magyarul énekeltek..volt rendes diszlet. eredeti kosztümök,ahogy a szerző megirta. Nem volt eszement rendezés, etc...és bizony akkor teltházak voltak ott is és az Operában is. Jó,  az első sor 40. ft.. ill.32. Kevés fizetésem volt, de hetente eljutottam kedvenc énekeseim előadásaira. Tudom.. egy   már kihaló félben levő  operabarát nyavajgása...ahogy ön szépen  megfogalmazta. 

11171   Edmond Dantes • előzmény11166 2022-01-11 09:55:01

Ha megenged egy megjegyzést, kedves Cilike: örvendetes, ha a társulat egyik művésze szerint a Házban "jól mennek a dolgok". Remélhetőleg az ön véleménye reprezentatív, azaz a társulat mértékadó többségének véleményét tükrözi. Érdekes-érdemes lenne ezt pl. egy titkos szavazáson felmérni, van ilyen máshol. A közönség mindenesetre és sajnálatosan hosszabb ideje másképpen "szavaz", éspedig a lábával. Távol marad. És ahogy a minapi itteni "Tatjana"-vezércikk írja, már jóval a járvány kezdete előtt óta. Ha elolvassa 11154 sz. bejegyzésemet, magam is arra emlékszem, hogy régen is sok fél-harmadházas előadás volt. Akkor azonban egyrészt nem álltak ekkora anyagi források a Ház, pontosabban a főigazgató rendelkezésére, mint évek óta és jelenleg, másrészt nem hangzott el annyi magabiztos és büszke nyilatkozat -mint mostanában- arról, hogy a "világ legnagyobb operai együttesét" a "világ vezető operaházai sorába emeljük" vagy máris ott van. Elnézést kérek, ha nem pontosan idéztem, de kb. ilyesmiket hallunk évek óta szakmányban. Ilyesmikat talán a világ valóban vezető operaházainak igazgatói sem szoktak nyilatkozni ... talán azért nem, mert ők valóban ott vannak.

11170   Kati • előzmény11168 2022-01-11 09:23:36

A különbség csak annyi, hogy mi fizetünk, neki meg fizetnek. Nem jelentéktelen.

11169   Kati • előzmény11166 2022-01-11 09:01:16

Maga perdig folytassa nyugodtan az igazgatójának a lipservice-t, biztos kifizetődő.

11168   lujza • előzmény11166 2022-01-11 01:42:16

Kedves Cilike, Te ott dolgozol, mi pedig a közönség vagyunk. Sajnos vagy nem, de már 60 éve rendszeresen megfordulok az Operában és az Erkelben. Dehogy állítom, hogy régen minden jobb volt, akkor is voltak pocsék előadások és bukások. De lehet bármilyen átgondolt is a műsorterv most, valahogy mégsem elég vonzó a kínálat nekem. Ősszel is, most is volt egy nagylelkű ajánlat, a szabad bérlet. Érdemes volt összeválogatni 6 előadást ahhoz, hogy féláron kapjuk a jegyeket, ámde nekem ez egyáltalán nem ment könnyen. Igaz, mostanában eléggé hátat fordítottam a balettnek, a musicalt meg nem szeretem, de mindkétszer alig találtam 6-6 olyan opera előadást, ami igazán csábított volna.

11167   Cilike • előzmény11149 2022-01-10 18:46:35

Milyen jelzőt írtam? Meséljen. Amúgy én is az Erkelben nőttem fel, de nem volt mindig teltház. Ez a szokasos "régen-minden-jobb-volt".  

11166   Cilike • előzmény11150 2022-01-10 18:43:52

Én itt dolgozom. Csak tudom, szerintem jól mennek-e a dolgok. Szerintem meg mióta az Operában dolgozom, nem volt ilyen módon átgondolt műsorterv. A járvány mindenképpen  befolyásolja a nézők aktivitását. Utálkozzon csak, még sterencse, hogy látatlanban teszi, besavanyodott fanyalgó.

11165   Klára • előzmény11164 2022-01-09 16:09:39

Mindkét korszakra vonatkozó állítás igaz, Istennek hála történtek és történnek jó dolgok is. Csak azt nem értem, miért kell mindig mindenben a rosszat keresni!

11164   takatsa • előzmény11161 2022-01-09 14:54:42

Én nem a szocialista időkről írtam, hanem az elmúlt évekről. "Operakaland" volt a címe, az eredendően középiskolásoknak szervezett sorozatoknak, de általános iskolai csoportokat is fogadtak. A műsor mindig komplett operaelőadás volt, az egyik évben pl. a Varázsfuvola. 

Én Joska bejegyzésére reagáltam, amelyet az Erkel színház újranyitásakor elhangzott idézettel kezdett: 

"Az Erkel Színház diákok ezreit kívánja ellátni zenei útravalóval. "A kormányzat támogatását is elnyerte az a célkitűzés, amely szerint a jövőben minden középiskolás úgy fejezze be tanulmányait, hogy járt az Erkel Színházban, és látott operaelőadást" - emelte ki a közlemény szerint Ókovács Szilveszter megbízott főigazgató.”

Majd szokása szerint ennyit fűzött hozzá: "Mindenki eldöntheti, hogy az elmúlt évek során ezekből az elképzelésekből mennyi valósult meg."

Kedves Jóska, ezt se neked, se másnak nem kell eldöntenie, mert ezek tények. Tetszik-nem tetszik, vannak ígéretek amelyek megvalósultak, és történtek-történnek jó dolgok is. 

11163   Klára • előzmény11162 2022-01-09 13:46:14

Köszönöm  a megerősítést, én se a diákcsoportban láttam mobiltelefonozó embert!

11162   Heiner Lajos • előzmény11161 2022-01-09 11:18:46

2015-ben láttam a West Side Storyt az Erkelben, a ház diákokkal telve, semmi dumálgatás, cukorpapír-csörgetés. Hanem zúgó vastaps. Igaz, ebben biztos sikere volt Hábetler Antal remek bevezetőjének és a nagyszerű énekeseknek (László - Nánási - Kálnay).

11161   Klára • előzmény11159 2022-01-09 10:57:40

A vidéki, eldugott falvakból az Erkelbe felhozott iskolás gyerekek "természetesen" masszív ellenérzést váltottak ki bizonyos emberekből. Vattáznak, a gyerekek randalíroznak, csokispapírokkal zörögnek, stb - a teljesség igénye nélkül.   Pedig  ezek a gyerekek tanári kísérettel érkeztek, olyan megilletődöttséggel  és fegyelmezettséggel, ami láttán pár budapesti pedagógus elképedt volna. Általában olyan vidékről jöttek, ahol nincs minden faluban kábeltv, internet se nagyon, tehát az oly sokat emlegetett kultúrához való hozzáférés joga sem illeti meg őket! 

Nem sírom vissza a szocialista időket, de akkor a világ legtermészetesebb dolga volt, hogy az általános iskolák felső tagozatos tanulóit és a középiskolásokat rendszeresen, szervezett fromában vitték színházba, horribile dictu operába is, diákjeggyel, osztályfőnöki kísérettel.

11160   fbcs 2022-01-08 22:28:23

Véleményem szerint az nem rossz gondolat, hogy az Erkel vegyes profilú színházként működjön (már alapvetően ilyen irányba tettek lépéseket, pl. az idei évad Puskás musicaljeivel (most annak a minőségét hagyjuk).
Jelenleg néhány nagyon népszerű opera tud (jó szereposztással) havi pár alkalommal megtölteni egy ekkora színházat. Pláne úgy, hogy most alapvetően márciustól elvben 4 helyen játszanának rendszeresen operát (Eiffel, Operaház, Müpa, + ugye az Erkel).
Felújítás után simán megoldható lehetne, hogy a Madách - Operett - Operaház a várhatóan komolyabb nézettséggel bíró darabjait hozná az Erkelbe.
Tegyük a kezünket a szívünkre: Operaház + Eiffel mellett havi 6-8 operánál többet nem igen tudnának normális nézettséggel bemutatni. Kb. Aida, Traviata, Rigoletto,Trubadúr, Don Carlo, Bohémélet, Tosca, Pillangókisasszony, Turandot, Figaro házassága, Don Giovanni, A varázsfuvola, Carmen, Bajazzók/Parasztbecsület, János vitéz + Diótörő, Hattyúk tava.
Leglogikusabb, ha ezekből adnának az Erkelben, ezek bemutatói + Wagner + Strauss + Donizetti + Rossini + gálák + külföldi sztárelőadók az Operaházban.
Eiffel jelenlegi kortárs + barokk + kísérleti vonalon körvonalazódó repertoárja rendben lehetne.
Persze nem ártana, ha normálisan kommunikálnának, nem csak ilyen odavetett félmondatokat hallanánk, mint a korábbiakban belinkelt interjú.

11159   takatsa • előzmény11158 2022-01-08 22:20:22

És ha elkelt volna minden jegy a Denevérre, akkor jöhetne a 2. számú sirám, akár a Diótörőnél: a Covid tombolása alatt vágóhídra hajtják az embereket. Ismerős, ugye, a nyuszika, akinek van sapkája...nincs sapkája... 
És persze emlékezhetünk az elmúlt években megvalósult projektekre is, pl. amikor tavaszonként, hosszú hetekig általános iskolások töltötték meg az Erkel széksorait, köztük olyan, eldugott falvakból felhozott gyerekek, akik ingyen, vagy néhány száz forintért jutottak egy életre szóló élményhez.
Bizony, a világ szép is lehet,
ha nem tartod csukva a szemedet.

11158   joska141 • előzmény11157 2022-01-08 21:37:21

Az interneten sok cikk olvasható az Erkel Színház 2013.évi nyitásáról. Ilyenek például:

https://www.operaportal.hu/operaelet/itthon/item/40349-erkel-szinhaz-nyitas

https://szinhaz.hu/2012/12/07/erkel_101_szuk_korben_unnepeltek_a_nyitas_evfordulojat

Főigazgató Úr akkori hitvallása szerint:

„A dalszínház jelenlegi vezetése a megújuló Erkel Színházat olyan közösségi térré kívánja tenni, amely a kultúrán keresztül tömegeket vezet vissza a hagyományos értékekhez, egyben lehetőséget teremt arra, hogy az emberi kapcsolatok is előtérbe kerüljenek benne - áll az MTI-hez eljuttatott közleményükben.
Az Erkel Színház diákok ezreit kívánja ellátni zenei útravalóval. "A kormányzat támogatását is elnyerte az a célkitűzés, amely szerint a jövőben minden középiskolás úgy fejezze be tanulmányait, hogy járt az Erkel Színházban, és látott operaelőadást" - emelte ki a közlemény szerint Ókovács Szilveszter megbízott főigazgató.”

 

Mindenki eldöntheti, hogy az elmúlt évek során ezekből az elképzelésekből mennyi valósult meg.

A belinkelt cikkek foglalkoznak az Erkel Színház várható látogatottságával is.

„Az Erkel Színház produkcióira február 1-jén indult a jegyértékesítés. Négy hét leforgása alatt hat előadás teljesen "elkelt", a többire rekordsebességgel kelt el szintén nagyszámú jegymennyiség. A nyitóelőadásig több tízezer belépőjegyet értékesített a szervezési osztály.

A próbaüzem végéig rangos szereposztással kerül színre a Don Giovanni, az Aida, a Turandot és a Don Carlos. A Magyar Állami Operaház kamaraénekese 2012/2013-díj birtokosai: Sümegi Eszter, Váradi Zita és Bretz Gábor is színre lépnek.”

Az „elkelt” előadások között nem szerepelt a holnapi Denevér, amely a mostani szériában 50%-os jegyárkedvezménnyekkell sem biztosít telt házat.

11157   Kati • előzmény11156 2022-01-08 21:23:15

Még a koronavírus előtt voltam néhányszor az Erkelben, mert barátaim elvittek autóval, láttam a Toscát, a Nabuccót és a Parasztbecsület-Bajazzókat. Mindig telt ház volt. Ebből szerintem az látszik, hogy attól függ, mit játszanak és kik énekelnek.

11156   joska141 • előzmény11154 2022-01-08 16:41:48

Tisztelt Edmond Dantes! Önnek is igaza van, de Bermuda fórumtársunknak is igaza van. (Zárójel: életem egyik nagy élménye a budapesti Tosca Domingóval, jó félházas előadás volt, több, mint negyedórás tapssal utána.) Érdekes módon az emelet, mint ahogy Bermuda írja, mindig tele volt. Ugyanúgy, mint ahogy számomra utoljára Gruberova koncertszerű Lammermoori Lucia előadásán. Utána már csak foghíjak, üres széksorok, enyészet….(Diótörő, János vitéz kivétel).

11155   joska141 • előzmény11152 2022-01-08 16:33:56

Tisztelt Búbánat! Nagyon figyelemreméltó javaslatai vannak az Erkel Színház jövőbeni funkcióját illetően. Teljes mértékben azonosulni lehet azzal, hogy itt lehetne a musicalok előadási helye.

Ehhez azonban az Erkel Színházat meg kellene „tisztítani” az eddigi ambivalens kapcsolatótól a musicalokat illetően.

Egyes emberek még most is úgy gondolnak az Erkel Színházra, hogy itt volt a Sweeney Todd előadás, a Billy Elliot előadás és így tovább.

Utána pedig megfelelő musicalokat kellene választani. Nem tudom. Amikor egy réges-régi irányítás alatt ment az Operettszínházban a Rómeó és Júlia musical, többszörös felárral lehetett csak jegyeket kapni rá.

Most megesett az a csúfság, hogy a Nine bemutató utáni néhány előadását már a 50%-os jegyeladó fórumon kínálták. Pedig a beszámolók szerint https://magyarteatrum.hu/nine-budapesti-operettszinhaz/

az Operettszínház ezzel megújította a musical műfaját.

Február hónapban 15 (!!!) előadás lesz ebből (biztos szerződés szerint adott számban kell játszani), jelenleg tátongó széksorokkal. Ha ezt az Erkel Színházba átvinnék, mg siralmasabb lenne az érdeklődés.

Félve írom le, mert nálunk az ilyesmi nem divat. Talán-talán az Operettszínház vezetői felvehetnék a kapcsolatot a Madách Színház vezetőivel és elbeszélgethetnének musicalokról. Már az egy asztalhoz leülés is eredmény lenne.

11154   Edmond Dantes • előzmény11149 2022-01-08 16:10:11

Lehet, hogy nem egyszerre voltunk fiatalok, de én bizony már fiatalon számos fél-harmadházas előadáson voltam vagy hallottam ilyenről, nem ritkán még neves vendégénekesekkel is. Hangsúlyozom, nem a mai rossz házakat védem.

11153   Edmond Dantes • előzmény11152 2022-01-08 15:55:43

1) Az az érzésem, hogy a musical nem véletlenül terpeszkedik a Nagymező utcára. Az operett pedig nem helyhiány miatt szorul ki(jjebb). Tendencia, vezetői akarat.

2) Attól tartok, a közönség idén is elfér majd a kocsiszínben. Kivétel: Netrebko ... lenne.

A Donizetti-opera várható közönsége is elfér majd ott, ahogy -sajnos- nagyjából elfért volna az őszi MüPa-beli "nemzetközi" Lucrezia Borgia is. Kongó ház nem jó ház.

11152   Búbánat • előzmény11143 2022-01-08 14:16:47

Ha az Erkel Színház az épület (újabb) felújítását követően "befogadó színház" lesz/lenne és/vagy musicalek "otthona",

1.) ez utóbbi esetben az Operettszínházból kikerülhetne a musical és az űrt betöltendő, a jelenleginél jóval több operettet játszhatna.

2.) Az Erkel Színház március 6-a után ne zárjon még be, várjon a felújítás elkezdésével: érdemes lenne idehozni a hagyományos "Május Ünnep"  égisze alatt a vidéki színházak vendég operaprodukcióit  az Eiffel Műhelyház kis befogadóképességű Bánffy-terme helyett. (Persze más kérdés a közönség várható érdeklődése; felmérni most, amikor januárban még nem tudjuk, kik milyen előadással érkeznének. Marad az előző évek tapasztalata?) 

január végi, miskolci igazgatói találkozón az Opera vezetése és a vidéki Nemzeti Színházak vezetői ebben a kérdésben is megállapodhatnának. Pl. a szegedi operatársulat ha elhozná Pestre Donizetti Stuart Mária című operáját, melyet februárban mutat be a színház, úgy alkalmasabb befogadó helyszín lehetne az Erkel Színház - tekintve, hogy  ez a bel canto opera vélhetően kiemelkedő érdeklődésre számíthat, itt Pesten is.

Tehát javaslatom: március 6-a után tegye lehetővé az Opera vezetése, hogy a "Május Ünnepre" tervezett vidéki és határon túli (Kolozsvár) színházak operavendégjátékai alkalmával még az Erkel Színház legyen a "befogadó" színház!

11151   Edmond Dantes 2022-01-07 18:29:11

Erkel és Eiffel nem csereszabatos. Ilyen egyszerű. Talán ez nem vitás, oder?

11150   Kati • előzmény11147 2022-01-07 16:25:39

Hagyja,  kedves Klára, Cilikének minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg van elégedve, amit Ókovács csinál, vitatkozni nem érdemes.

11149   bermuda 2022-01-07 14:14:59

Jómagam  a fiatalságom nagy részét bizony az ERKELBEN töltöttem.Akkor nem volt panasz..tele volt az emelet is .Csoda hangok énekeltek..Végzetet, Álarcost, Traviatát,Nyugat lányát stb. Előadások után bármeddig tapsoltunk kedvenceinknek..még a vasfüggöny után is kijöttek.. várt minket a sok busz, amivel simán éjjel is haza jutottunk. Cilike "kedves" jelzőjén nem kell fennakadni  neki ez a stílusa.

11148   joska141 • előzmény11147 2022-01-07 13:25:45

Tisztelt Cilike! Én kezdtem reggel ezt a témát egy – hozzászólásomban belinkelt – újságcikk alapján, abból egyetlenegy kérdés-választ idézve.

Azt hiszem a hozzászólásom kizárólag idézeteket tartalmazott. A felvezető mondatom és záró szavam szintén tényeket ír le. Ön ezeket az idézett tényeket „nyavalyogni” szóval minősíti.

Ön a 11146.számú hozzászólásában szintén tényeket ír le. Mit szólna, ha valaki – hasonlóan Önhöz – az Ön által leírt tényeket szintén „nyavalyogni” szóval illetné?

Szerencsére ezen a fórumon az Önön kívül hozzászólók mindannyian ismerik az udvarias viselkedés szabályait, így az Ön hozzászólását senki sem fogja az Ön által használt „nyavalyogni” szóval illetni.

11147   Klára • előzmény11146 2022-01-07 11:51:54

És aki véletlenül tömegközlekedik? (bocs, közösségi közlekedés, vagyis BKV?) Mert annak idején mind az Operaház, mind az Erkel Színház előtt ott várakoztak a színházi buszok! Manapság vannak Budapestnek olyan részei, ahova az előadás után csak többszöri átszállással lehet(ne) hazajutni. Ami akkor is macerás, ha a közbiztonságra most nem térek ki! És  még nem beszéltünk azokról, akik az agglomerációban laknak, és Uram bocsá, busszal vagy vonattal mennének haza. Zárszóként egy szerény kérés: a kérdéseket vagy netán ellenvéleményeket megfogalmazó fórumtársak nem nyavalyognak! Ezt a minősítő jelzőt - szíves engedelmével -  valamennyiünk nevében kikérem magunknak!

11146   Cilike • előzmény11145 2022-01-07 11:25:14

 Egyrészt, at Eiffelben lévő Bánffy teremnek VAN akusztikája. Valóban kijjebb van a belvárostól, viszont nagyságrendekkel több parkolóhely van, mint akár az Operánál, akár az Erkelnél. Mindeddig maguk siránkoztak az Erkel félházain, na ez azért van, mert óriási a nézőtere. Ami a nagy Puccinikat és Verdiket illeti,  most ment le egy széria Bohémélet, most jön egy széria Manon,aztan Nyugat lánya... Lesz Don Carlos és Álarcosbál. Nyavalyogni mindig talál okotm

11145   Kati • előzmény11144 2022-01-07 10:03:09

Hogy az Erkel eddigi működésében megszűnik, a budapesti operajátszásnak a kegyelemdöfés lesz. Az Eiffel, akármit hablatyol a direktor, mindenre alkalmatlan. Nem színház, nincs akusztikája, a világ végén van, mostoha parkolási körülményekkel. Az igaz, hogy ennek az operajátszásnak, ennek a színvonalnak már úgyis mindegy, nem véletlen, hogy minden előadáson az Erkel szinte kong az ürességtől, ahogy hallom. Operát alig játszanak, a karácsonyi Bohémélet és Diótörő előadásokon kívül Carmina burana és István, a király. Hol vannak a nagy Verdik, Puccinik, hol van az egykori széles repertoár? Én itt vidéken, öregen, 250 kilométerre nem igazán vagyok érintett, mert már nem tudnék menni, de emlékszem, pesti egyetemista koromban hetente többször is az Erkelben ültem esténként. Mikor egy pesti barátomnak, aki nagy operarajongó, feltettem a fenti kérdést Verdiről, Pucciniről és a repertoárról, kérdésemre kérdéssel válaszolt: hol vannak az akkori énekesek, az akkori társulat? Igen, anélkül nem megy. Engem már nem érint, de ettől még szomorú.

11144   Edmond Dantes • előzmény11143 2022-01-07 08:30:16

Ha jól értem, az Erkel Színház, mint a budapesti társulat játszóhelye,  márciusban megszűnik, az Operaház újranyitásával egyidejűleg és ettől nyilván nem függetlenül. Látva a nem-Diótörő előadások siralmas házait, ez nem túl meglepő. Más kérdés, hogy az Andrássy úti várható helyárak nemigen vonzanak majd magyar tömegeket az ottani produkciókra. Az Eiffel-ház külvárosi státusza és technikai adottságai pedig aligha váltják ki az Erkelt, bár az utóbbi időben nézőterén -sajnos-  többnyire elfért volna a legtöbb Erkel-előadás közönsége. Megint más kérdés az Erkel általam is többször javasolt vegyes-befogadó profilú irányba történő elmozdítása, de talán nem ilyen hamari-váratlan (?) húzással. Másfajta elmozdítás hatékonyan végrehajtható (lenne) ...

11143   joska141 2022-01-07 06:32:34

Azt hiszem itt a vége…(mármint az operajátszás és az Erkel Színház kapcsolatának)

https://nepszava.hu/3142668_mar-nem-bohem-a-videki-operaelet

Az idézett cikkből:

„Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója írásban válaszolt az operavitával és más aktuális témákkal kapcsolatos kérdéseinkre.”

„Igaz a híresztelés, hogy az Erkel Színház a jövőben musical színházként működne, ha igen, ez miként érintené az Operát?

Személyes véleményem szerint az Erkel Színházra egy komoly átépítés férne rá, utána pedig Budapest és az ország befogadószínháza lehetne újra, sok műfaj számára, ahogy 1917 és 1951 között, mint Városi Színház működött. Az Opera sem utoljára játszik benne március 6-án, ebben biztos vagyok.”

Utoljára…

11142   Búbánat 2022-01-06 16:13:21

Nemsokára, januárban,  az Erkel Színház bemutatja Donizetti Az ezred lánya című vígoperáját - kettős szereposztásban. 

Most Boncsér Gergely tenoristára kezdek "ráhangolódni":  hallgatom előadásában a youtoube-on fennlévő  pár különleges opera- és operettrészletet, a kiválasztott kép- és hangfelvételei közül:

Donizetti: Az ezred lánya - Boncsér Gergely

La Fille du Regiment - Tonio áriája

Offenbach: Kékszakáll - Boncsér Gergely

Palotakoncert - 2017, Budapest

Moniuszko: Halka - Boncsér Gergely

Final – Kudowa Zdroj, Poland  - „Szumia jodly na gór szczycie”

Lehár: A cárevics - Boncsér Gergely

Palotakoncert - 2018, Budapest - "A Volga-dal"

Adam: A lonjumeau-i postakocsis - Boncsér Gergely

Chapelou áriája

fordította: Róna Frigyes

zongora: Bartal László

Meyerbeer: A hugenották 

Kolonits Klára (Navarrai Margit) és Boncsér Gergely (Raoul)

Erkel Színház, 2017

https://www.youtube.com/watch?v=i8Npq8OdAvs&ab_channel=Magyar%C3%81llamiOperah%C3%A1z

Meyerbeer: A hugenották - OperaSzerda - Eiffel Műhelyház

keresztmetszet -  Közreműködik: Rőser Orsolya Hajnalka, Boncsér Gergely, Gábor Géza, Heiter Melinda és Kriszta Kinga. Zongorán közreműködik: Zsoldos Bálint, játékmester: Gábor Sylvie, műsorvezető: Mona Dániel.

11141   takatsa • előzmény11139 2021-12-21 16:16:12

Én is nézegettem-nézegetem, de nekem úgy tűnt, hogy a STOP-hoz, és a jelenlegi általános trendhez képest a MET rendezései  visszafogottabbak, konzervatívabbak. Persze ott is van kivétel.

11140   Heiner Lajos • előzmény11136 2021-12-21 16:06:18

Staatsoper, Bécs. Parsifal, Nagypénteki varázs. Telefoncsengéssel.

  
Hírek
• A Szegedi Nemzeti Színház közleménye
legújabb:
Kelemen Zoltán - 2022-01-23
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Borbély László (zongora)
Borbély László habilitációs koncertje
J.S. Bach: Musikalisches Opfer, BWV 1079 – Ricercar a 3
Beethoven: 28. (A-dúr) zongoraszonáta, op. 101
Liszt: 3. Mefisztó-keringő
Bartók: Improvizációk magyar parasztdalokra, BB 83
Messiaen: Madárkatalógus – L’alouette calandrelle (Sziki pacsirta)

18:30 : Budapest
BMC, Könyvtár

LFZE Elektronikus Zenei Médiaművészet Tanszaki Koncert

19:00 : Budapest
Erkel Színház

Giacomo Puccini: Manon Lescaut

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Benjamin Britten: Szentivánéji álom

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Mischa Maisky (cselló), Martha Argerich (zongora)
Műsorvezető: Becze Szilvia
"CZIFFRA100"
Beethoven: 2. (g-moll) cselló-zongora szonáta, op. 5/2
Schumann: Fantáziadarabok, op. 73
Franck: A-dúr hegedű-zongora szonáta (Jules Delsart cselló-zongora átirata)

19:30 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Elina Vähälä (hegedű)
Pannon Filharmonikusok
Vezényel: Bogányi Tibor
Bernstein: Candide - nyitány
John Corigliano: „The Red Violin” - hegedűverseny
Dohnányi: fisz-moll szvit, op. 19
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Győri Filharmonikus Zenekar
vez: Hamar Zsolt
J. Brahms: D-dúr szerenád, No. 1, op. 11
Dohnányi E.: fisz-moll szvit, op. 19
A mai nap
született:
1887 • Arthur Rubinstein, zongorista († 1982)
1932 • Szendrey Karper László, gitárművész († 1991)
1944 • John Tavener, zeneszerző († 2013)