vissza a cimoldalra
2022-11-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21621)
Társművészetek (2583)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4687)
Gaetano Donizetti (1012)
Csajkovszkij, Pjotr Iljics (208)
A díjakról általában (1179)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3307)
Balett-, és Táncművészet (6150)
A nap képe (2349)
Pantheon (3193)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)
Momus-játék (6352)
Sass Sylvia (490)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - A Magyar Zenekarok helyzetéről (W.A.M., 2004-12-10 13:27:16)

   
114   perempe 2022-08-15 10:06:00

Megnéztem a Concerto Budapest műsorát, ami jó példa lehet: októberben 5 koncert, novemberben 5 koncert, decemberben 7 koncert, sok a csalás (pl. kamara).

 

113   perempe 2022-08-14 17:01:47

Shoot the Conductor: Too Close to Monteux, Szell, and Ormandy c. könyben olvastam, hogy régen jóval több koncertet adtak a zenekarok, évi 200-250 felett. Ez megoldás lehetne a vidéki zenei életre is.

112   Edmond Dantes 2022-08-14 15:12:24

A szimfonikus zenekarokról szóló pár sort -jellemző módon- egy egy héttel korábbi, másik újságíró által készített, szokásosan alákérdezős és tucatnyi más témába belekapó salátainterjúba rejtették el. Fölösleges a miniszteri biztost szidni: tőle, a legmagasabb helyre bekötött személytől, előzetes legfelső engedély, minimum egyeztetés nélkül, nem kétséges, egyetlen szó sem hangozhat el, nem íródhat le. Szimplán és ismét a nevét adta egy kisérleti léggömbhöz. Erről ennyit.

A pesti zenekarok mennyisége azaz hogy túl sok van, nem új téma. Úgy hallottam, hogy már a rendszerváltás idején, Lehel György halála után felmerült az (akkori) ÁHZ és a Rádiózenekar összevonása, amiből azután, eddig legalábbis, nem lett semmi. Megjegyzem, Európa szinte valamennyi jelentős (köz)rádiójának tudtommal mindmáig saját szimfonikus zenekara -soknak saját énekkara is- van. A zenekarokat finanszírozásuk forrása szerint, noha Herboly Domonkos másként vélekedik, szintén fölösleges szortírozni: így vagy úgy, "alapítvány" ide, "egyesület" oda, mindegyikük végső soron nagymértékben vagy teljesen állami finanszírozású. Bizony-bizony, még a hallgatásba burkolózó BFZ is komoly állami és önkormányzati támogatást kap. Az NFZ "tiszta lapokkal" játszik: állami zenekar, a Rádiózenekar az őt fenntartó, 100% állami tulajdonban lévő MTVA-n keresztül szintén, ahogyan a MÁO zenekara és természetesen a vele nagyjából azonos összetételű BFTZ sem létezhetne MÁO (és zenekara) nélkül, miként a MÁV Szimfonikus Zenekar sem a MÁV nélkül. A sok névváltozást és viszontagságot meg- és túlélt Concerto Budapest az állami fenntartású LFZE udvari zenekarává nőtte ki magát. A budafoki, óbudai és zuglói zenekarok nevükben viselik mai vagy egykori fenntartójukat (bár utóbbi állami fenntartású, a budafoki pedig "alapítványi" lett, ahogy az a cikkből kiderül), csakúgy mint a vidéki együttesek. Valószínűsíthető, hogy Vashegyi György Orfeo Zenekara is nem csekély közvetlen (és talán közvetett) állami támogatásban részesül. Az augusztus 11-ei cikkben megszólaló karmesterek, zenei vezetők megszólalásait pedig inkább félelem, mellébeszélés, a művészet fontosságáról szóló papolás és hasonlók jellemzik. Senki ne gondolja, hogy összefognak. Egy a torta egy lehel(l)et és ez a torta, ahogy, mint a minap kiderült: MÁO-nál is, most zsugorodni kezdhet, nem először és nyilván nem utoljára. Zenekari muzsikusok pedig bizonyára nem azért játszanak alkalmasint több zenekarban, mert ennyi sok zenekarhoz nincsenek elegen, hanem mert több pénzt szeretnének hazavinni és mert a "vérükben" van. Egy jó "hakni" mindig elkél.

111   Hangyász • előzmény109 2022-08-13 10:48:26

Ez a húgyagyú barom, akinek a magyar kultúrából való kiakolbólítása a területen megvalósítandó legelső szükséges intézkedés LENNE, az uborkafára és a pénzes ládikóra felkapaszkodva elérkezettnek látja az időt arra, amit nyilvánvalóan hosszú ideje érlel primitív lelkének bosszúra szomjazó bugyraiban. (Dr. Sigmund Freud, Wien, Berggasse 19 nyilván remekül diagnosztizálná). Sértettségében és a tudatalatti munkálkodásának köszönhetően azt képzeli, helyesebben szólva tudja, eljött az ő órája, azaz ő, a zenei szemét elkötelezett művelője megbosszulhatja percember voltát a valóban tehetségeseken, akiket nyilvánvalóan zsigerből gyűlöl, hiszen akár tudat alatt, akár nem, érzi a rock- és popszemét Mozarthoz, Beethovenhez stb.  viszonyított alsóbbrendű voltát. Demeter egy személyben testesíti meg azt, amit józan gondolkodású ember utál a hozzá hasonlító, hivatásos határon túli magyarokban: A pökhendi önteltséget, a születési hely nemesi kutyabőrhöz hasonlóan privilégiumot követelő és sajnos nyújtó  hangsúlyozását, és a vele hasonszőrüekkel együtt a zseni és a mártír valami egyedülálló keverékében történő pózolást.

110   Hangyász • előzmény107 2022-08-13 10:30:28

A szemét bosszúja a minőség felett.

109   lujza • előzmény107 2022-08-13 02:59:13

https://papageno.hu/intermezzo/2022/08/valasz-demeter-szilardnak-nem-a-muveszet-az-amin-valsaghelyzetben-sporolni-kellene/?fbclid=IwAR2gV78YgG5m9FKtm3gWtp4PT6sxl8Lqas1YYQVjoV1r6jb-XpcMPXwdGXo

108   -zéta- • előzmény107 2022-08-12 13:17:47

Demeter nyilatkozatának alapját képező sztori meg sem történt...

107   Búbánat 2022-08-11 19:36:20

Demeter Szilárd elhúzná a szimfonikusok nótáját, aggódnak a karmesterek

Index.hu – Sümegi Noémi – 2022.08.11.

"Valószínűleg sejtette Demeter Szilárd, hogy szavai nagy hullámokat vetnek majd, nem véletlenül kezdte úgy a komolyzenei együttesekről vett példáját, hogy erre 'nyilván felhördülnek néhányan'. A magyar zenei élet általunk megkérdezett prominens képviselői nem hördültek fel, de elmondták a szakmájukat érintő kérdésekről a véleményüket."

"Nem véletlenül kavart nagy port Demeter Szilárd Indexnek adott interjúja, amelyben többek között a magyar kulturális életben meglévő párhuzamosságokról beszélt, és arról, hogy racionális szervezéssel felére lehetne csökkenteni a költségeket és hatékonyabbá tenni a munkát. A Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, a Magyar Kultúráért Alapítvány kuratóriumi elnöke példaként a komolyzenei együtteseket hozta fel, és könnyen lehet, hogy ezekkel a mondatokkal 'megszondázta' a zenei élet képviselőinek véleményét:

Tucatnyi komolyzenei együttest tartunk el közvetlenül vagy közvetett módon állami forrásból – mondta az interjúban. – Rengeteg pénzbe kerülnek. Nélkülözhetetlen, presztízsműfaj, nem is ellene beszélek, nem a rockzenész horgad fel bennem a komolyzenészek ellen. De állítólag amikor összehívták a karmestereket, és megkérdezték, hogy ha egyszerre kellene színpadra állítani az összes zenészt, hány együttest állíthatnának össze, azt mondták, hogy négy teljes zenekart. Ha van tizenkét komolyzenei együttes, amiből egyszerre, egy időben négyet lehetne színpadra állítani, akkor miért ne lehetne összesen négy államilag finanszírozott együttes, ahol minden zenész akkora fizetést kap, hogy ne kelljen öt-hat helyről összekaparnia a pénzét? Ez a fajta menedzsmentlogika hiányzik a kultúrából."

[...]

"A megszólalók értik, hogy gazdasági válság van, ám úgy látják, hogy ebben a helyzetben még nagyobb szükség van a művészetekre, és remélik, hogy folytatódhat az az építkezés, amellyel sikerült itthon tartani a legtehetségesebb muzsikusainkat. 

A BÉR JELENTI A LEGNAGYOBB KÖLTSÉGET, ÉS AZ ELVONÁS CSAK ÁLLÁSHELYEK MEGSZÜNTETÉSÉVEL LEHETSÉGES,

ez viszont szerintük profilvesztéshez, működési nehézségekhez és akár teljes összeomláshoz is vezethet. A komolyzene közönsége öregszik, ezen viszont csak hosszú távon lehetne változtatni, és semmiképen sem a zenei élet szűkítésével. Az alábbiakban olvashatják a zenei élet képviselőinek véleményét: kerestük a világhírű, jelenleg a legnagyobb állami támogatással rendelkező, Fischer Iván vezette   Budapesti Fesztiválzenekart (BFZ) is, ők azonban nem kívántak élni a megszólalás lehetőségével."

Akik a témában elmondták véleményüket:

Herboly Domonkos. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója, a Magyar Szimfonikusok Szövetségének elnöke

Keller András, a nemrég az Egyesült Királyságban rendkívüli nemzetközi sikert arató, állami fenntartású Concerto Budapest Kossuth- és Liszt-díjas zeneigazgatója, első karmestere, a világhírű Keller Kvartett alapítója

Vashegyi György karmester, a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Kulturális Tanács elnöke, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar alapítója és művészeti vezetője

Hollerung Gábor, karmester, a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar, jelenleg az egyetlen önkormányzati fenntartású budapesti komolyzenei együttes, ügyvezető zeneigazgatója

Kovács János Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karmester, a Magyar Állami Operaház mesterművésze

Zsoldos Dávid, a Papageno igazgatója, az Európai Zenei Tanács elnökségének tagja, a Magyar Zenei Tanács elnöke

106   Edmond Dantes 2022-05-12 17:48:19

Miután a minap elhangzott José Cura állítólag enyhén szólva sem kimagasló Requiemje, vélhetően kifutott a Magyar Rádió zenei együtteseinek annak idején nagy csinnadrattával beharangozott "hosszú távú együttműködése" az argentin maestroval, aminek már a kezdet kezdetén itt a fórumon nem jósoltam túl sok jót. Úgy hírlik, most egy másik vezető magyar együttes körül (és együttesen belül) várható hamarosan jelentős esemény: a ténta állítólag szárad vagy már meg is száradt egy bizonyos kinevezési okmányon ...

105   Búbánat • előzmény102 2021-07-18 14:57:08

Búcsúkoncert

https://www.atempo.sk/esemenyek/29450-a-zene-arcai-a-duna-szimfonikus-zenekar-online-koncertje.html

2021. június 15-én, kedden 20.00 órakor a Duna Szimfonikus Zenekar adott online kamarakoncertet a budapesti Duna Palotából A zene arcai – Búcsú a Duna Palotától címmel.

Online visszanézhető

Műsor

G. F. Händel: Vizizene - 1. (Fdúr) szvit, HWV 348 - 8. bourré
J. S. Bach: h-moll szvit, BWV 1067 - 6. Menüett, 7. Badinerie
Bartók Béla: Magyar képek - 1. Este a székelyeknél, 5. Ürögi kanásztánc
P. I. Csajkovszkij: A Diótörő, op. 71- Trepak
A. Dvořák: 9. (e-moll) szimfónia ‘Az Újvilágból’ - Allegro con fuoco
L. Bernstein: West Side Story - America
A. Piazzolla: Libertango
G. Verdi: Aida - Bevonulási induló
P. Mascagni: Parasztbecsület - Intermezzo
J. Offenbach: Orfeusz az alvilágban - Kán-Kán

Közreműködők

Duna Szimfonikus Zenekar
Műsorvezető - Zelinka Tamás
Vezényel: Deák András

104   Edmond Dantes 2021-01-24 17:09:22

A járványban az államé lett a Zuglói Filharmónia

A kormányzati megszorítások miatt szorult anyagi helyzetbe került önkormányzat nem is küzdött a zenekarért

A koronavírus-járványra hivatkozva tavaly tavasszal az állam visszafizettette a 170 millió forintos támogatást a Zuglói Filharmónia Nonprofit Kft.-vel, majd értesítette az önkormányzatot, hogy átvenné a zenekart. Ez az év végére meg is történt. Immár a Filharmónia Magyarország Koncert- és Fesztiválszervező Nonprofit Kft. a tulajdonosa a Zuglói Filharmóniának, vagyis az állam a fenntartója a csaknem 70 éves együttesnek.

A 2018 elején kötött megállapodás alapján az önkormányzatnak évi 50 millió forintjába került volna a zenekar. A válság és a kormány által megvont adóbevételek miatt az önkormányzat 2020-ban több mint egymilliárd forint bevételtől esett el, így nem is küzdött a kulturális intézményért. 

Amikor a képviselő-testület az ősszel elfogadta a nonprofit kft éves beszámolóját, a Civilzugló Egyesület képviselője, Várnai László megkérdezte, hogy történt-e előrelépés az állami szerepvállalásban. Horváth Csaba szocialista polgármester válaszként mindössze annyit mondott: az Emberi Erőforrások Minisztériuma többször is jelezte, hogy fenntartja szándékát, ami alapján Horváth bízott benne, hogy az ügyet még 2020-ban le tudják zárni, és ez így is történt. Forrás: hvg360

103   -zéta- 2021-01-15 21:29:54

Megszűnik a Duna Szimfonikus Zenekar...

102   Búbánat 2020-12-25 14:45:55

A Duna Szimfonikus Zenekar ­- belső köréből származó értesülésem szerint  -  2021. május 31-ével megszűnik!  Szomorúan fogadtam ezt a hírközlést, hiszen mostanság ünnepli a zenekar megalakulásának 60. évfordulóját.

http://dunaszimfonikusok.hu/rolunk/rolunk

Azért rmég reménykedem, hátha a fenntartó időközben talál valami megnyugtató megoldást, és nem kell „szélnek eresztenie” a szép múlttal bíró patinás zenekar egyénileg is képzett, művész-muzsikus tagjait!

http://www.parlando.hu/2020/2020-5/DUNA-SZIMFONKUSOK.pdf

101   macskás 2020-09-30 09:03:03

101

100   macskás • előzmény99 2020-09-30 09:02:51

100

99   macskás 2020-09-29 22:20:25

99

98   Edmond Dantes 2020-09-29 18:23:51

Magyar koncertfilm nyerte a velencei televíziós fesztivál Arany Oroszlánját

A Concerto Budapest koncertfilmje nyerte a velencei televíziós fesztivál Arany Oroszlán díját az előadóművészeti filmek kategóriájában.

Az előadóművészeti filmek kategóriájában kapta meg a a velencei televíziós fesztivál (Venice TV Awards) Arany Oroszlán díját a Concerto Budapest koncertfilmje, amely Kremerata Baltica és a Concerto Budapest együttműködésében jött létre. A felvételt a 2019. december 4-én a Müpában rendezett koncertjükből készítették. A két zenekar, valamint Keller András és Gidon Kremer főszereplésével készült nagyjából 2 órás film elkészítésében a hagyományos koncertfelvételeknél szokásos televíziós felvételi technika mellett külön filmes stáb is részt vett. Teljes cikk origo.hu-n itt.

97   macskás • előzmény95 2020-08-01 09:16:27

Vidnyánszkyhoz képest egyelőre  kispályás...

Mindig kíváncsi voltam, hogy vajon hány irodában dolgoznak az álláshalmozók?

96   Edmond Dantes • előzmény95 2020-07-29 19:37:32

Úgy tudom, nem az első eset és tartok tőle, hogy nem is az utolsó, hogy a Rádió zenei együtteseit a Bartók Rádió illetve az azt felügyelő főszerkesztő vagy igazgató irányítása alá helyezik ... aztán átszervezés jön, máshová kerülnek majd ismét egybe és így tovább. Mindeközben az együttesek, azon belül jelesül a zenekar valódi = művészi, zenei irányítása, vezetése hosszabb ideje enyhén szólva billeg. Magyarán: nincs valódi (fő)zeneigazgatója. Tapasztalatok alapján nem tesz jót egy(ik) zenekarnak (sem), ha nincsen hosszabb távra berendezkedő, folyamatosan rendelkezésre álló, köz- vagy inkább nemzetközi ismertségnek, elismertségnek örvendő igazi (igazi!) zenei vezetője, (fő)zeneigazgatója. Márpedig nekik hosszabb ideje nincs. Nem jelölnék meg évszámot, mióta nincs..

95   -zéta- 2020-07-29 12:13:20

Új ügyvezető a Rádió Zenei Együtteseinek élén...

94   Hangyász • előzmény92 2020-07-22 19:07:46

Utólag könnyű okosnak lenni. :O)))

93   Búbánat 2020-07-21 22:46:58

Herboly Domonkost, a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatóját választotta új elnökévé a Magyar Szimfonikusok Szövetsége 2020. július 13-i tisztújító közgyűlésén.

Kovács Géza, aki 2008-tól töltötte be az elnöki pozíciót, korábban már jelezte, hogy nem kívánja magát újra jelöltetni a tisztségre. A főtitkári teendőket továbbra is Popa Péter látja el. A következő hároméves ciklus elnökségi tagjai Gyüdi Sándor, Lendvai György és Horváth Zsolt maradtak.

A közgyűlésen részt vett Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia, valamint a Nemzeti Kulturális Tanács elnöke, aki tájékoztatta a szimfonikus zenekarok képviselőit a szférát érintő, idei és jövő évi változásokról, valamint a kormányzati támogatások emelésére irányuló szándékról is.

/MTI/

92   macskás • előzmény91 2019-11-26 21:48:02

Persze, hogy zakkant!

A nej-ügyben én biztos másképp gondolkodtam volna, de majd elolvasod :)

91   Hangyász • előzmény90 2019-11-26 21:33:07

Tudom, még nem vettem meg. A Liszt-életrajz 3. kötete alapján totál zakkant lehetett. Igaz, b. neje rútul kicseszett vele. (Debike jól van?) ;o)

90   macskás • előzmény89 2019-11-26 14:01:45

Van egy vaskos könyv róla (Alan Walker, a nagy Liszt-kutató írta), nemrég jelent meg, szóval tavaly, nagyon érdekes. E szerint annyira nem borzalmas. Iszonyat nagy tudása volt.

Csak Debike, eufemisztikusan:)

89   Hangyász • előzmény88 2019-11-25 16:21:38

Kösz, ezt nem tudtam! (Bülow borzalmas alak lehetett.) Üdvözletem Debilkének!!!

88   macskás • előzmény86 2019-11-24 11:23:09

Annak idején Hans von Bülow követelte meg a kotta nélküli játékot a zenekarától.

87   Edmond Dantes • előzmény86 2019-11-21 21:01:25

A Jaervi-csalad masik tagja is jon abban a berletben, ahogyan a Petrenko-klan a Zenekari paholyt uralja. A show-elemek nem most jelentek meg a koncertpodiumon, de valoban nem jo, ha tultengenek.

86   Hangyász • előzmény85 2019-11-21 19:47:53

Mondjuk ilyen őserővel én sem Grieg hegyi manóinak táncát, sem a Tűzmadarat, sem a Hattyúk tava fő motívumát sem hallottam, ráadásul most nem tudom, Fischer Iván dalárdává átalakított zenekar ötlete volt-e előbb, vagy csak másoktól vette-e át (l. még "éneklő forradalom").  A kotta nélkül játszó zenekar ötlete viszont teljes újdonság volt. A tételek sorrendjének Fáy által jogosan kifogásolt önkényes megváltoztatása és a zongoraversenynek a Peer Gynt-szvitbe beletolásán, valamint az állandó fényjátékon ugyanakkor bosszankodtam. A bosszúságom csak a koncert végére párolgott el, de egy fajta rossz szájíz megmaradt. Világéletemben nem mentem volna el erre a koncertre, de bérletet vettem, mert nem akartam lemaradni Thielemann jövő júniusi fellépéséről.

85   Edmond Dantes • előzmény84 2019-11-21 15:07:38

Köszönöm. Korábban eljátszottam a gondolattal, hogy meghallgatom a koncertet, végül elengedtem. Az cikk után ítélve talán nem tettem rosszul...jut eszembe arról, amit Fáy írt: a napokban valahol kb. azt a hasonlatot olvastam valamivel kapcsolatban, hogy a tökfőzelék és a somlói galuska (vagy ehhez hasonlók) is jó étel, de külön-külön. Összeöntve nem annyira.

84   Hangyász • előzmény83 2019-11-21 11:59:22

Kristjan Järvi vezényelte a Baltic Sea Philharmonic elnevezésű multinacionális zenekart, Balogh József zongorázott. L. még itt: www.faymiklos.hu

83   Edmond Dantes • előzmény82 2019-11-20 15:58:11

Megírhatnád, milyen koncert volt, milyen volt?! Ha netán játszottál (nem ismerlek), az felment :-)

82   Hangyász • előzmény81 2019-11-20 15:19:17

Koncerten voltam, de még ha nem is ott lettem volna, akkor sem bosszantom fel magamat soha (sz)aranylábú fiaink diadalmenetén csúfos kudarcain.

81   Edmond Dantes • előzmény78 2019-11-20 10:12:41

off Könnyű neked ... én még tegnap délelőtt, az esti újabb nagy zakó előtt írtam a focis hasonlatot :-)

80   Hangyász • előzmény74 2019-11-20 10:09:09

Teccenek még emlékezni (az egyébként műszaki szakbarbár, zeneileg rockrajongó) Tarlós megjegyzésére, amikor FI a fővárosi támogatás  csökkentésén kesergett? Miután Tarlós közölte, hogy a BFZ 1 milliárd Ft államkötvényen ül (akár Fafner a Nibelungok kincsén, ezt én teszem hozzá) , Rettenetes Iván nagyon gyorsan visszavett a nagy arcából.

79   Hangyász • előzmény70 2019-11-20 10:04:42

L. még FI hírhedt interjúját 2004-ből a New York Timesben, amikor a BFZ és az NFZ véletlenül kb. egyszerre turnézott Ámerikában. A BFZ sokkal több pénzből gazdálkodik, mint a többi magyar zenekar, így próbapénzt is fizet - igaz, a tagok egyéni vállalkozóként vagy bt-ként számlázzák a közreműködésüket. FI igen bölcsen megújította a hangszerállományt, létrehozta a barokk instrumentumok tárát is. Kérdem szeretettel: Az lehet, hogy a BFZ-nek nincsenek állami hangszerei, de mely más zenekarnak jobbak a nyenyeréi stb.???

78   Hangyász • előzmény75 2019-11-20 09:58:40

KI

A jelenlegi magyar szégyentömegnél maradva: Nagy pénz - kis foci. :O(((

Hajrá San Marino/Andorra/Liechtenstein/Málta/Ciprus/Feröer-szigetek stb.!!!

BE

 

77   joska141 • előzmény74 2019-11-19 15:40:14

Több hozzászóló felvetette, hogy jó lenne megismerni, hogy a BFZ tulajdonképpen mennyi pénzzel gazdálkodik. Ehhez a jogos felvetéshez szeretnék egy-két információt megosztani fórumtársaimmal.

A BFZ 2018.évről – a jogszabályokkal ellentétesen – nem tette nyilvánossá az éves beszámolóját. Az erre szolgáló internet hely - https://www.bfz.hu/uploads/2019/22/bfz-2018-kozhasznu-egyszerusitett-eves-beszamolo.pdf - jelenleg elérhetetlen.

A BFZ Alapítvány, amelyet 1992-ben hoztak létre külön szervezet, amely természetesen minden információt nyilvánosságra hozott. Akinek kedve van, letöltheti és böngészheti a következő internet helyről az egyes évek számait: https://bfz.esolr.me/hu/kozerdeku-informaciok/

Itt megtalálhatók és elemezhetők azok a milliárdos nagyságrendű összegek, amelyekre egyes fórumtársaim korábbi hozzászólásaikban utaltak.

Az Állami Számvevőszék, ellenőrzési tervének megfelelően, 2017.évben ellenőrizte a BFZ Alapítvány gazdálkodását. Az erre vonatkozó teljes jegyzőkönyv letölthető az ÁSZ internetes oldaláról. Az ellenőrzés ténye és fontosabb megállapításai kivonatosan olvashatók a következő honlapon:

https://www.aszhirportal.hu/hu/jelentesek/lezarult-a-budapesti-fesztivalzenekar-alapitvany-ellenorzese

Itt szerepelnek a következők: Az ÁSZ feltárta, hogy

  • az alapítvány gazdálkodása nem volt szabályszerű.
  • Költségvetési tervei nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak,
  • a beruházások, felújítások elszámolása 2013ban és 2015-ben nem volt megfelelő,
  • az igénybe vett és egyéb szolgáltatások elszámolása nem volt megfelelő,
  • a személyi jellegű ráfordítások elszámolása 2013ban és 2014-ben nem volt megfelelő.
  • A számviteli beszámolók összeállítása során a jogszabályi előírásokat nem tartották be,
  • a mérlegtételek besorolása, értékelése, leltározása nem volt megfelelő,
  • az eredménykimutatás egyes sorainak értékét nem szabályszerűen állapították meg.
  • Az alapítvány 2014ben és 2015-ben befektetési tevékenységet végzett, ami nem volt szabályszerű, mivel az alapító okirata erre nem biztosított lehetőséget.

Nem ismerem a konkrét körülményeket, de ezek a megállapítások is szerepet játszhattak abban, hogy a BFZ Alapítvány 2018.évi beszámolóját ügyvezető igazgatóhelyettes írta alá és 2019.január 1-jétől nevezték ki a most lemondott, új igazgatót.

76   perempe • előzmény61 2019-11-19 12:52:33

a legnagyobb probléma az, hogy a kis eredmény - EL-csoportkör - miatt nem látják be, hogy rossz az irány. idehívnak B-kategóriás ukrán játékosokat, akik kiszorítják a magyarokat a csapatból. a finanszírozás is teljesen mesterséges (ld. TV-közvetítések).

 

beszéltem a szezon egyik első BFZ koncertje után az egyik zenekari művésszel: ott is "játszanak légiósok", de nem olyan mértékben.

75   Edmond Dantes • előzmény68 2019-11-19 10:56:53

"Hangyász" csak szójáték volt "hangászra" :-) Valóban nem öszehasonlítható a két halmaz. Sajnos szintén nehéz összehasonlítani két amúgy összehasonlítható halmazt, pl. X zenekart Y zenekarral, figyelem, most jön a lényeg: ha az egyiknek olyanok az anyagi lehetőségei, hogy -teszem azt- szinte tetszés szerint átcsábíthat(tta) más zenekarokból a legjobb muzsikusokat, folyamatosan frissítheti hangszerállományát, rangos külföldi szólisták sokaságát hívhatja meg, -karmestert kevésbé...de nem pénzhiány miatt!- finanszírozni képes a turnék esetleg hiányzó forrásait etc. Focihasonlattal, kis pénz: kis foci, nagy pénz: nagy koncertek, nagy turnék, nagy fizetések, fény, pompa, ragyogás.

74   Klára • előzmény73 2019-11-19 10:53:41

Aki ráér. és tudja, hol kell keresni, keresse vissza:

- a BFZ mikor alakult, miért, és kik voltak azok az elsőrangú zenészek, muzsikusok, akiket igen kedvező fizetésért elcsábítottak!

- mi a helyzet az Alapítvánnyal, honnan vannak a bevételei, miből gazdálkodik, nem mellesleg, hoba folynak be a BFZ részére utalt támogatások, hova futnak be a koncertek bevételei, stb.

 

73   oberon • előzmény70 2019-11-19 10:46:21

Mivel más zenekarok nem tudnak utazni, mert ahhoz valakinek meg kellene őket hívni: útiköltség, szállás, gázsi, stb., így kb. csak a Fesztiválzenekar utazik, hiszen ők "saját pénzből" teszik ezt.

Egyéb kapcsolatrendszerekről nem is beszélve...

72   oberon 2019-11-19 10:43:28

Ha jól tudom, az állami támogatásuk (nem ez a TAO-helyetti, hanem az éves) 2 milliárd. Ehhez jön még a többi bevételük, ami kb. fél milliárd összesen. És ez az összeg, ami most 400 millió helyett 200, tehát kb az összköltségvetés 6-7%-a. Hogy ezért mit mondanak le, azt nem kommentálnám.

Más zenekarok ennek a töredékét kapják, úgy 300 millió körül évente, és ehhez jön még ez a TAO pénz, ami átlag 160-170 millió.

 

71   zöldszemű • előzmény70 2019-11-19 10:41:40

Aki ráér, megkereshetné, kik és milyen anyagi erővel támogatják a BFZ Alapítványát. 

Egyébként az megvan, hogy a zenekarok - a közhiedelemmel ellentétben - a koncertet nem adják, hanem KAPJÁK? 

A fellépési lehetőségekért folytatott küzdelemben az erősebb kutyáé lesz a menyasszony. 

70   Heiner Lajos • előzmény69 2019-11-19 10:31:31

Aki raer, megkereshetne, mi a Fesztvalzenekar nemzetközi reputacioja es mi mas magyar zenekaroke.

69   Hangyász 2019-11-19 10:03:38

Aki ráér, megkereshetné, mennyi pénzből gazdálkodik a Fesztiválzehnekar, és mennyiből a többi.

68   Hangyász • előzmény67 2019-11-19 09:50:28

NEM! Maradjanak csak a kiváló zenészek, akikre büszkék lehetünk. A mértéktelenül agyonfizetett focistákra legyen büszke, aki örül Liechtensteint és San Marinót megszégyenítő teljesítményüknek. Megjegyzem, a 2 halmaznak aligha vannak közös pontjaik.

67   Edmond Dantes • előzmény65 2019-11-19 09:31:25

Talán így: "... aranykezű és tüdejű Hangyászainknak." :-)

66   Edmond Dantes • előzmény61 2019-11-19 08:35:33

Bocs, nem láttam a beírásodat odaát és ez a topik tűnt passzolósnak. De ha már "homokozunk", a te szakmáddal a zsebemben fejedben inkább az egészségügy-kórház toposzt vetném egybe a stadionprojektekkel :-) BFZ-ileg vissza kell mennem Hangyászhoz, de rád is reagálva.

65   Hangyász • előzmény61 2019-11-18 21:20:35

A foci egy dolog, én személy szerint egyetértek E TÁRGYBAN előbbi megjegyzéseddel. Ám egyáltalán nem következik, hogy Kétked ftárs szívesebben szorítana falábú labdaantizsonglőreinknek, mint aranykezű és tüdejű hangászainknak.

64   Hangyász 2019-11-18 21:17:52

Érdekes lenne megtudni, melyik konkurens zenekar karmestere/igazgatója röhög most a markába? Avagy legszebb öröm a káröröm. Ma nekem - holnap neked.

63   Hangyász • előzmény58 2019-11-18 21:08:42

Figyelem, most demagóg leszek: A BFZ = FI most a leginkább kiszolgáltatokba, az öregotthonok lakóiba, a hahahás/(mély)szegénységben élő gyermekekbe rúg bele! Hát európai viselkedés ez?

62   Hangyász • előzmény59 2019-11-18 21:06:36

Úgy látom, az igazgató lemondása miatt ez most komolyabb helyzet, mint FI korábbi balhéi. Utóbbi most nem tart flashmobot a zenekarával?

61   Heiner Lajos • előzmény58 2019-11-18 19:44:28

A mai nap folyamán egy másik topicban már hivatkoztam a cikkre, megemlítve, hogy új focistadionra "bezzeg fussa". Kaptam hideget-meleget, "politikai homokozó", stb. Pedig sajnos, a két dolog összefügg. Úgy tűnik, aki megjegyzéssel illette a hírhez fűzött kommentemet, szívesebben látogatja a Felcsút - Alsókukutyin focimeccset, mint a világhírű Fesztiválzenekar koncertjeit.

60   Edmond Dantes • előzmény59 2019-11-18 19:23:07

A bemásolt cikk tetejére akartam írni, amit a tévében szoktak bejátszások alá: "Kommentár nélkül"...

59   kétked • előzmény58 2019-11-18 18:31:51

Megkérdezném csak halkan, hogy vajon a balti turnét és a genfi operaházzal való együttműködést miért az állami támogatásból gondolták finanszírozni. Eddig úgy ment?

58   Edmond Dantes 2019-11-18 17:18:57

Súlyos megszorítások a Budapesti Fesztiválzenekarnál a tao-támogatás megszűnése miatt

Lemondott az ügyvezető igazgató, elbocsátások is lesznek, szünetelnek az operaprodukciók, elmarad az együttműködés a genfi operaházzal, és egy, a Balti államokba tervezett turné is.

Összesen 200 millió forintot kap a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) a megszűnt taót "kompenzáló" többlettámogatásból, de ez az utóbbi évek taotámogatás-átlagának kevesebb mint 50 százaléka – írta közleményében az együttes.

Mivel a BFZ a kompenzációban bízva, az előző évek átlagát alapul véve készítette el következő évadterveit, most csak úgy tudja stabil működését biztosítani, hogy azokból számos projektet elhagy.

A jövő évtől szünetelnek az operaprodukciók, elmarad egy négyéves együttműködés a genfi operaházzal, és egy, a Balti államokba tervezett turné is. A hazai közösségi programok közül szintén szünetelnek a zenekar partneriskoláit szolgáló Hangszerkóstolók, a Lásd, amit hallasz! filmverseny, a BFZ bekopog! program, a templomi koncertek, az idősotthonokba szervezett kamarakoncertek és a kisgyermekeknek létrehozott Zenevár koncertek is.

A zenekar a lemondott programok kiválasztásánál azt vette figyelembe, melyek azok az események, amelyek még ilyen késői időpontban is lemondhatók

A Fesztiválzenekar ügyvezető igazgatója, Martin Hoffmann a tervezés stabil anyagi hátterének hiánya miatt lemondott, utódját keresi a zenekar kuratóriuma. A BFZ stábját is szűkíti, számos munkatársától kényszerül megválni.

A Fesztiválzenekar bízik abban, hogy az előző évek támogatásának helyreállítása a jövőben lehetővé teszi a 2020 januárjától szünetelő sorozatok folytatását, különös tekintettel a rendkívül népszerű ingyenes közösségi és ifjúsági programokra.

Forrás: hvg.hu

57   társalgó • előzmény56 2018-11-10 17:21:03

Érdekes kiegészítése a Concerto Budapest történetének…

Ugyanakkor szerintem nem helytálló az összehasonlítás a két említett zenekarral az állami támogatás vonatkozásában. Egyrészt, mert a szövetség válaszából pont az tűnik ki, hogy ez a működés fedezet nélküli már jó ideje, másrészt mert más a nagyságrend. Az MRZ zenekarból kórusból, és gyermekkórusból, az NFZ zenekarból, kórusból és kottatárból áll a Concerto Budapest pedig egy igen kis létszámú együttes. Egyébként mindenki próbál hívni híres vendégeket a pénzügyi keretein belül. És nem fedezet nélkül.

Kellernek abban igaza van, hogy jó lenne a támogatásokat minőségi és nem mennyiségi alapon allokálni. A minőségi szelekció azonban csak azonos feltételekkel működő együttesek között képzelhető el. Az nem azonos feltétel, hogy az un. „elcsábított” zenész után az adót és a járulékokat egy másik zenekar fizeti. A zenekarokban magasan képzett, elismert művészek dolgoznak az esetek többségében a minimálbért éppen meghaladó bérért. Pedig  joguk lenne alkalmazottként, kollektív szerződés alapján dolgozni és  adózott jövedelmet hazavinni, pl.  hogy egyszer tisztességes nyugdíjat kapjanak.

Érdemes rápillantani a Concerto Budapest Origon hetente, Született Muzsikusok címmel leadott 10 részes reality reklám kampányára. A bemutatottak közül hány muzsikus áll a Concerto Budapest alkalmazásában? Ez nem egyenlő feltétel.

A BFZ-re való utalás igen csak helytálló amúgy. A működési forma, a zenészek foglalkoztatásának formája elég kísértetiesen hasonló.

56   Edmond Dantes 2018-11-10 10:30:36

Volt idő -nem is túl régen- amikor a Concerto Budapest  a szakadék szélén táncolt pontosabban zenélt, a Matáv/Telekom-korszak után. A zenészek állítólag hónapokig fizetés nélkül maradtak, alkalmi felvételekből, munkákból tartották fenn magukat. Aztán hopp! egyszer csak az állami tulajdonú Concerto Akadémia Nonprofit Kft. lett a fenntartó, egy ideig LFZE udvari zenekara volt és most (is) nagyon szalad velük a szekér...mint olvasható, a (ki)fizetések mostanában, a hatalmas állami támogatás ellenére ismét és mégis akadoznak. Miért is?

Egy, a  Concerto Akadémia Nonprofit Kft-nél folytatott ÁSZ-vizsgálat a 2012-2015. közötti időszakra vonatkozóan egyebek közt megállapította, hogy "...a bevételek és ráfordítások elszámolása, a vagyongazdálkodás nem volt szabályszerű, ezáltal a Társaság elszámoltathatósága nem volt biztosított. Az adatszolgáltatási kötelezettségnek eleget tett, a 2012. és 2014. évi beszámolókat késedelmesen tette közzé. A közérdekű adatokat nem szabályszerűen tette közzé, ezzel nem biztosította az átláthatóságot."

Megjegyzem, NFZ és -fenntartója, MTVA révén- a Rádiózenekar is "a Concerto Budapestéhez hasonló állami támogatással" rendelkezik, következésképpen "éppen annyi világnagyságot tud(na) szerződtetni" mint a Concerto Budapest vagy még többet, ezt a szövetség válaszírása is megemlíti. Továbbá nem (lenne) újdonság, ha más zenekar(ok)tól csábítan(án)ak át muzsikusokat, fizetés-ráígéréssel. A 90-es évek elején tudtommal hasonló folyamat játszódott le a szakmában (BFZ).

55   -zéta- • előzmény54 2018-11-09 21:00:20

Gyorsan megérkezett a magyar zenekarok válasza Keller András felvetésére...

54   társalgó 2018-11-08 11:42:05

"Nem megkerülhető az a tény, hogy bár a zeneművészet nagyon szubjektív, mégis minőség és nem mennyiség alapján kellene a támogatását szabályozni. Az elmúlt évtizedekben elsősorban mennyiségi alapokon hoztak döntéseket, mert nem mertek szembesülni a minőségi kérdések olykori könyörtelenségével. Valóban nehéz megmérni egy művészetben, hogy mi mennyire jó, de nem lehetetlen."

És hogy mi a minőség, azt majd Keller András el is fogja dönteni?

Mi lenne, ha egy "kiválasztottnak" nyújtandó milliárdos támogatás helyett először inkább egyenlő feltételeket teremtenének a szimfonikus zenekaroknál.? Pl. hogy minden zenész a zenekaránál van állásban, és a munkáltató fizet utána adót és járulékokat, és nem kényszeríti a zenészeket mindenféle barbatrükkökre (számlázás, hakni stb.)

Keller András: „Nagy vágyam, hogy külön zenei törvény szülessen”

Keller András és az általa vezetett Concerto Budapest körül forr a levegő az utóbbi időben: kvartettet alapított, az EMMI új zeneművészeti bizottságának tagja lett, zenekara pedig a hírek szerint nemsokára milliárdos állami támogatást kaphat. Hány zenekarra van szükség Budapesten, mi a Concerto különlegessége, milyen munkajogi körülményekre lenne szükség?

– Mit tart a Concerto élén eltöltött évek legnagyobb eredményének? És mi az, amivel még elégedetlen?

– Amikor elkezdtem 11 éve a Concerto Budapesttel együtt dolgozni, az egyik fő célom az volt, hogy eltüntessem a zenekar működésének iparszerű jellegét. A zene nem munka, hanem hivatás. Számomra a munka otthon van, ahol azért dolgozom, hogy mikor találkozom a zenésztársaimmal, alkotókész tudjak velük lenni. Az együttjáték viszont már szükségszerűképpen egy teremtő cselekedet, nem is vagyok képes ezt másképp látni. Egy zenekar működéséhez ugyanakkor szükség van bizonyos szabályokra is. A próba egy vérverejtékes folyamat, amely során azonban az apró részletek megvilágításával épülhet fel hiteles előadás. Létrejött egy jelentős művészegyéniségekből álló zenei közösség ez alatt az évtized alatt.

A Concertónál évek óta a legnagyobb külföldi szólista sztárok adják egymásnak a kilincset, ami úgy gondolom, nem így lenne, ha nem játszanánk hozzájuk méltóan. Rendkívül markáns profilok rajzolódnak ki: 2017-ben, hogy némileg konkrétabb legyek, a zenekar több mint 80 – ebből 32 magyar – szerző műveit játszotta, 64 kortárs művet tanultunk be és adtunk elő, melynek fele magyar szerzőket takar, hét jelentős külföldi fellépésünk volt, és belekezdtünk egy német lemezcég együttműködésével egy nagy ívű lemezfelvételi sorozatba. Minden külön támogatás nélkül folytattunk és építettünk tovább olyan missziókat, mint az Európában egyedülálló Hallgatás Napja kortárszenei fesztivál a BMC-ben, vagy kevéssé ismert magyar műveket a nemzetközi vérkeringésbe juttató Magyar Kincsek sorozat. A Concerto Budapest elsődleges feladata, hogy a magyar zenét a nemzetközi zenei élet élvonalában képviselhesse a jövőben.

– Zenekart igazgat, vezényel, tanít – most már külföldön is -, ráadásul nemrég újra kvartettet is alapított, bizottsági tag lett: hogyan fér bele mindez az életébe? Soha nincs belső konfliktus a hangszeres művész és a zeneigazgató között?

– A lényeg, hogy minden a kérdésben felsorolt feladat ugyanannak a dolognak különböző vetülete, az összes energiámat erre igyekszem fordítani. Egyre jobban érzem annak a súlyát, hogy továbbadjam azokat a zenei tradíciókat, amelyeket én kaptam, hiszen egy olyan zenei hagyatéknak vagyok az örököse, amit ha akarnék sem tudnék kikerülni. Mestereim, Kurtág, Rados, Kovács Dénes, Mihály András, Végh Sándor a Hubay-, Zathurecky- illetve a Weiner-iskola örökségét adták át nekem. Amit ezek a zeneóriások rám hagytak, tovább kell adnom a világnak.

A bizottsági tagságot azért vállaltam, mert eltökélten szeretnék segíteni a magyar zene ügyének. Én ott nem a Concerto Budapest lobbistájaként üldögélek: a magyar komolyzene egészének boldogulását akarom elősegíteni. Az a mérhetetlen mennyiségű tehetség, ami ebben az országban összpontosul, még mindig nem nyerhette el azt a társadalmi megbecsülést, amit a komolyzene megérdemelne, mint kultúraépítő és társadalomformáló erő. A zene az egyetlen olyan nyelv a világban, amit mindenki mindenütt meg tud érteni. Ebből következik, hogy ha a saját zenei nyelvünkön tudjuk kifejezni a magyar zenei géniuszt, azzal Magyarország megjelenése és hatása sokkal erősebb lehet az ország fizikai adottságainál.

– Mit tart a legnagyobb karmesteri sikerének, eredményének?

– Úgy gondolom, hogy az elmúlt tíz évben egy óriási repertoárt játszó, kimagasló zenekart építettem Magyarországnak, miközben megőriztem a pusztulástól egy százéves zenei kincset.

– Az EMMI zeneművészeti bizottsága két haláleset miatt az elmúlt években háromfősre fogyatkozott: az új bizottságba a miniszter ön mellett az NFZ-t vezető Herboly Domonkost, valamint az ön régi barátját, kollégáját, Rácz Zoltánt hívta meg. A hírek szerint újra ötfősre bővül a bizottság: van olyan, a szívének kedves kérdés, amelyre ebben bizottságban megoldást szeretne találni?

– Feltételezem, hogy a miniszter úr azért választott engem, mert elég széles spektrumban van rálátásom mind a hazai, mind a nemzetközi zenei életre annál is inkább, mert évtizedekig kívülről figyeltem a hazai történéseket. Fiatal korom óta a zenekari életet a zenekari zenészek oldaláról is jól ismerem, hiszen a legjobb hazai zenekarok koncertmestere és szólistája voltam. Rácz Zoltán több mint harminc éve egy világhírű együttes vezetője. Az általam a jövő kulcsának tekintett kortárs zenében ő egy olyan megkerülhetetlen művész, hogy a személyes jó viszonyunkon messze túl is úgy érzem, közösen nagyon sokat tehetünk a magyar zene jövőjéért. De a lényeg, Rácz Zoltán szuverén egyéniség, amikor ezen a poszton mérlegel és dönt; teljesen irreleváns a köztünk fennálló zenei barátság.

A rendszerváltást követően létrejött előadó-művészeti törvény az akkori más, sürgető feladatok miatt rengeteg fontos dologra nem tért ki, amelyek azóta is megoldatlanok maradtak. A kortárszene és a kamarazene területén különösen hiányzik a támogatási rendszer, a zenei életbe való beágyazottság. Azt gondolom, hogy zenei energiánk egy jelentős százaléka nincs megfelelő mértékben aktiválva. Mindenképpen szükséges lenne a közös gondolkodás arról, hogyan lehetne ezt a felbecsülhetetlen szellemi értéket közkinccsé tenni.

Egyik nagy vágyam, hogy külön zenei törvény szülessen.

– Ez a bizottság tesz javaslatot a zenekarok állami támogatásának elosztására is, ahol az egyik visszatérő téma a zenekarok foglalkoztatási struktúrája: vannak együttesek, ahol fel sem merül, hogy ne alkalmazottként játsszon mindenki, máshol vállalkozóként szerződtetik a zenészeket. Hogyan lehet a zenekarok finanszírozását egységesen kezelni, ha a játékszabályok sem egységesek? 

– Nagyon örülök a kérdésnek, hiszen hat éve, mióta a Concerto állami fenntartású zenekar lett, próbálom elérni, hogy a zenekar biztonságos munkahelyet kínálhasson a művészeinek. Úgy gondolom, hogy az állami fenntartású zenekarok esetében célszerű, ha ezek az együttesek biztonságos munkahelyet és versenyképes fizetéseket tudnak nyújtani a művészeiknek azonos feltételek mellett. A zenekarokat illető állami támogatás elosztásának szempontrendszere az én megítélésem szerint újragondolásra szorul. Azt gondolom, hogy a régi rendszer fenntartása nem a jövőt szolgálja.

Miért ne lehetne a rendszerváltás előtt hozott régi törvényeket újratárgyalni?

Nem megkerülhető az a tény, hogy bár a zeneművészet nagyon szubjektív, mégis minőség és nem mennyiség alapján kellene a támogatását szabályozni. Az elmúlt évtizedekben elsősorban mennyiségi alapokon hoztak döntéseket, mert nem mertek szembesülni a minőségi kérdések olykori könyörtelenségével. Valóban nehéz megmérni egy művészetben, hogy mi mennyire jó, de nem lehetetlen. Fontos jelzés, hogy egy zenekar mennyire produktív, zenei programjában mennyi új darab, vagy innovatív elem jelenik meg. Meg tudjuk nézni, ki mögött milyen életpálya, életmű áll. Abban biztos vagyok, hogy nem a legnagyobb létszámmal és koncertszámmal rendelkező zenekaroknak kell feltétlenül a legtöbb pénzt kapnia, hanem a legnagyobb kulturális értéket teremtőknek. És itt a sor hosszú, mert számomra a szimfonikus zenekarok teljesítménye a saját specifikus profiljukon belül értékelendő.

A sokszínűség fontos az összképen belül, ha egy zenekar például kiváltképp az ifjúságnevelésben erős, vagy egy másik, beágyazott hagyománya alapján a romantikus zeneművek érett tolmácsolásával a legsikeresebben jut el a magyar közönség rétegeihez, azt gondolom, ezen a kirajzolódott profilon belül kell mérni a minőségét. Nem egy Prokrusztész ágy-szerű  minőségmérésre gondolok tehát. A Concerto Budapest például abban különbözik a legtöbb zenekartól, hogy nagyon sok különböző produkciót hozunk létre, ami rengeteg próbával jár, és nyilvánvalóan erősen kirajzolódik a XX. századi magyar zene és kortárs zenei profil a klasszikus repertoáron belül.

A kérdés második felére visszatérve: régóta meggyőződésem, hogy a zenészeknek saját akaratukból kell egymással játszaniuk, hiszen én is azzal játszom szívesen, akivel megtaláljuk a közös hangot. A Concertóban minden szólamvezető maga döntheti el, melyik feladatban kivel szeretne együtt játszani, milyen összeállításban szól legjobban a szólamuk, miután övék a felelősség. A zenészek között a verseny nagyon fontos. Nem jó tehát pusztán a munkajog köré szervezni a zenét, ugyanakkor fontosnak tartom, hogy a zenészeknek biztonságos munkahelyük legyen, hiszen a közért dolgoznak. Az alkalmazás egyúttal stabilitást, kiszámíthatóságot jelent egy zenekarnak. A Concerto esetében ennek megfelelő rendezése forrásbevonást igényel.

– Hetek óta arról beszél mindenki, hogy a Concerto Budapest a közeljövőben kiemelt, milliárdos nagyságrendű állami támogatásban részesül – igaz ez, van ennek esélye?   

 A Concerto Budapest a világ számos pontján meggyőzte a szakmát, a közönséget és a világ vezető zenészeit a tehetségéről, beszédes és éneklő játékáról, egyéni hangjáról. Reméljük, a hazai döntéshozók is mérlegelik majd ezt. A teljesítmény mindenki előtt látható, hallható és a koncertjeinken megvalósul és megtapasztalható. Talán abban már egyet kéne értenünk, hogy ez a rossz előadó-művészeti törvény táptalaján kinövő körkörös irigykedés, utálkozás hagyománya összérdekeinket tekintve nem vezet sehova. Én az egész komolyzenei terület össztámogatásának emelését tartom fontosnak, és ezért török lándzsát. Úgy érzem, a kormány érti és érzi a magyar komolyzene erejét és nemzetközi potenciálját, tehát van esély. Ha egymást nyomjuk a víz alá, akkor ez az esély elszáll. A Concerto továbblépését sem a többi zenekar rovására képzelem el. Arról van szó, hogy szeretnénk a teljesítményünkhöz méltó támogatást kapni: a Concerto ma az egyik olyan magyar zenekar, amely zenei profilja, hangzása és nemzetközi kapcsolatrendszere alapján Magyarország egyik zenei követe lehet a világban. Csak megismételni tudom, hogy több mint hat éve várok arra, hogy a Concerto Budapest végre megkapja ugyanazokat a munkajogi körülményeket, amelyeket a többi állami együttes élvezhet. Ehhez természetesen megfelelő erőforrások szükségesek, de úgy gondolom, jogunk van megkapni ugyanazt a biztonságot. Miért ne lehetne egy olyan egészséges verseny a vezető magyar zenekarok között, amelyben nem egy-két kör hátránnyal indulnak egyes együttesek?

– Ha megvalósul a támogatás, azt elsősorban mire tervezik fordítani? Mit gondol azokról az aggodalmakról, amelyeket a hazai zenekarok fogalmaztak meg? Meg tudja cáfolni, hogy próbajáték nélkül máris megkerestek művészeket más zenekarokból?

Ugyanarra mint eddig, kizárólag zenére! A Concertónál kialakult egy olyan erős gárda, ahova nagyon nehéz bárkinek is bejutnia. Miután kiemelkedő számú produkciót hozunk létre, melyekben úgy, mint a legtöbb zenekarban, időnként vendégmuzsikusok is fellépnek, közülük a közös munka után többen jelezték, hogy boldogan csatlakoznának hozzánk, ha biztonságot tudnánk számukra nyújtani. Egyébként az elmúlt tíz évben keserű volt megélnem azt, hogy olyan zenészeimet, akikkel főiskolás koruk óta intenzíven foglalkoztam, egy telefonhívással vitték el tőlünk más, stabilabb anyagi háttérrel működő zenekarok. Ezt a keserűség mellett ugyanakkor sikerként is meg tudtam élni, mert a minőség, szakértelem visszaigazolását is jelentette. Egy biztos: mi semmilyen módon nem szeretnénk egy erősebb pozícióval a többi zenekar kárára cselekedni. Csak olyan zenészek jelentkeznek a Concertóba, akik olyan szakmai munkára vágynak, ami nálunk folyik, és ehhez a szellemi közösséghez szeretnének tartozni. Próbajáték nélkül azonban – legyen az meghívásos vagy nyílt – nem lehet bekerülni a zenekarba.

– Néha előkerül az az érv, hogy túl sok a zenekar Budapesten – mit gondol erről? Hogyan lehet mérni egy zenekar sikerességét, eredményességét?

– A zenekari zenélés műfajában erősek a magyarok, így ebből nem érdemes alább adni. Ha rossz zenekarokról lenne szó, más lenne a helyzet, de jelenleg nincsenek ilyenek. Pontosan attól fantasztikus a budapesti koncertélet, hogy rengeteg különböző profilú zenekar van. Én, mint bizottsági tag, ellenezném a zenekarok számának csökkentését. Más igényeket elégít ki minden zenekar, nem egymással szemben, hanem egymás mellett kell létezniük, így nem azonos, hanem a saját mércéjüknek kell megfelelniük. Nem állhat mindenki az első helyen, de a művészet nem is erről szól. A mennyiséggel szemben inkább a sokszínűség tud egy reális képet adni, így a kilenc budapesti zenekar együttesen jelentős kulturális értékeket tud teremteni.

 

53   Búbánat 2016-06-16 11:54:26

Költözniük kell a MÁV Szimfonikusoknak

Origo.hu, KONCZ TAMÁS2016.06.16. 10:220

Az Origótól tudta meg a MÁV Szimfonikus Zenekar, hogy új otthont kell keresniük – jövő áprilistól egy ortodox egyház kapja meg fővárosi, Múzeum utcai központjukat. A Károlyi-palota kiürítéséről kormányhatározat döntött, de erről még az ott lakóknak sem szóltak. Az sem világos, milyen közfeladatot lát majd el itt az elérhetetlennek tűnő egyház, a Patriarchátus.
52   Búbánat • előzmény51 2015-01-15 23:32:34
Vizsgálják a Savaria zenekar gazdálkodását

MNO.hu, 2015. január 15., csütörtök 14:59 , forrás: MTI, szerző: Grund

„Azonnali vizsgálatot rendelt el Puskás Tivadar, Szombathely polgármestere az önkormányzat fenntartásában működő Savaria Szimfonikus Zenekar gazdálkodásával kapcsolatban, a tudomására jutott információk alapján – közölte a távirati irodával csütörtökön Angyal László, a városháza kommunikációs vezetője.”
51   Búbánat 2015-01-15 23:27:09
Párizsban a Savaria Szimfonikus Zenekar

A milánói Scala balettkarának előadását kíséri nyolc alkalommal a párizsi kongresszusi palotában a szombathelyi Savaria Szimfonikus Zenekar - jelentette be január 13-án Puskás Tivadar polgármester azon a sajtótájékoztatón, amelyet Mérei Tamással, a zenekar igazgatójával közösen tartottak.
50   Búbánat • előzmény48 2014-05-28 23:11:07
Meglepő...
49   Búbánat • előzmény47 2014-05-28 23:10:40
Bizony!
48   macskás • előzmény46 2014-05-28 21:30:19
Ez a Brahms milyen sokoldalú:

"...Brahms Akadémiai ünnepi nyitánya, Csodálatos mandarinja..."
47   macskás • előzmény46 2014-05-28 21:26:37
Ma volt a tájékoztatás!
46   Búbánat 2014-05-28 21:12:45
MR Zenei Együttesek: Hagyomány és megújulás

MNO, 2014. május 28., szerda 19:13 , szerző: fib

"Új vezetői gárdával és rendkívül színes repertoárral készül a 2014–2015-ös évadra az MR Zenei Együttesek – derült ki a rádió Márványtermében tartott tegnapi évadbemutató sajtótájékoztatón. Ötvenhét koncerten harminckét ma is élő magyar zeneszerző műve csendül fel a majd idén ősztől jövő tavaszig a rádió együtteseinek műsorán. A sajtótájékoztatón bemutatkozott Kovács János, az MR Szimfonikusok új vezető karmestere és Pad Zoltán, az Énekkar új vezető karnagya."

„Kovács János vezető karmester a sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, a rádió együtteseinek vezetősége csodálatos programot állított össze a következő évadra. Az én célom az, hogy elérjük azt a színvonalat, amelyre ez a zenekar képes, hogy teret adjak mindannak, ami bennünk van, mondta Kovács János.”
45   Petyus • előzmény44 2014-05-10 09:23:00
Miért?
44   -zéta- • előzmény43 2014-05-09 11:17:07
Horváth Ádám is távozik Miskolcról...
43   chenier • előzmény42 2014-05-08 17:50:48
Ez a cikk a "nesze semmi,fogd meg jól" kategóriába tartozik.
Döbbenet, hogy mik történnek sorozatban a magyar zenei élet területén, és mindent homály fed, nem derül soha fény a miértekre!
42   -zéta- 2014-05-08 15:20:38
Mégsem megy Hamar Miskolcra...
41   Búbánat 2014-02-08 14:36:34
Ki intett be Miskolcon?

SAJNÁLATOS SPIRÁL

• 2014. február 5. -
• Zipernovszky Kornél -
• Fidelio -

„Miután a Fidelio beszámolt Kovács László, a Miskolci Szimfonikus Zenekar vezető karmesterének viharos eltávolításáról, először a zenekar igazgatójának közleménye alapján, majd a karmesterrel készült interjúban, megkereste szerkesztőségünket a zenekar koncertmestere, Soós Gábor, aki 9 éve ül ennél a pultnál, és 20 éve tagja a zenekarnak, hogy a zenekari tagok nézőpontjáról is essék szó. A kérést természetesen teljesítjük. Az első hegedűsön kívül megszólaltattuk a brácsa szólam két régi tagját, Mokány Johannát és a november óta a zenekarnál ügyelőként is dolgozó Krajnik Ágostont.”
40   Búbánat 2014-02-03 12:39:42
A jelenleg Wiesbadenben dolgozó Hamar Zsolt még kedden közleményt juttatott el az MTI szerkesztőségébe, amelyben azt írta, a Miskolci Szimfonikus Zenekar ügyvezető igazgatója valóban felkérte, hogy a jövőben zeneigazgatóként, illetve vezető karmesterként vegyen részt a zenekar munkájában. „Ezt a felkérést a zenekar tagsága egy társulati ülés keretein belül 88 százalékos többségben megerősítette. A felkérés megtisztelő, a zenekar támogatása számomra több, mint megható” – fogalmazott. „Tekintettel arra, hogy az általam nagyra becsült Kovács László karnagy úr szerződése ez év nyarán lejár, és a miskolci önkormányzat illetékes vezetői több ízben egyértelműen hitet tettek a változás fontossága mellett, a felkérést komolyan veszem, de számomra a mostanra kialakult helyzet mindössze arra ad egyelőre felhatalmazást, hogy az intézmény igazgatójával megkezdjem a tárgyalásokat. Természetesen akármi is lesz a tárgyalások végkimenetele, annak eredményéről a nyilvánosságot tájékoztatni fogom” – írta közleményében Hamar Zsolt.

Forrás: http://mno.hu/grund/uj-vezetot-kap-a-miskolci-szimfonikus-zenekar-1208099
39   zalbarna • előzmény38 2014-02-01 15:18:13
Az egyik egy balta, a másik meg egy seftes...most melyiket válasszam? ( szegény zenekar..)
38   zalbarna • előzmény37 2014-02-01 15:16:16
De mást is mondok: Az emberi méltósághoz sincs köze egyik oldalnak sem...
37   zalbarna • előzmény36 2014-02-01 15:14:39
Az egész egy nagy rakás szar... semmi köze a művészethez...
36   zalbarna • előzmény35 2014-02-01 15:13:40
mondjuk az 5. hozzászólást pl
35   zalbarna • előzmény33 2014-02-01 15:12:47
...nem árt elolvasni...
34   tiramisu 2014-02-01 13:54:36
Horváth Ádám mindenhol cirkuszt csinál. Ez valami perverzitás?
33   Búbánat 2014-02-01 13:39:17
Ki hazudik Miskolcon?

• 2014. január 31. -
• Réz György -
• Fidelio -

„A Miskolci Szimfonikus Zenekar művészeti vezetőjét, aki harminc éve irányítja a zenekar életét, idő előtt mozdították el tisztségéből. Vagy csak nem hosszabbították meg a szerződését? Kovács László mondja el, ő hogyan élte meg az idő előtti távozáshoz vezető eseményeket. INTERJÚ”


Érdemes az interjú alatt megjelenő kommenteket is elolvasni.
32   Búbánat • előzmény31 2013-10-23 15:15:42

A 2013/14-es koncertévad és egyben az MR Szimfonikusok jubileumi hangversenysorozatának nyitókoncertje a 70 évvel ezelőtti - Rádiózenekar néven - életre hívott Szimfonikus Zenekar bemutatkozó műsorát ismételte meg és idézte fel.

A Rádiózenekar 1943-as első nyilvános hangversenyének műsorát akkor maga Dohnányi Ernő, az alapító karmester vezényelte. Szeptember 21-én a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben megrendezésre került jubileumi koncert karmestere Vajda Gergely, az MR Szimfonikusok vezető karmestere volt.

A hangverseny műsorán ez alkalommal is:

Liszt: Les Préludes,
Chopin: II. (f-moll) zongoraverseny (közreműködik: Bogányi Gergely)
Dohnányi: Szimfonikus percek
Csajkovszkij V. szimfónia.

Vajda Gergely, az évfordulón így vélekedett:

„Újraolvasva a zenekar történetét újfent lenyűgözött mindaz, amit ez az együttes a hazai és nemzetközi zenei életben elért, a magyar kultúra területén létrehozott. A Rádiózenekar valamikor a klasszikus zene és az akkori modern technika metszéspontjában született. Ma, 70 évaddal később, a közszolgálati média csoport részeként feladataink nagyon hasonlóak és természetesen végtelenül különbözőek is. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy 2013. szeptember 21-én, mintegy két héttel a napra pontos évforduló előtt, az eredeti műsort vezényelve jómagam állhatok e nagyszerű együttes élén.”

A hangversenyt élőben közvetítette a Bartók Rádió valamint az Európai Műsorszolgáltatók Egyesületének (EBU) kilenc tagországa (Spanyolország, Németországban a Saarbrückeni Rádió; Csehország, Horvátország, Portugália, Románia, Litvánia, Bulgária és Svédország).

A koncertről televíziós felvétel is készült, amit ma (2013. október 23-án) éjjel sugároz az M1 csatorma: 22.20 - 00.15 óra között.

31   Búbánat 2013-09-21 13:05:29
Ma este a Bartók Rádióban

19.35 – kb. 22.00 Jubileumi hangverseny - 70 éves a zenekar

Kapcsoljuk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermet

MR Szimfonikusok hangversenye

Vezényel: Vajda Gergely

Közreműködik: Bogányi Gergely - zongora

1. Liszt: Les Préludes - szimfonikus költemény
2. Chopin: f-moll zongoraverseny, Op.21.
3. Dohnányi: Szimfonikus percek, Op.36.
4. Csajkovszkij: V. szimfónia, Op.64.


30   Búbánat 2012-12-01 00:03:39

MÁV Szimfonikusok maszkati (Omán) vendégfellépése elé

A MÁV Szimfonikusok a királyi operaház orgonaavatójának koncertjén lép fel, és arab zenészekkel is együtt muzsikál Omán fővárosában. Komolyzenei életünk rangját, elismerését is jelzi, hogy idén újabb magyar zenészeket lát vendégül a szultán.

29   Ritus 2011-08-23 15:36:37
Csa k egy év, és egyéb munkák mellett? Hááát
28   zalbarna • előzmény26 2011-08-20 19:19:05
Hát igen, jó vezetője lehetne, talán, ha az összes többiről lemondana ( mint főszereplő).

Csak azt tudnám, minek olvassa a sok ember B.M. Karmesterportrék -sorozatát, ha ez még nem teljesen világos...(Miért nem világos ez??!! )

27   társalgó • előzmény25 2011-08-20 18:16:00
Ja, és egyébként Kollár Imre is nyilatkozott (egyébként elég koncepciózusan..)és Vajda Gergely nyilatkozatot igért.
[urlhttp://www.fidelio.hu/klasszikus/rondo/rondo_uj_muveszeti_vezeto_az_mr_szimfonikusok_elen[url]
Csak a rend kedvéért
26   társalgó • előzmény25 2011-08-20 18:06:23
Esetleg valamilyen más interjút olvastál?
Én csak Kesselyák nyilatkozatában olvastam más, sok elfoglaltságról.
Hamar kizárólag a kiírás tartalmáról nyilatkozott, és annak tartalmára hivatkozva nem kívánt pályázni.
Tengernyi városról egy szót sem olvastam. Idéznéd, a listányi várost?
Vajda Gergely viszont, egy korábbi nyilatkozatában valóban "tengernyi" elkötelezettségről beszélt.
Ami persze nem jelenti azt, hogy nem lesz jó vezetője a Rádió zenekarnak
25   tiramisu • előzmény20 2011-08-20 13:31:50
Vajda G. nem is adott interjút a pályázat előtt!
Vashegyi Gy sem!
Kesselyák G. és Hamar Zsolt adott. Utóbbi írt rengeteg nagy elfoglaltságáról, egész listányi várost sorolt fel.
Meg kellett volna pályáznod, hogy megmutasd mit és hogyan kell csinálni de legalábbis figyelmesen megnézned a nem létező interjúkat, nem itt beszélni össze-vissza,
-kedves pizzicato- !



24   tiramisu • előzmény20 2011-08-19 23:28:38
Panaszkodás? Arról szó sem volt.

23   Spangel Péter • előzmény20 2011-08-19 22:37:41
Kedves Pizzicato!

Hozzászólásomat nem bántó szándékkal tettem, az aggodalmat értem, VG panaszkodását nem olvastam,
de várjuk ki a végét, mi lesz a dologból. Elődjének egy koncertjét hallottam csak, de ahogy fellépett a pulpitusra, már elment a kedvem az egésztől. És sajnos igazam lett. Ökölbe szorult homlokkal nem lehet vezényelni. Pláne Verdi Requiemjét, ami az egyik legkedvesebb művem.
22   pizzicato • előzmény21 2011-08-19 22:22:14
Sajnos, igen, úgy tűnik, ez a múlt... :(
Nem igazán ismerek olyan mai karmestert, aki zenekart építene... (mármint pozícióban lévőt)
21   zalbarna • előzmény20 2011-08-19 22:04:14
Jogos a két pont. Sztem is erről van szó. Itt minden lesz ebből , csak MUNKA nem...Gondoljatok csak bele, mit jelent az : egy zenekarral DOLGOZNI. Valódi, értékes, lelkiismeretes munkát végezni. Vagy ez már a múlté, ébredjek fel?
20   pizzicato • előzmény17 2011-08-19 21:46:50
Kedves Péter!

Csak arra gondolok, hogy VG már a Rádió elvállalása előtt panaszkodott a rengeteg feladatáról. Végignézve a listát: a mennyiség és például a városok közti ingázás miatt aligha tud ennyinek mind megfelelni és aligha nevezhető majd- a mondjuk havi egy hét látogatás a Rádiónál- tudatos zenekarépítésnek...

Ez esetben viszont felvetődik annak kérdése, hogy valójában miért is kell VG-nek ez a főzeneigazgatói poszt. Ekkor sejlik fel fischer ádám neve... (direkt kisbetűvel)
A Rádiózenekar tudása, teljesítménye/minősége, az utóbbi évek históriája miatt igazán megérdemelne már egy igazi, felelős vezetőt!
19   társalgó • előzmény18 2011-08-19 21:10:54
Valóban, nem érdemes pesszimistának lenni.
Ugyanakkor a pályázatra felkért másik két karmester visszalépésének okait olvasva (szintén Fidelio)van azért abban valami, hogy egy egy évre kiírt pályázat eléggé nélkülöz bármilyen perspektívát.
18   Spangel Péter • előzmény16 2011-08-19 20:45:53
Minden lehetséges, de nem szabad búbánatosan pesszimistának lenni. Bocsánat. :-)))

Igaz, Búbánat kolléga is megelőlegezi a bizalmat.
Így van rendjén.
17   Spangel Péter • előzmény15 2011-08-19 20:43:33
És ő miért látvány-főzeneigazgató?
De hogy pontosak legyünk, a fidelio.hu szerint:
Vajda Gergely az MR Szimfonikusok vezető karmestere.
Egyébként a látványban lehet valami:
Bemutatkozó hangversenyén kívül szereplései mind látványul szolgálnak a karmesteri pulpituson. Ugyanis látni lehet, hogy vezényel.
Szerintem bemutatkozásképp Johann Strauss: Pizzicato-polkáját dirigála majd... :-)))
16   Búbánat • előzmény15 2011-08-19 19:10:06
Az analóg esélye valóban fenn áll, és félő, hogy vele is úgy járunk, mint Fischer Ádámmal, aki előbb a rádió együtteseit hagyta "cserben", majd utóbb felemás körülmények között távozott az Operából. De ezúttal inkább legyünk optimisták...
15   pizzicato 2011-08-19 15:40:54
Ajánlanám mindenki figyelmébe: tartok tőle, hogy megint ey nagynevű, "látvány-főzeneigazgatója" lesz a Rádiónak... :(
  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Richard Wagner: Az istenek alkonya

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Szabó Marcell (zongora), Onczay Zoltán (gordonka), Kanyó Dávid (fuvola), Kővári Eszter Sára (ének)
Az est házigazdája: Madarász Iván zeneszerző


Liszt: 104. Petrarca-szonett, S.161/5
Bartók: Három Csík megyei népdal, BB 45b
Dohnányi: Ruralia Hungarica, Op. 32/a, 32/d
Horváth Márton Levente: Sonata da chiesa
Madarász Iván: Három történet oboára
Bella Máté: A pillangó álma
Balogh Máté: Hét hangya
Madarász Iván: Fú a szél a nádasban

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Lajkó István (zongora)
"A fekete-fehér színei 2022"
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 47. Petrarca-szonett, 104. Petrarca-szonett, 123. Petrarca-szonett
Schubert: Három zongoradarab, D. 946
Medtner: Szonáta-ballada, op. 27

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Nagy Réka (gordonka, viola da gamba)
Savaria Barokk Zenekar, vezényel: Németh Pál
C. Ph. E. Bach: A-dúr gordonkaverseny
J. Pfeiffer: A-dúr versenymű viola da gambára
A mai nap
született:
1797 • Gaetano Donizetti, zeneszerző († 1848)
elhunyt:
1643 • Claudio Monteverdi, zeneszerző (sz. 1567)
1924 • Giacomo Puccini, zeneszerző (sz. 1858)
1957 • Erich Wolfgang Korngold, zeneszerző (sz. 1897)