vissza a cimoldalra
2021-02-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11571)
A csapos közbeszól (95)

Régizene (6430)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7413)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4428)
Erkel Színház (10793)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4953)
Társművészetek (2270)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62545)
A MET felvételei (1363)
Momus-játék (6007)
Kimernya? (3955)
Erkel Ferenc (1091)
Operett, mint színpadi műfaj (4685)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2160)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5083)
Franz Schmidt (3786)
Opernglas, avagy operai távcső... (20733)

Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

Fórum - Balett-, és Táncművészet (Sesto, 2004-11-23 19:25:41)

   
6057   Klára • előzmény6055 2021-02-09 11:28:46

Privátban

6056   Amalgám • előzmény6055 2021-02-09 05:35:31

A jövő évadban nyilván műsoron lesz majd, a klasszikus és neoklasszikus nagybalettek általában két évadon át mennek. Én személy szerint ragaszkodok a majdani élő előadás teljes élményéhez, ezért sem törekedtem most az internetes megtekintésre. Nézze Ön is a dolog jó oldalát, és nézze majd meg személyesen...   

6055   lujza • előzmény6054 2021-02-09 01:29:54

Sajnos én se láttam, pedig érdekelt volna. Nem lehet utólag megnézni valahogy? Furcsa lenne, hogy hosszan készülnek egy bemutatóra, időt és pénzt nem kímélve, majd eltűnik az egész a semmiben.

6054   Amalgám 2021-02-08 20:06:56

Csillagos ötös (vagy inkább: ötcsillagos) értékelést kapott a Párizs lángjainak vasárnap esti online bemutatója a bachtrack oldalain. Jómagam nem láttam a közvetítést, és hajlamos vagyok fokozott elővigyázatossággal fogadni azt is, ha egy műsor – ráadásul online műsor – lezajlása után 24 órán belül megjelenik az eseményről egy jól megírt pozitív bírálat, ugyanakkor a Magyar Nemzeti Balett jelenlegi szakmai nívója alapján nem feltételezem, hogy a kiváló kritika megalapozatlan lenne. Jenifer Sarver írása itt olvasható.

6053   Búbánat 2021-01-24 11:56:39

Nem magyar nem magyart, magyaroknak – avagy ez is a magyar kultúra

2021.01.22. 20:05  Origo.hu

Ókovács szerint az Opera - 164. levél.

„Kedves Néném, a mai napra különleges filmet készítettünk együttesünkkel, a Magyar Nemzeti Balettel. Mivel A walesi bárdok ma is kötelező tananyag (nálunk minden gyerek fújja s még élvezi is!), e balladát az Arany-emlékévben egész estén át mutattuk az Erkel Színház közönségének, mindenféle feldolgozásban. Akkor viszont balettművészeink némák maradtak, hűen a balettművészekhez, akik alapjáraton némák. Most viszont arra kértem őket: beszéljenek. Mondják el a saját eszközeikkel, de a mi nyelvünkön, kultúránk legfontosabb hordozóján keresztül ezt az örök érvényű verset.

Nem Ruttkay Évák, nem Sinkovits Imrék a mi táncművészeink, pláne, hogy más az anyanyelvük, és nincs semmi rokonsága egyiknek se a mi szépséges magyarunkkal. De hazai táncosainkkal karöltve bizony, elmondanak egy-egy versszakot a műből, és ha ezt a kis etűdöt metaforaként értelmezzük, nem kívánnak mást bizonyítani, semmint idetartozásukat és tiszteletüket – ráadásul a poeta doctus költeménye ugyan analógia, de a felszínen mégiscsak egy „idegen” történetet, bizonyos Edward király és a walesi énekmondók konfliktusát festi le.”

6052   Siegfried 2021-01-20 18:37:49

Most találtam meg az interneten "A próba" című balett a szetpétervári Kirov balett általi bemutatójának felvételét:

"A próba" szentpétervári Kirov bemutató 1 rész

"A próba" szentpétervári Kirov bemutató 2 rész

Szereplők:

Mária Magdaléna: Altynai Asylmuratova

Jézus: Farukh Ruzimatov

Júdás: Konstantin Zaklinsky

1988

A felvétel sajnos gyenge minőségű. Az előadás végén Fodor Antal is felmegy a színpadra. (Érdekesség, hogy a videó Fodor Antal halála előtt pár nappal került fel a netre: 2020.07.19.)

6051   Búbánat 2021-01-19 13:15:11

Táncművészeti inspirációk egy életre

2021. JANUÁR 18. HÉTFŐ 06:59 – MNO.hu

VELEKEI LÁSZLÓ: MÉLTÓ SZERETNÉK LENNI A GYŐRI BALETT ELMÚLT TÖBB MINT NEGYVEN ÉVÉHEZ

/Petrovics Gabriella/

„A jelenre reflektálva szeretném továbbvinni azokat az értékeket, amelyeket a társulat alkotói, tagjai megteremtettek” – mondta a Magyar Nemzetnek Velekei László, a Győri Balett tavaly nyáron kinevezett igazgatója. A Seregi- és Harangozó-díjjal kitüntetett koreográfussal az igazgatói pozí­cióig vezető útról, művészeti tradíciókról és újításokról, valamint arról is beszélgettünk, hogy a Müpa 2020/21-es évadának legjobb együtteseként milyen előadásokat mutatnak be.

6050   Edmond Dantes • előzmény6049 2021-01-17 11:46:11

https://youtu.be/XjEabdA8NMY 

Shanghai (!!):  https://youtu.be/u95NFCW96y4

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swan_Lake_(Bourne)

6049   Klára • előzmény6048 2021-01-17 11:37:25

Nem hiszem, hogy épeszű és ép ízlésű néző pasikat szeretne látni  tütüben, női szerepeket táncolva! Erre nincs igény, illetve azoknak van rá "igényük" akik ezt a sok baromságot kitalálják és véleményterror keretében rákényszerítik a csendes többségre.

6048   Edmond Dantes • előzmény6047 2021-01-17 11:23:13

A cikk magvas záró gondolata: "Készüljünk a legrosszabbra. Mert el fog jönni." Idézet vége. Hogy a legrosszabb-e, az ízlés dolga. De nem "el fog jönni": eljött már sok minden. Nem tegnap. Van rá igény. Ha nem lesz rá igény, majd eltűnik. Ilyen egyszerű.

PS Ne legyünk telhetetlenek. A szerző ezúttal legalább olyasmibe üti az orrát szól bele, amiről "papírja van": b a l e t t. Visszatérne?

6047   Búbánat 2021-01-17 10:52:36

Apáti Bence vélemény-cikke a Magyar Nemzetben:

Az őrület valósággá fog válni

2021. JANUÁR 16. SZOMBAT 11:00 2021. 01. 16. 13:39

„GENDERTERROR: NAGYKÖZÖNSÉG ELŐTT A SZOKNYÁS, TÜTÜS FÉRFIAK SZERELMI DUETTJEI”

„Spartacus a kereszten szenved. Legyőzték. Haláltusáját vívja. Lázálmai vannak, és miközben próbál ellenállni a Teremtő hívásának, lejátszódik előtte felemelkedésének és bukásának tragikus története. A harcok, a csaták, a kedvese, a nagy diadalok és végül: a bukás. Szerelme, Flavia pedig a kereszt és a lábai alatt összeomolva siratja a harcost, a győztes hadvezért, a szeretőt, az esendő, elbukott és halálra ítélt, megkínzott embert, Spartacust.

Seregi László 1968-ban még nem sejtette, hogy egy transzfób, a mérgező maszkulinitást hirdető heteronormatív balettet hozott létre, egy olyan alkotást, amelyik bebetonozza a férfi- és női szerepeket, és amelyet egyszer, talán az elátkozott 2020-as évben csúnyán meg fog haladni a progresszió. Pedig voltak erre utaló jelek.

Emlékszem, egyszer egy frissen szerződtetett filigrán olasz táncos, miközben épp a rabszolgák bonyolult és veszélyes koreográfiá­ját kellett volna gyakorolnia, mindenki legnagyobb megdöbbenésére spicc-cipőben kezdett pörögni-forogni, és a női szerepek mozdulatait ismételgette.”

„És itt ez a legutóbbi hír, amely azokról a bátor férfiakról szól, akik Balett 22 néven alapítottak egy olyan társulatot, amelynek tagjai kizárólag férfiak.”

 

6046   Edmond Dantes • előzmény6043 2021-01-17 09:59:25

Kedves joska141, időközben kiderült, -ld. ez alatt- hogy igaza van: kissé lejárt szavatosságú írásról van szó. Nem olvastam végig, de megragadott az a szolgai nemes hevület, ami a célszemély hozsannázását fűti. Az a szavatosság tehát nem járt le. Jó tudni, hogy ez a hevület egy járvány sújtotta, sajnos  majdnem előadásmentes  esztendő után is fennforog.

6045   Edmond Dantes • előzmény6044 2021-01-17 09:31:18

Kedves Amalgám, köszönöm. Nem emlékeztem rá, hogy a bemásolt írás nem friss,quasi újrahasznosított. Figyelemreméltó dolog. Akár üzenetértékű is lehet. Talán olyankor "reciklálnak" ilyesmit látható (!) ok nélkül és emlékeztetőül (kinek is?), ha fogy a levegő. Frissítés: közben visszapörgettem: igen, volt már és én is fenntartom, amit akkor írtam.

6044   Amalgám • előzmény6042 2021-01-17 08:19:14

Kedves Edmond, ez egy tavaly februári cikk, amely akkoriban a balettfórum 5972-5981 sz. hozzászólásainak témája volt. Úgy néz ki, új dátummal reposztolták a Mandineren, de a hivatkozást megnyitva a címsorban már a "20200213" dátumadat szerepel. Fenntartom vele kapcsolatban a korábbi vélekedésem (5975, 5981). Nem tudom, miért kerülhetett elő most.

6043   joska141 • előzmény6042 2021-01-16 21:24:40

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy megosztotta a Mandiner mai (???), 11 óra 9 perckor kikerült cikkét. Talán a tisztelt „Játszótéri filozófus” nevű szerző valamivel korábban írhatta és úgy látszik most valahonnan az archívumból előkerült.

Nem igazán értem például a következő, idézett, mondatot:

„Az idei (!!!) Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház.” Most 2021.év van, most van „idén”, eddig még nem volt Diótörő, tavaly 2020-ban sem volt az ismert járványügyi intézkedések miatt. Akkor az „idei” szó melyik évre vonatkozik?

A nevezett szerző cikkének további részében a Keresztény Évadra hivatkozik a következő mondattal:

„Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.”

Nem igazán tudom, mit jelent „részt venni az értékőrzésben”, de biztos lehet ilyet tenni.

A Keresztény Évad tervezett balettprodukciói a Fidelio beszámolója alapján a következők:

„A balettek közül Michael Messerer átdolgozásában kerül színpadra Chabukiani Laurenciája és visszatér a repertoárra Ashton A rosszul őrzött lány és Eifman Karamazov testvérek című koreográfiája is. Ezek mellett olyan kortárs darabok lesznek láthatók Magyarországon először, mint Wayne McGregor a The White Stripes rockegyüttes zenéjére készített munkája, a Chroma vagy Alexander Ekman alkotása, az Episode 31.

Venekei Marianna Tűzmadarak címmel jelentkezik új koreográfiával Stravinsky zenéjére, majd a keresztény évad tematikájához a Kreol, kreál című kísérleti est kapcsolódik három egyfelvonásossal, melyek az amerikai kontinens latin és afrikai gyökerű keresztény közösségeinek hitélményéből táplálkoznak.”

A felsoroltak közül a keresztény érték őrzésében melyik vesz részt? A rosszul őrzött lány? A Tűzmadarak? A Laurencia? A Karamazov testvérek?

Jobban tisztelem a kereszténységet annál, mint hogy egy adott évad produkciói és egy adott vallás között párhuzamot keressek.

6042   Edmond Dantes 2021-01-16 17:21:07

A Solymosi-paradigma: balett és országimázs!

2021. január 16. 11:09

JÁTSZÓTÉRI FILOZÓFUS
Mandiner

A balett életmód és életstílus is egyben. A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

 

Jó ideje készültem már filozofálni a magyar balett kulisszák mögötti világáról. A Magyar Nemzeti Balettintézetben folyó magas fokú, mondhatni mesteri oktatást szülők és gyerekek tucatjai követik nyomon nap mint nap. Az intézet a Magyar Állami Operaház részeként a hazai és a nemzetközi kultúrszcénában egyaránt fontos és hiánypótló szerepet tölt be. Hiánypótló, mert a klasszikus balett alapjait ötvözi a korszerű tánctudással. Az intézet ugyanis missziójának tartja a belülről fakadó tánctudat minél korábbi elsajátítását, felszínre hozását már akár óvodás kortól kezdve.

A balett életmód és életstílus is egyben.

A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

És itt el is érkeztünk Solymosi Tamás balettművészhez, akit az elmúlt évadok során számos véleménycikkben megénekeltek már. Nevezték már ámokfutónak, tisztogatónak, a gender-őrületnek teret adó, magyargyűlölő művésznek, illették plágiumváddal és egyéb nemzetellenes címkékkel. Megmosolyogtató címkék ezek a lejáratás és bomlasztás posztkommunista eszköztárából. Ellenszere a zsigeri dac. Igazán sokrétű személyiség lehet a Direktor, gondolhatnánk. Mindig érdemes benézni a kulisszák mögé, ahol a király meztelen...  A stílus maga az ember. Nos, Direktor úr egy személyben a nemzeti balettstílus megtestesítője. Nem csalás, nem ámítás: egy kiforrott, vérbeli magyar, hazaszerető balettművész, aki tehetsége és szorgalma okán megjárta a világot jelentő deszkákat a Metropolitantől a bécsi vagy amszterdami Operán át az English National Balletig, majd hazatért; és kimunkált vízióit, nemzetközi inspirációit, átfogó szaktudását és kiterjedt kapcsolatrendszerét hazájában példásan kamatoztatva alkot, korszerűsít.

A mai virtuális világban is tényszerű statisztikák szerint egyre gyarapodó, mi több, lelkes publikum számára hozzáadott értékkel bír a Solymosi-igazgatta Nemzeti Balett egyre bővülő repertoárja, a minőségi magyar és külföldi koprodukciók, melyek mögött a szakma megfeszített csapatmunkája áll. Felismerve és a gyakorlatba átültetve a korszerű trendeket, az Intézet Solymosi Tamás címzetes és nemzetközileg jegyzett balettművész vezetésével hosszú távú víziókon alapuló tantervvel és holisztikus megközelítést alkalmazó metodológiával végzi a balett utánpótlás nevelést.

A magyar balett újra szép lesz, méltó régi nagy híréhez! És mégis, gyakorta olvasni gyalázó hangnemben íródott tollforgatásokat, amik lekicsinylik, pellengérre állítják az aktuális, művészeti pályázaton bemutatott és 2018-ban elfogadott igazgatói koncepciót.

Savanyú a szőlő, gondolhatjuk,

elnézve az operaházi előadások átlagon felüli nézőszámait és a generált bevételeket. Az idei Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház tábla, pedig a szakma egyes nagyjai már ősszel legyintettek: apad az igény a klasszikus értelemben vett karácsonyi Csajkovszkij-etűdre. Szárba is szökkent egy másfajta, korszerűbbnek gondolt Diótörő az Operettszínház produkciójában, ami a virtuális világ gondolatiságát igyekezett tükrözni, annak minden profanitásával egyetemben.

A Solymosi-féle balettvíziókat, csakúgy mint az emblematikus és a végletekig eredeti Ókovács-megközelítést, talán leginkább a szakrális és profán közötti ellentétekben lehet tetten érni. Napjaink egyik legnagyobb értéke a csipetnyi szakralitást a mindennapokba belopó művészet, legyen az alkotó vagy táncművészet egyaránt. Ezt őrzi az Operaház és a Nemzeti Balett is, fontolva, és nem az elvárt, trendszerű progresszió mentén haladva. Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.

Solymosi Tamás sokak szemében megosztó személyiség. Mint minden valamire való vizionárius, mondhatnánk.

Hová visz ez az út, bátyám? Nem visz ez sehová, mi magunk megyünk rajta – tartja a bölcs székely mondás.

Felismerve a modern trendeket és vegyítve azokat a klasszikus nemzeti hagyományokkal, Solymosi direktor pontosan ezen az úton halad előre néhol magányosan, néhol pas de deux vagy pas de trois kombinációban. Nyomatékkal és kellő tekintéllyel szervezi az együttes felkészülését, nyomon követi az előadásokat a helyszínen és lelkesen szemlézi a kis növendékek vizsgabemutatóit. A balettmestereket és a művészeket is a minőség jegyében választja ki, dacolva az ellenszéllel és fittyet hányva az örök fanyalgókra.

Vigyázó szemetek Reá vessétek!

6041   Klára • előzmény6039 2021-01-04 13:00:13

Olvastam ezt a origo cikket az interneten. Ami éppen a számra jött volna, azt lenyeltem, itt sem teszem közzé.... Én ezt az egész "kultúrharc"-nak nevezett túldimenzionált koncepciót komplett idiotizmusnak tartom! Ha kiirtjuk a  kultúrából az említett darabokat és szerzőket, akkor a viszonosság alapján Európában nem kerülhet színpadra a Porgy és Bess? Netán letilltják az Aidát? Vagy nem hallgathatjuk Louis Armstrong felvételeit? Az operaházak nem adhatják le azokat a felvételeket, melyben fehér és színes énekesek együtt lépnek fel? A héten a MET stream műsorán  Pavarotti -operák vannak, nem egyben közülük ragyogóan éneklő színesbőrű partnerekkel!  

6040   Búbánat 2021-01-04 10:03:05

2021.01.04  13:50 - 15:15  M5 (HD)

Az életbe táncoltatott leány

 

magyar táncfilm,1964

 

A táncjáték a halálba táncoltatott lány legendáját dolgozza fel. A három rész a népi tánc, a klasszikus balett és a modern tánc eszközeivel a népmesék, a 18. századi rokokó és a hatvanas évekbeli nagyváros környezetében mondja el a mesét, melyben a fekete ember varázslata elveszi szerelmétől a lányt. De a modern világban, az utolsó rész báli forgatagában a lány már nem marad egyedül, a többi fiatal segítségével megszabadul a piros cipellő varázslatától, és sikerül szerelmesével maradnia.Banovics Tamás emlékére.

Rendezte: Banovich Tamás


Főszereplők: Sipeki Levente, Orosz Adél, Major Tamás, Gobbi Hilda, Galántai Zsolt, Vass Irma

6039   Amalgám 2021-01-04 08:13:30

Úgy tűnik, a nemzetközi kultúrharc, vagy pontosabban annak faji dimenziója visszavonhatatlan módon elérte a balettéletet is, ami – legalábbis a komolyzene, számos köztéri szobor és a sakkjáték terítékre kerülése után – bizonyos mértékig sejthető volt egy olyan művészeti ág esetében, amelynek főműveiben fekete és fehér hattyú jelenít meg egymástól különböző erkölcsi és érzelmi minőségeket, vagy éppen a darabok esztétikai csúcspontjának számítanak a ballet blanc karjelenetek. Műsoron maradhat-e A diótörő, A hattyúk tava és A bajadér Párizsban? Az ezzel kapcsolatos fejleményekről szóló beszámoló és a kérdés elemzése – szigorúan jobboldali megközelítésben, mindenkor elmaradhatatlannak tűnő világhírű publicista (a jelen esetben: Mathieu Bock-Côté) megidézésével – az origo.hu hasábjain itt olvasható. És vajon miféle panaszokat tár a közvélemény elé társulatával kapcsolatban a Staatsballet Berlin fekete bőrű balerinája a BBC által közreadott videóriportban? Erről személyesen Munk Veronika főszerkesztő tudósít minket a telex.hu oldalain, a baloldali média elkötelezett olvasóinak biztos örömére itt.      

6038   Búbánat 2020-11-29 12:36:55

Róna Viktor táncművészről jelent meg kötet

Kultura.hu, 2020. november 20.

"Róna Viktor – Herceg a vasfüggöny mögül címmel jelent meg kötet a magyar tánctörténet rendkívüli egyéniségéről. A balettművész pályaképét megrajzoló, gazdagon illusztrált könyvet pénteken online beszélgetésen mutatják be a közönségnek."

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (PIM-OSZMI) Róna Viktor (1936-1994) emlékkiállításához kapcsolódva megjelenő kötet bemutatóján Lőrinc Katalin táncművész, koreográfus, egyetemi tanár, valamint Gara Márk és Halász Tamás tánctörténész vesz részt. A beszélgetés az OSZMI honlapjáról érhető el.

6037   Búbánat 2020-10-11 18:50:03

2020. október 11-én (vasárnap) 21:05-től látható felvételről Rosztyiszlav Zaharov és Borisz Aszafjev A bahcsiszeráji szökőkút című balettje az M5 csatorna műsorán.

Puskin azonos című költeménye alapján a szövegkönyvet írta: Nyikolaj Volkov
Fülöp Zoltán tervei alapján a díszletet rekonstruálta: Kerekes Szilárd
Jelmeztervező: Rományi Nóra

A főbb szerepekben: Komarov AlekszandrFelméry LiliBalázsi Gergő ÁrminKekalo IuriiKerényi Miklós DávidSarkissova Karina

Közreműködik a Magyar nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Vezényel: Yannis Pouspourikas

A felvétel 2018. március 18-án készült az Erkel Színházban.

6036   Búbánat 2020-09-25 10:16:16

2020.09.25  21:05 - 22:35  M5 (HD)

Az életbe táncoltatott leány

magyar táncfilm,1964

 "A táncjáték a halálba táncoltatott lány legendáját dolgozza fel. A három rész a népi tánc, a klasszikus balett és a modern tánc eszközeivel a népmesék, a 18. századi rokokó és a hatvanas évekbeli nagyváros környezetében mondja el a mesét, melyben a fekete ember varázslata elveszi szerelmétől a lányt. De a modern világban, az utolsó rész báli forgatagában a lány már nem marad egyedül, a többi fiatal segítségével megszabadul a piros cipellő varázslatától, és sikerül szerelmesével maradnia."

Banovics Tamás emlékére.

Rendezte: Banovich Tamás

Főszereplők: Sipeki Levente, Orosz Adél, Major Tamás, Gobbi Hilda, Galántai Zsolt, Vass Irma 

6035   Siegfried 2020-09-07 20:49:20

Interjú Kiss Jánossal:

https://www.origo.hu/kultura/20200730-kiss-janos.html

6034   Edmond Dantes 2020-09-03 21:39:23

Koronavírusos lett egy balettművész - Tesztelik az együttes többi tagját is.

Az Index információi szerint koronavírus-fertőzés miatt két nap szabadságra küldték a Magyar Nemzeti Balett művészeit. Úgy tudjuk: egy olasz táncos tesztje lett pozitív. A következő napokban a Magyar Állami Operaház balett együttesét, a Magyar Nemzeti Balett valamennyi művészét, és közreműködőjét tesztelni fogják COVID19-re. 

6033   Edmond Dantes • előzmény6032 2020-08-30 08:46:46

Holgyek ... es/vagy urak. Olvashattuk, tudjuk, az abuzus "nem valogat". Balettiskolaban, egyhazak kornyeken, agrariumban, mashol sem. 

6032   nizajemon 2020-08-29 19:27:01

Itt nagy dívat köldöknézegetően leszólni mindenkit,aki nem vágja úgy a dolgokat,mint aki hivatásszerűen foglalkozik velük. Hölgyek-urak....annyit elmondhatok az agráriumban töltött évtizedek után,hogy bár ott sem angolkisasszonyok teázgatnak grófokkal, elhálják a nászt,ha az idők  szava megköveteli,de ilyen undorító hatalommal visszaéléseket,alázásokat nem tapasztaltam.Hányinger az egész.Egy-két szemet csak ki kellett volna kaparni hölgyek.Hierarchia ide-oda.

6031   Edmond Dantes 2020-08-29 18:19:47

Szexuális visszaélés gyanúja után távozik a Táncművészeti egyik oktatója

Miután az Azonnali szexuális visszaélés gyanújáról írt cikket júliusban, távozik a Táncművészeti Egyetemről Sebestyén Csaba. A lap szerint más, a durva pedagógiai módszerek miatt bírált oktató pedig maximum a most futó évfolyamait viheti végig.

Az Azonnali korábbi cikkében az egykori táncművészeti főiskola korábbi balettnövendékei számoltak be 15-20 évvel korábbi megaláztatásokról, fizikai erőszakról, szexuális visszaélésekről.

Sebestyénről több egykori növendéke állította, hogy szexuális visszaélést követett el vele szemben. Perlusz Sándor egykori balettmester pedig arról beszélt, hogy Sebestyént más zaklatási ügyek miatt a kilencvenes években ki is rúgták már. Sebestyén ezután perrel fenyegette őt, így a kirúgásról szóló állítást Perlusz visszavonta, a szexuális visszaélésről szólót viszont nem. Sebestyén Csaba egyébként minden állítást tagad, viszont mégis könnyen belement az intézménytől való távozásba.

Bolvári-Takács Gábor intézményvezető az Azonnalinak megerősítette a hírt, hozzátéve, hogy közös megegyezésről van szó. „Egymás után ültem le a mesterekkel, akik a cikkben szerepelnek, és még jogviszonyuk van az MTE-vel. Az állítások súlyosságának sorrendjében először Sebestyén Csabával, aztán Sebestény Katalinnal beszéltem. Sárközi Gyula már húsz éve nem tanít az intézményben és Keveházi Gábornak sincs élő szerződése az egyetemmel” – nyilatkozta a lapnak a vezető. A Sebestyén Csabával kötött megállapodás szövege szerint a Magyar Táncművészeti Egyetem jó hírnevének megtartása szükségessé teszi a gyanúba keveredett férfi munkavállalói jogviszonyának megszüntetését. Sebestyén egyébként perrel fenyegette az Azonnalit is.

Sebestyén Katalinnal szemben az állítások minősíthetetlen hangnemről és megalázó bánásmódról szóltak, míg Keveházi Gábor kapcsán nyílt szexuális utalásokat, valamint erőszakos viselkedést emlegettek. Ők ketten egy-egy nyílt levelet juttattak el az Azonnalihoz, ebben Keveházi többek közt azt írta: „próbálunk harcolni minden egyes növendék érdekében. Lehet, hogy a harc közben néha kiabálunk, valóban, az első pár évben, szinte idomítunk.”

Az arra vonatkozó kérdést, hogy Keveházi kap-e még megbízást, Bolvári-Takács elhárította, míg Sebestyén Katalinról azt mondta: megállapodtak, hogy a mesternő csak a balettmester-oktatásban résztvevő osztályát viszi végig. A 80 éves Sebestyén viszont állítja, visszavonulása a saját döntése, és annak nincs köze a júliusi cikkben megjelentekhez. (Forrás: Magyar Hang)

6030   Edmond Dantes • előzmény6029 2020-07-31 10:36:20

Ugye nem lepődik meg senki, ha nem lepődöm meg az olvasottakon? Pont "ott" nem? És vajon a táncos társulatoknál? Nem sorolom őket. Csak az ne történjék, hogy a lassan már teljes (előadó)művészeti életünket beborító meetoo-cunami egyes elemei szép lassan kioltják egymást vagy egyenként kialusznak. Mert ez látszik kibontakozni, jobban mondva egyenként és összességében halványulni: Vígszínház, Újszínház, Operettszínház, a nyilvánvalóan politikai térbe terelt ("ballibezős") Katona- és SZFE-"ügy(ek)", most MTE..

6029   Amalgám 2020-07-31 06:05:55

Úgy tűnik, hogy a héten szép csendben, észrevétlen módon újabb szakaszába lépett a Magyar Táncművészeti Egyetemen kibontakozott zaklatási botrány. A témában július 27-én, hétfőn jelent meg egy szerzőként Galavits Patrik által jegyzett, terjedelmes cikk az azonnali.hu-n, amelyben nem egy korábbi növendék a nevét is vállalva nyilatkozik az intézményben régebben történtekről, és amelyben elkövetőként megneveznek több olyan személyt is, aki érintett az ottani visszaélésekben. Az események cikkben állított széles skálája – úgy tűnik – a fizikai erőszaktól kezdődően a növendékek megalázásán át a szexuális zaklatásig és a korrupcióig, gazdát cserélő borítékokig terjedt, de lehet olvasni a tizenéves növendékeit a visszaemlékező riportalany szerint rendszeresen összekarmoló balettmesternőről is. Sajnos úgy néz ki, hogy a botrány magasabbra ér az előzetesen vártnál, az írásban pedig kifejezetten nagynevű, korábban a magyar balettélet és balettképzés meghatározó alakjainak számító személyek is említésre kerülnek. Az esetükben különös aggodalomra ad okot, hogy a cikk megjelenése óta tudtommal egyáltalán nem reagáltak az abban megfogalmazottakra, mint ahogy nem reagáltak az újságíró által az írás elkészítése során hozzájuk intézett megkeresésre sem. Az ügy különleges szereplőjeként ugyanakkor ebben az esetben is felbukkan a hasonló zaklatási botrányok mellőzhetetlen karaktere, A Perrel Fenyegetőző Ember, aki ügyvédjén keresztül – egyedüli kivételként – válaszolt a szerző által feltett kérdésekre, egyúttal pedig lelkiismeretesen gyakorolta is névadó tulajdonságát. A válasz egyebekben tagadó jellegű volt.      

 

Az Egyetem rektora, Dr. Bolvári-Takács Gábor másnap az intézmény honlapján közzétett nyilatkozatban reagált a cikkre, amelyben többek között sajnálkozik és bocsánatot kér „mindazoktól, akik korábbi tanulmányaik során személyükben sérelmet, pedagógiailag helytelen bánásmódot tapasztaltak, illetve éltek meg”, illetve munkáltatói intézkedést, etikai eljárást és büntetőeljárást helyez kilátásba. Ezeken túlmenően a közleményből számomra úgy tűnik, hogy a rektor úr álláspontja szerint mostanra már minden rendben van az intézményben.

 

Az azonnali.hu-n megjelent első cikk itt, az MTE rektorának közleménye itt, a szerzőnek a rektor közleménye kapcsán az azonnali.hu-n 2020. július 28-án megjelent újabb cikke pedig itt olvasható. A cikkekben megjelent vádakhoz álláspontom szerint az ügy jelenlegi szakaszában kizárólag az ártatlanság vélelmén keresztül lehet közelíteni, ezért pillanatnyilag az azokban megfogalmazott állítások valóságtartalmának elfogadása nélkül bízok benne, hogy mindazok az érintettek, akik eddig még nem reagáltak a vádakra, rövid időn belül a nyilvánosság elé lépnek, és a magyar balettélet közvéleményét megnyugtató módon tisztázzák álláspontjukat a személyüket ért gyanúval kapcsolatban.    

6028   Klára • előzmény6027 2020-07-05 18:40:38

Egyetérek! Kedvezőbb lett volna egy tv műsor! A yt-n számos igen jó  felvétel van, sőt egy Lakatos Gabrielláról készült film is megtalálható.

6027   Búbánat 2020-07-05 14:18:13

Bartók Rádió ma délutáni műsora

17:30 – 18.30  "Muzsikuslegendák" 

Lakatos Gabriella táncművész


Szerk.-mv.: Némethy Attila

 

(Kicsit furcsa számomra, hogy egy balettművészről a rádióban hallunk összeállítást...) 

6026   mandarina • előzmény6024 2020-06-07 16:23:52

Tény, hogy a válaszok sem túl pengék.

No de a kérdések is nagyon gagyik, és csak ismétlik a semmit.

Nevesíteni kell, a bántalmazó tanárokat, és szólaljanak meg azok  is, akiket bántalmaztak. Ezek nélkül a me too semmit nem ér.

Tényleg összemosódik minden, ami 20 éve volt, és ami most van.

A húsz évvel ezelőtti bántalmazottak nem mernek MOST, MA kiállni?

Akkor bizony a szakmán belül kell tisztázni, miért nem... Hiszen az említett mesterek többsége már nem is él, de a többi sem aktív...

Kiállás nélkül nincs változás.

A cikkírfó meg nagyon dilettáns, ez is ront az ügyön. Csodálkozik, hogy a balett fegyelmet igényel... ne már...

6025   Búbánat 2020-06-07 09:51:06

Az M5 csatorna sugározza ma este:

2020. június 7. vasárnap 21:00 - 22:25

Boris Eifman / Szergej Rahmanyinov / Mogyeszt Muszorgszkij / Richard Wagner: Karamazov testvérek (balett)

Az Erkel Színházban 2019 novemberében bemutatott balett-előadás felvétele.

(2020) (85')

6024   joska141 2020-06-05 07:06:03

Hosszú-hosszú interjú jelent meg az interneten a Magyar Táncművészeti Egyetem vezetőivel. Az interjú elolvasható az alábbi linken:

https://wmn.hu/kult/52961-nem-tudom-miert-gondoljak-az-emberek-hogy-egy-muvesz-elete-fenekig-tejfel--interju-a-magyar-tancmuveszeti-egyetem-vezetoivel

Az interjú – többek között – reflektál a más fórumokon már többször említett hatalommal való visszaélés, megalázás, fizikai és verbális abúzus témájára.

„Természetesen” – „mi már előtte, még mielőtt világszerte kirobbant”, „a mi etikai kódexünk”, „a mi erre biztosított felületeink” és így tovább.

Az interjút olvasva az az érzésem volt, mintha egy már sokszor olvasott-hallott sablonszöveget látnék újra, a név – Magyar Táncművészeti Egyetem – tetszőlegesen behelyettesíthető bármilyen más, utóbbi időben közszájon forgó intézet nevével.

Tárgyilagosan meg kell említeni, hogy valamennyi érintett intézmény vezetőinek volt hol „tanulnia” ezeket a fajta nyilatkozatokat. A koronavírus Operatív Törzs tájékoztatójában minden nap szerepel: „mi mindent megtettünk”, „eredményes a védekezés”, „aki ennek ellenére elhunyt, az csak idős, krónikus betegségben szenvedő volt, aki…”.

Szóval nálunk minden szép és jó, Mozart (és Gottlob Stephanie) szavaival: „Akinek ennyi jó kevés, azt érje gáncs és megvetés”

6023   Búbánat 2020-05-26 14:17:56

Interaktív tabló - Kozmér Alexandra

/Az Operettszínház honlapjáról/

2. Milyen út vezetett téged a Budapesti Operettszínházba?

Igazán szerencsésnek mondhatom magam, úgy érzem, szeretnek az égiek, hiszen a 21 év operaházi, vezető magántáncosi tagságom után, ahol finoman szólva elfogyott körülöttem a levegő, a legjobb pillanatban hívott Apáti Bence gyakorlatot tartani az Operettszínház balettegyütteséhez. Később ifj. Harangozó Gyulával felkértek a készülő Diótörő női főszerepére is, ez volt az én "próbatáncom" a társulathoz.

3. Mi az a három legfontosabb szakmai siker, amit elértél idáig?

Mivel nagyon tudom értékelni a kisebb sikereket is, így nehéz kiemelni "csak" hármat. Ahogy elkezdtem ezen gondolkodni, számtalan jutott eszembe. Inkább olyanokat tudok felsorolni, amikre büszke vagyok. Az operettszínházas Diótörő benne van ebben a háromban, ahogy életem első Hattyúk tava főszerepe is, hiszen mindkettőt egy szakmailag nehéz periódus, nagyobb kihagyás után táncoltam. Hálás vagyok a sorsnak, hogy dolgozhattam Seregi Lászlóval, aki igencsak fukarkodott a szereposztásokkal. Nagyon megválogatta, hogy kinek ad oda egy-egy szerepet, hiszen darabjait nem pusztán technikailag kellett magas szinten eltáncolni, de elvárta azt is, hogy tökéletesen az általa megálmodott figurává váljunk. Így lehettem én 14 év alatt az ötödik Makrancos Katája. Ahogy Pártay Lilla alkotásaiban is megtiszteltetés volt minden szerep. Talán a II. Nureyev Nemzetközi Balettverseny első díja kedves még a szívemnek, amely még főiskolásként meghozta első operaházi főszerepemet, a Diótörőben.

6022   Búbánat • előzmény6021 2020-05-24 19:34:05
6021   Búbánat 2020-05-24 11:12:59

„Emlékezés egy hercegnőre”

/Antal Miklós/

2020. MÁJUS 24. VASÁRNAP 07:45 -  MNO.hU

"Esterházy-Ottrubay Melinda száz évvel ezelőtt, 1920. május 24-én született.

A Magyar Királyi Operaháznak első prima ballerina assoluta-ja Esterházy Pál herceg oldalán találta meg az igaz szerelmet. 1956-ban Svájcban telepedtek le, s egészen a herceg 1989-es ­haláláig ott éltek. Férje végrendelete alapján egyedüli örököse lett a hatalmas vagyonnak, amelyet magánalapítványokba szervezett, s ezzel létrehozta az örökség sikeres kezelésének alapjait.

Esterházy Melinda hercegné 2014. augusztus 28-án, 94 évesen hunyt el, földi ­maradványait Paul Iby nyugalmazott püspök áldása után Kismartonban, a Szent Mihály ferences templomban található Esterházy-kriptában helyezték örök nyugalomra.

A 100. évforduló alkalmából a Duna World csatornán holnap (Búbánat: már ma, vasárnap,  14 óra 50 perckor) az Asterfilmnek a hercegné életéről készült dokumentumfilmjét vetítik le A nap belülről süt címmel.

A kismartoni Hegyi-templomban 16 órakor a járványügyi szabályok betartásával megemlékező szentmisét tartanak.

Galántai Esterházy Melinda hercegné dr. Ottrubay Dezső törvényszéki elnök lányaként 1920-ban látta meg a napvilágot. Hétévesen balettórákat vett, az apja a sikeres érettségit tűzte ki annak feltételeként, hogy lánya folytathassa balett-tanulmányait Brada Ede osztályában az Operaházban. 1935-ben Párizsban, Ljubov Jegorova tanítványaként tökéletesítette tudását, itt ismerkedett meg a modern balettművészettel is.

Huszonnégy évesen a Magyar Királyi Operaházban prima ballerina assoluta lett. Esterházy Pál herceggel 1946-ban kötött házasságot, aki ekkorra az államosítás ­miatt elveszítette vagyonát. Miután férjét 1948-ban, két röpke évnyi magánéleti boldogság után a Mindszenty-perben 15 év börtönre ítélték, a félelem és reménykedés évei következtek. Az 1956-os forradalom alatt Esterházy Pál kiszabadult, és a hercegnével a kismartoni vagyont kezelő hivatalnokok és tanácsadók segítségével nyugatra menekült. Pál herceg 1989-ben bekövetkezett halálakor Esterházy Melinda lett az egyedüli örököse, ezzel rá hárult a több mint 500 éves Esterházy-vagyon kezelése.

2016-ban a kismartoni Esterházy-kastélyban kiállítást szenteltek a hercegné emlékének, amely Esterházy Melinda – Sok jóval ajándékozott meg az élet címet viseli. A kiállításon betekinthetünk az életébe, táncoskarrierjébe és magánélete pillanataiba is. Bár a kiállítás május 16-tól újra látogatható, az országok közötti turisztikai forgalom még nem engedélyezett, de az esterhazy.at/hu című honlapon digitális formában is elérhető."

6020   Siegfried 2020-05-18 21:20:58

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet podcast sorozatot indított, melynek 2. részében beszélgetést hallgathatunk Róna Viktorról Keleti Éva fotóművésszel és Halász Tamással színháztörténésszel.

https://szinhaz.online/rona-viktorrol-keleti-evaval-es-halasz-tamassal-elindult-az-oszmi-podcast-sorzata/

6019   Siegfried 2020-05-12 06:35:21

Tegnap, május 11.-én a Bartók Rádióban is megemlékeztek Seregi Lászlóról, aki 2012. május 11.-én hunyt el. A pár perces részlet a Spartacus balettről szól, meghallgatható a https://mediaklikk.hu/bartok/# lapon 15:58:50-től.

Internetes böngészés alapján találtam erre a cikkre:

https://oszmi.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=559&catid=2

Érdekessége, hogy többek között hivatkozik momus egyik 2016-ban megjelent cikkére, melyet IVA írt.

 

6018   Búbánat 2020-04-08 16:44:06

Karanténbalettet készített a Budapesti Operettszínház - videó

 

6017   flavia • előzmény6016 2020-03-25 15:36:30

A Solymosi Tamás által vezetett Magyar Nemzeti Balettintézet növendékeit egy tanfolyam jellegű képzésen oktatják,valószínűleg végzettséget sem lehet szerezni náluk.

Nem a győri iskoláról volt szó.

6016   mandarina • előzmény6015 2020-03-25 11:47:25

Köszönöm a részletes ismertetést.

Korábban szerepelt, hogy még OKJ-s akkreditálásuk sincs, és úgy tűnt, mintha a győriekre vonatkozott volna az állítás,A győri tánc- és képzőművészeti általános iskola és szakgimnáziumnak nem kell OKJ, ezért nem értettem a korábbi hozzászólásokat.

6015   Klára • előzmény6011 2020-03-25 09:22:19

Nem tudom pontosan hány éve  bevezették az un. OKJ elnevezésű csodát, melyben először nem a szervezett iskolai keretben megvalósult képzések által adott bizonyítványok és képesítések  (nem gimnázium, nem szakközépiskola vagy szakmunkásképző, mely utóbbiakait  nagy vehemenciával meg is szüntették- ezét is van ma komoly hiány szakképzett munkaerőben akér a közlekedést, akár az építőipar stb. egyes területeit nézzük), hanem egyéni keretekben létrejött különféle tanfolyamok, képzések szerepeltek. Pl. ki tudja milyen alapon létrejött kisvllalkozások, KFT-k, stb tanfolyamai és az ott adott "bizonyítvány". Kezdetben nem is volt túl sok, és bizonyos tekintenben hiánypótló is volt. Később oly mértékben módosult és teret nyert, hogy középiskolai, vagy a pl, közgazdasági technikumi végzettséggel rendelkező munkavállalókat életkortól függetlenül elküldtek egy OKJ-s tanfolyamra (?), nem három forintért, ahol megtanulták a kitudja mit (nem egy ismerősön járta ki ezt az utat), és utána alkalmasak lettek a korábban is kiválóan végzett munkájuk ellátására. Ma már e nélkül a csoda nélkül nincs iskola, nincs végzettség, legalábbis a hivatalso előírások szerint. A baj csak az, hogy a Stancinéni KFT által pár hetes gyorstalpalón megszerezhető bizonyítvány, jogosítvány stb.  egyenértékű avval, amit pár éve több éves szakiskolai képzés, vagy több hónapos összetett képzés és vizsga után lehehett elérni. Akik anno szereztek jogsit pl, azok külön vizsgáztak műszakból, elsősegélyből, KRESZ-ből, majd jött a gyakorlat és végül a vezetési vizsga. Ma?

És amelyik tanintézet, képzési forma, stb nem kapja meg az OKJ-t az nincs, illetve nem egyenrangú. Legalábbis papíron, de mint tudjuk, ma az számít!

6014   mandarina • előzmény6013 2020-03-25 08:38:45

A győri. Én úgy értelmeztem, arról volt szó, de lehet, hogy tévedek.

6013   flavia • előzmény6011 2020-03-24 23:30:07

Melyik művészeti szakközépiskola?

6012   flavia • előzmény6009 2020-03-24 23:28:32

 

Kérdéseimre nem vártam választ, csak elgondolkodtatás miatt írtam. Elnézést!

6011   mandarina • előzmény6007 2020-03-24 20:44:27

Ezt az OKJ-dolgot nem igazán értem. A művészeti szakközépiskola nem kapta meg? De annak nem is kell

6010   mandarina • előzmény6006 2020-03-24 20:40:00

Nem látom a bejegyzést.

6009   mandarina • előzmény6007 2020-03-24 20:37:40

Az igazat megvallva nem tudom, csak annyit, hogy ő volt a jelölt. Azt sem tudom, hogy volt-e pályázat. (Biztos, hogy nem a jelenlegi igazgató dönt.) Csak annyit, hogy februárban lett volna döntés, azt hittem, volt. Csak annyit akartam jelezni, hogy a MNB igazgatója tévedett az interjúban, mert Velekei László már és jó pár éve művészeti vezető.

6008   Klára • előzmény6005 2020-03-24 20:16:12
6007   flavia • előzmény6004 2020-03-24 18:54:37

Mitől olyan biztos,hogy ő lesz a Győri Balett következő igazgatója? Kiírták már a pályázatot? A jelenlegi igazgató fogja eldönteni? ELKÉPESZTŐ!

Állítólag, még OKJ-s akkreditációt sem kaptak.

6006   Edmond Dantes • előzmény6005 2020-03-24 18:50:55
6005   flavia 2020-03-24 18:42:43

Karácsony Gergely közleménye:

A Fővárosi Közgyűlés nevében eljárva, a közgyűlés valamennyi frakciójával és minden érintettel egyeztetve 2021. december 31-ig Rudolf Pétert bízom meg a Vígszínház vezetésével. A Vígszínház ügye igazi szomorújátékká vált az elmúlt hetekben.

Egy végtelenül fájdalmas megtisztulási folyamat zajlik a művészeti életben, világszerte. Amit korábban hallgatásba burkolt eltűrés övezett, az mára tűrhetetlenné vált. Hogy így alakult – és jó, hogy így alakult -, az a jövőre nézve is kijelöli, milyen normák tiszteletben tartása lett elemi kötelessége minden színházi vezetőnek. Miként mostantól bármely társulat minden tagja számára lehetőségnél több, hogy azonnal felemelje hangját, ha bárki ezeket megsérti.

 

6004   mandarina • előzmény6003 2020-03-24 16:26:08

Elég felületes interjú.

Amúgy meg: "A mostani, Keresztény évadhoz kapcsolódik a közelgő Kreol, kreál bemutatója, amelyre meghívtam Velekei Lászlót, aki jövő évadtól a Győri Balett művészeti vezetője lesz," Szerintem Velekei most is művészeti vezető, igazgató lesz a következő évadtól. Arról sem esik szó, hogy az Operaház "balettiskolájában" heti hány órában és hány évig tanítanak, milyen akkreditált végzettséget ad -- összevetve pl. a Táncművészeti Egyetemmel.

6003   flavia 2020-03-24 14:46:20

https://magyarnemzet.hu/kultura/mitol-nemzeti-egy-balettegyuttes-7875788/?fbclid=IwAR1q05nCeuBEOT32xgBkkEi2fUJoMt9itVS13-diioU7lDUrFnWr-sFnBME

6002   Amalgám • előzmény5998 2020-03-14 23:19:13

Bejelentem, hogy szégyenkezek az Operaházat ért 3 csapás miatt.

6000   macskás 2020-03-13 13:02:00

6000

5999   Edmond Dantes • előzmény5998 2020-03-13 10:42:59

Liberális nemzetrombolás? Ugyan ki által? Ókovács? Vagy esetleg Apáti Bence? 

5998   trapper 2020-03-13 09:44:34

Elérte a 3 csapás az Operaházat!
oksz-st-covid19
Izlésrombolás, éktelen pazarlás, felesleges beruházás és liberális nemzetrombolás!
Nem kellene már valami változásnak elindulni?
Persze nem amalgám szerint! 

5997   Hangyász • előzmény5988 2020-03-10 10:38:42

De jó, hogy (Bartók/Stravinsky stb. kivételével) nem érdekel a balett!

5996   Amalgám • előzmény5995 2020-03-08 09:01:26

12-ben helyesen: "Tatiana Melniket illetően..." Bocsánat az elírásért. Álljon itt vígasztalásul egy link egy cikkhez a művésznő tavalyi fokvárosi plakátjával [partner: Vadim Muntagirov (principal dancer, Royal Ballet)]:

https://www.stageandscreen.co.za/tag/tatiana-melnik/

5995   Amalgám • előzmény5988 2020-03-07 23:21:57

Isten hozott a fórumon, Hibavadász!

 

Örülök a jelenlétednek, mert manapság a balettfórum felé már a madár is csak elvétve jár, te pedig – úgy néz ki – szereted is a műfajt, és talán értesz is hozzá. A tegnapi premierrel kapcsolatos hozzászólásodra az alábbi néhány pontban reagálnék:

 

1. Az általad tudálékos módon megidézőjelezett premier az volt, amit a neve is mutat: premier. Idézőjel nélkül. Teljes értékkel.

 

2. Az általad szintén tudálékos módon megsicelt „Ház” nem érdemelte ki ezt a figyelmet, nagyjából mindenki tudja, hogy mit jelent az, amikor ezt a szót átvitt értelemben használjuk. Átvitt értelemben a „Ház” cselekvőképes és bemutatóval szolgál, a legtöbb normális ember számára gond nélkül. Olyan Ház is van, amelyik háborút tud indítani. Igaz, az Fehér.

 

3. Az általad megidézett „Van aki” ember a fórumtársad, és van neki tisztességes fórumneve: fogtömésnek hívják (átvitt értelemben).

 

4. Örülök, hogy már itteni fóruméleted harmadik hozzászólásában sikerült minősítened valamelyik fórumtársad bejegyzésének, esetleg rövidebb távú szellemi törekvésének a sikerességét vagy sikertelenségét. Ilyen jellegű tanító mozdulatokra nagy szükség van errefelé. Figyelni fogok rájuk a jövőben is. Kiérdemelted.

 

5. A valóság tiszteletének tartom, hogy hozzászólásom lényegi elemeit végső soron nem vitattad el. Siker, amely kirobbanó. Vastaps, amely hosszú-hosszú. Káprázatos balett. Pazar kiállítás. Bravúros táncosteljesítmények. Mind megvolt

 

6. A zenével kapcsolatban akár igazságod is lehet, de arról nem a társulat tehet. Adottság. Bizony latinos-sramlis, itt-ott Carmen-áthallásos (Seguidilla?), a darabot jól elvivő, sok helyen tetszetős, sok helyen sodró lendületű, célszerű zene volt, amely képes arra, hogy az átlagközönségből tetszést váltson ki, és szórakoztassa azt. Az általad megemlített „valami felismerhetetlen egyéb zaj” valószínűleg a zenekari összhangzás lehetett, mert gázturbinát például nem láttam az árokban. Tudomásul kell venni, hogy a balettzenék komponálása nem állt meg a 19. században, 20. századi műben akár 20. századi zene is előfordulhat. Meglehet, a zenekar és az orosz vendégkarmester nem tudott tökéletes együttműködést kialakítani. Azt hiszem, olykor a színpad felől kasztanyettáztak bele a zenekar munkájába, de ebben nem vagyok biztos.

 

7. A füstgép jól viselkedett. Én olyan Giselle előadást is láttam nemrég, ahol végig, lassan, taktusosan sziszegett.

 

8. Örülök hogy láttad Londonban Osipovát és Vasilievet. Nekünk ez nem adatott meg. Kérlek jelezd, hogy vajon milyen árfolyamon tekinthetted meg azt az előadást, és milyenen a budapestit. Ha a kettő közötti különbözetet nekem fizeted ki, a fanyalgásod is egyből jobban elfogadom. De tényleg, érdekelne az előadások megítélése ár/érték arányban.

 

9. Osipova és Vasiliev nem a világszínvonal, hanem a világszínvonal+++. Két abszolút balettsztár. Hozzájuk képest itt most rendben voltunk, és amit mondtam – a világszínvonal – pont megvolt nálunk.

 

10. Ez egy „nagy” balett sok szereplőt vonultat fel. Sajnálom, hogy az egyik jelentéktelenebb szólószerep előadójánál, a szereposztás sorrendben 22. nevénél hibákat észlelhettél. Ez megesik. A fontosabb szereplők, Melnik (Tatiana), Balaban, Felméry, Leblanc, Rónai, Kekalo rendben voltak, nagyon is, teljesítményük bizony nem egyszer volt bravúros.

 

11. A kar munkájával kapcsolatos közlésed hiányosságait nem tisztem ugyan kiigazítani, de mivel nagyon szorgalmas ember vagyok, megteszem most, és megemlékezek a kiválóan begyakorolt, homogén teljesítményt nyújtó, végig jól összehangolt szinkronmozgást mutató kar szerepéről az előadás sikerében, mégpedig a legnagyobb elismerés hangján.  

 

12. Tatiana Melniket kvázi lerobotozni dőreség. Én nem ezt láttam. Zárt, szabályos stílusban táncoló, etalon balerina, és élénk színpadi jelenség. Fegyelmezett munkája, technikai kiválósága nem jelentett monotóniát. Alakítása megfelelt, nem a hagyományos szubrett szerepeiben vetették ugyan be, de művészileg mindent megoldott, a bosszúálló fúria is rendben volt. Ha a nemzetközi sztárbalerinát hiányolod, őt figyeld. A jobb tájékozódás elősegítése céljából tanácsolom, tekintsd át az utóbbi két évben teljesített gálafellépéseit és vendégszerepléseit mondjuk csak tavaly a kijevi Hattyújától a fokvárosi Csipkéjéig, olaszországi, luxemburgi, dél-koreai, baltikumi stb. gála- és egyéb fellépéseinek soráig. Olvasd kiváló kritikáit. Gondolkozz el azon, vajon miért számít Vadim Muntagirov, Daniil Simkin, Brooklyn Mack kedves fellépőpartnerének. Különösen ajánlanám a figyelmedbe az oroszországi szerepléseit, ahol a legnagyobbakkal egy sorban léptetik fel őt, ha hazahívják gálázni. Igen, a Bolshoi és a Mariinsky szólistáival, prímabalerináival, akiket annyira nagyra tartasz. Az a helyzet, hogy ez a színvonal egy ideje már megérkezett hozzánk, sokan vannak itt a nagy orosz balettszínházak (Bolshoi, Mariinsky, Stanislavsky, NOVAT) volt művészei közül. Kár, hogy Tatian Melniket illetően minderről nem értesülhettünk pl. a Ház mindig ügyes sajtójának téli számából, ahol a művésznő ugyan uralhatta a címlapot, de a vele készült anyagból inkább csak azt tudhattuk meg, hogy a fényképész elkötelezett a hosszú női lábszárak iránt, amelyeket a balerina legfontosabb testrészének tekint. Ha mindez megtörtént, és esetleg arra jutottál, hogy ismereteid teljességének erejével sikerült beleszállnod napjaink egyik kifejezetten keresett és jól foglalkoztatott nemzetközi sztárbalerinájába, kérlek jelezd, mint ahogy az ellenkezőjét is, hiszen a folyamatos önreflexió a jó párbeszéd alapja.

 

13. Vizsgáld meg esetleg annak a lehetőségét, hogyan lehetne a jövőben a táncosok teljesítményét a hírnevük vagy a homlokukra ragasztott „ex-Bolshoi” , „Mikhailovsky” vagy „Londonban” címkék ismerete nélkül értékelni, kiválóságukat így felismerni. Most, hogy a társulatot feltöltötték nálunk kevéssé ismert, de valójában még orosz viszonyok között is komolynak tekinthető, közeli-távoli hazájukban népszerű és jegyzett szólótáncosnőkkel, nem haszontalan tudás ez. A Vasiliev által képviselt minőségért ne aggódj: ő ugyan személyesen nincs itt, de a négy szereposztás közül az egyikben a címszereplő hölgy a nagynevű művész úr elfogadott, rendszeres fellépőpartnere. Nagy segítség lehet ez az információ, ha mégis valamilyen mankóval akarjuk betájolni az előadások valós színvonalát.

 

14. 5983-hoz külön: A balettművész testbeszéde szerintem azt fejezi ki, hogy kényelmesebb a kanapé sarkában ülni, mint egyébként. Továbbá látszik rajta, hogy indiszponált, talán kialvatlan. Utolérhetetlen erejű logikai következtetés mindazonáltal azt feltételezni, hogy bármely balettigazgatótól főszerepet és televíziós szereplési lehetőséget pont egy vele rossz viszonyban lévő művész kaphat. Majoros művész úr továbbá tavaly kapta meg a Kamaraművész elismerést a társulattól. Mondjuk talán azt, hogy hozzászólásod vagy az ítélőképesség hiányára utal, vagy tendenciózusan kiforgató jellegű.

 

15. Siceljünk (sic!) folyamatosan, hiszen fórumtársunk idézésekor ez a tisztelet legbiztosabb megnyilvánulási formája, mert ő hibázhat ugyan, de mi soha. Felsőbbrendűségünk tudatát hogyan is lehetne ennél jobban kifejezni a hülye másik fórumozó felé? Neked ez már az első hozzászólásod óta jól megy. De várj csak, mi van itt... „de a Bolsoi (sic!) korábbi szólistái után” (5988), vagy „az opera balett (sic!) tagjai” (5983)... Nem „Bolsoj”, illetve „Bolshoi”...? És nem „operabalett”...? Ezeket te írtad? (sic!) (sic!) (sic!)    

 

16. Meglehet, hozzászólásom olykor keresetlennek vagy gunyorosnak tűnik, de kérlek, hogy ezt ne tudd be személyes sértettségnek; azt nem reagálnám le sem pitiáner, sem ennyire hosszadalmas módon. A balettfórum nagyjából a közelmúltban szabadult meg attól a tehertételtől, amelyet több fórumtárs minden kulturált jelenlévőt bántó, a Nemzeti Balett körüli fejleményeket buzizó-pedofilozó-külföldiző stílusban lereagáló viselkedése jelentett. A te első hozzászólásaid attitűdje – bocsánat, hogy megítéllek, és talán tévesen – magában rejti annak a lehetőségét, hogy ennek a jelenségnek legalább a kistestvére megismételheti itt magát, hiszen kevesen kezdenek II. Fáyok kinevezésével vagy számukra kevéssé tetsző tévébeszélgetések „undorító”-zásával, illetve általában véve nem sokan mutatnak olyan kevéssé konstruktív, a külvilággal való maradéktalan béke hiányára utaló vislkedést, mint ahogy az eddig neked sikerült. Szíves segítséged kérem abban, hogy a közelmúlt szerencsétlen jelenségei ne ismétlődhessenek meg ezen az oldalon!

 

Köszönöm szépen:

Amalgám  

5994   IVA 2020-03-07 21:46:00

Előző hozzászólásom egyik gondolatát folytatom, amikor Pethő László egyik leghálásabb szerepéről, kiváló Simone-alakításáról emlékezem meg. Sőt elismerem, hogy nekem tetszett például Perlusz Sándor kevésbé tekintélyes alkatú, eltérő katakterű mama-megformálása is. Sőt még azt is, hogy A rosszul őrzött lány jelenleg műsoron levő változatában is professzionálisak és tehetségesek a szerep megformálói. Fülöp Viktor alkotásához azért nem mérhető senkié sem, mert a szerep akkor – szerencsére hosszabb időszakokban – rendkívüli művész-személyiség, géniusz repertoárjába került, aki a színész lelkének mélyén rejlő archetípusból hozott jellemet a felszínre.
Ha létezik olyan férfi balettművész, akire a kötelező külső adottságokon (jó felépítés, figyelmet keltő megjelenés) túl ráillik, hogy jelenség, Pethő László az volt. Nyúlánkságával, szólista szerepkörre predesztinált színpadi jelenlétével nem feltétlenül ideális tagja a tánckarnak, annál érdekesebb életre keltője, szélsőséges jellemeknek: gonosz varázslónak, megszállott bosszúállónak, ellenszenves arisztokratának, feltűnni vágyó alakoknak stb. Személyében az Operaház balett-társulatának különleges egyénisége vonult vissza a színpadtól majd’ három évtizeddel ezelőtt. Idén, februárban a földi létből is.
http://digitar.opera.hu/www/c16operadigitar.01.02.php?is=1505&bm=1&mt=0&l=1
Alakjának felidézésére ide linkelek egy részletet a Magyar Televízió 1962-ben forgatott Csudapest című revüfilmjéből, amelyben az éneklő-játszó Polónyi Gyöngyi, a csupán hangját adó Csákányi László partnere a némajátszó Pethő László, a fehér öltözetű egyetemista szerepében. Egyikük sincs már köztünk.
https://www.youtube.com/watch?v=1BRTU4MpKSY

5993   IVA 2020-03-07 21:39:17

Januárban elhunyt Erdélyi Alice (1928. szeptember 10. Ungvár – 2020. január 20. Budapest), az Operaház magántáncosnője.
http://digitar.opera.hu/www/c16operadigitar.01.02.php?bm=1&mt=0&kr=A_10_%3D%22Erd%C3%A9lyi%20Alice%22
A Keszkenő című balett Marikájaként ismertem meg, mely szerepet Lakatos Gabriellától vette át, miután az utóbbinak – Kováts Nóra, később Csinády Dóra disszidálása miatt – Sári, a cigánylány alakítóinak sorát kellett erősítenie. A Keszkenő nyomában Tánja, az orosz diáklány szerepében láttam Erdélyi Alice-t, a Gajane című balettben, amelyben Lakatos Gabriella két pazar feladatban, a kardtáncoló Aisaként, majd a címszerepben tündökölt.
Erdélyi Alice csaknem három évtizeden át (1943.09.01.–1973.02.28.) volt az Operaház tagja, a prímabalerina Lakatos nemzedék- és pályatársaként és – mint vallomásából kiderül – barátnőjeként is. Szinte minden klasszikus balettben táncolt fontos szólót, a második, harmadik vonalban. Jellemzően a legigényesebb karakterszerepekben nyújtott emléketezes élményt, valamint operák balettbetéteinek szólóiban, olykor Lakatos „mögött”, a második szereposztásban. Erényei közé tartozott a gyönyörű megjelenés, az áradó temperamentum, a fojtott szenvedélyesség és az erotikus kisugárzás, mindez nem hígabban vagy silányabban, mint a nagy pályatársnő palettáján. Mégis az utóbbi eme tulajdonságai váltak egy legenda portréjának jellemző elemeivé, mert Lakatos nemcsak nagy balerina volt, hanem zseni is.
Bár mindkettőjük pályája második részének közönsége voltam, a fenti összehasonlítás korántsem az én megállapításomként érdekes. Annál figyelemre méltóbb és meghatóbb maga a túlélő (ma már tudjuk, három évtizeddel túlélő) Erdélyi Alice fentebb említett (több részbe szerkesztett) megnyilatkozó vallomásában, a Lakatos Gabrielláról készült portréfilmben, amelyben kollégák igyekeznek megfejteni az egykori prímabalerina „titkát”.
https://www.youtube.com/watch?v=F-iDHESzs-Q
https://www.youtube.com/watch?v=TGeYzjzR2e8&t=937s
https://www.youtube.com/watch?v=5mAxtT0IjnM&t=21s

5992   ganesa 2020-03-07 16:18:53

Ez így van. Ők voltak. Azért nem írtam ide a nevüket, mert az itteni előadásról írtam és ennek a két világsztárnak az említése egy lapon az itteni előadással az - ahogy mondani szokták: lehetetlen! És ez - sajnos - ismét bebizonyosodott.

5991   Myway • előzmény5990 2020-03-07 12:13:01

OK! Mert Oroszországban az utóbbi időben egyedül a Mikhailovsky játszotta a darabot Messerer mester felújításában és betanításában Csabukiani eredeti koreográfiája alapján. Valószínűleg Ivan Vassilyev és Natalia Osipova táncolták (ők voltak korábban a Bolsoj szólistái, de Londonban már a Mikhailovsky együttesben voltak tagok!

5990   ganesa 2020-03-07 11:54:45

"a Bolsoi korábbi szólistái után"... azaz: nem a Bolsoi együttese, szólistái voltak, hanem a két szólista KORÁBBAN a Bolsoi szólistája volt. Az előadás a Mikhailovsky Ballet vendégjátéka volt, amiben a Bolsoi korábbi szólistái is felléptek... 

5989   Myway • előzmény5988 2020-03-07 11:02:55

Lehetne valamit tudni (nem kritikát!) a londoni előadásról? Biztos, hogy a Bolsoj volt és nem a Mariinsky, vagy a Mikhailovsky?

5988   ganesa 2020-03-07 09:55:56

A "premieren" jó 70+ % néző volt. Az első felvonás alatt. Utána...hmmm...
Akik voltak: természetesen jelentős részben ingyen jegyesek és rengeteg orosz ajkú vendég. De ezzel nincs is baj, ilyenek a bemutatók sok helyen a világon.
Van aki megpróbál "önmérsékletet gyakorolni": sikertelenül."a Ház (sic!) az utóbbi évek talán legjobb bemutatójával szolgált nekünk:
káprázatos balettet láthattunk..." Tulajdonképpen igaz. De ez csak azért van, mert katasztrófálisak az utóbbi évek "bemutatói".
Katasztrofális, katyvasz zene - rossz olasz vadnyugati filmzene keveréke valami felismerhetetlen egyéb zajjal.A kasztanyetták össze-vissza csattognak, a zenekar kiegyenlítetlen.
Volt szerencsém ugyanezt a darabot látni pár éve Londonban. Az sem volt egy remekmű, de ez itt sajnos annak a közelébe sem jutott. Igaz, ott nem kellett megkűzdeni a "feleségét fölvesszük, ő meg hozza a férjét" igencsak problémás színvonalú "kisszóló" táncosával, ami a vicc kategóriája (aki jelen volt láthatta: Melnyk Vladyslav sajnálatos próbálkozását:
nem sikerült...
Az látszik, hogy sokba került. A "londoni" vetítés ötlet itt is megjelent - ami a 70-es évek beli előadáson még egy szép nagy vörös drapéria lengetésben merült ki -, csak persze ez is magyarosra sikerült.
Azaz nem olyan színvonalú, nem úgy, nem akkor...
A "füstgép" hozta a 60-as évek kínos effektjét: egy "porszívócső"-ből "árad" a szíbpadra a füst. Kínos, rossz, minek? Érdemes lenne - ha már ennyi pénzt (három díszlet, rengeteg kosztüm, stb.) költenek valamire, akkor
a többi vizuális résszel is kicsit többet foglalkozni.
A koreográfia olyan, amilyen. Néha kimondottan szórakoztató! A diagonálban a férfi szólista "rázzuk a rongyot" mozdulatsorát lekövető férfikar, vagy a darab "főmotívuma", a "keverjük meg jobbról-balról" igen sok "élményt"
okoz...
Azt viszont nem szabad elvitatni: hogy sok, rengeteg tánc van benne és nem is könnyű! A címadó főszereplő szerepe is nehéz, sokféle képesség kell hozzá... A művésznő mindent meg is csinált. Sajnos eddig jutott. Néha olyan érzésem volt, mintha egy robotot látnék. Igaz nem szerencsés az összehasonlítgatás: de a Bolsoi korábbi szólistái után (London) ez azért finoman szólva sem volt ugyanaz... 
Az est hangulatát nagymértékben emelte a balettigazgató folyamatos bekiabálása, bravózása, extatikus tapsa - amit persze a mellette ülő stábjának sem lehetett így megúszni.
A opera igazgatója is csak az első felvonást "élvezte" végig, aztán dolga akadt. Még korábbi "visszalopakodunk a végére" csele is elmaradt... Nem láttuk többé.
Kár...

5987   IVA • előzmény5985 2020-03-06 23:38:59

OFF: Mégis, mi a nyavalya támogatja ezt a webhelyet, ha a Google Chrome (amelyre már annak idején is kényszerűségből váltottam) nem, és az Opera böngésző sem?! Ezért fizetem elő az internetet és látom a rohadt reklámokat?!
Köszönet Búbánatnak, hogy legalább a cikk egy részét elolvashattam.

ON: „A Laurenciát már láthattuk pár alkalommal a hetvenes évek elején Orosz Adéllal és Róna Viktorral a főszerepben”…
Az a pár alkalom 17 előadás volt, három évadban, de akkor is kiállították a balettet 4 címszereplővel, 3-4 szereposztásban.
http://digitar.opera.hu/www/c16operadigitar.01.01.php?bm=1&mt=0&kr=A_10_%3D%22Laurencia%22
Sajnos, sajnos nem láttam.
A jelenlegi eladás jelmeztervezőjének neve: Rományi Nóra.

5986   Amalgám • előzmény5985 2020-03-06 21:39:51

Most jövök a premierről, a bemutató ugyan nem telt ház mellett, de kirobbanó sikert aratott, hosszú-hosszú vastapssal. Jómagam is a hatása alatt vagyok még, ezért kellő elővigyázatossággal szeretnék önmérsékletet gyakorolni, és amennyire lehet, mellőzni a szuperlatívuszok alkalmazását. Ugyanakkor egyértelműnek tartom, hogy ma este a Ház az utóbbi évek talán legjobb bemutatójával szolgált nekünk: káprázatos balettet láthattunk, pazar kiállításban, bravúros táncosteljesítményekkel. Ez a Laurencia az abszolút világszínvonalat képviseli. Nagy-nagy köszönet érte az egész Társulatnak!   

5985   Búbánat 2020-03-06 19:34:13

A LAURENCIA CÍMŰ BALETTET PÉNTEK ESTE MUTATJÁK BE AZ ERKEL SZÍNHÁZBAN

"A nép mint főhős"

MNO.Hu - 2020. MÁRCIUS 4. SZERDA 15:06

Breuer Csilla

"Egész estés Messerer-balettet mutat be péntek este a Magyar Nemzeti Balett az Erkel Színházban. A Laurencia látványos szólókkal, duettekkel és alapüzenetéhez híven különleges tömegjelenetekkel kápráztatja majd el a közönséget.

Időtlen témákat boncolgat a mű, olyanokat, mint a becsület, az igazság, a szabadság és az emberi méltóság, így nem véletlen, hogy 2010-ben Michael Messerer, a világ legjobb balettmestereinek egyike felújította Vakhtang Chabukiani 1939-es koreográfiáját, amelyhez Alexander Krein komponált zenét. A Laurenciát már láthattuk pár alkalommal a hetvenes évek elején Orosz Adéllal és Róna Viktorral a főszerepben, most viszont nemcsak a koreográfia, hanem a látványvilág is megújul: Rózsa István és Romhányi Nóra nemcsak felfrissítette, hanem újra is gondolta Vadim Ryndin korhű díszlet- és jelmezterveit. A többszörös szereposztás címszerepében Melnik Tatiana, Tanykpayeva Aliya, Kosyreva Diana és Balaban Cristina, Frondoso szerepében pedig Leblanc Gergely, Timofeev Dmitry és Majoros Balázs lesz látható, a Parancsnokot Kekalo Iurii, Radziush Mikalai és Melnyk Vladyslav táncolja.

Lope de Vegáról minden bizonnyal megemlékezünk még idén, hiszen augusztusban lesz halálának 385. évfordulója. A spanyol drámaírás legkiemelkedőbb egyénisége rendkívül gyorsan alkotott, egy háromfelvonásos darab megírása mindössze egy napot vett igénybe nála, hangzatos rímekbe szedett egyfelvonásos játékait pedig a fáma szerint csak úgy, társaságban, mintegy mellékes kiegészítőjeként a csevegésnek rögtönözte. Komoly témájú és hangú drámáit viszont alaposan kidolgozta, ezekkel akár három napot is elbíbelődött.

Ezek egyike a Laurencia alapjául is szolgáló Fuente Ovejuna, sokak szerint Lope de Vega legnagyszerűbb műve, amely egyben a drámatörténelem egyik remekműve is. A magyarra előbb Gyilkos falu, később A hős falu címmel lefordított dráma kiállás a nép mellett a zsarnok földesúrral szemben, amelyben ráadásul az igazságos király tudomásul veszi a nép igazát. A drámának valós történelmi alapja van. A szerző születése előtt Fuente Ovejuna lakói valóban megölték a földesurat, aki a király ellensége volt, így az uralkodó várossá emelte a falut, amely közvetlenül a királyi hatalom alá került, ez pedig elősegítette a lakosság polgárosodását."

[...] 

5984   Myway • előzmény5983 2020-03-05 09:04:55

EGYETÉRTEK!!!

5983   ganesa 2020-03-03 21:06:01

Ez csak egyszerűen undorító! Ez van... Az sokat elárul az opera balett tagjai és a vezetőség kapcsolatáról, amit az igazgató és a szólsta testbeszéde (body-language) egyértelműen közvetít: elfordulunk egymástól, ne legyél a közelemben.... stb. stb. Sajnos ide jutott a "nemzeti" balett. És az, hogy akadémiának hívják azt a kizárólag pénzügyi alapon (bocsánat az érintett szülőktől!) működő "dalárdát", amivel elhitetik gyerekekkel és jómódú szüleikkel, hogy a pénzük miatt a cukiság gyermekből balettMŰVÉSZ lesz, az felháborító becsapás, hazugság!

5982   Edmond Dantes 2020-03-03 19:59:05

Az ATV Start vendége volt ma reggel Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója és Majoros Balázs balettművész, grand sujet. A készülő Laurencia-bemutatóról beszélgettek és szó esett arról, hogy felvételt hirdet a Magyar Nemzeti Balettintézet. A beszélgetést ide kattintva lehet megtekinteni.

5981   Amalgám • előzmény5979 2020-02-24 07:06:36

Mind a két lehetőség elképzelhető, meg persze egy harmadik is, hiszen a „túltolt” kultusz ismert lejáratási technikának számít. Nem feltétlenül gondolom, hogy itt most az utóbbiról lenne szó, de a cikk arra feltétlenül jó, hogy ártson... Szorgalmas munka.

5980   Búbánat 2020-02-23 22:07:48

"A balett pozitívan hat a gyerek személyiségének fejlődésére."

2020. 02. 23. 20:00 Kecskemét

 BAON.hu – Bács- Kiskun Megyei Portál

5979   Edmond Dantes • előzmény5977 2020-02-23 09:22:06

Nehezen tudnam eldonteni, hogy a nev nelkul jegyzett cikk parodia-e vagy omlengo laudacio, amibol a Foigazgatonak is jut keveske. (Szerzoje netan o maga lenne?) Mandiner. hu nem eppen szatirikus stilusarol ismerszik meg es foltuno az is, hogy ennyi ido alatt nincsenek kommentek a cikk alatt vagy legalabbis nem publikaltak kommenteket.

5978   Edmond Dantes • előzmény5976 2020-02-23 09:13:26

Az elmult evekben az udvari sajto meglehetosen egy hangon szolt mindenben mintha legalabbis Karajan vezenyelte volna oket. Pont Solymosi Tamasnak lenne kulon udvari sajtoja? Vagy netan a romlas viragai utan a bomlas viragai is megjelentek az udari sajtoban?

5977   IVA • előzmény5972 2020-02-22 22:40:03

Valószínűleg volt abban valami sorsszerű, hogy a Magyat Állami Operaház balett-együttesének vezetője Solymosi Tamás lett, és biztosan van abban szükségszerűség, hogy az egykor (jelző nélkül, de ténylegesen) nemzeti társulat mára nemzetközi.
De vajon miért szükséges, hogy a Mandiner egy már-már paródiának ható közhelygyűjteményt zengjen róla? Ebből emelem ki saját kis képtelenség-kigyűjtésemet:
Direktor, Direktor úr, „English National Balletig” (sic), „balett utánpótlás nevelést”, „Solymosi-igazgatta” (sic), „Reá”(sic!!!)

5976   Jana 2020-02-22 20:27:58

Kedves Amalgám, természetesen az udvari sajtója írta.

5975   Amalgám • előzmény5974 2020-02-17 17:10:11

Érdekes cikk. Azt nem tudom eldönteni, hogy a direktor úr ellenségei vagy a barátai írták...?

5974   Edmond Dantes • előzmény5973 2020-02-17 16:12:36

Az attól függ, hogy a kultúrharc kinek a javára dől el hausintern ld. 5966...nehezen tudnám eldönteni, melyiknek a szövege rémísztőbb.

5973   Myway • előzmény5972 2020-02-17 15:30:18

Micsoda magasröptű szövegek!

"Felismerve és a gyakorlatba átültetve a korszerű trendeket, az Intézet Solymosi Tamás címzetes és nemzetközileg jegyzett balettművész vezetésével hosszú távú víziókon alapuló tantervvel és holisztikus megközelítést alkalmazó metodológiával végzi a balett utánpótlás nevelést."

Tutti meg van a Kossuth díj! 

5972   Jana 2020-02-17 08:19:09

mandiner.hu/cikk/20200213_a_solymosi_paradigma_balett_és_orszagimazs

A fentiekből megtudjuk, hogy Solymosi egy géniusz. Igaz MAGYAR!
Legalább a Mandiner szerint...

5971   Edmond Dantes 2020-02-12 17:03:09

Esterházy szavaival élve: egy bizonyos szint fölött nem süllyedünk egy bizonyos szint alá. Az 5966-ban belinkelt cikket kitermelő portál hangvétele, stílusa, tematikája nézetem szerint kimeríti a fent idézett bon mot-ban foglaltakat és ennek megfelelően kellene itt kezelni. Más lapra tartozik, vajon kik, kinek és mit akarnak "üzenni" ezzel az irománnyal...miként tették kb. ugyanezt a gender-toposzt előkapva, hasonló színvonalon origo. hu-n a Billy Elliot kapcsán.

5970   Robesz • előzmény5969 2020-02-12 15:55:46

És egyébként is, ki a cikk írója?!  Nem látom, hogy felvállalta volna a nevét!

5969   Myway • előzmény5966 2020-02-12 14:18:39

RÉSZBEN IGAZA VAN A CIKKÍRÓNAK, RÉSZBEN PEDIG UNDORÍTÓ! KÜLÖNÖSEN A KOMMENTEK FEHÁBORÍTÓAK - KÁR, HOGY AZ INTERNET ILYEN FELSZABADULTSÁGOT ÉS ELLENSÉGESKEDŐ HATÁST VÁLT KI AZ EMBEREKBŐL!

5968   Amalgám • előzmény5966 2020-02-12 11:41:12

Nem ezért nincs telt ház az Erkelben. Ez a szempont nagyjából közömbös, átlagos nézőközönséget ennyi áthallás a szóban forgó szubkultúrából nem zavar. Normális intézményvezetést sem, ezt tegyük hozzá. Gondoljunk csak egyik-másik Recirquel darabra, amelyekkel kapcsolatban szintén megfogalmazódhat ez az áthallás,  pillanatnyilag mégis a Műpa-repertoár igáslovainak számítanak, nagy szériában játszva. Az intézményvezetés és a közönség is igényli őket. Ezt annak ellenére mondom, hogy a genderelméletnek mint társadalmi és politikai ideológiának nálam erősebb kritikusa nem nagyon lehet ezen a fórumon.

 

Még néhány gondolat a bejegyzéséhez és a szóban forgó cikkhez:

 

1. Az Episode 31 c. koreográfiával kapcsolatos, súlyosan negatív véleményemet már korábban megfogalmaztam az oldalon, de a mű az adott összefüggésben sem a többi nézőből, sem a darabot szintén kommentáló fórumtársakból, sem belőlem nem váltott ki semmiféle reakciót. Meglehet, a probléma súlya is ennyi lehet valójában, már ha a Vadhajtások névtelen sajtómunkása nem találja fontosnak felkarolni a kérdést... Nem érzem azt, hogy az előadás során a gender-ideológia hatása alá kerülhettem volna, bár amúgy bosszankodtam, és keservesen sirattam a belépőjegy árának időarányos részét.

 

2. Felhívnám rá a figyelmet, hogy a Nemzeti Balett jeleskedik a nem genderkonform műsorok bemutatásában is. Itt van mondjuk rögtön a Giselle a nemi szerepek meglehetősen hagyományos, romantikus felfogásával. Azután gondoljunk csak A bahcsiszeráji szökőkút c., előző két évadban műsoron volt tánckölteményre, amelyik gender-szempontból annyira „cinkes”, hogy „Nyugaton” gyakorlatilag játszhatatlan, mert az ázsiai középkor nőképe – vagy amit mi annak gondolunk – az eunuchok és vad tatár harcosok által korbáccsal igazgatott háremmel, illetve Girej és Zaréma kapcsolatának dinamikájával ott egyből kiverné a biztosítékot és elszabadítaná a radikális feminista cunamit.       

 

3. A Nemzeti Balett, ha összeszedi magát, sokat tehet a telt házért, és jó nézettségi mutatókra képes. Emlékeztetnék talán a legutóbbi Diótörő-szériára (30 telt házas előadás, kb. 54-55 ezer néző) vagy a tavaly 8, idén 9 előadásos Giselle-szériára, amely mindkét évadban megmozgathatott kb. 12 ezer nézőt, többnyire talán nem telt házzal, de átlagban jónak mondható mutatókkal. Összességében legalább azonos nézőszámot hozhat minden évben a Hófehérke és a 7 törpe 10 előadásos szériája is. Erre most opera – piaci alapon – nem nagyon képes, a Ház repertoárjának két tartóoszlopa pedig egyértelműen  két mesebalett, a Diótörő, illetve a Hófehérke és a 7 törpe. Az üres nézőterek oka a balett esetében az, hogy a társulat ezeken túl sokszor harmadrendű darabokat játszik, az előző évadokban kifutott baletteket játszik, rosszul méri fel – az amúgy létjogosult – kortárs művek iránti igény volumenét, illetve a nagy balettopuszok indokolt előadásszámát alkalmazza a kevéssé jelentős művekre is. De az Erkel hiányos nézőtereiért a balettet, illetve annak vélt elgenderesedését felelőssé tenni súlyos tévedés.

 

4. A közönség az előadóművészeket előadóművészeti érdemeik alapján ítéli meg, és nem a nemzetiségük alapján. A Diótörő idei tíz Mária hercegnőjéből egy volt magyar; a Giselle címszerepét két év alatt hat balerina táncolta, akik közül szintén egy volt magyar. A közönségnek semmi baja nem volt a külföldi művészekkel ezekben a sikeres sorozatokban. Én azt hiszem, hogy a jelenlegi balettvezetés ellenzéke képtelenné vált annak érzékelésére, hogy egy-egy ilyen támadás, az operaházi kenyérharc felpántlikázása milyen mértékben kontraproduktív is. A közvélemény és a politika támogatását eddig nem hozta meg, emberileg viszont nagyon kedvezőtlen képet festett az adott körről, amit csak rontott a burkolt vagy kevéssé burkolt formában ezen az oldalon is megjelenő „buzizás-pedofilozás”, meg úgy általában a balettfórumon végzett morális tarvágás. Ez pedig azért sajnálatos, mert sokaknak lehetett volna füle a társulatnál zajló átalakítások egyéb aspektusaira, munkajogi és emberi vonatkozásaira is, már ha ezek előadóinak köre nem hiteltelenítette volna el magát eleve.

 

5. Igazából nem írnám ezt az egész bejegyzést, ha egy-egy ilyen támadás alkalmával nem aggódnék azért a magas szakmai és művészi színvonalért, amelyet a Nemzeti Balett külföldi művészei jelenleg a közönség és a társulat számára biztosítanak. Tudomásul kell venni, hogy a magyar balett aranykora régen véget ért, és hazai utánpótlásra támaszkodva nemzetközi színvonalú balettjátszást fenntartani pillanatnyilag nem tudunk. Azok közül a mértékadó, nagy nemzetközi balettversenyek közül, amelyeken a magyar balettszcéna rendszerint képviselteti magát, Várnában magyar balerina a 70-es, magyar balettművész a 80-as évek óta tudtommal nem ért el helyezést. A Lausanne-i verseny történetében négy magyar induló tudott díjat szerezni, közülük hárman 1982 és 1990 között. Az, hogy 2008-ban magyar balerina még díjat tudott hozni onnan, inkább a kivétel volt, semmint a szabály. Ezek sajnos a szomorú realitások, és tudomásul kell venni, hogy a magyar balettjátszás külső erőforrások nélkül elveszítené színvonalát és nemzetközi rangját. Tudomásul kell venni azt is, hogy a Nemzeti Balett nem Solymosi Tamás direktori működése idején kezdett a külföldi művészekre támaszkodni, mert valószínűleg több elődje is felismerte már az utánpótlási válság jeleit. Radina Dace, Irina Tsymbal, Anna Tsygankova, Vladimir Arhangelski és még sokak szerződtetése a 90-es végétől kezdődően már feltehetőleg ezt jelezte, és amikor Solymosi Tamás egyértelműen nemzetközi utánpótlási bázisra állította át a társulatot, inkább csak felismerte és nyugtázta a helyzetet, illetve annak bizonyos idősíkon elkerülhetetlen következményeit. Nagyon súlyos kérdés, hogy ennek során milyen munkajogi, emberi és egzisztenciális sérelmek keletkeztek, de egyúttal súlyos hiba ezeket nemzeti sérelemként beállítani vagy magyar-külföldi ellentétté transzformálni. Pillanatnyilag a társulat gerincét jobbára kiváló képességű külföldi művészek alkotják, akiknek az elvesztése nagyjából egy atomcsapással érne fel, és az elmúlt időszak sérelmeinek jogi vagy politikai orvoslására irányuló törekvések jogosak lehetnek ugyan, de nem vezethetnek az ő Budapestről történő távozásukhoz. Már ha csak nem akarja valaki egyúttal az igényes balettközönség távozását is, ami lássuk be, a nézettségi mutatók feltornázásának nem a legjobb módja.

5967   Búbánat 2020-02-12 09:17:47

Felelős közösségformálás

2020. FEBRUÁR 11. KEDD 11:12,. MNO.HU

BOLVÁRI-TAKÁCS GÁBOR: A TÁNCOKTATÁS TELJES SPEKTRUMÁT LEFEDJÜK

B. Orbán Emese

Bölcsész- és jogászdiplomája van, az elmúlt két évtizedben jelentős sikereket ért el a hazai tánckutatás eredményeinek népszerűsíté­sében és a tánctudomány fejlesztésében. Másfél éve a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, a tudományos tanács elnöke, konferenciák és kutatócsoportok vezetője, szakmai publikációk szerzője, periodikák szerkesztője. Bolvári-Takács Gáborral beszélgettünk.

[...] 

„– Gondolom, nehéz örökség volt a rektori poszt átvételekor a Magyar Állami Operaházzal kapcsolatos helyzet. Évek teltek el, amelyek során a növendékeik nem léptek fel operai előadásokban és az Erkel Színházban. Hogyan sikerült rendezni ezt?
– Túl kellett lépni azon, hogy kinek miben volt igaza vagy miben tévedett. Onnan közelíteném meg, hogy mindkét félnek megvolt a maga felelőssége abban, hogy a helyzet eszkalálódott. Azt kellett tudatosítanom, elsősorban saját magunkban – és aztán, ha mi elfogadjuk, akkor az Operaházat is meg lehet győzni –, hogy a kulcskérdés két szempont: a balettnövendékek érdeke és a jövőbeni közönség szempontjai. Az Operaház a közönségnek akar minél magasabb szintű produkciókat bemutatni. Mi azért működünk, hogy a gyerekeknek olyan képzést kínáljunk, amely a piacon abszolút elfogadható és megfelel az elvárásoknak. Ez színpadi gyakorlat nélkül nem megy. Nem az a kérdés, hogy nekem van-e bármilyen vélt vagy valós sérelmem egy színházzal szemben, hanem az, hogy a növendék és a szülő, aki beadja a gyermekét ide, annak nincsen ehhez köze. Neki ezt ürügyként és magyarázatként sem használhatom. Természetesen vannak remek előadásaink, saját színháztermünk, saját Diótörőnk. Nem mondhatom, hogy a növendékek eddig ölbe tett kézzel ültek és lógatták a lábukat, de a színpadi élmény nem pusztán azt jelenti, hogy magát a repertoárt elsajátítják, hanem annak van egy sajátos közege, működési rendje. Meg kell tapasztalni, hogyan áll össze az előadás, hogy felnézhessen azokra az élő legendákra, akik miatt ezt a pályát választotta. Olyanokat lát a kulisszában, az öltözőben, egyáltalán a próbafolyamat során, amivel nem találkozik iskolai körülmények között. Ezt mi beláttuk és teljes újratervezésre tettem javaslatot Ókovács Szilveszter főigazgató úrnak. Köszönöm, hogy ő is hajlandó volt azt nézni, hogy mik azok a fő pontok, amiket közösen el akarunk érni. Például a növendékek színpadi gyakorlatának biztosítása, amely által az Operaháznak is lehetősége van arra, hogy az ösztöndíjas végzősök közül kiválaszthasson, odaköthessen táncosokat. Továbbá hogy a gyerekek szervezetten nézhessék az előadásokat, működjünk együtt a balettmesterekkel, az ott foglalkoztatott táncművészekkel.

– A Budapesti Operettszínházzal is együttműködnek, a tavalyi Diótörő-előadásokban már szépen szerepeltek a növendékeik. Terveznek együttműködni vidéki színházakkal is?
– Igen, az első közös produkció kiválóan sikerült. Ráadásul az operettszínház éppen arra jó, hogy olyan növendékeknek is tudjon szakmai gyakorlatot biztosítani, akik nem feltétlenül a klasszikus balettben járatosak. Mi örömmel veszünk más együttműködést is, de kétségtelen, hogy repertoár és logisztika szempontjából egy vidéki színházzal szakmai gyakorlatról megállapodni nehéz. Alapvetően Budapesten kell ezt megoldani.”

[...]

5966   Jana 2020-02-11 19:26:46

Csodálkozunk, hogy féláron sincs teltház az Erkelben?

https://www.vadhajtasok.hu/2020/02/11/a-magyar-nemzeti-balettben-csucsra-jaratjak-a-gender-propagandat/

5965   IVA • előzmény5963 2020-01-07 03:00:10

Köszönöm. Marhaság.

5964   IVA • előzmény5961 2020-01-07 02:58:40

OFF: Amnerist vagy megkapja valaki vagy nem, a „30 éves korhatár” ezt nem erősíti és nem gyengíti. Amikor Komlóssy az Opera tagja lett, nagy Amneriseink (Palánkay, Delly, Szőnyi és néhányan mások) még csatasorban álltak. Az Aida 1964-es felújítása lett a méltó alkalom Komlóssy bemutatkozására. (Lehet, hogy Szegeden már korábban is énekelte a szerepet, de nincs adatom róla.) Budai Lívia beállásakor (beugrás volt, úgy tudom, én is hirtelen vettem jegyet arra a délelőtti előadásra) már nem voltunk olyan bőségében az Amneriseknek.

5963   Edmond Dantes • előzmény5960 2020-01-06 09:00:51

Pl. itt. Végülis miért ne, ha egyszer van pl. Royal Moscow Ballet? Város-város...

5962   Edmond Dantes • előzmény5956 2020-01-06 08:54:57

Nincs mit hozzátennem beírásodhoz, a befejező sorok pedig a választ is sejtetik.

5961   Edmond Dantes • előzmény5959 2020-01-06 08:49:23

Bár ez a balett-topik, most már maradok:  sosem fog kiderülni, milyen szerepek várták volna Budai Líviát 1977 őszétől, ha nem lép le, feltételezem, még a nyári szünet idején. Pár héttel egyetlen -de fogalmazhatunk így: első- Carmenje előtt párszor már elénekelhette Amnerist, amit Komlóssy pl. csak 30 fölött. Egy korábbi interjúban Budai Lívia még így fogalmazott: "...akkori férjem ... ötlete volt, hogy menjünk ki. Érezte, hogy egy művész sokkal nagyobb teljesítményre képes, ha olyan közegben van, ahol szeretik. Élete legjobb lépése volt.." Na ez így szerintem valahogy hitelesebb. A fentebb beszúrt interjúban azon is kesereg a művésznő, hogy "Egy-másfél évente itthon vagyok, néha egy évben kétszer is, és úgy látom, egyre nagyobb a romlás... Rettenetesen fáj, hogy az egyedüli úr a pénz lett, megszűnnek az emberek közötti kapcsolatok, és csak a pénzhajhászás marad..." A riporter kérdésére: "Nyugaton ezt nem érzi ennyire?" így felel: "Soha nem éreztem, hogy ilyen erős hajtóerő lett volna a pénz. Itthon még a családon belüli kapcsolatokban is ez uralkodik." Ja, igaz, ez az interjú 2006-ban készült: remélem, mára megváltozott a véleménye honi viszonyainkról éspedig pozitív irányban.

5960   IVA • előzmény5954 2020-01-06 05:59:40

Ez hol jelent meg?

5959   IVA • előzmény5951 2020-01-06 05:58:36

Budai Líviát illetően annyiban pontosítok, hogy az ő hazai előmenetelét konkrétan hátráltatta egy pályatársának következetes preferálása. Mindössze egyetlenegy Carmen-fellépést kapott, mielőtt (az ő kifejezését használva) disszidált.

5958   IVA • előzmény5948 2020-01-06 05:53:30

„Mégiscsak külföld.” Én emlékszem arra, hogy a hetvenes évek elején (noha korábban már két nyugat-európai országot is megjártam, oda-vissza) húsz percig izzasztott a vállalat személyzetise, mielőtt aláírta a bolgár útlevelem igénylési lapját.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1727 • Armand-Louis Couperin, zeneszerző († 1789)
1873 • Enrico Caruso, énekes († 1921)
1940 • Jesús López-Cobos, karmester († 2018)