vissza a cimoldalra
2021-07-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11690)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (4192)
Régizene (7440)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5189)
Jacques Offenbach (490)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4780)
Franz Schmidt (3886)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2252)
Bartók Rádió (794)
Wagner-felvételek (308)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62685)
A MET felvételei (1524)
Palcsó Sándor (348)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1484)
Opernglas, avagy operai távcső... (21041)
Ilosfalvy Róbert (970)
Help me! (1158)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Balett-, és Táncművészet (Sesto, 2004-11-23 19:25:41)

   
6118   Siegfried • előzmény6115 2021-07-04 15:31:03

Topolánszky Vince Tamás interjú:

https://kultura.hu/tulmenni-azon-amire-kepesek-vagyunk-interju-topolanszky-vince-tancmuvesszel/

6117   Siegfried 2021-06-23 07:21:48

Leblanc Gergely interjú:

https://szinhaz.online/az-sem-jelent-gondot-hogy-lassabb-eletet-elek-interju-leblanc-gergely-tancmuvesszel/

6116   macskás 2021-06-20 09:54:28

6116

6115   Amalgám • előzmény6114 2021-06-19 23:44:49

Jól sikerült a vizsgakoncert, köszönjük szépen a mai estét a végzősöknek, továbbá az őket támogató többi évfolyamnak és vendégfellépőnek, valamint a felkészítő balettmestereknek!

Ha jól látom a névsorokból, Topolánszky Vince Tamás a Magyar Nemzeti Balettnél folytatja majd a pályafutását, számára külön is gratulálunk a felvételhez!

6114   Siegfried 2021-06-19 10:52:41

Ma este van a Magyar Táncművészeti Egyetem Balettművész BA hallgatóinak vizsgaelőadása:

Helyszín: Erkel Színház
Időpont: 2021. június 19. 19:00

http://mte.eu/uncategorized-hu/magyar-tancmuveszeti-egyetem-balettmuvesz-ba-hallgatoinak-vizsgaeloadasa/

6113   Myway • előzmény6112 2021-06-10 18:10:24

Hát a BOSSZÚ szemét egy állapot!

6112   Amalgám • előzmény6110 2021-06-09 18:16:04

Kedves Myway, ön is tudja, hogy vannak.  Egyelőre még, bár mintha kezdene megindulni az elvándorlás. Úgy tűnik, táncosminőségben a csúcsot - legalábbis a Solymosi-féle vezetés működése alatt - a 2018/2019-es és a 2019/2020-as évadokra érte el a társulat. Simán lehet, hogy ebben az időszakban - az ismert nézettségi mutatók mellett, javarészt külföldi művészekre alapozva ugyan, de - lezajlott a magyar balett Ezüstkora. Tudni kell felismerni a kort, amelyikben éppen élünk... Meglehet, közel az idő, amikor komoly külföldi balettművész számára nem jön majd szóba a Magyar Nemzeti Balett mint munkahely, hiszen ő is szeret például közönség előtt játszani, és Moszkvában vagy Szentpéterváron hozzászokott ahhoz, hogy értékelhető számban vannak az előadásain ún. nézők is. Ebben az esetben pedig - megnyugtatására mondom - okafogyottá válik majd a társulat nemzetköziségéről szóló vita, és jöhetnek gond nélkül a végzős táncművészetisek is - már ha ők jobban szeretik a kongó nézőteret.

 

Ami a Hófehérkét illeti, számomra még nem tűnt fel a szegedi hiány, bár a kérdés akár fordított formában is felmerülhet: nem úgy, hogy miért nincs ott a darab, amikor már nem Harangozó Gyula a művészeti vezető, hanem hogy miért volt ott, amíg ő volt az. A darab budapesti háttérbe szorulására ezek szerint továbbra sincs magyarázat, bár találgatni mindig lehet: esetleg így jár az, aki túlságosan közel kerül az Opretettszínház balettegyütteséhez, netán szállít nekik egy Diótörőt... Lehet persze számos más oka is. Sosem tudjuk meg.   

6111   Héterő 2021-06-09 14:29:37

Tavaszi «Faragott»-darabok 35min.mp4

{ 6040 törlése / javítása után helyreáll a normál oldalszélesség }

6110   Myway • előzmény6109 2021-06-08 09:38:28

Lehetséges, hogy a Magyar NEMZETKÖZI Balett együttesében nincsenek megfelelő karakterek,színészi kvalitással rendelkező táncosok a nagyszerű és hiánypótló Hófehérke előadására?

Egyébként - függetlenül attól, hogy Harangozó már nem a művészeti vezető - a Szegedi Szabadtéri Játékok vajh miért törölte a nagy közönségsikerű Hófehérkét az idei műsorból? Végre egy balett, amit évekig le sem szabadna venni a repertoárból, hiszen látványos, családbarát, sok gyereket, fiatalt megismertethet a tánc műfajával ebben az egyre hanyatló színházba járás időszakában. 

6109   Amalgám 2021-06-08 06:19:07

Ez a fórum (balett) egykor tele volt jól értesült fórumtársakkal, akik mindig megfelelő információval bírtak róla, mi miért történik a balett berkeiben. Itt van még közülük valaki, és meg tudja mondani esetleg, hogy miért kerülhetett le a műsorról ifj. Harangozó Gyula és Kocsák Tibor Hófehérke és a 7 törpéje? (ld.: 6106)         

6108   Amalgám 2021-06-06 07:41:42

Búcsú a Laurenciától – A felháborodás hangján

 

Tegnap este játszotta utoljára a Magyar Nemzeti Balett Michael Messerer és Alexander Krein Laurencia című balettjét, akár jelentős eredménynek is tekinthető félház előtt, Aliya Tanykpayeva címszereplésével. Nem tudom, jelen voltak-e az előadáson más fórumtársak is, továbbá ugyanazt és ugyanúgy látták-e mint én. Ha az ott tapasztaltakról eltér a véleményük, kérem, hogy jelezzék nyugodtan.

 

A járványügyi korlátozások feloldása után ezzel az előadással kezdett újra játszani az együttes, így bár a darabot tavaly többször is láttam, természetes volt, hogy megjelenésemmel fejezem ki támogatásomat a nehéz újrakezdés előtt álló társulat felé. Ebbe még az is belefért, hogy nem éltem vissza a gazdasági erőfölényemmel, és vásároltam teljes árú belépőjegyet, nem pedig az erre szolgáló diszkont oldalon keresztül szereztem meg a belépés jogosultságát, 50%-os ár és a kezelési költség megfizetése ellenében. Továbbá azt is tudtam, hogy az előadás után nagy valószínűséggel – hacsak csoda nem történik – a felháborodás hangján fogok majd itt írni, hiszen Tanykpayeva művésznőt is láttam már korábban a darab címszerepében, mint ahogy még korábban más szerepekben is. Le kell szögeznem, hogy egyetlen szavam sem irányul a művésznő ellen, akit színpadi személyiségként kedvelek, és akivel kapcsolatban tudomásul kell vennem, hogy ő is egy, a szakmájából élő balettművész, aki nyilván addig szeretne színpadon maradni, ameddig csak lehet, és minél több és minél jobb szerepet szeretne eltáncolni.

 

Nehéz kérdés, hogy pontosan milyen képességek teszik a prímabalerinát. Tanykpayeva művésznőnek, ha úgy tetszik, papírja van róla, hogy ő prímabalerina, első magántáncosnő volt szinte egész életében, Budapestre szerződése előtt például Zürichben és Bécsben is, és így folytatta nálunk is, mígnem a társulat tavalyi átszervezése során elérte a földi halandó számára szinte beláthatatlanul magas „principál” rangot. A vele kapcsolatban ezen a fórumon is időről időre fellángoló indulatok ellenére a legutóbbi időkig nem vitattam el tőle ezt a minőséget, de van, amikor tudomásul kell venni, hogy a személyes kisugárzás, művészi és előadói képesség nem kompenzálhatja már a gyengébb technikát, a súlyos technikai hanyatlást pedig végképp nem. Tanykpayeva művésznőt a tavalyi évad során láttam a szülési szabadságról való visszatérése után a Giselle és a Laurencia címszerepében is. Az előbbiben nem értékelhető technikai teljesítmény mellett művészileg hiteles és meggyőző alakítást nyújtott; a tavalyi és az azt megelőző évad során általam a szerepben látott öt balerina közül a második legjobb alakítás volt az övé, csak Sofia Ivanova-Skoblikova volt jobb nála. Jobb volt ezen a téren még akár Tatiana Melniknél is, aki csodálatosan táncolja a szerepet, azzal a teherrel, hogy Giselle alakja színészi értelemben pont kívül esik a karakterizációs mezőjén. A Laurencia címszerepében azonban már ez a kettősség sem állt fenn: Tanykpayeva művésznő teljesítménye technikailag és művészileg sem volt elfogadható. Sem eltáncolni, sem eljátszani nem tudta a szerepet, az általam látott másik két Laurencia címszereplőjével – Tatiana Melnikével és Diana Kosyreváéval – szemben összemérhetetlen volt a teljesítménye, keserű szájízzel távoztam már akkor is az előadásáról.

 

Ilyen előzmények után vártam tehát a tegnapi előadásra, tudomásul véve, hogy ismét Tanykpayeva művésznőt láthatom majd a címszerepben, és némi elméleti esélyt adva annak, hogy a tavalyi, hosszabb kihagyás utáni állapothoz képest esetleg valamilyen pozitív változás következik majd be a művésznő színpadi munkájában. Nem így történt. A darab során a címszereplő mindvégig alárendelt helyzetben volt még a tánckar balerináival szemben is, a további fontosabb női szólószerepek előadóihoz képest – akik Takamori Miyu (Pascuala) és Ellina Pokhodnykh (Jacinta) voltak – pedig tragikusban. Nehézkes mozgás; értékelhetetlen, a végére talán már csak csoszogáshoz hasonlítható ugrások; legkésőbb a második felvonás közepére összeomló erőnlét; a mimikai munka feladása, valószínűleg a balerina kifáradása miatt. Sajnos bennem a leginkább ez maradt meg Tanykpayeva művésznő előadásából. Ezek lennének ma egy ún. „principál” attribútumai a Magyar Nemzeti Balettnél? Vagy egy Laurencia-címszereplőé bárhol a világban?

 

Nem Tanykpayeva művésznő ellen szeretnék szót emelni, ezen a téren nem akarom folytatni az oldal legrosszabb hagyományait. Megértéssel viseltetek a pályája csúcsán túl lévő balerina helyzete iránt, és nem is őt tartom felelősnek a történtekért. A társulat vezetését viszont igen. Egy súlyos járvány és két csonka évad után vagyunk, az együttes pedig fél év kihagyás után most tudott újra találkozni a közönségével, és most kellene hozzálátnia ahhoz, hogy visszaszerezze a nézők más irányba fordult érdeklődését is. Az előadásnak ennek megfelelő szakmai komolysággal kellett volna bírnia, továbbá általában véve is mindenben meg kellett volna felelnie annak a színvonalnak, ami egy hasonló erejű balettegyüttestől ma a világban elvárható. Ennek fényében a történtekre nincs magyarázat. Ilyen szakmai állapotban lévő balerina felléptetése a közönséggel szembeni súlyos tiszteletlenség egy formája, és rendkívül negatív jelzés arra nézve, hogy milyen attitűd várható majd a jövőben a társulat vezetésétől a legalapvetőbb szakmai normák betartása és a legtermészetesebb közönségigények figyelembe vétele terén.

 

A fentieken túlmenően nagyon súlyos hitelességi problémával is szemben állunk. Az elmúlt években a Magyar Nemzeti Balett számos magyar balettművész mellőzésével vagy elbocsátásával a társulat működését a nemzetközi utánpótlás bázisára helyezte. Ennek magyarázata mindig a minőség szempontja volt, és más elfogadható magyarázata nem is lehet. Ilyen körülmények között a magyar közönség és minden magyar ember természetszerűleg várhatja el, hogy a társulatnál a minőség szempontjára való tekintettel alkalmazott egyetlen külföldi balettművész munkájára se legyenek irányadók enyhébb minőségi szabályok, mint amelyek a hazai művészekére irányadók. A jelenlegi helyzetben úgy tűnik, hogy ez nem így van, és a társulat vezetésének felelőssége, hogy megszüntesse a visszásságot, mert ennyire nyilvánvaló és méltatlan kivételezést az elmúlt évek eseményeinek tükrében senki nem fogad el tőle, mint ahogy a társulat jelenlegi színvonala mellett már gyenge szólótáncosi teljesítményt sem. Amikor erről beszélek, nem munkajogi intézkedésekre gondolok. Örülök, hogy a társulat körül sokat enyhült a feszültség az utóbbi időben; van benyomásom az évek során híressé lett munkajogi intézkedések bírósági utóéletének eredményeiről; érzékelem, hogy változás állt be a társulatvezetés attitűdjében, és látom, hogy az utóbbi időben inkább már megpróbálják a megfelelő feladatokkal támogatni  a pályafutásuk végéhez közeledő hazai művészeinket. Nem tudom, ez mennyiben függ össze a társulatnál továbbfoglalkoztatottak személyével vagy a belharcokban esetleg elfoglalt pozíciójukkal, és nem is nagyon érdekel, a lényegesnek a klíma megváltozását tartom. A munkajogi megoldások háttérbe szorulásával azonban nem szorulhatnak háttérbe a szakmai megoldások. A társulat vezetésének igenis érzékelnie kell, ha egy balettművészt a továbbiakban a levezető feladatok körében indokolt foglalkoztatni, és ebben a kérdésben nem tehet méltánytalan, főleg pedig az igazságérzetet ennyire súlyosan sértő kivételeket, különösen nem úgy, hogy azzal súlyosan veszélyezteti az előadások szakmai színvonalát és az egész együttes megítélését is. Sajnos ez a helyzet Tanykpayeva művésznő esetében mostanra előállt, és a társulat vezetésének feladata a méltányos megoldás megtalálása, illetve a közönség által maradéktalanul élvezhető balettműsor biztosítása. A tegnapi este az Erkelben felháborító és kínos volt, és jó lenne, ha ez többet nem ismétlődne meg.

 

A tegnapi előadást követően egyébként színpadra lépett Solymosi Tamás balettigazgató úr is, aki átadta a Magyar Táncművészek Szövetsége által odaítélt díjakat Szelényi Dóra, Gaetano Cottonaro, Kerényi Miklós Dávid és Majoros Balázs balettművészeknek, akik közül az utóbbi sajnálatos módon komolyan megsérült egy néhány héttel ezelőtti próba során. A díjazottaknak ezúton gratulálunk, Majoros művész úrnak pedig külön is jobbulást és teljes felépülést kívánunk!        

6107   Amalgám 2021-06-03 21:06:16

Félig sincs tele...:

Laurencia, Erkel Színház, június 5. szombat, 19.00, 986 szabad hely

Szombatig biztos változik még egy kicsit, szorítsunk a félházért...

6106   Amalgám 2021-06-01 19:37:30

A Mi újság a Magyar Állami Operaházban?  fórumoldalon tett 62607-es bejegyzésemet folytatva:

A Nemzeti Balett részéről azért egy újranyitási ünnepségsorozatra több is futhatta volna, mint Kenneth Macmillan Mayerlingje, ez így szerintem az igénytelenség egy formája. Tavasszal, kb. március elején mindig van egy klasszikus vagy neoklasszikus nagybalett, hát pont ez volt az... A Giselle műsorra vétele viszont inkább a bölcsesség jele lehetne, operaházi időszámítás szerint talán nem lett volna itt az ideje, hiszen most volt műsoron két évadon át, a balettjátszás felszínen tartásához viszont szükség van a klasszikus-romantikus repertoár előtérbe helyezésére. Ehhez képest nem látom sehol sem A hattyúk tavát, aminek ősszel volt a premierje.  Kész, ennyi volt belőle...? Egy megszakadt előadás-sorozat a járvány árnyékában?  Vajon mi szoríthatta ki? Talán csak nem Alexander Eckman Episode 31 c. alkotása? És mi történhetett Kocsák Tibor és ifj. Harangozó Gyula Hófehérke és a hét törpéjével? A diótörő után a Ház második legnagyobb szériában játszható, folyamatos és természetes jellegű közönség-utánpótlással rendelkező darabja volt, továbbá jelentős és sikeres magyar balettmű, amit a közönség és a művészek is szerettek. Legalábbis furcsa a repertoár kettes számú tartóoszlopának az eltűnése, jelenlegi helyzetében a balettegyüttes nem engedheti meg magának a darab mellőzését: ha házon belül döntöttek a műsorról való levételéről, rossz döntés volt; ha a jogtulajdonosok oldalán kereshetők az okok, meg kell egyezni velük. És talán az sem lehetetlen, hogy van már másik olyan balettegyüttes is, amelynek bár még szerények a szakmai lehetőségei, de azért megpróbálna hamar lecsapni egy ilyen instant közönségsikerre.

Egyebekben feszült érdeklődéssel várom a kortárs balettművészet egyik vitathatatlan csúcsteljesítményének, Wayne McGregor Chroma c. koreográfiájának a régóta húzódó bemutatását. Ha az együttes jól meg tudja oldani a feladatot, az komoly teljesítmény és fontos mérföldkő lesz, bár nem tudom, hogy ennek a társulat mai helyzetében, a kilábalási lehetőségeket és a válság kezeléséhez rendelkezésre álló vezetési képességeket is figyelembe véve van-e még egyáltalán jelentősége...

6105   Siegfried 2021-05-30 21:54:35

Interjú Keveházi Gáborral:

https://www.klubradio.hu/archivum/klubdelelott-2021-majus-29-szombat-0900-17667

6104   Edmond Dantes 2021-05-04 21:29:20

"Nekem-nekünk a BLM-mozgalom nem fogja megmondani, hogy mit játszunk." Avagy Móriczkának mindenről "az" jut eszébe. Hogy milyen alkalomból? Hát a Tánc Világnapja alkalmából. Hogy mi, kinek és miről jut eszébe a BLM-mozgalom? Tessék elolvasni!

https://www.origo.hu/kultura/20210429-tanc-vilagnapja.html

PS és off Remélem, nádpálcát szorongató éber fórumtársunk megnyugszik. Ez a beírás és link nem veri ki nála ...  a biztosítékot..

6103   Myway 2021-05-03 10:09:20

Ma lesz az MTE gyásznapja?

6102   Myway 2021-05-01 10:20:37

Kedves Fórumtársak! Tudtommal ez a "Balett és Táncművészet Fóruma".

Hagyjátok már abba a ZAK, meg Gregor Bernadett körüli polemizálásaitokat!

Örüljetek, hogy ha már alapítványi formába "kell" áttenni a Magyar Táncművészeti Egyetem működését, akkor - hihetelen módon és egyedüliként - legalább szakmailag a lehető legjobb kuratórium állhat össze!

Remélhetőleg nem hiányoljátok AB és ST személyét sem!

6101   Corvette • előzmény6097 2021-04-30 20:38:09

Javaslom átolvasni a ZAK-kal kapcsolatos megjegyzéseidet. Az nonszensz, hogy mindenféle differenciálás és konkretizálás nélkül sommás megjegyzéseket tegyél egy oktató közösségre. Ha a ZAK alkalmazásában állnál és belülről ismernéd a szervezet tagjait, akkor elgondolkodnék a szavaidon, de mint kiderült, nem vagy tagja a csapatnak és mindössze jól értesült pletykák alapján sírod vissza a nagy elődöket és nyílvánítod jobboldalinak az oktatók nagy részét. Ez nem korrekt. Valami konkrétummal ideje volna előállni. Ne csodálkozz, ha pártfogásomba vettem őket. Ha azt írtad volna, hogy az órákon politikai agitálás folyik és politikai nézeteik alapján érnek sérelmek tanárokat és hallgatókat, akkor nekem is kinyílt volna a bicska a zsebembe, de hát ilyenről szó sincs. A diákok próbálnak tanulni, a tanárok igyekeznek őket tanítani. Covid-19 előtt sem volt könnyű a dolguk, most végképp nem az. Az, hogy ki jobboldali, ki ellenzéki vagy politikailag közömbös, teljesen indifferens egy tanórán. Ha valaki mégis megszegné a munkahelyi etikettet, az intézmény vezetőjének kötelessége közbelépni, de még ő sem tarthatja nyílván vagy gyűjthet adatokat azzal kapcsolatban, hogy ki, melyik oldalon áll. Ha megkérdezném a rektortól, hogy tényleg a többséget alkotják-e a jobboldali érzelműek a tanári karban, egyszerűen nem értené a kérdést és durva provokációnak tekintené. Az meg egyenesen vérlázító, hogy egyedül a jobboldaliakat tartod jogrend szerint élőknek. 

6100   Búbánat • előzmény6099 2021-04-30 19:11:13

Igen, csak COVID-igazolvánnyal rendelkezőknek; belül továbbra is, maszkviseléssel - vigyázva ránk, mi pedig egymást.

6099   Edmond Dantes • előzmény6098 2021-04-30 19:05:26

Éééés tessék, BRÉKING: megvaaan a 4 millió oltakozott!! ---> "4 milliós átoltottság esetén a védettségi igazolvánnyal rendelkezők számára megnyílnak a színházak, a tánc- és zeneművészeti események, látogathatóak lesznek lesznek a cirkuszok, a mozik, ..." stb

6098   Edmond Dantes • előzmény6097 2021-04-30 18:04:37

Kérem, ne! 6095-ben nagyjából ugyanezeket már leírtam: ezért is bátorkodom eltanácsolni a távozástól éspedig a fórumon = nyilvánosan és nem privátban. Mégsem járja, hogy így-úgy ellehetetlenítsenek valakit, bárkit itt. Különben is: pillanatokon belül nyitnak a színházak, kulthelyek, lehet kocsmázni (ja, azt már most is) kultúrálódni ---> eseményekről kommentelni :-)

6097   eccerű • előzmény6094 2021-04-30 16:46:22

Nem teregettem ki senkiről sem érzékeny információt - egy embercsoport tulajdonsága nem az, pláne ha ebben el sem tér a társadalom többi részétől. Nem vontam kétségbe senki szakmai felkészültségét. Ha megnyugtat, nem állok a ZAK alkalmazásában. Nem pocskondiáztam senkit, semmit, különösen a munkahelyemet nem, ami nem a ZAK. (Mióta pocsokondiázás az, hogy valaki támogatja a regnáló kormányt, és annak jogrendje szerint él???)

Ezzel szemben folyamatosan erősen negatív, mondhatni durva jelzőkkel illetsz, többször olyasmit állítasz, ami nem igaz, amit nem követtem el, és habként a tortára közlöd, hogy személyeskedek, mint mindig. No comment.

Ezennel lezártam tevékenységemet a momus oldalain, lehet örülni, tüzijátékot gyújtani, a T. Szerk.nek pedig a regisztrációmat törölni!

 

6096   eccerű • előzmény6072 2021-04-30 16:43:20

Lehet, hogy ezt értette valaki... félre: onnan pénzt lenyúlni nem nagyon lehet. Ezt TERMÉSZETESEN azokra a "jeles" közéleti szereplőkre értettem, akik az elmúlt évtizedben iparszerűen űzték a pénzlenyúlást, nem az illető intézmény alkalmazottaira, nem is értem, hogy ez felmerülhet bárkiben.

6095   Edmond Dantes 2021-04-30 16:12:27

Előrebocsátva, hogy fogalmam sincs, hogy itt ki kicsoda, de: hol történik itt "megfigyelés"? (Van, ahol igen..) Hol teregettek itt ki "érzékeny információkat"? Hol vonták itt kétségbe ZAK tanári karának szakmai felkészültségét? A többi stimmel... A beírás azt sugall(hat)ja, hogy a fórumtárs ZAK "munkatársa". Na, ez viszont valóban érzékeny információ kiteregetése lenne + némi (?) fenyegetés is (lenne) ... részedről, az ő sérelmére = "elbocsátás". Az viszont nagyon nem stimmel, ahonnan az egész elindult, hogy egy hely -esetünkben a Momus- azért nem kap vagy ne kapjon "lóvét az államtól", mert helyt ad többféle véleménynek.

6094   Corvette • előzmény6091 2021-04-30 14:27:53

Személyeskedtél. Szokás szerint. :(

A környezeted megfigyelésével, a ZAK tanári karának szakmai felkészültségét kétségbe vonva és a politikai nézetükre vonakozó érzékeny információk kiteregetésével azt a benyomást kelted, hogy te a ZAK alkalmazásában állsz. Arra azért vigyázz, a munkáltatók nagyon rossz szemmel nézik, ha egy munkatárs nagy nyílvánosság előtt pocskondiázza a munkahelyét! Ennek rendszerint azonalli elbocsátás a vége.

6093   Edmond Dantes • előzmény6092 2021-04-30 09:05:38

Bájos, hogy a belinkelt cikk kellős közepén (jelenleg?) egy hajnövesztőszer-reklám látható. Ajánljuk Sámsonnak!

6092   Búbánat • előzmény6090 2021-04-30 08:58:30

GB  amikor bizonyára nem kis lelkitusa után megvált védjegyétől, a szépséges  hosszú fekete hajától, talán lelki szemei előtt Sámson példája  lebeghetett; csak azt nem tudhatja - tudhatta még, hogy esetében ezzel erőt veszített vagy nyerni fog a végén...

6091   eccerű • előzmény6089 2021-04-30 08:48:37

???

6090   Edmond Dantes • előzmény6087 2021-04-30 08:26:42

itt off Tehát remélhetjük, kedves joska141, hogy 20 év múlva élvezhetjük a művésznő minden bizonnyal nívós rendezéseit? Hiszen a remény hal meg utoljára...illetve reméljük, hogy mi még később. Másszóval, ezek szerint még 20 végtelenül hosszú évig színészként funkcionál? Ilyen távlatos tervezés ritka kincs a magyar színházművészetben, viszont kétségkívül jól hangzik. Jobban hangzik, mint a keserves főiskolai éveiről szóló megrázó beszámoló, ami 20 év után éppen akkor jutott Gregor Bernadett eszébe, amikor az SZFE és oktatói elleni nemtelen támadások felfutóban voltak. Úgy látszik, ő éppen 20 évenként vált paradigmát. Vagy talán gyakrabban?

6089   Corvette • előzmény6088 2021-04-30 06:46:11

Zavarban vagy?

6088   eccerű • előzmény6086 2021-04-30 00:41:37

Kinek szól a többesszám? (Amúgy a listázásokat máshol kell keresni.)

Miről kéne tudniuk?

Milyen felmérés?

Kezden azt hinni, hogy üldözési mániád van, vagy nagyon rossz megfigyelő lehetsz. Ha az ember nyitott szemmel, füllel jár, akkor sokmindent megtud a környezetéről egyetlen kérdés nélkül.

6087   joska141 • előzmény6078 2021-04-29 22:55:03

Tisztelt „Amalgám”! Elnézését kérem az ismételt zavarásért. ED fórumtársunk Ön által említett víziója Gregor Bernadett egyetemi tanárságáról nem is olyan légből kapott.

Abszolút véletlen, de a napokban jelent meg Gregor Bernadett nyilatkozata, hogy 20 év múlva befejezi a színészetet és rendezőként kíván tovább alkotni. Innen az egyetemi tanárságig már csak egy lépés…

6086   Corvette • előzmény6080 2021-04-29 21:57:04

Listázzátok őket? Ők tudnak róla? Beleegyezésüket adták a felméréshez?

6085   Edmond Dantes • előzmény6078 2021-04-29 08:34:10

Kedves Amalgám, nem tudom, sok agyalás-e az a kb. 30" (harminc másodperc), amennyi idő alatt balettművészünk hiánya feltűnt nekem. Lehet, hogy másnak hamarabb beugrott. Ismétlem ld.6083: "én csupán megosztottam egy hírt, éspedig egy kormánypártinak mondható portált idézve (6067),.." stb. ld ott. A Tánc (mai) Világnapján és máskor sem gondolnám ezt a hírmegosztást = egy névsor megosztását valóságtól elrugaszkodott módon átpolitizálásnak. Örülök, hogy itteni kommentelői munkásságomat ilyen gondosan követed ... gondosabban, mint én magam, mert az általad nevesített művésznővel kapcsolatos beírásomra már nem emlékszem. Arra meg pláne nem, hogy milyen kontextusban került elő valamikor az ő neve valahol. Vélhetően nem a Táncművészeti Egyetem kapcsán (akkor viszont hogy is kerül a csizma az asztalra G.B. ide?), bár manapság minden megtörténhet. Figyelme(ssége)det mindenesetre köszönöm. joska141 fórumtársunkkal az égadta világon sehol, semmikor, semmiről nem kommunikáltunk a fórumon kívül, azaz nem tudom értelmezni, miféle "felelősségben osztozom", osztozunk. Netán A.B. kurat.-ból kimaradásában?

6084   joska141 • előzmény6078 2021-04-29 08:25:33

Tisztelt „Amalgám”! Mindenekelőtt köszönöm, hogy volt olyan kedves és a 6078.számú hozzászólásban megemlített, mint a „felelősségben osztozó” személyt.

Természetesen vállalom a felelősség rám eső részét. Maximálisan egyetértek mindenkivel, aki az álláspontot képviseli, hogy ma „átpolitizált (csaknem) minden művészeti kérdés”. Számtalan példát idézhetnék ennek alátámasztására, de ezzel nem kívánom elvenni a helyet a Fórum további résztvevője elől.

Szerintem elég baj, hogy az elmúlt évtizedekben idáig jutottunk, megosztottak lettünk ebben is. A legrosszabb, hogy ezt a fajta gondolkodásmódot adjuk át, ezzel mutatunk példát, követendő utat a fiainknak, unokáinknak és ez kihat a következő nemzedékekre is. Szomorú.

6083   Edmond Dantes • előzmény6077 2021-04-29 08:19:06

Nem tisztem se a te véleményedet kommentálni, ami eredetileg nem is nekem szólt és az érintett fórumtárs, mint olvasom, már reagált rá. Egyáltalán nem írtam árva szót sem ZAK-ról, úgyhogy ezen ugorgyunk. Én csupán megosztottam egy hírt, éspedig egy kormánypártinak mondható portált idézve (6067), de nem ZAK-ról, hanem és csupán a Táncművészeti Egyetemen felálló kuratórium tagjait másoltam be onnan. 6076-ban leírtakat továbbra is fenntartom, megismételve azon jámbor feltételezésemet, miszerint, idézem magamat: "Szerencsére nálunk ilyen diszkrimináció elképzelhetetlen." Ha utóbbi jámbor feltételezésemmel netán nem értesz egyet, nosza, fejtsd ki!

6082   eccerű • előzmény6077 2021-04-29 01:41:28

Gusztustalan savazás? Miről beszélsz, ember? Hogy lehet bárkire nézve sértő, ha azt mondják rá, hogy ideológiailag megfelelő a hozzáállása? 

6081   eccerű • előzmény6079 2021-04-29 01:34:53

Egy kérdésre válaszoltam, amelyben a ZAK és a Képzőművészeti Egyetem szerepelt. A válasz tehát nem szólt a Táncművészeti Egyetemről, nem is szólhat, mivel nem ezt kérdezte fórumtársunk, nem mellesleg nem is ismerem az intézményt. A pontosítást épp azért tettem oda, hogy senki ne vonatkoztassa mindkét, de ezek szerint mindhárom intézményre az írottakat.

Egyébként megtisztelő a nagy kezdőbetű, de szándékosan kis "e"-vel írom: eccerű.

6080   eccerű • előzmény6075 2021-04-29 01:30:42

Azt hittem, tudsz olvasni a sorok között, sajnálom, hogy tévedtem. Annyit akartam írni, hogy a ZAKon a jobbos tanárok vannak többségben, nem kell ott "fegyelmezni" adminisztratív eszközökkel.

6079   Amalgám • előzmény6072 2021-04-28 19:33:31

Eccerű fórumtársunk bejegyzését nem tudom értelmezni, a következők miatt:

 

1. A Magyar Táncművészeti Egyetemről szerintem éppen úgy nem lehet pénzt „lenyúlni”, mint ahogy a Zeneakadémiáról (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről) sem. Ha a bejegyzés logikáját veszem alapul, és ennek előfeltétele a felújítás, akkor az infrastrukturális nagyberuházásokon a Táncművészeti Egyetem már éppen úgy túl van, mint a Zeneművészeti. Ezen túlmenően semmiféle adat nincs arra nézve, hogy az intézmény gazdálkodási fegyelme általában véve gyengébb lenne, mint a Zeneművészeti Egyetemé, és a két költségvetés volumenének összehasonlításából sem következik, hogy a Táncművészetin könnyebb lenne pénzt „lenyúlni”, mint a Zeneművészetin. Pillanatnyilag nem tudunk arról, hogy olyan, értékelhető aggály merülhetne fel az intézmény gazdálkodásával kapcsolatban, amely megalapozza a bejegyzésben implicit módon jelen lévő tartalmat. Igaz, mindig, mindenhol felvetődhetnek kérdések: a számomra például ilyen az, ha valamelyik intézményi testület külsős tagokkal túl nagyra nő valahol. Erre szerintem a Táncművészetin is láthattunk példát a közelmúltban, de ezzel kapcsolatban meg pont azt nem tudjuk, hogy milyen pénzügyi vetülete van a dolognak, vagy hogy van-e egyáltalán, ezért nem érzem magam abban a helyzetben, hogy a számomra feltűnő célszerűtlenség megállapításán túl értékeljem a kérdést. És szerintem eccerű fórumtársunk sem az ilyen jelenségekre gondolt most.     

 

2. Nincs semmiféle okunk azt gondolni, hogy az öt lehetséges jelölt, akiknek most nyilvánosságra került a neve, kuratóriumi tagként eljárva majd pénzt „nyúlna le” (tenne el, csatornázna át stb.) a Táncművészeti Egyetemen. De tényleg...

6078   Amalgám • előzmény6069 2021-04-28 19:32:31

Kedves ED, szerintem azért agyalhattál olyan sokat a dolgon, mert hajlamos vagy a kelleténél jobban és a valóságtól elrugaszkodott módon átpolitizálni minden művészeti kérdést. Talán emlékezhetünk még egy korábbi, szenvedélyes víziódra, amelyben Gregor Bernadett mint lehetséges egyetemi tanár jelent meg, és attól azért ezek a mostani gondolataid sem maradnak el sokban. Csekély mértékben csökkenti csak a dolog súlyát, ha a felelősségben osztozol joska141 fórumtársunkkal.      

6077   Corvette • előzmény6076 2021-04-28 16:49:20

A ZAK tanári karának gusztustalan savazása mióta kritikus megnyílvánulás az állammal szemben? 

6076   Edmond Dantes 2021-04-28 16:28:16

Szégyellje magát az az állam, amelyik azért nem ad lóvé(r)t annak a kulturális intézménynek, médiumnak, portálnak, fórumnak, mert az helyt ad neki ("államnak") netán nem tetsző produkcióknak, írásoknak, kommenteknek. Szerencsére nálunk ilyen diszkrimináció elképzelhetetlen.

6075   Corvette • előzmény6072 2021-04-28 12:00:41

Úgy ni! Sározzál be mindenkit elvtelenül és névtelenül! Ne csodálkozzunk, ha a ZAK oktatói egy ilyen beszólás után majd úgy néznek ránk, mint a véres ingre. Gondolom az ilyen és ehhez hasonló megjegyzések miatt nem kap a fórum lóvét az államtól. 

6074   Edmond Dantes • előzmény6070 2021-04-28 09:07:57

Ezúttal nem értek egyet. A Kárpátalja géniusza kilóban is jóval többet nyom a latban, több teher nehezedhet vállaira, ezt ne felejtse el! Továbbá, ha netán szeretné is, neki nincs szüksége drága idejét fárasztó nyelv balettgyakorlatokra, tornára, kondícionálásra, és hasonlókra vesztegetni, ellentétben a jeles balettművésszel. Egyébként, mint ismeretes, 2/3-os többséggel bármikor bárki ki-, be- vagy lecserélhető, bármely kuratóriumba(n). Táncművészet, de akár pl. sajtó-média egyetemi vonalon is. Utóbbiban is lehet akár balettművész is.

6073   Edmond Dantes • előzmény6071 2021-04-28 08:53:40

Az epekövemre gondolsz? Ne is mondd,  brrr ... de ha én egyszer kinyitom az számat epémet, az kevésbé lenne szofisztikált. Képzőműv. vonalon a MOME-t amúgy már behúzták, be- és kiszervezték.. Szóval neked Apáti Bence nélkül hiteles a kuratórium ... hááát, te tudod... Még ilyent! Majd aztán lesz nemulass MN-ben!

6072   eccerű • előzmény6071 2021-04-28 08:33:12

A Zeneakadémia esetében nincs rá szükség. Onnan pénzt nem nagyon lehet lenyúlni - a felújításon már túl vannak... -, a vezetőségre és a tanári karra pedig túlnyomórészt jellemző a megfelelő ideológiai hozzáállás.

6071   lujza • előzmény6067 2021-04-28 00:49:57

Nem kellene mindig epésnek lenni, végre egy igazán hiteles kuratórium!

Én inkább azt csodálom, a Zeneakadémia és a Képzőművészeti Egyetem hogyhogy kimaradt?

6070   joska141 • előzmény6069 2021-04-27 21:43:37

Már elnézést, de ha Vidnyánszky Attila, akinek x-szer több elfoglaltsága van, tudta vállalni a SZFE kuratóriumi elnöki tisztét (és milyen eredményesen: a napokban, sokadik fellebbezés után végre a Kúrián pert fejezhettek be a SZFE volt, sztrájkoló tanáraival szemben!!!), akkor Apáti Bencének is kellett volna, hogy legyen ideje egy kuratóriumi tagságra.

Repedés a NER falában! Marad a klasszikus kérdés: (Bacsó Péter után szabadon) „Hát már Apáti Bence elvtársat meg sem akarják ölni?”

6069   Edmond Dantes • előzmény6068 2021-04-27 19:03:50

Bevallom, én is ugyanezen agyaltam, amikor elolvastam a hírt és a listát. Apáti Bence kimaradásának egyik oka az lehet, hogy  -ha nincsen járvány és színházi zárlat- aktív és jelentős táncművészként rengeteg színpadi elfoglaltsága mellett nem jutna ideje a kuratóriumi munkára, operettszínházi és szerény sajtó-publicisztikai munkásságáról nem is beszélve.

6068   joska141 • előzmény6067 2021-04-27 17:55:08

Hát Apáti Bencét már arra se méltatják, hogy jelöljék?

6067   Edmond Dantes 2021-04-27 15:21:28

Az egyetemi modellváltás-cunami egyik mai áldozata nyertese a Magyar Táncművészeti Egyetem. A mandiner.hu információi szerint "A Magyar Táncművészeti Egyetemen Kiss János Kossuth-díjas balettművészt, a Magyar Művészeti Akadémia alelnökét kérhetik fel a kuratórium elnöknek, és a testület tagjai Ifj. Harangozó Gyula, a Magyar Nemzeti Balett korábbi igazgatója, Zsuráfszky Zoltán, Kossuth-díjas táncművész, a Honvéd Együttes ügyvezetője, Bozsik Yvette, a Magyar Táncművészeti Egyetem tanszékvezető professzora, valamint Török Jolán, a Nemzeti Táncszínház alapító igazgatója lehetnek."

6066   Siegfried 2021-03-22 19:18:54

Beszélgetés Simon Istvánnal a Klasszik Rádióban:

 

https://hearthis.at/klasszikradio92.1/capriccio-20210314-simon-istvan/

6065   Búbánat 2021-03-09 17:00:45

Bartók Rádió mai műsora

19:00 - 19.30 Prológ 

Léo Delibes - Léon Minkus: A forrás - balett

A mikrofonnál: László Ferenc

Szerk.: Bánkövi Gyula

19:30 - Hírek - Hírműsor

19:35 - 21.07 Léo Delibes – Léon Minkus: A forrás 

Háromfelvonásos balett

Ea.: Londoni Covent Garden Operaház Zenekara,

vez.: Richard Bonynge

6064   Edmond Dantes • előzmény6062 2021-03-05 17:04:19

Mindig Don Juan címen futott nálunk. A Nemzeti Színházban ezen a címen mutatták be (1839) Pesten és az Operaház is így vette át (1885) és játszotta egészen a Ljubimov-féle felújításig, a 80-as évekig. Éppen a "magyar operai hagyomány" miatt megtarthatták volna ezt a címet. Igen, úgyis olyan sok mindent játszottak, játszanak magyarított :-) címmel, pont ez a Don Juan csípődött be ennyi idő után..

6063   Klára • előzmény6062 2021-03-05 15:42:13

Mikor tinédzser koromban kezdtem operába járni, én is feltettem a kérdést a felmenőági rokonoknak, hogy miért mondják, hogy Don Giovanni, mikor a bérletben Don Juan szerepel, elég nehezen tudták megmagyarázni.

6062   Amalgám • előzmény6061 2021-03-05 12:34:29

Én azt hiszem, hogy amennyiben itt Magyarországon valaha Don Juan címmel futott a darab (Mozart operája), az volt egy téves visszaspanyolosítás, és a világ egyéb részein valószínűleg nem így volt a 200 év alatt. A Mozart - Da Ponte szerzőpáros olaszul alkotta meg a darabot, olasz címmel, a Goldoni-féle nyelvi hagyományt követve. Egyébként olaszul meg is nevezeik a darabban a címszereplőt. A magyar operai hagyomány a szerzők és előadók neveinek szörnyű magyarosításával magában rejti a lehetőséget, hogy anno ezt is a feje tetejére állították idehaza. 

6061   Edmond Dantes • előzmény6060 2021-03-05 10:47:09

Köszönöm, igen. Azért vetettem fel, mert másik topik(ok)ban megy a pro és kontra: Don Juan vagy Don Giovanni illetve az aktuális operapremier okán: Don Carlos vagy Don Carlo. Utóbbinál kár erőlködni, a közönség úgyis mindig a megszokott Don Carlost fogja használni, a Verdiénél és a  Schillerénél is, de a Mozart-opera esetében (sajnos) a Don Giovanni "győzött". 200 évig nagyon megfelelt a Don Juan-cím, akár helyesen használták, akár nem. Én is úgy "nőttem fel", hogy még Don Juan volt, még az 1974-es felújításkor is, aztán jött Ljubimov és az ő Don Giovannija ... aztán itt is maradt. A Ljubimov-rendezés eltűnt (a mostani is pocsékság, csak másképpen), a cím maradt.. 

6060   Amalgám • előzmény6059 2021-03-05 10:29:10

A névadó mondabeli alak spanyol volt, vagy pontosabban fogalmazva a történet spanyol nyelvterületen keletkezett. Ennek megfelelően a címszereplő nagyjából az egész európai kultúrában az eredeti spanyol nevén, vagyis mint Don Juan ismert. Az olaszos alak valószínűleg egy Goldoni nevéhez fűződő itáliai feldolgozás eredményeképp jött létre, amelyben a szerző vernegyulásította az eredeti spanyol névalakot. Később az itáliai kultúrával való erős, birodalmon belüli kapcsolaton keresztül ez hathatott Mozartra. Amúgy nagyjából mindenhol máshol és mindenki másnál Don Juan maradt a címszereplő neve. A Malandain-féle koreográfia a hagyományos felfogástól némiképp eltérő megközelítést alkalmaz – Papageno szavaival élve „a mai kor hiteles formanyelvén, a normákat feszegetve, mégis esztétikus módon” –, tehát ha Solymosi balettigazgató úr ellenzéke még a régi jó formájában van, számítok is egy jó kiadós dzsenderezésre a közeljövőben, úgy valahol a Billy magasságában. Szerintem a főigazgató úrnak lehet is már erre az esetre előre megírt anyaga a fiókban.

6059   Edmond Dantes 2021-03-05 09:19:14

Namostakkorkéremszépen: hogy is van ez? Ha Gluck, akkor "Juan", ha Mozart, akkor "Giovanni"?

Don Juan, ahogy a franciák látják – Íme, a Magyar Nemzeti Balett új premierje

A kortárs francia táncművészet kiemelkedő alkotója, Thierry Malandain Don Juan című koreográfiájának bemutatójával folytatódik 2021. március 6-án a Magyar Állami Operaház Opera Otthonra online fizetős közvetítéssorozata. A 20:00 órától látható, Crème brûlée névre keresztelt műsorban újra megtekinthető a Magyar Nemzeti Balett idei évadnyitó premierjének, Alexander Ekman nagy sikerű Cacti című előadásának felvétele is. (forrás: itt)

6058   Búbánat 2021-03-04 22:10:28

Őserő és életszeretet: ilyen magyarul balettozni

SZILLÉRY ÉVA

021.03.03. 11:27  Origo-hu

Tűz, szenvedély és múlhatatlan életöröm - ilyen volt az a balett, amit a világhírű Seregi László balettművész-koreográfustól megtanultam, egyben megértettem, hogy mi is az a „magyar baletthagyomány". Drezdában, a Semperoperben sok más dolog mellett rájöttem, hogy ahhoz, hogy magas minőségű előadást hozzunk létre, nem kell minden alkalommal testben és lélekben meggyötörni magunkat - mondta az Origónak Simon István, korunk egyik legsikeresebb és legkeresettebb magyar balettművésze.

Jelenleg az Operettszínház gálaestjére készül, március 5-én A hattyúk tavából ad elő egy pas de deux-t Kozmér Alexandrával. Állandó vendége a legrangosabb balettgáláknak és fesztiváloknak szerte a világon, partnerei közt a Bolshoi, a Royal Ballet és az Opera de Paris csillagai egyaránt ott vannak, korábban a drezdai Semperoper, a Magyar Nemzeti Balett és a dortmundi Opera első szólistája is volt.

A balett hazai jövőjét illetően derűlátó, többek között küldetésének tekinti, hogy az Operettszínház kulturális menedzsere, és balettmestereként Budapestre is elhozza a külföldi tapasztalatait.

6057   Klára • előzmény6055 2021-02-09 11:28:46

Privátban

6056   Amalgám • előzmény6055 2021-02-09 05:35:31

A jövő évadban nyilván műsoron lesz majd, a klasszikus és neoklasszikus nagybalettek általában két évadon át mennek. Én személy szerint ragaszkodok a majdani élő előadás teljes élményéhez, ezért sem törekedtem most az internetes megtekintésre. Nézze Ön is a dolog jó oldalát, és nézze majd meg személyesen...   

6055   lujza • előzmény6054 2021-02-09 01:29:54

Sajnos én se láttam, pedig érdekelt volna. Nem lehet utólag megnézni valahogy? Furcsa lenne, hogy hosszan készülnek egy bemutatóra, időt és pénzt nem kímélve, majd eltűnik az egész a semmiben.

6054   Amalgám 2021-02-08 20:06:56

Csillagos ötös (vagy inkább: ötcsillagos) értékelést kapott a Párizs lángjainak vasárnap esti online bemutatója a bachtrack oldalain. Jómagam nem láttam a közvetítést, és hajlamos vagyok fokozott elővigyázatossággal fogadni azt is, ha egy műsor – ráadásul online műsor – lezajlása után 24 órán belül megjelenik az eseményről egy jól megírt pozitív bírálat, ugyanakkor a Magyar Nemzeti Balett jelenlegi szakmai nívója alapján nem feltételezem, hogy a kiváló kritika megalapozatlan lenne. Jenifer Sarver írása itt olvasható.

6053   Búbánat 2021-01-24 11:56:39

Nem magyar nem magyart, magyaroknak – avagy ez is a magyar kultúra

2021.01.22. 20:05  Origo.hu

Ókovács szerint az Opera - 164. levél.

„Kedves Néném, a mai napra különleges filmet készítettünk együttesünkkel, a Magyar Nemzeti Balettel. Mivel A walesi bárdok ma is kötelező tananyag (nálunk minden gyerek fújja s még élvezi is!), e balladát az Arany-emlékévben egész estén át mutattuk az Erkel Színház közönségének, mindenféle feldolgozásban. Akkor viszont balettművészeink némák maradtak, hűen a balettművészekhez, akik alapjáraton némák. Most viszont arra kértem őket: beszéljenek. Mondják el a saját eszközeikkel, de a mi nyelvünkön, kultúránk legfontosabb hordozóján keresztül ezt az örök érvényű verset.

Nem Ruttkay Évák, nem Sinkovits Imrék a mi táncművészeink, pláne, hogy más az anyanyelvük, és nincs semmi rokonsága egyiknek se a mi szépséges magyarunkkal. De hazai táncosainkkal karöltve bizony, elmondanak egy-egy versszakot a műből, és ha ezt a kis etűdöt metaforaként értelmezzük, nem kívánnak mást bizonyítani, semmint idetartozásukat és tiszteletüket – ráadásul a poeta doctus költeménye ugyan analógia, de a felszínen mégiscsak egy „idegen” történetet, bizonyos Edward király és a walesi énekmondók konfliktusát festi le.”

6052   Siegfried 2021-01-20 18:37:49

Most találtam meg az interneten "A próba" című balett a szetpétervári Kirov balett általi bemutatójának felvételét:

"A próba" szentpétervári Kirov bemutató 1 rész

"A próba" szentpétervári Kirov bemutató 2 rész

Szereplők:

Mária Magdaléna: Altynai Asylmuratova

Jézus: Farukh Ruzimatov

Júdás: Konstantin Zaklinsky

1988

A felvétel sajnos gyenge minőségű. Az előadás végén Fodor Antal is felmegy a színpadra. (Érdekesség, hogy a videó Fodor Antal halála előtt pár nappal került fel a netre: 2020.07.19.)

6051   Búbánat 2021-01-19 13:15:11

Táncművészeti inspirációk egy életre

2021. JANUÁR 18. HÉTFŐ 06:59 – MNO.hu

VELEKEI LÁSZLÓ: MÉLTÓ SZERETNÉK LENNI A GYŐRI BALETT ELMÚLT TÖBB MINT NEGYVEN ÉVÉHEZ

/Petrovics Gabriella/

„A jelenre reflektálva szeretném továbbvinni azokat az értékeket, amelyeket a társulat alkotói, tagjai megteremtettek” – mondta a Magyar Nemzetnek Velekei László, a Győri Balett tavaly nyáron kinevezett igazgatója. A Seregi- és Harangozó-díjjal kitüntetett koreográfussal az igazgatói pozí­cióig vezető útról, művészeti tradíciókról és újításokról, valamint arról is beszélgettünk, hogy a Müpa 2020/21-es évadának legjobb együtteseként milyen előadásokat mutatnak be.

6050   Edmond Dantes • előzmény6049 2021-01-17 11:46:11

https://youtu.be/XjEabdA8NMY 

Shanghai (!!):  https://youtu.be/u95NFCW96y4

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swan_Lake_(Bourne)

6049   Klára • előzmény6048 2021-01-17 11:37:25

Nem hiszem, hogy épeszű és ép ízlésű néző pasikat szeretne látni  tütüben, női szerepeket táncolva! Erre nincs igény, illetve azoknak van rá "igényük" akik ezt a sok baromságot kitalálják és véleményterror keretében rákényszerítik a csendes többségre.

6048   Edmond Dantes • előzmény6047 2021-01-17 11:23:13

A cikk magvas záró gondolata: "Készüljünk a legrosszabbra. Mert el fog jönni." Idézet vége. Hogy a legrosszabb-e, az ízlés dolga. De nem "el fog jönni": eljött már sok minden. Nem tegnap. Van rá igény. Ha nem lesz rá igény, majd eltűnik. Ilyen egyszerű.

PS Ne legyünk telhetetlenek. A szerző ezúttal legalább olyasmibe üti az orrát szól bele, amiről "papírja van": b a l e t t. Visszatérne?

6047   Búbánat 2021-01-17 10:52:36

Apáti Bence vélemény-cikke a Magyar Nemzetben:

Az őrület valósággá fog válni

2021. JANUÁR 16. SZOMBAT 11:00 2021. 01. 16. 13:39

„GENDERTERROR: NAGYKÖZÖNSÉG ELŐTT A SZOKNYÁS, TÜTÜS FÉRFIAK SZERELMI DUETTJEI”

„Spartacus a kereszten szenved. Legyőzték. Haláltusáját vívja. Lázálmai vannak, és miközben próbál ellenállni a Teremtő hívásának, lejátszódik előtte felemelkedésének és bukásának tragikus története. A harcok, a csaták, a kedvese, a nagy diadalok és végül: a bukás. Szerelme, Flavia pedig a kereszt és a lábai alatt összeomolva siratja a harcost, a győztes hadvezért, a szeretőt, az esendő, elbukott és halálra ítélt, megkínzott embert, Spartacust.

Seregi László 1968-ban még nem sejtette, hogy egy transzfób, a mérgező maszkulinitást hirdető heteronormatív balettet hozott létre, egy olyan alkotást, amelyik bebetonozza a férfi- és női szerepeket, és amelyet egyszer, talán az elátkozott 2020-as évben csúnyán meg fog haladni a progresszió. Pedig voltak erre utaló jelek.

Emlékszem, egyszer egy frissen szerződtetett filigrán olasz táncos, miközben épp a rabszolgák bonyolult és veszélyes koreográfiá­ját kellett volna gyakorolnia, mindenki legnagyobb megdöbbenésére spicc-cipőben kezdett pörögni-forogni, és a női szerepek mozdulatait ismételgette.”

„És itt ez a legutóbbi hír, amely azokról a bátor férfiakról szól, akik Balett 22 néven alapítottak egy olyan társulatot, amelynek tagjai kizárólag férfiak.”

 

6046   Edmond Dantes • előzmény6043 2021-01-17 09:59:25

Kedves joska141, időközben kiderült, -ld. ez alatt- hogy igaza van: kissé lejárt szavatosságú írásról van szó. Nem olvastam végig, de megragadott az a szolgai nemes hevület, ami a célszemély hozsannázását fűti. Az a szavatosság tehát nem járt le. Jó tudni, hogy ez a hevület egy járvány sújtotta, sajnos  majdnem előadásmentes  esztendő után is fennforog.

6045   Edmond Dantes • előzmény6044 2021-01-17 09:31:18

Kedves Amalgám, köszönöm. Nem emlékeztem rá, hogy a bemásolt írás nem friss,quasi újrahasznosított. Figyelemreméltó dolog. Akár üzenetértékű is lehet. Talán olyankor "reciklálnak" ilyesmit látható (!) ok nélkül és emlékeztetőül (kinek is?), ha fogy a levegő. Frissítés: közben visszapörgettem: igen, volt már és én is fenntartom, amit akkor írtam.

6044   Amalgám • előzmény6042 2021-01-17 08:19:14

Kedves Edmond, ez egy tavaly februári cikk, amely akkoriban a balettfórum 5972-5981 sz. hozzászólásainak témája volt. Úgy néz ki, új dátummal reposztolták a Mandineren, de a hivatkozást megnyitva a címsorban már a "20200213" dátumadat szerepel. Fenntartom vele kapcsolatban a korábbi vélekedésem (5975, 5981). Nem tudom, miért kerülhetett elő most.

6043   joska141 • előzmény6042 2021-01-16 21:24:40

Tisztelt Edmond Dantes! Köszönöm, hogy megosztotta a Mandiner mai (???), 11 óra 9 perckor kikerült cikkét. Talán a tisztelt „Játszótéri filozófus” nevű szerző valamivel korábban írhatta és úgy látszik most valahonnan az archívumból előkerült.

Nem igazán értem például a következő, idézett, mondatot:

„Az idei (!!!) Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház.” Most 2021.év van, most van „idén”, eddig még nem volt Diótörő, tavaly 2020-ban sem volt az ismert járványügyi intézkedések miatt. Akkor az „idei” szó melyik évre vonatkozik?

A nevezett szerző cikkének további részében a Keresztény Évadra hivatkozik a következő mondattal:

„Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.”

Nem igazán tudom, mit jelent „részt venni az értékőrzésben”, de biztos lehet ilyet tenni.

A Keresztény Évad tervezett balettprodukciói a Fidelio beszámolója alapján a következők:

„A balettek közül Michael Messerer átdolgozásában kerül színpadra Chabukiani Laurenciája és visszatér a repertoárra Ashton A rosszul őrzött lány és Eifman Karamazov testvérek című koreográfiája is. Ezek mellett olyan kortárs darabok lesznek láthatók Magyarországon először, mint Wayne McGregor a The White Stripes rockegyüttes zenéjére készített munkája, a Chroma vagy Alexander Ekman alkotása, az Episode 31.

Venekei Marianna Tűzmadarak címmel jelentkezik új koreográfiával Stravinsky zenéjére, majd a keresztény évad tematikájához a Kreol, kreál című kísérleti est kapcsolódik három egyfelvonásossal, melyek az amerikai kontinens latin és afrikai gyökerű keresztény közösségeinek hitélményéből táplálkoznak.”

A felsoroltak közül a keresztény érték őrzésében melyik vesz részt? A rosszul őrzött lány? A Tűzmadarak? A Laurencia? A Karamazov testvérek?

Jobban tisztelem a kereszténységet annál, mint hogy egy adott évad produkciói és egy adott vallás között párhuzamot keressek.

6042   Edmond Dantes 2021-01-16 17:21:07

A Solymosi-paradigma: balett és országimázs!

2021. január 16. 11:09

JÁTSZÓTÉRI FILOZÓFUS
Mandiner

A balett életmód és életstílus is egyben. A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

 

Jó ideje készültem már filozofálni a magyar balett kulisszák mögötti világáról. A Magyar Nemzeti Balettintézetben folyó magas fokú, mondhatni mesteri oktatást szülők és gyerekek tucatjai követik nyomon nap mint nap. Az intézet a Magyar Állami Operaház részeként a hazai és a nemzetközi kultúrszcénában egyaránt fontos és hiánypótló szerepet tölt be. Hiánypótló, mert a klasszikus balett alapjait ötvözi a korszerű tánctudással. Az intézet ugyanis missziójának tartja a belülről fakadó tánctudat minél korábbi elsajátítását, felszínre hozását már akár óvodás kortól kezdve.

A balett életmód és életstílus is egyben.

A stílus pedig, mint tudjuk, maga az ember.

És itt el is érkeztünk Solymosi Tamás balettművészhez, akit az elmúlt évadok során számos véleménycikkben megénekeltek már. Nevezték már ámokfutónak, tisztogatónak, a gender-őrületnek teret adó, magyargyűlölő művésznek, illették plágiumváddal és egyéb nemzetellenes címkékkel. Megmosolyogtató címkék ezek a lejáratás és bomlasztás posztkommunista eszköztárából. Ellenszere a zsigeri dac. Igazán sokrétű személyiség lehet a Direktor, gondolhatnánk. Mindig érdemes benézni a kulisszák mögé, ahol a király meztelen...  A stílus maga az ember. Nos, Direktor úr egy személyben a nemzeti balettstílus megtestesítője. Nem csalás, nem ámítás: egy kiforrott, vérbeli magyar, hazaszerető balettművész, aki tehetsége és szorgalma okán megjárta a világot jelentő deszkákat a Metropolitantől a bécsi vagy amszterdami Operán át az English National Balletig, majd hazatért; és kimunkált vízióit, nemzetközi inspirációit, átfogó szaktudását és kiterjedt kapcsolatrendszerét hazájában példásan kamatoztatva alkot, korszerűsít.

A mai virtuális világban is tényszerű statisztikák szerint egyre gyarapodó, mi több, lelkes publikum számára hozzáadott értékkel bír a Solymosi-igazgatta Nemzeti Balett egyre bővülő repertoárja, a minőségi magyar és külföldi koprodukciók, melyek mögött a szakma megfeszített csapatmunkája áll. Felismerve és a gyakorlatba átültetve a korszerű trendeket, az Intézet Solymosi Tamás címzetes és nemzetközileg jegyzett balettművész vezetésével hosszú távú víziókon alapuló tantervvel és holisztikus megközelítést alkalmazó metodológiával végzi a balett utánpótlás nevelést.

A magyar balett újra szép lesz, méltó régi nagy híréhez! És mégis, gyakorta olvasni gyalázó hangnemben íródott tollforgatásokat, amik lekicsinylik, pellengérre állítják az aktuális, művészeti pályázaton bemutatott és 2018-ban elfogadott igazgatói koncepciót.

Savanyú a szőlő, gondolhatjuk,

elnézve az operaházi előadások átlagon felüli nézőszámait és a generált bevételeket. Az idei Diótörő-szezonban 600 milliós árbevételt könyvelhetett el az intézmény. Idén rekordszámú előadáson ejtettek ámulatba kicsiket és nagyokat a Nemzeti Balett és Balettintézet művészei, és kikerült a teltház tábla, pedig a szakma egyes nagyjai már ősszel legyintettek: apad az igény a klasszikus értelemben vett karácsonyi Csajkovszkij-etűdre. Szárba is szökkent egy másfajta, korszerűbbnek gondolt Diótörő az Operettszínház produkciójában, ami a virtuális világ gondolatiságát igyekezett tükrözni, annak minden profanitásával egyetemben.

A Solymosi-féle balettvíziókat, csakúgy mint az emblematikus és a végletekig eredeti Ókovács-megközelítést, talán leginkább a szakrális és profán közötti ellentétekben lehet tetten érni. Napjaink egyik legnagyobb értéke a csipetnyi szakralitást a mindennapokba belopó művészet, legyen az alkotó vagy táncművészet egyaránt. Ezt őrzi az Operaház és a Nemzeti Balett is, fontolva, és nem az elvárt, trendszerű progresszió mentén haladva. Elég egy pillantást vetnünk a Keresztény Évad repertoárjára ahhoz, hogy részt vehessünk az értékőrzésben.

Solymosi Tamás sokak szemében megosztó személyiség. Mint minden valamire való vizionárius, mondhatnánk.

Hová visz ez az út, bátyám? Nem visz ez sehová, mi magunk megyünk rajta – tartja a bölcs székely mondás.

Felismerve a modern trendeket és vegyítve azokat a klasszikus nemzeti hagyományokkal, Solymosi direktor pontosan ezen az úton halad előre néhol magányosan, néhol pas de deux vagy pas de trois kombinációban. Nyomatékkal és kellő tekintéllyel szervezi az együttes felkészülését, nyomon követi az előadásokat a helyszínen és lelkesen szemlézi a kis növendékek vizsgabemutatóit. A balettmestereket és a művészeket is a minőség jegyében választja ki, dacolva az ellenszéllel és fittyet hányva az örök fanyalgókra.

Vigyázó szemetek Reá vessétek!

6041   Klára • előzmény6039 2021-01-04 13:00:13

Olvastam ezt a origo cikket az interneten. Ami éppen a számra jött volna, azt lenyeltem, itt sem teszem közzé.... Én ezt az egész "kultúrharc"-nak nevezett túldimenzionált koncepciót komplett idiotizmusnak tartom! Ha kiirtjuk a  kultúrából az említett darabokat és szerzőket, akkor a viszonosság alapján Európában nem kerülhet színpadra a Porgy és Bess? Netán letilltják az Aidát? Vagy nem hallgathatjuk Louis Armstrong felvételeit? Az operaházak nem adhatják le azokat a felvételeket, melyben fehér és színes énekesek együtt lépnek fel? A héten a MET stream műsorán  Pavarotti -operák vannak, nem egyben közülük ragyogóan éneklő színesbőrű partnerekkel!  

6040   Búbánat 2021-01-04 10:03:05

2021.01.04  13:50 - 15:15  M5 (HD)

Az életbe táncoltatott leány

 

magyar táncfilm,1964

 

A táncjáték a halálba táncoltatott lány legendáját dolgozza fel. A három rész a népi tánc, a klasszikus balett és a modern tánc eszközeivel a népmesék, a 18. századi rokokó és a hatvanas évekbeli nagyváros környezetében mondja el a mesét, melyben a fekete ember varázslata elveszi szerelmétől a lányt. De a modern világban, az utolsó rész báli forgatagában a lány már nem marad egyedül, a többi fiatal segítségével megszabadul a piros cipellő varázslatától, és sikerül szerelmesével maradnia.Banovics Tamás emlékére.

Rendezte: Banovich Tamás


Főszereplők: Sipeki Levente, Orosz Adél, Major Tamás, Gobbi Hilda, Galántai Zsolt, Vass Irma

6039   Amalgám 2021-01-04 08:13:30

Úgy tűnik, a nemzetközi kultúrharc, vagy pontosabban annak faji dimenziója visszavonhatatlan módon elérte a balettéletet is, ami – legalábbis a komolyzene, számos köztéri szobor és a sakkjáték terítékre kerülése után – bizonyos mértékig sejthető volt egy olyan művészeti ág esetében, amelynek főműveiben fekete és fehér hattyú jelenít meg egymástól különböző erkölcsi és érzelmi minőségeket, vagy éppen a darabok esztétikai csúcspontjának számítanak a ballet blanc karjelenetek. Műsoron maradhat-e A diótörő, A hattyúk tava és A bajadér Párizsban? Az ezzel kapcsolatos fejleményekről szóló beszámoló és a kérdés elemzése – szigorúan jobboldali megközelítésben, mindenkor elmaradhatatlannak tűnő világhírű publicista (a jelen esetben: Mathieu Bock-Côté) megidézésével – az origo.hu hasábjain itt olvasható. És vajon miféle panaszokat tár a közvélemény elé társulatával kapcsolatban a Staatsballet Berlin fekete bőrű balerinája a BBC által közreadott videóriportban? Erről személyesen Munk Veronika főszerkesztő tudósít minket a telex.hu oldalain, a baloldali média elkötelezett olvasóinak biztos örömére itt.      

6038   Búbánat 2020-11-29 12:36:55

Róna Viktor táncművészről jelent meg kötet

Kultura.hu, 2020. november 20.

"Róna Viktor – Herceg a vasfüggöny mögül címmel jelent meg kötet a magyar tánctörténet rendkívüli egyéniségéről. A balettművész pályaképét megrajzoló, gazdagon illusztrált könyvet pénteken online beszélgetésen mutatják be a közönségnek."

A Petőfi Irodalmi Múzeum – Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (PIM-OSZMI) Róna Viktor (1936-1994) emlékkiállításához kapcsolódva megjelenő kötet bemutatóján Lőrinc Katalin táncművész, koreográfus, egyetemi tanár, valamint Gara Márk és Halász Tamás tánctörténész vesz részt. A beszélgetés az OSZMI honlapjáról érhető el.

6037   Búbánat 2020-10-11 18:50:03

2020. október 11-én (vasárnap) 21:05-től látható felvételről Rosztyiszlav Zaharov és Borisz Aszafjev A bahcsiszeráji szökőkút című balettje az M5 csatorna műsorán.

Puskin azonos című költeménye alapján a szövegkönyvet írta: Nyikolaj Volkov
Fülöp Zoltán tervei alapján a díszletet rekonstruálta: Kerekes Szilárd
Jelmeztervező: Rományi Nóra

A főbb szerepekben: Komarov AlekszandrFelméry LiliBalázsi Gergő ÁrminKekalo IuriiKerényi Miklós DávidSarkissova Karina

Közreműködik a Magyar nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház Zenekara.

Vezényel: Yannis Pouspourikas

A felvétel 2018. március 18-án készült az Erkel Színházban.

6036   Búbánat 2020-09-25 10:16:16

2020.09.25  21:05 - 22:35  M5 (HD)

Az életbe táncoltatott leány

magyar táncfilm,1964

 "A táncjáték a halálba táncoltatott lány legendáját dolgozza fel. A három rész a népi tánc, a klasszikus balett és a modern tánc eszközeivel a népmesék, a 18. századi rokokó és a hatvanas évekbeli nagyváros környezetében mondja el a mesét, melyben a fekete ember varázslata elveszi szerelmétől a lányt. De a modern világban, az utolsó rész báli forgatagában a lány már nem marad egyedül, a többi fiatal segítségével megszabadul a piros cipellő varázslatától, és sikerül szerelmesével maradnia."

Banovics Tamás emlékére.

Rendezte: Banovich Tamás

Főszereplők: Sipeki Levente, Orosz Adél, Major Tamás, Gobbi Hilda, Galántai Zsolt, Vass Irma 

6035   Siegfried 2020-09-07 20:49:20

Interjú Kiss Jánossal:

https://www.origo.hu/kultura/20200730-kiss-janos.html

6034   Edmond Dantes 2020-09-03 21:39:23

Koronavírusos lett egy balettművész - Tesztelik az együttes többi tagját is.

Az Index információi szerint koronavírus-fertőzés miatt két nap szabadságra küldték a Magyar Nemzeti Balett művészeit. Úgy tudjuk: egy olasz táncos tesztje lett pozitív. A következő napokban a Magyar Állami Operaház balett együttesét, a Magyar Nemzeti Balett valamennyi művészét, és közreműködőjét tesztelni fogják COVID19-re. 

6033   Edmond Dantes • előzmény6032 2020-08-30 08:46:46

Holgyek ... es/vagy urak. Olvashattuk, tudjuk, az abuzus "nem valogat". Balettiskolaban, egyhazak kornyeken, agrariumban, mashol sem. 

6032   nizajemon 2020-08-29 19:27:01

Itt nagy dívat köldöknézegetően leszólni mindenkit,aki nem vágja úgy a dolgokat,mint aki hivatásszerűen foglalkozik velük. Hölgyek-urak....annyit elmondhatok az agráriumban töltött évtizedek után,hogy bár ott sem angolkisasszonyok teázgatnak grófokkal, elhálják a nászt,ha az idők  szava megköveteli,de ilyen undorító hatalommal visszaéléseket,alázásokat nem tapasztaltam.Hányinger az egész.Egy-két szemet csak ki kellett volna kaparni hölgyek.Hierarchia ide-oda.

6031   Edmond Dantes 2020-08-29 18:19:47

Szexuális visszaélés gyanúja után távozik a Táncművészeti egyik oktatója

Miután az Azonnali szexuális visszaélés gyanújáról írt cikket júliusban, távozik a Táncművészeti Egyetemről Sebestyén Csaba. A lap szerint más, a durva pedagógiai módszerek miatt bírált oktató pedig maximum a most futó évfolyamait viheti végig.

Az Azonnali korábbi cikkében az egykori táncművészeti főiskola korábbi balettnövendékei számoltak be 15-20 évvel korábbi megaláztatásokról, fizikai erőszakról, szexuális visszaélésekről.

Sebestyénről több egykori növendéke állította, hogy szexuális visszaélést követett el vele szemben. Perlusz Sándor egykori balettmester pedig arról beszélt, hogy Sebestyént más zaklatási ügyek miatt a kilencvenes években ki is rúgták már. Sebestyén ezután perrel fenyegette őt, így a kirúgásról szóló állítást Perlusz visszavonta, a szexuális visszaélésről szólót viszont nem. Sebestyén Csaba egyébként minden állítást tagad, viszont mégis könnyen belement az intézménytől való távozásba.

Bolvári-Takács Gábor intézményvezető az Azonnalinak megerősítette a hírt, hozzátéve, hogy közös megegyezésről van szó. „Egymás után ültem le a mesterekkel, akik a cikkben szerepelnek, és még jogviszonyuk van az MTE-vel. Az állítások súlyosságának sorrendjében először Sebestyén Csabával, aztán Sebestény Katalinnal beszéltem. Sárközi Gyula már húsz éve nem tanít az intézményben és Keveházi Gábornak sincs élő szerződése az egyetemmel” – nyilatkozta a lapnak a vezető. A Sebestyén Csabával kötött megállapodás szövege szerint a Magyar Táncművészeti Egyetem jó hírnevének megtartása szükségessé teszi a gyanúba keveredett férfi munkavállalói jogviszonyának megszüntetését. Sebestyén egyébként perrel fenyegette az Azonnalit is.

Sebestyén Katalinnal szemben az állítások minősíthetetlen hangnemről és megalázó bánásmódról szóltak, míg Keveházi Gábor kapcsán nyílt szexuális utalásokat, valamint erőszakos viselkedést emlegettek. Ők ketten egy-egy nyílt levelet juttattak el az Azonnalihoz, ebben Keveházi többek közt azt írta: „próbálunk harcolni minden egyes növendék érdekében. Lehet, hogy a harc közben néha kiabálunk, valóban, az első pár évben, szinte idomítunk.”

Az arra vonatkozó kérdést, hogy Keveházi kap-e még megbízást, Bolvári-Takács elhárította, míg Sebestyén Katalinról azt mondta: megállapodtak, hogy a mesternő csak a balettmester-oktatásban résztvevő osztályát viszi végig. A 80 éves Sebestyén viszont állítja, visszavonulása a saját döntése, és annak nincs köze a júliusi cikkben megjelentekhez. (Forrás: Magyar Hang)

6030   Edmond Dantes • előzmény6029 2020-07-31 10:36:20

Ugye nem lepődik meg senki, ha nem lepődöm meg az olvasottakon? Pont "ott" nem? És vajon a táncos társulatoknál? Nem sorolom őket. Csak az ne történjék, hogy a lassan már teljes (előadó)művészeti életünket beborító meetoo-cunami egyes elemei szép lassan kioltják egymást vagy egyenként kialusznak. Mert ez látszik kibontakozni, jobban mondva egyenként és összességében halványulni: Vígszínház, Újszínház, Operettszínház, a nyilvánvalóan politikai térbe terelt ("ballibezős") Katona- és SZFE-"ügy(ek)", most MTE..

6029   Amalgám 2020-07-31 06:05:55

Úgy tűnik, hogy a héten szép csendben, észrevétlen módon újabb szakaszába lépett a Magyar Táncművészeti Egyetemen kibontakozott zaklatási botrány. A témában július 27-én, hétfőn jelent meg egy szerzőként Galavits Patrik által jegyzett, terjedelmes cikk az azonnali.hu-n, amelyben nem egy korábbi növendék a nevét is vállalva nyilatkozik az intézményben régebben történtekről, és amelyben elkövetőként megneveznek több olyan személyt is, aki érintett az ottani visszaélésekben. Az események cikkben állított széles skálája – úgy tűnik – a fizikai erőszaktól kezdődően a növendékek megalázásán át a szexuális zaklatásig és a korrupcióig, gazdát cserélő borítékokig terjedt, de lehet olvasni a tizenéves növendékeit a visszaemlékező riportalany szerint rendszeresen összekarmoló balettmesternőről is. Sajnos úgy néz ki, hogy a botrány magasabbra ér az előzetesen vártnál, az írásban pedig kifejezetten nagynevű, korábban a magyar balettélet és balettképzés meghatározó alakjainak számító személyek is említésre kerülnek. Az esetükben különös aggodalomra ad okot, hogy a cikk megjelenése óta tudtommal egyáltalán nem reagáltak az abban megfogalmazottakra, mint ahogy nem reagáltak az újságíró által az írás elkészítése során hozzájuk intézett megkeresésre sem. Az ügy különleges szereplőjeként ugyanakkor ebben az esetben is felbukkan a hasonló zaklatási botrányok mellőzhetetlen karaktere, A Perrel Fenyegetőző Ember, aki ügyvédjén keresztül – egyedüli kivételként – válaszolt a szerző által feltett kérdésekre, egyúttal pedig lelkiismeretesen gyakorolta is névadó tulajdonságát. A válasz egyebekben tagadó jellegű volt.      

 

Az Egyetem rektora, Dr. Bolvári-Takács Gábor másnap az intézmény honlapján közzétett nyilatkozatban reagált a cikkre, amelyben többek között sajnálkozik és bocsánatot kér „mindazoktól, akik korábbi tanulmányaik során személyükben sérelmet, pedagógiailag helytelen bánásmódot tapasztaltak, illetve éltek meg”, illetve munkáltatói intézkedést, etikai eljárást és büntetőeljárást helyez kilátásba. Ezeken túlmenően a közleményből számomra úgy tűnik, hogy a rektor úr álláspontja szerint mostanra már minden rendben van az intézményben.

 

Az azonnali.hu-n megjelent első cikk itt, az MTE rektorának közleménye itt, a szerzőnek a rektor közleménye kapcsán az azonnali.hu-n 2020. július 28-án megjelent újabb cikke pedig itt olvasható. A cikkekben megjelent vádakhoz álláspontom szerint az ügy jelenlegi szakaszában kizárólag az ártatlanság vélelmén keresztül lehet közelíteni, ezért pillanatnyilag az azokban megfogalmazott állítások valóságtartalmának elfogadása nélkül bízok benne, hogy mindazok az érintettek, akik eddig még nem reagáltak a vádakra, rövid időn belül a nyilvánosság elé lépnek, és a magyar balettélet közvéleményét megnyugtató módon tisztázzák álláspontjukat a személyüket ért gyanúval kapcsolatban.    

6028   Klára • előzmény6027 2020-07-05 18:40:38

Egyetérek! Kedvezőbb lett volna egy tv műsor! A yt-n számos igen jó  felvétel van, sőt egy Lakatos Gabrielláról készült film is megtalálható.

6027   Búbánat 2020-07-05 14:18:13

Bartók Rádió ma délutáni műsora

17:30 – 18.30  "Muzsikuslegendák" 

Lakatos Gabriella táncművész


Szerk.-mv.: Némethy Attila

 

(Kicsit furcsa számomra, hogy egy balettművészről a rádióban hallunk összeállítást...) 

6026   mandarina • előzmény6024 2020-06-07 16:23:52

Tény, hogy a válaszok sem túl pengék.

No de a kérdések is nagyon gagyik, és csak ismétlik a semmit.

Nevesíteni kell, a bántalmazó tanárokat, és szólaljanak meg azok  is, akiket bántalmaztak. Ezek nélkül a me too semmit nem ér.

Tényleg összemosódik minden, ami 20 éve volt, és ami most van.

A húsz évvel ezelőtti bántalmazottak nem mernek MOST, MA kiállni?

Akkor bizony a szakmán belül kell tisztázni, miért nem... Hiszen az említett mesterek többsége már nem is él, de a többi sem aktív...

Kiállás nélkül nincs változás.

A cikkírfó meg nagyon dilettáns, ez is ront az ügyön. Csodálkozik, hogy a balett fegyelmet igényel... ne már...

6025   Búbánat 2020-06-07 09:51:06

Az M5 csatorna sugározza ma este:

2020. június 7. vasárnap 21:00 - 22:25

Boris Eifman / Szergej Rahmanyinov / Mogyeszt Muszorgszkij / Richard Wagner: Karamazov testvérek (balett)

Az Erkel Színházban 2019 novemberében bemutatott balett-előadás felvétele.

(2020) (85')

6024   joska141 2020-06-05 07:06:03

Hosszú-hosszú interjú jelent meg az interneten a Magyar Táncművészeti Egyetem vezetőivel. Az interjú elolvasható az alábbi linken:

https://wmn.hu/kult/52961-nem-tudom-miert-gondoljak-az-emberek-hogy-egy-muvesz-elete-fenekig-tejfel--interju-a-magyar-tancmuveszeti-egyetem-vezetoivel

Az interjú – többek között – reflektál a más fórumokon már többször említett hatalommal való visszaélés, megalázás, fizikai és verbális abúzus témájára.

„Természetesen” – „mi már előtte, még mielőtt világszerte kirobbant”, „a mi etikai kódexünk”, „a mi erre biztosított felületeink” és így tovább.

Az interjút olvasva az az érzésem volt, mintha egy már sokszor olvasott-hallott sablonszöveget látnék újra, a név – Magyar Táncművészeti Egyetem – tetszőlegesen behelyettesíthető bármilyen más, utóbbi időben közszájon forgó intézet nevével.

Tárgyilagosan meg kell említeni, hogy valamennyi érintett intézmény vezetőinek volt hol „tanulnia” ezeket a fajta nyilatkozatokat. A koronavírus Operatív Törzs tájékoztatójában minden nap szerepel: „mi mindent megtettünk”, „eredményes a védekezés”, „aki ennek ellenére elhunyt, az csak idős, krónikus betegségben szenvedő volt, aki…”.

Szóval nálunk minden szép és jó, Mozart (és Gottlob Stephanie) szavaival: „Akinek ennyi jó kevés, azt érje gáncs és megvetés”

6023   Búbánat 2020-05-26 14:17:56

Interaktív tabló - Kozmér Alexandra

/Az Operettszínház honlapjáról/

2. Milyen út vezetett téged a Budapesti Operettszínházba?

Igazán szerencsésnek mondhatom magam, úgy érzem, szeretnek az égiek, hiszen a 21 év operaházi, vezető magántáncosi tagságom után, ahol finoman szólva elfogyott körülöttem a levegő, a legjobb pillanatban hívott Apáti Bence gyakorlatot tartani az Operettszínház balettegyütteséhez. Később ifj. Harangozó Gyulával felkértek a készülő Diótörő női főszerepére is, ez volt az én "próbatáncom" a társulathoz.

3. Mi az a három legfontosabb szakmai siker, amit elértél idáig?

Mivel nagyon tudom értékelni a kisebb sikereket is, így nehéz kiemelni "csak" hármat. Ahogy elkezdtem ezen gondolkodni, számtalan jutott eszembe. Inkább olyanokat tudok felsorolni, amikre büszke vagyok. Az operettszínházas Diótörő benne van ebben a háromban, ahogy életem első Hattyúk tava főszerepe is, hiszen mindkettőt egy szakmailag nehéz periódus, nagyobb kihagyás után táncoltam. Hálás vagyok a sorsnak, hogy dolgozhattam Seregi Lászlóval, aki igencsak fukarkodott a szereposztásokkal. Nagyon megválogatta, hogy kinek ad oda egy-egy szerepet, hiszen darabjait nem pusztán technikailag kellett magas szinten eltáncolni, de elvárta azt is, hogy tökéletesen az általa megálmodott figurává váljunk. Így lehettem én 14 év alatt az ötödik Makrancos Katája. Ahogy Pártay Lilla alkotásaiban is megtiszteltetés volt minden szerep. Talán a II. Nureyev Nemzetközi Balettverseny első díja kedves még a szívemnek, amely még főiskolásként meghozta első operaházi főszerepemet, a Diótörőben.

6022   Búbánat • előzmény6021 2020-05-24 19:34:05
6021   Búbánat 2020-05-24 11:12:59

„Emlékezés egy hercegnőre”

/Antal Miklós/

2020. MÁJUS 24. VASÁRNAP 07:45 -  MNO.hU

"Esterházy-Ottrubay Melinda száz évvel ezelőtt, 1920. május 24-én született.

A Magyar Királyi Operaháznak első prima ballerina assoluta-ja Esterházy Pál herceg oldalán találta meg az igaz szerelmet. 1956-ban Svájcban telepedtek le, s egészen a herceg 1989-es ­haláláig ott éltek. Férje végrendelete alapján egyedüli örököse lett a hatalmas vagyonnak, amelyet magánalapítványokba szervezett, s ezzel létrehozta az örökség sikeres kezelésének alapjait.

Esterházy Melinda hercegné 2014. augusztus 28-án, 94 évesen hunyt el, földi ­maradványait Paul Iby nyugalmazott püspök áldása után Kismartonban, a Szent Mihály ferences templomban található Esterházy-kriptában helyezték örök nyugalomra.

A 100. évforduló alkalmából a Duna World csatornán holnap (Búbánat: már ma, vasárnap,  14 óra 50 perckor) az Asterfilmnek a hercegné életéről készült dokumentumfilmjét vetítik le A nap belülről süt címmel.

A kismartoni Hegyi-templomban 16 órakor a járványügyi szabályok betartásával megemlékező szentmisét tartanak.

Galántai Esterházy Melinda hercegné dr. Ottrubay Dezső törvényszéki elnök lányaként 1920-ban látta meg a napvilágot. Hétévesen balettórákat vett, az apja a sikeres érettségit tűzte ki annak feltételeként, hogy lánya folytathassa balett-tanulmányait Brada Ede osztályában az Operaházban. 1935-ben Párizsban, Ljubov Jegorova tanítványaként tökéletesítette tudását, itt ismerkedett meg a modern balettművészettel is.

Huszonnégy évesen a Magyar Királyi Operaházban prima ballerina assoluta lett. Esterházy Pál herceggel 1946-ban kötött házasságot, aki ekkorra az államosítás ­miatt elveszítette vagyonát. Miután férjét 1948-ban, két röpke évnyi magánéleti boldogság után a Mindszenty-perben 15 év börtönre ítélték, a félelem és reménykedés évei következtek. Az 1956-os forradalom alatt Esterházy Pál kiszabadult, és a hercegnével a kismartoni vagyont kezelő hivatalnokok és tanácsadók segítségével nyugatra menekült. Pál herceg 1989-ben bekövetkezett halálakor Esterházy Melinda lett az egyedüli örököse, ezzel rá hárult a több mint 500 éves Esterházy-vagyon kezelése.

2016-ban a kismartoni Esterházy-kastélyban kiállítást szenteltek a hercegné emlékének, amely Esterházy Melinda – Sok jóval ajándékozott meg az élet címet viseli. A kiállításon betekinthetünk az életébe, táncoskarrierjébe és magánélete pillanataiba is. Bár a kiállítás május 16-tól újra látogatható, az országok közötti turisztikai forgalom még nem engedélyezett, de az esterhazy.at/hu című honlapon digitális formában is elérhető."

6020   Siegfried 2020-05-18 21:20:58

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet podcast sorozatot indított, melynek 2. részében beszélgetést hallgathatunk Róna Viktorról Keleti Éva fotóművésszel és Halász Tamással színháztörténésszel.

https://szinhaz.online/rona-viktorrol-keleti-evaval-es-halasz-tamassal-elindult-az-oszmi-podcast-sorzata/

6019   Siegfried 2020-05-12 06:35:21

Tegnap, május 11.-én a Bartók Rádióban is megemlékeztek Seregi Lászlóról, aki 2012. május 11.-én hunyt el. A pár perces részlet a Spartacus balettről szól, meghallgatható a https://mediaklikk.hu/bartok/# lapon 15:58:50-től.

Internetes böngészés alapján találtam erre a cikkre:

https://oszmi.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=559&catid=2

Érdekessége, hogy többek között hivatkozik momus egyik 2016-ban megjelent cikkére, melyet IVA írt.

 

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1877 • Dohnányi Ernő, zeneszerző, karmester († 1960)
1907 • Sárdy János, énekes († 1969)
1915 • Mario Del Monaco, énekes († 1982)
1950 • Kelen Péter, operaénekes
elhunyt:
1924 • Ferruccio Busoni, zongorista (sz. 1866)