vissza a cimoldalra
2022-11-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21614)
Társművészetek (2583)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
A díjakról általában (1177)
Balett-, és Táncművészet (6149)
A nap képe (2349)
Pantheon (3193)
Operett, mint színpadi műfaj (5258)
Kimernya? (4683)
Momus-játék (6352)
Sass Sylvia (490)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3306)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)
Rost Andrea (2134)
Kolonits Klára (1237)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (Búbánat, 2004-10-26 21:12:09)

- koncertek, előadások, események, élmények -
   
5766   Hangyász • előzmény5764 2022-11-25 14:09:33

Az is nagyon messzire vezetne, miről számol be az ÚZÚ Kovács Samu vezetésével. Izgatottan várom a következő adást, mert szerdán ott volt az elefántok nagy barátja.

5765   Hangyász • előzmény5764 2022-11-25 14:07:33

Köszönöm a kiigazítást. Hollerungra ne itt térjünk ki.

5764   oberon • előzmény5763 2022-11-25 12:36:57

Már korábban leesett a tantusz, mert Hollerung Gábor vezényletével a Zeneakadémián, 2003. november 23-án elhangzott. Igaz, akkor sem vett róla tudomást senki. Az Új zenei újság következő adásában Kovács Samu azt mondta, hogy semmilyen érdemleges nem történt a hazai koncertermekben. És azóta is többször előadták ők (BDZ, BAK, Hollerung).

5763   Hangyász • előzmény5762 2022-11-25 09:29:23

Utána jött a covid miatti hisztéria, és minden kulturális eseményt felfüggesztettek. (Legnagyobb örömömre a popszar kategóriába tartozókat IS.) Ezt a darabot 1972 és 2007 között nem játszották Budapesten, amely információt legfeljebb drága jó Virány Gábor tudná megerősíteni. 2007 decemberében viszont Simon Rattle, a Monteverdi Kórus és a Felvilágosodás Korának Zenekara szólaltatta meg a MüPá-ban, csodálatos, bár botrányosan foghíjas (jó, ha 40% hallgató foglalt helyet) előadásban. Erre magyar előadóknak is leesett a tantusz, csakhamar Kocsis és a CB adta elő, de ha nem tévedek, a 2020 márciusi Vásáry-koncert előtt ugyancsak megszólaltatták.

5762   Beatrice • előzmény5761 2022-11-25 03:01:21

2020 márciusában a Zeneakadémián előadták a művet Vásáry Tamás vezényletével, a Bartók Rádió közvetítette.

5761   lujza • előzmény5760 2022-11-24 23:19:58

Azt hiszem, nem sokan voltak ott, akik jól ismerték már ezt a Schumann művet. Nekem is épp úgy újdonság volt, mint a múlt héten az Alfonso és Estrella. Szerencsére mindkettő szép élmény volt.

Láng Dorottya a Müpában már többször fellépett, az Operában, azt hiszem, még soha. Pedig gyönyörű hangú fiatal mezzo, tökéletesen pótolta Schöck Atalát, és szépen illeszkedett a hangja Kolonits Kláráéhoz.(És nem mellesleg, mivel nem itthon tanult és dolgozik, kiváló a német kiejtése is.)

5760   Beatrice 2022-11-24 20:00:27

Tegnap a Vigadóban Schumann romantikus, világi oratóriuma, Az éden és a péri hangzott fel.

Először találkoztam a művel, amely egy megható, allegorikusnak is tekinthető keleti témájú történeten alapul: a címszereplő péri egy angyalféle, aki ki van tiltva a Paradicsomból, nagyon szeretne oda visszakerülni, nagyon meg is dolgozik érte, végül sikerrel. Az a "vizsgafeladata", hogy olyan ajándékot vigyen a mennybe, ami Isten (itt: Allah) szívének a legkedvesebb. Hogy mi a megfelelő ajándék, arra neki kell rájönnie. Sokat röpköd ezügyben. Több próbálkozás után egy megtért bűnös könnye lesz az az ajándék, ami újra megnyitja neki a menny kapuját.

A szövegkönyv Thomas Moore ír költő művén alapul. Az nem derül ki a librettóból, hogy a péri miért van kitiltva. Mivel több péri is szerepel a műben (a többieket a kórus jeleníti meg), akiket szintén száműztek, lehet, hogy ez valami kollektív büntetés. (Egy Schumann művéről szóló tanulmányban azt olvastam, hogy az eredeti Moore-műben az a péri "bűne", hogy egy bukott angyalnak és egy halandónak a gyermeke. Ez a magyarázat azonban nem jelenik meg Schumann oratóriumában.)

Elöl ültem, itt nagyon plasztikus volt a hangzás (a terem hátuljában nem ilyen jók az akusztikai viszonyok). A színvonal magas volt minden közreműködő tekintetében, nem volt egyetlen gyenge láncszem sem. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar nagyszerűen szólt Attilio Tomasello értő keze alatt.

A szólisták közül a főszereplő périt megjelenítő Kolonits Klára a karmesteri pulpitustól balra helyezkedett el, míg a többi énekes (Brickner Szabolcs, Láng Dorottya, Szalai Ágnes, Kovács István) akik narrátornak, angyalnak és egyéb szereplőknek kölcsönözték a hangjukat, a jobb oldalon voltak.

Kolonits Klára átszellemülten angyali volt, szinte láttam a szárnyakat a hátán. És persze szárnyalt az éneklése. Nagyszerű volt Brickner Szabolcs narrátorként, kicsit valahogy Bach oratóriumainak evangélistáival rokon ez a szerep. Kellemes felfedezés volt Láng Dorottya, aki beugróként is kiváló volt. Némi feszültség volt látható az arcán, feltehetően a beugrás miatt, de ez a hangi teljesítményét nem befolyásolta. Szép a hangja és jól tudja használni. Szalai Ágnes az énekkar tagja, ebből az énekkarból jó néhányan fellépnek szólóban is különféle helyszíneken, igen jó színvonalon, és most se volt másként. Kovács István megint megörvendeztetett bennünket szép hangjával és kulturált éneklésével.

Manapság nem annyira gyakori, hogy egy előadás ennyire egyenletesen jó legyen. Gratuláció minden közreműködőnek!

5759   lujza • előzmény5758 2022-11-23 02:24:44

Köszönöm, hogy írtál róla! Nekem is élmény egy ilyen este. Tényleg remek énekesek szerepelnek mindig, akik kiválóan rögtönöznek még a legnehezebb áriák éneklése közben is. A két műsorvezetőt pedig élmény hallgatni, gondolatébresztő mindaz, amit tőlük hallunk. A Violetta-Germont kettőst igazán megkönnyeztem, annyira megrendítő volt ebben az előadásban, Göttinger instrukciói alapján. Nemrég láttam a Traviatát MET moziban, igazán jó volt Nadine Sierra, de meg se közelítette azt a hőfokot, ahogy most Kolonits Klára előadta a megsemmisülését, mikor ráébred a boldogsága elvesztésére.

Ezek után a második részt szerencsére már inkább vidámra hangolták, hogy feloldódjon az a feszültség, ami előzőleg bennünk keletkezhetett.

5758   Beatrice 2022-11-22 23:35:09

Remekbeszabott Operabeavatót kapott tegnap a teltházas közönség a 6szín Teátrumban. A téma annak a súlyos csapásnak a pillanata volt, amikor egy operai karakter számára gyakorlatilag minden összeomlik, nem marad neki semmi valós perspektíva.

Az ezt illusztráló két, nagyon ismert operai jelenet így új megvilágításba került, és csöppet sem volt elcsépelt és unalmas (amúgy se tud számomra unalmas lenni semmi, amiben Kolonits Klára és Dinyés Dániel szerepel). A két jelenet a Violetta-Germont papa duett a Traviatából, valamint a négyes a Rigolettoból volt. A sorozat házigazdái Dinyés Dániel és Göttinger Pál, az énekesek Kolonits Klára, Sahakyan Lusine, Szélpál Szilveszter és Tötös Roland. Fotó a közreműködőkről.

Kolonits Klára csodálatosan énekelt és játszott (csakúgy, mint Szegeden a nyári Traviatában), Tötös Roland remek Herceg volt, Sahakyan Lusine igazi "dögös" mezzo hang (és jó színésznő), és Szélpál Szilveszternek se kellett szégyenkeznie.

Egy énekesnek rangot jelent az Operabeavatóba bekerülni, a szokásos előadói kvalitásokon kívül oda-vissza kell tudni hangilag a szerepet, bármelyik ütemnél tudni kell belépni, tudni kell rögtönözni (nincs előzetes próba), és a humor se hiányozzon (minden szereplő bőviben volt ennek, és szemmel láthatólag ők is jól szórakoztak az oldott légkörben). Ezúttal a nézőknek még mobilozni is szabad volt, mert a Traviata-duett olaszul ment, és Göttinger Pál feltöltötte a Facebookra a magyar fordítást. (A Rigoletto-jelenet aztán magyarul volt.)

Lehetetlen reprodukálni, mi mindenen mulattunk, és mi mindenről tanultunk. Mindig élvezem Dinyés Dániel azon demonstrációit, hogy egy másod-harmadrangú zeneszerző hogyan oldana meg egy-egy dolgot, zárna le egy-egy frázist, komponálna meg egy kíséret-részletet, és ezzel szemben mit csinált a zseni (Verdi, Mozart...), és ez miért adekvát és hatásos. Az is nagyon érdekes, hogy Göttinger Pál, aki egy szimulált rendelkező próbán ad utasításokat a szereplőknek, mennyire ellentétes felfogásban tud egy-egy részletet játszatni. Pl. a Rigoletto-négyesben, a Maddalena-Herceg évődésben először a Hercegnek afféle Don Giovanniként kellett viselkednie, akinek csak a hódítás a fontos, míg Maddalenának rühellnie kellett, hogy az x-edik kocsmatöltelék csapja neki a szelet eléggé primitív módon. Aztán úgy is el kellett játszani a dolgot, hogy a Hercegnek hirtelen valóban mélyen bele kellett szeretnie Maddalenába, annak pedig rá kellett jönnie, hogy az álruhás Herceggel van dolga, és ettől odáig meg vissza kellett lennie.

Az is nagyon jó az Operabeavatóban, hogy sok fiatal van a nézőtéren, nem csak ősz fejek. Vannak olyanok, akik először járnak ott (onnan tudom, hogy Göttinger Pál megszondáztatta a közönséget ezzel a kérdéssel). És vannak, akik visszatérnek - először, másodszor, sokadszor.

Ebben az évadban két helyszínen fut két különböző Operabeavató-sorozat: a 6színben egy-egy téma köré épülnek az epizódok, míg a Magyar Zene Házában a Bánk bán van ízekre szedve.

Az egyik korábbi 6színi epizódról itt olvasható Mezei Néző beszámolója.

5757   macskás 2022-11-19 14:42:11

5757

5756   Edmond Dantes 2022-11-19 13:08:08

Átok ül a MüPa Zenekari páholy nevű bérletén. A 2020/21-es évad 4 koncertjéből kettőt, a 2021/22-esben a teljes sorozatot elmosta a járvány. 2022/23-ban más átok sújt: a 4 előadásból egy lezajlott, egy másikat töröltek, egy harmadikról pedig most érkezett értesítés, hogy műsor- és szereplőváltozás lesz. Vajon még mi vár ránk és a negyedik koncertre? Utóbbira mi várunk.

5755   perempe • előzmény5751 2022-11-18 09:33:29

tegnap nagyon tetszett a Nemzeti Filharmonikusok koncertje a Vigadóban,

szerintem volt olyan jó. Cantelli elmehet a picsába!

 

kövezzetek meg, de a Zeneakadémia Zenekara Csajkovszkij 6. is nagyon jó volt hétfőn, és talán nem csak egyetemi zenekarokhoz képest.

5754   Klára • előzmény5752 2022-11-12 09:11:40

Köszönet a Ligetiért!

5753   lujza • előzmény5752 2022-11-12 02:29:11

Hű, ezt okvetlenül meghallgatom végig!

5752   takatsa • előzmény5751 2022-11-11 11:10:20

Tényleg vehemensen és óriási mozdulatokkal vezényelt, nemcsak a kezével, hanem az egész testével, de mindent vezényelt, pl, két kezével aszinkronban, amikor különböző ritmusokban játszott a zenekar egyik illetve másik része. Látványos volt, amit csinált, de nem öncélú. A Ligeti mű óriási volt, igazi hatásvadász, ráadás darab. 

Ligetiről egy másik műve jutott az eszembe. Jó lett volna tegnapra egy ilyen hegedűs. :)

5751   Sipi 2022-11-11 10:33:09

A tegnap estével kapcsolatban én is hozzászólnék. Sosztakovics: egyetértek az előttem szólókkal, sajnos aki eddig nem tudta hogy ez miért zseniális mű, az ebből az előadásból sem tudta meg... Voltak szép pillanatai, de nem éreztem összefogottnak, a textúra néha zavaros volt, nem állt össze, Viktoria Mullova előadásáról pedig már az előttem írók elmondták a lényeget.

Penderecki és az egyébként Boldoczkinak dedikált Concertino: kárpótolt a Sosztakovicsért. Én nem ismertem a darabot, de már rajta is van a wish listemen a Boldoczk-féle felvétele. Nagyon jó volt.

Én egyedül a zenekarral kapcsolatban nem értek egyet az előttem szólókkal: én azért nem voltam tőlük elájulva. Jó, de hogy a világ (egyik) legjobbja lenne azt én a tegnapi este alapján nem jelenteném ki. Nekem Nott is kissé túlmozgásosnak tűnt, de ez ízlés kérdése. A ráadásként kapott Ligeti "Román koncert" utolsó tétele jó volt, egyébként a Warner Ligeti-dobozában is Nott vezényli az ott amúgy frenetikus felvételét (azon a Berlini Filharmonikusokkal).

5750   Beatrice • előzmény5749 2022-11-11 00:02:31

Mullova engem sem igazán fogott meg, Boldoczki viszont nagyon. Mint mindig. Nem mellesleg a Penderecki-versenymű az ő számára íródott.

5749   takatsa 2022-11-10 23:37:03

Mindig tudtam, hogy a Suisse Romande a világ egyik legjobb zenekara, de hogy ennyire jó?!! Szóval egy csodás estének lehettünk tanui a Müpában. Pedig nem egészen így indult az este. A műsorválasztással nem volt baj, hiszen Sosztakovics I. hegedűversenye nagyon jó darab, de ahhoz kellett volna egy igazán jó szólista is, és Viktoria Mullova úgy tűnik nem az. Legalábbis ma este elég halványan szerepelt. Hiányzott belőle a temperamentum, az igazi virtuozitás, a lírai részeknél nem szólt szépen a hegedűje, nagyon-nagyon szűken, sokszor kis hangon játszott, a zenekartól a hangzása alig különült el, valahogyan nem volt sugárzása-aurája, és ha az ember a szólista játéka közben végig arra gondol, hogy Úristen, milyen nehéz ez a darab, az már régen rossz. Volt ráadás is... 

Azután meglepő módon szünet következett, pedig a műsorfüzet szerint ezt csak a Penderecki mű után tervezték, de ez tényleg így volt jó, zenekarnak-közönségnek össze kellett kicsit szednie magát e produkció után. És a szünet után jött a varázslat. Én ezt a Penderecki művet eddig még nem hallottam (Concertino trombitára és zenekarra), önmagában is egy nagyszerű darab, és amit a zenekar-karmester és persze elsősorban Boldoczki Gábor művelt, az fenomenális volt. Igen, ilyennek kell lennie egy versenyműnek és egy szólistának. És aztán jött a Zarathustra. Az első taktusoknál észrevételezhettük, hogy trombitálni nem is olyan könnyű, mint ahogyan azt Boldoczki játékát hallva gondolhattuk volna, mivel a zenekar trombitása egy gikszerel kezdett, de utána megnyílt az ég és valami olyan csodában volt részünk, ami ritkán adatik meg az embernek. A karmester (Jonathan Nott) kotta nélkül vezényelt, ami egy ilyen bonyolult és szerteágazó műnél - gondolom - szokatlan, de ilyen produkcióra a partitúrát böngészve nem is lett volna képes. És a zenekar: ilyen plaszticitást, pontosságot, abszolút együtt-játszást szinte sohasem hall az ember, és mindenek előtt, és mindenek fölött a hangzás, szépséges volt. Ahogyan pl. a hegedűsök és csellósok együtt megszólaltak, nincsen szó erre a szépségre, játékuk csodálatos, szinte földöntúli volt. És ez a megállapítás persze nemcsak a vonósokra, hanem az egész zenekarra és a karmesterre is igaz. Mi pedig, a közönség, a teltház mit tehettünk? Vörösre tapsoltuk a kezünket. Volt ráadás is, nem akart véget érni ez a szépséges este.

5748   Búbánat 2022-11-07 12:00:52

„Vissza a kezdetekhez – Domingo spanyol estje a Művészetek Palotájában”

/magyarkurir.hu - KULTÚRA – 2022. október 30., vasárnap | 16:06

Plácido Domingo hazajár hozzánk. Ez persze talán így túlzás, de kétségtelen, hogy Domingót korán megérintette a magyar kultúra.

Nemcsak a magyar (–osztrák) operett – többek között Lehár, A víg özvegy miatt, amelyben Danilo szerepét 1960-ban énekelte először –, hanem a számos magyar (vagy magyar származású) művészpartnernek, karmesternek, koncertszervezőnek, színházi embernek köszönhetően is, akikkel pályafutásának bő hat évtizede alatt dolga és ügye volt. Az utóbbi időkben ráadásul mind több és erősebb szállal kötődik hazai kulturális életünkhöz: lemezfelvételt készített az Olasz Intézetben, sport- és Formula-1 rajongóként kilátogatott a Hungaroringre, 2009-ben nálunk zajlott énekversenye, az Operalia, kitüntették a Pécsi Tudományegyetem díszdoktori címével, a Virtuózok legfőbb mentora lett... Időközben Budapesten túl fellépett Pécsen, Szegeden, Győrben.

A főváros nagy zenei központjai közül leghamarabb az Erkel Színházba jutott el (Tosca – Cavaradossi, 1973; Aida – Radames, 1987), aztán – a (később Puskás Ferencről elnevezett) Népstadionban és a Megyeri úti UTE (ma Szusza Ferenc) Stadionban tett koncertkitérőket követően – nagy sokára jött az Operaház (Operalia zárógála, Shakespeare-estély, Újranyitógála, Simon Boccanegra). Az Eiffel Műhelyházban egy (eddig még ki nem adott) Verdi-CD anyagát rögzítették vele, meglátogatta a Liszt Ferenc Zeneakadémiát… Idén október 9-én pedig végre bevehette a budapesti kulturális élet új, de immár „kortárs klasszikussá” érett fellegvárát, a Művészetek Palotáját is.

Hispán estjének műsorán zarzuelák részletei szerepelnek. Áriák, dalok, duettek, bevezetésként, fugázásként pedig fülledt, táncos közjátékok e jellegzetes spanyol zenés műfajból, amelyet leginkább az operett, a daljáték és vígopera keverékeként lehetne körülírni. Giménez, Soutullo és Vert, Serrano, Penella, Chapí, Guerrero, Sorozábal, Moreno Torroba, Arrieta, Vives – emblematikus zarzuelaszerzők a 19. és a 20. századból. Domingo szívén viseli a népszerűsítésüket; nagyrészt neki köszönhető a „spanyol operett” exportja, Spanyolországon túli megismertetése, terjesztése.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekart vezénylő Jordi Bernàcer gondoskodik az autentikus hangzásról, a feszességről, a szükséges temperamentumról. Plácido Domingo stílusa, eleganciája újfent kifogástalan. Utolsó mohikán. Grand, aki karonfogva vezeti be partnerét, az Uruguayban született (sztárolt) szopránt, María José Sirit; ahogy a pódiumra kíséri a helyzet jelentőségétől megilletődött spanyol tenort, Airam Hernándezt is – e gesztussal egyben bemutatva őket a magyar közönségnek.

Jóllehet úgy tartják, hogy Domingo fénykora, tenorsági csúcsidőszaka az 1980-as években volt, ő egy olyan művész, akinek a kezdetektől – Isten kegyelméből (más magyarázat ugyanis nincs e csodajelenségre) – máig tartóan csak fénykora van. Baritonná kényelmesített hangjának „lényege” – tónusa, színe, árnyalatgazdagsága – ugyanaz maradt. Változó változatlan. Egyetlen dalban, áriában, már az első elhangzóban annyi a testbeszéddel is kifejezett érzelem, az életbölcsesség, az édes-bús nosztalgia, hogy a szív szakad bele. Ha szövegileg olykor émelyítően romantikusak is ezek az epekedő, udvarló vallomások, a naiv, kedves, máskor komikus évődések, „felszínességüket” rendre felülírja Domingo személye, hitele. Mert tőle még ez is komolyan vehető. A ráadás – nyilván a magyar közönségnek címezve – Lehár Ferenc, A mosoly országa és A víg özvegy. Szu-Csong slágerdalának első része kottából, meglepetésként, tört magyarsággal, a folytatás már lazábban, fejből, németül… Nála egyetlen fellépés sem rutinmunka, minden alkalom ünnep, amire készül, hogy adhasson.  

Ha már nem is válhat teljessé itthon, de egy fontos elemmel kiegészült a Domingóról alkotott „késői” képünk. A zarzuelák, az operettek világával ugyanis visszarévedtünk abba a zenei közegbe, amely meghatározta családja mindennapjait, énekes-színész szüleinek hivatása révén Mexikóban töltött egész ifjúságát, pályaválasztását, pályakezdését is. Egy nyolcvanegy éves művész vallott most a múltjáról. De valójában a soha el nem múlóról: a lélek örökkévalóságáról.

Szerző: Pallós Tamás

Fotó: Nagy Attila, Müpa

Magyar Kurír

Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2022. október 23-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.

5747   Búbánat • előzmény5745 2022-11-07 11:06:33

:-))

5746   Beatrice 2022-11-06 23:29:54

Van egy fölösleges jegyem Prunyi Ilona és zenésztársainak november 9-i kamarakoncertjére a Müpába. Szeretnék rá meghívni egy fórumtársat. A jelentkezést privátban kérem.

5745   Heiner Lajos • előzmény5744 2022-11-06 21:42:49

Kedves Búbánat,

 

Köszönöm válaszodat.

Nem tartottam attól, hogy megbántottalak - számos év óta tartó ismeretségünk óta erre nem is gondoltam volna.

 

Tisztelettel, szeretettel üdvözöllek

 

Lajos

5744   Búbánat • előzmény5743 2022-11-06 12:07:28

Kedves Lajos!  Mindig értékelem apró "szösszeneteidet".  Mellesleg, ahogy Tosca persze nem operett, de  A fecske sem az - noha Puccini eredetileg Lehár Ferenc inspirálására, valami hasonlót szándékozott alkotni. Menet közben aztán módosultak elképzelései a szövegkönyv-változatok nyomán...   De ezeket Te is tudod.

5743   Heiner Lajos • előzmény5742 2022-11-05 17:46:53

Kedves Búbánat,

 

 

Tőled oly sokat tanultam.

Mindmáig azt hittem, Puccini egyetlen operettet írt, a Kecskét (cseh nyelvterületen Kozel címen játsszák, jól csúszik rá előadás után egy jó velkopopovicei nedű).

 

 

 

5742   Búbánat • előzmény5741 2022-11-05 13:35:00

Bizony, felháborodnék - én is.  Persze érthető ha az operettet szerető közönség nyilván most csalódott lesz a műsorcsere miatt. Én is szeretem az operettet (a Toscát is) ,a körülményeket nem ismerem, bizonyára vannak, akiket vonzott  volna oda, Egerbe, a meghirdetett s most elmaradó Kálmán Imre-gála. (A leírt szubjektív meglátásomat - amit az operett-est műsorára vonatkoztattam -, senkire nem erőltetem...)

5741   perempe • előzmény5740 2022-11-04 22:17:33

Mit szólna Ön, ha például a Tosca helyett egy vonósnégyest akarnának Önre sózni?

A másik probléma az, hogy a szezonbérletet így akarják megoldani, a helyi zenekar helyett őket vagy a Talambát kapom, nem mintha rosszak lennének.

5740   Búbánat • előzmény5738 2022-11-04 20:50:18

Amúgy eléggé egyoldalú összeállítású operettgálát prezentáltak volna: dömping Kálmán-dalokból - a műsortervet megnéztem,  csupa unalmas, a könyökön kijövő opusz, semmi veszteség nem éri az egri közönséget a műsorcserével.  

5739   Búbánat • előzmény5737 2022-11-04 20:29:49

Kedves Lujza, köszönöm a pontosításodat: így van, a negyedik rezes-egység az orgona alatt foglalt helyett, erről megfeledkeztem. Milyen jó, hogy figyelsz!

5738   perempe 2022-11-04 10:59:38

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar operettgálája helyett Egerben a Sonus Cordis Kvartett lép fel hétfőn. Szerencsére nem vettem jegyet.

 

Mi lenne, ha az Erkel Színházban lenne hasonló programváltozás?

5737   lujza • előzmény5736 2022-11-04 02:43:04

Kedves Búbánat, ha már pontosítasz, tedd azt tényleg pontosan. Lejjebb én már leírtam, hogy a rengeteg réz "négy helyen elszórva" volt a nézőtéren, mivel nemcsak a két oldalerkélyen, és hátul, a nézőtéren középen voltak, de még szemben, az orgona előtt is álltak. Szerintem Takátsa fórumtársunk is látta ezeket, legfeljebb nem részletezte így, mint ahogy eddig én se.

5736   Búbánat • előzmény5733 2022-11-03 09:47:36

"két rezeskar az első emelet jobb- és baloldalán"  

Volt egy harmadik rezeskar-szekció is a földszinten hátul, középen.

Én online kapcsolódtam be Berlioz monumentális oratóriumának hallgatásába, tényleg egy fantasztikus, monstre produkció volt, óriási közreműködő apparátussal. Még így is átjött a csodálatos zenemű szépsége, grandiozitása. Élmény volt töltekezni Berliozzal és belefeledkezni monstre alkotásának szépségeibe. 

Tegnap viszont élőben, fizikai valóságában élhettem át Mozart Requiemjének misztériumát a Boldog Meszlényi Zoltán templomban (Bp. XI. ker., Etele út), amelynek ének-szólistái Ducza Nóra (szoprán), Bojta Zsuzsanna (alt), Molnár András (tenor) és Cser Ágoston (basszus) voltak.  Közreműködött a  Budapesti Victoria Kamarakórus és a Diósdi Gellért Kórus énekesei, a Liszt Ferenc Kórus és Zenekar, orgona: Hajdók Judit. Vezényelt: Farkas Mária

5735   Edmond Dantes 2022-11-02 13:45:05

Kicsit el lett itt spoilerezve a tegnapi Játék-feladvány, még ha enélkül sem volt nehéz..

5734   lujza • előzmény5733 2022-11-02 00:53:10

Csak megerősíteni tudom, amit írtál, mert egészen különleges este volt. Berlioz nem tartja be a szabályokat, ezt a Requiemet nem lehetne templomi liturgiában előadni, ráadásul különösen hatalmas előadó apparátust igényel a mű. Villiams nyugodt, takarékos mozdulatokkal elképesztően kézben tartotta az előadást. Csak a rezekből négy helyen elszórva a nézőtéren volt 18, és még a zenekarban is ültek, és nem könnyű szólamaik voltak, mégse hallottam egyetlen gixert se. Nemcsak a zenekar, a kórus is (kb. 100 férfi és 60 nő) gyönyörűen szólt, nagyon felkészültek rá. Staples nem is az első, de a második, orgona szintről énekelt egy rövid szólót, a női karral kísérve.

5733   takatsa 2022-11-01 23:24:57

Megszoktuk már, hogy Mindenszentekre-Halottak napjára a Müpa mindig valami kuriózumot nyújt nekünk, elég talán megemlítenem a tavalyi Elgar művet. Ma sem volt másképp, hiszen örök élményben lehetett része annak, aki  a helyszínen hallgathatta meg Berlioz Requiemjét. Mert hiába volt internetes közvetítés, nincs az a profi közvetítőtánc és technika, amely vissza tudja adni azt a 130 decibelles, dobhártyaszaggató hangorkánt, amelyben részünk volt. Leírhatatlan, hogy szólt a gigantikus énekkar (Nemzeti Énekkar+Magyar Rádió Énekkara+Honvéd énekkar); általam sohasem hallott homogén és tömör hangzás, az emberi hang felülmúlhatatlan varázsa. És egy óriási zenekar (amelynek gerincét a Nemzeti Filharmonikus Zenekar adta), pl. 8 nagybőgő, vagy 14 ütős, közöttük 8 üstdobos, fejenként 2 üstdobbal, két rezeskar az első emelet jobb- és baloldalán, és a színpadon mozdulni sem lehetett a sok előadótól. Mozdulni persze a nézőtéren sem lehetett, hiszen teltház volt. Howard Villiams nagyszerűen vezényelt, ritka az a karmester, aki karvezetőként is kiváló, ő viszont értő kézzel, az a capella részeknél pálca nélkül vezényelve tartotta kézben a monstrum énekkart és zenekart, fölényes biztonsággal megoldva a legkényesebb részeket is. A műnek egy szólistája volt, Andrew Staples tenor, aki csak a Sanctus tételben jutott szerephez, igen nehéz lehet csak egy tételben, és végig a magas regiszterben énekelni, ráadásul az első emeleten állt a karzaton, biztosan keveset hallva az éppen pianoban játszó zenekarból. Ennek ellenére nagy biztonsággal, és szép, meleg hangon énekelt. Magáról a műről nem tudok sokat mondani, az biztos, hogy Berlioz nálam továbbra is a "tán csodállak, ámde nem szeretlek" kategóriában maradt. Ez a mű - főleg szakralitásában - meg sem közelíti Mozart, vagy Verdi remekét. Nem tudom, hogy mi hiányzott Berliozból, talán a hit, hogy egy igazi gyászmisét tudjon alkotni. Erre utal az is, hogy eléggé önkényesen kezelte a latin liturgikus szövegeket, hol kihagyva, hol beletoldva részeket, és a művet hallgatva időnként az merült fel az emberben, hogy Berlioz talán nem is tudja pontosan, hogy miről szól a megzenésített szöveg. Ezt bizonyíthatja pl. a Lacrimosa fülsiketítő kezdete, majd táncos, 6/8-os ütemben való folytatása. Aztán ott van pl. a Mozartra hajazó Hosanna, csak sokkal gyengébb kiadásban, ráadásul háromszólamú fúgaként, mintha Berlioz elfelejtette volna, hogy az óriási kórus mélyén egy alt szólam is létezik. A Libera me előtt pedig kifogyhatott a szerző tintája, így maximum Verdi tételét dúdolgathattuk a ruhatárba menet. A tisztelt publikumról csak annyit, hogy az utolsó hangok lecsengése után, még a karmester feltartott karja mellett tapsolni kezdtek, majd a harmadik emeletről bebődült valaki. Ezektől az apróságoktól eltekintve, egy csodálatos élményben volt részünk, és olyan zenekari-énekkari hangzásban, amilyent sokan - magamat is beleértve - még sohasem hallottunk. 

5732   Búbánat 2022-10-28 18:35:59

PÉNTEKEN KEZDŐDIK AZ ARANYALBUM CÍMŰ BESZÉLGETÉSSOROZAT A MAGYAR ZENE HÁZÁBAN

LENGYEL EMESE

mno.hu - 2022.10.26. 09:30Tegnap, 10:55

Juhász Előd zenetörténész a Magyar Zene Házában Aranyalbum című sorozatában neves művészekkel beszélget estéről estére, ami olykor-olykor meglepetéseket is tartogat: produkciót, vetítést, esetleg a publikum interaktív bevonását is a személyesre hangolt találkozásokon. A legendás zenetörténész vendége október 28-án Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes lesz.

„A Magyar Zene Háza profiljába tartozik természetesen, hogy platformot biztosítson a magyar művészeknek, köztük a már befutott, ismert és népszerű alkotóknak és előadóknak. Még mielőtt megnyílt volna az épület, Batta András igazgató úrral beszéltünk, s neki is megtetszett a sorozat ötlete.”  – hangsúlyozta a zenetörténész. 

Kiemelte, hogy az Aranyalbum hasonlít egy elő emlékkönyvhöz, a beszélgetések kötetlenek, s éppen ezért nem célja végigkövetni az adott művész karrierjét kronologikus sorrendben. „Ugyanis azt szeretném elérni, hogy a meghívott művészeink, bár közönség előtt, de egy oldott, közvetlen, jó légkörű, felszabadult hangulatú beszélgetésben vegyenek részt” – tette hozzá. 

5731   eszbe • előzmény5730 2022-10-21 08:03:40

Ezek a számok nem igazolják a BFZ jelentős, az egyik hozzászólás szerint legalább másfélszeres támogatástöbbletét.

Dehogynem. A Nemzeti Filharmónia összesen hárommilliárdot kapott a zenekarra, az énekkarra és a kottatárra. Úgy tűnik, az utóbbi kettő költségigénye erősen le van becsülve, nem kéne. Csak miheztartás végett, egy nagyságrendileg 70 tagú kórusról beszélünk, illetve az ország egyik, ha nem a legnagyobb kottatáráról. Úgyhogy a hárommilliárdot nyugodtan el lehet osztani kettővel, kb. annyi jut ebből a zenekarra, ennek kb. a másfélszerese a 2,35 milliárd. A BFZ esetében kérdés, hogy a táblázatban pl. a Főváros - ugyan az önkormányzatok nehéz anyagi helyzete miatt mostanában csökkenő, de még igy is százmilliókban mérhető - támogatása benne van-e. Csak összehasonlításul: a Duna Szimfonikus Zenekar 60 milliót kapott az államtól - azóta le is passzolta a BM, a Magyar Zene-, és Táncművészek Szakszervezete tartja fenn, a maga nemében az is egyedülálló, egyben szomorú bravúr, hogy egy elvileg nonprofit szakszervezet működtessen egy szimfonikus zenekart. 

Félreértés ne essék, senkit sem akarok minősíteni, nem művészi értékekről beszélek, amúgy sem gondolom szerencsésnek a versenyt a művészeti ágak terén, de az tény, hogy a BFZ-ban messze a legnagyobbak a juttatások (fizetések), ami csak úgy lehetséges, hogyha a források is azok. 

Az megint más kérdés, hogy ennek a zenekarnak a civil támogatói a legbőkezűbbek, és a jegybevétele is a legmagasabb, de amint a számok is mutatják, nem ez a döntő tétel a források közt.

5730   piszli • előzmény5729 2022-10-18 12:07:52

 A hivatkozott cikkben található táblázat adatai szerint 2021-ben az MNF kórussal és kottatárrral együtt összesen 3 milliárd forint, a BFZ pedig 2,352 milliárd forint összegű közpénztámogatást kapott, ide nem értve az NKA, az MMA, illetve a miniszteri különkeretből történő támogatásokat (16. oldal). Persze ez csak egy kiragadott év, miközben egy-egy zenekar minőségét és támogatottságát, a kettő egymáshoz való viszonyát csak hosszabb távon érdemes szemügyre venni.

Ezek a számok nem igazolják a BFZ jelentős, az egyik hozzászólás szerint legalább másfélszeres támogatástöbbletét.

Amúgy nyilvánvaló, hogy kisebb-nagyobb mértékben eltérőek a művészeti preferenciáink, és más-más előadóművészek a szívünk csücskei. Legyen a világ sokszínű, keressünk értéket a mások által előszeretett művészekben, műfajokban és művekben is, és drukkoljunk, hogy a hátrább soroltak is egyre jobb produkciókkal rukkoljanak elő! A kialakult vita azonban sajnálatos módon a közpénztámogatások mértékére korlátozódott, és a hivatkozott táblázat adatai egyáltalán nem igazolják néhány hozzászóló igazát.

5729   Momo 2022-10-17 15:50:38

Itt vannak számok a ZeneKar Magazin 2022/2-es számában (a 12. oldaltól). 

(Annyit azért hozzátennék, hogy így sem egyszerű az összehasonlítás. Olyan alapvető viszonyítási pont hiányzik pl. a táblázatokból, hogy hány munkavállalót foglalkoztat az adott együttes. Az NFZ például a zenekar mellett még egy teljes énekkart is, a Rádió meg egy felet.)

(Azt írja a böngésző, hogy nem megbízható a webhely, mert lejárt az oldal tanúsítványa, de nyugodtan tovább lehet lépni, és megnézni.)

5728   eszbe • előzmény5726 2022-10-17 13:53:51

Igen én is ilyen számokra emlékszem. Kb. másfélszeres különbség a NFZ-hoz képest (a Főváros és az állam által adott támogatást egy kalap alá véve, mert ebből a szempontból az ugyanannak számít), több, mint duplája a Concertonak, és nagyságrenddel nagyobb a MÁV-nál.

5727   Hangyász • előzmény5718 2022-10-17 10:47:08

Egyértelmű, hogy nekik van a legjobb marketingjük. A művészi teljesítményüket egy pillanatra sem kérdőjelezem meg, hiszen ők álmukból felriasztva sem produkálnának olyat, mint a MÁO zenekara ma egy hete a Mesterdalnokok előjátékában. Más kérdés, hogy ezt a közönségszavazásos díjat most legalább annyi ideig fogják lobogtatni, mint a múltkorit.

5726   fbcs 2022-10-17 00:47:40

Összehasonlításul a Concerto Budapest adatai (náluk csak a 2020-as van kint): Ott 1 milliárd állami támogatás mellé kb. 100 millió saját bevétel jön ki. Tetszés szerint ezek alapján mindenki választhat: összegszerűen a BFZ támogatásai jóval nagyobbak, saját bevételhez arányosítva viszont jóval kisebbek.

Concert Budapest beszámoló

5725   fbcs • előzmény5724 2022-10-17 00:19:32

Hányadik soron? Én minden évben átnyálazom a költségvetést, de nem emlékszem, hogy ott a BFZ-t nevesítenék, bár lehet, csak nem figyeltem fel rá (Müpánál rémlik 13 milliárd körüli összeg, az megragadt).
De a BFZ könyvelése alapján az állami támogatás különben 2,2 milliárd, ehhez jön 240 millió önkormányzati + 43 millió uniós. Emellett van 700 milliós jegybevételük + 243 milliónyi adományt kaptak.

Közhasznúsági beszámoló

5724   eszbe • előzmény5723 2022-10-16 18:16:53

A költségvetési törvény?

5723   piszli • előzmény5720 2022-10-16 10:14:34

Átlagemberként, egyben magamat nem különösebben megerőltetve,nem találtam nyilvánosan elérhető információkat a zenekarok közpénzből való finanszírozásáról, és meglep, hogy a "BFZ valóban messze a legjobban pénzelt zenakunk lenne a közpénzeket tekintve is". Megjelölné információi forrásait?

5722   Beatrice • előzmény5718 2022-10-15 20:15:21

"Egyébként valóban, a tegnap esti zeneakadémiai hangversenyük is fényes bizonyítéka volt a kiválóságuknak, maradéktalan boldogság volt az egész este."
Egyetértek. Pedig nem tartozom a törzsközönségükhöz. A látogatottságról meg annyit, hogy teltház volt, a karzaton még a lépcsőn is ültek.

Nekem legjobban Mozart Esz-dúr sinfonia concertante-ja tetszett, remek szólistákkal, akik a zenekar tagjai. Részletek itt. Nem mellesleg a hegedűművész szólista erről a darabról doktori disszertációt is írt.

5720   eszbe • előzmény5719 2022-10-15 14:07:44

"Nem ismerem a magyar zenekarok közpénzekből való finanszírozására vonatkozó adatokat"

Ehhez képest elég hosszúra sikeredett a hozzászólás.

A BFZ valóban messze a legjobban pénzelt zenekarunk a közpénzeket tekintve is. Ami, valljuk be, kicsit érdekes egy olyan együttes esetében, amelyik annyira büszke, függetlenségére, önállóságára. Ez az állapot nagyon régóta, legalább 2002 óta így van, diszkrimináció legfeljebb fennállásának az első évtizedében érhette, azóta a megkülönböztetés inkább pozitív. 

5718   piszli • előzmény5710 2022-10-15 13:31:28

Annak, hogy nem csupán a leginkább pénzelt magyar zenekar arasson le efféle babérokat. Mellesleg kétes az ilyen módon elnyert díj, mert szervezés kérdése, hányan kattintanak a jelöltre.

A „leginkább pénzelt” kifejezés arra látszik utalni, mintha a BFZ kapná a legtöbbet a közpénzekből. Nem ismerem a magyar zenekarok közpénzekből való finanszírozására vonatkozó adatokat, de azt tudom, hogy egyrészt hosszú ideig diszkriminatív volt a BFZ állami támogatása, másrészt meg a BFZ alapítványa hosszú ideje eredményesen dolgozik privát támogatások megszerzése érdekében, és sokan, köztük mi is, büszkék vagyunk, hogy lehetőségeinkhez képest támogatjuk a zenekart. Ha tehát valóban a legjobban finanszírozott magyar zenekar lenne a BFZ, akkor az a kiváló zenekar- és közönségépítő munkájának a következménye.

Tudom, hogy más magyar zenekarok is elindultak ezen az úton, és őszintén kívánom nekik, hogy hasonló eredményeket érjenek el a finanszírozásuk biztonságossá tétele terén (is).

A művészeti „babérok”, de nem is csak azok, viszont vitathatatlanok. Nem ismerek más együttest, amelyik ennyit tett volna a gyerekek, az öregek, a járvány sújtotta lakosság, a kistelepülések, a vidéki gyerekek, a hangversenyjegyeket megfizetni nem képesek, a vallási kisebbségek stb. érdekében, és mindig kimagasló minőségben. Eredetiek, de még a konvencionális műsoraik is tele vannak ötlettel, az ötleteik pedig gyönyörűen zenévé formált gondolatokkal. Ha elő is fordult néha, hogy egy-egy előadás nem tetszett maradéktalanul, többnyire oda kellett jutnom, hogy én nem voltam elég nyitott vagy szenzitív hozzá. A népszerűségük oka ebben is keresendő.

Egyébként valóban, a tegnap esti zeneakadémiai hangversenyük is fényes bizonyítéka volt a kiválóságuknak, maradéktalan boldogság volt az egész este.

Ami a Gramophone zenekari díjat illeti, abban tényleg nagy szerepet játszhatott a szervezés, de az is bizonyos, hogy az előbbiekben vázolt minőségüknek és szeretetreméltóságuknak volt meghatározó szerepe abban, hogy ilyen sokan kattintottak a jelölésükre. Én viszont nem kattintottam, és ennek az volt az oka, hogy nem igazán szívlelem a közönségszavazást, illetve hogy nem is igazán látom az értelmét a „legjobb” kiválasztásának, ha nincsenek jól megragadható kiválasztási kritériumok. Az viszont hatalmas eredmény, hogy a BFZ rákerült a szakértők által kiválasztott legjobb tíz, a világnagyságok közé, és az már csak a hab tortán, hogy a közönség a legjobbak legjobbikának ítélte.

 

Arra kérem tehát, hogy ne fanyalogjon, örüljön inkább a sikernek, és, ha, és ahogy tud, támogassa a személyes kedvencét abban, hogy minél jelentősebb művészeti eredményeket érhessen el.     

Ami pedig a korábban díjat nyert zenekarokat illeti: ugyan lehet, hogy némelyikük ismeretlen vagy kevéssé ismert mifelénk, de vitathatatlanul tekintélyes és felfelé ívelő pályán levő együttesek, és egyáltalán nem engednek arra következtetni, mintha a Gramophone díj valamiféle búcsún félrehordó puskával elnyerhető kóckacsa lenne. Közülük, a Hongkongi Filharmónikusok több lemezét hallottam már, igazán remekek, és az sem lehet véletlen, hogy zeneigazgatójuk, Jaap van Zweden (gondolom, ő sem különösebben ismert idehaza) egyidejűleg a New Yorki Filharmónikusoknak is zeneigazgatója.  

5714   eszbe • előzmény5711 2022-10-15 12:54:47

Úgy látszik, lelassult a fórummotor, én is dupláztam egyet...

5713   eszbe • előzmény5711 2022-10-15 12:53:56

Miután ezt nyílt netes szavazás, borítékolni lehet(ett), hogy a végeredmény sokkal inkább azt tükrözi, hogy ki hány embert tud szavazásra mozgósítani, mintsem bármifajta valós értéksorrendet. Mindazonáltal a kettő nem kell, hogy ellentmondjon egymásnak, de messzemenő következtetést levonni nem érdemes, ezeknek a szavazós díjaknak a valós értéke a nullához konvergál.

5712   perempe • előzmény5706 2022-10-15 12:19:59

tegnap nagyon komoly ráadás volt, a 94. szimfónia utolsó tétele.

köszönet a zenekarnak és Takács-Nagy karmesternek!

5711   Edmond Dantes 2022-10-14 06:41:41

Csak a rend kedvéért jegyezném meg, hogy ugyanezen a Gramophone-) szavazáson az alábbi zenekarok végeztek az 1. helyen:

2021: The Minnesota Orchestra

2020: The Philadelphia Orchestra

2019: Hong Kong Philharmonic Orchestra

2018: Seattle  Symphony Orchestra

5710   Hangyász • előzmény5709 2022-10-13 15:06:18

Annak, hogy nem csupán a leginkább pénzelt magyar zenekar arasson le efféle babérokat. Mellesleg kétes az ilyen módon elnyert díj, mert szervezés kérdése, hányan kattintanak a jelöltre.

5709   piszli • előzmény5707 2022-10-13 11:19:47

Mintha nem örülne a BFZ sikerének? Árulja el, minek örülne!

5708   Búbánat 2022-10-12 18:09:07

Novák Katalin Plácido Domingóval találkozott a Müpában  (fotók)

/szoljon.hu  - 2022.10.10./

„Frenetikus koncert, óriási siker a MÜPA-ban! Maestro Placido Domingót ismét Magyarországon köszönthetjük. A világhírű művész ezúttal a spanyol zenés színház korai barokkig visszanyúló műfaját, a zarzuelát mutatta be a Müpa Budapest színpadán, ahol most énekelt először. Az est a napokban kezdődött Liszt Ünnep keretében valósult meg. Fővédnökként is kívánom, hogy minél többen részesülhessenek a Liszt ünnep előadásaiból.”

Emlékezetes pillanatok Domingó koncertjéről  (YouTube)

az időskálán  0:37 – 1:13 perc között.

5707   Hangyász • előzmény5706 2022-10-12 15:45:50


Ezt most aztán évekig hallgathatjuk, ismervén a BFZ marketingjét. L. még melyik a világ legjobb zenekara.

5706   perempe 2022-10-08 07:17:01

Örülök, hogy a BFZ megnyerte a Gramophone év zenekara díjat a közönség szavazatai alapján, de a koncert előtti beszéd helyett vagy mellett adhatott volna egy ráadást a hegedűs szólista, Alina Ibragimova; a koncertnek már 21:35 előtt vége volt.

5705   vilagos • előzmény5704 2022-10-07 17:28:14

Egyetértek! Boldog vagyok, hogy hallhattam ezt az előadást! Kezdem megszokni, hogy jó operahallgatásért a MÜPA-ba kell menni, s nem az Operaházba (sajnos, vagy inkább szerencsére). Itt többnyire igen magas a zenei/énekesi megszólaltatás színvonala, és nem zavarnak a rendezői színház zavaros ötletei, amik egyáltalán nem hiányoztak, sőt!  Ez az előadás tovább erősítette ezt az érzést, ráadásul az énekesek gesztusai, mozgásai nekem megfelelően és elegendően alátámasztották a zene és az ének mellett, hogy milyen érzelmek, feszültségek jellemzik éppen a szerepők közötti viszonylatokat. 

5704   Búbánat 2022-10-06 14:04:18

Négy nagyszerű énekest hallhattunk tegnap este (2022. október 5.)  a MÜPA hangversenytermének színpadján, ahol Verdi A trubadúr című operájának ritka, koncertszerű előadása hangzott el, amely felülmúlta a várakozásomat.

Manrico alakítója, az örmény tenor, Hovhannes Ayvazyan, Leonorát éneklő olasz szoprán, Selene Zanetti, Luna gróf szerepében román bariton, Serban Vasile lépett fel, míg Azucenát Komlósi Ildikó, jubiláló operaénekesünk – negyven éve van a pályán! – lépett fel. A kisebb szerepekben Gáspár István (Ferrandó), Szalai-Illés Gabriella, Kálmán László, Kelemen Dániel és Boros Sándor, a Nemzeti Énekkar művészei mutatkoztak be, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén pedig a neves olasz karmester, Carlo Montanaro személye ugyancsak előrevetítette, hogy hatalmas sikerre lesz kilátásunk!

Röviden: a nemzetközi szereposztásban megvalósult produkció emlékezetes előadás élményével ajándékozott meg mindannyiunkat, akik ott lehettünk a zsúfolásig megtelt nézőtéren, és személy szerint elbűvölve hallgattam meg az összes közreműködő művész interpretálásában bemutatott csodálatos Verdi-operát, amely - csak a "bel cantót" előtérbe helyezve - igazi katarzis-elemekkel tele tűzve hatott rám, és gondolom még sokakra, akik jelen voltak. Kár, hogy csak egyszeri alkalomra jött létre Verdi remekének ilyen formátumú bemutatója!

Néhány személyes benyomásról szólok, amelyek a fellépett művészek ének-zenei produktuma révén elementáris, szívet megindító hatást váltottak ki – úgy érzem - nemcsak belőlem...

Az emésztő láng képei a második felvonás elején, amikor a bosszúálló cigányasszony énekében felidézi a máglyatüzet, amely megölte anyját;  a borzalmas történet drámai elmesélése szinte letaglózott, és mintha a közönség vérét is meghűtötte volna; Komlósi Ildikó, ahogy megszállottan – csupán hangjával - „közvetítette” megőrjítő emlékeit és ilyen árnyalt, érzelmileg átfűtött  átadásban, soha ilyet más Azucéna-szereplőktől nem kaptam ilyen ihletett, megrázó előadásban!  Óriási közönségsikere volt az ünnepelt művésznőnek!

A szoprán Selene Zanetti lenyűgöző Leonora volt, mennyei hangjával, amely arc- és testbeszédével együtt képes volt kifejezni az eksztázis érzését, amikor Manrico iránti szerelméről énekelt, vagy a Lunával énekelt önfeláldozó kettőse a IV. felvonásból, de az összes ária, amit szólamára komponált Verdi, mind elhangzott a koncerten, és végig, minden jelenetében igen magas színvonalon énekelt. Említhetem még, a harmadik felvonásban, amikor Manrico és Leonora szerelmükről énekelnek, a két énekes és a zenekar hangzatai szinte összeolvadnak, vagy az opera utolsó pillanataiban Leonora feltörő, a szerelmétől búcsúzó gyötrelmes hangja ahogy a szenvedély lázában szárnyalt a zenekar fölött.

Hovhannes Ayvazyan, mint Manrico, erőteljes színpadi jelenléttel bírt, hangja talán nem robusztus, hangszíne azonban ebben a spinto szerepkörben jól érvényesült, szép, kiegyenlített regiszterén megragadta a hősi érzést valamint a lelkes vagy éppen elérzékenyülő szeretőt/fiút. A kényes f-moll ária tökéletes volt, a stretta is jól sikerült, a csúcs-hang is megvolt: itt talán tenorjából több is lehetett volna, ha – bár nem kötelezően előírt –hosszabban kitartja. Megérdemelt sikere volt neki is.

Azt hiszem, az egyik legforróbb tapsot Serban Vasile kapta Luna gróf híres nagyáriáját követően!  Az igen szimpatikus fiatal bariton gyönyörű orgánummal rendelkezik és jó énektechnikáját kamatoztatva nagyszerű teljesítményt nyújtott, kifejezve ábrándozó szerelmét éppúgy, mint féltékeny dühét, amikor tekintete és gesztusai a könyörtelen, megvetett udvarló megtestesítői voltak. Nagyon lenyűgözött az a képessége is, hogy erőltetés nélkül elérje és könnyen megtartsa a magas hangokat.

Az első felvonásban, amikor Manrico, Luna és Leonora a szerelemről és a halálról énekeltek, az említett énekesek megindítóan adtak kifejezést érzelmeiknek, de az opera záró, börtönjelenete is Azucenával kiegészülve, a legmeghatóbb és szívet szorító pillanatokat szereztek ragyogó előadóművészetükkel. 

A Nemzeti Filharmonikusok Kórusa nagyszerű munkát végzett, különösen a népszerű Cigánykórus és a Katonakórus részekben, de a bevezető, Ferrandóval énekelt vagy az apácakolostor jeleneteiben is igen meggyőző volt.

A kisebb szerepek közül említést érdemel az Énekkarból szólistaként bemutatkozott Gáspár István, mint Ferrando, elegáns modort, precíz gesztusokat és tekintélyt sugárzó hangot felvonultatva, míg Szalai-Illés Gabriella Inese kellemes kísérője volt Leonorának. (Csodálkoztam az előadás végi tapsrend alatt virágcsokrokat kiosztó egyik férfi munkatárson, aki udvariatlanul viselkedve, a kisebb szerepeket éneklő férfiaké után, csak utolsóként adta át neki.)

Az óriási sikerű előadás során Carlo Montanaro karmester gondoskodott arról, hogy a Nemzeti Filharmonikusok zenekara „kiszolgálja” az énekesek igényeit, biztosítva számukra a szükséges érzelmi hangsúlyt és zenei drámaiságot.

5703   ladislav kozlok • előzmény5699 2022-10-05 11:18:32

Sajnos nem váltották le.

5702   lujza • előzmény5701 2022-10-04 01:15:20

Ezer köszönet!

5701   Edmond Dantes • előzmény5680 2022-10-03 16:08:09

Kelemen Barnabás szep. 24-ei (szerintem) lenyűgöző MüPa-beli játéka -ld. 5680- a korai Bartók hgv.-ben és a Bach-Sarabande-ban meghallgatható YT-on  itt  és  itt.

5700   Edmond Dantes • előzmény5699 2022-10-03 08:03:46

Van egy sanda gyanúm: a karmestert vajmi kevéssé érdekli a szlovák kormány összetétele. Hátrafordulva inkább hazaszólt. Igaz, annak sem volt sok értelme.

5699   Héterő • előzmény5697 2022-10-02 10:38:56

A "pikáns" szó helyett találóbbat is használhatott volna a kritikus. A karmester ugyanis menet közben lazán hátraszólt – helyi nyelven: „Vymenia ministra financií, alebo nevymenia?“ [Leváltják-e a pénzügyminisztert vagy nem váltják le?]. Ettől nem lehet jobb sem a Ligeti-darab, sem az előadás, sem a politikai helyzet. Utóbbit viszont sikeresen lehet "fokozni", hiszen egyes nézetek szerint a művészet elsődleges feladata a kavarás.
                               Pozsony
                          A látvány eléggé sajátos lehetett...

5698   Hangyász • előzmény5695 2022-09-30 11:49:25

Két hétig még visszahallgathatod a közvetítést!

5697   ladislav kozlok 2022-09-30 08:38:58

A  budapesti fesztivál zenekar sokkolta a pozsonyi kozonséget pikáns meglepetésekkel.

operaslovakia.sk/budapestiansky-festivalovy-orchester-sokoval-na-bhs-pikantnymi-prekvapeniami/  

5696   perempe 2022-09-29 07:38:29

A tegnapi MÁV koncert második részében a két ígért ária - Hazám, hazám és El kéne indulni, meg kén’ házasodni- mellé megkatuk a Carmenből Torreádor-dalt is Szenthelyi Krisztiántól, nem mindennapi ráadás!

5695   daunerni • előzmény5693 2022-09-27 13:13:22

Készültem rá, de sajnos nem tudtam elmenni - igaz, én se vagyok sokkal fiatalabb hetvennél...
A Burleszk elképesztően nehéz darab, soha nem is szokták játszani... (1992-ben hallottam a Montreux-i fesztiválon!)

5694   Hangyász • előzmény5692 2022-09-27 10:06:16

Kovács a legjobb formájában volt, sikerült magával ragadnia a zenekart, és igen elégedettnek tűnt a végén.

5693   Hangyász • előzmény5692 2022-09-27 10:04:54

Fejérvári elképesztőt produkált. Amennyire örültem a majdnem telt háznak, ugyanannyira elkeserítő a közönség 70 év körüli átlagos életkora.

5692   perempe 2022-09-27 02:24:11

Nagyon tetszett a Magyar Rádió Zenekarának első zeneakadémiás koncertje.

Kár, hogy csak a külföldi zenekarok kapnak pár sort itt általában.

5691   lujza • előzmény5689 2022-09-26 23:47:55

Félreértettél, én nem Fischerről írtam.. Ő hídverő. De ha csak kételkedsz benne, máris bontod azt a gyenge hidat.

5690   Edmond Dantes • előzmény5680 2022-09-26 13:38:18

A Zenekari páholyon továbbra is átok ül. A MüPa sajnálattal értesített, hogy a 2022. március 29-ére (!) hirdetett koncert (Daniele Gatti és a Mahler Kamarazenekar) elmarad. Nyilván 2023-at akartak írni ...

5689   Edmond Dantes • előzmény5687 2022-09-26 08:28:56

Komolyan gondolod és tényleg az jön le neked a bejegyzésemből, ami különben 95%-ban a koncertről szól, hogy a híd, hídverés kivitelezhetetlenségéről szerintem Fischer Iván vagy a BFZ tehet? Esedezem, legalább virtuálisan nézz körül ott és itt és akkor megérted, hogy mire gondolok.

5688   Klára • előzmény5686 2022-09-26 06:38:50

Ezek szerint több közvetítőlánc van? Mert nálam úgy szakadt meg a Dohnányi után, hogy még a tapsot sem hallottam, pedig nyilván volt. Gyorsan átkapcsoltam a yt-ra, ott is vége volt a közvetítésnek. Vigasztalásul kerestem egy másik Tűzmadár felvételt és azt hallgattam meg.

5687   lujza • előzmény5680 2022-09-26 01:02:43

Tudod, vannak hídverő emberek, és vannak, akik inkább felszednék ezeket a hidakat. Egy ilyen bejegyzés szemben megy azzal a szándékkal, ami Fischer Iván minden őszi fesztiváljában megnyilvánul. Ő igenis hídverő, és mivel a BFZ előzőleg Amszterdamban adta elő azt a programot, amit e héten a Müpában is hallhattunk velük, majd ezek után a Concertgebow zenekarát is ő vezényli nálunk, hát mi ez, ha nem hídverés? És amikor a BFZ művészei csatlakoznak az 5. szimfónia végéhez, hogy együtt zenéljenek a Hollandiából jött muzsikusokkal, majd a hollandok kíséretével Mozartot énekelnek gyönyörűen, ezek a gesztusok mégis ilyenkor embereket közelítenek egymáshoz.

5686   lujza • előzmény5684 2022-09-26 00:52:36

Nem értem. Én a Müpa weblapján láttam az egész koncertet hibátlanul, és a Tűzmadárral együtt. Ráadás ma nem volt, de nekem a tegnapi koncert amúgy is klasszisokkal jobban tetszett.

5685   perempe • előzmény5684 2022-09-25 23:15:55

a Müpa weblapján próbáltam, de szétkapcsolt még a koncert kezdete előtt.

5684   Klára 2022-09-25 21:49:21

Nézte valaki ma este a Müpa Home közvezítésben az Évadnyitó hangversenyt? A yt csatornán is lekeverték a Dohnányi Amerikai rapszódia után? Mert a web oldalon vége, a Stravnszky lemaradt. Kár érte!

5683   perempe • előzmény5682 2022-09-25 19:16:30
Közben megnéztem azt a pár képet, amit készítettem; akkor használt kottát.
5682   takatsa • előzmény5681 2022-09-25 19:03:05

Az biztos, hogy tegnap az V.-et fejből vezényelte, látványosan, jó nagy mozdulatokkal még a pianoban is, de hát a Beethoven ötödiket melyik karmester nem tudja? És úgy láttam, hogy a Concertgebouw is elég jól tudta a művet. Ámde, most, hogy ez a kérdés szóbajött, emlékszem, hogy hosszú évekkel ezelőtt, több, mint 10 éve, a Müpában egy ünnepi Kodály esten, az általam jobban kedvelt bátyja vezényelte kotta nélkül a Psalmust. Ez a gesztus és az előadás akkor és ott, felemelő élmény volt.

5681   perempe 2022-09-25 18:30:36

Fejből vezényelt pénteken is a karmester, amikor a Fesztiválzenekar koncertjén a 3. szimfóniát játszották? Én ott voltam akkor is, de nem emlékszem.

5680   Edmond Dantes 2022-09-25 11:56:09

Két és fél ínséges év után végre beülhettünk a Zenekari páholyba azaz az ilyen nevet viselő MüPa-bérlet idei első koncertjére. 2020 februárjában, Eötvös Péter szerzői estje volt az utolsó abban sorozatban, a két hátralévő előadást és a tavalyi évad valamennyi -négy- hangversenyét elmosta a covid. Hiányzott mindahány. Nem kicsit, nagyon.

Nem mondhatnám, hogy csalódtam tegnap este. A Concertgebouw nemzetközileg magasan jegyzett zenekar és hozták is a formájukat. Gondom inkább a műsorral, annak összeállításával volt. Bartók Táncszvitje nem számít slágerszámnak még az életművön belül sem, nem adja el és adja meg magát egykönnyen és a hatalmas zenekari apparátus és néhány szép szóló ellenére ez az interpretáció finoman szólva sem hozott lázba. Kevésbé finoman: kissé untam. Kárpótlást a következő darab nyújtott: Bartók Korai Hegedűversenyének indítása olyan szívbe-markoló volt, hogy a közönségnek még a lélegzet-visszafojtását is szinte hallani lehetett. A műsorfüzet szerint ez a bevezetés "nem panasz és nem fájdalom ... ábrázolása" - nekem bizony az volt, igaz, most hallottam először "élőben" a művet. Kelemen Barnabás kezében szinte sírt a hangszer és ez a -számomra- szenvedélyesen szomorú hangulat szinte a tétel végéig megmaradt. A második tétel friss, fiatalos hangvételét is hibátlanul, virtuózan közvetítette a művész. A ráadásszám, amint azt várni és remélni lehetett, Bach-mű volt, a "Chaconne"-os d-moll partita Sarabande-tétele, eszményi, földöntúli szépséggel. Az egész koncert fénypontja -számomra- Kelemen Barnabás hegedűjátéka volt. Szünet után szinte csak ráadásnak tűnt Beethoven agyonnyúzott, sok újdonságot nyújtani nemigen tudó Ötödikje, meghagyom: precíz, jól hangzó, rutinos interpretációban ... de ma már inkább nyitó számnak gondolnám ezt a szimfóniát, semmint záró fénypontnak. Talán ezért is turbózta fel Fischer Iván a finálét azzal, hogy a három harsonás csak a negyedik tétel alatt osont be balfelől és így nem is szokott helyükön, ráadásul állva fújtak. Aztán a vége előtt egyszer csak betódult még egy halom muzsikus: hollandok, magyarok, ki tudja és állva játszva csatlakoztak ülő kollégáik zenéléséhez. Mindez valamilyen "Európai hidak: Budapest-Amszterdam" szlogen jegyében. A ráadásszámnál, Mozart Ave verum corpusánál már csaknem felbillent a színpad, amikor mögéjük a rendezői bal oldalon felsorakozott egy alkalmi kórus is. Így lett Beethoven Ötödikjéből össznépi dzsembori; nem voltam oda érte, a közönség annál inkább. A valós baj azonban túlmutat eme apróságokon: az a bizonyos híd Budapest és Amszterdam között sohasem jön, jöhet létre. Nincs az a mérnök-zseni, aki e jelképes hídat megtervezhetné két olyan gyökeresen, végérvényesen különböző világ közé, amit a két város reprezentál.

Az Amszterdami Concertgebouw hangversenye - MüPa, 2022. szeptember 24.

5679   takatsa • előzmény5678 2022-09-25 10:53:12

Áááá, én nem akarok kritikát írni. A jó kritikus objektivitásra törekszik, az én kis írásaim viszont kifejezetten, és felvállaltan szubjektívek, mindig azon melegében születnek: élménybeszámolók. :)

5678   Klára • előzmény5676 2022-09-25 10:08:10

Nagyon élvezetes és találó leírást adtál a tegnap estéről! Nem is értem, miért nem lettél profi kritikus! Bár, a rossz nyelvek szerint a kritikussá többnyire a sikertelen előadókl, előadó-jelöltek  alakulnak át. (tisztelet a kivételnek!)

Én egyre inkább értékelem a Müpa Home közvetítéseket! Nem csak mert alkalom egy program  megtekintésére, amire az ember bármely ok miatt nem tud elmenni,  de minden alkalommal valami csodában van részünk. Mint a tegnap esti koncert, amely valóban csodálatos élmény volt!

 

5677   lujza • előzmény5676 2022-09-25 00:44:19

Ehhez nincs mit hozzátenni, olyan költőien írtad le ezt a tényleg szép estét!

5676   takatsa 2022-09-24 23:26:35

Remélem, hogy sokan voltatok ott a Müpa ma esti koncertjén (Amszterdami Concertgebouw és Fischer Iván) vagy személyesen, vagy otthon, a képernyő előtt ülve, mivel a Müpa volt olyan jó, hogy közvetítette ezt a nagyszerű előadást. Először Bartók Táncszvítje hangzott el. Ez a mű megszületésekor botránykőnek számított, Dohnányi Ünnepi nyitánya és Kodály Psalmusa mellett, de azóta sok idő telt el, és mára már klasszikussá nemesedett (vagy nemtelenedett?), mert bizony számomra a mai előadás túl konvencionálissá, lekerekítetté sikeredett. Ha jó előadásban akarjátok hallgatni ezt a művet, akkor inkább ezt ajánlanám. Utána viszont Bartók I. Hegedűversenye következett Kelemen Barnabás előadásában. Istenem, annyira szeretem én ezt a művet, különösen az első tételét, ahogyan az a fúga megszületik a semmiből, persze ez még nem az érett Bartók, nem Bartók megtalált, hanem inkább elvesztett hangja, az a századeleji későromantikus-impresszionista, a Monarchia homályos boci-szemén átszüremlő keserédes varázs, egy korszakos zseni zsengéje, egy szeretni- és sírnivaló vallomás. Kelemen Barnabás csodálatos volt, és őt követte a Concertgebouw, ezek voltak a ma este legszebb és legihletettebb percei - gondoltam én, egészen addig, amíg nem következett a ráadás, Bach d-moll sarabande-ja, Kelemen Barnabás leírhatatlanul szép előadásában. 

A szünet után Beethoven V.  Szimfóniája, na, ebben igazán profi ez a zenekar, csodás színek, fergeteges tempók, minden, ahogyan a nagykönyvben meg van írva. Aztán az utolsó tételben beszivárog a színpadra a Fesztiválzenekar, ők is beállnak zenélni, olyan sokan vannak, hogy alig férnek el a színpadon, mindent betölt a zene, a végén ováció, percekig tartó vastaps. Ráadásként a Fesztiválzenekarból alakult kórus elénekli Mozart Ave verum corpusát, az Amszerfami Concertgebouw kiséretével. 

Szép koncert volt a ma esti, egy igazi békebeli koncert, ezekben a vészterhes időkben. És arra a Hegedűverseny első tételre, és a Bach sarabande-ra évek múltán is emlékezni fogok, köszönet érte. 

5675   Edmond Dantes • előzmény5674 2022-09-22 21:22:55

Kedves -dni-, én ott leszek a szombatin, de akkor -sajnos- a korai/posth. hgv.-t játssza Kelemen Barna. Úgyhogy összehasonlítani csak a másik kettőt lehet egymással.

5674   daunerni 2022-09-22 20:36:40

Kedves Barátaim!

Lesz valaki, aki most hétvégén meg tudja hallgatni mindháromszor a Bartók hegedűversenyt? Én sajnos csak pénteken leszek a Zeneakadémián!
(Baráti Kristóf - Concerto zenekar, Keller)
Szombaton Müpa
(Kelemen Barnabás - Amsterdam Concertgebouw, Fischer)
Vasárnap Müpa
(Banda Ádám - Nemzeti Filharmonikusok, Oliver Dohnanyi)
Érdekelne egy rövid és tömör összehasonlítás! :-)

5673   lujza • előzmény5670 2022-09-18 02:03:45

Kedves Ed, csak nem gondoltad, hogy ennyire naív lennék? Persze hogy szed a Müpa bérleti díjat, mivel a piacról él, és nyilván nem is rosszul. De a BFZ-nek is megéri ott tartani a koncertjeit. Elég szépen sikerül mindig megtöltenie a házat, pedig a koncerteket általában háromszor, az operákat kétszer adják elő, méghozzá emberbarát jegyárak mellett. De a Müpa lényegesen nagyobb a Zeneakadémiánál, és ezerszer jobb a BKK-nál, én nagyon örülök, hogy elsősorban ide költöztek.

Egyébként Miah Persson már több Mozart operában is szerepelt itt a BFZ előadásaiban, és mindig jól. Ettől még lehet Takatsa fórumtársnak igaza abban, hogy már nem tudott eléggé belebújni az ártatlan fiatal lány bőrébe.

5672   Klára • előzmény5670 2022-09-17 12:55:07

Kedves E.D., A Müpa nyivánvalóan nem jótékonysági intézmény, és egy előadásnak - ki hinné - rezsiköltsége van! Ha mást nem is veszünk, de ki kell nyitni az épületet, személyzetet kell biztosítani, fel kell kapcsolni a világítást, stb! Kis társasházunk közös képviselője pár évig a kerületi Önkormányzat e célból létrehozott vállatata volt. Ha közgyűlést kellett tartani, vagy az iskola étkezőjéban tartottuk, ahol a portás egyébként  is ott volt, vagy a szintén az Önkorm.által fenntartott Művelődési ház kistermében, ahova szintén nem kellett plusz személyzet.  Ennek ellenére szemrebbenés nélkül vasaltak be rajtunk meglehetősen tetemes terembérleti díjat!

5671   Edmond Dantes • előzmény5668 2022-09-17 08:54:53

Perssont jó pár éve láttam egy salzburgi Cosiban, akkor igen meggyőző volt.

5670   Edmond Dantes • előzmény5669 2022-09-17 08:52:14

Kedves Klára és Lujza, nem akarom MüPa iránti, csillapíthatatlan lelkesedésüket mérsékelni, csupán jelezni bátorkodom, hogy MüPa nem (csak) helyet biztosít a produkció(k)nak, hanem és természetesen vaskos terembérleti díjat is szed eme áldásos tevékenységéért, ha nem saját produkció. Persze, hogy szed, hiszen nem jótékonysági intézmény. 

5669   Klára • előzmény5667 2022-09-17 08:31:16

Kedves Lujza, mondanivalóm lényege az volt, hogy sajnos nem láttam az előadást, pedig érdekelt volna egy eddig ismeretlen feldolgozás is. Egyébként ha a Müpa "csak helyet biztosít" egyéb szervezésű programok előadásainak, azért is megilleti őket a köszönet!

5668   lujza • előzmény5662 2022-09-17 03:34:56

Nagyon köszönöm ezt a pontos beszámolót erről a ritka szép előadásról, egyetértek is vele, szinte nincs is mit hozzáfűznöm. Legfeljebb Miah Persson megítélésében voltam megengedőbb, mert a figura még így is magával ragadott.

Abban is igazad van, hogy ez inkább egy kamaraopera, talán nem véletlenül rendezte anno Kovalik Balázs az Erkel szinpadára a nézőket is. De talán mégis jobb, hogy a Müpában adták elő, így a két estén összesen elég sokan láthatták, míg a jelenlegi felállásban ezt a darabot az Eiffel műhelyházban előadva talán még ennyien se nézték volna meg.

5667   lujza • előzmény5663 2022-09-17 03:21:18

Kedves Klára, én igazán hálás vagyok a Müpának a kiváló operaprodukcióiért is, de ez az előadás elsősorban mégsem nekik köszönhető, ők csak a helyszínt biztosították hozzá, hanem Fisceh Ivánnak és a Budapesti Fesztiválzenekarnak, amely már hosszabb ideje minden évben bemutat ott egy operát is, méghozzá általában kiváló interpretálásban. És sajnos ezek az előadások itthon többet már nem kerülnek elő, és felvételben se lehet reménykedni belőlük. Csak ott és akkor lehet megnézni őket.

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Magyar Állami Operaház

Richard Wagner: Az istenek alkonya

18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Szabó Marcell (zongora), Onczay Zoltán (gordonka), Kanyó Dávid (fuvola), Kővári Eszter Sára (ének)
Az est házigazdája: Madarász Iván zeneszerző


Liszt: 104. Petrarca-szonett, S.161/5
Bartók: Három Csík megyei népdal, BB 45b
Dohnányi: Ruralia Hungarica, Op. 32/a, 32/d
Horváth Márton Levente: Sonata da chiesa
Madarász Iván: Három történet oboára
Bella Máté: A pillangó álma
Balogh Máté: Hét hangya
Madarász Iván: Fú a szél a nádasban

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Lajkó István (zongora)
"A fekete-fehér színei 2022"
Liszt: Zarándokévek, Második év: Itália – 47. Petrarca-szonett, 104. Petrarca-szonett, 123. Petrarca-szonett
Schubert: Három zongoradarab, D. 946
Medtner: Szonáta-ballada, op. 27

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Nagy Réka (gordonka, viola da gamba)
Savaria Barokk Zenekar, vezényel: Németh Pál
C. Ph. E. Bach: A-dúr gordonkaverseny
J. Pfeiffer: A-dúr versenymű viola da gambára
A mai nap
született:
1797 • Gaetano Donizetti, zeneszerző († 1848)
elhunyt:
1643 • Claudio Monteverdi, zeneszerző (sz. 1567)
1924 • Giacomo Puccini, zeneszerző (sz. 1858)
1957 • Erich Wolfgang Korngold, zeneszerző (sz. 1897)