vissza a cimoldalra
2021-09-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7567)
Kedvenc előadók (2872)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5121)
Társművészetek (2466)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Opernglas, avagy operai távcső... (21078)
Kedvenc felvételek (152)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62716)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11809)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (651)
Richard Strauss (778)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5244)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4897)
Erkel Színház (10935)
Operett, mint színpadi műfaj (4935)
Zenei események (1024)
Eiffel Műhelyház (563)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2282)
Franz Schmidt (4014)
Kimernya? (4284)
A MET felvételei (1608)
Bartók Rádió (795)
A nap képe (2290)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (892)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1496)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Fórum - Hozzászólások a Momus írásaihoz (RM, 2002-11-15 12:47:11)

   
7566   Klára • előzmény7565 2021-09-24 17:15:28

Ez is igaz, de szegény torreádor bármilyen fickós (bocs!) és vonzó, neki Abgang, és a nagyérdemű már csak az arénabeli lelkesedést hallja, miközben José és Carmen nagyjelenete felmagasztalja, vagy agyoncsapja az egész estét!

7565   Edmond Dantes • előzmény7564 2021-09-24 12:40:39

Ez így igaz, bár egy ütős torreádor nélkül hiteltelenné válik Carmen fellobbanása, ld. erről a mindkettőnk által ismert Bing-könyvet, ahol erről ő  kb. úgy ír, hogy ha a baritonistában nincs meg a szükséges szexuális vonzerő, quasi (nem ezekkel a szavakkal írja, de) megette az egészet a fene. (Privátban megírom, kik lehettek a "rosszfiúk.) 

7564   Klára • előzmény7562 2021-09-24 10:51:05

A Carmen is olyan opera, ahol  egy vagy két kulcs-szereplőn múlik minden! Lehet a világ legcsodálatosabb Micaelája, ha José és Carmen gyenge, oda az egész. Pláne, hoggy övék az utolsó jelenet!

7563   Capriccio 2021-09-24 10:41:55

A Hétfátyoltánc sokkal komplexebb lett, mint egy évvel korábban. Tavaly csak Salome táncolt, idén egy 10 főből álló tánckar is színesíti a produkciót. A koreográfust nem ismerem, de szerencsére tiszteli a zenét, a dinamikai és zenei váltások, hirtelen súlyok a táncban is megjelentek teljes szinkronban a zenével.

 

7562   Edmond Dantes • előzmény7559 2021-09-24 10:23:23

De igen. 1965 = a Gardellis felújítás előtt még nem voltam operában. 1965-67 között láthattam, közben más énekesek is be- vagy visszaálltak, Halovány tenorral és baritonnal láttam...akadtak.

7561   takatsa 2021-09-24 08:03:11

Köszönöm ppp az összefoglalót. Salome valóban egyszemélyes mű, ha ő jó, akkor szinte minden más lényegtelen, és ez persze fordítva is igaz, az előző szezon tanusága szerint. :)

7560   lujza 2021-09-24 04:14:28

Ezek után örülök, hogy a tavalyi kirohanásom után idén mégis mertem jegyet venni a Saloméra. Kíváncsi vagyok erre a holland nőre. De Siegelen csodálkozom. Elvesztette a hangját? Az Operában, Rálikkal már énekelt Heródest, és akkor jó volt. Nem beszélve arról, hogy ő a kedvenc Mimém.

7559   lujza • előzmény7558 2021-09-24 04:10:07

Akkor Te nem a Gardelli féle Carmen felújítást hallottad, mert ott az első szereposztásban Ilosfalvy, a másodikban Simándy volt José.

7558   Edmond Dantes • előzmény7556 2021-09-23 08:01:05

Az a helyzet, hogy voltak más szereplők is. Orosz Júlia volt Micaela, nagy tapsot kapott az ária után. Szépen énekelt, ami érthető, hiszen még 60 sem volt, de a fiúk sajnos rossz emlékeket hagytak bennem. Már nem emlékszem, kik voltak, de biztosan nem Simándy és Melis.

7557   nizajemon • előzmény7555 2021-09-23 07:45:36

Nagyszerű énekesnö,szerintem finom lélek,de abszolút nem nekivaló Carmen.

7556   lujza • előzmény7548 2021-09-23 02:36:02

Ha láttad Komlóssyt, hogy írhatod azt, hogy sosem láttál igazán jó Carmen előadást? Gimnazistaként nekem óriási élmény volt a Gardelli vezényelte produkció, Komlóssy, Simándy, Melis, László szereposztással. És a rendezésre se lehetett panasz.

7555   takatsa • előzmény7553 2021-09-22 22:18:44

Én már sokszor hallottam Shöck Atalát, és minden fellépése óriási élményt jelentett számomra. Szerintem hosszú évek óta ő a legszebb hangú magyar énekesnő. A barokktól Gounodon át Wagnerig, minden szerepében kiváló. Carment is többször énekelt, de abban sajnos nem láttam.

7554   Edmond Dantes • előzmény7553 2021-09-22 21:21:31

Bárcsak itthon ismernék a magyar énekeseket úgy, mint te ott :-) azok is, akiknek az (lenne) a dolguk, munkájuk ... nem lenne annyi szereposztási baki. Igaz, ha minden és mindenki mindig stimmelne, akkor kit és mit kritizálhatna a közönség és a szakma?

7553   ladislav kozlok • előzmény7551 2021-09-22 19:16:44

Hát látod kedves  Edmond, így ismerem a magyar énekeseket.  Színpadon még nem láttam de a V-4 koncerten Pozsonyban én beleszerettem a hangjába, nagyon kultúrált  holgy. A koncert után volt alkalmam  egy fogadáson vele beszélgetni

7552   Fabricius 2021-09-22 12:36:06

Nekem nem tetszett a címszereplő hangilag, mivel a mélyebb lágéban nem eléggé szól a hangja, kevés és fakó színű, de kinézetben sem ideális Carmen! Zétának igaza van abban, hogy ezt a szerepet nem mindenki húzhatja magára!

Különben meg van itthon fiatal, átütő hangú és izgalmas egyéniségű mezzó, aki nagyszerű Carmen lehetne! 

 

7551   Edmond Dantes • előzmény7550 2021-09-22 12:31:33

Szép hangú, kulturált énekesnő, de ha létezik olyan, hogy anti-Carmen, akkor ő az :-)

7550   ladislav kozlok • előzmény7543 2021-09-22 11:30:42

Schock  Atala.     Idosebb operabarátoktol hallottam, hogy Tiszay  Magda is szenzácios volt ebben a szerepben.

7549   Klára • előzmény7548 2021-09-22 10:13:40

A KOMLÓSSY? Így, csupa nagybetűvel!  Na igen, ebben tökéletesen egyetértünk!

7548   Edmond Dantes 2021-09-22 10:05:56

Ezek szerint nem vagyok egyedül, amikor sok év(tized)e mondom, hogy még sosem láttam igazán jó Carmen-előadást Pesten, pedig ez volt a legelső operám. Komlóssy azóta is etalon nekem itthon, talán nem csak a megszépítő és egyre nagyobb messzeség miatt. Erre az új produkcióra kiváncsi vagyok. 

7547   takatsa • előzmény7546 2021-09-22 09:46:41

Oké, ez érthető, egy szerkesztőnek sokmindenre kell tekintettel lenni.

7546   -zéta- • előzmény7545 2021-09-22 09:30:56

Mivel tudjuk, hogy olvasnak bennünket, az illetőt sem akarom kellemetlen helyzetbe hozni... nehogy kontraproduktív legyen... 

7545   takatsa • előzmény7544 2021-09-22 09:14:31

Privátban?? Talán fész, hogy kimoderálnak? :)

Én pl. adnék egy-két lehetőséget annak a kisinyovi kislánynak, aki a Marton Éva döntőben szerepelt. Arra az előadásra szívesen elmennék...

7544   -zéta- • előzmény7543 2021-09-22 07:26:50

Privátban megírom... 

7543   lujza 2021-09-22 03:12:51

Zétával én többnyire egyet szoktam érteni, így most is. Nem a rendezés hanem a szereposztás tartott most vissza attól, hogy megnézzem ezt az előadást.

De arra kíváncsi lennék, kinek adná a címszerepet!

7542   takatsa • előzmény7541 2021-09-08 12:49:45

Úgy látszik, hogy szövegértési nehézségeim vannak, biztosan féreértettelek.

7541   Edmond Dantes • előzmény7540 2021-09-08 12:42:06

"ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben."

Semmi ilyent nem állítottam. Ennyike.

7540   takatsa • előzmény7539 2021-09-08 10:51:09

Mármint azt, hogy Fleming csak egy túlhájpolt MET Celeb? Én egy pillanatig sem állítottam azt, hogy Fleming jobb lírai szoprán énekes, mint amilyen lírai szoprán volt Netrebko. Sőt, állítom, hogy Netrebko a maga nemében teljesen egyedülálló volt. A vita abból indult ki, hogy ED állítása szerint Netrebko a drámai szerepekben is ugyanolyan nagyszerű és egyedülálló, mint amilyen volt a lírai szerepekben. Ha ezzel is egyetértesz, az a te dolgod, vitatni én nem fogom. :)

7539   -zéta- • előzmény7536 2021-09-08 10:01:10

Szerintem ez a felvétel Fleminggel - szándékaiddal ellentétben - inkább ED érvelését támasztja alá...

7538   lujza • előzmény7532 2021-09-08 02:07:32

Szerintem is sérült a tisztánlátása és az értékrendje, sajnos. A Tosca határeset, Turandotot nem lett volna szabad énekelnie, tényleg tönkreteszi vele a hangját, ami mégsem olyan már, mint fiatal korában, amikor annyira szerettem. Ugyanakkor többször énekelte a Trubadúr Leonóráját is, szépen. A máski Leonóra a Forzából nekem már kevésbé tetszett vele, bár ez lehet szubjektív vélemény is. Sőt, a MET-ben lady Machbetet is énekelt, nem is rosszul. Még nem győztél meg arról, hogy az ötven évesnek ugyanazt a szerepkört kell énekelnie, mint harmincéves korában.

7537   Edmond Dantes • előzmény7536 2021-09-07 13:14:54

Megedződve -dni- Kimernyáján is ;-)  íme: a 2007-es (!) megfejtés. (Az "igazit" már beküldtem.) Hálám jeléül a másik ária Donna Anna Netrebko előadásában élőben pl. itt, lemezen pl. itt.

7536   takatsa • előzmény7534 2021-09-07 11:44:47

Nézd, én csak annyit szerettem volna elmondani, hogy Netrebko egy egészen páratlan lírai szoprán volt, amit bizonyítani is kívántam egy ritkán hallott áriájával (amit gondolom, meg sem hallgattál), és nagyon-nagyon sajnálom mindazt, ami vele és a hangjával az elmúlt 10 év alatt történt. Példaként felhoztam néhány énekest, aki megfelelő önismerettel rendelkezve, ellenállt a csábításnak, és maradt egész életében a saját fachjában. Erre te túlhájpolt MET celebnek titulálod Fleminget. Egy zenei fórumban én - elsőrendűen - nem a szavak szintjén kívánok véleményt kifejteni, hanem magával a zenével. Ezért álljon itt a túlhájpolt MET celeb 2000-es Donna Anna produkciójából egy ária. Ezt meghallgatva ki-ki kialakíthatja a saját véleményét Fleming művészetéről. Ezt a meddő, és sehová sem vezető vitát a részemről szeretném befejezni. Jószándékom bizonyítékaként - ha kívánod - szívesen elküldöm neked a MET 2010-es Tosca felvételét Netrebkoval és Eyvazovval, hogy hallgathasd, ha neked ez tetszik.

7535   Búbánat • előzmény7534 2021-09-07 09:10:28

Fleming anno a MET Víg özvegy-produkciójában nemcsak csodásan énekelte Glavari Hannát  (Lehár-nagyoperettben!) , hanem táncolt és prózát is mondott. Szóval, kitűnő színésznőként is megvillantotta képességeit; az adottsága minderre predesztinálta. 

7534   Edmond Dantes 2021-09-07 08:01:30

Fleming "csak" a MET-ben ill. hazai pályán volt all-round sztár, szinte őhozzá igazították az ottani repertoárt. Azt játszották, amihez neki éppen kedve volt adott szezonban. Európában ettől a csóközöntől messze elmaradt. Bécsben pl. csak két Mozartot énekelt még a 90-es években, később két Strausst, ennyi. A Scalában valaha és összesen egy Mozartot és szintén jó régen Lucrezia Borgiát. Túlhájpolt MET-celeb volt.

7533   takatsa • előzmény7531 2021-09-06 23:18:27

Oké, köszönöm a pontosítást, kicsit elragadott a hév, biztosan az utolsó budapesti koncertjének élménye munkálkodott bennem. :)

7532   takatsa • előzmény7530 2021-09-06 23:16:18

Fleming 1959-ben született, és 48 éves korában énekelte Tatjánát. Érdemes meghallgatnod azt a felvételt, hogy lássad, mennyire intact volt a hangja. És ahogyan írtam is, időben kell tudni abbahagyni az éneklést. Netrebko 48 éves korában Toscát, Turandotot, meg Isten tudja miket énekel. Énekeljen bármit, ami jól esik neki, meg amiben pénzt lát, a neve miatt még sokáig mindent el tud adni, aztán hallgassa az, aki akarja,és akinek ez tetszik. Én úgy gondolom, hogy hibás vágányra állt, minden szempontból, amiről már sohasem tud lejönni. És azt, hogy mennyire sérült a tisztánlátása, értékrendje, jól példázza az Eyvazov-ügy. De ez csak az én véleményem, nem biztos, hogy igazam van, és az is lehet, hogy többféle igazság létezik, ppp-jé, ED-é a tiéd és még sokan másoké.

7531   Beatrice • előzmény7525 2021-09-06 23:08:34

" Tehát nem kell 75 éves korban énekelni, ahogyan azt Gruberova teszi"

Kis pontosítás: Gruberova csak az idén tölti be a 75-öt, és utolsó koncertjét 72 évesen adta. Még egy évet tervezett, de ennek keresztbetett a Covid. Így csöndben visszavonult.

7530   lujza 2021-09-06 22:59:10

Nekem illene a legkavésbé beszélni, mert nem voltam ott ezen az előadáson, ráadásul nem is vagyok szakember. És bár több dologban nem értek egyet ppp-vel, de Netrebko jelenlegi hangfaját ő pontosan meghatározta: lirico spinto. Nem drámai szoprán és sosem lesz az, de már nem az a tisztán lírai hang, ahogy egykor indult. És a Toscát nemcsak drámai szopránok énekelhetik, sőt!

Én nem igazán példálóznék Fleminggel, mert egy idő után az ő lírai hangja nem volt intakt, és a kései sikereit inkább a nimbuszának köszönhette. Netrebko hangja igenis változott, de a technikája annyira üzembiztos, hogy semmiféle kopás nem észlelhető ettől még rajta. És hát igen, nemcsak díva ő, de celeb is, a nevét tán még azok is ismerik, akik sosem hallották őt. És a viselkedését erősen meghatározza a származása, az ország, ahonnan jött.

7529   Edmond Dantes • előzmény7527 2021-09-06 13:33:11

"Én nem vagyok sem irigy, sem féltékeny Netrebkora" ... én én viszont annál inkább ;-))

7528   Edmond Dantes • előzmény7524 2021-09-06 08:53:27

"Netrebko persze nem lesz drámai szoprán": nem bizony, mert már az. Nem a 20 évvel ezelőtti Mimijéhez stb. képest és nem úgy, mint Marton Éva, Nilsson (ld. ez alatt), Price vagy ma Stemme, Harteros, Radvanovsky, hanem úgy, mint Netrebko. Máshonnan indult, másképpen ért el Toscához, egyebekhez ... és tökéletes Netrebko-Tosca. Nem Callas-Tosca,Radvanovsky-Tosca, hanem Netrebko-Tosca.  Netrebko-Tosca, la diva.

7527   takatsa • előzmény7526 2021-09-06 08:45:58

Hallgasd meg, amit belinkeltem, Netrebko olyan volt 12 éve, és emlékezz vissza a múlt heti teljesítményére. Olyan volt - ilyen lett, ez hogyan történhetett? :) Én nem vagyok sem irigy, sem féltékeny Netrebkora, miért is lennék az, csak sajnálom. Igazad van, most is díva, sőt ennél is több: celeb.

Marton Éva mindig drámai szoprán volt. Énekelt lírai szerepeket is. Ha egy drámai szoprán lírai szerepet énekel, akkor a hangzás mindig nagyon izgalmas, érdekes. Egyszer azt nyilatkozta, hogy szívesen énekelt volna Bohéméletet is. 50 évesen - ha hangilag intakt - nem kell abbahagyni az éneklést egy lírai szopránnak sem, vannak az életkorának megfelellő szerepek. És egy drámai szoprán ugyanúgy megöregszik, mint egy lírai és a hangja elvész. Marton Éva időben abba tudta hagyni (ez is mutatja önismeretét és emberi nagyságát, pedig itthon még mindig énekelhetne Toscákat, nagy közönségsikerrel), más pedig nem.

7526   Edmond Dantes • előzmény7525 2021-09-06 08:32:11

Nevek említése nélkül: talán nem ugyanaz 75 vagy akár 60-65 évesen bel canto szerepekben csicseregni, mint 50 évesen pl. Toscát énekelni, testsúlytól függetlenül. Ha Netrebko még mindig 20 évvel ezelőtti szerepeit nyaggatná, jó eséllyel lekapnák a két hangszáláról tíz körméről: "váltania kellene", "hangja megvastagodott, már túl súlyos Mimihez, Violettához stb." és hasonló, megszokott panelek. És valószínűleg jogosan. Hogy ne menjünk messzire: Marton Éva itthon Manonokkal kezdett (én is láttam vele), Händellel meg Mozarttal, aztán pár Verdi (Boccanegra!, Trubadúr) stb. Jöttek a "könnyebb" Wagnerek, aztán a legsúlyosabb Wagnerek, Strauss-ok, Turandot. A pályaív eléggé hasonlít Nilssonéhoz -ld. Nilsson önéletrajzát- és sokan mások is hasonló utat jártak be, legfeljebb nem vettük annyira észre, mert nem annyira a szemünk láttára, fülünk hallatára zajlott. Sőt, teljes fachváltások történtek, történnek oda-vissza (szoprán/mezzo, tenor/bariton) éspedig teljes sikerrel és  n e m   csupán kényszerből,  mert elment a magas regisztere és nem a pálya vége felé, hanem fénykor(uk)ban. Fel nem fogom, miért skatulyázzák be pont Netrebkót a 20-25 évvel ezelőtti szerepkörébe, már akik beskatulyázzák. Egyetlen reális okát látom ennek: mert ő még aktív, új fénykorát éli... és mert ő a díva. Nem ő volt, hanem most is az. Ahogyan irigyek, féltékenyek, kákán csomót keresők is mindig voltak, vannak, lesznek.

7525   takatsa • előzmény7524 2021-09-06 07:32:56

Ha már a testsúlynál tartunk, akkor úgy gondolom, hgy minden személynek van egy ideális testsúlya, és ha az egyénnek valamiféle hosszútávú célja van a testével (pl. lehetőség szerint egészségesen és hosszan akar élni), akkor figyelni kell a testsúlyára, kontrollálnia kell a táplálkozását, ügyelnie kell a rendszeres testmozgásra, stb. A céltudatos élet folyamatos kontrollal, energiabefektetéssel, és bizonyos lemondással jár; semmit sem adnak ingyen. Persze, ha valaki elkezd hízni, akkor tud egyre bővebb ruhákat hordani, de ez nem oki, hanem csak tüneti kezelése az elhízásnak, attól, hogy 5 számmal nagyobb a ruhája, még nem lesz egészséges, és nem fogja jobban érezni magát. És ez persze nemcsak a testsúlyra vonatkozik, hanem minden másra is, egy énekesnél pl. a hangra. MInden hangnak van egy életkorhoz és testi kondícióhoz kötött fejlődési pályája, pl. egy basszus hang 25 évesen még nincsen kész, annak érnie kell. De ez a hangfejlődés, érés, nem tart a végtelenbe és egy alapvetően lírai hangból sohasem lesz igazi drámai hang. Az operairodalom meglehetősen nagy, és egy lírai szoprán 50 éves korában is talál magának negfelelő szerepeket, ahogyan ezt pl. Fleming esetében is láttuk. És tudomásul kell azt is venni, hogy mindazon pálya, amely a fizikumhoz kötött, nem folytatható halálig. Ez egy sportoló esetében könnyen belátható, egy énekes esetében ennek belátása lehet, hogy nehezebb, mint egy balettáncosnak, de ugyanúgy evidencia. Tehát nem kell 75 éves korban énekelni, ahogyan azt Gruberova teszi, persze ennek belátásához önismeret, önmérséklet és segítő környezet szükséges. Azt írod, hogy Gruberova egy csoda? Igen, de Netrebko is egy csoda... volt. Sajnos múltidőben.

7524   lujza • előzmény7521 2021-09-06 01:45:31

Mondhatnám, 110%-ban egyetértek az utolsó mondatoddal: " Egy nagyívű pályához - a tehetségen, és céltudatosságon kívül - nem árt a szerénység, mértékletesség és szakmai alázat." Jó lenne, ha evvel minden énekes tisztában lenne!

De az előzőkkel már nem teljesen. Nem vagyunk egyformák, se hangban, se súlyban. (Ha valaki mondjuk száz kiló 20 évesen, nem fogyhat le később? Vagy a 40 kilós nem hízhat még? Stb. :))) Így az énekesek között is nagy különbségek vannak. Drámai szopránnak se feltétlenül születik valaki, hanem azzá válik. Netrebko persze nem lesz drámai szoprán, de ötvenévesen már távolról se énekelhetné azt a szerepkört, ami harminc évesen olyan gyönyörűen ment neki. Gruberova maga egy csoda volt, olyanok ritkán születnek. És eszembe jutott Nathalie Dessay, aki  kénytelen volt abbahagyni az éneklést, mert a hangja nem változott drámai irányba, a líraihoz pedig már megöregedett.

7523   Edmond Dantes 2021-09-04 18:23:25
7522   Edmond Dantes • előzmény7520 2021-09-04 14:08:01

Kedves Klára, a hibát nem kerestem és nem hiba. Ön szimplán goromba volt. Kár rám tolni a dolgot. Mondhatnám,mint ön: "marhaság". Nem mondom. Senkinek, semmiről.

7521   takatsa • előzmény7519 2021-09-04 12:58:24

Különösebben nem kívánok vitatkozni, de úgy érzem, hogy Netrebko fach- és szerepváltása ennél picit bonyolultabb dolog. Mert nézd meg pl. Fleminget, vagy DiDonatót, vagy Gruberovát, ők mindig maradtak, akik voltak. Persze senki sem énekel ugyanúgy 20 éves vagy 60 éves korában, de az alapok nem változnak, az ember nem tud kibújni a saját bőréből. Hallgasd meg pl. Netrebko Traviátáját, Bohéméletét vagy a 2008-as Massenet Manon felvételét és a mostanival hasonlítsad össze, azonnal fogod észlelni, hogy Netrebkonak mi a természetes hang-matériája. Az embernek saját felelőssége, hogy mit tesz a testével és a hangjával, példának kedvéért van olyan ember, aki 20 éves korában ugyanolyan súlyú, mint 70 évesen, és van olyan, aki vigyáz a hangjára, megfontolja, hogy mit énekel, mit vállal el, és aztán van, akit elkap a gépszíj, és mindig többet és többet akar, valami mást, érdekesebbet, izgalmasabbat. Egy nagyívű pályához - a tehetségen, és céltudatosságon kívül - nem árt a szerénység, mértékletesség és szakmai alázat.

7520   Klára • előzmény7518 2021-09-04 12:42:36

Kedves ED, köszönöm a jószándékú segítséget, amit Travolta ügyben Öntől kaptam. Nem éreztem ki az ominózus sorokból az íróniát, és nem gondoltam/gondolhattam arra, hogy éppen az a bejegyzés sántít kissé. Mert a szcientológiát, a pilótaigazolványt és egyik-másik sikeres filmjét senki nem vitathatja el. Tisztában vagyok vele, hogy Ön és némely másokban hibát keresni kedvelő fórumtárs ezt a bakit nem kevésszer fogja az orrom alá dörgölni, kibírom! Ez is egy elfoglaltság.

7519   Edmond Dantes • előzmény7513 2021-09-04 12:09:58

Kedves takatsa, köszönöm, hogy reflektáltál. A kritika kritikájának a kritikája :-) persze én nem kritikát írtam (te sem), csak egy szerencsés jelenvolt mezei néző véleményét fejtettem ki ... a sajátomét. Lehet, hogy marhaságo(ka)t is írtam ld. lejjebb. Nos: Netrebkót először hallottam élőben, helyszínen. Nekem semmi nem pótolja a helyszíni élmény varázsát. Nem vizsgálom, milyen volt Anna 10-20 évvel ezelőtt -mert ennek ma nincs értelme- és hogy melyik hang és melyik repertoár volt-van leginkább az övé. Úgy vélem, mint szinte mindenkinek, kora és hangja változásával szerepkört kellett váltania: Itt és most = Pesten, 2021. aug. 29-én elragadó Tosca volt, de ha jól értem, te is így látod-hallod. Mai állapotában ez a fach ideálisnak tűnik számára ...mellesleg számomra is :-) Másrészt viszont Eyvazovot önmagához hasonlítom, mert az ő esetében meg annak látom értelmét. Tudomásul vettem, hogy Anna így = vele kapható, innentől fogva pestiesen szólva nincs miről -és nincs kiről- beszélni helyette. És ahhoz képest, amiket korábban olvastam róla, továbbra is a "kellemes meglepetés"-kategóriába sorolom pesti produkcióját. Nem a 73-as Domingóhoz vagy pl. nem Kaufmannhoz képest, mert Eyvazov volt itt. Amit -ppp- ír: "fénytelen, közepes volumenű hang ", egyszerűen nem áll meg. A hang fényes és erős ... és harmadszor is leírom, csúnya. Remélem -ppp- füle azóta kigyógyult a kínzókamra-jelenet és elbeszélés okozta ártalmomból. Kurz: akit kínoznak, az vélhetően nem dolcezza énekel. Örülök, hogy karmesterileg teljes az egyetértés(ünk), a pásztorfiút-kislányt csak azért említettem, mert fullban kimaradt az írásból, szemben pl.a (túl) bőségesen elemzett Spolettával.

7518   Edmond Dantes • előzmény7514 2021-09-04 11:38:37

Kedves Klára, tömör leszek: először is viszont kívánok önnek minden jót! Másodszor: ha van ideje, álljon a tükör elé és mondja, hogy "ilyen marhaságot leírni", amit ön írt rólam-rám. Ugye milyen gáz? Nem? Nekem az lenne. Ilyesmit nem szoktunk egymáshoz vagdosni. 3. személyen keresztül pláne nem.. Én biztosan nem, még ha olykor gondolunk is ilyesmit. Akkor sem, ha valamivel nem értünk egyet. Üdv. ED (Tudom ezeket a beírásokat nem veszi észre ... és "bocs", hogy kedves szavát átvegyem.)

PS Remélem jól halad John Travolta életútjának tanulmányozásában. Segítettem :-)

7517   Klára • előzmény7515 2021-09-04 09:18:32

Éppen ezért örültem különösen ppp kritikájának, mert elgondolkodtató, figyelemfelkeltő. Valamikor  többek között ilyen okok miatt regisztráltam a Momusra, és nagyon sajnálom, hogy lassan kikopnak az ilyen hozzászólások. Az természetes, hogy szubjektív a megitélésünk, hiszen emberek vagyunk, nem gépek. És ha mindenki mindent egyformán látna, roppant unalmas lenne az élet!

7516   lujza • előzmény7511 2021-09-03 23:04:53

ppp azt írja, hogy Netrebkó lirico spinto lett mára, és ebben igaza van. De nem drámai szoprán ő, mint Radvanovsky, hiába próbálkozik azzal a szerepkörrel is. Nekem is Radvanovsky jutott az eszembe, meg még mások is, de eszembe sincs megnevezni senkit, nehogy kikezdjék őket. Netrebko tényleg díva, egyedülálló a hangja, és úgy is viselkedik, sokat megenged magának. (Pl. amint egy ORF riportban látszik, Salzburgban az éppen nyilatkozó Armilliato háta mögött grimaszol, stb,)

Szerintem Netrebko nem fog Alvarezzel fellépni, mint ahogy ezt a Müpa koncertet se fogjuk látni, nem hinném, hogy őnagysága engedélyezte volna, hogy felvegyék.

7515   takatsa • előzmény7514 2021-09-03 16:28:56

Ne fesd az ördögöt a falra. :) MIért lőnének rám? Ez egy baráti fórum, ahol mindenki kifejtheti a véleményét. És a vélemnyek eltérőek, ahogyan a személyiségünk is eltér. És a zenével, különösen az operával kapcsolatos vélemény mindig szubjektív, hiszen mindenkinek más ideája van és ez a terep korántsem olyan egzakt, mint teszem azt a matematika vagy a fizika, bár még az ott található törvényszerűségek is korlátozott érvényűek. Ppp nagyon régen foglalkozik az operával, nagyon ért hozzá, és a véleménye megalapozott, ugyanakkor szubjektív is, sőt néha provokatív. De ez nem baj, mert ez hat serkentőleg a gondolkozásunkra. 

7514   Klára • előzmény7513 2021-09-03 16:00:36

Megint igazad van, és megint lőni fognak rád!  ED különösen! De ilyen marhaságot leírni, hogy Azizov megfelelő volt, kivéve a TE DEUM jelenetet, ahol a hangja nem mindig jött át! Akkor minek volt ott?  Hiszen a Scarpia jelenség ott mutatkozik be! A többi már csak ráadás! Azt minden operalátogató tudja, hogy a Te Deum nem csendesmise.

 

7513   takatsa • előzmény7512 2021-09-03 15:17:18

Szerintem ppp nem fog válaszolni neked erre a kritika kritikájára, mivel már vagy 1.5 éve hanyagolja a fórumot. Hogy miért teszi ezt, az titok, de lehet, hogy igaza van. Természetesen én sem helyette válaszolok, csak leírok néhány gondolatot a benyomásaimról. Netrebko tényleg korunk nagy dívája, és aki hallja őt, az a hatása alá kerül, de - véleményem szerint - korántsem hibától mentes a produkciója. Nekem is - mint sokan másoknak - a fiatalkori, lírai szoprán tetszett, és ahogyan kutyából nem lesz szalonna, úgy Netrebkóból sem lesz igazi drámai szoprán, még akkor sem, ha rutinjával, kisugárzásával ezt el is hiteti velünk. Természetesen ez a produkciója is meggyőző és magával ragadó volt, mindenkinek óriási élmény, aki látta és hallotta. Nem adok neked igazat abban, hogy Eyvazovot önmagához kell hasonlítani. Ezzel az erővel én is énekelhetném a szerepet, bár nem vagyok operaénekes és basszus a hangfekvésem, de önmagamhoz képest elég jó vagyok, mint ahogyan te is önmagadhoz képest minden tekintetben elfogadható vagy. Eyvazovot nem önmagához kell hasonlítani, hanem ahhoz, hogy megüti-e azt a mércét, ami egy nemzetközileg jegyzett tenortól elvárható, és ahhoz is, hogy megfelelő partnere tud-e lenni az előadás többi főszereplőjének. És akkor a válasz egy egyértelmű nem, még akkor is, ha nem szedem ezt vastagon. Sőt továbbmegyek. Egy külföldi vendégtenor gyengébb teljesítménye után arra szoktam gondolni, hogy igen, igen, de azért örülnénk, ha ilyen tenor énekelne nálunk rendszeresen az operában. Eyvazovról viszont kijelenthetem, hogy Isten őrizzen meg minket tőle, mert egy ilyen tenor tönkreverné az összes magyar operaelőadást, már csak azért is, mert nem állna mellette egy Netrebko, aki valahogyan egyensúlyozni és feledtetni tudná ennek a szerencsétlennek minden hangi megnyilvánulását. A gyermekhang elment, ennél hallottam sokkal rosszabbat is, de ha már gyermekhang, akkor inkább kisfiú kellett volna. Bignamini szerintem is nagyon jól vezényelt, és a zenekar szépen és kiegyensúlyozottan szólt, sokkal szebben, mint amihez a Kocsár-szférában sajnos hozzászoktunk. Azizov is tetszett, persze Netrebko árnyékában nem lehet jó Scarpiának lenni.

7512   Edmond Dantes 2021-09-03 14:50:52

Közönség és kritikus egyaránt áldozatul eshet -és esik- önmagának: bizonyos becsípődései támadnak, amiktől aztán nem tud szabadulni. Sem pro sem kontra. Kedvenceit örökké szépnek, jónak és fiatalnak látja-hallja, akiket meg nem szeret, azok a lelküket és a hangjukat kitehetik, rajtuk ragadnak bizonyos epitheton ornansok akkor is, ha közben már -pro vagy kontra- nem érvényesek a régi dicsérő avagy elmarasztaló jelzők. Érdemes elolvasni -ppp- Andrea Chénier-recenzióját. Amott bizonyára jogosan állapította meg, hogy Eyvazovnak a címszerep túl sok (miképpen amott a szoprán szerep meg kicsi Netrebkónak). Ebből azonban nem következik az, hogy Cavaradossiként ne állt volna helyt. Helytállt. Megannyi rossz kritika után, mint már írtam kellemes meglepetés volt. Olcsó győzelem lenne őt pl. életem egyik meghatározó operai élményéhez, Domingo 1973-as pesti Cavaradossijához hasonlítani. A vasárnapi tomboló sikerhez volt csak mérhető az akkor gyenge félháznyi Erkel közönségének ovációja. Eyvazovot (is) azonban önmagához kell hasonlítani, ahogyan a pesti Tosca-előadást se a grazihoz, se a salzburgihoz se semelyikhez. Csak ismételni tudom: Eyvazov hangja -mondjon bárki bármit- tisztán cseng, üzembiztos, erős ... és csúnya. Hasonlóképpen: Azizov talán nem volt meggyőző mint Gérard, de abszolúte megfelelő volt, mint Scarpia, leszámítva a Te Deum-jelenetet, ahol hangja nem mindig jött át a színpadra ültetett (!) méretes zenekar és kórus decibel-áradatán. És mint írtam, pl. kanapé nélkül elég nehéz erőszakoskodni, magyarul: egy "koncertszerűnek" (!) hirdetett előadáson nem várható el csoda-alakítás egy amúgy jelentős játékszerepben. Az előadás hosszúságát magam is említettem, de nem negatív értelemben. Egyáltalán nem volt zavaró a lassúbb tempó és talán ha 10-12 perccel lehetett több a játékidő a megszokotthoz képest, a többi plusz idő a két hosszú szünet rovására írható. A hosszan kitartott hangoknak vajon ki nem örül(t)? Bignamini pedig pontosan úgy vezényelt, ahogy kellett: igen jól kondícionált zenekart (és kórust) kaptunk, miközben -ahogy illik- alkalmazkodott a szólistákhoz. Nekem valahol és elsősorban ebben rejlik a jó operakarmester titka, főleg, amikor egyetlen előadáson kell minden(ki)nek megfelelnie, nyilván kevés próbával. ("Rendes" főpróba tán nem is volt.) 

Amióta világ a világ, opera az opera, minden generáció az előző korszak(ok) nagyjait sírja vissza: "bezzeg X, na ő igen" és "nahát ezek a maiak már nem..." Ahogy nem Melba, Destinn, Nilsson, Callas, Sutherland, Gruberová és a többiek voltak az "utolsó dívák" (a 19.szd.-iakról már nem beszélve), ne aggódjunk, Netrebko sem az "utolsó". Vannak, lesznek dívák, más életpályával, személyes attitűdökkel, a korszellem változásához is alkalmazkodva. Én mezei nézőként még sok ilyen en bloc nagyszerű operai estét kivánok magamnak és a közönségnek!

PS Kár, hogy a recenzióból 1/1 kimaradt Karácsonyi Anna gyermekkari tag Pásztorfiú-szólójának méltatása. Több és főleg: exponáltabb így, láthatóvá téve az a szerep, mint teszem azt, a teljes hat soron át elemzett Spolettáé...

7511   Klára 2021-09-03 13:15:48

Én sem voltam ott a Müpában. és a mostani salzburgi előadásról sincs felvétel, bár annak kapcsán elhangzottak bíráló megjegyzések is, nem kis részben az árukapcsolás miatt.
Az nyilvánvaló, hogy Netrebko minden kiválósága mellett már inkább Díva, mint énekesnő, de ez bocsánatos bűn, amíg az elvárásoknak megfelel, és nem befolyásolja a partnerek teljesítményét. Sem a karmestert nem kényszeríti átmeneti mozdulatlanságra! De egyedinek, egyedülállónak kikiáltani nem túlzás? Adva van egy Radvanovsky, aki csodálatosan énekel, de nincs vele tele a bulvársajtó, róla mi a kritika megfogalmazójának véleménye? Ő nem számít annyira? A nem igazi drámai szoprán területen létezőket ebbe  az összehasonlításba nem vesszük be, ez igaz, de azért ők is vannak!

"Mert ha körülnézünk akár itthon, akár a nagyvilágban, azt kell mondani, hogy Netrebkóhoz méltó szereposztást ma nagyon nehéz összehozni bárhol, beleértve a legnagyobb színházakat is." Ezt én enyhe túlzásnak tartom! Persze, amíg Eyvazov lép fel mellette, addig nem kell egy esetleges szintén jó tenorral való összehasonlítást megkockáztatnia! Azt pedig kétkedve olvasom, hogy a salzburgi Ludovic Tézier ne lenne jobb bariton ennél a csomagba foglalt azerinél! Salzburgban és Grazban ragyogó alakítást nyújtott!
Kár, hogy a tavaszi salzburgi Toscáról, ahol Kaufmann és Luca Salsi énekelt Netrebko mellett,, nincs se felvétel, se bővebb info. Azon kívül, hogy Terfel azt is lemondta. Lehet, hogy nincs szerencséje Scarpiával?

Engem speciel érdekelne egy Netrebko - Marcelo Alvarez kiosztású Tosca, Scarpia tekintetében is vannak tág lehetőségek!

Reméljük, hogy ezt az előadást egyszer valamelyik tv csatorna közvetíteni fogja!

 

7510   lujza 2021-09-03 00:26:20

Sóhajom gyorsan teljesült, én írtam, hogy örülnék ppp írásának erről a Toscáról. Nagyon jó, telitalálat a címe, sok mindent elmond már előre. De azért nem minden sorával értek egyet az írásnak. Máris előre bocsátom, hogy nem voltam ott. Bár a dívát nagyon szerettem volna hallani, de engem annyira felháborít az eljárása, Eyvazovot elég volt egyszer hallanom a Chenierben, többször nem szeretném. Persze nem is mindenütt énekelnek együtt, legfeljebb nekem nincs módom Bécsbe vagy New Yorkba kiszaladni, amikor épp normálisabb partnere van.

Lehet, hogy én optimista vagyok, de azért azt nem hinném, hogy soha többet nem lesz már ekkora énekesnő, legfeljebb nem mostanában. Callasról is mondtak ilyet, de azért utána is jöttek egy páran, akiket igazán érdemes volt hallgatni. És persze most is vannak még néhányan, akiket szívesen hallgatok.

Nem értettem azt a mondatot, hogy Salzburgban se volt jobb partnere. Ludovic Tezier volt Scarpia, őt hogy lehet egy napon említeni Azizovval? Nem nagyon hiszem, hogy lenne nála ma jobb Scarpia, a hangja, az alakítása egyaránt messze felülmúlhatja ezt az azerit. És vele Netrebkonak is jobban meg kellhetett küzdenie épp ezért.

Én csak a milánói Toscára emlékszem, ott a díva figurája tökéletesen sikerült, hiszen önmagát alakíthatta Netrebko, de a szerelmes nő már kevésbé volt tökéletes, talán mert nem a férje volt a partnere. Erre mégiscsak jó lehet Eyvazov. Értik és érzik egymást. De azt nem tudhatjuk, hogy Annácska milyennek hallja a férje hangját. Tudja-e, hogy minek teszi ki a közönségét? Mert ha igen, az merő cinizmus és hideg üzleti számítás.

7509   takatsa 2021-09-01 11:44:39

Köszönöm ezt az igen szép méltatást Várady Júliáról, és én is gratulálok a művésznő születésnpjára.

7508   Héterő 2021-08-01 15:22:52

                     Miskolcon

2010. 06. 20. – Fesztiváli búcsú Európától
A "Bartók + Európa 2010" záróhangversenye.
Megható volt, ahogy a világhírű tenor, Giuseppe Giacomini letérdelve köszönte meg a tomboló közönség tapsát.

Umberto Giordano: Fedora
2006. június 20., kedd 19 óra, Nagyszínház, Miskolc
Fedora Romazoff hercegnő – az isteni Marton Éva

II. Részletek Puccini operáiból - Nyitókoncert - 2002
2002. 06. 14., péntek 21 óra, Nyári Színház, Miskolc

7507   Búbánat 2021-07-31 20:29:25

Pál Tamás karmester szép, emlékező írásában szerényen, nem említi, hogy alkalma volt Pesten is az Aidában dirigálnia Giacomininit:

1987. július 31. -  Margitszigeti Szabadtéri Színpad - Verdi: Aida

Magyar Állami Operaház zenekara, énekkara, a MN. Művészegyüttesének férfikara, tánckar, a Bihari János Táncegyüttes gyermekcsoportja, a Budapesti Helyőrség zenekara, a Magyar Néphadsereg 200 katonája
Rendező: Koltay Gábor

Pál Tamás - Giuseppe Giacomini mv., Tokody Ilona, Isola Jones mv., Sztojan Popov, Begányi Ferenc, Gregor József, Palcsó Sándor (Hírnök)

További előadások: 1987. augusztus 2., 6., 8. 

(Kettős szereposztásban Vlagyiszlav Pjavko énekelte Radamest)

7506   Cilike 2021-07-31 20:12:01

Karnagy úrral részben értek egyett, a legnagyobb tiszteletet megőrizve. A Szigeten egy Aida zenekari próbáján láttam-hallottam először Giacominit, pont úgy volt, ahogy Karnagy úr írja, egy skótsapkás, szemüveges  ember bóklászott a színpadon, azt hittem, valami világosító vagy díszítő. Mígcsak meg nem szólalt a "Se quel guerrier io fossi", akkor majd leestem a székről. Döbbenetes hang volt minden értelemben, a színe, szépsége, a volumene, a technikai problémátlanság, a hangterjedelem...hibátlan frazírozás... És mégis, a hangi élményt nem nézve érdektelen volt.  Már számomra. Aki bele tud veszni a nagy hangok zuhatagába, mint én is, annak színtiszta, fizikai gyönyörűség volt hallgatni...de nem művészi élmény. Bocsánat, én így láttam.

7505   Nagy Katalin 2021-07-31 19:30:20

Tisztelt Pál Tamás! Töredelmesen bevallom, rémlett GIuseppe Giacomini neve, de mindezidáig nem hallgattam tőle semmit. Miután elolvastam meleghangú írását, ezt a mulasztásomat feltétlenül be fogom pótolni.

7504   Edmond Dantes • előzmény7495 2021-07-14 21:32:58

Nekem ölég. Főleg, ha a Toscában és Toscának ölég. Mások is beérik ennyivel.

7503   Edmond Dantes • előzmény7494 2021-07-14 21:31:50

Te csak tudod. Már akkor rajongtál érette.

7502   Corvette • előzmény7499 2021-07-14 21:12:22

Ja. Ha ezt a cuccot adod a dögnek, gyönyörűen kikerekedik tőle. Van benne féregírtó is.

7501   takatsa • előzmény7500 2021-07-14 20:15:31

Csak az tudja, aki Anjuskát tartja.

Ahol nincsenek világhírű anjuskák, ott az igazgatónak is produkálnia kell magát.

7500   Klára • előzmény7497 2021-07-14 19:42:05

Igazán? És ezt minden operaigazgató tudja?

7499   takatsa • előzmény7498 2021-07-14 19:29:06

Megfogtál. Erről a Victoria's Secretről még sohasem hallottam. Mi ez? Valami elit kutyaeledel?

7498   Corvette • előzmény7497 2021-07-14 18:54:14

Anjuskának soha nem volt még ekkora sansza, hogy a Victoria's Secret reklámarca legyen. Tetszik, nem tetszik, változnak az idők.

7497   takatsa • előzmény7496 2021-07-14 18:28:59

Nem akarom megvédeni ezt a bolygó Holendert, de egy operaigazgatónak nem az a dolga, hogy a világot jelentő deszkákon illegesse-billegesse magát. Erre ott van a kövér Anjuska.

7496   Corvette • előzmény7494 2021-07-14 18:11:33

Kedvencem, amikor egy ilyen Quasimodo kinézetű operaigazgató fogalmaz meg elvárásokat az énekesek megjelenésével kapcsolatban. 

7495   Klára • előzmény7493 2021-07-14 16:14:45

Folytatás:" Egy azért van, ez a kis kövér Anjuska. Ő nálam kezdett, és tényleg kitűnő. Olyan két oktávja van, mint senki másnak! " Egy szopránnak két oktáv? Nem kevés ez egy kicsit?

7494   takatsa • előzmény7493 2021-07-14 16:06:58

Anjuska 100 évvel ezelőtt jól mutatott  a színpadon,
ezt én is készséggel elfogadom

7493   Edmond Dantes • előzmény7492 2021-07-14 14:18:25

Holender neve Bécsben olyan, mint pl. Bingé volt a MET-ben vagy Ghiringhellié a Scalában: fogalom... de a Szentháromsághoz talán kevésbé ért és életkora okán nem biztos, hogy a rendezésről az ő felfogása irányadó a 21. században, de ezt már átbeszéltük párszor, csak most ismét előkerült. Én az alábbi megállapításait osztom, amiket itt a fórumon számosan vitatnak:

1) "- Sok konzervatív operarajongó meg van győződve, hogy csak az éneklés a fontos. Az, hogy valaki miként néz ki, vagy hogyan játszik, az egyáltalán nem fontos. Önnek mi a véleménye?

   - Ez már 100 évvel ezelőtt se volt igaz! Akkor is előnyt jelentett, ha valaki jól mutatott a színpadon." Idézet vége. Aláírom!

2) "Azt mondják, hogy azért is kanászodtak el a rendezők, mert kevés a nagy karmester. Az igazán nagy karmester.

   - Nem kevesebb és nem több mint régen!" Idézet vége. Aláírom!

3) "Ma alig van a színpadon igazán nagy egyéniség. Egy azért van, ez a kis kövér Anjuska." Idézet vége. Az első mondattal részben értek egyet, a másodikkal teljesen.

7492   Klára • előzmény7491 2021-07-14 14:04:22

Nekem ez a mondat jött át:

" Az operában három fontos dolog van, ez olyan, mint a katolikusoknál a szentháromság: dirigens, énekes, rendező. Nyugaton egy nagy betegség fertőz. Ott a rendező a legfontosabb, annyira, hogy már nem is értjük, mit rendeznek és a darabra nem is lehet ráismerni. Sokszor pedig a zene nem illik ahhoz, amit a rendező kitalált."

És ez:

"A rendezőknek viszont egy emelettel lejjebb kéne menniük. És méltányolniuk kellene az énekeseket!"

Ezekt én az opera vonatkozásában sokkal fontosabbnak tartom!

7491   Corvette • előzmény7490 2021-07-13 21:12:54

Ez a mondat átjött neked is?

" Igen, nagy probléma, hogy alig van a világpiacon olyan énekes, akit az operán kívül is ismernek. Kiváló énekesek, de semmit nem mond a nevük".

Ez tényleg nagy probléma, amivel sürgősen kezdeni kell valamit! A henteskisasszony is folyton emiatt panaszkodik nekem. Ma is megkérdezte tőlem, hogy Perrine Devillerst miért nem ismerik, csak ezt a Jonas Kaufmannt, mintha ő volna az egyetlen figyelemre méltó jelenség a komolyzene világában. Mondtam neki, hogy ismerik őt, koncert után rendre a cipőjéből nyakalják a pezsgőt a pingvinbe öltözött fiatalemberek, csak éppen nem Magyarországon és nem Romániában.

Márok Tamásnak nem dobunk össze egy Tidal előfizetést? Hátha akkor  ő is más perspektívából tudná szemlélni a világ komolyzenei történéseit.

7490   takatsa • előzmény7489 2021-07-13 18:07:02

Kiváncsi vagyok,hogy mi lehetett az a két ismeretlen modern darab, amit az egyik hölgy énekelt. Én valami későbarokkra tippelnék. 

7489   Corvette 2021-07-13 17:40:23

86 éves a bácsi? Nem csodálom, hogy kínzásként éli meg a versenyek feszített tempóját. Talán ha nem ment volna rá el, akkor ez az értelmetlen beszélgetés sem születik meg. 

7488   Héterő 2021-07-13 15:51:23

Érdekes cikk, az alany is méltó a figyelemre. És most nyelvileg is egész jó! Azt a "von haus aus"-t azért jó lenne inkább "von Haus aus"-ként olvasni.

7487   Heiner Lajos • előzmény7486 2021-06-11 15:04:02

A Buvös vadasz egy regebbi felvetel. Bezzeg a Fidelio! Az annyira uj, hogy meg meg sem jelent...

7486   Edmond Dantes • előzmény7485 2021-06-11 14:41:13

Éééés ez:

 

7485   Heiner Lajos 2021-06-11 13:44:13

Beethoven: Fidelio

Beethoven: Fidelio

Lise Davidsen (Leonore), Christian Elsner (Florestan), Georg Zeppenfeld (Rocco), Johannes Martin Kränzle (Don Pizarro); Dresdner Philharmoniker, Sächsischer Staatsopernchor Dresden, MDR Leipzig Radio Choir, Marek Janowski

After plans for a live concert-performance were derailed by the pandemic, this Fidelio was recorded under socially-distanced conditions in the studio last summer, several months after the Norwegian soprano’s acclaimed staged role-debut as Leonore in London; the cast also includes Christina Landshamer as Marzelline, Cornel Frey as Jaquino, and Günther Groissböck as Don Fernando.

7484   Corvette • előzmény7483 2021-06-10 10:17:33

Ez nem kritika! Még ajánlónak is kevés! Egy bátortalan nyuszi ír így. Értékeltem volna, ha a szerző rugózik egy kicsit a histórikus és modern előadások tengelyén, hogy kell-e, szükséges-e ekkora hang egy hangversenyterembe, hogy ez a folytonos, kikapcsolhatatlan, nagy amplitudójú vibrátózás meddig uralkodhat még az operaszínpadokon, hogy van-e bármi értelme egy áriának, ha csak a hangokat halljuk belőle, a szöveget pedig nem, és, hogy megoszthatja-e a közönséget az a fajta szerepformálás, amelybe Davidsen nem akar belahalni, csupán korrektül, hibátlanul elénekelni? Hogy elég-e a távolságtartó hűvösfejű elbeszélés, vagy kötelező-e az érzelemnyílvánítás is?

Anna Nyetrebkonak nincs mitől félnie.:) 

7483   Edmond Dantes 2021-06-10 08:42:46

László Ferenc kritikája a Magyar Narancsban Lise Davidsen Decca-lemezéről.

(A teljes cikk nyomtatott formában vagy előfizetéssel érhető el: a linkből hiányzó szakaszt a Mancs és László Ferenc szíves beleegyezésében bízva, magam gépeltem be - ED)

A nagybirtokos

Lise Davidsen: Beethoven – Wagner – Verdi

Lassan már ideje lenne jelezni: az élet igazságtalan. Sajnos még az istenáldotta nagy tehetségekkel szemben is.Többségük körül csak lassan és apródonként alakul ki a lelkes elismerés légköre, a ritka szerencsések berobbanására azonban már jó előre, felemelt mutatóujjal hívják fel a közönség figyelmét a bennfentesek. Ahogyan az a fiatal norvég szoprán, Lise Davidsen esetében történt a 2010-es évek legvégén, a nyavalya kitörése előtti utolsó hónapokban. „Nem csupán egy hang, hang”, „one-in-a-million voice”, csupa ilyesmit írtak akkor az énekesnőről, akinek még éppen sikerült a MET-ben debütálnia, majd tavaly márciusban egy londoni Fidelio-sorozatba is belekezdhetett. Ezt a szereplését a köz örömére előadás-felvétel is dokumentálja. Akárcsak 2019-es bemutatkozását a wagneri Zöld-dombon: a Tannhäuser Erzsébetjeként, Tobias Kratzer pukkasztó rendezésében. S jeléül annak, hogy Davidsen pályalendülete szinte feltartóztathatatlan, idén májusban már a milánói Scala is megvolt neki, no és persze megjelent az árialemeze a Deccánál, amelyen a Mark Elder vezényelte Londoni Filharmonikus Zenekar kíséretében énekel. Potomság.

A lemez mindenestől reprezentatív és portréjellegű, akár a hangszemélyiség sokoldalú bemutatása, akár a szerepkövetelés méltó ambíciója felől vizsgáljuk. Kitelt szépségű, gazdag és a kifejező­erőtől valósággal duzzadó, nagy hangot ismerhetünk meg, méghozzá abból a ritka fajtából, amely képes a kismilliószor hallott/előadott áriákat az egyszeri személyes megnyilatkozás szintjére emelni. Legyen szó akár Beethoven-koncertáriáról, akár a Parasztbecsület, többnyire mezzókra kiosztott Santuzzájának románcáról, akár Verdi-áriákról. Pedig már rögtön A végzet hatalma Leonórája és az Otello Desdemonája is két külön világ, még ha egyként a Maestro angyalainak sorából valók is. A 34 esztendős Davidsen ezt mind tudja, és ami a legmeglepőbb, mindenféle osztályelsői igyekezet és hibakerülő buzgalom akaratlan megsejtetése nélkül. Anna Nyetrebko, jó lesz vigyázni!

S még így és itt, a trackek egybefüggő fennsíkján is akadnak egészen kiemelkedő szakaszok, helyes műsorszerkesztői arányérzékkel a program két szélső pontján elhelyezve. A Fidelio lemezindító Leonóra-áriája (Komm' Hoffnung) ezúttal valósággal kitárja előttünk a remény birodalmának kapuját: csupán résnyire, ha az opera első felvonásának adott pontjára, ám szélesre, ha a Davidsen hangjából áradó energiára és tehetségének hódító erejére gondolunk. A lemez végén pedig ott leljük a Wesendonck-dalok sorozatát, amely itt kilép a wagneri szerelmi életrajz meg a Trisztán és Izolda-előzmény ismerős térfogatából, s miközben váltig őrzi a dalciklusi léten túlmutató keletkezéstörténeti jegyeit, önmagában teljes benső cselekményt tesz érzékletessé. Jut eszembe: éppen úgy, ahogyan az Richard Strauss Négy utolsó énelével is megtörtént Lise Davidsen és Esa-Pekka Salonen 2019-es közös stúdiófelvételén.(Decca,2021)

7482   Cilike • előzmény7471 2021-06-09 23:55:09

Ez a nő fantasztikus. Nekem szerelem volt első látásra. Nyilván inkább  a német fachban, de Lisának a Pique dame-ban is tökéletes volt. 

7481   lujza • előzmény7466 2021-06-09 23:42:01

Én nem fogalmaztam elég pontosan, csak a BBC adásán keresztül hallottam a londoni Fideliot, mint ahogy Münchenből is csak livestream volt. Covidos időben amúgy se nagyon röpködhetünk, de London messze is van, úgyhogy nyugodtan elmúlhat az a sárgaság!

7480   Héterő 2021-06-09 17:48:24

Szerencsére (a momus-lakók némelyikétől eltekintve) vannak,
akiknek abszolut van hallása. :-)

7479   Edmond Dantes • előzmény7478 2021-06-09 16:16:39

Én bezzeg nem kapok (jó) pontot a Freischützért :'-(

7478   Heiner Lajos • előzmény7477 2021-06-09 15:40:25

Semmi gond, mindenki vet neha sajthibat!

7477   Klára • előzmény7474 2021-06-09 15:36:06

Elnézést a sajtóhibáért, a korábbi alkalmakkor helyesen írtam!

7476   Edmond Dantes • előzmény7473 2021-06-09 14:26:16

Kedves Klára, segíthetek? Kb. egy (1) perces  fáradságos munká(m)ba került, de önnek mindig, mindent örömmel :-)

1) Már mi a búbánat (elnézést, kedves Búbánat!), ha nem az "ő" operafelvétele (is) egy bayreuth-i Tannhäuser vagy bármi? Ezen az alapon senkinek nincs "saját" teljes operafelvétele, legfeljebb a Poulenc Az emberi hang c. monodrámájának szólóját éneklő énekesnő(k)nek. Hirtelen nem jut eszembe más opera, amiben egyetlen szóló énekes szerep van. (Érdekes feladvány lehetne a Játékban..)

2) De ha a fentiekkel nem tudtam meggyőzni, akkor tessék kapaszkodni, jön a kanyar művésznő igazi (?), saját (?) operafelvétele, és még csak nem is Wagner, még kevésbé Bayreuth, voilá: 

https://www.lisedavidsen.com/releases/weber-der-freischutz/

7475   Edmond Dantes • előzmény7471 2021-06-09 14:16:39

Ebben te egészen biztos vagy? Hol is élsz? Ja igen, persze ... akkor már értem. 

7474   Heiner Lajos • előzmény7473 2021-06-09 13:14:54

Majd ha egyszer megtanulja, mi a nevem, talan valaszolok.

7473   Klára • előzmény7470 2021-06-09 12:45:18

Tisztelt Hiener Lajos!

T. fórumtárs az ő, én pedig én vagyok!

Ha elárulja, hol található, hol érhető el az a bizonyos teljes operafelvétel, szívesen meghallgatom, már csak puszta érdeklődésből is! Mert a yt-n leltem egy bayreuth-i Tannhäuser felvételt, ha ez az, akkor több kérdésem nincs. De ez nem a MŰVÉSZNŐ operafelvétele, ez egy bayreuthi előadás felvétele, amelyben többek között ő is énekelt! Ez azért nagy különbség.

7472   Heiner Lajos • előzmény7471 2021-06-09 12:37:09

"A hir szent, a velemeny szabad." (Pulitzer)

7471   Corvette • előzmény7460 2021-06-09 12:09:38

Ezért a lemez miatt kár volt ilyen kioktató hangot megütni! Davidsen hatalmas hangerővel megáldott énekes. Dan D'Agostino Relentless fantázianévre hallgató erősítője működhet úgy, mint Davidsen hangképzése. Bármennyire magasra tekeri az ember a potmétert, a hang nem torzul, csak minden jóval hangosabb lesz. A Londoni Filharmónikus Zenekart énekhanggal lefedni nem mindennapi teljesítmény. És ez a zenekar, amelyet a felvételen hallani, nem a kamaraegyüttes verzió!.

Örülök, hogy kiemelted a zenekar nagyszerű teljesítményét. Valóban nem lehet szó nélkül elmenni a képességeik mellett, és hát amit az oboistájuk befúj, az tényleg lélegzetelállító. Hifis szempontból nézve a Decca adott már ki jobb felvételt is. Dícséretes a távoli mikrofonozás, amely nagyon jó teret és mélységérzetet biztosít a hallgatóságnak. Ez most nagyon kell, mert így lehet igazán megérezni, hogy mekkora is ez a zenekar, és, hogy Davidsen mennyire bírja tartani velük a lépést és a hangerőt. Kár, hogy ahogy haladunk előre az album hallgatásában, egyre távolabb kerülünk a színpadtól. Nem szeretem a hangerő menetközbeni állítgatását, de sajnos most rákényszerültem. Ha megtartották volna a Beethoven darabok beállításait, az szerintem pont tökéletes lett volna. 

Davidsen nagyon muzikális, mindemellett a kisujjában van a technika. Egy pillanatra sem feszengtem az áriák hallgatása közben. Aki beül a koncertjére, annak nem kell aggódni, hogy elveszítik őt az első kanyarban. A hangi stabilitás és megbízhatóság alap egy operaénekesnél, és Davidsen bizony mindent bravúrosan kipipál a csekklistán. Konkrétan azt csinál a hangjával, amit csak akar. Kár, hogy néha él is ezzel a lehetőséggel, ahelyett, hogy kicsit inkább visszafogná magát. A karmester sajnos nagyon adja alá a lovat, így történhetett meg pl. a Mascagni áriában az a sugárhajtóműveket megszégyenítő ordítás is. Jobb szót nem tudok rá. Egyszerűen gusztustalan az a rész. Egy rettenetes ízlésficam. De megértem az okát. Hatalmas érzés lehet egy fiatal énekes számára megélni azt, amikor egyszer csak hirtelenjében kinyílik a hangja, pláne ilyen volumenben. Amikor rájön arra, hogy mit kell technikailag csinálni ahhoz, hogy akkor és ott, akkorát szóljon, amekkorát csak ő kíván. Amikor megtalálja saját magához a kulcsot és tudja, hogy semmi sem áll már a világhírnév útjában. Szerintem Davidsen van annyira jó muzsikus, hogy idővel felismerje ezeket a megbocsátható túlkapásait, és már a lemezen is hallani, hogy tud ő disztingválni, gyönyörűen beleolvadni a zenekarba, ha kell.

Ha valami különös értéke van ennek a zenei albumnak, akkor az a zenekar és az énekes időnkénti megindító egymásra találása. Davidsennek bejött az élet. Ilyen jó zenekart kifogni, pláne ekkora formában, bizony ez hatalmas ajándék . Bevonulni a Decca stúdiójába és ott tökélyre fejleszteni az áriákat... Hát ez nem akármi. Ahhoz képest viszont nem lett nagy durranás a lemez.

Mert ez a hang sok mindenre jó, de nem mindenre. Davidsen a sokszínűségét szerette volna megmutatni? Hát az sajna nem sikerült. Beethoven szerintem nagyon jól áll neki, kár, hogy a kicsit is hangosabb részeknél egy betűt sem érteni a szövegéből. És az a Cherubini...Kb, mint amikor egy tanker araszol a Szuezi-csatornában. Ezt az ifjú hölgyet nem a szárnyaló könnyedségért fogjuk megszeretni, az is biztos. A Verdi áriák sem tetszettek. Yoncheva után kicsit művinek hatnak. Patikamérlegen szépen kiadagol mindent, nincs benne semmi hiba, mert nagyon korrektül megadja az adagot, csak hát az íze, az nem az igazi. Olyan langyos, sôtlan. Tegyem hozzá, még így is nagyon magas a zenei színvonala, szinte arcátlanság, hogy fikázom és a szájamra merem venni a nevét. :)

És hát igen, Wagner való neki. Azt nagyon tudja. Az arányokat, az irányokat, profin balanszíroz, a hangja egyszer sem törik meg...Bámulatos. Tényleg. Kár, hogy rám nincs hatással ez a zene. Összességében, az egész album nem olyan, hogy megmaradjon az emlékezetemben. Ez a lemez hifis szempontból soha nem lesz egy áhított grál, és jelentős összegben mernék fogadni, hogy zenei megformálás tekintetében sem fogják referenciaként használni. Én, mint pillanatfelvételre tekintek rá.

Mert itt van egy rendkívüli hangi adottságokkal megáldott, technikailag brilliáns felkészültséggel rendelkező ifjú énekes, aki hatalmas ívű pálya előtt áll. Be fogja tudni váltani a hozzá fűzött reményeket? Szerintem igen. Ha kizárólag azokat a szerepeket énekli, amelyek neki valôk.

Takátsa-nak igaza van, amikor DiDonatohoz méricskéli Davidsent. A régizene énekesek olyat tudnak zeneileg, amelyet a többiek egyáltalán nem. Ha néha belehallgatnál a kedvenc topikom áriás ajánlóiba, akkor ez számodra is világos lenne. Szóval ne bízd el magad a tudásoddal! Ahogy egyszer már írtam valahol: nem mindenki egytollú indián, aki a momusba irogat. És még annyit, hogy a Simándi József Énekversenyen is korcsoportonkénti meghallgatás lesz. Szó sincs róla, hogy hangnemenként fogják őket rangsorolni. Remélem majd Rost Andreát is lesz bátorságod a helytelen eljárás miatt a momus oldalain kioktatnod.

További szép napot kívánok én is!

7470   Heiner Lajos • előzmény7469 2021-06-09 11:44:23

Tisztelt Klara!

 

Utolso hozzaszolasom a temaban, takatsa Forumtars megjegyzesehez:

- a CD-n NINCS BAROKK darab

- fel perc alatt meg lehetett volna nezni, a muvesznövel jelent meg teljes operafelvetel. Nem is akarmi.

- egy fiatal enekesnö palyajanak korai veget josolgatni, hat, legalabbis nem szerencses. 

A "melegseg" szo helyett en a "morbidezza" kifejezest hasznaltam. Talan ezert enekel csak Wagnert ebben az evben. 

Tehat az ominozus jelzöt nem velemenykulönbseg, hanem elemi targyi tevedesek ill. prejudikacio miatt hasznaltam. 

7469   Klára • előzmény7466 2021-06-09 11:20:07

Tisztelt Heiner Lajos!

Pár napos lemaradás okán megpróbálom csokorbaszedni  eddigi bejegyzéseivel kapcsolatos véleményemet.

Elöljáróban köszönöm a részletes tájékoztatót Davidsen művésznő tevrezett programjáról. Figyelemre méltó teljesítmény, lelke rajta. Látom, Verdi egyelőre nem szerepel a programban...

Ahogyan az is figyelemre méltó votl, ahogyan Ön tájékozatlannak, sőt stupidnak titulálta fórumtársunkat. Ha előkaparom csekély latin tudásom maradékát, ez ostoba, jobb esetben buta jelentéstartalommal bír. Miért buta, ostoba az, akinek más a véleménye, mint az enyém? (lassan ismét az aktuális napipollitika szintjére küzdjük le magunkat?)  Davidsent élőben nem láttam, de hallottam a londoni Fidelio közvetítését, és láttam a BSO Walkürök 1. felvonását, sajnos csak koncertszerű előadásban. Hatalmas hang, ez vitathatatlan, de nincs benne melegség. Ez a későbbiekben változhat, de ezt senki nem láthatja előre! Nekem mindkét esetben az élet hiányzott, az átélése annak, amit énekel. Egyébként ez a benyomásom avval a Puccini Manon felvételről is, amit  T. fórumtárs tegnap meghallgatásra ajánlott. Davidsen nagy énekesnő LESZ, ahogyan Birgit Nilsson is az volt, és Waltraud Meier is az!

Nem mellékesen, ha valaki feltölt, tehát közkinccsé tesz valamit, amihez nem mindenki jut hozzá, minimun egy "köszönöm" jár neki! Én speciel megköszöntem. Nem mindenki járatos a MET berkeiben, és nem mindenki tud éveken át minden nap ott ülni-állni a STOP előadásain!

7468   Klára • előzmény7464 2021-06-09 10:43:48

Egyetértek, nagyon tanulságos! Nem minden a volumen, nem ártana csepp átélés is.

7467   takatsa • előzmény7465 2021-06-09 10:25:37

Kedves Lujza, nagyon szépen köszönöm kedves soraidat. Igazad van, ahogyan a jó Heiner doktornak is, a művésznő nagy jövő előtt áll, hiszen a hangja olyan erős, mint egy ködkürté, amely átsüvíti a (hang)orkánt. Egy ködkürtnek ez a feladata, de egy énekesnek talán egy picivel több ennél, mert "az ember melegségre vágyik."

  
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház

Bátori Éva - szoprán
DALDÉLUTÁN

19:00 : Budapest
Eiffel Műhelyház

BEETHOVEN: István király, Athén romjai

19:30 : Budapest
MÜPA Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Ránki Fülöp - zongora
vezényel: Kesselyák Gergely
BARTÓK: Két kép
BARTÓK: II. zongoraverseny
BARTÓK: Concerto

19:30 : Budapest
Zeneakadémia

Christian Tetzlaff - hegedű
Concerto Budapest
vezényel: Keller András
BARTÓK: I. hegedűverseny
LISZT: Két epizód Lenau Faustjából: Az éji menet, Mefisztó-keringő S 110
SUK: g-moll fantázia hegedűre és zenekarra, op. 24
BARTÓK: A csodálatos mandarin - szvit
A mai nap
született:
1683 • Jean-Philippe Rameau, zeneszerző († 1764)
1906 • Dmitrij Sosztakovics, zeneszerző († 1975)
1927 • Colin Davis, karmester († 2013)
1932 • Glenn Gould, zongorista († 1982)
elhunyt:
1849 • id. Johann Strauss, hegedűs, zeneszerző (sz. 1804)
1989 • Lehel György, karmester (sz. 1926)
2009 • Alicia de Larrocha, zongorista (sz. 1923)