Kedves Szerkesztők! Nem lehetne a Momus oldal tetejéről az alábbi sorokat eltüntetni? Most történetesen ezt látom legfölül. Finoman fogalmazva kissé zavaró! Bármely topic megközelítésekor valami hasonló jelenik meg! Notice: Undefined variable: cat in /home/momushu/public_html/forum.php on line 181
Notice: Undefined variable: layout in /home/momushu/public_html/forum.php on line 181
Kedves Szerkesztők!
A Játék és Kimernya? oldalak tetején nálam az alábbi ákombákom jelenik meg. Nem tudom, mi ez,mindenesetre a megfejtést privátban is elküldtem. Üdv. ED
Warning: Use of undefined constant a - assumed 'a' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/quiz.php on line 10
Warning: Use of undefined constant w - assumed 'w' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/quiz.php on line 11
Warning: Use of undefined constant w - assumed 'w' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/quiz.php on line 12
Warning: Use of undefined constant w - assumed 'w' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/quiz.php on line 13
Warning: Use of undefined constant a - assumed 'a' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/quiz.php on line 13
Warning: Use of undefined constant Id - assumed 'Id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/quiz.php on line 17
Úgy tűnik, hogy a fórum most már működik, de a privát levelezés halott.
Ha akarok küldeni privát üzenetet, akkor küldéskor az alábbi hibaüzenet jelenik meg:
Warning: Use of undefined constant Id - assumed 'Id' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/pmesg_sent.php on line 142
Warning: Use of undefined constant Name - assumed 'Name' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/pmesg_sent.php on line 158
Warning: Use of undefined constant PmId - assumed 'PmId' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/pmesg_sent.php on line 220
Warning: Use of undefined constant Recipient - assumed 'Recipient' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/pmesg_sent.php on line 223
Warning: Use of undefined constant SenderName - assumed 'SenderName' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/pmesg_sent.php on line 223
Warning: Use of undefined constant PmId - assumed 'PmId' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/pmesg_sent.php on line 227
Warning: Use of undefined constant Date - assumed 'Date' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/momushu/public_html/pmesg_sent.php on line 231
Pontosan erről van szó, erről írtam azt, amit ld.11833: "Nagyjából családi-közösségi programok látszanak kibontakozni, olyasmik, amik eddig máshol elég jól elvoltak MZH nélkül is." Csak éppen nem biztos, hogy kellett egy n+1. művház 30 csilliárdért. Arról már nem szólva, hogy oda, ahová. Ha -mint tervezik- netán meg- ill.visszaépülne a Dózsa#Ajtósi sarokra a Városligeti Színház, abban bőven elférnének a MZH dús programjai is. Alvó fórum és alvó fórum között pedig szerintem van különbség. Nem mindegy, hogy -kiragadott és semleges példa- Carissimi 2005-ben két (2) beírást megért topikja alszik vagy netán egy olyan topik, ami egy 30 milliárdért épített kacsalábról szól/na,amit már alapköve lerakásától fogva magasztaló hozsannák öveztek.
Az a helyzet, hogy megvárnánk, amíg kikristályosodik a MZH arculata és valamiféle rendszert látunk a műsortervben. A mostani programsor alapján még néhány pesti és vidéki művelődési háznak is nyithatnánk önálló topikot...
Az Eiffel topik létrehozását igazolják az eddigi beírások is ...
Igen, nem szeretnénk növelni az álmokat alvó fórumok számát...
Magyar Zene Háza (MZH): úgy gondolom, ha nyílt topik az Eiffel Műhelyháznak, ami számunkra valójában csak egy MÁO-kamaraszínház, akkor a már építése alatt agyonajnározott és önálló intézménynek számító MZH is kaphat új topikot. Derüljön ki, kik, mikor, milyen programok alkalmával keresik fel vagy van róla és programjairól beírnivaló(juk)! Teljesen jogos -dni- azon megjegyzése, amikor ezt írja: "A honlapjukon elég nehezen igazodom el, pillanatnyilag semmilyen olyan koncertet nem látok, aminek bármilyen hagyományos értelemben vett "műsora" lenne." Idézet vége. Nem csak nehezen áttekinthető a honlap, de amit láttam benne, egyelőre (?) az sem túl izgalmas. Nagyjából családi-közösségi programok látszanak kibontakozni, olyasmik, amik eddig máshol elég jól elvoltak MZH nélkül is. Erről most ennyit.
Ami a topikok mennyiségét illeti: talán ne tegyünk egyenlőségjelet hazánk új büszkesége, a MZH és esetleg megnyíló topikja valamint olyan topikok közé, amik, ahogyan az már megállapítást nyert, évek óta (örök?) álmukat alusszák vagy csupán 1 max. 2 fórumtárs tartja őket lélegeztetőgépen életben, ahogy arra Klára fórumtársunk is utalt a beírásában. Egyébként én nem/sem véleményeztem a topikokat önmagukban eddig és valszeg eztán sem fogom.
A "mai nap" az a kivételes nap, amikor az összesen három felsorolt művész mindegyikéről elmondhatom, hogy élőben volt szerencsém látni-hallgatni őket: Misha Maiskyt, Sherrill Milnest és Theo Adamot.
Célszerű lenne összevonni az egyik fórumcímen vagy egy új név alatt mind a négyet. Elkerülhetőek lennének az ismétlések, hiszen mindenhova "beillik" a mondandó.
Talán össze lehetne „fésülni” is, a beírásokat kronologikusan? (ezzel megszüntetve az ismétlődő beírásokat)
De hangsúlyozom, felvetésem csak ötlet...
(Ugyanez a meglátásom a két Bartók Béla-topicra vonatkozóan is..)
Köszönöm, megtiszteltetésnek tartom a névadószülőséget.
Nem is gondoltam bele, hogy mennyi megoldandó kérdés van egy egyszerűnek látszó virtuális találkozás kapcsán. Valóban érdemes előzetesen jól körüljárni a témát, hogy inkább később, de azután minden bonyodalom, sértődés, vita, pláne jogsérelem nélkül minél többen élvezhessük ezt az új formát.
A havi találkozást támogatom. Nem sok, nem kevés, legalábbis az én életritmusom szerint.
A vendégek meghívása nagyon jó ötlet. Én szívesen részt veszek lelkes, nem zenész, de zenével összefüggő tudásra szomjas közönségként.
Bocsánatot kérek a késésért, hétfőn tényleg csak egy próbálkozást tartottunk Zétával... Meg lehet próbálni újra, szerintem fog működni. A továbbiakban azt javaslom, hogy havonta egyszer - mondjuk az első (vargy utolsó) keddre rendszeresíthetnénk ezt a találkozási formát.
Többen vannak itt a fórumokon, akik nem kívánják felfedni az inkognitójukat, ezt nem könnyű megtartani egy ilyen beszélgetésban. Talán ez az első probléma.
Még tovább bonyolítaná a helyzetet, ha ezeket a beszélgetéseket rögzítenénk, pedig akkor tanulságul később is elérhetővé tennénk őket. Akkor hívhatnánk vendégeget, hogy egy-egy kérdésben segítségükkel, szakértelműkkel jobban elmélyedhessünk.
Kedves Katalin, nevezhetjük ezt a kisérletet a továbbiakban is "Virtuális kerekasztal"-nak?
Kedves daunerni!
Tegnap este sajnos nem tudtam bekapcsolódni a beszélgetésbe, tehát nem tudom, hogy van-e következő lépés. Ma is lesz virtuális kerekasztal?
Csodaszép Karácsonyt és Boldog Új Évet kívánok kedves olvasóinknak, fórumtársunknak, játékosunknak és úgy általában mindenkinek!
Ugyanakkor fölmerült bennem, mi lenne, ha - a járvány közben kényszerből megtanult technológiákat hasznosítva - személyesen is tudnánk pár szót beszélgetni. Terveinkről, kívánságainkról és csak úgy, a zenéről.
Most a két ünnep között (akár már holnap, vagy kedden, szerdán, csütörtökön este) közölnék itt egy google meet linket (vagy Zoom-ot) - és aki ráér, nincs jobb dolga - csatlakozhatna hozzánk...
Az időpontra és a témára itt is és a facebook-oldaunkon is várunk javaslatokat, és holnap este hétkor fixáljuk és megbeszéljük a következő lépést!
Még egyszer: mindenkinek köszönöm, hogy velünk voltatok 2021-ben is!
ha jól emlékszem, a szobabiciklis Scarpia a 2018. Salzburgi Ünnepi Játékok egyik Tosca előadásának nagy meglepetése volt, a bringa mellett egyéb újdonságok is. megjelentek. Akkor több, igen eltérő vélemény jelent meg a Momus hasábjain. Az idei Tosca - ha jól tudom - ennek a rendezésnek a felújtása volt, részben más szereplőkkel, ami nyilván teljesen más előadást eredményezett. Érdeklődve és kíváncsian várom a beszámolót! :))
Kedves Heiner Lajos, engem érdekelne. Már a cím is felkeltette az érdeklődésemet. Scarpia szobabiciklin? Szegény Scarpia valahogyan mindig rossz lóra tesz, ezen sem juthat messzire,
Ebben most is van logika. A "Legfrissebb fórumaink" ablakának a címét nyilván meg kell változtatni, pl. "Kiemelt fórumaink" címre. Ebben az ablakban az a 10 topik szerepel, amelyet a szerkesztők - saját preferanciájuk szerint - a legfontosabbnak tartanak. Ez a 10 topik mindig szerepel ebben az ablakban - függetlenül attól -, hogy mikor történt új beírás, de a 10 topik sorrendjét szintén az új bejegyzés időpontja határozza meg. Az olvasói levelek-csapos közbeszól ablaka alatti ablakban pedig csak a "frissesség" számít (ennek az ablaknak a címe lesz majd a "Legfrissebb fórumaink"), tehát az összes topik közül friss beírás szerinti sorrendben látjuk az első 16-ot. Az "összes topik"-ba természetesen beletartoznak a kiemelt topikok is, ez a duplikáció oka. - Én legalábbis ezt a következtetést vontam le. :)
Bizonyos tekintetben igazad van, de a duplikátban megjelenő fórumok feleslegesek. Ha annyiban marad a régi rendszer, hogy a frissan bővült fórumok az élre kerülnek, meg tudok barátkozni a változásokkal.
Mások véleményétől eltérően én egyetértek a Momus szerkesztőinek, a fórumot érintő szerkezetátalakító törekvésével. Úgy gondolom, hogy a szájt tulajdonosának és szerkesztőinek a joga megszabni a honlap alapvető irányultságát, azt, hogy mi tartozik szorosan, és mi lazábban egy komolyzenei magazin tárgykörébe, és ennek megfelelően, saját prefranciájuk szerint súlyozni a fórum témáit, kiemelni azokat a témákat, amelyeket ők fontosnak tartanak, és ezeket a fősodorba tartozó témákat elválasztva kezelni a többi témától. Azt, hogy melyek legyenek ezek a kiemelt témák, a tulajdonosnak-szerkesztőknek kell eldönteniük, nekünk pedig tudomásul kell vennünk. Mivel mi, tagok, eléggé különbözőek vagyunk, ezért a kiemelt témákat iletően konszenzus nem lesz közöttünk, de talán nem is szükséges, ez végső soron a szerkesztők kompetenciája és nem a miénk. Tehát lesz egy blokk a kiemelt témáknak. Gondolom, hogy a kiemelt témákat a moderátoroknak fokozott figyelemmel kell kísérniük, és kigyomlálni az oda nem való, "off" bejegyzéseket. A demokráciát pedig az biztosítaná, hogy a többi téma is maradna, tehát mindenki ki tudja bontakoztatni magát, ahogyan eddig is tette.
Bocsánat szerény véleményemért, de én sem értem a jelenlegi megoldást, sőt kifejetetten zavarónak, mondhatni rossznak tartom! Nem a két vonal között lévő Olvasói levelek és A csapos közbeszól lecsúszása zavar, hanem az egész felépítés.
A címe ugye, "Legfrissebb fórumaink" - kézenfekvő és logikus (lenne!) hogy legfelül valóban a legújabb bejegyzéseket tartalmazó fórumok jelenjenek meg a bejegyzés időpontja alapján. Ha tehát valaki fellép az oldalra, balra tekintve azonnal láthatná, mely fórumokban születtek új bejegyzések! Az érdektelent átlapozza, az érdeklődését felkeltőt azonnal megtalálja! Jelen felosztásban az egész táblázatot végig kell pörgetni, és egyenként megnyitni, van-e új bejegyzés! Nem beszélve arról, hogy a "Társművészetek" és a "Nemzeti Hangversenyterem és más helyszínek" fórum megnevezése és tartalma az osztat felső és alsó részében is megtalálható. Ezt jó lenne korrigálni.
"Olvasói levelek" - az elnevezéseken is el lehet gondolkodni, pl. ki az Olvasó? Aki csak olvassa a bejegyzéseinket és nem regisztrált fórumozó, az nem írhat levelet. Aki regisztrált, rendszeres fórumozó, az nem elsősorban olvasó.
Nem is olyan könnyű kialakítani az új felépítményt. Szerintem nagyon fontos, hogy megfelelő elnevezések legyenek - a kocsmában, ahol "A csapos közbeszól".
Szerintem úgy volt a legegyszerűbb, időrendi sorrendben, ahogyan megszoktuk. Az, hogy kinek mi tetszik lényegében magányügy, emiatt nem szükséges bonyolítani a dolgokat. Lerágott csontok azaz ismétlődő, visszatérő témák a koncertélettel kapcsolatosan, stb. is vannak.
A művész-életműveket bemutató fórumokban is mindig előfordulnak aktuális események, bemutatók, stb., tehát beleillettek, beleillenek az időrendi sorba, ide: "Legfrissebb fórumaink".
Jelenleg a Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek topik alul-felül is megjelenik. Néhány javaslat hirtelenjében, ha szabad és ha technikailag megvalósítható: vonal fölött van a helye a sok szereplős = több nick által használt, rendszeres és valódi "hozzászólós-vitázós" topikoknak, lehetőleg mindig egymás mellett-alatttematikusan kb. így: MÁO/Erkel/Eiffel/Szeged ... Balett- és Tánc ... Nemzeti Hangversenyterem ... Opernglas, MET (utóbbi egy topikba sűrítve) ... Operett, mint ... Társművészetek, esetleg még 1-2 további pl. a Társalgó. A Mi újság a ZAK-on ...-topikot lezárnám, mert a Nemzeti ...-topikba ("és más helyszínek") mindegyik hgv.terem "belefér", így minden ilyesmi egy helyre (egy topikba) kerülne. Ha mégis marad külön topik a Mi újság ZAK-on, akkor Nemzeti ... alá, vonal fölé.
A két vonal közé helyezném a Pantheont, mint speciális, szinte mindenkit érdeklő, közérdekű topikot, a Játék- és Kimernya?-fórumot, amik szintén spec. körben, elég sokaknak érdekesek és -mint a Pantheon- fontosnak gondolom, hogy mindig szem előtt legyenek + esetleg A nap képét.
A többi, fentebb fel nem sorolt topik vonal alá kerülhetne, jelentős részük hosszabb ideje nem él vagy csak többszörözött beírásokkal frissül, amiket máshová is betett(ek) a fórumtárs(ak).
Nem értem, miért van szükség a "legfrissebb fórumaink"-on belül - egyszer volt és kimúlt - vonal feletti és alatti elkülönítésre ismét? (Indoklást nem kaptunk hozzá.)
Senki nem írt a BFZ Poppea -előadásáról? Nekem nagy élmény volt, Zene és színház együtt és egymást erősítette. Hidegből melegbe márt és vissza, groteszk és fenséges egymást követő pillanatokban. Mindez akár a jelek szintjén, mint a hol halált, hol kéjt hozó fürdőkád, amiből aztán hajó is lesz. A szereplőgárda olyan felkészült és átütő, hogy a világhírű címszereplő csak egy a sok jó között. Meg ahogy a zenekart elhelyezi és belemozgatja a cselekménybe. Az előadás meggyőz arról, hogy a Poppea a legelső és máig legmodernebb opera...
Boldog Karácsonyt is lehetne kívánni. Az divat lett pl. terelésre alkalmas reagálásnál. Mondták. Vagy boldog Újévet ... az most úgyis aktuális, bár nem a Gergely-naptárban.
A névelő tévesztés adta az ötletet, hogy viccelődve, "Így írtok ti"-szerű stílusgyakorlatomban - 11789 - kipróbáljam, miként reagál egyik érintett fórumtársunk laza fogalmazású mondataimra, a végén jelöltem: :-). Egy kis csoport ugyanis az elmúlt hetekben innen indulva mások mellett a Franz Schmidt fórumra támadt és személyeskedett. Szelíden tűrtem, a szerkesztőség részben törölte ezeket a bejegyzéseket. Alábbi szavaim erős fórumtársi és privát levélbeli hatást váltottak ki. Remélem, hogy véget ért a szándékos ferdítés, a kellemetlenkedés a bejegyzésekben és a szeretet, az öröm színezi át ezentúl a gondolatokat!
Irigylésre méltó az a szavaiból áradó belső biztonság, amellyel Ön megítéli bármilyen megnyilvánulásomat, mérlegeli tévedéseim súlyát. Helyettem is érzi, sőt közli, mikor, hol és milyen formában lenne szükséges bocsánatot kérnem. Megnyugvással olvastam, hogy esetleg el tud tekinteni a bocsánatkéréstől és inkább a jövő felé fordul. Ha kíváncsi az én álláspontomra is, ezúton tájékoztatom, hogy a legtávolabbi szándékomban sem állt Öntől bocsánatot kérni, és ez valószínűleg a jövőben sem fog változni. Ami a jóvátételt illeti, erre végképp nem látok semmilyen jogalapot. Annak nem látom akadályát, hogy előrenézzünk.
Bizony, az "a, egy" tévesztés nagy hiba, erre illene több figyelmet fordítani és akkor nem lenne szükséges utólag, privátban bocsánatot kérni tőlem Franz Schmidt fóruma miatt! Most sem késő, mert egyszer már előfordult... Nem tartok rá igényt, jóvá lehet tenni, nézzünk inkább előre :-)!
Teljesen egyetértek azzal, hogy virágozzék a momus Búbánat kedve szerint is.
Kétségtelenül hasznos is lehet, hogy műsorfüzetekből idéz. Nemegyszer viszont csalódást okoz vele. Kinyitom a momust és látom, hogy egy sor fórumon van új bejegyzés... majd rájövök, hogy ugyanarra a műsorra hívja fel a figyelmet a helyszín, a műfaj, a stílus, a szerző, a főszereplő, a magyar szereplő alapján. Szeretném megkérni tisztelettel, hogy csak a helyre, az általa legjellemzőbbnek tartott szempont szerinti fórumra másolja be a figyelemfelkeltő részletet. Meggyőződésem, hogy nem fog elsikkadni. Olyan érdeklődő emberek olvassák ezt a magazint, akik egyetlen bejegyzésben is fellelik a számukra releváns eseményt.
18 éve olvasom Búbánat hozzászólásait különböző fórumokon. Engem sose zavart, amikor tetszeni mert neki egy előadás, amit aztán mások elborult egóval savaztak. Tetszett benne a jó értelemben vett civil, „a közönség” hangja. (Nekik érdemes ugyanis játszani, nem annak a pár tucat szerencsétlennek, aki a rettentő kritikájával tulajdonképpen az egóját fényezi csak ezeken a fórumokon.)
Az sem zavart sosem, hogy Búbánat előadásokról, műsorokról tudósított itt. Más is megtette ezt, és a szerkesztőket sosem zavarta az ilyesmi. (Ha pedig szerintük belefér, akkor ugyan miről beszélünk...?) Ha nem érdekel, átgörgetem.
Megvan ennek az az előnye is, hogy ezek az információk így egyrészt téma szerint csoportosítva vannak, másrészt az interneten kereshetővé válnak. Nem mindenkinek van Arcanum előfizetése ugyanis. Volt rá példa hogy Búbánat bejegyzései között kerestem egy információt, és hálás voltam érte, hogy beírta ezeket.
Bizonyos topikok bizonyos beírásainak alkalmasabb helyet = topikokat javasolok, mint azok, ahová most kerülnek: Dühöngő és lappangó őrültek..., Fanyalgások és nyavalygások..., netán Mentális problémával küszködők.... Mintha az új tanév kezdete egy új Momus-bajnokságot indítana: ökörködés versus ismétlő(dő) beírások halmozása és műsorközlés. Ne rontsuk a ... a nyomtatott rádió- és TV-újságok piaci forgalmát! Mottó: akinek nem inge ...
Az "Elfeledett zeneszerzők" címmel történő topiknyitást jómagam is támogatom.
És ezt a topikot szentelhetnénk az alig több, mint egy hónapja elhunyt Szalóczy Pál emlékének, aki nem csak több ezer gyermeket segített a világra, mint szülészfőorvos, nem csak a vitorlásszövetség elnöke volt, hanem a komolyzene értője és rajongója, aki évtizedekig vezette, szerkesztette a Ritkán hallott remek művek c. rádióműsort, és akinek a neve alatt pont ugyanilyen, azaz Elfeledett zeneszerzők címel jelent meg könyv.
Újra itt vagyok! Milyen gyorsan eltelt ez a két hét, szinte észre sem vettem. Gondolom, most valami önkritikát kellene gyakorolnom, hogy véletlen volt, meg sohatöbbé, valami ilyesmi, amire én hajlamos is vagyok. Szóval belekerültem ebbe a hármak bandájába, szánom-bánom. Mert nagyon naív voltam. Persze Corvettkétől egészen ellágyultam a Sosztakovics miatt, aki nekem már gyerekkorom óta szívem csücske. Mert nekünk volt egy orosztanárnénink, a Válja néni, aki egy igazi orosz áltanár volt. A férje hivatásos magyar katonatiszt volt, és Szevasztopolban sajátította el az öldöklés alapelveit, aztán, amikor végső búcsút intett Szevasztopolnak, akkor magával hozta a Válja nénit, feleségnek. Szegény Válja néni úgy került a mi kisvárosunkba, hogy egy szót sem tudott magyarul. De azért dolgoznia kellett valamit, mert egy magyar katonatisztnek akkoriban csak arra volt elég a pénzecskéje, hogy jól berúgjon, így kellett a kiegészítés. Ezért aztán Válja nénit nálunk alkalmazták orosztanárnak. Igaz, hogy muzeológus volt, nem volt tanár, de oroszul rendkívül jól tudott. Lett is nagy riadalom, az első órán. Ő nem tudott magyarul, mi nem tudtunk oroszul, adott volt a süketek párbeszéde. Pesze az a néhány gyerek, aki pöntyögött valamit oroszul, az négy év alatt szinte anyanyelvi szintre jutott, mi a többség pedig még azt is elfelejtettük, amit esetleg tudtunk, igaz, a kiejtésünk sokat javult. Rettegés volt az orosz óra, egészen addig, amíg az osztály egyik eminens tanulója, egy hirtelen ötlettől vezérelve, megkérte Válja nénit, hogy énekeljen nekünk egy szép orosz dalt. És megtörtént a csoda, mintha egy zsilip szakadt volna át, Válja néni énekelt. Alig tudtuk visszatartani a röhögésünket, mert annyira furcsa volt a hangja, ahogyan remegett. Mi, akik a torokhangon történő üvöltözéshez és Koncz Zsuzsához voltunk szokva, teljesen kifeküdtünk tőle. (Aztán csak sokkal később, amikor felnőtt fejjel, először betévedtem az operába, akkor esett le, hogy az a furcsa remegés vibrátó volt, bizony, Válja nénink képzett énekes volt, és nem is akármilyen.) Mindenesetre attól kezdve, ha feleltetés, dolgozatírás fenyegetett, megvolt a varázs szavunk: énekelj Válja néni, ő pedig énekelt és énekelt. Mígnem az egyik nap behozott egy táska-lemezjátszót. Kicsomagolta, majd ragyogó szemmel ránk nézett és csak annyit mondott: Sosztakovics. Várt egy kicsit, de mi csak hüledeztünk, hát az a sosztakovics vajon mi a fene lehet. Aztán elkiáltotta magát, "Lényingrád", de akkor már az arca is ragyogott. És azon a héten nem volt feleltetés, nem volt szekatúra, csak órákon át a Leningrádi szimfónia. Így szerettem meg én Sosztakovicsot. Aztán az 5 éves találkozónkon nagyon vártam Válja nénit, gondoltam, hogy ennyi idő alatt már jól megtanulhatott magyarul, így majd beszélgetni is tudunk. De hiába vártuk, nem csapta meg orrunkat a krasznaja moszkva jellegzetes illata. Aztán osztályfőnökünk csak annyit mondott, hogy ne várjuk Válja nénit, mert tavaly rákban meghalt. Pedig el szerettem volna mondani neki, hogy mennyire szeretem. Hiába, minden emberről szóló történet szomorúan végződik. Ezért szeretem sokkal jobban az állatmeséket.
Szóval Sosztakovics miatt szerettem meg Corvettet, ez így talán érthető, és számomra megbocsátható. És kérlek, hogy Corvettnek is bocsássatok meg, mert aki Sosztakovicsot szereti, az rossz ember nem lehet. És különben is Corvette egy képzett zenész, és ezen a fórumon szükség van rá, mint egy falat kenyérre, hiszen képzett komolyzenészben nem dúskálunk. Hát csúnyán beszél időnként. És akkor mi van? Hiszen a művészek mind csúnyán beszélnek. Egyszer olvastam egy Esterházy könyvet, és unalmamban kihúztam belőle minden csúnya szót, hát alig maradt a könyvből valami, és ami maradt, annak sem volt sok értelme. Ennyit Corvettről.
Azért takatsaval egészen más a helyzet. Zéta tanácsára megkerestem az Orwellt, nagynehezen meg is találtam a könyvespolc egyik felső sorában. Tudjátok, most az alsó sorban a Pallas nagy lexikona van, mert 4 éves koromban magamra rántottam az Elektromos hal - Fék kötetet, még jó, hogy ezt és nem a Téba - Zsuzsokot. Így aztán agyrázkódással megúsztam, és nem kellett begipszelni a fejemet. Szóval ez az Orwell egyszerre nagyon vicces és félelmetes, és egy ültő helyemben elolvastam, és igen, ráismertem takatsára. Mert amikor ez a Momus komolyzenei kórusa csodálatos egységben énekelte azt, hogy "négyláb jobb, négyláb jobb", akkor valami zavar támadt, először halkan, aztán egyre hangosabban valami disszonáns hangot lehetett hallani. És amikor végetért a kórusmű, a generálpauzába beleordított egy szörnyű és sátáni dadogó-hörgő-fröcsögő-röfögő hang: "Ké-ké-két láb jobb!!!" Igen, ráismertem, ez az elvetemült kandisznó, ez takatsa. És a "két láb jobb" az ő profiltisztítási ötlete. Holott tudhatná, hogy egy kocsmában a szakmailag megalapozott és stabil állás csak négy lábon lehetséges. Szóval én elhatárolódok tőle, nem akarok többé a bandájába tartozni, és ha megkérdeztek, eléggé szkeptikus vagyok abban a kérdésben, hogy takatsa meg tud-e változni, de azért reménykedem, hogy nem lesz az ő történetének kényszervágás a vége.
Igen, ez jó ötlet, a rubin amúgy is nagyon szép, mélyvörös, lángoló színe van. És már régen volt új topik, kis profilbővítés elkéne. De ha javasolhatnék valamit, akkor jobb lenne valami általánosabb cím, pl. ez: Elfeledett, vagy sosem ismert zeneszerzők. És akkor legalább emléket tudnánk állítani a sok-sok magyar és külföldi zeneszerzőnek, akik méltatlanul a múló idő emésztőgödrébe kerültek.
Én itt csak ámulok és bámulok, de semmit se értek. Nekem a Café Momus egy kávéház, eddig ebben a hitben jártam ide. Igaz, néha már átéltem itt személyeskedéseket, teljesen felesleges félékenykedést, csörtéket egyesek között, de ilyesmi előfordulhat. Most azonban még a szerkesztők is kocsmának minősítették ezt az oldalt, de ha az, akkor lehet akár verekedés, késdobálás is benne. De miért kell egy kocsmából kitiltani valakit, aki nem részeg?
De a kocsma jelleget erősíti ez a fajta eldurvult hangnem, a "Te szidtad az anyámat?" stílus. Lehet, hogy figyelmetlen voltam, de nem találom azt, ahol Klára fórumtárs akasztást emlegetett.
Kedves Klára, érdekelne, hogy ön pl. hogyan szerkesztette volna, hogyan szervezné meg a Magyar Rádió irodalmi műsorait? Valaki mondjuk besétálna -ha lenne hová- a Rádióba, bemenne az egyik stúdióba, előhúzná saját művét és beolvas(at)ná? Ugyanez zeneműveknél. Ugyanez színházaknál, könyv-és zeneműkiadóknál stb. Új alkotásokat bemutatásuk, kiadásuk előtt (!) szokás sőt: muszáj alaposan "körüljárni". Az még nemcenzúra.Többségük így is -finoman szólva- elenyészik, kevésbé finoman: a kutya sem olvassa el, hallgatja, tekinti meg az újdonságokat, max. kétszer: először és utoljára. Jó szívvel ajánlom Heltai Jenő vonatkozó gyöngyszemét.
"A rádiójátékok szerzőit a Magyar Rádióban az Irodalmi Dramaturgia vezetői jelölték ki, a műveket elbírálták és jóváhagyás után mehettek adásba egészen a 60-as évek végéig, vagy még azután is." Szuper! Azt tudtuk, hogy a sajtóban, könyvkiadásban, stb cenzorok működtek, és persze sejtettük, hogy a rádióban is! Kösz a megerősítést!
Dalolva szép az élet! (ez is abból a koról eredeztetett operett!)
Előzmény 11763: "De akkor maradjunk a komolyzenénél, és ne legyen az operett, magyar nóta - és népdalest az elsődleges."
A fent kiemlelt rész a Dankó Rádió műsorában elsődleges, nem itt, ezt azért feltételezhetően mindenki látja! Az említett műfajokat ez a rádió karolta fel (2012): profilváltás után, ugyanis addig a Kossuth Rádió, a Petőfi Rádió és az URH adó sugározta. A Magyar Rádió felvételein 20. századi, kiváló operaénekesnők és operaénekesek énekelnek. Többen közülük a "Túl az Óperencián" című műsor vendégeként meséltek a fenti műfajokhoz fűződő kapcsolatukról, nemrég a Szinetár Miklós-műsorhét ismétlését hallhattuk!
A rend kedvéért: egyetlen itteni nótaműsor bejegyzésről sem tudok.
Bocsánat, hogy belevauzok, de az, hogy mit akartak anno az alapítók és minek aposztrofálták ezt az izét, szerintem teljesen érdektelen. Azt kell megnézni, hogy most milyen témákat kínál a momus, és kik azok a "bedolgozók", akik bár nem tartoznak a szerkesztőséghez, de bevonzotta őket a sok izgalmas téma, és akiknek az írásait "tűkön űlve" várja a tagság minden egyes nap.
A zenészek egyértelműen kihátráltak ebből a projektből. Ők köszönik szépen, nem kérnek sem a tagságból, sem a moderációból. Érhet ennél nagyobb szégyen egy magát komolyzeneinek valló magazint?
Az alapítók/szerkesztők a kezdetektől hangoztatják, hogy milyen céllal- és szellemiségben hozták létre a Café Momus internetes felületet. A "kocsma" kifejezést végig konzekvensen emlegették. "A csapos közbeszól" topik címe elég beszédes, bár lehet Te az operaházi mellékhelyiségben őrt álló csaposra gondoltál, aki az olyan úriasszonyoknak nyitja meg folyó- és egyéb ügyeik után a csapot, mint amilyen nagyságod is.
Mindenesetre, örülök hogy felébredtél csipkerózsika álmodból, és eldöntheted, hogy maradsz-e a kocsmában, vagy távozol, ha ez rangodon aluli.
"Amikor a Café Momus portál megalakult 2000-ben, az alapítók semmi mást nem akartak, mint teret adni a komolyzene iránt érdeklődők számára az internet segítségével amolyan baráti csevejre."
Ezt értem, és elfogadom, sőt, egyetértek vele! De akkor maradjunk a komolyzenénél, és ne legyen az operett, magyar nóta - és népdalest az elsődleges. A Rádióújság bemásolása sem biztos, hogy ide tartozik. Aki ez ellen szót emel, annak ajtót mutatunk?
A "Van még kocsma a városban" mondat értelme szerint a Café Momus kocsma? Ezt azért ilyen kategorikusan nem írnám le, mert az többekre nézve sértő! Pl. úgy a hetedik X tájékán én is sértőnek tartom, ugyanis eddig nem voltam kocsmalátogató!
"A nyár végén a Budapesten fellépő Anna Netrebko a Tosca címszerepét énekli ... Netrebko magyar hangjaként Miklósa Erikát hallhatjuk." Ugye ez csak szimpla ökörködés? Mert viccnek rossz, ha igaz, az meg világraszóló botrány lenne. Jegytulajdonosoknak különösképpen.
Beleolvasván a Café Momuson közzétett eddigi hozzászólásaiba, nem hinném, hogy valaha is éreznék kellő önbizalmat ahhoz, hogy Önnel bármiről is elbeszélgessek. Ha mindenképpen társalgásra vágyik komoly- vagy könnyűzene ügyben, kérem, lépjen kapcsolatba Hámori Máté karmesterrel, aki véleményét bizonyára az általam citált mondatoknál bővebben fogja kifejteni.
Nem érzek magamban erőt ahhoz, hogy abba a szellemi magasságba emelkedjem, amelyben Ön mozog. Lennék-e képes a gondolataimat oly letisztultan, gyönyörűen megfogalmazni, mint ahogyan azt Ön tette pl. "A MET felvételei" topik 1476. sz. bejegyzésében? Idézem: "Hogy lásd a jóindulatomat, én megelőlegzem neked az itteni munkásságodért a babérkoszorút a lófasszal kitüntetést."
Nem! Semmi esetre sem! Ez nekem - nyolcvanon túl - már nem menne. Ezért meg sem kísérlem az Ön által nekem rendelt házi feladat teljesítését, még akkor sem, ha cserébe nekem is megelőlegezné a fent említett kitüntetést.
"Panasza van a kedves vendégnek? Ó, valóban? Akkor hegyezze a fülét! Ez itt az én székem, ez itt az én asztalom, az én tányéromból eszik, és az én poharamból iszik. Zavarja a hitlerbajszos tanácsos portréja a falon? A koppra hangosított tévéből üvöltő politikai vitaműsor és az igénytelen háttérmuzsika kakofóniája? Érdekes, a többieket nem zavarja. De ott az ajtó, el lehet szépen menni. Hogy kívűlről nincs már rajta kilincs? Nekem mondja? Én szereltem le".
Amikor a Café Momus portál megalakult 2000-ben, az alapítók semmi mást nem akartak, mint teret adni a komolyzene iránt érdeklődők számára az internet segítségével amolyan baráti csevejre.
Hosszas vita zajlott, hogyan nevezzék el, s végül azért esett a választás a Café Momusra, mert a szándék az volt, hogy egy baráti kocsma hangulatát szeretnék megidézni, ahol előadás után az érdeklődők – ki-ki érdeklődésének megfelelő asztalnál – oldott hangulatban megvitathatják a friss élményeket.
Az eltelt bő két évtized alatt ez többé-kevésbé működött. Ha valaki nem találta meg a számítását, átült egy másik asztalhoz, vagy, ha ott sem (Istenem, előfordul az ilyen a legjobb szándék ellenére is), elment egy MÁSIK kocsmába. Ilyen egyszerű.
Nem gondolom, hogy szeretettel tartóztatnának olyan vendéget egy baráti társaságban, aki, miután megmelegedett a feneke alatt a szék, mindenféle profiltisztítás ürügyén szűkíteni szeretné a jelenlévők körét és korlátozni azon témákat, amiről egyáltalán szó eshet. Valószínűleg ezután következne majd a beírók listázása, Orwell után szabadon.
Semmilyen (tévesen) vélt felsőbbrendűség nem adhat mentséget beszélgetés-témák és asztaltársak gúnyolására, bármily ékesszólóan is művelik ezt némelyek. Ha valaki úgy érzi, nem a szája íze szerint működnek itt a dolgok, nyugodtan veheti a kalapját. Van még kocsma a városban.
"Jakobi" - helyesen írva a nevét: "Jacobi", "Huszka", "Dankó rádió"
(dr.) Huszka Jenő, a magyar operett "atyja" is megérdemelt volna/megérdemelne egy külön topikot... A magyar zenetörténeti irodalom méltán foglalkozik életművével.
Szakiban, elsőben, az egyik tanárunk felíratta velünk egy papírlapra névtelenül, hogy kinek mi a kedvenc olvasmánya. Én Daniel Defoe Robinson Crusoe-ját jeöltem meg. Következő héten ugyanez a tanár lesújtva és összeomolva számolt be az eredményről, és kertelés nélkül szemünkbe mondta, hogy nem a korunknak és értelmi képességeinknek megfelelő könyveket forgatjuk, és ez szerinte gáz. A társaság nagy része azonnal felkapta a vizet, és nekiállt hőbörögni. Én csendben maradtam, és másnap beiratkoztam a megyei könyvtárba. Innentől kezdve 15 éven át jófórmán csak olvastam. Ezt csak azért meséltem el, mert a komolyzenének is van egy hatalmas könyvtára a szánalmasan gyenge fércművektől a szinte már emberi ésszel fel nem fogható remekművekig, és nagyon nem mindegy, hogy egy magát komolyzenerajongónak nevező fórumtag melyik polcról emeli le nap mint a nap a mindennapi zenei betevőjét, és mit kínálgat belőlük társainak. Én nem merészkednék el odáig, hogy az operett és a nóta moslék lenne. Inkább az utasellátók kínálatába sorolnám őket. Az alapanyagok silányak, az ízek fantáziátlanok, unalmasak és kiszámíthatók, összességében semmi emlékezetessel nem kecsegtetnek. De hát van, akinek ez a csúcsgasztronómia. A debreceni páros mustárral és kenyérrel, papírtálcán, műanyag evőeszközökkel elfogyasztva. És amikor lefertőzitek a momust ezekkel a kétes tisztaságú papírzacskóba csomagolt, elvitelre szánt, transzzsíros cuccokkal, akkor én mindig elszomorodom. Mert a többség ennél sokkal, de sokkal jobbat érdemelne. De a jogotok megvan ahhoz, hogy kifőzdét üzemeltessetek. A szerkesztők nagyvonalúan adtak nektek egy bódét, ahol a HACCP előírásaira fittyet hányva, nagyüzemi mennyiségben kínálhatjátok a gumiszendvicset és a szapora madártejet, és mi, akiknek őszinte szívügye, hogy a pórnépet megtanítsuk kézzel és villával terített asztalnál étkezni, még csak fel sem emelhetjük a szavunkat ez ellen a gasztronómiai terrorizmus ellen, mert egyből jön a gyerekes sértődés és a kizárással való fenyegetés. Hát ez itt a probléma.
17:00 : Budapest Müpa, Üvegterem Szigeti Bence (gitár),
Kiss Kata Sára (fuvola) "Hangulatkoncert"
Händel: a-moll szonáta, op. 1, No. 8, HWV 366
Bartók: Román népi táncok, Sz. 56, BB 68
Ibert: Entr'acte
J. S. Bach: e-moll szvit, BWV 996 - IV. Sarabande
Coste: Gitárfantázia („Le Depart”), op. 31
Rózsa: Szonáta gitárra, op. 42 - III. Molto moderato, quasi canzone
Paganini: F-dúr gitárszonáta, MS 84, No. 14
Castelnuovo-Tedesco: Capriccio diabolico, op. 85
19:00 : Budapest Régi Zeneakadémia, Kamaraterem Wenjie Zhang (hegedű) Wenjie Zhang (hegedű) MA diplomakoncertje
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004 – 5. Chaconne
Beethoven: 8. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 30/3
Közreműködik: Yubo Wang (zongora)
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Közreműködik: Soós Orsolya (zongora)
19:00 : Budapest Zeneakadémia, Solti Kamaraterem Fülei Balázs (zongora) "Hallgasson Füleire"
4. rész / Színek és illatok
19:00 : Budapest Zeneakadémia, Nagyterem "Áriavizsga"
Rossini: „Cruda sorte! Amor tiranno!” – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban első felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Monteverdi - Bella: „Vanne, vattene omai… Amici è giunta l’ora” – Seneca recitativója és áriája a Poppea megkoronázása második felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Beethoven: „O, wär ich schon” – Marzelline áriája a Fidelio első felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Gluck: „Che fiero momento” – Euridiké áriája az Orfeusz és Euridiké harmadik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lammermoori Lucia első felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Nicolai: „Nun eilt herbei” – Frau Fluth áriája A windsori víg nők első felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Puccini: „Sola, perduta, abbandonata” – Manon áriája a Manon Lescaut negyedik felvonásából
Tuznik Natália (ének)
SZÜNET
Händel: „Dopo notte, atra e funesta” – Ariodante áriája az Ariodante harmadik felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Mozart: „Giunse alfin il momento... Deh, vieni, non tardar” – Susanna recitativója és rózsaáriája a Figaro házassága negyedik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Mozart: „Bene, io tutto farò… La vendetta, oh, la vendetta!” – Bartolo recitativója és áriája a Figaro házassága elso felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Verdi: „Sul fil d’un soffio etesio” – Nannetta áriája a Falstaff harmadik felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Verdi: „De’ miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Verdi: „Tacea la notte placida... Di tale amor” – Leonora cavatinája A trubadúr első felvonásából
Tuznik Natália (ének)
Erkel: „Élt régen egyszer két kismadár” – Melinda áriája a Bánk bán harmadik felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Donizetti: „C’en est donc fait… Salut à la France” – Marie áriája Az ezred lánya második felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Tanárok: Prof. em. KS Marton Éva, Fried Péter, Iván Ildikó, Kertesi Ingrid
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényel: Szennai Kálmán
20:00 : Budapest Magyar Zene Háza, Előadóterem Czene Rudolf, Kocsis Krisztián (zongora) "Kocsis70"
Bartók-Kocsis: Két kép, op. 10, Sz. 46
Kocsis Esz-Dúr Keringő
Tchaikovsky-Kocsis: Virágkeringő, op. 71
Kocsis: f-moll Scherzo
Liszt: Mephisto Walzer, No.1 (Der Tanz in der Dorfschenke), S. 514
Brahms: Variationen über ein Thema von Joseph Haydn, op. 56b
A mai nap
született: 1830 • Goldmark Károly, zeneszerző († 1915) 1911 • Jámbor László, énekes († 1995) 1914 • Boris Christoff (Borisz Hrisztov), énekes († 1993) 1940 • Kovács Eszter, operaénekesnő elhunyt: 1909 • Isaac Albéniz, zeneszerző (sz. 1860) 1911 • Gustav Mahler, zeneszerző, karmester (sz. 1860) 2012 • Dietrich Fischer-Dieskau, énekes (szül. 1925)