https://index.hu/kultur/2024/02/23/liszt-ferenc-zenemuveszeti-egyetem-zeneakademia-onkentesek-olivia-gazsi-fluktuacio-munkaerohiany/
A Zeneakadémia szelleme
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara Kovács János vezényletével élményszerű hangversenyt adott.
/Népszava.hu – 2024.02.12. 08:45 – Varga Péter/
Liszt: Orfeusz, Haláltánc.
Bartók: A kékszakállú herceg vára.
Ránki
Dezső zongora, Horti Lilla szoprán, Kálmándy Mihály bariton.
Zeneakadémia,
Nagyterem, február 9.
A Zeneakadémia
Nagytermében tegnap este a Bohémélet
került előadásra, mégpedig keresztmetszet formában. Tulajdonképpen
a teljes opera elhangzott, kivéve a II. felvonásból a kórusos, gyermekkórusos
jeleneteket, más helyeken előforduló apróbb ének-zenei részeket.
Megjegyzem, eredetileg (korábban) más műsor
volt meghirdetve: a MÁV Szimfonikusok gazdasági okokkal indokolta, hogy a Kodály Kórussal közösen tervezett Juraj Filas: Requiem
magyarországi bemutatója elmarad és helyette Puccini operájának
keresztmetszetével készül a zenekar.
A koncertszerű előadást Kesselyák Gergely vezényelte, lendületesen,
dinamikusan és érzékletesen: a zenekar „ezerszínű” koloritjai és érzelemdúsan,
szépen éneklő művészek hangi adottságai együttesen hozzájárultak ahhoz, hogy az
„operaidegen”-környezetben is létrejöhessen egy XIX. század végi Párizs „Latin negyedének” sokszínből összeálló, kavargó hangulata – nem hiányzott
ide színpad, díszlet, jelmez, világítás, rendezés; a MÁV Szimfonikus Zenekar professzionális játéka, és az est remek énekes
szólistái: Cserna
Ildikó (szoprán) – Mimi;
Fekete Attila (tenor) –
Rodolfo; Filip Bandžak (bariton) –Marcello;
Molnár Ágnes (szoprán) –
Musetta; Káldi-Kiss András (bariton) –
Schaunard; Bakonyi Marcell (basszbariton) –
Colline; Szüle Tamás (basszus) –
Benoît és Alcindoro, együttesen teremtettek olyasféle atmoszférát, mint amit az
Operaházban tapasztalunk egy-egy Bohémélet-előadás alatt. Most itt is átadhattuk
magunkat valamiféle romantikus-érzésvilágnak, és valóban, a Puccini-zene hatása alól
nem térhetünk ki, beszippantott, a megindító „bohém-történet” drámai végű kisugárzása rabul
ejtette szívünket a Zeneakadémia falai között is.
A négy felvonás egy szünettel került előadásra, az első kettő majd a harmadik és negyedik rész összevonva ment úgy, hogy a szereplők a felvonások végén maradtak a pódiumon; elhelyezkedésük és minimális gesztusokkal élő művészek a korlátozott mozgástérben a zenekar mögé és felette lévő - közönséggel teli - kóruskarzat közé szorítkozhatott. A férfiszereplők színpadszerűen, az adott korra jellemző ruhákban voltak láthatók, míg Mimi és Musette inkább ünnepélyes, alkalmi jellegű öltözetben mutatkoztak. Mindnyájan meggyőző énektudásukat prezentálták. Örültem, hogy sok-sok év után újra láthattam és hallhattam Cserna Ildikót egy olasz opera főszerepében! Igaz, ma már nem annyira Verdi, Puccini vagy Wagner nagy drámai operahősnőinek megformálását várjuk tőle, most Mimi törékenységét, szerelmét lírai hangi eszközeivel formálta meg és kifejező hangfekvésben közvetítette felénk. Azt is meg kell jegyeznem Róla, hogy szereptársaival ellentétben, egyedüliként, kottából énekelte szólamát (és amikor a helyzet megkövetelte, hátrahúzódva leült) - amiből arra következtethetünk, hogy valójában ezt a szerepet korábban nem énekelte és erre az egy estre mégis vállalta.
Nekem nagyon tetszett Rodolfoként az OPERÁ-ban utóbbi
időben nem eleget foglalkoztatott tenoristánk, Fekete
Attila is. Régi szerepe ez,
nagy mesterségbeli tudással énekelte-játszotta, a hang továbbra is intakt, a magas
csúcs hangok ugyan kissé feszítetten szólnak, de „üzembiztosan”. A vendégként
bemutatkozott cseh Filip Bandžakot Marcello szerepében élmény volt
hallani, nagy művész, aki szerte a világban sokfelé énekel; világos,
tenor-színezetű baritonjához könnyedmozgású kondíció tartozik, szereptársaival
megvolt az összhang. Neki is nagy sikere volt, csakúgy, mint Molnár
Ágnesnek Musette
szerepében. A Schaunard és
Colline szerepeiben az Operából ugyancsak jól ismert énekművészek, Káldi-Kiss
András és Bakonyi Marcell működtek közre és járultak
hozzá Szüle Tamással együtt, az
operaest nagy sikeréhez.
A
szünetben a büfében örömmel pillantottam meg a Budapesti Operettszínház egyik
vezető primadonnáját (akiről tudni lehet, hogy operában ugyancsak több ízben megmutatta kivételes énekművészi kvalitásait is, sőt, a közelmúltban Mimi
szerepében is láthatta őt a publikum vidéken...)
Juraj
Filas Requiemjének
magyarországi bemutatója – Cserna Ildikó, Fekete Attila és Filip Bandžak voltak megnevezve az énekszólókra – továbbra is várat magára, de a három
nevezett művész, valamint a MÁV Szimfonikus Zenekar, Kesselyák Gergellyel az
élen, mint realizálhattuk, így sem maradtak „munka nélkül”: a zeneakadémiai
Bohémélet-koncert megvalósulása, sikere őket is és bennünket is bőven kárpótolta.
Minden bizonnyal jön majd a folytatás, lesz jövőbeni együttműködésükre is kilátás.
Amint beszámoltam róla, kedden a Zeneakadémián áriavizsga-koncerten bizonyította képességeit hat fiatal egyetemi hallgató. Számukra ezzel nem ért véget a „megmérettetés”. A mesterképzésben (MA mesterfokozat) részt vevő végzős növendékek júniusban egy teljes opera szerepeiben is bemutatkoznak majd, ezúttal az Eiffel Műhelyház színpadán, hogy számot adjanak tudásukról, megmutassák az énekképzésük mellett elsajátított „színészi” kvalitásukat is.
Ugyanők, akiket a Zeneakadémián már megismerhettek a nézők is, fogják előadni:
Mozart: Az álruhás kertészlány – operavizsga
(Az Opera honlapjáról)
„Belfiore
halottnak hiszi kedvesét, Violantét. Violante kertészlánynak áll. Serpetta Don
Anchisét szereti. Don Anchise Sandrinát szereti. Sandrina épp az álruhás
Violante. Belfiore Armindával van eljegyezve. Armindának Ramiro udvarol... Nem
csoda, hogy egy ilyen helyzetben minden szereplő megkattan, és a rendező
Almási-Tóth András egy valódi thrillert vizionál a színpadra.”
Az
operavizsga a Magyar Állami Operaház és
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem közös
produkciója.
Felkészítő tanárok: Prof. emer. Ks. Marton Éva, Meláth
Andrea, Fried Péter, Iván Ildikó
Korrepetitorok: Alter Katalin, Gyökér Gabriella, Holló
Mariann, Harazdy Miklós, Rózsa Gábor
Operaének szakirány zenei vezető: Sándor Szabolcs
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Részletek
HELYSZÍN: Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Dátum: 2023. Június 8., 19.00 – 20.40
Szövegíró: Giuseppe Petrosellini
Játéktér / rendező: Almási-Tóth András
Jelmeztervező: Márton Richárd
Koreográfus: Lázár Eszter
Karmester: Kocsár Balázs
Szereposztás:
Don Anchise – Papp Balázs
e.h.
Sandrina – Fenyvesi Gabriella
Rea e.h. és Kapi Zsuzsanna e.h.
Belfiore – Szeleczki
Artúr e.h.
Arminda – Tuznik Natália
e.h.
Ramiro – Simon Krisztina
Serpetta – Híves Boglárka
e.h. és Amy van Walsum e.h.
Nardo – Aron Ottó Jóhannsson e.h.
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara
Éltem az invitálással és kedd este elmentem a Zeneakadémia Nagytermébe meghallgatni a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem MA I-II. operaénekszakos végzős hallgatók Áriavizsga-koncertjét.
A vizsgakoncerten örömmel konstatáltam, hogy az Egyetem ifjú növendékei többségében olyan felső szintre jutottak tanulmányaikban és az eddigi nyilvános opera- és koncertmegmérettetéseik során, amely predesztinálhatná őket a diploma megszerzését követően magánénekesi státuszhoz jutni a akár a Magyar Állami Operaházba is. A szünetben a közönség közt láttam a szakma képviselői közül mások mellett az OPERA főzeneigazgatóját, Kocsár Balázst is, aki bizonyára értékes tapasztalatokat szerezhetett a következő operaénekes generáció lehetséges induló művészjelöltjeiről, a tudásukról, hangmatériájukról, esetleges jövőbeli foglalkoztatásukról - szereplehetőségeikről. Igaz, egy-egy ária önmagában még nem tényező, de azok közül, akik most a pódiumra léptek, többüknek volt alkalmuk kisebb-nagyobb szerepekben már az Operaházban is bemutatkozniuk, így bizonyos színpadi helyzetgyakorlatokra szert - a rendezői elvárásoknak is eleget – tehettek, megismerhették belülről a színházi miliőt. Ez mind hasznos segítséget jelenthet annak a végzős növendéknek, aki ezen a pályán szeretne/kíván elindulni és ott maradni.
Most ezen a zeneakadémiai áriavizsgán négy fiatal hölgyre és „másfél” fiatal úrra terelődött a figyelem; azért csak másfél férfit
említek, mert Pap Balázs (MA I.
operaénekes) a szünet után nem jött elő, hogy elénekelje Macduff recitativóját és áriáját Verdi
Macbeth című operájának negyedik felvonásából
(„O figli, o figli miei!... Ah, la
paterna mano”) – én arra tippelek, hogy mivel az első részben szerintem
elég halványra sikerült Csajkovszkij
Anyeginjéből előadott Lenszkij-áriája
(„Kuda, kuda, kuda vi udalilisz”), nem
érezte magát igazán felkészültnek,
hogy kiálljon a Verdi-áriával.
Megemlítem még, hogy a meghirdetett vizsgázók egyike, Áron Ottó Jóhannsson betegség miatt nem vállalta el az éneklést, így elmaradt két basszusária: Ozmin áriája a Szöktetés a szerájból; Zakariás recitativója és áriája a Nabucco című Verdi-opera második felvonásából.
A többi vizsgázó két vagy több énekszámot adott elő, és nem árulok el titkot, persze hogy a női nem képviselői vitték a „prímet”:
Fenyvesi Gabriella Rea (MA I-II. operaének)
Híves Boglárka (MA I. operaének)
Kapi Zsuzsanna (MA II. operaének)
Amy Van Walsum (MA II. operaének)
Szeleczki
Artúr (MA
II. operaének)
A közönség rendkívül lelkesen tapsolta meg az
ifjú éneknövendékeket, és szerintem is, mind az öten nagyon felkészülten
jöttek, szép és kifejező énekhangjukon az összes elénekelt áriájukkal hatalmas
sikert arattak. Nehéz lenne kiemelni
bárkit is közülük, hiszen a maguk hangfajában mindegyikük jól megválasztott áriákkal
érkezett és bemutathatták, hova fejlődtek, mire képesek, hogyan interpretálják
a zeneszerzők megkomponálta dalművek egy-egy részletét; milyen a hangszín, a
hangerő, a megtámasztás, a légzéstechnika, a frazeálás stb., milyen
hangtartományban milyen magasságok és mélységek elérésére képesek; a
szólamaikat hogyan intonálják...
Mégis, személy szerint nekem legjobban Kapi Zsuzsanna által előadott, két csodálatosan sikerült ária tetszett (Bellinitől A puritánokban Elvira áriája és Verdi Traviatájából Violetta első felvonásbeli nagyáriája.) Élmény volt hallani őt ezekben a különösen nagy technikai követelményeket támasztó énekszólamban, melyeket szenzációsan abszolvált. Szimpatikus, megnyerő, szép kiállású énekművész, aki drámai-, lírai- és koloratúrszopránját egyformán ragyogtatta, perfekt kifejezőerővel bír, képességei hallatán nagy szerepekre hivatott.
Ugyanezt mondhatom el a másik ifjú énekművészről, akit szintén „agyon” dicsérhetek: Fenyvesi Gabriella Rea. Őt a napokban láttam az Operában, ahol Gluck Íphigeneia Tauriszban című művében Diána szerepében mutatkozott be – a színlapon még egyetemi hallgató megjelöléssel. A megelőlegezett bizalomra rászolgált, és most is tündökölt az Éj királynője első áriájával, Rimszkij-Korszakov Hópelyhecskéjéből a címszereplő áriájával, Lauretta áriájával a Gianni Schicchiből és Bernstein Candide című operájából Kunigunda elképesztően virtuóz, koloratúrákkal telitűzdelt bravúráriájával, amelyet fölényes tudással, fantasztikus sikerrel adott elő, ami után óriási ünneplésben részesült.
Most először hallottam énekelni és ismertem meg Híves Boglárkát, akinek szép lírai szopránja van és további „éréssel” még sokra viheti. Nagyon tetszett ő is, a felkészítő tanárját is dicséri, hogy az áriavizsgája milyen jól sikerült és megérdemelt ovációkat kapott ő is az elénekelt Mozart operarészlet (Aspasia áriája a Mitridate, Pontus királyából; a Carmenből Micaëla recitativója és áriája a 3. felvonásból.)
Amy Van Walsum is két operarészletet adott elő. A végzős növendéket is most fedeztem fel magamnak, akinek erőteljes szopránja jól érvényesült Korngold operájának – A halott város - Marietta áriájában, csakúgy mint a Léhaság útja című Sztravinszkij opera részletében. Annyit tudni lehetett róla, hogy Nador Magda professzornál tanul, már rendelkezik a rangos Weingarten-ösztöndíjjal. A Leeds Conservatoire (PgDip) és a Royal Birmingham Conservatoire (BMus w/Hons) helyeken szerzett diplomát, és előzőleg Sarah Daceynél, illetve Maureen Brathwaitenál is tanult. Kíváncsi leszek, marad-e Magyarországon miután a Zenakadémián a mesterképzésben megszerzi a mesterfokozatot és ilyen szakképzettséggel is bír.
Szeleczki Artúr tenor énekművészt, aki 2021-ben átvehette az MVM Zrt. által támogatott zeneművészet kategória Junior Prima díját, ezen a vizsgakoncerten egyből a szívébe zárta a közönség. Számomra
kissé „pátoszosan” és olyan „nazális” felhangon de ihletett tolmácsolásban adta
elő Cavaradossi „Levéláriáját” a Toscából, majd a második részben a
Lohengrinből a Grál-elbeszélést. A
leendő operaénekesek „férfi-mezőnyében” most csak Szeleczkire fókuszálhatott a
vizsgabizottság és a közönség; mint egyedüli itt, akinek jók az esélyei hogy ha
tovább fejlődik a különben megnyerő hang, szép pályaívet futhat be az operai
pálya folyamodványaként a tenorfachban - spinto vagy hősi szerepkörben.
Az áriaesten a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara működött közre és remek kísérettel szolgált a fellépett énekeseknek, jó kézben volt a zenei irányítás is a vezénylő Szennai Kálmán személyében.
Összességgében
megállapíthatom, hogy idén is főleg a szopránok dominálnak a vizsgákon, akik
jóvoltából élvezetes operaária-produkciókkal adtak számot valóban jó és
kimagasló képességeikről, melyeket már most megelőlegezett bizalommal, hálásan,
sok-sok tapssal fogadott a publikum. Merem remélni, a vizsgabizottság is így
értékel, és a végzett növendékeknek a diplomájuk megszerzése után egyenes út
vezethet az álmaik színhelyére, szerződéssel, idővel magánénekesi státuszban a
Magyar Állami Operaház állományába, hogy aztán a dalszínházban kiteljesedjenek az operairodalom remekeiben, a jól megválasztott/kapott szerepek
megformálásaival sok örömet szerezzenek nem csak szakmán belül, de legfőképp nekünk,
rajongóknak, a közönségnek is.
ÁRIAVIZSGA
2023.
május 23., 19.00 óra
Zeneakadémia NAGYTEREM
Műsoron:
1. Mozart: „O zittre nicht, mein lieber Sohn” – az Éj királynőjének recitativója és áriája A varázsfuvola első felvonásából - Fenyvesi Gabriella Rea (MA I-II. operaének)
2. Mozart: „Nel grave tormento” – Aspasia árája a Mitridate,
Pontus királya című opera második felvonásából - Híves Boglárka (MA I.
operaének)
3. Bellini: „Qui la voce... Vien, diletto” – Elvira áriája A puritánok
című opera második felvonásából
- Kapi Zsuzsanna (MA II. operaének)
Korngold: „Glück, das mir verblieb” – Marietta áriája A halott
város című opera első felvonásából - Amy Van Walsum (MA II. operaének)
4. Rimszkij-Korszakov: „Sz
podruzskami po jágodu hogyit” – Hópelyhecske áriája a Hópelyhecske című opera prológusából - Fenyvesi Gabriella Rea
(ének)
5. Csajkovszkij: „Kuda,
kuda, kuda vi udalilisz” – Lenszkij áriája az Anyegin című opera második felvonásából - Papp Balázs (ének)
6. Puccini: „E lucevan le stelle” – Cavaradossi áriája a Tosca
című opera harmadik felvonásából
- Szeleczki Artúr
(MA II. operaének)
SZÜNET
7. Bizet: „C’est des contrebandiers... Je dis que
rien ne m’épouvante” – Micaëla recitativója és áriája
a Carmen című opera harmadik
felvonásából - Híves
Boglárka
8. Stravinsky: „No
word from Tom… I go to him!” – Anne recitativója és áriája A léhaság útja című opera első
felvonásából - Amy
Van Walsum
9. Puccini: „O mio babbino caro” – Lauretta áriája a Gianni Schicchi című operából - Fenyvesi Gabriella Rea
10. Verdi: „È strano! è strano!… Ah, fors’è lui...
Sempre libera” – Violetta recitativója és
áriája a Traviata című opera első
felvonásából - Kapi
Zsuzsanna, km.:
Beeri Benjámin (ének)
11. Wagner: „In fernem Land, Unnahbar euren
Schritten” – Lohengrin áriája
(Grál-elbeszélés) a Lohengrin című
opera harmadik felvonásából
- Szeleczki Artúr
12. Bernstein: „Glitter and be gay” – Kunigunda áriája a Candide című opera első felvonásából - Fenyvesi Gabriella Rea
Felkészítő tanárok: Prof. emer. Ks. Marton Éva,
Meláth Andrea, Fried Péter, Iván Ildikó
Korrepetitorok: Alter Katalin, Gyökér Gabriella, Holló Mariann, Harazdy Miklós, Rózsa
Gábor, Sándor Szabolcs
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Közreműködött a Budapesti
Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényelt: Szennai Kálmán
Érdekes lenne tudni, mitől lett ez a poszt pont most ennyire népszerű. Állítólag majdnem tucat aspiráns van.
Keller András pályázik a Zeneakadémia élére
Vigh Andrea hárfaművész egyetemi tanár – aki 2013 óta vezeti az intézményt – megbízatása a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektoraként 2023. október 31-ig tart, tehát a Zeneakadémia élére is pályázatot kell kiírni. Keller András karmester, a Concerto Budapest zeneigazgatója a Kultúra.hu-nak adott interjújában jelentette be, hogy megpályázná a rektori posztot.
Nem én jelentkeztem a feladatra, hanem sokan megkerestek. Abban az életkorban vagyok, hogy még elhatározhatom magam egy ilyen mérvű vállalásra. Az elmúlt negyven évben szerte a világban számos zenei felsőoktatási intézmény működését láthattam és sok tapasztalatom van. Félek, ha nem mernék belevágni, valami fontosról mondanék le. Mindezen felül úgy gondolom, hogy a klasszikus zeneművészetünkben olyan éltető, tápláló és serkentő energiáink vannak, amelyek felemelhetik az egész társadalmat. Ezért szeretnék dolgozni”
– mondta Keller András. Információink szerint a rektori posztra Kelemen Barnabás hegedűművésznek is van esélye.
Kedves Fórumozók,
Ma este fél 8-kor:
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Dohnányi-bérlet
3.
Puccini: Krizantémok
Fauré: Pelléas és Mélisande – szvit,
op.80
SZÜNET
Rossini: Stabat Mater
Pasztircsák Polina (szoprán), Láng Dorottya
(mezzoszoprán), Horváth István
(tenor), Kálmándy Mihály (bariton)
A Magyar Rádió
Énekkarra (karigazgató: Pad Zoltán) és Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Riccardo Frizza
Várnai Péter írta Rossini
Stabat Mater című darabjáról: „A 19.
századi olasz egyházzenei stílus legnagyobb remeke Verdi Requiemje után. Ebben
a műben nyoma sincs A sevillai borbély vígoperai hangjának, harmóniai
egyszerűségének, zenekari hangzásának. A Tell Vilmos emelkedettebb, súlyosabb,
árnyaltabb világa fogadja a hallgatót”
A Bartók Rádió élőben sugározza
a koncertet!
Időpontütközés miatt eladnám jegyemet Lucas Debargue és a Concerto Budapest február 18-i zeneakadémiai koncertjére. Fszt. 18. sor, 2635 Ft.
Fotók és kommentek a MÁV Szimfonikus Zenekar Facebook-oldalán
„Kirobbanó siker és ráadások sora
jellemezte január 27-i Operaestünket Kesselyák Gergely szenvedélyes
vezényletével, továbbá a három csodálatos tenor - Horváth István, Fekete
Attila, és a Kassai Operaház vezető tenorja, Tóbisz Titusz főszereplésével, aki
először énekelt a Zeneakadémia színpadán! Az est különlegessége volt, hogy a
műsorban szereplő Girolamo Deraco Oceano című operájának részlete először
csendült fel Európában - előadta: Fekete Attila, valamint a bemutatót
megtisztelte jelenlétével a szerző és a librettista Giuseppe Nicolo. A
programban Fekete Gyula: Excelsior! Liszt Ferenc áriája is szerepelt és szintén
a zeneszerző jelenlétében hangzott el Horváth István előadásában. A közönség
nagy szeretettel ünnepelte a szerzőket és a három kitűnő tenor szereplését.
Köszönjük ezt a felejthetetlen estét
Kesselyák Gergely karmesternek és a közreműködő művészeknek.”
Én is ott voltam pénteken a Zeneakadémián, s némileg másként éltem át az estét. Igaz, hogy magam nem nagyon pártolom az ilyen vegyes, főleg operarészletekből álló műsort, de unokatestvéreimnek fölszabadult egy bérleti helyük és elhívtak. Az tény, hogy telt ház volt, ami a második félidőben is csaknem megmaradt. Az is igaz, hogy nagy siker volt, ráadásokkal is, de engem többször zavart, hogy a zenekar túl hangos volt a szólistákhoz képest, akik közül csak Fekete Attila tudta -ő sem maradéktalanul- állni ezzel szemben a sarat. Amúgy a zenekar tényleg pontosan és színesen játszott, amit a műsor -főleg Respighi köztudottan zseniális hangszerelése révén- kínált is. Unokatestvéreimmel egyetértettünk abban (is), hogy a karmester túljátszotta saját szerepét - nagyon látványosan és teátrálisan vezényelt, bár kétségtelenül pontos játékot ért el. Összességében a sok nagy slágert tiszességesen megszólaltatták, a Mesterdalnokok részletét én is hiányoltam, ellenben a két modern operarészlet nekünk is nagyon tetszett. Kár, hogy a szövegeket nem írták ki - a közismert áriáknál ez annyira nem hiányzott, de az olasz modern darabnál nem ártott volna.
OPERAEST a Zeneakadémián
2023. január
27. 19:00
Nagyszabású
operagála színhelye volt tegnap este a
Zeneakadémia Nagyterme. Kesselyák Gergely karmester a MÁV Szimfonikus Zenekar élén három kiváló magyar tenorra
építette a koncert műsorát: a Magyar Állami Operaház két magánénekese, Fekete Attila és Horváth István mellett
fellépett a Kassai Operaház vezető tenorja, Tóbisz Titusz. A hangversenyt az operarészletek között rövid
zenekari művek – Respighi Rossiniana című szvit, továbbá Korngoldtól a „Straussiana” szvit tételei
színesítették.
Amikor
tudomást szereztem a programról, benne a műsorösszeállítás tematikájáról – felöleli
műfajon belül a bel canto, a romantika, a verizmus, a kortárs operazene világát,
sőt egy részlet erejéig a szlovák operett
számomra ismeretlen darabjából is merít -, felcsillant a szemem, hiszen a közreműködő
„három tenorral” együtt garantálható az est nívója, így azt vonzónak találva azonnal
siettem belépőjegyet váltani a meghirdetett operaestre.
Bár az operagálák általában
különböző hangfajú énekesekre építenek, a híres Három Tenor-koncertek óta tudható,
milyen különleges élmény lehet ugyanannak a hangfajnak a lehetőségeit és
szépségeit egyetlen este alatt kiélvezni. Ezt megtapasztalhattuk ezen a koncerten
is:
I. Horváth István lírai tenorján
szólalt meg:
- Rossini: Tell Vilmos – Arnold áriája
a IV. felvonásból („Asile héréditaire.../
Amis, amis...” – tenorunk csodálatosan, biztosan kiénekelte a nyolc magas C-t is!
- Puccini: Bohémélet – Rodolfo
áriája, I. felv. („Che
gelida manina!”)
- R. Strauss: A rózsalovag – Olasz
ária („Di rigori armato il seno”)
- Fekete Gyula: Excelsior! – Liszt
Ferenc áriája („A tenyeremben
elfér az apró”) Megemlítem itt, hogy a szépséges lírai ária után felcsattant tapsok közepette „beviharzott” a zeneszerző is, aki
gratulált a tenoristának, karmesternek, zenekarnak!
II. Fekete Attila spinto tenorján hangzott el:
- Verdi: A kalóz – Corrado áriája és stretta az
I. felvonásból („Ah! Si ben
dite...Tutto parea sorridere.../Si: de’ corsari il fulmine”)
- Puccini: Manon Lescaut – Des Grieux
áriája, I. felv. („Donna,
non vidi mai”)
- Erkel Ferenc: Bánk bán – Bánk áriája,
II. felv. („Mint
száműzött, ki vándorol... Hazám, hazám”) – mélyen átélten és szenvedélyesen,
erőteljesen szólalt meg tenorunk által a közismert ária, aminek a legvégén kissé mintha
„megbicsaklott” volna a kiénekelt záróhang, vélhetően a hevesen feltörő érzelmeinek nem
szabott gátat...
- Girolamo
Deraco: Oceano – Ária („Un’ oda di
cose mi venne... Addio Fratelli!...”) – az áriát bevezető prózai részt mint narrátor, az opera librettójának
szerzője, Giuseppe Nicolò olvasta fel, sőt a zeneszerző is jelen volt és tiszteletét tette: az áriát
követő tapsok a pódiumra szólították páholyában elfoglalt helyéről, aki a zenekar előtt minden hangszeresnek és az
előadó közreműködőnek köszönetét fejezte
ki művének részlete szép előadásáért – amiről elmondható az is, hogy a hangverseny keretében magyarországi
ősbemutató volt!
III. Tóbisz Titusz – hőstenor – kissé
baritonális szinezetű, erőteljes hang az övé, megvannak a biztos, „hősi” magasságai
is.
- Leoncavallo: Bajazzók – Canio áriája
az I. felvonásból („Vesti la
giubba”)
- Puccini: Tosca – Cavaradossi levéláriája,
III. felv. („E
lucevan le stelle)
- Wagner: A walkür – Siegmund áriája
/Tavaszi dal/ („Winterstürme wichen dem Wonnemond”)
- Gejza Dusik (1907 - 1988): Hrnčiarsky bál /Fazekasbál – 1956/ - („Piesen o rodnej zemi” – magyar fordításban: Dal a szülőföldről.) Dusik Szlovákia magyarlakta részén, a Nagyszombat közelében fekvő Zavar nevű kisvárosban született. 1932 és 1936 között zeneszerzést tanult Bécsben, az Új Bécsi Konzervatóriumban, tanára Zádor Jenő volt. Első operettjét 1935-ben mutatták be. 11 operettet, zenekari műveket, kamarazeneműveket, több mint 250 táncdalt komponált.
Amint
említettem, a hangverseny műsorát úgy állította össze Kesselyák Gergely, hogy a
tematikus tömbökben mindhárom énekes a pódiumra lépett, és az énekes tömbök
között zenekari közjátékok biztosították a változatosságot: két olyan zenekari
szvit tételei, amelyek szerzőit operai élmények ihlették: Respighi:
Rossiniana és Korngold: Straussiana. (Sajnáltam, hogy az előzetesen meghirdetett
Paul áriája A halott városból kimaradt az estén: „O Freund, ich werde sie nicht
mehr wiedersehen”, ahogy hiába vártam Stolzingi Walter Versenydalát is a
Mesterdalnokokból.)
A MÁV
Szimfonikusok karmesterük irányítása alatt végig sziporkáztak, ezer színű
hangzást produkáltak az est során. Élmény volt zenélésüket hallgatni.
A ráadások viszont nem maradtak el: ekkor már az operaest kissé átváltott a „Három
tenor” jellegű koncertekből ismert, show-féle magánakciókba, ugyanakkor remek hangulatban,
egymásnak adták át a megszokott poénokat,
miközben mindhárom tenorunk külön-külön, majd a végén együtt "énekelték fel" a záró csúcs
hangokat: a Rigoletto – Mantuai herceg sláger-áriája „La donna è mobile”; egy nápolyi dal és utolsóként a Turandotból
Kalaf áriája - „Nessun Dorma”.
A sok taps,
a visszahívások a sikert jelezték; a három tenor, a karmester, a zenekar
diadalát hozták! Szép, emlékezetes operaest volt!
42. Liszt Ferenc Nemzetközi Lemezdíj átadási ünnepség és gálakoncert
2022. október 20., 19.00 - 21.00
Zeneakadémia Nagyterem
Közreműködik: Fülei Balázs (zongora) és Olivier Latry (orgona)
OK, magam sem adtam fel a reményt, hogy valamikor megértem, netán megszeretem Wolfot.
Köszönöm, bár a Lehel-féle előadás - amennyiben nem kezdődő szenilitásom újabb megnyilvánulásával állunk szemben - még korábban volt. (Ha egyáltalán volt.)
333
Mendelssohn-Bartholdy: Éliás
ELTE _ALUMNI-koncert a Zeneakadémián
kétrészes bibliai tárgyú oratórium
„Alumnusaink koncertje a Zeneakadémián! Hallgassa meg az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bartók Béla Énekkara és Egyetemi Koncertzenekarának koncertjét 2022. június 22-én 19.30-tól.”
Az estet Kovács László Liszt-díjas karmester vezényli. Az Énekkar és a Koncertzenekar olyan szólistákkal egészül ki, mint:
Horti Lilla - szoprán
Wiedmann Bernadett - alt
Szappanos Tibor - tenor
Palerdi András - basszus
Szeretem a Skót szimfóniát és nem ismerem a másik darabot, pedig talán elérem a magyar zenehallgató, zeneszerető átlagszintet. A kb. 250-300 (350?) fős Tháliát nem túl nehéz megtölteni, akár "szakmai" közönséggel. Wolfot alig ismerem, és/de igen, igen, igen: elmentem Kaufmann és Damrau koncertjére, mert Münchenben pár évvel hamarabb lemaradtam Kaufmannról (lemondta az aznapi Forzát) és mert nem remélhet(t)em, hogy az Operaház bájolgóestén kívül valaha is meghívja őt szerepre és be is jutnék. Valóban kíváncsi voltam élőben a hangjára és a személyiségére, nem mellesleg Damraura. Nem hiszem, hogy ez sznobéria. Kiváncsiság talán bocsánatos.
Virány Gábor emlékezete előhívta bennem a detektívet.
Nos, 1987-ben az osztrák Günther Theuring vezényletével mutatta be a Rádiózenekar a Lírikus szimfóniát, a koncert második részben a Carmina burana ment...
Aki nem szereti a Skót szimfóniát, a MüPa helyett inkább a Budapest Parkban őrjöngjön a popszemétre. A Bp.-en legalább 40 éve elő nem adott Lírikus szimfóniáról (Lehel György vezényelte talán a nyolcvanas évek elején, hol vagy, drága jó Virány Gábor?) annyit, hogy a szintén nem közönségbarát Wolf-dalestre (Olasz daloskönyv) vagy Ligeti Le grand macabre c. operájára megtelt a terem (utóbbi esetében a Thália színház) - feltehetően sznobokkal vagy kíváncsiakkal. Megjegyzem, a drezdai zenekar kedden Bécsben Bruckner 9. szimfóniáját adja elő jelen turnéján. Az egyik szemem sír Kántor Uram hungáriai fogadtatása miatt, a másik nevet, amiért Thielemannt NEM a Beethoven-Schumann-Brahms-Bruckner-R. Strauss repertoárban hallhattuk.
Valamint a nem kimondottan közönségbarát műsor és az, hogy valszeg bérletszüneti előadás volt. Nekem már két Zenekari páholy-bérletem ment levesbe a járvány miatt, de vettem 2022/23-ra is, hátha ... és nem "nátha".
Tegyük hozzá a közlekedés anomáliáit! Nem mindenki jár saját kocsival, és nem mindenki - bocs, egyre kevesebben - engedheti meg magának, hogy egy opera-, vagy Müpa előadásról taxival menjen haza!
A földszinten foglaltam helyet, a 24. sorban. Nem láttam, mennyien ülnek az emeleteken, mindenesetre az oldalsó ülések üresen maradtak. Okok: A Covid-hisztéria után nyilván még mindig rettegnek a nyavalyától; a fizetőképes kereslet hiánya; az emberek általános elhülyülése.
Itt van a "haló poraiból előásott zeneszerző most éppen párak által agyondicsért alkotása", hátha kedvet kapsz hozzá.
Engem meg az döbbentett meg, hogy volt jó néhány üres szék a Müpában...
Kösz a magyarázatot, így már értem. Amúgy teljesen egyetértek veled, ritka szép zenei élmény volt, aki lemaradt róla, sajnálhatja.
Pl. az, hogy bérlete van a topik címadó helyszínén tartott hgv.-re, Kobayashi-rajongó, nem kiváncsi a jelen fórumon is, ha jól emlékszem, régebbi beírók szerint "unalmas" Thielemannra valamint a haló poraiból előásott zeneszerző most éppen párak által agyondicsért alkotására.
Azon gondolkodtam még tegnap a drezdaiak hangversenye előtt, mi visz rá valakit, hogy (az anyagiak hiányát persze szem előtt tartva) egy ilyen kaliberű zenei esemény napján más rendezvényre menjen el.
Úgy tudom, ma a Müpában Thielemann van!:)
A ZAK-ra? Mert nekem a Müpába szól a jegyem. :)
JÖN THIELEMANN!
Van egy jegyem a ma esti MÁV Szimfonikusok Kobayashi előadásra (Mozart: Rekviem).
https://www.jegy.hu/program/kobayashi-a-zeneakademian-2022-mav-zenekar-127543
Sajnos nem tudok elmenni, mert a gyerekfelügyelőm nem ér rá. Szívesen odaadom AJÁNDÉKBA, ha valaki szeretné.
E-mailben el tudom küldeni.
"...Angelica nővért .. valószínűleg játszani fogják az idők végezetéig." Kár, hogy nem igazán népszerű opera, ahogyan a szintén nőuralmú Karmeliták... sem. Másfelől A nyugat lánya sem, amire úgyis szomorú vagy semmilyen jövő nem vár itthon, ha a fiúk kifogynak Minnie korcsmájából. Talán korcsmákban zeneakadémiákon, egyetemeken szívesebben tanulnak fiataljaink külföldön, ha tehetik, és külföldi korcsmában inkább mérik a sert, mert többet keresnek ott, mint itthon ... miként az énekesek és mások is.
Puccini tudott valamit, amikor csupa női szereplőre komponált operát, az Angelica nővért, azt valószínűleg játszani fogják az idők végezetéig.
A nagy (költői) kérdés, hogy miért csak szopránokat vesznek fel a Zeneakadémiára? Tudom a választ, nyilván vennének föl más szólamba is, csak nem jelentkeznek.
És itt a fogós kérdést: miért nem?
Ez a számszaki arány - egyetértek: igen kedvezőtlen! - időközben változott:
Szeleczki Artúr nem szerepelt az áriavizsgán – az élő televíziós közvetítésben így hiába vártam a tenor énekét: kimaradt a Szerelmi bájital és a Traviata egy-egy áriája a programból. (a YouTube közvetítésében)
„Kárpótlásul”, elolvastam a Fidelio.hu-nak április végén adott interjúját...
A jövő énekeseit:
5 szopránt,
1 mezzót,
1 tenort,
1 basszust.
Nem jó arány...
A jövő - az OPERA - operaénekeseit halljuk-látjuk?...
Áriavizsga - Zeneakadémia, 2022. május 18.
Élő közvetítés - YouTube-on - visszanézhető (időtartam: 2:07:16 óra)
Rossini: „Cruda sorte! Amor tiranno!” – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban első felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Monteverdi - Bella: „Vanne, vattene omai… Amici è giunta l’ora” – Seneca recitativója és áriája a Poppea megkoronázása második felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Beethoven: „O, wär ich schon” – Marzelline áriája a Fidelio első felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Gluck: „Che fiero momento” – Euridiké áriája az Orfeusz és Euridiké harmadik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lammermoori Lucia első felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Nicolai: „Nun eilt herbei” – Frau Fluth áriája A windsori víg nők első felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Puccini: „Sola, perduta, abbandonata” – Manon áriája a Manon Lescaut negyedik felvonásából
Tuznik Natália (ének)
SZÜNET
Händel: „Dopo notte, atra e funesta” – Ariodante áriája az Ariodante harmadik felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Mozart: „Giunse alfin il momento... Deh, vieni, non tardar” – Susanna recitativója és rózsaáriája a Figaro házassága negyedik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Mozart: „Bene, io tutto farò… La vendetta, oh, la vendetta!” – Bartolo recitativója és áriája a Figaro házassága elso felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Verdi: „Sul fil d’un soffio etesio” – Nannetta áriája a Falstaff harmadik felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Verdi: „De’ miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Verdi: „Tacea la notte placida... Di tale amor” – Leonora cavatinája A trubadúr első felvonásából
Tuznik Natália (ének)
Erkel: „Élt régen egyszer két kismadár” – Melinda áriája a Bánk bán harmadik felvonásából
Közreműködik: Csölley Martin
Kapi Zsuzsanna (ének)
Donizetti: „C’en est donc fait… Salut à la France” – Marie áriája Az ezred lánya második felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Tanárok: Prof. em. KS Marton Éva, Fried Péter, Iván Ildikó, Kertesi Ingrid
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényel: Szennai Kálmán
Élő közvetítés a Zeneakadémia YouTube csatornáján.
"Tisztelt Közönségünk!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy Fra Diavolo - Szinetár 90 című 2022. április 30-i operája elmarad. A jegypénztárban vásárolt jegyeket 2022.április 30-ig váltjuk vissza a vásárlás helyén. Online vásárolt jegyek esetében jegyértékesítő partnerünk automatikusan visszautalja a jegyek árát, Önnek ezzel nincs teendője.
Megértését és együttműködését köszönjük!"
Zeneakadémia Közönségkapcsolat
Bartók Rádió ma este: 2021.02.09 19:35 - 21:18
Kapcsoljuk a Zeneakadémia Nagytermét
Cziffra öröksége
A Cziffra György-emlékév nyitóeseménye
Közreműködik: Bogányi Gergely, Dráfi Kálmán, Mocsári Károly, Balázs János (zongora)
ZENEAKADÉMIA ONLINE KONCERTTEREM
Chopin: Asz-dúr impromptu, op. 29
Chopin: Fisz-dúr impromptu, op. 36
Chopin: a-moll keringő, op. 34/2
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc – 6. Obermann völgye
Beethoven–Liszt: 4. (B-dúr) szimfónia – 3. Menuetto. Allegro vivace
Chopin: Huszonnégy prelűd, op. 28 – 1. C-dúr prelűd, 17. Asz-dúr prelűd
Liszt: Szerelmi álmok
Debussy: Bergamaszk szvit – 3. Clair de lune
Rahmanyinov: Tizenhárom prelűd, op. 32 – 12. gisz-moll prelűd
Ponce – Balázs János: Estrellita
Puccini – Balázs János: Lauretta áriája a Gianni Schicchi című operából
Brahms – Cziffra – Balázs János: 5. magyar tánc
ifj. J. Strauss – Cziffra – Balázs János: Reminiszcenciák
Műsorvezető: Bősze Ádám
Élő közvetítés a Zeneakadémia Online Koncertterméből, FB oldalán és YouTube csatornáján.
www.cziffrafesztival.hu
Bach, Bartók és Schubert őszi délelőttökre
A zenetörténet legnagyobbjait megidéző válogatás segíti az ébredést: Borbély László a Hangoverben.
"Nehezebben induló hétvégi délelőttökre kitalált sorozatunk ismét segít, ezúttal a zenetörténet legnagyobb alkotóit is megidéző válogatással, Borbély László összeállításában.
Borbély László sokszorosan díjazott zongoraművész, a Zeneakadémia oktatója, idén ősszel jelent meg Messiaen-triplalemeze, ennek a bemutatója a Francia Intézetben lesz majd november 20-án. De a közeljövőben még bőven lehet majd koncerteken látni: október 6-án Zeneakadémia Solti-termében lép fel egy különleges, Glenn Gould emlékének szentelt szólóműsorral, október 22-én szintén ugyanott a CAFe Budapest Kortárs Zenei Fesztiválon Kiss Péter zongoraművésszel ad két zongorás koncertet Bartók, Ligeti és Eötvös Péter műveiből. A tavaly megjelent Goldberg-variációk CD bemutatója pedig 2021. március 21-én lesz a BMC-ben. Minden további információt lemezekről és koncertekről a honlapján lehet fellelni." Egyéb részletek itt: https://jo.444.hu/2020/09/27/bach-bartok-es-schubert-oszi-delelottokre
még ma is úgy hirdették :)
A Bartók Rádió műsorán még most is a Készakállú szerepel, a Vörös Szilvia - Bretz Gábor szereposztással!
Pedig adhatnák a Kékszakállút ... a biztonságos távolságtartásnak köszönhetően Judit is jól járna...
A ma esti zeneakadémiai ünnepi műsor - finoman szólva - felhígult, ahhoz képest, hogy még tegnap is olvastam hirdetést a Kékszakállúról Bretz Gáborral... :-(
Javítottam a műsorajánlót...
Ma koncertek 18 és 20 órától:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia - Nagyterem
Boldoczki Gábor (trombita)
Fülei Balázs (zongora)
Győri Noémi (fuvola)
Szűcs Máté (brácsa)
Vigh Andrea (hárfa)
Pogány Judit (próza)
Kelemen Fesztiválkvartett:
Daniel Rowland (hegedű)
Kokas Katalin (hegedű)
Kelemen Barnabás (brácsa)
Maja Bogdanović (cselló)
FELLÉLEGZÉS #3
ARBAN: Velencei karnevál
DEBUSSY: Szonáta fuvolára, brácsára és hárfára
PILINSZKY János: Apokrif
SCHUMANN: a-moll vonósnégyes, op. 41/1
20:00 : Budapest
Zeneakadémia - Nagyterem
Erdős Attila (bariton)
Nagy Péter (zongora)
Kelemen Fesztiválkvartett:
Kelemen Barnabás
Daniel Rowland (hegedű)
Kokas Katalin (brácsa)
Maja Bogdanović (cselló)
FELLÉLEGZÉS #4
SCHUMANN: A költő szerelme, Op. 48
BEETHOVEN: C-dúr vonósnégyes, op. 59/3.
Helyesbítenem kell: a rendelkezések nem 2020. április 3-áig, hanem visszavonásig azaz határozatlan ideig érvényesek! Megtiltják a 100 főnél nagyobb beltéri és 500 főnél nagyobb kültéri rendezvényeket.
Kedves Közönségünk!
Magyarország kormányának mai döntése alapján ma (2020. március 11.) éjféltől tilos a 100 fő fölötti beltéri rendezvények tartása.
A mai napon (március 11., szerda) a Laurencia–előadást az Erkel Színházban még megtartjuk. A holnapi naptól egyelőre 2020. április 3-ig valamennyi előadás, koncert és egyéb rendezvény (különleges esemény) törlésre kerül.
A megváltott jegyekkel, bérletekkel kapcsolatban hamarosan tájékoztatást adunk ki.