vissza a cimoldalra
2021-09-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7573)
Kedvenc felvételek (162)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62717)
Társművészetek (2467)
Kedvenc előadók (2872)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5121)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Opernglas, avagy operai távcső... (21078)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8621)
Momus társalgó (6360)
Milyen zenét hallgatsz most? (25095)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11811)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Wagner (2635)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4900)
Zenei témájú könyvek (104)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5245)
Pantheon (2954)
Eiffel Műhelyház (565)
Franz Schmidt (4015)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2283)
Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában? (548)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (894)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (651)
Richard Strauss (778)
Erkel Színház (10935)
Operett, mint színpadi műfaj (4935)
Zenei események (1024)
Kimernya? (4284)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

20978   Edmond Dantes • előzmény20977 2021-07-06 10:07:29

Úgy száz, de legalább 65-70 éve minden rendezőt tutira "az önmegvalósítás érdekli", pontosabban a saját elképzelését rendezi meg, ki így, ki úgy, olykor forradalmasítva az operajátszást vagy annak bizonyos szegmensét (ld. Wieland Wagner), olykor meg botránykövet állít elő. "Korhű" produkció(k), mint pl. de Bosio pesti Don Giovanni-ja, legalább annyira botrányos/ak, botrányosan unalmas/ak, mint amennyire botrányos némely félresiklott rendezői elképzelés.

20977   Klára • előzmény20975 2021-07-06 09:56:29

A mai rendezők nagy részét - tisztelet a kivételnek - többnyire az önmegvalósítás érdekli, a mit lehet még belemagyarázni a darabba koncepció.

20975   smaragd • előzmény20969 2021-07-06 09:22:39

Boldogult anyósom ezt már nem láthatta, halálának egyik oka az elkeseredés is lehetett: évtizedekig támogatója volt az ünnepi játékok körének... és még megérte a művészi zuhanás, lavina idejét. Nem csak ő volt kétségbeesve, bár akkor az új irányvonal még generációs kérdésnek is tűnhetett. 

Sejti-e a mai modern rendező, hogy mit vált ki a nézőből? Nyilván mindegy neki, csak az érdekköre számít.

Ezért örültem most a szép ruhának :-).

20969   Klára • előzmény20968 2021-07-06 08:07:30

Ama bizonyos 2018-as salzburgi Tosca óta, ahol Scarpia atléta trikóra vetkőzve kerékpározik, Tosca az asztalon fekve énekel, és a harmadik  felvonás végén ketten pisztolypárbajban lövik le egymást, én már semmin nem csodálkozom!

20968   smaragd • előzmény20966 2021-07-06 06:00:23

Köszönöm bejegyzésedet, kiváló elemzés.
Amikor megnéztem ezt a videót, akkor a művésznő hangja bájolt el, a klasszikusnak vélhető színpadkép és a ruhája. 
A rendezői elképzelésre ezekbe a pózokba kényszerített művészek inkább sajnálatot és együttérzést váltottak ki belőlem, erről nem is akartam írni (20961).
Bírták az iramot... A női főszereplő testhelyzetébe, kezébe, mozgásával szinte beleláttam az egykori felmosórongyot. Ilyen időket élünk...
Szerintem nem kellett volna ismételnie, de valami rávitte. Hiúság vagy a közönség szeretete, nem tudom. Óriási testi teljesítményt nyújtott.

20966   Héterő 2021-07-06 01:23:56

Most hiányzik nagyon parampampoli, telramund. Hová tűntek a jófülűek?

Ezt a - leginkább cirkuszi - tornász-produkciót elandalodva magasztalók szíves figyelmébe ajánlom az alábbiakat.

- Scarpia bárótól még retteg egész Róma. Miért lapít fekve, nyúlbélaként a rendező-zseni kissé beteges elképzelése szerint? Tosca mindjárt letérdel előtte! (...mármint a hason fekvő Scarpia előtt!)

- Az (egyébként valóban nagyszerű) énekesnő az előírt singhiozzando -t némi nyögdécsélés formájában tárja elénk; még menetközben is, ahol ez az előírás nem szerepel. A szemmel láthatóan és füllel hallhatóan tüdővel gazdagon megáldott énekesnőnél a "perché me ne rimuneri cosììììììììì?" előbb némi saskeselyűs vijjogást követően bukkan elő, HAMISAN ! Alig talál rá a helyes hangra, nekifut alulról, majd fölészalad, nem is csoda, hiszen vonatfütty-hosszan tartja ki: 4:03-ig. Tessék meghallgatni.

- Elődjei, közöttük egy bizonyos Callas három perc alatt "hadarta el" ezt a számocskát; Tebaldi 3:06ig húzta; Sass Sylvia 3:13 alatt énekelte el; a máig etalonnak számító Gheorghiu  3:22 alatt tudta le; Annácska 3:33 -ig danolta el, az isteni Marton Éva is befejezte 3:40-nél. Nem nyögtek és nem énekeltek hamisan.

- Remélem, soha nem lesz 8 perces Vissi d'arte, ahol Scarpia miniatűr spermiummá zsugorodva szűköl az egyébként hatalmában lévő, földön hentergő Tosca lábánál.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1884 • A budapesti Operaház megnyitása
1984 • A felújított, 100 éves budapesti Operaház megnyitása
elhunyt:
1921 • Engelbert Humperdinck, zeneszerző (sz. 1854)