operavision.eu. Verdi, Attila. Opera Sofia
Reménykedjünk!
https://www.roh.org.uk/news/the-royal-opera-house-reveals-highlights-of-its-first-full-season-since-2019?fbclid=IwAR0o58Xn4QuzusT2nBThsuSkOI57v82u8pUkUJ_RkzB1e-Km0Hf7UdAn-hE
Sok szerepben láttam Polgár Lászlót itthon, és vadászom a zürichi felvételeit. Ezt a felvételt eddig nem ismertem, ezer köszönet érte!
Polgár Lászlót a nagyszerű operaszerepeiben itthon szinte mindegyikben láttam. A külföldi - zürich-i korszakából pedig igen szerettem sok más (pl. Fidelio, A bűvös vadász....) mellett Donizetti Linda di Chamounix c. operájának "A prefektus" nagy basszus szerepében. Edita Gruberova és más neves művészek partnereként lépett fel a produkcióban. (1996) - (DVD-ről)
A teljes opera a youTube-ről itt megtekinthető:
https://www.youtube.com/watch?v=WtG9g6yEl8Q&ab_channel=GaetanoDonizetti
És micsoda Gremin volt. Nem csodáltam, hogy Tatjána utána már rá sem tudott nézni Anyeginre.
"Íly tiszta angyalok, csak fönn, a mennyországban vannak."
Nem tisztem védeni MÁO mindenkori vezetését, de azt hogy tetszik érteni, hogy "nem volt Polgár László jó nekünk annak idején"? Fiatal korától főszerepeket énekelt, köztük több tucatszor Leporellót. Talán a címszerep is belefért volna, de a Ljubimov-premier idején (is) valami balhé volt a Házban, szerepek cseréltek gazdát a felújítás előtt, végül és sajnos a szerephez öreg és (nekem?) már nem hiteles Melis György lett-maradt Don Giovanni. Polgár László 36 (!) évesen már-még Ferencsikkel énekel(het)te Gurnemanzot, szintén több tucatszor és nagyszerűen és sok (minden?) nagy basszus szerepet ezeken kívül. Az ő emberi-művészi nagyságát mutatta, hogy kis(ebb) szerepeket is vállalt itthon, amikor már külföldön sztár volt.
Az itt és most (agyon)dicsért zürichi Don Giovanniban is látni véltem egy autót..halad a korral.
Donna Elvira mindig is "dühödten vehemens" szokott lenni, különösen az első felvonásban ... pont azért, mert erotikusan (túl)fűtött ÉS a történtek ellenére vagy épp amiatt :-) még mindig ...khm... jólnevelt leszek: fülig szerelmes Don Giovanniba. Hja, az a bizonyos libidó kémia...
Nagyon ho hozzaszolas
Kb. a második felvonás végéig láttam, aztán elszállt az internet, onnantól az okostelefon lépett előtérbe, de annak a képenyője bolhacirkusz méretű. Most kerestem meg a neten, szerencsére még fent van! Nem az megszokott rendezés, a Marschalln neglizséje, az ezüsthintó a szinpadon (a szobában), az öreg félpucér hol kocsis, hol angyal. Volt pár meglepi! Nekem az Ochs sem nagyon tetszett - fele ennyi handabandázás elég lett volna! A szereplők közül csak Marlis Petersen nevét ismertem, őt már láttam-hallottam, és ha jól emlékszem, Osch megszemélyesítőjét a müncheni Lohenginben. Remélem ma sikerül végignézni nem csak hallgatni!
A Zürichi Operának, illetve a több évig ott intendáns Pereirának valahogy sikerült fix társulatot kialakítania, sok fiatal, igéretes énekest szerződtetnie, akiket szépen fokozatosan kineveltek és kellő időben szárnyra bocsátottak. Persze, volt mellettük egy stabil gárda idősebbekből, jó zenekar, karmester.
Cecilia Bartoli, Emily Magee, Jonas Kaufmann, Thomas Hampson, Michael Volle, és még jó pár "nagy név" kezdett valamikor ott. Harnoncourt, Franz Welser-Möst, hogy a karmesterek se maradjanak ki.
Nagyon jó volt a zürichi Don Giovanni. Polgár remek, nem tudtam, hogy színésznek is ilyen jó volt. Bartoli nekem mindig a határokat feszegeti, erős a vibrátója, inkább egyes hangokat énekel, nem dallamokat. Azért ez is Elvira, megértjük, hogy a Don miért hagyta ott...Zerlina sem igazán tetszett. Inkább Elvira hatott rá, mint Don Giovanni. Masetto visszacsábítása is inkább erőszakos volt, mint erotikus. Jó a zárókórushoz a kis piros partitúra mindenki kezében, csak akkor már pont együtt kellett volna lapozniuk...Na de ne keressünk a kákán is csomót, remek előadás.
A BSO Rózsalovag bemutatóját látta valaki? Ha igen, hogy tetszett? Nem olyan volt, mint amit megszoktunk.
Milyen jó, hogy más is ennyire szereti a Don Giovannit! :)) És tán pont azért jó a zürichi opera, mert bebizonyítja, hogy nemcsak világsztárokkal lehet jó előadásokat csinálni, ráadásul nem is a díszleten múlik az előadás élvezhetősége, az viszont nem árt, ha meg is rendezi valaki.
Egyetlen dologban érzek másképp, nekem Bartoli valahogy nem tetszett, számomra nem ilyen dühödt vehemenciával kellene énekelni Elvirát, túl sok volt belőle, főleg az elején, nekem ez így nem Mozart volt.
Mondtam már, hogy imádlak? Én tegnap néztem, mert Lujza megírta privátban, nagyon jó előadás volt. Nem lehet mindenki világklasszis, és vannak rosszabbak is! Máig nem értem, miért nem volt Polgár László jó nekünk annak idején, miközben nem egy helyen énekelt, és a Pereira kapva kapott rajta - ez valahol arra rímel, amit a Kocsis Zoltán topicban feszegettünk, hogy középszer és posvány!
De jó, hogy szóltál, az egyik kedvenc operám és az egyik kedvenc énekesem. Nem vagyok egy Harnoncourt fan, de ebben az operában nagyon jól vezényel, az operaház zenekara kiváló, és Polgár László mellett ott van Cecilia Bartoli. Persze van néhány szereplő, aki jóval gyengébb (különösen fájó a Donna Annát éneklő Isabel Rey teljesítménye), de hát ilyen az élet, örüljünk annak, ami jó és szép, és itt van éppen elég örülni való. Megyek is, rohanok, és nézem, és nézem, és nézem. :)
Ha érdekel valakit, most a zürichi opera is megnyitotta az archívumát. Hétvégeken teszi fel egy-egy régi előadását, ami ingyen nézhető. Kezdetnek, e hét végén a Don Giovannit, Harnoncourt vezényletével és Polgár Lászlóval, mint Leporello. Vasárnap éjfélig nézhető.
https://www.opernhaus.ch/digital/corona-spielplan/don-giovanni/
A legjobb vokális közreműködője volt a 2003-as pekingi Turadot produkciónak!!!
Minden soroddal egyetértek...
Szerintem Larin világsztár volt. Nem olyan értelemben mint Kaufmann vagy Netrebko, akiket én marketing produktumoknak tartok. Sajnos a világkarrier nagyon rovid volt 1990-2006. A maestro eloszor idegen nyelveket tanult - francia, olasz, spanyol. Ez a nyelvtudás nagyban segítette, hogy huen tudta tolmácsolni olasz, francia, orosz,cseh romantikus operákat és otthon volt az olasz veriznusban is.
Fellépet Bécsben, New-Yorkban, Salzburgban, Milanoban, Berlinben, Munchenben, Párizsban, Londonban. Olyan karmesterekkel dolgozott mint Muti, Abado, Levine, Mehta. A Tubuson lehet bongészni, sok szép felvétel van.
Én is hallottam a Végzet hatalmát Larinnal. Ez számomra egy óriási meglepetés volt, majdnem lefordultam a székről ámulatomban. Régen volt már ez, talán a 80-as évek végén, vagy maximum a 90-es évek elején, de nyugodt szívvel állítom, hogy ilyen kvalitású tenort azóta sem hallottam Magyarországon. Meg voltam győződve arról, hogy ez a fiatal énekes a következő években a MET egyik legnagyobb csillaga lesz. Azt, hogy Larin felajánlotta, hogy Magyarországon marad, még nem hallottam, de ha ez igaz, akkor az akkori vezetés vaksága kimondhatatlan vesztesége a magyar operának. Hogy miért nem lett Larinból abszolút világsztár, azt én nem tudom, biztosan nem a tehetségén vagy hangi adottságán múlt. Korai halála megkönnyezett.
Még nem szántam rá magam, hogy megnézzem, elég sok dolog jött közbe. Viszont olvastam az interneten egy osztrák kritikát - nem jegyeztem meg a forrást. A lényeg az volt, hogy amennyiben így halad tovább a rendezői kibontakozás, akkor a STOP gépjármű-garázst nyithat, melyben a gépkocsik (Carmen) mellett a Traviata traktorja is helyet kaphat.
Kedves Zéta, ez így lehetett. Sergej nagyon szerette feleségét lillja Assonyt. O is operaénekes volt, most tanít egy pozsonyi konzervaroriumban. Lehet, hogy Pestnek nem nagyon kellett holgy.
Pozsony pedig megadott minnden feltélt, csak itt legyenek. Élhettek volna Ausztriában is. De Pozsonyban telepedtek le, és jo érezték magukat itt.
és Pozsony kozel van Bécshez, és itt kezdott el a világkarier. A pozsonyi operában mindig otthon volt, jol érezte o magát nálunk. Nem is kért tobb gázsit mint a tobbi kolléga, nem tudom menyit, csak azt hogy soha nem voltak felemelt árak mikor o énekelt.
A rendszerváltás után Gardellivel énekelt nálunk egy sorozat Végzet hatalmát. Felajánlotta, hogy tartósan ide szerződne, de az akkori direktor köszönte, de nem kérte... Később egy Toscát énekelt Pesten összvissz...
operaslovakia.sk/larin-bol-svetovy-ale-aj-nas-dnes-by-oslavoval-65-narodeniny/
Március. 7. - BÉCS - és megint egy hulyeség - TRAVIATA
Violetta az 1.felv. - kacér celeb, mindennel ami ehez tartozik, 2. felv.- elso szín - Violetta traktorista-leányzo, vidéken vagyunk, második szín - Violetta egy erotikus klubban, 3, felv. -- ..............
Klárika, Larin a 3 nagy tenor után volt az elso. Budapesten is nagyon szerették. Kér, hogy már nem ír ide Parampampoli vagy Telramund forumtársunk.
O nem csak csodálatosan énekelt, den nagyon jo EMBER volt, csupa szív és lélek.
Kedves Laci, köszönet az ötletért. Nagyon jó előadás, remek Carmen, és remek Micaela, közepes Escamillo. Én ebben a felállásban Josét választottam volna! Belenéztem a wikipédiába -szegény Larin nagyon korán meghalt.
Sergej Larin ma lenne 65 éves. E Világhíru orosz tenorista Szlovákiát választotta második hazájául, 20 évig volt a pozsonyi opera magánénekese. Egy nagyon szép Carmen felvételt ajánlok ma nektek a párizsi Bastille operábol. Don José - Sergej Larin.
youtube.com/watch?=zTDMvyj4TFg
Ha valaki figyeli a STOP stream műsorát!
Tegnapi közvetítés: Verdi Aida, még nézhető. Nem az előzetesben megadott szereposztással adják! Radames Jorge de Leon, Aida Sondra Ranvanovsky, stb!
Valóban csodálatos előadás, minden zavaró körülmény nélkül! Ha valakit komolyan érdekel: https://www.youtube.com/watch?v=b6ZitJyAKAM
És ha a mai fiatalemeberek szoknyát viselnének, megnolne a nemzo képességuk. A szuk nadrag amelyben úgy szeretnek a lányok elott tetszelegni.........................
Igen-igen, ami az ízlést illeti, bevallom - elfogult vagyok Pirozzival. Az egyik leggyönyörűbb, igazi spinto hang, amit az elmúlt években élőben hallottam. Kutasiról tartom a véleményem :) (2020 januárban hallottam Amnerisként)
Kösz! Ezt láttam annak idején, érdemes lesz ismét időt szánni rá!
Én nem írtam , hogy jo Lady lenne Pirozzi, de erre a szerepre van kiírva Las Palmasban, és nyáron Abigaiil lesz Veronában.
Edmondom, ha 45 évvel fiatalabb lennék, szoknyába járnék. Ugye job háloingben aludni mint pizsamában.
Kedves Otello, ugye ízlések és pofonok. Így nem szabad Erzsébetet énekelni, a nagyáriában olyan vehemenciával énekelt, mintha maga ellen menne. Kutasinak ha nem lenne jol hangzo, mély regisztere, nem lenne Németországban az ugyeletes Erda.
Kedves Otello, ugye ízlések és pofonok. Így nem szabad Erzsébetet énekelni, a nagyáriában olyan vehemenciával énekelt, mintha maga ellen menne. Kutasinak ha nem lenne jol hangzo, mély regisztere, nem lenne Németországban az ugyeletes Erda.
Kedves Otello, ugye ízlések és pofonok. Így nem szabad Erzsébetet énekelni, a nagyáriában olyan vehemenciával énekelt, mintha maga ellen menne. Kutasinak ha nem lenne jol hangzo, mély regisztere, nem lenne Németországban az ugyeletes Erda.
Kedves Otello, ugye ízlések és pofonok. Így nem szabad Erzsébetet énekelni, a nagyáriában olyan vehemenciával énekelt, mintha maga ellen menne. Kutasinak ha nem lenne jol hangzo, mély regisztere, nem lenne Németországban az ugyeletes Erda.
Például ha Skóciába helyezik át a történetet ;-) miért is ne...
Látom Turandot-ügyben egyetértünk - de ebben nem! :)
Pirozzi esetében pont a szöges ellentétét gondolom (amúgy ez volt élete első Erzsébete): szerintem ezt kellene énekelnie és nem Lady Machbetet, mivel utóbbihoz nincs elég erős színpadi jelenléte + a mellhangok sem az igaziak.
Kutasi Juditot pedig továbbra is inkább szopránnak hallom (ahogy korábban már Amneriséről is írtam - bár kétségtelen, hogy jó technikával énekel). Hogy konkrétabb legyek, nekem az O don fatale elején szimplán kevés a kraft a mély részekben.
Nem szokványos; különös...,"magamutogató"?
Timur valóban fantasztikus hang. Liu pedig szívhezszúlúan drámai volt. Zenekar, kórus, karmester is abszolút rendben. De hát Turandot és Kalaf másodosztályú volt.
Ha nok nadrágot viselhetnek, a férfiak miért nem lehetnének szoknyában ? ;-)
A barcelonai kozonség nagyon ilntelligens , a legnagyobb tapsot A.Vinogradov /Timur/ és E. Jaho /Liu/ kapták, megérdemelten. Otello-val abszolut egytértek.