Bejelentkezés Regisztráció

Eiffel Műhelyház


748 Edmond Dantes 2022-12-21 12:45:46

Van, aki nem bírja megnyomni a "Válasz" gombot, csak azt a gombot megnyomva tudja tolni a terelő szöveget, amit előírtak neki nem válasz a kérdésemre. Én feltettem egy kérdést az Eiffel Műhelyház működtetésével kapcsolatban és vàlaszt kaptam az Erkel Színhàz bezárásàról, legalábbis operák és balettek előli bezárásáról, hogy azok ugye ott milyen drágák lennének. Most akkor én vagyok hülye és hőbörgő vagy csupán nincs értelmes magyarázat a Műhelyház kiiktatására ... hacsak nem foci VB-döntőre árulnak oda jegyet, -ami szerencsére csak 4 évenként van- vagy gyerekelőadásokra.


747 Edmond Dantes 2022-12-21 12:34:58 [Válasz erre: 746 macskás 2022-12-21 12:02:09]

off Pardon, de engem nem büntet, csak szimplán utál és kiutál(na, ha tudna). A többi rizsa, mint itt előttem az ebédtányéron, Kimernya-zenére várva ;-) .. ami megjött!


746 macskás 2022-12-21 12:02:09 [Válasz erre: 745 Momo 2022-12-21 11:52:42]

Mármint hogy tőled tudják meg?

Csak kérdem, hogy egy fórumtársat, vagy az összeset bünteted?


745 Momo 2022-12-21 11:52:42

Hát sajnálom. Tudnám tovább mondani, mit miért, merre, de úgy tűnik, nem akarod / nem tudod felfogni. Esetleg nem is érdekel, mert a cél igazából, hogy telehőbörögd a fórumot. 
Így aztán mások se tudják meg, ha érdekelné őket.

Minden jót. :-)
 


744 Edmond Dantes 2022-12-21 09:52:20

...jav: majdnem annyiba ...


743 Edmond Dantes 2022-12-21 08:15:41

741-742: a két komment -az egyikben csak a link- közös eleme a terelés. A link tartalma nem a kérdésemről szól, de a beíró utalása érthető. A másik beírás tartalma sem a beírásomról szól, de egy másik szempontból/okból (megfelelni akarás) szintén érthető. Én nem az Erkel Színház opera- és balettelőadásainak hiányáról írtam, noha és természetesen elsősorban azokat hiányolom. Én azonban a topik címének megfelelően a Műhelyház normális működ(tet)ését hiányoltam és hiányolom. A Műhelyházét, amit tízcsilliárdokért építettek, benne egy előadóteremmel, aminek működtetése -pl. átfűtése, kiszolgáló személyzetének létszáma- és működtetésének költsége nyilván nem mérhető az ország legnagyobb színházának működtetési költségeihez. Nagy baj lenne, ha nem így lenne. Továbbá a Műhelyházba tervezett előadások költségei sem mérhetők az Erkel-előadások költségeihez. Nagy baj lenne, ha nem így lenne. In concreto: Az arany meg az asszonyban (amit láttam is) csak a címben van arany, de kihozható volt kevesebb, mint aranyáron. Az Erkel nagyoperáit játszani viszont valóban sokba kerülhet. Majnem annyiba, mint egy felcsúti kivattázott nézőterű futballmeccsé, vö. a magyar futballal kapcsolatos linkkel. Vagy majdnem annyiba, mint egy ezerszámra osztogatott tiszteletlenségjegyekkel kivattázott Mága-koncert, amiről egy másik topikban olvashatunk.


742 Momo 2022-12-20 13:34:36

Elmondom. (Nem akarok vitatkozni. Tényleg csak, hogy érthető legyen.)

Győriványi úr mondta egyszer anno, hogy egy estére kinyitni az Erkel Színházat 3 millió forint. És akkor még nem volt benne előadás, csak égnek a lámpák, és megy a fűtés.

No, ha előadásokat vesznek ki a programból, akkor azon önmagában megtakarítás van. A fűtést, világítást, közreműködők gázsiját, stb. nem kell kifizetni.
A másik, hogy opera előadások megtartása alapvetően veszteséges (vastagon támogatásra szoruló műfaj)*, vagyis ha nincsenek megtartva, akkor csökkennek a kiadások.

A kérdés tehát nem az, hogy „mért éri meg az egyik program, és mért nem éri meg a másik”, hanem arról van szó, hogy úgy spórolnak, hogy kevesebb előadással kevesebb kiadás van.


* Kivéve persze az eleve a bevétel miatt létrehozott szuperprodukciókat. De úgy a darabok jelentős részét nem lehetne játszani. 



740 Edmond Dantes 2022-12-20 09:25:30

737 és 739: továbbra sem értem, hogy ha a Bánffy-terem, energiatakarékosság ide vagy oda, működtethető foci VB-döntő vetítésére és gyerekprodukciókra, akkor miért nem működtetik arra is, amire eredetileg és elsősorban szánták, építették, berendezték csilliárdokért: oda szánt, oda való, felnőtteknek szóló előadások megtartására. Ennyi.


739 Cilike 2022-12-19 08:45:49 [Válasz erre: 736 Edmond Dantes 2022-12-18 08:47:05]

Megjegyezve, hogy nem a műsortervezés a szakterületem, a program úgy volt meghirdetve, hogy Nézze a VB döntőt a Nemzeti Sporttal...Tehát gyanítom, hogy ez egy a Nemzeti Sport által szervezett esemény volt. Mindazonáltal nincs erről információm, mert igazán nem is foglalkoztatott a dolog.


738 lujza 2022-12-19 02:21:14 [Válasz erre: 737 joska141 2022-12-18 17:56:29]

Keringett is egy bájos régi felvétel, Varázsfuvola gyerekeknek, még Seiji Ozawa volt a karmester, és még Hollender is résztvett az előadásban.


737 joska141 2022-12-18 17:56:29 [Válasz erre: 736 Edmond Dantes 2022-12-18 08:47:05]

Még a COVID előtti időkben volt a STOP gyakorlata: az Operabál (ami azért a luxus és celeb bemutató) után másnap, a még befedett nézőtéren gyerekeknek előadták a Varázsfuvolát, jelképes jegyárakkal.

A MÁO helyet adott egy – más fórumokon említett – luxus és celeb bemutatónak, majd jelképes jegyáron megszervezik a VB döntő nézhetőségét. (A VB döntő időpontja már egy éve ismert, ha eredetileg akarták volna nálunk így közvetíteni, lett volna idő meghirdetni.) Nálunk így kapóra jött.


736 Edmond Dantes 2022-12-18 08:47:05

Megköszönném, ha valaki -pl. Cilike- megmagyarázná, hogy ha 1.000 Ft-os foci VB-döntő belépőjegyárak mellett megéri (megéri??) kinyitni a mellesleg nem erre a célra létesített Műhelyházat, akkor ugyanott miért nem lehet felnőtteknek szóló opera- és balettelőadásokat tartani? Az energiával takaréko(ko)skodnak ott vagy a kultúrával?


735 serse 2022-12-16 19:48:04 [Válasz erre: 734 fbcs 2022-12-15 21:33:06]

A Giani Gianni Schicchin nem volt valami banánérlelő meleg múlt szombaton. Kíváncsi lennék, hogy a vébé nézésre kifűtik-e rendesen?


734 fbcs 2022-12-15 21:33:06

Ha operát nem is, de foci vébét lehet nézni az Eiffelben:.


733 serse 2022-11-16 17:45:46 [Válasz erre: 732 serse 2022-11-16 17:44:01]

Amúgy elvileg a Schicciből is lesz egy előadás a nagy közönség számára. A jegyvásárlás még nem elérhető, de elivleg a dec. 10. előadás nem zártkörű. A Didoból is volt egy nem zártkörű előadás. 


732 serse 2022-11-16 17:44:01 [Válasz erre: 731 Edmond Dantes 2022-11-14 06:32:51]

Nem ovisoknak nyomják! A Dido és Aenaeson is gimisek voltak, illetve esetleg felsőtagozat: 7-8. osztályosok. Ezzel amúgy szerintem nincs baj, azzal se, ha kisebb gyerekeknek szerveznek programokat. 


731 Edmond Dantes 2022-11-14 06:32:51 [Válasz erre: 730 Cilike 2022-11-13 16:28:22]

Nem tudtam, hogy a Műhelyház más funkciói mellé a kisdedóvó profilt is fölvette. Talán még beleférne pl. "Operajátszás nyugdíjasoknak", szintén szociális indíttatású akció, MVM szíves támogatásával. Szerintem nagy érdeklődésre tartana számot, inkább, mint az ovisok részéről. Egyetértek: rémes ötletnek tartom a Gianni Schicchi nyomatását 3-6 éves gyerekeknek. Halálra unhatják magukat, túl bonyolult jószág. Akkor már inkább pl. Salome: egyszerűbb sztori, mindjárt bibliai ismereteket is taníthatnának. Nem lehet elég korán elkezdeni. A mai gyerkőcöket pedig nem kell félteni holmi levágott fejtől, vetkőző-táncikáló hölgytől. Korhatáros karika nem számit, csak még kíváncsibbak lesznek. Viccen kívül: hol nézzen ÉS lásson ma egy átlagos (keresményű) nyugdíjas operát a kétmilliós városban, este, nem matinét, nem kokasülőn, nem tizesével vett jegyekkel, hanem csak "úgy", alkalmanként? Ja, hogy a MüPában. Sajnos ott elég ritkán játszanak operát. Pedig ott telik a fűtésre (is). Nem úgy mint a szegény, aluldotált MÁO-ban. Talán egy sikeresebb "fundraiser" megoldaná a fűtésszámlát...


730 Cilike 2022-11-13 16:28:22 [Válasz erre: 729 Edmond Dantes 2022-11-13 14:51:05]

A "zártkörű" az Operakalandra vonatkozik, vagy hogy hívjàk most éppen. A gyerekeknek jelkèpes áron játszott nagy szétiákra, amikat a galáf MVM szponzorál. Palyázni lehet iskoláknak. Rémes.


729 Edmond Dantes 2022-11-13 14:51:05

Mint -zéta- ma publikált vezércikkében is olvasható, "Az energiaárakra hivatkozva bezárt az Eiffel Csarnok is, legalábbis töredékére csökkentek az ott megtartott előadások számai." Idézet vége.

Pontosítanom kell. Van abban valami perverz  báj és elképesztő paradoxon, hogy a közönség számára elérhetetlen "zártkörű" előadások egész sora lesz decemberben és januárban ... MVM-jelzéssel. Az MVM-ről bővebben  itt  lehet olvasni. Ők aztán valóban értenek az energiaárakhoz.


728 tiren 2022-10-31 09:31:29 [Válasz erre: 727 Búbánat 2022-10-30 21:28:44]

Lehet azt tudni, hogy Komlósi Ildikó hol tanit? Szervezett oktatásban, vagy magán úton? 

 


727 Búbánat 2022-10-30 21:28:44

Az OPERABARÁT KLUBDÉLUTÁN mai műsorára kaptam meghívót, ami részletezi, kik a fellépő énekművészek – de mivel a délelőtti Bánk bán előadáson voltam az OPERÁ-ban, ami két órakor ért véget, utána már nem vállalkoztam arra, hogy  Kőbánya felé vegyem az irányt...

Utólag már sajnálom, hogy erről a meghirdetett műsorról lemondtam és így a megnevezett énekművészek produktumait nem hallhattam:

KOMLÓSI ILDIKÓ ÉS TANÍTVÁNYAI

BAKOS KORNÉLIA
BARTOS BARNA
BRASSÓI-JŐRÖS ANDREA
FÜRJES ANNA CSENGE
KÁLNAY ZSÓFIA
RUSZÓ ALEXANDRA
TOPOLÁNSZKY LAURA
ZAVAROS ESZTER
HARIS NADIN
MAGASSY JÚLIA
 
    OPERAÉNEKESEK
 
Zongorán közreműködik: BARTAL LÁSZLÓ
Szerkesztő, műsorvezető: ACZÉL ANDRÁS rendező


726 Beatrice 2022-10-22 23:43:49

Szép volt a Dido és Aeneas ma este az Eiffelben.
A sorozat többi előadása zártkörű ifjúsági előadás volt.
A célközönséget szem előtt tartva a színpadon mindig volt mozgás, ami ébren tartotta a figyelmet. A zenéhez néhol hangeffektusokat is adtak, valamint néhány helyen hozzákomponáltak indiai beütésű zenét is.

Nekem az énekesek közül a legjobban Najbauer Lóránt (Aeneas) tetszett. Nagyon otthon van ebben a repertoárban.
Balogh Eszter (Dido) hangjának igen jó a projekciója. Talán egy-két magas hang kicsit éles volt (de ennek megítélése szubjektív).

A kivetített magyar fordítás sajnos itt-ott pongyola volt, pl. nem lett lefordítva a "Hesperian" jelző, hanem egy az egyben át lett emelve a magyar fordításba. (Egyébként nyugatit jelent.)

Életemben másodszor láttam ezt az operát, az első alkalom a 80-as években volt, amikor egyik nagy kedvencem, Hamari Júlia énekelte a női főszerepet.


725 Búbánat 2022-06-19 16:51:57

Öt új próbatermet avatott fel az Eiffel Műhelyházban az OPERA

/Opera.hu/ 2022. június 13. 11:03

"Korábbi, hasonló funkcióval rendelkező ingatlanjait váltja ki és a műhelymunka elmélyítésére alkalmas új tereket hoz létre öt nagyszabású próbatermének avatásával a Magyar Állami Operaház. Az intézmény öt további személyi gyakorlóhelyiséget is épített zenekari és énekkari művészei, valamint szólistái számára. A 2021 őszén átadott, önmagában is hatalmas objektum, az OPERA Eiffel Műhelyházának ún. Óriásraktár hajójában épített próbakomplexumot dr. Fürjes Balázs Miniszterelnökséget vezető miniszterhelyettes avatta fel pénteken, az intézmény vezetésének és 120, döntően fizikai munkát végző alkalmazottjának jelenlétében. Az esemény végén emléktáblát is avattak azon több mint 260 munkatárs tiszteletére, akik az elmúlt két évben az épület kivitelezési munkájának, belsőépítészetének befejezésében részt vettek. Az öt nagy próbaterem és hat kisebb személyi gyakorló mintegy 1.400 m2-en terül el, a projekt 2 milliárd forintnyi hazai költségvetési forrást, és az OPERA anyagai és munkája révén további kb. egymillárdos értéket képvisel."


724 takatsa 2022-06-19 16:01:33

Közbejött okok miatt nem tudunk elmenni a ma este 19 órakor kezdődő Mozart. Kairói lúd előadásra. Van két jegyem a 13. sorba, szívesen elajándékoznám, ha kell valakinek. Kérem privátban jelezni egy emali-cím megadásával, hogy hová küldjem el a jegyeket.


723 Fabricius 2022-06-12 09:02:45

Csodálatos, kirobbanó hangi formában, és rendkívüli átéléssel énekelt Lukács Gyöngyi Csajkovszkij és Rahmanyinov dalokat a tegnapi koncerten. Óriási élmény volt! 


722 Cherubino 2022-05-29 16:13:58

Nem láttam még visszhangot a János vitézke előadásról. Unokáimat vittem ma, és a 6-10 éves korosztálynak jó szívvel ajánlom. Szívet melengető, ügyesen megrendezett, vicces és megható előadás. A szereplő gyerekek mindent és mindenki eljátszanak, elmozognak szórakoztatóan. A vetítések is az ügy érdekében, és ezúttal nem tolakodnak a látvány elé. A kiindulás a Petőfi-költemény, de a Kacsóh-daljáték zenei anyagának felhasználásával, dramaturgiailag ügyesen ööszeillesztveve. Örömszínház, színvonalasan! 


721 Búbánat 2022-04-21 19:23:56

2022. május 16. hétfő 19:00 – Verdi: A trubadúr (Debrecen) – EIFFEL
2022. május 17. kedd 19:00 – Mozart: Don Giovanni (Szeged) – EIFFEL
2022. május 19. csütörtök 19:00 – Ravel: Pásztoróra/Gyermek és a varázslat (Kolozsvár) – EIFFEL
2022. május 21. péntek 19:00 – Puccini: Bohémélet(Pécs) – ERKEL
2022. május 22. szombat 19:00 – Selmeci – Szőcs: Veron (Miskolc) – ERKEL

(Forrás: opera.hu)

A jegyvásárlásra még nincs lehetőség.


720 Edmond Dantes 2022-03-19 12:28:44

Érdekesség kedvéért, háborgóknak: ZAK műsorának böngészése közben bukkantam erre a koncertre. Úgy gondolom, ha egy nagy (de mekkora nagy!) zenekarra írt Schönberg- és Mahler-mű pódiumképes lehet kamarazenekari átiratban, akkor az a pár Pelléas is pódiumképes volt a műhelyházi kamarazenekari átiratban, "ráadásul" utóbbiban még van pár énekes szólista is.


719 takatsa 2022-03-19 00:10:34

Hú, de furcsa élmény volt a Müpa Régi zene fesztiváljának két előadása között beülni ma este 8-kor a Tündérkirálynőre. Én persze nem tartom ördögtől valónak, sőt üdvözlöm, és szeretem az Operaház barokk előadásait, de azért óriási különbség van egy profi régizenekar és az opera zenekarának hangzása között. Ez különösen az első taktusok "nyálkás" megszólalásánál volt feltűnő (amiben talán a karmester is ludas volt, a túl puha, nem karakteres mozdulataival), aztán persze belezökkent az ember, hozzászokott, mint minden más egyébhez. És persze dicsérni is lehet a zenekart, különösen a fúvósokat, a két trombitást, vagy az oboás és fuvolás hölgyet, akik blocflőtén is nagyon szépen játszottak, és a kórus nagyon jó volt, igazi barokk, purceles hangzást produkált. Jók voltak a dzsessz-zenészek is, bár nekem az a véleményem, hogy abszolút oda nem valók ehhez az operához a dzsessz betétek, Purcell megáll a saját lábán is, nem kell félni tőle. Maga a történet, amit az opera köré kerítettek kusza és szövevényes, sok helyen köszönő viszonyban sincsen a zenével, áriákkal. A rendezést pedig inkább hagyjuk, van benne néhány egészen ízléstelen jelenet is, pl. amikor a három zebra meghágja a főszereplőt. De mondom, Purcell mindent kibír, még egy magyar előadást is. Rátérve az énekesekre, Fried Péter "produkcióján" csak hüledezni lehetett, botrányos volt és megbocsáthatatlan. Én már láttam ezt a produkciót 2016-ban is, szinte ugyanezzel a szereposztással, így csak a változásokat említeném. Egy nagyon pozitív meglepetés a mezzo Balogh Eszter, Szemere Zitával nagyon-nagyon jó párost alakítottak, kettőjük produkciója tetszett a legjobban. A másik változás (sajnos) a főszereplő személyében történt. 2016-ban Baráth Emőke énekelte a Tündérkirálynőt, most pedig Rácz Rita, iszonyatosan éles hanggal, helyenként bántóan hamis intonációval. Amúgy jól játszotta azt a szerepet, amit a rendezés rá rótt, csak akkor volt probléma, amikor énekelt. Hozzá kell tennem, hogy a záró-áriájában (O let me weep) ezt-azt jóvátett, de azért nem tudta meg nem történtté tenni az addigi szereplését. (Azért most, hogy eszembe jutott, itt van ez a szépséges ária Alfred Deller előadásában). Sebaj, megyek vissza a Müpába, jövő héten DiDonato. 


718 detto 2022-03-08 16:48:56 [Válasz erre: 714 Búbánat 2022-03-06 23:21:34]

A  Pelléas kedvencem, ezért minden eddigi elöadást láttam.

Az rendkivül furcsa hogy a harmadik elöadás óta NINCS DISZLET, azaz háttér vetités. Pedig a minimal rendezèsnek ez a vetités adná meg a "szimbolista" stilusát. Ezért az Operaház miért nem kér elnézést? Teljesen hülyére vagyunk vève!!( Azaz kifizetett pénzemért a felêt (?) sem kaptam!)

A zenekari kamarajelleg hakniszerü, és elfogadhatatlan.

Képzeljük el a Salomet, Kékszakállút kamara egyûttessel!

Azt sem èrtem, hogy miutàn az elöadàs után a zenekari tagok Kovâcs Jànossal az auto kijàrónál mèg mindig azon sajnâlkoznak, hogy Fried Pèter(Arkel) mèg mindig betegen ènekel, akkor ezt az elöadàs elött mièrt nem közlik a nèzökkel?Csak remêlni tudom, hogy a hangja nem sêrül végleg! Együttérzêsem a müvészúrnak!


717 Edmond Dantes 2022-03-07 13:16:43

A nemhivatalos kánon szerint a Pelléas is azok közé az operák közé tartozik, mint pl. a Wozzeck és néhány más, amit minden operaigazgató erkölcsi kötelességének érez egyszer letudni. A közönség túlnyomó részében viszont a erkölcsi megtekintési kötelezettség fel sem merül.


716 Búbánat 2022-03-07 11:43:34 [Válasz erre: 715 takatsa 2022-03-07 09:30:07]

Feltett szándékom!  A tegnapi operaélmény impulzusokat keltett bennem, olyannyira, hogy tényleg igazán kíváncsivá tett az eredeti partitúra szerinti, hamisítatlan, teljes opera megismerésére - hogy még teljesebb kép bontakozzon ki bennem Debussy zseniális alkotásáról.

Kár, hogy anno - 1963-ban - gyermekkoromban érthetően még nem voltam  "kész" és érett  az akkori OPERÁBAN  bemutatott, Házy Erzsébet/Sándor Judit és Kozma Lajos/Palcsó Sándor fémjelezte Pelléas és Mélisande-előadások megtekintésére - mert a személyes élmények mindig inspirálnak azt újra megnézni - összehasonlításra is késztetni -  ami jó esetben valami további plusszal, teljesebbel ajándékozhat meg, más szemszögből  újraértékelni a már látottakat.


715 takatsa 2022-03-07 09:30:07 [Válasz erre: 714 Búbánat 2022-03-06 23:21:34]

Kedves Búbánat! Örülök, hogy "megismerkedésed" a Pelléassal ilyen sikeres volt. Javaslom, hogy egyszer majd nézd- és hallgasd meg a Debussy-féle változatot is. :)


714 Búbánat 2022-03-06 23:21:34

Claude Debussy: Pelléas és Mélisande

Eiffel Műhelyház – Bánffy terem, 2022. március 6.

A ma délelőtti, forrósikerű előadás után már csak egyszer játssza az évadban az OPERA Debussy remekét (március 12-én este), nagyon ajánlom az operabarátok figyelmébe, hiszen még engem is – aki elsősorban a dallamos, romantikus „bel canto” operák kedvelője vagyok – megragadott ez a költészetében „francia Trisztán és Izoldá”-ra is hangolható zenedráma. Mellőz minden cselekményt, sőt majdnem minden történést is, csak lelki hangulatok alig észrevehető változásait akarja közvetíteni. 

A Pelléas és Mélisande című operával most ismerkedtem meg, és bár nincsenek benne áriák, együttesek, nincsen kórus (leszámítva egy rövid kis megszólalását, az is hangbejátszásról), sem balett/tánc, a rendezés és az énekszólamok csaknem nélkülözik a színpadi hatásokat: mintha félig koncertszerű előadáson lettem volna. Ami a színpadon történik, az a képzeletünkre erősen hat - pláne, hogy a mai előadáson még a háttérvetítés is hiányzott (valami technikai problémára hivatkoztak), így koncentrált figyelemmel követtem a fülemnek szokatlan, mégis valami sejtelmes misztikummal telítődött zenét:  a kis létszámú zenekar kamarazenekari hangzásvilága éppen elegendő volt ahhoz, hogy megsejtsek belőle valami nagyszerűt, szokatlant: valami kifejezés- és érzelemteli szépség sugárzott át felém, ami tényleg nem hagyja közömbösen a befogadót. Különös, egymásba érő harmóniák a zenében és deklamáló énekbeszéd a szereplők szólamaiban, ami kissé monotonnak is tűnhet majd’ három órán át hallgatni, mégis Debussy zsenije, hogy mégis úgy hat ránk Maurice Maeterlick költő lírai drámájának a komponista általi megzenésítése, szinte odaszögel a székünkhöz: kiváltja a néző-hallgatóból empátiánkat; érdekel bennünket a szereplők sorsának alakulása, felajzva várjuk a végkimenetelt – akkor is ha tudjuk, hogy milyen szomorú vég várható... Pedig tényleg a színpadon semmi „izgatót” nem látunk, csak látomások sorára asszociálhatunk: a szereplők szinte csak keringenek egy forgószínpadon egymás körül, tisztes távolságban, egymást nem érintve; olykor beleülnek a „zsinórpadlás”-féleségből leereszkedő, hintaszerű (lehet bár szék vagy fekvőhely is) alkalmatosságba; képzettársításra ad alkalmat egy oldalról beúszó, vártornyot jelképező magas, oszlopszerű alakzat, ami egyben Mélisande-nak a torony ablakából lelógó, hosszú haját is szimbolizálja. A fény-árnyék megvilágítás is része a színpadi tárgyak, szereplők „megmutatásának”, kiemelésének, cselekvés irányultságának a szinte üres színpadon.  Semmi nem egyértelmű, csak sokat sejtető, bele/oda-képzelő. Az atmoszféra fojtott, sűrű levegőjű, minden az elkövetkezendő tragédiákra sugall.  Minden hangulatteremtő zenei impresszionizmus, mely a lélek rezdüléseinek vetülete. A csend, a ki nem mondott szavak, a csodálatos hangszínek, a szokatlan dallamfordulatok lehetnek  vonzerői ennek a mára közkincset jelentő zeneműnek.

Próba kép a darabból

A darabban a szemnek és fülnek szánt komponensek értékei minden „visszafogottság” ellenére megközelítették az ideális összhangot. A francia alkotók (rendező, áthangszerelő, látvány-, jelmez-, díszlet- és világítástervezők) következetesen végig gondolt koncepciót álmodtak meg és alkalmaztak a Bánffy terem színpadára, és ehhez nagyszerű hazai operaénekes-művészeink társultak. A közös munka nyeresége: Debussy e „formabontó” operájának mostani értékes bemutatója az Eiffel Műhelyházban.

A betanító és vezénylő Frédéric Chaslin operazenekarunkból kicsiholta a komponista árnyalatos zenéjének hangulatvilágát; hozzáértő, feltehetően alapos előkészítésének, finom vezénylésének meglett az eredménye. Pelléas megszemélyesítője a hangban és egyéniségben kiforrott hatásos alakítást nyújtó Haja Zsolt volt. A másik címszerepben a tüneményes Pasztircsák Polina remekelt. Szerintem a címszereplőkkel egyenértékű nehézségű szerep Golaud, a féltékeny férjé, akinek alakját Kovács István érzékítette nem is annyira kifejező színészi eszközeivel, hanem árnyalatokban kidolgozott, vokális adottságait kamatoztatva. Kár, hogy Arkel, az agg király megszemélyesítője, Fried Péter kissé színtelen basszusával nem tudott többletet kihozni szerepéből. Genevieve, az anya rövid megszólalását – Meláth Andrea énekelt – nem tudom értékelni/minősíteni. Külön ki kell emelnem Golaud kisfiának jelmezében Karácsonyi Annát (az OPERA Gyermekkarából), ki bámulatos biztonsággal, tehetséggel énekelte nem könnyű, fontos szólamát. A doktor szerepében Kiss András mutatkozott be, míg a színfalak mögött egy pásztor énekét Pekárdy Tamástól (az OPERA Énekkari művésze) hallottuk.  

Összességében, katartikus élményt kaptam-kaptunk! Úgy érzem, a közönség megérezte, hogy itt a Bánffy teremben ilyen nagyértékű költői alkotást kap, komoly művészi előadásban.

Vastapsos, megérdemelt sikert ért meg Debussy műve ma délelőtt az Eiffel Műhelyházban.

Egy megjegyzés a végére: a zenekari árok balsarkában meghúzódva ült, „feltűnésmentesen”, Kovács János karmester, aki partitúrával a kezében végig követte az előadást. Feltételezem, a francia karmester távozása után, a jövőbeli előadásokat már Ő fogja vezényelni.


713 Edmond Dantes 2022-02-27 18:46:00 [Válasz erre: 689 Cilike 2022-02-22 14:36:56]

Kedves Cilike, jó szívvel ajánlom megtekintésre a Műhelyházban egyrészt a Pelléast, amit ma láttam (ld. ez alatt), másrészt ugyanott az emeleti nívós kiállítást híres operaházi rendezőkről, díszlet- és jelmeztervezőkről. Fülöp Zoltán külön tárlót kapott, érdemes felmenni :-)


712 Edmond Dantes 2022-02-27 16:27:59

Nem várok holnapig ... máris megkövetem tegnapi önmagamat. Nem bántam meg, hogy pár évtized csúszással ma délelőtt személyesen megismerkedtem Debussy Pelléasával (nem mellesleg Mélisande-dal). A tegnapi riasztó hírek után kellemesen csalódtam. Saját ötlettől vezérelve a fejéről a talpára (vagy a talpáról a fejére?) állítottam a darabot: nem Debussy operáját néztem meg Maeterlinck drámája alapján, hanem Maeterlinck drámáját követtem Debussy pasztell-lebegő, olykor drámává sűrűsödő kísérőzenéjével. Ezt a megközelítést tudom mindenkinek tanácsolni és mindjárt helyrebillen sok minden. Kezdve a rendezéssel: a dán Kirsten Dehlholm teljesen sallangtalan, mindenféle fizikai színházat, realista akciót mellőző rendezése számomra igenis és nagyon is köszönő viszonyban van a művel, csakúgy, mint Maja Ziska végletekig letisztult díszlete, egy élére állított hatalmas, középen lyukas korong, ami folyamatos forgásával, fény- és színhatásaival kontrasztál a szintén és szinte folyamatosan forgó színpaddal, amin a cselekmény zajlik. Azaz dehogy zajlik. Nincs itt cselekmény, majdnem ugyanúgy nincs, ahogyan Bartók Kékszakállújában nincs, csak a Pelléasban máshogyan nincs. Ez is, az is a lélek, emberi lelkek belső rezdüléseinek, izzásainak szimbólumhalmaza, amott kettőé, emitt háromé-négyé. Én még a "korhű" (?) jelmezek hiányát is könnyen elviseltem volna. (jelmez: Marta Twarowska) Ha valamit sokalltam, szájbarágósnak éreztem, az pont a (zsinór)padlásról lelógó több méternyi hosszú szőke hajfonat volt, Mélisande frizurájának kézzelfogható  jelképe, ami körül nem csak a színpad, de a fél színdarab-opera is forog. Senki ne aggódjon, jutott igazi hosszú szőke frizura a hősnő fejére is, comme il faut. Fentiek fényében el- és be tudtam fogadni a tízvalahány fős kamarazenekar ötletét és méretét. Anno Strauss kétszázlábú zenekarai után tudta harmincvalahány tagú kamaraegyüttessel húzatni a talpalávalót az Ariadnéban. Bár itt kétségkívül nem a szerző fogyasztotta le radikálisan együttesét, számomra így is jelentős, csak másképpen jelentős élményt nyújtottak az ilyetén módon bravúros szólisztikus teljesítményt nyújtó zenészek: minden elismerés megilleti őket. A szólisták közül elsőnek Kovács István erőteljes, remek hangi kondíciójú és belső izzást sugárzó Golaud-ját emelném ki: a szólam terjedelménél és a személyiség súlyánál fogva őt éreztem ma az opera főszereplőjének. A budapesti Operában három tenor (Gábor József, Palcsó Sándor és Kozma Lajos) után ezúttal Haja Zsoltra bízták Pelléast. Ismeretesen világos, magas baritonja szinte végig jól szólt, néhány magas fekvésben lehetett csak érezni, hogy ez inkább tenor avagy mostanában divatos kifejezéssel baritenor hangot kívánó szerep. Pasztircsák Polina ihletetten, átélten énekelte-szenvedte végig Mélisande-ot, színészi teljesítményre nemigen sarkallta a rendezés. Fried Péter nem viselte túl jól Arkel nagy monológját, de a zárójelenetben már a helyén volt. Geneviève nyúlfarknyi(vá húzott?) szerepében Meláth Andreát láttuk, a kis Yniold Szabó Veronika gyermekkari tag biztonságos énekével szólalt meg, az orvos Kiss András, egy pásztor Pekárdy Tamás énekkari tag volt. Frédéric Chaslin jó választásnak tűnik: sok helyen, sok mindent vezénylő, jelentős nemzetközi karriert befutott karmester, aki ma biztos kézzel irányította a kicsinységében nagy feladatot abszolváló zenekart és a szólistákat.

Debussy: Pelléas és Mélisande - Eiffel Műhelyház, 2022. február 27.


711 tollnok 2022-02-26 23:37:02 [Válasz erre: 710 takatsa 2022-02-26 17:22:44]

Igen, és a Carmenek is ott mentek - Bizet operáját pedig tudomásom szerint nem hangszerelték át, bár én most ősszel kihagytam.


710 takatsa 2022-02-26 17:22:44 [Válasz erre: 709 tollnok 2022-02-26 16:21:08]

Pedig elfér ott egy normális nagyságú zenekar is, bizonyíték rá  pl. Puccini Edgar c. operája.


709 tollnok 2022-02-26 16:21:08

Az Eiffelben valahogy több mindent áthangszerelve adnak, de vajon miért, mikor szerintem a zenekari árok mérete ezt nem fetételnül indokolja. A Dohnányi-Cremonai, és a Poldini opera is áthangszerelve ment - de miért? A Poldini opera esetében ez inkább elvett, mint hozzátett a zenei élményhez. Vajh ki találta ezt ki? És mi várható még áthangszerelve az Eiffelben?


708 takatsa 2022-02-26 14:03:00 [Válasz erre: 704 Edmond Dantes 2022-02-26 12:43:49]

Ebben picit tévedsz, mert Debussy Pelléast kifejezetten bariton szerepnek szánta, de az biztos, hogy ez egy nagyon nehéz bariton szerep, hiszen sok helyen tenor magasságokat igényel. És csak kérni tudlak téged, ahogyan másokat is, hogy töltsed le, töltsétek le a linkemet, legalább hallgassatok bele, hogy saját magatok is meggyőződhessetek róla, hogy mennyire csodálatos műről van szó, és ennek a tudásával menjetek el az Eiffelbe. Akkor át tudjátok majd élni a döbbenetemet, hogy mit műveltek ezzel a fantasztikus operával. És itt most nem egyik vagy másik énekes teljesítményéről van szó, hanem alapvető koncepcionális kérdésről, hogy szabad-e semmibe venni a szerző alapvető célját és elképzelését, szabad-e gátlástalanul meghamisítani, meggyalázni, tönkretenni egy csodálatos és teljesen egyedülálló operát, az impresszionizmus csúcsteljesítményét. Három sorral előttem ült Kovács János, jó lenne tudni, hogy az előadás közben mi járt a fejében...


707 Edmond Dantes 2022-02-26 13:00:29 [Válasz erre: 705 Heiner Lajos 2022-02-26 12:53:50]

Én sem vagyok Debussy-fan, de ha valami szép nála, az nekem -a szóló zg.darabokon kívül- pont a nagyzenekari művek különleges hangszerelése. (Faun, La mer, Images, Noktürnök)


706 Edmond Dantes 2022-02-26 12:56:23 [Válasz erre: 700 -zéta- 2022-02-26 11:32:28]

Ha pedig már közönség sem lesz, akkor photoshoppal töltik meg a nézőteret...nem túl sokára.


705 Heiner Lajos 2022-02-26 12:53:50 [Válasz erre: 704 Edmond Dantes 2022-02-26 12:43:49]

Abbadoval láttam úgy három évtizede a STOP-ban, nem emlékszem a játékidőre, és a szereposztásra is csak homályosan. Debussy zenéje nem áll hozzám közel, de AKKOR AZ az előadás megfogott.


704 Edmond Dantes 2022-02-26 12:43:49

Olvasom, amit olvasok ... kellett nekem pont szabadnak lennem vas. délelőtt és jegyet váltani a Pelléasra. "Természetesen" még sosem láttam, szép début leszünk egymásnak. Már akkor elcsodálkoztam, amikor megláttam, hogy 13,45-ig tart. Úgy tudom, legalább 2h30'-2h40' a normál játékideje, 5 felv. (Till Géza szerint 3 óra, na az már tényleg sok lenne.) Ha tényleg vége van 13,45-kor, akkor jól meghúzhatták. Megjegyzem, az egyik címszerep tenor, itt bariton énekli, a másik címszerep mezzo, itt szoprán énekli, a harmadik főszerep bariton, itt basszbariton-basszus énekli ... hm. A karmester viszont nagynevű, nagy helyeken dirigál sok mindent.


703 laszloferenc 2022-02-26 12:10:56 [Válasz erre: 698 takatsa 2022-02-26 11:02:20]

egyelőre én is csak az egész estét betöltő értetlenkedésig jutottam. de kritikusként amúgy sem akarnám elvenni itt a teret a valódi fórumozóktól. :) 


702 Búbánat 2022-02-26 12:04:45 [Válasz erre: 697 laszloferenc 2022-02-26 09:15:15]

Van jegyem az előadásra, én is kíváncsian várom ezt az "áthangszerelt" változatot! - Házy Erzsébet  és Sándor Judit kiváló alakítása volt Mélisande; Debussy remeke a hatvanas években ment az Operaházban. E szerepben most Pasztircsák Polinára különösen "vevő" vagyok! 


701 Klára 2022-02-26 11:33:20 [Válasz erre: 697 laszloferenc 2022-02-26 09:15:15]

Attól még lehet rossz!


700 -zéta- 2022-02-26 11:32:28 [Válasz erre: 698 takatsa 2022-02-26 11:02:20]

Úgy tűnik az Eiffel a művészi erőkkel való takarékosság jegyében működik.

Van, amikor a zenekar szól hangfelvételről, máshol a kórus. Ha majd nem találnak főszereplőt, azt is bejátszás lemezről. Szép, új világ...


699 macskás 2022-02-26 11:23:38 [Válasz erre: 697 laszloferenc 2022-02-26 09:15:15]

A hangszerelésekkel mindig csak a baj van.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.