Bejelentkezés Regisztráció

Eiffel Műhelyház


698 takatsa 2022-02-26 11:02:20 [Válasz erre: 697 laszloferenc 2022-02-26 09:15:15]

Debussyé jobb. :) De most úgy őszintén kérdem, mert látom, hogy te bennfentes vagy: egy csodálatos impresszionista nagyzenekari művel miért kell ezt tenni? Hogyan tud egy szál hegedű megszólaltatni egy teljes szólamot, hogyan tudja odavarázsolni azt a homogénen selymes és sejtelmes, pasztellszerű hangzást, ami ennek a műnek az alapja? Neked mi erről a véleményed?


697 laszloferenc 2022-02-26 09:15:15

Ez a Pelléas és Mélisande éppenséggel a karmester Fréderic Chaslin hangszerelése volt.


696 takatsa 2022-02-26 09:03:34 [Válasz erre: 695 lujza 2022-02-26 02:11:25]

Még annyit tennék hozzá a zenekari hangzáshoz, hogy ideírom a zeneszerző által a partitúrában rögzített hangszerelést:

3 fuvola (1 piccolo), 2 oboa, angolkürt, 2 klarinét, 3 fagott, 4 kürt, 3 trombita, 3 harsona, tuba, ütősök, 2 hárfa, teljes vonóskar.

Természetesen egy szó sincsen az Operaház ismertetőjében arról, hogy a mű ilyen megcsonkított formában kerül előadásra, zenekarnak sem nevezhető formációval, önkényesen kihagyott jelenetekkel. Eleve furcsállottam, hogy egy ilyen nagy apparátust megkövetelő darabot az Eiffelbe visznek, de ez a színpadra állítás felülmúlta minden félelmemet. Nem hiszem, hogy meg merészelnének ilyet tenni Wagnerrel, Verdivel, Puccinivel, de úgy gondolják, hogy Debussyvel mindent lehet?


695 lujza 2022-02-26 02:11:25 [Válasz erre: 694 takatsa 2022-02-26 00:51:00]

Szomorú, nagyon szomorú. De nem is értem, a karmesternek nem lenne beleszólása a zenekar összeállításába? Ki találhatta ki ezt a kamarazenekart? És egyáltalán, mekkora zenekar férne el abban a nem túl nagy árokban? Én is úgy emlékszem, hogy Debussynél elég nagy zenekar van eredetileg.

És ha elolvastad a Pasztircsák Polinával készült interjút, ő említi a rendezés furcsaságát, ami neki is nehézséget okozott.


694 takatsa 2022-02-26 00:51:00

Debussy: Pelléas és Mélisande (Debussy nélkül)
Hogy én mennyire vártam ezt az előadást, azt el nem mondhatom. Már a Covid előtt beharangozták, aztán csúszott, csúszott, de végre felvirradt (vagy leáldozott?) a nagy nap. Persze leginkább Pasztircsák Polina miatt vártam, akit komplett operában már régen láttam a színpadon, és persze Debussy miatt is, mert ez a titokzatosan szépséges és egyedülálló mű az egyik kedvencem. Polinában nem is csalódtam, csodálatosan énekelt, de ne szaladjunk ennyire előre, csak szépen, sorjában. Telt ház, én a szokott helyemen, a 13. sor közepén ülök, előttem egy kétméteres óriás. Sebaj, azért látok, amit látok. Most éppen azt, hogy összesen 15 zenész hangolgat a zenekari árokban. Könnyű őket megszámolni: két (azaz kettő) hegedűs, egy brácsás, egy csellós, egy nagybőgős, réz- és fafúvósokból 1-1, két ütős, egy hárfás és egy zongorista. Mikor jönnek a többiek? Nem jönnek. Ennyi. Egy nagyzenekar helyett, még egy kamarazenekar sem.  Én hallgattam, sokszor- és sokszor ezt a művet októberben, DVD-ről, nagyzenekarral (Bécsi szimfonikusok, Billy, Dessay, Naouri, Degout, Ritter, 2010),( ha lemaradt erről valaki, akkor innen újra letöltheti, magyar felirattal). Akkor - többek között - ezt írtam erről a műről: 

Ha valaki először találkozik ezzel az operával (mint ahogyan én), mit sem sejtve, akkor alaposan fejbekólinthatja ez a zene, ami egyik oldaláról csodálatos, mindazzal a szépséggel, ami az impresszionista zenére jellemző, másrészt viszont időn- és cselekvésen túli, olyan, mintha az ember csak ülne egy tó partján és bámulna az alig fodrozódó vízre. Ez a zene nem unalmas, hanem unalmon túli, átölel, belédhatol, átfolyik rajtad, eltűnteti minden viszonyítási pontodat, megszűnik a fent és lent, vagy a múlt, jelen és jövő, és valami bizonytalan lebegésbe kerülsz, hallgatod a zenét és a duruzsoló szavakat, felolvasnak egy levelet, az időjárásról beszélnek, az árnyékokról, a napsugárról, sötét erdőről, barlangokról, a tengerről, kút mélyéről, nem történik semmi, vagy talán mégis? Valami sötét és lomha árnyék van ott a sarokban, a sötétben, ami lassan bekebelez mindent, és aztán a végeredmény: gyilkosság, két halott, szétesik minden, pedig a gyilkos is, az áldozatok is, mindenki, csupa jó, jóravaló, jót akaró ember. Minden pontosan olyan, akárcsak a mi kis életünkben. 

Jelentem, ebből a mai előadáson semmi, de semmi sem valósult meg. Mert ezt a művet nem lehet előadni egy kibővített vonósnégyessel, ehhez sokkal több hangszer kell, hogy megkapjuk azt a homogenitást, plaszticitást, ami ehhez a szépséges, impresszionista operához szükséges. Vagy elő lehet adni zongorakísérettel, és akkor az ember egyrészt hozzáképzeli a zenekart, másrészt a zongora kiegyensúlyozott és rendkívül plauzibilis hangszer, elvisz a hátán egy előadást. De egy zenekar, amiben összesen két hegedű van? Nem, és nem. Ez óriási tévedés, és meg vagyok győződve arról, nemcsak ellentétes Debussy elképzeléseivel, hanem egyenesen merénylet ellene. És akkor a rendezés: lassan körbeforgó gyűrűkre tagolt színpad, a szereplők általában állnak, vagy helyben járnak, annyira statikusak, mint egy álarcos-gólyalábas görög drámában, és az egész operában egy alkalommal sem érintkeznek: nem érintik meg egymást. "Milyen forró a kezed" - 10 méter távolságból, és hasonlók. Illetve egyszer történik testi kontaktus, amikor Golaud hajánál fogva ráncigálja Mélisande-t.  Persze ez egy lélektani dráma, de az ember test és lélek, és a léleknek is szüksége van érintésre, ezt minden rendező tudhatná Bergman óta. És...és, egy csomó szín kimaradt (legalább három), ez ebben az operában megengedhetetlen, megbontja és tönkreteszi az egymásra épülő gyönyörű konstrukciót. Hogy lehet ilyet tenni? Ideírom a rendező nevét: Kirsten Dehlholm, szégyellje magát.

A szereplők: Polina elragadó, csodaszép hang, legjobb korban, legjobb formájában, átélt szerepformálással, persze a rendező "jóvoltából" szűk térbe kényszerítve. Haja Zsolt és Kovács István férfiasan megbirkózik a szerepével, jobbak, mint amit reméltem, különösen Haja Zsoltot dícsérném ebben az iszonyatosan nehéz, magas fekvésű szerepben. Meláth Andreát régen hallottam (és szerettem), de ma, bár ne hallottam volna. Csak egy színben énekelt, a másikat eltüntették, de ez az egy szín is elég volt. Fried Péter valószínűleg volt már jobb hangi állapotban. Ettől függetlenül szép és átélt volt a produkciója, különösen a záró színben, és azt hiszem, az ő hangjának hiányzott legjobban a nagyzenekari hangzás. És akkor itt van egy nagy-nagy meglepetés: Karácsonyi Anna, gyermekkari tag, a kis Yniold szerepében. Hát ez a kislány egy csoda, óriási gratula, Debussy is szívesen hallgatta volna. Itt szokott jönni az a mondat, hogy az énekkar csodálatos, világszínvonalú volt, de ez most elmarad, mert azt a néhány énekkari  taktust felvételről játszották be, valami elképesztően torzan. Miért nem volt ott az énekkar az előadáson? (De akkor ki volt az a negyven nő, aki körbe-körbe forgott a zárójelenetben??? ) A francia karmester, Frédéric Chaslin amúgy jól vezényelt, látszott, hogy érti a zenét, az már más kérdés, hogy miért vállalt be egy ilyen produkciót. A kamarazenekar teljesítménye elismerésre méltó, nem rajtuk múlott, hogy nem szólalt meg eredeti hangzásában ez az egyedülálló impresszionista opera-remekmű.

A végén szűnni nem akaró vastaps, a karmester nem hajlandó kijönni a zenekari árokból (ő tudja miért), aztán ahogyan gyérül a taps, összeráncolt homlokkal, a kottára mutatva valamit nagyon magyaráz az egy szem csellistának (lehet, hogy holnapután már csak 14 tagú lesz a zenekar?). Hát ilyen volt a várva-várt előadás, azt hiszem, hogy ennél azért többet érdemelt volna Debussy, az előadók és talán mi is.


693 Búbánat 2022-02-25 10:29:42 [Válasz erre: 692 Búbánat 2022-02-24 10:28:11]

A Bartók Rádió mai műsorán:

19.00 – 19.30  Arckép – Alkotó emberek portréja – Pasztircsák Polina énekművész

Beszélgetőtárs- szerkesztő: Kecskés Barbara

(ism. hétfő, 9.30)


692 Búbánat 2022-02-24 10:28:11

Pasztircsák Polina: „15 éve vagyok már a pályán”

Aktuális az interjú  Pasztircsák Polinával: közeleg a Debussy-opera bemutatója az Eiffel Műhelyházban. 

Az Opera honlapjáról:

"A Pelléas és Mélisande a dán Kirsten Dehlholm rendezésében, az általa vezetett Hotel Pro Forma performanszszínház koncepciója alapján, Haja Zsolt / Fülep Máté, Pasztircsák Polina és Kovács István főszereplésével látható 2022. február 25-től az Eiffel Műhelyházban. Az Opera Zenekart az előadások alkalmával a neves francia karmester, Frédéric Chaslin vezényli."


691 Klára 2022-02-22 19:59:41 [Válasz erre: 690 Edmond Dantes 2022-02-22 14:38:40]

Ez komoly kérdés volt?!


690 Edmond Dantes 2022-02-22 14:38:40 [Válasz erre: 688 lujza 2022-02-22 03:29:08]

Márk Tivadar: azkiaz?


689 Cilike 2022-02-22 14:36:56 [Válasz erre: 688 lujza 2022-02-22 03:29:08]

Nem kell nagyon fiatalnak lennem ( nem is vagyok). Mikor az említett úr meghalt, még kisgyerek voltam, 2-3 évvel később kezdtem egyáltalán operába járni, és akkor még egyáltalán fogalmam se volt arról,  egy darabot ki rendezett, pláne , ki tervezte a díszleteit. Őszintén szólva ez csak akkor lett számomra szempont, mikor statisztaként bekerültem az Operába.


688 lujza 2022-02-22 03:29:08 [Válasz erre: 687 Cilike 2022-02-21 13:58:25]

Fülöp Zoltán nevét nem hallottad? Akkor nagyon fiatal lehetsz! Oláh Gusztáv után ő volt a másik nagy díszlettervező, Márk Tivadarral együtt nagyon sok gyönyörű opera színrevitelt köszönhettünk ennek a párosnak. Azóta sincsenek hasonlóan gazdag szín- és formavilágú opera produkciók.

Szerintem nem lenne rossz, ha legalább az Opera dolgozói megismerkednének az elődökkel. De talán mégse egy ilyen összekötő hidat kéne elnevezni róla, inkább a gyönyörűen felújított Operaházban kéne megemlékezni valahogy a régi nagyokról.


687 Cilike 2022-02-21 13:58:25 [Válasz erre: 685 lujza 2022-02-18 00:38:14]

:-) Eddig életemben nem hallottam a nevét... rééémes, hogy most még én is megismertem.  :-)


686 Edmond Dantes 2022-02-18 09:01:46

Ugyan még hányszor, hány egységet adnak át ünnepélyes vagy ünnepélytelen keretek közt a Műhelyházban, mikor és még meddig? Ezek a folyamatos átadások az építési költségek további emelkedését jelentik? Vagy úriemberek közt pénzről nem beszélnek?


685 lujza 2022-02-18 00:38:14 [Válasz erre: 684 Búbánat 2022-02-17 22:48:43]

Meglehetősen benyalós cikk ez. De a legszomorúbb az itt beidézett mondatnak az első fele. Ki az, aki ilyet egyáltalán le mer írni? Sírni volna kedvem!

A főigazgatón pedig elharapódzott a névadási düh. Elszomorított, mikor megláttam kiírva a Műhelyház "mozdonycsarnokában", hogy Fülöp Zoltán híd egy közönséges összekötő betonhídra. Ennyit érdemel az az ember, akinek annyi gyönyörű operai díszletet köszönhetünk? Igaz, itt még a kéménynek is neve van.


684 Búbánat 2022-02-17 22:48:43 [Válasz erre: 683 Búbánat 2022-02-17 22:36:32]

Próbateremláz az Eiffelben

/Népszava.hu - 2022.01.26./

"Az Erkel Színházban márciustól nem játszanak operát, az Opera Kőbányai úti Eiffel Műhelyházában viszoont újabb épületrészeket adnak át addig. Belestünk a kulisszák mögé."


683 Búbánat 2022-02-17 22:36:32

 Szinetár90 ünnepi gálán Ókovács Szilveszter főigazgató az Erkel Színház színpadán, nyilvánosság előtt,  Szinetár Miklóshoz intézett köszöntő szavaiba foglalta: 

Az Eiffel Műhelyház  egyik új próbatermét -  háziszínpad - a februárban kilencvenedik születésnapját ünneplő Szinetár Miklósról nevezik el. Minden színpad, terem kapott nevet, ezzel is szeretnék az Operához kötődő jelentős személyiségek emlékét ápolni, illetve élők esetében, mint például Szinetár, ezzel a gesztussal elismerni azt, amit az opera műfajáért tettek.


682 Edmond Dantes 2022-02-14 11:40:33 [Válasz erre: 680 Heiner Lajos 2022-02-13 20:11:30]

Volt idő, hogy őt is átkozták.


681 lujza 2022-02-14 01:44:11

Takátsa fórumtárs korábban részletesen beszámolt a Szentivánéji álomról, melynek este volt az utolsó előadása, telt házzal és nagy sikerrel. A közönség nagyrészt fiatalokból állt, és ez az előadás tényleg alkalmas volt arra, hogy akár meg is szerettesse velük az operát. Ötletes rendezésben, jól kitalált színpaddal, csupa fiatal, jó hangú szereplővel, igen élvezetesen pergő előadást láthattunk. Szeretném remélni, hogy ezt a produkciót jövőre ismét előveszik, és én szívesen ajánlom akkor mindenkinek.


680 Heiner Lajos 2022-02-13 20:11:30 [Válasz erre: 679 Edmond Dantes 2022-02-13 19:18:35]

Még szerencse, hogy ott a Puskás Öcsiről szóló remekmű, van mit néznem-hallgatnom.


679 Edmond Dantes 2022-02-13 19:18:35 [Válasz erre: 677 Heiner Lajos 2022-02-13 18:57:56]

És még mennyi mindent nem! Rheingold, Forza, Aida etc...


678 Edmond Dantes 2022-02-13 19:15:14 [Válasz erre: 676 takatsa 2022-02-13 18:26:08]

Köszönöm az alapos, kimerítő választ. Egészen kimerültem tőle. Megsúgom: soha, senkit, semmiért nem átkoztam.


677 Heiner Lajos 2022-02-13 18:57:56 [Válasz erre: 676 takatsa 2022-02-13 18:26:08]

Akkor nem szabad előadni a Rigolettot?


676 takatsa 2022-02-13 18:26:08 [Válasz erre: 674 Edmond Dantes 2022-02-13 17:58:50]

 "Eligazítást kérnék valakitől, hogy akkor most kit miért szabad-lehet-kell átkozni, mikortól és mikorig?"

Én eligazítanálak: átkozni senkit, semmikor, semmiért nem kell, nem lehet, nem szabad.


675 Edmond Dantes 2022-02-13 18:10:25 [Válasz erre: 672 Klára 2022-02-13 16:44:21]

A vegyes profil és részben befogadó színházi profilt magam is többször javasoltam. Nem találtam fel a meleg vizet, csak tudunk a Ház 1911-1951 közötti, szintén vegyes profilú és befogadó jellegű működéséről. Mindemellett ez alatti (674) beírásom szerintem súlyosan érvényes és súlyos döntés(ek) vár(nak) a jövendő, bármilyen szinezetű kormányzatra. Kurz: érdemes-e, szükséges-e számolatlan tízmilliárdokért egy műemléknek nem tekinthető épületet vegyes profilú színházzá a pincétől a padlásig gyakorlatilag újjáépíteni vagy újból szinte teljesen felépíteni? Ha igen, akkor miért is? Ha nem érdemes, akkor miért igen? 


674 Edmond Dantes 2022-02-13 17:58:50 [Válasz erre: 671 takatsa 2022-02-13 09:47:49]

Azon töprengek, vajon milyen kormány döntene a "végleges bezárás-lebontás" ill. a "teljeskörű felújítás" mellett. 2007-ben a szociálliberális kormány záratta be az Erkelt életveszélyre stb. hivatkozva és felröppent, majd hamvába holt a lebontása és helyén üzletközpont-irodaház építése. A pusztán a felröppent hír miatti átkozódás-ökölrázás (itt is) nem csak a színház újranyitásáig, hanem nagyjából 2021 őszéig tartott. Akkor egy bennfentesnek mondható fórumtárstól nagy hirtelen arról értesülhettünk, hogy "Az Erkel egy kezelhetetlen, hodály méretű csődtömeg. Hatalmas nézőtérrel, lehetetlen kiszolgáló terekkel. Eredetileg több mint 3000, jelenleg is több mint 2000 fős nézőtérrel, (amibe most csak 1800 szék van berakva. Azaz nem a tér lett kisebb, csak kevesebb benne a szék.) Önálló színházként mindig életképtelen volt. Le kellene bontani, és építeni helyette egy praktikus színházépületet. (Ha kell egyáltalán még egy színház.)" Idézet vége. Talán nem teljesen alaptalan az a feltételezésem, hogy fentieket nem a Főigazgató, másszóval nem a döntéshozó kormányzat ellenében írta le a bennfentes művész-fórumtárs. Eligazítást kérnék valakitől, hogy akkor most kit miért szabad-lehet-kell átkozni, mikortól és mikorig? Szemünk fénye-e az Erkel vagy kezelhetetlen, hodály méretű csődtömeg? Netán mindez attól függ, ki mondja egyiket vagy másikat, ki dönt és miről?


673 tollnok 2022-02-13 17:40:29

Ma délelőtt az Eiffelben sem volt telt ház! Pedig a Hubay egyfelvonásos tényleg jó és szép darab. Érdemes megismerkedni vele és nem volt rossz előadás. A Simona néni sem, de azt annyira én nem favorizálom. A rendezés abszolút klasszikus volt és a Hubay darab kifejezettem szép, melodikus. 


672 Klára 2022-02-13 16:44:21 [Válasz erre: 671 takatsa 2022-02-13 09:47:49]

"Egy vegyes profil kialakításának meg van a realitása, és úgy gondolom, hogy egy ilyen működtetéssel sok operakedvelő is egyetértene. "

Tökéletesen egyetértek, különösen a MÁO árainak figyelembe vételével. Egyébként főzeneigazgató úr korábbi interjúiban többször vázolta azt a tervet, miszerint az  Operaház esetében elsősorban az idegenforgalomra, a külföldi látogatókra számít,  a hazai nézőket az Erkel és a Eiffel Műhelyház szolgálná ki. Az Erkel felújítása nyilván elengedhetetlen, de csak akkor van értelme súlyos millárdokat rákölteni, ha a jövőbeni működtetés elvárásai egyértelműek!


671 takatsa 2022-02-13 09:47:49 [Válasz erre: 670 tollnok 2022-02-13 08:27:29]

Így van, az elmúlt években is sok szépet láttunk az Erkelben, van mire jó szájízzel visszaemlékezni. Úgy gondolom, hogy az Erkel legfontosabb feladata az volt, hogy átvészelhetővé váljon az Operaház sok évig tartó felújítása, és ezt a feladatát teljesítette. A jelen pillanatban szerintem senki sem tudja, hogy mit hoz a jövő. Meg kell várni a választást, csak utána fog eldőlni az Erkel sorsa. Gondolom, két alternatíva lehetséges, az egyik a végleges bezárás-lebontás, a másik pedig a teljeskörű felújítás, mert nem szabad elfelejtkeznünk, az Erkel újranyitása előtt csak egy minimális állagmegóvás és az életveszélyes problémák kiküszöbölése történt, és egy normálisnak nevezhető felújítás nem 1-2 milliárdba fog kerülni. Ha a kormány a felújítás mellett dönt, akkor évekig nem lesz Erkel, utána pedig a gazdaságos fenntarthatóság figyelembevételével kell a működési profilt kialakítani. Ha ez így történne, akkor egy vegyes profil valószínűsíthető, amelyben néhány népszerű, folyamatosan repertoáron tartott opera is helyet kaphatna, az egyéb zenei rendezvények mellett. Egy vegyes profil kialakításának meg van a realitása, és úgy gondolom, hogy egy ilyen működtetéssel sok operakedvelő is egyetértene.


670 tollnok 2022-02-13 08:27:29

Az Erkel bezárása véleményem szerint Ókovács kudarca is: bemutató dömping, repertoár frissítés, játszunk minnél több operát, minnél több változatosabb műsorral. Ez ment évekig - és most hirtelen erről akar lemondani. Az egy Operában az Eiffellel kiegészítve sok mindent nem lehet egy évadban játszani. Továbbra is úgy gondolom: vannak jó előadások, rendezések, voltak szép sikerek és bizony az Erkelben is voltak teltházas szériák népszerű darabokból az elműlt években is, de azt mondani, hogy semmi sem ment félre, szerintem hazugság és szerecsnmosdatás. Az operakaland jó kezdeményezés volt, jó, hogy most van helyette Lázár Ervin. Én szerettem a Luciát, tetszett Az olasz nő Algírban bemutatója, szép teljesítmény volt a Hugenották, örültem a Karmeliták párbeszédeinek, a Sána királynőjének, a Hoffmann meséinek, a Faustból is láttam majdnem teljesen jó szereposztást, de mondjuk nem lett volna rossz a Bűvös vadász, ami a szereposztás illette, de nem ebben a rendezésben. Teljesen félrement egy nagy klasszikus, a Trubadúr felújítása, semmilyenre sikerül a Gioconda, elbaltázott volt a Nyugat lánya, Az álarcos bálnak se sikerült megfelleő szoprán főszereplőt találni legutóbb, pedig a többi énekes nagyon ott volt és hasonló malőrök és egyenetlenségek miatt sok mindent én is kihagyok már. Csak azért nem megyek el valamire, mert népszerű darabról van szó, vagy mert olyan ritkaságról, amit egyébként szeretek. Az ezred lányát is csak egyszer néztem meg, annyi elég is volt belőle. Bánk bánra évekig nem mentem, most októberben néztem újra a premier óta - megvolt az oka, a szereposztások. De nem vitatkozom: mindneki úgy látja, ahogy neki jól esik. 


668 joska141 2022-02-10 09:23:20 [Válasz erre: Törölt hozzászólás]

Tisztelt takatsa! Az 50 évvel ezelőtti Szentivánéji álom Erkel Színházbeli előadáson - mint akkoriban több más előadáson is - néhai özvegy, rokkant Édesanyámmal voltam és utána hazamentünk, illetőleg hazavezettem Őt.
Természetesen minden múlt, jelen vagy jövőbeni következtetés, vélemény alkotása, különös tekintettel a szocialista brigádmozgalomra, Önnek teljesen szíve joga.


666 takatsa 2022-02-09 11:05:46 [Válasz erre: 663 Edmond Dantes 2022-02-09 09:01:17]

Én már csak ilyen vagyok, járok-kelek, dolgozgatok, mentem, ami menthető, teszek-veszek, aztán beülök Erkelbe, Eiffelbe, Müpába, és otthon is elfoglalom magamat.Hiszen annyi szépség vesz körül minket, csak ki kell nyitnunk a szemünket. Egy dologra nincsen időm: a félelemre.


665 takatsa 2022-02-09 11:01:19 [Válasz erre: 661 lujza 2022-02-09 00:19:08]

Merjél csak vitázni, jó dolog az, pezsdíti a vért. Igazad van, elismerem: négy kattintás, egy megálló. A Lázár Ervin programot az tudja igazán értékelni, aki látja azokat a kis buksikat, ahogyan elkerekedett szemmel, tátott szájjal állnak az Erkelben, szinte körülnézni sem mernek, mert ők addig még nem láttak nagyobbat és szebbet a kis falusi, dohos kultúrházuknál. És aztán ott ülnek megigézetten, nézve a színes forgatagot, a mennyei zenét és ez az élmény egy életre beléjük vésődik. Mert van ilyen is, én láttam és saját szememmel tapasztaltam.


664 Edmond Dantes 2022-02-09 09:31:23 [Válasz erre: 661 lujza 2022-02-09 00:19:08]

Bibó-mondás: "Demokratának lenni mindenekelőtt annyit tesz, mint nem félni”. Nahát!


663 Edmond Dantes 2022-02-09 09:01:17 [Válasz erre: 660 takatsa 2022-02-08 21:42:25]

Kedves tőled, hogy elolvasod -amikor járok, rendszeres- zenei, színházi és más pl. olykor film- stb. élményeimről szóló beszámolóimat. Amikor ismét járok majd, ismét lesznek. Kevésbé kedves tőled -bár érthető, sőt, esetedben szinte elvárható- hogy a covidjárvány idején terelnél, hurcolnál, lőnél operai árokba operába, koncertre. Legyek fizető vatta, ha már a vezetőség képtelen (ajándékjegyes) vattával, katonákkal, diákokkal feltölteni a nézőteret. A többség velem tart, otthon marad, a kormányzat, igen:a kormányzat szinte minden korlátozást mellőző intézkedése ellenére-miatt. Tán te is többet bújsz szótárba forditgatni, feliratozgatni, feltöltögetni a pohárkát lefordított operákat ... otthon. Biztonságosabb, mint a tömött gyengén vattázott Erkel nézőterén szunyókálni ücsörögni, büféjében iddogálni. Ugye meg tudod bocsátani, ha egyelőre többnyire itthonról követem a kulturális eseményeket és operafordítói missziódat, amihez sok sikert,  jó egészséget kívánok.

Függelék Mai friss covid-adatok: 101 halott, 13.932 új fertőzött...


662 joska141 2022-02-09 07:15:29 [Válasz erre: Törölt hozzászólás]

Tisztelt Takatsa! Megtisztelő volt, hogy Ön ismeretlenül le „Jóska bácsi”-zott, de átgondolva, talán Önnek a koromat illetően igaza is van.

Én kereken 50 évvel ezelőtt, 1972-ben (szinte napra pontosan) láttam-hallottam az Önt – idézem szavait - Nagyon váratlanul ért ez engem, mert megvallom, annyira nem ismertem ezt a művet, hogy talán egy hangot sem hallottam belőle eddig. – váratlanul ért Szentivánéji álom című operát, a már akkor sem a legjobb állapotban levő Erkel Színházban, természetesen telt házzal.

Arra hiába is kérném, hogy a hozzászólásai hangnemén változtasson, de kérem, hogy velem szemben a „Jóska bácsi” és hasonló formulákat mellőzni szíveskedjen. Nem hiszem, hogy köztünk olyan ismeretség lenne, ami Önt erre feljogosítaná.


661 lujza 2022-02-09 00:19:08 [Válasz erre: 654 takatsa 2022-02-08 08:58:36]

Én már alig merek vitázni Veled, de az a két kattintás lehet négy is, és az a fél megálló pontosan egy. (De azért én is le tudok sétálni ott a Kőbányai úton) Nekem nincs más bajom a Műhelyházzal, csak az, hogy az Erkelt mégse helyettesítse!

És bár tényleg hatékonyan működne az a Lázár Ervin program, és ne lenne annyi üres széksor az Erkelben! Ámbár akkor is mondhatja valaki, hogy korbáccsal hajtják be oda a diákokat. :((


660 takatsa 2022-02-08 21:42:25 [Válasz erre: 659 Edmond Dantes 2022-02-08 21:24:47]

Örömmel olvastam élménybeszámolódat, a legújabb zenei élményedről. Ezt szeretem benned, hogy megosztod velünk minden örömödet. A te írásaid a legjobb bizonyítékai annak, hogy a komolyzene nemesíti a lelket és szebbé varázsolja az életünket. 


659 Edmond Dantes 2022-02-08 21:24:47 [Válasz erre: Törölt hozzászólás]

A sok sületlenségből mindenből, amit itt összehordasz, én csak a covidot vállalom. A többit beszéld meg a démonaiddal vagy azokkal, akiktől hallottad, olvastad. A napi politika-billog rámsózása valami becsípődés. Ha kérsz, ajánlok jó kenyőcsöt becsípődésre. Én csak 2015 óta vagyok itt, amikor az Erkelt nemhogy nem bontották le, hanem felibül-harmadábul rendbetéve már ismét működött jó ideje, de még mindig ment az ökölrázás "azokra". Az ugye nem "politizálás" volt? Azt kell mondani, hogy az tetszik, ha azokra "politizálnak", értsd: szórják az átkokat, akiket nem szeretsz. Akiket meg (jobban) szívlelsz, szót ne merjen emelni senki fia, mert az "napi politika". Sem az Erkel lebontása, sem befogadóvá alakítása nem az én ötletem. Ha az első bek.-ben írtakat nem tudod átültetni, az (is) a te bajod. Különben citromot írtam, ló nélkül. Nem ugyanaz. Ha nem hiszed, próbáld ki mindkettőt belefacsarni a teádba!


657 Edmond Dantes 2022-02-08 14:57:14

Volt az életünknek olyan szakasza, amikor a banán, sőt a narancs és a citrom is hiánycikk volt ... meg a nyugati útlevél és valuta is: meghívó levél mellé 5$, turista útlevél mellé 70$. Ja és csak 3 évenként, ha nem "utasították el" a kérelmet. Az édesanyám 1945-ben gyalogosan vitte ki egy idős rokonát Rákoskeresztúrra. Ja, mármint a temetőbe, kordén húzva, mint Kurázsi mama. Lehet, hogy a Kőbányai úton. Milyen boldog lett volna, ha nem kell tovább mennie, csak beugrik a Műhelyházba egy príma Szentivánéji álomra. Ja, hogy akkor még meg sem írták. Kár. Sokadszorra írom: a kocsiszín és az Erkel nem csereszabatos. Nem (elsősorban) BKV- és topográfiai szempontból nem csereszabatos, hanem a mérete és a színpadi adottságai miatt.

Itt senki nem siránkozik ... vagy ha igen, akkor nem a kocsiszín lakcíme miatt, hanem az Erkel ellehetetlenülése miatt, ami 1/1 szembe megy a főigazgatói  pályázatban is (!) megfogalmazott célkitűzéssel = az Erkel népoperai funkciójának megerősítésével. Nem váratlan a mostani fordulat. Egy bennfentes művész-fórumtársunk már tavaly -minden előzmény nélkül- ijesztő füstjelet küldött az Erkelre vár(hat)ó sorsra vonatkozóan: lebontás vagy befogadó funkció. (Erkel Színház • 10868) Úgy tűnik, a projekt (hamarosan?) célegyenesbe érkezik. Tévedjek!

Az operalátogató közönség átlagéletkora, mondjuk így, nem túl alacsony. Tetszik, nem tetszik (nekem nem tetszik), a covid-járvány még tart és sokan nem kíváncsiak rá, hogy X db. oltás mellett vagy ellenére hogyan vészelnének át egy fertőzést és nem "tesznek azért, hogy az a hodály ne kongjon az ürességtől" ... vagy nem tesznek sokat. De ne áltassuk magunkat: az Erkel nem csak a járvány miatt "kong" és ami a lényeg: amit az indexben a tehetségtelen pártkáder többszörös elnök, producer és ki-tudja-mi-minden-még "interjúalany", mint orákulum kinyilatkoztat, az bizony nem mai keletű terv lehet. Vajon hogyan fogadná az Erkel kizsigerelését a nagyérdemű-nemzeti érzelmű közönség és társulat, ha ilyen tervet az ellenoldali fél indítana el vagy akár csak szóba hozna? (vö. Városháza)


656 takatsa 2022-02-08 13:48:47

Volt az életünknek olyan szakasza, amikor 150 km-re laktunk Budapesttől, de akkor sem múlt el úgy hónap, hogy a gyerekeinkkel együtt ne vándoroltunk volna fel az Erkelbe, Operaházba. Aztán hazafelé a gyerekek egy jót aludtak a mikrobuszban. Ezt csak ezért írtam le, hogy indokoljam azt a véleményemet, ha valaki siránkozik, hogy a Müpa, vagy az Eiffel nehezen közelíthető meg, az ne is menjen el operát nézni, mert igazi igénye nincs is rá. Az életben mindenért kisebb-nagyobb áldozatot kell hozni és ha valami fontos neked, akkor annyi áldozatra képesnek kell lenned, hogy kivánszorogj az 1-es villamoshoz. De mint írtam, nem kötelező operát nézni, aki nem megy el, ahelyett elmegy más, német-angol kínai. De aki nem megy el, pedig lenne számára lehetőség, az ne siránkozzon. Kiváncsi lennék arra, hogy a fő siránkozók, az elmúlt egy évben hányszor mentek el az Erkelbe, mit tettek azért, hogy az a hodály ne kongjon az ürességtől, éltek-e azzal a lehetőséggel, hogy egy világvárosban élnek, ahol karnyújtásnyira van tőlük minden lehetőség, és a leszakításukhoz még nyújtózkodniuk sem kell. 


655 Edmond Dantes 2022-02-08 09:49:02 [Válasz erre: 654 takatsa 2022-02-08 08:58:36]

A MüPa -és a Nemzeti Színház- katasztrofális tömegközlekedési megközelíthetősége talán nem kellene, hogy modell legyen. Igaz, az 1-es villamos onnan is csak fél megállónyi séta, de az 1-es sem onnan, sem az Eiffelből nem a (bel)város felé viszi az utazókat. Egyelőre még élünk néhányan a külső körúton belül... és mint írtam, egy kamaraterem nem pótolja az Erkelt, legfeljebb rétegdaraboknál. Abban egyetértek, magam is írtam korábban, hogy a 21.szd.-ban a pultos közönségszervezés már elavult, neten mindenki tud jegyet váltani, önerőből vagy kis rokoni, baráti kattintgatással.


654 takatsa 2022-02-08 08:58:36 [Válasz erre: 652 lujza 2022-02-08 02:04:37]

Két kattintásért nem kell az interneten lógni egész nap, amúgy az öregeken kívül, akik úgyis vagy szeretik az operát, vagy nem, a fiatalok és középkorúak folyton az interneten lógnak, nézz csak körül az utcán, villamoson, bárhol, látod hogy igazam van, és őket pontosan az interneten lehet becserkészni. De sebaj, az angolok-németek-kínaiak is betöltik a termet, ők megtalálják az interneten is a hirdetéseket. Az Eiffelből a közönség döntő része gyalogosan távozik, lesétálnak fél megállót az 1-es villamoshoz, ha nincsen kedvük megvárni a 28-ast. A Müpa sincs a város közepén, oda is csak 2-es vagy 24-es villamossal lehet kijutni. Kifogás, ellenérv mindig lesz. A Lázár Ervin program keretében tavasztól is sok-sok diák jut ingyenesen operához, a vidéki iskoláknak még a buszt is ingyen szervezik. De ez a hír biztosan nem annyira izgalmas, mint az ilyen-olyan, folyamatosan gerjesztett botrányok.


653 Edmond Dantes 2022-02-08 08:16:51

Szintet lépne -nem fölfelé- a bp.-i operajátszás, ami az agglomerációval együtt 3 millió embert nem szolgál ki, ha egy kamaraszínház méretű játszóhellyel cserélné le tartósan és rendszerszinten az 1848 férőhelyes Erkelt. Ebben talán nincs vita. Mert jelenleg ez a trend látszik kibontakozni.


652 lujza 2022-02-08 02:04:37 [Válasz erre: 651 takatsa 2022-02-07 13:08:51]

Tudod, nem mindenki jár autóval. És az interneten se lóg egész nap, vagy méginkább nem jut eszébe az Opera you tube, stb. oldala. Ezeket csak a megrögzött operarajongók használják, új közönséget így nem lehet becsalogatni. Ahhoz igenis, még ma is kellenek plakátok, mások is használnak ilyet.

Mivel vannak unokáim, 2012 óta igyekeztem minél többet vinni őket az Erkelbe. Azokra az előadásokra sok-sok gyerek járt még akkoriban, és nem a nyugdíjasok. És nem korbáccsal hajtották be őket, hanem a szülők, nagyszülők, pedagógusok vitték el. Aztán a műsorok kezdtek egyre kevésbé változatosak lenni, majd a Covid végképp betett a programoknak. És azóta nem sikerült újraszervezni, sok, vonzó előadást tartani fiataloknak, de nem musicalt. És ha van egy remek Szentivánéji előadás a Műhelyházban, akkor azt nem négyszer kéne előadni, mert mire híre megy, már nem játsszák többször.


651 takatsa 2022-02-07 13:08:51

Én azt elképzelni sem tudom, hogy milyen reklám és marketing kellene, illetve, hogy mire gondoltok. Nem hinném, hogy óriásplakátokkal kellene telerakni a villamosokat, vagy repülőről kellene szórólapozni, esetleg a hajnali égboltra kivetíteni Britten nevét. Van egy informatív és jól használható honlap, két kattintással lehet jegyet vásárolni, az interneten fellelhető elég anyag, ott az operaház youtube vagy facebook csatornája, van néhány kulturális portál, mi kell még?? Amúgy teltházas előadás volt, ahogyan a négy előadás közül bármelyik, reklám ide, vagy oda. És tényleg sok külföldi volt - a környezetemben csak angol- és német beszédet hallottam -, ők vajon honnan tudtak erről és hogyan találtak oda? Valahogyan el kellene felejteni a régi közönségszervezési módszereket és nem azokat visszasírni, most más világ van - örüljünk neki. Aztán itt van a másik kifogás, hogy külváros, rossz környék, nehezen megjközelíthető, stb. Én például nagyszerűen meg tudom közelíteni, Budapest környékén lakom, fél óra alatt autóval ott vagyok, nagyszerűen és ingyenesen lehet parkolni. Ha majd az Operaházba megyek, ott - parkolás szempontjából - sokkal nehezebb dolgom lesz. És persze városépítési szempontból is minden változik, emlékszem, 15 évvel ezelőtt a Müpa is a préri közepén állt, most pedig... Aztán sok "ázsiai" van arrafelé, és még az Eiffelbe is jut belőlük elég? Nekem ugyan nem fáj ez. MIért ne jönnének? Rendesen viselkednek, csendben ülnek a széken, nem köpködnek a földre, és tapsolnak, amikor kell. És van kulturális igényük, akárcsak nekem. A lényeg: jó dolog ez az Eiffel, és egyre több a bizonyíték arra, hogy van igény az ilyenfajta "rétegműsorokra", a XX-XXI. századi, vagy barokk operákra, különösen ilyen nagyszerű megvalósításban. Én már sokszor voltam az Eiffelben, és mindig teltház-közeli előadásokat láttam. Százszor inkább ez, mint a kongó Erkel, az elnyűtt, elképesztően alacsony színvonalon előadott repertoár darabokkal, a 60 és a halál közötti hangokkal. És egy jó előadás után, urambocsá lehet örülni, nemcsak mindig és mindenen fanyalogni.


650 Klára 2022-02-07 10:32:37 [Válasz erre: 649 tollnok 2022-02-07 10:29:08]

A marketing az esetek többségében nem, vagy csak alig funkcionál, teccik érteni?!! Főgaz úr nyilatkozatai nem avval foglalkoznak, amivel kéne, és Tattyjana néninek írt leveleit nem is olvassák!!


649 tollnok 2022-02-07 10:29:08 [Válasz erre: 648 takatsa 2022-02-07 00:04:59]

Sokan elmentek a második rész vége után, mert a színlapon az állt, hogy két részben adják. Voltak külföldiek, köztük sok ázsiai, ami persze nem baj, és lévén, hogy Kőbányán voltunk, nem meglepő az ázsiaik magas létszáma. Én 2019 tavasza óta nem voltam a műhelyházban. Most tényleg azt kell mondjam: szépen rendbetették, jól funkcionál, csak éppen nagyon kiesik és a környezet, ami körbe veszi azért nem belvárosi, illetve nem hiszem, hogy akár a színpad, akár a zenekari árok tekintetében pótolni fogja az Erkelt. 

Az előadást én már ismertem, mert hat éve láttam a Shakespeare évad keretein belül. akkor a Zeneakadémián, ezért is mentem el rá ismét. A kisebb térben és színpadon bizonyos dolgok jobban érvényesültek 2016-ban, de abszolút jó volt a tegnapi előadás is. Britten zenéje sokszínű - csenbden jegyzem meg, hogy én hiányolom, hogy több Brittent hallhassak itthpn. Nekem a Lukrécia meggyalázása is nagyon tetszett - sőt, az egy kifejezetten szép opera szerintem. A rendezés pedig élettel teli, és tényleg megteremti a vígoperai hangulatot. Ez az előadás több reklámot, nagyobb felhajtást érdemelt volna szerintem. Azért a marketing nem mindig és minden esetben funkcionál jól, még akkor sem, ha a főigazgató úr szeret beszélni, nyilatkozni, leveleket írogatni Tatjana nénjénak. 


648 takatsa 2022-02-07 00:04:59

Még mondja valaki, hogy válságban van a magyar operajátszás!! Oké, vérzik néhány sebből, elismerem, de hogy válságban? Erre alaposan rácáfolt a mai előadás ( Britten: Szentivánéji álom). Mit mondjak? Egy zseniális darab, egészen fantasztikus, merem állítani, világszínvonalú előadásban. Nagyon váratlanul ért ez engem, mert megvallom, annyira nem ismertem ezt a művet, hogy talán egy hangot sem hallottam belőle eddig. Így aztán a zenei élmény hatványozottan hatott rám. Abszolút telt ház volt (persze ez máskor is előfordult már a Bánffy teremben). Az előadás előtt a hangosbemondó közölte, hogy a karmester (Török Levente) betegsége miatt Zsíros Levente fog vezényelni. De ki is ez a Zsíros Levente? Az operaház karmesterei névsorában nem szerepel, utánanéztem, 2021-ben végzett a ZAK-on. Mit mondjak, óriási kihívás lehetett egy ilyen nehézségű művet - beugróként - elvezényelni, ami nagyszerűen sikerült, nem mindennapi teljesítmény volt. Az első szünetben láttam az előtérben, ott csoszogott előttem, pálcáját lóbálva, egy kb. két számmal nagyobb frakkban (vajon ezt is lehúzta valakiről az utolsó pillanatban?). Mindenesetre aki ilyesmire képes, annak a nevét jó lesz megjegyezni. Mint írtam, ez a zene káprázatos, és az előadás: csupa fiatallal. És mindenki lelkes, mindenki jó, semmi és senki sem rontja el a varázslatot. A rendezés is tökéletes, a díszlet pedig igen ötletes: egy nagy-nagy doboz, amelynek minden fala össze-vissza hajtogatható, és az egész doboz a tengelye körül elforgatható. Összesen ennyi szükséges egy nagyszerű előadáshoz. Nem szívesen, de kiemelnék néhány nevet a nagyszerű együttesből, akik talán még a többieknél is jobban tetszettek. Itt van pl. Fürjes Anna Csenge, aki sokkal, de sokkal jobb énekes, mint amilyen a Marton Éva versenyen volt. A partnere Ninh Duc Hoang, aki egy fantasztikus tenor, amolyan belcanto hanggal, borítékolhatóan nagy jövő előtt áll. Szopránokból nagyszerű a felhozatal: Nagy Zsófia és különösen Brassói-Jőrös Andrea, de a fiúk sem szégyenkezhetnek, pl. a bariton Erdős Attila produkciója is kiváló volt, vagy ott volt a viszonylag kicsi- de rendkívül széphangó és muzikális  kontratenor Daragó Zoltán, de nem akarom folytatni a sort, hiszen - ritka az ilyesmi - mindenki nagyon-nagyon tetszett. És persze a zenekar is kiváló volt, (viszonylag kicsi zenekar, de szinte minden zenésznek szólisztikus szerepe is volt, két hárfa, rengeteg ütőhangszer, csembaló, harangjáték, és mindenféle egyéb furcsasággal).

Ezen az estén tanui lehettünk egy teljesen fiatal gárda ragyogó bemutatkozásának. Örüljünk, itt az új hullám, és nekünk nincs más dolgunk, minthogy beléjük merüljünk. Jó tudni, hogy "él magyar, áll Buda még...".  MIt írhatnék még? Jövő vasárnap lesz még egy előadás, van még néhány szabad jegy. Aki csodát akar látni, az igyekezzen, és ha már nincsen jegy, akkor kússzon be a küszöb alatt, vagy ereszkedjen le a csillárról: ezt az előadást nem szabad kihagyni. És remélem, jövőre is előkerül, jó lenne néhány évig repertoáron tartani. 


647 takatsa 2022-01-20 22:25:10

A péntek esti (8 órakor kezdődő) Ments meg Uram c. operára van két jegyem, amit ingyen, szívesen átadok. Én nagyon vártam ezt az előadást, de betegség miatt sajnos nem tudunk elmenni. Az érdeklődő privátban írjon, email-cím megadásával, és akkor elküldöm neki a pdf-et, amit kinyomtathat.


646 Búbánat 2022-01-14 17:08:43 [Válasz erre: 615 Búbánat 2021-12-10 02:27:08]

OperaCafé - Sólyom-Nagy Sándor emlékkoncert

”Ünnepélyes koncerttel búcsúztatták tanítványai és pályatársai Sólyom-Nagy Sándor operaénekest decemberben, a művész születésének 80. évfordulóján... Hozzá fűződő emlékeikről pályatársain kívül özvegye is mesél az OperaCafé riportjában.”






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.