vissza a cimoldalra
2022-06-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5521)
Opernglas, avagy operai távcső... (21389)
Kedvenc felvételek (637)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63445)
Társművészetek (2543)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7674)
Momus társalgó (6381)
Kedvenc előadók (2930)
Digitális kerekasztal (128)
Milyen zenét hallgatsz most? (25110)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8710)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11857)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1561)
Operett, mint színpadi műfaj (5175)
Kolonits Klára (1205)
Ilosfalvy Róbert (1002)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5159)
W.A.Mozart (1554)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5381)
A nap képe (2312)
Gaetano Donizetti (1008)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2387)
Pantheon (3100)
Momus-játék (6298)
Franz Schmidt (4123)
Kimernya? (4549)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (901)
Eiffel Műhelyház (725)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

4091   smaragd • előzmény4090 2022-03-09 20:07:21

Kellemes érzéssel ültem tegnap este a Pesti Vigadó Dísztermében, sokadmagammal, majdnem minden jegy elkelt.
Megilletődött kíváncsisággal hallgattam Franz Schmidt műveit, végre koncerten.
A magyarországi ősbemutatóra nem került sor, Berecz János káprázatos zongorajátékát Liszt-műben csodálhattuk meg.
Remélem, hogy a kezdet után további Schmidt-koncertek élményében lehet részünk.

4090   smaragd • előzmény4089 2022-03-06 17:26:35

Franz Schmidt Variations on a Hussar's Song / YouTube

4089   smaragd 2022-03-06 17:26:27

https://concertobudapest.hu/magyar-kincsek-3
1. SCHMIDT: Változatok egy huszárdalra, zenekarra
    Franz Schmidt: Variationen über ein Husarenlied (1930-1931)
 2.SCHMIDT: Notre Dame - Intermezzo
    Franz Schmidt: Notre Dame (Oper, 1902-1904)
 3.SCHMIDT: Fantáziadarab zongorára, zenekari kísérettel 
    Franz Schmidt: Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung 

Üdvös lenne, ha a közönség a Pesti Vigadóban 2022. március 8-án Franz Schmidt műveihez igényes és pontos, tájékoztató műsorlapot kapna kézhez! 
Nemcsak az a tény különleges ezen a hangversenyen, hogy a XXI. században Budapesten ez alkalommal hallhatunk majd először Franz Schmidt zenekari műveiből, hanem az is, hogy a 
•    Franz Schmidt: Fantáziadarab zongorára, zenekari kísérettel (Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung) magyarországi ősbemutatójára kerül sor! 
A műről nem voltak pontos adatok, a zeneszerző kézirata részben maradt csak meg, amelyet az Osztrák Nemzeti Könyvtár őrzött (Forrás: Norbert Tschulik: Franz Schmidt) véglegesen eltűntnek látszott, mígnem hagyatékban megtalálták és Fabio Luisi vezényletével Bécsben, a Musikvereinben tartották meg az ősbemutatót
A teljes történet megtalálható erről a témáról fórumunk bejegyzéseiben, továbbá: https://www.diepresse.com/1474709/ein-letztes-geschenk-zum-jubilaeum-des-wiener-musikvereins

Most pedig Ardelao munkájából idézek a koncert műsorához kapcsolódó részeket:
Ardelao 2439, 2438, 2147 számok alatti bejegyzéseinek, fordításának bevezetője 
•    A Franz Schmidt műveiből készült, 2016 augusztusában megjelent új CD-felvétel, amelyről már korábban írtam, egy viszonylag részletes ismertetővel együtt került kiadásra. Így azok, akik eddig nem ismerték volna e zeneszerzőt, képet kaphatnak annak életútjáról és munkásságáról. Az alábbiakban fordításban közlöm az ismertetőben leírtakat. 

Christian Heindl
Egy virtuóz a zenekari billentyűzetnél 
Franz Schmidt zenekari művei 

…a feltehetően 1899-ből származó, zongorára és zenekarra írt, B-dúr fantáziadarab – Phantasiestück für Klavier und Orchester B-Dur –, amelyben Schmidt előre merít a „Notre Dame” című sikeroperájának (1902-1904) az anyagából, főként a közjátékból és a karneváli zenéből. Még akkor is, ha ma úgy tűnik, vége annak az időnek, amikor éppen az Intermezzó – mint kívánságkoncerteken elhangzó, az egész világon népszerű, fülbemászó dallam – minden zenebarát számára ismert volt, az továbbra is magában hordozza mindazon értékeket, amelyek spontán rabul ejtik a hallgatót, és érzékeltetik egy kissé az operának – motivisztikusan a női főszereplőhöz, Esmeraldához kötődő – atmoszféráját is. Az egy ideig elveszettnek tartott fantáziadarab ősbemutatójára csak a mű keletkezése után több mint egy évszázad elteltével került sor, 2013. november 8-án, a Bécsi Zeneegyletben (Musikverein).
Formai szempontból a variációs művek Schmidtet mindig is különösen vonzották, mind a tematikus feldolgozások tekintetében, mind pedig nagy terjedelmű Chaconne -jának a formájában. Ez az 1931-ből származó zenekari változat az 1925 nyarán befejezett, orgonára írt cisz-moll Chaconne átirata. Ez az átirat az eredeti művel szemben csak csekély, zenekartechnikai szempontból szükséges változtatásokat tartalmaz, ráadásul Schmidt a könnyebb játszhatóság céljával ehhez a d-moll hangnemet választotta, ahol a négy fő szakaszban az egyházi hangnemeknek is különleges szerep jut. Mindkét változatban lenyűgöző, hogy milyen hatalmas kolosszust képes a zeneszerző erre az egyszerű, csupán öt taktusból álló basszus témára építeni. Nem tévedünk, ha ebben spirituális elkötelezettséget látunk, amelyben egyrészt Schmidt vallásos magatartása, másrészt a természettel kapcsolatos felfogása fejeződik ki, amelyre az újra és újra felhangzó pasztorális elemek utalnak. A Chaconne ősbemutatójára Clemens Krauss vezényletével a Bécsi Filharmonikusok egyik bérletes előadásának a keretében került sor, 1933. január 29-én a Musikvereinben.
Schmidt e kiváló karmesternek ajánlotta – a Chaconne hangszerelésének évében - a zenekarra komponált, Változatok egy huszárdalra című darab művét is (Variationen über ein Husarenlied für Orchester, 1930-1931)
Ez nem csupán egyetlen témára írt 15 változat és kóda egymásutánisága, hanem – miként a Chaconne – négy nagyobb szakaszra oszlik, egy szimfonikus elvet követve, amely által e darabon belül megfelelő kontraszthatás keletkezik, a szimfóniatételekhez hasonló módon. Bizonyára az is különlegességnek számít, hogy a derűs, magyarnak tartott Esz-dúr főtéma bemutatását egy terjedelmes, kereken öt perces, sötét c-moll színekben vastag hangszőnyegként, megkomponált előjáték előzi meg, amely által a vidámabb dallam felhangzása végül még nagyobb hatást vált ki. 
A Huszárdal-variációkat is a Bécsi Filharmonikusok tartották keresztvíz alá, Clemens Kraus vezényletével: az ősbemutatóra Bécsben került sor, 1931. március 15-én, e mű még ugyanezen év nyarán, ugyanezekkel az előadókkal a Salzburgi Ünnepi Játékok alkalmával is elhangzott, és azt művét is már 1932-ben, az USA-’ban a New Yorki Filharmonikusok is bemutatták, Bruno Walterral az élen. 

*

•   Már többször közreadtuk, és most természetesen újra leírom a Variationen über ein Husarenlied említett szakaszait :
1 Andante – Allegro ma non troppo
2 Andante con moto
3 Scherzo. Allegro vivace
4 Allegro vivace

Szép zenei élményeket kívánok Franz Schmidt műveivel a koncerten!

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Ötpacsirta Szalon (FSzEK Zenei Gyűjteménye)

Gál-Szabó Alíz (hegedű), Karasszon Eszter (cselló), Mali Emese (zongora), Nagy Míra (zongora)
Az est házigazdája Hózsa Zsófia zenetörténész
"Szalonok világa II."
Goldmark: Szvit hegedűre és zongorára
Beethoven: D-dúr (Szellem) zongoratrió, op. 70
19:00 : Sopron
Lenck-villa

Kolonits Klára (ének)
Óbudai Danubia Zenekar
vezényel: Hámori Máté
Óbudai Danubia Zenekar
vezényel: Hámori Máté "A szépség forradalma"
Mozart: A questo seno, deh vieni, K 374
Mozart: Misera, dove son? Ah, non son io che parlo, K 369
Mozart: Nehmt meinem Dank, K 383
Mozart: D-dúr 'Párizsi' szimfónia, K 297
Poulenc: Sinfonietta, FP 141
A mai nap
született:
1914 • Rafael Kubelík, cseh karmester († 1996)
1963 • Anne-Sophie Mutter, hegedűs
elhunyt:
1941 • Ignacy Jan Paderewski, zeneszerző, zongorista, Lengyelország harmadik miniszterelnöke (sz. 1860)