https://concertobudapest.hu/magyar-kincsek-3
1. SCHMIDT: Változatok egy huszárdalra, zenekarra
Franz Schmidt: Variationen über ein Husarenlied (1930-1931)
2.SCHMIDT: Notre Dame - Intermezzo
Franz Schmidt: Notre Dame (Oper, 1902-1904)
3.SCHMIDT: Fantáziadarab zongorára, zenekari kísérettel
Franz Schmidt: Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung
Üdvös lenne, ha a közönség a Pesti Vigadóban 2022. március 8-án Franz Schmidt műveihez igényes és pontos, tájékoztató műsorlapot kapna kézhez!
Nemcsak az a tény különleges ezen a hangversenyen, hogy a XXI. században Budapesten ez alkalommal hallhatunk majd először Franz Schmidt zenekari műveiből, hanem az is, hogy a
• Franz Schmidt: Fantáziadarab zongorára, zenekari kísérettel (Phantasiestück für Klavier mit Orchesterbegleitung) magyarországi ősbemutatójára kerül sor!
A műről nem voltak pontos adatok, a zeneszerző kézirata részben maradt csak meg, amelyet az Osztrák Nemzeti Könyvtár őrzött (Forrás: Norbert Tschulik: Franz Schmidt) véglegesen eltűntnek látszott, mígnem hagyatékban megtalálták és Fabio Luisi vezényletével Bécsben, a Musikvereinben tartották meg az ősbemutatót.
A teljes történet megtalálható erről a témáról fórumunk bejegyzéseiben, továbbá: https://www.diepresse.com/1474709/ein-letztes-geschenk-zum-jubilaeum-des-wiener-musikvereins
Most pedig Ardelao munkájából idézek a koncert műsorához kapcsolódó részeket:
Ardelao 2439, 2438, 2147 számok alatti bejegyzéseinek, fordításának bevezetője
• A Franz Schmidt műveiből készült, 2016 augusztusában megjelent új CD-felvétel, amelyről már korábban írtam, egy viszonylag részletes ismertetővel együtt került kiadásra. Így azok, akik eddig nem ismerték volna e zeneszerzőt, képet kaphatnak annak életútjáról és munkásságáról. Az alábbiakban fordításban közlöm az ismertetőben leírtakat.
Christian Heindl
Egy virtuóz a zenekari billentyűzetnél
Franz Schmidt zenekari művei
…a feltehetően 1899-ből származó, zongorára és zenekarra írt, B-dúr fantáziadarab – Phantasiestück für Klavier und Orchester B-Dur –, amelyben Schmidt előre merít a „Notre Dame” című sikeroperájának (1902-1904) az anyagából, főként a közjátékból és a karneváli zenéből. Még akkor is, ha ma úgy tűnik, vége annak az időnek, amikor éppen az Intermezzó – mint kívánságkoncerteken elhangzó, az egész világon népszerű, fülbemászó dallam – minden zenebarát számára ismert volt, az továbbra is magában hordozza mindazon értékeket, amelyek spontán rabul ejtik a hallgatót, és érzékeltetik egy kissé az operának – motivisztikusan a női főszereplőhöz, Esmeraldához kötődő – atmoszféráját is. Az egy ideig elveszettnek tartott fantáziadarab ősbemutatójára csak a mű keletkezése után több mint egy évszázad elteltével került sor, 2013. november 8-án, a Bécsi Zeneegyletben (Musikverein).
Formai szempontból a variációs művek Schmidtet mindig is különösen vonzották, mind a tematikus feldolgozások tekintetében, mind pedig nagy terjedelmű Chaconne -jának a formájában. Ez az 1931-ből származó zenekari változat az 1925 nyarán befejezett, orgonára írt cisz-moll Chaconne átirata. Ez az átirat az eredeti művel szemben csak csekély, zenekartechnikai szempontból szükséges változtatásokat tartalmaz, ráadásul Schmidt a könnyebb játszhatóság céljával ehhez a d-moll hangnemet választotta, ahol a négy fő szakaszban az egyházi hangnemeknek is különleges szerep jut. Mindkét változatban lenyűgöző, hogy milyen hatalmas kolosszust képes a zeneszerző erre az egyszerű, csupán öt taktusból álló basszus témára építeni. Nem tévedünk, ha ebben spirituális elkötelezettséget látunk, amelyben egyrészt Schmidt vallásos magatartása, másrészt a természettel kapcsolatos felfogása fejeződik ki, amelyre az újra és újra felhangzó pasztorális elemek utalnak. A Chaconne ősbemutatójára Clemens Krauss vezényletével a Bécsi Filharmonikusok egyik bérletes előadásának a keretében került sor, 1933. január 29-én a Musikvereinben.
Schmidt e kiváló karmesternek ajánlotta – a Chaconne hangszerelésének évében - a zenekarra komponált, Változatok egy huszárdalra című darab művét is (Variationen über ein Husarenlied für Orchester, 1930-1931)
Ez nem csupán egyetlen témára írt 15 változat és kóda egymásutánisága, hanem – miként a Chaconne – négy nagyobb szakaszra oszlik, egy szimfonikus elvet követve, amely által e darabon belül megfelelő kontraszthatás keletkezik, a szimfóniatételekhez hasonló módon. Bizonyára az is különlegességnek számít, hogy a derűs, magyarnak tartott Esz-dúr főtéma bemutatását egy terjedelmes, kereken öt perces, sötét c-moll színekben vastag hangszőnyegként, megkomponált előjáték előzi meg, amely által a vidámabb dallam felhangzása végül még nagyobb hatást vált ki.
A Huszárdal-variációkat is a Bécsi Filharmonikusok tartották keresztvíz alá, Clemens Kraus vezényletével: az ősbemutatóra Bécsben került sor, 1931. március 15-én, e mű még ugyanezen év nyarán, ugyanezekkel az előadókkal a Salzburgi Ünnepi Játékok alkalmával is elhangzott, és azt művét is már 1932-ben, az USA-’ban a New Yorki Filharmonikusok is bemutatták, Bruno Walterral az élen.
*
• Már többször közreadtuk, és most természetesen újra leírom a Variationen über ein Husarenlied említett szakaszait :
1 Andante – Allegro ma non troppo
2 Andante con moto
3 Scherzo. Allegro vivace
4 Allegro vivace
Szép zenei élményeket kívánok Franz Schmidt műveivel a koncerten!
|