Hát ezt nem vártam volna tőled, kedves Corvette. Ilyen demagóg duma, a hajam égnek áll, a hátamon feláll a szőr. Én továbbra is azt gondolom és azt mondom, hogy ami számodra értékes, azért meg kell küzdened, semmi jó nincsen abban, ha ingyen az öledbe hull. És ne jöjj nekem az egy szelet zsíroskenyérrel és az olcsó téli cipővel. Ilyen is van, ezt nem vonom kétségbe. Az én szüleimnek is gond volt a napi betevő falat előteremtése az öt gyerek számára, de mégis jutott könyvekre, és havonta 1-2 lemezre, így én már 4 éves koromban is este az ágyban, félálmomban Bachot és Beethovent hallgattam, ebben nőttem fel és egy olyan családban szocializálódtam, ahol a kultura, a műveltség, a művészetek elsődleges volt, és minden csak utána következett. Igen, vannak, akiknek zsíroskenyér sem jut, és én is gyakran járok ki ügyeletben olyan lakásba, ahol a kiégett körtét nem tudják kicserélni a lámpában és fűteni sem tudnak, de azért a málló vakolatba csak bele tudtak verni egy kampót, amelyre felakaszthatták a 140 cm-es LED TV-t. És van mélyszegénység Szabolcsban, Borsodban, olyan, amit mi el sem tudunk képzelni. De gondolod, hogy ők majd feljönnek Pestre ingyen megnézni a Netrebkót? És nézhetünk statisztikákat is, mert egy zsebrádió mindenhol van, vagy egy mobil, amin lehet rádiót fogni, hogy hányan hallgatják a Bartók rádiót, pedig az ingyen van. Tehát a kultúrához hozzá lehet férni, akár ingyen is, a fő probléma nem ebben van, és nem itt kell keresni. A fő probléma egy általános értékválság, megszünt a jó és a rossz, a szép és a csúnya, megszünt a hit, az erkölcs és a kultúra, és a mi kis világunk, éppen most hullik darabokra. :)
Tökéletesen egy platformon vagyunk, ami az alapértékeket és a hozzáállást illeti. Minden ember egyenlő - ez alapvetés. Minden embert azonos jogok illetnek meg - ez számomra ebből következik, egyszerre logikus és etikus alapelv. Minden embert azonos lehetőségek illessenek meg - ez az a következő pont, ami vitathatatlan elv, viszont eljutok a konkrétum problémájához. Egyszerűbben fogalmazva: nem könnyű meghatározni, hogy mi legyen a konkrét cselekvés, a megvalósítás ideje, helye, módja.
Visszatérve az ingyenes/névleges belépti díjas régizene konkrét kérdéséhez. Az alap, miszerint a minőségi régizene hasznos, szükséges, nemzetnevelő, érték... stb. számomra nem kérdéses. Csak azt nem hiszem, hogy a probléma egyismeretlenes egyenlet, azaz elegendő a sok és ingyenes koncert és ettől minden megy a maga útján. Pusztán ettől a mélyszegénységben élő, akár csak 30 km-re lakó családban felmerül a gondolat, hogy elmenjen a Zeneakadémián tartandó koncertre?
Annyival kiegészíteném, hogy az ár a motorolajoknál sem a döntő tényező, hanem a minőség a döntő tényező. Folyamatosan nem az árra kell figyelni, hanem a minőséget kell állandóan ellenőrizni. Ha ugyanis valaki ugyanazt a minőséget olcsóbban árulja, azt kell megvenni. Ez minden VALÓDI gazdálkodás alapja. Nem az ár, hanem a minőség.
Ha valakinek homályos lenne , tekintetét vesse Kínának a minőségben a nyugatival megegyező termékeinek árára ( ne a sz@rra ) és Kína gazdasági felemelkedésére. Mert a lényeg ebben van, nem a sok rizsában, meg a kommunizmusban.
Ez a " vedd a drágát, mert az a jobb " ez egy halálos gazdasági méreg. Mert hülyeség, az meg a gazdaságban halálos.
Egy koncert értékét nem a belépőjegy ára határozza meg, hanem az előadás művészi színvonala, horribile dictu küldetése. Ez nem olyan, mint a motorolajok árazása, hogy ami olcsó, azt nem veszem meg, mert biztosan kisajnálták belőle az anyagot és besül tőle a dugattyú. Ráadásul, ha azt akarom, hogy a lakosság ne legyen AIDS-es, akkor ingyen kell osztogatnom közöttük az óvszert. Ha nem akarjuk, hogy elbunkósodjon a magyarság, akkor sok ingyenes vagy nagyon baráti áron kínált koncertet is kell kínálni, mert ez egy szegény ország. Jelenleg 4 millió koldus él benne. Gürcölnek a nyomorultak, kuporgatnak, a hiedelemmel ellentétben nem zabálják a Pick szalámit két pofára, örülnek, ha a gyerekeiknek egy szelet zsíroskenyérre jut és egy pár olcsó cipőre a téli hidegben. Hol vannak ezek a páriák attól, hogy elmenjenek az operába? Pedig rájuk is kell gondolni! A sok csóróra és jobb életre vágyóra. Ők is a társadalom részei, és ne gondolja, hogy ezek az emberek lottózó, iszákos alkoholisták, akik kerülik a munkát, este pedig szétverik a családjukat. Egyszerűen csak pocsék a fizetésük. Annak ellenére pocsék, hogy sokszor nagyon jók abban amit csinálnak, és a munkájuk nélkül konkrétan összeomlana a habos-babos hiedelmekkel teleszőtt országunk. Nekik is lehetnek igényeik, vágyaik, és az államnak kötelessége, hogy ne csak a nyelvében és vadászkastélyában éljen tovább a magyar, hanem a közösen létrehozott és valódi büszkeségre okot adó kulturális értékeiben is, és hogy megossza ezeket az értékeket a jelen időszak veszteseivel is.
Nincs ingyen ebéd? Hát legyen! És mindenkinek csak azt tudom javasolni, hogy amikor ígérgetnek, nézze meg, hogy ki az, aki valóban ételt oszt és álljon be abba sorba, vagy különben éhen marad.
Nálunk a gimnáziumban még tanították.
Ez egy annyira jó zene, hogy gyakorlatilag mindent kibír.
Az én kedvenc verzióm ezen a beszerezhetetlen ritkaságon van meg:
Jó lenne eredetiben....
A youtube-on nincs, majd felrakom.
Hátha a robotok holnapra megteszik.
Mint a viccben.
- Van akváriumod?
- Nincs.
- Nincs? Akkor te buzi vagy!
Ez a darab tudomásom szerint a Buxheimer orgel buch-ban maradt fenn, sima billentyűs letétben....( régi kedvenc) mégsem zavar a "költött " hangszerelés, meg formáció. Egyszerűen jól elkapták, miről van szó...
Bezony, meg a mozikba iis....nagyobb " kultúr " termekbe... iskola aulákba, próbatermekbe... máshol is így van. 50 fő fölött minden jó...
Fantaszta.
De belátom, nem minden értelem nélküli...:)
Amúgy, csak zárójelben, a színházak?
Atomstabil törzsközönséggel?
Simán ki lehetne szervezni a kisebb koncerteket a hangversenytermekből oda is.....
És nem kéne ám annyi rengeteg. Nevetségesen kevéssel azt mondnád te is, hogy kb. OK.
Te vagy a probléma. Mert elmondtam neked, hogyan lehetne évi 490 jó minőségű régizenei koncert , itthon, és még csak utána sem gondolsz. Csak sorolod, hogy mi van ma itthon. Süsdmeg, azt mindenki tudja.
Az én modellem ezt elérné, ezt az évi 490 jó régizenei koncertet. Csak annyival kerülne többe a mindenkori költségvetésnek, amennyi a bevételek csökkentésével kiesne. ( ami szerintetek is elenyésző De a 487 fennmaradó koncert ( ugye hármat te mondtál )
költsége NEM az államot terhelné, azt az infrastruktúra dobná össze.
Szerinted egy Andrássy úti étterem mennyit áldozna arra, hogy az Andrássy úton minden este még 15 koncert legyen az Operán kívül ? ( nem kell nagy teremre gondolni, 100-200 fó.....hely van ilyen bőven, amely képes befogadni )
Szerinted hány étterem van az Andrássy úton ? Hány szálloda a közelben ? hány egyéb szolgáltató ? Ők mennyit áldoznának erre? ( Esténként az éttermek szó szerint konganak...és nem most a járvány miatt, hanem egyébként...a szállodák fele üres, mennyit adnának ?
Ha ezt agy alapba fizetnék ?? Akkor máris írhatna a kultúrális aktaséf a Hille Perl-nek, hogy legyen szíves, jelölje meg a napot és az árat...
Szóval vannak működő modellek pl pont olaszban...csak csinálni kell
Ezaz, hogy csinálni kell ! Ez hiányzik innen.
Nézd meg Vashegyit, hány éve ül a régizene tanszakon. Hallottál már arról a tanszakról ? Levél se rezdül. Se jó tanár, se szakok. Van, de nincs. Na, ez van.
Ez itt nálunk, hogy ugyanis TÖRTÉNJEN MEG A VÁLTOZÁS EGY ARRA SZAKOSODOTT ÉS ARRA KINEVEZETT TÁRSASÁG ÁLTAL, AZ A VÁLTOZÁS , AMI A CÉLJA ÉS AMI AZ ÉRTELME ANNAK , AMIÉRT LÉTREHOZTÁK, ez nálunk nem szokás ? Már sosem lesz ? És akkor ez JÓ, Fátum ??
" Hát bizony , a pénz beszél, mindenki a pénzből él, bizony... minden annyit ér, amennyibe kerül.. bizony... Ilyen a világ, bizony... ÁÁÁÁ, nem, nem ilyen. Olyan, amilyenné tesszük.
Ellentétben veled, ugye?
Adott rendszerekben élünk.
Az, hogy a Hille Perlnek nem két kókuszdió kell belépőnek, vagy egy fél véka búza, az nem biztos, hogy baj.
Az, hogy ha a pénzzel próbálódik lemérődni egy művészeti aktivitás, rengeteg problémát felvet, ezt mindenki tudja. Óriási mellélövések vannak is, meg lesznek is.
De az, aki ma itthon, évente, anyagi okokból nem juthat el arra a kb. 3 régizenei (nagy)koncertre, amire kb. érdemes lenne, békeidőben, annak valószínűleg nem ez a legnagyobb problémája.
Az, aki ma, jó minőségű zenékhez nem tud jutni valamilyen akármilyen normális formátumban, anyagi okokból, az nem mond igazat. Tehát, tessék, itt a totális jóléti kultúrtársadalom.
Mi a probléma?
Corvette, milyen jegyat kaptál logikábol ? Semmilyet, mert nem tanultad,
Tekintettel arra, hogy válaszoltam egy késöbbi bejegyzésedre, logikusan nem tekinthetlek robotnak. Egy kicsit elértetted a kommentemet. :)
Veronában nyáron sikerülni fog.
Qui cerca trova.
Kedves diosjeno! Megkérhetem, hogy szóljon, amennyiben legközelebb ilyen jó áron koncertre lehet menni Olaszországban? Nekem még 20 euró alatt nem sikerült sehová bejutnom.
Igen, a pénz értékméro....Így tanítotották a pozsonyi Kozgazdasági Egyetemen (())
Ajkatokból a pénz szól hozzám. :)
Hát ez végképp nem az én világom...én dél szülötte vagyok, a fiestáké.. kuporgass te :)
Nem érted, hogy mennyire béna, hogy a Netrebko-t élőben csak a milliomosok nézhetik. Ez nem "jogtalan' , hanem egyszerűen béna. Olaszországban voltam Hille Perl-en 2 euróért. Le vagy maradva. Mind le vagytok maradva.
Az nem ingyen van. És hiába lenne a Netrebko-ra a jegy két aero, csak annyi ember mehetne egy előadásra, amennyi befér ! A többi nem ! Azt hiszed , nem becsülnék ?
Totálisan félre értesz. Nem jogokról beszéltem. A jogok nem érdekelnek.
Amit vázoltam, az egy pénzügyi, üzleti modell.
Egy pénzügyi modellje egy lehetséges kultúrpolitikának.
Így van, ez nem vita kérdése. De a síkhülyét kikérem magamnak - a hozzám hasonló robotok nevében -, mert a mesterséges intelligencia rohamosan fejlődik (miközben a természetes intelligencia ugyanolyan ütemben hanyatlik), elég, ha csak az én mostani hozzászólásaimat összehasonlítod az évekkel ezelőttiekkel, és máris láthatod, hogy a fejlődés nem áll meg, határtalan...
Mindenért erőfeszítést kell tenni. Számodra az lesz értékes, amiért megdolgoztál, meggürcöltél, amiről álmodoztál, és amit nem volt könnyű, de elérted. Ha felvisz téged a lift a 2000 m-es hegycsúcsra, akkor ott körülnézel, és egy hét múlva elfelejted. De ha te a saját két lábadon felmászol oda, akkor az örök élmény lesz számodra.
Igenis, kuporgass egy jó koncertre, és álmodozz róla, és törd a fejedet, hogy hogyan juthatsz hozzá, pl. úgy, hogy 1 hónapig nem téliszalámit és sonkát zabálsz, hanem csak vajas kenyeret. Küzdjél meg mindenért, mert akkor lesz számodra felejthetetlen egy koncert, ha nemcsak a zenész, hanem te, mint hallgató is készültél rá és áldozatot hoztál érte.
Érted ezt???
A fontosságot és a szükségességet nem vitatom, abbéli kételyemnek adtam hangot, hogy a folyamatosan meglévő, ingyenes vagy nevetségesen olcsó programokat vonzónak, értékesnek találnák azok az emberek, akik egyébként nem ismerik az adott kulturális "terméket".
Sainte Exupery, ezt mondta:
"Ha azt akarod, hogy testvérek legyenek, kényszerítsd őket arra, hogy tornyot építsenek. De ha azt akarod, hogy gyűlöljék egymást, akkor vess elébük ennivalót."
Nem, szerintem itt nem a pénzről van szó.
Hanem valamiféle elitista magatartás vs. szociális-abb magatartás ütközéséről.
Alanyi jogon jár a jó zene mindenkinek.
Ez sehogyan sem fér a fejembe.
Már ott elakadnánk, hogy mi az a 'jó' zene.
Mert ha leírták, akkor az úgy van...?
Az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatáról hallottál már?
Az orvos a beteget várja, a könyvtár az érdeklődő olvasót. De csak azért, mert éppen nincs járvány vagy betűre éhes polgártárs, még nem zárják be egyiket sem, de legfőképpen, nem kérdőjelezik meg a fontosságukat és alapvető szükségességüket.
Kedves. A ZAk-ra nem fér be tömeg. És a könyvtár NEM ingyenes.
Annak mondják,de nem az.
Áaa, német gondolkodás..én déli vagyok,hagyjuk...apénz az értékmérő????
Ja,A jó barátság alapja a tiszta elszámolás, aha... értem ezeket...:) csaépp tőled nem vaártam...:)
Na ,émmeg aszittem,hogy beszélgetünk....ez csak mantra. A pénz német nyelvű mantrája.
Szerintem is, amit olcsóért adsz, az elértéktelenedik, devalválódik.
Nem egészen értettem soha, hogy honnan jön az, hogy az embereknek ab ovo joguk van mindenhez. A jó munkához. Az egészséghez. A művészethez. A tudáshoz. A jó zenéhez. Gardinerhez 500-ért. Savallhoz 600-ért, a Musicalisches Opferhez 280-ért.
Vagy ahhoz, hogy ingyen felszívják azt, amit pl. mi itt összehordunk. Amit nem találsz meg tankönyvekben Magyarországon.
Nem.
Nem lógnak bele ezek csak úgy a levegőbe. Bonyolult relációkon keresztül illeszkednek a mai világba.
Próbálkoztak vele, amúgy, hogy legyenek a dolgok mindenkié-i, egyformán.
Folytassuk, történelemórával, vagy ez így elég?
Nem tudok szociálpszichológiai tudományos kutatásra hivatkozni, de attól tartok ennél bonyolultabb a helyzet. Ha a feltűnően olcsó, sőt ingyenes programokra ritkán, kampányszerűen kerül sor, akkor vonzzák a tömegeket. Ha valamilyen kultúrintézmény mindig rendelkezésre áll és ingyenes, akkor ez a vonzerő elillan. (Csak egy példa: Nem pandémiás időkben a könyvtár állandóan nyitva van és ingyenes, de ettől még nem tolonganak az emberek, hogy bejussanak.) Egyebek mellett belép az "olcsó húsnak, híg a leve" mondásban megfogalmazható vélekedés.
Ez a finom irónia...
Hát éppen ez az ! Egy produkcíó költségének a SZINTE ELHANYAGOLHATÓ töredéke a bevétel ! Éppen ennek a kicsinyes gátnak a megfontolása lenne a kiindulópont ! Mi van, ha egy MENŐ régizenészt hetente, vagy akár naponta felléptetnek ZAK-on és 500 a beugró ? Hogyhogy mi van? Hát teltház minden nap. De most 15 ezer a beugró. Ezzel a beugróval, ha naponta lenne koncert, kongana az ürességtől akkor is, ha minden nap maga Szent Cecília lépne föl, akkor is. . Láttad már mi van a múzeumok éjszakáján ? Tolong a nép. Ugyanis ingyenes. ( az embereket ALAPBÓL ÉRDEKLI a múzeum, meg a koncert .) Na ez lenne a ZAK-on is, naponta. Meg a többi lehetséges helyszínen is. Csak el kéne engedni ezt a nagy bevétel dolgot. 500 Ft maximum Sokba kerülne, de MILLIÓSZOR ( pénzben ! ) megtérülne az országnak.
A műalkotások az embereknek születnek. Nekik vannak csinálva. Az övék. Közös kincs. Alapból tudja mimdenki. Dehogy ad érte 18 ezret, ami az övé is. Ha sok pénze van, nem tudja hová tegye, az más.
( remélem olvastad az előbbi beszólásokat is a témában. NEM a művészek gázsijáról van szó ! Az legyen csak rengeteg :)
" Bagóért nem nézheted meg Gardinert, le kell perkálnod az élményért egy jobb vacsora árát. "
Na ez az, ez a hibás szemlélet.
1: Gardiner megkapná a nagy lét
2: a művészet értékét pénben mérni nagy baki. zavart okoz. ( az is van )
3: Ha Gardiner a bevétel mértékéhez méri a művészetét, az is gáz.
Valakinek a művészetét a bevételhez mérni az gáz.
Mondhaztod erre ( mondod iis ) hogy ilyen a világ.
Én tudom. De miért kéne ilyennek maradnia? Akkor ne is csináljunk semmi értelmeset?? Ne is okozzunk változásokat.?Erek felvág hosszába és kész ?
Csodálatos, hogy hol tart a mai számítástechnika! Vírusok, botok telepítik magukat egy-egy fórumra, nevet adnak maguknak, próbálnak velünk kommunikálni, mintha élő emberek volnának. Amúgy síkhülyék. Könnyű őket detektálni. Egyre kell vigyázni. Nem szabad visszaírni nekik.
"...nem bevételorientált lenne a kulturális finanszírozás..."
Hát nem is az. Az állam a komolyzenét igencsak finanszírozza, arányaiban majdnem annyira, mint a sportot. Amit te a jegyért fizetsz, az töredéke annak, amibe a produkció valósan kerül. Nézd meg pl. az Opera expanzióját, az Eiffel kialakítását, a rengeteg kortárs operát, stb. Ugyanakkor, korunkban - sajnos - a pénz a legfőbb értékmérő. Bagóért nem nézheted meg Gardinert, le kell perkálnod az élményért egy jobb vacsora árát. Baj ez? Nem! Tegyél te is valamit, ha egy nagy élményre vágysz, tervezz, számolj, kuporgass.
Kinek az előadása volt?
1-5. osztályig heti 2 ének-zene óra, 6-10-ig 1.
Szokás szerint teljesen félreértetted, amit mondtam. Indulnunk kéne vmi versenyen
Nem a GÁZSIT kell csökkenteni. Pluhar kapja meg, amennyit kér. Kétszer annyit. Nem erről beszélek. Nekünk legyen a Pluhar HOZZÁFÉRHETŐ , arról beszélek. Az ÉLMÉNY legyen MINDENNAPOS, MERT OLCSÓ !!!
Ne a bevételre működtessünk. !! Ezt mondom.
Én ezt elhiszem.
De az van, hogy most olyan a világ, hogyha a L'Arpeggiata idejön, egy zsák pénzt kell fizetni nekik, annyit, hogy a mi 10e-es jegyünk, az egy töredéket, a többit az állam pumpálja bele, a MÜPA költségvetésébe.
Aki ebből azt a következtetést vonja le, hogy a Christina Pluhar az egy pénzsóvár dög, és csak nyomul, vagy akár a managment-je, az énszerintem téved.
Chord, Corvette, azért én azt is gondolom, hogy a szükséglet ( is ) hozza elő a magas minőséget azért is feszengtek ( ünk ) a témán, mert elég gáz, hogy mégsincs. Akkor nincs is rá szükség ??? Szerintem az ÉLMÉNY, az szüli meg a szükségletet. De ugye aki nagy élményt tud nyújtani, az SOK PÉNZT kér érte. Vannak ( sztem ) olyanok is, akik NEM HAJTANAK A PÉNZRE, DE EZEKET FÉLRELÖKDÖSIK AZOK, AKIK PÉNZRE ÉS HÍRNÉVRE hajtanak. Aki nem hajt a pénzre és hírnévre, nem lökdös félre senkit, nyilván nem is kerül helyzetbe.
Ezen az egészen csak az segítene, ha nem bevételorientált ( közvetlen pénzkivétel ) lenne a kultúrális finanszírozás alapgondolata. Nem közvetlen haszon, hanem ( ennél pénzben is sokkal nagyobb ) KÖZVETETT HASZON . Ilyen elcsépel frázisok pl, hogy : " Nem a saját zsebre, hanem a nemzet javára és gazdagodására " pl... vagy : " mindannyiunk javára ".. pl... Mert pénzben is óriási a különbség a zenét hallgató, könyvet olvasó munkája és a sötétben élő munkajának értéke között. ( A beteges lelkű szociológusok ezt hívják szellemi tőkének )
De a szellemi tőkét CSAK KÖZVETETT IRÁNYBAN lehet növelni.
De van, itt vagy te.
Mi meg a másik oldalon. Hogy ez jó, és de jó, hogy megcsinálta.
Én nem a szellemiségen akadtam ki, hanem az éneklés hogyanján. Hogy nincs egy ember közöttük, aki azt mondaná, hogy Juditka drága, ezt így már tényleg nem kellene.
Elhiszem, hogy te másképp gondolnád. Ők meg nem úgy csinálták.
Kicsit elszakadtak a ZAK képzéstől, meg a szellemiségtől, mindössze ennyi történt. Hogy ott álltok a kottatartó előtt, és izzadtok, velünk, a közönséggel együtt, hogy minden pontos legyen, és saját gonolatokat a Szaturnuszon kívülre kell űzni.:)
Az egésznek az ötletgazdája, Szabó Zsolt, a gambás, amúgy is kap elég kritikát még saját zenész-, gambás-társaitól is, hogy túlságosan szabados, nem pontos, nem kottahű, nem is tud rendesen kísérni, meg ezek inkább már feldolgozások, stb...
Tudunk ilyen nevet, nagyot, aki más kategória nyilván, meg mást is tett le az asztalra, de akit nagyon hasonló szöveggel b@szogattak állandóan?, igen, úgy hívják, hogy Rolf Lislevand.
Nehéz leszakadni az improvizáció-ellenes, vagy inkább szabadság-ellenes fősodorról, akkor is, ha kimondottan reneszánsz 'táncrendről' van szó, ahol erre kimondottan szükség lenne. Közönségként sem egyszerű félretenni a megszokott igényeinket. Bár, igazából nem is kell félretenni, én egy szóval sem mondom, ha nem megy, akkor nem megy. Maradunk elegen, akik hallgatjuk.
Itt van pl. egy Ay Luna. Ami még sokkal merészebb.
Amire sokan mondhatják, hogy kilépett a keretből. Én meg azt mondom, hogy tökéletesen benne maradt; és hogy miért gondoljuk állandóan, hogy csak a templomokban ment ez, több szólamban, kórussal?
Nézd, napjainkban bármit el lehet adni Magyarországon régizene ürügyén, de ezen nincs mit csodálkozni. Tegnap találtam egy 2013-as előadást, amely az általános iskolai és középiskolás zenei tankönyveket vizsgálja, hogy milyen mértékben és részletességgel foglalkoznak a régizenével. A bajok ott kezdődnek, hogy egy héten csak egy (!) ének óra van, ebbe kell belesűríteni a zenetörténetet, a zeneelméletet és az énektanulást. A régizene időszakába ma, Magyarországon, a középkor és a reneszánsz időszakát sorolják, és ezen belül is a fő hangsúly a gregoriánra kerül. Van olyan könyv, amely csak egy oldalt szentel ennek az időszaknak, de olyan is akad, amely huszonnyolcat. Nagy a szórás és nincs közös konszenzus. Tanára válogatja, hogy melyiket használja.
Korábban már mutattam pár zenei szemelvényt, amely a hivatalos tananyag részét képezi, de senki nem horkant fel miattuk. Ha nektek ez megfelel...Bezzeg ha szeméttel etetnék gyermekeinket a menzán, egyből lenne dzsihád.
Jelenleg két tantárgy van, amelyet jól tesz, ha alaposan megtanul szemünk fénye. Ezek: a magyar nyelv és irodalom és a matematika. 12 évesen ezekből kell felvételi dolgozatot írniuk. A többi nem fontos, akár el is lehetne hagyni. Nincs énektanár az iskolában? Majd a töri szakos Gizi néni megtartja, hisz úgysem kell érteni hozzá. Ha minden kötél szakad, majd felrak egy lemezt és közösen meghallgatják.
Ha egy szülő szeretné, hogy a gyermeke biztos és korszerű alapokkal rendelkezzen a zene területén is, jól teszi, ha mihamarabb beiratja egy zeneiskolába. Amíg van persze.
Figyelj! Jó ez. Én mondjuk lassabbra vettem volna az egészet ( már csak a téma miatt is ) és jobban megrágtam volna a variációkat, de így is egészen hallgatható a darab. Sokat dobna rajta, ha egy régi hangszeren adnák elő, annak minden recsegésével és időnkénti hamisságával.
Nem értünk egyet.
De nem baj.
Engem nagyon megfogott. Meg még sok más embert is.
Ráadásul, furcsa mód ezt egy külföldi barátomtól kaptam,ő ajánlotta, konkrétan, a kezembe nyomta - jómagam nem vagyok ráindulva a magyar előadók lemezeire.
A nyúl gondolom megvan. :) Kilenc év nyelvtanulása nem múlik el nyomtalanul.