vissza a cimoldalra
2022-05-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63276)
Kedvenc felvételek (601)
Opernglas, avagy operai távcső... (21365)
Társművészetek (2540)
Digitális kerekasztal (111)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7665)
Kedvenc előadók (2928)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5397)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8706)
Momus társalgó (6378)
Milyen zenét hallgatsz most? (25108)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11850)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Kimernya? (4536)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5127)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3159)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1519)
Franz Schmidt (4112)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2373)
W.A.Mozart (1553)
Wagner (2699)
Pantheon (3085)
Momus-játék (6273)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (107)
musical (226)
A nap képe (2306)
Gaetano Donizetti (1007)
Balett-, és Táncművészet (6133)
José Cura (596)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

165   Búbánat • előzmény40 2019-04-16 13:05:25

Kapcs. 40. sorszám

A már korábban belinkelt László Margit-interjú szövegéből másolok át ide újabb részleteket.

2010. december 30. Operavilag.net   - Jánosi Ildikó interjúja

[,,,]

– A könnyebb műfajban is nagy sikereket aratott, rengeteg operettfelvétele is született az eltelt évtizedek alatt.

– Nagyon szívesen énekeltem operettet, sokszor előfordult, hogy felhívtak délután, vállalok-e másnap esti felvételt. Átnéztem a kottát, és örömmel mentem. Kedvenc operettjeim közé tartozott A denevér mellett az Orpheusz az alvilágban, amelyben Eurüdikét énekeltem Melis Györggyel – ő volt Jupiter –; annyit viccelődtünk a zümmögő duett alatt, hogy állandóan meg kellett várni, míg a zenekar kikacagja magát. Az Erkel Színház is műsorára tűzte még a kilencvenes években ezt a művet, akkor már Junót alakítottam.

De énekeltem sanzont is, például A legszebb hosszú út című dalt nekem írta Bágya András és Hárs György szövegíró. Elég mély fekvésű dal, de mint volt altistának, ez nem okozott gondot. Ma már a sanzonjaim nem hangzanak el a rádióban, lehet, törölték a műsorból… Jódlizni is tudtam, Vincze Ottó és Kerekes János írt is nekem jódlis dalt.

A denevér – partnerek: Palcsó Sándor, Gál Éva, Radnai György, Melis György, Réti József

– Nehéz volt megválni a színpadtól?

– Nem. Egy időn túl telítetté válik az ember, úgy érzi, neki már nem tudnak újat mondani. Az éneklés korhoz van kötve, a hang sem a régi egy idő után. Nehéz lemondani a rivaldafényről, a tapsról, s depressziót is okozhat, ha valakinek úgy kell abbahagynia a pályát, hogy nincs erre felkészülve. Szerető családi háttérrel könnyebben elviselhető ez a helyzet.

– Elégedett a pályájával, mindent elénekelt, amit szeretett volna?

– Nincs okom panaszra, sokszínűnek és változatosnak érzem a pályafutásomat. Amit rám osztottak, azt mind szerettem, amit meg nem kaptam meg, annak örültem, mert tudtam, hogy nem nekem való. Húsz éven át rendszeres vendége voltam a szombathelyi Iseumban megrendezett előadásoknak, amelyek különösen szép emlékek.

– Sokoldalúságát mutatja, hogy az utóbbi években a Rádió Muzsikáló délután című műsorát is vezette.

– Egy évvel az infarktusom után, 1997-ben kért fel a rádió ennek a műsornak a vezetésére. Szívesen vállaltam ezt az újszerű feladatot, az összekötő szövegeket is magam írtam. Kezdetben háromhetente került rám a sor, akkoriban másfél héttel az adás előtt elkértem a műsort, hogy alaposan fel tudjak készülni. Később „szaporodtak” a műsorvezetők, akkor már csak hathetente számítottak rám, néhány éve pedig, amikor új vezető került a rádió élére, egy szép köszönő levéllel búcsúztak el tőlem.

– Az Operaház örökös tagja, művészetét számtalan díjjal ismerték el: kiváló és érdemes művész, Liszt- és Bartók–Pásztory-díjas lett. Egy kitüntetést azonban még mindig nem kapott meg.

– Volt idő, mikor a kollégáim és a műszakiak is biztosak voltak benne, hogy megkapom a Kossuth-díjat. Úgy látszik, nem tartottak rá méltónak, hogy miért, annak nem kutatom az okát. Én soha nem kilincseltem érte, ahogy egyik díjamért sem. Számomra nagy boldogság az idei elismerés, az örökös tagság, mert ezt a közönség szavazata alapján kaptam.

– Hogyan telnek mostanában a napjai?

– Most már kicsit „öregesen”, de nem unatkozom. Ott a család, a fiam és három unokám. A férjemmel, Bajor Nagy Ernővel néhány éve vidékre, Csobánkára költöztünk. Boldog éveket töltöttünk itt együtt, de az idén elvesztettem őt. Most már egyedül művelem a nagy kertet és vezetem a háztartást. Szerető családom mindig segít, ha baj van. Sokat járok az operai előadásokra, barátaimat látogatom, új és régi kapcsolataimat szövögetem, és így sosem vagyok egyedül. Sokat olvasok, szeretem a keresztrejtvényfejtést, tévét nézek, rádiózom. A világ minden részével tartom a kapcsolatot e-mailben és skype-on. A körülményekhez képest elégedett vagyok azzal, amit az élettől kaptam.”

40   Búbánat 2010-12-30 14:50:59
„A művek megmutatják, hogyan kell őket előadni” – interjú László Margittal

„[…] Pavarottival a Rigolettót énekeltem, akkor ő még egy karcsú, atlétatermetű fiatalember volt. Akkoriban nálunk még nem ismerték őt, sokan fanyalogtak, mondván, hogy ordít – nos, ez az „ordítás” alaposan bejött neki. Szép emlék számomra, amikor ugyancsak a Rigolettóban Cappuccillivel énekeltem. Mindent elsöprő erejű hangja volt, a 2. felvonás záróduettje akkora sikert aratott, hogy a függöny előtt is meg kellett ismételnünk. Giuseppe Taddei és Nicola Herlea is voltak partnereim, A varázsfuvolában pedig Peter Schreierrel és Erich Kunzcal énekeltem együtt. Ez az előadás azért is emlékezetes, mert – a vezetőség kérésére – a vendégművészekkel németül, a hazaiakkal magyarul énekeltem benne. Általában eredeti nyelven is tudtam a szerepeimet. Néha rendkívül mulatságos helyzetek alakultak ki a vegyes nyelvű éneklésből. Például a Sevillaiban valamelyik szovjet köztársaságból jött Figaro meg Basilio, akik mondták a magukét az anyanyelvükön, én meg mondtam – szövegem szerint – magyarul, hogy nem értem. Őrületes nevetés tört ki a nézőtéren, mert tényleg nem értette őket senki.

[…] A férjemmel, Bajor Nagy Ernővel néhány éve vidékre, Csobánkára költöztünk. Boldog éveket töltöttünk itt együtt, de az idén elvesztettem őt. Most már egyedül művelem a nagy kertet és vezetem a háztartást. Szerető családom mindig segít, ha baj van. Sokat járok az operai előadásokra, barátaimat látogatom, új és régi kapcsolataimat szövögetem, és így sosem vagyok egyedül. Sokat olvasok, szeretem a keresztrejtvényfejtést, tévét nézek, rádiózom. A világ minden részével tartom a kapcsolatot e-mailben és skype-on. A körülményekhez képest elégedett vagyok azzal, amit az élettől kaptam.”

/Jánosi Ildikó – Opera-Világ/
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Enyedi Gergely klarinét MA diplomakoncertje
Copland: Klarinétverseny
Közreműködik: A hallgató barátaiból alakult zenekar
Vezényel: Marsovszky Paul
Sebastián Tozzola: Paisaje Folklórico Nro. 1
Schumann: Fantáziadarabok, op. 73
Közreműködik: Mali Emese (zongora)
Mozart: A-dúr klarinétötös, K. 581
Közreműködnek: Szabó Gergely, Könczei Zsombor (hegedű), Nagy Salamon (brácsa), Balázs Emma (cselló)
Enyedi Gergely (klarinét)

18:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

Bach, a vígopera, a kávé és a kamaszlány
Fazekas Gergely előadása 3/3

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Gál Károly, Fahidi Patrícia, Bugony Beatrix, Tury Enikő, Ludvig István, Müller Mónika (hegedű), Sörös Jenő, Babácsi Csaba (brácsa), Balog Endre (cselló), Nyári László (bőgő), Polonkai Judit, Fábry Bálint (fagott); Kubik Anna (vers), Beischer-Matyó Tamás (házigazda)
"Új utakon - kamarakoncert"
Beischer-Matyó Tamás:
Lirico e scintillante – versenymű két fagottra és vonósokra (ősbemutató)
Little Concerto – hegedűre, gordonkára és kamarazenekarra
Casals Dreams about Birds – vonószenekarra
Honeypot and Forest Dance - két jellemrajz medvékről (ősbemutató)
Quainties – szvit vonószenekarra (ősbemutató)
Zoo – 3 jellemrajz két fagottra és vonószenekarra: 1. Krokodilok, 2. Fekete párducok, 3. Cerkófmajmok

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Roman Rabinovich, Fejérvári Zoltán (zongora)
"A zongora kétszer 2022"
Stravinsky: Concerto két zongorára
Poulenc: d-moll versenymű két zongorára és zenekarra (zenekar nélküli változat)
Schumann: Bilder aus Osten (Keleti képek), op. 66
Brahms: Változatok egy Haydn-témára, op. 56b

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Bán Annamária, Gombár Anikó, Bán Máté, Simon Dávid (fuvola)
Paul Hindemith: Plöner Musiktag Nr.5. Abendkonzert (1932)
Florent-Schmitt: Quatuor de flutes op.106. (1949)
Ingolf Dahl: Serenade (1960)
Doráti Antal: Sonate per Assisi (1980) részletek
Tóth Armand: Heszperidák kertje (2019-20)
Sofia Gubaidulina: Quartet (1977)
Eugéne Bozza: Jou d'été á la montagne (1955)

19:45 : Budapest
Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Diana Tischenko (hegedű)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
Haydn: I. (C-dúr) hegedűverseny
Mahler: I. (D-dúr, „Titán”) szimfónia
A mai nap
született:
1891 • Richard Tauber, énekes († 1948)
1930 • Friedrich Gulda, zongorista († 2000)
elhunyt:
1953 • Django Reinhardt, jazz-muzsikus (sz. 1910)
1954 • Clemens Krauss, karmester (sz. 1893)
2014 • Andor Éva, énekművész (sz. 1939)