Téma ismertetése: Haandel emlékére
Ma este 19,00-kor az Opera Vision oldalán teljes egészében adják az ezeken a fórumokon már részleteiben idézett, idei madridi TOSCA produkciót. Elérhető a következő honlapn:
Sajnálom, hogy így történt, emlékszem, mert mindig pontos információkat adott a külföldi operaelőadásokról.
A mai napon lenne 65 éves tavaly elhunyt, szeretve tisztelt fórumtársunk, Haandel,
az Élő közvetítések ötletadója.
https://www.opera.hu/en/programme/megtekint/notre-dame-online-kozvetites-2020/eloadas-202104152000/
Franz Schmidt: Notre Dame
Events Premiere: April 15, 2021 ONLINE stream OPERA STREAM
This performance is available free of charge on the Facebook channel of the Hungarian State Opera.
General cast
Authors
Conductor István Dénes
The Archdeacon of Notre Dame Zoltán Kelemen
Quasimodo Krisztián Cser
Phoebus István Kovácsházi
Gringoire Péter Balczó
Officer Róbert Rezsnyák
Esmeralda Szilvia Rálik
The old Falourdel Mária Farkasréti
A Gypsy Man Antal Bakó
A voice form the crowd Zsombor Haraszti
Featuring
the Hungarian State Opera Chorus
Ma 20:30-kor kezdődik a Stephansdómból egy János passió. Az elérhetőségei itt:
https://www.wiener-staatsoper.at/die-staatsoper/medien/detail/news/livestream-konzert-aus-dem-stephansdom/
Sajnos a rádiós Pisztráng-ötösben -Variációk kamarazenére 2. rész- rossz a hang, állítólag a Facebook hibájából. Kellene magyar megoldás helyette.
Megrendítő búcsúsorok Tőle...
Olvasván e sorokat, elsírtam magam, konnyeimet nem szégyellem.
Haandel búcsúja; kicsit szól nekünk is...
Ugyan lassan elmegyek, de nem hagylak el soha benneteket.
Ám mielőtt elmennék, apróra töröm szívemet,
küldök mindnyájatoknak egy-egy darabkát,
akkor nem érzem majd sírom magányát.
Ha jönne vész reátok, vagy csapás,
megmozgatok minden jó erőt a föld alatt,
hogy nektek segítsenek.
Ha most itt lennétek, látnátok,
mint húznak tova odafönn a vadlibák;
Hanka küld majd hírt arról,
ha – mint vándormadár – soványan, gyengén
e kedves társaságból egy lélek kihull.
Ezt találtam:
BUDAPEST/Eiffel Art Studios – Miklós Bánffy Stage: DEAD MAN WALKING von Jake Heggie. Live-Stream
A magyar fordító program működik. A beszámoló elolvasható úgyis.
Ez fizetős előadás volt? Milyen volt? Annyit tudok, hogy kortárs és külföldön elég népszerű.
Vélemények a tegnap esti Dead man walking (Ments meg, Uram) előadásról?
Úgy nézem, már nem megy hányadika van, vasárnap 28-án lesz a Hawaii rózsája Hagen-ből.
Bocsánat az elírásért, 2021. 02. 27-án lesz a Hawaii rózsája livestream a Theater Hagenből. 16 órától, és az előbb küldött linken megtekinthető.
A Theater Hagen 2021. 02. 07-én 16 órától vetíti Ábrahám Pál: Hawaii rózsája c. operettje több dalát, mindez azután történik, hogy ugyanennek az operettnek a livesstream előadása elmaradt a Komische Oper Berlinbő, még 2020. dec. 30-ánl. Egyébként az operettet már feltették a repertoárra Hagen-ben, de kb. 2 előadás volt, utána a Covid miatt bezárták a színházat.
Azért is örömteli esemény ez, mivel ez az operett az 1980-as évek vége óta sehol sem volt repertoáron Magyarországon, holott német nyelvterületen a Bál a Savoyban után a legnépszerűbb Ábrahám operett.
www.theaterhagen.
A L ' Isola disabitata c. Haydn opera (A sivatagi sziget) ebből a darabból is lesznek részletek. Mindenesetre majd holnap kiderül mi is a pontos műsor.
Marilyn Forever" Gavin Bryars c. művéből is lesznek részletek.
Az ingyenes betekintés az alábbil linken érhető el:
Einblicke in Musiktheater-Produktionen der Spielzeit 2020/21 - YouTube
DIE EINSAME INSEL (L'ISOLA DISABITATA) / MARILYN FOREVER / DIE BLUME VON HAWAII Einblicke in Musiktheater-Produktionen der Spielzeit 2020/21 Im September und Oktober 2020 konnten zwei Musiktheater-Neuproduktionen Premiere feiern: Der Doppelabend mit den Opern L’isola disabitata (Die einsame Insel) von Joseph Haydn und Marilyn Forever on Gavin Bryars (Regie: Magdalena Fuchsberger, Holger Potocki) sowie die Operette Die Blume von Hawaii von Paul Abraham (Regie: Johannes Pölzgutter). Dieser Stream bietet durch die Präsentation von Highlights die Möglichkeit, einen besonderen Einblick in diese Neuinszenierungen zu gewinnen. Zudem kommen einzelne Künstler*innen, die an den Produktionen beteiligt waren, zu Wort wie die Gesangssolist*innen Angela Davis, Richard van Gemert, Alina Grzeschik, Dramaturgin Rebecca Graitl sowie Generalmusikdirektor Joseph Trafton und Intendant und Dramaturg Francis Hüsers. Mit: Maciej Bittner, Angela Davis, Richard van Gemert, Alina Grzeschik, Alexander von Hugo, Insu Hwang, Sebastian Joest, Anton Kuzenok, Maria Markina, Kenneth Mattice, Wolfgang Niggel, Matthew Overmeyer, Penny Sofroniadou, Bernd Stahlschmidt-Drescher, Götz Vogelgesang; Mitglieder des Chors und Balletts Hagen; Philharmonisches Orchester Hagen, Leitung: Rodrigo Tomillo, Joseph Trafton
Találtam egy Aida kritikát:
https://operavilag.net/kiemelt/napoleon-a-pinceben/#more-29048
Most ért véget Verdi Ernanija élő, ingyenes online -"stream" előadásának közvetítése a palermói Teatro Massimo operaházból. (Üres nézőtér előtt.)
Ezen a linken visszanézhető a teljes opera (YouTube):
https://www.youtube.com/watch?v=SfPIwqsH5xA&ab_channel=TeatroMassimo
/Teatro Massimo TV - 2021. február 26., 20.00 /
Visszatérve még az Aida bábukra, én azt gyanítom, hogy az énekesek arcfestését akarták ilymódon elkerülni. Aidát vagy Otellót ma már nem divat feketére mázolni, nem PC a bőrszín hangsúlyozása. Viszont a bábok arcformája kifejezetten etióp jelleget mutatott.
Máshol is megtaláltam az Aidát, akit érdekelnek Kaufmann más szerepei, annak külön ajánlott.
Persze, igazad van, a szerelem a legnagyobb kényszer, és mint tudjuk: öl, butít és nyomorba dönt. Radames a legjobb példa erre. :)
Én Verdi zenéjét hallgatva csak azt HALLOM, hogy Radames a kényszerek közé szorított ember.
Hát, Radames egy szabad ember. Szabad akarata van, nem muszáj szerelmesnek lennie Aidába, nem muszáj kifecsegnie a haditervet. Az életét saját maga alakítja tág keretek között. Elvehetné pl. Amnerist is (én már láttam az operában olyan Amnerist, aki igencsak csínos volt). Aida ellenben rabszolga. Az apukája pedig fogoly. Persze vannak, akik nem hisznek a szabad akaratban, és szerintük minden előre meg van írva, és életünk minden cselekedete determinált. Ilyen szemüvegen át nézve a dolgokat, igazat adok neked.
Ha a bábuk jogosultságát nézzük, az Aida szerintem arról szól, hogy Radames a legkiszolgáltatottabb, aki csak rosszul dönthet a kényszerek között. Ilyen alapon neki kellene bábalakban megjelenni. Elég az hozzá, hogy ezt az elképzelést a darab ledobja magáról, szerintem
Egyetértek az értelmezéseddel, én is így gondoltam, azért bábúk, mert ők a kiszolgáltatottak, a sodródók, akiknek nincsen lehetőségük mást tenni.
A gyarmati elnyomás "jóvátétele" indoknak is marhaság! Bocs! Én speciel arra gondoltam, hogy a bábuk azt fejezik ki, hogy mind Aida, mind Amonasro áldozat, nem urai önmaguknak, tevékenységüket, életüket mások irányítják, mozgatják, mint a marionett figurákat! Ez sokkal érthetőbb és logikusabb magyarázat lenne.
Az, hogy az évszázadokkal ezelőtt élt elődők által elkövetett bűnöket, borzalmakat a jelenben élők iparkodnak "jóvá tenni" netto marhaság. Akkor más idők, más szokások voltak, az volt a mindennapi élet. Ez nem mentesíti az akkoriban elkövetett borzalmakat, de olyan ellentéteket gerjeszt a ma élők között, melyek beláthatatlan következményeket vonhatnak maguk után! Egyébként az Amerikai Egyesült Államok létrehozói, a Függetlenségi Nyilatozat megszövegezői, az ALAPÍTÓ ATYÁK valamennyien rabszolgatartók voltak, egyikük sem szabadította fel életében a rabszolgáit, max a végrendeletükben.
A pestit szerintem Mohácsi János rendezte...
Még mindig a párizsi Aidáról: érdekes, amit Takatsa ír a bábok szuggesztív jelenségéről, de egy ötlet árán az egész előadást föláldozni? Ráadásul olvasható az alkotók nyilatkozata: azért csak az etiópok bábok, mert a gyarmati elnyomást akarják "jóvátenni" Mit hoz még magával az indoktrináció.
Talán ezek után kevésbé kéne szidni Gothár Péter Aida rendezését.
Maga szerint.
Nekem is félúton akadt meg a számban. Nem mondanám, hogy tetszett, de az biztos, hogy eredeti ötleteket tartalmazott. Én az Aidát különösebben nem kedvelem, mert olyan művi, nagyszabású, külsőséges, csinnadrattás, megrendelésre született, stb. De ez a rendezés valami új színt vitt az egészbe, lehántotta róla azt a giccses, ünnepélyes mázt, ami alatt azért van egy olyan réteg, amit szeretni lehet és érdemes. Minden tiszteletem a marionetteket mozgatóknak, emberfeletti munkát végeztek ezekkel a gólemekkel. Én elnéztem a bábúk mozgását, és voltak egészen szuggesztív részek, amelyek félelmetesebbek és - talán nem túlzás - drámaibbak voltak, mintha csak két énekes állt volna szemben egymással. Pl. Aida és Amonasro jelenete. Ahogyan Amonasro bábú képében fenyegetőzik, vagy az Aida bábú hátrál, kérlel, sirdogál: annyira emberi, és annyira felkavaró, majd Aida bábú szemén felcsillan a fény, akár egy könnycsepp. Közben még az is megfordult a fejemben, hogy mi lenne, ha az énekesek csak a színfalak mögött énekelnének? Aztán a dolognak van praktikus oldala is, szegény Jónás igazán nem volt nagy formában, a karantén alatt eléggé meghízott, mozgása meglassult, erejét, ifjonti báját elveszítette, neki biztosan könnyebb volt a bábút karjaiba venni, mint a megtermett Radvanovskyt.
Jut eszembe: Radvanovsky egy csoda. Lélegzetelállító. És most őszintén: nem teljesen mindegy, hogy a színpadon mi történik, amikor minden idők egyik legnagyobb drámai szopránja énekel?
A párizsi Aida: ezt a rendezést se kiköpni, se lenyelni nem tudom. Voltak érdekes megoldásai, főleg a történelmi tablósorozatként előadott tánckép a bevonuláskor: ezt a részt alig bírom már egyébként, annyira elcsépelt a zene. Most oda lehetett rá figyelni. Jól működött a múzeumi fogadás az esküjelenet helyett. bár a zene itt annyira mást mond !A bábötlet egy nagy fiaskó: Még tetézték is a szereplők azzal, hogy egymással nem, csak a bábokkal léptek kapcsolatba. Az ellenpélda: milyen erős tudott lenni Amneris és Radames kettőse, mert nem kellett szerencsétlenkedniük a bábokkal.
Nem tudom, nekem a Jancsi és Juliska oprta ugrott be, amit ingyen meg lehetett nézni az operavison-on az Erkelből, de nézhetetlen volt,, Hajléktalan gyerekek mai sztorijaként akarták előadni, de nagyon balul sült el.
Manapság már mindenhez hozzá lehet nyúlni! Sajnos! Turandot - őrültek háza. Lohengrin - transzformátor állomás, Nyugat lánya - beton csatornagyűrűben tanyázó homeless-ek, stb. Miért az Aida lenne kivétel?
Mon cher Edmond, had idézzem Telramund forumtársunkakt =egy frázison belul, technikailag lehetetlen falsetto-t énekelni= Amit hallottunk, az Kaufmann sajátos pianoja, annak idején én is az állítottam mint Te, de a pozsonyi szakértok is Telramund nézetét valják.
Talán írtam már régebben: az Aidát gondoltam mindig olyan darabnak, amihez nem lehet "hozzányúlni" ... nem is volt sosem nagy kedvencem, túl sokszor láttam a primitív, régen (is) elavult kék-arany hungarocell oszlopos/szfinxes Erkeles produkciót. Aztán nemrég mezzon adtak egy "áthelyezett"-"értelmezett" Aidát. Mindenhez hozzá lehet nyúlni. Erről nem tudok véleményt mondani, nem láttam(még?), eddig csak a románcot hallgattam meg ld. ez alatt.
Kis falsetto-val mindenesetre besegített magának a 'bé' elején-végén ;-) Radvanovsky másban is jó.
Egyetértek. Orulok, hogy Jonas a régi formáját hozta, a románc végén tetszett a diminuendoja, Verdi partitúráját kovetve szép piano-pianissimot énekelt.És ami a mezzot illeti, az oroszok ebben a fachban verhetetlenek. RADVANOVSKY - ideális Aida.
Mondhatnám, hogy a Don Carlos Párizsban bemutatott francia verziójának szinpadképei (ló, ketrec, stb) után már rosszabbra nem számítottam, de képesek voltak felül - helyesebben szólva - alulmúlni az előzőt. Radvanovsky remekül énekelt, szerintem egyre jobb és jobb ! Kaufmann felülmúlhatatlan, Tézier is nagyon jó, számomra a nagy meglepetés Ksenia Dudnikova - eddig nem hallottam őt énekelni. (vagy csak nem figyeltem fel rá?) Alapjában véve sajnálom a remek énekeseket ezért az egész förmedvényért.
Így van, inkáb adták volna koncertszeruen. Radvanovskyt /nagyon szépen énekelt/ igen megsajnáltam, hogy egy fekete-marionette bábut kellett szinkronizálnia.
Már megint sikerült Párizsban egy nézhetetlen rendezést elővezetni. :((
Én is ! Köszönöm!
Bizony az.
Klárika, remélem az interneten elérheto lesz.
arte.tv/en/videos/100863-000-A/giuseppe-verdi-aida/
Ez a 18.-i előadás stream lesz - aki tudja, az nyilván nézheti.
De február 21.-én 13:10-kor az Arte TV közvetíti. Akinek van Arte csatornája, nézze meg, és gondoljon azokra, akiknek nincs!:)
Ez online premier?
Orommel kozlom veletek, hogy a párizsi Nemzeti Opera febr.18.-kán G.Verdi Aidá-ját fogja bemutatni. Dir.- Michele Mariotti, Aida - S.Radvanovsky, Radames- Jonas Kaufmann, Amneris- Ksenia Dudnikova, Amonasro - L.Tezier.
Az operát éloben kozvetíti ARTE-Concert TV, 19ora30-kor.
A Filharmónia Magyarország csatornájáról a tegnapi miskolci koncert nem ajánlott, a hang és a kép nem másodpercekkel, hanem 20p+ perccel csúszik.