Téma ismertetése: Haandel emlékére
Köszönöm - ez azt hiszem részben válasz a kérdésemre...
Énekesi képességei szempontjából ugyan teljesen lényegtelen, de a történeti hűség kedvéért: a rokoni szálat Andrea Herberstein körül, de egy kissé arrébb kell keresni. Luca Pisaroni mindkét szülője olasz, akiknek semmi köze az opera világához. Thomas Hampson első feleségétől való lányát, Catherine-t vette feleségül.
Thomas Hampson második feleségének (élettársának?), a Andrea Herbersteinnek a fia. (Andrea Herbersteinről többet a google-n) Egyébként Pisaroninak voltak jó pillanatai, de csak pillanatai.
44th Osor Musical Evenings
Franz von Suppé: Missa Dalmatica
16.07.2019 | 21:00 | Hrvatski Radio 3
Domagoj Dorotić, tenor
Ljubomir Puškarić, baritone
Leon Košavić, bas/baritone
Mario Penzar, organ
Croatian Radio and Television Male Choir
Veton Marevci, conductor
Hétvégén Londonban jártam, és ha már ott voltam, elmentem a ROH-os Carmenre. A jegyem már régen megvolt (a YouTube-ra felkerült verziót pedig az előadás utánig nem hallgattam meg), mivel kíváncsi voltam Barrie Kosky megosztó rendezésre és Hymelre élőben. Míg előbbi – bár etalon nem lesz – nekem tetszett és a szimbolikus, friss értelmezése gyakorlatilag végig vitt magával, utóbbi….hát, finoman szólva is árnyéka felvételeken hallható önmagának. Bár a virágária (a záró csúcshang gikszer határán szólt) után valamennyire magára talált, jelen hangi állapotában egyértelmű csalódás. Legalább ennyire rossz volt Escamillo szerepében Luca Pisaroni. Decemberben Barcelónában hallottam először az Olasz nő Algírban Musztafájaként. Ott még erős színészi képessége részben pótolta a hangi hiányosságokat. Májusban az Il pomo d’oro Agrippina turnéján még világosabbá vált, nemhogy a basszus, a basszbariton címkéhez sincs köze: hanem bariton – igaz annak se valami szép matériával. Most pedig Escamillóként élvezhetetlen volt: lenn nem szól, fent meg csúnyán. Miért nyomják őt ennyire??
Szerencsére a női vonalon sokat fejlődött az előadás a YouTube felvételhez képest. A címszerepet most Anaik Morel énekelte (az egész sorozatot Clementine Margaine még tavasszal lemondta). A francia mezzoszoprán korrekt Carment hozott, bár nem vagyok meggyőződve hogy 30-40 éve is mezzo lett volna. Az egyetlen ROH-hoz méltó szereplő pedig Ailyn Pérez Micaélája volt – meg is kapta a maga nagy tapsát.
A felemás a legpozitívabb jelző, amit használnék.
ORF III: 21.00
Elena Garancia in Göttweig
dir:Karel Mark Chichon
Concert de Paris
14.07.2019 | à 21h00 | Radio France Inter / France 2 (TV)
Le concert de Paris est de retour dimanche 14 Juillet 2019 à partir de 21h sur @France2tv @franceinter et les réseaux sociaux. L’événement musical le plus prestigieux de l’été avec un plateau exceptionnel sur les grands airs du répertoire classique. #Concertdeparis #14juillet
65. Splitsko ljeto
Giuseppe Verdi: Rigoletto
14.07.2019 | 21:00 | HRT 3
Vojvoda od Mantove |
Amir Saračević |
Rigoletto |
Elia Fabbian |
Gilda |
Elena Moșuc |
Sparafucile |
Ivica Čikeš |
Maddalena |
Terezija Kusanović |
Giovanna |
Bjanka Ivas |
Monterone |
Ivan Šarić |
Marullo |
Marko Lasić |
Borsa |
Špiro Boban |
Ceprano |
Mate Akrap |
Grofica Ceprano |
Ivona Bosančić Lasić |
Vratar |
Vlatko Belas |
Paž |
Tea Požgaj |
Dirigent |
Ivo Lipanović |
Redatelj |
Dražen Siriščević |
Jaj!
Megint nem figyeltem:)
8000 bocs, macskás...
3sat / 3sat HD
Astra 19.2°E, kódolatlan
( https://hu.astra.ses/szerelok )
A szokásos szöveg: nur in Đeutschland, in Österreich und in der Schweiz verfügbar. Sajnos!
Köszönöm én is az infókat! Különösen Dagmar Schellenbergerre vonatkozó utalást...
Tisztelt Búbánat! Köszönöm, hogy felhívta a figyelmet erre a Suppé operettre.
Emeljük ki a szerepek megformálói közül Dagmar Schellenbergert. Nevezett 2013-2017 között, 5 évadon keresztül, az „örökös” igazgató és az előadásokban kisebb karakterszerepeket alakító Harald Serafint váltva, az operettet játszó mörbischi Seebühne vezetője volt, több-kevesebb (inkább kevesebb) sikerrel.
Most visszatért igazi területére a színházi szerepekhez.
Fricskája a sorsnak, hogy az általa éveken át látványosan mellőzött Harald Serafin a Suppé operettel egyidőben bemutatott mörbischi Mosoly országa műben zerepet kapott és nagy örömmel lép fel újra.
Franz von Suppé háromfelvonásos fantasztikus burleszk operettje - Der Teufel auf Erden (talán így lehetne fordítani: Ördög a földön) - igazi kuriózum!!!
A Fatinitza és a Boccaccio között keletkezett: a bemutatójára Bécsben, a Carltheaterben került sor 1878. január 5-én. Öt évvel később Magyarországon is bemutatták a darabot: a Fővárosi Nyári színkör adta elő (1883. július 6.), aztán nyomtalanul eltűnt, feledésbe merült.
A Magyar Rádió sem készített belőle felvételt, még részletet sem. Úgyhogy, érdemes lesz meghallgatni ma este a külföldi rádióadó élő színházi operett-közvetítését; Suppé számunkra gyakorlatilag ismeretlen operettjének ének-zenéjét most megismerhetjük – igaz, Jakob Brenner átdolgozásában.
13.07.2019 | 20:05 | BR-Klassik Concert Livestream
Theater Chemnitz (Aufnahme vom 03./04.06.2019)
Franz von Suppé: ‚Der Teufel auf Erden‘
13.07.2019 | 19:05 | Deutschladfunk Kultur
Fantastisch-burleske Operette auf ein Libretto von Karl Juin und Julius Hopp
Textliche Neufassung: Alexander Kuchinka
Musikalische Revision: Jakob Brenner
Ruprecht – Alexander Kuchinka, Sängerschauspieler
Rupert – Matthias Winter – Bariton
Mutter Aglaja – Dagmar Schellenberger, Sopran
Oberst Donnersbach – Gerhard Ernst, Sängerschauspieler
Amanda/ Amalia/ Amira – Marie Hänsel, Sopran
Isabella/ Isolde/ Iska – Sophia Maeno, Mezzosopran
Isidor/ Isbert/ Ismail – Andreas Beinhauer, Bariton
Reinhart/ Reinwald/ Reiner – Reto Rosin, Tenor
Haderer/ Thomas/ Vizeleutnant Nebel/ Herr Kappe – Matthias Otte, Sängerschauspieler
Tanzschulleiter – Carsten Knödler, Schauspieler
Opernchor der Theater Chemnitz
Robert-Schumann-Philharmonie
Leitung: Jakob Brenner
Klassik am Odeonsplatz 2019
13.07.2019 | 21:05 | 3satRenée Fleming (Sopranistin)Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Musikalische Leitung: Alan Gilbert
Arena di Verona
Verdi: Il Trovatore
13.07.2019 | 18:32 | 3sat
14.07.2019 | 01:41 | 3sat
Anna Netrebko |
Leonora |
Yusif Eyvazov |
Manrico |
Luca Salsi |
Graf Luna |
Dolora Zajick |
Azucena |
Riccardo Fassi |
Ferrando |
Elisabetta Zizzo |
Ines |
Carlo Bosi |
Ruiz |
Orchester, Chor und Ballettkorps der Arena di Verona |
|
Musikalische Leitung |
Pier Giorgio Morandi |
Osterfestspiele Salzburg 2018
Puccini: "Tosca"
13.07.2019 | 16:29 | 3sat
Anja Harteros (Floria Tosca)
Aleksandrs Antonenko (Mario Cavaradossi)
Ludovic Tézier (Baron Scarpia)
Andrea Mastroni (Cesare Angelotti)
Matteo Peirone (Der Mesner)
Mikeldi Atxalandabaso (Spoletta)
Rupert Grössinger (Sciarrone)
Levente Páll (Ein Schließer) u.a.
Orchester und Chor: Sächsische Staatskapelle Dresden, Salzburger Bachchor und Salzburger Festspiele und Theater Kinderchor
Musikalische Leitung: Christian Thielemann
Bühnenbild und Kostüme: Renate Martin und Andreas Donhauser
Neuinszenierung: Michael Sturminger
Oper und Ballet
13.07.2019 | 11:02 - 04:14 | 3sat (Astra 19.2°E, kódolatlan)
Galakonzert der Wiener Philharmoniker in der Mailänder Scala
13.07.2019 | 14:59 | 3sat
Bocs, csak most olvastam a FAQs:
In welchen Ländern kann ich fidelio empangen?
Sie können fidelio in Deutschland, Österreich und der Schweiz empfangen.
Aber:
11.7.2019 | 21:05 | ORF 2 Europe (Astra 19.2°E, kódolatlan)
Seefestspielen Mörbisch
Franz Lehár: "Das Land des Lächelns"
11.7.2019 | 20:30 | fidelio
- Elissa Huber (Lisa)
- Robin Yujoong Kim (Prinz Sou Chong)
- Da-Yung Cho (Mi)
- Martin F. Lechtleitner (Graf Gustav von Pottenstein)
- Benno Schollum (Graf Ferdinand Lichtenfels)
- Harald Serafin (Obereunuch)
- Gernot Kranner (Fu li, Sekretär)
- Koichi Okugawa (Onkel Tschang)
Dirigent: Thomas Rösner
Inszenierung: Leonard C. Prinsloo
(Ld. 7971: 14 Tage kostenlos testen)
Live aus dem Neuen Rathaus im Maschpark in Hannover
Pietro Mascagni: "Cavalleria rusticana" | Ruggero Leoncavallo: "Der Bajazzo"
11. Juli 2019 | 20:00 | NDR Kultur
Pietro Mascagni: "Cavalleria rusticana"
Santuzza: Liudmyla Monastyrska
Turiddu: Andrea Care
Lucia: Tichina Vaughn
Alfio: Claudio Sgura
Lola: Veta Pilipenko
Ruggero Leoncavallo: "Der Bajazzo"
Canio: Marco Berti
Nedda: Aleksandra Kurzak
Tonio: Claudio Sgura
Beppo: Xabier Anduaga
Silvio: Andrzej Filończyk
Mädchenchor Hannover
Johannes-Brahms-Chor Hannover
Mitglieder des Staatsopernchores Hannover
NDR Radiophilharmonie / Ltg.: Keri-Lynn Wilson
Nincs új a nap alatt.
A Salome-előadásnál használt ötletet, amikor egy család illetve baráti társaság ad elő egy darabot, láthattuk 2009-ben Miskolcon, tíz éve!
A Carmen-előadáson látott, lépcsőre épített cselekményt is 2008-ban:
Mindkét darab rendezője Dmitrij Bertman volt: Helikon Operaház, Moszkva
A 2017-es amszterdami Salome-rendezés se volt "semmi", beírtam róla "modern eszement..." /250 és Opernglas/20186. A teljes felvétel meghallgatható itt, a Hétfátyoltánc és a finálé (ízelítőül) meg is tekinthető itt. Elképesztő, lenyűgöző.
OK, sejtettem...
Ha ösmered az orosz ábécét, olvasd össze a három cirill betűt. Utána állj át angolra és kijön a helyes megfejtés. Valszeg az oroszok is ezt az angol szót használják, cirillül fonetikusan írva.
Redundáns. Nem kell összeházasodni.
PS Amikor az abúzus megesett, 3 üveg vodka ellenére úgy saccolom, bőven Leningrádnak hív(hat)ták még "Nagy Péter városát" azaz '45 is közelebb volt időben.A hölgy még emlékezett.
Érdekes történet...az ostromló utáni szó mit jelent magyarul? (Gondolom, hogy szalonképes szinonima is elegendő...)
Ő is ott volt, hasonlóan jelentéktelen, mint a többi főszereplő. Ahogy a darab előrehaladt, úgy lett egyre nagyobb katyvaszt. A második felvonás egy véres naturalista dráma, különböző független hálószoba jelentekkel. A harmdik felvonás pedig egy szabályos, estélyi ruhás koncert lett, szinpadon levő zenekarral. Mindenesetre Calleja már annyira rosszul énekelt, hogy még a Levéláriát sem tapsolta meg senki. Angel Blue kifényezett arccal pislog, mint egy lencsibaba. Amilyen jó volt az eleje, olyan rossz lett a vége.
Nagyon kellemes, üde Figarót láthattam, McVicar hagyományos rendezésében és Gardiner lendületes vezénylésével. Keenlisyde volt Almaviva, Gerhaher Figaró, Kleiter a grófné. Cherubinó egy koreai kontratenor volt. Akit érdekel, az előadás visszanézhető az Operavision honlapján is. És, ha jól értettem, az október 8-i Don Giovannit is közvetíteni fogják, el se kell menni a Vigadóba.
És Markov milyen volt? Nem gondoltam volna, hogy Scarpiát énekel.
Énekel, méghozzá (már ahogy én meg tudom ítélni) magasan jobban 71 éves korában, mint a MET reklámozott sztárja Angel Blue.
Érdekes elképzelés, hogy Malfitano tényleg magát alakítja és visszaemlékezik a legendás 1992-es eredeti helyszíni Tosca produkcióra. Ez most egyenes adás és néha amikor az operatőr elkapja a háttérben az arcvát, tökéletesen látszik rajta, hogy nem itt van, hanem visszament az időben, nem megjátszás egy pillanatig sem. Ezért és csak ezért érdemes nézni és hallgatni. Sajnos Joseph Calleja abszolút jelentéktelen.
Good news:
Good point, thanks!
Bad news:
Christophe Honoré’s production for the Aix Festival takes liberties with Puccini, creating a role for a new diva.
Source:
The New York Times
Prima donna az ki, milyen szerep a Toscában? Malfitano még énekel?
En direct du festival d'Aix en Provence
Giacomo Puccini: Tosca
9 juillet 2019 | 20h | France Musique
Angel Blue (soprano) Floria Tosca
Catherine Malfitano (soprano) Prima Donna
Joseph Calleja (tenor) Mario Cavaradossi
Alexey Markov (baryton) Il barone Scarpia
Simon Shibambu (basse) Cesare Angelotti
Leonardo Galeazzi (baryton) Il sagrestano
Jean-Gabriel Saint-Martin (baryton) Sciarrone
Michael Smallwood (tenor) Spoletta
Virgile Ancely (baryton-basse) un Carceriere
Orchestre, Maîtrise et Choeur de l’Opéra national de Lyon
Daniele Rustioni, dir.
Mise en scène: Christophe Honoré
Der Festspielsommer auf fidelio
fidelio sichert den Platz in der ersten Reihe bei Live-Übertragungen beliebter Konzerte und bietet Zugang zu einem der umfangreichsten Archive klassischer Musik.
14 Tage kostenlos und unverbindlich testen
Mit einem Testabonnement kann man das vielfältige Angebot vorweg gratis und unverbindlich testen, um anschließend aus drei Varianten (30 Tage zu 14,90 Euro, 90 Tage zu 41 Euro oder 365 Tage zu 149 Euro; Ö1-Club-Mitglieder 15 Prozent Rabatt) des Zugangs zu wählen.
Már régen megtudhattam, hogy homofób és fasiszta vagyok, no, itt van még ez is...
Hogy történt? Nagy Péter városában jártam és menekültem éppen egy ostromló гей meglehetősen hevült közeledése elől. Már három üveg vodkára emelte affelé akkortájt fejedelminek számító ajánlatát, ha kedvére teszek, de vonakodásomra azt mondta:
- Некультурный гомофоб.
A szégyenletes minősítést kipihenni leültem egy parkban a padon. Az idő csodálatos, a parki levegő bódítóan illatos. Lassan kezdtem feledni az inzultust. Egyszercsak leült mellém egy idős, nagyon szimpatikus hölgy. Beszédbe elegyedtünk: Púskin, Gribojedov... Már jó órája csevegtünk, amikor eszébe jutott megkérdezni:
- Hol tanult meg oroszul?
- Nálunk az iskolában kötelező, tíz évig tanuljuk.
- Tényleg? Furcsa. Hová való?
- Magyar vagyok. - mondtam én.
A hölgy azonnal fölpattant, mintha rugó lökte volna, leköpött és felkiáltott:
- Фашист!
Így tudtam meg, milyen szégyenteljes alak vagyok, noha még pajzán gondolatként sem fogalmazódtam meg a város vesztegzára idején.
Lám, milyen könnyű ítélkezni mások fölött, még akkor is, ha szinte semmit sem tudunk róla.
Én meg szomorúnak tartom, ha valaki túlzott píszíséggel olyasmit AKAR találni, ami nincs is ott.
Igazad van, kedves Lujza.
A múlt héten valahogy elkerülhette a mindig gondos Haandel figyelmét, hogy a ROH a BP támogatásával (volt is tüntetés miattuk) júniusban Big Screen néven két operát is közvetít ingyen, élőben a helyszínen kivetítőn, és az interneten is. Véletlenül csíptem el kedden a Carment, ami nem izgatott volna nagyon, ha nem Barrie Kosky rendezte volna. De így kíváncsi volam rá, és ott is ragadtam, mert különleges volt. (Utána írni is akartam róla, de elszállt az éterben, és nem írtam újra már.) Engem a férfiak (Hymel és Pisaroni) nem lelkesítettek különösebben, de nagyon tetszett Carmen megformálója, akinek sajnos nem tudom a nevét.
Ha valakit érdekelne egy rendhagyó operaelőadás (kedves Héterő, jobb, ha nem nézed!), itt még megtekinthető:
https://www.roh.org.uk/news/watch-live-the-royal-operas-carmen-on-2-july-2019
E héten kedden pedig a Figaró házasságát közvetítik, a You Tube-on vagy a FB-on is megnézhető, hazai idő szerint este 7.30-kor:
https://www.roh.org.uk/news/watch-live-the-royal-operas-the-marriage-of-figaro-on-9-july-2019
Valóban, ahogy írtam, én nem szeretem ezt a lengyel rendezőt, átértelmezéseit és barokkos túlzásait, ezért félve ültem a képernyő elé, de ehhez képest kellemesen csalódtam. Persze, itt is megjelent néhány felesleges elem, de ezek egyáltalán nem voltak zavaróak, sőt. Pont azt a hatást tudták elérni, amit száz éve maga a mű gyakorolhatott a közönségre. igaz, én előtte elolvastam ill. meghallgattam, amit a rendezésről a BSO közzétett, így tudtam, hogy egy XX. szd-i polgári zsidó szalonban játszódik az előadás, ahonnan, a külső fenyegetettség miatt már távozni nem tudnak. (Nekem Bunuel is eszembejutott.) Pavol Bresilket én nem nevezném Wurstnak, viszont az első pillanatban én is meglepődtem, hogy Mahlert hallok. De úgy gondolom, nem tilos a keretjáték, és a karmester egyértelműen csak a Salome zenéjére intette be a zenekart.
A couleur locale érzetével kapcsolatos mondatodat viszont elég szégyenletesnek tartom!
Lásd e fotokat, a holgyek nem nagyon tinédzsereknek néznek ki
www.gettyimages.com/photos/richard-strauss-salome-opera
(((-;
Lásd e fotokat, a holgyek nem nagyon tinédzsereknek néznek ki
www.gettyimages.com/photos/richard-strauss-salome-opera
(((-;
Wie schön ist die Prinzessin Salome heute Nacht!
Hinné az ember, hogy így kezdődik Richard Strauss Salome c. operája, de nem. Az általad manapság legjobbnak tartott operaház ezt a straussi eltévelyedést bátran korrigálja: négyperces előjáték-féleséggel dobja fel. Most úgy kezdődik a darab, hogy LEMEGY a függöny. Az ötlet zseniális, újszerű, a fiatalokat ezzel (esetleg?) meg lehet nyerni, éljen! Majd amolyan Conchita Wurst -féle hölgyúr jelenik meg, nyakában kereszt, továbbá - nálunk a kisebbség vagyonosabb rétegei által preferált, vastag, arany(ozott) nyakbanfüggő. Lefátyolozva énekel beugró szereplőnk eléggé herélt hangon. Hallgatósága a könyvtárban (?) napszemüveget hord, ami könyvtárban bizonyára nélkülözhetetlen kiegészítő.
Az ötletgazda természetesen - Strauss szerzőtársaként - jogosult a jogdíjra. Bravo.
Nagyon érdekes, hogy a szereplő-válogatásnál - kezdve az ezen az estén igazán kiváló Petrenkoval - sikerült a couleur locale érzetét megteremteni, és csak egy-két esetben kellett álarc vagy némi maszkolás útján a történetbe illő arcvonásokat felidézni, a többiek amúgy eredendően teljesítették a hitelesség feltételeit.
Hiányérzetem volt, mert nem tudni, milyen márkájú cigarettát szívnak; azt sem, hogy milyen tabletta volt, amivel Narraboth leszúrja magát (és később az egész társaság bekapja), hogyan csúszik el Herodes a tabletta által kiontott véren. A szín leginkább a Gellért-fürdő leeresztett medencéjét idézi, amin Salome csúszkálva táncolja el - ezúttal - a kombiné-táncot.
Az 1920×1080 pixel felbontásban gyalázat a csodálatosan játszó és éneklő címszereplő arcát közelről mutatni, mert a szája fölötti függőleges ráncocskák, a homlokán vastagló vízszintes redők sajnos rontják az elvileg úgy 12 éves korú Salome megjelenítését. Még a legvadabb évszámbecslők sem mondják úgy 20-nál jelentősen többnek a leánykát.
Tekintve, hogy a wilde-i forrás alapján Strauss maga írta a librettot, a cselekményt nagyobb hűséggel is lehetett volna kezelni.
Az a szerencse, hogy Strauss zenéje mindent visz!
Hát tévedtem, ez ugyanis a Verdi Trubadurja.... a cigánytáncot mindenki ismeri.
Ez a kombiné-jelmez nem csupán azért jó, mert látszik rajta, hogy szocialista nagyüzemben készült, hanem mert kizárja, hogy a címhősnőt megejtően szépnek és fiatalnak képzelhessük.
Megszokhattuk, hogy a müncheni előadások mindig a legjobbak. Szerintem a BSO a legjobb operaház manapság. Én nem szeretem ezt a rendezőt, de ehhez a műhöz pont egy ilyen perverz rendezés illik. Marlis Petersen pedig egy csoda!