Donizetti: Maria Stuarda – előadás utáni tapsrend és közönségreakció (video) – 2022. április 8.
/A Szegedi Szimfonikus Zenekar Facebook oldaláról - feltöltötte: Hollósi Zsolt/
A pénteki előadást a helyi tévé felvette; értesülésem szerint a Szegedi Városi Televízió a régió lakosai számára idővel elérhetővé kívánja tenni az operafelvétel megtekintését: sugározni fogja valamikor.
Szegedi Nemzeti Színház – ma este (április 10.) a második koncertszerű előadás van soron.
▪ DONIZETTI: MARIA STUARDA ▪
Szereplők:
Elisabetta: Boross Csilla
Maria: Kolonits Klára
Roberto Leicester: Tötös Roland
Talbot: Cseh Antal
Cecil: Szélpál Szilveszter
Anna: Máthé Beáta
Csodálatos este volt! Olyan, amilyenhez hasonlót – a MÜPA egyes előadásai kivételével – évek óta nem állt módunkban élvezni Budapesten. Ezt teszi a tehetség, a munka és az elhivatottság. A magyar futballjelen tanulságai annyiban az operára is alkalmazhatók, hogy nem az az ész, tudás, munka és felelősségérzet nélküli pénzszórás hoz eredményt, hanem az előbb említett tulajdonságok. Hátha még anyagi erőforrás is az állna az erre érdemes alkotók rendelkezésére.
Jól láttam egyébként, hogy az OPERA urai nem tűntek fel pénteken este a közönség soraiban? Nem kellett volna távol maradniuk, nem kell aggódniuk; a tehetség nem fertőz.
Csodálatos este volt! Olyan, amilyenhez hasonlót – a MÜPA egyes előadásai kivételével – évek óta nem állt módunkban élvezni Budapesten. Ezt teszi a tehetség, a munka és az elhivatottság. A magyar futballjelen tanulságai annyiban az operára is alkalmazhatók, hogy nem az az ész, tudás, munka és felelősségérzet nélküli pénzszórás hoz eredményt, hanem az előbb említett tulajdonságok. Hátha még anyagi erőforrás is az állna az erre érdemes alkotók rendelkezésére.
Jól láttam egyébként, hogy az OPERA urai nem tűntek fel pénteken este a közönség soraiban? Nem kellett volna távol maradniuk, nem kell aggódniuk; a tehetség nem fertőz.
Fantasztikus volt, egyik ámulatból estünk a másikba! Holnap én is másodszor nézem.. :-)
Néhány gondolat a Stuarda-előadásról:
Mit mondjak, pazar volt. Belcanto a köbön.
A címszerepben Kolonits Klára nemcsak hogy hozta a kötelezőt, de alaposan túl is teljesítette. Alakítása nemcsak énektechnikailag volt csúcs ("persze" bőven mért csúcshangokkal), hanem emocionálisan is. Felfoghatjuk úgy az utolsó felvonásban Mária alakját, hogy az metaforikusan minden emberről szól, aki a halálra készül. Tudjuk, mindenkire egyszer sor kerül, és azt is tudjuk, hogy nem vagyunk tökéletesek, voltak ilyen-olyan bűneink, hibázásaink. Felemelő, hogy Donizetti ilyen zseniálisan megírta, és Kolonits Klára így megjelenítette, hogy hogyan lehet méltósággal a halálra készülni, ha egyszer eljön az idő. Az egész felvonásban Mária egyetlen nagy ívben haladt a bűnei megvallásán és megbánásán át a gyilkosának való megbocsátásig. A Preghiera elképesztően átszellemült volt.
A Máriát kivégeztető Erzsébet királynőt alakító Boross Csilla is valami egészen különlegeset hozott. Általában ezt a karaktert úgy szokták megjeleníteni, hogy a hatalomba belekeményedett, belecsontosodott uralkodó, aki megszokta, hogy minden az övé lesz, amire-akire csak kedve szottyan, és mivel a megszerezni akart, játékszerül kiszemelt férfi (Leicester gróf) nem őt, hanem Máriát szereti, és nem tudja-akarja ezt eltitkolni, ezért Erzsébet dühében rettenetesen megbünteti mindkettőt: Máriát kivégezteti, Leicesternek pedig végig kell néznie a kivégzést. (Az ítéletben szerepet játszik, hogy Mária nem hajlandó behódolni Erzsébetnek, sőt, a legitimitását is megkérdőjelezi.)
Boross Csilla új, szokatlan aspektust hozott a képbe. Az ő interpretációjában Erzsébet őszintén szereti Leicestert, nem csak játékszerként, és rettenetesen megsebzi az elutasítás. Borzasztóan szenved. Szenvedése teszi keménnyé és kegyetlenné. Pillanatnyi elégtételt fog jelenteni számára Mária kivégzése és Leicester megalázása, de hosszú távon ő a vesztes, szerencsétlen lesz és viselnie kell tette súlyát. Boross Csilla árnyalt, drámai szopránoknál szokatlanul hajlékony éneklése mindezt gyönyörűen kifejezte.
Nagyszerű volt a zenekar, és általában minden közreműködő beletette a magáét a sikerbe. A tenor (Tötös Roland mint Leicester) is szépen frazeált, abszolúte alkalmas a szerepre, a volumenét azonban némileg soknak találtam. (Elöl ültem a földszinten, nem tudom, hogy hallatszott az emeleten.)
Holnap újra megyek Szegedre...
Igazán méltó magyarországi ősbemutatója volt a Maria Stuardának pénteken Szegeden! Ez a produkció a világ bármely pontján megállná a helyét.
Magyaràzzàk, magyarázzák...
Közben meg inkompetens a kérdező megint...színészek....jaj....
Én is kérdezem: Miért szörnyű???
Újból a Don Giovanni-produkcióról a deszkavizio.hu oldalon:
“A szegedi operatagozat kiváló művészei nyitottak voltak mindenre” – interjú Horváth Csabával
Gaetano Donizetti: Maria Stuarda – Trailer – Kolonits Klára (2022)
Maria: Kolonits Klára
Erzsébet: Boross Csilla
Karmester: Dinyés Dániel
Szegedi Nemzeti Színház
Magyarországi premier: 2022. április 8., 10. - koncertszerű előadásban
https://kultura.hu/kiralynok-kuzdelme-donizetti-bemutato-szegeden/?fbclid=IwAR2y-eylprzNggJ9tIFyCtvxSCnwyJUqlx6TupY-BzkOki_b9tOe-KScB5c
Ez jobban érdekelne, egy bizonyos remek karmester miatt, akit méltatlanul mellőznek, a kiváló gárda és a szándék fontossága sem utolsó.
Gála az ukrajnai menekültek megsegítésére
Szegedi Nemzeti Színház – Operettgála két részben
Ideje: 2022. április 16, 19.00 óra
A Szegedi Nemzeti Színház tavaszköszöntő operettgáláján Huszka Jenő, Lehár Ferenc, Kálmán Ime, Szirmai Albert, Johann Strauss műveiből csendülnek fel részletek.
Szereplők:
Cseh Antal, Horák Renáta, Kónya Krisztina, Máthé Beáta, Szélpál Szilveszter, Sziládi Hajna, Rétfalvi Tamás, Tötös Roland, Vajda Júlia, Varga Anna.
Közreműködik a Szegedi Nemzeti Színház Énekkara és Tánckara, a Szegedi Szimfonikus Zenekar.
Vezényel: Koczka Ferenc, Hermann Szabolcs, Flórián Gergely, Kardos Gábor
Konferál: Szívós László
Zenei vezető és szerkesztő: Koczka Ferenc
Koreográfus: Hajdu Anita
Rendező: Czene Zoltán
(Forrás: A Szegedi Nemzeti Színház honlapja)
Köszönöm, hogy ide is beraktad! Igazság szerint engem a szereposztások és a jegyvásárlási lehetőségek érdekeltek volna, de annak nyoma sincs.
A Mi újság a Magyar Állami Operaházban? c. topikba beírtam (62901. sz.), az érdeklődés miatt, akkor átmásolom bejegyzésemet ide:
Az Eiffel Műhelyház és az Erkel Színház színpadán a PRIMAVERA keretében május 16. és 22. között a vidéki teátrumok és a Kolozsvári Magyar Opera vendégjátékairól ad hírt az OPERA magazin most megjelent 2022 Tavasz száma. (52-53 oldal)
Május 16. Debreceni Csokonai Színház – Verdi: A trubadúr
Május 17. Szegedi Nemzeti Színház – Mozart: Don Giovanni
Május 19. Kolozsvári Magyar Opera – Ravel: Pásztoróra; A gyermek és a varázslatok
Május 21. Pécsi Nemzeti Színház – Puccini: Bohémélet
Május 22. Miskolci Nemzeti Színház – Selmeczi György: Veron
Gondolom, idővel rajta lesz az Opera honlapján, és jegyvásárlás lehetőségeiről is kapunk tájékoztatást.
Tejberizs fórumtárs megèrzése nem volt alaptalan.
Operás forrásaim nem tudnak a Primaveráról,.mondjuk attól mèg lehet, de kiírva sincs....
De hol lehet megtudni bármit is a Primaveráról? Az Opera honlapján én nem találtam a nyomát.
Hát ez tényleg eléggé gáz! Talán mégse kellett volna Horvát Csabát felkérni a rendezésre. Nekem is a látott Operabeavatók jutottak az eszembe, Göttinger egész másként közelített ehhez az operához.
Köszönöm! Juj, de kellemetlen....
Sándor Csaba érdekelt volna, de inkább megnézem másban....nem visz rá erre újra a lélek....
Jön Pestre a Primaverára...
Az interjú tényleg nagyon érdekes, mindketten gondolkodó emberek, de ettől még nem biztos, hogy amit létrehoztak, az is ennyire elgondolkodtató. És mivel nincs éjszaka vonat Szegedről haza, nem is fogom megtudni.
Ez egy pompás interjú, most kezdett csak igazán érdekelni az előadás...:-)
De jó lenne, ha minden rendező és karmester párosban ilyen intellektuális adok-kapok zajlana...
...és PÁL TAMÁS megint nem kapott Kossuth díjat! Mi a francra várnak az illetékes hozzá nem értő "szakemberek"???? Már az 1968-as (!!!) Spartacus balett premier óta - 54 éve - esedékes lenne!
Nekem ez a helyzet egyre furcsább... Semmilyen "hivatalos" kritika nem jelenik meg a produkcióról, de most, jóval a bemutatók után közreadnak egy ilyen hosszú beszélgetést a produkció karmestere és rendezője között. Magyarázzák a bizonyítványt?
A premiert láttam, csak eddig nem volt érkezésem írni.
Már azt hittem, teljesen visszhangtalan lesz a Don Giovanni-produkció. Több, mint egy hete volt a két bemutató előadás, és eddig még sehol semmit nem olvastam róla, sem nyomtatásban, sem elektronikusan.
Melyik előadást látta-hallotta?
Szegedi D.G.
Rendkívül sötét van, a táncosok alsónadrágban és melltartóban oldják meg nehéz, szinte mindent betöltő feladatukat, botok segítségével. Minden nagyon meg van koreografálva. Ízlések és pofonok....nem értek hozzá, biztos valakinek ez is tetszik
De........hogyan is tudna Zerlina íveket ènekelni, ha közben rángatja Don Giovanni, avagy Masetto egyáltalán megszólalni, miközben egy táncos hátára van rádőlve háttal és közben egyensúlyoz? A mozgás teljes mértékben a zene ellen van és ez sajnos hallatszik is. Főleg Don Ottavion, aki eddigi teljesítményeit is alulmúlta. A zenekar rendkívül harsány volt és zabolátlan, sokszor elnyomva az énekeseket, akik sajnos ki is fulladtak rendesen. Értetlenül állok most ez előtt. De sok nézőnek tetszett. Szerintem pedig a zene és a klasszikus énektechnika teljes fokú hasba rúgása.
Donizettire még elmegyek, azt nem lehet elrontani, ugyanis koncertszerű lesz és remek énekesekkel(karmestertől továbbra is tartok), de nekem egy ideig ez volt Szegeden az utolsó operaelőadás, amit megtekintek.
A REÖK Palota rendezvénye 2022. március 30., szerda 18-19:30
"Erkel Projekt- Hunyadi László
Három kis koncerten tisztelegnek a Szegedi Nemzeti Színház operatársulatának énekesei Erkel Ferenc művészete előtt.
Ezen a koncerten a Hunyadi Lászlóból idéznek föl részleteket. A darabot a szegedi közönségnek nem kell bemutatni, hiszen a Szabadtéri Játékok legnagyobb sikerei között tartjuk számon az opera Dóm-téri előadásait.
Szilágyi Erzsébet: Dobrotka Szilvia
Hunyadi László: Tötös Roland
V. László: Bagdi Zoltán
Gara Mária: Ferenczy Orsolya
Gara Miklós: Cseh Antal
Narrátor: Pál Tamás
Zongorán kísér: Zalánki Rita
A programon való részvétel ingyenes, azonban regisztrációhoz kötött.[...]"
Örvendetes, hogy Kolonits Klára - úgy tűnik - egyre gyakrabban Szegeden is fellép majd; férje, Dinyés Dániel már a Szegedi Nemzeti Színházhoz kötődik mint zeneigazgató-karmester, a későbbiekben még sok szép közös produkciót hozhatnak színre együtt - persze nemcsak Szegeden...
A delmagyar.hu oldalon jelent meg ma egy rövid riport a Kolonits Klára - Dinyés Dániel házaspárral. Ennek végén van egy érdekes, számomra teljesen új információ az idei Szabadtéri Traviata-produkciójával kapcsolatban:
"[...] A házaspár azt is elmondta, hogy nyáron még egy produkcióban láthatja majd Kolonits Klárát a szegedi közönség, mégpedig a Szegedi Szabadtéri Játékokon a Traviatában.
Ez lesz Klári búcsúja Violetta szerepétől. Ennyit megengedtünk magunknak, hogy húsz éve a Traviata kapcsán találkoztunk, és most együtt csináljuk az utolsót is – fűzte hozzá Dániel."
De...szomorú és szégyen!
Az nem ütőtte meg a füledet, hogy az ország egyik legjobb karmestere, szegedi lakos, nem dirigál operát Szegeden?
A szegedi napilap, melynek színvonala csak a New York Times-hoz és a Daily Telegraphhoz, no és a Magyar Hírlaphoz hasonlítható, cikkéből idézek:
"A Don Giovanni pénteki premierje apropóján az előadás rendezője és két színésze...stb."
Az a két színész egész jól is énekel.
"Máthé Beáta, aki második operaszerepében lép majd színpadra." Ez a szám, szerencsére, a kettőnek a többszöröse.
Az íráshoz senki sem merte a nevét adni.
Lehet én vagyok tudatlan, de ezek a szereposztások a női énekesek között nagyon furcsák. A lírai szoprán Elvirát, míg a sötétebb tónusú szoprán/mezzo pedig Zerlinát énekel. Ez csak nekem ütötte meg a fülem?
Don Giovanni épp a csinos fiatal menyasszonyra, Zerlinára vet szemet, amikor felbukkan Anna, Elvira és Ottavio. A lovag kereket old, majd elbizakodottságában a kormányzó sírján álló szobrát hívja meg vacsorára…
Szemet vet, kereket old, majd a szobrát hívja meg vacsorára.
Saját szobra van a kormányzó sírján a kis elbizakodottnak!
A Színház honlapján olvashatók a Don Giovanni produkció jövő heti, bemutató előadásainak szereposztásai.
Továbbá, egy rövid interjú is olvasható Horváth Csaba rendezővel.
Én mindig megszállok. Most is megvan a jegyem és a szálloda-foglalásom 8.-ra.
Szomorú vagyok, hogy Horgas Ádám távozott, az ő rendezései legalább nívósak, népszerűek voltak, értéket hordoztak. Jó út volt......Azonban nem lepődtem meg, hogy az igazgató újfent összeveszett valakivel....sajnos várható volt. Van egy tippem, ki jön a helyére, de majd meglátjuk....
Én szívesen elmennék a 10-i előadásra, ha lenne aznap valaki, aki be tudna fogadni az autójába.
Az Istenek alkonya utan pedig Varnaig le lehetne vezetni.
Merthogy az elöadas alatt az ember mar kialudta magat.
Gregor egyik halhatatlan leleménye:
- Én a szerepek nehézségét azon mérem le, hogy ha eléneklem az Operában vagy az Erkelben és elindulok haza, Szegedre, akkor hol álmosodok el. Ha Sarastrót, akkor már Soroksárnál. Ha Don Pasqualét, akkor Kecskeméten, ha Dulcamarát, akkor Kiskunfélegyházánál. Ha Rózsalovagot, akkor sehol! Hazérek és még hajnalig nem tudok aludni.
Nos a telekocsi utasoknál is objektív tetszési mérce lehet, hogy hazafelé hol alszanak el.
Igazad van, a mű szellemében akár le is fejezhetnénk...
Kecskemetnel? A 72-es kilometerkönel az ut szelen!
Odafelé menet tisztázod, milyen viselkedés az irányadó, ha nem akarja, hogy visszafelé Kecskemétnél kitedd a kocsiból... ;-)