Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban?


3035 márta 2022-03-04 11:56:49

Ajánlom mindeki figyelmébe a telekocsit. Nagyszerűen működik. Lehetsz utas, de lehetsz sofőr is. Még esetlen plusszal is zárhatsz az élményen túl. Csak akkor lehet probléma, Pest felé, ha az utasok ellentétesen ítélik meg az előadást.



3033 Klára 2022-02-12 10:05:23 [Válasz erre: 3031 lujza 2022-02-12 01:12:46]

A hajdani Bécs - Budapest éjszakai vonat sem az operabarátok kedvvéért volt kitalálva, valahonnan Németország felől jött, és Belgrádig közlekedett.. A Németországban dolgozó nagylétszámú balkáni és Balkánon túli vendégmunkást szállította, meg nyári szezonban közvetlen kocsit vitt Athén felé. Azok az idők elmúltak!  A megyeszékhelyek között valamikor közlekedtek késő esti indulású vonatok, ezek "piszkos anyagi okok" miatt szüntek meg. Egyébként éveken át a Beethoven koncertek napján az adott időben közlekedő vonatok a menetrendben rögzített módon megálltak Martonvásáron, és azokkal lehetett Budapest, és Székesfehérvár felé utazni.

 


3032 Edmond Dantes 2022-02-12 08:53:07 [Válasz erre: 3031 lujza 2022-02-12 01:12:46]

Egy (két?) éjszakát el lehet tölteni Szegeden, barátibb szállásáron, mint pl. Bécsben, és kényelmesebb, mint éjjel hazabumlizni. Annak az éjszakának akkor már annyi.


3031 lujza 2022-02-12 01:12:46 [Válasz erre: 3030 Búbánat 2022-02-11 10:56:40]

Én eddig csak azon siránkoztam, hogy nincs éjszakai vonat Bécsből hazafelé, nem lehet oda csak úgy kimenni egy opera előadás kedvéért. De most már azt is tudom, hogy Szegedre se lehet lemenni csak úgy, meghallgatni ezt a csábító előadást, mert nincs visszafelé vonat. Látszik, hogy öreg vagyok, valaha jöttünk haza a szabadtéri játékokról előadás után.


3030 Búbánat 2022-02-11 10:56:40

Dinyés Dániel: A szegedi operatársulat tűzerejét szeretném megmutatni a Maria Stuardával!

Magyarországon még soha be nem mutatott Donizetti-operát állítanak színpadra a Szegedi Nemzeti Színházban. A Maria Stuarda koncertírozott változatának bemutatója a hét végén lett volna, de a sok megbetegedés miatt a premiert április 8-ra halasztották, a zenés közönségtalálkozót azonban kedden délután megtartották a Reök-palotában.

/Szeged.hu - Rafai Gábor - 2022. február 01. 20:20/

„– Azért a koncertírozott változatot választottam, mert az opera maga olyan, hogy a hatalmas énekesi teljesítmények önmagukban is megállják a helyüket, nem kell hozzá különösebb díszlet.”

„Az Elisabetta szerepét éneklő Boross Csillát számtalan szép emlék köti városunkhoz, régen „zöldfülűként” többek között Toscát énekelt itt. Az elmúlt években a fél világot bejárta, most érett énekesnőként, pályája csúcsán tér vissza Szegedre.

– Az opera muzsikája csodálatos, a szegedi közönség pedig kivételesen operaértő és ezért kiemelkedő élmény számomra itt énekelni – mondta.

Boross Csilla arról is mesélt, hogy az elmúlt években rengeteg drámai szerepet énekelt, és ez lelkileg is átformálta, hiszen nemcsak sajátos technikát, de különleges lelkialkatot is igényeltek ezek a szerepek. A drámai hősnők után most visszatér a nőies karakterekhez, ami számára is különleges élmény.

Kolonits Klára korábban is sok bel canto szerepet énekelt, de a Maria Stuarda számára is sok újdonságot tartogat.

– Tékozlóan bánt Donizetti a szépséggel ebben az operájában. Ez a mű önmagában is sok operára lett volna elég – mondta a Stuart Máriát alakító Kossuth-díjas énekesnő.

Beszélt arról is, hogy ez az opera nem pusztán a hatalmi vetélkedésről szól, hanem két korosodó nő szerelmi vetélkedéséről is, akik úgy érzik, most veszik el az életükből valami, ami soha nem tér már vissza.

– Mind a két, harapós női főszerep kiváló alapanyag. Nagyon testre szabott számomra Stuart Mária szerepe.

Talbotot, a skót királynő egyetlen támaszát a darabban Cseh Antal énekli, akinek szintén sok újdonságot rejt a darab.

– Az elmúlt években főleg vígoperák buffószerepeit énekeltem, amik igazi kikapcsolódást jelentettek számomra, de ez az igazi apaszerep most visszarepít ahhoz a könnyedséghez, ami tizenöt-húsz évvel ezelőtt jellemezte az énekesi pályafutásomat. Úgy érzem, megértem erre a szerepre – mondta a szegedi énekes.”


3029 Búbánat 2022-02-02 11:49:49 [Válasz erre: 3028 Nagy Katalin 2022-02-02 11:24:20]

Erre "passz" a válaszom... - pedig én is nagyon bíztam, hogy a produkciót felhozzák az Erkel Színházba.  Most akkor az a helyzet, aki az országban ellenállhatatlan kényszert érez, hogy ott legyen a Stuart Mária két koncertszerű előadása valamelyikén, Szegedre kell utaznia.  A jegy ára mellé más költségvonzatok járulnak: vasút/busz, gépkocsiba benzin; akinek nincs kocsija szállást foglalni éjszakára a városban, mert az előadás után már nem közlekedik sem vonat sem busz... De biztosan vannak-lesznek, akiknek így is "minden pénzt" megér, hogy ott legyenek Szegeden, hiszen tényleg két kedvenc énekesnőért + a csodálatos bel canto-operáért, Donizetti remekéért még ez is belefér számukra.  Az élmény pedig garantált!

A probléma ott van, ahogy mondtad: a kapott értesülések szerint  csak Szegeden kerül bemutatásra az opera,  sehol máshol nem lesz hozzá szerencsénk.


3028 Nagy Katalin 2022-02-02 11:24:20 [Válasz erre: 3027 Búbánat 2022-02-02 11:08:44]

Csak halkan kérdezem. Ha nem jutok el áprilisban Szegedre, akkor végleg elszalasztom ezt a lehetőséget? Még halvány remény sincs arra, hogy valamikor még műsorra tűzik ezt az előadást?


3027 Búbánat 2022-02-02 11:08:44 [Válasz erre: 3025 Beatrice 2022-02-01 23:14:27]

Hát akkor irány: Szeged - a Nemzeti Színház (az új időpontban, áprilisban)


3026 márta 2022-02-02 11:00:42

Ez a bensőséges bel canto történet nem is való a dóm térre. Nem beszélve arról, hogy a hangosítás sem tenne jót neki. Amit hallottunk belőle, az remek! Dinyés Dániel hosszan uvdarolt a két énekesnő tehetségének. Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy jeleneleg a világon nem ismerek két másik szopránt, akivel szívesebben hallgatnám meg azt az operát.


3025 Beatrice 2022-02-01 23:14:27 [Válasz erre: 3023 Tejberizs 2022-01-29 18:15:07]

A Facebookon közvetített közönségtalálkozó érdekes és élvezetes volt, remek zenei ízelítőkkel.

Azt is megtudhattuk, hogy nem jön a Stuarda-produkció Budapestre, és nem lesz bemutatva a Szegedi Szabadtéri Játékokon sem.


3024 Beatrice 2022-01-30 22:31:45 [Válasz erre: 3018 Kolonits Klára 2022-01-28 11:00:39]

A színház honlapja szerint a megváltott jegyek és bérletek automatikusan érvényesek az új időpontokra.



3022 pio 2022-01-29 10:43:05

Kedves Zéta, mit hallottál, sikerült a zeneigazgatóknak dűlőre jutniuk Ókováccsal?


3021 -zéta- 2022-01-28 19:17:42 [Válasz erre: 3020 Csákovics 2022-01-28 15:09:11]

És milyen jókor jött...


3020 Csákovics 2022-01-28 15:09:11 [Válasz erre: 3017 bermuda 2022-01-28 10:49:32]

Ez nálam többnyire belső kényszer. :D


3019 ladislav kozlok 2022-01-28 11:29:17 [Válasz erre: 3018 Kolonits Klára 2022-01-28 11:00:39]

Nagyon koszonom a Muvésznonek az informáciot és hogy kijavított.  


3018 Kolonits Klára 2022-01-28 11:00:39

Kedves közönségünk!

Sorozatos megbetegedések miatt

Donizetti: Maria Stuarda c. operájának

magyarországi bemutatóját

2022.április 8 és 10, este 7 órakor

tartjuk a Szegedi Nemzeti Szinházban!

Megértésüket előre is köszönjük!

A megváltott jegyekkel kapcsolatban hamarosan megosztom a színház hivatalos értesítését!


3017 bermuda 2022-01-28 10:49:32 [Válasz erre: 3014 Csákovics 2022-01-28 09:43:26]

Köszönet a STUARDA NYERS FORDÍTÁSÁÉRT. ..és  TÖBBIÉRT IS. 2018-ban fordította CSÁKOVICS ÚR.


3016 ladislav kozlok 2022-01-28 09:55:40 [Válasz erre: 3013 Tejberizs 2022-01-28 08:50:11]

Most beszéltem  a szegedi opera titkárságával, betegség miatt elmaradnak a koncertek. Áprili 6 és 8.-kán lesznek.  


3015 ladislav kozlok 2022-01-28 09:45:49 [Válasz erre: 3013 Tejberizs 2022-01-28 08:50:11]

Úgy néz ki, hogy mégis elmaradnak a koncertek,mert a jegyeket már nem értékesítik. Jaj, nagyon szomorú vagyok, nagyon vártam ezt az eloasást.


3014 Csákovics 2022-01-28 09:43:26 [Válasz erre: 3013 Tejberizs 2022-01-28 08:50:11]

Szivárog...


3013 Tejberizs 2022-01-28 08:50:11 [Válasz erre: 3012 Csákovics 2022-01-28 07:30:22]

Köszönjük a tájékoztatást! Honnan származik ez az információ? A Színház honlapján (még) nincs nyoma.


3012 Csákovics 2022-01-28 07:30:22

A jövő hétvégi Stuart-koncertek elmaradnak!

Pontosabban áttolódnak április elejére.


3011 ladislav kozlok 2022-01-27 23:13:19 [Válasz erre: 3007 ladislav kozlok 2022-01-27 08:41:21]

Volt ido ,mikor  Boross volt a Brnoi opera elso szopránja,  a Prágaiak buszokat szerveztek , hogy hallják a nagy muésznot.

Tík pestiek,  menjetek Szegedre,  és hallgasátok mrg a Stuartát.  Pont. Laci


3010 Edmond Dantes 2022-01-27 17:18:19 [Válasz erre: 3009 Búbánat 2022-01-27 16:33:21]

Kedves Búbánat, úgy legyen! Ezzel a két dívával magam is szívesen megnézném a darabot.


3009 Búbánat 2022-01-27 16:33:21 [Válasz erre: 3005 Edmond Dantes 2022-01-22 13:59:47]

Kedves Edmond Dantes!

A Mi újság a Magyar Állami Operaház-topicba általad belinkelt Ókovács-"nagyinterjúban" (Index.hu) a főigazgató érintőleg utalt rá: az Erkel Színházban még júniusban "befogadják a vidéki operatagozatok produkcióit" .

Ebből az "elszólásából" akár arra is következtethetünk, hogy az előző években megszokott, a vidéki operatagozatoktól "Májusünnep" égisze alatt befogadott egy-egy produkciójuk idén júniusban fog helyet kapni az Erkel Színházban. S ha így lesz, továbbra is reménykedem abban, hogy a Szegeden koncertszerű előadásban bemutatásra váró Stuart Mária című Donizetti-opera majd itt Pesten, az Erkel Színházban is látható lesz. (S ha talán Donizetti kevésbé ismert művéért nem is, de Kolonits Klára és Boross Csilla neve és művészete vonzani fogja oda a közönséget ehhez a opera-produkcióhoz is.)   


3008 joska141 2022-01-27 09:18:31 [Válasz erre: 3006 márta 2022-01-22 17:41:40]

Tisztelt Márta! Az apróság apróságának aprósága.

Tetszik írni, hogy február 4-én és 6-án Szeged  „a magyar opera fővárosa lesz”.

Alanti linken olvasható a Maria Stuarda bemutató főbb adatai, ismertetései.

https://szinhaz.szeged.hu/bemutatok/maria-stuarda

A szereplők közül Cseh Antal, Szélpál Szilveszter, Máthé Beáta portré fényképe, részletes életrajza, eddigi főbb szerepei felsorolása (Tötös Rolandról csak fénykép van) olvasható a produkció adatlapján.

A két abszolút főszereplőről – Kolonits Klára és Boross Csilla – egyetlen sor, egyetlen fénykép, még egy halvány utalás sincs, hogy kik ők tulajdonképpen!

Amikor megállapítjuk, hogy a vidéki operajátszás közönsége….azért ez is elgondolkodtató.

Ez független a Dinyés Dániel szegedi zenei vezető által is aláírt petíciótól.


3007 ladislav kozlok 2022-01-27 08:41:21 [Válasz erre: 3006 márta 2022-01-22 17:41:40]

Én biztos ott leszek. Valamikor a Momus kirándulást is szervezett Szegedre. Még rengeteg sok szabad jegy van. Boross és Kolonits jelenleg a magyar operaélet legfényesebb csillagjai.  Nem tudom, hogy lessz-e még alkalmunk a két holgyet egy színpadon látni.  Véleményem szerint a szegedi Stuarda az évad eloadésa lesz.  


3006 márta 2022-01-22 17:41:40

Szép hökgyek, jó urak, jöjjenek le, illetve FEL Szegedre, amely ezen a két napon a magyar opera fővárosa lesz!


3005 Edmond Dantes 2022-01-22 13:59:47 [Válasz erre: 3004 Búbánat 2022-01-22 10:34:57]

Tartok tőle, nem lenne kivitelezhető, lepapírozható last minute.  Időpont egyeztetések, szerződések, terem, logisztika, próba, promóció-jegyárusítás etc. és mindezek költségei. Talán ha időben kapcsolnak ... és akkor is max. a kocsiszínben. (Már ha befér.) Vajon felveszik-e TV-minőségben? Azt érdemes lenne.


3004 Búbánat 2022-01-22 10:34:57

Nem tudom, tudatosult-e a potenciális szegedi és nem szegedi nézőközönségben, hogy a február eleji (4., és 6.) két Stuart Mária-előadás (Donizetti) "csupán" koncertszerűen hangzik majd el a Szegedi Nemzeti Színházban. Viszont könnyebb lenne felhozni Pestre a produkciót, hogy itt is, még többen hallhassuk - más szólamtársak mellett - Kolonits Klára és Boross Csilla "bel canto"-ját... - legyen az ének- zenei élményben azoknak is részük, akik nem juthatnak el Szegedre és kíváncsiak az olasz komponista ritkán hallható, híres operájára. 


3003 Fabricius 2022-01-22 09:40:05 [Válasz erre: 2999 takatsa 2022-01-11 10:17:34]

Tárt karokkal persze, meg filléres fellépti díjjal! Tessék anyagilag is megbecsülni az énekest, hogy neki is megérje vidéken fellépni! Most, hogy hirtelen megingott a vidéki művészeti vezetők egzisztenciája, hirtelen nagyon elkezdtek aggódni! Miért is? Most se az énekesekért, hanem a saját megélhetésükért! Tetszettek volna előbb felébredni! 


3002 márta 2022-01-21 14:30:58

Én is ezt hallottamm elég biztos forrásból, de még nem adták hírül hivatalosan.


3001 pio 2022-01-19 19:23:48

Az a hír járja, hogy felmondott Horgas Ádám, a Szegedi Nemzeti Színház művészeti vezetője. Ki tud erről valamit?


3000 macskás 2022-01-12 18:01:57

3000


2999 takatsa 2022-01-11 10:17:34 [Válasz erre: 2998 lujza 2022-01-11 01:15:26]

Hát én biztosan rosszul látom ezt, elismerem. A legjobb az lenne, ha újra közalkalmazottként foglalkoztatnák az énekeseket. Én is közalkalmazott voltam mindig, nekem is volt munkaszerződésem, amelyben volt egy olyan passzus, hogy a szabadidőm terhére is csak a munkáltató külön engedélyével vállalhatok máshol munkát. És általában ez volt a típusszöveg minden közalkalmazotti szerződésben. Most viszont szabadúszók az énekesek, azzal kötnek szerződést, akivel akarnak (vagy aki szerződni akar velük). Ja, hogy ott is van szerződés? Igen. És ragaszkodik a megbízó a szerződés betartásához? Ez lehet, hogy kezdetben furcsa, de hát ilyen az élet. Én egy dolgot nem értek: miért nem az énekeseket hibáztatjátok azért, hogy ezzel az ördögi Ókováccsal kötnek szerződést, amikor ott van a vidék, tárt karokkal várják őket, friss a levegő, hegyek-völgyek és délibáb.


2998 lujza 2022-01-11 01:15:26 [Válasz erre: 2991 takatsa 2022-01-10 07:27:49]

Kedves Takátsa, ezt a kérdést bizony nagyon rosszul látod, azt hiszem, borzasztó tájékozatlan vagy ebben az ügyben! Amiről Te írsz, azt monopóliumnak hívják. Ez még a gazdaságban se minden esetben megengedett, hát még  a művészetben, amely nem a piacról él, hanem az adófizetők pénzéből. Az egész ország befizetett adójából, nem pusztán a budapestiekéből, és végképp nem a külföldiekéből. Te szó szerint leírnád a vidéki lakosokat? Nekik nincs éppen akkora joguk hozzájutni színvonalas kultúrához, mint azoknak, akik Pesten élnek? Ők csak hallgassanak szólóesteket? Ez igen csak megtagadása lenne az elmúlt században kialakult magyar operakultúrának, és annak, hogy az ország nemcsak a fővárosból áll. És azt írni, hogy a vidéki házakat tartsa fenn a város vagy a megye, több mint naivitás. Szerintem úgy mondtál véleményt, hogy nem gondoltad végig, vagy nem is követted igazából az eseményeket. Biztos ismered az "ősi" magyar mondást: nemakarásnak nyögés a vége. Lehet úgy szerződtetni énekeseket, és kiírni a próbáikat, hogy amellett semmi mást se csinálhassanak, nem egyeztetni, együttműködni, mások szempontjait is figyelembe venni. Már rég feltalálták a vin-vin szituációt, lehet úgy is nyerni, hogy a másiknak is jó legyen. Ha egy fiatal énekes olyasmit is elénekelhet vidéken, amihez Pesten még nem jutna hozzá, avval nemcsak ő lesz több, de talán a pesti opera is. Szó sincs ronggyá énekeltetésről, ilyesmit a MÁO házon belül szokott csinálni, mert ott kevésbé figyelnek az énekesek terhelhetőségére. És ha Magyarországon csak a fővárosban lehetne opera előadásokat látni, az bizony nagy szégyen lenne.


2997 takatsa 2022-01-10 14:30:43 [Válasz erre: 2996 -zéta- 2022-01-10 12:46:30]

Oké, mindig tanulok valamit, most már tudom, hogy egy ny betűvel kell írni. Ettől függetlenül komolyan írtam, amit írtam, és  a "ez más kérdéseket is felvet..." megjegyzésedet nem tudom értelmezni. Ókovács főig. úr sokmindent csinál, ami kifogásolható, de azért nem gondolnám, hogy ő a főgonosz, és nem lehet minden problémát és anomáliát a nyakába varrni. Azt, hogy ragaszkodik a szerződésben vállalt kötelezettségek betartásához, én nem rónám fel neki. Aztán majd elmegy Ókovács, mert előbb-utóbb menesztenek miden vezetőt, jön helyette más, de a magyar operajátszás fő problémái akkor is megmaradnak. Persze én nem vagyok bennfentes, nincsenek háttérinformációim, nem tudhatom, hogy mi zajlik a háttérben, így könnyen lehet, hogy a következtetéseim tévesek.


2996 -zéta- 2022-01-10 12:46:30 [Válasz erre: 2991 takatsa 2022-01-10 07:27:49]

Kedves Takatsa, beírásod komolyságát veszélyezteti, hogy az említett tanulmányt jegyző Zeneigazgató nevét egyszer sem sikerült pontosan leírnod, s ez más kérdéseket is felvet...


2995 takatsa 2022-01-10 12:09:35 [Válasz erre: 2992 Kati 2022-01-10 09:08:32]

Persze ez így van, ha kedvére való a szerep, és nincsen Pesten arra az időszakra szerződésben vállalt kötelezettsége, akkor megy vidékre énekelni szívest-örömest. Ez így volt a múltban is, most is így van, a jövőben is így lesz. Viszont ha egy vidéki projekt a pesti szerződében vállalt előadással, próbával ütközik, akkor nem fog menni, mert eleget kell tenni a szerződésben vállalt kötelezettségének. De megteheti azt is, hogy nem köt egy mű előadására szerződést a pestiekkel, mert ütközik egy olyan vidéki projekttel, amely őt jobban érdekli, és vállalja azt, hogy hatszor kevesebb fizetésért inkább azt csinálja. Ez a művész személyes döntésén múlik, éppen ezért szabadúszó, hogy ne legyen semmi sem kötelező, hanem szabadon választhasson a lehetőségek közül. Most is ez a helyzet. Én azt nem értem, hogy ha egy szabadúszó művész saját akaratából aláír egy szerződést, amelyben konkrét kötelezettségeket vállal (pl. próbákon való részvétel), akkor miért elítélendő az, ha a megbízó nemcsak betartja (tehát fizet), hanem be is tartatja a szerződést, tehát ragaszkodik ahhoz, hogy az énekes a kötelezettségének eleget tegyen, és ne kérje vagy kéresse el magát a próbákról, azzal az indokkal, hogy neki egy adott időpontban több kötelezettsége is van. Mert az a minőségi munka rovására megy, ha egy próbán hol ez, hol az, hol amaz hiányzik, és ennek következménye egy gyenge, nem megfelelő színvonalú előadás lesz, amelynek végsősoron a közönség issza meg a levét. Vagy rosszul látom én ezt?


2994 ladislav kozlok 2022-01-10 10:56:16 [Válasz erre: 2993 ladislav kozlok 2022-01-10 09:40:46]

Aztán a vidéki operatársulatokat támogathatna a regio, megye, város is, Csehországban ez így van, állami pénzbol csak a  prágai társulat mukodik/3  helyen játszanak, és elég nekik 8 premier/. 8 vidéki társulat  mukodik, jelentosebb probléma nálkul, kivéve a covidot.


2993 ladislav kozlok 2022-01-10 09:40:46

Már ép ideje, hogy a MAO fonokét leváltsák.  Nagyon sok  állami  pénzbe kerul  a foigazgato megalomániája. Nagyon sok premier, túl sok helyszin. 

A felelos minisztériumnak kellene menteni a vidéki operajátszást, még ha ez a MAO rovására is menne, 

 

 

 

 


2992 Kati 2022-01-10 09:08:32 [Válasz erre: 2991 takatsa 2022-01-10 07:27:49]

Teljesen logikus gondolatmenet, csak egyetlen vonal maradt ki belőle. Ami az anyagiaktól független. Egy énekes, ha nem csak pénzért énekel, hanem művészi kiteljesedést keres, ingyen is elmenne énekelni olyan szerepeket, amelyeket Pesten nem adnak neki. A színház jelenlegi első szopránja vidéken volt kénytelen énekelni Gildát, Violettát, Melindát, Normát, mert az Operában nem gondoltak rá, vagy elvették tőle a szerepet. Most Stuart Máriát fog énekelni egy másik keveset szereplő kiváló szopránnal. Itt a szomszédomban, lehet, hogy sikerül megnéznem, ha a covid és fájós lábaim engedik.


2991 takatsa 2022-01-10 07:27:49 [Válasz erre: 2986 Tejberizs 2021-12-07 09:28:18]

Elolvastam a tanulmány negyedik részét. Megakadt a szemem Dinnyés igazgató úr egyik kijelentésén: az Operaház hatszor többet fizet egy énekesnek ugyanazért a munkáért, mint bármelyik vidéki színház. Szerintem ez a tanulmány egyik kulcsmondata. Mert bárhogy is gondolkozunk erről, a munkaerőre (és az énekes is az) a piac szabályai érvényesek. A hatszoros gázsiból két dolog következik. Az egyik az, hogy nincs az a bolond a világon, aki - ha választási lehetősége van -, ugyanazért a munkáért, nem a hatszoros fizetést választja. Másrészről pedig a hatszoros fizetést kínálónak lehetnek elvásárai: a pénzéért elvárhatja a magas színvonalú munkát, a próbákon való részvételt és azt is, hogy az énekes jó hangi kondícióban énekeljen az előadásokon. Az elvárásait szerződésben rögzítheti, és az énekes, a szerződés aláírásával kötelezi magát ennek betartására. (A szerződésben lefektetett és elvárt minőségi munkát pedig veszélyezteti az, ha az énekes közben itt-ott-amott is munkát vállal, haknizik, nem jelenik meg a próbákon, vagy szétrongyolja a hangját párhuzamosan több helyen énekelve. Természetesen az énekes nem rabszolga, egyrészt szabadon dönthet, hogy aláír-e egy szerződést, másrészt, ha a szerződésben vállaltakat teljesíti, akkor a fennmaradó idejét úgy, és arra fordíthatja, amire csak akarja.) Így van ez mindenhol a világon. Ha valakit egy szerződés Zürichez köt, vagy a MET-hez, akkor ott is be kell járnia a próbákra, és a szerződése minden pontját teljesítenie kell a pénzéért. (vagy mi, egyszerű halandók, bármilyen szakmában dolgozók nem ezt tesszük napról-napra?) A lényeg: a piac szabályai érvényesülnek. A szocializmusban nem érvényesültek a piac szabályai, de most, igen. Bölcsebb dolog ezt tudomásul venni, mint ezen siránkozni. MIt lehet tenni egy ilyen esetben? Előadás sorozatokra olyan énekeseket kell szerződtetni, akik szabadok, tehát akiket kevesebbet foglalkoztat az operaház. És a "sztárokról" sem kell lemondani, egy-egy áriaestre őket is meg lehet szerezni (mint ahogyan a Müpa is megszerzi 1-1 estre a világsztárokat), és egy áriaest is nagy élményt jelenthet a vidéki közönségnek, nem beszélve arról, hogy munkát ad a helyi zenekarnak, esetleg énekkarnak, és ügyes műsorválasztással a helyi énekeseknek is. Dinnyés úr a probléma egyik jelentős okát a pesti művészek túlfoglalkoztatásában, a sok premierben látja. Azt lehet vitatni, hogy szükség van-e ennyi premierre, de az biztos, hogy a premierek csökkentése ebben a kontextusban azt jelentené, hogy a sztár-énekesek kevesebbet lennének Pesten foglalkoztatva, tehát több "szabad" idejük lenne, így tudnának szerződni vidékre is. Ez egy logikus gondolatmenet, sok baj orvoslója lenne, csak egy dologgal nem számol Dinnyés úr: ha ez megvalósulna, ez azzal járna, hogy a szóbajöhető énekesek jelentős jövedelemtől esnének el. Kevesebb pesti premier - kevesebb szerződés - kevesebb pénz - a felszabaduló időben 1/6-od pénzért vidéki szereplés. Nem hiszem, hogy az énekesek kitörő lelkesedéssel üdvözölnék ezt az ötletet.

Úgy gondolom, hogy addig, amíg ilyen jelentős különbségek vannak a javadalmazást illetően a pesti és vidéki operajátszás között, addig ez a probléma nem fog megoldódni. Ez nem tárgyalás, beszélgetés vagy jószándék kérdése.


2990 lujza 2022-01-10 01:36:09 [Válasz erre: 2987 Tejberizs 2022-01-09 17:35:48]

Most hallgatom Dinyést. Elképesztő, hogy miből fog állni az Ókovács által összehívott "Opera fórum"! Gyakorlatilag ott nem fognak a problémákról beszélni, pláne nem megoldani azokat.


2989 Kati 2022-01-09 22:41:09 [Válasz erre: 2988 Búbánat 2022-01-09 20:44:44]

Olvassa el Tatjána néne levelét, és megérti, miért nem lenne megoldás a problémára!


2988 Búbánat 2022-01-09 20:44:44 [Válasz erre: 2987 Tejberizs 2022-01-09 17:35:48]

 Nagyon kíváncsi leszek a január végi, miskolci "kerekasztal" beszélgetés eredményeire; kimozdul-e a vita az ominózus holtpontról ("Kikérés" volta) az Operaház főigazgatója és a vidéki Nemzeti Színházak operatagozatai igazgatóinak tanácskozásán?

Most én javasolnék valamit: 

A tegnapi sikeres Fidelio-produkciót (Eiffel Műhelyház) , amit hatalmas munkával mindössze egy előadásra tanult be a  közreműködő apparátus, ne hagyják veszni parlagon; luxusnak tartom! Óriási befektetett energiákat mozgósítottak hozzá! Kár lenne veszni hagyni!

Ókovács Szilveszter ajánlja fel  lehetőségként több helyen egyszeri előadásra ezt a Fideliót: így a  szegedi, debreceni, pécsi, miskolci, győri színháznak (a Kolozsvári Magyar Opera se maradjon ki a sorból); azok közönsége is részesülhetne az  ének-zenei élményből, ha hozzájuk is eljut az opera koncertszerű változata. Akkor a pesti produkció közreműködőinek alkalmuk nyílna  további hat városban előadni Beethoven remekét. Mindenki jól járna!








A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.