Ezt játéknak szántam. Kezdem én - ABC sorrend
holgyek - E.Garanča, S.Hernandez, K.Kolonits, L.Monastyrska, M.Rebeka urak - I.Abdrazakov, P.Beczala, J.Camarena, P.Černoch,D,Jenis
Aki még szinpadon énekel.
Jelentkezni fogok, a mai Kimernya -és egyebek- "kissé" lefoglal/nak :-)
De mennyire, hogy! Ld. Játék/dec 22. :-)
A 2021-es Salzburgi Nyári Ünnepi Játékok meghírdetett programjában a legidősebb női és férfi közreműködő művész együttes életkora közelebb van a 190., mint a 180. évhez. Kik lehetnek Ők? | Christa Ludwig (mesterkurzust tart) és Herbert Bloomstedt (a Bécsieket vezényli) (4/3) |
Persze, hogy aktív! Még csak 93 éves. :)
Jol van, akor pontositsunk. Christa Ludwig aktiv enekesnek szamit?
Jol van, akkor allítsunk 10-es listát a jejenleg aktiv énekesekbol. Akár el is kezdheted.
Kedves Edmondom, nem égészen értek Veled egyutt. Miért nem lehet valaki kedvence akit soha élobe nem hallott ? Ki hallotta Callast éloben a legjobb éveiben? És mégis sokan szeretjuk. Ez nem volt probléma 2007-ben olyan neves Forumtársainknak mint például Parampampoli, Telramund, Cilike és sokan mások.
Köszönöm, elírtam, javítom: "pont Gyurkovics Mária jutott eszébe egyetlen magyarként".
Az a véleményem, hogy lehet ilyen listákat gyártani, de nem életszerűek. Nem lehet összehasonlítani csak lemezről hallott, de soha nem látott énekeseket azokkal, akiket legalább filmen, TV-ben, DVD-n, még inkább személyesen, "élőben" lát(t)unk. Senki nem él, aki pl. a nagy Carusót és alig van olyan, aki a két háború közti -egyik- aranykor sztárjainak tapsolhatott. Gigliről azt írja Várnai Péter, biztosan nem alaptalanul, hogy "mintha kissé mindig egy nápolyi dalt énekelt volna" és "alakításai színészileg jelentéktelenek voltak". Vajon kérne-e ma bárki is egy, a fentiekkel körülírható Kaufmannból? Még egy Callasnak is meg kéne újulnia, ha versenyre akarna kelni mondjuk a vele gyakran egybevetett Netrebkóval. De ha akadnak is még mondjuk 1950 előtti énekes sztárokat látók-hallók, 85-90+ életkorban aligha tudják a régieket objektív -vagy akár szubjektív!- szemmel-füllel összehasonlítani az újabbakkal, még kevésbé a maiakkal. Az utánuk következő, mondjuk 1950-80 közötti generáció már közelebb van hozzánk, ott már akadnak mai szemmel is vállalható színész-énekes nagyságok, nem kevesen. Az operai előadóművészet lényege azonban éppen az, hogy az új nemzedékek: rendezők, díszlet- és jelmeztervezők, világítástervezők egy nagyjából meglévő "nyersanyagban" = az állandó vagy csak kisebb mértékben cserélődő repertoárban az énekes szólistákat és a kórusokat a változó világ, változó ízlés, korszellem figyelembevételével állítsák színpadra, legjobb tudásuk szerint komplex színpadi teljesítményt és látványt (!) nyújtva a közönségnek. Továbbá, és ebben szokott a legnagyobb vita lenni, a színpadi alkotók gyakran és növekvő mértékben igyekeznek a darabokat értelmezni, esetenként átértelmezni, ami hozzá tartozik az operajátszáshoz (is), nem tegnap óta. Ebből a szempontból a zenekar szerepe hagyományosabb marad: a kottát nem rendezik meg vagy át, de időről-időre a kottát is "értelmezik" a karmesterek. A karmesterek, akik továbbra is irányítják az operai produkció zenei részét, ami azonban jó ideje, nagyjából az 50-es, 60-as évek óta és egyre inkább több mint pusztán éneklés és zenekari játék.
Visszatérve az alaptémához: értelmét legfeljebb annak látom, hogy 1-1, évszámokkal behatárolt időszak, mondjuk a húszas-harmincas, ötvenes-hatvanas évek vagy napjaink legnagyobbnak tartott neveiből állítsa ki-ki össze a saját szubjektív toplistáját.
Gyurkovics Mária művésznő hazánkfia - bocs, hazánk leánya - tehát valóban figyelemre méltó. De tudomásom szerint Montserrat Caballé is hölgy, vagyis női énekes! (abban a boldogabb korban még nem létezett a "nemváltás" - hála Istennek)
És nem csak a Tiédre.
Azért kiváncsi lennék a véleményedre.
Rigoletto idezojeles "forumtarsunk" arra ez egyetlen beirasra regisztralt, legalabbis ezen a neven. Ket enekest leszamitva nala lathatoan megallt az ido kb. 1960-ban. Erdekes meg, hogy Gyurkovics Maria jutott eszebe egyetlen noi enekeskent... Tanulsagos meg, hogy joval elottunk hajba kaptak akkori forumozok ilyesmiken is.
Szlovákok - Gruberová, Pop, Orgonášová, Kirilová, Kurucová.
Dvorský, Jenis, Kopčák. Kocán, Mikuláš.
Folytatnám magyar énekesekel ,ABC sorrend -
Holgyek - Kincses, Kolonits,Lukács, Marton, Tokody
Urak- Gregor, Ilosfalvy, Kelen, Melis, Polgár
Láttam Milnes-t Scarpiaként, Otellóként itthon, és Amonasro szerepében is (az Aida koncertszerű előadásán a BKK-ban), sőt ott voltam a Vígszinházban azon az operagálán (1994. december 6-án), melyen rajta kívül Nicolai Gjaurov, Jelena Obrazcova, Marton Éva és Peter Dvorsky is énekelt. Sherriill Milnes baritonja , élő színpadi alakításai, kisugárzása, sármja, máig emlékezetesek maradnak számomra; felejthetetlen élményekkel ajándékozott meg - gondolom sokakat, akik jelen voltak az említett budapesti vendég-fellépésein.
Tökéletesen tetszik emlékezni.
Mlnes az akkor elhunyt Carelli Gábor emlékére ajánlotta az előadást a függöny előtt. Hanggal is jól győzte, színészileg is jó volt.
Felejthetetlen az a mozdulata, amikor Toscára gondol és végigsimítja a nadrágja elejét...
Szerencsesen elcsiptem ot egy -azt hiszem- Tavaszi Fesztivalos Tosca-Scarpiara. Boven 60 folott is jol gyozte.
Az utolso toplistát Rigoletto forumtársunk kozolte 13 évvel ezelott, érdekes lenne folytatni. Ha lehet, kezdem én.
Holgyek - Callas, Nillson, Obrazcova, Freni, Gruberová
Urak - Bastianini, Corelli, Pavarotti, Gjaurov, P.Dvorský
Sherrill Milnes ma 86 éves!
A neten találtam egy három évvel ezelőtt oda feltett, érdekes cikket: a világhíres bariton-operaénekes - pontokba szedett - "önvallomását":
Sherrill Milnes is a ‘Florida Icon'
Operatic baritone, Palm Harbor; age 83
| 2/27/2018
[url]https://www.youtube.com/watch?v=8DDEA-3nWU8;Pappano's Classical Voices – Tenor[/url] [url]http://www.bbc.co.uk/programmes/b0615576;BBC[/url] Documentary 2015
[url]https://www.youtube.com/watch?v=eHfIkEIctnw;Pappano's Classical Voices - 1. Soprano[/url] BBC Documentary 2015
Jó napot Kívánok! Elnézést a késésért, de csak most regisztráltam... 1. Enrico Caruso 2. Leonard Warren 3. Jussi Björling 4. Ezio Pinza 5. Franco Corelli 6. Robert Merrill 7. Beniamino Gigli 8. Montserrat Caballé 9. Titta Ruffo 10. Gyurkovics Mária
Na és Bergonzi?
Caruso szoprán volt?
Pavarotti basszista? :-)
HOl nincsenek fent? A BBC listáján Corelli és Gedda is rajta vannak, a többiek meg nem tenorok. Vagy lemaradtam valamiről?
\"nekem\"-böl elég 1x is...
Azért a francia nagyoperákban nekem nem Domingo viszi el a pálmát.... Alagna hallgatása nekem _veled ellentétben- nekem örömet okoz;-))
Amit én olvastam azon Gedda a 9.sőt másik kedvencem Alfredo Kraus is szerepel.... Gedda és Pears egymás után- hát az angoloknak legyen mondva.........
Ahogyan csak az első oldalt végiglapoztam, kissé szomorúan vettem tudomásul. hogy nincsenek femt bizonyos énekesek, akik szerintem nagyon is jók voltak. Így: Franco Corelli Fjodor Saljapin Boris Christoff Nicolai Gedda Jesse Norman ...és még sokan mások. Most csak ennyi jutott eszembe hirtelen.
Egyetértek Szilgyóval, sőt, Domingo Wagner énekesként sem rossz. Igaz, a Windgassen utáni Wagner-mezőnyben nem kell(ett) túl nagy konkurenciával megküzdenie.
Szerintem Alagna hangja gyönyörű, különösen szeretem a francia operákban. Nekem nagy örömet okoz, hogy hallhatom. Nagyon bánom, hogy nem mentem el a pesti koncertjére, de remélem októberben Bécsben hallhatom, amikor Faustot fog énekelni. (a kedves feleségével...)
Domingonál sokoldalúbb, intelligensebb énekes nem sok van, és attól félek, nem is nagyon lesz. Nálam abszolút top 5-ös, mondjuk Wagneren kívül mindenben.
Nem is beszélve Corelliről, aki ugyancsak jobb Radames volt. Én vitatom Domingo első helyét, de a sorrend nem tűnt lényegesnek ahhoz képest, hogy jó néhány nagy énekes rá se fért a listára. Carrerasnak szerintem is rajta van (lett volna) a helye.
Igen, de ha hallgatása nem okoz örömet.
Alagna más, ő nem olyan nagy egyéniség, bár bevallom, most, hogy élőben láttam, jócskán felértékelődött a szememben. Egészen más mint hittem. Sokkal kedvesebb, szimpatikusabb és a hangja gyönyörű.
...dalénekesként (pl. Schubert) szerintem különösen kiváló,... ;-)
Én azon is csodálkozom (kicsit), hogy senki se vitatja Domingo első helyét. Én szeretem, de nem lehetne ráfogni, hogy tökéletesen énekelt volna. Hangilag, technikailag jópár nála jobb tenoristát tudnánk találni. Na most, hogy a személyiséget, az alakítások összes vetületét nézva hogy néz ki,az is más kérdés. (pl.szerintem Radamesnek pusztán vokális szempontból Giacomini sokkal jobb volt)
Kicsit furcsa, hogy Florez megelőzi Corellit... Carrerast is szívesen látnám a listán. Az én szubjektív listámon biztos a helye.
Egyébként szerintem nem olyan rossz ez a lista. Nagy részével egyet is értek. Bár azt fel nem foghatom, hogy Vickers miként előzhette meg 11 hellyel Windgassent.
Hát istenem. Angliából így néz ki. :-) Mosmá legalább tudjuk. Ebből a szempontból biztos érdekes ez a lista.
Ó, Peter Pears, végtelenül művelt és intelligens énekes volt, csak a hangját nem lehet a nemes hangok közé sorolni! Hangi kvalitásai bizony hagynak némi kivánnivalót! Előadás......