A május 2-én kapott Dvořák dal kapcsán akartam megjegyezni a következőt, csak időközben elfelejtettem. A cseh könnyűzene egykor nagyon népszerű énekese, Karel Gott is elénekelte. Saját maga konferálja be a művet. Figyeljük, hogyan ejti ki Dvořák nevét, mert mi nem tudjuk jól kiejteni. (R-et nem ejtenek, vagy talán csak nagyon nagyon gyenge R hangot a ř betű kiejtésekor.)
Ha már ismételt belepörgetés ellenére sem találtam meg szégyen-gyalázat a Schumann-darabot, noha ezúttal -ritka!- még a stílusára is ráismerni véltem, megjegyzem, hogy a bejátszás "foghíjas sőt, csalóka: Richter ezen a felvételen szimplán kihagyta az "In der Nacht" utáni és a két utolsó tétel előtti "Fabel" c. tételt, azaz a mű 5., 7. és 8. tételét hallottuk, a 6. nélkül. Ettől a játékidő is torzul/t, rövidül/t, ami a hétköznapi szűkösebb időkeretben számomra végzetesnek :-) bizonyult.
Hogy elismerést is mondjak: Ezen a héten eddig két kellemes, tüzes zenét kaptunk, jó technikai minőségben.
Én az 1984-es ősbemutató felvételéből vágtam ki az egyik kedvenc részt (az adagio-tételt.)
https://www.youtube.com/watch?v=lV8a7mM9jw0&t=1s
A Concerto Budapest szombat esti koncertje adta a tippet, de ugyanebben a felállásban már koncerten is volt szerencsém hallani a darabot, 2013-ban, a Müpában már ment, és én írtam is róla:
Elég hamar meglett a darab és beküldtem egy linket is, ezt. Kedves Daunerni, nem egy másik Christoph = Eschenbach vezényel a bejátszásban? Nálad von Dohnányi áll, mint karmester... Kremer kontra Kremer :-) itt is, ott is ő hegedül.
Nekem is eszembe jutott Schnittke ( még a brácsaversenyébe is belehallgattam), de én sem tudtam beazonosítani a föladvánnyal, igaz, én csak a szóbajöhető tételek elejét hallgattam meg (a III.tételt is!) és G.Kremer egy másik fölvételét kínálta a youtube.
Schnittkére tippeltem, meg is hallgattam ezt a szép hegedűversenyt, de nem ismertem rá benne a feladvány nagyon csúnyán, egész másként hangzó zenéjére.
Az Arvo Part művet én is megtaláltam, de az emelkedő skála az elején kizárta, hogy az legyen a megfejtés.
"Wordless a cappella". Nekem kicsit hasonló ez. (Kedves -dni-: bocs!) Mai jutalomfalatunk is "wordless", nem a cappella...
Gondoltam a tegnapi kérdésről, hogy esetleg Kodály mű is lehet. Sajnos nem találtam a web-en egyetlen olyan korrekt katalógust sem Kodály műveiről, ahol megtaláltam volna, hogy vannak-e egyáltalán "vocalise" kórusművei, és ha vannak, mik azok. Ezért kénytelen voltam passzolni. Szerintem a kérdésre valószínűleg csak az tudott helyesen válaszolni, aki már hallotta valahol és emlékezett is rá.
Előző beírásom "implicite" természetesen köszönet is, neked és-zéta-nak is :-)
Tökéletesen egyetértek. Daunerni, én is szívből köszönöm a játékbe fektetett rengeteg energiáját!
Az utóbbi 15 évben rengeteg zeneművel ismertettél meg bennünket, köszönjük szépen!!!
Talán nem vagyok egyedül a véleményemmel, ha azt írom: mi, játékosok pontosan ugyanígy vagyunk ezzel (én biztosan): újrarajzoljuk zenei ismereteinket, érdekes dolgokat fedezünk fel és gazdagabbak leszünk. Azt aztán már ki-ki maga dönti el, végig is hallgatja-e a bejátszott és fel- és megismert művet teljes egészében. (A Játékban szerzett ismeretek: dettó.)
Örülök, hogy nektek is tetszett ez a részlet. Az a helyzet, hogy pontosan emiatt érdemes csinálni ezt az egész játékot. Gyakran kerülnek elő olyan darabok és előadások, amik szinte újrarajzolják zenei ismereteimet. Máskor is volt már ilyen: nem jut eszembe semmi, tudok-e valami újat és érdekeset feladni, megnézem a névnapokat, különleges alkalmakat - és persze az évfordulókat. És aztán az egyiknél rátalálok valamire, amit korábban még soha nem hallottam.
Sokkal gazdagabb vagyok, mióta bevállaltam ezt a munkát...
A konkurencia dicséretével elég takarékos Rudolf Bing ezt írja, minden bizonnyal erről a produkcióról: "A Scalában egyszer meghallgattam Meyerbeer Hugenották operájának előadását, olyan szereposztásban, amit legfeljebb lekopírozni lehetett, de felülmúlni nem." Idézet vége. A bejátszás alatt olvasható lélegzetelállító névsor láttán igaza lehetett.
Én is a dicoseunpo-s librettót követtem ... és meg kellett állapítanom, hogy a leírt szöveg nem teljesen azonos az énekelttel. Ezzel együtt is össze lehetett rakni és a bejátszás YT-helye is meglett.
Ezt a kettőt találtam, de tegnap valami más is kijött, amit most nem látok. Egyszerűen annyit írtam be a keresőbe, hogy meyerbeer, gli ugonotti, libretto. Lehet, hogy célszerű átállítani a keresés nyelvét vagy országát Olaszországra? Ehhez nem értek, csak eszembe jutott.
http://www.dicoseunpo.it/M_files/Gli_ugonotti.pdf
https://www.unife.it/letterefilosofia/comunicazione/insegnamenti/drammaturgia_musicale_otto_novecento/materiali-didattico/materiali-a-a-2009-2010/copy_of_les-huguenots-1836/libretto-traduzione-italiana
Ez engem is érdekelne.
Tud-e esetleg valaki olyan webhelyet, ahol ingyenesen elérhető a Hugenották olasz nyelvű librettója?
Mit mondjak a mai zenei rejtvényről ... ezt a produkciót bizony megnézném, valami szédületesek.
Nem akarom elkiabálni, de rendeződni látszik a helyzet. A válszokat mindazonáltal eddig is megkaptam! Köszönöm...
Ha ez a szöveg olvasható, abból szerintem következik, hogy elment a válasz.
Megerősítem az előttem szóló észrevételét. Én is ezt tapasztaltam.
Nem tudni , elmennek-e a válaszok, mert beküldés után (mint pár perce a Játékban) egy hibajegyzék-féleség ("error") ugrik fel. Aztán már a szokásos szöveg olvasható a Momus-felületen: "Mai kérdésünkre Öntől már kaptunk választ!..." stb.
Kedves Barátaim!
Sajnos még mindig nincsenek rendben a dolgaink (látják is)
de kimernya feladat lesz! (Csak egy kicsit késni fogok...)
Kedves Barátaim!
A lap tetején megjelenő "ákombákomokat" megpróbálom hamar eltüntetni. A megoldások szerencsére rendben megérkeznek. Az áprilisi összesítést egy lementett adatbázison tudtam elvégezni, íme:
Edmond Dantes - 20 A sorsolás nyertese: Edmond Dantes! Gratulálok, és mindenkinek köszönöm a játékot! |
Ez nekem eddig soha nem jutott eszembe, most már tudom a te hozzászólásodból és Daunerni nekem írt válaszából is, hogy különböző hangolású hangszereken játszhatják a zenészek ugyanazokat a darabokat. Ez volt tehát nemrég a Handel triószonátánál is, legutóbb pedig a Vivaldi Concertónál. Engem azért is zavar ez a jelenség, mert sokszor a hangnem megállapítása segít a megfejtés gyorsabb megtalálásában. Olyankor azonban csődöt mond ez a módszer, ha pl. az én hangszeremen Asz (avagy Gisz) hangnak hallom, ami a művet előadó zenekar hangszerein A hang.
Kedves Daunerni! Bocsánatot kérek, különösen annak tudatában, hogy társadalmi munkában, fizetség nélkül vezeted ezt a megújult "kimernya" játékot. Ám én ilyen vagyok, ami a szívemen az a számon. Nem tehetek róla, de általában nagyon zavar, ha valamilyen zenét a megszokottól eltérően hallok. Ez nem jelenti azt, hogy ne ismerném el, és ne lennék hálás a tevékenységedért.
Őszintén szólva, kissé félve is írtam a hozzászólásomat, gondolván már közben, hogy talán helytelen ennyire kritikusnak lenni. Nagyon kérem, senki ne vegye rossz néven, ha ilyesmit írok, mert soha senkit nem akarok vele bántani. Csak nagyon kíváncsi vagyok, másoknak mi erről a véleménye, azért írok be olykor a fórumba.
Kedves -dni-, a megfejtésen kívül küldtem neked egy linket, ahol egy másik együttes játssza a darabot, azzal a megjegyzéssel, hogy ez utóbbi "máshogyan szól". Elsőre arról a felvételről fel sem ismertem a feladványt, csak amikor később ismét meghallgattam, már a bejátszott együttessel. A hangolás más a kettőnél? Off: nem 442 a ma leginkább alkalmazott hangolás?
Kedves Marco!
A dolog nem ilyen egyszerű! Vivaldi idejében még nem létezett a "normál zenei A", ráadásul az 1955-ben szabványosított 440 Hz-et is szeretik a muzsikusok rendszeresen megszegni, hiszen egy kevéssel magasabb hangolás fényesebbé, csengőbbé teszi a hangszerük hangját.
A régebbi zenetörténeti korokban ilyen szabvány még nem létezett, de a korabeli hangszerek alapján egyértelmű, hogy a barokk korban a hangolás mélyebb volt a mainál. Az, hogy egy zenekar "korhű" hangszereken játszik, azt is jelenti, hogy a korabeli A-ra, azaz 415 Hz-re hangolnak
Sajnos a mai feladvány zenéjénél megint nagyon nem tetszik, hogy elejétől végéig egy fél hanggal mélyebben szól a zene annál, ahogy a szerző megkomponálta. Emlékszem, volt már ilyen mostanában, azért fogalmaztam úgy, hogy megint. Akkor a fórumban nem, csak a daunerninek küldött válaszomban céloztam rá, hogy más hangnemben szólt, azt hiszem az ápr. 7-i Händel szonáta.
Bocsánatot kérek - elnéztem valamit...
(Cserébe kaptok egy nagyon-nagyon szépet!)
Kedves Daunerni! Légy szíves adjál fel nekünk ma is egy rejtvényzenét! A köz nevében köszönettel: Pósa.
Ντβορζακ = Dvořák
Σενμπεργκ = Schoenberg
Én erre 1 választ kaptam, ami 4x helyes volt: Bach, Händel, Donizetti, Fauré.
Akkor most egy kicsit nehezebbet kérdezek. Kik ők: Ντβορζακ, Σενμπεργκ? (Levettem a hangsúlyt, mivel nem tudom, hogy az kötelező kelléke-e az újgörög nyelvnek.)
Akinek már megvan a válasz a mai kérdés zenére és most unatkozik, meg tudja-e mondani, vajon kik a következő személyek: Μπαχ, Χαιντελ, Ντονιτσεττι, Φωρέ? Úgy nem ér a válasz, hogy beírjuk a megadott neveket a google (vagy más hasonló) keresőbe.
4500
4499
Az én fülemnek ugyanez a dallama a HWV 288 Hegedűverseny "Sonata á 5" c. mű 1.tételének, kicsit tempósabban.
Érdekesség: néhány hete az olimpiai és világbajnoki címet nyerő francia Papadakis-Cizeron jégtáncospár éppen a tegnapi Fauré-darab zongorakíséretes változatára adta elő programját, ami ide kattintva megtekinthető.
Kedves Barátaim!
Szinte feltűnés nélkül, de véget ért a március-hónap. Mindenkinek köszönöm a játékot, íme az eredmények:
Edmond Dantes - 23
gezakadocsa - 22
Pósa - 22
Gabor - 21
MarcoRosenthal - 21
maris - 19
tibka1 - 17
-nos - 14
Majorné - 12
Nagy Katalin - 11
vatatava - 10
Capriccio - 9
gl - 9
Heiner Lajos - 9
József Miklós - 6
LEEDA - 4
adamo - 3
Fidelio - 3
CallasForever - 2
Sorsoltunk is, külön gratulálunk a győztesnek, aki: "MarcoRosenthal"
Szerintem ez egy másik opera, a Bolygó Hollandi! Annak a nyitánya a Hindemith-féle feldolgozásban. Illetve mégsem az lehet, mert annyira nem fals ez a vidám zene. Akkor inkább passz.
Pedig olykor ott is be-becsúsz(hat)nak fúvós gikszerek ... és nem is szándékosan.
Az Aida-balettzenét még sosem hallottam ilyen zaklatottan előadni...:-)
Ejnye-bejnye, a záró akkord kicsit disszonáns, de így illik a mai naphoz!
Kieg.: tegnap a g-moll zgv. 3. tételét hallottuk, Allegro con fuoco :-) A mai pehelykönnyű feladványt máris köszönjük!
Igazad van - javítom!
A tegnapi Rossini-bejátszás szerintem 1984-es ...