Bejelentkezés Regisztráció

Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak


3043 Klára 2019-12-23 10:38:14 [Válasz erre: 3042 nizajemon 2019-12-23 08:58:13]

Mi idősebbek emlékszünk még arra a korra, amikor az öltöny- nyakkendő "kispolgári csökevénynek"számított, és kabarészámokban gúnyolták az ünnepélyesebb öltözeteket. Aztán volt pár év, amikor nem nevettek ki az Operaházban, ha egy bemutató előadásra valami ünnepélyesebbet vettünk fel. A mai fiatalság - tisztelet a kivételnek - az "azt veszek fel, ami nekem tetszik" szellemben nőtt fel, már az iskolai egyenruházat is a régmúlt homályába vész, sokuknak fogalmuk sincs a tudni illik, hogy mi illik rejtelmeiről. Sajnos, a hazai idegenvezetők sem állnak a helyzet magaslatán, néha olyan öltözetű látogatókat visznek be múzeumokba, templomokba, hogy az ember haja égnek áll. Ezek után miért nem mennének be a Müpába, vagy bármely másik színházba úgy, ahogy? És meg meri kocláztatni a jegyszedő, hogy nem engedi be?


3042 nizajemon 2019-12-23 08:58:13 [Válasz erre: 3041 IVA 2019-12-23 04:27:10]

Kár beengedni az ilyen ifjúságo..


3041 IVA 2019-12-23 04:27:10 [Válasz erre: 3038 telramund 2019-12-22 15:42:57]

Ezúttal minden tételben egyetértünk. Nyetrebko privát lénye kedvesnek, közvetlennek és szeretetre méltónak látszik, de öltözködése, ízlése visszataszító. Házyt sajnos csak pár alkalommal láttam civilben, operaházi, Erkel színházi, operettszínházi premiereken. Sosem okozott csalódást. (Abban az időben persze általában magasabb volt az öltözködési nívó a színházakban, mint ma.) A Házy-topicban közzétett értékes képek tanúsága szerint stúdiófelvételeken is igényesen jelent meg. (Többnyire mások is.)
OFF: Lehet, hogy a tegnapi este történelmi fordulatként vonul az Erkel Színház életébe. A Bohémélet előadása előtt fekete Adidas (vagy annak csíkjait utánzó) tréningnadrágban és fehér tornacipőben flangált egy lány az előcsarnokban.


3040 macskás 2019-12-22 17:53:04

3040


3039 márta 2019-12-22 17:37:50 [Válasz erre: 3037 Búbánat 2019-12-22 15:03:53]

Nem gyógyprogram! Kár, hogy Polenzani! Igaz, a másik kettőben Eyvazov lesz. 


3038 telramund 2019-12-22 15:42:57

Netrebko a civil életben is szereti a cifraságokat kütyüket a táskáin csizmáin.Sajnos nekem egy díváról az elegancia jut eszembe.Ott volt Házy Erzsébet ,aki legalább volt olyan szép,szerintem szebb ,mint Netrebko.Na Ő tudott elegáns lenni,megjelenni.Soha nem felejtem Ilosfalvy egyik itthoni előadásán a Lucián a nézőtéren megjelent és megállt a levegő a csodálatos látványtól és gyünyörű estélyi ruhájától.Micsoda Lucia előadás volt mellékesen Ágay Karola és Ilosfalvy.Akkor még nem hagytam ott az utolsó képet.


3037 Búbánat 2019-12-22 15:03:53

The Metropolitan Opera

GIACOMO PUCCINI

New Year’s Eve Gala Starring Anna Netrebko - december 31.

„In an unprecedented program to celebrate the new year, Anna Netrebko pulls out all the Puccini stops, starring as Mimì, Tosca, and Turandot in one gala evening. The star soprano will sing Act I of La Bohème, opposite tenor Matthew Polenzani, and Act I of Tosca and Act II of Turandot,”


3036 smaragd 2019-12-22 08:05:38 [Válasz erre: 3035 IVA 2019-12-22 07:27:41]

Így is lehet értelmezni, sajnos, ahogy írod. Mi nem ordít manapság? 

Minden viszonyítás kérdése. Feltűnnek-e ma a finom dolgok vagy már csak ordítani lehet?

Visszatérve a Tosca előadásra, a tiszta, keveretlen színek erőt sugároztak.


3035 IVA 2019-12-22 07:27:41 [Válasz erre: 3034 smaragd 2019-12-22 06:23:59]

A fehér, a piros, a fekete és a türkizkék színek szerintem nem tisztán ragyogva vonultak végig az operán, hanem közönségesen ordibáltak a színpadon.
A mi Operánkban a legszebb türkizt A bolygó hollandi Oláh Gusztáv tervezte díszletének fonójában, a györönyörű veranda-ablakkeret fehér mázolású csipkéje mögül láttam ragyogni. Majdnem fél évszázaddal ezelőtt (1970 márciusában), azóta ragyog bennem, de nem ordít.


3034 smaragd 2019-12-22 06:23:59

Áthozom „a jelenlegi Tosca-fórumba” Héterő fórumtársunk bejegyzését.

2581   Héterő • előzmény2580

 

2019-12-21 19:59:10

Valaha morogtam magamban, hogy micsoda cím ez a "Tosca", hiszen van keresztneve is a dívának, ráadásul milyen szép név: Floria...
Különös, hogy ezt a kérdést nem szokták feszegetni még a mindenttudók sem.

Sardou drámájából:
              MARIO:
C'est elle!... L'artiste est incomparable; mais la femme... Ah! la femme!...
Et cette créature exquise a été ramassée dans les champs, à l'état sauvage, gardant les chèvres. Les bénédictines de Vérone, qui l'avaient recueillie par charité, ne lui avaient guère appris qu'à lire et prier; mais elle est de celles qui ont vite fait de deviner ce qu'elles ignorent.

Ezt a gyönyörű teremtést a mezőről szedték föl, kis vadóc volt, kecskéket őrzött. A veronai bencések jótékonyságból vették magukhoz, másra nem, csak olvasásra és imádkozásra tanították;...

Cimarosa fedezte föl Tosca tehetségét. Magának a pápának kellett a támogatása, hogy végül énekesnő lehessen a kis Vadócból:
«Allez en liberté, ma fille, vous attendrirez tous les cœurs, comme le mien, vous ferez verser de douces larmes; et c'est encore une façon de prier Dieu.»

...és egy régi szótár.

...és egy új:
to•sco, to•sca [-schi -sche] vál I. mn toszkánai, toszkán

 

 

Fórum - Édes anyanyelvünk - avagy az új homokozó (Sesto, 2007-02-24 09:07:28)

 

 

   

Nem csoda, hogy többünket a bemutató óta még mindig foglakoztat ez az előadás.

Én az M5 közvetítését kifogástalannak találtam.

A fenti téma felvetésében is örömömet leltem, ugyanis eddig nem tudtam megfejteni a türkizkék szín jelentését – valószínűleg Toscana kék egét szimbolizálja  –, ennek hangsúlyozását. Talán lesz még szakavatott nyilatkozat, amelyben kitérnek Tosca ruháinak színére is, nem feltételezem, hogy a design átgondolatlanul alkalmazta ezeket.

A fehér, a piros, a fekete és a türkizkék színek tisztán ragyogva vonultak végig az operán, a drámai végig, ahol Tosca ruhája alján már sötét árnyalatban jelent meg egy színhatás.

Én is megnéztem most egy régi szótárban, van-e benne utalás a Tosca névre, a címre, ezt találtam:

toscanesimo  m toskanische Mundart

toscano  adv. toskanisch; m Toskaner m

tosco  m Gift n; - ad vergiftet

Italiano-Tedesco, LIBRAIRIE GARNIER FRĖRES, Paris 1932

(Elgondolkodtam ezen a tényen is: másra nem, csak olvasásra és imádkozásra tanították;...

Megbecsüljük-e jó dolgunkat, hogy tanulhatunk, tanulhattunk?)

YT / https://youtu.be/6uM72rCm1MA


3033 IVA 2019-12-22 04:40:20 [Válasz erre: 3028 lujza 2019-12-22 03:55:41]

Valóban, méghozzá a ruha árnyalatánál világosabb köpenyben. Legjobban azt szeretem, ha Tosca feketében érkezik az Angyalvárba, hiszen ha az ember nem akar feltűnni éjszaka egy város utcáin, minél sötétebbet vesz fel.


3032 IVA 2019-12-22 04:35:36 [Válasz erre: 3027 lujza 2019-12-22 02:53:53]

Köszönöm az egyetértést, kedves Lujza. Viszont az ékszerek felmarkolása a szövegben elkerülte a figyelmemet, azokért valóban haza kellett ugrania Toscának. A köpenyváltás jó ötlet, de a ruhacserétől már eltekintenék.


3031 IVA 2019-12-22 04:32:07 [Válasz erre: 3026 Edmond Dantes 2019-12-21 14:03:28]

„Néző és színház között a jegyárban megtestesülő szerződés nem tartalmaz olyan előírást, hogy optimális illúziót kapjon.” – Ez igaz. De az, hogy te ennyi hozzászólásban, ennyiszer említed Nyetrebko „kövérségét”, mondhatni, nem tudsz túllenni rajta, mégis azt igazolja, hogy az énekesnő is és te is jobban jártatok volna, ha Tosca jelmezei egyszerű, ám hagyományos szabászati, optikai trükkökkel, ügyesen becsapják a nézőt. Mert szemmel nézzük a primadonnát, nem mérleggel és nem centiméterrel.


3030 IVA 2019-12-22 04:24:32 [Válasz erre: 3023 telramund 2019-12-21 10:59:00]

Érthető, nem rajonghat mindenki valakinek a Toscájáért, de itt mégis akadnak ilyenek is. Én például sohasem szerettem hallani Michael Jacksont, nem hallok belőle semmit, ami  zene, viszont egyik legkedvesebb rokonom, aki 3 évvel Jackson halála után született, az ő számát dúdolja. Na, most mit csináljak vele?


3029 IVA 2019-12-22 04:17:53 [Válasz erre: 3022 Klára 2019-12-21 10:44:07]

Igaza van, persze. De mert nekem megvan a véleményem a rendezői színházról, az opera-műfajban pláne, meg a világról is, dolgomnak érzem, hogy erről is leírjam a véleményemet, Még ha ez a fórum nem a Scala vendégkönyve is.


3028 lujza 2019-12-22 03:55:41 [Válasz erre: 3027 lujza 2019-12-22 02:53:53]

Bocs, most láttam, hogy a köpeny tényleg rajta van! De az se olyan, ami komolyan vehető.


3027 lujza 2019-12-22 02:53:53

A Tosca jelmezeit illetően nagyon egyetértek IVA véleményével, mint ahogy a rendezés hiperaktív minősítésével is. Bár amit írok, csak feltevés, de valószínűleg Netrebko nagyon is beleszólhat a fellépéseivel kapcsolatban sok mindenbe, például a partnerei kiválasztásába is. Az eddigiek alapján szerintem bármilyen szép is ő, de az ízlése  nem valami kiváló, ezért felelhettek meg neki ezek a ruhák. És mivel a 3. felvonásban megemlíti, hogy magával hozta valamennyi ékszerét, logikus, hogy Scarpiától még hazarohant, és legalább egy köpenyt is magára teríthetett volna az útra. De mindezek csak részletkérdések. A lényeget illetően nagyon különféleképpen láttuk az ő Tosca alakítását.


3026 Edmond Dantes 2019-12-21 14:03:28 [Válasz erre: 3020 IVA 2019-12-21 02:44:09]

Bizonyos szerepekben, mondjon bárki bármit, nagyon is számít az énekes(nő) kora és alkata. Tosca szerepe kétségtelenül "megengedőbb" ilyen szempontból mint mondjuk Violettáé, Mimié és sorolhatnánk, hiszen érett, befutott művész már, díva ő = Tosca, a szerepe szerint. Igen, joga van ahhoz, hogy minél előnyösebben nézzen ki ... de nem kötelessége és ezek szerint nem óhajtott élni eme jogával. Mint írtam, ő már megteheti. A közönség pedig egy Tosca-előadásra fizetett be: néző és színház között a jegyárban megtestesülő szerződés nem tartalmaz olyan előírást, hogy optimális illúziót kapjon. Különben is: kinek mi jelenti az optimális illúziót? Biztos sokan voltak, akiknek pl. Anja Silja fedetlen keblei jelentették anno az optimális illúziót a Saloméban ... mások megbotránkoztak rajta. Ahogyan nekem is megfelelt Netrebko ruhája, ha -megengedem- elragadtatva én sem voltam tőle.


3025 Edmond Dantes 2019-12-21 13:47:52 [Válasz erre: 3022 Klára 2019-12-21 10:44:07]

Nekem Callas "a" díva, de meg kell jegyeznem -meglehetősen jól ismerem a könyvet-, hogy nem kegyvesztett lett Bingnél. Bing, aki csak Callast és Karajant tartja expressis verbis MET-es hivatali ideje két tökéletes művészének és Callast az egekig magasztalja, ám kendőzetlenül megírja, hogy eljutott egy bizonyos határig, sőt a díva azon túlra, ahová igazgatói felelőssége tudatában már nem követhette, mert veszélyeztette volna az évado(ka)t és a társulat morális állapotát-egyensúlyát, ha szolgaian eleget tesz Callas minden egyes óhajának. Bing szerint egyébként a szeszélyeit gyakran férje, Meneghini követelőzései táplálták és amikor az énekesnő végre megszabadult tőle, az ő viszonyuk is nagyjából rendeződött. "Élénk vitára" nem emlékszem Gobbival a Bing-könyvből, lehet, hogy volt vagy máshol olvasta ... pl. Gobbinál. Marton Éva művésznőnek szerintem nincs mit zokon vennie. Turandot szerepe már csak ilyen: a 2. felv.-ban egy lépcső tetején szokás megjelennie és így-úgy leérnie valamikor, hatalmas, uszályos ruhában és súlyos fejdísszel, bárki bárhol énekelje. Nem biztos, hogy csupán a jelmez (volt) mázsás súlyú az ő esetében :-) Ha már a rendezői színház ismét terítéken van és Turandot: eljöhet még az az idő, amikor a hercegnő nem a császári lépcső tetején jelenik meg, hanem a süllyesztőből bújik elő szerényen, reszketve ... körömcipőben, nadrágkosztümben, netán kerekesszékkel. Az lesz ám a jó móka! 


3024 Klára 2019-12-21 11:42:02 [Válasz erre: 3023 telramund 2019-12-21 10:59:00]

Privát!


3023 telramund 2019-12-21 10:59:00 [Válasz erre: 3021 IVA 2019-12-21 02:57:10]

Bocsánat ne vegye rossz néven,de nem feltétlen Önről van szó.Egy hete jómagam is néhány mondat erejéig foglalkoztam a kérdéssel.DE annyi számomra elég volt,mert ez a Tosca nem az én Toscám


3022 Klára 2019-12-21 10:44:07 [Válasz erre: 3020 IVA 2019-12-21 02:44:09]

Sajnos, a mai úgynevezett "rendezői színház"  -  egyébként gyakran rendezői terror - korában az énekeseknek egyre kevesebb beleszólásuk van a rendezés, színpadkép, jelmez ügyeibe! Érdeklődésemnél és lehetőségemnél fogva gyakran olvasom kedvenc énekeseim, karmestereim önéletírásait, illetve a net-en fellelhető interjúkat, riportokat. Nem ritkán említik meg - többnyire utólag, vagy a jelenre vonatkoztatva nagyon óvatosan - hogy milyen hamar kapja meg egy énekes/nő a nehezen kezelhető, raplis, hisztis, stb. megjegyzéseket és az ezt követő viszonylagos ellehetetlenülést. Callas annak idején kegyvesztett lett Rudolf Bingnél, mert nem vállalt két előadás között kevés szünettel általa hanggyilkosnak ítélt fellépést, és nem ő az egytlen, aki erre a sorsra jutott. Tito Gobbi egy Tosca előadás kapcsán keveredett élénk vitába szintén a MET nagyhatalmú urával egy rendezési koncepció miatt.

Haandel vol szíves belinkelni egy éppen Netrebkoval megjelent interjút (2998), ahol az énekesnő arról beszél, milyen kellemetlen, mikor a rendező olyan mozdulatokat kívánna meg éneklés közben, melyek énektechnikailag kivitelezhetetlenek. Marton Éva művésznő talán nem veszi zokon, ha rá hivatkozom. A Mennyei hang c. könyvben felsorol pár Turandot fellépést, ahol a leglehetetlenebb körülmények között - lépcsőn, létrán, stb. - kellett megjelennie, és énekelnie is, adott esteben mázsányi súlyú jelmezben. Ennek alapján elképzelhetőnek tartom, hogy sem Netrebkonak,sem a többi szereplőnek nem akaródzott vagy nem volt ildomos kifogást emelni a jelmezek ellen.


3021 IVA 2019-12-21 02:57:10 [Válasz erre: 3019 telramund 2019-12-20 19:35:59]

Hol látta leírva, hogy hozzászólásom kötelező olvasmány? Nem az.
Én is örülök korábbi Tosca-élményeimnek: a rádió jóvoltából többször hallhattam a kétségtelenül legnagyobb hatású és legélvezetesebb Callas-lemezek mellett Caniglia, Tebaldi, Milanov, Nilsson, Leontyne Price felvételeit. Hogy Leila Gencer milyen kiváló (és szép) énekesnő volt, arról sajnos csak az Internet korában lett fogalmam.
De itthoni színpadi élményeimet tekintve sem panaszkodhatom szegénységre. Horváth Eszter, Sass Sylvia első fellépései a szerepben, majd Julia Wiener, Maria Biesu, Marton Éva, Ghena Dimitrova vendégszereplései, később Sudlik Mária, Szendrényi Katalin, Pelle Erzsébet, utóbb Sümegi Eszter alakítása mind nagy élményeim közé tartoznak. Ez a topic viszont alapvetően Anna Nyetrebkóról szól, ahol az ő Scala-beli Toscája volt a téma, azt véleményeztem, mások ítéleteitől függetlenül.


3020 IVA 2019-12-21 02:44:09 [Válasz erre: 3018 Edmond Dantes 2019-12-20 10:36:13]

Engem nem érdekel Nyetrebko kora és alkata. De egy színpadi hősnek joga van ahhoz, hogy minél előnyösebben nézzen ki, a rendezőnek és jelmeztervezőjének, világosítójának pedig kötelessége ezt szolgálni, mert a nézőnek is joga van az optimális illúzióhoz: azért (is) fizet.


3019 telramund 2019-12-20 19:35:59

Kezd uncsi lenni a Netrebko és Tosca kapcsolat analizálása.Akinek tetszik örüljön,akinek meg vannak más nagyobb és sokkal jobb Tosca élményei azok meg annak orüljenek..Ahogy anno Callas mellett is más énekesnők labdába SEM RÚGHATTAK PEDIG,VOLTAK hasonló nagyságrendűeklpl L Gencer  jóval hosszabb karrierrel,igaz kevesebb  reklámmal és hírveréssel,Most is vannak !!Pedig úgy tűnik a világon csak két énekes létezik Anna Netrebko és Jonas Kaufmann.Na ez messze nincs így!


3018 Edmond Dantes 2019-12-20 10:36:13 [Válasz erre: 3017 IVA 2019-12-20 05:56:30]

Nagyjából-egészében egyetértek véleményeddel. Netrebko már elérte azt a művészi ÉS celeb-színvonalat valamint életkort és testtömeget, ami nem csupán Toscáját fogadtatja el, hanem minden más rezdülését. Aki váltása ellen emel szót, az vagy elfelejti mindezt vagy azt szeretné, hogy előbb-utóbb nevetség tárgyává váljék mint egyes kartársai, akik élemedett, kövér teltkarcsú kislányként/fiúcskaként tündökölnek naiva-szubrettként, amorózóként. (Többedszer írom: nem vagyok sem elvakult Netrebko- sem semmilyen "rajongó".) Én megengedőbb vagyok jelmezét illetően, éppen a fentiek miatt: a közönség elfogadja, tudomásul veszi, hogy évek számát és kilói számát tekintve is korosodik. Eszében sincs kötelet fonni színpadi öltözékéből, éppenséggel még élvezheti is, hogy ezekben a gúnyákban is imádják és nem akar se fiatalabbnak se karcsúbbnak látszani. "Ilyen vagyok, fogadjátok el", gondolhatja. Ha nem így lenne, talán lett volna szava és puvoárja egy jelmeztervező ellenében. És igen: énekeljen ha akar, Carment és Turandotot is, legalább lesz min sápitozni a bezzegelőknek,mindig-mindenen-fanyalgóknak, sápitozóknak, akik beskatulyáznak valakit valamibe és a skatulya biztonságából kiabálnak fűt-fát mindenre, mindenkire, ami más mint ami-aki valaki volt korábban. A rendezéssel (többedszer írom ezt is) sem volt semmi baj, nincs tökéletes rendezés, ha pedig lenne, akkor abba kötnének bele számosan, mert a tökéletesbe is bele lehet kötni, belekötnek. Meli a 3. felv.-ban felnőtt Netrebkóhoz, addig meg kevés volt, ez volt és maradt a véleményem és a tárgyilagosak véleménye, akik nem azt nézték, hogy hol, mikor máskor, másban "bezzeg" jobb/rosszabb volt. Salsi nekem is tetszett mint írtam, meghallgatnám valamelyik zsíros-intrikus Verdi-szerepben .. mások meg róla szedték le a keresztvizet. Ilyen a világ s benne mi.


3017 IVA 2019-12-20 05:56:30

Tosca – Teatro alla Scala – 2019. december 7.

A december 18-ra virradó éjszakán néztem meg a milánói évadnyitó Toscát, nagy örömömre. Fejhallgatóval, ami azért sem volt választás tárgya, mert nincsenek hangszóróim. E bevezető után is fogok még reflektálni vagy utalni a korábban elolvasott véleményekre.
Mindenekelőtt a Cherubino fórumozótárséra, mert a felvétel megtekintése után úgy éreztem, nem fogok megfelelő szavakat találni Anna Nyetrebko Tosca-alakítására. De Cherubino talált, és mert a jelzőket nem a védi a szerzői jog, máris átveszem tőle: fenséges! Nem mint fenséges megjelenésű és tartású díva, hanem mint fenséges zenei és színészi formátumú, fenségesen emberi, hiteles Tosca. Annak ellenére, hogy egészen másmilyen, mint az a nem kevés énekesnő, akiket sokszor láttam a szerepben, és nem is ő vált a Tosca-ideálommá, jelmezeit pedig még egy paródiában sem fogadnám el. Ha én ilyen rangú világsztár lennék (vagy csupán egy bármilyen operaház szopránja, aki el tudja énekelni a Toscát), ilyen jelmezeket nemhogy a tervező és a rendező arcába csapnék, de még kötelet is csavarnék belőlük, Á, nem azért, hogy felakasszák magukat, csupán a vélemény megfogalmazásaként, és üzenetként, hogy a honoráriumukat vissza kellene ám fizetniük. (Jelzem, hogy a jelmezek szapulásában itt csak szerkesztési szünetet tartok.)
Mielőtt Nyetrebko játékát és átlényegülését dicsérném, hangsúlyozni szeretnék egy jelenséget, amit senki sem vetett fel. Nyilván többen vagyunk, akik az Erkelben és az Operában sokszor ültünk jó, akár a legjobb helyeken, és akadnak, akik ezt drága külföldi színházakban is megtehették. Én nagyon szerettem a földszinti első sort, főleg addig, míg nem volt olyan messze a színpadtól, mint manapság. Az még egy természetes távolság a mások életének kukkolásához. Az énekes személyes aurájába lépni sosem vágytam, márpedig a jelenkori tv-közvetítések, -felvételek kamerái ezt teszik! A jó színész megtanulta és érzi, hogyan kell játszani (milyen geszusokat és sminket kell és lehet alkalmazni) stúdiószínpadon, nagyszínpadon, játékfimben, tv-stúdióban stb., ebben segíti a rendező is. Az élő közvetítésekben nehéz a helyzet, mert egyszerre kell megfelelni a színház sok pénzt fizető közönségének és a kamerának is. Úgy gondolom, ha operaközvetítést nézünk, engedékenyebbnek kell lennünk: az énekes a közönségnek játszik, és mi, akik hol totálképet látunk a színpadról, hol a premier plánnál is erősebb közelit, nem mindig leszünk az optimális hatás részesei, legfeljebb a játék tanúi. Szerintem ebben a kényes kettős játékban Anna Nyetrebko, aki nem színészkedik teátrális eszközökkel, viszont szenvedélyes és a szerep szenvedélyét érző és közvetítő színész, példásan helyt állt. Sosem láttam még ilyen őszintén megjelenni egy arcon azt a megvetést és undort, amelyet Scarpia iránt érez. Nyetrebko és a szintén jeles és mértéket tartó színésznek tűnő Francesco Meli (Mario), valamint Luca Salsi (Scarpia) játékában nem egyszer érhetjük tetten a nézőtérnek szóló mimikai gesztusokat, amelyeket a kamera leleplez. A képernyő előtt muszáj ezt megbocsátanunk.
Feltételezzük, hogy a nagyszabású díszlet a nézőtéren, ahol a közönség egyetlen térbeli aspetkusból figyeli a darabot, jobban szolgálja az illúziót, mint a felvételről. A monitoron hiperaktívnak és magamutogatónak tűnik (az ömleny-káprázatokat különösen öncélúnak találtam), a számos és sokat tudó kamera aktivitásával „továbbturbózva” díszletrevünek.
A rendezés kétségtelen „érdeme”, hogy nem csinált a darabból kellemetlen, erőszakosan átértelmezett produkciót, melynek divatját nálunk – csak Puccininál maradva – A nyugat lánya Erkel színházi felújítása reprezentálja. Akadnak tetszetős elemei, amelyekre kitérek még az énekeseknél, ám, akárcsak a díszlet, gyakran zabolátlan, mintha a nagy tér csábítaná fölösleges dolgok szerepeltetésére is. Tosca, aki fedetlen fővel jelenik meg a templomban (olasz nő Rómában!), üres kézzel érkezett, és üresen játszadozik a fehér rózsák ide-oda rendezgetésével (mígnem magával is visz egy szálat az oltárról). Az I. felvonást még szépen dekorálják az áttetsző, fehér kelmékbe (Tosca blúza, pompás függönyök) szerelmesedett tervezők apácái, de ténykedésük a Farnese-villa személyzetében már inkább öncélú apácashow. Amit nem hittem volna, ha nem látom: tetszett Scarpia megölésének és Tosca ezt követő jelenetének számomra újszerű megrendezése. Az előbbi szembesít bennüket azzal, hogy hányszor beértük Tosca egyetlen, olykor szinte gyengéd tőrbökésével, amely egy pillanat alatt leterítette a rendőrfőnök bárót. Nyetrebko játékában, a veréssel-fojtogatással megismételt szúrással minden eddiginél hihetőbben láthattuk a sorfordítónak ígérkező drámai jelenetet. Tosca „ravatalozó” jelenetének forgatókönyve mintha minden időkben és a világ minden táján hasonló lenne, és mivel szinte mindig nagyon kidolgozottan és szenzitíven játszó énekesnőkhöz volt szerencsém, élveztem is ezt a jelenetet a gyertyatartókkal, a kereszttel – sosem gondolva arra, hogy bármennyire derék dolog is egy hívő katolikus nőtől ilyen talpraesetten rögtönözni e rítust, nem biztos, hogy élete első gyilkossága perceiben ilyen artisztikus tragika. David Livermore dicséretére mondom: e magánszertartás játékidejét teljesen ki tudja tölteni, hogy Tosca csupán megrendül, egyszerre a halál iszonyatától és tettének ismeretlen súlyától. Ebben is nagynak bizonyult Nyetrebko!
Amit -ppp- ír arról, hogy Meli játéka szerint Mario egyetlen percig sem hisz menekülése rafinált tervében, én Nyetrebko arcán is tapasztaltam, talán még erősebben is. Tosca és Mario viszontlátásának jelenete és kettősük itt korántsem olyan boldogságmámor, mint amilyennek megszoktuk. Mintha ők is az olyan végső egymásra találásban hinnének, mint az Aida vagy az André Chénier hősei. A finálé állítólag eredeti zenei változata (bocsánat, drága Puccini!) egyelőre nem győzött meg, talán azért, mert a túlspilázottnak tűnő megrendezése sem.
Tehát a jelmezek… Fölöslegesen emelik el a cselekményt annak mégiscsak konkrét korából (1800 nyara). A szereplők jelmezei valami hamis időtlenséget akarnak jelezni – mert ez a divat! Ha az előadás erős, a zene meg persze hogy az, a néző ösztönösen érzi-tudja, hogy az egész játék szimbolikus: a történet, a helyzetek és az érzelmek általánosak, egyetemesek. Ennek túlmagyarázása a jelmezekkel valósággal sértő a néző számára. Sejthető, hogy Tosca öltözetének fekete-fehér-vérpiros színei valamit kódolni igyekeznek, remélhetőleg nem az 1871-ben egységessé vált Németország trikolórját. Nyetrebko ma is szép, hódító megjelenésű nő! A Tosca szövegében elhangzó fekete szemeket prezentálja (és használja), ám kilókat nem említ a libretto. Ugyanakkor elképszető, ahogy a szoknya-blúz (kiváló dolgozói kitüntetés átvételéhez illő blúz!) viselet hangsúlyozza a keresztmetszetét! Annál jobban csak a második felvonásbeli kutyaütő jelmez, mely ruha a járulékos sleppjével olyan hatást kölcsönöz, mintha a díva terhesség előrehaladott stádiumában lenne. Ehhez még olyan vad árnyalatú türkiz a színe, amelyet ugyanúgy levet a színpad, mint az iménti, nagyon idétlen piros pelerinét! A dísztelen ruha türkize csipőtől lefelé vöröses árnyalatba olvad, kettévágva az énekesnő termetét és megerősítve a keresztmetszetét, amelyre a kutya sem lenne kíváncsi. Ha ez a két kellemetlen szín is kódokat hordoz, azok szimbolikája olyan mélyen primitív, hogy le sem merem írni. Azt viszont értékelem, hogy a Farnese-palotából az Angyalvárba rohanó Tosca legalább nem vált ruhát.
Ám ne gondoljuk, hogy a jelmeztervező csak Nyetrebkóval akart kitolni. A még mindig jóképű Meli olyan jelmezt kapott, amelyen semmi sem érzékelteti a rendkívüli hőst: sem a vagyonos festőt, sem a lezser művészt, inkább egy szépen megnyírt kishivatalnokot, akinek egyetlen gallérja a mosásban van; így gondosan begombolt mellényében kedvezőtlen arányt mutat a váll szélessége a törzshöz képest. Scarpia jelmeze sem vállalkozik a jellem hangsúlyozására.
Tosca vonzerejét elsősorban Nyetrebko hangjának, éneklésének és személyiségének szépsége hitelesíti. Sötét vagy sötétített szoprán, mindegy, engem most az boldogított, hogy nem olyan vaskosan sötét, mint A trubadúr legutóbbi Leonórájáé volt, és nem olyan vastagra sötétített, mint az oroszországi Manon Lescaut-é, amely azt sugallta, hogy Nyetrebko egyenesen Carmen szólamában fog kikötni, Toscát átugorva. Azt hiszem, évek óta tartó hangváltozását éppen szerencsés állapotban keresztezte a Tosca. Kár lenne, ha nem örökítené meg lemezfelvétel is pályájának ezt az állomását, szólam és énekes a XX. századi nagyokéhoz csatlakozó találkozását. Akár Riccardo Chailly vezényletével, noha az első felvonásban igen modorosnak találtam az énekesek állóképességét fitogtató, lassú tempót.
Meli Cavaradossijának dicséretét meghagyom azoknak, akiket nem zavar, ha egy hősi tenorszerep lírai pianóit csak vékony hártya választja el a falsetto-énekléstől. Salsi Scarpiájától viszont el voltam ragadtatva, mint mondtam már, játékától is.


3016 telramund 2019-12-19 19:21:12 [Válasz erre: 3015 Klára 2019-12-19 18:17:14]

A Scala közömsége legalánbb hallhatott egy jó Toscát Saioa Hernández személyében!


3015 Klára 2019-12-19 18:17:14 [Válasz erre: 3014 Edmond Dantes 2019-12-19 16:25:40]

Csak nem az elolvasott kritikák betegítették meg szegényt? Vagy előre tudta, hogy le fogja mondani a MET miatt?


3014 Edmond Dantes 2019-12-19 16:25:40 [Válasz erre: 3013 Haandel 2019-12-19 15:44:26]

Megesik a legjobb családokban is ... a beugró művésznőt úgyis dicsérték már itt a szerepben.


3013 Haandel 2019-12-19 15:44:26

Sick list: La Scala loses Netrebko


3012 AndersWasRight 2019-12-18 21:35:27 [Válasz erre: 3009 Klára 2019-12-17 16:42:33]

Nekem Leonóra di Vargasként sem igazán működött. A kritikusok ájuldoztak, én meg azon imádkoztam a közvetítés alatt, érjünk már el a Carlos/Alvaro duettekhez végre. Miközben a másik Leonórát kimondottan jól oldja meg, mind az amúgy harmatgyenge salzburgi előadásban, mind a Metesben. 

 

Meli halálra untat. Már annyiszor volt hozzá szerencsétlenségem Gabrieleként (mindenhol őt kérik fel, talán mert a legtöbb tenor nem vesztegeti rá az idejét), és kétszer Manricóként is, hogy próbálom kerülni. 


3011 IVA 2019-12-18 07:28:45 [Válasz erre: 2960 Búbánat 2019-12-08 15:53:00]

Én is az Erkelbe várom, de sajnos a Müpába ígérik.


3010 Klára 2019-12-17 16:59:20

Ha valakit még érdekel!

https://www.youtube.com/watch?v=5Z051WVabGM


3009 Klára 2019-12-17 16:42:33 [Válasz erre: 3005 lujza 2019-12-17 00:55:53]

Netrebkonak be kellene tartania azt, amit az interjúban mondott: ha a próbák során kiderül, hogy hiba volt a szerepet elvállalni, az előadást meg kell tartani, majd a szerepet törölni a repertoárból! Ha az Echo Klassic 2016 gálán általa előadott "In quesa reggia" áriát kritikus szemmel-füllel meghallgatná, rájönne, hogy ezt talán inkább nem kellene! Az a baj, hogy a kritika, önkritika hiánya és a szerep-éhség okán nem válogat, neki mindent el kell énekelnie, amiben mésok felléptek, sikert arattak. Számomra Toscaként sem volt meggyőző, szépen énekelt, de nem volt Tosca. Valamikor kedveltem őt, és szívesen néztem-hallgattam a felvételeit, de ez már a múlt.

Eyvazovról inkább semmit. Kétségtelenől van hangja és az első nemzetközi szereplés óta sokat fejlődött. De belegindolt már valaki, hol tartana, ha nem az "isteni Anna" férje lenne, hanem csak egyszerűen Mr Eyvazov?


3008 telramund 2019-12-17 12:06:31 [Válasz erre: 3005 lujza 2019-12-17 00:55:53]

Na már csak Thais hiányozna.Normával sem tudott azonosulni és a Faust Margitjával sem!Nem véletlenBár ezt senkit sem érdekel én sem tudok azonosulni a drámai szoprán szerepekben nyújtott szerepléseivel(Macbeth Aida Tosca Végzet Leonóra)


3007 telramund 2019-12-17 11:26:27 [Válasz erre: 3006 otello 2019-12-17 10:40:35]

 A Turandotban már más jelentős énekesnőnek is belerokkant a hangja,.Netrebkonak nem a magas hangokkal lesz baja a második felvonásban ,hanem a 3 felvonást fogja  eltolni,mert oda nincs meg sem a hangereje ,sem a technikája és a hátulról szóló hangjai meg rondák és erőltetettekA róla SZÓLÓ HOSSZÚ KRITIKA KIHAGYJA,HOGY ézelmileg előadásmódja semmit sem fejlődik.Tanulhatna ilyen téren nem mástól mint partnerétől Melitől,de írhatnék más tenort is!


3006 otello 2019-12-17 10:40:35 [Válasz erre: 3005 lujza 2019-12-17 00:55:53]

Sőt, tegnap jelentette be a MET, hogy Netrebko egy következő szezonban ott is Turandot lesz!


3005 lujza 2019-12-17 00:55:53

Ppp kritikája a Toscáról nagyon érdekes, akkor is, ha nem mindenben értek vele egyet. De az nagyon igaz, hogy nem mindegy, hogyan hallgatjuk az előadást.

A Netrebkonak szóló tanács sajnos nagyon elkésett: január-februárban háromszor énekel Turandotot a férjével Münchenben, egy borzalmas rendezésben, számomra ismeretlen karmesterrel, csillagászati árak mellett. Szinte telt ház van, de aki siet, a februári előadásra még elcsíphet néhány háromszázvalahány eurós jegyet! :))

A belinkelt interjú alapján úgy tűnik, nincsenek gátlásaik a szerepválasztást illetően. Igaz, Netrebko legalább nem vállalja Thais-t, mert nem tudja magát beleélni a szerepbe, de Salomét akar énekelni; Eyvazov pedig Otellóról és Trisztánról beszél.


3004 Klára 2019-12-16 18:35:54 [Válasz erre: 3003 telramund 2019-12-16 16:29:12]

Errare humanum est! (Seneca)  Mondták a régiek. 2018. október első napjaiban - bocs, nem tudom dátum szerint hányadika volt -  a Nyugat lánya bemutatóján Eyvazov énekelt, Kaufmann csak 17.-től vette át.

A Tosca egy szilveszteri program része lett volna, azt mondta le és valóban Grigolo énekelt helyette. Szegény, akkor még nem érte őt a metoo vád, és szabad volt fellépnie.


3003 telramund 2019-12-16 16:29:12 [Válasz erre: 3002 Klára 2019-12-16 12:21:56]

Emlékeim szerint az a tTosca volt és Grigolo énekelt helyette.A nNyugat lányát megcsinálta


3002 Klára 2019-12-16 12:21:56 [Válasz erre: 2998 Haandel 2019-12-14 17:57:09]

Pár éve olvastam Elina Garanca: Wirklich wichtig sind die Schuhe c. önéletirását, melyben szintén a hathetes próbaidőszak ellen ágált.  Valahogy úgy fogalmazott, hogy van a világon kp. 50 "topénekes", akik szerepeiket sokszor sok helyen énekelték, éneklik és egész egyszerűen nem fér bele az idejükbe ez a hat hét (pláne, hogy ezt sok helyen nem is fizetik meg.) Véleménye szerint, ha egy rendezőnek hetek kellenek ahhoz, hogy az érintett közremúködőkkel, énekesekkel megértesse és elfogadtassa koncepcióját, hogyan várhatja el, hogy a közönség a néhány órás előadás alatt, vagy egy felvonás, egy jelenet sokkal rövidebb ideje alatt megértse a szituációt? Több évtizedes operalátogatói múltam és a modern idők tapasztalatai alapján bátran ki merem jelenteni, igaza van, ahogyan Annának is! Különösen a színházi vagy a filmvilágból érkezett rendezők esetén, akiknek nem sok fogalmuk van arról, hogy egy zenekari vagy énekesi produkció milyen követelményekkel jár, és mit jelent adott esetben a  "fordulj oldalra vagy menj arrébb 20 centivel" elvárás egy ária kellős közepén. Ezt egy interjúban Anja Harteros is felpanaszolta. Kaufmanntól nem hallottam, olvastam hasolnó megnyilatkozást, de a Nyugat lánya MET-beli premierjét emlékezetem szerint szintén a hathetes próbaidőszak miatt nem vállalta.

 


3001 Klára 2019-12-16 11:39:45 [Válasz erre: 2996 Héterő 2019-12-14 11:24:06]

"Szemfüles Klára" mint koránkelő és - sokak szerint - ráérő nyugdíjas figyelemmel tudja kísérni a friss termést, így néha rátalál érdekes dolgokra. Azt is megtanultam, hogy rapid le kell tölteni, max. másnap törölhető, ha nem érdekes. Sajnos, az egyes művészek és színházak menedzsmentje is leskelődik és szintén rapid intézkedik a megszüntetés érdekében.


3000 macskás 2019-12-16 09:49:19 [Válasz erre: 2999 macskás 2019-12-16 09:49:03]

3000


2999 macskás 2019-12-16 09:49:03

2998 Haandel 2019-12-14 17:57:09

Anna Netrebko und ihr Ehemann im Interview
"Keine Lust mehr auf sechs Wochen Proben"

(Der Tagesspiegel)


2997 Edmond Dantes 2019-12-14 17:04:20

Egyetlen napig a teljes eloadas fent volt YT-on, gyorsan szetkuldtem par ismerosomnek a linket; masnapra eltunt.


2996 Héterő 2019-12-14 11:24:06

A két kis részlet (és a befogadó megosztó is) garantáltan vírusmentes. Érdemes letölteni a megtekintéshez, akkor nem akadozik a lejátszás még lassú internet-kapcsolatnál sem; a méret mindössze néhányszor 10 MB, így a régebbi gépeken sem foglal említésre érdemes tárhelyet.

Az ilyen kívánatos felvétel nem sokáig marad fönn a csövön, szemfüles Kláránknak köszönhetően én még éppen el tudtam kapni... Bár a kép és a hang minősége nem az igazi (az összenyomás miatt), de jó támpontot ad elmélkedéseinkhez.


2995 Klára 2019-12-14 09:47:34 [Válasz erre: 2994 Edmond Dantes 2019-12-14 09:23:18]

Engem a saját víruspajzsom ledobott, mert veszélyesnek találta tehát nem tudtam belekukkantani, pedig szivesen megnéztem volna újra. (az általam eredetileg megadott elérhetőségen  már nincs fent.) Csak azért írtam, hogy legyetek óvatosak!

 

 


2994 Edmond Dantes 2019-12-14 09:23:18

A belinkelt felvétel hol elindul, hol nem, most éppen elindul és a Levéláriát sugározza, de mindegy is. Láttuk az előadást és az egy egyszeri megismételhetetlen alkalom, élmény volt. Kinek nagyobb, kinek kisebb. Ahogy egy fórumtársunknak fogalmaztam privátban, de ezennel megosztom 1/1:  "nekem tetszett a nő úgy, ahogy volt, hibáival együtt. Vérmérséklet kérdése, ki mit lát szálkának vagy gerendának például egy énekes hangjában vagy alakításában. Én is észrevettem, hogy elég lárvaarccal énekelt elég sokat ... na és? Callas, az abszolút Tosca is másképp csinálná ma mint 60 éve."

Nincs abszolúte tökéletes teljesítmény, ha pedig lenne, azt pláne sokan lehúznák, "csakazértis".






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.