Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


63946 Heiner Lajos 2022-12-04 13:06:46 [Válasz erre: 63945 Klára 2022-12-04 12:42:36]

A rengeteg bajt orvoslandó jól jönne egy Csontkovács.


63945 Klára 2022-12-04 12:42:36 [Válasz erre: 63942 takatsa 2022-12-03 23:51:04]

Ettől az érdekes beszámolótól kedvet kaptam, és végiglapoztam a decemberi Bohémélet-előadások jegyvásárlási lehetőségeit. Egyetlen estére sincs jegy, az állóhely pedig számomra sajnos nem opció. Januárban a Bohémélet már nem  szerepel a programon. Lehet, hogy letelt a blokkrendszer által beütemezett 7-8 vagy ki tudja, hány darab előadás? Korábban volt már szó ebben a fórumban ennek az árnyoldalairól! Volt olyan eset, hogy az utolsó egy vagy két betervezett előadást lemondták a csekély érdeklődés miatt. Tehát valaki vagy belefér - időben, pénzben, stb - a keretbe, vagy várhat a következő sorozatig. Vagyis ki tudja, meddig? Ha pedig az x+1-dik előadásra történetesen nincs már igény, mert a számításba jöhető nézőszám véges, akkor lemondják az utolsó előadást! Lehet, hogy ez is oka a sokat emlegetett "érdeklődéshiánynak?"

Ami az utolsó bekezdésben leírtakat illeti, az szerintem botrányos! Ha vannak tabletek, amik a hőn várt külföldi nézők számára is élvezhetővé teszik  az előadásokat, akkor azok működjenek! Nyilván nem fillérekbe került a beépítésük, a szükséges infrastruktúra kialakításával együtt, tehát tegyék lehetővé a használatot! Vagy a kiépítés során elmaradt valami? Ez kisértetiesen emlékeztet arra, mikor a megnyitás előtti utolsó napokbn derült ki, hogy a 3. emelet közép- és oldalülés első soraiban található székek alkalmatlanok arra, hogy abban felnőtt emberek ülni tudjanak. Ezért kaptunk sokan udvarias levelet, melyben értesítettek, hogy az az ülőhely, ahova az előre megváltott jegy szól, alkalmatlan, és másikat ajánlanak helyette?


63944 Edmond Dantes 2022-12-04 12:31:38 [Válasz erre: 63943 joska141 2022-12-04 11:09:50]

Az, hogy a magyar színpadi szcéna elszabadult  hajóágyúját, Vidnyánszkyt leszámítva leginkább beágyazódott, a NER-hez leginkább bekötött aktorának pályázatát sikertelennek minősítették, jelzi: a kegyvesztés megkezdődött vagy már megtörtént. Már az figyelemreméltó és a főig. számára megalázó döntés volt, hogy MÁO felújítását a célegyenest megelőzően kivették a kezéből és egy e téren inkompetens személy, a NER-be más vonalon szintén bebetonozott Baán László fennhatósága alá helyezték. Ha végül mégis Ókovács Szilveszter maradna a Ház élén, az kisebbfajta csoda lenne, ami akár meeg is megtörténhet és ami azt jelentené, hogy mások még alkalmatlanabbak vagy rövidebb a nyelvük  NER-beágyazottságuk nem elég meggyőző, ami viszont nehezen elképzelhető. Utóbbi nélkül ugyanis fölösleges pályázni.


63943 joska141 2022-12-04 11:09:50 [Válasz erre: 63939 serse 2022-12-03 17:25:23]

További hírek, még mindig Ókovács Szilveszterről:

https://fuggetlenhirek.info/2022/12/04/megtorlas-csunyan-rafazott-a-kormanyvaltassal-viccelodo-okovacs-szilveszter/

Ókovács Szilveszter március 12-én, az Ybl-palota újranyitásakor azzal viccelődött Orbán Viktor jelenlétében, hogy

“tizenkét év sok idő, azután mindenkinek mennie kell”.

Főigazgató úr – az alább olvasottak szerint – megértette az idők szavát és:

https://index.hu/kultur/2022/12/01/okovacs-szilveszter-magyar-allami-operahaz-foigazgatoi-palyazat-eredmenytelen/

A cikkben az új pályázatról a következőket nyilatkozta:

„Mindenképp indulni fogok a következő pályázaton is. Áttekintem a pályázati anyagomat, és azt a kért új szempontok alapján kiegészítem. A megkezdett munkát folytatni szeretném a következő öt évben a csapatommal együtt.”


63942 takatsa 2022-12-03 23:51:04

Nem is tudom, hogy hányszor láttam már a Bohéméletet, ez volt az egyik karácsony táji fix programunk évről-évre. Most kimaradt néhány év, így örömmel vettem jegyet a ma esti előadásra, és még tegnap este is megnéztem az opera honlapját, de megkönnyebbülve láttam, hogy nincs változás, a László Boldizsár-Pasztircsák Polina páros fog énekelni. Aztán az első akkordok után jött a hidegzuhany, amikor Boncsér Gergelyt megláttam a színpadon, ez nem lehet igaz, pedig megfogadtam, hogy soha-soha többet, és most vétlen áldozatként újra beleütköztem. Meg kell mondanom, hogy - meglepő módon - viszonylag tisztán énekelt, már ha éneklésnek lehet egyáltalán nevezni a produkcióját. Feleségem lakonikusan csak annyit súgott a fülembe, hogy Hangjanix, de ennél szomorúbb volt a helyzet, mert valami maradék, bántó hang azért kijött a gégéjén, még szerencse, hogy a zenekar csaknem mindig elnyomta. Aztán persze még ott volt nehezítő körülménynek Sáfár Orsolya is, de nem és nem, nem erről akarok írni. Hanem arról a csodálatos díszletről, amit valószínűleg restaurálhattak, mert ebben a pazar, új technikát felvonultató világításban, valami földöntúli, csodálatos látványt nyújtott. És persze a jelmezek is és a rendezés, ennyire színpompás - emlékeim szerint - sohasem volt a második felvonás, és persze a harmadik felvonás díszlete, mint régen is, mindent visz. Ezt látni kell mindenkinek, hogy milyen csodálatos is lehet egy "igazi opera". A többi énekes nagyon jó volt, nagyon tetszett Marcello szerepében Sándor Csaba, és Bretz Gábor is nagyon szépen énekelte a "kabát" áriát. És persze Pasztircsák Polina, én nagy rajongója vagyok, de a mai előadása egészen döbbenetes volt. A hangja az elmúlt évek során - talán ez a legjobb szó rá: kiteljesedett. Ez az egyedi szépségű meleg hang, ha kell betölti az egész teret, pianója pedig, mint egy pillangó szárnyának rebbenése. Hallottam én már Polinát, Mimit énekelni, de a ma esti produkciója felülmúlhatatlan volt, örök élmény. Bárcsak többet láthatnánk-hallhatnánk őt, és más, "igazi" énekeseket, akkor róluk tudnánk beszélgetni, és nem a főigazgatóról, vagy a politikáról. Puccini ezen az estén győzedelmeskedett, még Kesselyák Gergely is tőle szokatlan érzékenységgel vezényelt, és a zenekar szólt is, sok helyen szépségesen.

Ez egy igazi, békebeli Bohémélet volt, menjetek, nézzétek meg,  mindenkinek jó szívvel ajánlom, mert mindnyájunkra ránkfér egy kis szépség-melegség, ezekben a cudar időkben.

Csak egy megjegyzés, hátha valaki illetékes is elolvassa. Telt ház volt, rengeteg külföldivel. Előttünk is, a III. em, balközép harmadik sorában egy külföldi házaspár ült, egy súlyosan mozgássérült nagy gyermekkel. Az előadás a színpad feletti kijelzőn csak magyarul volt feliratozva. Az első felvonás pici szünetében mutatom a külföldi házaspárnak a karfába rejtett tableteket (amelyeket senki sem vesz észre, mert sehol sem hívják fel rájuk a figyelmet), Nagyon hálásak, kézbeveszik, de bekapcsolni a három közül egyet sem lehet. A második felvonás utáni szünetben a teremfelügyelő fiúnak jelzem a problémát. Csak legyint lemondóan, "már több, mint a fele rossz, és nem javítják meg" - válaszol. De akkor miért nincs legalább az angol feliratozás, ami már évek óta zökkenőmentesen megy? - kérdem. "Hát azért, mert fölösleges, mindenkinek rendelkezésre áll a háromnyelvű tablet" - hangzik a válasz. Jól van ez így? Nem lehetne tenni valamit?


63941 Búbánat 2022-12-03 22:24:57 [Válasz erre: 63940 Edmond Dantes 2022-12-03 22:00:41]

Ezekre a darabokra (63938. sorszám alatt soroltam fel) régen volt közönségigény, többségük több éven át a repertoáron volt; én szívesen venném ha újra játszaná, felújítaná vagy új rendezésben színpadra állítaná az Opera.  A lombardokra van jegyem a Müpába, de vissza kellene azt is hozni a Dalszínházba.  Ami pedig kis érdeklődésre számíthat - írtam is -, meg kell ismertetni a közönséggel, ha nem ismeri de szeretné megismerni - akár néhány előadás erejéig, akár koncertszerűen előadva. Vonzó kiállításban, vonzó előadókkal, vonzhatja oda a közönséget. Ha eddig nem ismerte, akkor meg kell ismertetni velük. A gyöngyhalászokra is értem.  Az a baj, hogy mára a műfaj csak igen kis - visszajáró - közönségréteget feltételez; az igen népszerű darabok mégis háttérbe szorulnak, "pihentetik" éveken át... Én a  saját vágyamat vetítettem ki a felsorolt címekkel, amiknek örülnék ha  újból bemutatnák az Operában ilyen-olyan formában, gyakorisággal. 

A széles közönségréteg persze vagy nem ismeri vagy nem hallott róluk; a Brankovics György, az István király nemcsak az Operában ment sikerrel, de a szegedi szabadtéren illetve a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon is. A Stiffelio ment már koncertszerűen az Eiffel Műhelyházban is, értékes opera, jobban szeretem a Nabuccónál, Ernaninál vagy a Lombardoknál is...  Járjanak az  ínyencek kedvében is, de  megtartva azokat, akik csak a közismert, népszerű operákra hajlandók jegyet váltani.  (Az énekeseinket nem lehet "lecserélni", rájuk is gondolni kell az újdonság kitűzésekor...) A repertoárnak viszont cserélődnie kell: ki-ki találja meg azt, amire régóta vágyik..  A vágy nem azonos azzal, hogy tudom,  mindig probléma az "eladhatóság" és a finanszírozás megléte-nem léte - korrelációja.  A szempontok mérlegelésével, mindenképpen szükségét látom az előzőekben felsorolt  "halódó" operacímek többségének "reaktiválását". Ajánlásom nem Neked szólt, hanem az OPERA mindenkori vezetőségét célozza.


63940 Edmond Dantes 2022-12-03 22:00:41 [Válasz erre: 63938 Búbánat 2022-12-03 16:07:50]

Ugye csak viccelsz? Ez pusztán egy lexikális felsorolás, aminek legalább a fele mögött nincsen jelentős, de többnél még minimális közönségigény sem. Nem gondolhatod komolyan, hogy pl. a Brankovics György, az István király, a Cár és ács  vagy a Stiffelio akár egyetlen előadásra is megtöltené a Házat?! Ahogyan a két cseh opera vagy A gyöngyhalászok  és továbbiak sem. De ha bíztatod a főigazgatót, a végén még előveszi ezeket is a több tucat 1-2 előadást úgy-ahogy megért többi után...Aztán jóformán vannak a listádon nem túl régen játszott darabok. Nem lehet mindent mindig műsoron tartani, főleg, amióta egy játszóhely van. A lombardokat megnézheted tavasszal a Müpában. Ott majd kiderül, akkora tolongás lesz-e a nem is drága jegyekért.


63939 serse 2022-12-03 17:25:23 [Válasz erre: 63934 tiren 2022-12-03 01:48:45]

Az a baj, hogy a viszonylag elofgadható rendezésben, jó szereposztással megvalósított előadásokat is hol láthattuk, hol meg nem. Nem értem, hogy pl. az André Cheniert a sikeres nyári széria után miért kellett levenni, hogy a Lucia miért nem ment folyamatosan s most miért egy szereposztással, Miklósával kellett újrajátszani, hogy a Bánk bánt miért nem lehet a jelenleg leginkább ideális szereposztásban játszani, hogy mi értelme van egy-két évadra elővenni tömegével ritkaságokat, raadásul sokszor rossz rendezésekben - nem, nem a modern rendezésekkel lett volna a bajom, hanem a rossz rendezésekkel van baj - miközben meg alapműveket évekig nem játszanak. Azt sem értem, hogy a sokszínűség jegyében miért nem lehetett klasszikus, hagyományos rendezéseket is megrendelni olykor-olykor. És igaz: a kevesebb több lett volna.

Tényleg ment az ötlettűzijáték igazi koncepció és felelős, átgondolt műsorpolitika nélkül. A szereposztási logikátlanságokról meg ne is beszéljünk. Hiába védik Szilvesztert a Ház iránta lojális tagjai - akár még énekkari tagok is. A tények, azok tények. Ha minden rendben lenne, akkor itt se lehetne támadni annyi mindennel Ókovácsot. Persze ő olyan, mint általában minden Fideszes vezető: lekezelő, pökkhendi és autokratikus. 


63938 Búbánat 2022-12-03 16:07:50 [Válasz erre: 63934 tiren 2022-12-03 01:48:45]

Hiányzanak a repertoárból - régről -  például: 

az Anyegin, Pikk Dáma, Igor herceg, Sámson és Delila (Saint-Saëns), Norma, A kegyencnő, Boleyn Anna, Szerelmi bájital, Don Pasquale, Mózes (Rossini), Tell Vilmos, Hamupipőke, A sevillai borbély, Ory grófja, Nabucco, Ernani, A lombardok,  Stiffelio, A szicíliai vecsernye,  A végzet hatalma,  Aida, Falstaff, Lohengrin, Tannhäuser, A nürnbergi mesterdalnokok, Trisztán és Izolda,  A rózsalovag, Faust,  Rómeó és Júlia (Gounod), Werther, Manon (Massenet), A gyöngyhalászok,  Brankovics György, Dózsa György, István király (Erkel), Borisz Godunov, Ruszalka, Az eladott menyasszony, Márta, A windsori víg nők, A bűvös vadász, Cár és ács, Három a kislány (daljáték)  stb. 

Persze a Lohengrint, A trubadúrt, a Faustot  vagy a Bűvös vadászt "normális" rendezésben látnám viszont szívesen a színpadon,  akár a Carment is...

Lehetne variálni a koncertszerűen vagy félig szcenikus formában színpadra állítani és bemutatni ezeket és más - könnyen befogadható, ritkaság - darabokat is. 


63937 parampampoli 2022-12-03 15:28:23 [Válasz erre: 63934 tiren 2022-12-03 01:48:45]

Rémálmok sorozata.


63936 Hangyász 2022-12-03 09:58:18 [Válasz erre: 63934 tiren 2022-12-03 01:48:45]

Én anno nagyon elégedett voltam a Siegfried SZEREPOSZTÁSÁVAL. A rendezéssel már kevésbé. :O)))


63935 Hangyász 2022-12-03 09:57:02 [Válasz erre: 63933 Edmond Dantes 2022-12-02 17:48:36]

Így van. Kezdetben én is untam Tannhäuser és Vénusz veszekedését, vagy a 2. felvonás végét, amikor ott helyben fel akarják koncolni a címszereplőt, Erzsébet közbeszól, újabb veszekedés stb. A Lohengrin 2. felvonása sem kezdőknek való, akármilyen zseniális is a Telramund-Ortrud kettős.


63934 tiren 2022-12-03 01:48:45 [Válasz erre: 63918 joska141 2022-12-01 16:32:40]

Talán nem az energetikai problémák stratégiájànak kidolgozása  a legnagyobb kérdés, ez nyilván egy látszat követelmény. Ahogy sokan tapasztaltuk évek óta öntötte az Operaház az érdektelenség programjait a nyakunkba. Talán egyötödnyi bemutatóval jól ellettünk volna. Fájdalmas rendezéseket raktak a nyakunkba. De nem kell messzire visszatekinteni, elég a Ringre, és sírni lehet a meg nem rendezett elöadásoktól, és az el nem adott páholysoroktól.. A zenei minöség pedig nagyon hullámzó volt karmesteri, énekesi szempontból is. A Siegfried szereposztása a gyengélkedöröl érkezett. Újra hiânyoznak nagy alapmüvek. Most lényegében a stúdió elöadásokra elköltött  milliárdok jól jönnének. A föigazgató mert nagyot álmodni, mert biztatták. De rossz álma volt.

 


63933 Edmond Dantes 2022-12-02 17:48:36 [Válasz erre: 63928 Hangyász 2022-12-02 09:20:10]

Emlékszem, hogy megírtad, azért hozakodtam elő vele :-) Igen, Best of Hollandi és Best of Tannhäuser jó ötlet bevezetésnek. Komplett Tannhäuser már fáraszt(ó).


63932 Búbánat 2022-12-02 12:17:23 [Válasz erre: 63918 joska141 2022-12-01 16:32:40]

Nyilván pályázik újra. -  "aktualizálni" fog az elvárásnak megfelelően; a felügyeleti szerv pedig "belemegy" Ókovács Szilveszter újabb öt évvel megtoldandó főigazgatói kinevezésébe - ha csak nem áll elő  valaki  más is pályaművel, amivel "lekörözheti" őt és két évi megbizatást is elfogad.


63931 Hangyász 2022-12-02 09:25:49 [Válasz erre: 63919 kétked 2022-12-01 18:20:36]

Szilveszter mely napokon teszi közre nénikéjének szóló leveleit? Várjuk ki a hétvégét.


63930 Hangyász 2022-12-02 09:24:50 [Válasz erre: 63918 joska141 2022-12-01 16:32:40]

A kulturális menedzseri szakokon azonnal be kell vezetni az energetika és tarhálás tantárgyakat. Mindkettő szigorlattal zárul és az államvizsgának is része.


63929 Hangyász 2022-12-02 09:23:08 [Válasz erre: 63925 pagliacci 2022-12-02 08:47:28]

Köszönöm! Én a lángba boruló Walhallát néztem. A modern rendezésekkel szembeni averzióm dacára tetszett ez a megoldás, hiszen szó szerint valósítja meg a librettót. "Ádám" és "Éva" a Sieglinde-motívum által kap értelmet, vagyis ők képviselik a régi rend bukásával megújuló emberiséget.


63928 Hangyász 2022-12-02 09:20:10 [Válasz erre: 63924 Edmond Dantes 2022-12-01 22:37:37]

Gottfried W-ról megírtam a véleményemet, a művésznevemre kattintva visszakereshető. Én a Lohengrinnel, ill. az előző 2 opera híres jeleneteivel kezdeném bárki bevezetését a wagneri univerzumba.


63927 Hangyász 2022-12-02 09:17:40 [Válasz erre: 63924 Edmond Dantes 2022-12-01 22:37:37]

Ha valakit nem vág mellbe valamelyik híres zenekari részlet, vagy énekes "slágerjelenet", az ne próbálkozzon Wagnerrel.


63926 Hangyász 2022-12-02 09:10:39 [Válasz erre: 63921 takatsa 2022-12-01 20:57:37]

Nekem évekig tartott, mire be tudtam fogadni a Parsifal zenéjét. Amikor leesett a tantusz, azóta meggyőződésem, ez az operairodalom csúcspontja.


63925 pagliacci 2022-12-02 08:47:28 [Válasz erre: 63916 Hangyász 2022-12-01 12:21:01]

"Ádám és Éva" csak a befejezés előtt talán fél-egy perccel az halott istenek "alatt" közvetlenül a vászon mögött sejlettek fel, némileg Siegfried és Brünnhilde párosához hasonlatos helyen és pozícióban.


63924 Edmond Dantes 2022-12-01 22:37:37 [Válasz erre: 63920 Hangyász 2022-12-01 20:26:48]

Meg kell mondanom, én igazán szeretem Wagnert, (nem csak a dédunokát és a könyvét :-)) ahogy öregszem, egyre inkább, és nekem Ferencsikes és Fischer Ádámos Parsifalok jutottak, utóbbival kétszer is, de nem állítanám, hogy a Parsifal lenne az a darab, amivel elkezdeném valakinek a bevezetését a Wagner-szentélybe. És akkor még tisztelettudóan fogalmaztam.


63923 Edmond Dantes 2022-12-01 22:29:34 [Válasz erre: 63921 takatsa 2022-12-01 20:57:37]

Valóban csodálatos a Parsifal előjátéka, de egyes, meg nem erősített hírek szerint, ha az ember túl sokáig tartja behunyva a szemét, csúnya (csúnya?) dolog történhet vele ... és amikor a fináléban a fehér galamb (f)elröppen, sokakat elönthet az érzés: mégis jó dolog, hogy egyszer minden véget ér..


63922 Klára 2022-12-01 21:09:24 [Válasz erre: 63917 Heiner Lajos 2022-12-01 12:45:22]

Ha a zenére koncentrálsz, és nem arra, hogy "Úristen, meddig tart még", csodálatos élményben lesz részed!


63921 takatsa 2022-12-01 20:57:37 [Válasz erre: 63920 Hangyász 2022-12-01 20:26:48]

Azért, ha elkezdődik a Parsifal nyitánya és behunyod a szemedet, akkor elönt az érzés: mégis jó dolog embernek lenni. :)


63920 Hangyász 2022-12-01 20:26:48 [Válasz erre: 63917 Heiner Lajos 2022-12-01 12:45:22]

Szíved joga nem stzeretni Wagnert - az ízlésről ugyanúgy nem érdemes vitatkozni, mint a vallásos hitről vagy nemhitről.


63919 kétked 2022-12-01 18:20:36

Nagyon várjuk, hogy dugja ezt le nénikéje torkán. Csak bele ne haljon szegénykém!


63918 joska141 2022-12-01 16:32:40

Mai hír:

https://24.hu/kultura/2022/12/01/operahaz-foigazgatoi-palyazat-uj-kiiras-okovacs-szilveszter/

Ókovács Szilveszter főigazgatói megbízatása 2023. február 14-én lejár. Mandátumát megbízott főigazgatóként július 31-ig, de legfeljebb az új vezető kinevezéséig meghosszabbítja Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter.

Az új pályázatban, tipikus operaigazgatói témaként szerepel: (idézem)

„További kiemelt szempont, hogy augusztus óta jelentősen módosultak a kulturális területen is az energetikai és finanszírozási feltételek, amelyek innovatív megoldásokat igényelnek.”


63917 Heiner Lajos 2022-12-01 12:45:22 [Válasz erre: 63916 Hangyász 2022-12-01 12:21:01]

I. (Római Egyes Számú) nejem nagy Parsifal-rajongó volt, felvonatozott gyakorlatilag minden előadására a nyolcvanas évek második felében.

Egyszer engem is bepalizott - azzal a feltétellel álltam kötélnek, ha nem tetszik, az első szünetben elmegyek.

Egy idő után megkérdeztem, mikor lesz szünet?

Egy és háromnegyed óra múlva, jött a válasz...


63916 Hangyász 2022-12-01 12:21:01 [Válasz erre: 63914 lujza 2022-12-01 02:33:20]

OK, én még emlékszem a jegyszedő bácsik vitézkötéses fekete mellényére! A legtöbb turista az adott darab teljes ismerete nélkül vált jegyet, jelen esetben nem tudván, hogy a zene Siegfried érkezése után leül, illetve csak sokéves tapasztalatú wagneriánusok számára élvezhető. A 2. felvonás is nehézkesen indul a kezdő hallgatók számára, a Hoiho ugyanakkor zseniális telitalálat, majd újabb "sivatagi" szakasz következik, talán a felvonás legvége jelenti a világítótornyot a végtelen tengeren. A 3. felvonás a teljes Ring összefoglalása, Wagner egyik legnagyobb dobása. Ám addig idegekkel és seggel is bírni kell! Még egy megjegyzés: Az akusztika nagyon sokat javult! A végére egy durva csonkítás/belebarmolás: Hagen utolsó szavait: Zurück vom Ring! - KIHAGYTÁK!!! Én félig oldalról Rálikot figyeltem, Hagent, esetünkben a nekem kellemes meglepetést okozó Gábor Gézát pedig suttyomban eltávolította a rendezés. Tudja valaki, szép csendben eltávozott, amikor a halott Siegfriednek felemelkedett a keze? Legutoljára: Amikor a közreműködők meghajoltak, a néma szereplők között ott volt "Ádám" és "Éva", vagyis testszínű kezeslábasban az első emberpár. Ők hol szerepeltek a meganyni Teletubbies, (Avagy hogyishíjják azt a marhaságot?) között?


63915 Hangyász 2022-12-01 12:08:21 [Válasz erre: 63914 lujza 2022-12-01 02:33:20]

A liftnél nincs feltüntetve, mi van a 2 legfelső szinten. Nyilván a közönség számára zárt terület. Műszaki helyiségek? Padlás?


63914 lujza 2022-12-01 02:33:20 [Válasz erre: 63907 Hangyász 2022-11-30 11:10:01]

Azt hiszem, már írtam, hogy a lift nemcsak a 4. emeletre visz fel, az Opera most akadálymentesített, akár a földszinti zsöllyékbe is el lehet jutni a lépcsők kikerülésével így, a két emeletre meg pláne. Hát ezért kell nyitvahagyni az átjáró ajtókat mindenütt. Egyébként nekem kevésbé tetszik az ültetők piros formaruhája, szerintem nem illik ebbe a környezetbe. Az Istenek alkonyát még tavasszal sikerült megnéznem, a véleményem nekem is hasonló volt. És akkor is távoztak a gyanútlan külföldiek a harmadikról az első felvonás után, nem tudva, hogy a java most következik.Utána annyi hely volt, oda ültem, ahová akartam.


63913 perempe 2022-11-30 20:00:18 [Válasz erre: 63910 Edmond Dantes 2022-11-30 17:32:56]

Megnéztem, előtte a kulturális intézmények bezárását kritizálta.

Budapesten azért vannak jó kezdeményezések, mint az Aranytíz ingyenes koncertjei; beszéltem olyan nyugdíjassal, aki távolabbról érkezett, talán Esztegomból.


63912 perempe 2022-11-30 19:29:36 [Válasz erre: 63910 Edmond Dantes 2022-11-30 17:32:56]

Pár éve volt a 2. emeletre olcsó jegy, vidékről sok nyugdíjas utazott fel Pestre busszal matinékra.


63911 Hangyász 2022-11-30 17:42:22 [Válasz erre: 63909 Edmond Dantes 2022-11-30 17:20:55]

Ez a magyarázat is eszembe jutott.:ODDD


63910 Edmond Dantes 2022-11-30 17:32:56

ATV ma reggeli műsorában ketten beszélgettek t.k. a várható nyugdíjemelésről. Kizárólag (!) a topikba vágó részlet miatt linkelem be ide. Juhász László, a MASZSZ Nyugdíjas tagozatának vezetője 10:00-nél ejt pár szót MÁO jegyárairól. "Egy nyugdíjas most már nem tud elmenni egy operaelőadásra sem, mert 28.000 Ft egy jegy az Operában. Tegnap voltam, a III. emeleten, nem a 28.500 Ft-os helyen ..." stb. Mire a műsorvezető, Gajdos Tamás közbeszól: "mert hogy nagyon helyesen (sic! - ED), átrendezték az üléseket és vannak olcsóbb helyek is..." Hm ... "átrendezték". Így is lehet fogalmazni. Mintha csak egy operai PR-ost hallanék.


63909 Edmond Dantes 2022-11-30 17:20:55 [Válasz erre: 63907 Hangyász 2022-11-30 11:10:01]

Vagy azért:...nehogy valamilyen megveszekedett néző át merészeljen sompolyogni a páholyokból az olcsóbb és  kényelmetlen, fentebbi (III.emeleti) helyekre.


63908 nick 2022-11-30 15:58:13

Nem biztos, hogy újra kinevezik Ókovácsot, egyik pályázóra sem mondott igent a kormányzat az eredményhirdetés ígért időpontja után két héttel - írja az Index.


63907 Hangyász 2022-11-30 11:10:01 [Válasz erre: 63906 pagliacci 2022-11-30 00:35:51]

Megelőztél, összességében kellemesen csalódtam, különösen ami Rálikot és a zenekart illeti. A rendezés: Ennél sajnos jóval polgárpukkasztóbb agymenéseket kénytelen elviselni, aki a popszar áradatával dacolva pl. Wagner műveire kíváncsi. A félház és a vezetés jegypolitikája viszont az intézmény létét, azaz finanszírozását veszélyezteti. Ehhez járulnak a pofátlanul magas cukrászdai árak, amelyek a legalizált rablás fogalmát is kimerítik. Könnyű kideríteni, hogy a 3. emeleten foglaltam helyet, ahol szintén bőven akadt ülés. A kakasülőn t. k. holland, osztrák és spanyol turisták foglaltak helyet, előttem egy oroszul beszélő fiatal pár, utóbbiak és az előbbiek nagy része távozott a maratoni 1. felvonás után. Mit mondhatok még? A jegyszedő-/ruhatárosnől piros formaruhája ugyanúgy tetszett, mint a WC-k/mosdók rendbetétele. Nagy öröm a lift, ugyanakkor nem értem, minek tartják nyitva az átjárókat, ha ott fiatalemberek cerberusként őrködnek azon, nehogy valamilyen megveszekedett pór át merészeljen sompolyogni a karzatról a drágább és üresen maradt lentebbi helyekre.


63906 pagliacci 2022-11-30 00:35:51

Istenek Alkonya, Operaház, gondolatok "azon melegében".

- Rálik - nekem, ezen az estén - egyáltalán nem olyan borzasztó mint ahogy egyes fórumtársak beírásából következtetni lehetne rá. Igen, néha éles, de sokszínű, ha kell gyönyörűen gyengéd, művészi. Összességében hiteles, nagy tapsot érdemlő (és azt el is nyerő) alakítás

- Kovácsházit mindig is kedveltem, de hogy az 5. órában is ilyen kristálytiszta fényes hang szóljon - csodálatos. A rendezői koncepcióba illően fantasztikusan derűs Siegfried (de ettől nem kevésbé hősies!)

- A rendezés a kisebb döccenők dacára is összességében kiváló - segít elmélyülni a szereplők viszonyrendszerében, jellemábrázolások, jellemfejlődés, katarzis. Azon ritka rendezések közé tartozik, amely úgy ad plusz (?) dimenziókat a darabhoz hogy közben nem (vagy nem nagyon) "bántja" vagy negligálja az eredeti történetben meglevő cselekményt, gondolatokat.

- Pasztircsák Polina a szokott igényességgel és szépséggel énekel. Haja Zsolt kiválóan játszik, jól énekel de a hangja nem igazán passzol Wagnerhez, vagy legalábbis ehhez a szerephez. Gábor Géza néhol nagyon meggyőző, ismerten szép erőteljes matéria, ma talán túl sok volt az artikulálatlan hangadás(kiabálás), a hang méltósága, belső ereje többször erősen sérült.

- A kisebb szerepekben megdöbbentően pozitív (most is) Wiedemann Bernadett erőteljesen zengő hangja, és álomszerű Mester Viktóra kiegyenlítetten gyönyörű mélysége és magassága. A sellők hármasának színészi egysége kiemelkedően jó, és zenei együttesük is dícséretet érdemel. Kelemen Zoltán: az ismerten nagy és szép hang mellett megdöbbentett hogy ilyen (jó) színészi játékra képes.

- nincs túl sok tapasztalatom színpadi Wagnerben, de azt hiszem kevéssé jellemző hogy egy Wagner rendezés ennyi vidám, "vicces" momentumot tartalmazzon - ezt eleinte egy-két helyen zavarónak éreztem, de a végére összeállt a kép, és azt kell hogy mondjam ez nem csak a befogadhatóságot könnyíti (ld. még nem karót nyelve állnak fél órán keresztül), de végeredményben a dráma kiteljesedésében is pozitív szerepe van ("nem istenszerű távoli lények problémája az egész")

- a szűk félház meglehetősen sokáig ünnepelte az előadókat, méltán. 

- a zenekar néhol bicegett, hibázott, de összességében szépen szólt. Az egyébként méretében és hangjában impozáns férfikarból néhol hiányzott az árnyaltság, a megszólalások (eltérő) karakterei néhol nem születtek meg.

- Elfogadhatatlan hogy a leeresztett "vászon" mögött a színpadon az átállás (3. felvonás 3.jelenet(?)) a katartikus pillanatokban olyan hangos dörgésekkel történjen ami messze túldobbantja az egyébként középhangos zenekart (lehetne figyelni rá hogy halkabb legyen a pakolás, de ha ez nem kivitelezhető, lehetett volna várni kb. fél percet a nagy zenekari fortissimókig, utána még percekig nem jött fel a "vászon".

Összességében egy gyönyörű élménnyel gazdagodtunk, hála érte az alkotóknak és az előadóknak.


63905 zöldszemű 2022-11-26 11:18:15 [Válasz erre: 63903 Búbánat 2022-11-25 17:37:14]

A főpróbákra az árak  "nem-tagoknak" a helytől függőek. 
Ültem már a földszint közepén 3.900-ért és a III. emeleten oldalt/ leghátul 1.900-ért. A Hunyadi László március 2-i főpróbájára  III. em.  közép/középre 2.600 -ért vettem. 
A főpróbák listáját a szervezők körözik a tagok, (stb.) között.


63904 Hangyász 2022-11-25 20:36:48 [Válasz erre: 63902 zöldszemű 2022-11-25 15:10:53]

Az Opera honlapján.


63903 Búbánat 2022-11-25 17:37:14 [Válasz erre: 63902 zöldszemű 2022-11-25 15:10:53]

Egész konkrétan: az operabaráti egyesületi tagok árkedvezményéről tudom, hogy minden főpróba-előadáshoz egységesen 2.500 Ft-ba kerül a jegy.


63902 zöldszemű 2022-11-25 15:10:53 [Válasz erre: 63901 Hangyász 2022-11-25 14:06:30]

Bocsánat,  hol "látta", hogy a főpróbára nincs jegy? 
Ha az Operaház honlapján a műsornál látta, ott valóban nincs feltüntetve a főpróbáknál a jegyváltás lehetősége.  
A főpróbákat először a közönségszervezőknek, operabarátoknak, stb. szokták meghirdetni,  és jegyek kizárólag a pénztárban kaphatók. Az ár az esti előadásénak  kb. a 15%-a. 

Személyesen többször kipróbálva, működik! 

 


63901 Hangyász 2022-11-25 14:06:30 [Válasz erre: 63900 perempe 2022-11-25 13:39:57]

Köszönöm, de mivel láttam, hogy a főpróbára nincs jegy, holnapra meg már csak 30 000 Ft-os volt, a keddet választottam.


63900 perempe 2022-11-25 13:39:57 [Válasz erre: 63898 Hangyász 2022-11-25 09:43:55]

Főpróba volt, az olcsóbb. Azt hittem, hogy a Rálikra ír már valaki.


63899 joska141 2022-11-25 12:17:51

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója ezen a héten a Hír TV-ben fejtette ki gondolatait, az Operaházat illető témáról, nevezetesen, hogy Novák Katalin köztársasági elnök fogadta egy társaság képviselőit. A Népszava tudósítása Ókovács Szilveszter ezzel kapcsolatos gondolatairól:

https://nepszava.hu/3176803_bencsik-andras-europai-unio-penzek

A műsor vendége volt a Magyar Állami Operaház főigazgatója is, aki saját bevallása szerint lefagyott annál a hírről, hogy majd egyeztetnek az LMBTQI+-embereket érintő kérdésekről. 

„Hát minden kérdés az. Ti tudtok mondani olyan kérdést, ami nem érint valamennyiünket?! Hát nem rassz vagy (...) nemi irányultság, vallás vagy egyéb alapján hoznak Magyarországon törvényeket... vagy mondjuk nem tudom.... ársapkát .... bármit. Minden érinti őket. Nem tudom elképzelni, hogy ezek után melyek azok a kitüntetett témák, amely ezekből a mindenhol megálló érintettségből valahogy így előbukkannak és még fontosabbak annál”

Hozzátette, nem gondolja, hogy egy ilyen pluszkonzultáció állandósítása jó lenne, mivel ez egy olyan kiemelés, „külön kezelés”, amit nem lenne jó meghonosítani.

(A tudósításból az újságíró főigazgatót illető szubjektív megjegyzéseit az idézett részeknél kihagytam)


63898 Hangyász 2022-11-25 09:43:55 [Válasz erre: 63897 perempe 2022-11-25 06:51:22]

Hogyan szerezte a barátod? Én kedden megyek a 3. emeletre potom 9800 Ft-ért. A zenei megvalósítást illetően nincsenek illúzióim, mivel májusban Bécsben Stemmével hallottam a darabot. A rendezés a mai gyakorlathoz képest ókonzervatívnak nevezhető.


63897 perempe 2022-11-25 06:51:22

Barátom tegnap otthagyta az Az istenek alkonya főpróbát a Rálik Szilvia miatt, pedig az első sorban ülhetett olcsó jeggyel.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.