Valaha a 2. emeleti páholyok még nem voltak brutálisan drágák, néha sikerült ott ülnöm. Most viszont nem, mert nem középre szólt a jegyem. A bariton eleinte tényleg gyengécske volt, de menet közben azért javult, és a Mahler dalokat már egész szépen énekelte, kár, hogy nem kívülről!
Ejnye, ejnye, kedves Takatsa, egy hölgynek nem illik a korát emlegetni! És a 3. emeletről már a ráncai se látszottak, csak az, hogy szokás szerint megint elegáns, és jó ízléssel öltözik. Én arra gondoltam, de kár, hogy nem a Zeneakadémián énekel, az a méret jobb lett volna a hangjának. De így is a kisugárzása, az átélése, és a megmaradt hangja még mindig el tudott varázsolni. Nekem különösen a Mahler blokk tetszett nagyon, és igazán szép sikere is volt.
Mi maradt Waltraud Meierből?
Úgy kezdődött, hogy a III. em. Közép, 5. sorából letessékeltek minket a II. emeleti oldalpáholyba, egyrészt azért, mert az összes oldalpáholy üres volt, másrészt pedig azért, mert semmit sem láttunk volna a helyünkről, mivel ezeket a széksorokat nem ilyen előadásokra tervezték, ahol az énekes és a zongora nem a szinpadon, hanem sokkal előrébb, a zenekari árok helyén helyezkedik el. Hát, ez a páholy csoda, ott ülök feleségemmel kéz a kézben, csak mi ketten vagyunk a páholyban, hej, ha 20 évvel fiatalabb lennék... és különben is, Attila zsengéje jut az eszembe: "De szeretnék gazdag lenni, egyszer" a páholyba ülni. Most megtörtént ez a csoda.
Waltraud Meier az egyik kedvenc énekesnőm, sőt, a kedvenc énekesnőm, az 1995-ös Trisztán és Izolda óta, az Örök Nő, azóta sem tudom meghallgatni az operák operáját más szereposztásban. 1995 óta 27 év telt el, és most a páholyból, szinte testközelből, felülnézetből csodálhatom őt. Rajta kívül az estnek két szereplője volt, egy bariton, akire egy mondatot sem pazarolnék, mert az is sok volna, és egy nagyszerű zongorista, itt a neve: Joseph Breinl, aki az egész koncerten fantasztikusan játszott, és különben is, aki a ráadásban az Erlköniget fisz-mollban, és utolsó soraiban dupla tempóban tudja eljátszani, az csak a legnagyobbak közül való lehet.
Waltraud Meier a vörös ruhájában impozáns látványt nyújt, egy 66 éves szépséges vénasszony, elképesztő sugárzással és szuggesztív erővel. A hangja pedig, időnként mintha már semmi sem maradt volna belőle, érdes-reszelős-reszketeg, aztán egyszercsak felizzik, szárnyal, betölti a termet, majd megfog egy földöntúli pianót, elhal, de bennünk tovább lüktet, mint egy törött hegedű, amelynek szakadt húrjai még most is zengnek, mint "elmúlt napok romjain" felcsillanó alkonyi napsugár, a matéria oszlik-foszlik, ma még itt van, ma még látod-hallod, de holnapra már talán semmi sem marad, se belőle, se belőlünk, mert a test meghal és elporlik... de a lélek örök: Waltraud Meier.
"..aki csak két évre adna mandátumot, az olyan volna, ha egy olyan stoplist adnának a lábára, amelyik csak 75 percig jó, miközben a meccs 90 percig tart." A hasonlat elárulja, honnan fúj a szél. Hát a Pancho Aréna felől. Ha már volt Puskás-musical az Erkelben, legyen stoplis cipő is.
Ókovács Szilveszter a médiáról is énekel az Indexen
"Vajon mit csinálnának velünk, magyarokkal, ha azt mondanánk, hogy A kékszakállú herceg várát csak levédiai leszármazottak énekelhetnék el, bizonyos Pantone színskálán megszabott bőrszín szerint – teszi fel a kérdést a Magyar Állami Operaház főigazgatója az Index Sunday Brunch műsorában. Az, hogy milyen kérdésre válaszolja ezt Csiby Gergelynek, vasárnap délelőtt kiderül."
/FTB - 2022.11.19. 10:03/
Két évre nem vállalná?
„A beszélgetés idején még nem lehetett tudni, hogy ki és hány évre kapja meg a Magyar Állami Operaház főigazgatói posztját. Ókovács Szilveszter a direktori székből pályázott újra, és 11,5 évnyi munka után úgy gondolja, hogy azt nem nagyon értené, ha csak két évre kapná meg, nem pedig öt évre.
Mint fogalmaz:
Nem gondolnám, hogy bölcs döntés volna akárkit az adott ötéves limit alatt kinevezni. Rendkívül szakmaiatlan döntésként élném meg, és nyilván bizalmatlanságként, a probléma iránti hozzá nem értésként.
Majd az is hozzáteszi, két évre nem is vállalná, aminek a tervezés az oka: ők a munkát eleve három évre előre tervezik, és aki csak két évre adna mandátumot, az olyan volna, ha egy olyan stoplist adnának a lábára, amelyik csak 75 percig jó, miközben a meccs 90 percig tart.
A direktor beszél még arról is, ha már nem lenne főigazgató, akkor tudja, mihez kezdene. Mert hogy azt mondja, akkor lefogyna. De arról is beszél, hogy
- miért nem jó ötlet, ha önálló musicalszínházat csinálnának az Erkel Színházból,
- miért lehetne ünnepi filmpremierek helyszíne az Eiffel Műhelyház,
- s hogy művészembereként miért szólal meg politikai műsorokban is.”
Az Index munkatársának tudósítása az OPERA japán turnéjáról.
Japán csodaország, de a magyar művészek hozták el a varázslatot
Sümegi Noémi, Index.hu - 2022.11.18. 15:37
„Ha azt olvassuk, hogy a Magyar Állami Operaház társulata nagy sikerrel szerepelt Japánban, nem tudhatjuk, hogy ez pontosan mit is jelent. Ahogy azt sem, hogy mekkora apparátus dolgozik azon, magyarok és japánok közösen, hogy a hazai művészek estéről estére szó szerint elvarázsolják a közönséget. Az Indexnek lehetősége adódott bepillantani ennek a csodaországnak a működésébe, és abba, mi a titka a magyar produkciók sikerének.”
[...] "Szinetár Miklós, aki idén ünnepelte kilencvenedik születésnapját, úgy véli egyébként, hogy – már a koránál fogva is – valószínűleg utoljára jött ki Japánba. Mi viszont koránt sem tudjuk kizárni, hogy visszatér még ebbe a csodaországba, ahogy ő nevezi, ahol miniporszívóval és kisseprűvel takarítják ki a repülőtérről a városba vivő vonatot, mielőtt felengedik az utasokat, udvarias fiatalok köszöntik és terelgetik lépten-nyomon a turistákat, és az ember után szaladnak, ha véletlenül borravalót hagy a pulton. Szinetár tanár úr a beszélgetésünket megelőző napon egyedül elment kirándulni, három átszállással, és nevetve meséli, hogy bár nagyon pontos leírást kapott a szálloda recepcióján, még így is eltévedt egy kicsit." [...]
Itt: https://www.momus.hu/forum.php?forumcat=183 még a nyáron elmondtam DSz-ról alkotott véleményemet. Sajnálom, hogy senki sem reagált rá.
Nem vettem észre, hogy melléütöttem: ... holy... Továbbá elszabadult hajóÁGYÚ. :O(((
Ő már réges-régen elszabadult..
Kérdés, beéri-e a kegyvesztett DSz L. Simonhoz hasonlóan egy jóval kisebb hatalmat nyújtó szinekúrával, netán elszabadult hajóként ámokfutásba kezd - holy ilyen képzavarral éljek.
Győzike? Ákos? Tóth Valaki?
Ez a friss cikk nem éppen tűnik kedvezőnek DSz felől és számára ...Rákay úr kétségtelenül kiváló szervező, hiszen jól emlékszünk, 2002-ben két millió embert füllentett szervezett a Kossuth térre. Ha ugyanennyi fizető nézőt képes évente az Operaházba is varázsolni, akkor nosza rajta, jó katona !
Megsúgom Neked, ki lesz....
Én már azon sem lepődnék meg, ha Demeter Szilárd vagy Rákay KÁLMÁN lenne a befutó.
Ismeretes a "régi" beírásaimból - az Őmellette való kiállásomról -, hogy mennyire tiszteltem Győriványi Ráth György személyét, érdeklődéssel követtem Operaházbeli működését és drukkoltam neki, hogy sikerüljenek az ilyen-olyan elképzeléseit hosszabb távon érdemben megvalósítania. Aztán történt vele és körülötte, ami történt, ismerjük a következményeket... Hogy több évtized után mit tudna újonnan (el)kezdeni az Operánál a mai idők széthúzó szellemisége és (kor)állapota közegében, afelől kétségeim vannak... Motivációi lennének, de fel kellene vérteznie magát, hogy minden (újbóli) támadást kivédjen, megszilárdítsa elérendő pozícióját, megtartsa azt legalább a következő parlamenti választásig, akár azon túl is.. A mindenkori hatalom természetesen hozza saját embereit – ezen nincs mit csodálkozni - lásd a felemlegetett Gy.R.GY. – Szinetár M. váltást 2002-ben - utóbbi személy megtámogatva az Operaház belső erőinek többségével, maga mellett tudhatta azokat és kiáltak mellette. Szinetár Miklós ma is nagyon népszerű ember körükben, értékelik elért eredményeit. Visszahozni Győriványit, ezért sem lenne szerencsés, hiszen még élnek és köztünk vannak azok az erők, akik örültek „megbuktatásának” és tárt karokkal várták vissza Szinetárt. Most annyiban más a helyzet, hogy Ókovácsból ugyan elég volt, de a jelenlegi hatalomtól nem várhatunk mást: vagy megerősíti őt újra vagy visszahozza azt a Győriványit, aki ugyanúgy nem volt kedvence sokaknak, mint a jelenlegi főigazgató.
Győriványi R.Gy. is menedzser szemléletü lenne, ha megkapná azt a pénzt amit megkapott Ókovács. (Annak idején kapott is, amit az őt eltávolíttató Szinetártól gyorsan elvettek!) Győriványi emelte ki és próbálta megfizetni és itthon tartani először a "sztárokat".
"az ország nemzeti dalszínháza élére menedzser-típusú- szemléletű ember szükségeltetik."
Igen, ez így van! Ezt az elvet érdekes módon nagyon sok európai nagy ház esetében évek óta alkalmazzák, sőt a MET-ben is! Nálunk is jó lenne bevezetni, mert Ókovács Szilveszterre sok minden elmondható, és mindennek az ellenkezője is (el is mondják elég sűrűn), de menedzser szemléletű embernek nem nevezhető.
Győriványi elsősorban karmester; volt főzeneigazgatóként van rálátása ugyan a HÁZ belső viszonyaira, ám az ország nemzeti dalszínháza élére menedzser-típusú- szemléletű ember szükségeltetik.
Kíváncsi vagyok, Ókovács Szilveszter közzéteszi-e nyilvánosan a mostani operaigazgatói pályázatát? Kiss-B. Atilla, a Budapesti Operettszínház kinevezett igazgatója ezt megtette anno, megismerhettük az övét. (Más kérdés, hogy utóbbiból alig valósult meg valami időarányosan...)
Csak egy kédés mivel nem ismerem pontosan a szituáciot. Ha kinevezik Gyoriványit, nem lesz ez csoborbol vodorbe ?
A "kulisszák" mögül akár Marton Éva háttérbeli "nyomása" is befolyással lehet a végső döntés meghozatalában. (Természetesen Ó.Sz. javára billenteni a mérleg serpenyőjét - Marton Éváról tudni lehet, hogy egyike a nem titkos tanácsadóknak az OPERA berkeiben, és azon túl is "szava" van...)
Létezik ma elfogulatlan és kompetens kiválasztás? Egyáltalán, kikből áll az a nevezetes Bizottság? Abból a 4 főből, vagy vannak "titkos tanácsosok" is"
A technika ördöge, hogy mindent kétszer mondok, kétszer mondok... :)
Ókovács szerintem kegyvesztett lett. Zéta nagyon jól levezet mindent a cikkėben, s habár nem említi azt a malőrt a márciusi megnyitón, azért könnyen meglehet, hogy de facto az lesz a döntő tényező, amennyiben a végső döntés Orbáné.
Ókovács szerintem kegyvesztett lett. Zéta nagyon jól levezet mindent a cikkėben, s habár nem említi azt a malőrt a márciusi megnyitón, azért könnyen meglehet, hogy de facto az lesz a döntő tényező, amennyiben a végső döntés Orbáné.
Viszont az USÁban két elnöki ciklus van, nem több. Ja és a márciusi példálózás után azzal a 12 évvel, nem biztos, hogy ÓX megnyeri...
Még mindig jobb, mint az új Parsifal. Dehát minden relatív...
A bírálók többségének mi köze az Operaház vezetőjének elfogulatlan és kompetens kiválasztásához?
Mai tudósítás:
A cikkből:
Úgy tudjuk, a bizottság Ókovács Szilveszter pályázatát támogatta, de csak rövidebb ciklusra, vagyis nem kapna újabb öt évet.
A cikk ismerteti a bíráló bizottság tagjait, ott részletesen olvasható.
off A két miniszterelnöki ciklus intézménye máshol sem létezik és különben is kijátszható. Apró alkotmánymódosítással elnöki rendszer létesíthető és két min.elnöki ciklus után az illető simán átül a közt. elnöki székbe ugyanolyan vagy még nagyobb hatalommal. Megjegyzem, hasonló trükközés máshol is kivitelezhető, akár az Operaházban is. Nem olyan nehéz ügy.
Úgy emlékszem, Miklósával már készült TV-felvétel a Lammermoori Luciából, ebben a rendezésben. Minek még egy? Erre van pénz, miközben előadásokat törölnek, mert spórolni kell? Netán a művésznő szerepbeli vagy hangi fejlődését akarják dokumentálni...?
Jelzem, a tegnap esti Lammermoori Luciát felvette a televízió sok kamerával - idővel az M5 csatornán láthatjuk majd az operaelőadás felvételét.
Én ugyanezt mondtam a miniszterelnöki ciklusról: kettőben kellene megszabni, mert demokráciában eléggé aberáltan abaszurd, hogy valaki bebetonozza a hatalmát akármilyen módszerekkel is, de ez itt még mindig a magyar ugar: a dudva, a muhar.
KÉT CIKLUS-ban kelkene megszabni a föigazgatói müködést! Bécsben sincs másképp! Az irány csak az igazgatónak tûnik jònak. Rajta kívül senkinek!! Vegyék már észre a feljebbvalói!!
Az Operaház nálunk, mint csepp vízben a tenger, megnyitása óta mindig a politikai élet kedvelt terepe, egyfajta Andrássy úti leképeződése volt. Ferenc Józseftől a Horthy- és Szálasi-korszakon át a sztálinista és a kádári időkig. Valamint az azóta eltelt bő három évtizedben, máig és eztán is.
A legkevésbé se érdekli a háborgása senkinek se Szilvesztert. Nárcisztikus és vérnarancsos, aki pedig vérnarancsos képtelen elviselni a kritikát és képelen az önreflexióra. A beképzelt pökkhendiség annál inkább sajátjuk. Irracionális döntések sorozata és nagy pozitívumok (Erkel újranyitása, de itt üti a mostani bezárása, Eiffel-műhelyház, Opera felújítása és néhány jó döntés a bemutatók kapcsán, meg az olykor eltalált szereposztások) - nekem ez 12 év mérlege, de szerintem a 12 év még az is lehet, hogy kétszer ennyi lesz. Mivel nem demokratikus rendszerben élünk a párt kegyeltjei megkapnak bármit a lojalitásért cserébe.
Egyáltalán az egész Ring rendezés BOTRÁNYOS! Az első Rajna után ezt jelezte is a közönség BOO-ja! Ez nem csak annak szólt, hogy megállt az elöadás, és függönyt engedtek. A karmester, a zenei minöség elmarad az olcsóbb MUPA-tol, és a behúnyt szemnek nem szükséges az Operaház szinpada!
a szerdai Walkür páholyai is üresek, a nénikéjét a vezetésnek!
Egyetértünk...
de mindezt látja az igazgató ? alkalmatlanságát senki nem kérdőjelezi meg?
10 év alatt a fele időt kényelmes felújitással töltötte, szerencsénkre
Az épület felújítását megelőző évtizedekben a közönség a 2. emeleti keresztátjáró bal és jobb sarkában lévő ķét kis szobát (szalont) is látogathatta az előadások szünetében./vitrinek, szobrok, képek, emléktárgyak stb./ Igaz, utóbb megszüntették ezt a lehetőséget és úgy emlékszem, valami szakszervezeti vagy más adminisztrációs funkciót kaptak a termek. Az Opera márciusi újranyitását követően is, mindmáig, zárva találom a szobákat, mondhatni, "hét lakat alatt" tartják?
Az sem "elegáns" hogy a 3. emeletre jegyet váltott nézőket nem engedik le, az alsóbb régiókba, pl. a büfébe sem, mert még képesek lesznek beszökni a nézőtérre, a drágább helyekre! Az eszükbe sem jut, hogy a szegény néző csak szeretné megnézni az épület egyéb szépségeit? Amiket egyébként a mi adóforintjaikból újítotak fel. Mert a sokat emlegetett "állami támogatás" is a plebs által leperkált adóból származik, nálunk nincsenek milliomos fenntartók és támogatók, mint a MET esetében!
Szerintem átkerültek az Eiffelbe. Ott kell legyenek régi jelmezek, mert egy kis töredéket ki is állítottak fenn a karzaton mutatóba. Egyébként az nem baj, ha még egy közösségi térrel bővül az Opera, de továbbra se gondolom elegáns dolognak, hogy a királyi lépcsőházat és a Székely Bertalan termet gyakorlatilag elzárták a közönség elől.
Csak egy apró, halk kis kérdés: valamikor abban a bizonyos tetőtérben a korabeli, XIX. századi kialakítás szerinti, eredeti szekrények sorakoztak, bennük a szebbnél szebb jelmezekkel! Ez a jelmeztár azokkal a szekrényekkel túlélt két világháborút, meg még sok mindent, rendszer- és igazgatóváltásokat is. Lehet, hogy most ugyanúgy leselejtezték és kidobták azokat is, ahogyan a XX. századi, a mai vezetésnek nem elég modern rendezéseket, díszleteket, stb?
Ilyen is van, ha nem is Verdi:
«Золотой век» Д. Шостаковича – (ejtsd: Zalatój vek)
Az aranykor - Shostakovich (ejtsd: Sosztakóvics)
A közönség pedig ne mászkáljon össze-vissza, elegendő, ha jegyet vált az előadásra. Aki esetleg szeretné az épület szebbnél szebb részeit megtekinteni - a kis telhetetlen! - az vegyen külön jegyet és menjen el az Opera Tour programjára. Ennek keretében állítólag nem túl sokat mutatnak az épületből!
"Aranykor" címszó alatt szerepel az Operaház zenekarának néhány előadása (Requiem, Franciák, Mitosz). Ezeket az előadásokat a következő elképzelés kapcsolja össze:
"Az Aranykor sorozathoz olyan különleges miliőt szeretne kialakítani az OPERA az Ybl Miklós nevével fémjelzett művészeti programú, de számos élvonalbeli magyar festőművész kézjegyét magán hordozó, frissen restaurált Operaházon belül, amely látványában, világításában is megkülönbözteti az itteni hangversenyeket a Budapestszerte hallható más szimfonikus programoktól." (Műsorkalendárium 240. oldal)
Valaki meg tudná nekem magyarázni, hogy a Magyar Állami Operaház mai Nemzeti Gyásznapon előadandó Requiem előadás műsorlapján
https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/requiem-2022/eloadas-202211041930/
mit jelent az onnan idézett
„Giuseppe Verdi ARANYKOR: REQUIEM”
címfelírásban az „aranykor” szó?
A jelek szerint játszóhelyekben elméletileg nincs hiány Operaházunkban, csak éppen vagy nem működnek (Erkel) vagy erősen fékezett habzással működnak (Eiffel), utóbbi természetesen Brüsszel hibájából vagy jórészt megfizethetetlenek (MÁO), ahogy a minap te is írtad a king-kong(ó) operaházi páholysorokra utalva. Úgy tűnik, az intézmény lassan iskolai és óvodai tanodává alakul át, ahol lépcsőházban, vörös szalonban, padlástérben, háziszínpadon, festőteremben, jelmezcsarnokban, teraszon és ki tudja, még hol tartanak mindenféléket. (E helyszíneket a honlapról másoltam át.) Melléküzemág gyanánt pedig olykor igazi operát, netán balettet is döngetnek az Andrássy úton. Olyan, amilyen házakkal. Kilóra jól (??) mutat.
https://pestbuda.hu/cikk/20221103_felavattak_a_medgyaszay_termet_az_operahaz_epuleteben?fbclid=IwAR0xX51dUgvLUI-eaSjicyGIZCONGc1CvhgVZ5-lrQM-ALSBp2rvAQiX0vw
Hát nem tudom! Akkor az Eiffel Műhelyház is marad csak műhely és raktározóház? Végül is az Opera tetőterében sikerült kialakítani egy modern hodályt kisebb koncertek számára. És nehogy már a Székely Bertalan termet kelljen háborgatni! Ybl gyönyörű ékszerdobozában járjunk egy betoncsarnokba, és legyenek ott a házi ünnepek is! Erre a pénz se számított.