Mai hír az interneten a Magyar Közlönyből. Különböző „kultúrstratégiai intézmények”, köztük a MÁO is kap az idei és a következő évekre többletforrást, mindegy hogy a jövő évi választás után milyen kormány lesz. Ez az összeg a következő:
2021.évben további 690 millió forint, 2022.évben további 2 milliárd 490 millió forint, majd a 2023-2025.években szintén további évi 2 milliárd 490 millió forint.
Ugyanakkor:
A Magyar Rádió Művészeti Együttesei megkapják a Budapest VI. kerület, Jókai utca 4. szám alatti ingatlant. Ez a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) ingyenes tulajdonába kerül és megszűnik azon a Magyar Állami Operaház vagyonkezelői joga. Egyúttal felhívta a kormány az emberi erőforrások miniszterét, hogy gondoskodjon a Magyar Állami Operaház Zenekari Centrumának és díszletraktárának az elhelyezéséről, illetve a Magyar Állami Operaház Zenekari Centrumának az említett ingatlanból történő kiköltözéséről.
Hivatalosan is leszerződött az Operaházzal Plácido Domingo
2021. július 23. Papageno.hu
Az alábbi videóban a Simon Boccanegra Békeszózatának részletét énekli Domingó a felújítás alatt álló Magyar Állami Operaház színpadán.
Ókovács Szilveszter és Plácido Domingo
(forrás: Opera.hu)
Miniszterelnök Úr jól választott, amikor Ókovács Szilvesztert nevezték ki az Operaház Főigazgatójának.
Mindenki emlékszik Miniszterelnök Úr szavaira, mely szerint: ha támadják a felcsúti kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig.
Az Operaház közleménye szerint, ha támadják a Rubin Réka kizárólag csak operai dolgozók részére vezetni tervezett edzést, akkor meg kell nyitni minden hölgy számára.
Lenne ötletem a nosztalgia-előadás Gildájára és Hercegére is ... inkább nem osztom meg.
Az Index írja:
Magyar Állami Operaház sajtóközleményben reagált, amelyben megjegyzik, hogy
RUBINT RÉKA AZ OPERA FELKÉRÉSÉRE, EGYETLEN ALKALOMMAL TART FITNESZTRÉNINGET AZ ERRE ÖNKÉNT VÁLLALKOZÓ KOLLÉGÁKNAK.
Azt is hozzáteszik, hogy Rubint Réka nem tart balettórát, az edzésen pedig az Opera minden munkatársa részt vehet, de az esemény maga nem kötelező. A programon a korábbi hírekkel ellentétben nem működik közre az Opera Zenekar sem,
MINDÖSSZE AZ EDZÉSHEZ SZOLGÁLÓ ZENE ALAPJÁT KÉPEZIK MAJD AZ ERRE AZ ALKALOMRA KIVÁLOGATOTT ÉS REMIXELT OPERAMUZSIKÁK AZ INTÉZMÉNYEK FELVÉTELEIBŐL.
Az Opera tervei szerint rögzíti a megvalósuló eseményt, majd azt elérhetővé teszik az intézmény közösségi oldalán. Azt is megjegyzik: Rubint Réka különleges edzése nagy érdeklődésre tarthat számot, és egyben bemutatja az Opera hivatalos megnyitás előtt álló Eiffel Műhelyházának tornatermét.
A tervek szerint az esemény után az intézmény 1500 dolgozója, munkatársa és művésze hódolhat majd a hét minden napján a test művelésének. Az Opera megjegyzi azt is, hogy Rubint Réka neve
A MŰVÉSZVILÁGBAN SEM ISMERETLEN, A MEGHÍVÁST EDDIGI FITNESZEDZŐI EREDMÉNYEI INDUKÁLTÁK.
A mostani adok-kapok az Opera vezetését arra ösztönzi, hogy amennyiben marad szabad hely, minden hölgy számára megnyissa az eredetileg munkatársak számára tervezett rendezvényt – zárta közleményét az intézmény.
Külön közleményben tudatta a MÁO, hogy a márciusi ünnepi megnyitó előadást Placido Domingo fogja vezényelni, aki majd áprilisban fellép a Simon Boccanegra néhány előadásán is. Már nem Gabriele Adorno és még nem Jacopo Fiesco szerepében. Hm…
Az Operabase oldalain is szerepel ez az esemény. Itt található az idei augusztusi Taorminai Görög Színház szabadtéri Rigoletto előadásának ismertetése is, ahol a karmester Placido Domingo, a rendező Leo Nucci lesz. Nosztalgia előadás, visszaemlékezés arra, hogy mind a ketten énekelték Rigoletto szerepét…A többi énekes szereplő és technikai közreműködő nevét még nem írták ki, de lehet, hogy azok között is találunk majd hasonlókat.
A magam részéről a társadalmi realitás bölcs felismerésének tartom, ha az Operaház Rubint Réka segítségével próbálja meg eladni a portékáját, bármi legyen is az: opera, balett, Műhelyház...
Különösen hasznos az intézkedés abból a szempontból, hogy fórumunk számos tagját plasztikus módon segítheti hozzá annak megértéséhez, milyen jelentős mértékben is változott meg a „komoly” művészeti ágak társadalmi státusza az utóbbi időkben. Az idei Kossuth-díjak körüli vita kapcsán bennem az az érzés alakult ki, hogy ezzel sokan közülünk a mai napig nincsenek tisztában, vagy talán nem is rendelkeznek azzal a képességgel, hogy ezt belássák.
Ezen túlmenően azonban eléggé elhibázott a dolog: a Rubint Réka megjelenésével zajló esemény valószínűleg egyetlen új nézővel sem fogja gazdagítani a Ház közönségét, ellenben a jelenlegi, eleve csökkenő létszámúnak és lelkesedésűnek tűnő publikum létszámát és lelkesedését azért jó eséllyel tovább erodálja majd. Ez a közeg egyszerűen nem szereti a publicitást ilyen módon megcélzó műsorokat, akárkit állítsanak is a középpontjukba. Az eseményt szerintem nyugodtan tekinthetjük az Operaház folyamatos PR-katasztrófája részének.
A Rubint Réka nőnapi edzésén majdan önként megjelenő balettművészeket már most szeretném támogatásomról biztosítani a Nagy Megpróbáltatás idejére, egyúttal vígasztaló jelleggel felhívom a figyelmüket arra, hogy a világon gyakran és sokan kerülnek hasonló, de az övékénél azért sokkal rosszabb helyzetbe. Én néhány évvel ezelőtt olyan filmjelentést is láttam, amelynek tanúsága szerint egy, a hírekben viszonylag gyakran szereplő Távol-keleti ország vezetője – mozgalmi nevén a Briliáns Elvtárs – meglátogatta országa haditengerészetét, és ott helyben kitanította a tengeralattjáró feszült figyelemmel jegyzetelő kapitányát arról, hogy is kell helyesen tengeralattjárót vezetni. Saját Házunk szűkebb tájékáról ismert egy olyan eset, amikor énekművészek viszonylag népesebb csoportja látta hirtelen szükségét annak, hogy írásban nyilatkozzon az identitásának elválaszthatatlan részét képező afroamerikai eredetről és tudatról, úgy, hogy esetükben a szóban forgó eredet és tudat megléte valójában nem tűnt teljes mértékben igazolhatónak. És hát gyakran hallani innen-onnan olyan, valóban teljes önkéntességet feltételező esetekről is, amikor egy, a baletthez közeli társművészet egyes, magasan kvalifikált képviselői – foglalkozásukra nézve zeneművészek – vidéki lagzikon svarcolva igyekeznek kiegészíteni szerény hivatalos járandóságukat. A Magyar Nemzeti Balett ráadásul két évvel ezelőtt már Alexander Ekman Episode 31. c. opuszát is bemutatta... Mindezek tükrében Rubint Réka inkriminált fitness órája enyhe-közepes mértékben tűnik csak durvának, illetve élet-és művészetidegennek. És hát az ördög sem tudja: ahogy most a dolgok állnak, lehet, hogy annak idején például jó lóra tettek az identitásukban szerepet játszó afroamerikai eredetet megvalló énekesek is. Vagy legalábbis felismerték a korszellemet... Ugyanakkor jelzem: együttérzésem és támogatásom őszinte és teljes, és nagy megértéssel fogadom majd azt is, ha valakinek időközben elpárolog az önkéntes megjelenésre irányuló szándéka, és esetleg nem lesz ott egyetlen balettművész sem. Még nagyobbal azt, ha esetleg a Ház szándéka párolog el a rendezvény megtartására. Valószínűleg én sem leszek ott, semmi esetre sem...
Kiegészítésként annyit talán érdemes még hozzáfűzni az ügyhöz, hogy a polémiát elindító Juratsek Juliannára mint az Operaház balettművészére és szólótáncosára hivatkoznak a híradások, ugyanakkor a művésznő operaházi pályafutása már évekkel ezelőtt lezárult, és jelenleg nem tagja a Magyar Nemzeti Balett együttesének. Egyébként 1991-ben lépett pályára, és 25 év után, címzetes magántáncosként távozott a társulattól. A félreértés oka az lehet, hogy az FB-profilján a munkahely rovatban a mai napig szerepel a „Magyar Állami Operaház”, illetve a „Ballet Soloist” megnevezés, mint ahogy a mai napig a „Magyar Állami Operaház címzetes magántáncosa”-ként jelenik meg a MOM Sport Uszoda és Sportközpont honlapján is, ahol ún. Body Ballet órákat tart. Egy Body Ballet foglalkozás mibenlétének a megértéséhez talán a segítségünkre lehet, ha megtekintjük a művésznőtől ezt a YouTube-videót, nem rejtve véka alá azt a mély hálát sem, amelyet afelett érzünk, hogy még ilyen irányú elfoglaltsága mellett is maradt ideje és energiája arra, hogy a balettművészet méltóságát Rubint Rékával szemben megvédje.
Megnézném, amint Rubint Rékának tartanának a balett-táncosok például egy kis spiccórát, vagy más nyalánkságot.
Szerintem emelhetnék tovább a nap fényét, ha utána Fekete Pákó tartana népdalszakkört.
Most látom, ide került a téma, áthozom iménti beírásomat Társművészetekből:
Frappáns reakció MÁO részéről: nem volt...khm...nem lesz taggyű...khm... "Nem kötelező részt venni Rubint Réka edzésén". Teljes cikk hvg.hu-n itt.
PS Időben szólok: a fitnesztréningért járó gázsit viszont kötelező felvenni! Vagy mégsem?
Mert az Operaház balettművészei éppen arra vannak rászorulva, hogy Rubint Réka fitnesztréninget tartson nekik. Már várjuk a következé szenzációs bejelentést, ki és mikor fog az énekművészek részére korrepetálást tartani! Persze, semmi sincs ingyen, tehát ezért valakinek perkálni kell!
A kiválogatott és remixelt operamuzsikák kérdéskörét már meg sem merem említeni!
„A nemzetközi helyzet fokozódik”:
https://24.hu/szorakozas/2021/07/23/opera-rubint-reka-edzes-juratsek-julianna/
Az Opera közleményben tisztázta a dolgokat:
„Rubint Réka az Opera felkérésére önként vállalkozó kollégák részére tart fitnesztréninget egyetlen alkalommal. Tehát Rubint Réka nem tart balettórát, az edzésen az Opera minden munkatársa rész vehet, az esemény pedig nem lesz kötelező. Ezen felül a programon az Opera Zenekar nem működik közre, mindössze az edzéshez szolgáló zene alapját képezik majd erre az alkalomra kiválogatott és remixelt operamuzsikák intézményünk felvételeiből.”
Az erkölcscsőszként fellépő hölgy azóta sem szólalt meg, akárcsak jóval korábban Egei Antal vagy Horváth Zsolt.
Ha tényleg hazugság volt, ahogy azt bennfentes fórumtársunk állítja, az azt is jelentheti, hogy a sok előadás lemondásának valódi oka nem a darab vélt vagy valós (valószínűleg valótlan) szexuális tartalma volt. Hanem az, amit akkor többször is bátorkodtam beírni: a rossz PR-munka és a darab iránti valós, fizető közönséges igény téves felmérése. A szexista terelés a súlyos anyagi veszteség és az azzal járó (egy)személyi felelősség elleplezésére szolgálhatott. Meg is lett az eredménye: mindenki a színpadi történésekről vitázott pro és kontra és senki nem vizsgálta az ügy pénzügyi részét, az erkölcsi kárt is felülmúló anyagi kár mértékét és felelősé(i)t.
Tisztelt „Cilike”! Elnézést a kérdésért, de minek alapján tetszik állítani a 62669.számú hozzászólásban, hogy (idézem): „Ez nem így volt. Hazugság.”?
Tudomásom szerint
- az Erkel Színház bemutatta a Billy Elliot című musicalt,
- egyes kritikusok megjegyzéseket tettek a mű egyes témájára,
- ennek hatására az Operaház 15 előadást lemondott,
- a lemondásról, annak okoairól Ókovács Szilveszter körlevélben informálta az előadókat.
Mindezen események a 2018.évi sajtóból, amit az internet a mai napig megőrzött, pontosan nyomon követhetők, olvashatók.
Akkor mi az, ami „nem így volt. Hazugság”???
Megtisztelne, ha ezzel kapcsolatos álláspontját részletesebben kifejtené, amit előre is köszönök.
Ez nem így volt. Hazugság.
Abból a bizonyos a Billy Eliotból nehéz volt kiszállnia. Mèg időben "visszatáncolt"!
"Akkor még bámultam a felnőtteket, azt hittem jó lesz majd, ha egyszer én is nagy leszek".
A szokásos heti Ókovács Szilveszter interjú most a „Bayer Show” műsorában történt.
Főigazgató úr – konkrétan meg nem nevezve a nagy vitát kiváltott törvényt – természetesen reagált az elmúlt hetek eseményeire, a következők szerint:
„a gyermekeink lelkéért megy a csata, így aztán a jövőért is és ha ezek a gyerekek nem tanulják meg egyrészt az ingerküszöbüket jó helyen tartani….akkor a nagyság felismerése, a befogadói közeg nem fog létrejönni és nem fog felnőni az a nemzedék, amely egész egyszerűen átveszi a stafétát.”
Főigazgató úr vasárnap este itt elmondott szavai rímelnek Kövér László Házelnök úr aznap reggeli, közrádióban elmondott szavaira, mely szerint:
„napról napra nő a tét, ugyanis, ha visszajönnek azok, akik …ma …európaistáknak vallják magukat, akkor itt kő kövön nem marad.”
Okovács az egyik legjobb tanitvány , nem csoda az öntömjénezés , volt kitől tanulnia, csúsztatás , félrebeszélés , a parlamentben is ezt a feladatot kapta,
szomorú a helyzet , sajnos
A szokásos, heti Ókovács Szilveszter interjú most a Figyelő 2021.július 1-jei számában olvasható.
Saját szokásomtól eltérően azonban nem idézek belőle semmit, mert ennyire öntömjénező, saját magát dícsérő interjút rég nem olvastam. Minden szép, minden jó, mindennel megbírkóztunk... miénk lesz a világ legnagyobb...magyarok vagyunk...mindenki más....és így tovább. Brrr...
Aki az ilyet szereti, annak ajánlom a teljes interjú olvasását.
Az bizony gond lehet, kedves joska141, mert pálgiumvád állhat elő és Thornton Wilder esetében még bőven nem jártak le a szerzői jogok...és nincs forrásmegjelölés sem az idézet mellé.
Tisztelt Edmond Dantes! Még egy pillanatra visszatérve az interjúból Ön által idézett, nagyon szemléletes hasonlatra:
„Tetszik az a megállapítás – egy bölcs orvosdoktor mondta –, miszerint az élet olyan, mint a trágya. Mert a lényege, a tudás, a szeretet és a pénz is szétszórva jó.”
Ezt a hasonlatot Thornton Wilder A házasságszerző című darabjában (ismertebb nevén: Hello Dolly/Barbra Streisand) mondja a végén Horace Vandergelder/Walter Matthau, szinte szó szerint a Főigazgató Úr szavaival.
Az újság profiljához, közönségéhez szabhatták egyik-másik kérdést: ha Szabad Föld, akkor szabad, sőt kötelező kommunistázni elvett vetőmagkínáló tábla meg "az élet olyan, mint a trágya". Ha a Műértő készítette volna az interjút, inkább kommunisták által elvett műtárgyakra emlékezne, ami azért közelebb állhat egy operaigazgatóhoz. A cikket bízvást átvehetné pl. az Új Ember, hiszen szó esik benne a nagyszülők házasságkötési feszületéről is, ami szerencsére megmaradt, bár az ezüstöt nem a kommunisták kaparták le róla, hanem a múló idő. A piarista gimnáziumnak és a katolikus egyháznak szánt adó-1% is értő fülekre talál(na) ott. Jó hír, hogy Főigazgató Urat "menedzserszövegekkel, papírízű tohuvabohukkal" ki lehet kergetni a világból. Gránitszilárdságú kijelentése remélhetőleg őrá is érvényes.Ha ő "menedzserszövegel", akkor is.
Ókovács Szilveszterrel készített hangsúlyozottan magánjellegű interjút a Szabad Föld.
https://szabadfold.hu/lakohelyem/utesallo-vagyok-287996/
Az interjú 13+1 kérdése azért alkalmat adott egy kis kommunistázásra is a következők szerint:
„7. Mi a legértékesebb értéktelen tárgya?
– Nagyapám falusi szatócsboltjából nemrég kaptam egy megmaradt vetőmagkínáló táblát. Mióta a kommunisták elvették tőle, eltelt vagy 60 év.”
Nem igazán tudom a megfogalmazásból, hogy a kommunisták 1961-ben a szatócsboltot vagy a vetőmagkínáló táblát vették el, de szép, hogy megmaradt, amit elvettek.
Az ilyen flegma, érzéketlen, cinikus megjegyzés helyett , lenne EGY ember , aki érdemben válaszolna, pl. Zobóky,VAGY FŐIGAZGATÓ ? müszaki SZAKEMBER?
VAGY ŐK NEM OLVASNAK?
Újranyíló élet, avagy az Opera következő szezonjáról 1.
2021.06.15. 13:51 - Origo.hu
Ókovács szerint az opera - 182. levél
"...lift kizárva..." jobb, mint "liftbe bezárva". Utóbbit is túl lehet élni, de nem kellemes.
ÉN az vagyok..lift kizárva.. lakásom is a földszinten van.Operába nem megyek..csak az Erkelbe.. minden szempontból előnyösebb.--nekem.
Klausztrofobiás ne menjen a 3. emeletre! Otthon a 10 emeletes panelben is van mozgólépcső?
Én csak üdvözölni tudom az Operaház új jegyvásárlási konstrukcióját. Az őszi idény 7 előadására vásároltam jegyet, 50%-os kevezménnyel. Remélem, hogy a jövőben is biztosítják ezt a lehetőséget.
Meg nem erősített hírek szerint igen: a nézőtéren és minden új rendezés is használni fogja.
Klausztrofobiasoknak lesz mozgolepcsö?
Hányszor írjam még le, hogy lesz lift? Gondolom, már legalább a helye meg is van. Nem ez lesz a gond, hanem a jegyárak.
Megnyugtatására, ha elmarad az akadálymentesítés, jogi lépések következnek:
http://www.meosz.hu/blog/a-meosz-jogi-lepeseket-tesz-ha-elmarad-az-m3-as-metro-aluljaroinak-akadalymentesitese/
Az aluljáró és a felszín közötti akadálymentesítés tudtommal nem tartozik a metró felújítási projektbe, ahogyan a MÁO-lift(ek) sem. Viszont ha már szóba került, lenne egy építő javaslatom. Ha bármely -műszaki, műemlékvédelmi- okból nem építenek be a sok (tíz)csilliárdos költségből ill. annak ellenére közönségliftet MÁO-ba, akkor legalább tegyék lehetővé a személyzeti lift(ek) használatát az arra feltétlenül rászorulóknak. Nem várhatjuk el, nem remélhetjük, hogy bárki-mindenki a művészek, személyzet számára fenntartott lift(ek)en utazzon, arra nincs kapacitás, de kerekesszékesek, súlyosan mozgáskorlátozottak vehessék igénybe a személyzeti liftet, ha ez eddig számukra nem volt engedélyezett. Nincsenek ott sokan.
Ez a mese - mese - meskete kategória! Persze, örülni fogunk, ha mégis - de jelen körülmények között nincs sok esély. Egyébként éppen a Lehel tér és a Nagyvárad tér az a két állomás, ahol még a metróperon és az aluljáró között sincs sem mozgólépcső, sem lift! Az aluljáró és a felszín között "természetesen" itt sincs.
Egy rendkívül prózai kérdés: kinek akarnak játszani? Kire számítanak? És ne mondja senki, hogy ez demagógia. Ha jól tudom, állami fenntartású, tehát a plebs adóforintjából is!
A harmadik emeleti alap helyárak 1500 és 8500 forint közé esnek, az V. kategóriában mondjuk 4500 forintba kerülnek. Matiné olcsóbb (általában félár), premier drágább, általában többszörös. Ha valaki jól lesben áll a neten, matinéidőben 2250 forintért kaphat V. kat. helyet, ami még az elviselhető elhelyezés alsó határa. Hogy a nem látó helyek pl. balett esetében miért nem jönnek számításba, hadd ne mondjam...
A kakasülővel csak az lesz a baj, hogy sokkal kevesebb ülés lesz ott, mint eddig, és még az állóhelyekhez se lesz olyan könnyű hozzájutni. Most üt vissza, hogy ez az épület sokkal kisebb mint a bécsi.
Az interjúban, amit egy hete belinkeltem, van szó a liftről is, amit egészen természetesen beépítenek, de némi körültekintés kell hozzá, mert a nézőtérre nem juthat be a rezgés, amit okozni fog.
Azt hiszem, a következő menűpont a paprikás krumpli volt! (persze, kolbász nélkül)
Oké, de már két hónapja csak parizert eszek, és nem bírom tovább.
"Zabáljanak parizert egy hónapig"! Ki is mondta ezt nem is olyan rég?
Az árfekvés tekintetében én kissé szkeptikus vagyok. Félek, hogy a kispénzű nézők még a kakasülőről is leszorulnak. Számukra - negyedik emelet híján - végső mentsvárként csak a zsinórpadlás marad, vagy esetleg kies otthonukban, hokedlijükön ülve, sztrímelhetik és stírölhetik az onlájn előadást, mobiljukon nézve.
Ne feledkezz meg a páholykanapé(k)ról! Még megdrágult jegyekkel is olcsóbbak, mint egy jobb szállodai ágy. Sajnos a leghosszabb (Wagner-) operák gyakran hangosak, úgyhogy a zavartalan alvás nem garantált.
off Van egy rossz és egy jó hírem az ön mindenki számára. A rossz hír az, hogy az akadálymentesítés a (M3) metró vonatkozásában megvalósul, részletek itt:
http://m3felujitas.hu/akadalymentesites
A jó hír az, hogy a fent belinkelt határozatot, mint ott olvasható, még az előző = 2019 előtti közgyűlés hozta, tehát felszabadultan lehet örülni a hírnek ;-)
Biztos vagyok benne, hogy lesz lift... Hogy a kakasülőhöz való jog benne lenne a törvényben, arról így, ebben a szigorú formában nem vagyok meggyőződve, de mindenképp remélem, hogy a mozgáskorlátozott nézők sem lesznek elzárva a harmadik emelettől, sem az építészeti tér, sem az előadási élmény, sem pedig az árfekvés tekintetében.
Mert törvény van az akadálymentesítésre, és a bottal, kerekes székkel, stb közlekedő nézőnek is joga van feljutni a kakasülőre! Nem úgy, mint boldogult fjúkorunkban! Aznkívül az Operaház építésének korában "kasztrendszer" volt, és szó sem lehetett róla, hogy a csóró harmadik emeleti néző bejusson a büfébe, most olyan átlakítások voltak szükségesek, amik ezt is megoldják. (Zoboky Gábor interjú egy részlete.
https://open.spotify.com/show/5CyhS3EzJClRCH0FRAqdMm )
Sajnos, ez a metró felújítás vonatkozásában még nem valósul meg teljeskörűen, de ezentúl majd metró helyett is operába megyünk!