Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

5784 takatsa 2022-12-16 00:31:42

Nagy ajándékot kaptak ma a Messiás-várók, régizene rajongók a Müpában, a The King's Consort jóvoltából: Robert King vezényletével Handel Messiását. Érdekes fickó ez a Robert King, ahogyan kiállt a pódiumra, és groteszk mozdulatokkal vezényelni kezdte az együttesét, de aztán a felcsendülő zene elmosta a kezdeti csodálkozásomat. Nehéz szavakat találni arra, amit hallottunk. Volt idő, amikor úgy gondoltam, hogy a régizene csak kitaláció, néhány kevésbé tehetséges zenész menekülése egy új játékterepre, ahol az új játékszabályok számukra kedvezőek és kibontakozási- érvényesülési lehetőséggel kecsegtetnek. A mai est viszont rácáfolt erre a vélekedésemre, ennek a zenének így kell, és csak így lehet megszólalnia, ezt így álmodta meg Handel. Pici barokk együttes és még kisebb kórus, megszámoltam, a kórus összesen 18 tagból áll, 6 szoprán, 4  tenor, 4 basszus, és egy furcsa alt: három kontratenorral és egy női alttal. Hallottam én már régizenét eleget, de ilyen kórust még sohasem, elképesztő hajlékonysággal és plaszticitással szólaltak meg a kórus-részek, pianótól a fortéig, ez maga volt a polifónia extázisa, Handel tündökölt, tombolt és jajgatott két órán keresztül. Ez a kórus fenomenális, leírhatatlan. A szólisták közül nekem a tenor Joshua Ellicott tetszett legjobban, egy egészen különleges, egyedi szépségű lírai hang, aki óriási átéléssel énekelt. A szoprán Alexandra Oomens rendkívül precízen és nagyszerű technikával de nem igazáp szép, és eléggé éles hangon énekelt, de aztán az utolsó áriájával (Tudom, hogy az én Krisztusom él) mindenért kárpótolt minket. A basszbariton Edward Grintről azonban sok jót nem írhatok, ilyen fiatalemberben ekkora vibrátót még sohasem hallottam, persze ezt a fantasztikus előadást nemhogy tönkretenni, de még beárnyékolni sem tudta. Az alt szólista, Hilary Summers óriási termetével kimagaslott a mezőnyből, úgy saccoltam, hogy csaknem 2 méteres lehet. A hangja ehhez képest kicsi volt, no de milyen hang ez, lágy és bársonyos, olyan ez a hang, mintha a semmiből születne és nem ebből az óriás-emberből, lágy fuvallat, akkor a legszebb, amikor magára marad, valami földöntúli, én már hallottam ezt valahol, de hol és mikor? Aztán hirtelen ráébredek, ő Nell a Kurtág operából, csak ott kukában énekelt és csak a fejét láttam, azért nem ismertem azonnal fel, ő Nell, akit megsirattam és most Nell Handelt énekel. Így ér össze Handel és Kurtág, alfa és omega, kezdet és vég, így válik a kör teljessé, mert a zene egy és oszthatatlan, Istentől kapott legszebb ajándék.

Tudom, hogy ilyen Handel Messiást soha többet nem fogunk hallani, nem vették fel ezt az előadást kamerák, nem lesz ismétlés sohasem. Talán nem is tudjuk, hogy milyen szerencsések vagyunk, így hát csak örüljünk, csendesen...


5783 perempe 2022-12-10 23:27:08 [Válasz erre: 5780 -zéta- 2022-12-09 23:42:27]

igen.


Nocturne No. 8 in D-Flat, Op. 27, No. 2
Waltz No. 6 in D-Flat Major, Op. 64, No. 1 "Minute Waltz"
Waltz in C-Sharp Minor, Op. 64, No. 2

 


5782 macskás 2022-12-10 08:04:03 [Válasz erre: 5781 takatsa 2022-12-10 07:36:22]

Jó kis szekvencia-cunami. Valamint közhelyek gyűjteménye az eleje (csak azt hallgattam meg).


5781 takatsa 2022-12-10 07:36:22 [Válasz erre: 5779 perempe 2022-12-09 23:27:46]

Fején találtad a szöget, kedves kolléga, rendkívül jól szórakoztam, még most is göcögök-kacagok, ha a koncertre gondolok. Kis csalódás volt, hogy nem volt ráadás, pedig nagyon vártam ezt a számot, amit szintén ez a fószer írt, de talán majd ezt is adják egyszer Budapesten.


5780 -zéta- 2022-12-09 23:42:27 [Válasz erre: 5779 perempe 2022-12-09 23:27:46]

Ingrid Flitter?


5779 perempe 2022-12-09 23:27:46 [Válasz erre: 5778 takatsa 2022-12-08 23:54:22]

Elhiszem, hogy a kolléga jól szórakozott, ahogy én is a tegnapi NFZ koncerten, de az én vasárnapimat nehéz összevetni a keddivel (MRZ) a tegnapival.

Tegnap 3 ráadást is kaphatott, aki volt koncerten, ritka az ilyen zongorista!


5778 takatsa 2022-12-08 23:54:22

Nagy meglepetésben, és egy rendkívül szép koncertben lehetett része annak, aki ma este "betévedt" a Zeneakadémiára. Én a szó legszorosabb értelmében betévedtem, mert két napja vettem észre ezt a koncertet, és nagy szerencsémre a teltház mellett még volt 1-2 szabad jegy a jobb oldalerkélyen, így 1900 Ft/db áron lehettem részese ennek a csodás előadásnak, ráadásul szinte testközelből figyelhettem meg Kovács János minden mozdulatát. És mit mondjak, a Zeneakadémia egyszerű, de kényelmes székén ülve, lábamat kinyújtoztatva feledni tudtam az Operaház harmadik emeletének rémes üléseit. Körbenézve a nézőtéren azonnal megakadt a szemem Erdő Péter bíboroson, aki élénk társalgásba merült Semjén Zsolttal, hát ilyen illusztris személyekkel szívtam egy légtérben a Covidos levegőt. Na, de térjünk a tárgyra: Hilarion Alfejev Karácsonyi oratóriumának ősbemutatójára. 

A műsor egy kb. 20 perces beszélgetéssel kezdődött, a zeneszerzővel, Hilarion Alfejev metroploitával, aki röviden beszélt saját életéről, az egyházi zeneműveiről, és arról, hogy mit jelent számára a karácsony ünnepe. Majd felcsendült a Karácsonyi oratórium, a Concerto Budapest, a Magyar Operaház Énekkara és gyermekszólistái tolmácsolásában, Kriszta Kinga és Fokanov Anatolij, valamint a Szent Angéla Ferences Általános iskola diákjainak közreműködésével, Kovács János vezénylésével. Három harangütés után megszólaltak a nagybőgők, majd lassan az egész vonós-szekció, a várakozás és a vágyódás zenéje, Fokanov Anatolij szinte zokogó, szívszorító skandálásával, és ebből a sötétségből jutottunk el a fényre, az Ige megtestesülésére, Krisztus születésére. Ez a karácsonyi oratórium egy több tételből álló, szabályos, barokk-oratórium szerkezetű kompozíció, amelyben ötvöződik a pravoszláv- és mindaz a nyugati egyházi zene, amelyet Európa 1000 év alatt alkotott. A tételek elején gyerekek olvassák fel Mária terhessége, Krisztus születése és első hónapjai történésének evangéliumi részleteit, majd egymással váltakoznak a csodás kórusok és zenekari részletek, egy tételt pedig az Operaház gyermekkarának szólistái énekelnek. De egyáltalán mi ez a zene? Vannak, akik fanyalogva, magasrendű zenei giccsnek minősítik. Az biztos, hogy ez az eklektikus zene viszonylag egyszerű zenei klisékből építkezik, bár a megvalósítás zseniális. Olyan fúgákat hallhatunk, amelyek hallatán Bach is elismerően bólogatna, de ki merészelne a 21. században barokk fúgákat írni, a valamit is magukra adó kortárs zenszerzők közül? Senki. És ez a zene mégis bekúszik a szívünke, és megrendítő hatású, szépség és varázslat, az angyalok hangja, földöntúli szférák zenéje. A titka talán az lehet, hogy ez a zene nem cél, hanem eszköz a földi lét meghaladására, kulcs az örömhír befogadására, kapaszkodó, hogy mindnyájan eljussunk a sötétségből a fényre.  Igen, ma este ennek a zenének segítségével bekukucskálhattunk Karácsony ablakán, és megláthattuk azt a számunkra készített szebb világot, amely ott áll karnyujtásnyira tőlünk, hivogat meleg fénye, csak egy lépést kellene tennünk, csak egy szót kellene szólnunk, de mi csak bénán és némán sodródunk, immár kétezer éve. Nem segít ezen a 10 perces vastaps sem, mert aztán vége, jön a lépcsősor, ruhatár, ajtócsapódás, decemberi latyak, földalattin zötykölődés, vissza a szürke kis életünkbe, pedig ott voltunk a csodától egylépésnyire, láttuk a fényt, de vajon mit őrzünk meg belőle?


5777 perempe 2022-12-08 11:30:27
Annak örültem volna, ha a Liszt Ferenc Kamarazenekar ingyenes adventi koncertjére az Angyalföldi József Attila Művelődési Központba (AJAMK) elmehettem volna, de nincs már ingyenes koncert, lejárt a 13. kerülteti önkormányzattal az együttműködés. Szegény édesapámmal együtt voltunk ott pár éve, valószínűleg 2019-ben, nagyon jó volt, az egyik kedvencemet is játszották, a Holberg-szvitet Grieg-től.
 
Nagy kár, hogy nincs ez a koncert, sok nyugdíjasnak ennyi volt az éves szórakozása.

5776 Hangyász 2022-12-07 10:49:43

A MüPá.ba hirdetett mai Wagner est ELMARAD!!! A jegyeket visszaváltják. https://www.mupa.hu/program/komolyzene-opera-szinhaz/nina-stemme-ariaestje-2022-12-07_19-30-bbnh


5775 macskás 2022-12-06 12:32:25

5775


5774 perempe 2022-12-06 03:37:21

Volt valaki esetleg rajtam kívül itt vasárnap? Érdekelne, ki jár rendszeresen, mennék VPO-ra is, mint a kisangyal. Jó lenne kód is, mert nem hiszem, hogy a vének ott teljes árú jegyekkel mennek...

 

Privátban is jó lesz.


5773 Klára 2022-12-05 22:30:17 [Válasz erre: 5771 Hangyász 2022-12-05 21:13:54]

Nemrég jöttem haza a Müpa ma esti Bretz Gábor dalestjéről, ott is bejelentették, de nem mondták, hogy mi lesz. Állítólag holnap teszik közzé hivatalosan.


5772 Edmond Dantes 2022-12-05 21:24:08 [Válasz erre: 5771 Hangyász 2022-12-05 21:13:54]

Oszd meg velem, lécci. Ha máshol nem, privátban. Legalább kárpótolsz a számomra is elmaradó koncertért :-)


5771 Hangyász 2022-12-05 21:13:54

Nina Stemme lemondta szerdai koncertjét a MüPá-ban. A véleményemet inkább megtartom.


5769 Beatrice 2022-12-05 18:48:39 [Válasz erre: 5758 Beatrice 2022-11-22 23:35:09]

Az Operabeavató Bánk bán-sorozatának első epizódja fizetős streamként megtekinthető lesz december 8. és 11. között, felvételről.


5768 perempe 2022-12-04 13:47:47

Tárgytalan.


5767 Hangyász 2022-12-03 10:00:35 [Válasz erre: 5764 oberon 2022-11-25 12:36:57]

Noha Samu ott volt, nem ő beszélt a koncertről. A karmesterre nem tért ki, továbbá álnaiv volt a darab hazai = BUDAPESTI recepciójával kapcsolatban.


5766 Hangyász 2022-11-25 14:09:33 [Válasz erre: 5764 oberon 2022-11-25 12:36:57]

Az is nagyon messzire vezetne, miről számol be az ÚZÚ Kovács Samu vezetésével. Izgatottan várom a következő adást, mert szerdán ott volt az elefántok nagy barátja.


5765 Hangyász 2022-11-25 14:07:33 [Válasz erre: 5764 oberon 2022-11-25 12:36:57]

Köszönöm a kiigazítást. Hollerungra ne itt térjünk ki.


5764 oberon 2022-11-25 12:36:57 [Válasz erre: 5763 Hangyász 2022-11-25 09:29:23]

Már korábban leesett a tantusz, mert Hollerung Gábor vezényletével a Zeneakadémián, 2003. november 23-án elhangzott. Igaz, akkor sem vett róla tudomást senki. Az Új zenei újság következő adásában Kovács Samu azt mondta, hogy semmilyen érdemleges nem történt a hazai koncertermekben. És azóta is többször előadták ők (BDZ, BAK, Hollerung).


5763 Hangyász 2022-11-25 09:29:23 [Válasz erre: 5762 Beatrice 2022-11-25 03:01:21]

Utána jött a covid miatti hisztéria, és minden kulturális eseményt felfüggesztettek. (Legnagyobb örömömre a popszar kategóriába tartozókat IS.) Ezt a darabot 1972 és 2007 között nem játszották Budapesten, amely információt legfeljebb drága jó Virány Gábor tudná megerősíteni. 2007 decemberében viszont Simon Rattle, a Monteverdi Kórus és a Felvilágosodás Korának Zenekara szólaltatta meg a MüPá-ban, csodálatos, bár botrányosan foghíjas (jó, ha 40% hallgató foglalt helyet) előadásban. Erre magyar előadóknak is leesett a tantusz, csakhamar Kocsis és a CB adta elő, de ha nem tévedek, a 2020 márciusi Vásáry-koncert előtt ugyancsak megszólaltatták.


5762 Beatrice 2022-11-25 03:01:21 [Válasz erre: 5761 lujza 2022-11-24 23:19:58]

2020 márciusában a Zeneakadémián előadták a művet Vásáry Tamás vezényletével, a Bartók Rádió közvetítette.


5761 lujza 2022-11-24 23:19:58 [Válasz erre: 5760 Beatrice 2022-11-24 20:00:27]

Azt hiszem, nem sokan voltak ott, akik jól ismerték már ezt a Schumann művet. Nekem is épp úgy újdonság volt, mint a múlt héten az Alfonso és Estrella. Szerencsére mindkettő szép élmény volt.

Láng Dorottya a Müpában már többször fellépett, az Operában, azt hiszem, még soha. Pedig gyönyörű hangú fiatal mezzo, tökéletesen pótolta Schöck Atalát, és szépen illeszkedett a hangja Kolonits Kláráéhoz.(És nem mellesleg, mivel nem itthon tanult és dolgozik, kiváló a német kiejtése is.)


5760 Beatrice 2022-11-24 20:00:27

Tegnap a Vigadóban Schumann romantikus, világi oratóriuma, Az éden és a péri hangzott fel.

Először találkoztam a művel, amely egy megható, allegorikusnak is tekinthető keleti témájú történeten alapul: a címszereplő péri egy angyalféle, aki ki van tiltva a Paradicsomból, nagyon szeretne oda visszakerülni, nagyon meg is dolgozik érte, végül sikerrel. Az a "vizsgafeladata", hogy olyan ajándékot vigyen a mennybe, ami Isten (itt: Allah) szívének a legkedvesebb. Hogy mi a megfelelő ajándék, arra neki kell rájönnie. Sokat röpköd ezügyben. Több próbálkozás után egy megtért bűnös könnye lesz az az ajándék, ami újra megnyitja neki a menny kapuját.

A szövegkönyv Thomas Moore ír költő művén alapul. Az nem derül ki a librettóból, hogy a péri miért van kitiltva. Mivel több péri is szerepel a műben (a többieket a kórus jeleníti meg), akiket szintén száműztek, lehet, hogy ez valami kollektív büntetés. (Egy Schumann művéről szóló tanulmányban azt olvastam, hogy az eredeti Moore-műben az a péri "bűne", hogy egy bukott angyalnak és egy halandónak a gyermeke. Ez a magyarázat azonban nem jelenik meg Schumann oratóriumában.)

Elöl ültem, itt nagyon plasztikus volt a hangzás (a terem hátuljában nem ilyen jók az akusztikai viszonyok). A színvonal magas volt minden közreműködő tekintetében, nem volt egyetlen gyenge láncszem sem. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar nagyszerűen szólt Attilio Tomasello értő keze alatt.

A szólisták közül a főszereplő périt megjelenítő Kolonits Klára a karmesteri pulpitustól balra helyezkedett el, míg a többi énekes (Brickner Szabolcs, Láng Dorottya, Szalai Ágnes, Kovács István) akik narrátornak, angyalnak és egyéb szereplőknek kölcsönözték a hangjukat, a jobb oldalon voltak.

Kolonits Klára átszellemülten angyali volt, szinte láttam a szárnyakat a hátán. És persze szárnyalt az éneklése. Nagyszerű volt Brickner Szabolcs narrátorként, kicsit valahogy Bach oratóriumainak evangélistáival rokon ez a szerep. Kellemes felfedezés volt Láng Dorottya, aki beugróként is kiváló volt. Némi feszültség volt látható az arcán, feltehetően a beugrás miatt, de ez a hangi teljesítményét nem befolyásolta. Szép a hangja és jól tudja használni. Szalai Ágnes az énekkar tagja, ebből az énekkarból jó néhányan fellépnek szólóban is különféle helyszíneken, igen jó színvonalon, és most se volt másként. Kovács István megint megörvendeztetett bennünket szép hangjával és kulturált éneklésével.

Manapság nem annyira gyakori, hogy egy előadás ennyire egyenletesen jó legyen. Gratuláció minden közreműködőnek!


5759 lujza 2022-11-23 02:24:44 [Válasz erre: 5758 Beatrice 2022-11-22 23:35:09]

Köszönöm, hogy írtál róla! Nekem is élmény egy ilyen este. Tényleg remek énekesek szerepelnek mindig, akik kiválóan rögtönöznek még a legnehezebb áriák éneklése közben is. A két műsorvezetőt pedig élmény hallgatni, gondolatébresztő mindaz, amit tőlük hallunk. A Violetta-Germont kettőst igazán megkönnyeztem, annyira megrendítő volt ebben az előadásban, Göttinger instrukciói alapján. Nemrég láttam a Traviatát MET moziban, igazán jó volt Nadine Sierra, de meg se közelítette azt a hőfokot, ahogy most Kolonits Klára előadta a megsemmisülését, mikor ráébred a boldogsága elvesztésére.

Ezek után a második részt szerencsére már inkább vidámra hangolták, hogy feloldódjon az a feszültség, ami előzőleg bennünk keletkezhetett.


5758 Beatrice 2022-11-22 23:35:09

Remekbeszabott Operabeavatót kapott tegnap a teltházas közönség a 6szín Teátrumban. A téma annak a súlyos csapásnak a pillanata volt, amikor egy operai karakter számára gyakorlatilag minden összeomlik, nem marad neki semmi valós perspektíva.

Az ezt illusztráló két, nagyon ismert operai jelenet így új megvilágításba került, és csöppet sem volt elcsépelt és unalmas (amúgy se tud számomra unalmas lenni semmi, amiben Kolonits Klára és Dinyés Dániel szerepel). A két jelenet a Violetta-Germont papa duett a Traviatából, valamint a négyes a Rigolettoból volt. A sorozat házigazdái Dinyés Dániel és Göttinger Pál, az énekesek Kolonits Klára, Sahakyan Lusine, Szélpál Szilveszter és Tötös Roland. Fotó a közreműködőkről.

Kolonits Klára csodálatosan énekelt és játszott (csakúgy, mint Szegeden a nyári Traviatában), Tötös Roland remek Herceg volt, Sahakyan Lusine igazi "dögös" mezzo hang (és jó színésznő), és Szélpál Szilveszternek se kellett szégyenkeznie.

Egy énekesnek rangot jelent az Operabeavatóba bekerülni, a szokásos előadói kvalitásokon kívül oda-vissza kell tudni hangilag a szerepet, bármelyik ütemnél tudni kell belépni, tudni kell rögtönözni (nincs előzetes próba), és a humor se hiányozzon (minden szereplő bőviben volt ennek, és szemmel láthatólag ők is jól szórakoztak az oldott légkörben). Ezúttal a nézőknek még mobilozni is szabad volt, mert a Traviata-duett olaszul ment, és Göttinger Pál feltöltötte a Facebookra a magyar fordítást. (A Rigoletto-jelenet aztán magyarul volt.)

Lehetetlen reprodukálni, mi mindenen mulattunk, és mi mindenről tanultunk. Mindig élvezem Dinyés Dániel azon demonstrációit, hogy egy másod-harmadrangú zeneszerző hogyan oldana meg egy-egy dolgot, zárna le egy-egy frázist, komponálna meg egy kíséret-részletet, és ezzel szemben mit csinált a zseni (Verdi, Mozart...), és ez miért adekvát és hatásos. Az is nagyon érdekes, hogy Göttinger Pál, aki egy szimulált rendelkező próbán ad utasításokat a szereplőknek, mennyire ellentétes felfogásban tud egy-egy részletet játszatni. Pl. a Rigoletto-négyesben, a Maddalena-Herceg évődésben először a Hercegnek afféle Don Giovanniként kellett viselkednie, akinek csak a hódítás a fontos, míg Maddalenának rühellnie kellett, hogy az x-edik kocsmatöltelék csapja neki a szelet eléggé primitív módon. Aztán úgy is el kellett játszani a dolgot, hogy a Hercegnek hirtelen valóban mélyen bele kellett szeretnie Maddalenába, annak pedig rá kellett jönnie, hogy az álruhás Herceggel van dolga, és ettől odáig meg vissza kellett lennie.

Az is nagyon jó az Operabeavatóban, hogy sok fiatal van a nézőtéren, nem csak ősz fejek. Vannak olyanok, akik először járnak ott (onnan tudom, hogy Göttinger Pál megszondáztatta a közönséget ezzel a kérdéssel). És vannak, akik visszatérnek - először, másodszor, sokadszor.

Ebben az évadban két helyszínen fut két különböző Operabeavató-sorozat: a 6színben egy-egy téma köré épülnek az epizódok, míg a Magyar Zene Házában a Bánk bán van ízekre szedve.

Az egyik korábbi 6színi epizódról itt olvasható Mezei Néző beszámolója.


5757 macskás 2022-11-19 14:42:11

5757


5756 Edmond Dantes 2022-11-19 13:08:08

Átok ül a MüPa Zenekari páholy nevű bérletén. A 2020/21-es évad 4 koncertjéből kettőt, a 2021/22-esben a teljes sorozatot elmosta a járvány. 2022/23-ban más átok sújt: a 4 előadásból egy lezajlott, egy másikat töröltek, egy harmadikról pedig most érkezett értesítés, hogy műsor- és szereplőváltozás lesz. Vajon még mi vár ránk és a negyedik koncertre? Utóbbira mi várunk.


5755 perempe 2022-11-18 09:33:29 [Válasz erre: 5751 Sipi 2022-11-11 10:33:09]

tegnap nagyon tetszett a Nemzeti Filharmonikusok koncertje a Vigadóban,

szerintem volt olyan jó. Cantelli elmehet a picsába!

 

kövezzetek meg, de a Zeneakadémia Zenekara Csajkovszkij 6. is nagyon jó volt hétfőn, és talán nem csak egyetemi zenekarokhoz képest.


5754 Klára 2022-11-12 09:11:40 [Válasz erre: 5752 takatsa 2022-11-11 11:10:20]

Köszönet a Ligetiért!


5753 lujza 2022-11-12 02:29:11 [Válasz erre: 5752 takatsa 2022-11-11 11:10:20]

Hű, ezt okvetlenül meghallgatom végig!


5752 takatsa 2022-11-11 11:10:20 [Válasz erre: 5751 Sipi 2022-11-11 10:33:09]

Tényleg vehemensen és óriási mozdulatokkal vezényelt, nemcsak a kezével, hanem az egész testével, de mindent vezényelt, pl, két kezével aszinkronban, amikor különböző ritmusokban játszott a zenekar egyik illetve másik része. Látványos volt, amit csinált, de nem öncélú. A Ligeti mű óriási volt, igazi hatásvadász, ráadás darab. 

Ligetiről egy másik műve jutott az eszembe. Jó lett volna tegnapra egy ilyen hegedűs. :)


5751 Sipi 2022-11-11 10:33:09

A tegnap estével kapcsolatban én is hozzászólnék. Sosztakovics: egyetértek az előttem szólókkal, sajnos aki eddig nem tudta hogy ez miért zseniális mű, az ebből az előadásból sem tudta meg... Voltak szép pillanatai, de nem éreztem összefogottnak, a textúra néha zavaros volt, nem állt össze, Viktoria Mullova előadásáról pedig már az előttem írók elmondták a lényeget.

Penderecki és az egyébként Boldoczkinak dedikált Concertino: kárpótolt a Sosztakovicsért. Én nem ismertem a darabot, de már rajta is van a wish listemen a Boldoczk-féle felvétele. Nagyon jó volt.

Én egyedül a zenekarral kapcsolatban nem értek egyet az előttem szólókkal: én azért nem voltam tőlük elájulva. Jó, de hogy a világ (egyik) legjobbja lenne azt én a tegnapi este alapján nem jelenteném ki. Nekem Nott is kissé túlmozgásosnak tűnt, de ez ízlés kérdése. A ráadásként kapott Ligeti "Román koncert" utolsó tétele jó volt, egyébként a Warner Ligeti-dobozában is Nott vezényli az ott amúgy frenetikus felvételét (azon a Berlini Filharmonikusokkal).


5750 Beatrice 2022-11-11 00:02:31 [Válasz erre: 5749 takatsa 2022-11-10 23:37:03]

Mullova engem sem igazán fogott meg, Boldoczki viszont nagyon. Mint mindig. Nem mellesleg a Penderecki-versenymű az ő számára íródott.


5749 takatsa 2022-11-10 23:37:03

Mindig tudtam, hogy a Suisse Romande a világ egyik legjobb zenekara, de hogy ennyire jó?!! Szóval egy csodás estének lehettünk tanui a Müpában. Pedig nem egészen így indult az este. A műsorválasztással nem volt baj, hiszen Sosztakovics I. hegedűversenye nagyon jó darab, de ahhoz kellett volna egy igazán jó szólista is, és Viktoria Mullova úgy tűnik nem az. Legalábbis ma este elég halványan szerepelt. Hiányzott belőle a temperamentum, az igazi virtuozitás, a lírai részeknél nem szólt szépen a hegedűje, nagyon-nagyon szűken, sokszor kis hangon játszott, a zenekartól a hangzása alig különült el, valahogyan nem volt sugárzása-aurája, és ha az ember a szólista játéka közben végig arra gondol, hogy Úristen, milyen nehéz ez a darab, az már régen rossz. Volt ráadás is... 

Azután meglepő módon szünet következett, pedig a műsorfüzet szerint ezt csak a Penderecki mű után tervezték, de ez tényleg így volt jó, zenekarnak-közönségnek össze kellett kicsit szednie magát e produkció után. És a szünet után jött a varázslat. Én ezt a Penderecki művet eddig még nem hallottam (Concertino trombitára és zenekarra), önmagában is egy nagyszerű darab, és amit a zenekar-karmester és persze elsősorban Boldoczki Gábor művelt, az fenomenális volt. Igen, ilyennek kell lennie egy versenyműnek és egy szólistának. És aztán jött a Zarathustra. Az első taktusoknál észrevételezhettük, hogy trombitálni nem is olyan könnyű, mint ahogyan azt Boldoczki játékát hallva gondolhattuk volna, mivel a zenekar trombitása egy gikszerel kezdett, de utána megnyílt az ég és valami olyan csodában volt részünk, ami ritkán adatik meg az embernek. A karmester (Jonathan Nott) kotta nélkül vezényelt, ami egy ilyen bonyolult és szerteágazó műnél - gondolom - szokatlan, de ilyen produkcióra a partitúrát böngészve nem is lett volna képes. És a zenekar: ilyen plaszticitást, pontosságot, abszolút együtt-játszást szinte sohasem hall az ember, és mindenek előtt, és mindenek fölött a hangzás, szépséges volt. Ahogyan pl. a hegedűsök és csellósok együtt megszólaltak, nincsen szó erre a szépségre, játékuk csodálatos, szinte földöntúli volt. És ez a megállapítás persze nemcsak a vonósokra, hanem az egész zenekarra és a karmesterre is igaz. Mi pedig, a közönség, a teltház mit tehettünk? Vörösre tapsoltuk a kezünket. Volt ráadás is, nem akart véget érni ez a szépséges este.


5748 Búbánat 2022-11-07 12:00:52

„Vissza a kezdetekhez – Domingo spanyol estje a Művészetek Palotájában”

/magyarkurir.hu - KULTÚRA – 2022. október 30., vasárnap | 16:06

Plácido Domingo hazajár hozzánk. Ez persze talán így túlzás, de kétségtelen, hogy Domingót korán megérintette a magyar kultúra.

Nemcsak a magyar (–osztrák) operett – többek között Lehár, A víg özvegy miatt, amelyben Danilo szerepét 1960-ban énekelte először –, hanem a számos magyar (vagy magyar származású) művészpartnernek, karmesternek, koncertszervezőnek, színházi embernek köszönhetően is, akikkel pályafutásának bő hat évtizede alatt dolga és ügye volt. Az utóbbi időkben ráadásul mind több és erősebb szállal kötődik hazai kulturális életünkhöz: lemezfelvételt készített az Olasz Intézetben, sport- és Formula-1 rajongóként kilátogatott a Hungaroringre, 2009-ben nálunk zajlott énekversenye, az Operalia, kitüntették a Pécsi Tudományegyetem díszdoktori címével, a Virtuózok legfőbb mentora lett... Időközben Budapesten túl fellépett Pécsen, Szegeden, Győrben.

A főváros nagy zenei központjai közül leghamarabb az Erkel Színházba jutott el (Tosca – Cavaradossi, 1973; Aida – Radames, 1987), aztán – a (később Puskás Ferencről elnevezett) Népstadionban és a Megyeri úti UTE (ma Szusza Ferenc) Stadionban tett koncertkitérőket követően – nagy sokára jött az Operaház (Operalia zárógála, Shakespeare-estély, Újranyitógála, Simon Boccanegra). Az Eiffel Műhelyházban egy (eddig még ki nem adott) Verdi-CD anyagát rögzítették vele, meglátogatta a Liszt Ferenc Zeneakadémiát… Idén október 9-én pedig végre bevehette a budapesti kulturális élet új, de immár „kortárs klasszikussá” érett fellegvárát, a Művészetek Palotáját is.

Hispán estjének műsorán zarzuelák részletei szerepelnek. Áriák, dalok, duettek, bevezetésként, fugázásként pedig fülledt, táncos közjátékok e jellegzetes spanyol zenés műfajból, amelyet leginkább az operett, a daljáték és vígopera keverékeként lehetne körülírni. Giménez, Soutullo és Vert, Serrano, Penella, Chapí, Guerrero, Sorozábal, Moreno Torroba, Arrieta, Vives – emblematikus zarzuelaszerzők a 19. és a 20. századból. Domingo szívén viseli a népszerűsítésüket; nagyrészt neki köszönhető a „spanyol operett” exportja, Spanyolországon túli megismertetése, terjesztése.

A Nemzeti Filharmonikus Zenekart vezénylő Jordi Bernàcer gondoskodik az autentikus hangzásról, a feszességről, a szükséges temperamentumról. Plácido Domingo stílusa, eleganciája újfent kifogástalan. Utolsó mohikán. Grand, aki karonfogva vezeti be partnerét, az Uruguayban született (sztárolt) szopránt, María José Sirit; ahogy a pódiumra kíséri a helyzet jelentőségétől megilletődött spanyol tenort, Airam Hernándezt is – e gesztussal egyben bemutatva őket a magyar közönségnek.

Jóllehet úgy tartják, hogy Domingo fénykora, tenorsági csúcsidőszaka az 1980-as években volt, ő egy olyan művész, akinek a kezdetektől – Isten kegyelméből (más magyarázat ugyanis nincs e csodajelenségre) – máig tartóan csak fénykora van. Baritonná kényelmesített hangjának „lényege” – tónusa, színe, árnyalatgazdagsága – ugyanaz maradt. Változó változatlan. Egyetlen dalban, áriában, már az első elhangzóban annyi a testbeszéddel is kifejezett érzelem, az életbölcsesség, az édes-bús nosztalgia, hogy a szív szakad bele. Ha szövegileg olykor émelyítően romantikusak is ezek az epekedő, udvarló vallomások, a naiv, kedves, máskor komikus évődések, „felszínességüket” rendre felülírja Domingo személye, hitele. Mert tőle még ez is komolyan vehető. A ráadás – nyilván a magyar közönségnek címezve – Lehár Ferenc, A mosoly országa és A víg özvegy. Szu-Csong slágerdalának első része kottából, meglepetésként, tört magyarsággal, a folytatás már lazábban, fejből, németül… Nála egyetlen fellépés sem rutinmunka, minden alkalom ünnep, amire készül, hogy adhasson.  

Ha már nem is válhat teljessé itthon, de egy fontos elemmel kiegészült a Domingóról alkotott „késői” képünk. A zarzuelák, az operettek világával ugyanis visszarévedtünk abba a zenei közegbe, amely meghatározta családja mindennapjait, énekes-színész szüleinek hivatása révén Mexikóban töltött egész ifjúságát, pályaválasztását, pályakezdését is. Egy nyolcvanegy éves művész vallott most a múltjáról. De valójában a soha el nem múlóról: a lélek örökkévalóságáról.

Szerző: Pallós Tamás

Fotó: Nagy Attila, Müpa

Magyar Kurír

Az írás nyomtatott változata az Új Ember 2022. október 23-i számában, a Mértékadó kulturális mellékletben jelent meg.


5747 Búbánat 2022-11-07 11:06:33 [Válasz erre: 5745 Heiner Lajos 2022-11-06 21:42:49]

:-))


5746 Beatrice 2022-11-06 23:29:54

Van egy fölösleges jegyem Prunyi Ilona és zenésztársainak november 9-i kamarakoncertjére a Müpába. Szeretnék rá meghívni egy fórumtársat. A jelentkezést privátban kérem.


5745 Heiner Lajos 2022-11-06 21:42:49 [Válasz erre: 5744 Búbánat 2022-11-06 12:07:28]

Kedves Búbánat,

 

Köszönöm válaszodat.

Nem tartottam attól, hogy megbántottalak - számos év óta tartó ismeretségünk óta erre nem is gondoltam volna.

 

Tisztelettel, szeretettel üdvözöllek

 

Lajos


5744 Búbánat 2022-11-06 12:07:28 [Válasz erre: 5743 Heiner Lajos 2022-11-05 17:46:53]

Kedves Lajos!  Mindig értékelem apró "szösszeneteidet".  Mellesleg, ahogy Tosca persze nem operett, de  A fecske sem az - noha Puccini eredetileg Lehár Ferenc inspirálására, valami hasonlót szándékozott alkotni. Menet közben aztán módosultak elképzelései a szövegkönyv-változatok nyomán...   De ezeket Te is tudod.


5743 Heiner Lajos 2022-11-05 17:46:53 [Válasz erre: 5742 Búbánat 2022-11-05 13:35:00]

Kedves Búbánat,

 

 

Tőled oly sokat tanultam.

Mindmáig azt hittem, Puccini egyetlen operettet írt, a Kecskét (cseh nyelvterületen Kozel címen játsszák, jól csúszik rá előadás után egy jó velkopopovicei nedű).

 

 

 


5742 Búbánat 2022-11-05 13:35:00 [Válasz erre: 5741 perempe 2022-11-04 22:17:33]

Bizony, felháborodnék - én is.  Persze érthető ha az operettet szerető közönség nyilván most csalódott lesz a műsorcsere miatt. Én is szeretem az operettet (a Toscát is) ,a körülményeket nem ismerem, bizonyára vannak, akiket vonzott  volna oda, Egerbe, a meghirdetett s most elmaradó Kálmán Imre-gála. (A leírt szubjektív meglátásomat - amit az operett-est műsorára vonatkoztattam -, senkire nem erőltetem...)


5741 perempe 2022-11-04 22:17:33 [Válasz erre: 5740 Búbánat 2022-11-04 20:50:18]

Mit szólna Ön, ha például a Tosca helyett egy vonósnégyest akarnának Önre sózni?

A másik probléma az, hogy a szezonbérletet így akarják megoldani, a helyi zenekar helyett őket vagy a Talambát kapom, nem mintha rosszak lennének.


5740 Búbánat 2022-11-04 20:50:18 [Válasz erre: 5738 perempe 2022-11-04 10:59:38]

Amúgy eléggé egyoldalú összeállítású operettgálát prezentáltak volna: dömping Kálmán-dalokból - a műsortervet megnéztem,  csupa unalmas, a könyökön kijövő opusz, semmi veszteség nem éri az egri közönséget a műsorcserével.  


5739 Búbánat 2022-11-04 20:29:49 [Válasz erre: 5737 lujza 2022-11-04 02:43:04]

Kedves Lujza, köszönöm a pontosításodat: így van, a negyedik rezes-egység az orgona alatt foglalt helyett, erről megfeledkeztem. Milyen jó, hogy figyelsz!


5738 perempe 2022-11-04 10:59:38

A Szolnoki Szimfonikus Zenekar operettgálája helyett Egerben a Sonus Cordis Kvartett lép fel hétfőn. Szerencsére nem vettem jegyet.

 

Mi lenne, ha az Erkel Színházban lenne hasonló programváltozás?


5737 lujza 2022-11-04 02:43:04 [Válasz erre: 5736 Búbánat 2022-11-03 09:47:36]

Kedves Búbánat, ha már pontosítasz, tedd azt tényleg pontosan. Lejjebb én már leírtam, hogy a rengeteg réz "négy helyen elszórva" volt a nézőtéren, mivel nemcsak a két oldalerkélyen, és hátul, a nézőtéren középen voltak, de még szemben, az orgona előtt is álltak. Szerintem Takátsa fórumtársunk is látta ezeket, legfeljebb nem részletezte így, mint ahogy eddig én se.


5736 Búbánat 2022-11-03 09:47:36 [Válasz erre: 5733 takatsa 2022-11-01 23:24:57]

"két rezeskar az első emelet jobb- és baloldalán"  

Volt egy harmadik rezeskar-szekció is a földszinten hátul, középen.

Én online kapcsolódtam be Berlioz monumentális oratóriumának hallgatásába, tényleg egy fantasztikus, monstre produkció volt, óriási közreműködő apparátussal. Még így is átjött a csodálatos zenemű szépsége, grandiozitása. Élmény volt töltekezni Berliozzal és belefeledkezni monstre alkotásának szépségeibe. 

Tegnap viszont élőben, fizikai valóságában élhettem át Mozart Requiemjének misztériumát a Boldog Meszlényi Zoltán templomban (Bp. XI. ker., Etele út), amelynek ének-szólistái Ducza Nóra (szoprán), Bojta Zsuzsanna (alt), Molnár András (tenor) és Cser Ágoston (basszus) voltak.  Közreműködött a  Budapesti Victoria Kamarakórus és a Diósdi Gellért Kórus énekesei, a Liszt Ferenc Kórus és Zenekar, orgona: Hajdók Judit. Vezényelt: Farkas Mária


5735 Edmond Dantes 2022-11-02 13:45:05

Kicsit el lett itt spoilerezve a tegnapi Játék-feladvány, még ha enélkül sem volt nehéz..


5734 lujza 2022-11-02 00:53:10 [Válasz erre: 5733 takatsa 2022-11-01 23:24:57]

Csak megerősíteni tudom, amit írtál, mert egészen különleges este volt. Berlioz nem tartja be a szabályokat, ezt a Requiemet nem lehetne templomi liturgiában előadni, ráadásul különösen hatalmas előadó apparátust igényel a mű. Villiams nyugodt, takarékos mozdulatokkal elképesztően kézben tartotta az előadást. Csak a rezekből négy helyen elszórva a nézőtéren volt 18, és még a zenekarban is ültek, és nem könnyű szólamaik voltak, mégse hallottam egyetlen gixert se. Nemcsak a zenekar, a kórus is (kb. 100 férfi és 60 nő) gyönyörűen szólt, nagyon felkészültek rá. Staples nem is az első, de a második, orgona szintről énekelt egy rövid szólót, a női karral kísérve.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.