Bejelentkezés Regisztráció

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek


Téma ismertetése: koncertek, előadások, események, élmények

5678 Klára 2022-09-25 10:08:10 [Válasz erre: 5676 takatsa 2022-09-24 23:26:35]

Nagyon élvezetes és találó leírást adtál a tegnap estéről! Nem is értem, miért nem lettél profi kritikus! Bár, a rossz nyelvek szerint a kritikussá többnyire a sikertelen előadókl, előadó-jelöltek  alakulnak át. (tisztelet a kivételnek!)

Én egyre inkább értékelem a Müpa Home közvetítéseket! Nem csak mert alkalom egy program  megtekintésére, amire az ember bármely ok miatt nem tud elmenni,  de minden alkalommal valami csodában van részünk. Mint a tegnap esti koncert, amely valóban csodálatos élmény volt!

 


5677 lujza 2022-09-25 00:44:19 [Válasz erre: 5676 takatsa 2022-09-24 23:26:35]

Ehhez nincs mit hozzátenni, olyan költőien írtad le ezt a tényleg szép estét!


5676 takatsa 2022-09-24 23:26:35

Remélem, hogy sokan voltatok ott a Müpa ma esti koncertjén (Amszterdami Concertgebouw és Fischer Iván) vagy személyesen, vagy otthon, a képernyő előtt ülve, mivel a Müpa volt olyan jó, hogy közvetítette ezt a nagyszerű előadást. Először Bartók Táncszvítje hangzott el. Ez a mű megszületésekor botránykőnek számított, Dohnányi Ünnepi nyitánya és Kodály Psalmusa mellett, de azóta sok idő telt el, és mára már klasszikussá nemesedett (vagy nemtelenedett?), mert bizony számomra a mai előadás túl konvencionálissá, lekerekítetté sikeredett. Ha jó előadásban akarjátok hallgatni ezt a művet, akkor inkább ezt ajánlanám. Utána viszont Bartók I. Hegedűversenye következett Kelemen Barnabás előadásában. Istenem, annyira szeretem én ezt a művet, különösen az első tételét, ahogyan az a fúga megszületik a semmiből, persze ez még nem az érett Bartók, nem Bartók megtalált, hanem inkább elvesztett hangja, az a századeleji későromantikus-impresszionista, a Monarchia homályos boci-szemén átszüremlő keserédes varázs, egy korszakos zseni zsengéje, egy szeretni- és sírnivaló vallomás. Kelemen Barnabás csodálatos volt, és őt követte a Concertgebouw, ezek voltak a ma este legszebb és legihletettebb percei - gondoltam én, egészen addig, amíg nem következett a ráadás, Bach d-moll sarabande-ja, Kelemen Barnabás leírhatatlanul szép előadásában. 

A szünet után Beethoven V.  Szimfóniája, na, ebben igazán profi ez a zenekar, csodás színek, fergeteges tempók, minden, ahogyan a nagykönyvben meg van írva. Aztán az utolsó tételben beszivárog a színpadra a Fesztiválzenekar, ők is beállnak zenélni, olyan sokan vannak, hogy alig férnek el a színpadon, mindent betölt a zene, a végén ováció, percekig tartó vastaps. Ráadásként a Fesztiválzenekarból alakult kórus elénekli Mozart Ave verum corpusát, az Amszerfami Concertgebouw kiséretével. 

Szép koncert volt a ma esti, egy igazi békebeli koncert, ezekben a vészterhes időkben. És arra a Hegedűverseny első tételre, és a Bach sarabande-ra évek múltán is emlékezni fogok, köszönet érte. 


5675 Edmond Dantes 2022-09-22 21:22:55 [Válasz erre: 5674 daunerni 2022-09-22 20:36:40]

Kedves -dni-, én ott leszek a szombatin, de akkor -sajnos- a korai/posth. hgv.-t játssza Kelemen Barna. Úgyhogy összehasonlítani csak a másik kettőt lehet egymással.


5674 daunerni 2022-09-22 20:36:40

Kedves Barátaim!

Lesz valaki, aki most hétvégén meg tudja hallgatni mindháromszor a Bartók hegedűversenyt? Én sajnos csak pénteken leszek a Zeneakadémián!
(Baráti Kristóf - Concerto zenekar, Keller)
Szombaton Müpa
(Kelemen Barnabás - Amsterdam Concertgebouw, Fischer)
Vasárnap Müpa
(Banda Ádám - Nemzeti Filharmonikusok, Oliver Dohnanyi)
Érdekelne egy rövid és tömör összehasonlítás! :-)


5673 lujza 2022-09-18 02:03:45 [Válasz erre: 5670 Edmond Dantes 2022-09-17 08:52:14]

Kedves Ed, csak nem gondoltad, hogy ennyire naív lennék? Persze hogy szed a Müpa bérleti díjat, mivel a piacról él, és nyilván nem is rosszul. De a BFZ-nek is megéri ott tartani a koncertjeit. Elég szépen sikerül mindig megtöltenie a házat, pedig a koncerteket általában háromszor, az operákat kétszer adják elő, méghozzá emberbarát jegyárak mellett. De a Müpa lényegesen nagyobb a Zeneakadémiánál, és ezerszer jobb a BKK-nál, én nagyon örülök, hogy elsősorban ide költöztek.

Egyébként Miah Persson már több Mozart operában is szerepelt itt a BFZ előadásaiban, és mindig jól. Ettől még lehet Takatsa fórumtársnak igaza abban, hogy már nem tudott eléggé belebújni az ártatlan fiatal lány bőrébe.


5672 Klára 2022-09-17 12:55:07 [Válasz erre: 5670 Edmond Dantes 2022-09-17 08:52:14]

Kedves E.D., A Müpa nyivánvalóan nem jótékonysági intézmény, és egy előadásnak - ki hinné - rezsiköltsége van! Ha mást nem is veszünk, de ki kell nyitni az épületet, személyzetet kell biztosítani, fel kell kapcsolni a világítást, stb! Kis társasházunk közös képviselője pár évig a kerületi Önkormányzat e célból létrehozott vállatata volt. Ha közgyűlést kellett tartani, vagy az iskola étkezőjéban tartottuk, ahol a portás egyébként  is ott volt, vagy a szintén az Önkorm.által fenntartott Művelődési ház kistermében, ahova szintén nem kellett plusz személyzet.  Ennek ellenére szemrebbenés nélkül vasaltak be rajtunk meglehetősen tetemes terembérleti díjat!


5671 Edmond Dantes 2022-09-17 08:54:53 [Válasz erre: 5668 lujza 2022-09-17 03:34:56]

Perssont jó pár éve láttam egy salzburgi Cosiban, akkor igen meggyőző volt.


5670 Edmond Dantes 2022-09-17 08:52:14 [Válasz erre: 5669 Klára 2022-09-17 08:31:16]

Kedves Klára és Lujza, nem akarom MüPa iránti, csillapíthatatlan lelkesedésüket mérsékelni, csupán jelezni bátorkodom, hogy MüPa nem (csak) helyet biztosít a produkció(k)nak, hanem és természetesen vaskos terembérleti díjat is szed eme áldásos tevékenységéért, ha nem saját produkció. Persze, hogy szed, hiszen nem jótékonysági intézmény. 


5669 Klára 2022-09-17 08:31:16 [Válasz erre: 5667 lujza 2022-09-17 03:21:18]

Kedves Lujza, mondanivalóm lényege az volt, hogy sajnos nem láttam az előadást, pedig érdekelt volna egy eddig ismeretlen feldolgozás is. Egyébként ha a Müpa "csak helyet biztosít" egyéb szervezésű programok előadásainak, azért is megilleti őket a köszönet!


5668 lujza 2022-09-17 03:34:56 [Válasz erre: 5662 takatsa 2022-09-09 23:34:02]

Nagyon köszönöm ezt a pontos beszámolót erről a ritka szép előadásról, egyetértek is vele, szinte nincs is mit hozzáfűznöm. Legfeljebb Miah Persson megítélésében voltam megengedőbb, mert a figura még így is magával ragadott.

Abban is igazad van, hogy ez inkább egy kamaraopera, talán nem véletlenül rendezte anno Kovalik Balázs az Erkel szinpadára a nézőket is. De talán mégis jobb, hogy a Müpában adták elő, így a két estén összesen elég sokan láthatták, míg a jelenlegi felállásban ezt a darabot az Eiffel műhelyházban előadva talán még ennyien se nézték volna meg.


5667 lujza 2022-09-17 03:21:18 [Válasz erre: 5663 Klára 2022-09-10 10:17:24]

Kedves Klára, én igazán hálás vagyok a Müpának a kiváló operaprodukcióiért is, de ez az előadás elsősorban mégsem nekik köszönhető, ők csak a helyszínt biztosították hozzá, hanem Fisceh Ivánnak és a Budapesti Fesztiválzenekarnak, amely már hosszabb ideje minden évben bemutat ott egy operát is, méghozzá általában kiváló interpretálásban. És sajnos ezek az előadások itthon többet már nem kerülnek elő, és felvételben se lehet reménykedni belőlük. Csak ott és akkor lehet megnézni őket.


5666 takatsa 2022-09-11 23:25:45

Különös élményben volt részünk mindannyiunknak, akik ellátogattunk ma a Müpába a Lipcsei Gewandhaus Zenekara koncertjére (karmester Andris Nelsons). A koncert első részében a zenekarnak "csak" a vonós szekciója volt a színpadon. A "csak"-ot úgy kell érteni, hogy ez a vonós-zenekar egy elképesztő monstrum volt, elég, ha a 8 nagybőgőst említem, és a nagybőgősök számával arányos többi vonóst. Az első szám, amit előadtak, Sosztakovics c-moll kamaraszimfóniája volt (op. 110a). Ez a mű eredetileg Sosztakovics VIII. vonósnégyese volt, amelyet a szerző az NDK-ban, 1960-ban - 54 éves korában - mindössze 3 nap alatt írt, és Rudolf Barsaj hangszerelt át kamarazenekarra (!). A VIII. vonósnégyest, a szovjet propaganda szerint, a fasizmus rémtettei ihlették, de valójában Sosztakovics önéletrajzi ihletettségű műve, amelyet saját hányatott sorsáról írt. Hogy hogyan szólalt meg ez a kamarazenekarra áthangszerelt mű ezen az óriási vonós-zenekaron, arra nincsen megfelelő szó: egyszere volt döbbenetes, lehengerlő, felkavaró, vad és lírai szépségű, tragikus és humoros, a koncertmester által tartott, a hallási küszöböt épen elérő hosszú hangtól a termet szinte felrobbantó tutti hangerősségig, egyszerre volt a semmi és a minden, az elképzelhető és az elképzelhetetlen. Igen, Sosztakovics valami egészen különleges, földönkívüli zseni, amit ez a 20 perc fényesen bizonyított. Erről a műről találtam egy jó leírást. Ezt követte az op. 35-ös zongora-trombita verseny, egy fiatalkori Sosztakovics mű. Az eredetileg kiírt Yuja Wang betegsége miatt Mao Fujita volt a zongorista. Érdekes szerzet ez a kis Mao, szárnyaszegett varjúként vonszolódott be a színpadra, ehhez képest nagyon jól játszott, de nem annyira jól, hogy ez a darab legyen az est fénypontja. A trombitás Richter Gábor viszont nagyszerű volt. A szünet után Beethoven VII. szimfóniája következett. Ezen az óriás zenekaron különösen és nagyon egyénien hangzott ez a mű, amolyan heavy-bécsi klasszikus stílusban. Túl sokat hallottam ezt a művet ahhoz, hogy maradékalanul tetsszen ez a sajátos felfogás és előadás. Összességében nagyszerű előadásnak lehettünk tanui, Sosztakovics kamaraszimfóniájára pedig nagyon sokáig fogunk emlékezni. 


5665 macskás 2022-09-11 10:18:08

5665


5664 etsybeast 2022-09-10 11:38:02 [Válasz erre: 5659 Hangyász 2022-09-08 22:09:34]

" pangás és slendriánság" Az, hogy sztrájkolt az együttes, az talán túl erős. De hogy elegük volt az anyagi megbecsülés hiányából, az talán elképzelhető. És most minden az ölükbe hull. (vagy legalábbis ezt igérték megint nekik) Az elgondoltató, hogy az új főzeneigazgató egyszemélyben a zenekarok finaszírozásának elbírálója is és a támogatások kiosztója. .Ez az igazi "hungarikum!! (És most a saját zenekarának is ő dönti el a támogatás mértékét?)

 Idézet a Papageno.hu 2020 októberi 1.-i számából, Vashegyi nyilatkozatából. "Először hadd mondjak egy jó hírt: nincs ok az aggodalomra, mert Magyarországon jelenleg senki nem tervezi zenekarok megszüntetését vagy összevonását – ezt hivatalos minőségemben, mint a Magyar Művészeti Akadémia és a Nemzeti Kulturális Tanács elnöke mondhatom. Miniszterelnök úr megbízásából idén februárban én készítettem el a 2020-as évi költségvetési javaslatokat a komolyzenei előadó-művészeti együttesek vonatkozásában. Egy olyan lista állt össze, amely a Nemzeti Filharmonikusok több milliárdos költségvetésétől a Budapesti Fesztiválzenekaron át lényegében minden komolyzenei előadó-együttes állami támogatását tartalmazta". 


5663 Klára 2022-09-10 10:17:24 [Válasz erre: 5662 takatsa 2022-09-09 23:34:02]

Kedves T! Köszönöm a részletes, mindenre kiterjedő beszámolót! Én ezt az operát annak idején megnéztem, nem volt könnyű megérteni, és megemészteni, de megérte! (ez itt a reklám helye - lásd 379). Sajnos, a Müpa által kínált mostani lehetőséggel nem tudtam élni, ezért írásod  külön öröm számomra. Remélem, ez az opera egyszer majd ismétlés gyanánt valahol felbukkan.

Mint nézők nyilván nem lehetünk tisztában avval, hogy a Müpa műsorát ki, vagy kik állítják össze, és milyen szempontok alapján. Úgy vélem, ez a bemutató ismét alkalom arra, hogy köszönetünket fejezzük ki, mert sok általam is megtekintett előadás alapján ezt igazán megérdemlik! Remélem, néha olvassák a Momus sorait, vagy valaki felhíivja a figyelmüket a pozitív megjegyzésekre is!


5662 takatsa 2022-09-09 23:34:02

Britten a 3. emeletről.

Körülnézek a Müpa 3. emelet első sorából, ha nem is teltház, de a székek jó háromnegyed része foglalt. Nem is gondoltam, hogy ennyien kedvelik Brittent. Aztán Fordul a csavar, kezdődik az előadás. Elég jól ismerem ezt az operát (368. sz. hozzászólás), így aztán nagyon kiváncsi voltam, hogy mire megy ezzel a zseniális művel Fischer Iván és társulata. Jelentem, egy nagyon szép előadásnak voltam sokadmagammal tanúja. 

Ez egy nagyon-nagyon kényes darab, pici, de kifogástalanul játszó kamaraegyüttes, és kiváló szólisták kellenek ahhoz, hogy a mű valóban, és teljes szépségében-borzalmában megszólaljon. A Fesztiválzenekarból alakult kamaraegyüttes ezen az estén tökéletes volt, Fischer Iván is remekül vezényelt. A szólisták közül szinte mindenki nagyon tetszett. A pálmát talán a Peter Quint alakító Andrew Staples vitte el, ez az igen szép hangú tenor mindenre képes,  bravúrosan énekelte igencsak nehéz szólamát. Kisértetpárja, a Miss Jesselt alakító Allison Cook kísértetesen erősen vibrátója nagyon illett ehhez a szerephez. A két gyerek-szereplőről szuperlatívuszokban tudok csak beszélni, különösen a Miles-t alakító, 12 éves (!!) Ben Fletcherről. Egészen megdöbbentő volt, ahogyan ez a kisfiú kristálytisztán, erős hangon és megdöbbentő hitelességgel játszotta a szerepét. És képzeljétek, azt a legalább 5 perces zongoraszólót is betanították neki, persze ő néma zongorán játszott, de az ujjai, mozdulatai tökéletesen szinkronban voltak a zongorajátékkal. A produkciója lélegzetelállító, az est fénypontja volt.  A hugát játszó 11 éves (!) Lucy Barlow is szépen énekelt de egy 11 éves lánykának túl pici hangja van, nem véletlen, hogy ezt a szerepet mindig idősebb lánnyal énekeltetik. Mrs. Grose (Laura Aikin) tökéletes házvezetőnő volt. Aki nem igazán tetszett, az sajnos a főszereplő nevelőnő (Miah Persson) volt. Nehéz ezt megfogalmazni, hogy miért, hiszen hibátlan volt a produkciója, de talán az volt a baj, hogy nincsen igazán szép hangja. Pedig ehhez a szerephez egy földöntúli szépségű hang kell, hiszen az opera egy angyalról, az angyali ártatlanságról, egy angyal pokoljárásáról, ártatlansága elvesztéséről és elkárhozásáról szól. Ez az angyali hang hiányzott, nagyon hiányzott.

Ettől függetlenül nagyon jó volt az előadás, és nagyon jó volt "élőben" hallgatni ezt a hazánkban igencsak ritkán felhangzó csodálatos Britten operát, amely a Müpában ma este vastapsot kapott.

És a végére egy kritikai megjegyzés. Ez egy kamaraopera, egy pszichotriller, amelynek kiindulási pontja a bezártság. Egy angyal ártatlansága elvesztésének, megtébolyulásának vagyunk tanúi, érzékelnünk kell, ahogyan a vergődő lélek körül bezárul, és egy pontba zsugorodik a tér, át kell élnünk a végső magányt, amikor a felbomlott elme magára marad a kényszerképzeteivel és a magateremtette rémvilággal, egy fekete lyukba hullva, egy csak rá szabott egyszemélyes  pokolba, ahonnan már nem tud kitörni, és ahová már sohasem juthat be emberi szó, segítő kéz, vigasztaló gondolat. Úgy gondolom, hogy a Müpa hangversenytermében ezt a teret, ezt az intimitást lehetetlen megteremteni, ez az óriási tér alkalmatlan egy ilyen mű bemutatására. Ennek a nagyszerű előadásnak egy kamarateremben lenne a helye, amilyen pl. az Eiffel, ott tudna igazán életre kelni, és teljes szépségében megmutatkozni. 


5661 -zéta- 2022-09-09 09:30:54 [Válasz erre: 5656 Edmond Dantes 2022-09-02 15:47:46]

Egy ilyen sztorit Abody is elmesélt magáról. Elment, megnézte a főpróbát, de a premier napjára lebetegedett, kórházba is került. A cikk viszont kellett, így megírta a főpróba alapján. Jó alaposan megdicsérte Polgár Lászlót, aki vesegörcs miatt két szobával odébb feküdt...:-)


5660 miketyson 2022-09-09 08:31:50 [Válasz erre: 5656 Edmond Dantes 2022-09-02 15:47:46]

nekem ez amásnpi kritika is urban legend, lapzárta, szedés, nyomda, stb. 


5659 Hangyász 2022-09-08 22:09:34 [Válasz erre: 5658 takatsa 2022-09-08 21:54:59]

Szép diszkréten elsiklottak a meghívásos pályázat felett, hasonlóképpen mély csend övezte a zenekar egy része által Hamar utódjának kívánt Nánási tavaly karácsony előtti leszereplését. Csak bennfentesek mondhatnák meg, "sztrájkolt"-e az együttes másik része, a pangás és a slendriánság hungarikumának nemtelen hagyományát folytatva.


5658 takatsa 2022-09-08 21:54:59 [Válasz erre: 5657 Hangyász 2022-09-08 20:17:24]

Más se hiányzott.


5657 Hangyász 2022-09-08 20:17:24

Ide teszem be: https://fidelio.hu/klasszikus/vashegyi-gyorgy-a-nemzeti-filharmonikusok-uj-fozeneigazgatoja-173932.html

Hm...


5656 Edmond Dantes 2022-09-02 15:47:46 [Válasz erre: 5655 Heiner Lajos 2022-09-02 15:17:14]

Urban legend-ek mindig voltak, vannak. Én elmaradt koncert megírt kritikájáról is hallottam, de ilyesmit Tóth Aladár, Péterfi, Jemnitz és hozzájuk mérhető színházi kollégáik aligha követtek el.


5655 Heiner Lajos 2022-09-02 15:17:14 [Válasz erre: 5654 Edmond Dantes 2022-09-02 06:40:08]

Főleg az a történet, amikor a kritikus az első rész után beszámolt az előadásról, és hazament. A kritika, az egész előadásról másnap meg is jelent. A gond az volt hogy valami miatt a szünet után nem tudták az estét folytatni...


5654 Edmond Dantes 2022-09-02 06:40:08 [Válasz erre: 5653 -zéta- 2022-08-29 12:00:26]

Valamikor az előző esti operaelőadás, koncert, sőt, színházi premier kritikája már benne volt a másnap reggeli újság(ok)ban ... és elég színvonalas kritikák voltak.


5653 -zéta- 2022-08-29 12:00:26 [Válasz erre: 5646 lujza 2022-08-28 01:52:04]

Jó kritikához idő kell... ;-)


5652 Búbánat 2022-08-29 11:16:45 [Válasz erre: 5650 -zéta- 2022-08-28 23:37:36]

A koncert nem mikroportos volt. 


5651 perempe 2022-08-28 23:38:31

Ma a Thailand PO koncertjén voltam az Olasz Intézetben; annak ellenére volt az év(ad) egyik legjobb koncertje, hogy ingyenes volt. Félek decemberre jegyet venni a NFZ Dvorák 9. szimfóniájára!


5650 -zéta- 2022-08-28 23:37:36 [Válasz erre: 5648 Búbánat 2022-08-28 17:24:02]

Itt tartunk. A jövő énekes csillagaira kicsit várnunk kell még. Hmmm... betegség miatt, vagy másért...

Ez a koncert is mikroportos volt?


5649 Edmond Dantes 2022-08-28 19:53:30 [Válasz erre: 5648 Búbánat 2022-08-28 17:24:02]

Örülök, hogy neked is tetszett Süle Dalma: én egészen odavoltam Baba-áriájától ld. 5622.


5648 Búbánat 2022-08-28 17:24:02

Egy tegnap esti szabadtéri opera-operett koncertről beszámoló

A megvásárolt jeggyel a nagyközönség előtt lezárt területről, a budapesti Öntőház Udvarból is megnézhette az augusztus 27-ére halasztott esti tűzijátékot az, aki ott volt tegnap (augusztus 27.) a Várkert Bazárban a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekarának megrendezésre került Zenében szabadon – A jövő operacsillagai című szabadtéri hangversenyén - megjegyzem, az eredetileg meghirdetett kezdés  19.30-kor lett volna, de az előre hozott időpont direkt jól jött:  aki akart, ott maradhatott a várkert melletti  (részünkre fenntartott) környezetben, ahonnét jó rálátás nyílik a Duna partjaira...

Az opera-operett gálaesten Donizetti, Erkel, Verdi, Puccini, J. Strauss, Lehár és Kálmán híres művei közül csendült fel néhány szép ária és kettős, míg Rossini és Mascagni operáiból zenekari részletek hangzottak el.  

Az érdeklődőkkel zsúfolásig tele szabadtéri koncerthelyszínen (mintegy 1500 fő) a tervek szerint olyan fiatal előadók csillogtatták volna meg tehetségüket, akik hazai és nemzetközi versenyeken kiemelkedő eredményeket értek el, és „akik nevét jó eséllyel láthatjuk majd az opera és az operett műfajának legnagyobb szerepeiben”.  

Sajnos, két fiatal énekművész (Tuznik Natália és Szeleczki Atúr) betegség miatt lemondta részvételét, de a szervezők találtak két nagyszerű kollégát, akik vállalták a beugrást: Kiss Diána és Pataki Adorján. Mindkettőjükhöz lehetett szerencsénk a közelmúltban: a szoprán a Várban, az augsztusi Palotakoncerten operettdalokat énekelt, míg a tenor Forestót alakította Verdi Attila c. operájában, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.   A harmadik fellépő művész személyében nem történt változás: Süle Dalma, szoprán.

A Budapesti Filharmónia Társaság Zenekarát Dénes István vezényelte.

Az est háziasszonya, műsorvezetője a Bartók Rádió zenei szerkesztője, Becze Szilvia volt.

Az említett okok miatt a tervezett program némileg módosult: kimaradt a Hunyadi László-ból „Ó végre pár nyugodt pillanat"– László áriája (Szeleczky Artúr); Verdi: „Tacea la notte…”Leonora áriája A trubadúrból (Tuznik Natália).

A koncert „felütése” Rossinival kezdődött: A tolvaj szarka nyitánya igen jól szólt az akusztikailag is remek adottságú Öntőház Udvarban.  Dénes István, akit nemrég a Margitszigeten volt alkalmam látni dirigálni az Attilá-ban, ezúttal inkább laza, könnyed kéz- olykor test (csupán váll)-mozdulatokkal irányította az Operaház zenekarából alakult együttes jól képzett hangszereseit, akiket méltán tapsoltunk meg az eljátszott pompás szám után.  Mellesleg Dénes István a humorát is folyamatosan csillogtatta, olykor a közönség felé kikancsitva, sőt, a zene alatt felénk fordulva, egyes még beszélgetőket tréfásan megintve,  csendre szólítva. Olykor a zene ütemére bennünket is tapsra szólított, vagy amikor egy légycsapóval "gyarapította" az ütőeszközök számát a zenekarában a Tolvaj szarka nyitánya alatt.

Következett a Manrico-ária pótlására betett Nemorino románca Donizetti Szerelmi bájital című operájából, ami Pataki Adorján szép tenorján, képességeit biztosan kiaknázva énekelte el, talán az est legnagyobb tapsát kiváltva.  Neki az est folyamán még egy önálló száma volt: „De’ miei bollenti spiriti”Alfredo II. felv.-beli  áriája a Traviatából, amit ugyancsak nagy tetszéssel fogadtunk, pláne, hogy a cabalettát követő „stretta” („O mio rimorso!”) is remekül sikerült.

A fellépett művésznőket is jól ismerheti már a publikum, hiszen mindketten énekelnek az OPERÁ-ban és a Budapesti Operettszínházban. Először Süle Dalma érkezett a pódiumra. Őt ugyancsak nemrég láthattuk: az Oroszlános Udvarban, a Palotakoncerten a Hoffmann meséiből adta elő Olympia „Baba”-áriáját, itt most a Hunyadi László című Erkel-operából énekelte a Ah, szememben mámor s öröm ragyog” – Gara Mária cabalettája, melyet briliáns technikával, szépen csengő hangon oldott meg, biztos magasságokkal.

Kiss Diána A csárdáskirálynő című Kálmán Imre-operettből Szilvia belépőjével kezdett. Operai hang az övé, jól funkcionál, amit a továbbiakban bizonyított Puccini Manon Lescaut-jában is: két igényes részletét tolmácsolta: előbb Pataki Adorjánnal Manon és Des Grieux szerelmi kettősét („Oh, sarò la più bella…”)  hallottuk, majd - Mascagni Parasztbecsület c. operájának Intermezzója után közvetlenül - Manon megrendítő szépségű, IV. felvonásbeli áriáját („Sola, perduta, abbandonata” abszolválta Kiss Diána, lelkesedésünket kiváltva.

Érkezett megint Süle Dalma, aki ifj. Johann Strauss A denevér c. nagyoperettjéből Rosalinda csárdásával - Klänge der Heimat” -  brillírozott.

Lehár Ferenc Víg özvegyének közkedvelt részlete sem maradhatott ki a koncert összeállításából: „Lippen schweigen” – Hanna és Danilo szerelmi kettőse Kiss Diána és Pataki Adorján előadásában.  A III. felvonásban hangzik fel ez a gyönyörű duett, amit most nem németül, nem is magyarul („Ajk az ajkon” vagy „Minden vágyam súgom lágyan” ), hanem ezúttal olasz nyelven énekelte a két fellépő; Dénes István elmondta nekünk: pár éve Olaszországban dirigálta Lehár mesterművét, ami akkor olaszul ment, annyira megtetszett neki a produkció - és innen jött az ötlet -, hogy itt a koncerten is ezen a nyelven énekeljék el a fellépők a szoprán és a tenor híres kettősét, próbáljanak meglepni bennünket - ami sikerült is,  kellemes meglepetést szerezve a nem szokványos, számunkra ismeretlennek ható fordítással.  

Hátra maradt még a „finálé”: az elmaradhatatlan „Brindisi” Verdi Traviatájából – ezúttal mindhárom fellépő énekművész – Kiss Diána, Süle Dalma, Pataki Adorján – előadásában.

A szép kellemes, zenés, nyáresti program befejezéseként, ráadásként, felcsendült még Brahms 5. Magyar Tánca.  

Nagy tapsok és brávók hangzottak el minden egyes műsorszám után; a fellépő művészeket, előadókat, karmestert és zenekart a koncerten vastapssal köszöntöttük.  

Végezetül, egy bakiról mindenképpen említést kell tennem.  Becze Szilvia, aki amúgy felkészülten, minden műsorszám előtt ismertette az elhangzó áriákról, kettősökről, zenekari számokról tudnivalókat, a Csárdáskirálynő c. operett zeneszerzőjének következetesen Lehár Ferencet nevezte meg.  (Előszörre azt gondoltam, hogy csak nyelvbotlása volt, de másodszorra is Lehár nevét említette! Szegény Kálmán...)

Az örömteli gálaest után pedig ki-ki maradhatott továbbra is az Öntő Udvarban, hogy 21 órától megtekintse a Szent István napra emlékező, „ünnepi tűzijáték-attrakciót”.


5647 takatsa 2022-08-28 11:05:12 [Válasz erre: 5646 lujza 2022-08-28 01:52:04]

Szeptember 9, péntek, már alig várom, hogy forduljon az a csavar. :)


5646 lujza 2022-08-28 01:52:04 [Válasz erre: 5643 Tejberizs 2022-08-27 08:33:36]

Elég furcsa, hogy egy év után kerül elő ez a kritika, szerintem tavaly írta ezt Malina. Most, már két héten belül egy újabb opera produkciója lesz Fischernek a BFZ-vel, A csavar fordul egyet lesz mindjárt a Müpában.

De ez a tavalyi Poppea fantasztikus volt, annyi kiváló énekest sikerült találniuk, tényleg egyedül Ottone alakítója volt egy kicsit gyengébb. De a címszereplő maga volt a csoda, és Sabadus is méltó társa volt, gyönyörűen énekelt. Nem csoda, hogy ezek után a Műhelyház Poppea produkciójáról elmenekültem. Keszei Bori labdába se rúghatott már nálam, és még a széphangú Szappanos Tibor se vehette fel a versenyt ezekkel.


5645 ladislav kozlok 2022-08-27 10:39:01 [Válasz erre: 5644 -zéta- 2022-08-27 09:28:57]

Vogt = Eunuch. / ezt már írtam a scalai Fdelio után/.


5644 -zéta- 2022-08-27 09:28:57 [Válasz erre: 5642 Héterő 2022-08-26 23:19:33]

Odáig egyetértek, hogy kinek a papné...

A zenekar azért olyan halk, mert a karmester mínusz kettőre visszafogja őket, hogy énekesünk hallható legyen. Volt szerencsétlenségem több ízben élőben tapasztalni Vogt tevékenységét, tényleg így lehet elfogadhatóan hallani. A hangszin meg olyan, amilyen. Férfiasnak a legelfogultabb rajongói sem szokták mondani...



5642 Héterő 2022-08-26 23:19:33

Hallgatnivaló? Kinek a pap, kinek a papné... Ízlések és pofonok...

Azonban az a jellemtelen mód, ahogyan az összehasonlításban a Vogt-részletek 20 dB-lel csökkentett amplitudóval szerepelnek (tessék figyelni a zenekar hangerejét), simán gyalázatként értékelhető. Ha a hangerőszintet kiegyenlítjük, akár Vogt is nyerhet, mégpedig kiütéssel !

A képen jól látszik a szégyentelen csalás:
Vogt a kicsike maszat derék szakértőnknél.

Mellesleg Wagner zenéje nem kis mértékben belcanto. Sokan nem akarják tudomásul venni, ugyanis akkor túl szép. A sok "Wagner-szakértő" pedig bölcsen kifejti véleményét a YouTube-darab alatt.


5641 Edmond Dantes 2022-08-26 22:21:22 [Válasz erre: 5639 Klára 2022-08-26 16:18:02]

Attól nem szivecsücske egyetlen fogpaszta-reklám énekes sem, hogy fogpaszta-reklám? Mert nekem ez jön le. A fogpaszta-reklám énekesek és a bombázó külsejű énekesnők elnézést kérnek ("bocs!"), hogy jól néznek ki és többen közülük noch dazu jól is énekelnek. Mondhatnám, nem csak 130 kilós tenorok és dús idomú ötvenes szopránok képesek hódító szerepekben domborítani. A szépség és fiatalság nem bűn, csak mulandó .. énekesek esetében is. Sajnos nem mindig és nem mindegyik veszi észre.


5640 -zéta- 2022-08-26 19:18:24 [Válasz erre: 5639 Klára 2022-08-26 16:18:02]

Igen, köszönöm. Ezzel a feminin hanggal egy harmadosztályú helyen lehetne maximum Pedrillo... 


5639 Klára 2022-08-26 16:18:02 [Válasz erre: 5638 -zéta- 2022-08-26 15:10:17]

A Scala Fidelióban akkorát bukott, hogy az ragozhatatlan, ki is szállt a második napon. De szerintem azóta is énekelgeti.

Teremtőm, ha Adonis-t akarnék látni, elmennék nézőnek egy férfi szépségversenyre! Ott van szépfiú- választék, de nem énekelnek. (szerencsére). Egyébként egyetlen fogpaszta-reklám énekes sem a szívemcsücske, még akkor sem, ha éppen a MET és ki tudja melyik nagy ház között ingázik,  de neveket inkább nem, mert jönnek a rajongók!

Egy kis hallgatnivaló: https://www.youtube.com/watch?v=b8PvUMiQkCA

 


5638 -zéta- 2022-08-26 15:10:17 [Válasz erre: 5637 Klára 2022-08-26 12:16:40]

A Fidelióban is, pedig de szívesen feledném...

Az egész karrierjét arra alapozták, hogy amolyan fiatal Dieter Bohlenként megdobogtatja az német ötvenes hölgyek szívét és ez bejött. Hallgatni már nem is kell...


5637 Klára 2022-08-26 12:16:40 [Válasz erre: 5634 -zéta- 2022-08-25 22:17:35]

A megállapítás általánosságban szólt, nem csak Wagner-tenorokra vonatkozott. Egyébként a jó Vogt sem csak Wagner-szerepekben tündököl. Korngold Die tote Stadt c. operájában pl. feledhetetlen alakítást nyújtott!

 


5636 -zéta- 2022-08-26 11:14:14 [Válasz erre: 5635 Edmond Dantes 2022-08-26 08:50:21]

Stolzingi Walterként megérteném...


5635 Edmond Dantes 2022-08-26 08:50:21 [Válasz erre: 5634 -zéta- 2022-08-25 22:17:35]

Rutherford sem taglózott le ...


5634 -zéta- 2022-08-25 22:17:35 [Válasz erre: 5633 Klára 2022-08-25 20:02:00]

Az itteni, kivételek nélkül gikszerekkel tarkított Stolzingi Walterei után, ha belügyminiszter vagyok, kezdeményezem a kitiltását az országból...

Amúgy a Wagner-tenorok között nem ugrik be epertortás csokiöntettel...


5633 Klára 2022-08-25 20:02:00 [Válasz erre: 5632 -zéta- 2022-08-25 17:58:08]

Kedves Zéta!

Ez igaz! De ez nem csak Vogt hibája, nyilván jó ügynöke volt/van és jókor volt jó helyen. (ha történetesen az én anyósom tagja egy neves kórusnak, és kellően ösztönöz, sőt tán némi hátszelet is biztosít,  én is sokra vihettem volna? Isten ments, sose voltak ilyen ambícióim)

Egyébként a divat és a közönség izlése is változik, voltak jó hangok, amik mai füllel hallgatva már nehezen elviselhetőek, pl. olyan geil, mint az epertorta csokiöntettel, vagy olyan nyers és éles, hogy fűrészelni lehetne vele!


5632 -zéta- 2022-08-25 17:58:08 [Válasz erre: 5631 Klára 2022-08-25 06:21:55]

Kedves Klára, ez igazolja Verdit: minden hanyatlik...

Vogt szólóénekesként a lábát sem tehette volna be egy komoly operaházba 30 évvel ezelőtt vagy még korábban. Az ügynöki rendszer legtipikusabb példája, akinek a (téves) felfuttatása oly sok pénzt vitt el, amit most a mi kárunkon próbálnak visszakapni...


5631 Klára 2022-08-25 06:21:55 [Válasz erre: 5629 -zéta- 2022-08-24 14:41:05]

Ejnye, kedves Zéta! Egy nagynevű, elismert, megbecsült, stb. ezen kívűl több nagy operaházban, többek között Bayreuthban is rendszeresen fellépő világsztárról beszélünk!


5630 Edmond Dantes 2022-08-24 16:03:46 [Válasz erre: 5627 miketyson 2022-08-24 13:49:15]

Én is valahogy így gondoltam. Hol volt régen mikroport!? Nem tudom, van-e a veronai Arénán kívül "komoly" = méretes szabadtéri játszó hely valamilyen hangosítás nélkül ...


5629 -zéta- 2022-08-24 14:41:05 [Válasz erre: 5628 Klára 2022-08-24 13:59:37]

Számomra Klaus Florian Vogt bárminemű éneklése az igazi kényszermegoldás... ;-)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.