Téma ismertetése: Erkel, Zak, zeneoktatás, amatőr mozgalmak, kultúrpolitika, zene és közélet etc
"The new record is G−7, or 0.189 Hz, eight octaves below the lowest G on the piano, or just over seven octaves below the piano. The most recent published record is in the 2020 Guinness Book of World Records." (Wiki)
Most olvastam, keresd a hibát!
"2012 óta Tim Storms a legmélyebb hangú ember a világon, hangja nyolc oktávval alacsonyabb a zongora legalacsonyabb G-hangjánál. "
https://telex.hu/szorakozas/2021/02/18/legmelyebb-hangu-ember-video-hang
Igazán nem akarok "ünneprontó" lenni, de hadd osszam meg, hírek szerint mi is az a V4NA ...
Rasszista komolyzene, avagy dögöljön meg minden fehér ember?
„Nem minden fehér kókler elnyomó, de minden fekete rasszista? Zavar támadt az erőben. BLM csúcsrajáratva.
Szembejött a velem a V4Na oldalán egy cikk arról, hogy a nyugati civilizáció legutóbbi elmebaja (értsd BLM, vagy Black Lives Matter, avagy magyarul: minden fekete élete számít, kivéve Afrikában) éppen melyik újabb mérföldkövéhez érkezett el. Most már a komolyzene is rasszista.
Nem elég, hogy a zenekarok nagy része fehér, de ráadásul még fehér zeneszerzők zenéit is játsszák. Hol itt az igazság?”
Nagyon is érzem a hsz.-ból áradó szarkazmust! ;o)
Más vonatkozásban, érdemes a szenegáli származású híres Shakespeare-színész, Ira Aldridge (1807–1867) életútját áttekinteni; a korabeli magyarországi vendégfellépéseinek nagy közönség és kritikai visszhangja volt nálunk.
BARTHA KATALIN ÁGNES: IRA ALDRIDGE, SHAKESPEARE ÉS A MAGYAR SZÍNHÁZI VISZONYOK
/Forrás: A Játéktér 2014. őszi számából/
Idézek egy részt a tanulmányból:
„Pesten Aldridge fellépéseinek köszönhetően az Othellót és a Velencei kalmárt is többször játszották. Az Ira Aldridge-féle Othello osztatlan sikernek örvendett, de ugyanúgy a Macbeth- és III. Richárd-alakításait is elismerés övezte Magyarországon.Az 1853-as beharangozott kétszeri fellépéséből a pesti Nemzeti Színházban végül 14 fellépés lett az év folyamán. Tavasszal érkezett kisded angol társulatával, ősszel egymaga jött vissza újra játszani fényes sikerének színhelyére. 1858-ban harmadszor is eljött, s ebben az évben is eljátszotta a Velencei kalmár kulcsszerepét, a Shylockot is.”
„Az akkoriban szabadságharcos múltja miatt a Nemzeti-színpadról letiltott, és operarendezőként foglalkoztatott Egressy Gábor így írt alakításáról:
1853. ápr. 2. Afrikai vendégünk ma, mint Shylock, egészen európai arczot öltött, s ez neki valóban meglepőleg sikerült. A tompa fekete orr eltünt, s helyette horgas fejér orr állott elő; valamint a néger gyapjat is fehér bőrű félkopasz fej váltotta fel. (…) Ezen Shylock, melyet ő elénk teremtett, az egyéni sajátszerűség bevégzett ábrázolata volt, a keleti vérmérséklet és fajtermészet általános szellemében. Kedvező körülménynek tekinthető, hogy a műfeladat ez utóbbi pontban, a művész személyiségével véletlenül ma ismét találkozott. Ilyen keleti fajú zsidó volt ő, testének és lelkének minden ízében, minden helyzetben és állapotban. Ilyen volt atyai és kalmári vesztesége kínaiban; határtalan vallás és fajgyűlöletében; kárörömének ama perczében, midőn Antonio vesztesége felől értesül; ilyen ama végső megsemmisülés tragikai pillanatában, midőn keresztyén (?) igazságszolgáltatás őt javainak vesztésére ítéli, s életének is csupán a hitváltoztatás föltétele alatt kegyelmez meg. (…) Hol van azon ítészeti daguerrotyp, mely e művészi ábrákat, vagy csak egyetlen perczet ezekből képmásolni, s az öröklét számára fentartani vállalkoznék? (…). Hol a mesterség, mely a látás és hallás hiányait kárpótolhatná azokra nézve, kik ez élő képektől távol vannak térben és időben?”
Ha egy üzlet beindul!
Természetesen ironikus szándékkal írtam. L. még GANDHI (!!!) szobrának ledöntését.
Az ön szavait kölcsönvéve: ha minden zeneszerzőt, írót, költőt, és bármilyen területen működő alkotóművészt -és teszem hozzá: előadóművészt- diszkvalifikálunk, aki valamilyen faji, vallási kisebbséghez tartozott, teszem hozzá: "más" volt pl. a nemi identitása mint a "többségé", más értékrendet vallott mint a "többség", akkor nem sokan maradnak a palettán! Mert egyrészt valahol mindenki: kisebbség. Másrészt, különösebben nem kell magyarázni, de mégis: a művész eleve "más", hiszen sajátos képességeivel, sajátos látás- és kifejezésmódjával látja és láttatja, fejezi ki a világot ... és bizony sokszor szembemegy a "többséggel". Hajbókoló, a "többség" ízlését kereső, a pillanatnak és az "udvarnak", ismét az ön szavaival: az éppen uralkodó király, cár, rezsim, stb. számára megfelelni akaró művészre hosszú távon és többnyire (vannak kivételek!) a feledés jótékony homálya és a művészet(történet) süllyesztője vár.
Ha minden zeneszerzőt, írót, költőt, és bármilyen területen működő alkotóművészt diszkvalifikálunk, mert az éppen uralkodó király, cár, rezsim, stb tiszteletére valamit alkotott, vagy fellépett egy abban a korban tartott rendezvényen, nem sokan maradnak a palettán!
Ugyanakkor a cári rendszer híve volt, ünnepi indulót is írt III. Sándor koronázására. (Az utóbbi és hitvese pedig nem mertek elmenni A pikk dáma bemutatójára, inkább II. Lajos módján tekintették meg a főpróbát, majd gratuláltak a zseniális szerzőnek.)
Jelentkezzenek alkalmas emberek, majd felveszik őket. Ha meg teccenek nézni a MET felvételeit, a zenekar lassan fele kelet-ázsiai. Az egyik második klarinétos meg bizony "afroamerikai"!
Nem kell kisatírozni, Csajkovszkij pontosan beleillik a LGBTQ ...... nem tudom pontosan, hány betű van már besorakoztatva - valamelyik karaktere mögé!
Akkor Anyegin talán maradhat a repertoáron? Majd a plakátról kisatírozzuk Csajkovszkíj nevét.
A világírodalom jeles "fehér" képviselői közül is lehetne felhánytorgatni a "négervér"-t.
Nem közismert:
Alekszandr Szergejevics Puskin (1799 - 1837)
1799. június 6-án, a julián naptár szerint: május 26-án született Moszkvában. Ereiben anyai dédapja, Abram Petrovics Hannibal, Nagy Péter cár abesszin tisztje révén (aki tábornoki rangig jutott) afrikai vér is csörgedezett. Erről szól Puskin Nagy Péter szerecsene című elbeszélése. (Wikipédia)
id. Alexandre Dumas (1802 - 1870) - Apai nagyanyja fekete rabszolganő volt.
Nagyapja, Antoine-Alexandre Davy de la Pailleterie márki Saint Domingue (a mai Haiti szigetén szolgált a francia kormány tüzérségénél Général commissaire rangban. Itt ismerte meg feleségét, Marie-Césette Dumas-t, egy fekete rabszolganőt, aki 1762-ben megszülte az író apját, Thomas-Alexandre-t, majd nem sokkal később meghalt.
Amikor a márki fiatal mulatt fiával visszatért Normandiába még létezett a rabszolgaság, amiből a félvér fiúnak sok szenvedése származott. 1786-ban Thomas-Alexandre belépett a francia hadseregbe, de hogy megőrizze az arisztokrata család jó hírét, az anyja leánykori nevét vette fel. A francia forradalmat követően a márki elveszítette a vagyonát, Thomas-Alexandre Dumas azonban a forradalmi hadsereg merész és tehetséges katonájaként többször kitüntette magát, és a ranglétrán egyre feljebb haladva 31 éves korára tábornokvált belőle.
Thomas-Alexandre feleségül vette Marie-Louise Elisabeth Labouret-t, aki 1802. július 24-én a Párizshoz közel eső Villers-Cotterêts-ben, Aisne megyében szülte meg fiukat, Alexandre Dumas-t. (Wikipédia)
Pár éve már szóvá tették valakik, hogy a Bécsi Filharmonikusok zenekarában miért nincsenek színes bőrű zenészek, akkor ez elhalt.. Még napirendre kerülhet.
Egyébként az egyilk legrégebbi bécsi patika (alapítva 1350) a "MOHREN APOTHEKE" névre hallgat, kb 100 éve. Most át kell nevezni, mert sérti bizonyos körök érzékenységét. Persze, ha tudnák, kik voltak azok a bizonyos "mórok", vagy "szerecsenek" ....
Ezen te csodálkozol, kedves Iva? Ide vezet a határtalan liberalizmus.
Én előfizetője vagyok a MET Opera on demand-nak, így rendszeresen kapok híreket a MET-ből. Íme a tegnapelőtti:
The Met Celebrates Pride
Though our stage may be temporarily dark, we’re still committed to celebrating our LGBTQ artists, administrators, and audience members—including by illuminating the façade of the opera house each night during Pride Month. Last year, opera stars Stephanie Blythe and Anthony Roth Costanzo joined more than 100 Met employees to participate in the NYC Pride March for the first time. While the ongoing health crisis has forced the city to cancel this year’s official festivities, we’re excited to share some virtual Pride celebrations with you below.Happy Pride!
RAINBOW CONNECTION
Stephanie Blythe and Anthony Roth Costanzo recently recorded a special rendition of the classic “Rainbow Connection.” Watch video
MET PRIDE 2019
Take a look back at the Met’s historic first year participating in the NYC Pride March. Watch video
PRIDE IN CONVERSATION
Blythe and Costanzo reflect on the importance of Pride—both now and for years to come. Watch video.
Most majd jönnek a szegény Feketék is. Aztán a Sárgák, legvégül a Marslakók...
Melyik topicba írjam? Szerencsére (még) nem Magyarországról van szó!
Ilyen mélyre még a XX. századi vadkommunizmus sem süllyedt:
Itt az ideje, hogy a klasszikus zene meghaljon, mert az a fehérek kultúrája - ezt követeli a radikális baloldal
https://www.origo.hu/nagyvilag/20200626-a-komolyzenet-is-rasszistanak-tartja-a-radikalis-baloldal.html?fbclid=IwAR0tNvi0KAJSRYeAke7i7i0agbEsnMBj8jTn_vwbx9z_9N0sgbo4D12W6Nk
Az Operaház énekese tart órákat a kalocsai iskolákban
Kecskemét – BAON.hu
– Bács- Kiskun Megyei Portál
2020. 02. 20. 15:15
Csonka Zsuzsanna, a Magyar Állami Operaház művésze havonta legalább egyszer tart ének-és zeneelméleti órákat a kalocsai iskolákban különböző korosztályok számára az "Opera Nagykövetei" program keretében. A vele készült interjúban elmondta, hogy miért tartja fontosnak ezt a tevékenységét, valamint mesélt tapasztalatairól, élményeiről is.
A művésznő az érseki város több intézményében is tart énekórákat és zenei előadásokat, különböző korosztályok számára. A legutóbbi, keddi órák egyikén a János vitéz volt a tananyag, alsó tagozatosok számára: a gyerekek, akikről azt feltételeznénk, hogy nehéz őket lekötni, itták a művésznő minden szavát. De hogy került a katedrára egy országos hírű szoprán? Megkérdeztük tőle.
– Olyan megtiszteltetés ért, ami más kollégáimat: balettművészeket, zenekari, énekkari és magánénekeset is. Az Operaház igazgatója talált ki egy programot arra, hogy vigyük el a fiatalokhoz a tapasztalatainkat, és valahogy szerettessük meg velük az operát, a színházat, a zenét – foglalta össze nagy vonalakban a projektet, aminek részeként ő és még sok művész járja az országot. – Nyilván, amikor az ember már kevesebbet van színpadon, akkor ezt jobban megteheti, és nem is gondoltam volna, hogy ennyi örömöm lesz benne, hiszen magamat adhatom, azt mutathatom meg, amit szeretek. Előadóművészként is kiteljesedhetek így, és láthatom azt, hogy mennyi nyitott ember van még a zenére, a színházra, a jóra, a szépre – fogalmazott, megjegyezve, hogy nemcsak általános, hanem szakiskolákba, sőt, egyetemekre, főiskolákra vagy éppen nyugdíjasklubokba is visznek hasonló előadásokat. Felkérésre „minden olyan közösséghez” ellátogatnak, amelyet komolyan érdekel „a művészet, az opera, az operett, a daljáték, a tánc, a balett”, mutatott rá.
[...]
A magyar zenekarok helyzetét taglaló fórumba írtam.
https://fidelio.hu/klasszikus/fischer-ivan-megszolalt-a-fesztivalzenekar-megszoritasai-kapcsan-150304.html
Hah! Gyakorlatilag egyetértünk. Az adott koncertre bérletem volt, ehelyett kaptam egy másikra szóló jegyet, majd 2017 vagy 2018 őszén megtartották, ezen ott voltam, remek teljesítményt nyújtottak, főleg a zongoraművésznő. A hír hallatán fel sem kaptam volna a fejemet, ha nem mond le az igazgató. Mivel elkerülte a figyelmemet, hogy új fiú, így meglepődtem. Ráadásul nem sok időt töltött e pozíciójában. Megjegyzem, ha leépítik az állását, máris jelentős költzségmegtakarítást érhetnek el, amibe itteni lakhatási és útiköltségei is beletartoznak. Ám jó magyar szokás szerint jaj a portásnak!!!
Nem kell túl jó memória ahhoz, hogy az ember emlékezzen a pár évente rendszeresen visszatérő "válságos anyagi helyzetbe hozták a világhírű Fesztiválzenekart"-toposzra. Emlékeztetőül: számos korábbi "válság(os anyagi helyzet)" után legkésőbb 2016-ban is volt ilyesmi, részletek pl. itt ...azaz csak lett volna válság, elmaradó koncertek, elmaradó turnék sokasága: valójában és összesen egy (1) db. hazai koncert maradt el (ha tényleg elmaradt, nem kerestem vissza), részletek pl. itt. "Félre": szándékosan fröcsögésmentes, nem-kormánypárti médiumokat linkeltem be. Az a fránya szuper baltikumi turné marad el mindig ... majdnem. Kurz: BFZ esetében talán aligha beszélhetünk alulértékelt és alulfinanszírozott státuszról.
* A BFZ közönségének jelentős része sznobizmusból, ill. politikai demonstrációként látogatja az együttes fellépéseit. Hozzájuk járulnak a szponzorcégek vattaemberei. Nagyon kevés az olyan BFZ-törzshallgató, aki más együttesek hangversenyeit is felkeresi. Érdekes egyébként, hogy FI eddig hallgatásba burkolózott. (Vagy minden korábbinál erőteljesebb nyilatkozatot/happeninget készít elő?)
L. még A magyar zenekarok helyzetéről fórumot. Egy dolog, hogy ezeket könnyebb lemondani - és faképnél hagyni azokat, akik a budapesti sznoboknál* jobban rászorulnának a ZENE hallgatására. Viszont nyilvánvaló, hogy nem merték meglépni, amit néhány éve a később mégis megtartott Kitajenko/Zilberstein koncertekkel tettek.
Jéééé... Ezek szerint mégsem szűnt meg a politikai homokozó.
https://nepszava.hu/3057508_programokat-mond-le-a-fesztivalzenekar-a-hianyzo-tao-penzek-miatt
De uj focistadion, az van, a megnyiton a szokasos modon kikapott a magyar csapat.
A debil kifejezés macskásnak szólt, és egyáltalán nem emberre vonatkozott. Macskás érti, mire vagy inkább milyen kis élőlényre. (Utóbbinak Debilke a neve.)
Szó nincs róla, én csak az irányt mutatom nektek. Eszembe nem jutna veletek egy úton haladni.
Ahogy említettem, követünk.
Kedves macskás!
Kérésed számomra parancs: Ó, ti mindnyájan, akik úgy érzitek, hogy a szakadék szélén álltok, lépjetek egyet előre. Ámen.
2345
Igen tisztelt Apika,
kérlek, mutasd az utat, követünk.
Előzékenységedet köszönve,
macskás
Ebben a beszélgetésben úgy látszik a formális logika alapelvei nem érvényesek. Én igyekszem alkalmazkodni a tisztelt partnerek szellemi színvonalához: Barmok és hülyék vagytok mind, ezennel elmehettek a ...-ba.
Hát debil vagyok én?
Érintve teccik lenni? A kérdésre válaszolva: Egyet sem. Ugyanakkor ha pár %-uknak fogalma lenne a zenéről, máris jobban állnánk.
Hangyásznak igaza van!
Kedves Hangyász!
Hány tanítót ismer zenei tudása alapján olyan alaposan, hogy ilyen sommás ítéletet hozzon?
A tanítók zenei ismereteit meg inkább hagyjuk. :O(((
A helyzet még ennél is sokkal rosszabb: ugyanis egyre nagyobb az énektanár hiány, a tendencia pedig erősödik, mert az ének-zene tanárképzés romokban hever. A Zeneakadémián amióta átszerveződött az egykori karvezetés szak, alig van diák, aki van, annak sem ez az életcélja, de ha mégis délelőtti iskolában állásba áll, akkor 1-2 év után visítva menekül és elmegy zeneiskolába szolfézstanárnak, mert ott kisebb létszámú csoportok vannak, kisebb elvárásokkal, nincs folyosói ügyelet, stb. Az egyetemi nevezzük "ELTE-rendszerű" zenetanárképzést pedig most szándékszanak megszüntetni, persze nem így direktben, hanem olyan feltételek közé szorítják a szakokat, hogy ne tudjon működni. Ne feledjük, a tanító(nő)k 6. osztályig taníthatnak ének-zenét, a tanítóképzőkben pedig a zenei alkalmasság az utolsó helyen van. Plusz ugye készülődik BÖSZME, aminek megint felerősödtek az előkészületei. Szóval a végeredmény, hogy 40 év alatti iskolai énektanár az a fehér holló kategória.
Dehogy tartják, se tanár nincs rá, se terem. Tisztelet a kivételnek, de általában heti 1-2-t tartanak meg megfelelő körülmények közt, esetleg ahol van néptánc (nagyon nem ez a jellemző), ott az kiváltja az egyiket, a maradék 2-3 óra pedig a tanárra/tanítóra van bízva, hogy mit kezd vele. Jó esetben kimennek a szabadba, rossz esetben más tantárgy órakeretét bővíti.
Ez édeskevés. A tanarak képzettségére inkább nem térnék ki, persze tisztelet a kivételnek. A múltban egy zenerajongó fizika- vagy nyelvtanár gyakran többet tett a Zene megszerettetéséért, mint elvben erre képzett kollégája; kérdés, akad-e még ilyen nem-szakbarbár tanerő.
Amit Karinthy ír az Utazás a koponyám körül előszavában, ugyanígy a művészetek minden ágára, de szerintem főleg a zenére ugyanígy érvényes.
Voltak is valaha ének-zenei osztályok heti öt énekórával. Manapság egy ének-zenei osztályban az alsó tagozatban heti 3, a felsőben heti 2 énekóra jut. Igaz, emellett még kórus is van minden héten. De magyar irodalom órából sincs több manapság az ötödik osztályban, csak heti kettő. Mindenesetre a mindennapi testnevelés órát megtartják.
Nincs annyi tanítási nap :)
Éppen ezért kell az első osztálytól kezdve szisztematikusan tanítani az ének-zenét. Alsóban heti két, felsőben és az első két középiskolai évben heti egy órában.
Én ezt úgy általában raktam ide, mert fel-felmerül a téma. És szerintem érdekes, hogy alapvetően nem egy új elképzelés.
Kedves Momo, valamit nagyon félreértettél. Szó sem volt a mindennapos énekóráról.
Ami a mindennapos énekórát illeti, ez nem egy új ötlet (és úgy tűnik, nem is ördögtől való gondolat). Kodály így ír erről 1961 márciusában:
"Az elvetett mag mégis kikelt: egyre-másra támadtak „éneklő iskolák” mindennapos énekórával, és értek el csodálatos eredményt nemcsak zenében, de minden tárgyban. Igazi népművelés akkor lesz, ha majd minden iskola ilyenné alakul. Egyelőre mintegy 100 működik a Művelődési Minisztérium jóvoltából."
(333 olvasógyakorlat, utószó, kiemelés tőlem)
"Összesen 222 példát gyűjtöttünk össze a kötetben, afféle breviárium, tehát minden tanítási napra jut egy. Ezek egyszerű, népszerű, dallamos, szerethető részletek, amelyek szervesen illeszthetők az iskolai anyagba, és amelyeket nemcsak ének szakos tanár, hanem bármelyik pedagógus tud használni. Egy-egy példa feldolgozása, megtanulása mindössze 10-15 percet vesz igénybe,..."
Ez a minden nap legyen énektanítás, nem kell ahhoz énekóra, lehet a tízperces szünetben, folyosón, lépcsőházban ötlet már két éve felmerült, és akkor ki is adtak egy kis dalkönyvecsét. Aztán néma csend, semmilyen hatása nem lett az akciónak. Ez most az Ókovács féle továbbfejlesztett változat. Két újdonság van benne, hirtelen nem is tudom megmondani melyik a blődebb. 222 közkedvelt opera-dallam, fülbemászó, egyszerű, 10 perc alatt megtanulható. Nem sok ez egy kicsit, Ókovács mester? Olasz-frencia-német-orosz, aztán egy kis angol barokk a lurkóknak? És persze nem kell hozzá énektanár sem, bármelyik pedagógus kívülről fújja. Eszébe jutott valakinek is, amikor bevezették a napi testnevelést, hogy nem kell ahhoz testnevelőtanár, jó arra bármilyen pedagógus? Persze a testnevelés más, az egy fennkölt és tudós szakma, no de énekelni néhány opera-dalocskát mindenki tud, nem kell ahhoz képzettség, jön az magától. És mint köztudott a mai pedagógusok mindegyike Mozart-Verdi-Wagner zenéjén nőtt fel. Az új irány nagyon jó, induljunk el rajta, aztán lépjünk tovább: egyáltalán nem kell énektanár, meg az a heti egy énekóra sem, mindenki énekelje, fütyöréssze a sorakozónál, tízórai közben, becsengetés előtt, wc-öblítést követően a 222 opreadallamot, vesszen a népdalkincsre alapozott énektanítás, vesszen Kodály, éljen Ókovács.
Valami nagy baj van, nagyon nagy baj - úgy gondolom.