Bejelentkezés Regisztráció

W.A.Mozart


1457 frushena 2009-12-21 22:21:39 [Válasz erre: 1454 Spangel Péter 2009-12-21 13:31:10]
-14 fok, nem csodálom!

1456 frushena 2009-12-21 22:21:15 [Válasz erre: 1453 Robesz 2009-12-20 23:20:56]
s, jó :) Porgi Amor & Dove sono is volt! :) Mondjuk a Porgi Amor-nál túl lassú tempót vett a karmester! Zeneileg egy igen laza, pontatlan előadás volt! És az a közönség .... :S az mindent vitt megint .... :(

1455 Sipi 2009-12-21 15:29:43
Most olvasom Maynard Solomon igen érdekes Mozart-könyvét. Rendkívüli alapossággal elemzi benne Mozart és a családtagjai, szerelmei, felesége közötti viszonyt, Mozart (vélt vagy valós) belső indítékait. Meglepő volt olvasni a levelezéséből a részleteket. Már hallottam róla, hogy igen szabadszájú volt bennük, de nem gondoltam, hogy ennyire.

1454 Spangel Péter 2009-12-21 13:31:10 [Válasz erre: 1452 frushena 2009-12-20 20:11:51]
Mingyá megfagyok, brrr.... -:)))

1453 Robesz 2009-12-20 23:20:56 [Válasz erre: 1448 frushena 2009-12-20 00:10:30]
..s milyen volt Sevillá-ban? Volt ott nagy Porgi Amor? :)

1452 frushena 2009-12-20 20:11:51 [Válasz erre: 1451 Spangel Péter 2009-12-20 11:42:11]
Péter, sajnos nem csak a tekintet hideg! :S

1451 Spangel Péter 2009-12-20 11:42:11 [Válasz erre: 1447 frushena 2009-11-29 10:25:39]
Micsoda hideg tekintet. Nagy kihívás lángra lobbantani.

1450 frushena 2009-12-20 00:15:52 [Válasz erre: 1449 Momo von Hofmannsthal 2009-12-20 00:12:46]
Természetesen! Tervbe van véve, bár nem vagyok odaáig meg vissza eme Mozart műért. Inkább a koraiak, valamint Figaro & Don

1449 Momo von Hofmannsthal 2009-12-20 00:12:46 [Válasz erre: 1448 frushena 2009-12-20 00:10:30]
...és a Vígbe jössz a Varázsfuvolára?

1448 frushena 2009-12-20 00:10:30
Gyötrelmes Éj királynő után, ma Matinéban Figarozok egyet!

1447 frushena 2009-11-29 10:25:39
[url]http://www.fishfinemusic.com.au/media/CD178647.jpg;Danielle de Niese : Mozart Album[/url] 1. Exsultate, jubilate (K.165) 2. Bella mia fiamma (Concert aria K.528) 3. Giunse al fin il momento ... Al desio di chi t'adora (Alternative Aria in Act 4 of "The Marriage of Figaro" K.577) 4. Una donna a quindici anni (from "Così fan tutte" K.588) 5. Quando avran fine o mai ... Padre, germani, addio! (from "Idomeneo" K.366) 6. Ah Fuggi il Traditor (from "Don Giovanni" K.527) 7. Oh, temerario Arbace! ... Per quel paterno amplesso (Concert aria K.79) 8. L'amerò (from "Il re pastore" K.208) 9. La ci darem la mano (from "Don Giovanni" K.527) 10. Laudate Dominum (from "Vesperae solennes de Confessore" K.339) Orchestra of the Age of Enlightenment Sir Charles Mackerras Niese a már megszokott színvonalat hozza új albumán, de valahogy képtelen kibújni a 'bőréből' és levetkezni hangjának keménységét és ridegségét. Ha ezen túl tudna jutni remek énekes válhatna belőle, mert adottságai megvannak. Drámai, fürge hajlékony hang, külcsíny etc. Hát hajrá!

1446 frushena 2009-11-01 17:39:09
[url]http://image-2.verycd.com/471ce5f00a86270964b1e6c3aaa92f5091688/post-427490-1200064429.jpg;MOZART : Requiem, Ave Verum Corpus[/url] 00 - Masonic Funeral Music K 477 01 - I. Introitus - Requiem 02 - II. Kyrie 03 - III. Sequenz - No. 1 Dies irae 04 - III. Sequenz - No. 2 Tuba mirum 05 - III. Sequenz - No. 3 Rex tremendae 06 - III. Sequenz - No. 4 Recordare 07 - III. Sequenz - No. 5 Confutatis 08 - III. Sequenz - No. 6 Lacrimosa 09 - Amen 10 - IV. Offertorium - No. 1 Domine Jesu 11 - IV. Offertorium - No. 2 Hostias 12 - V. Sanctus 13 - VI. Benedictus 14 - VII. Agnus Dei 15 - VIII. Communio 16 - Ave Verum Corpus, K 618 -Nancy Argenta -Catherine Robbin -John Mark Ainsley -Alstair Miles London Classical Players, Schutz Consort Roger Norrington

1445 frushena 2009-08-14 22:31:30
MOZART : Le nozze di Figaro opera buffa in 4 atti, libretto di : Loranzo Da Ponte -Pietro Spagnoli : Le Conte d'Almaviva -Vito Priante : Figaro -Olga Peretyatko : Susanna -Maija Kovalevska : La Contesse d'Almaviva -Anna Bonitatibus : Cherubino, page -Antonio Abete : Le Docteur Bartolo -Sophie Pondjiclis : Marcellina -Amanda Forsythe : Barbarina -Jean-Paul Fouchécourt : Don Basilio -Serge Goubioud : Don Curzio Choeur du Théâtre des Champs-Elysées Les Musiciens du Louvre Dir. : Marc Minkowski 25 février 2009

1444 Sipi 2009-08-13 21:00:34 [Válasz erre: 1443 tarnhelm2 2009-08-13 19:55:45]
Igen, a Kossuth egész jó, bár én annyira eddig még nem kedveltem meg. De egyszer voltam a Miskolci Operafesztivál egyik Bartók-előadásán és az előadó meglepő fiatalkori zongorakíséretes dalokat mutatott. Mintha a magyar nóták zongora átiratai lettek volna. Mindenki meglepődött, hogy ezt Bartók írta? Hát írt ilyet is.

1443 tarnhelm2 2009-08-13 19:55:45 [Válasz erre: 1442 Sipi 2009-08-12 22:27:58]
A Rienzitől felfelé nem nagyon szokták azt mondani, hogy rossz operát (zenedrámát) írt... :) A C-dúr szimfónián vagy egy két alkalmi nyitányon lehet vitatkozni. Szerintem a Die Féen sem rossz, a Liebesverbot talán a legkevésbé sikerült. Bartók: Én a Kossuth szimfóniát is szeretem. Fércműnek azt se nevezném...

1442 Sipi 2009-08-12 22:27:58 [Válasz erre: 1441 tarnhelm2 2009-08-12 22:09:11]
Tényleg, Bartókkal én is egyetértek, ha a fiatalkori műveket nem vesszük számításba. (Wagnert nem ismerem annyira)

1441 tarnhelm2 2009-08-12 22:09:11 [Válasz erre: 1438 nibelung 2009-08-12 19:12:11]
Ha az alkalmi műveit és a nagyon zsengéket nem számítjuk Wagner se írt rosszat. Azt hiszem, Bartók se nagyon.

1440 Sipi 2009-08-12 20:21:34 [Válasz erre: 1438 nibelung 2009-08-12 19:12:11]
Haydn-ról szokták még mondani, hogy folyamatosan magas színvonalon alkotott.

1439 pszí 2009-08-12 19:20:41 [Válasz erre: 1438 nibelung 2009-08-12 19:12:11]
Bizony!

1438 nibelung 2009-08-12 19:12:11 [Válasz erre: 1437 Sipi 2009-08-12 16:52:29]
Igen, persze. Az általam jobban ismert zeneszerzők közül Brahms az, akinek szinte minden műve jó.

1437 Sipi 2009-08-12 16:52:29 [Válasz erre: 1436 nibelung 2009-08-12 09:31:00]
Szerintem ezzel szinte minden zeneszerzőnél így vagyunk, így hát egyrészt a legtöbben csak féligazságokat tudunk mondani, másrészt minden szerző írt jobb és gyengébb darabokat is (Mahler esetén mondjuk könnyebb az ember dolga :-).

1436 nibelung 2009-08-12 09:31:00
Én úgy vagyok Mozarttal, hogy a 626 művén egyenként kéne végigmennem, hogy véleményt tudjak mondani. Ez persze nagyképűség, mert a 626-ból valószínüleg jó, ha 200-at hallottam már. Szerintem nagyon sok olyan műve van (és lehet), amelyeken hallatszik, hogy szerzőjük abszolut profi, kitűnő izlése van, de az egyik fülemen be,a másikon meg ki. Nem vagyok szakértő, de azt gondolom, hogy a teljes életműben kb. 100 olyan mű lehet, amelyektől Mozart a zenetörténet (egyik) legnagyobb alakja.

1435 Sipi 2009-08-12 08:46:52 [Válasz erre: 1433 frushena 2009-08-12 00:30:33]
Az egyéb művek is érdekesek, de egyelőre azért írtam csak a szimfóniákról, mert ezeket tudom ebben a hónapban beszerezni. A négykezes zongoradarabok nekem Ránki-Kocsis lemezén megvannak, azokból nem akarok egyelőre másikat.

1434 frushena 2009-08-12 00:34:33
és ha már vonósnégyesek a mai ajánlatban szereplő művek sem gyengék, csak alig ismertek sajnos. Authentic Quartet ALBRECHTSBERGER: g-moll vonósnégyes, Op.7 No.5. KROMMER: e-moll vonósnégyes, Op.7 No.2. J.HAYDN: h-moll vonósnégyes, Op.33 No.1. Albrechtsberger kiváló zeneszerző, csodás hárfaversenye igen magas színvonalú, akárcsak Krommer. Utóbbi pl kiváló zenekari darabokat, Partitákat és minőségi Sinfonia Concertante-kat komponált. (Op.35, Op.80.)

1433 frushena 2009-08-12 00:30:33
Nos ennél gonoszabb szándékod sose legyen! Viszont, hogy visszatérjek 'csakazértias' Zauberflöte : Königin és Sarastro borzalmas. A zenekar nagyszerű Jacobs irányítása alatt, de hova is tette a fülét mikoron szereplőket válogatott nem tudom. Már tisztességes Königin nélkül is el van rontva az egész, de hogy még Sarastro is ... Pedig ej de szép is zeneileg. Na, de a csakazértis után. Elég sok szó esett a szimfóniákról vonósokról. És hol maradnak az összkiadásban is szereplő egyéb művei ? Hegedűversenyek Divertimenti Táncok, Indulók Koncertáriák Kánonok Duettek Zenekari művek, átiratok Négykezes zongoradarabok Fuvola kvartettek Fuvola és hárfaversenyei etc. ? :) Amúgy Levin Mozart szimfónia felvételei igen jók.

1432 nibelung 2009-08-11 23:36:06 [Válasz erre: 1431 frushena 2009-08-11 21:28:47]
Ez volt a gonosz szándékom :-)

1431 frushena 2009-08-11 21:28:47
Hogy hova nem fajult a dolog a Zauberflötétől ... Nos m most aztán nem lehet ok a panaszra, hogy csak az operákról esik szó, kedves Nibelung!

1430 macskás 2009-08-11 21:07:30 [Válasz erre: 1428 pszí 2009-08-11 19:26:45]
A csúcspontja!

1429 nibelung 2009-08-11 20:43:51 [Válasz erre: 1428 pszí 2009-08-11 19:26:45]
Én a K.516-os G-moll-t szeretem a legjobban. A Schubert C-dúr vonósötösére tett megjegyzéseddel teljes mértékben egyetértek. Elsőre csak óvatosabban "nyilatkoztam".

1428 pszí 2009-08-11 19:26:45 [Válasz erre: 1411 nibelung 2009-08-10 20:12:12]
Én is jobban szeretem a vonósötöseit, az Esz-dúr örök kedvencem (K. 614). "De a kvintettjei viszont annál jobbak, vonóskvintettben csak az az egy Schubert féle versenyezhet vele." Az a Schubert-féle nemhogy versenybe szállhat vele, de minden további nélkül le is körözi - bármennyire is zseniális Mozart. Ez a Schubert darab a kamarairodalom egyik csúcspontja.

1427 pszí 2009-08-11 18:27:18 [Válasz erre: 1422 Sipi 2009-08-11 12:14:51]
Igen, Kocsis tényleg nagyon jó Mozartban.

1426 pszí 2009-08-11 18:26:48 [Válasz erre: 1421 macskás 2009-08-11 09:34:29]
Elsősorban a kis létszámot.

1425 pszí 2009-08-11 18:25:00 [Válasz erre: 1420 zuniga 2009-08-11 09:32:23]
Ha jó az előadás, akkor nekem sincs gondom a nagyzenekari előadással, de az ilyen sajnos nagyon ritka. Én például Karajan Mozart-szimfónia felvételeit sem kedvelem.

1424 pszí 2009-08-11 18:21:02 [Válasz erre: 1419 tarnhelm2 2009-08-11 08:09:14]
Én általában nem szeretem a historikus előadásokat és a hangzást sem, de többek között Mozart szimfóniái esetében úgy érzem ez az igazi. "...sőt, csak ezek a felvételek hozzák ki e művek igazi mélységét" Ellentmondásnak tűnhet, de ezzel nem is szállnék feltétlenül vitába. Ugyanis, pont ezért szeretem például Kubelik felvételeit a kései szimfóniákkal, mert, mint korábban is írtam, fontos oldalát mutatják meg a műveknek. Legnagyobb sajnálatomra, a korábban említett kivételektől eltekintve, ha nagyzenekaron szólalnak meg a kései szimfóniái, elveszik a lényeg. Az operái esetében én sem a historikusokat részesítem feltétlen előnyben.

1423 Sipi 2009-08-11 12:16:36
Lemaradt az eleje. Szóval maradok Marrinernél. Hogwood-nál két lemezből hallgattam meg részleteket, de nem tetszett a hangzás, a hegedűk metsző élessége. [url]http://www.amazon.com/Mozart-Symphonies-symphonic-Schroder-Hogwood/dp/B000004CYS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1249985736&sr=1-1;például ez[/url]

1422 Sipi 2009-08-11 12:14:51
[url]http://www.amazon.com/Wolfgang-Amadeus-Mozart-Symphonies-Christopher/dp/B000004CXN/ref=sr_1_5?ie=UTF8&s=music&qid=1249985053&sr=1-5;ebbe[/url] meg [url]http://www.amazon.com/Mozart-Symphonies-symphonic-Schroder-Hogwood/dp/B000004CYS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1249985053&sr=1-1;ebbe[/url]. A hangzás nem tetszik, eléggé metsző ezeken a mintákon a hegedűk hangja, meg összességében sem olyan jó. Maradok [url]http://www.amazon.com/Mozart-Symphonies-35-41-Wolfgang-Amadeus/dp/B000UZ4EWK/ref=sr_1_4?ie=UTF8&s=music&qid=1249985356&sr=1-4;Marrinernél[/url], úgyis mindig az első gondolat a jó, és ő volt, akit először kiválasztottam (Kocsis mellett). Én úgy olvastam, hogy egyszer Mozart hallotta, amikor egy 40 tagú zenekar adta elő a művét, és nagyon tetszett neki. Igaz viszont, hogy abban például az eredetihez képest a fafúvósok száma is duplázva volt. De hát már úgysem tudjuk meg, Mozart valójában hogyan is szerette volna, így hát nekünk kell kiválasztani, azt amit mi szeretünk. Szerencsére van miből. Böhm-nél az az eset, hogy számomra pedig pont hiányzik belőle valami, ami számomra Mozartot jelenti (a hangzáson kívül is). Persze az operafelvételeit nem ismerem.

1421 macskás 2009-08-11 09:34:29 [Válasz erre: 1418 pszí 2009-08-10 23:38:08]
Mit értesz historikuson? A bélhúros hangszereket? Vagy csak a kislétszámú zenekart?

1420 zuniga 2009-08-11 09:32:23 [Válasz erre: 1418 pszí 2009-08-10 23:38:08]
Most persze jó lenne, ha részleteiben is tudnám a történetet, de valahol azt olvastam, hogy Mozart minél nagyobb zenakart szeretett volna a műveihez.

1419 tarnhelm2 2009-08-11 08:09:14 [Válasz erre: 1418 pszí 2009-08-10 23:38:08]
Hát ez az, hogy Mozarttól nagyon különböző dolgokat várunk el. Szerintem pl. a nagyzenekari előadás (szemben a "korhű"-nek nevezett hangzással) korántsem öli meg a kései Mozart műveket, vagy egyes operáit, sőt, csak ezek a felvételek hozzák ki e művek igazi mélységét. Nem arról van szó, hogy szerintem pszínek nincs igaza, hanem inkább arról, hogy ő mást vár el ezektől a művektől, mást "szeret belehallani" mint én. Ha pl. neked Marriner interpretációi tetszenek, akkor ne hagyd magad erről lebeszélni.

1418 pszí 2009-08-10 23:38:08
Szerintem, Mozart-szimfóniákat leginkább historikus előadásban érdemes hallgatni, a nagyzenekar megöli a műveket. Persze van kivétel, például Kubelik interpretációi nagyon érdekesek, fontos oldalát mutatják meg a műveknek - bár ő sem igazán foglalkozott a nagyon koraiakkal, és csak az utolsó pár szimfónia érdekes vele. A kivételek között itt van még Böhm is, tényleg nagyon unalmas tud lenni, mégis van benne számomra valami vonzó, ami miatt szeretem. Harnoncourt Mozart-szimfóniái borzalmasak, de az operafelvételei között tényleg van jó is.

1417 pszí 2009-08-10 23:20:35 [Válasz erre: 1416 Sipi 2009-08-10 21:34:34]
Melyik szimfóniába hallgattál bele Hogwood interpretációjában? A Jupiter-szimfónia felvétele nagyon jó, egyik kedvencem, de a többi is hasonlóan kiváló. Viszont, valóban, Marriner is jó választás, Davis számomra már kevésbé.

1416 Sipi 2009-08-10 21:34:34
Fischer Ádámmal találtam Mozart szimfóniákat, de csak a koraiakat. Végh Sándorral meg még annyit sem, csak más műveket. Örülök, hogy legalább egy szavazat van Marriner mellett. Hogwood-ba belehallgattam, de inkább Marriner vagy Davis mellett döntök majd, Hogwood elég borsos áron van csak.

1415 macskás 2009-08-10 21:32:48 [Válasz erre: 1413 sphynx 2009-08-10 20:18:25]
Igen. Ismerem.

1414 tarnhelm2 2009-08-10 21:24:44 [Válasz erre: 1412 sphynx 2009-08-10 20:17:02]
A kis g-moll is nagyon jó Walterrel. De persze, inkább a későbbiek, a koraiak többségét tudtommal nem is játszotta. Hogwoodnak csak a Haydnjeit ismerem, azt nem szeretem. Fischer Ádámot annál inkább. Nem tudom Mozart szimfonia felvételek vannak-e F. Á.-mal. A korai Mozart operákban is nagyon jó.

1413 sphynx 2009-08-10 20:18:25 [Válasz erre: 1411 nibelung 2009-08-10 20:12:12]
Boccherini remek kvintetteket írt. Zseniális kamarazenész volt, kár, hogy nem ismerik nagyon.

1412 sphynx 2009-08-10 20:17:02
És Hogwood? Ő volt az első HIP-es, aki az egész sorozatot felvette. Nekem Marrinerrel van meg az összes, és szeretem. Ő igazi muzsikus mesterember, (mint pl. Rolla) a zenélés érdekli, nem a divatok. Persze a korai, meg a késői Mozart más. Az utolsó szimfóniák már veretesebbek, ott tényleg Bruno Walter, vagy Böhm, sőt, Bernstein, vagy a Reiner-es Jupiter (most bele is hallgatok majd Széll-be). Mackerras-sal is megvannak, ő a koraiakra jó, amit viszont Böhmmel nem ajánlok, próbáltam, de nagyon zsíros, unalmas.

1411 nibelung 2009-08-10 20:12:12
Mozarttal én azt a felfedezést tettem, hogy mintha gondja lett volna a vonósnégyes írással, persze mindezt az ő szintjéhez képest értem. Haydn, Beethoven és Schubert kvartettjeit jobban szeretem. De a kvintettjei viszont annál jobbak, vonóskvintettben csak az az egy Schubert féle versenyezhet vele.

1410 Sipi 2009-08-10 19:52:10
Igen, talán a Mozart előadásokban van a legnagyobb szórás, nem nagyon lehet etalonokat találni. Pedig olyan könnyű műveknek tűnnek és hát mindig kiderül, hogy mennyire nem azok. Marrinerrel most elbizonytalanítottatok (tudtam, hogy ez lesz, ha leírom :) Davis volt a másik esélyes, akkor lehet hogy azt választom, az ő albuma ugyan drágább, de több mű van rajta. Majd még gondolkodom. Viszont Marriner esetén a régebbi Philips lemezek valóban nem olyan jók, de én az újabb EMI albumot néztem. Én szeretem a historikus előadásokat, de hát ezek is nagyon szórnak. Harnoncourt eddig például Bach-nál még sosem tudott meggyőzni. Mozartot már hallottam vele jót és például a Figaro új DVD-je is tetszik (kivéve az iszonyúan lelassított nyitány). [url]http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?sort=newest_rec&PRODUCT_NR=4775798&SearchString=&SEARCH_OPTIONS=&IN_XXSERIES=&IN_XXPQ=&per_page=10&COMP_ID=&ALBUM_TYPE=&IN_SERIES=&ART_ID=MINMA&IN_XXAWARDS=&start=0&MOZART_22=0&GENRE=&presentation=list;Minkowski albumán[/url] különösen a Jupiter utolsó tétele elsöprő lendületű.

1409 tarnhelm2 2009-08-10 19:30:03 [Válasz erre: 1408 macskás 2009-08-10 19:20:03]
Mikor először halottam Toscaninivel a nagy g-mollt és a Jupitert, nagyon tetszett. Kemény, feszes, száraz - egészen más volt, mint az a sok maszatos dolog, amit addig hallottam. De aztán már a negyedik ötödik meghallgatásra kezdett nagyon fárasztani, fantáziátlannak, erőszakosnak és - ezúttal már pejoratíven - száraznak tűnt. Mint szinte minden Toscainivel. Én nagyon hamar kiszerettem belőle, és bár nagy halom cd-m van itthon tőle, szinte csak elrettentésül teszem fel. Marrinerről is nagyjából ez a véleményem, valóban dögunalom - az a különbség, hogy őt soha nem is szerettem.

1408 macskás 2009-08-10 19:20:03 [Válasz erre: 1407 tarnhelm2 2009-08-10 19:06:32]
Épp Toscaninit akartam említeni, bár nagyon rég hallgattam a lemezt, azóta eltört, de a friss tempók tetszettek. Lehet, hogyha újra hallgatnám, nem lennék oda érte, de nem hiszem.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.