vissza a cimoldalra
2021-12-02
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8660)
Kedvenc felvételek (329)
Opernglas, avagy operai távcső... (21154)
Momus társalgó (6361)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7609)
Kedvenc előadók (2876)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5236)
Társművészetek (2505)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62755)
Milyen zenét hallgatsz most? (25098)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11816)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Pantheon (2996)
Operett, mint színpadi műfaj (4982)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4944)
Momus-játék (6115)
Kimernya? (4358)
Callas (465)
Giuseppe Verdi (1412)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2975)
Gaetano Donizetti (995)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5278)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2308)
Melis György (274)
Franz Schmidt (4042)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1502)
Lisztről emelkedetten (1161)
Jules Massenet ! Ki ismeri ? (316)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

2660   Hangyász • előzmény2641 2021-09-28 19:23:02

Wagner antiszemitizmusa tény. Tessék beleolvasni Cosima naplóiba, különös tekintettel arra, hogyan kommentálta hőn szeretett férje a bécsi Ringtheaterben bekövetkezett tűzvészt. A Mesterek Mestere itt UNDORÍTÓ. Ami az életműve maradandó értéket képviselő részét illeti, a Mesterdalnokok Beckmesserét csak a tudatlanok tekintik a zsidóság gúnyrajzának, még ha Wagner eredetileg a Hans Lick nevet akarta neki adni. Wagner ugyanúgy tudta, mint összes iskolázott kortársa, hogy Sachs és Luther korában zsidó ember nem tölthetett be városi írnoki tisztséget – még akkor sem, ha látványosan kikeresztelkedett, mert a származás bélyegként maradt rajta és több nemzedéken át leszármazottain. Beckmesserről annyit tudhatunk meg, hogy tudálékos, pedáns agglegény, aki nem vonzó külsejű – ennyi. A Parsifalban Kundry, Klingsor, egyáltalán a keresztény oldalon álló Monsalvat vára, az arab kézen levő területen pedig a kappanná vált hajdani lovagjelölt külön elemzést igényel, erre most hadd ne térjek ki, hiszen Gottfriednek hátha erről is akad mondanivalója. A Ringben Alberich (később Mime is) a zsidó mint olyan torzképe. Érdekes módon a föld alatt élő törpe nép eredetileg ártatlan lények tömege volt, amíg a világhatalmat megszerző Alberich rabszolgáivá nem tette őket.  (Persze feltehetjük a kérdést: Mi történt volna, ha a rajnai sellők nem alázzák meg az ő mércéjükkel rút Alberichet?)          A Valkűr 2. felvonásában Wotan tudja, elkerülhetetlen az összecsapás az istenek/a szolgálatukban álló emberek és az Alberich vezette Nibelungok között, ráadásul az utóbbi már fiút is nemzett, vezető, előkelő emberi család leányát kincsek ellenében teherbe ejtve. A Siegfriedben a világhatalom igézete által vonzott Mime zenei ábrázolása ismét csak szarkasztikus torzkép, különösen ahogyan Siegfried zenéje átalakul az idétlenül bólogató és hízelgő törpe hangjegyekkel történő ábrázolásává. A 2. felvonás veszekedő Alberich-Mime kettőse már a kisebbik Richard öt zsidójának hitvitáját előlegezi, mondanivalóját pedig szemérmesen elhallgatják az elemzők. Nem lévén zenetudós, megteszem: Wagner azt fejezi ki ezzel a slágerré nem vált óbégatással, hogy a goj végezze csak el a piszkos munkát, annak eredményét: kincs = világhatalom a zsidó vágja zsebre. Alberichnek a fia személyében ráadásul jó pozícióban levő segítője is akad, ellentétben Mimével, aki csak a saját ravaszságára számíthat. Elérkeztünk Hagenhez, akinek alakja a nácik fajelméleti vitáin is túlmutat, hiszen a harmincas években arról folyt a téveszmecsere, miként őrizhető meg a félvérek értékes = germán öröksége. Hagenben ugyanakkor semmi pozitívum sem rejlik: Gonosz, aljas és ravasz, aki nagyon is tisztában van önmaga külső és belső tulajdonságaival: „…frühalt, fahl und bleich, hass’ ich die Frohen, freue mich nie!” Wagner Hagen alakjával azt akarja kifejezni, hogy a zsidónál csak egy borzalmasabb lény van: a félzsidó, aki az „árja” oldalról ráadásul bátorságot örököl.
Kíváncsian várom, tud-e GW a fentiekhez bármit is hozzátenni. Ugyanakkor a Mester állítólagos nőgyűlölete kapcsán szerényen jegyzem meg, hogy Wagner hősnői nem éppen ostoba, ellenszenves libák (Gutrune a kivétel, de a végén ő is belátja saját ostobaságát), hanem a mindenkori férfi hősök méltó párjai. Ráadásul közismert dédpapájának a nőik iránti vonzalma, amit nem a szebbik nem iránti lenézés kísért.

 

2641   Edmond Dantes • előzmény2640 2021-09-28 10:03:18

Ld. 2638-2639: "aki nem olvasta..." stb. Akkor lehet ilyesmiket leírni G. Wagner könyvéről, hogy "mások privátszférájában kutakodni, és minél szaftosabb, minél ocsmányabb dolgokat összeirkálni..", ha olvastuk. Milyen forrásból támasztja alá sarkos véleményét, ha nem olvasta? Nem mellesleg a zeneszerzőnek és leszármazottainak valójában nem volt magánszférája, mivel Bayreuth maga a két lábon járó közszféra ... legalábbis addig, ameddig kínos, mi több, gyalázatos dolgok ki nem derüln(én)ek róluk. Ezeket a kínos írásos dokumentumokat a család - a könyv írója szerint- szétosztva, a mai napig gondosan rejtegeti a nyilvánosság és a kutatók elől vagy erősen szelektálva és nem akárkinek mutatja meg, hogy a Bayreuth nevű üzleti vállalkozás és bőséges turisztikai bevételforrás ne sérüljön. Ez áll a város, Bajorország és egész Németország érdekében is. Ettől még, sokadszor írom, Wagner zenéje jó, magam is szeretem.

Mindketten olvastuk és meg is beszéltük pl. Thomas Voigt Kaufmann életrajzának álcázott, valójában alacsony színvonalú promo PR-könyvét, ami "véletlenül" éppen egy Kaufmann-lemez kiadásával egyidőben jelent meg. Az pl. annyira nagyon jó volt? Szerintem nem. De olvastuk.

PS Én még elcsíptem nevezett fórumtárs hozzám intézett szózatát. Kissé több gorombaság volt benne (abszolúte elengedtem!), mint amikor pár hete, történetesen és merő véletlenségből ugyanennek a fórumtársnak ön írta rólam,hogy "marhaságot írok (le)"."Emlékszel mééég?"  :-)

2640   Klára • előzmény2638 2021-09-28 09:21:37

Napjainkban nagyon sok, és egyre több "ilyen" könyv, memoár, ujságcikk, stb  jelenik meg, divattá vált mások privátszférájában kutakodni, és minél szaftosabb, minél ocsmányabb dolgokat összeirkálni. Ezeket sokan olvassák, és evvel nyilván bitangul jól lehet keresni.

A Wagner név nyilván széles olvasótábort biztosít, éppen a zeneszerző tevékenysége sokoldalú megítélésének köszönhetően. Engem Wagner zsenialitása, zenéje érdekel, a leszármazottak viselt (?) dolgai nem. Ami pedig a Mester náci mivoltát és zenéjének ezen a feltevésen alapuló minősítését illeti, javasolnék egy konzultációt egy Daniel Barenboim nevű illetővel. "Van-e, ki e nevet nem ismeri?"

Nem olvastam takatsa fórumtárs "törlődött" beírását, de a tény mélységesen felháborít és aggodalomnal tölt el. Azt hittem, azt hittük pár százezren, sőt millióan, hogy a cenzorok korszaka végérvényesen megszűnt!

2638   Edmond Dantes • előzmény2635 2021-09-28 08:11:11

Tudod, aki nem olvas el egy "ilyen" (milyen is??) vagy bármilyen könyvet, azzal nem lehet eszmecserét folytatni az adott könyvről. Ahogyan velem nem lehet eszmecserét folytatni pl. a Puskás-musicalről, mert nem láttam. Vagy a nagy garral beharangozott Trianon- (operett) musicalről, mert utóbbi el sem készült. Gottfried Wagner könyve viszont elkészült, mostantól magyarul is olvasható. Paplan alatt, titokban vagy szégyentelenül, karosszékben és meg lehet osztani róla a véleményt ... de csak annak a véleménye lehet releváns, aki olvasta ;-) Ennyi(ke).

2635   lujza • előzmény2633 2021-09-27 23:22:27

Tudod, ilyen könyveket én se olvasok, mert nem érdekelnek. Wagnerről, mint emberről pocsék véleményem van, de ennek semmi köze a zenéjéhez. Ennyi.

2633   Edmond Dantes • előzmény2632 2021-09-27 21:12:23

Majd ha elolvastad  a könyvet, akkor vitaképes leszel és megtudod, hol lát és bizonyít a könyv  szerzője pronácizmust, pro-fajelméletet, árja és német felsőbbrendűség hirdetését, masszív antiszemitizmust, nőgyűlöletet és egyebeket. Addig csak gorombáskodásra futja ("fröcsögés"), arra meg nem vagyok vevő. A zenéit továbbra is szeretem, a te muzsikádat kevésbé. Szólj, ha átrágtad magad a számodra jelek szerint keserves olvasmányon. Addig részemről és Wagner-eszmecsere lezárva.

2632   takatsa 2021-09-27 19:52:09

Milyen szóhasználatomról beszélsz? Én csak a te írásodból idéztem (olvasd el a saját bejegyzésedet, és idézőjelet is azért használtam, mert a te bejegyzésedből idéztem, szó szerint) és én nem gondolok Siegfried Wagnerre, maximum csak a Richardra, mert engem marhára nem érdekelnek Wagner fel- és almenői, engem a wagneri zene érdekel, pl. a Tristan és Isolda, vagy a Parsifal, és abban én nem találtam egyetlen nácit vagy neonácit, vagy antiszemitát, vagy harmadik birodalmat, sőt még Hitler sem kuksolt ott a zenekari árokban. És az, hogy mit csinált Wagner pereputtya a hitleri időkben, vagy most, az pedig egyáltalán nem érdekel, mint ahogyan az sem érdekel, hogy mit csinál manapság Handel köbükunokaöccse. Mert csinálhatnak bármit is, ez se nem ad hozzá, se nem von le semmit Handel vagy Wagner zenéjének értékéből. Lelked rajta, ha bulvárkönyveket olvasol és az sem érdekel, ha utána az ott olvasottakat megtoldod a saját fröcsögéseddel is, és le is írhatod nyugodtan, ha hagyják, csak arra kérlek, hogy mindezt egyes szám első személyben tegyed, mert ez a te magánvéleményed. Ha érdemben akarsz hozzászólni ahhoz, amit leírtam, akkor tegyed azt, de visszautasítom azt, hogy olyan sanda célzásokat adjál a számba, amelyekről szó sem volt, és az én beírásomra hivatkozva folytasd a kisded játékaidat. 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Korcsolán Orsolya (hegedű), Bonnyai Apolka (zongora)
"Aranykor"
Goldmark: 1. (E-dúr) szvit, op. 11
Liszt: Szerelmi álmok
Goldmark: A-dúr románc, op. 51
Liszt: Zarándokévek, Első év: Svájc – 9. Les cloches de Genève (A genfi harangok)
R. Goldmark: Négy hegedűdarab – 2. Plaintive Air
Liszt: Két hangversenyetűd – 1. Waldesrauschen (Erdőzsongás)
Korngold: Sok hűhó semmiért – szvit a kísérőzenéből hegedűre és zongorára, op. 11
A mai nap
született:
1899 • John Barbirolli, karmester († 1970)
1923 • Maria Callas (Maria Anna Cecilia Sofia Kalogeropulos), énekes († 1977)
1930 • Eck Imre, táncos, koreográfus († 1999)
elhunyt:
1774 • Johann Friedrich Agricola, zeneszerző (sz. 1720)
1931 • Vincent d'Indy, zeneszerző (sz. 1851)
1950 • Dinu Lipatti, zongorista (sz. 1917)
1990 • Aaron Copland, zeneszerző (sz. 1900)
2019 • Bónis Ferenc, zenetörténész (sz. 1932)