„Korai” Verdi, koncertszerű előadásban (A Stiffelio a MÁO-ban) Heiner Lajos, 2013-04-23 www.momus.hu - komolyzene az interneten http://www.momus.hu/article.php?artid=6547 | |
VERDI: Stiffelio „A Magyar Állami Operaház mostani bemutatója megteszi az első lépést a Stiffelio rehabilitációja felé.” – így a Ház honlapján. S hogy kicsit offoljak: oly jellemző volt a fenti tenoristák színészi játéka a mű fináléjában, a „Perdonata… perdonata… perdonata. Iddio lo pronunzió…”szavaknál. Carreras mint egy esendő kisember nézett maga elé, sajnálni és szánni kellett. Honfitársa ráborult a Bibliára – a hatás döbbenetes volt. Cura viszont (a Covent Gardenben) bamba, üres tekintettel bámult maga elé, lehet, már arra gondolt, pár perc múlva rare vagy medium eszi a beefsteaket. Bő harminc éve (ha jól tudom, Gardelli klasszikus, úttörő felvétele 1979-ből datálódik) a Stiffelio nem szorul rehabilitációra (csak a raritás kedvéért: létezik egy 1972-es „élő” előadás is, Mario del Monacóval, eredetileg a legendás, szinte beszerezhetetlen MRF labelen jelent meg.) Aztán persze ott van a két legendás videó/DVD, mindkettő 1993-ből, a londoni előadást Carrerasszal protagonistaként Elijah Moshinsky rendezte, míg a Met produkciójában (Giancarlo del Monaco koncepciója) számomra Domingo élete egyik legnagyobb előadását nyújtja. S akkor most Budapest is megismerhette az opust, igaz, hangversenyszerű változatban. A mű, épp úgy, mint az interpretáció, kapott hideget-meleget a Momus fórumain. Julius Budden, aki mégiscsak a XX. század egyik legnagyobb Verdi-kutatója volt, azt állította, hogy Verdi operái közül egyértelműen a Stiffelio a legmellőzöttebb! A MÁO estéje természeténél fogva nem vehette fel a versenyt a fentebb említettekkel, de számomra nagy élmény volt. Vokálisan mindenkit jónak, vagy remeknek találtam – Kiss B. Atilla énekelte a címszerepet, Kálmándi Mihály Stankart, a valamivel kisebb szólamokban Boncsér Gergely (Rafaelle), Palerdi András (Jorg), comprimarióként Dobi-Kiss Veronika és Mukk József. A legnagyobb örömet Rálik Szilvia szerezte a házasságtörő asszonyként (Linda), rég hallottam ilyen jó vokális állapotban, szinte nyoma sem volt a rá néha jellemző karcosságnak, a hang mocorgásának (übrigens: április elején egy ismert cseh dirigens szuperlatívuszokban mesélt nekem prágai Abigéljéről). Minden operabarátnak csak ajánlani tudom, nézze meg a következő, június 1-i estét. Sajnálatos, hogy az idei szezonban csak kétszer hangzik el a darab, a jövő év műsortervében pedig nem találom (igaz, kárpótol A haramiák, a Giovanna d’Arco és a Luisa Miller). A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket. |