vissza a cimoldalra
2021-10-27
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Kedvenc felvételek (271)
Opernglas, avagy operai távcső... (21105)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62728)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7596)
Társművészetek (2469)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8649)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5134)
Milyen zenét hallgatsz most? (25096)
Kedvenc előadók (2872)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)
Momus társalgó (6360)
Haladjunk tovább... (230)

Olvasói levelek (11816)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Operett, mint színpadi műfaj (4965)
Edita Gruberova (3143)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4911)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2910)
Momus-játék (6101)
Fiatal művészeink hazai és nemzetközi sikerei (339)
Bruckner (657)
Chopinről - mélyebben (424)
Wagner (2687)
A nap képe (2295)
Franz Schmidt (4027)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2293)
Eiffel Műhelyház (596)
Pantheon (2983)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1498)
Cziffra György (118)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Charpentier: Messe
Dauner Nagy István, 2003-06-20 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Charpentier: Messe Charpentier: MESSE a 8 voix et 8 violins et flutes; MOTET 'Miseremini mei'
Orfeo Zenekar
Purcell Kórus
Mária Zádori, Gabriella Jani, Péter Bárány, Zoltán Gavodi, Rezső Kutik, András Regenhart, István Kovács, Máté Sólyom-Nagy (ének)
Vez.: Vashegyi György
Hungaroton - HCD 32146
2003

Amikor először hallgattam ezt a lemezt, az volt az érzésem, hogy "eeeekkora" halat fogtam! Aztán a további meghallgatások némiképpen - mondjuk úgy - árnyalták a kialakult képet.
Igazán nem rossz ez a hanglemez, de erények és hibák egyformán jellemzik, és nem alakul ki közöttük az az egyensúly, ami oly gyakran teszi az előadásokat egyöntetűen középszerűvé.

Először a kiadvány "repertoárértéke" keltette fel figyelmemet. A Hungaroton gyakran válogat a világpiacon könnyebben értékesíthető, másod- vagy harmadvonalbéli szerzők műveiből. Marc-Antoine Charpentier sem tagja a legszűkebb válogatott keretnek, de talán ő a legnépszerűbb a névtelenek közül. A Te Deum mindenkinek ismerős - ha máshonnan nem, hát a néhai Intervízió szignáljából. Igényes és szellemes zene az ővé, és igazán nem tehet arról, hogy Lully fölékerekedett - nem feltétlenül minőségben. Lullynek, mint királyi komponistának az adminisztratív lehetősége is megvolt arra, hogy riválisait árnyékban tartsa.

A lemezen hallható mise nem egyszerűen szép, hanem helyenként meglepően egyéni, izgalmas és drámai is tud lenni (Qui tollis peccata mundi - tétel!) Viszont az igazi nagysághoz nem elég "erős". Önálló zeneműként nincs sodrása, így a liturgikus közegből kiszakítva kissé terjedelmesnek - és fárasztónak - tűnik.

Az igazi attrakció a korhű hangszereken játszó Orfeo Zenekar, és persze Vashegyi György. Tudnak valamit, ami miatt megérdemlik kiemelt figyelmünket. Zenéjük lélegzik, formálásuk beszél, márpedig számomra ez a legfontosabb szempont. Jó lenne, ha ők is elhinnék, hogy a nehezén már túl vannak, és mernének kissé bátrabbak, helyenként "karcosabbak" lenni. Az együttes hangja most talán túlontúl is finom, képlékeny, a nagyobb formákhoz nincs benne elegendő csont. Elhiszem, hogy egy misében nem kinálkozik annyi lehetőség a "harapós" megszólalásra, mint mondjuk egy szvitben, de talán ezt sem kellene végig kivett protézissel énekelni.

Jut eszembe, ezen a felvételen énekelnek is...

Nos, a kialakult kép itt szintén elég felemás. A Purcellről elnevezett kislétszámú kórus szólisztikus hangszínű tagjait hallás után is meg lehetne számolni. Ez persze nem baj, ez is egyfajta hangzás-ideál (ráadásul valószínűleg közelebb áll a korabeli eszményhez, mintha a szólók valódi szólistaként állnának szemben az együttesekkel) - de így biztosan kevésbé "izgalmas".

A hölgyek nagyon szépen énekelnek. Biztosan illetlenség lenne elárulnom, hogy milyen régóta vagyok nagy tisztelője Zádori Máriának - de Jani Gabriella is igen meggyőző. Hanem hát az Urak! Maradjunk abban, hogy bizony a férfi szólisták teljesítménye nem elég a nemzetközi élvonalhoz.

Mint a bevezetőben már utaltam rá, ez a felvétel nem középszerű - messze a fölött van. Vannak olyan értékei, melyek egyértelműen jelzik, hogy készítői többre hivatottak. Tudnak olyasmit, amit sokan soha nem képesek megtanulni. Mi pedig - éppen ezért - még többet várunk tőlük.

Hírek
• A Budapesti Filharmonikus Hangversenybarátok Alapítványa pályázatot hirdet „Trianontól a II. világháborúig a zene vetületében” címmel
Műsorajánló
Mai ajánlat:
15:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Bartók Világverseny és Fesztivál - vonósnégyes 2021 / elődöntő 3.

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Kéringer Dávid (klarinét)
Kanizsár Noémi (zongora)
Sándor Norbert, Salamon György, Katrin Mátyás (klarinét)
"Hangulatkoncert"
Weber: I. (f-moll) klarinétverseny, op. 73
Schumann: Fantasiestücke, op. 73
J. S. Bach-Kéringer Dávid: a-moll prelúdium és fúga, BWV 543 (átirat klarinétkvartettre)
Wayne Siegel: Jackdaw

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Bartók Világverseny és Fesztivál - vonósnégyes 2021 / elődöntő 4.

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Fejérvári Zoltán (zongora)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Riccardo Frizza
Bartók: Táncszvit, BB 86a
Bartók: Scherzo zongorára és zenekarra, BB 35
R. Strauss: Burleszk zongorára és zenekarra
R. Strauss: Don Juan – szimfonikus költemény, op. 20
A mai nap
született:
1782 • Niccolò Paganini, hegedűs, zeneszerző († 1840)
elhunyt:
2000 • Walter Berry, énekes (sz. 1929)
2006 • Gregor József, énekes (sz. 1940)
2019 • Jeney Zoltán, zeneszerző (sz. 1943)