vissza a cimoldalra
2021-06-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11685)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (4736)
Balett-, és Táncművészet (6117)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62658)
László Margit (219)
Benjamin Britten (36)
Társművészetek (2405)
Operett, mint színpadi műfaj (4823)
Kedvenc előadók (2856)
Ilosfalvy Róbert (967)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5166)
Franz Schmidt (3850)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2234)
Kimernya? (4078)
Lehár Ferenc (762)
Momus-játék (6065)
A MET felvételei (1513)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Lise Davidsen - Beethoven, Wagner, Verdi és mások művei
Heiner Lajos, 2021-06-06 [ Vokális művek ]
nyomtatóbarát változat

Lise Davidsen - Beethoven, Wagner, Verdi és mások művei Lise Davidsen
London Philharmonic Orchestra
Sir Mark Elder

Decca 485 1507

Pár éve ígéretes tehetség volt, most a világon az egyik legkeresettebb énekesnő. Sosem hallottam énekelni korábban, érdekes koincidencia, hogy amikor e CD – amúgy második árialemeze – ismertetése felmerült, a lemez borítóképével a címoldalán jelent meg a Gramophone áprilisi száma.

Az ezüstkorong hanganyaga meglehetősen heterogén. Az első szám Leonóra áriája a Fidelioból, majd Cherubinin (Medea, „Dei tuoi figli la madre”), a Parasztbecsületen, és két Verdi-árián át jutunk el az utolsó opusig, a Wesendonck-dalokig (a Mottl-féle zenekari változatig).
Ez a program feltehetően a művésznő verzatilitását kívánja reprezentálni.

De lássuk (halljuk) részletesebben. Milyen Davidsen hanganyaga ? – persze ahogy hangfelvételről megítélhető.

Hatalmas a volumen. A hangszépség egyéni ízlés dolga, számomra Verdiben egy kicsit „szőrös”, de csak nagyon kicsit. Egy konkrét példa, a „Pace, pace”.
Technikailag tökéletes. Az ária indítása, pianotól mezzoforten át decrescendoba.

Vagy a misero pane éteri pianissimoja, a záró Maledizione valóban döbbenetes ereje.

Fentiek dacára, nincs a hangban igazi morbidezza. Magyarázat helyett: hallgassák meg az áriát Milanovval (a későbbi, ötvenes években készült lemezét javaslom), és talán érthetővé válik, mire gondolok.

A lemez számomra legnagyszerűbb darabja a Wesendonck-dalok interpretációja. Wagner zenéje nem áll közel hozzám – de ez az opus még sosem hatott rám annyira, mint most.
A zenekari kíséret, a felvétel hangzása elsőrangú. A megszólaló darabok szövege a kísérőfüzetben négy nyelven.
Nagyon szép gesztus a Decca részéről, hogy Mamma Lucia nyúlfarknyi szerepét a veterán Rosalind Plowright énekli.

Davidsen rendkívül intelligens énekesnőnek tűnik, nem csak vokális teljesítménye alapján, hanem tudatos pályaépítése miatt is. Pályáját tíz évre előre tervezi – s ahogy a kísérőfüzetben nyilatkozza, „Egyszer majd igenis szeretném Brünnhildét és Izoldát, de ezeket a szerepeket sokáig szeretném élvezni, és nem akarom a pályámat megrövidíteni azzal, hogy ezeket a valóban súlyos szerepeket túl korán alakítom.”

Beszámolóm vége felé most megnéztem Davidsen idei fellépéseinek listáját. S jók voltak megérzéseim Wagnerrel kapcsolatban. A művésznő – egyetlen zongorakíséretes esttől eltekintve – ebben az évben csak Wagner operáiban lép fel.
Erzsébetet, Sieglindét, a Mesterdalnokok Éváját énekli Münchenben, Bayreuthban, a Metropolitanben.

A kísérőfüzet képeiről egy másfél nilssonnyi fiatal nő mosolyog ránk, még a fotókról is átsüt a lényében rejlő derű és vitalitás.

Csak reménykedhetünk abban, hogy hírét veszi a Magyar Állami Operaház közelgő újranyitásának, s egyszer majd hozzánk is ellátogat...

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
MÜPA Home

A felvétel a Müpa 2019. június 16-i előadásán készült.

WAGNER: Az istenek alkonya
A mai nap
történt:
1947 • Az Albert Herring bemutatója (Glyndebourne)
született:
1819 • Jacques Offenbach, zeneszerző († 1880)