vissza a cimoldalra
2022-05-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Kedvenc felvételek (604)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5402)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63289)
Opernglas, avagy operai távcső... (21365)
Társművészetek (2540)
Digitális kerekasztal (111)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7665)
Kedvenc előadók (2928)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8706)
Momus társalgó (6378)
Milyen zenét hallgatsz most? (25108)
Haladjunk tovább... (232)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2387)

Olvasói levelek (11850)
A csapos közbeszól (98)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3168)
Momus-játék (6283)
Jonas Kaufmann (2522)
Kimernya? (4538)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (5127)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1519)
Franz Schmidt (4112)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (2373)
W.A.Mozart (1553)
Wagner (2699)
Pantheon (3085)
A Magyar Zenekarok helyzetéről (107)
musical (226)
A nap képe (2306)
Gaetano Donizetti (1007)
Balett-, és Táncművészet (6133)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Nincs új a nap alatt (Vígopera a La serva padrona nyomán)
BaCi, 2010-10-21 [ Budapesten ]
nyomtatóbarát változat

2010. október 17.
Óbudai Társaskör

PERGOLESI: Házasság olasz módra
(Vígopera a La serva padrona nyomán)

Uberto: Jekl László
Serpina: Sudár Gyöngyvér
Vespone: Stubnya Béla
Maffiózó: Szöllősi Zoltán

Művész Kamarazenekar
Vez: Gulyás Nagy György
Díszlet, jelmez: cserje-sudár
Rendező: Cserje Zsuzsa

Házasság olasz módra
(Fotó: Bánlaki Szabolcs)
 
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy érdekházasságok csak a múltban léteztek. Ma már az érzés az úr.
Kutatómunkát nem végeztem a témával kapcsolatban, de valahogy az az érzésem, hogy a hölgyeknél bizony még ma is sokat nyom a latban egy jó szakma, biztos egzisztencia, magabiztos fellépés, amikor végleg leteszik a voksukat a nagy ő mellé. (Csak a teljesség kedvéért: az urakat sem kell félteni, általában ők sem kizárólag a szebbik nem belső tulajdonságai alapján hagyják véglegesen behálózni magukat.)

Úgy látszik, Cserje Zsuzsa is aktuálisnak érzi a témát, úgyhogy Pergolesi sokat játszott operájában Uberto ezúttal gazdag vállalkozóként, egy laptop segítségével intézi ügyeit, Serpina pedig rózsaszín selyemköntösben libegő dívaként igyekszik behálózni őt valamikori "utcai mentora", Vespone segítségével. Hála istennek, a modernizálást nem vitték túlzásba, a szerepkörökre is csak az öltözékek és a kellékek utalnak. Az előadásmód alapvetően igyekezett megmaradni a barokk stílus keretei között.

No azért arról nincs szó, hogy archaikus előadást hallhattunk a Társaskör ódon hangulatú falai között. A Művész Kamarazenekar tagjai örültek, ha egyáltalán tempóban eltalálták a hangokat, a stiláris problémákkal nemigen értek rá törődni. Jót tett volna az együttesnek, ha a csembaló nemcsak a recitativók alatt szól, hanem a tutti részekben is mutatja az utat a színpadon ülő mintegy 10-12 főnyi társaságnak. Ennek hiányában a zenészek csak a karmester, Gulyás Nagy György mozdulataira támaszkodhattak. A lendületes, színpadi játékban is aktívan részt vevő dirigens pontosan tisztában volt kis együttese képességeivel. Ennek megfelelően nem alkalmazott különféle művészkedő mozdulatsorokat, pusztán csak - jól igazodva a szólisták előadásmódjához - határozottan mutatta a tempót és a játszandó alapkaraktert.

Jekl László nagyszerűen építette fel Uberto jellemét. Az előadás végére mindannyiunkban pontos kép alakult ki erről a kissé szerencsétlen, ám alapjában véve jószívű, érzelmeskedő, puhány alakról. A barokk vonások leginkább az ő gesztusaiban nyilvánultak meg (értem ez alatt a zenei gesztusokat és a tényleges mozdulatokat is). Érzelmes volt, de nem érzelgős. Mindvégig energikusan játszott, lenyűgözően váltogatva a különféle karaktereket.
A magasabb hangoknál már felfedezhető némi erőlködés, s a hangzás is jóval élesebb mint az alsóbb lágékban. De a mélyebb helyek bársonyos, testes hangszíne bőségesen kárpótol bennünket a kellemetlen pillanatokért. Az idősödő művész még most is csodaszép és rendkívül sokféle színt magában rejtő vocéval rendelkezik.

Sudár Gyöngyvér hangi adottságai nem ennyire jók. Vékony, testetlen, kissé nyávogó hangja az operairodalom nagy részében megbotránkoztatná a hallgatóságot. Serpina esetében azonban a könnyűvérű számító cselédlány személyiségének fontos közvetítőjévé vált.
Vespone (Stubnya Béla) sem itt, sem az eredeti műben nem szólal meg, csupán néma társként segíti Serpinát, hogy a rámenős amazon mielőbb kiharcolja urától a házassági ajánlatot.

A modern változat legnagyobb újítása, hogy Vespone kap egy segítőtársat (Szöllősi Zoltán): Serpina kitalál magának egy kérőt, akinek jelenléte végül is rábírja Ubertót a lánykérésre. Míg a Pergolesi-műben Vespone bújik álruhába, hogy megfélemlítve urát az kimondja az áhított szavakat, itt Vespone maffiabandájának egyik tagja jelenik meg botcsinálta kérőként.
Hogy mi szükség volt a negyedik szereplőre, arra nem sikerült rájönnöm, hiszen jelenléte igazán lényeges változást nem hozott a darabban. Ő és Vespone ebben a feldolgozásban a lecsúszottságot, az erőszakot testesítik meg. Azzal, hogy ketten játsszák ezt az embertípust, felerősítik e nem túl szimpatikus karaktert, igaz, groteszken humoros mozdulatsoraik elveszik az élét ennek a megerősített jelenlétnek.

Ami pedig a végső hatást illeti: minden marad a régiben.
S akárcsak Pergolesi idejében: az ember e könnyed, szórakoztató délelőtti előadás után gondtalan jókedvvel költheti el vasárnapi ebédjét "saját" Ubertója, avagy Serpinája társaságában.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Szigeti Bence (gitár),
Kiss Kata Sára (fuvola)
"Hangulatkoncert"
Händel: a-moll szonáta, op. 1, No. 8, HWV 366
Bartók: Román népi táncok, Sz. 56, BB 68
Ibert: Entr'acte
J. S. Bach: e-moll szvit, BWV 996 - IV. Sarabande
Coste: Gitárfantázia („Le Depart”), op. 31
Rózsa: Szonáta gitárra, op. 42 - III. Molto moderato, quasi canzone
Paganini: F-dúr gitárszonáta, MS 84, No. 14
Castelnuovo-Tedesco: Capriccio diabolico, op. 85

19:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Wenjie Zhang (hegedű)
Wenjie Zhang (hegedű) MA diplomakoncertje
J. S. Bach: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004 – 5. Chaconne
Beethoven: 8. (G-dúr) hegedű-zongora szonáta, op. 30/3
Közreműködik: Yubo Wang (zongora)
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Közreműködik: Soós Orsolya (zongora)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Fülei Balázs (zongora)
"Hallgasson Füleire"
4. rész / Színek és illatok

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

"Áriavizsga"
Rossini: „Cruda sorte! Amor tiranno!” – Isabella cavatinája az Olasz nő Algírban első felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Monteverdi - Bella: „Vanne, vattene omai… Amici è giunta l’ora” – Seneca recitativója és áriája a Poppea megkoronázása második felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Beethoven: „O, wär ich schon” – Marzelline áriája a Fidelio első felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Gluck: „Che fiero momento” – Euridiké áriája az Orfeusz és Euridiké harmadik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Donizetti: „Una furtiva lagrima” – Nemorino románca a Szerelmi bájital második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Donizetti: „Regnava nel silenzio” – Lucia áriája a Lammermoori Lucia első felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Nicolai: „Nun eilt herbei” – Frau Fluth áriája A windsori víg nők első felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Puccini: „Sola, perduta, abbandonata” – Manon áriája a Manon Lescaut negyedik felvonásából
Tuznik Natália (ének)
SZÜNET
Händel: „Dopo notte, atra e funesta” – Ariodante áriája az Ariodante harmadik felvonásából
Csejtei-Varga Júlia (ének)
Mozart: „Giunse alfin il momento... Deh, vieni, non tardar” – Susanna recitativója és rózsaáriája a Figaro házassága negyedik felvonásából
Ambruzs Berill (ének)
Mozart: „Bene, io tutto farò… La vendetta, oh, la vendetta!” – Bartolo recitativója és áriája a Figaro házassága elso felvonásából
Jóhannsson Aron Ottó (ének)
Verdi: „Sul fil d’un soffio etesio” – Nannetta áriája a Falstaff harmadik felvonásából
Amy Van Walsum (ének)
Verdi: „De’ miei bollenti spiriti” – Alfredo áriája a Traviata második felvonásából
Szeleczki Artúr (ének)
Verdi: „Tacea la notte placida... Di tale amor” – Leonora cavatinája A trubadúr első felvonásából
Tuznik Natália (ének)
Erkel: „Élt régen egyszer két kismadár” – Melinda áriája a Bánk bán harmadik felvonásából
Kapi Zsuzsanna (ének)
Donizetti: „C’en est donc fait… Salut à la France” – Marie áriája Az ezred lánya második felvonásából
Brindás Boglárka (ének)
Tanárok: Prof. em. KS Marton Éva, Fried Péter, Iván Ildikó, Kertesi Ingrid
Tanszékvezető: Meláth Andrea
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Vezényel: Szennai Kálmán

20:00 : Budapest
Magyar Zene Háza, Előadóterem

Czene Rudolf, Kocsis Krisztián (zongora)
"Kocsis70"
Bartók-Kocsis: Két kép, op. 10, Sz. 46
Kocsis Esz-Dúr Keringő
Tchaikovsky-Kocsis: Virágkeringő, op. 71
Kocsis: f-moll Scherzo
Liszt: Mephisto Walzer, No.1 (Der Tanz in der Dorfschenke), S. 514
Brahms: Variationen über ein Thema von Joseph Haydn, op. 56b
A mai nap
született:
1830 • Goldmark Károly, zeneszerző († 1915)
1911 • Jámbor László, énekes († 1995)
1914 • Boris Christoff (Borisz Hrisztov), énekes († 1993)
1940 • Kovács Eszter, operaénekesnő
elhunyt:
1909 • Isaac Albéniz, zeneszerző (sz. 1860)
1911 • Gustav Mahler, zeneszerző, karmester (sz. 1860)
2012 • Dietrich Fischer-Dieskau, énekes (szül. 1925)