vissza a cimoldalra
2022-11-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21611)
Momus társalgó (6413)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
Társművészetek (2582)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Sass Sylvia (490)
Kimernya? (4681)
A díjakról általában (1173)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3306)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Pantheon (3192)
Operett, mint színpadi műfaj (5257)
Balett-, és Táncművészet (6148)
Momus-játék (6349)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)
Rost Andrea (2134)
Kolonits Klára (1237)
Lehár Ferenc (817)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Merész vállalkozás (Johann Hermann Schein rézfúvós kamaraművei)
BaCi, 2009-04-30 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Johann Hermann Schein rézfúvós kamaraművei JOHANN HERMANN SCHEIN
Rézfúvós kamarazene

Ewald Rézfúvós Kvintett

Hungaroton
HCD 32618

Békebeli főúri lakomák kedélyes hangulata, ódon kastélyok évszázados nyugalma, egy több száz évvel ezelőtti világ nyugodt ritmusa szólal meg az Ewald Kvintett legújabb felvételén. Schein kamaraművei az egyes hangszerek által megkivánt technikai felkészültséget tekintve mára már iskolapéldává szelídültek. Mégis – vagy talán éppen ezért – sokat árulnak el az előadókról.

Johann Hermann Schein néhány évtizeddel Bach előtt töltötte be a lipcsei Tamás-templom kántori állását. Bár egész életében nem járt Itáliában, művein mégis hallani az olasz barokk hatását. Leginkább énekhangra komponált darabokból álló életművében az egyházi és a világi kompozíciók egyaránt jelen vannak.
Az Ewald Kvintett előadásában ezúttal szviteket alkotó tánctételeket és korálfeldolgozásokat hallhatunk. (A szerző a kor szokásai szerint természetesen nem határozta meg a játszóapparátust, pusztán javaslatot tett műveinek violán történő magszólaltatására.)

Őszintén szólva az ötlet, hogy egy lemeznyi anyagot válogassanak össze Schein hangszeres műveiből, gazdasági szempontból nem tűnik túl nyereséges beruházásnak.
Avatatlanok számára (s ez alatt most minden olyan embert értek, aki nem foglalkozik behatóan a korszak adott területre vonatkozó kompozíciós technikájával) ez a bő órányi anyag nem tartalmaz túl sok érdekfeszítő elemet. Háttérzenének, a magány elűzésére, vagy egy kellemes beszélgetős este aláfestésének felel meg leginkább. Aktív befogadói magatartásra azonban a XXI. század hallgatóságának körében ez az anyag nemigen számíthat.

Ha viszont szakmabeliként, vagy esetleg laikusként mégis kedvet érzünk ennek a mára már távoli világnak a megízleléséhez, akkor nagyon tudom ajánlani az Ewald Kvintett lemezét.
Az együttes tagjai minden tekintetben gondos, pontos, és a műfaj lehetőségeihez mérten élvezetes előadásban szólaltatják meg Schein műveit.

Az egyszerű zenei szövet napnál világosabban mutatná meg az összjáték, valamint a rézfúvós hangszertechnika hiányosságait – ha lennének ilyenek. Az Ewald Kvintett tagjai azonban hibátlan teljesítményt nyújtanak.
A virtuóz futamok, éles dinamikai váltások, összetett ritmusképletek jótékony, gikszereket hamisságokat, lötyögéseket borító leplére nekik nincs szükségük. Mind az öt ember pontosan együtt indul, pontosan ugyanazzal a hangindítási móddal, pontosan ugyanazzal a lendülettel.
Csak akkor figyelünk fel egy-egy szólamra, amikor arra a zene alapot szolgáltat. Egyébként csak a tökéletes egységbe kovácsolódott akkordfüzérek, jól artikulált, mégis ívet alkotó dallammenetek természetes megszólalásának lehetünk fültanúi.

Én őszintén remélem, hogy ez a bátor próbálkozás – amely egy kevéssé közismert régizenei területet igyekszik közelebb hozni a ma emberéhez – sikerrel jár. S azt is, hogy lesznek a komolyzene rajongói között olyanok, akik szeretnék saját lemeztárukban tudni ezeket a jól sikerült felvételeket.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Banda Ádám (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Prunyi Ilona (zongora)
Mozart: 26. (B-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 378
Dohnányi: cisz-moll hegedű-zongora szonáta, op. 21
Boëllmann: G-dúr zongoratrió, op. 19

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Óbudai Kamarakórus
vezényel: Erdős Ákos
zongorán közreműködik: Király Miklós
"Az Óbudai Kamarakórus 36. éves jubileumi hangversenye"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kriszta Kinga (szoprán), Vörös Szilvia (mezzoszoprán), Vigh Andrea (hárfa)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Kovács János
Ravel: Pavane egy infánsnő halálára
Debussy: Két tánc
Saint-Saëns: Koncertdarab hárfára és zenekarra, op. 154
Debussy: La Damoiselle élue (A kiválasztott hölgy)
Ravel: La valse
A mai nap
született:
1632 • Jean-Baptiste Lully (Giovanni Battista Lulli), zeneszerző († 1687)
1829 • Anton Grigorjevics Rubinstein, zongorista, zeneszerző, karmester († 1894)