vissza a cimoldalra
2022-11-28
részletes keresés    Café Momus on Facebook
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Kiemelt fórumaink
Opernglas, avagy operai távcső... (21606)
Kedvenc felvételek (740)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (63905)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (5767)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7780)
Momus társalgó (6412)
Élő közvetítések - HAANDEL emléktopik (8730)
Milyen zenét hallgatsz most? (25131)
Társművészetek (2582)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2410)
Digitális kerekasztal (129)
Kedvenc előadók (2933)
Haladjunk tovább... (237)

Olvasói levelek (11896)
A csapos közbeszól (99)
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (3305)
Ilosfalvy Róbert (1008)
Házy Erzsébet művészete és pályája (5404)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1596)
Pantheon (3192)
Operett, mint színpadi műfaj (5257)
Balett-, és Táncművészet (6148)
Momus-játék (6349)
Zenei események (1027)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (904)
Rost Andrea (2134)
A díjakról általában (1172)
Kolonits Klára (1237)
Kimernya? (4677)
Lehár Ferenc (817)
MET-es operaelőadások moziban (631)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43
számlaszám:
11711003 20016193

apróhirdetés feladása:

Zene a toronyból (Pezel és Reiche toronyszonátái)
Kerékgyártó György, 2008-08-07 [ Kamara ]
nyomtatóbarát változat

Pezel és Reiche toronyszonátái JOHANN CHRISTOPH PEZEL
GOTTFRIED REICHE
Tower Sonatas

Ewald Brass Quintet

Hungaroton
HCD 32451

Feltehetőleg minden zeneszerző álma egy jól fizető nyugdíjas állás, amely ugyan jár néhány kötelességgel, de alkalmat ad arra, hogy az ember – a pénzszerzés okozta görcsöktől megszabadulva – egyenes lélekkel alkothasson. Na, ilyen lehetett a középkorban német nyelvterületen városi zenésznek (Stadtpfeifer) lenni.

Ez a státusz az európai városok virágzásának egészen korai időszakától datálható: lüneburgi források 1335-től említenek ilyen foglalkozást. Városi zenésszé gyakorlatilag a céhrendszer szabályai szerint válhatott a szorgalmas érdeklődő. Akinek a származása elfogadható volt, bekerült egy városi zenekarba, majd néhány év inaskodás után mesterlegénnyé avatták. Ekkor ő döntötte el, hogy mestere mellett marad, vagy vándorútra kel, és megpróbál állásokat megpályázni. Ha a hosszú tanulás után az illetőt városi zenésszé nevezték ki, az már-már egyenlő volt a céhmesterré avatással.

A Stadtpfeifer házasságokon, keresztelőkön, városi ünnepeken, fontos (esetleg királyi) látogatásokon volt köteles zenét szolgáltatni, de besegített a templomi zenei élet szervezésébe is. A rendelkezések előírták továbbá, hogy naponta két alkalommal szerepeltessen toronyzenét.

Az Ewald Rézfúvós Kvintett repertoárján sok minden elfér: a reneszánsz és barokk muzsikától a kortárs darabokon át a modern tánczenéig mindent szívesen tűznek műsorukra, természetesen a saját interpretációjukban. Tower Sonatas című lemezükön a német barokk két szerzőjének egy-egy nagyobb lélegzetű művét mutatják be.
Johann Christoph Pezel és Gottfried Reiche mintegy harmincöt-negyven év különbséggel egyaránt Lipcse városi muzsikusa volt. Pályájukban közös még, hogy mindketten vállalkoztak a néhány perces toronyzene nagyobb ívű szerkezetté alakítására. A toronyszonáta (Turmsonate) a barokk városi zene kedvelt műfaja volt.

Pezel 1685-ös Fünfstimmigte blasende Musik című gyűjteménye eredetileg 76 darabból állt, az Ewald Kvintet ezen a lemezen 16-ot mutat be, elsősorban intradákat és tánctételeket. Reiche Vierundzwanzig neue Quatricinien című, fanfárdarabokból álló gyűjteményét a komponista főműveként említik.

A régizene kedvelőinek nem okoz csalódást a lemez, az Ewald zenészei a tőlük megszokott hozzáértéssel és igényességgel nyúltak az anyaghoz. Mai füllel hallgatva egyetlen okból emelhetünk kifogást az elhangzottak ellen: a toronyszonáta őrzi az eredeti toronyzene egyes hagyományait, így természetesen a hangszerelés nem változik, de érintetlen marad a szonátában egybefűzött tételek hossza is. Tehát a hallgató néhány perces kompozíciók sorát hallgatja végig, ami zavarónak tűnhet, miután az eltelt évszázadok során megszoktuk a témák alaposabb kibontását. Mire belemelegednénk, már új mű kezdődik. Ezért javasolt, hogy ha az ember felteszi ezt a lemezt, előbb csak az egyik szerző, majd egy másik alkalommal a másik komponista toronyszonátáját hallgassa meg. Különben könnyen bele lehet unni, akármennyire friss és lelket üdítő is ez a 17. századi muzsika.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti Kamaraterem

Banda Ádám (hegedű), Matuska Flóra (cselló), Prunyi Ilona (zongora)
Mozart: 26. (B-dúr) hegedű-zongora szonáta, K. 378
Dohnányi: cisz-moll hegedű-zongora szonáta, op. 21
Boëllmann: G-dúr zongoratrió, op. 19

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Óbudai Kamarakórus
vezényel: Erdős Ákos
zongorán közreműködik: Király Miklós
"Az Óbudai Kamarakórus 36. éves jubileumi hangversenye"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kriszta Kinga (szoprán), Vörös Szilvia (mezzoszoprán), Vigh Andrea (hárfa)
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
Vezényel: Kovács János
Ravel: Pavane egy infánsnő halálára
Debussy: Két tánc
Saint-Saëns: Koncertdarab hárfára és zenekarra, op. 154
Debussy: La Damoiselle élue (A kiválasztott hölgy)
Ravel: La valse
A mai nap
született:
1632 • Jean-Baptiste Lully (Giovanni Battista Lulli), zeneszerző († 1687)
1829 • Anton Grigorjevics Rubinstein, zongorista, zeneszerző, karmester († 1894)