Diszkográfia - 2000
Jessye Norman 1945 szeptember 15-én született Augusta-ban, az Amerikai Egyesült Államok Georgia államában. Zenész családból származott: nagyanyja és édesanyja zongoristák voltak, édesapja templomi énekes. Jessye is itt kezdte pályáját, majd a
Howard University ösztöndíjas hallgatója lett. 1967-ben végzett. Ezután a
Baltimore-i (Maryland) Peabody Conservatory-ban és az Ann Arbor-i Michigan University-n
képezte tovább magát.
1968-ban megnyerte az ARD (a Bajor Rádió) Nemzetközi versenyét Münchenben.
1969-ben debütált Berlinden Wagner Tannhäuserének Erzsébet szerepében. A csodálatos
hang, mely ezen estén először bűvölte el a közönséget további szerződéseket
eredményezett; elsősorban az Aida címszerepében aratott sikereket Berlinben és a
milanói Scala-ban. 1970-ben az EMI-nél készítette első lemezét Richard Strauss,
Schubert, és Poulenc(!) dalaiból. A lemez akkor nem nagyon fogyott; az operaénekesnőt
is kevesen ismerték, a dalénekes Jessye Normant pedig gyakorlatilag senki. Így az EMI
ejtette a "témát" - nem sejtették, hogy a század végének egyik legynagyobb
dalénekese kezdte így a pályáját. A Philips Classics-nak több szerencséje volt.
Jessye Normant szerződtették Sir Colin Davis első Figaro házassága felvételéhez,
amely 1972-ben elnyerte a Wiener Flötenuhr díjat és az egész világ megismerte az
ifjú énekesnő nevét.
Ugyanebben az évben lépett föl először a Covent Gardenben egy valódi
"újdonságban": Berlioz: A trójaiak című, sokáig elfelejtett operájának
Cassandra szerepében. A Philips és Jessye Norman együttműködése már 28 éve tart -
bár a művésznő időnként hűtlenkedik, és más lemeztársaságoknak (legtöbbször a
Deutsche Grammophon-nak) is készít felvételeket. Mindeközben Jessye a XX. század
végének egyéik legnagyobb énekes sztárja lett. A 70-es években csaknem az egész
világot bejárta Schubert, Mahler, Wagner, Brahms, Strauss és modern szerzők dalait
énekelve. A nyolcvanas években már vitathatatlanul ő az egyik legismertebb,
legnépszerűbb drámai szoprán.
1989-ben egyedülálló produkcióra került sor a New Yorki Metropolitan operában:
Arnold Schönberg Erwartung (Várakozás) monodrámáját énekelte. Az előadás több
tekintetben is - a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt -
"egyedülálló" volt: Egy modern mű aratott ekkor olyan nagy sikert, amilyenre
legmerészebb álmában sem gondolt senki, és egyetlen énekesnő állott a színpadon,
aki hangjával és játékával ezt a csodát képes volt véghezvinni.
Jelen diszkográfia azokat a kiadványokat
sorolja fel, amelyek a 2000-ik évben kaphatók. Már futó megtekintése is érdekes
megfigyelésekre készteti az olvasót. Az első a repertoár cseppet sem szokványos
volta. Nyilvánvaló a művésznő vonzódása a dalhoz - amely, mint intim műfaj,
általában nem kimondottan a drámai szopránok kedvence, és még kevésbé az amerikai
énekeseké - és nemcsak a szokványos német romantikus repertoárhoz, hanem mintha
különös affinitása lenne a zenekarkíséretes dalhoz, Berlioz, Mahler és Richard
Strauss dalaihoz és a "nehéz" modern szerzőkhöz: Schönberghez, Berghez.
Ugyanakkor az is érdekes, hogy a kiadók vagy a szerkesztők szeszélye folytán e
szerzők művei gyakran nem találhatók meg egy kiadványban Jessye Norman
előadásában. Berlioz: Kleopátra halála együtt van ugyan a Nyári éjszakákkal, de
csak az elsőt énekli Jessye, míg az utóbbit Kiri Te Kanawa adja elő. a Nyári
éjszakák is megtalálhatók Jessye Norman előadásában egy másik cég másik CD-jén
Ravel Sheherezádéja társaságában. Mahler és Schubert dalokat énekel egyik Philips
lemezén Irwin Gage zongorakiséretével, egy másik, kétlemezes Philips-albumon Mahler
zenekari dalait énekli Hermann Prey és John Shirley-Quirk társaságában, míg a
második CD-n a Dal a Földről található, de ez utóbbiban nem Jessye a női szólista,
hanem Janet Baker, pedig Mahler e búcsú-remekét Jessye kétszer s lemezre énekelte,
egyszer Jon Vickers, másodszot Siegfried Jerusalem volt a partnere, Sir Colin Davis
illetve James Levine vezényletével. Richard Strauss jobb helyzetben van: egy-egy teljes
CD jut zongora- és zenekarkiséretes dalainak.
Az opera-repertoár is igencsak figyelemre méltó és tátott szájú csodálkozásra
készteti a figyelmes érdeklődőt. Ami elsőre és nagyon feltűnik, az az operai
repertoár furcsa töredékessége. A századvég nagy Wagner heroinájától számos nagy
szerepet egyáltalán nem hallhatunk: nincs Senta, nincs Tannhäuser-Erzsébet vagy
Vénusz, nincs Brünhilde és nincs Izolda! Verdi sorsa még mostohább: két fiatalkori
operán, A kalózon és a Pünkösdi királyságon kívül, amelyek bizony Verdi
leggyengébb művei közé tartoznak, a nagy, híres operákból Jessye Normannak egyetlen
felvétele sincs, Puccini pedig egyáltalán nem szerepel a diszkográfiában.
A harmadik érdekesség az, hogy noha Jessye a Philips cég művészének számít,
milyen sok felvételt készített más lemeztársaságoknak, elsősorban a Deutsche
Grammophonnak. Noha szokás, hogy egyes felvételekre, amelyek nem sértik a cég
érdekeit "kölcsönadják" művészeiket, főleg, ha az illető művet ők
maguk nem akarják felvenni, és előfordulnak koprodukciók is, ha a készítendő
felvétel olyan művészek közreműködését igényli, akik más cégekkel kötöttek
kizárólagos szerződést, Jessye Norman esetében azonban más a helyzet. Ő olyan
műveket is felvesz más cégeknél, melyek kimondottan konkurrenciái saját korábi
Philips-felvételeinek. Ilyen például a már említett Dal a földről, vagy az, hogy
Schubert és Schumann dalait a Philipsnél, a Brahmsokat viszont a Deutsche Grammophonnál
vette fel. Az meg kimondottan furcsa, hogy a Philipsnél mindössze egyetlen Wagner
felvétele készült: A Wesendonk dalok és Izolda szerelmi halála Sir Colin Davis
vezényletével. Az összes többi Wagner, Lohengrin, Parsifal és a két Walkür a Decca,
a Deutsche Grammophon és az RCA tulajdona, a másik szerelmi halál a DG-é, a Jelenetek
Wagner operákból Tennstedt vezényletével pedig az EMI-é - és jelenleg a legolcsóbb
sorozatban, a Red Line-ban kapható.
Bizonyára soha nem fogjuk megtudni Jessye Norman szerződésének részleteit, és nem
is fontos, hogy megtudjuk. De ha módjában áll - állt - ilyen könnyedséggel
lavírozni a különböző márkák között, akkor miért nem készített több
operafelvételt? Ha az egyik cég nem akarta megcsinálni, miért nem fordult a másikhoz?
Vagy ő maga nem akarta? Nem tudjuk.
Jessye Norman idén betöltötte ötvenötödik életévét és nyilván túl van
pályája delelőjén. Persze biztosat nem lehet tudni: Kirsten Flagstad 1932-ben
harminchét éves korában énekelte először Izoldát, a következő évben debütált
Bayreuthban, 35-ben pedig a Met-ben. 1941 áprilisában azonban a háború miatt hazatért
Norvégiába, helyet adva így Helen Traubelnek, aki 1939-ben, negyvenévesen debütált a
Met világot jelentő deszkáin, mint operaénekes. Kirsten Flagstad a háború után
ötvenévesen tért vissza az operaszínpadra, és csak 1958-ban, hatvanhárom évesen
vonult vissza, de még ezután is, szinte 1962-ben bekövetkezett haláláig készített
lemezfelvételeket, melyeken hangja töretlen!
Most még Jessye Norman hangja is intakt, egymás után jelennek meg új felvételei.
Reménykedhetünk, hogy ő is megörvendezteti csodálóit még néhány nagyszerű
meglepetéssel.

Bartók: A kékszakállú herceg vára
-, Polgár
Chicago SO; Boulez |
DG 447 040-2 |
Beethoven: IX
szimfónia
-, Fassbaender, Domingo, Berry
Wiener Staatsopernchor; WPh., Böhm |
DG 445 503-2 |
Beethoven: IX
szimfónia
-, Runkel, Schunk, Sotin
Chicago SO & Chorus, Solti |
DECCA 417 800-2 |
Beethoven: Complete
Edition vol.19 (Large
Choral Works)
Missa Solemnis |
DG 452 798-2 |
Beethoven: Missa
Solemnis
Studer, -, domingo, Moll
Leipziger Rundfunkchor; Schwedischer Rundfunkchor; Eric-Ericson Kammerchor;
W.Ph., Levine |
DG 435-770-2 |
Beethoven:
Fidelio
-, Goldberg, Moll, Wlaschicha
Staatsopernchor Dresden; Staatskapelle Dresden; Haitink |
Philips 426 302-2 |
Beethoven: Fidelio -
Highlights |
Philips 438 496-2 |
Berg: 7 frühe Lieder, 5
Orchesterlieder Op.4, 2
Lieder
Ann Schein - zongora
London SO; Barenboim |
Sony 66826 |
Berg: Der Wein, Lulu-Suite,
Lyrische Suite
Judith Blegen, New York Ph., Boulez |
Sony 45838 |
Berlioz: Roméo et
Juliette
-, Aler, Estes
Westminster Choir, Philadelphia O., Muti
(+ Les Nuits d'été - Baker) |
EMI 572 640-2 |
Berlioz: La Mort de
Cléopatre
Orchestre de Paris, Barenboim
(+ Les Nuits d'été - Te Kanawa) |
DG 445 594-2 |
Berlioz: Les nuits
d'été
London SO, Sir Colin Davis
(+ Ravel: Shéhérézade) |
Philips 412 493-2 |
Bizet: Carmen
-, Schicoff, Estes, Freni
Orchestre National de France; Ozawa |
Philips 442 366-2 |
Bizet: Carmen -
Highlights |
Philips 426 040-2 |
Brahms: Lieder
Daniel Barenboim - 1 CD |
DG 412 311-2 |
Brahms: Lieder
Daniel Barenboim - 2 CD |
DG 459 469-2 |
Brahms: Ein deutsches
Requiem
-, Mynninen
London PO & Choir; Tennstedt
(+ Schumann: Requiem, Requiem für Mignon) |
EMI 569 653-2
EMI 569 518-2 |
Bruckner: Te
Deum
-, Minton, Rendall, Ramey
Chicgao SO & Choir; Barenboim
(+ Bruckner: I. szimfónia) |
DG Galleria 435 068-2 |
Fauré: Penelopé
-, Taillon, Muttenloher
Ensemble Vocal Lafarge
Orchestre Philharmonique de Monte Carlo; Dutoit |
ERATO 2292-45405 |
Haydn: Armida
-, Ahnsjö, Burrows, Ramey, Leggate, Rolfe Johnson
Orchestre de Chambre de Lausanne; Doráti |
Philips 432 438-2 |
Haydn: Lavera
costanza
-, Donath, Ahnsjö, Ganzarolli, Trimarchi
Orchestre de Chambre de Lausanne; Doráti |
Philips 432 424-2 |
Mahler: Szimfóniák: II.
szimfónia
Marton, -,
wiener Staatsopernchor, W.Ph.; Maazel |
Sony 48198 |
Mahler II. szimfónia
(l. fent) |
Sony 38667 |
Mahler: III.
szimfónia
Wiener Staatsopernchor; Wiener Sängerknaben, W.Ph., Abbado |
DG 410 715-2 |
Mahler: Das Lied von der
Erde
-, Jerusalem
Berliner Ph.; Levine |
DG 439 948-2 |
Mahler: Das Lied von der
Erde
-, Vickers
London SO.; Davis |
Philips 411 474-2 |
Mahler: Lieder eines
fahrenden Gesellen,
Kindertotenlieder
Lieder aus Des Knaben underhorn
-, Prey, Shirley-Quirk
Royal Concertgebouw O.; Haitink
(+ Das Lied von der Erde - Baker, King) |
Philips 454 014-2 |
Mahler:
Kindertotenlieder
Berliner Ph.; Haitink
(+ VI. szimfónia) |
Philips 426 257-2 |
Mahler,
Schubert: Lieder
-, Gage |
Philips 426 642-2 |
Mascagni: Cavalleria
rusticana
-, Giacomini, Hvortovsky
Choeurs et Orchestre de Paris; Bychkov |
Philips 432 105-2 |
Mozart: Die Gärtnerin aus
Liebe (Complete
Mozart Edition -34)
-, Donath, Troyanos, Cotrubas, Hollweg, Prey
Chor und Symphonie-Orchester de Norddeutschen
Rundfunk, Schmidt-Isserstedt |
Philips 422 534-2 |
Mozart: Le nozze di
Figaro (Complete Mozart
Edition - 40)
Freni, -, Minton, Wixell, Ganzarolli, Grant
BBC Chorus and Symphony Orchestra, Davis |
Philips 422 540-2 |
Mozart: Le nozze di
Figaro - Highlights |
Philips 466 244-2 |
Offenbach: La belle
Hélene
-, Aler, Bacquier, Lafont
Choeurs et Orchestre du Capitole de Toulouse; Plasson |
EMI 747 157-2 |
Offenbach: Les contes
d'Hoffmann
-, Araiza, Studer, Ramey, Von Otter, Lind
Rundfunkchor Leipzig
Staatskapelle Dresden, Tate |
Philips 422 374-2 |
Purcell: Dido and
Aenes
-, Allen
English Chamber Orchestra, Leppard |
Philips 416 299-2 |
Ravel: Chansons
madecásses
Ensemble InterContemporain, Boulez
(+ Ravel: Mélodies, Roussel: Symphony No.3
Gomez, van Dam, BBC SO, New York Ph, Boulez) |
Sony 64107 |
Ravel: Mélodies
-, Berganza, Lott, Mesplé, Bacquier, van Dam, Baldwin, Fontanarosa, Debost
Orchestre du Capitole de Toulouse, Ensemble de Chambre de l'Orchestre de Paris,
Plasson |
EMI 569 299-2 |
Ravel:
Shéhérézade
(+ Berlioz: Nuits d'été
London SO, Davis) |
Philips 412 493-2 |
Schönberg: Erwartung,
Brettl-Lieder
Metropolitan Opera Orchestra, Levine |
Philips 426 261-2 |
Schömberg:
Gurre-Lieder
-, Troyanos, McCracken
Tanglewood Festival Chorus, Ozawa
(+ Schönberg: Chamber Symphonies
RSO Frankfurt, Inbal) |
Philips 464 040-2 |
Schönberg: Lied der
Waldtaube
Ensemble InterContemporain, Boulez
(Schönberg: Erwartung, Pierrot lunaire
Martin, BBC SO, Minton, Barenboim, Debost, Pay, Zukerman, Marrell, Boulez) |
Sony 48466 |
Schönberg: Arnold Schönberg
Exposition:
The Early Years (1894-1907)
-, Trampler, Ma, Juilliard String Quartet,
BBC Singers, etc., Boulez |
Sony 62019 |
Schubert: Lieder
Die Allmacht, Rastlose Liebe, Meeresstille, Ganymed, Erlkönig, An die Natur, Der
Musensohn, Der Tod und das Mädchen, Gretchen am Spinnrade, etc.
-, Philip Moll |
Philips 412 623-2 |
Schubert, Mahler:
Lieder - l. Mahler |
|
Schumann: Frauenliebe und
Leben, Liederkreis Op.39
-, Irwin Gage |
Philips 420 784-2 |
Schumann: Requiem
Op.148
Requiem für Mignon Op.98b
(+ Brahms: Ein deutsches Requiem
-, Mynninen, London Ph. Choir and O., Tennstedt) |
EMI 569 653-2 |
Richard Strauss:
Lieder
Malven; Ständchen; Mit deinen blauen Augen; Ich trage meine Minne; Klingl;
Allereelen;
Die Nacht; Die Zeitlose; Einerlei; Lob des Leidens befreit; Ach lieb, ich muss
nun
scheiden; etc.
-, Geoffrey Parsons |
Philips 416 298-2 |
Richard Strauss: Vier letzte
Lieder;
Cäcilie; Wiegenlied; Morgen; Meinem Kinde; Zueignung; Ruhe, meine Seele
Gewandhausorchester Leipzig, Masur |
Philips 411 052-2 |
Richard Strauss: Ariadne auf
Naxos
-, Gruberova, Várady, Frey, Bär, Fischer-Dieskau
Gewandhausorchester Leipzig, Masur |
Philips 422 084-2 |
Richard Strauss:
Salome
-, Morris, Raffeiner, Witt, Leech
Staatskapelle Dresden, Ozawa |
Philips 432 153-2 |
Stravinsky: Oedipus
Rex
-, Schreier, Terfel, Peeters, Swensen, Tatara, Wilson
Saito Kinen Orchestra, Ozawa |
Philips 446 331-2 |
Tippet: A Child of our
Time
-, Baker, Cassily, Shirley-Quirk
BBC singers, Choral Society and SO, Davis
(+ Tippet: The Knot Garden) |
Philips 446 331-2 |
Verdi: Il
corsaro
-, Carreras, Caballé, Grant, Mastromei, Noble, Oliver
Ambrosian Singers, New Ph.O., Gardelli |
Philips 426 118-2 |
Verdi: Un giorno di
regno
-, Cossotto, Carreras, Wixell, Sardinero, Ganzarolli, etc.
Ambrosian Singers, Royal Ph.O., Gardelli |
Philips 422 429-2 |
Wagner:
Wesendonk-Lieder
Tristan und Isolde: Vorspiel und Liebestod
London SO., Davis |
Philips 412 655-2 |
Wagner:
Lohengrin
-, Domingo, Sotin, Randová, Nimsgern, Fischer-Dieskau
wiener Ph., Solti |
Decca 421 053-2 |
Wagner: Parsifal
-, Domingo, Moll, Morris, Wlaschicha, Rootering
The Metropolitan Opera Ch. and O., Levine |
DG 437 501-2 |
Wagner: Parsifal -
Querschnitt |
DG 445 868-2 |
Wagner: Der Ring des
Nibelungen |
DG 445 354-2 |
Wagner: Die
Walküre
-, Behrens, Ludwig, Lakes, Morris, Moll
The Metropolitan Opera O., Levine |
DG 423 389-2 |
Wagner: Tristan und Isolde -
Isoldes Liebestod
(+ Siegfried Idyll, Tannhäuser-Ouverture, Tristan und Isolde - Vorspiel
wiener Ph., Karajan |
DG 423 613-2 |
Wagner: Scenes from Tristan
und Isolde, Tannhäuser,
Der fliegende Holländer, Die Götterdämmerung
London Po., Tennstedt |
EMI 569 849-2
(Red Line) |
Gyűjteményes lemezek |
|
Amazing Grace
Where you there? Calvary; Give me Jesus; Great day; May had a Baby; Let us break
bread
together; There'a man going round; etc. |
Philips 432 546-2 |
Les chemins de
l'amour
Duparc: La vie antérieure; Phiylé; Chanson triste; L'invitation au voyage
Ravel: 2 mélodies hébraiques; Poulenc: Voyage á Paris; Montparnasse; La
grenouillére;
Les chemins de l'amour; etc. |
Philips 416 445-2 |
Classics
Arias and Songs by Verdi, Poulenc, Mozart, Bizet, R.Strauss, Purcell, Schubert,
Berlioz,
Brahms, Mahler, Gershwin, Gounod |
Philips 434 161-2 |
Live at Hohenems
Händel, Schumann, Schubert, Brahms, R.Strauss
-, Geoffrey Parsons |
Philips 422 084-2 |
Brava Jessye!
The very best of Yessye Norman |
Philips 454 693-2 |
Sacred Songs
Gounod: Sanctus, O divine Redemer;
Franck: Panis angelicus
Schubert: Ave Maria
McGimsey: Sweet little Jesus boy
Adams: The Holy City, etc.
Ambrosian Singers
Royal Ph.O., Gibson |
Philips 400 019-2 |
Spirituals
I couldn't hear nobody pray; My Lord what a Morning? There's a Man
going round;
Ev'ry time I feel the Spirit; Thre is a Balm in Gilead; Live a Humble; Mary had
a Baby;
Great Day; etc.
-, Ambrosian Singers, Dalton Baldwin |
Philips 416 462-2 |
With a Song in my Heart
Porter, Rodgers, Gershwin, Kern, Arlen
-, Boston Pops Orchestra, John Williams |
Philips 412 625-2 |
The Jessye Norman
Collection
er greatest performances in opera and song
Arias, Songs, Spirituals |
Philips 422 893-2 -4 |
I was born in Love with
You
Music by Michel Legrand
-, Michel Legrand |
Philips 456 654-2 -4 |
In the Spirit - Music for
Christmas
American Boychoir
Saint Thomas Choir of Men and Boys
Riverside Choir
Orchestra of St. Luke's, Robertson |
Philips 454 985-2 -4 |
Christmastide - Christmas
carols
American Boychoir
New York Choral Society
Empire Chamber Ensemble, de Cormer |
Philips 420 180-2 -4 |
Diva - Jessye Norman
wagner, Offenbach, Berlioz |
EMI 565 576-2 |
Ten top Sopranos - Famous Arias
-, Battle, Caballé, Crespin, Freni, Te Kanawa, Nilsson, Price, Sutherland,
Tebaldi |
Decca 436 461-2 |
Recital - Jessye Norman
Chausson
Michel Dalberto
Orchestre Philharmonic de Monte-Carlo
Armin Jordan |
Erato 0630 14073-2 |
The Classic Christmas
Album
-, Battle, Carreras, Domingo, Pavarotti, Studer, Te Kanawa, Terfel, Argerich,
Mutter, etc. |
DG 449 965-2 |
The Classic Lovers
Album
-, Pavarotti, Domingo, Carreras, Hampson, etc. |
DG 453 600-2 |
Erlkönig - The Art of the Lied
-, Ludwig, Fischer-Dieskau, Wunderlich |
DG 445 188-2 |
Kathlen Battle - Jessye
Norman
Spirituals in Concert
Great Day; Oh what a beautiful City; Swing low, Sweet Chariot; Me's got the
whole World in
his Hand; Gospel Train; Balm in Gilead; In that great Getting up Murning;
etc.
Chorus and Orchestra, Levine |
DG 429 790-2 |
Video |
|
Jessye Norman sings
Carmen
-, Shicoff, Estes
Choeurs et Maitrise de Radio France
Orchestre National de France, Ozawa
A film by Susan Foemke, Peter Gelb, Albert Maysles and Charlotte Zwerin |
Philips 070 118-3 |
Richard Strauss: Ariadne auf
Naxos
-, Battle, Troyanos, King
The Metropolitan Opera Orchestra, Levine
Staged by Bodo Igesz |
DG 072 411-3 |
Wagner: Die Walküre
-, Behrens, Morris, Ludwig, Lakes, Moll
The Metropolitan Opera Orchestra, Levine
Production: Otto Schenk |
DG VHS:PAL 072 419-3
NTSC 072 519-3
DVD-VIDEO: NTSC 073 011-9 |
|