Bejelentkezés Regisztráció

Budapesten

MATÁV Szimfonikusok a Millenáris Teátrumban

2001-09-07 13:31:00 Tóth Péter

2001.09.05 - Millenáris Teátrum
Matáv Szimfonikus Zenekar
Kelemen Barnabás - hegedű
Vez.: Ligeti András
LISZT FERENC: Ünnepi harangok
BARTÓK BÉLA: Hegedűverseny
BALASSA SÁNDOR: Glarusi ének
LENDVAY KAMILLÓ: Rapszódia zenekarra

A Matáv Szimfonikus Zenekar élén négy és fél éve történt jelentős változás. Ekkor nevezték ki zeneigazgatónak a Rádiózenekartól leszerelő Ligeti Andrást. Ligeti nem kevesebbet vállalt, mint hogy használható, hallgatható zenekart farag az addig erősen NB II. alsó ház ízű társaságból. Belső meghallgatások botrányok nélkül, tagcserék, átigazolások és rengeteg munka. Ligeti hihetetlen munkabírású és nagyon felkészült karmester. Kívülről ismeri a partitúrában lévő hangokat és a kottafejek között/mögött megbújó filozófiát. Ligetit jó nézni vezénylés közben. Elegánsan, könnyedén és tisztán, precízen üt. Nem azt szeretné, ha mi látnánk rajta, hogy ő mennyire élvezi, amit csinál, hanem teszi a dolgát, és a műélvezetet átengedi nekünk. Ezzel a magatartással a mai sztárallűrökre kiéhezett, a kultúrát a bulvársajtóból gyorséttermi szinten fogyasztó világban sohasem fog befutni olyan karriert, amilyent megérdemelne. Ligeti ezt régóta tudja. Ezért mást csinál. Zenekart. Nem középiskolás fokon.

A Matáv Zenekar többnyire fiatalokból áll. Ez hallatszik a tónusán, de meglátszik a játékán. Az összeforrottság, az együtt lélegzés még hiányzik, de a lendület és a munka szeretete megvan.

Liszt Ünnepi harangok c. művét amolyan akusztikai próbának tekintette a zenekar és a közönség egyaránt. Igazi töltelék szám, melynek egyetlen szerepe, hogy ne mindig valamilyen nyitányt kelljen játszani a versenymű előtt.

Kelemen Barnabás neve jól cseng a hazai - és amennyire tudom egyre inkább a külföldi - koncertre járók fülében. Még javában Akadémista volt, amikor megnyerte a budapesti Szigeti versenyt és a salzburgi Mozarteum versenyt. Jómagam eddig csak a hírét ismertem. Kár. Sok jóról lemaradhattam. Ugyanis biztosan állíthatom, hogy Bartók hegedűversenyét ma a világban nem sokan játsszák nála jobban. Hegedülése sallangmentes. Nincs benne fejrázás, hangos orrszívás, látványos vonó csapkodás. Csak zenél. Nem beszél mellé, nem hőbörög. Játszik. Tisztán, bensőségesen. A variációs második tételt varázslatosan.

Ezek után szerzőnek és előadónak kellett lennie a talpán, aki tartani tudja a nívót. Nem sikerült. De a legnagyobbaktól kikapni nem szégyen.

Balassa Sándor Glarusi ének c. műve és Lendvay Kamilló zenekari Rapszódiája a zenei kifejezés más-más útjait járja. Balassa négytételes kompozíciója fantáziadúsabb - hangszerelése áttört, csengő-bongó -, de első hallásra nem könnyen befogadható. Lendvay ópusza sikerorientáltabb, nem sok gondolkodnivalót hagy a hallgatóságnak. Hat ütőssel, folyamatosan pergő tizenhatodokkal, egyszerű, átlátható formálással dolgozik.

Ligeti elkötelezett híve és értő tolmácsolója a kortárs zenének. A zenekar nagy összpontosítással dolgozott. Produkciójuk a nézőtérről hihetővé tette mindkét művet.

A legfrissebb hírek szerint a fenntartó Matáv radikálisan csökkenteni akarja a zenekarra fordított pénzt. Kár lenne sokévi munka gyümölcsét a szüret előtt tönkretenni.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.