Bejelentkezés Regisztráció

Budapesten

Mini-fesztivál 2005. január 30.

2005-01-31 22:27:00 -té.pé-

Mini-fesztivál 2005. január 30.
Délutáni hangverseny
ELTE Aula

A 17. Mini-fesztivál harmadik koncertjére sietve ízelítőt kaphattunk a globalizáció áldásaiból. Az ELTE jogi karának dísztermét ugyanis csak London belvárosán keresztül lehetett megközelíteni. Természetesen mindez albioni szürke esővel, a piros emeletes buszra angol hidegvérrel várakozó esernyős urakkal és hölgyekkel. Az egyenletes megvilágításról óriásdaruk kosarában elhelyezett reflektorok gondoskodtak. Mindenfelé lezárt utcák, parkoló után kutató autósok és rendezett káosz. Egy görög stáb forgatott.

A kortárs zene legüzembiztosabb ága a kórusmuzsika. Sok évtizede kialakult hagyománya, letisztult stílusa van. Aki egy-egy kortárszenei kóruskoncertre ellátogat, ritkán vesz zsákbamacskát. De nem hiszem, hogy csak emiatt telt volna meg zsúfolásig a hangversenyterem, hiszen előző nap is igen szép számú érdeklődő tolongott a magyar zeneszerzés mini seregszemléjén.

A Gemma énekegyüttes 5-5 férfi és női tagjával Szőnyi Erzsébet három régi művét adta elő. Az amerikai, illetve vogul költeményekre komponált kórusművek a hatvanas évek termékei, míg a Babits versére készült Mint forró csontok a máglyán című darab a nyolcvanas évek elejének produktuma. A meglehetősen igényes és nagy nehézségeket támasztó kompozíciókat kitűnően adta elő az együttes.

Remek előadókat \"fogott\" ki Gyöngyösi Levente is. A megrendelő Jubilate Leánykar , karöltve a Cantate Női Kar ral ifj. Sapszon Ferenc vezetésével szólaltatta meg a Missa Lux et Origo c. rövid misét. Gyöngyösi most sem volt hűtlen önmagához. Színvonalas, élvezetes muzsikát írt Orbán György stílusában. Jó lenne többször hallani Gyöngyösi valódi, saját hangját, és kevesebbet felismerni a \"mester\" fogalmazásmódjából.

S miközben teli tüdővel szívtam magamba az utcáról beáramló kipufogógázokat, és hallgattam a forgatáshoz szükséges áramot biztosító aggregátor 50Hz körüli, torokvibráló búgását, arra gondoltam, hogy mind Hidas Frigyes , mind az Ewald Rézfúvós Kvintett neve garancia rezes berkekben. A jó harmincéves kompozíció - Quintetto d\'ottoni - most is friss, jól szerkesztett, ötletes, hallgatóbarát sikerdarab.

A hangverseny záró szakaszában a Szabó Dénes vezette Cantemus Leánykar három szerző öt művét vitte színre, és hatalmas sikerre. Előbb Szokolay Sándor Áprily Lajos versére írt Hol járt a dal? című lírai kórusa, majd a Juhász Ferenc-versre készült, s némi pátosztól sem mentes Himnusz-töredéke hangzott el.
Durkó Péter Két Berzsenyi-kórusa egy, a korábbiaknál lényegesen egyszerűbben fogalmazó, könnyebben követhető és szerethető fiatal zeneszerzőt mutat. Az est nyilvánvalóan legnagyobb eseménye azonban Kocsár Miklós alig egy évvel ezelőtt bemutatott Öregisten, Nagyisten című egyneműkari imádsága volt. A Jókai Anna versére készült, nagy lélegzetű kompozíció - és remek előadása - méltán váltott ki hatalmas sikert.

Biztosan állíthatjuk, hogy a Mini-fesztivál új helyszíne - méretét tekintve - bevált. Elég tágas ahhoz, hogy mindenki beférjen, de nem kell a tátongó, üres széksorok látványától sem tartani, mint egykor a Vigadó nagytermében. Kulturális világvárossá válásunk nem csak a mű-londoni utcaképben, hanem abban is mérhető, hogy a jó órás hangverseny alatt \"csupán\" kétszer, az első és az utolsó szám alatt szólaltak meg mobiltelefonok.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.